[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 43 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53

-_-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4EbvlOq_BUC0VrmnNgJBXmGos4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ya7DPP27WcBnMBAKm1PmKceL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Opel Zafira van 2018. Bij het omleggen van de zomer naar winterbanden heb ik deze melding gekregen. De bandenspanning is niet meer zichtbaar en ook niet te resetten.

Ik heb een TPMS aparaatje (type EL-50448) waar ik dit normaal de bandenspanning mee opnieuw kan inlezen. Echter springt het menu van de bandenspanning niet in de reset modus. Iemand een idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg?

[ Voor 3% gewijzigd door -_- op 20-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

-_- schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:37:
[Afbeelding]

Ik heb een Opel Zafira van 2018. Bij het omleggen van de zomer naar winterbanden heb ik deze melding gekregen. De bandenspanning is niet meer zichtbaar en ook niet te resetten.

Ik heb een TPMS aparaatje (type EL-50448) waar ik dit normaal de bandenspanning mee opnieuw kan inlezen. Echter springt het menu van de bandenspanning niet in de reset modus. Iemand een idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg?
Is dat niet meer iets merkspecifieks voor Het grote Opel topic - Deel 3 ?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Teijgetje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:15:
Even een vraagje, wellicht heeft iemand een idee.

Mijn Renault Trafic 2,5 cdi is er mee gestopt.
[...]
Hoe is dit afgelopen eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
ThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Nog niet....... :(
De pest is dat ik een ander autootje kon gebruiken, en druk, en geen zin had om in slecht weer buiten te sleutelen. :X
Ik onderneem deze week nog een poging en anders gaat hij naar de garage. Ik mis hem namelijk wel erg voor transport. (en hij rijdt een stuk zuiniger dan dat kleine benzineautootje)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Update:
Nadat ik echt niets kon vinden de auto vrijdagochtend door de dealer af laten slepen.
Enkele "goedkopere" garagebedrijven begonnen er niet aan gezien de G9U motor uit mijn Trafic eigenlijk een zeldzaamheid is, alle Trafics hebben kleine blokjes en geen 145 PK, en bij eea aan reparaties was software nodig en die heeft alleen de dealer. Bovendien is mijn motorruimte echt helemaal vol.

Vrijdagmiddag een telefoontje dat ze alles nagelopen hadden, getest, in de software gezocht, en eventueel uitgewisseld om te kijken of ergens een probleem zat, maar dat er niets gevonden was na een paar uurtjes zoeken, of ik akkoord ging met de demontage van het voorgedeelte zodat ze er verder bij konden?
Wel met de mededeling dat ik dan al op €450-€500 zat zonder dat de auto gemaakt was of zelfs maar een probleem gevonden was. :(

Vanmorgen rond de middag even gaan kijken of ze al wat verder waren gekomen........
Ze wilden me net bellen. >:)

Het probleem, of beter de problemen, waren gevonden en de motor had al weer gelopen, zij het als test.

Diagnose: Mijn Trafic was vergeten dat het een sjoemeldiesel was. :+

Ik had een fout op de gloeibougies maar omdat hij prima startte was dat niet echt nodig om ze te vervangen. Ook in Oostenrijk met -25 had ik geen startproblemen.
Nu bleek uit de software en met overleg met Renault dat de regeneratie van het roetfilter alleen gebeurd met goede gloeibougies, iets met "zit in de software" ook, en met die foutmelding kwam de auto dus nooit in modus regeneratie.
Daardoor was het roetfilter volledig dichtgeslagen in verloop van tijd en het zat nu echt helemaal dicht. Het uitlaatsysteem kon dus zijn druk niet kwijt. En dan loopt geen enkele auto, zie de befaamde aardappel in de uitlaat duwen.
Doordat er nog maar weinig doorgangruimte was geweest sloeg een deel roet terug en dit had de EGR-klep vastgezet/gekoekt.
Om een idee te krijgen:
Normaal zie je een soort "honinggraat"in het roetfilter, hier is daar nog net een stukje van te zien. Het grijze is de roet, de zwarte "maan is schaduw maar dat is net zo dichtgeslagen grijs als om het metaalraster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmeOyLwcd1BMOd4Dsdcj5-BqBDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO0FYYY3Kuu0VRsvdpAigZMT.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hadden gezocht naar tweedehands goede origineel, maar omdat er maar enkele G9U`s rondrijden zijn motoronderdelen niet tweedehands origineel te krijgen.
De EGR-klep kost nieuw ca €400 ex voor deze motor. :'(
Gelukkig denken ze mee en hadden de klep gangbaar gekregen met schoonmaken, in een badje, en stoken, zodat deze herplaatst kan en gewoon werkt.
Het roetfilter was wel een dingetje, niet tweedehands te krijgen, de goedkoopste imitatie is ca €400 en dan loopt een beetje merk tot origineel al snel richting €800+. :'(
Ik had laatst iemand geholpen met aanvragen van kentekens voor landbouwvoertuigen en daar lag een folder van een bedrijf op tafel met uitleg hoe en dat ze nu ook roetfilters regenereerden.
Dit ging dmv spoelen zodat sensoren ed gewoon konden blijven zitten itt regeneratie waarbij gestookt wordt.
Dus even gebeld en bedrijfsnaam gekregen, fa. Stokking in Gouda
Regeneratie kost €200 ex, voor 12 uur gebracht is `s middags klaar, `s middags gebracht is in de ochtend klaar. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wel zelf brengen en halen.
Dus overlegd, dealer heeft roetfilter gedemonteerd, en ik heb hem weggebracht en haal hem morgenochtend op nadat ik gebeld ben.
Omdat ik ooit al 4 nieuwe gloeibougies gehaald had, en met foutmelding dit gezeik weer van voor af aan gaat gebeuren, de dealer ze maar laten vervangen. Zij hebben een mooi trilmachientje die ze lostrilt, dat was het enige wat ze durfden gezien de roetafzetting. Afwachten dus of dat werkt, ikzelf had ze waarschijnlijk afgebroken dus.

Alleen jammer dat je dan Stokking in maps zoekt en een route laat maken, en blijkt dat het hun oude adres is. _O-
Gelukkig waren ze maar naar drie kilometer verderop verhuisd. :+

Maar hopelijk rijdt hij morgenmiddag weer. *O*

De kosten zullen wel even slikken zijn. Hij staat nu twee dagen op een brug en morgen (+weekend natuurlijk)
Gelijk de airco maar even na laten kijken of daar genoeg in zit. Dan is echt alles gedaan.

Gezocht naar iets anders voor als hij overleden was, maar voor een auto van 2010, mijn bouwjaar, en 230K (iets meer dan mijne) op de teller betaal ik nu hetzelfde als ik ruim drie jaar geleden voor deze betaalde. :X
Iets van 2017 met 120K op de teller liep al snel richting 20K. :X
De garage wist dit, was niets nieuws voor ze, er is op dit moment heel weinig aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@Teijgetje Stocking ken ik wel, dat zijn echt vakidioten die hun vak wel verstaan. Je stond waarschijnlijk aan de Oudebrugweg.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@deepbass909
Ja, en geen Stokking te vinden. :(

Na op internet zoeken waar ze daar exact moesten zitten.............werd de verhuizing duidelijk. :+

Update 1 maart:
Vanochtend het roetfilter opgehaald, schoon.
Heb het record bijgesteld bij Stokking......... *O* *O* *O*
Wat er met dat filter gebeurd was vroegen ze, want zo dicht hadden ze nog nooit meegemaakt. :+

Vóór reinigen meten ze de flow/tegendruk en na schoonmaken weer.
Normaal is een druk van 100mBar al een verstopt filter..........mijn filter ging "off the chart", hun drukmeter gaat tot 1000mBar, en mijn filter is afgeklokt op 999 mBar. _O- _O-
Na reinigen is hij 68mBar.
Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQYxFwbLJ7EhiTswR9wTuS3yOfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0Q1IbeozR5Db2BpzjuE85a5.jpg?f=fotoalbum_large

Dus die zit er weer onder, de EGR-klep zit er weer in (een vervangende zag ik trouwens nergens bij automaterialenhandels, ik heb een dubbele klep op één as (in twee aparte "kanalen") waarvan er één open staat en de ander dicht, of omgekeerd) en toen ik terugkwam uit Gouda hadden ze net twee gloeibougies vervangen. De buitenste.
De tweede van links zat geen beweging in en de tweede van rechts had weinig vlees voor een dop 10. :(
Toen ik vroeg hoe dat ging met het trilapparaat en uitleg kreeg, draaide de derde in een paar minuten los.
Bleef alleen de "rotte" over. Er werd al gedacht om een nieuwe vierde zo te monteren dat de computer hem zag, buiten het blok in een buisje, zodat de computer de regeneratie vrijgaf.
Even later was daar een verblufte monteur die meldde dat de vierde "rotte" simpel los was gekomen met een vastgeslagen dop 9 en eigenlijk het makkelijkst ging van alle 4. _/-\o_
Daarna een proefstart en de auto liep weer normaal. *O* *O* *O*
Al zat er nog wat afstelwerk in en montage.

Naar verwachting morgenochtend klaar (hoop ik, want ik schat dat ik nu op €1500+ uitkom :'( ).

