Toon posts:

[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepbass909 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
[...]

En ik woon zelf daar weer om de hoek van ;) Het is dat er wat huizen tussen staan, anders had ik het bedrijf gezien B)

Ik kan op de site niet ontdekken of ze ook motorblok revisie doen, alleen afpersen van cilinderkoppen (testen of deze nog geschikt zijn), maar ik denk dat ik er morgen even langs rij. Sowieso kunnen ze grote onderdelen reinigen, iets waar ik zelf ook nog meer worstel (ik heb een bagger vette versnellingsbak liggen bijv.).
I know ;)

Ze doen alles. Doe Dennis de groeten. :)

Wise enough to play the fool

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:53

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Heb een 205/55/R16 band liggen waar ik een reservewiel van wil maken (heb nu alleen compressortje en flesje bandensnot).

Heb voor mijn auto deze velg gevonden, gaat dat passen? https://www.oponeo.nl/stalen-velg/trebl-tr9683
Dit is de steekmaat/naafdiameter van mijn auto (Toyota Auris TS): https://www.steekmaat.nl/...uris%20(2013%20-%20).html

Volgens mij moet dat goed komen (16" dus band past erom, steekmaat/naaf/ET ook kloppend) maar wil graag even dubbelchecken hier :) Mocht iemand nog een goedkopere optie voor deze maat velg hebben dan is dat ook welkom.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2021 21:27]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
@ThinkPad zou gewoon moeten passen en de prijs is ook best netjes. Autobandenmarkt is duurder met €47, ik denk dat het alleen maar goedkoper kan als je naar gebruikte wielen gaat kijken.

🖥️ | 🚗

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:28

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:30:
[...]

I know ;)

Ze doen alles. Doe Dennis de groeten. :)
Vandaag even langs geweest. De kop wil hij sowieso doen voor een passende prijs. Het blok kan hij wel meten/controleren, maar niet honen. Maar daar heeft hij dan wel weer contacten voor. Dus grote kans dat het spul (in losse delen) zijn kant op gaat.

Maar eerst moet het chassis naar een bedrijfje om te laten stralen met droogijs en daarna naar de spuiter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

Heilige Kaas schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:16:
[...]

Dat is goed om te weten! Dat maakt het mogelijk om óók te zoeken op Fiesta en Demio.
Aangezien Mazdarijders aardig merktrouw zijn heb je goed kans dat er in het Mazda topic nog wel wat inhoudelijke kennis rondhangt over jouw bouwjaar Mazda 2.

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:36
PalingDrone schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 02:06:
[...]

Aangezien Mazdarijders aardig merktrouw zijn heb je goed kans dat er in het Mazda topic nog wel wat inhoudelijke kennis rondhangt over jouw bouwjaar Mazda 2.
Ik heb hem eindelijk gevonden! Was wat werk. Een image van een cd in een torrent waar die in stond.

Veel is te vinden gelukkig, gek genoeg ook weer niet alles, maar dat zijn wel basics. Staat wel in hoe de koplamp er uit moet, niet hoe die open moet.
Zelfde met de luchtreinigingskap.
Olie filter vervangen kan ik ook niet vinden. Dat zal wel te erg basis kennis zijn.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
@Heilige Kaas oliefilter vervangen hoeft niet moeilijk te zijn lijkt me. Enige wat je moet weten is evt moment waarmee je die terug moet draaien, alhoewel er ook geen garage is die dat precies aanhoudt.

Zojuist mijn 206 1.4HDI met 10.000km een oliebeurt gegeven (360.000km op de teller nu). Ding start 's morgens met blauwe rook, is verbrande olie. Zal waarschijnlijk de kleprubbers zijn die olie lekken bij stilstand. Als het 's nachts niet heel koud is geweest doet ie dat dan weer niet.
Vanmiddag de olie afgetapt met warme motor, was allemaal best dikke derrie. De geur die eraf kwam is dezelfde geur die je 's morgens ruikt met de koude start. Nieuw filtertje erin en nu de Eurol Super Lite 5W40 vervangen door Eurol Ultrance PSA 0W30. Nu hopen dat ie geen olie gaat zuipen, ga nu van halfsynthetisch naar volsynthetisch en zowel koud als warm is de olie wat dunner dan wat erin zat. Olieverbruik was 0, heb bij 5.000km na de verversing 300ml bijgevuld (waarschijnlijk te weinig gevuld bij verversen), vorige week bij 10.000km gepeild en stond een half streepje onder max.

