[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 42 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
wauskoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:34:
[...]

In dit geval zou ik zoals je eerder zei de brandstof pomp verdenken.
Die, of de toe/afvoer vlakbij de pomp, en daardoor inwendig drukverlies, maar acuut afslaan en niet meer aanslaan vrees ik het ergste.

Het is vrij simpel. Test met remmenreiniger (hoe vaak heb ik dat woord getypt nu). Slaat deze aan, loopt even en slaat weer af, mogelijk defecte pomp. Maar ik sta er niet naast om mee te kijken. Slaat deze aan en blijft lopen, pomp goed, maar wel drukverlies. Doordat de motor eenmaal loopt kan deze over het drukverlies heen komen, startend lukt dat vaak niet.

[ Voor 35% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:49
@pennywiser Of No.6 Pressure regulator zou ook nog een zwakke punt kunnen zijn.

Gekke is dan wel weer dat Teijgetje druk meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wauskoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:40:
@pennywiser Of No.6 Pressure regulator zou ook nog een zwakke punt kunnen zijn.

Gekke is dan wel weer dat Teijgetje druk meet?
Ja maar hoe dan, een defecte pomp spuit altijd wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
@pennywiser Dat moet onder hoge druk gebeuren. En ik neem aan dat Teijgetje continu hoge druk meet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Continue druk heb je pas bij lopende motor. Het is teveel gissen zo :) Mijn 2cents weet je. Ik ga aan de koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Ik ga eerst kijken.
De drukopbouw werd gemeten bij startende motor, voordat hij liep, met een te lege accu.
Morgen kan ik wat zien en de auto optillen, de tank moest half los om de achterste twee remleidingen geheel te vervangen voor de apk, misschien is daar iets los geraakt.

Inmiddels is de krik net bezorgd, wat een %^&*$% zwaar ding. (32kg in een doosje) :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:24
Teijgetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:05:
Ik ga eerst kijken.
De drukopbouw werd gemeten bij startende motor, voordat hij liep
Hoeveel km en hoe oud is je brandstoffilter ? die kan ook kats dichtzitten met zooi .

Alle nieuwe onderdelen etc aangemeld/ingeleerd ?

Inlaat lmm en egr kan je de stekkers nog losmaken en kijken of verschil maar dat verwacht ik niet dan zou die wel lopen.

die lege accu vervangen ? als die op zn eind is kan dat je ook rare storingen opleveren .

Zit er startblokkering op ? defecte sleutel of contactslot is ook geen gek idee .

suc7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
nuffy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Hoeveel km en hoe oud is je brandstoffilter ? die kan ook kats dichtzitten met zooi .

Alle nieuwe onderdelen etc aangemeld/ingeleerd ?

Inlaat lmm en egr kan je de stekkers nog losmaken en kijken of verschil maar dat verwacht ik niet dan zou die wel lopen.

die lege accu vervangen ? als die op zn eind is kan dat je ook rare storingen opleveren .

Zit er startblokkering op ? defecte sleutel of contactslot is ook geen gek idee .

suc7
Filter nieuw, nieuwe LMM niet ingeleerd maar zonder stekker liep de motor helemaal niet,nieuwe accu, startblokkering werkt normaal.

Ben vandaag verder er niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Teijgetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:05:
de tank moest half los om de achterste twee remleidingen geheel te vervangen voor de apk, misschien is daar iets los geraakt.
Dit is zeker een aanwijzing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

En zojuist begaf volgens mij mijn dynamo het. Ik wilde even kort naar de supermarkt, maar na starten hoorde ik al een beetje een zoemend geluid uit het vooronder komen dat er eerder niet was. Tijdens het rijden begon mijn dashcam uit en aan te gaan en toen zag ik op mijn voltmeter in het dashboard dat het voltage ook wel erg laag was (met achterruitverwarming aan kwam deze af en toe onder de 12V, terwijl deze normaal toch echt hoog in de 13V, begin 14V zit net na het starten). Bij het uitstappen merkte ik ook een lichte verbrand rubber geur. Ik heb dus net maar meteen een nieuwe dynamo en multiriem besteld, want ik vermoed heel sterk dat dat de boosdoeners zijn, of zeggen jullie: dat zou nog wel eens iets anders kunnen zijn?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Metalfreak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:52:
En zojuist begaf volgens mij mijn dynamo het. Ik wilde even kort naar de supermarkt, maar na starten hoorde ik al een beetje een zoemend geluid uit het vooronder komen dat er eerder niet was. Tijdens het rijden begon mijn dashcam uit en aan te gaan en toen zag ik op mijn voltmeter in het dashboard dat het voltage ook wel erg laag was (met achterruitverwarming aan kwam deze af en toe onder de 12V, terwijl deze normaal toch echt hoog in de 13V, begin 14V zit net na het starten). Bij het uitstappen merkte ik ook een lichte verbrand rubber geur. Ik heb dus net maar meteen een nieuwe dynamo en multiriem besteld, want ik vermoed heel sterk dat dat de boosdoeners zijn, of zeggen jullie: dat zou nog wel eens iets anders kunnen zijn?
Klinkt als kortsluiting in de wikkelingen van de dynamo. Als je na een ritje de motor uitzet en voorzichtig de dynamo gaat voelen en is gloeiend heet dan weet je genoeg. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door wauskoek op 20-01-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

wauskoek schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Klinkt als kortsluiting in de wikkelingen van de dynamo. Als je na een ritje de motor uitzet en voorzichtig de dynamo gaat voelen en is gloeiend heet dan weet je genoeg. ;)
Ik zal het morgen nog eens proberen, maar ik dacht eigenlijk al dat het niets anders dan de dynamo kon zijn. Nu maar hopen dat het niet te lang duurt voordat de nieuwe geleverd wordt. Alleen balen dat zoiets altijd in de winter gebeurt... Ik klus liever bij warmer weer :+

Maar als ik op een Lexusforum de reacties lees zie ik inderdaad ook alleen maar vermeldingen over de dynamo. Gelukkig is 'ie wel te vervangen zonder de halve motor te demonteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Metalfreak op 20-01-2022 22:51 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

wauskoek schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:44:
[...]

Net pas even kunnen testen. De dynamo gaf nu wel weer een correct voltage, maar hetgeen jij beschrijft gebeurde overigens wel. Met een infraroodthermometer getest en nadat de motor een 10 minuutjes had gelopen, was de dynamo aan de buitenkant al meer dan 80 graden... De rest van het motorblok was zo warm nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Metalfreak schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Net pas even kunnen testen. De dynamo gaf nu wel weer een correct voltage, maar hetgeen jij beschrijft gebeurde overigens wel. Met een infraroodthermometer getest en nadat de motor een 10 minuutjes had gelopen, was de dynamo aan de buitenkant al meer dan 80 graden... De rest van het motorblok was zo warm nog niet.
Goed dat je al een andere dynamo hebt besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

Metalfreak schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Maar als ik op een Lexusforum de reacties lees zie ik inderdaad ook alleen maar vermeldingen over de dynamo. Gelukkig is 'ie wel te vervangen zonder de halve motor te demonteren.
Been there, done that op mn 250, handen zaten vol met krassen, maar het ging :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

4x2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Been there, done that op mn 250, handen zaten vol met krassen, maar het ging :+
Ja, ik lees al over "the nut from hell" die aan de achterkant zit en je alleen op gevoel kunt vinden, dus het zal wat gevloek opleveren, maar het lijkt erop dat het verder wel te doen is inderdaad.

Nu hopen dat Autodoc opschiet met mijn bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
als dat vergelijkbaar is met een GS300, dan is die moer idd geen fijne.
Spruitstuk moer zit er vlak langs en lijkt er behoorlijk op.
Ik draaide zelf de moer dol, maar gelukkig had ik een e-torx dop die op t tapeind paste en zo heel t tapeind er uit kunnen draaien en vervangen door een bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Geen idee hoe het bij de Lexus van @Metalfreak zit, maar bij mijn vorige 2006 Yaris zat op de multiriem niet alleen de dynamo, maar ook de waterpomp en de aircocompressor. Opspannen van de riem deed je via de dynamo. Ik had last van een piepende riem dus ben poosje aan het klooien geweest om hem steeds wat bij te stellen. Vermoedelijk toen té strak gezet, want een maand later ofzo begaf m'n waterpomp het, water spoot eruit :X

Even opletten dus dat je de riem niet té strak weer aanspant na het monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Dirk33 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:05:
als dat vergelijkbaar is met een GS300, dan is die moer idd geen fijne.
Spruitstuk moer zit er vlak langs en lijkt er behoorlijk op.
Ik draaide zelf de moer dol, maar gelukkig had ik een e-torx dop die op t tapeind paste en zo heel t tapeind er uit kunnen draaien en vervangen door een bout.
Ik heb 'm er al uit overigens, die moer viel uiteindelijk wel mee, vooral door deze tip op clublexus:
Afbeeldingslocatie: https://cimg0.ibsrv.net/gimg/www.clublexus.com-vbulletin/1249x945/nut_fe45657aff74dcb9d3b5ae2fd1f026c2b721b355.jpg

Lange dop erop, zo kon ik uiteindelijk net de ratel erop zetten en kreeg 'm met nog enigszins beschaafd gevloek los.

Ik vond het lastiger om de (compleet verroestte) moer los te krijgen waarmee het plastic omhulsel van de ECU vast zat. Dat moet los zodat je plaats hebt om de dynamo eruit te kunnen draaien. Die moer is ergens verdwenen ook, dus ik zet er wel een nieuwe op.
ThinkPad schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:41:
Geen idee hoe het bij de Lexus van @Metalfreak zit, maar bij mijn vorige 2006 Yaris zat op de multiriem niet alleen de dynamo, maar ook de waterpomp en de aircocompressor. Opspannen van de riem deed je via de dynamo. Ik had last van een piepende riem dus ben poosje aan het klooien geweest om hem steeds wat bij te stellen. Vermoedelijk toen té strak gezet, want een maand later ofzo begaf m'n waterpomp het, water spoot eruit :X

Even opletten dus dat je de riem niet té strak weer aanspant na het monteren.
Bij de Lexus zit er een automatische spanner, dus je hoeft helemaal niets af te stellen. Heb de waterpomp denk 2,5 jaar geleden al vervangen en sindsdien denk ik maar max. 15000 km gereden, dus die moet het wel nog even volhouden ;)

Onderdelen zijn inmiddels binnen en gezien het weer denk ik dat die morgenmiddag worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
Vandaag mijn Golf 6 laten keuren. Het stofhoesje van de fuseekogel linksvoor was gescheurd. Dit hebben ze gerepareerd door het dicht te kitten en de auto is goedgekeurd. Maar dit moet natuurlijk permanent worden gemaakt.

Nu is een nieuwe fuseekogel maar iets van 15 euro en ik kan het zelf vervangen. Maar dan moet hij weer worden uitgelijnd omdat de fuseekogel met 3 bouten vast zit aan de draagarm en die gaten zijn een soort sleuven waarmee hij gesteld kan worden.

Het liefst zou ik alleen het stofhoesje vervangen aangezien de kogel zelf nog geen speling heeft en de auto dan niet hoeft te worden uitgelijnd. Maar ik kan nergens vinden waar ik zo'n hoes los kan kopen en in precies de maat die ik nodig heb. In de VW catalogus is het hoesje ook geen apart onderdeel. En tot nu toe vind ik alleen maar sets met allerlei stofhoezen die dan vrij prijzig zijn.

Iemand nog tips waar ik die los kan bestellen en in de juiste maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 10:45
Ik wil de audio in mijn renault megane gaan aanpassen. Ik heb een tijdje gelede al nieuwe deurspeakers gemonteerd maar ben nog niet echt tevreden dus van de week een subwoofertje besteld en losse versterker voor de deurspeakers.

Helaas heeft mijn originele radio maar weinig instel mogelijkheden qua geluid, alleen treble / bass. En ik ga ook meerdere outputs nodig hebben, iemand toevallig ervaring met zo'n ding?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Skidmarks schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:32:
Ik vermoed dat zoiets niet te krijgen is.
Vaak zijn aftermarket kogels qua hoes ook niet 100% gelijk aan OEM, dus er bestaat ook een kans dat je het hoesje niet eens kunt overzetten van een nieuwe kogel.
Als autobedrijf zou ik mij er nooit aan wagen ook: je kunt nooit garanderen dat er geen vuil bij de kogel gekomen is en de kans is dat groot dat de kogel snel speling gaat krijgen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
DaWaN schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Ik vermoed dat zoiets niet te krijgen is.
Vaak zijn aftermarket kogels qua hoes ook niet 100% gelijk aan OEM, dus er bestaat ook een kans dat je het hoesje niet eens kunt overzetten van een nieuwe kogel.
Als autobedrijf zou ik mij er nooit aan wagen ook: je kunt nooit garanderen dat er geen vuil bij de kogel gekomen is en de kans is dat groot dat de kogel snel speling gaat krijgen.
Ja een garage zal meestal alles vervangen en terecht.

Zo te zien bestaat het wel https://www.123autoparts....-accessoires/fuseerubbers

Maar dan zou ik zelf de maat eerst moeten opmeten. Anders wordt het maar gelijk beide fuseekogels vervangen en uitlijnen. Dan ook maar gelijk even checken of de spoorstangeinden nog goed zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Skidmarks op 29-01-2022 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Gisteren dynamo ingebouwd en nieuwe multiriem geplaatst en alles loopt weer heel soepel. Bij de vorige dynamo liep het voltage toch langzaam terug als de accu vol was tot ongeveer 13,1V, dat gebeurt bij deze nieuwe dynamo maar marginaal en deze blijft dan eigenlijk op 14,2V draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Vandaag mijn Golf 6 laten keuren. Het stofhoesje van de fuseekogel linksvoor was gescheurd. Dit hebben ze gerepareerd door het dicht te kitten en de auto is goedgekeurd. Maar dit moet natuurlijk permanent worden gemaakt.

Nu is een nieuwe fuseekogel maar iets van 15 euro en ik kan het zelf vervangen. Maar dan moet hij weer worden uitgelijnd omdat de fuseekogel met 3 bouten vast zit aan de draagarm en die gaten zijn een soort sleuven waarmee hij gesteld kan worden.

Het liefst zou ik alleen het stofhoesje vervangen aangezien de kogel zelf nog geen speling heeft en de auto dan niet hoeft te worden uitgelijnd. Maar ik kan nergens vinden waar ik zo'n hoes los kan kopen en in precies de maat die ik nodig heb. In de VW catalogus is het hoesje ook geen apart onderdeel. En tot nu toe vind ik alleen maar sets met allerlei stofhoezen die dan vrij prijzig zijn.

Ik heb het gedaan bij een draagarm waarvan bij demonteren de hoezen beschadigd waren geraakt. Ik heb als experiment universele hoesjes besteld en ze vervangen en kan eigenlijk maar één zeggen. Als de kogel op de eerste plaats niet uitgerust is met verwisselbare hoezen (is namelijk vooral iets uit de jaren 50/60), begin er dan niet aan. Ik had de draagarm met kogels op de werkbank liggen, dus perfecte toegang en het heeft me rustig een kwartier, misschien nog wel langer, worstelen gekost om één hoesje te monteren.

Vervang de kogel en laat je auto opnieuw uitlijnen. Dat laatste kan sowieso nooit kwaad om eens in de 5 jaar te laten doen.

In mijn geval ga ik de hele draagarm vervangen als het onderstel definitief opnieuw opgebouwd gaat worden (het is een restauratie auto, voor nu is het puur om de auto te kunnen verrollen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet of je het al vervangen hebt maar vervang de fuseekogel(of gelijk allebei) in zn geheel. We verkopen af en toe wel eens die losse hoesjes maar de klant belt meestal snel weer terug voor een volledige fuseekogel. Of ze bellen niet maar dan wordt de auto vaak geëxporteerd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:14
Verwijderd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:55:
[...]

Weet niet of je het al vervangen hebt maar vervang de fuseekogel(of gelijk allebei) in zn geheel. We verkopen af en toe wel eens die losse hoesjes maar de klant belt meestal snel weer terug voor een volledige fuseekogel. Of ze bellen niet maar dan wordt de auto vaak geëxporteerd :+
Draagarm kan soms nog handiger zijn...

Nou rijd ik een auto waarbij fuseekogel en draagarm gewoon 1 onderdeel zijn, maar voor de kosten van een nieuwe draagarm (30 euro) ga ik niet kutten met losse rubbers of kogels.

12 jaar terug waren die draagarmen voor mijn auto overigens gewoon 220 euro en was het een ander verhaal natuurlijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSqXNRfNOPODc7xOuuHDn7MiI4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PiCuo5hi995x2NLhjTV33un.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn nemesis van de laatste tijd, een tvr griffith 500 die geplaagd wordt door elektrische storingen...

Daarbij knip en hakwerk van vorige eigenaren, slechte stekkerverbindingen een dashboardwissel en erbij getrokken bedrading (in andere kleuren)... Ik ga winnen, maar mensenkinderen, wat een zoekwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 03-02-2022 13:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:07:
[Afbeelding]
Mijn nemesis van de laatste tijd, een tvr griffith 500 die geplaagd wordt door elektrische storingen...

Daarbij knip en hakwerk van vorige eigenaren, slechte stekkerverbindingen een dashboardwissel en erbij getrokken bedrading (in andere kleuren)... Ik ga winnen, maar mensenkinderen, wat een zoekwerk.
Wat zeg je nou voor iets raars, een TVR met elektrische problemen, dat bestaat niet! :+

Succes ;) Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat je de massa's ook heel goed moet controleren bij TVR's.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Lekker in de kabelboom gaan hakken, alsof de electronica van een oude TVR af fabriek nog niet onbetrouwbaar genoeg was 8)7

En ik weet niet of het je eigen auto is, maar ik neem aan dat je er na een succesvolle afloop in ieder geval een blokje om mee mag rijden? Testrit zegmaar? :)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zojuist veerpoten gebouwd, binnenkort monteren. Is wel even wat werk met die simpele Mannesman veerspanners... heb ook niet het idee dat die dingen heel lang leven als je vaker veren opspant (schroefdraad...)

Had losse toplagers van Febi nog liggen, gisteren 2x toplagerset met rubber, schroefjes, ringen en moer van KYB meegenomen bij Winparts. Heb uiteindelijk de toplagers van Febi maar gemonteerd ipv die van KYB. Die van KYB klinken alsof er flink geschuurd wordt bij een draaibeweging, die van Febi geven geen geluid. Zit blijkbaar nog erg veel kwaliteitsverschil in :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:24:
Zojuist veerpoten gebouwd, binnenkort monteren. Is wel even wat werk met die simpele Mannesman veerspanners... heb ook niet het idee dat die dingen heel lang leven als je vaker veren opspant (schroefdraad...)

Had losse toplagers van Febi nog liggen, gisteren 2x toplagerset met rubber, schroefjes, ringen en moer van KYB meegenomen bij Winparts. Heb uiteindelijk de toplagers van Febi maar gemonteerd ipv die van KYB. Die van KYB klinken alsof er flink geschuurd wordt bij een draaibeweging, die van Febi geven geen geluid. Zit blijkbaar nog erg veel kwaliteitsverschil in :X.
Had je anders verwacht dan? KYB is ook wel echt budgetspul. Je wilt dat je veerpootlagers ook wel soepel draaien, anders stuurt het heel vervelend.

Die veerspanners zijn inderdaad niet echt geschikt voor een lang leven gebruik. Voor een enkele keer zijn ze prima, maar als ik vaker veren zou vervangen, zou ik ze heel snel vervangen door betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deepbass909 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Had je anders verwacht dan? KYB is ook wel echt budgetspul. Je wilt dat je veerpootlagers ook wel soepel draaien, anders stuurt het heel vervelend.

Die veerspanners zijn inderdaad niet echt geschikt voor een lang leven gebruik. Voor een enkele keer zijn ze prima, maar als ik vaker veren zou vervangen, zou ik ze heel snel vervangen door betere.
KYB staat naar mijn weten niet bekend als low budget meuk. Ze besteden overigens duidelijk meer aandacht aan de verpakking en marketing dan aan het onderdeel zelf.

Maargoed, nu toplagers van Febi, die draaien soepel zonder geknars. Vind Febi overigens altijd maar een beetje gokken, ene product is prima en OEM gelijk, andere product kan compleet waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

teacher schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:07:
[Afbeelding]

Ik vind het puzzelwerk altijd wel leuk, zolang jezelf er de tijd voor gunt.
Kun je bij zo'n TVR makkelijk de hele draadboom verwijderen? Persoonlijk vind ik het altijd een stuk fijner werken op een grote tafel buiten de auto.
_JGC_ schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:24:
Ik heb ook goedkope veerspanners, maar ik ga ze nooit meer gebruiken.
De laatste keer sprong de veer eruit :X Gelukkig al wel rekening mee gehouden dus ik stond niet in de vuurlinie, maar erg vervelend als het gebeurd.
KYB is OEM van heel veel Japanse merken inderdaad. Veerpoten onder mijn Daihatsu waren OEM KYB :)
Aftermarket kwaliteit is altijd een beetje gokken inderdaad... Ik had pas van febi een ruitensproeierpomp gekocht en die was ook duidelijk mindere kwaliteit dan OEM. Onder de MR-2 zitten stabilisator end-links van Febi en die zijn wel weer prima kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09 10:41
Je hebt in die vervangmarkt meer verpakkers dan fabrikanten nu OEM is ook niet altijd top en komen dikwijls van dezelfde fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Misschien dat iemand hier nog wat ervaring/tips heeft voor mijn probleem.

Mijn nichtje rijdt in (mijn) Fiat Grande Punto 1.4 8V
Auto start niet meer, zelf uitgelezen; code P0615 starter motor relais, circuit mallfunction
Gewist maar kwam direct terug.

Ik vermoed zelf de massa punten want de auto is al 15 jaar oud en 300+K KM maar lees op internet nogal wat mogelijkheden wat het kan zijn.
Auto reed prima toen onderweg naar huis het motorstoringslampje ging branden. Na thuiskomst start hij dus niet meer.

De startmotor gaat de eerste paar keren niet rond, ook geen tik en dan @random wel maar de auto start dan niet.
Ik ga uiteraard morgen eronder en de massa punten nalopen alsmede het relais testen maar allicht dat iemand hier ervaring mee heeft?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Met dat soort elektrische problemen zou ik zelf altijd beginnen met de elektrische schema's opzoeken en dan systematisch zoeken waar het fout gaat.
Ik weet niet hoe goed de documentatie van Fiat is, maar bij bijvoorbeeld Toyota heb je aparte pagina's waarin alleen de bedrading/componenten van bepaalde onderdelen staan (bijvoorbeeld koplampen, startmotor, ramen, etc.). Met zulke schema's en een multimeter kun je heel snel uitvinden waar het misgaat. Allerlei willekeurige dingen controleren als massapunten e.d. klinkt als het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Twee voorbeeldjes: Twee jaar geleden heb ik een MR-2 gekocht die niet meer wilde starten. Met behulp van zo'n schema en een multimeter binnen een uur gevonden dat het probleem in het contactslot zat :)
Ik heb ook wel eens een KTM motorfiets gehad die niet meer wilde bijladen, toen ook met een multimeter en een schema binnen 30 minuten gevonden dat er één relais geen goed contact maakte. De dealer had al een paar uurtjes gezocht naar het probleem zonder uitkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dank, ik ga niet zozeer alle massa punten nalopen echter degene bij de startmotor/zekeringenkast, dat schijnt wel eens het probleem te zijn, aldus google.

Ik heb nog geen duidelijke schema's gevonden maar ik neem toch aan dat dat voor deze veel verkochte motor wel te vinden moet zijn, ik blijf zoeken als ik er morgen niet uit kom.

De multimeter heb ik paraat maar allicht dat ik hier een ervaringsdeskundige tref die het direct weet.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Inmiddels probleem gevonden en opgelost.

Het was idd een gecorrodeerd massa punt aan de startmotor. Deze grondig schoongemaakt en de startmotor deed het weer maar de auto sloeg nog steeds niet aan, ook niet na het wissen van de code.

Bleek dat je het start relais fysiek uit de zekering box moet halen. Dat gedaan hebbende liep hij weer perfect. Daarna de code definitief kunnen wissen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ja bijzonder is dat altijd bij die Fiats. Zo heb ik ook al eens het electrische raam gefixt van de Grande Punto van moeders: enkel de zekering er even uitgehad. Er zal vast nog wel iets anders zijn geweest dat een fout getriggered heeft maar je moet het spul kennelijk spanningsloos hebben gehad voor een reset.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

MadMarky schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:25:
Ja bijzonder is dat altijd bij die Fiats. Zo heb ik ook al eens het electrische raam gefixt van de Grande Punto van moeders: enkel de zekering er even uitgehad. Er zal vast nog wel iets anders zijn geweest dat een fout getriggered heeft maar je moet het spul kennelijk spanningsloos hebben gehad voor een reset.
Ja en dat terwijl ik al geruime tijd de accu er af had, je moet echt de zekering/relais eruit halen voor een goede reset.
Maar mooi dat ik dat nu weet, nooit te oud om te leren :)

Wear Sunscreen!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:55
GWBoes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:27:
Normaal zou ik ook zeggen om naar de remschakelaar te kijken als alle remverlichting het niet meer doet. Maar als je zegt dat hij vermogen verloor en nu ook maar een par slagen loopt zou een massa probleem ook goed kunnen. Al zou ik dan ook verwachten dat de hele achterlichtclusters als een kerstboom moeten branden.

En ik heb idd nog nooit gezien dat remlichten buiten het contact om werken.
Ik weet niet beter dan dat bij elke auto de remlichten juist altijd werken, contact of niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
nvm, ander topic

[ Voor 91% gewijzigd door Navi op 10-02-2022 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

vandaag het dashboard van de T25/T3 een update gegeven, oude lint electronica vervangen met PCB modules..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39S16Aiuiw5-jGAI8q9Cnwo2ytM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E2hilZeHLwz97QdBSvnpXpMs.png?f=fotoalbum_large
De klok werkt nu ook weer :)

Maar zoals je misschien ziet werkte de benzine en temp. meters nog steeds niet..

Tot ik weer starte...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro8EX9hF9fQMWRQpJ5eudkuZNDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qNQPHLuWWOlStIRg9l7QtxW.png?f=fotoalbum_large
dus precies op de manier dat het kapot ging, ging het weer werken..
Wat dat nou is?? ik vermoed ergens een slechte aarde ofzo.. maar hoe achter te komen waar???

Oliedruk meter is ook weer heel lichtjes aan.. of dat een red herring is weet ik niet.. ik moet iig eens een oliewissel doen (hij lekt ook genoeg dat hij een self oilchange doet ;) )

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:44
Kan iemand mij wat tips geven over het smoken van achterlampen?
Ik heb folie gekocht maar weet niet goed op hoeveel graden ik m'n hete lucht pistool moet zetten.

Qua gevoel vind ik alles boven de 60 graden al eng, maar wellicht dat ik te voorzichtig ben..?
Ik heb deze gekocht: https://www.ultimatetunin...nt-folie-mat/#description

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Dr Pro Gewoon laag beginnen en opvoeren als het niet lukt?

Overigens, realiseer je je dat het smoken van achterlampen niet door de APK komt en daarnaast gewoon kut is voor achterop komend verkeer? Tijdje terug nog bijna achter in een 106 gezeten met smoke lampjes, hij gaf netjes richting aan en z'n remlichten deden het ook, maar het was pas zichtbaar toen ik erachter kwam dat ik wel heel snel dichterbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
_JGC_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:04:
@Dr Pro Gewoon laag beginnen en opvoeren als het niet lukt?

Overigens, realiseer je je dat het smoken van achterlampen niet door de APK komt en daarnaast gewoon kut is voor achterop komend verkeer? Tijdje terug nog bijna achter in een 106 gezeten met smoke lampjes, hij gaf netjes richting aan en z'n remlichten deden het ook, maar het was pas zichtbaar toen ik erachter kwam dat ik wel heel snel dichterbij kwam.
Thanks!
Duidelijk, wist niet dat het niet door de APK zou komen. Ik heb ze inderdaad vaker gezien met smoked lampen, inderdaad niet fijn, maar ik heb juist folie gekocht wat vrij transparant is (dacht ik) ik heb het de voorbeeldstukjes op m'n raam geplakt en kon er prima doorheen kijken.

Ik begin wel met de reflectoren aan de zijkant, als het lukt probeer ik de lampen (mits het niet te aso wordt uiteraard...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Dr Pro Als je het zelf al niet fijn vind, waarom doe je dan hetzelfde voor andere mensen? Maar goed, eerlijk gezegd begrijp ik sowieso al niet waarom mensen graag willen dat ze van achteren aangereden worden. Draai dan gewoon je lampen er uit, ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Ik plak het er alleen op als het niet hindert. Word ik beduidend minder zichtbaar? Dan gaat het gelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Dr Pro Het zal natuurlijk uitmaken wat je er precies op plakt, maar je wordt er in ieder geval niet beter zichtbaar door. Je kan het alleen donkerder maken als je licht tegenhoudt. Een zonnebril die meer licht tegenhoudt zal er donkerder uitzien, dus hoe donkerder je het maakt hoe slechter je zichtbaar wordt.

Ik geloof best dat als je het heel licht houd het niet heel veel uit zou maken. Maar als je er dus eigenlijk niets van ziet, waarom wil je het er dan op plakken?

Vanuit de APK hebben ze de regels gewoon simpel gehouden: je mag er niets op plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Hoe moeilijk is het zelf vervangen van remblokken en remschijven nou echt? Volgens mij is dit toch iets, wat je beter door de garage kunt laten doen of niet? Ik denk namelijk dat mijn remmen binnenkort vervangen moeten worden.

Tijdens het remmen hoor ik een soort wrijvend geluid: nu denk ik niet dat de remblokken zodanig versleten zijn, dat de voering van de remblokken al op is. Ik denk eerder dat mijn remschijven verroest zijn, of wellicht een combinatie van beide.

Zowel de remblokken en remschijven zitten er nu al 105.000km op bij de vorige onderhoudsbeurt, zouden ze nog in orde zijn geweest: dus in-principe zou ik tot de volgende onderhoudsbeurt in april nog door moeten kunnen rijden. Dan hoor ik het ook vast wel of ze moeten vervangen worden of niet :+

Ik weet uit ervaring namelijk dat de onderdelen ansich niet veel kosten: maar het zijn wel de remmen en die blijven toch heel belangrijk, dus als dat de ingewikkeld is. Dan laat ik het liever door iemand anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Weissbier
En over wat voor auto gaat het? En alleen voor? Of ook achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Teijgetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:20:
@Weissbier
En over wat voor auto gaat het? En alleen voor? Of ook achter?
Een Kia Picanto, alleen voren heeft ie remschijven en remblokken zover ik weet. Maar ik twijfel ook erg over de kwaliteit van de onderdelen: ik zie dat een setje remblokken nog niet eens € 15 kosten 8)7

Op mijn garage heb ik al gekeken wat het bij een garage kost, dan zit je toch op € 160 ruim. Dus daarom dacht ik, wellicht doe ik het wel zelf. Maar bij zo'n jonge auto is dat misschien toch wat lastiger, dan het is bij een oude.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 07:45
Prima zelf te doen, maar als je geen idee hebt wat je aan het doen bent dan misschien toch maar beter niet...

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Weissbier
Remblokken en schijven komen in soorten, je hebt inderdaad hele goedkope. Even de rating bekijken en niet de goedkoopste nemen.
En plannen, Autoonderdelen24 is goedkoop maar duurt een weekje, div sites in Nederland zijn iets duurder en leveren de volgende dag of een dag later.
Remblokken vervangen bij onze Suzuki Swift was bij de dealer 175, maar hij werd nog wel goedgekeurd.
Een goede set blokken kost 35 euro, er in zetten hooguit een half uur en dat gaat gelijk mee als ik wissel naar zomerbanden eind volgende maand.

Het ligt er een beetje aan wat voor gereedschap je hebt, een goede krik, een slagmoersleutel en een remcilinderterugdraaier helpt om het makkelijk te maken.
Maar het gaat ongeveer zo met het meegeleverde krikje en wielsleutel:

Het gaat makkelijker als je geen camera vasthoudt.
En meet je schijven even op met een schuifmaat of die niet aan hun ondergrens qua dikte zitten, anders kun je die beter ook gelijk vervangen.
Daarvoor moet die beugel er ook af en meestal zit de schijf vast met een kruiskop. Ik weet niet hoe dat bij Kia zit maar dat moet ook simpel te vinden zijn.
Ik draai altijd het remoliepotje een slagje los, dan kan hij makkelijker zijn druk kwijt. Normaal moeten de cilinders teruggeduwt kunnen zonder dat het niveau overstroomt. Met nieuwe blokken hoort het remolieniveau goed te zijn.

En draag van die grijze handschoentjes, dat scheelt vieze handen en schrammen als je uitschiet.

[ Voor 48% gewijzigd door Teijgetje op 14-02-2022 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
ToolkiT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:22:
vandaag het dashboard van de T25/T3 een update gegeven, oude lint electronica vervangen met PCB modules..
[Afbeelding]

Maar zoals je misschien ziet werkte de benzine en temp. meters nog steeds niet..

Tot ik weer starte...
[Afbeelding]
Wat dat nou is?? ik vermoed ergens een slechte aarde ofzo.. maar hoe achter te komen waar???

Oliedruk meter is ook weer heel lichtjes aan.. of dat een red herring is weet ik niet.. ik moet iig eens een oliewissel doen (hij lekt ook genoeg dat hij een self oilchange doet ;) )
Je kunt zelf proberen een massa te maken. Moet je wel heeeel goed weten elke pin massa is en dan vanuit daar een draadje naar een kaal stuk chassis/bout/moer.

Had bij een type 1 Clio toen der tijd ook zo'n rare storing (ruitenwissers gingen aan bij grootlicht oid :P ) . Bij de min kant van de sigarettenaansteker een nieuw draadje naar massa gemaakt en het met stom geluk was de storing over. Uiteraard had ik dit ook uit kunnen meten maar dacht van... ik probeer zomaar iets. :D

Ander ding... Wat is de automotive tak soms ook waardeloos. Had niet zo heel lang geleden een nieuwe dynamo in mijn auto geschroefd en begon na paar weken alweer te joelen. Dynamo er weer uit gebouwd en ja... voor lager nu al verrot. :( Omdat de rest nog hagel nieuw is dacht ik mooi er gewoon een nieuwe lager in te zetten. Even vergeten dat dat natuurlijk weer automotive zooi is met vreemde maten waar natuurlijk geen vervangend type voor is. }:|

Edit...