Update 2 maart

Hij was vanmiddag klaar. *O* *O* *O*
Ben gematst met maar 10,5 uur monteurkosten, en er moest ook nog een nieuwe LMM in, die was ook stukgegaan door de blokkade. :(
Al met al was ik €1534 kwijt bij de dealer, ze hebben ook de airco geflushed en gevuld, en een elektra probleem al grotendeels uitgezocht.
Samen met de schoonmaakkosten van het roetfilter ben ik dus een krappe €1800 kwijt. :'(
Niets dan goeds over Auto Berkelaar. d:)b

Daar is wel alles voor uitgezocht, gecheckt, vervangen en afgesteld............het was een aparte beleving om te rijden zonder waarschuwingslampjes in het dashboard aan. :+
Gelijk maar een wasstraatje genomen en dan ziet hij er best weer goed uit.
En gelijk 2 m³ beukenhout weggebracht dat in de weg lag. _/-\o_

Maar hierbij dus een waarschuwing aan eenieder die een foutcode krijgt van de gloeibougies en ook denkt ze niet nodig te hebben.........grote kans dat de software dan geen regeneratie begint van het roetfilter.
En je dus uiteindelijk voor dezelfde kosten kan komen te staan als ik. :'(

[ Voor 105% gewijzigd door Teijgetje op 05-03-2022 23:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:07:
[Afbeelding]
Mijn nemesis van de laatste tijd, een tvr griffith 500 die geplaagd wordt door elektrische storingen...

Daarbij knip en hakwerk van vorige eigenaren, slechte stekkerverbindingen een dashboardwissel en erbij getrokken bedrading (in andere kleuren)... Ik ga winnen, maar mensenkinderen, wat een zoekwerk.
Ik quote mezelf, want na zeker 20 uur meten, herstellen, draden trekken, stekkers schoonkrabben heb ik het gevonden: (het lampje van) de raamschakelaar was verkeerd aangesloten en de rood/wit lag daar aan massa.
Rood/wit is de geschakelde plus die aan _elke_ verlichting hangt. Dat was.... zoeken.
* teacher is quite chuffed now..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Teijgetje zo'n roetfilter zit niet van de ene op de andere dag potdicht. Had je de maanden daarvoor niets gemerkt van een motor die amper meer vermogen wilde leveren?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@MadMarky
Hij is dus in 3,5 jaar langzaam volgelopen.
Met 145 pk die je niet echt nodig hebt, valt iets vermogensverlies niet op.

Maar nee, de laatste week dat hij reed had ik één hickup, als in vermogensverlies, maar daarna reed hij weer normaal.
Was wel de reden om er niet mee naar Arnhem te rijden, maar daarna weer normaal.
Enige echt merkbare, achteraf, was dat ik een slag extra door moest starten voordat hij liep. Nu start hij weer na één omwenteling. Toen twee.

Voordat ik er 2000+ km mee ga rijden laat ik altijd even een check doen.
Check-engine light-foutcode werd geassocieerd met de gloeibougies, dat was ook de enige fout die terugkwam bij computer uitlezen de afgelopen drie jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 04-03-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:30
Ik ben bezig met de achterzijde na te lopen van mijn oldtimer, en kwam wat leek op 1 klein gaatje tegen rechtsachter in de kofferbak. Gelukkig was het niet het bekende euvel met de W123 waarbij via de achterruit vocht doorlekt naar beneden, maar via de wielkast welke in de hoek vuil opvangt waardoor vocht geen kant meer op kan.

De platte zijde heb ik al redelijk rechttoe rechtaan gemaakt om uiteindelijk met een MIG lasapparaat de boel stap voor stap vast te zetten. Qua techniek/elektra en interieur kan ik zo goed als alles zelf doen, maar carrosserie is een onbekend terrein en wil hier ook wat kennis en ervaring mee opdoen.

Maar de binnenzijde lijkt wel het buiten en binnen paneel van de wielkast een metalen plaat erop is gelijmd, want het creme kleurige materiaal is geen hard materiaal.

Mijn vraag is hoe kan ik dat stuk het beste herstellen, enkel lassen zonder primer? Als de metalen delen erin gelast zijn zal ik deze daarna behandelen met Caprotech RX5 en RX10.

Alle tips zijn welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzEixj3sfOnIJQArbTPQgGguSBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNIOIiwqm6J9GQvSb3FIxwLe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS0d98MlCqSKtTG7pu-Guxt3lNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TM5LsKNKv8xbxExiSgxFdavX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyN0qMZ8UpXE-a_W9vIOqaWZRxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KckM6ysRQlBZqzPh9Fe7erue.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQtRvBnQK3ydS1GGgZ8UNVzfynQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bW9rztwiwUthyecZT6ecSaZv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agSYxIqM8oDR9TRZWMx0ZQ5h0nA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/32d5H1RnbxLsFbTaxuPOR1Ib.png?f=fotoalbum_tile

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:04
Hari-Bo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:25:
Ik ben bezig met de achterzijde na te lopen van mijn oldtimer, en kwam wat leek op 1 klein gaatje tegen rechtsachter in de kofferbak. Gelukkig was het niet het bekende euvel met de W123 waarbij via de achterruit vocht doorlekt naar beneden, maar via de wielkast welke in de hoek vuil opvangt waardoor vocht geen kant meer op kan.

De platte zijde heb ik al redelijk rechttoe rechtaan gemaakt om uiteindelijk met een MIG lasapparaat de boel stap voor stap vast te zetten. Qua techniek/elektra en interieur kan ik zo goed als alles zelf doen, maar carrosserie is een onbekend terrein en wil hier ook wat kennis en ervaring mee opdoen.

Maar de binnenzijde lijkt wel het buiten en binnen paneel van de wielkast een metalen plaat erop is gelijmd, want het creme kleurige materiaal is geen hard materiaal.

Mijn vraag is hoe kan ik dat stuk het beste herstellen, enkel lassen zonder primer? Als de metalen delen erin gelast zijn zal ik deze daarna behandelen met Caprotech RX5 en RX10.

Alle tips zijn welkom :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Als het kan altijd in de 2k epoxy zetten. Maar als je weinig rijdt dan zou je inderdaad de RX spulletjes kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
wauskoek schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Als het kan altijd in de 2k epoxy zetten. Maar als je weinig rijdt dan zou je inderdaad de RX spulletjes kunnen gebruiken.
Ik heb tijd zat dus dat is ook een optie en dan kan ik nog steeds een laag RX10 overheen doen. Raad je ook een bepaald merk aan?

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Vandaag de 206SW onder handen genomen:
- 2x nieuwe veerpoot
- 2x draagarm
- 1x stuurkogel
- 2x klapperstokjes

Veerpoten waren nog origineel Peugeot, compleet verroest, schotels ook. 365.000km gehad waarschijnlijk.
Draagarm rechts was nog redelijk, maar kogel was vrij slap. Rubbers waren niet heel geweldig meer. Stuurkogel gesloopt bij demontage, had ik nog een setje van liggen dus niet erg.
Draagarm links was een verrassing. De fusee pen had een moer op het eind, zat niet vastgeschroefd. Heb met de brander de hele zooi af mogen fikken om de bout eruit te krijgen, die zat vastgeroest. Rubbers voor en achter versleten, achterste draagarmlager zat gepuntlast in de draagarm...

Al met al redelijk geslaagd. De schuin afgesleten banden vanwege scheve achteras op de vorige auto zijn inmiddels kaal binnen, dus die ook maar vervangen... deze week maar even naar de bandenboer om te monteren en uitlijnen.

Enige misser was dat ik de aandrijfas op bestuurderskant uit de bak heb getrokken waardoor de oprit vol ligt met bakolie. Had ik niet zien aankomen. Is een hele korte as en ligt er zo uit.
Wat ik ook niet had zien aankomen is dat PSA ergens in 2005-2006 heeft besloten dat je het niveau niet meer kunt controleren, de vulopening op de zijkant is er niet meer. Morgen dus de milieuplaat eraf, bak aftappen, accu eruit en dan vanaf de bovenkant 2 liter bakolie erin schenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Hari-Bo schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Ik heb tijd zat dus dat is ook een optie en dan kan ik nog steeds een laag RX10 overheen doen. Raad je ook een bepaald merk aan?
Voor 2k Epoxy? Je kan naar een lokale autoverf menger gaan en vragen om een 2k Epoxy in een spuitbus. Maar aan gezien het zo'n klein stukje is... wellicht misschien een idee om naar een autospuiter te rijden en vragen of ze voor een klein prijsje overgebleven epoxy van een huidige spuitklusje voor jouwe kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Hari-Bo
Zo te zien op foto 1 ziet hij er al geen brood meer in. :+

Is wat we op foto 3 zien hetzelfde als op foto 4? En de "chip" in de beige bodycoating? Zit daar geen roest onder?
En welke plek zien we op foto 5? Is dat de onderkant van het gaatje van 3 en 4?

Hou rekening er mee dat die bodycoating tijdens lassen flink gaat fikken, roeten en roken. Wil je dus onder of boven lassen dan moet je veel ruimer echt schoon maken dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Teijgetje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:43:
@Hari-Bo
Zo te zien op foto 1 ziet hij er al geen brood meer in. :+

Is wat we op foto 3 zien hetzelfde als op foto 4? En de "chip" in de beige bodycoating? Zit daar geen roest onder?
En welke plek zien we op foto 5? Is dat de onderkant van het gaatje van 3 en 4?

Hou rekening er mee dat die bodycoating tijdens lassen flink gaat fikken, roeten en roken. Wil je dus onder of boven lassen dan moet je veel ruimer echt schoon maken dan nu het geval is.
Volgens mij is foto 3 de situatie voor wegslijpen, en 4 dezelfde plek nadat de roest is uitgeslepen en is 5 dezelfde plek vanuit de wielkast.

@Hari-Bo Verwar je dat zachte materiaal niet met seamsealer? Dat is vaak een rubberachtige kit dit over lasnaden wordt gesmeerd om het waterdicht te maken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Teijgetje @deepbass909

Foto 3 was de intiele plek inderdaad, welke nu naar de vierde is vergroot waar geen roest meer zichtbaar is. En foto 5 is de binnenzijde van de wielkast waar foto 4 van de kofferbak bovenin eindigt.