• Engine77
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 27-11 19:44
Buitenspiegel van mijn audi A1 is beschadigd, met name de spiegel en de kap.

Ik dacht aan om er een nieuwe erin te zetten. Op internet zijn nieuwe modellen te koop voor rond 100 euro.

Ik weet niet of ze goede kwaliteit hebben, of moet ik gaan voor een gebruikte, dat is verkrijgbaar voor rond 80 euro. Weinig prijsverschil. Ik kon ook niet vinden wat de originele kost.

• _JGC_
  • Nu online
@Engine77 Als je geen spiegels van goedkoop lijkend plastic wilt kan je beter gaan voor een originele gebruikte. Weet niet waar je ze gezien hebt, maar als ik van Winparts uitga kom je dan bij Hagus/Van Wezel of TYC uit, wat allemaal goedkoop lijkend plastic is.

• Engine77
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 27-11 19:44
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:50:
wat allemaal goedkoop lijkend plastic is.
Ja via internet kom ik op die merken uit. Ok, ik ga proberen een gebruikte te kopen.
Op zich een spiegel en een kap kan misschien ook wel werken alleen weet ik niet of het precies goed zal zitten. Er is wel wat kapot van de bevestigingsgedeelte voor de kap.

• geldermalsen
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:58
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:39:
@Heilige Kaas oliefilter vervangen hoeft niet moeilijk te zijn lijkt me. Enige wat je moet weten is evt moment waarmee je die terug moet draaien, alhoewel er ook geen garage is die dat precies aanhoudt.

Zojuist mijn 206 1.4HDI met 10.000km een oliebeurt gegeven (360.000km op de teller nu). Ding start 's morgens met blauwe rook, is verbrande olie. Zal waarschijnlijk de kleprubbers zijn die olie lekken bij stilstand. Als het 's nachts niet heel koud is geweest doet ie dat dan weer niet.
Vanmiddag de olie afgetapt met warme motor, was allemaal best dikke derrie. De geur die eraf kwam is dezelfde geur die je 's morgens ruikt met de koude start. Nieuw filtertje erin en nu de Eurol Super Lite 5W40 vervangen door Eurol Ultrance PSA 0W30. Nu hopen dat ie geen olie gaat zuipen, ga nu van halfsynthetisch naar volsynthetisch en zowel koud als warm is de olie wat dunner dan wat erin zat. Olieverbruik was 0, heb bij 5.000km na de verversing 300ml bijgevuld (waarschijnlijk te weinig gevuld bij verversen), vorige week bij 10.000km gepeild en stond een half streepje onder max.
Wat ik wel heb gehad met mijn vorige auto, is dat er diesel door de olie komt. Als je aan de olie ruikt ruik je dan diesel?

• _JGC_
  • Nu online
geldermalsen schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:27:
[...]

Wat ik wel heb gehad met mijn vorige auto, is dat er diesel door de olie komt. Als je aan de olie ruikt ruik je dan diesel?
Nee, andersom. Ik ruik (en zie) bij de koude start verbrande olie. Olie die eruit kwam ruikt ook verbrand.

Maargoed, er is 50.000km gereden met dezelfde olie, daarna heb ik er goedkope Eurol Super Lite 5W40 halfsynthetische olie in gedaan en na ruim 10.000km heb ik die afgetapt en vervangen door volsynthetische 0W30.

Auto klinkt nu een stuk minder rauw, start 's morgens ook veel beter, maar nog steeds wel flink blauw roken de eerste paar slagen (alhoewel het wel minder erg is dan voorheen).

Gok dat de kleprubbers hard zijn geworden na 15 jaar en daarnaast twijfel ik aan de gloeibougies. Enige puntje daar: bij de 1.4HDI zijn die heel dun, ze kunnen breken bij het losdraaien en als je ze los krijgt en er zit koolaanslag op krijg je ze er niet uit. Als ze dan breken mag de kop eraf.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:50
_JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:47:

Maargoed, er is 50.000km gereden met dezelfde olie, daarna heb ik er goedkope Eurol Super Lite 5W40 halfsynthetische olie in gedaan en na ruim 10.000km heb ik die afgetapt en vervangen door volsynthetische 0W30.