Nou zeg laat ik nou net OEM lagers vinden op ebay :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
FSSF schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:35:
Prima zelf te doen, maar als je geen idee hebt wat je aan het doen bent dan misschien toch maar beter niet...
Nee misschien beter niet inderdaad: schijnt in Duitsland bij ATU trouwens voor € 79,99 gedaan te worden, dat is flink minder dan de € 160 die ik op mijn garage vond. Je hoeft zelfs niet meer voor nieuwe remblokken te betalen, mochten ze versleten zijn.

Als ik al het gereedschap nog moet kopen, dan zit ik ook al gauw aan € 80 totaal. Maar eerst eens afwachten wat de dealer zegt, voor hetzelfde geld kunnen ze nog een ronde mee en dan zou ik ze al voortijdig aan het vervangen zijn :+

Vorig jaar vroeg ik echt: zijn de remmen ook in orde, want remblokken gaan normaalgesproken niet zolang mee. Toen stond de teller op 90.000km en eigenlijk had ik verwacht, dat ik wel te horen kreeg dat de remblokken vervangen moesten worden. Of ik heb gewoon een eerlijke dealer :)

Maar ik merk echt wel dat de remkracht minder geworden is, in vergelijking toen ik de auto kocht met circa 30.000km op de teller. Het rempedaal moet je dieper indrukken, tot de remblokken contact maken met de remschijven. Bij een nieuwe auto/remmen is het de rem aan tikken en je staat stil :X Al is het niet zo dat er niet hard geremd meer kan worden, als stevig het rempedaal intrap sta ik gewoon vrij snel stil.

Ik las overigens dat remblokken een waarschuwing slijtage contact hebben: dan ga je remmen piepen, omdat een klein metalen lipje geplaatst is wat een piepend geluid geeft, zodra het de remschijf raakt. Dat hoor ik in iedere geval niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Weissbier op 14-02-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wauskoek schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Je kunt zelf proberen een massa te maken. Moet je wel heeeel goed weten elke pin massa is en dan vanuit daar een draadje naar een kaal stuk chassis/bout/moer.
Goed idee :)

En ik weet welke pin het is want de maker van de kit had mijn post op FB gezien en gereageerd:
"Okay great the other thing it could is the earth pin on the 14 plug. Check that's making fully collection with the pcb."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb vorig jaar de schijven en blokken van de 206 gedaan. Enige wat ik aan gereedschap moest halen waren een T55 dop om de beugel los te krijgen en een T27 dop om de schijf van de naaf te krijgen.

Remklauw eraf, blokken eruit, beugel eraf, schijven eraf, naaf en beugel schoonmaken met staalborstel, nieuwe schijven erop, beugel erover, vloeken dat Bosch blokken niet zonder bijslijpen in de beugel passen, vet aanbrengen waar remblokken in de beugel schuift, remklauw terugdraaien met lijmtang en houten klosje, remklauw terug en dan de andere kant.

Volgende blokken worden dus geen Bosch. Volgende keer TRW, kost geen drol en kwaliteit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Weissbier schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:04:
[...]

Nee misschien beter niet inderdaad: schijnt in Duitsland bij ATU trouwens voor € 79,99 gedaan te worden, dat is flink minder dan de € 160 die ik op mijn garage vond. Je hoeft zelfs niet meer voor nieuwe remblokken te betalen, mochten ze versleten zijn.

Als ik al het gereedschap nog moet kopen, dan zit ik ook al gauw aan € 80 totaal. Maar eerst eens afwachten wat de dealer zegt, voor hetzelfde geld kunnen ze nog een ronde mee en dan zou ik ze al voortijdig aan het vervangen zijn :+

Vorig jaar vroeg ik echt: zijn de remmen ook in orde, want remblokken gaan normaalgesproken niet zolang mee. Toen stond de teller op 90.000km en eigenlijk had ik verwacht, dat ik wel te horen kreeg dat de remblokken vervangen moesten worden. Of ik heb gewoon een eerlijke dealer :)

Maar ik merk echt wel dat de remkracht minder geworden is, in vergelijking toen ik de auto kocht met circa 30.000km op de teller. Het rempedaal moet je dieper indrukken, tot de remblokken contact maken met de remschijven. Bij een nieuwe auto/remmen is het de rem aan tikken en je staat stil :X Al is het niet zo dat er niet hard geremd meer kan worden, als stevig het rempedaal intrap sta ik gewoon vrij snel stil.

Ik las overigens dat remblokken een waarschuwing slijtage contact hebben: dan ga je remmen piepen, omdat een klein metalen lipje geplaatst is wat een piepend geluid geeft, zodra het de remschijf raakt. Dat hoor ik in iedere geval niet.
1. Hoe is het remvloeistof niveau in je reservoir?
2. Bij wat minder kilometers, vochtig weer en vaak rustig remmen kan er een oxydatielaagje op je remschijven ontstaan, keertje flink stevig remmen wanneer je van de snelweg komt dus met een behoorlijke vertraging lost dat probleem vaak op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

wauskoek schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:57:

Ander ding... Wat is de automotive tak soms ook waardeloos. Had niet zo heel lang geleden een nieuwe dynamo in mijn auto geschroefd en begon na paar weken alweer te joelen. Dynamo er weer uit gebouwd en ja... voor lager nu al verrot. :( Omdat de rest nog hagel nieuw is dacht ik mooi er gewoon een nieuwe lager in te zetten. Even vergeten dat dat natuurlijk weer automotive zooi is met vreemde maten waar natuurlijk geen vervangend type voor is. }:|

Edit...

Nou zeg laat ik nou net OEM lagers vinden op ebay :o :D
Ik had het laatst zoiets met een waterpomp. Goedkoper dan een dynamo maar een redelijk kritisch onderdeel zegmaar.
Heb deze winter het hele koelsysteem van de Z3 preventief vervangen ivm ouderdom. De waterpomp ook maar meegenomen ondanks dat ik wist dat deze een metalen impeller had (= goed) en nul speling op de lagers. Komt ie in deze staat tevoorschijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbihqbpdGP-rly5zE920iRDTGbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xBtT7KQWqlaNtwHe2L7UXKAe.jpg?f=user_large

Nooit gerammel gehoord en geen koelproblemen gehad maar WTF?
Nu was dit een merkloos ding van 10 jaar en ~60.000km oud. De vervanging was een Hepu (Duits merk) maar met exact dezelfde constructie. Tot het dunne blik en de puntlasjes aan toe :')

Die dus maar weer teruggestuurd en een Meyle met gegoten impeller besteld. Ongelooflijk met wat voor goedkopigheid sommige merken denken weg te komen |:(

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
PalingDrone schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:56:
[...]

1. Hoe is het remvloeistof niveau in je reservoir?
2. Bij wat minder kilometers, vochtig weer en vaak rustig remmen kan er een oxydatielaagje op je remschijven ontstaan, keertje flink stevig remmen wanneer je van de snelweg komt dus met een behoorlijke vertraging lost dat probleem vaak op.
Weet ik niet, maar dat krijgt allemaal op tijd zijn onderhoud en dus daar kijk ik verder nooit naar: in zijn algemeenheid probeer ik juist geen kleine stukjes te rijden. Echter ik sta ook niet vaak op de rem, anders zouden ze niet al 105.000km mee gaan. Maar de auto staat wel geregeld gewoon een hele week stil, waarna ik er eventjes 20km retour mee rij om in Duitsland bijvoorbeeld boodschappen te doen.

Meestal als ik van de autoweg af kom, dan laat ik de auto uitrollen en terwijl de auto met circa 60km/u nog uitrolt: stap ik ongeveer 100m voor de kruising stevig op de rem. Mede omdat ik mij heb laten vertellen, dat afentoe stevig remmen goed is voor de remschijven.

Wellicht omschrijf ik het ook gewoon verkeerd: de remkracht is er nog gewoon, maar de remblokken zijn waarschijnlijk al ver versleten. Dus maken de blokken niet direct contact, met de remschijven na het licht indrukken van de rem. Bij nieuwe remmen is het ja zo, dat je slechts het rempedaal licht aan te tikken hoeft.

Ik wacht even af wat de dealer zegt tijdens de onderhoudsbeurt: alleen ga ik niet naar de bekende weg vragen, want ik ben van nature wantrouwend als het aankomt op garages. Maar in de huidige dealer waar ik met de auto kom, daar heb ik wel vertrouwen in dat ze het goed controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Weissbier op 14-02-2022 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Weissbier schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:53:
[...]

Weet ik niet, maar dat krijgt allemaal op tijd zijn onderhoud en dus daar kijk ik verder nooit naar: in zijn algemeenheid probeer ik juist geen kleine stukjes te rijden. Echter ik sta ook niet vaak op de rem, anders zouden ze niet al 105.000km mee gaan. Maar de auto staat wel geregeld gewoon een hele week stil, waarna ik er eventjes 20km retour mee rij om in Duitsland bijvoorbeeld boodschappen te doen.

Meestal als ik van de autoweg af kom, dan laat ik de auto uitrollen en terwijl de auto met circa 60km/u nog uitrolt: stap ik ongeveer 100m voor de kruising stevig op de rem. Mede omdat ik mij heb laten vertellen, dat afentoe stevig remmen goed is voor de remschijven.

Wellicht omschrijf ik het ook gewoon verkeerd: de remkracht is er nog gewoon, maar de remblokken zijn waarschijnlijk al ver versleten. Dus maken de blokken niet direct contact, met de remschijven na het licht indrukken van de rem. Bij nieuwe remmen is het ja zo, dat je slechts het rempedaal licht aan te tikken hoeft.

Ik wacht even af wat de dealer zegt tijdens de onderhoudsbeurt: alleen ga ik niet naar de bekende weg vragen, want ik ben van nature wantrouwend als het aankomt op garages. Maar in de huidige dealer waar ik met de auto kom, daar heb ik wel vertrouwen in dat ze het goed controleren.
Ik zou gewoon eens kijken of het vloeistofniveau nog netjes tussen min en max zit, laatst vond ik mijn level wat laag en heb er wat remvloeistof bijgemikt wat resulteerde in een veel "harder/steviger" rempedaal.
Lucht kan je namelijk samenpersen maar vloeistof niet, scheelde best veel met het remgevoel ondanks dat het level maar 1,5 cm omhoog ging door het bijvullen.

Qua remschijven schoonremmen zou ik eerder een keertje van 120 op een afrit stevig naar de 60 km/h remmen en vervolgens uit laten rollen, dat schiet volgens mij meer op dan die laatste 60 km stevig remmen naar stilstand iig zo doe ik dat af en toe na lang stilstaan of weinig en rustig rijden.
Rij zelf automaat dus dan rem je sowieso veel meer dan wanneer je op de motor kan vertragen door terug te schakelen. Desondanks gaan de blokken hier ook knap lang mee, valt iig niet tegen al zal een rustige anticiperende rijstijl en de laatste tijd weinig snelweg ook wel meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
MadMarky schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:49:
[...]

Ik had het laatst zoiets met een waterpomp. Goedkoper dan een dynamo maar een redelijk kritisch onderdeel zegmaar.
Heb deze winter het hele koelsysteem van de Z3 preventief vervangen ivm ouderdom. De waterpomp ook maar meegenomen ondanks dat ik wist dat deze een metalen impeller had (= goed) en nul speling op de lagers. Komt ie in deze staat tevoorschijn:
[Afbeelding]

Nooit gerammel gehoord en geen koelproblemen gehad maar WTF?
Nu was dit een merkloos ding van 10 jaar en ~60.000km oud. De vervanging was een Hepu (Duits merk) maar met exact dezelfde constructie. Tot het dunne blik en de puntlasjes aan toe :')

Die dus maar weer teruggestuurd en een Meyle met gegoten impeller besteld. Ongelooflijk met wat voor goedkopigheid sommige merken denken weg te komen |:(
Toch zou ik een metalen impeller meer vetrouwen dan een gegoten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

wauskoek schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:35:
[...]

Toch zou ik een metalen impeller meer vetrouwen dan een gegoten. :)
Het één sluit het ander niet uit he :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMhQAkscmcz5Z2DfeBrTuDIYz80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5sLXBJfqjQONt4RTFrv7XPI0.jpg?f=user_large
Wel metaal, maar geen gepuntlast blik.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
MadMarky schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:39:
[...]

Het één sluit het ander niet uit he :)

[Afbeelding]
Wel metaal, maar geen gepuntlast blik.
Na het zien van deze foto snap ik nu pas wat je bedoelde met de vorige foto. Dat blikken ring hoorde juist op de impeller te zitten. Dacht eerst dat dat een afdicht ring was oid :P Ja dan snap ik dat je voor giet gaat :)

Doet me een beetje denken aan een einddemper die ik ooit had gemonteerd. Hang hem in de rubber en voor dat ik het wist lag hij alweer op de grond :D. Was tijdens de fabricage bij Bosal niet iets goed gegaan. De las lag er helemaal naast van de beugel op de einddemper en had hem maar op één puntje vast gelast. Uitlaat daar voor had ook maar maximaal 1,5 jaar uitgehouden.

Twee Bosal uitlaten moet kopen in een vrij korte tijd... echt rommel is het ;w .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik koop tegenwoordig Klarius, is goedkoop maar goed. Poolse Polmo uitlaten waag ik me nog niet aan.

Walker ook wel gehad maar weet niet wat ik daarvan moet vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Teijgetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:36:

[YouTube: How to change the front break pads in Kia Picanto]

En draag van die grijze handschoentjes, dat scheelt vieze handen en schrammen als je uitschiet.
En @Weissbier , werk bij voorkeur niet onder de meegeleverde krik. Zeker niet als je niet op een perfect vlakke ondergrond kunt werken. Altijd assteunen gebruiken als je onder de auto moet zijn, al is het maar voor iets korts/simpels als de remmen. Zelfs een lichte auto wil je niet op je nek of gezicht vangen.
ToolkiT schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:22:
[Afbeelding]

Tot ik weer starte...
[Afbeelding]

Wat is de reden dat men zou wisselen van de lintmodules naar PCB's? En bestaat dit soort dingen ook voor bv. een Golf 2?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Teijgetje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:36:
Het ligt er een beetje aan wat voor gereedschap je hebt, een goede krik, een slagmoersleutel en een remcilinderterugdraaier helpt om het makkelijk te maken.

[YouTube: How to change the front break pads in Kia Picanto]

Het gaat makkelijker als je geen camera vasthoudt.
En meet je schijven even op met een schuifmaat of die niet aan hun ondergrens qua dikte zitten, anders kun je die beter ook gelijk vervangen.
Daarvoor moet die beugel er ook af en meestal zit de schijf vast met een kruiskop. Ik weet niet hoe dat bij Kia zit maar dat moet ook simpel te vinden zijn.
Ik draai altijd het remoliepotje een slagje los, dan kan hij makkelijker zijn druk kwijt. Normaal moeten de cilinders teruggeduwt kunnen zonder dat het niveau overstroomt. Met nieuwe blokken hoort het remolieniveau goed te zijn.

Eerlijk gezegd ziet het niet eens zo moeilijk uit, ik heb ook eens zo'n video van Autodoc gekeken: als ik dan zie, dat de remschijf slechts met een paar torx schroeven vastzit. Dan is de remschijf ansich vervangen nog makkelijker, ware het niet dat je de remklauw los moet draaien.

Enige waar ik dus aan twijfel: wat voor merk remblokken en schijven bestel je dan? Ik zag Ridex al, maar die zijn behalve goedkoop niet zo goed althans de ADAC: maar toch krijgen ze nog een voldoende ;) Dus ansich zijn die niet eens zo slecht, als je bedenkt dat een setje van vier remblokken slechts € 13 kost 8)7

Voor € 50 heb je dan en nieuwe remschijven en remblokken, echter ik weet niet zo goed wat nou een goed merk is? Bosch schijnt wel goed te zijn, alleen ik heb geen flauw idee welk merk de dealer gebruikt. Als je daar naar vraagt krijg je als antwoord: ze monteren alleen originele onderdelen, maar die maakt Kia vast niet zelf :+

Ik heb alvast bij een concurrerende dealer gevraagd wat het zou kosten om remblokken en remschijven te vervangen, toen kreeg ik € 332,95 te horen. Als de dealer waar ik de auto in onderhoud heb, een vergelijkbaar bedrag vraagt: dan valt dat nog reuze mee. Die prijs is zelfs nog lager dan Mijngarage.nl mij geeft.

Over APK hoef ik mij geen zorgen te maken, dat is pas in 2023 oOo

PS ik zag de Kwikfit testen gratis je remmen, alleen ik vertrouw die keten niet zo: ik lees weleens verhalen dat ze gewoon zonder toestemming onderdelen vervangen, dat wil je natuurlijk niet hebben als je enkel voor een remtest komt. Daarnaast ben ik bang, dat ze gewoon de boel bij elkaar liegen...

@Krentenbol als ik ook nog een krik en assteunen moet kopen, dan denk ik dat alle besparing zo'n beetje verdampt. Ik was overigens aan het kijken, of het niet in Tsjechië kon, maar i.t.t. Duitsland kan ik daar niet makkelijk prijzen vergelijken en ik ben de taal niet machtig. In Duitsland was het bij Bosch wel iets goedkoper, bij Bottrop waar geloof ik zelfs Phantasialand ligt |:(

Ik heb wel al een koffertje met best veel gereedschap, daar kom ik enorm ver mee. Maar die remcilinder moet je ook terug zetten en ik zie iedereen dan wat klooien, met gereedschap dat er niet voor bedoeld is. Dat is het stuk wat mij het lastigste lijkt.

Natuurlijk snap ik dat gereedschap een investering is, daarom heb ik ook zo'n koffertje. Maar het is wel iets wat ik tegen elkaar afweeg: langs de straat werken aan de auto, lijkt mij ook niet zo geweldig. Dus wellicht zelfs een brug huren?

[ Voor 3% gewijzigd door Weissbier op 16-02-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Weissbier schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:53:
PS ik zag de Kwikfit testen gratis je remmen, alleen ik vertrouw die keten niet zo: ik lees weleens verhalen dat ze gewoon zonder toestemming onderdelen vervangen, dat wil je natuurlijk niet hebben als je enkel voor een remtest komt. Daarnaast ben ik bang, dat ze gewoon de boel bij elkaar liegen...
Gratis bestaat in een commerciele wereld natuurlijk niet ;) Ik heb goede ervaringen met de KwikFit hier in de straat, maar dat kan ook zijn omdat ze weinig te verdienen zagen aan mijn auto :+ En wellicht hielp het dat ik een bandenofferte vroeg voor het geval de overige kosten mee zouden vallen. Vervangen zonder vragen mag volgens de wet niet en dat punt zijn ze naar mijn idee aardig voorbij.
@Krentenbol als ik ook nog een krik en assteunen moet kopen, dan denk ik dat alle besparing zo'n beetje verdampt.
Natuurlijk snap ik dat gereedschap een investering is, daarom heb ik ook zo'n koffertje. Maar het is wel iets wat ik tegen elkaar afweeg: langs de straat werken aan de auto, lijkt mij ook niet zo geweldig. Dus wellicht zelfs een brug huren?
Een krik hoeft niet. De originele krik is een beetje hannesen, maar werkt wel. Veilig om eronder te werken, is een ander verhaal. En gereedschap kan zichzelf terug verdienen natuurlijk: nu doe je remmen, een andere keer wissel je zelf zomer/winterbanden, etc. Dan moet het natuurlijk wel bevallen! Dus wellicht zit er een DHZ garage in de buurt waar ze terugstelgereedschap hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
[...]

Enige waar ik dus aan twijfel: wat voor merk remblokken en schijven bestel je dan? Ik zag Ridex al, maar die zijn behalve goedkoop niet zo goed althans de ADAC: maar toch krijgen ze nog een voldoende ;) Dus ansich zijn die niet eens zo slecht, als je bedenkt dat een setje van vier remblokken slechts € 13 kost 8)7

Voor € 50 heb je dan en nieuwe remschijven en remblokken, echter ik weet niet zo goed wat nou een goed merk is? Bosch schijnt wel goed te zijn, alleen ik heb geen flauw idee welk merk de dealer gebruikt. Als je daar naar vraagt krijg je als antwoord: ze monteren alleen originele onderdelen, maar die maakt Kia vast niet zelf :+
Ze weten zelf vaak ook niet wat voor merk ze monteren met originele onderdelen. De ene keer zitten er Bosch schijven in de doos, dan weer Delphi, dan weer Brembo, ligt er maar net aan wat de fabrikant op dat moment goed kan inkopen en dat schuiven ze in hun eigen verpakking. Het voldoet echter altijd wel aan "OEM kwaliteit".
In principe kan je er van uit gaan dat alles wat in Nederland verkocht wordt wel voldoet. Het ene zal iets langer mee gaan, beter remmen en stiller zijn maar je komt altijd wel tot stilstand. Ik ga altijd wel voor origineel of 1 van de bekendere merken
waarschijnlijk wordt al een volledige rembeurt verkocht bij een paar procent verschil oid. Zou daar idd niet zoveel vertrouwen in hebben. remmen testen kost hooguit een paar minuten op de rollenbank dus stelt ook niet zoveel voor qua tijd.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
@Weissbier Vergeet bij het verwisselen ook niet de binnenzijde van de remklauwen goed te reinigen, dat voorkomt het vastzitten van je remklauw plunjer met mogelijk als gevolg aanloppende remmen. Reinigen doe je met veel remmenreiniger en verschillende borstels of elektrisch gereedschap.

[ Voor 19% gewijzigd door cyntax op 16-02-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
DHZ garage is iets om over na te denken inderdaad: ik had voorheen een handige buurman, maar mede vanwege de coronacrisis en het feit dat ik nu oudervader ben. Heb ik niet echt contact meer onderhouden, dus nu durf ik ook niet contact op te nemen: hey wil je helpen met de remmen vervangen :+

Bougies, luchtfilter, interieurfilter etc dat zijn dingen die ik al kan: daar heb ik aardig wat centen mee kunnen besparen. Lampen weet ik ook zelf te vervangen, al gaan die een eeuwigheid mee als je nauwelijks in het donker rijdt.

Maar nee ik ga niet naar de Kwikfit: op 1 april staat een onderhoudsbeurt gepland, dan hoor ik wel of de remmen vervangen moeten worden en of het enkel de remblokken zijn? Of ook de remschijven. Ik heb er namelijk een handje aan, om onderdelen te vroeg te vervangen wanneer ik het zelf ga doen |:(

Mijn bougies bleken iridium bougies te zijn, welke nog veel langer mee gekund hadden dan 55.000km toen ik ze vervangen heb. De filters vervang ik altijd volgens schema, ook als ze eigenlijk nog wel langer zouden kunnen blijven zitten.

Kwikfit zou mij waarschijnlijk sowieso een setje nieuwe vierseizoensbanden aansmeren, als ik daar langs ga: die zitten ook alweer op 4mm op de vooras, maar vanaf dan moet je ze gewoon zien als zomerbanden. En dus niet meer bij winterse weersomstandigheden de weg op gaan...

[ Voor 11% gewijzigd door Weissbier op 16-02-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Weissbier schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:12:

Kwikfit zou mij waarschijnlijk sowieso een setje nieuwe vierseizoensbanden aansmeren, als ik daar langs ga: die zitten ook alweer op 4mm op de vooras, maar vanaf dan moet je ze gewoon zien als zomerbanden. En dus niet meer bij winterse weersomstandigheden de weg op gaan...
Aanbieden bedoel je O-) Of heb je de ruggengraat van een spons? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik gebruik hier overigens geen assteunen meer... buurman heeft een overkapping gezet met grote vierkante douglas palen en daar moest een stukje af... ik krik nu de auto op tot het blok er rechtop net onder past en dan mag die krik zakken wat ie wil. Heb meer vertrouwen in die blokken dan die gammele assteuntjes van mijn supermarkt-krik.

De goedkope assteuntjes zijn nu gedegradeerd tot steuntjes om spul op hoogte te houden. Bij de achterdemper heb ik de middenpijp gesteund met assteun, bij dynamo vervanging heb ik de airco compressor erop laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Krentenbol schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:45:
[...]

En @Weissbier , werk bij voorkeur niet onder de meegeleverde krik. Zeker niet als je niet op een perfect vlakke ondergrond kunt werken. Altijd assteunen gebruiken als je onder de auto moet zijn, al is het maar voor iets korts/simpels als de remmen. Zelfs een lichte auto wil je niet op je nek of gezicht vangen.

[...]

Wat is de reden dat men zou wisselen van de lintmodules naar PCB's? En bestaat dit soort dingen ook voor bv. een Golf 2?
Die lint dingen zijn nogal fragiel en onbetrouwbaar op deze leeftijd..
De PCB is een vervanger die commercieel aangeboden word als vervanger en maakt het net weer wat moderner en betrouwbaarder..

dat gezegd hebbende, er zitten nog steeds was kremlins in de electronica.. de brandstof/temp meters vielen vanochtend ook weer even uit en gingen daarna vanzelf weer aan.. ik vemoed ergens een slecht contactje..

Verder vond ik dat er bij (volgsen mij) het vliegwiel een open venster is..
Volgens mij hoord dat niet.. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iga6saVMBxUcO39IG4_NL2o5UaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtjBAd2Fu9iDJQ7FsI5yDmR2.png?f=fotoalbum_large

(te zien op 0:22)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

ToolkiT schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Die lint dingen zijn nogal fragiel en onbetrouwbaar op deze leeftijd..
De PCB is een vervanger die commercieel aangeboden word als vervanger en maakt het net weer wat moderner en betrouwbaarder..
Ah ja, dat is wel logisch natuurlijk. Als ik problemen heb, zal ik daar wat dieper in duiken.
dat gezegd hebbende, er zitten nog steeds was kremlins in de electronica.. de brandstof/temp meters vielen vanochtend ook weer even uit en gingen daarna vanzelf weer aan.. ik vemoed ergens een slecht contactje..
Dit is waar ik met mijn Golf 1 (met mk2 16v motor) ook mee bezig moet. Als ik mijn koplampen aan zet, gaat de brandstofpomp lopen :z
Verder vond ik dat er bij (volgsen mij) het vliegwiel een open venster is..
Volgens mij hoord dat niet.. :?
Het ziet er bij jou wat anders uit dan bij Golfjes, maar ik ga er vanuit dat het volgens hetzelfde principe is. Dat hoort niet, maar kan vziw geen kwaad. Daar hoort een kunststof dop in te zitten welke open kan om de ontsteking te timen a.d.h.v. een marker op het vliegwiel.

[ Voor 12% gewijzigd door Krentenbol op 16-02-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Krentenbol schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Ah ja, dat is wel logisch natuurlijk. Als ik problemen heb, zal ik daar wat dieper in duiken.

[...]

Dit is waar ik met mijn Golf 1 (met mk2 16v motor) ook mee bezig moet. Als ik mijn koplampen aan zet, gaat de brandstofpomp lopen :z

[...]

Het ziet er bij jou wat anders uit dan bij Golfjes, maar ik ga er vanuit dat het volgens hetzelfde principe is. Dat hoort niet, maar kan vziw geen kwaad. Daar hoort een kunststof dop in te zitten welke open kan om de ontsteking te timen a.d.h.v. een marker op het vliegwiel.
Dit is de shop waar ik mijn kit gekocht heb.. ze hebben ook wat Golf 1 dingen:
https://www.slaughterhousecustoms.com/golf-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
_JGC_ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:38:
Ik gebruik hier overigens geen assteunen meer... buurman heeft een overkapping gezet met grote vierkante douglas palen en daar moest een stukje af... ik krik nu de auto op tot het blok er rechtop net onder past en dan mag die krik zakken wat ie wil. Heb meer vertrouwen in die blokken dan die gammele assteuntjes van mijn supermarkt-krik.

De goedkope assteuntjes zijn nu gedegradeerd tot steuntjes om spul op hoogte te houden. Bij de achterdemper heb ik de middenpijp gesteund met assteun, bij dynamo vervanging heb ik de airco compressor erop laten zakken.
Toch is dat spul best sterk. :P

Vanaf minuut 6 ongeveer:

Laat ik nu beide versies hebben met de pin en type met de hendel. Maar na het zien van dit filmpje een tijd terug ben ik toch wel heel voorzichtig geworden met de type met de hendel. :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb die versie van minuut 7, en dan de goedkopere uitvoering die minder gewicht aan kan.

Ik zet liever gewoon een blok klem onder de dorpel. Krik blijft gewoon staan, dus dubbel ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wauskoek schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Toch is dat spul best sterk. :P

Vanaf minuut 6 ongeveer:

[YouTube: Which is the Strongest Car Jack? Hydraulic Press Test!]

[YouTube: How Strong are Jack Stands? + Broken Window, AGAIN!]

Laat ik nu beide versies hebben met de pin en type met de hendel. Maar na het zien van dit filmpje een tijd terug ben ik toch wel heel voorzichtig geworden met de type met de hendel. :o :X

[YouTube: EXPERIMENT: WARNING! Doing this to your Jack Stands will get you KILLED!]
Dat laatste kan niet als je de juiste jackstands gebruikt (en je om te beginnen veilige jackstands hebt). Bij goede zit er een borgpen bij de stand, en als je die netjes gebruikt, kan een jackstand niet zomaar zakken. Afbeeldingslocatie: https://www.matthys.net/media/catalog/product/cache/664f5a8dd8e7197641f9531035da280f/1/2/1220497-image-1.jpg

Maar die pen lijkt niet helemaal standaard te zijn, ik kom ze online zowel met als zonder tegen.

Mijn stands hebben bijv. wel die borgpen en die stands kunnen niet inzakken als de hendel los mocht schieten (wat sowieso al een uitdaging op zich is als er een auto op rust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
deepbass909 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Dat laatste kan niet als je de juiste jackstands gebruikt (en je om te beginnen veilige jackstands hebt). Bij goede zit er een borgpen bij de stand, en als je die netjes gebruikt, kan een jackstand niet zomaar zakken. [Afbeelding]

Maar die pen lijkt niet helemaal standaard te zijn, ik kom ze online zowel met als zonder tegen.

Mijn stands hebben bijv. wel die borgpen en die stands kunnen niet inzakken als de hendel los mocht schieten (wat sowieso al een uitdaging op zich is als er een auto op rust).
Ik heb ze inderdaad zonder borgpen. Kans dat je er iets mee doet dat hij erdoor heen zakt zal klein zijn. Maar toch als je ziet hoe makkelijk hij het voor elkaar kreeg.. Brrr..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
[...]

Ik heb wel al een koffertje met best veel gereedschap, daar kom ik enorm ver mee. Maar die remcilinder moet je ook terug zetten en ik zie iedereen dan wat klooien, met gereedschap dat er niet voor bedoeld is. Dat is het stuk wat mij het lastigste lijkt.
Met een lijmklem en een grote dop voor in de remzuiger bedoel je? Goed centreren en rustig draaien, gaat hier al 20 jaar probleemloos. Niet vergeten het vloeistofniveau in het potje in de gaten te houden, want het volume van de versleten remblokken is groter dan de inhoud van het potje, dus dat wordt eigenlijk altijd bijgevuld. Het wrijvende geluid wat je hoort kunnen de indicators zijn, dat zijn dunne stalen plaatjes op de remblokken die over de schijf schrapen wanneer je remblokken versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Peenutzz schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:36:
[...]
Het wrijvende geluid wat je hoort kunnen de indicators zijn, dat zijn dunne stalen plaatjes op de remblokken die over de schijf schrapen wanneer je remblokken versleten zijn.
Ja dat had ik begrepen, maar ik las ook dat het een meer piepend geluid zou geven. In-principe heb je dan nog 2mm a 3mm voering ofzo over: kan echter ook gewoon zijn, omdat de remschijven vol roest zitten?

Zoveel rij ik namelijk niet: mijn auto staat sinds zondag alweer stil, ondertussen is hij ook bijna 7 jaar oud en die remblokken en remschijven zitten dus ookal 7 jaar op de auto. Dus wij gaan het horen op 1 april :)

Wanneer ik wel rij, dan zijn het langere stukken en remmen doe ik voornamelijk op de motor. Dus daarom gaan die remmen ook al 105.000km mee oOo

Zo zou het moeten klinken, wanneer de slijtage waarschuwingsindicatoren de remschijven raken. Nogal een verschil met het geluid dat ik hoor.

[ Voor 13% gewijzigd door Weissbier op 16-02-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Bij mijn auto klinkt het ook compleet anders, het is maar net hoe de indicator is uitgevoerd. Als je er nog een week mee doorrijdt verandert het geluid ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
wauskoek schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:32:
Maar na het zien van dit filmpje een tijd terug ben ik toch wel heel voorzichtig geworden met de type met de hendel. :o :X

[YouTube: EXPERIMENT: WARNING! Doing this to your Jack Stands will get you KILLED!]
Er wordt getest op 500 pounds (226 kg). Of 1000 (453 kg) over twee steunen, dat is zeg maar een A-segment/2. De Picanto is zelfs iets lichter met 850 kg.
Hij gebruikt een koevoet en lucht is comprimeerbaar.
Ik vraag me echt af of je een auto die er op leunt met een constant niet comprimeerbaar gewicht er zo simpel af tikt met een hamer. Je ziet zelfs in zijn test dat het gewicht omhoog blijft staan terwijl hij slaat.
Ik heb ze ook zonder borgpen, had snel twee steunen nodig, en heb zitten kijken of dat wel veilig was. Want inderdaad met een stukje liften is hij los. Alleen even 425 kg optillen met een tikje zag ik niet gebeuren. (ook 226 kg niet)
Zal eens een testje doen, al staat er bij mij dus 412,5 kg per steun op. (bus 1700 kg)

@Weissbier
In het filmpje laat hij zien het wiel onder de auto te leggen. Dondert hij dus van de krik dan is er weinig aan de hand.
Is een gouden regel bij krikken op straat, zo oud als de weg naar Rome, om altijd ruimte te houden als hij van de krik schiet.
Persoonlijk ben ik voor veiligheid eerst maar lees hier een hoop bangmakerij.
Met een wiel onder je auto kan hij niet op de grond terecht komen, of jezelf bekneld raken, een gemiddeld wiel is 20 cm breed (jouw Picantobandjes 16,5 of 17,5 cm). En zeker niet bij blokken of schijven vervangen. Daarvoor hoef je niet er onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dan nog, als je onder je auto ligt wil je niet afhankelijk zijn van alleen je krik of alleen je assteun.

