Update:
Nadat ik echt niets kon vinden de auto vrijdagochtend door de dealer af laten slepen.
Enkele "goedkopere" garagebedrijven begonnen er niet aan gezien de G9U motor uit mijn Trafic eigenlijk een zeldzaamheid is, alle Trafics hebben kleine blokjes en geen 145 PK, en bij eea aan reparaties was software nodig en die heeft alleen de dealer. Bovendien is mijn motorruimte echt helemaal vol.
Vrijdagmiddag een telefoontje dat ze alles nagelopen hadden, getest, in de software gezocht, en eventueel uitgewisseld om te kijken of ergens een probleem zat, maar dat er niets gevonden was na een paar uurtjes zoeken, of ik akkoord ging met de demontage van het voorgedeelte zodat ze er verder bij konden?
Wel met de mededeling dat ik dan al op €450-€500 zat zonder dat de auto gemaakt was of zelfs maar een probleem gevonden was.
Vanmorgen rond de middag even gaan kijken of ze al wat verder waren gekomen........
Ze wilden me net bellen.
Het probleem, of beter de problemen, waren gevonden en de motor had al weer gelopen, zij het als test.
Diagnose: Mijn Trafic was vergeten dat het een sjoemeldiesel was.
Ik had een fout op de gloeibougies maar omdat hij prima startte was dat niet echt nodig om ze te vervangen. Ook in Oostenrijk met -25 had ik geen startproblemen.
Nu bleek uit de software en met overleg met Renault dat de regeneratie van het roetfilter alleen gebeurd met goede gloeibougies, iets met "zit in de software" ook, en met die foutmelding kwam de auto dus nooit in modus regeneratie.
Daardoor was het roetfilter volledig dichtgeslagen in verloop van tijd en het zat nu echt helemaal dicht. Het uitlaatsysteem kon dus zijn druk niet kwijt. En dan loopt geen enkele auto, zie de befaamde aardappel in de uitlaat duwen.
Doordat er nog maar weinig doorgangruimte was geweest sloeg een deel roet terug en dit had de EGR-klep vastgezet/gekoekt.
Om een idee te krijgen:
Normaal zie je een soort "honinggraat"in het roetfilter, hier is daar nog net een stukje van te zien. Het grijze is de roet, de zwarte "maan is schaduw maar dat is net zo dichtgeslagen grijs als om het metaalraster.
Ze hadden gezocht naar tweedehands goede origineel, maar omdat er maar enkele G9U`s rondrijden zijn motoronderdelen niet tweedehands origineel te krijgen.
De EGR-klep kost nieuw ca €400 ex voor deze motor.
Gelukkig denken ze mee en hadden de klep gangbaar gekregen met schoonmaken, in een badje, en stoken, zodat deze herplaatst kan en gewoon werkt.
Het roetfilter was wel een dingetje, niet tweedehands te krijgen, de goedkoopste imitatie is ca €400 en dan loopt een beetje merk tot origineel al snel richting €800+.
Ik had laatst iemand geholpen met aanvragen van kentekens voor landbouwvoertuigen en daar lag een folder van een bedrijf op tafel met uitleg hoe en dat ze nu ook roetfilters regenereerden.
Dit ging dmv spoelen zodat sensoren ed gewoon konden blijven zitten itt regeneratie waarbij gestookt wordt.
Dus even gebeld en bedrijfsnaam gekregen,
fa. Stokking in Gouda
Regeneratie kost €200 ex, voor 12 uur gebracht is `s middags klaar, `s middags gebracht is in de ochtend klaar.
Wel zelf brengen en halen.
Dus overlegd, dealer heeft roetfilter gedemonteerd, en ik heb hem weggebracht en haal hem morgenochtend op nadat ik gebeld ben.
Omdat ik ooit al 4 nieuwe gloeibougies gehaald had, en met foutmelding dit gezeik weer van voor af aan gaat gebeuren, de dealer ze maar laten vervangen. Zij hebben een mooi trilmachientje die ze lostrilt, dat was het enige wat ze durfden gezien de roetafzetting. Afwachten dus of dat werkt, ikzelf had ze waarschijnlijk afgebroken dus.
Alleen jammer dat je dan Stokking in maps zoekt en een route laat maken, en blijkt dat het hun oude adres is.
Gelukkig waren ze maar naar drie kilometer verderop verhuisd.
Maar hopelijk rijdt hij morgenmiddag weer.
De kosten zullen wel even slikken zijn. Hij staat nu twee dagen op een brug en morgen (+weekend natuurlijk)
Gelijk de airco maar even na laten kijken of daar genoeg in zit. Dan is echt alles gedaan.
Gezocht naar iets anders voor als hij overleden was, maar voor een auto van 2010, mijn bouwjaar, en 230K (iets meer dan mijne) op de teller betaal ik nu hetzelfde als ik ruim drie jaar geleden voor deze betaalde.
Iets van 2017 met 120K op de teller liep al snel richting 20K.
De garage wist dit, was niets nieuws voor ze, er is op dit moment heel weinig aanbod.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.