Ik moet inderdaad nog verder de boel kaal halen om te kunnen lassen. Maar ik dacht gooi het eerst even in dit topic omdat mijn ervaring nagenoeg niet is en ik wil voorkomen dat het dichtsmeren voor het zicht gaat worden.

Uitbesteden is een optie, maar ik heb juist een garage en oldtimer aan huis om dit zelf te doen. Als het roest aan de buitenzijde zou zijn met spuitwerk dat besteed ik wel uit.

Dat zou het zachte materiaal kunnen verklaren, maar ik weet niet of dat fabriek af ook zo heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bakolie ook weer gevuld, verse gele olie, het oude was zwart. Bijna gratis gekregen van de dorpsgarage, normaal kost dat spul 15 euro per liter.

Vanmiddag even proefrit gemaakt, maar ding staat zo scheef als maar kan. Stuur goed vasthouden anders gaat ie rechtsaf. Voorheen moest dat ook maar zat er meer speling op de ophanging. Stuur stond bij rechtdoor sws niet recht. Is wel heel erg wennen zo'n ophanging die de hobbels en kuilen opvangt.

Morgenochtend uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:22:
Bakolie ook weer gevuld, verse gele olie, het oude was zwart. Bijna gratis gekregen van de dorpsgarage, normaal kost dat spul 15 euro per liter.

Vanmiddag even proefrit gemaakt, maar ding staat zo scheef als maar kan. Stuur goed vasthouden anders gaat ie rechtsaf. Voorheen moest dat ook maar zat er meer speling op de ophanging. Stuur stond bij rechtdoor sws niet recht. Is wel heel erg wennen zo'n ophanging die de hobbels en kuilen opvangt.

Morgenochtend uitlijnen.
Ik blijf het toch verrassend vinden hoe een auto met zo'n versleten onderstel in het verleden door de APK kon komen... Zo'n auto is toch niet meer stabiel tijdens een noodstop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Ik blijf het toch verrassend vinden hoe een auto met zo'n versleten onderstel in het verleden door de APK kon komen... Zo'n auto is toch niet meer stabiel tijdens een noodstop?
Die APK heb ik me ook over verbaasd. Zeker gezien de moer voor borging van de fuseekogel links niet eens aangedraaid was (zat overigens vastgerot dus die ging nergens heen). Ding brak uit bij 70 over een klaverblad, bij remmen moest je idd het stuur goed vasthouden... dat laatste was al een heel stuk beter na het vervangen van de schokdempers achter, want bij hard remmen deden die helemaal niks om de gewichtsverplaatsing naar voren op te vangen.

Maar sowieso is APK niet heilig hoor... mijn vorige 206SW had speling op de binnenste stuurkogel. Bij speling op de buitenste kogel is het direct afkeur, bij de binnenste kunnen ze het niet controleren zonder de ashoes te demonteren en is het geen afkeur...

Al met al valt het me allemaal nog mee qua werk. Die bakolie verversen was niet gepland, maar de rest vond ik nog redelijk gaan voor iemand zonder de nodige ervaring. Met dank aan de gasbrander en het wringijzer van de overbuurman overigens :P

Edit: overigens waren bovenstaande punten me niet opgevallen tijdens de proefrit. Pas een week na aanschaf toen ik over een klinkerweg denderde is die ophanging gaan opspelen. Kan dus best zijn dat het voor de APK op het randje was en daarna gewoon bal was. Het achterste draagarmrubber links zat in de draagarm gepuntlast bijvoorbeeld... kan me voorstellen dat je met 50km/h over een klinkerweg vol hobbels denderen een paar van die puntlassen breekt.

Verder was ik gewend aan versleten schokdempers en veren... de eerste 206 1.4HDI van 116K naar 346K gereden met dezelfde dempers en veren, de 207SW daarna voelde als nieuw met 160K, maar bij 260K waren daarvan de dempers ook wel op. Toen een 206SW met versleten achteras en dempers die hun beste tijd gehad hebben, en nu deze...

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 08-03-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Die APK heb ik me ook over verbaasd. Zeker gezien de moer voor borging van de fuseekogel links niet eens aangedraaid was (zat overigens vastgerot dus die ging nergens heen). Ding brak uit bij 70 over een klaverblad, bij remmen moest je idd het stuur goed vasthouden... dat laatste was al een heel stuk beter na het vervangen van de schokdempers achter, want bij hard remmen deden die helemaal niks om de gewichtsverplaatsing naar voren op te vangen.

Maar sowieso is APK niet heilig hoor... mijn vorige 206SW had speling op de binnenste stuurkogel. Bij speling op de buitenste kogel is het direct afkeur, bij de binnenste kunnen ze het niet controleren zonder de ashoes te demonteren en is het geen afkeur...
Ligt ook heel sterk aan wie de keuring doet.

Ik ging altijd naar APK Oké en één van de keurmeesters daar wist precies welke punten hij bij de BMW moest controleren op slijtage en pikte ze er ook echt wel uit.

Dat van die binnenste stuurkogel is dus gewoon laksheid van de keurmeester. Als hij speling voelt op de stuurinrichting (en dat voel je met een binnenste stuurkogel, weet ik uit ervaring), hoort hij vast te stellen waar die speling vandaan komt. Sommige stuurinrichtingen mogen speling hebben, omdat het inherent aan de techniek is (indirecte stuurhuizen bijv.), maar tandhevelstuurhuizen, wat het gros van de auto's tegenwoordig heeft, mag geen voelbare speling hebben, ongeacht het onderdeel met speling.
Al met al valt het me allemaal nog mee qua werk. Die bakolie verversen was niet gepland, maar de rest vond ik nog redelijk gaan voor iemand zonder de nodige ervaring. Met dank aan de gasbrander en het wringijzer van de overbuurman overigens :P

Edit: overigens waren bovenstaande punten me niet opgevallen tijdens de proefrit. Pas een week na aanschaf toen ik over een klinkerweg denderde is die ophanging gaan opspelen. Kan dus best zijn dat het voor de APK op het randje was en daarna gewoon bal was. Het achterste draagarmrubber links zat in de draagarm gepuntlast bijvoorbeeld... kan me voorstellen dat je met 50km/h over een klinkerweg vol hobbels denderen een paar van die puntlassen breekt.

Verder was ik gewend aan versleten schokdempers en veren... de eerste 206 1.4HDI van 116K naar 346K gereden met dezelfde dempers en veren, de 207SW daarna voelde als nieuw met 160K, maar bij 260K waren daarvan de dempers ook wel op. Toen een 206SW met versleten achteras en dempers die hun beste tijd gehad hebben, en nu deze...
Schokdempers en veren zijn ook wel nasty, want vaak gaat het heel geleidelijk dat ze achteruit gaan en merk je het niet. Ik heb dat wel ervaren bij mijn BMW, die straks ook nieuwe veren gaat krijgen, want voor gaan ze al ruim 4 ton mee. Achter is al wel vervangen, maar moeten zwaardere versies worden vanwege een trekhaak.

En veel defecten voel je bij een proefrit ook niet. Je bent dan vaak nog bezig met teveel indrukken opdoen, waardoor je snel details mist. Als je naar klokje-rond van Autoweek kijkt, dan rijden ze altijd een rondje van een half uur tot een uur, over wegen die ze door en door kennen en dus precies weten hoe een auto zich hoort te gedragen (naast de berg ervaring überhaupt met verschillende auto's). De luxe heb je als particulier helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@deepbass909 Eerste hit google:
Een binnenste stuurkogel kan voor de apk in principe niet/nauwelijks een afkeur zijn. Wij weten dat daar een kogel zit, maar het is niet te zien. Er moet dan wel heel veel speling zitten op de kogels voor een afkeur
En ja, als je op die kogel een klein beetje speling hebt ram je dat wiel heen en weer als een dolle. Ik heb destijds de 206SW ter keuring aangeboden met de stuurkogelset erbij (binnenste+buitenste+hoezen+vet, Febi Prokit), dat ze die mochten vervangen. Is dus gewoon goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Afgelopen maand mijn auto laten onderhouden door de dealer voor de stempel. Ik heb daarbij zelf gevraagd om KVS wissel en daar lijkt iets mee gedaan te zijn want het expansievat is nu afgevuld tot over de "aanbevolen" stand.

Het verboden boekje zegt: koud tot net boven de lijn. Wat denken jullie, lekker zo laten of?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lrh30MvAouZTpGcMqk7nR25Sbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C6N12ZQiePxHDXJdfVnwsxHY.jpg?f=user_large

Ik vond hem vlak voor de service te laag staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlwFTPmCi_j7rT5FOZ81_W-xV_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oo6uavE4rkvON7gToecGQ1Y7.jpg?f=user_large

één is geen, twee is één

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackoz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:41:

Het verboden boekje zegt: koud tot net boven de lijn. Wat denken jullie, lekker zo laten of?
Welke lijn? Meestal is de lasnaad niet de lijn.
En meestal staan er twee lijnen, een max en een min.

Maar inderdaad lekker zo laten, ziet er normaal uit qua niveau (zonder te weten waar de lijn zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Afgelopen maand mijn auto laten onderhouden door de dealer voor de stempel. Ik heb daarbij zelf gevraagd om KVS wissel en daar lijkt iets mee gedaan te zijn want het expansievat is nu afgevuld tot over de "aanbevolen" stand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou mij daar niet te veel zorgen over maken. Zelf vul ik zo'n resevoir ook altijd over, omdat er na een wissel meestal ook nog wat lucht in het koelsysteem zit. Dan kan het zo maar zijn dat hij na een ritje weer lager staat.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zo, vanmorgen laten uitlijnen... zat er toch nog speling op fusee links. Omdat de moer nooit vastgezeten heeft kon de kogel naar voren en achteren bewegen in het fuseestuk... Had de nieuwe kogel wel op moment vastgedraaid, maar dat negeer ik volgende keer dus gewoon...
Nu weer een strak sturende auto.

Hoe dat ding ooit een APK heeft gekregen... die is gewoon gekocht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:17:
@deepbass909 Eerste hit google:

[...]

En ja, als je op die kogel een klein beetje speling hebt ram je dat wiel heen en weer als een dolle. Ik heb destijds de 206SW ter keuring aangeboden met de stuurkogelset erbij (binnenste+buitenste+hoezen+vet, Febi Prokit), dat ze die mochten vervangen. Is dus gewoon goedgekeurd.
Jouw quote komt van het renault-forum, die heeft dus net zo veel waarde als dat ik hier stel dat het wel afkeur is ;)

Het APK-handboek van de RDW is ook niet echt duidelijk:
5. Koppelingen moeten een zichtbaar spelingsvrije overbrenging kunnen bewerkstelligen.
Ok, moet dus spelingsvrij zijn, maar
7. De verbindingen in het stangenstelsel mogen niet te veel speling vertonen. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 52, van toepassing.

Speling niet zichtbare stuurverbindingen
Bij niet zichtbare stuurverbindingen is de eis van maximaal 1,0 mm slijtage speling en het adviespunt AC4 niet van toepassing.
Vervalt punt 7 nou wel of niet? Want de eis is dat het niet te veel speling mag vertonen, en de 1,0 mm is een aanvullende eis uit artikel 52.

Voor de duidelijkheid:
AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
Ik lees het dat het niet te veel speling mag hebben, maar dat hieraan bij niet-zichtbare delen geen maat is opgegeven. Dus als links bijv. voelbaar speling heeft, maar rechts niet (dus in basis is het blijkbaar spelingsvrij), dan is links afkeur, ongeacht of de speling minder dan 1 mm is.

Maar je kan het ook andersom redeneren, is het niet zichtbaar, maar het zit vast ondanks speling, dan is het goed. Wat ik alleen vanuit de geest van de APK moeilijk te matchen vind.

Zelf zit ik liever aan de voorzichtige kant en zorg dat het gewoon spelingsvrij is. Dat rijdt immers ook een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Dit weekend staat het monteren van een Brink afneembare trekhaak op de planning onder mijn 2014 S60.
Toch wel spannend zo voor de eerste keer knutselen aan de nieuwe auto(net 4 maanden in bezit).

Online de handleiding al gechecked, lijkt vrij eenvoudig klusje. Alleen de elektra zal mogelijk wel even een aandachtspuntje zijn. Ben benieuwd, zin an!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@deepbass909 Welke geest van de APK, die geest die houten banden van 10 jaar oud zonder scheuren met voldoende profiel goedkeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Teijgetje schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Welke lijn? Meestal is de lasnaad niet de lijn.
En meestal staan er twee lijnen, een max en een min.

Maar inderdaad lekker zo laten, ziet er normaal uit qua niveau (zonder te weten waar de lijn zit).
Vulstreep noemen ze inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvfZ_lmCp39Vz0zr6CdTdHAc8iM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNyfXFHFi8zxQbt6W7sghE7i.jpg?f=user_large

Er staat "boven" is dan alles erboven goed :+ Toen het niveau laag was gooide hij in ieder geval geen water door het bovenste slangetje, wat me de overloop lijkt(?).

één is geen, twee is één

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laten zo... Ze vullen 'm altijd "iets" meer af omdat er in de leidingen nog wel eens luchtbellen kunnen blijven steken. Die gaan er pas uit als je 'm warm gereden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Wackoz
Ah, die zat dus achter de kabellabels op je eerste foto.
Als hij te laag staat gooit hij inderdaad niets door het bovenste overloopslangetje.
Als er teveel in zit wel (of als je een lekke koppakking hebt), je kan dus eigenlijk niet teveel in dat reservoir hebben, dat wordt er uit gegooid tot wat wel past tijdens gebruik.

Maar boven de streep is inderdaad als uitleg voor meerdere niveaus mogelijk. Wat je nu hebt zou ik zelf ook tot bijvullen, iets boven de streep, maar zeker niet te vol.
Ikzelf heb min-max op het reservoir staan, dat is voor domme mensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Flix20 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Alleen de elektra zal mogelijk wel even een aandachtspuntje zijn. Ben benieuwd, zin an!
Hoe moet je dat monteren? Stekkers klikken of moet je knippen en plakken in de bedrading? In dat laatste geval netjes werken door het te solderen en met krimpkous af te werken. Trekhaakstekker zorgt maar al te vaak voor vage elektrische storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ThinkPad schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Hoe moet je dat monteren? Stekkers klikken of moet je knippen en plakken in de bedrading? In dat laatste geval netjes werken door het te solderen en met krimpkous af te werken. Trekhaakstekker zorgt maar al te vaak voor vage elektrische storingen.
Beide.
Meeste is plug&play maar voor de mistlampen moet er een kabel doorgelust worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ3m__F4r9KJtCf3GxFlZrdSO50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grTpiPRYDZW2d3PcD4mkrRFC.png?f=fotoalbum_large

Bij het elektra kit zitten dus kennelijk een connector. Maar als ik het zooitje binnen heb ga ik eens kijken of ik die wil gebruiken, of dat ik ga solderen. of eventueel lasklemmen ga gebruiken.

Daarnaast deze prachtige vent gevonden. Goed informatief filmpje over hoe en wat

Ik zie hem een soort wax spray (Mopit Hollow section wax) gebruiken op de schroeve nen de aansluiting van de stekker. Ook in de officiële volvo monteurshandleiding geven ze aan wat anti roest te sprayen op de bouten waarmee de trekhaak op het chassis wordt vastgezet.
Heb die spray niet in huis dus ik zit nog even te twijfelen of dit echt nodig gaat zijn of het verstandig is het gewoon wel te doen. Kwaad kan het natuurlijk nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWblxkg8bL69HdLhAnl7PNzxn9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ePF0CeXzggSlWdFpMqb89E12.png?f=user_large
:+

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
Flix20 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:33:
Ik zie hem een soort wax spray (Mopit Hollow section wax) gebruiken op de schroeve nen de aansluiting van de stekker. Ook in de officiële volvo monteurshandleiding geven ze aan wat anti roest te sprayen op de bouten waarmee de trekhaak op het chassis wordt vastgezet.
Heb die spray niet in huis dus ik zit nog even te twijfelen of dit echt nodig gaat zijn of het verstandig is het gewoon wel te doen. Kwaad kan het natuurlijk nooit.
Die kerel in de video geeft aan dat het verstandig is voor als er later iets los moet, maar ook als anti-roestbehandeling is het verstandig. En de monteurshandleiding geeft ook aan dat het verstandig is.

Je mag er best over twijfelen, maar wat kost zo'n spuitbusje nou helemaal...?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
[...]

Beide.
Meeste is plug&play maar voor de mistlampen moet er een kabel doorgelust worden.
[Afbeelding]

Bij het elektra kit zitten dus kennelijk een connector. Maar als ik het zooitje binnen heb ga ik eens kijken of ik die wil gebruiken, of dat ik ga solderen. of eventueel lasklemmen ga gebruiken.
Beiden kan, maar blijf weg bij dit soort connectoren:
Afbeeldingslocatie: https://www.diyelectronics.co.za/store/8841-thickbox_default/tap-wire-splice-connector-18-to-14-awg-vampire-tap.jpg

Die beschadigen de draden en creëren plekken waar corrosie een kans krijgt.
Daarnaast deze prachtige vent gevonden. Goed informatief filmpje over hoe en wat
[YouTube: Volvo V40 trekhaak montage]

Het is sowieso verstandig om alle plekken waar bouten komen te zitten, in te spuiten met een anticorrosie spray. Dat kan wax zijn, fluidfilm of zinkspray.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-09 11:49

Hegeman

Weet van alles wat

[...]

Beide.
[Afbeelding]

[YouTube: Volvo V40 trekhaak montage]

Die vent in het filmpje is Robert Bosch, die werkt bij de ANWB en heeft vroeger bij VAG dealer gewerkt. Geweldig hoe simpel hij dingen uit kan leggen waardoor het helder wordt hoe het nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
deepbass909 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Het is sowieso verstandig om alle plekken waar bouten komen te zitten, in te spuiten met een anticorrosie spray. Dat kan wax zijn, fluidfilm of zinkspray.
Bijvoorbeeld een tectyl spray?
Hegeman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Die vent in het filmpje is Robert Bosch, die werkt bij de ANWB en heeft vroeger bij VAG dealer gewerkt. Geweldig hoe simpel hij dingen uit kan leggen waardoor het helder wordt hoe het nu zit.
Heerlijke flmpjes ja met een gezonde dosis nuchtere humor.
Daarnaast goed informatief. Had alleen graag iets meer gezien over het aansluiten en vooral wegwerken van de elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Flix20 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Bijvoorbeeld een tectyl spray?

[...]

Heerlijke flmpjes ja met een gezonde dosis nuchtere humor.
Daarnaast goed informatief. Had alleen graag iets meer gezien over het aansluiten en vooral wegwerken van de elektra.
Ik ben zelf niet echt fan van tectyl en andere aardolie/teer gebaseerde producten. Het beschermd geweldig, maar geeft ook veel troep als het warm wordt of als er olie bij komt.

Mijn BMW heeft ooit een coating gehad van een tectyl-achtig product, en dat is door de jaren heen, in combinatie met een olie-lekkage, en dat is nu een smerige, plakkerige laag onder de auto.

Er zijn alternatieven op basis van wax die prettiger zijn, zoals [url=deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
deepbass909 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Er zat kabelschoen met krimpkous bijgeleverd dus deze maar gebruikt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxaygvsyjNJQhc35pYgDjEXALfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/icYo7SM98l9AO4wCCF30UP7Z.png?f=user_large
deepbass909 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Ik ben zelf niet echt fan van tectyl en andere aardolie/teer gebaseerde producten. Het beschermd geweldig, maar geeft ook veel troep als het warm wordt of als er olie bij komt.

Mijn BMW heeft ooit een coating gehad van een tectyl-achtig product, en dat is door de jaren heen, in combinatie met een olie-lekkage, en dat is nu een smerige, plakkerige laag onder de auto.

Er zijn alternatieven op basis van wax die prettiger zijn, zoals [url=deze.
Heb uiteindelijk bij de lokale Brezan (tegenwoordig Partspoint) een bus Motip Hollow section was.
Zat in het schap te speuren en zag toevallig dezelfde bus als die Robbert Bosch uit het filmpje gebruikte. Dacht zal wel goed zijn.

Uiteindelijk middagje bezig geweest. Instructie van de trekhaak zelf had iets duidelijker gekund maar gelukkig was het niet te missen waar het bevestigd moest worden.
Elektra was plug&play. Alleen alle draden aan de stekker bevestigen was even goed kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LtrHNxjhsLehpKbdL4Tp3CUvn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKIcYNSFlBFUvfHfxJ9TSDaF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvCPRyvFWvOceN83aCLLYiB-VhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqbt9cilxQfUWq43MaiMKzYH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty9WV5Hm-OQ2yIsJmc9PgSkS82s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU67XBtvxepJ2Uahz3kFPMuT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat veroorzaakt dit geluid?
https://www.dropbox.com/s...-20220312-WA0000.m4a?dl=0

Dit is afkomstig van mijn Ford Focus, en komt soms voor bij lage snelheid (zeg 20 km/h), meestal net voor ik parkeer. Ik hoorde het vorige week voor het eerst, maar het is kortstondig en ik was meestal te laat met opnemen van het geluid.
Waar ik zelf aan denk: wellicht een remschijf? Of stuurbekrachtiging (hoewel ik niet veel stuurde op dit moment). Of wellicht de motor-koelfan? Of misschien de koppeling?
Omdat het zo weinig voorkomt is het me nog niet gelukt het ergens aan te linken.

Woensdag ga ik naar de garage (koelvloeistof loopt langzaam leeg), en omdat ik nog garantie heb zou ik dit probleem er graag bij melden, maar het zal lastig zoeken zijn als ik het geluid niet kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Flix20 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Er zat kabelschoen met krimpkous bijgeleverd dus deze maar gebruikt;
[Afbeelding]
[...]
Mijn ervaring met die dingen is wel goed. Je moet hooguit een beetje opletten dat de krimpkous niet beschadigd raakt bij het aanknijpen.
Heb uiteindelijk bij de lokale Brezan (tegenwoordig Partspoint) een bus Motip Hollow section was.
Zat in het schap te speuren en zag toevallig dezelfde bus als die Robbert Bosch uit het filmpje gebruikte. Dacht zal wel goed zijn.

Uiteindelijk middagje bezig geweest. Instructie van de trekhaak zelf had iets duidelijker gekund maar gelukkig was het niet te missen waar het bevestigd moest worden.
Elektra was plug&play. Alleen alle draden aan de stekker bevestigen was even goed kijken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb vorig jaar een trekhaak gemonteerd in de cabrio die ik aan het restaureren ben:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51332902445_b218d39b3c_b.jpg
Daar liep ik ook tegen wat puntjes van de instructie aan die niet helemaal duidelijk waren. Vooral de noodzakelijke aanpassingen aan de bumperbalk was niet direct heel duidelijk.

Maar vaak kom je er met logisch redeneren wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

RemcoDelft schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:22:

Dit is afkomstig van mijn Ford Focus, en komt soms voor bij lage snelheid (zeg 20 km/h), meestal net voor ik parkeer. Ik hoorde het vorige week voor het eerst, maar het is kortstondig en ik was meestal te laat met opnemen van het geluid.
Waar ik zelf aan denk: wellicht een remschijf? Of stuurbekrachtiging (hoewel ik niet veel stuurde op dit moment). Of wellicht de motor-koelfan? Of misschien de koppeling?
Dat klinkt heel erg vergelijkbaar met mijn koppeling als ik langzaam rij, maar dan verandert het geluid ook met motortoerental. En mijn koppeling doet het al sinds jaar en dag prima.

Overigens rij ik ook met een Focus (Mk2), wel ééntje met een Volvo sticker er op. ;)

Het klinkt wel als een draaiend deel wat ergens anders tegenaan wrijft maar om de oorzaak te achterhalen moet je echt gaan zoeken onder welke omstandigheden het voorkomt, dus of het met motorbelasting verandert, met de snelheid waarmee je rijdt, enzovoort.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
deepbass909 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Mijn ervaring met die dingen is wel goed. Je moet hooguit een beetje opletten dat de krimpkous niet beschadigd raakt bij het aanknijpen.

[...]

Ik heb vorig jaar een trekhaak gemonteerd in de cabrio die ik aan het restaureren ben:
[Afbeelding]
Daar liep ik ook tegen wat puntjes van de instructie aan die niet helemaal duidelijk waren. Vooral de noodzakelijke aanpassingen aan de bumperbalk was niet direct heel duidelijk.

Maar vaak kom je er met logisch redeneren wel uit.
Ja wat ik ook nogal raar vond, is dat zowel de handleiding als Robert Bosch in dat filmpje aangeeft dat de binnenbalk van de auto komt te vervallen omdat de trekhaak balk hiervoor in de plaats komt.
Echter kan die balk dus gewoon over de trekhaak balk heen. Dus ik snap niet zo goed waarom je deze niet terug zou plaatsen.
Dat heb ik dus ook gewoon gedaan zoals te zien op de foto's.

Puntje waar ik even bij stond te kijken is het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf8x-VqjO5AW4__NjGeq4CHn1Pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RCcIxB3x7N3nClyoyU2W29k5.png?f=user_large
Alleen die bouten met plaatje komt aan de binnenkant van het frame van de auto. Dat buitenste plaatje (6046/4) komt direct tegen de trekhaak zelf aan. Ik had verwacht dat juist daartussen de bevestiging van de auto zou zitten. Want waarom zou je daar 2 losse onderdelen van maken.
Enigste wat ik me kan bedenken dat ze dit doen om het zo universeel mogelijk te maken zodat het ook bij andere auto's te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:34:
[...]

Ja wat ik ook nogal raar vond, is dat zowel de handleiding als Robert Bosch in dat filmpje aangeeft dat de binnenbalk van de auto komt te vervallen omdat de trekhaak balk hiervoor in de plaats komt.
Echter kan die balk dus gewoon over de trekhaak balk heen. Dus ik snap niet zo goed waarom je deze niet terug zou plaatsen.
Dat heb ik dus ook gewoon gedaan zoals te zien op de foto's.

Puntje waar ik even bij stond te kijken is het volgende
[Afbeelding]
Alleen die bouten met plaatje komt aan de binnenkant van het frame van de auto. Dat buitenste plaatje (6046/4) komt direct tegen de trekhaak zelf aan. Ik had verwacht dat juist daartussen de bevestiging van de auto zou zitten. Want waarom zou je daar 2 losse onderdelen van maken.
Enigste wat ik me kan bedenken dat ze dit doen om het zo universeel mogelijk te maken zodat het ook bij andere auto's te gebruiken is.
Die balk moet je inderdaad weer terugplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sUhnBKmdU1SR64dCJI27FZZIio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eXazLiAp3GyzHfNUPkCLjr6b.png?f=fotoalbum_large

Bij de originele trekhaak is het plaatje met moeren in de complete trekhaak geïntegreerd, Brinks zal dat wel onhandig gevonden hebben. :P

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 14-03-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

deepbass909 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:25:
[...]

<>
Is dat niet het type krimpkous die je niet perst maar waar het middenstuk uit soldeer bestaat waardoor het soldeer de elektrische verbinding maakt en de krimpkous het vocht en vuil weghoudt?
Dat type gebruik ik namelijk veel, top spul.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09 14:29
Hegeman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Ja, maakt erg leuke en leerzame vlogs. Lekkere nuchtere man, prettig om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Is dat niet het type krimpkous die je niet perst maar waar het middenstuk uit soldeer bestaat waardoor het soldeer de elektrische verbinding maakt en de krimpkous het vocht en vuil weghoudt?
Dat type gebruik ik namelijk veel, top spul.
Die op de foto hierboven staan, moet je met een krimptang vastknijpen en daarna verhit je ze waarbij de krimpkous krimpt.

Die jij bedoelt, zien er net anders uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.12voltplanet.co.uk/user/products/large/Heat-shrink-solder-butt-connector.jpg

Met die soldeerversies heb ik een haat-liefde verhouding. Als het koper volledig corrosievrij is, werken ze vrij goed, maar oude bedrading is zelden volledig corrosievrij en dan merk je dat het soldeer niet goed meer tussen de vezels loopt en dus niet goed hecht. Maar je kan dat niet heel goed controleren of de verbinding gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

deepbass909 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:39:
[...]

Die op de foto hierboven staan, moet je met een krimptang vastknijpen en daarna verhit je ze waarbij de krimpkous krimpt.

Die jij bedoelt, zien er net anders uit:
[Afbeelding]

Met die soldeerversies heb ik een haat-liefde verhouding. Als het koper volledig corrosievrij is, werken ze vrij goed, maar oude bedrading is zelden volledig corrosievrij en dan merk je dat het soldeer niet goed meer tussen de vezels loopt en dus niet goed hecht. Maar je kan dat niet heel goed controleren of de verbinding gelukt is.
Is op de foto's slecht te zien. Maar voor solderen, beetje schrapen flux gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Is op de foto's slecht te zien. Maar voor solderen, beetje schrapen flux gebruiken.
Ik heb behoorlijk wat ervaring met solderen en deze dingen werken op termijn in mijn ervaring gewoon niet zo goed dat ik ze 100% vertrouw. Flux wil je ook eigenlijk niet in zo'n verbinding hebben. Flux is vaak wat zuur en kan het koper op termijn aantasten.

Een youtube-kanaal dat ik volg - South Main Auto - heeft dezelfde ervaring. Vers werkt het goed, maar over langere tijd gaan ze uiteindelijk vaak verbindingsproblemen geven.

Goede krip connectoren en een goede tang werken in mijn ervaring uiteindelijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Beter is het om de originele kabelboom te gebruiken. Dan hoef je niet te solderen en heb functies als verlichtingscontrole, achteruitrijhulp en schakelen bepaalde functies die het rijden met aanhanger belemmeren tijdelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

.
Correct. Beide zijde inknijpen na het inbrengen van het draad.
jadjong schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 06:20:
Beter is het om de originele kabelboom te gebruiken. Dan hoef je niet te solderen en heb functies als verlichtingscontrole, achteruitrijhulp en schakelen bepaalde functies die het rijden met aanhanger belemmeren tijdelijk uit.
Die functies zitten hier ook allemaal bij.
Je breidt de kabelboom uit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21BBR_eAMEx7ioZ9zCB_CV2_hfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C39tuID9P2T2PwfEvv21YNxO.png?f=fotoalbum_large
Enkel voor de mislampen moet je de verbinding van de originele kabelboom gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DrpqAFWh-1Kx42EDqvIN6Q6g8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lbcuJ9T4QQeOdIz5a9QbiWqO.png?f=user_large

Waar ik alleen achter kwam, is dat indien je 2 mistlampen achter hebt, wat ik dus heb, dan moet je er een extra module bij bestellen.
Alleen alle lichten werken gewoon naar behoren, ook wanneer er een fietsenrek aangesloten is.
Ik zie dus (nog) niet de (meer)waarde van zo'n extra module in.
Heb daar even een mailtje over gestuurd naar de leverancier van het elektra kit, wat daar nou precies de bedoeling van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

^^^ Dit dus.

Mijn regel is altijd geweest: Als je kabels trekt in iets wat beweegt, altijd krimpen, nooit solderen. Niet alleen vanwege vocht en corrosie, maar soldeerverbindingen worden heel gauw bros door trilling en daardoor krijg je slecht contact.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Ik moet nieuwe schijven voorop mijn Vulva S80 (zijn nu 24,7mm, 25mm is minimum, oeiii :P). Ik wil sowieso voor ATE gaan, maar ik zie dat van die gegroefde ATE Powerdiscs 3 euro per stuk duurder zijn. Die zien er natuurlijk tof uit :P, maar hebben die nog extra meerwaarde? Geven ze extra remstof (ik heb nu standaard ATE remblokken, die geven sowieso wel veel remstof vind ik)?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb ooit een keer gegroefde Zimmermann schijven gehad, was even leuk maar na ~5000km begonen ze steeds meer trillingen te geven bij het remmen. Sindsdien altijd geperforeerd of gewoon massief gehad.
Als je minder remstof wilt kan ik ATE Ceramic blokken aanbevelen. Geeft iets minder bite maar ook serieus minder remstof. En het stof dat er vanaf komt is een beetje grijzig ipv zwart en veeg je zo weg.

edit: ik zie dat die powerdiscs een soort ronde groef hebben. Dat kan geen kwaad en ziet er inderdaad wel geinig uit, maar ik heb geen idee wat dat voor eventuele extra remstofproductie doet.

[ Voor 19% gewijzigd door MadMarky op 15-03-2022 22:52 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@-tom-562
Wat @MadMarky al zegt, als je minder stof wilt, ga voor ATE Ceramic blokken, de beste investering die ik ooit voor m'n cabrio heb gedaan. Ja, het bijt minder, maar remt gewoon prima en het stof was je veel makkelijker van de velgen.

Wat betreft die groeven, mijn onderbuik zegt dat je meer slijtage van de remblokken krijgt, maar ik heb daar totaal geen ervaring mee. Ik heb altijd standaard schijven gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, mijn gevoel zegt ook dat de remblokken wat harder slijten. maarja, hoeveel harder :P. Ik heb er nu normale ATE blokken onder zitten, die zijn nog geen 2 jaar oud (en hebben misschien 10/15k km gereden, dus die zijn nog haast als nieuw).
Ik maak m'n velgen altijd schoon met Alu-Teufel, dus dat remstof is vaak ook zo weer weg.
Hmm, ik ben er nog niet over uit :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
-tom-562 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:19:
[...]
nieuwe schijven
[...]
25mm is minimum
Waar kun je dat vinden eigenlijk? Heb een Toyota hybride, met 170K zijn de schijven achter ook wel toe aan vervanging heb ik het idee, zijn niet heel dik meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Waar kun je dat vinden eigenlijk? Heb een Toyota hybride, met 170K zijn de schijven achter ook wel toe aan vervanging heb ik het idee, zijn niet heel dik meer.
Meestal staat het wel ergens in de schijf geprint/gegraveerd/gelaserd. In mijn geval op het hart/naaf, en bij de Swift van mijn vriendin bovenop de rand van de schijf.
Toevallig staat het (in mijn geval) ook op de webshop waar ik mijn onderdelen bestel. Welke Toyota heb je exact, dan kan ik wel ff kijken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Auris TS uit 2015. Als je gelijk ook voor de voorkant zou willen kijken :) ?

Met panoramadak overigens, ik zag al dat dat ook nog uitmaakt welke schijven eronder moeten (panoramadak is meer gewicht denk ik).

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:
Auris TS uit 2015. Als je gelijk ook voor de voorkant zou willen kijken :) ?

Met panoramadak overigens, ik zag al dat dat ook nog uitmaakt welke schijven eronder moeten (panoramadak is meer gewicht denk ik).
Ik kom 2 maten schijven tegen:
296mm, minimale dikte 25mm. Deze is ook specifiek voor panoramadak staat er bij.
Verder nog 277mm, versie 'ohne Panorama-Sonnendach' :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks, zal binnenkort even meten. Had al eens zo'n speciale 'binnenschuifmaat' gekocht op AliExpress om remschijfdikte te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:49:
Thanks, zal binnenkort even meten. Had al eens zo'n speciale 'binnenschuifmaat' gekocht op AliExpress om remschijfdikte te kunnen meten.
Ah, die zou ik eigenlijk ook nog moeten hebben. Ik heb gewoon de opstaande rand aan de buiten- en binnenkant opgemeten, en de totale dikte van de schijf. En dan alles van elkaar afgetrokken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@ThinkPad Ben eigenlijk wel benieuwd wat Winparts je teruggeeft als remschijfmaat.

Winparts heeft een database met extra gegevens per kenteken waaronder de remschijf diameter. Die wordt gebruikt om de foute schijven uit te filteren. Ben eigenlijk wel benieuwd of jij daarmee op de juiste schijven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@_JGC_ Heb na invoeren kenteken flink wat keuze daar, 277 en 296 voor de vooras. Achteras is 90% 270mm en nog een paar 259 ertussen. Maar verder geen motivatie wanneer ik welke maat moet hebben, het is dat ik dat van een andere site wist dat je met een panoramadak andere schijven moet hebben.

Conclusie lijkt dus dat het niet helemaal werkt voor mijn auto, anders zou ik niet voor zowel voor-/achterkant verschillende maten moeten zien lijkt mij O-)

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
ThinkPad schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:23:
@_JGC_ Heb na invoeren kenteken flink wat keuze daar, 277 en 296 voor de vooras. Achteras is 90% 270mm en nog een paar 259 ertussen. Maar verder geen motivatie wanneer ik welke maat moet hebben, het is dat ik dat van een andere site wist dat je met een panoramadak andere schijven moet hebben.

Conclusie lijkt dus dat het niet helemaal werkt voor mijn auto, anders zou ik niet voor zowel voor-/achterkant verschillende maten moeten zien lijkt mij O-)
Waarschijnlijk staan er voor jouw kenteken dan geen gegevens in de database, wordt dan ook niet gefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Waarschijnlijk staan er voor jouw kenteken dan geen gegevens in de database, wordt dan ook niet gefilterd.
Verschillen door accessoires staan ook lang niet altijd correct vermeldt in tecdoc (de database die vrijwel altijd hiervoor gebruikt wordt).
Voor de Yaris van m'n vriendin krijg ik ook 2 opties, namelijk geventileerd en massief, zonder aanvullende info op basis waarvan je zou kunnen bepalen welke het moet zijn.
-tom-562 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Meestal staat het wel ergens in de schijf geprint/gegraveerd/gelaserd. In mijn geval op het hart/naaf, en bij de Swift van mijn vriendin bovenop de rand van de schijf.
Toevallig staat het (in mijn geval) ook op de webshop waar ik mijn onderdelen bestel. Welke Toyota heb je exact, dan kan ik wel ff kijken :P
In het hart kan je het meestal ook nog wel lezen, maar op de rand heb ik nooit begrepen. In ieder land waar het ook maar een beetje regent, is die rand na de eerste set blokken al zo krokant dat je niet meer kan lezen wat er ooit stond.