Mijn buurman zou me 2 jaar terug wel even helpen met het ontluchten van de remmen van de 207SW. Die stond rechtsachter op krik en assteun. We moesten het voorwiel draaien zodat ik bij de ontluchtingsnippel kon... hij start de auto en wil wegrijden, die bleef gewoon staan.

Vorig jaar met de vorige 206SW met de voorhamer de stabilisatorstang rechtsachter van de draagarm geslagen, bleef ook staan.

Leuk die focus op neerwaartse druk, maar laatste waar je op zit te wachten is een auto die van de krik valt als jij met een wringijzer onder de auto ligt en een ruk aan een bout van de ophanging geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Weissbier Wat betreft merken van onderdelen, als je de mogelijkheid hebt voor je gaat bestellen, kijk even op de remklauw van welk merk die is. Mijn ervaring is inmiddels dat je namelijk het beste bij hetzelfde merk kan blijven als de klauw voor je blokken. Mijn Fiat heeft Até klauwen en daar heb ik Brembo blokken in gezet (gewoon standaard spul), maar heb ze binnen een half jaar al weer vervangen omdat ik gestoord werd van het piepen. Nu zitten er Até blokken in en remt het goed en stil.

En, het is een enorme dooddoener maar, je remmen zijn samen met de banden de meest belangrijke onderdelen als het op veiligheid aan komt. In mijn ogen geen onderdelen om op te besparen dus.

Terugstellen van remmen is verder of kinderlijk eenvoudig of lastig. Voor een Picanto zal het niet heel ingewikkeld zijn, zeker niet op de vooras en is het slechts een kwestie van de zuiger terug duwen. Ik doe dit zelf eigenlijk altijd door een grote schroevendraaier of klein breekijzer in de opening van de klauw te zetten en hem terug te duwen. Dat gaat goed zolang er geen geïntegreerde handrem in de klauw zit (wat op de vooras nooit het geval is). Zit dat er wel in, moet je vaak de zuiger draaiend terugstellen.

Wil je de zuiger terugduwen als de klauw al gedemonteerd is, dan kan dat eenvoudig met of een grote waterpomptang of lijmklem.

Houdt er trouwens rekening mee dat je remmen weinig gebruiken eigenlijk slecht is voor de remmen. Roest krijgt dan kans aan vooral de achterzijde, met als gevolg dat de prestaties af gaan nemen. Een effect waar de laatste tijd wat oudere elektrische auto's steeds meer last van krijgen. Af en toe even stevig remmen zorgt ervoor dat de roestlaag wegslijt.
wauskoek schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Ik heb ze inderdaad zonder borgpen. Kans dat je er iets mee doet dat hij erdoor heen zakt zal klein zijn. Maar toch als je ziet hoe makkelijk hij het voor elkaar kreeg.. Brrr..
Ik heb die video nu nog even rustig bekeken, en er zijn 2 hele grote kanttekeningen die de maker zelf ook al maakt, namelijk:
  1. De belasting in die casus was relatief laag (250kg) en dus ook relatief weinig druk op de vergrendeling
  2. Hij gebruikt een breekijzer van 50cm lang (schat ik) om de hendel los te krijgen.
Later in de video probeert hij de hendel met de hand los te krijgen en pas met een hamer lukt het, terwijl de druk heel laag is. Kortom, zelfs met weinig gewicht is het zelfs al zonder borgpin bijna onmogelijk om per ongeluk de vergrendeling los te stoten. Zo makkelijk gaat het dus niet (gelukkig).
Wat hij aanhaalt als falen, is dat de pin die hendel met pal verbind, niet breekt, wat een beveiliging zou moeten zijn. Ik vraag me dat trouwens af, een gehardstalen rolpin is namelijk onwaarschijnlijk sterk en wordt al snel onderschat.

Ongelukken met assteunen zijn in de praktijk eigenlijk altijd wel terug te leiden tot of gebruikersfouten (ongelijke/zachte ondergrond, niet borgen, verkeerde plaats onder de auto) of productiefouten (falende lasnaden was een tijdje terug in Amerika een ding met Harbourfreight steunen).

Ik heb zelf mijn cabrio nu al bijna 2 jaar op assteunen staan en durf zonder problemen onder de auto te gaan liggen en daar te werken. Maar wel altijd alleen als er nog iemand thuis is die regelmatig controleert.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/899/27177916018_1354e801f0_b.jpg

De steunen rechts op de foto, zijn de steuntjes die vaak bij de goedkope sets van de bouwmarkt/supermarkt zijn. Dat zijn steunen die ik dus niet genoeg vertrouw om onder de auto te gaan liggen.

En verder wat @Teijgetje ook aangeeft, als je onder een gaat liggen, is het altijd verstandig een wiel of krik erbij te plaatsen als extra veiligheid. Met een wiel kan je nog steeds wel bekneld raken, maar niet het volledige gewicht drukt op je als het fout gaat. En dat kan al genoeg zijn om erger te voorkomen.

• Weissbier
deepbass909 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:21:
En, het is een enorme dooddoener maar, je remmen zijn samen met de banden de meest belangrijke onderdelen als het op veiligheid aan komt. In mijn ogen geen onderdelen om op te besparen dus.
Ja dat zei mijn broertje dus ook al: hij is erg handig met zijn handen, want bouwvakker ofzo iets in zijn geest. Maar hij zei mij dus, zelf de remmen vervangen zou hij nooit aan beginnen.

Aan de ene kant ziet het trouwens niet eens zo moeilijk uit, al kan ik van mijn werk ook verhalen van collega's waarbij ze de remslang ofzo beschadigd hadden. Vaag verhaal, aangezien het al tig jaar geleden is :+

Ik ben mij bewust dat je afentoe stevig moet remmen, juist vanwege de roest. Dus dat probeer ik ook te doen: probleem is trouwens, de dikte van remblokken kun je bij gewone velgen, niet controleren zonder het wiel eraf te halen. Anders had ik gewoon even met de zaklamp gekeken.

Overigens overweeg ik nog steeds om wellicht naar een Tsjechische garage te gaan: heb er net eentje gevonden, waar het uurtarief op de website stond. 380Czk oftewel € 16 per uur 8)7 Of in iedere geval eens markeren voor de toekomst, want ik ga tijdens Pasen naar Tsjechië :+

[ Voor 11% gewijzigd door Weissbier op 17-02-2022 08:58 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
deepbass909 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:21:
Ongelukken met assteunen zijn in de praktijk eigenlijk altijd wel terug te leiden tot of gebruikersfouten (ongelijke/zachte ondergrond, niet borgen, verkeerde plaats onder de auto) of productiefouten (falende lasnaden was een tijdje terug in Amerika een ding met Harbourfreight steunen).
Dat dus. En dan beschouw ik die goedkope inklapbare varianten ook als 'productiefout', maar dat is meer mijn eigen gevoel. Ik heb die dingen wel eens vreemd zien torderen onder druk, waarna ik besloot dat ik niet onder een auto wil liggen die op dat soort dingen staat. Dit soort rommel:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R6YDJ4VwRyLY/550x641.jpg

Het zal vast officieel goedgekeurd zijn en ze zijn lekker compact, maar ik ben er geen liefhebber van.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Weissbier schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Ja dat zei mijn broertje dus ook al: hij is erg handig met zijn handen, want bouwvakker ofzo iets in zijn geest. Maar hij zei mij dus, zelf de remmen vervangen zou hij nooit aan beginnen.

Aan de ene kant ziet het trouwens niet eens zo moeilijk uit, al kan ik van mijn werk ook verhalen van collega's waarbij ze de remslang ofzo beschadigd hadden. Vaag verhaal, aangezien het al tig jaar geleden is :+

Ik ben mij bewust dat je afentoe stevig moet remmen, juist vanwege de roest. Dus dat probeer ik ook te doen: probleem is trouwens, de dikte van remblokken kun je bij gewone velgen, niet controleren zonder het wiel eraf te halen. Anders had ik gewoon even met de zaklamp gekeken.

Overigens overweeg ik nog steeds om wellicht naar een Tsjechische garage te gaan: heb er net eentje gevonden, waar het uurtarief op de website stond. 380Czk oftewel € 16 per uur 8)7
Met besparen doelde ik niet zo zeer op of je het zelf moet doen of niet, maar meer de materialen.

Maar op de eerste plaats is het sowieso van belang dat je er zelf prettig bij voelt. Dan is het namelijk maar een paar boutjes losdraaien, oude blokken eruit, met een borstel remstof weghalen (pas op met de rubberen afdichtingen, die raken vrij makkelijk beschadigd), beetje remmenvet/keramische pasta/kopervet op de plekken waar de remblokken contact maken met de klauw, en weer monteren. Doe je het heel netjes, haal je ook even de glijpennen eruit - zelfs als soepel lijken te glijden -, maak je ze schoon en smeer met siliconen- of remmenvet. En bij montage goed opletten dat de remslang niet gedraaid is.

Dat je de dikte niet makkelijk kan controleren, is normaal geen probleem. Ook bij lichtmetaal is dat lang niet altijd mogelijk. Maar daarom zitten er of verklikkers (die metalen schrapers) of slijtagesensoren in de remblokken. Bij nog zo'n 2 mm voering (wat wel het minimale is bij remschijven) geven die melding van slijtage. Tot die tijd kan je prima af en toe op een afrit of bij een verkeerslicht een keer wat harder remmen dan normaal. Maar wel alleen als er niemand dicht achter je zit en de weg droog is ;) Het is niet alleen bevorderlijk voor de werking van de remmen, het geeft jou als bestuurder ook een beter gevoel over hoe hard je werkelijk kan remmen (en dat is bijna altijd harder dan je verwacht).

Overigens geldt in Nederland dat als een APK correct uitgevoerd wordt, de remmen niet alleen op remkracht en verdeling gecontroleerd moeten worden, maar ook hoe dik de voering nog is.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

dreamscape schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Dat dus. En dan beschouw ik die goedkope inklapbare varianten ook als 'productiefout', maar dat is meer mijn eigen gevoel. Ik heb die dingen wel eens vreemd zien torderen onder druk, waarna ik besloot dat ik niet onder een auto wil liggen die op dat soort dingen staat. Dit soort rommel:
[Afbeelding]

Het zal vast officieel goedgekeurd zijn en ze zijn lekker compact, maar ik ben er geen liefhebber van.
Ik heb deze, en die houden mijn camper prima omhoog.. maar voor de zekerheid houd ik de krik er nog steeds onder als backup..

• _JGC_
Zucht, stond vanmorgen even te wachten op verkeer van rechts, heel veel auto's... en stinken...
Thuisgekomen de motorkap even open gedaan, even rond de motor zitten ruiken, komt van bovenaf...

Ik ben waarschijnlijk aan de beurt, brandplaatjes vervangen bij een 1.4HDI... zal niet de eerste keer zijn, ding heeft volgens onderhoudsboekje al eens nieuwe injectoren gehad. Dat laatste kan overigens een voordeel zijn, want dan zit het niet meer 16 jaar vast maar veel korter.

Komend weekend het luchtfilterhuis er maar eens afslopen, kijken of er idd zwarte zooi rond de injectoren zit.

• Weissbier
deepbass909 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Met besparen doelde ik niet zo zeer op of je het zelf moet doen of niet, maar meer de materialen.

Maar op de eerste plaats is het sowieso van belang dat je er zelf prettig bij voelt. Dan is het namelijk maar een paar boutjes losdraaien, oude blokken eruit, met een borstel remstof weghalen (pas op met de rubberen afdichtingen, die raken vrij makkelijk beschadigd), beetje remmenvet/keramische pasta/kopervet op de plekken waar de remblokken contact maken met de klauw, en weer monteren. Doe je het heel netjes, haal je ook even de glijpennen eruit - zelfs als soepel lijken te glijden -, maak je ze schoon en smeer met siliconen- of remmenvet. En bij montage goed opletten dat de remslang niet gedraaid is.
Ik had bijna alle onderdelen besteld: maar van de vrouw mocht ik het niet zelf gaan doen :X Waarschijnlijk had ik het wel gekund, echter in Duitsland bij Pitstop kon ik voor € 92 een afspraak boeken om de remblokken te laten vervangen :)

Het merk dat ze daar gebruiken is ATE, de winnaar van de ADAC Test: voor dat geld heb ik niet en de onderdelen en het gereedschap bij elkaar, want met de schaarkrik de auto opkrikken....

Toch bedankt voor alle adviezen en tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
Hi,

Ik wil een sideskirt van een polo 6C / 6R zelf herstellen. over 25cm is de lak er van af (hoge betonnen bal geraakt, ja door vrouw..)

ik dacht demonteren, of op de auto laten zitten en afplakken ?
Iemand een idee hoe die vast geklikt zitten ?

Schoonmaken, onvetten lokaal opschuren en spuiten met een spuitbus ?
Iemand een tip waar ik een spuitbusje unilak pure white kan kopen ?
En dan denk ik nog even een blanke lak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIHiZ4JJb72L5TZe4INgjUUkI4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ELYaMBQ7bhQKTG4HaOg21NvZ.jpg?f=user_large

Ik zette in het verleden de Swift omhoog op 2 of 4 van deze goedkope dingen, in een ander kleurtje, van de Action. Stond vast als een huis, ook op een iets aflopende stoep. Uiteraard krik en/of wielen er ook onder, maar nooit problemen mee gehad.
wd200 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:59:
Hi,

Ik wil een sideskirt van een polo 6C / 6R zelf herstellen. over 25cm is de lak er van af (hoge betonnen bal geraakt, ja door vrouw..)

ik dacht demonteren, of op de auto laten zitten en afplakken ?
Iemand een idee hoe die vast geklikt zitten ?

Schoonmaken, onvetten lokaal opschuren en spuiten met een spuitbus ?
Iemand een tip waar ik een spuitbusje unilak pure white kan kopen ?
En dan denk ik nog even een blanke lak ?
Hoe diep is de schade? Tot het plastic, of zit er nog een grondlaag onder? Als het niet in de buurt van een naad zit, zou ik gewoon afplakken. Dan inderdaad schoonmaken, ontvetten, opschuren, ontstoffen, nog eens ontvetten en dan spuiten.
Er zijn winkels die spuitbussen op kleur kunnen maken, zolang het gewoon een platte kleur is en geen metallic of iets dergelijks hoeft er geen blanke lak over.

[ Voor 50% gewijzigd door Peenutzz op 18-02-2022 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Peenutzz schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:31:
[Afbeelding]

Ik zette in het verleden de Swift omhoog op 2 of 4 van deze goedkope dingen, in een ander kleurtje, van de Action. Stond vast als een huis, ook op een iets aflopende stoep. Uiteraard krik en/of wielen er ook onder, maar nooit problemen mee gehad.
Dat is het enige soort dat ik nog gebruik. Alles wat inklapbaar is of met 1 beweging te verstellen is, vertrouw ik niet zo.

Deze jaren geleden al eens gemaakt, 4 stuks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRxgJlDw27YH13vzx0RM8XSBmQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJYzE7zSWcnfRxVgmgfGjyoE.jpg?f=fotoalbum_large
kendo schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:31:

Bijna een half jaar verder, en nog steeds het geklapper/gebonkt op oneffen wegen. Zelfs bij stapvoets mijn klinker straat uitrijden. De laatste weken is het steeds erger geworden, mede omdat mijn route grote wegwerkzaamheden heeft gehad, waardoor ik elke dag(stapvoets) een paar km over verscheidene 10 cm hoge drempels heb moeten rijden(referentie stroken voor het asfalteren)

Dus gisteren weer de auto op de 4- kolommer gehad en nu echt elke verbinding gecontroleerd en gemanipuleerd met een breekijzer. Zowel met de wielen op de brug als met de wielen los in de lucht.
Alles is volledig spelingvrij en geen bijgeluid te vinden.

Het enige dat we hebben kunnen vinden: de voorste remklauwen hangen te los in de ankers. Een bekent probleem, want ik moet elke 3 maanden de remklauwen en blokken schoonmaken en opnieuw invetten omdat ze anders beginnen te klapperen. Dit was bij mijn vorige Alto V ook al het geval, en die was nog geen 4 jaar oud toen het zich al voor deed.
Vorig weekend de auto weer omhoog gehad. Ik rijd nu al 10 maanden rond met een compleet nieuwe, maar klapperende/bonkende ophanging.

De afgelopen weken heb ik nieuwe veerpoten opgebouwd en een set jonge klauwen en klauwhouders compleet gereviseerd(stralen, spuiten, nieuwe zuigers, pennen en rubbers) Daarnaast een nieuw set Bosch schijven + blokken en klapperstokjes binnen gehaald.

Ik ben begonnen met de klapperstokjes, dat was de makkelijkste optie. Maar dat gaf geen enkele verbetering mbt het klapperen/bonken.
Daarna de "nieuwe" remklauwen, houders, schijven en blokken geplaatst.
De remeigenschappen zelf zijn drastisch verbeterd. Bij het vorige setje Blueprint schijven en blokken had ik regelmatig het idee dat ik een spons aan het intrappen was. En bij stevig remmen soms het idee dat er helemaal geen remkracht meer aanwezig was. Ook na meerdere keren opnieuw ontluchten. Gewoon geen stoppingpower.
Nu reageren de remmen direct en behoorlijk krachtig, totaal niet wat ik gewend was de laatste jaren :) .

Het harde klapperen op heel slecht wegdek(oude klinkerwegen)is nu verdwenen, maar dat was alleen sporadisch hoorbaar. Het bonken/klapperen dat ik normaal hoorde was er echter nog steeds.

Dus toen de nieuw opgebouwde veerpoten geplaatst. En meteen resultaat _/-\o_ De ophanging is helemaal stil nu. Ook de voelbare en hoorbare feedback uit het onderstel is eigenlijk volledig verdwenen.

De vorige veerpoten waren opgebouwd uit: Daco dempers, KYB veren, KYB rubber conus en toplager. Nu heb ik dus ook de dempers vervangen door KYB.
Origineel zijn het KYB veren + KYB conus + toplager op een Gabriel demper. Gabriel dempers zijn moeilijk verkrijgbaar, dus gewoon voor KYB gekozen. Past prima bij Suzuki.

Na een week rijden zijn ale irritaties van de afgelopen 10 maanden compleet verdwenen. Hij rijd weer net als de Alto die ik in 2010 nieuw kocht. Strak, soepel en stil.

Zoals door anderen al opgemerkt, zit er nogal wat verschil tussen aftermarket merken/onderdelen. Het echt "goedkope" spul, laat ik nu wel liggen.
Ik wil de oude veerpoten nog even demonteren om te zien of de demperpatronen er misschien los in zitten oid. Ik zou anders niet weten waarom 2 nieuwe dempers, zulke geluiden zouden maken.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
kendo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Zoals door anderen al opgemerkt, zit er nogal wat verschil tussen aftermarket merken/onderdelen. Het echt "goedkope" spul, laat ik nu wel liggen.
Dat is naar mijn gevoel wel echt de valkuil, wanneer jezelf onderdelen gaat bestellen en monteren: je gaat dan ook op gereedschap besparen, dus geen assteunen of garagekrik...

Als dan je auto van de schaarkrik valt, dan ben je wel wat duurder uit dan wanneer je het door een autogarage had laten doen. Ander probleem is dat dealers een monopolie positie hebben, dus bepaalde onderdelen/merk krijg je enkel bij de dealer.

Ik vind het zelf lastig om de dealer dan te contacteren: want je hebt geen enkele online mogelijkheid, om eventjes aan de hand van je kenteken onderdelen bij de dealer te bestellen. Het is dat ik niemand in mijn omgeving kon vinden, die mij kon assisteren. Anders had ik ook de remmen zelf gedaan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Weissbier schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is naar mijn gevoel wel echt de valkuil, wanneer jezelf onderdelen gaat bestellen en monteren: je gaat dan ook op gereedschap besparen, dus geen assteunen of garagekrik...

Als dan je auto van de schaarkrik valt, dan ben je wel wat duurder uit dan wanneer je het door een autogarage had laten doen. Ander probleem is dat dealers een monopolie positie hebben, dus bepaalde onderdelen/merk krijg je enkel bij de dealer.

Ik vind het zelf lastig om de dealer dan te contacteren: want je hebt geen enkele online mogelijkheid, om eventjes aan de hand van je kenteken onderdelen bij de dealer te bestellen. Het is dat ik niemand in mijn omgeving kon vinden, die mij kon assisteren. Anders had ik ook de remmen zelf gedaan :X
Er is qua gereedschap, gewoon een heel groot gebied tussen "goedkope prul" en "veel te duur voor hobby" En in dat gebied is er voor elke klus wel goed gereedschap te vinden.

Onderdelen zijn soms een probleem idd. Alle onderdelen voor mijn veerpoten bv. zijn aftermarket verkrijgbaar, behalve de bovenste veerschotel. En na 10 jaar zijn die echt compleet verrot. Ik heb nog een paar goede sloop onderdelen kunnen vinden, en die opgeknapt.
Hetzelfde met de motorsteunen, vanaf productiedag 1, van dit model(2009), een bekent probleem, maar pas sinds een paar jaar aftermarket verkrijgbaar.
Alle onderdelen voor een remklauw revisie zijn te koop, behalve de klauwhouder, ook weer een bekent slijtage probleem.

In het verleden wel goed geholpen door een verkoper van de Mitsubishi in Heerenveen. Elk onderdeeltje wou die voor je opzoeken en bestellen. Maar zijn collega verkoper, was dan weer een absolute drol.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Komt bij dat dealer origineel gewoon stervensduur is soms.
Ik kan een heleboel oplossen met het jatten van de onderdeelkaartcode uit de Peugeot servicebox en invullen in een url op ilcats.ru, de onderdeelnummers kan ik naast aftermarket leggen en kan ze bij de Peugeot servicebox ook in een winkelmand zetten zodat ik weet wat het origineel kost. Als ik het vervolgens bij de dealer bestel stuur ik mailtje en krijg ik dezelfde dag reactie dat het klaar ligt.

Sommige onderdelen zijn gewoon niet aftermarket te krijgen, zoals de veerschotels van mijn 206. Die deelt het onderdeel met de 205 en 306, maar nooit iemand op het idee gekomen om ze na te maken.

Op ebay waren ze overigens wel te scoren, 2 stuks origineel voor 45 euro incl verzending. Bij de dealer 35 euro excl BTW per stuk.
Pagina: 1 ... 42 ... 61 Laatste