@
Weissbier Wat betreft merken van onderdelen, als je de mogelijkheid hebt voor je gaat bestellen, kijk even op de remklauw van welk merk die is. Mijn ervaring is inmiddels dat je namelijk het beste bij hetzelfde merk kan blijven als de klauw voor je blokken. Mijn Fiat heeft Até klauwen en daar heb ik Brembo blokken in gezet (gewoon standaard spul), maar heb ze binnen een half jaar al weer vervangen omdat ik gestoord werd van het piepen. Nu zitten er Até blokken in en remt het goed en stil.
En, het is een enorme dooddoener maar, je remmen zijn samen met de banden de meest belangrijke onderdelen als het op veiligheid aan komt. In mijn ogen geen onderdelen om op te besparen dus.
Terugstellen van remmen is verder of kinderlijk eenvoudig of lastig. Voor een Picanto zal het niet heel ingewikkeld zijn, zeker niet op de vooras en is het slechts een kwestie van de zuiger terug duwen. Ik doe dit zelf eigenlijk altijd door een grote schroevendraaier of klein breekijzer in de opening van de klauw te zetten en hem terug te duwen. Dat gaat goed zolang er geen geïntegreerde handrem in de klauw zit (wat op de vooras nooit het geval is). Zit dat er wel in, moet je vaak de zuiger draaiend terugstellen.
Wil je de zuiger terugduwen als de klauw al gedemonteerd is, dan kan dat eenvoudig met of een grote waterpomptang of lijmklem.
Houdt er trouwens rekening mee dat je remmen weinig gebruiken eigenlijk slecht is voor de remmen. Roest krijgt dan kans aan vooral de achterzijde, met als gevolg dat de prestaties af gaan nemen. Een effect waar de laatste tijd wat oudere elektrische auto's steeds meer last van krijgen. Af en toe even stevig remmen zorgt ervoor dat de roestlaag wegslijt.
Ik heb die video nu nog even rustig bekeken, en er zijn 2 hele grote kanttekeningen die de maker zelf ook al maakt, namelijk:
- De belasting in die casus was relatief laag (250kg) en dus ook relatief weinig druk op de vergrendeling
- Hij gebruikt een breekijzer van 50cm lang (schat ik) om de hendel los te krijgen.
Later in de video probeert hij de hendel met de hand los te krijgen en pas met een hamer lukt het, terwijl de druk heel laag is. Kortom, zelfs met weinig gewicht is het zelfs al zonder borgpin bijna onmogelijk om per ongeluk de vergrendeling los te stoten. Zo makkelijk gaat het dus niet (gelukkig).
Wat hij aanhaalt als falen, is dat de pin die hendel met pal verbind, niet breekt, wat een beveiliging zou moeten zijn. Ik vraag me dat trouwens af, een gehardstalen rolpin is namelijk onwaarschijnlijk sterk en wordt al snel onderschat.
Ongelukken met assteunen zijn in de praktijk eigenlijk altijd wel terug te leiden tot of gebruikersfouten (ongelijke/zachte ondergrond, niet borgen, verkeerde plaats onder de auto) of productiefouten (falende lasnaden was een tijdje terug in Amerika een ding met Harbourfreight steunen).
Ik heb zelf mijn cabrio nu al bijna 2 jaar op assteunen staan en durf zonder problemen onder de auto te gaan liggen en daar te werken. Maar wel altijd alleen als er nog iemand thuis is die regelmatig controleert.
De steunen rechts op de foto, zijn de steuntjes die vaak bij de goedkope sets van de bouwmarkt/supermarkt zijn. Dat zijn steunen die ik dus niet genoeg vertrouw om onder de auto te gaan liggen.
En verder wat @
Teijgetje ook aangeeft, als je onder een gaat liggen, is het altijd verstandig een wiel of krik erbij te plaatsen als extra veiligheid. Met een wiel kan je nog steeds wel bekneld raken, maar niet het volledige gewicht drukt op je als het fout gaat. En dat kan al genoeg zijn om erger te voorkomen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier