Hoi,
Aangezien ik ook erg veel heb rondgeneusd zou ik je best mijn ervaringen tot zover willen delen.
Omdat ik een specifieke auto op het oog had (Volvo C30 T5 summum met BLIS) en degene welke dit hadden in NL veeel te duur waren voor mij (lees 14k plus) heb ik gekeken in europa via Autoscout24. Aanklikken dat je in heel europa wil zoeken en gaan. Na 3 maanden er een gevonden voor 8k van een particulier.
Contact gelegd, ook telefonisch, klonk allemaal erg goed. Vervolgens deze jongeman de papier laten zoeken en deze in laten scannen om te checken of alles ok was.
Hij had voor mij de volgende papieren:
- de EWG-uberinstimmungsbescheinigung, ofwel de COC. in NL: heet dit het CVO. Dit geeft aan dat het een europese auto is en geen amerikaan bv. De europese auto's zijn makkelijk te importeren.
- Zulassungsbescheinigung teil 1 en teil 2
- TUV papieren van de Hauptuntersuchung (HU) en de Abgasuntersuchung (AU) welke nog 1 maand geldig waren. De RDW neemt deze keuring over, anders doen zij deze voor je (met het risico dat deze werd afgekeurd, ik heb er vriendelijk voor bedankt

)
Heel lang liggen prakkizeren hoe de wagen bij mijn oprit te krijgen. Hier zit enorm veel gedoe aan met kentekens welke geldig zijn tot de NL grens enzo. Uiteindelijk gewoon voor 50 euro een autoambulance gehuurd, achter de wagen gehangen (BE noodzakelijk) en naar Bielefeld gereden. Koper wilde graag contant betaald worden (anders duurt het 3 dagen voordat het op zijn rekening stond). Aangegeven dat ik dat spannend vond, met zoveel geld op pad te gaan maar hij verzekerde me dat dit geen issue was. Uiteindelijk maar mijn pinlimieten verhoogd en in 8 keer 7k gepind (tijdens onze gesprekken wilde hij 100 euro van de prijs afdoen) bij onze lokale pinautomaat.... geld verstopt in een verpakking van een veiligheidsvestje en afgesproken met mijn vrouw dat ze me ieder half uur moest bellen als ik daar was. Mocht de situatie niet ok zijn dan reed ik gewoon door.
Daar aangekomen (lekker 80 meedobberen tussen de vrachtwagens met de autoambulance) was het een erg aardige jongeman welke de auto al 3 mnd niet meer had gebruikt en de auto aan stond te slingeren met startkabels.... Enfin alles in orde verder op wat kleine dingen na (weer 300 euro korting), proefritje verliep erg goed (wat een wagen....) en vervolgens beide een ADAC koopovereenkomst getekend, wagen op de ambulance en weer terugdobberen tussen de vrachtwagens naar NL.
Nu was de wagen in NL, en ik was zo bold geweest om online een afspraak te maken bij de RDW in Veldhoven de dag erna! Meteen een eendagskenteken aangevraagd voor die dag.
Ik was bang dat er een lange (online) wachttijd was maar dat was nu zeker niet zo. Owja, je kunt niet meer smorgens vroeg naar het RDWstation toerijden zonder afspraak, ALLES is nu met afspraak.
Gebeld met de verzekeringsmaatschappij om een dagje verzekerd te zijn met het VIN nummer. Twee blaadjes gemaakt met het eendagskenteken erop gescgreven en geplastificeerd op de voor en achterbumper geplakt.
Bij het RDW wordt aan de balie gevraagd naar de papieren (CVO, HU en AU en teil 1 en 2). je krijgt een puck mee welke oplicht als je de wagen naar binnen mag rijden. Ze keken in mijn geval helemaal niet naar de staat van de wagen, alleen of de wagen geen schade had gehad en de VIN nummers kloppen. Wel vonden ze het een mooi wagentje. 5 minuutjes later werd ik geroepen en alles was in orde. Voortal eht CVO was erg belangrijk voor ze gaven ze aan. Teruggereden naar huis. Vandaag via de belastingdienst (online) mijn BPM aangegeven en een kwartiertje later kreeg ik via al wat ik nog aan BPM moest betalen (in mijn geval 400 euro voor een wagen van 2007). Deze straks even betalen en ik verwacht binnen 5 dagen mijn kentekenpasje waarmee ik de platen kan laten maken. En vervolgens genieten met de wagen.
In die 5 dagen kan ik de wagen een goed poetsen en wat foutjes bij de wagen corrigeren. De vorige eigenaar had eea laten verslonzen en dat wil ik nu spik en span hebben
Al met al een makkie, en veel eenvoudiger als veel importbedrijven je willen laten geloven. Nou gaat het bij mijn wagen om een liefhebberswagen, maar een BMW van 80K importeren zal niet veel anders zijn alleen met veel hogere (financieel risico's). Dat gezegd hebben, zou ik voor mijn bedrijf een directiewagen moeten hebben van 110k zou ik hem uit duitsland halen (als ie zijn eerste 6000 km's erop heeft zitten, dan is de kop van de BPM er al af) door een importbedrijf. Zij zijn echt handig hiermee en kunnen voor je afdingen als je wil. Hiermee kun je je veel geld besparen! Ook kan dit bedrijf een gunstige taxatie maken wat je weer BPM scheelt. Ook hebben zij goede apparatuur (oprijwagens) en verzekeringen. Bij het RDW zitten praten met een man die dit deed samen met zijn compagnon. Zeer aardige oudere man welke lachend de voordelen oplepelde van een duitse auto. Voerde per jaar 300 auto's in, voornamelijk wagen die ze zelf uitzochten en doorverkochten aan particulieren, maar ook in opdracht van particulieren begreep ik. Op dit moment waren ze bezig busjes te importeren omdat daarvoor de regels in het nieuwe jaar veranderden (lees het werd duurder). De busjes laten ze wrsch een paar maandjes in stalling en in het nieuwe jaar kunnen ze weer meer vragen hiervoor. Geloof me dat hier veel geld gemaakt wordt!
Dit is overigens mijn ervaring, doe zelf goed je onderzoek en ga het avontuur aan!
TLDR: gewoon doen. Spannend of hele dure wagen: bedrijfje erbij pakken met ervaring.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw