[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 54 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

2weken geleden straan worstelen met de snelwhidssensor van een Ford Focus mk1. Is een ronde sensor die op zijn plek gehouden wordt door een pin. Die gingver lastig uit, maar de sensor zelf nog moeilijker. Lang lopen wiebelen inspuiten etc etc maar komt er echt niet uit.
Van ellende maar gestaakt en stekkertje weer ingeplugd.
Later nog een poging wagen. Wat een rondingen.

Hij blijft denk ik steken op de oude opgezwollen rubber afdichtingen en stroeve geoxideerd gat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:50

Aapje

Opel-beun
Telt klussen aan je garage ook voor dit topic? :-)
Onlangs de hobby opgepakt om SUN machines te restaureren/op te knappen... want heb ooit een grote motor diagnose machine gekocht van Opel (Tech80).

Nu is 't beetje aan het escaleren en heb ik misschien een boel andere gas-testers gekocht :+ Moest even een extra plank erbij maken op m'n werkbank...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIZ4FFjkbK4-3KBmR8M4BCzOOi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SuwJAEUKq5eOc3Y1IEEaL5TY.jpg?f=user_large
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Aapje het zijn fijne machine maar op de APK zie ik ze liever niet haha😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Racer89 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
@Aapje het zijn fijne machine maar op de APK zie ik ze liever niet haha😅
Dat zal ook niet zo snel gebeuren. Deze krijg je nooit meer goedgekeurd voor de APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
NMVT

[ Voor 99% gewijzigd door maartend op 12-11-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SpongeRob schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Dan is de kachelweerstand defect en zal vervangen moeten worden.
Was hem inderdaad. Van de week vervangen en wat een luxe om weer vier standen te hebben :D

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
WEBGAMING schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:05:
[...]

Dat zal ook niet zo snel gebeuren. Deze krijg je nooit meer goedgekeurd voor de APK.
Die groene krijg je volgens mij wel gekeurd, die heeft nog MID keurmerk e.d. Plus ik denk dat ze nu nog nieuw geproduceerd worden.

Voor mij is 't natuurlijk gewoon de fun om die machines werkend te maken en te kunnen gebruiken om een carbje af te stellen :)

Ben nog bezig met deze werkend te krijgen, maar zonder schema's en service manuals is 't best lastig :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jkq0Lp2V2r934Iow7MxcfsRP.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
In de oldtimer garage waar ik gewerkt heb, hadden wij ook nog de linker staan, op de eerste foto, naast de groene.
En wij hadden ook nog echt zo'n hele grote kast staan, volgens mij was dat deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaOtwneq4PPy96CKVids7nyJdXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKEkf7EgsZvTbzrjC3L49ePW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een apparaat is dat zeg. Met verschillende floppys voor bepaalde auto's etc. Maar ook ongelooflijk wat je met zo'n ding allemaal kan meten.

Eerst hadden wij nog iemand die de service deed, maar die is er toen ook mee gestopt. (ook wel logisch natuurlijk, je zal er niet echt meer iets mee kunnen verdienen)
Leuk voor de hobby natuurlijk, maar garages gebruiken dit gewoon niet echt meer.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 12-11-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
WEBGAMING schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:18:
In de oldtimer garage waar ik gewerkt heb, hadden wij ook nog de linker staan, op de eerste foto, naast de groene.
En wij hadden ook nog echt zo'n hele grote kast staan, volgens mij was dat deze:
[Afbeelding]

Wat een apparaat is dat zeg. Met verschillende floppys voor bepaalde auto's etc. Maar ook ongelooflijk wat je met zo'n ding allemaal kan meten.

Eerst hadden wij nog iemand die de service deed, maar die is er toen ook mee gestopt. (ook wel logisch natuurlijk, je zal er niet echt meer iets mee kunnen verdienen)
Leuk voor de hobby natuurlijk, maar garages gebruiken dit gewoon niet echt meer.
De MCA-3000 is een mooie kast. Heb die zelf niet, want Opel heeft die nooit gehad als uitleesmachine, die zijn na de MCS-2000 overgestapt op Tech40 (SMP-2000 van Sun) .

De MCS-2000 is dus de voorloper van de MCA-3000, die heb ik dus ook staan :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/m2qThBu6bOonc7CJx3Nsak1a.jpg
En in m'n opslag nog één :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Mu1NNF4Y403N7vG24PshtRSd.jpg

En dan heb ik deze twee ook nog in de opslag staan... maar daar kan je weinig mee want de instellingen zijn eruit... en je kan ze alleen instellen met een service diskette...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/neQXpFHMI0FvMighkA5Iuj0r.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Leuk spul man. Heb er dus ook wel eens mee gespeeld, kan me voorstellen wat een uitdaging het is om ze aan de praat te krijgen, en dat het leuk is als het lukt.

Heb ook wel eens naar de bestanden gezocht etc. Kon er eigenlijk ook nooit iets van vinden. Was natuurlijk ook betaald, dus ik kan me voorstellen dat ze dat best goed beveiligd hadden. (voor de tijd tenminste)

Veel van de floppys die wij hadden waren ook gewoon vergaan, of wou de drive in ieder geval niet goed meer lezen, ook een vervanging drive niet.

Weet niet of je dat wel eens geprobeerd hebt, en of je ze hebt, maar ik had wel het gevoel dat kopiëren op een goede floppy het misschien zou oplossen. Had toen alleen al ongeveer 15 jaar geen floppy meer in mijn pc zitten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
WEBGAMING schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:23:
Leuk spul man. Heb er dus ook wel eens mee gespeeld, kan me voorstellen wat een uitdaging het is om ze aan de praat te krijgen, en dat het leuk is als het lukt.

Heb ook wel eens naar de bestanden gezocht etc. Kon er eigenlijk ook nooit iets van vinden. Was natuurlijk ook betaald, dus ik kan me voorstellen dat ze dat best goed beveiligd hadden. (voor de tijd tenminste)

Veel van de floppys die wij hadden waren ook gewoon vergaan, of wou de drive in ieder geval niet goed meer lezen, ook een vervanging drive niet.

Weet niet of je dat wel eens geprobeerd hebt, en of je ze hebt, maar ik had wel het gevoel dat kopiëren op een goede floppy het misschien zou oplossen. Had toen alleen al ongeveer 15 jaar geen floppy meer in mijn pc zitten. :+
Kryoflux kan ze incl. kopieerbeveiliging kopiëren :-)

https://aapje.info/downloads-sun-mcs2000/ <-- heb de images veelal al online gezet :)

Potentieel trouwens weer één erbij gekocht voor op te knappen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PcNr6XKTbY6ApakCBwnCKw6M.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Aapje op 13-11-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik ga binnenkort met remklauwen bezig, wat is dan een manier om te zorgen dat de afgekoppelde remslang niet lekt? Zijn daar dopjes voor verkrijgbaar oid?
Het zijn staalomvlochten remslangen, dus even een tang erop gaat niet werken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:52:
Ik ga binnenkort met remklauwen bezig, wat is dan een manier om te zorgen dat de afgekoppelde remslang niet lekt? Zijn daar dopjes voor verkrijgbaar oid?
Het zijn staalomvlochten remslangen, dus even een tang erop gaat niet werken.
Je rempedaal een klein stukje indrukken. Dan worden de passages naar het reservoir afgesloten en kan er vrijwel geen vloeistof meer uitlekken. De leidingen zijn dan alleen nog aan de kant van de klauw open en de binnendiameter in combinatie met de lengte is te klein voor lucht om erin te komen. (Vergelijke het met een rietje waarvan je de bovenkant dichthoudt en uit je drinken tilt, de vloeistof blijft dan in het rietje achter)
Alternatief kan je altijd nog een vinger afknippen van een nitril handschoen en die met een tiewrap vastmaken, maar dat heeft voor mij nooit gewerkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

MadMarky schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:52:
Ik ga binnenkort met remklauwen bezig, wat is dan een manier om te zorgen dat de afgekoppelde remslang niet lekt?
Wat deepbass al zegt, rempedaal stukje indrukken.
Ik gebruik daar altijd dit ding voor.
Ook trek ik dan altijd de zekering voor de remlichten eruit zodat ik niet persé de accu hoef los te koppelen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
Ik span meestal gewoon een stukje vershoudfolie over het reservoir en druk dan de dop er weer op. Zolang je niet beide klauwen tegelijk loshaalt gebeurt er dan ook vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:02:
[...]

Wat deepbass al zegt, rempedaal stukje indrukken.
Ik gebruik daar altijd dit ding voor.
Ook trek ik dan altijd de zekering voor de remlichten eruit zodat ik niet persé de accu hoef los te koppelen.
Ik zet gewoon een balkje tussen voorstoel en het pedaal en schuif dan de stoel een stukje naar voren. Iets meer gehannes, maar een stuk goedkoper :+
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:04:
Ik span meestal gewoon een stukje vershoudfolie over het reservoir en druk dan de dop er weer op. Zolang je niet beide klauwen tegelijk loshaalt gebeurt er dan ook vrij weinig.
Ligt natuurlijk wel aan het remsysteem, volgens mij heeft @MadMarky's Z3 (ik gok dat hij het bij die auto wil gaan doen) dezelfde ABS/ASC+TC als mijn cabrio, en dat betekent dat iedere remklauw een eigen leiding heeft vanaf de ABS-pomp. Dat systeem lekt niet of nauwelijks als er meerdere klauwen afgekoppeld zijn.

Je tip over de folie is op zich een goede, alleen werkt dat bij een BMW net niet... Die heeft een schroefdop met meestal in het midden een niveau-sensor (maar niet altijd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:22

MJV

Nog even terugkomend op de discussie over "de dealer" @WEBGAMING @_JGC_ @deepbass909.

Met mijn kapotte clipje voor van de bodemplaat me gemeld bij de balie van de plaatselijke Toyota (Louwman). Magazijnman werd erbij gehaald, en die moest even zoeken maar had de juiste clip uiteindelijk zogevonden. Moest alleen besteld worden, en dat duurde een paar dagen. Op zaterdag ophalen bleek dan weer niet zo vanzelfsprekend want "er was niemand van het magazijn". Maar, na even zoeken kreeg ik netjes twee zakjes mee met de bestelde clips. Kosten ong. €22 voor 6 clipjes (twee-delig). Werd verder vriendelijk geholpen.

Bodemplaat zit er in ieder geval weer onder. Waar ie gebroken was mooi twee gaatjes geboord en ge-tieripped :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Binnenkort toch maar eens kijken naar gloeiers en een nieuw kleppendeksel.

Gloeiers staan erom bekend dat ze kunnen breken bij de 1.4HDI (of zijn al gebroken) De oplossing is simpel: gewoon zo laten, geen nieuwe monteren, geen moeite doen. Als dat uiteinde vast in de motor zit komt het er vanzelf met een knal uit door de cilindercompressie. Daarna heb je geen compressie meer op die cilinder tot je er een nieuwe gloeier in draait. :X

Gloeiers kapot stoort me niet heel erg bij de HDI, maar motor kan zoveel lekkerder lopen koud als je het wel doet.

Dan het kleppendeksel: enige tijd geleden schreef ik al dat de carterventilatie niet jofel meer is. Inmiddels is dat overgegaan in olie die door de turbo wordt gezogen en via een sensor of klep tussen turbo en inlaat naar buiten wordt geperst via de bedrading. In combinatie met een poreus rubber tussen ventilatielucht aanvoer en motorkap resulteert dat in nare geurtjes bij rijden op lage snelheid (lees: er is niet genoeg rijwind om het te verdunnen).
Raar genoeg nog steeds geen meetbaar olieverbruik...

Binnenkort de hele zooi er dus af. Distributiekap, brandstofleidingen, filters, slangen en uiteindelijk kleppendeksel, en dan kan je ook fatsoenlijk bij de gloeiers, dus die neem ik ook mee.

Alternatief is een nieuw membraantje plaatsen in het oude kleppendeksel, maar dat is een hack die afhankelijk is van hoe goed je het klepje weer terug kunt lijmen, en die membraantjes komen van Ebay of Ali en zijn van chinese makelij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@_JGC_ Ik zou me bij die olie vooral zorgen gaan maken om het risico op een run-away doordat olie via de inlaat in de motor komt. Maar sowieso wil je geen olie bij bedrading hebben. Tenzij het bedrading is die specifiek bedoeld is om blootgesteld te worden aan olie, wat je aan de buitenkant van een motor eigenlijk niet tegenkomt (want duur), kan de isolatie niet tegen langdurige blootstelling. Net als koelslangen e.d. gaat dat kapot door olie.

Daarom is het altijd verstandig om olie-lekken zo veel mogelijk op te lossen, nog los van de eventuele vervuiling van de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:43:
@_JGC_ Ik zou me bij die olie vooral zorgen gaan maken om het risico op een run-away doordat olie via de inlaat in de motor komt. Maar sowieso wil je geen olie bij bedrading hebben. Tenzij het bedrading is die specifiek bedoeld is om blootgesteld te worden aan olie, wat je aan de buitenkant van een motor eigenlijk niet tegenkomt (want duur), kan de isolatie niet tegen langdurige blootstelling. Net als koelslangen e.d. gaat dat kapot door olie.

Daarom is het altijd verstandig om olie-lekken zo veel mogelijk op te lossen, nog los van de eventuele vervuiling van de weg.
Dat ding waar nu de olie uit komt lopen is het gasklephuis, die zit tussen de turbo en de inlaat.

Lijkt me niet bevorderlijk voor dat ding. Denk dat ik er in de kerstvakantie maar even mee aan de slag moet. Busjes remmenreiniger inslaan om alle olie overal af te halen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:03:
[...]

Dat ding waar nu de olie uit komt lopen is het gasklephuis, die zit tussen de turbo en de inlaat.

Lijkt me niet bevorderlijk voor dat ding. Denk dat ik er in de kerstvakantie maar even mee aan de slag moet. Busjes remmenreiniger inslaan om alle olie overal af te halen :X.
Tip, Action heeft goedkope bussen remmenreiniger die wel behoorlijk goed werken.

Heb je een intercooler? Check die en de buizen ervan ook even, voor hetzelfde geld staat daar een plasje olie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:19:
[...]

Tip, Action heeft goedkope bussen remmenreiniger die wel behoorlijk goed werken.

Heb je een intercooler? Check die en de buizen ervan ook even, voor hetzelfde geld staat daar een plasje olie in.
Nee, traject is letterlijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://images.ilcats.ru/getImage.php?catalog=peugeot&filename=pr/81/0000/00000481.jpg&hash=e5bacfaf5dd5e7992192a721f2fe1f46

Aanvoer naar de turbo is rubber slang met Y-stuk vanaf kleppendeksel (PCV) en luchtfilterbak.

En ja, die bussen remmenreiniger van de Action zijn een stuk beter geworden de laatste jaren.

• MJV

MJV

Wil ik net de ruitensproeiervloeistof bijvullen, valt het me op dat de dop van het potje van de remvloeistof er niet opzit. Dop vervolgens wel gevonden, lag in de rails net boven de motorruimte.

Laatste keer in garage zijn remklauwen vervangen, en dus remmen ontlucht/remvloeistof vervangen. Is men dus vergeten terug te doen. Nogal slordig.

Concrete vraag: in hoeverre heb ik nu een probleem? Er is wat lakschade onder de motorkap door DOT, maar dat terzijde.

DOT is hygroscopisch heb ik ooit geleerd, en dat dopje heeft er toch een half jaar niet op gezeten. Er zit overigens nog wel (meer dan...) voldoende vloeistof in het potje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14
MJV schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:55:
Concrete vraag: in hoeverre heb ik nu een probleem? Er is wat lakschade onder de motorkap door DOT, maar dat terzijde.
DOT is Department of Transportation, niet een afkorting voor remvloeistof. Die club heeft vast geen schade berokkend aan je auto.

Ik zou even contact opnemen met de garage. Die remvloeistof kun je gewoon testen. Tenzij ze keihard volhouden dat ze dat niet verkeerd gedaan hebben,aar dan wordt het tijd voor een andere garage.

Heb je in die tijd niets gemerkt bij het remmen? Knap dat je voldoende druk kunt opbouwen zonder dop op het reservoir.

Punctuality is the politeness of kings

• MJV

MJV

dreamscape schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:04:
[...]

DOT is Department of Transportation, niet een afkorting voor remvloeistof. Die club heeft vast geen schade berokkend aan je auto.

Ik zou even contact opnemen met de garage. Die remvloeistof kun je gewoon testen. Tenzij ze keihard volhouden dat ze dat niet verkeerd gedaan hebben,aar dan wordt het tijd voor een andere garage.

Heb je in die tijd niets gemerkt bij het remmen? Knap dat je voldoende druk kunt opbouwen zonder dop op het reservoir.
Neen, niets vreemds gemerkt. Nu betreft het een rubberen afdichtdop, geen schroefdop, dus er wordt op een andere manier druk op gebouwd lijkt me. Maar dat terzijde.

Testen is een goede suggestie. Helaas komt e.e.a. extra slecht uit ivm vakantie.

M.b.t. DOT: ik wilde er vanaf zijn of het nu DOT4 of DOT5.1 was, vandaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
dreamscape schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:04:
[...]
Een reservoir is wat het is, een opslag van vloeistof. Komt geen druk op als je systeem goed werkt, anders was het een drukvat/accumulator.

@MJV Idd, wat Dreamscape zegt, vloeistof laten testen, maar ik zou wel redelijk stellig zijn dat het ververst moet worden, wie weet wat voor andere troep er in is gekomen in die tijd.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

Dank voor de adviezen, stond om 8u bij de garage, vloeistof gemeten en bevat teveel vocht. Wordt nu vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Foutje kan gebeuren, mooi dat ze het oplossen.

Beter dan bij collega waar ze de remslang achter hebben vervangen voor de APK. Dat is ook letterlijk het enige wat ze hebben gedaan nml.
Collega kwam er bij de eerste rotonde achter, had op laatste cm van het pedaal nog remkracht. Terug naar garage en heeft er een week gestaan, daarna kwamen ze met een kulverhaal dat de remklauw voor niet goed was.

(en daarom doe ik steeds meer dingen zelf of sta ik er met de neus bovenop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

MJV schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:55:
Remvloeistof goed wegspoelen met (veel) water en als je de auto voor lange tijd wilt houden dan zou ik zeker die lakschade aanpakken. Op zijn minst kaal staal met wat verf behandelen :)

Trouwens netjes dat het compleet vervangen wordt nu d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door DaWaN op 22-12-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14
GWBoes schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:12:
Een reservoir is wat het is, een opslag van vloeistof. Komt geen druk op als je systeem goed werkt, anders was het een drukvat/accumulator.
Ik dacht dat het reservoir in open verbinding stond met de rest van het systeem, vandaar. Een beetje zoals bij koelvloeistof. Dat reservoir is ook 'een opslag van vloeistof', maar ik kan mensen aanraden niet te gaan rijden met een open koelvloeistofreservoir. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
de correcte naam voor koelvloeistofreservoir is dan ook expansievat :9

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
dreamscape schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:13:
[...]

Ik dacht dat het reservoir in open verbinding stond met de rest van het systeem, vandaar. Een beetje zoals bij koelvloeistof. Dat reservoir is ook 'een opslag van vloeistof', maar ik kan mensen aanraden niet te gaan rijden met een open koelvloeistofreservoir. ;)
https://www.mvwautotechniek.nl/hoofdremcilinder/

Als het systeem op druk wordt gezet door de hoofdremcilinder is de verbinding naar het reservoir gewoon dicht. Zodra je het pedaal loslaat is die verbinding weer open.

Bij koelsysteem is dat vulpotje ook je expansievat. Onder druk wordt het kookpunt van koelvloeistof hoger waardoor je efficienter kunt koelen. Laat je het potje open, gaat je vloeistof gewoon koken.

En wat betreft rijden met open reservoir: doe ik altijd na het opnieuw vullen. Ik ga niet 20 minuten stationair draaien op de oprit tot de motor een keer 80 graden wordt en de thermostaat open gaat. Potje tot bijna helemaal vol, dop losjes erop en ga maar rijden. Wel flesje meenemen voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

_JGC_ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:15:
[...]
Bij koelsysteem is dat vulpotje ook je expansievat. Onder druk wordt het kookpunt van koelvloeistof hoger waardoor je efficienter kunt koelen. Laat je het potje open, gaat je vloeistof gewoon koken.
Bij veel Japanse auto's is dat niet zo, die hebben een vulpotje wat niet onder druk staat.
De radiateurdop heeft een drukventiel die open en dicht kan en het reservoir dient alleen voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DaWaN schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:17:
[...]

Bij veel Japanse auto's is dat niet zo, die hebben een vulpotje wat niet onder druk staat.
De radiateurdop heeft een drukventiel die open en dicht kan en het reservoir dient alleen voor opslag.
Bij oude auto's is dat idd zo. Bij nieuwe auto's gaat het om milieu. Olie wordt op 100 graden gehouden, je koelwater liefst ook. Als je dan de druk laat wegvallen gaat de hele boel koken.

Als er echt overdruk komt gaat het ventiel wel afblazen. Probleem met dat ventiel is dat ie ook lek kan... heb ooit een 206 gekocht met nieuwe koppakking. Eerste rit van 20km liep de koelvloeistof onder de dop weg, die was lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

DaWaN schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:02:
[...]

Remvloeistof goed wegspoelen met (veel) water en als je de auto voor lange tijd wilt houden dan zou ik zeker die lakschade aanpakken. Op zijn minst kaal staal met wat verf behandelen :)

Trouwens netjes dat het compleet vervangen wordt nu d:)b
Ja ik ga er wel wat tectyl of rust-o-leum of andere lak opsmeren.

Vooral fijn dat het letterlijk meteen werd opgepakt, wel wat gemengde gevoelens over het feit dat het terugdoen van die dop over het hoofd is gezien. Maargoed, fouten maken is menselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@_JGC_ waar bout 71 inzit is dat gene intercooler?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
_JGC_ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:51:
[...]

Bij oude auto's is dat idd zo. Bij nieuwe auto's gaat het om milieu. Olie wordt op 100 graden gehouden, je koelwater liefst ook. Als je dan de druk laat wegvallen gaat de hele boel koken.

Als er echt overdruk komt gaat het ventiel wel afblazen. Probleem met dat ventiel is dat ie ook lek kan... heb ooit een 206 gekocht met nieuwe koppakking. Eerste rit van 20km liep de koelvloeistof onder de dop weg, die was lek.
Ze laten natuurlijk ook het koelsysteem niet zonder druk lopen. Dat zou niet werken.

Het is gewoon een ander ontwerp, en in zo'n geval is het koelvloeistofreservoir eigenlijk gewoon een overloop. Als de druk hoog word gooien ze er wat koelvloeistof uit, en als de druk weer daalt, word dat weer aangezogen uit het reservoir.

@MJV Dat moet jij niet doen, dat moet de garage doen. Natuurlijk kunnen er foutjes gemaakt worden, maar dit is veroorzaakt door de garage, dus dan vind ik ook dat de garage dat moet oplossen.

Maar het feit dat ze de remvloeistof willen controleren voordat ze het vervangen geeft me niet bepaald een geweldig gevoel. Natuurlijk moet dat vervangen worden, al zou de test perfect zijn. (dat is immers alleen maar een test die de hoeveelheid water meet) Wie weet hoe veel stof en rotzooi er in die vloeistof zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Damic schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:22:
@_JGC_ waar bout 71 inzit is dat gene intercooler?
Bak van kunststof, lijkt me geen intercooler. Is de air resonator box. 1.4HDI heeft geen intercooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 18:26
Voor de inbrekers onder ons. Hoe doe je de achterdeuren van een golf 4 open, als ze op kinderslot zitten en de centrale deur vergrendeling niet meer werkt? :+ Ze zitten nu dus op slot en vanuit binnen uit is kinderslot.

Voor details, zekering 38 maakt kortsluiting en ik ben dus (nog steeds) op zoek naar de veroorzaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DoeEensGek schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:06:
Voor de inbrekers onder ons. Hoe doe je de achterdeuren van een golf 4 open, als ze op kinderslot zitten en de centrale deur vergrendeling niet meer werkt? :+ Ze zitten nu dus op slot en vanuit binnen uit is kinderslot.

Voor details, zekering 38 maakt kortsluiting en ik ben dus (nog steeds) op zoek naar de veroorzaker.
Deurpaneel er af (mogelijk eerst achterbank weghalen) en dan met een stuk metaal door een gat in het plaatwerk slot open wippen. Pak er een plaatje van het slot bij om te zien waar je moet hengelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
DoeEensGek schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:06:

redelijk janken helaas, laatst nog op het werk moeten doen en een uur lopen vechten nadat ik het deurpaneel en het raammechanisme er uit had liggen. uiteindelijk met hamer en beitel via binnen heel het slot kapot moeten meppen om de deur open te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Ik heb ze nog niet open gemaakt, maar ben inmiddels wel achter dat ik bij stekker kan komen, in b pilaar door de voordeur open te doen.veroorzaker nog niet gevonden, maar bij deze stekker verbinding kan ik wel nieuwe kabel aanleggen. Ergens maakt hij contact met frame, maar ik heb geen idee waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
DoeEensGek schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:10:
Ik heb ze nog niet open gemaakt, maar ben inmiddels wel achter dat ik bij stekker kan komen, in b pilaar door de voordeur open te doen.veroorzaker nog niet gevonden, maar bij deze stekker verbinding kan ik wel nieuwe kabel aanleggen. Ergens maakt hij contact met frame, maar ik heb geen idee waar.
Alles van deze periode van de VAG groep heeft erg matige kabelbomen naar de deuren, bij de gene die wel open kunnen moet je voor de lol de rubber hoes die tussen de auto en deur loopt maar eens aan de kant trekken om de kabelboom te bekijken, hebben vaak last van kabelbreuken en isolatie materiaal wat los komt van de draden. Ook hebben deze modellen vaak last van de deursloten die zelf stuk gaan, portier sensor en centrale deur vergrendeling motors sneuvelen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Uberdude schreef op woensdag 27 december 2023 @ 00:16:
[...]

Alles van deze periode van de VAG groep heeft erg matige kabelbomen naar de deuren, bij degene die wel open kunnen moet je voor de lol de rubber hoes die tussen de auto en deur loopt, maar eens aan de kant trekken om de kabelboom te bekijken, hebben vaak last van kabelbreuken en isolatie materiaal wat los komt van de draden. Ook hebben deze modellen vaak last van de deursloten die zelf stuk gaan, portier sensor en centrale deur vergrendeling motors sneuvelen dan.
Ik moet eigenlijk zeggen het valt mij nog alleszins mee, de kabels zien er nog goed uit. Morgen kan ik overdekt staan met eigen gereedschap, plan is om alle stekkers los te halen. Zover ik weet 4 bij elk portier en eentje bij de handrem voor tankklepje.
Als dan nog steeds raak is, trek ik een nieuwe kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN720wj4hpfthoO64EWWg-LCyMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMd8H16biE6euMu20Byr0Foh.png?f=fotoalbum_large
Mist alleen de achterdeuren aansluiting.

Het zijn de enigste stekkers die ik tegenkomen in alle documentatie.

Ook al gelezen dat de achterdeur panelen ook los te krijgen zijn van in de auto. Alleen lekker krap werken. :+

[ Voor 25% gewijzigd door DoeEensGek op 27-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
DoeEensGek schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik moet eigenlijk zeggen het valt mij nog alleszins mee, de kabels zien er nog goed uit. Morgen kan ik overdekt staan met eigen gereedschap, plan is om alle stekkers los te halen. Zover ik weet 4 bij elk portier en eentje bij de handrem voor tankklepje.
Als dan nog steeds raak is, trek ik een nieuwe kabel.

[Afbeelding]
Mist alleen de achterdeuren aansluiting.

Het zijn de enigste stekkers die ik tegenkomen in alle documentatie.

Ook al gelezen dat de achterdeur panelen ook los te krijgen zijn van in de auto. Alleen lekker krap werken. :+
Deurpaneel is redelijk te doen in de auto vergeet alleen niet dat het binnenpaneel van de deur ook los moet voor je bij het slot kunt, zit de raam motor en raam mechanisme ook aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Ooit een auto opgelucht adem horen halen? :+
Kleine update. De deuren zijn open, ook die van de benzine dop. Gelijk tank volgegooid, hij begon te smeken om benzine.

Goed de kabels heb ik uit eindelijk bij beide voordeuren opgespoord in de kabelboom, zowel die van de voor en achterdeur daar doorgeknipt. Bij de zekering opgezocht en doorgeknipt en alles weer netjes met wagoss verbonden. Bam centrale vergrendeling werkte weer. Daarna netjes de wagos vervangen door vertrouwde kroonsteentjes. Nee, alles netjes gesoldeerd, weggewerkt etc.
De tankdop heb ik uiteindelijk bij de rechtsachter opgespoord tussen de rugleuning en deur. De kabel van de knop naar de solenoid maakt ergens contact met aarde, daar doorgeknipt en tijdelijk kabeltje eraan. Even in de aansteker 12v en hoppa open. Die moet dus nog verder aangepakt worden maar hé... de vr6 kon weer brullen dus dat mocht ie eerst even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:50
Ik kan even geen topic vinden voor mijn vraag, wellicht kan deze ook hier even tussendoor?

Als ik een auto koop in Duitsland of België en ik wil hem naar Nederland rijden na aankoop, kan dit dan met een eendagskenteken? Scheelt weer een trailer regelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Westland1940 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:13:
Ik kan even geen topic vinden voor mijn vraag, wellicht kan deze ook hier even tussendoor?

Als ik een auto koop in Duitsland of België en ik wil hem naar Nederland rijden na aankoop, kan dit dan met een eendagskenteken? Scheelt weer een trailer regelen etc.
Neen.

Nld eendaags kenteken is alleen gelding in Nederland. En alleen geldig op datum van de aangevraagde keuring
Dus met een tijdelijk Duits of belgs kenteken naar de grens.
En daar op een nld eendaags kenteken.

[ Voor 27% gewijzigd door jack zomer op 30-12-2023 17:31 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01
jack zomer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:25:
Neen.

Nld eendaags kenteken is alleen gelding in Nederland.
En daar op een nld eendaags kenteken. (Maar deze is alleen geldig wanneer je op die dag ook de keuring gaat doen.
Je kunt ook in Duitsland een Ausfuhrkennzeichen (a.k.a. Zollkennzeichen) regelen. Daarmee mag je wel in NL rijden. Als je de afspraak bij de RDW over de invoer al hebt gemaakt zit je ook bij een eventuele aanhouding door de douane (vanwege BPM) goed.
Voordeel is ook dat dat Ausfuhrkennzeichen wat langer geldig is, zodat je er ook mee naar de RDW kan.
Zo heb ik het althans in 2011 gedaan, en dat werkte prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
https://autoimportcoach.nl/tijdelijk-kenteken-duitsland/

[ Voor 177% gewijzigd door jack zomer op 30-12-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
jack zomer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:25:
[...]

Neen.

Nld eendaags kenteken is alleen gelding in Nederland. En alleen geldig op datum van de aangevraagde keuring
En daar op een nld eendaags kenteken.
Oké duidelijk. Dus een eendagskenteken mag in Nederland ook gebruikt worden om een 'import' auto rond te rijden naar bestemming, in mijn geval dus naar huis en niet naar een keuringsstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Westland1940 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:14:
[...]

Oké duidelijk. Dus een eendagskenteken mag in Nederland ook gebruikt worden om een 'import' auto rond te rijden naar bestemming, in mijn geval dus naar huis en niet naar een keuringsstation.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJiREisJGTN_KZy1ZL1oE-cZTgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIwZ6xM8M0Z6ZjPyZKdw3N2q.jpg?f=fotoalbum_large

Ook dat antwoord lijkt neen te zijn.
Tenzij je eerst naar huis rijd, en daarna door naar de keuring.
Want alleen te krijgen bij een afspraak, en alleen geldig op die dag

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 30-12-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
jack zomer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]

Ook dat antwoord lijkt neen te zijn.
Tenzij je eerst naar huis rijd, en daarna door naar de keuring.
Want alleen te krijgen bij een afspraak, en alleen geldig op die dag
Oef dat is jammer, dan moet ik kijken naar een alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Westland1940 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:20:
[...]

Oef dat is jammer, dan moet ik kijken naar een alternatief.
Dat alternatief is reeds gegeven.
https://www.anwb.nl/experts/auto/2/98/ausfuhrkennzeichen
ausfuhrkennzeichen en bpm en mrb ontheffing vragen.

Maar wat is er mis met een keurings afspraak te maken,en je auto op die dag te halen en langs de rdw brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 11:17

Wok

Dakloos...

Westland1940 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:14:
[...]

Nee dus! Zie ook hierboven.

Een eendagskenteken in NL is uitsluitend bedoeld om een nog niet (eerder) in NL ingeschreven voertuig naar een RDW-keuringslocatie te rijden voor schouwing/keuring voor inschrijving in het NL kentekenregister (en daarna weer terug naar huis). Het NL eendagskenteken wordt dan ook NIET erkend in onze buurlanden en is daar dus ook NIET geldig!

Om een auto legaal vanuit D naar NL te brengen, heb je de volgende opties:
- Trailer. Eenmaal in NL zou je een eendagskenteken kunnen aanvragen voor het heen en terug rijden naar de RDW voor de invoer (tenzij je de auto ook op de trailer naar de RDW brengt). In de tussentijd kun je de auto dan uiteraard niet (legaal) gebruiken.
- Duits exportkenteken (Ausführkennzeichen - witte plaat met rode rand waarin de vervalmaand en -jaar staan aangegeven). Dit kenteken wordt ook in NL erkend echter met de kanttekening dat je maximaal 14 dagen aaneengesloten gebruik kunt maken van dit kenteken. Ook dien je hiervoor een aanvraag in te dienen bij de Belastingdienst om zodoende deze 14 dagen vrijgesteld te zijn van de belastingplicht (MRB).

Elke andere optie die aangeboden wordt voor het zelf rijden van de auto naar NL (Kurzzeitkennzeichen bijv.) is illegaal!

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Wok
Optie 3. (Denk ik)

Met een 5 daags dld kenteken naar de grens.(deze is niet geldig in nld)
Op de grens wisselen naar een nld eendaags kenteken en naar de keuring rijden (dus auto halen op de aangegeven dag van keuring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@jack zomer Da's inderdaad ook nog een optie, maar dan moet je dus wel de tijd hebben om op tijd bij de keuring te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:41
Westland1940 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:13:

Daar is een vrij recent topic over:
auto importeren uit Duitsland

Aangezien ik daar uitgebreid gereageerd heb, zal ik hier de korte versie plaatsen:
Ik heb het in 2012 gedaan met een Ausführkennzeichen, maar zou het nu met een autotransporter of auto-ambulance doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Thanks voor de tips. Hoe zit het eigenlijk met een auto importeren uit België? En deze zelf rijdend naar Nederland halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Westland1940 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:54:
Thanks voor de tips. Hoe zit het eigenlijk met een auto importeren uit België? En deze zelf rijdend naar Nederland halen?
Zal wel het zelfde zijn. Lijkt mij dat een tijdelijk kenteken uit zuidzuidnederland(België) niet geldig is in Nederland.

Dus op tijdelijke be plaat naar de grens.
En daar over of op een eendaags kenteken(mits je die dag ook een afspraak hebt)
Of groene plaat (mits de auto even ergens op bedrijfsvoorraad kan staan)

Ik heb de groene manier gebruikt.
Groene platen van een maatje mee.
Auto gekocht. Groene platen erop. Op papier even op bedrijfsvoorraad
En terug naar Nederland.

1.x direct naar de rdw.
1x 3 weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:32
4 keuzes m.b.t. Duitsland...

Tijdelijk geel kenteken

Voordeel: Goedkoop

Nadeel: Alleen in Duitsland te gebruiken, je moet dus bij de grensovergang even stoppen en een ééndagskenteken erop plakken (er vanuitgaande dat je op dezelfde dag van het ophalen van de auto een afspraak bij het RDW hebt)

Tijdelijk rood kenteken

Voordeel: Je kan daarmee in NL 2 weken (mits vrijstelling mrb aangevraagd is) rondrijden inclusief verzekering en al je zaken regelen bij het RDW.

Nadeel: Iets duurder, maar voor 2 weken kost het je misschien 150-200 euro?

Groene platen van een bekende met garage?

Op een transport naar NL laten komen

Heb zelf optie 1 gedaan:

Geel kenteken, soms kan de garage waar je hem koopt het al voor je regelen, dan kan je gelijk doorrijden naar het RDW.

Zorg dat je van tevoren even bekijkt wat een gunstige route is naar het RDW vanuit Duitsland, zoek op google maps even naar een bushalte of een stopplaats, een paar honderd meter van de NL grens, plak daar je ééndagskenteken erop, naar het RDW, keuren, op hetzelfde kenteken naar huis.

Hou er wel rekening mee dat als je de geïmporteerde auto op straat parkeert, dat die optie eigenlijk weg valt... Hij moet in de garage staan of op de oprit.

[ Voor 31% gewijzigd door Mr.Joker op 31-12-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
jack zomer schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:06:
[...]

Zal wel het zelfde zijn. Lijkt mij dat een tijdelijk kenteken uit zuidzuidnederland(België) niet geldig is in Nederland.

Dus op tijdelijke be plaat naar de grens.
En daar over of op een eendaags kenteken(mits je die dag ook een afspraak hebt)
Of groene plaat (mits de auto even ergens op bedrijfsvoorraad kan staan)

Ik heb de groene manier gebruikt.
Groene platen van een maatje mee.
Auto gekocht. Groene platen erop. Op papier even op bedrijfsvoorraad
En terug naar Nederland.

1.x direct naar de rdw.
1x 3 weken later.
Ik werk toevallig bij een dealer/garage, groene platen lijkt mij een hele goede oplossing! Ik zal eens kijken wat ze kunnen fixen en wat daarvoor moet gebeuren.

edit - Beste wensen en een gezond en gelukkig nieuwjaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Westland1940 op 01-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:26
Tweede dag hevige sneeuwval.

Ik stap sochtends in mijn auto (307SW) en start de auto...
Alles blijft donker.

Wil de blower aanzetten...
Doodse stilte.

Kak. Iets elektronisch naar de haaien.

Behoorlijk vervelend om met ijs, sneeuw, kou en vocht op binnenkant raam te moeten rijden zonder blower!

Beetje Googlen, mogelijk de blower of kachelweerstand NOK.
Zekeringen waren OK, dus net maar wat paneeltjes verwijderd.

Ijskoud sleutelen. Tenen geen gevoel meer, vingers (ondanks handschoenen) geen gevoel meer.
Zie ik iets zitten, beetje friemelen met mijn vingers en opeens schiet de blower aan en zuigt mijn handschoen mee.

Anyhoo, blower dus niet defect, maar iets van een slecht contact.

Weet iemand wat dit is.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5jS0H6Cn/PXL-20240120-104624020.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wRVS6K3Q/PXL-20240120-104650434.jpg

Dat groen dingetje. Is dat de weerstand?
Op Google lees ik vooral doorgebrande stekker.
Maar waar zit de stekker dan, is dat die kabelboom?

Ik laat de panelen iig een tijdje even eraf, kijken of alles het blijft doen. Maar moet/kan ik iets met dat groen dingetje?

Verlichting bedacht ik me net, hopelijk een dipje in de accu waardoor de auto verlichting stand OFF is gegaan. Dus dat moet ik later nog even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Groen is inderdaad de kachelweerstand. Kan je die vanaf de andere kant er niet niet uithalen? Zit zo te zien met een bajonet sluiting en 1 schroefje vast, stekker zou er achterop moeten zitten. Ik zie al stekker revisiesetjes te koop staan dus doorbranden zal ze niet vreemd zijn. Als het contact wat slechter wordt (mogelijk door slecht werkende weerstand) verbranden ze door de overgangsweerstand die ontstaat.
Controleer ook de stekker op de kachelmotor zelf, die heb ik ook wel regelmatig moeten vervangen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 20:40
In mijn 307 ook wel eens gehad. Als ik het mij goed herinner toen een andere complete fan gehaald bij de sloop, gewisseld, en alles deed het weer.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
Kans bestaat dat door stroever lopen van je vent , je weerstand doorbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:26
Maar, die krijg ik alleen via de bovenkant los?
Ergo, meer panelen verwijderen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:39
@NeutraleTeun Heb iets soortgelijks gehad met mijn Citroën DS3, PSA kennende is het systeem hetzelfde. Exact hetzelfde probleem: van de een op andere dag geen fan meer. Bij mij was de kachelweerstand het probleem. Die vervangen (4 tientjes) en het blaast weer :)

Bij de DS3 zat hij rechts van het gaspedaal, dus het linkerpaneel van de middenconsole moet eraf idd.

[ Voor 16% gewijzigd door Knul op 23-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voor wie er wat aan heeft.

Ik heb een woon-werkverkeer kia picanto.
Ik had nu al een week of drie last van piepende voor remmen.
Afgelopen week een paar keer gehad dat hij gevoelsmatig wat zwaarder rolde en zo nu en dan een stukje op de snelweg dat het stuur wat begon te trillen onder het genot van een lichte bromtoon.
Vandaag eindelijk even tijd om er echt naar te kijken.

Blokken en schijven zijn nog wel oké ze zijn niet nieuw maar nog voldoende.

Nu bleek dat aan beide kanten van de beugel waar de remklauw mee vast zit die glijbussen vast zaten.
Links en rechts beide de onderste bus.

De zaak weer gangbaar gemaakt en tevens even de schijven in de draaibank gehad om de slijt randen die naast blokken op de schijf blijven staan even weg te halen.
De hele zaak weer in elkaar met wat kopervet en klaar is het weer.

Geen piepjes meer en geen aanlopende remmen meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tyzg6hyfGyV21orhjXpliWPKd94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sR1PnAboIDIrNWLjlo9AfBP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMdxS7eTr70pXgmWAfxIjB8K58U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcIOwaTZLgbx6IXYzt7yZeFu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Ronald.42 Die remschijf lijkt door de overmatige hitte door het aanlopen compleet blauw verkleurd (of ligt dat aan de foto?). Was het niet verstandig geweest om die (samen met de blokken) gewoon te vervangen? De dikte zal ook wel richting minimum zijn geweest toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:52:
@Ronald.42 Die remschijf lijkt door de overmatige hitte door het aanlopen compleet blauw verkleurd (of ligt dat aan de foto?). Was het niet verstandig geweest om die (samen met de blokken) gewoon te vervangen? De dikte zal ook wel richting minimum zijn geweest toch?
Ze staan sowieso op de nominatie maar voor nu kan het wel weer even.
Hij is idd wat verkleurd maar nog wel recht en ook geen haarscheurtjes te zien, al leek dat wel even zo maar dat waren afdrukken van de randen van de blokken.
Dikte valt nog alles mee trouwens mag nog wel een paar mm af.

Ik had vandaag even tijd om er naar te kijken dus dan was dit voor eerst een prima oplossing.

Als het weer wat mooier wordt moet er toch meer aan gebeuren.

Distributie riem
Waterpomp
Multiriem
Filters en olie
Dan neem ik gelijk ook even nieuwe blokken en schijven mee dat spul kost toch geen drol.
Één aandrijfashoes heb ik vanmiddag ook nog even geplakt dus die moet ook vervangen.

Maar was het voor vandaag wel zat dat geknoei op de oprit.
Hij kan op zich makkelijk in de schuur.... mits ik daar opruim :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Heeft iemand ervaring met (professioneel laten) bekleden van dashboards waar ook een airbag in zit? En je dus over het airbag stuk heen bekleedt. Zijn daar opties voor met bijvoorbeeld van te voren zwakker maken van het stukje leer/stof/materiaal of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Iemand ervaring met bijmaken van roest? Ik heb een Golf 6 met hier en daar beginnende roest aan de dorpels, onder aan de naad waar je ook de krik onder kunt zetten zeg maar. Ik kan deze plekken behandelen met Fertan. Alleen vraag ik mij af wat de beste nabehandeling is. Ik kan er wel die tectyl overheen smeren maar ik ben dan altijd bang voor vocht tussen het ijzer en de tectyl. En uiteindelijk roest het gewoon er onder weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@Markos Wat ben je precies van plan? Met leer of stof zul je waarschijnlijk inderdaad een soort van 'breuklijn' in het materiaal moeten maken rond het deksel van de airbag. Ik weet niet in welke regio je zit, maar in Zuidoost-Brabant ken ik wel iemand (net over de grens in België) die je wel verder zou kunnen helpen. Stuur maar een DM als je meer info wenst :)

@Racer89 Een Golf 6 die al roest? :o Er overheen smeren (ongeacht met wat) is sowieso geen duurzame oplossing. Heb je wellicht foto's? Soms lijkt roest namelijk erger dan het is en loop je risico dat 'het middel erger is dan de kwaal' als je er iets probeert aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Racer89 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:19:
Iemand ervaring met bijmaken van roest? Ik heb een Golf 6 met hier en daar beginnende roest aan de dorpels, onder aan de naad waar je ook de krik onder kunt zetten zeg maar. Ik kan deze plekken behandelen met Fertan. Alleen vraag ik mij af wat de beste nabehandeling is. Ik kan er wel die tectyl overheen smeren maar ik ben dan altijd bang voor vocht tussen het ijzer en de tectyl. En uiteindelijk roest het gewoon er onder weg.
Hoe zien je ondersteldelen (draagarmen en subframes) er uit? Die zijn bij de VAG auto's een stuk gevoeliger dan de dorpels.
Voor mijn Skoda Superb (van 2011) ben ik nog steeds op zoek naar een manier om die roest op de draagarmen en de subframes te behandelen (uiterlijk is onbelangrijk, als het maar relatief eenvoudig aan te brengen is).

@Wok De Golf 6 is al vanaf 2008 in productie. En de kwaliteit van VAG is op het gebied van roestbescherming helaas niet zo goed als die van de Renaults uit de jaren 90. In 2011 verkocht ik onze vorige auto (een Laguna van 1999). Die had toen nog helemaal nergens roest, ook niet aan subframes en draagarmen. Helaas is VAG qua lakkwaliteit op die delen veel te zuinig, waardoor daar al snel roest ontstaat. Roest op de dorpels ken ik bij Skoda alleen van foute krikacties, waardoor de laklaag op de dorpel beschadigd is geraakt. Maar wellicht dat dat bij een Golf wat anders is.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
Gewoon brunox tegenaan plempen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
tafkaw schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:54:
Gewoon brunox tegenaan plempen?
Dat is één van de vele roestomvormers, maar ook hier staat in de beschrijving:
Na de behandeling moet een afdeklaag aangebracht worden, bijvoorbeeld een aflaklaag.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een product waarbij dat laatste niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Roestvrij maken, dan inspuiten met Tectyl Multipurpose Transparent.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 04-02-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Wok Het is beginnende roest, oppervlakkig. Vandaar wil ik er eigenlijk nu al iets aan doen. Heb helaas even geen foto bij de hand. Ik heb goede ervaringen met Fertan, alleen de behandeling erna is belangrijk. Het is geen Golf 2 meer 😅 die hadden het minste last van roest. Auto is van 2009.

@Andrehj daar zit hier en daar ook roest op, meeste op de kopse kanten. Heb je al eens naar Fertan gekeken? Kun je er zo opsmeren alleen beetje schoonmaken v.t.v. Vochtig houden en daarna evt. Overspuiten. Ik ben alleen nog een beetje zoekende of tectyl wel goed werkt. Aangezien dit ook beter tegen steenslag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Racer89 niet gewoon bitumen underbodycoating? Zo heb ik wel twijfelachtige dorpels bijgewerkt. Alle roest er uit en aan beide kanten de onderste paar cm spuiten. Daar heb je ook overspuitbare varianten van als je het echt netjes wil hebben.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Laatst online: 15-09 18:18
Ik ben van plan een stukje stalen remleiding te vervangen met behulp van een knelkoppeling. Weet iemand zeker of dit toegestaan is voor de APK? Lees tegenstrijdige berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@xingchen Kan er niks over vinden in het apk handboek maar als een verkoper van die koppelingen dit al zegt:
- Officieel zijn er geen enkele knelkoppelingen die op stalen leidingen mogen worden gebruikt.
- Indien men de knelkoppelingen toch op stalen leidingen gebruikt is dit op eigen risico.
zou ik er niet aan beginnen.
Gewoon felsen en verbindingsstuk+nippels gebruiken. Ik neem aan dat je voor het ander uiteinde ook iets moet felsen? Of wou je een stuk koper/cunifer tussen 2 stukken staal zetten?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Laatst online: 15-09 18:18
Leiding zit op een lastige plek. Was van plan een klein stukje metalen leiding aan 1 kant te felsen en aan de andere kant in situ met een knelkoppeling te installeren (kan er moeilijk bij met mijn felsapparaat). Weet dat fels beter is maar vroeg me dus af of knel apk afkeur is omdat ik tegenstrijdige berichten hierover lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 06:50

thijsco19

KTM 990 SMT

In de hydrauliek worden knelkoppelingen vaak genoeg gebruikt op stalen leidingen. Ook nog nooit gehoord dat het niet kan.

Wat dat betreft moet het dus gewoon kunnen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Hoe zien je ondersteldelen (draagarmen en subframes) er uit? Die zijn bij de VAG auto's een stuk gevoeliger dan de dorpels.
Voor mijn Skoda Superb (van 2011) ben ik nog steeds op zoek naar een manier om die roest op de draagarmen en de subframes te behandelen (uiterlijk is onbelangrijk, als het maar relatief eenvoudig aan te brengen is).

@Wok De Golf 6 is al vanaf 2008 in productie. En de kwaliteit van VAG is op het gebied van roestbescherming helaas niet zo goed als die van de Renaults uit de jaren 90. In 2011 verkocht ik onze vorige auto (een Laguna van 1999). Die had toen nog helemaal nergens roest, ook niet aan subframes en draagarmen. Helaas is VAG qua lakkwaliteit op die delen veel te zuinig, waardoor daar al snel roest ontstaat. Roest op de dorpels ken ik bij Skoda alleen van foute krikacties, waardoor de laklaag op de dorpel beschadigd is geraakt. Maar wellicht dat dat bij een Golf wat anders is.
Nou, die roestpreventie bij Renault was begin jaren 90 nog niet zo best hoor!
Ik heb vroeger een Clio uit '91 gehad en die was her en der toch aardig krokant na iets meer dan 10 jaar.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:41
thijsco19 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:31:
In de hydrauliek worden knelkoppelingen vaak genoeg gebruikt op stalen leidingen. Ook nog nooit gehoord dat het niet kan.

Wat dat betreft moet het dus gewoon kunnen.
Maar beweegt de installatie dan ook zoals een auto? Naarmate het meer beweegt en de koppeling/leiding kleiner is, lijkt de kans dat het loswrikt groter? En als het voertuigen zijn, zijn de veiligheidsconsequenties even groot als wanneer een remsysteem faalt? Bij hydraulische systemen zijn volgens mij vaak voorzieningen om te voorkomen dat de boel instort, als er een lek ontstaat, en werkt het dan dus "gewoon" niet meer. dat lijkt me bij een graafmachine minder problematisch dan met remmen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 06:50

thijsco19

KTM 990 SMT

In de scheepvaart zitten boten vol met stalen (of vaak rvs) leidingen en koppelingen. Dat beweegt en trilt soms meer als een auto zal doen verwacht ik.

Verder eens, ik weet natuurlijk niet op welk punt die stalen leiding zit.
Maar ook een punt waar beweging zit zou ik sowieso een slang verwachtten. Dan maakt de type verbinding van een leiding ook niet uit.

Waarschijnlijk is de diameter van een remleiding kleiner dan 6mm(?) en mogelijk dat op die kleine diameters geen knelkoppelingen gebruikt worden op stalen leidingen?

Het was ook meer een algemene opmerkingen dat die stelling niet helemaal correct was. Of in ieder geval veel context mist.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 20:52
Laatst ben ik er achter gekomen dat er water in de reservewielbak van mijn auto (Toyota Auris Touring Sport Hybride uit 2018) zit. Dus van het weekend op onderzoek uitgegaan en gevonden dat er water naar binnenloopt langs het ontluchtingsrooster in het linker achterscherm.
Dit ontluchtingsrooster zorgt er voor dat de overdruk in je auto weg kan bij het sluiten van een deur.
Wie weet de "officiele" naam van dit rooster? Ik kon namelijk hiervan geen vervangingsartikel vinden met mijn zoektermen en de codes op de stickers op het rooster.

De kunststof flappen zagen er netjes uit. Alleen het rooster zelf zat redelijk los in de carrosserie. Dus de linkerkant van de achterbumper losgehaald en het rooster er uit gehaald.
Het schuim/foam randje was behoorlijk dun en doorweekt. Deze verwijderd en vervangen voor compriband.
Alles weer gemonteerd en met de tuinslang getest. Leek allemaal goed.
Tevens de achterlamp er af gehaald en alles daar goed schoongemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqJhsCXa-hjydYjf0gVePs4wzNg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wweRgeMElpeqeOz0pv6Np7GP.jpg?f=fotoalbum_medium

Totdat ik vanmiddag weer achterin de auto keek. Er lag weer water op het metaal onder het rooster. Het lijkt alsof het weer van het rooster vandaan komt. Ik krijg het gevoel dat de compriband nu doorweekt is en water doorlekt.

Heeft iemand een suggestie wat ik kan gebruiken als afdichtingsmiddel voor tussen het rooster en de carrosserie? Uit frustratie stond ik al op het punt om een tube sanitairkit te pakken, maar dat ik ook weer zo permanent.
Tips over wat ik nog meer kan controleren zijn natuurlijk ook welkom.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:25
Ik zou dat rooster eruit halen en met butyleenkit er weer inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@ydderf bij bmw noemen ze het een ontluchtingsventiel, maar overdrukventiel is ook een passende naam.

Maar die dingen zijn verre van waterdicht, ze hoeven alleen wat lichte spatten tegen te houden, want de gros van het water hoort door de modderkuip tegen gehouden te worden.

Ik zou die eerst nakijken voor je met lapmiddelen aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
@deepbass909. Sinds afgelopen weekend heeft de auto alleen maar stil gestaan op de oprit. In die tijd is er water binnengekomen, dus mijn eerste verdachte was eigenlijk niet de modderkuip.
Alleen dat verklaart nog niet waarom er zoveel water bij het ontluchtingsventiel komt. Ook met de tuinslang op het dak (zonder spuitkop, dus lage druk), lijkt er toch vrij veel water bij het ontluchtingsventiel te komen.
Dus voor mijn gevoel wil het water dan ergens heen lopen waar het eigenlijk niet de bedoeling is.

Denk van het weekend maar eens de bumper er af halen en kijken of daarachter alles schoon is en geen rare dingen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Water zoekt altijd de weg omlaag, nooit naar links of rechts.
Ik zou eens goed hoger zoeken. bij de achterklep / schanieren, dakplaat aansluiting.
Dit was bij andere toyota station modellen ook een bekende lekplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Lekkage bij mijn auto (Fiat Bravo) was ook de kitnaad tussen de dakplaat en de c-stijl. in de rand rond de kofferklep dus. Ik zou het ook hoger gaan zoeken.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Een tijd geleden een Fiat Panda gehad, hier was de afvoer onder de motorkap verstopt. Hierdoor stond opeens het water bij de bijrijder onder de mat. Water kan overal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38
Racer89 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:06:
Een tijd geleden een Fiat Panda gehad, hier was de afvoer onder de motorkap verstopt. Hierdoor stond opeens het water bij de bijrijder onder de mat. Water kan overal komen.
Bij mijn BMW E87 ook last gehad van water bij de bestuurdersmat en dan zelfs zo erg dat dit door liep tot de voetenruimte achter de bestuurdersstoel.. Uiteindelijk na ff zoeken erachter gekomen dat het rubber welke tussen de motorruimte en interieur zit om de kabel van het motorkap mechanisme van de plek was gekomen. Deze zit circa 2 cm boven een afloop plaat waar altijd wat water op blijft staan waarna dit naar de afwatering loopt. Als het dus hard genoeg regende liep het daar lekker naar binnen.. Uiteindelijk heeft het een 4tal 12V draden gesloopt waardoor de elektrische stoel verstelling af en toe niet meer lekker gaat, moet ik nog altijd een keer naar kijken om die kabels/connector schoon te maken of te vervangen maar dat zit op zo'n fijne plaats (Achter bekleding rust/dummy pedaal) dat ik daarna een week niet meer kan functioneren (rug)..

Owja dat rubber kreeg ik redelijk goed terug op de plek i.c.m. wat vaseline :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Vandaag naar aanleiding van jullie tips toch maar ff verder gaan zoeken. Mezelf opgesloten in de achterbak en vrouwlief met de tuinslang op de auto spuiten (zonder druk, niet echt op de naden).
Zolang het onderste deel nat wordt gespoten, geen problemen maar toen de slang op het dak stond kwam er water naar binnen. Het kwam onder het rubber vandaag, op de achterdrempel van de kofferbak. (punt A)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VC9qTC9hw5eoN9IiVVi-ykyZZ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bG67YcXy86iWTV7z6Os7YFwz.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenaan was de goot gehoorlijk vies (vooral bij punt B), dus dat allemaal goed schoongemaakt en tevens het rubber losgehaald en schoongemaakt. Maar naar terugdrukken van het rubber, helaas nog steeds waterlekkage.
Viel me wel op dat vooral bij het onderste deel van het rubber in de spleet en op het metaal waar je overheen klemt, wat kitachtige resten zaten.
Helaas hierna geen tijd en daglicht meer, dus morgen maar eens kritisch kijken of ik nog iets van een beschadiging aan het rubber kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Daar zit meestal ook ergens de afwatering, die zal waarschijnlijk dicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 15:42
Familielid heeft een Toyota Auris Hybrid uit 2014 waar ik binnenkort een onderhoudsbeurt voor ga doen. Eerste keer dat ik dat voor een hybrid doe dus ben wat aan het inlezen. Zowel op YouTube als via de Toyota site in het werkplaatshandboek. Op zich niet heel ingewikkeld remvloeistof verversen gaat net even anders maar daar kom ik wel uit.

Het oliefilter is zo'n cartridge type en je hebt een speciale dop nodig om die los te krijgen. Volgens het werkplaatshandboek is dat Toyota SST 09228-06501. Maar als ik daar op zoek vind ik niet echt veel het is mij niet duidelijk welke dop ik moet hebben. Ik denk dat het de 64/65 mm 14 kant is. Zoals deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/Spu...-Highlander/dp/B07YWN6YHL

Maar daar staat bij dat die geschikt is voor 15620-31060 oliefilter behuizing terwijl als ik in de EPC dat onderdeel opzoek voor die auto is het een ander onderdeelnummer: 15620-37010.

Volgens Winparts zou deze van Blueprint moeten passen: https://www.winparts.nl/w...iltersleutel/p511921.html

Iemand toevallig ervaring met deze motor 2ZR-FXE en welke oliefiltersleutel ik nu precies nodig heb?

[ Voor 9% gewijzigd door Skidmarks op 09-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:31
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dhd2RPs.jpeg

Iemand een idee hoe deze vloermat clip opent? Is van een ford focus mk4.

Trok iets te fanatiek aan de vloermat, ipv op de juiste manier aan de clip :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Frantic schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:31:
[Afbeelding]

Iemand een idee hoe deze vloermat clip opent? Is van een ford focus mk4.

Trok iets te fanatiek aan de vloermat, ipv op de juiste manier aan de clip :')
Ja uit elkaar wippen met grote platte schroevendraaier. Zijn taaie krengen!
Pagina: 1 ... 54 ... 61 Laatste