Overigens hou ik zelf altijd een vrij simpele vuistregel aan wat betreft remschijven. Ik vervang ze als ik last heb van trillen bij het remmen (kromme schijven) of als de 2de set blokken versleten is. Na de 2de set zijn ze vaak al op het randje qua dikte en krijg je doorgaans ook last van groeven/ongelijk oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Verschillen door accessoires staan ook lang niet altijd correct vermeldt in tecdoc (de database die vrijwel altijd hiervoor gebruikt wordt).
Voor de Yaris van m'n vriendin krijg ik ook 2 opties, namelijk geventileerd en massief, zonder aanvullende info op basis waarvan je zou kunnen bepalen welke het moet zijn.
Tecdoc is idd de algemene standaard en zeker niet heilig. Winparts heeft echter aanvullende data ter beschikking vanuit Alliance Automotive.
Voor kenteken opvraging op de Nederlandse site wordt Tecdoc sindskort ook niet meer gebruikt, er zitten zo nu en dan vage fouten in waardoor een Nederlands kenteken gematcht wordt aan een autotype dat in Nederland niet bekend is, waardoor je ook geen onderdelen getoond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:40:

[...]

In het hart kan je het meestal ook nog wel lezen, maar op de rand heb ik nooit begrepen. In ieder land waar het ook maar een beetje regent, is die rand na de eerste set blokken al zo krokant dat je niet meer kan lezen wat er ooit stond.

Overigens hou ik zelf altijd een vrij simpele vuistregel aan wat betreft remschijven. Ik vervang ze als ik last heb van trillen bij het remmen (kromme schijven) of als de 2de set blokken versleten is. Na de 2de set zijn ze vaak al op het randje qua dikte en krijg je doorgaans ook last van groeven/ongelijk oppervlak.
Dat zijn de criteria die ik ook altijd aan hou. Alleen heb pas 30k met de auto gereden (in 3,5 jaar tijd :')). De remblokken heb ik al wel vervangen, schijven zaten toen nog boven het minimum en trilden (nog steeds niet overigens!) niet, dus toen niet vervangen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb een vraag over mijn auto als leek zijnde. Omdat er een wat vettige substantie op de voorbumper zit heb ik gekeken of de radiateur wellicht lekt. Het lijkt erop dat de aansluiting ietwat zweet, volgens mij redelijk onschuldig (koelvloeistof is gewoon op niveau):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNfvSWiqDGPdgeaRtDkXPHdXtPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gPFq1xMzJeHlfVLKeSZBfYPz.png?f=user_large

Wat denk ik interessanter is, ik zag ook dat de onderkant van de carterpan nat is. Het lijkt bij de plug vandaan te komen, volgens mij is dit olie? Andere onderdelen onder de auto lijken vet te zijn (zie rode cirkel). Het oliepeil is op orde en geen lekkagesporen op de oprit. Kan dit kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK6OHLGVaRdS73LMsJBfV6KPWnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XVIH6PlTXP5VzS3Z6vwceIQw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat eerste lijkt op een aircoleiding. Werkt je airco nog naar behoren?

Tweede foto: mogelijk lekt hij wat bij de carterstop, wellicht is er een oliewissel geweest waarbij het ringetje is hergebruikt i.p.v. een nieuwe.

Beide plekken even schoonmaken met spuitbus remmenreiniger (Action) en wat keukenpapier en dan over een week of twee nog eens kijken of je beter kan zien waar het vandaan komt.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 00:23

Det

De eerste zou mogelijk ook een koelleiding kunnen zijn van de hydraulische stuurbekrachtiging. Als je auto die heeft, hou dat nivo dan ook een beetje in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Thx voor het meedenken... kon vandaag even langs bij de garage. @ThinkPad Het is idd een aircoleiding, werkt nog prima en volgens de garage niks om me zorgen over te maken. De olie is 2 maanden geleden ververst, het ging inderdaad om de carterstop. Er is een nieuw ringetje opgezet en de boel schoongemaakt. Even in de gaten houden, maar waarschijnlijk is het zo opgelost d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb een kort vraagje.

Mijn auto airco stinkt. Dit komt door het vocht op de condensor(of hoe dat ding ook heet) in de auto daar zitten nu allemaal schimmels/bacteriën op.
Ik weet hoe je dit met speciale busjes van schoonmaken en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomendoor b.v. 10min voordat je bent gearriveerd je airco al uit te zetten.

Nu heb ik een stoomapparaat zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://463604-1603732-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com/storage/productoptions/434/10681_large.jpg.webp

Ik vroeg mij af of ik hier ook 70% alcohol in kan doen en dit in de inlaat bij m'n interieur filter kan stomen. Is dit gevaarlijk?
Alcohol is natuurlijk licht ontvlambaar. Mag je dit in een stoomapparaat gebruiken of krijg je dan een enorme vuurbal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
kaasaanfiets schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:51:
Alcohol is natuurlijk licht ontvlambaar. Mag je dit in een stoomapparaat gebruiken of krijg je dan een enorme vuurbal :+
Ja, dat mag. Er is namelijk geen stoomreinigerpolitie. Of het moet zijn dat je de handleiding als richtlijn neemt, dan mag het niet.

Het lijkt mij overigens gewoon een heel dom, slecht en gevaarlijk plan om alcohol met een stoomreiniger te laten verdampen en dan door te verwarmen tot je een lekkere druk hebt.

Ik kan je niet natuurkundig onderbouwd aangeven waarom het een slecht plan is. Ik kan je alleen wel vertellen dat ik het een slecht plan vindt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt bij kwikfit en consorten je airco laten reinigen met ozon, kost een keer een paar tientjes :z

edit:
Last van muffe luchtjes uit de ventilatieroosters van je auto als je de airco aanzet? Kies dan voor Airco Fresh en laat je airco reinigen. Je betaalt hiervoor €29. Dan kun je daarna weer genieten van een frisse én verfrissende airco.
Dus waarom nog moeite doen en daarmee potentieel je auto opblazen?

[ Voor 138% gewijzigd door MadMarky op 23-03-2022 21:26 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Mijn auto airco stinkt. Dit komt door het vocht op de condensor(of hoe dat ding ook heet) in de auto daar zitten nu allemaal schimmels/bacteriën op.
Ik weet hoe je dit met speciale busjes van schoonmaken en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomendoor b.v. 10min voordat je bent gearriveerd je airco al uit te zetten.
Wat is er mis met die speciale busjes?

Als je de tijd hebt zou ik beginnen met controleren of de condensafvoer van de condensor niet verstopt zit.
Als dat niet het geval is, even kijken hoe je zo dicht mogelijk bij de condensor kunt komen.
Bij sommige auto's kun je bijvoorbeeld vrij makkelijk de interieurventilator eruit halen.
Zelf zou ik dan eerst zo'n spuitbus proberen en als dat niet werkt zo'n ozon behandeling proberen.

Die stoomreiniger met alleen water zou misschien best aardig kunnen werken, maar dan moet je wel dicht bij de condensor kunnen komen. Stoom voor het interieurfilter lijkt mij niet zo effectief, aangezien het eerst nog door het filter en de ventilator moet voordat het bij de condensor aankomt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Zijn er tegenwoordig nog wel fysieke autoonderdelen winkels?

Ik ben na afgelopen 2 weken gesteggel met de PartsPoint bij mij om de hoek dusdanig teleurgesteld, dat ik daar niet meer naar terug hoef als het even kan.
Voorheen was dat een Brezan en dat beviel altijd prima.
Alleen ook de Auto Wessel die ernaast zat is ondertussen van Wessel naar Rijsbergen naar Fource gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:02
Flix20 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:04:

Ik ben na afgelopen 2 weken gesteggel met de PartsPoint bij mij om de hoek dusdanig teleurgesteld, dat ik daar niet meer naar terug hoef als het even kan.
Alleen ook de Auto Wessel die ernaast zat is ondertussen van Wessel naar Rijsbergen naar Fource gegaan.
Ja genoeg (Hier in Hoogeveen weet ik er zo uit mn hoofd al 4 en dan tel ik de grote ketens niet mee). Al moet ik zeggen dat het ook heel erg van het personeel af hangt of een onderdelenzaak goed is. Brezan/partspoint kom ik zelf niet meer omdat ik het niet eens ben met hun prijzen. Online is het in sommige gevallen gewoon de helft van de prijs. Garages krijgen flinke korting en de particulier mag flink betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie nog wel eens busjes/vrachtauto rijden van Koskamp met daar groot op 'GEEN VERKOOP AAN PARTICULIEREN". Beetje overdreven wel, daar heeft een particulier ze het leven flink zuur gemaakt blijkbaar :D ?

Brezan kwam ik nog wel eens, maar als ze geen korting gaven dan waren ze wel erg duur. Dabeko had je hier ook nog, die was opzich betaalbaar. Is inmiddels ook PartsPoint geworden lees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ja, naast de prijzen bij Partspoint was ook de service gewoonweg beroerd.
Krijg ik eerst niet de juiste maat mee.
Vervolgens bel ik om het e.e.a klaar te laten leggen. Stuur ik m'n vriendin een appje met exact datgeen wat ze moet ophalen. Dat laat zij zien in de winkel.
Komt ze alsnog thuis met een gewone 16mm dop ipv bougiedop, terwijl het duidelijk ging om een bougiedop.
Kan ik weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RemcoDelft schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:22:

Omdat het zo weinig voorkomt is het me nog niet gelukt het ergens aan te linken.

Woensdag ga ik naar de garage (koelvloeistof loopt langzaam leeg), en omdat ik nog garantie heb zou ik dit probleem er graag bij melden, maar het zal lastig zoeken zijn als ik het geluid niet kan reproduceren.
Aan de hand van het geluid dacht de garage dat het wellicht een rem zou kunnen zijn, maar omdat ik het al anderhalve week niet meer gehoord heb is het lastig te diagnostiseren.

Het koelvloeistofprobleem is een O-ring in de motor, waar ze 2 dagen mee bezig gaan zijn. Komt vaker voor bij deze motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 22:39
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Aan de hand van het geluid dacht de garage dat het wellicht een rem zou kunnen zijn, maar omdat ik het al anderhalve week niet meer gehoord heb is het lastig te diagnostiseren.

Het koelvloeistofprobleem is een O-ring in de motor, waar ze 2 dagen mee bezig gaan zijn. Komt vaker voor bij deze motor.
Welke motor? Er zijn motoren die door slecht design van de KVS retourslang kapot kunnen lopen door oververhitting. Meestal (als hij nog niet kapot is) kan hij KVS gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Flix20 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:04:

Ik deel je mening en ben ook zeer teleurgesteld in fysieke auto onderdelen winkels. De ene winkel laten ze je gewoon ontzettend lang wachten en als je aan de beurt bent dan gewoon wegloopt om de telefoon op te pakken. Sta je weer te kijken }:| Brezan altijd netjes geholpen maar zijn gewoon te duur.

Dus ik bestel alles online tenzij ik iets met spoed nodig heb, dan even langs de Brezan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
wauskoek schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:16:
[...]

Ik deel je mening en ben ook zeer teleurgesteld in fysieke auto onderdelen winkels. De ene winkel laten ze je gewoon ontzettend lang wachten en als je aan de beurt bent dan gewoon wegloopt om de telefoon op te pakken. Sta je weer te kijken }:| Brezan altijd netjes geholpen maar zijn gewoon te duur.

Dus ik bestel alles online tenzij ik iets met spoed nodig heb, dan even langs de Brezan.
Ja ik kon er vrijdag helaas ook niet weer omheen.
Vriendin had de ruitenwisser van haar auto gesloopt en had zaterdagochtend echt de auto nodig dus kon helaas niet om Partspoint heen.
Kon gewoon €30,- aftikken voor een enkele ruitenwisser die online voor minder dan de helft(!!) verkocht wordt.
Online ging niet op tijd binnen komen en met de voorspelling van zaterdag vond ik het niet verantwoord om haar zonder ruitenwisser op pad te laten gaan.
Maar toch moest ik even slikken en een "HOEVEEL?!" los laten. Daar kreeg ik dan ook weer een sneer op van 'ja mot je 'm hebben ofniet?'

Ander puntje; Gezien de zomermaanden er weer aankomen zat ik eens te kijken om zelf eens aan de poets te gaan, kijken of ik wat oppervlakkige krasjes etc er beetje mooi uit kan krijgen.
Nu zit ik online beetje te onderzoeken hoe dit een beetje goed aan te pakken maar moet zeggen dat ik daar toch wel een beetje van 'schrik'.
Dat als je het goed wilt doen, je een flink arsenaal aan goedjes en middelen 'moet' gebruiken.
Een snelle inventarisatie kom ik al snel op de totale kosten van €150+
Een shampoo, foam, een wax, applicator, velg reiniger, 10 verschillende borstels en doeken. Natuurlijk weet ik dat dit al die 'advies' filmpjes wat over de top zijn maar geloof ook wel dat er een kern van waarheid in zit en dat gespecialiseerde producten hun meerwaarde kunnen hebben.
Dan zijn er nog 101 merken. Turtlewax en Meguiars lijken in NL goed verkrijgbaar te zijn.
Mijn vraag, hoe doen jullie dit? is het een keer door de (d)zure appel bijten en daar over langere tijd profijt van hebben of is 90% BS en kom je een heel eind met een shampoo en een wax.
En ben ook wel benieuwd in hoeverre een scratch remover echt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Flix20 Daar is al een heel topic voor: Het grote auto detailing topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Vandaar dat ik hier zo weinig search hits kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
wauskoek schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:16:
[...]

Hebben hier nog een paar in de buurt zitten, maar dunt wel uit. Zijn ook stuk voor stuk gewoon heel erg duur.

Komt er eigenlijk op neer dat je als losse automaterialenshop voor de hobbyist of de beunhaas geen bestaansrecht meer hebt. Dan moet je al routes gaan rijden naar de garages, liefst 3x per dag, en dan leg je het af tegen de grote 3 (Doyen, Fource en Alliance Automotive) die veel goedkoper kunnen inkopen. Die grote 3 kopen steeds meer bedrijven op.

Automaterialenzaak waar ik vroeger gewerkt heb als vakantiehulp bestaat nog steeds, maar die hebben een eigen werkplaats en verdienen zowel aan verkoop als montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een kort vraagje.

Nu heb ik een stoomapparaat zoals deze
[Afbeelding]

Ik vroeg mij af of ik hier ook 70% alcohol in kan doen en dit in de inlaat bij m'n interieur filter kan stomen. Is dit gevaarlijk?
Nee, stom plan! Zo 'ne grote vuurbal jonguh!

Koop een busje wurth airco clean.
https://eshop.wurth.nl/Pr...cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/
Of, als het echt erg is: https://www.autodoc.nl/wynn-s/15233776 (met biociden)

Haal je filter eruit, lekker schuimen, alles! + herhaal. Spul laten verdampen (motor+ verwarming aan), nieuw filter erin (frecious plus als die er is)

Klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Grumble..
APK/MOT tijd voor de camper.. dus ik check alles in voorbereiding.. kom ik er achter dat de remlampen het niet doen..
Alle andere achterlichten (in dezelfde) unit doen het wel maar alleen de remlichten niet..
lampjes zijn ok zo te zien.. de switches bij brake cylinder gechecked en die lijken het ook te doen (bij rem indrukken gaat de weerstand omlaag)..
zelfs wat connectors aangepast (zaten wat van die vampire taps op en die heb ik vervangen..)
Als het maar niet ergens draadbreuk is.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach hier besluit de ruitensproeier dat ie over de motorkap moet pissen op de eerste sproeier en op de tweede doet ie niks. Zijn nieuwe kopjes, zitten er nog maar 2 maand in...
Morgen voor de APK op vervaldatum, joepie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
ToolkiT schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:56:
Grumble..
APK/MOT tijd voor de camper.. dus ik check alles in voorbereiding.. kom ik er achter dat de remlampen het niet doen..
Alle andere achterlichten (in dezelfde) unit doen het wel maar alleen de remlichten niet..
lampjes zijn ok zo te zien.. de switches bij brake cylinder gechecked en die lijken het ook te doen (bij rem indrukken gaat de weerstand omlaag)..
zelfs wat connectors aangepast (zaten wat van die vampire taps op en die heb ik vervangen..)
Als het maar niet ergens draadbreuk is.. :F
Oh grappig, in principe check ik nooit onze auto's voor de APK :P Ik hoor het van zelf wel wat er mis is en repareer het dan.

Weerstand omlaag? Je bedoeld echt naar 0 ohm? Anders kan het beetje weerstand wat er kan zijn ook voor problemen zorgen.

Anders even snel een losse draadje trekken door de auto puur voor de APK en los je het later op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f55frgZFlBQKiMnWGBfj4VrHhbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OS5QsgxZEIQKPFgkANocEZ0v.jpg?f=fotoalbum_large
Het bleek alsnog alleen een zekering te zijn.. hij leek ok toen ik hem checkte, maar in de T25 FB group kwam de fuse iets te vaak langs als suggestie/ervaring.. dus maar just in case vervangen en bingo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
ToolkiT schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:51:
[Afbeelding]
Het bleek alsnog alleen een zekering te zijn.. hij leek ok toen ik hem checkte, maar in de T25 FB group kwam de fuse iets te vaak langs als suggestie/ervaring.. dus maar just in case vervangen en bingo!
Gare zekering? Want anders klaptie er niet zomaar tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik denk het.. anderen hadden het ook wel eens gehad las ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wauskoek schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:47:
[...]

Gare zekering? Want anders klaptie er niet zomaar tussen uit.
Zekeringen kunnen na verloop van tijd ook weleens kapot gaan door trillingen of oxidatie. Deze zekering ziet er in ieder geval niet doorgebrand uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 01:19:
[...]

Zekeringen kunnen na verloop van tijd ook weleens kapot gaan door trillingen of oxidatie. Deze zekering ziet er in ieder geval niet doorgebrand uit.
Ik vermoed het ja..

Vandaag gaat de saga door..
Vanochtend stap ik in en start zoals normaal.. geen probleem..
Ik rij mijn drive af (iets omlaag en bochtje om) en boem alles valt still.. motor slaat af en herstarten werkt niet..
Wat helemaal vreemd is dat de waarschuwingslampjes van accu en olie die normaal bij contact aan gaan (en na starten uit) ook niet aan gaan..
Er zitten dus duidelijk electrische gremlins in het systeem.. heel goed mogelijk door ouderdom.. of door iets wat ik gister gedaan heb..

Leuk joh (future) classics.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bingo!
Op de FB group werd als tip te kijken naar de ignition switch.. en jawel hoor toen ik de kap onder stuur eraf haalde zag ik een los draadje hangen...

Die weer vastgezet en hij had weer power..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbUg8-PCFFMN9BU5sR3TXfZ-ZoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XUMoW2kCBgdBRuh8t4zVuUma.png?f=fotoalbum_large
De drempel van mijn drive was blijkbaar genoeg om hem los te trekken :?

Pagina: 1 ... 43 ... 61 Laatste