Gok dat de kleprubbers hard zijn geworden na 15 jaar en daarnaast twijfel ik aan de gloeibougies.
Er zijn simpelere manieren om een vuile motor schoon te krijgen met het juiste additief.(er zijn tal van merken)
En om een oude motor weer stiller en beter lopend te krijgen, bv door een extra MoS2 coating op de lagers af te laten zetten. Dat doe je dan in de schone olie.

Voor (klep)rubber regeneratie is ook een additief verkrijgbaar

Als de gloeibougies niet goed zijn krijg je doorgaans een melding.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• _JGC_
  • Nu online
@Teijgetje ECU zou moeten weten of de gloeiers nog werken, heb dat destijds uit kunnen lezen bij mijn vorige 1.4 HDI. Melding krijg je niet.

Voor nu geniet ik van beter starten en stillere motor met de nieuwe olie. Had ook nog wel 5000km door kunnen rijden, maar het was vrijdag mooi weer, ik had tijd en zoveel kost het nou ook weer niet. Over 5000km is het februari... lig je in de sneeuw te klussen.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Teijgetje Ik ben huiverig met dit soort "wonder" middeltjes. Liqui Moly is zeker geen Tell Sell merk, maar de claims zijn vaak wel erg sterk. Vooral als je weet dat verhardde seals vrijwel altijd het gevolg zijn onomkeerbare chemische processen in het rubber en de werkzame stoffen in dit soort additieven ook al in goede motoroliën zitten (dat maakt dat Castrol of Valvoline bijv veel duurder is dan Eurol).

Hetzelfde geldt voor engine flush middelen. Ja, ze helpen een schone motor schoon te houden, maar zodra je problemen krijgt door inwendige vervuiling, gaat een flesje reiniger ook niet meer helpen. Er zijn talloze testen online te vinden die dit al hebben bewezen.

Devies is altijd, goed onderhoud vooraf, voorkomt ellende later.

@_JGC_
Dunnere olie kan de motor, zeker bij koudstart, inderdaad stiller maken, maar geeft ook risico ook juist hoger olieverbruik... Ik ben bij de BMW ooit juist overgestapt op 10W40 om olieverbruik tegen te gaan (zat eerst 5W30 in).

Verschil tussen half- en volsyntheet is trouwens niet relevant. Dat is een hardnekkig fabel, maar als er al een verschil is, is dat volsyntheet juist alleen maar beter is omdat het chemisch gezien uniformer is qua samenstelling. Verder is er chemisch gezien totaal geen reden waarom je mineraal, half- of volsyntheet niet zou mogen mengen. Net zoals dat je verschillende viscositeiten absoluut niet zou mogen mengen.
Als je bijvult, is het altijd verstandig om dit met dezelfde olie te doen die al in de motor aanwezig is, maar als de nood aan de man is, en dezelfde olie is niet voor handen, kan er ook prima een ander merk of andere viscositeit gebruikt worden, met die kanttekening dat het verstandig is om daarna wel de olie zo snel mogelijk te verversen. Maar dat is meer omdat na mengen de optimale werking niet meer gegarandeerd kan worden. Niet omdat binnen 100km je motor uit elkaar zou knallen. ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 met 300ml bijvullen in 10.000km, waarvan ik niet eens weet of die 300ml er na de verversing eigenlijk wel in zat, vind ik het olieverbruik van dit ding laag. Durf dus wel naar een dunnere olie te gaan, en zo niet, dan gooi ik er in het vervolg gewoon weer 5W40 in.

Bij deze motor is mengen ook niet erg, dat ding mag alles hebben van 0W30 tot 10W40. Met die laatste zal je alleen geen 30.000km halen. Die 0W30 is een low SAPS olie, voor deze motor niet nodig maar alles wat er niet in zit komt ook niet uit de uitlaat.

Heb vorige keer gekozen voor 5W40 omdat ik het had staan, niks goedkoper dan olie die je al hebt staan.

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 29-11 15:02
Ik kan ook weer aan de hobby/schoonmaak, gisteren heeft de Swift een nokkenaskeerring uitgespuugd, die was een beetje uitgehard na 10 jaar. Nog net op tijd met rammelende klepstoters en een halve liter olie kunnen parkeren. Keerring vervangen is een half uur werk, ik zie meer op tegen de zwarte, vettige motorruimte schoon te moeten maken :|

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:56:
@deepbass909 met 300ml bijvullen in 10.000km, waarvan ik niet eens weet of die 300ml er na de verversing eigenlijk wel in zat, vind ik het olieverbruik van dit ding laag. Durf dus wel naar een dunnere olie te gaan, en zo niet, dan gooi ik er in het vervolg gewoon weer 5W40 in.

Bij deze motor is mengen ook niet erg, dat ding mag alles hebben van 0W30 tot 10W40. Met die laatste zal je alleen geen 30.000km halen. Die 0W30 is een low SAPS olie, voor deze motor niet nodig maar alles wat er niet in zit komt ook niet uit de uitlaat.
Mengen wordt vooral afgeraden omdat je niet weet wat o.a. verschillende viscositeitsmodifiers met elkaar doen. Een mengsel kan zomaar een viscositeit krijgen die niet tussen de waarden van de gemengde olie ligt, maar daarbuiten (bijv. gaat gedragen als een 15W30). Dat de motor niet zo kritisch is, maakt dan niet zoveel meer uit, het uiteindelijke mengsel ligt nog steeds buiten de specs.

Of het gebeurt, kan je eigenlijk alleen goed inschatten als je exact weet wat er in de olie zit en hoe en of dit met elkaar reageert. Dus is het advies om veiligheidshalve het niet te doen of alleen als je niet anders kan.

Uiteindelijk moet die blauwe rook ergens vandaan komen, en als het olie is, zoals je zelf schrijft, dan moet je ook wel verbruik hebben. Mijn BMW verbrandde ook olie (ik moest een liter per 10.000km bijvullen), maar had geen rook of ruikbare olieverbranding.

Je geeft alleen wel aan te vermoeden dat er olie verbrand wordt en je stapt over op juist een dunnere olie. Dat matched niet helemaal met elkaar. Normaal ga je dan juist naar een iets dikkere olie.
Heb vorige keer gekozen voor 5W40 omdat ik het had staan, niks goedkoper dan olie die je al hebt staan.
Dat is zeker waar.

• Chriztiaan
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online
Ik was vandaag m'n banden aan het wisselen van zomer naar winterbanden, en dit kwam ik tegen qua remblokken. Ik vind het aan de dunne kant, wat denken jullie, kan dit nog ff mee?

• MadMarky
  • Niet online
@Chriztiaan voorkant kan nog wel even mee, de achterkant kan ik niet beoordelen omdat je enkel foto's hebt gemaakt van de remklauwen en niet van de blokken of eventueel aanwezige remvoering ;)
Tip: maak een foto recht vanaf boven

🖥️ | 🚗

• Chriztiaan
  • Nu online
MadMarky schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:30:
@Chriztiaan voorkant kan nog wel even mee, de achterkant kan ik niet beoordelen omdat je enkel foto's hebt gemaakt van de remklauwen en niet van de blokken of eventueel aanwezige remvoering ;)
Tip: maak een foto recht vanaf boven
:9 nu zit de velg er natuurlijk alweer omheen, ik ga morgen bij licht eens kijken of ik er langs een fotootje kan schieten

• MadMarky
  • Niet online
Je remschijven moeten dit keer trouwens ook vervangen worden gelijk met de blokken. Ik zie zowel voor als achter een flinke lip aan de buitenrand.

🖥️ | 🚗

• Chriztiaan
  • Nu online
MadMarky schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:33:
Je remschijven moeten dit keer trouwens ook vervangen worden gelijk met de blokken. Ik zie zowel voor als achter een flinke lip aan de buitenrand.
Heb de auto 2 maanden geleden gekocht, met 6 maanden Bovag garantie. Bij de verkoopcheck hebben de monteurs genoteerd dat de blokken nog zeker 15k mee kunnen, dus minstens tot de volgende beurt. Ik heb daar nu wat twijfels over

[Voor 3% gewijzigd door Chriztiaan op 02-12-2021 16:38]

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee