[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 41 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

deepbass909 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:13:
[...]

En ik woon zelf daar weer om de hoek van ;) Het is dat er wat huizen tussen staan, anders had ik het bedrijf gezien B)

Ik kan op de site niet ontdekken of ze ook motorblok revisie doen, alleen afpersen van cilinderkoppen (testen of deze nog geschikt zijn), maar ik denk dat ik er morgen even langs rij. Sowieso kunnen ze grote onderdelen reinigen, iets waar ik zelf ook nog meer worstel (ik heb een bagger vette versnellingsbak liggen bijv.).
I know ;)

Ze doen alles. Doe Dennis de groeten. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb een 205/55/R16 band liggen waar ik een reservewiel van wil maken (heb nu alleen compressortje en flesje bandensnot).

Heb voor mijn auto deze velg gevonden, gaat dat passen? https://www.oponeo.nl/stalen-velg/trebl-tr9683
Dit is de steekmaat/naafdiameter van mijn auto (Toyota Auris TS): https://www.steekmaat.nl/...uris%20(2013%20-%20).html

Volgens mij moet dat goed komen (16" dus band past erom, steekmaat/naaf/ET ook kloppend) maar wil graag even dubbelchecken hier :) Mocht iemand nog een goedkopere optie voor deze maat velg hebben dan is dat ook welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@ThinkPad zou gewoon moeten passen en de prijs is ook best netjes. Autobandenmarkt is duurder met €47, ik denk dat het alleen maar goedkoper kan als je naar gebruikte wielen gaat kijken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:30:
[...]

I know ;)

Ze doen alles. Doe Dennis de groeten. :)
Vandaag even langs geweest. De kop wil hij sowieso doen voor een passende prijs. Het blok kan hij wel meten/controleren, maar niet honen. Maar daar heeft hij dan wel weer contacten voor. Dus grote kans dat het spul (in losse delen) zijn kant op gaat.

Maar eerst moet het chassis naar een bedrijfje om te laten stralen met droogijs en daarna naar de spuiter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Heilige Kaas schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:16:
[...]

Dat is goed om te weten! Dat maakt het mogelijk om óók te zoeken op Fiesta en Demio.
Aangezien Mazdarijders aardig merktrouw zijn heb je goed kans dat er in het Mazda topic nog wel wat inhoudelijke kennis rondhangt over jouw bouwjaar Mazda 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
PalingDrone schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 02:06:
[...]

Aangezien Mazdarijders aardig merktrouw zijn heb je goed kans dat er in het Mazda topic nog wel wat inhoudelijke kennis rondhangt over jouw bouwjaar Mazda 2.
Ik heb hem eindelijk gevonden! Was wat werk. Een image van een cd in een torrent waar die in stond.

Veel is te vinden gelukkig, gek genoeg ook weer niet alles, maar dat zijn wel basics. Staat wel in hoe de koplamp er uit moet, niet hoe die open moet.
Zelfde met de luchtreinigingskap.
Olie filter vervangen kan ik ook niet vinden. Dat zal wel te erg basis kennis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Heilige Kaas oliefilter vervangen hoeft niet moeilijk te zijn lijkt me. Enige wat je moet weten is evt moment waarmee je die terug moet draaien, alhoewel er ook geen garage is die dat precies aanhoudt.

Zojuist mijn 206 1.4HDI met 10.000km een oliebeurt gegeven (360.000km op de teller nu). Ding start 's morgens met blauwe rook, is verbrande olie. Zal waarschijnlijk de kleprubbers zijn die olie lekken bij stilstand. Als het 's nachts niet heel koud is geweest doet ie dat dan weer niet.
Vanmiddag de olie afgetapt met warme motor, was allemaal best dikke derrie. De geur die eraf kwam is dezelfde geur die je 's morgens ruikt met de koude start. Nieuw filtertje erin en nu de Eurol Super Lite 5W40 vervangen door Eurol Ultrance PSA 0W30. Nu hopen dat ie geen olie gaat zuipen, ga nu van halfsynthetisch naar volsynthetisch en zowel koud als warm is de olie wat dunner dan wat erin zat. Olieverbruik was 0, heb bij 5.000km na de verversing 300ml bijgevuld (waarschijnlijk te weinig gevuld bij verversen), vorige week bij 10.000km gepeild en stond een half streepje onder max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-01-2024
Buitenspiegel van mijn audi A1 is beschadigd, met name de spiegel en de kap.

Ik dacht aan om er een nieuwe erin te zetten. Op internet zijn nieuwe modellen te koop voor rond 100 euro.

Ik weet niet of ze goede kwaliteit hebben, of moet ik gaan voor een gebruikte, dat is verkrijgbaar voor rond 80 euro. Weinig prijsverschil. Ik kon ook niet vinden wat de originele kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Engine77 Als je geen spiegels van goedkoop lijkend plastic wilt kan je beter gaan voor een originele gebruikte. Weet niet waar je ze gezien hebt, maar als ik van Winparts uitga kom je dan bij Hagus/Van Wezel of TYC uit, wat allemaal goedkoop lijkend plastic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:50:
wat allemaal goedkoop lijkend plastic is.
Ja via internet kom ik op die merken uit. Ok, ik ga proberen een gebruikte te kopen.
Op zich een spiegel en een kap kan misschien ook wel werken alleen weet ik niet of het precies goed zal zitten. Er is wel wat kapot van de bevestigingsgedeelte voor de kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:35
_JGC_ schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:39:
@Heilige Kaas oliefilter vervangen hoeft niet moeilijk te zijn lijkt me. Enige wat je moet weten is evt moment waarmee je die terug moet draaien, alhoewel er ook geen garage is die dat precies aanhoudt.

Zojuist mijn 206 1.4HDI met 10.000km een oliebeurt gegeven (360.000km op de teller nu). Ding start 's morgens met blauwe rook, is verbrande olie. Zal waarschijnlijk de kleprubbers zijn die olie lekken bij stilstand. Als het 's nachts niet heel koud is geweest doet ie dat dan weer niet.
Vanmiddag de olie afgetapt met warme motor, was allemaal best dikke derrie. De geur die eraf kwam is dezelfde geur die je 's morgens ruikt met de koude start. Nieuw filtertje erin en nu de Eurol Super Lite 5W40 vervangen door Eurol Ultrance PSA 0W30. Nu hopen dat ie geen olie gaat zuipen, ga nu van halfsynthetisch naar volsynthetisch en zowel koud als warm is de olie wat dunner dan wat erin zat. Olieverbruik was 0, heb bij 5.000km na de verversing 300ml bijgevuld (waarschijnlijk te weinig gevuld bij verversen), vorige week bij 10.000km gepeild en stond een half streepje onder max.
Wat ik wel heb gehad met mijn vorige auto, is dat er diesel door de olie komt. Als je aan de olie ruikt ruik je dan diesel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
geldermalsen schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:27:
[...]

Wat ik wel heb gehad met mijn vorige auto, is dat er diesel door de olie komt. Als je aan de olie ruikt ruik je dan diesel?
Nee, andersom. Ik ruik (en zie) bij de koude start verbrande olie. Olie die eruit kwam ruikt ook verbrand.

Maargoed, er is 50.000km gereden met dezelfde olie, daarna heb ik er goedkope Eurol Super Lite 5W40 halfsynthetische olie in gedaan en na ruim 10.000km heb ik die afgetapt en vervangen door volsynthetische 0W30.

Auto klinkt nu een stuk minder rauw, start 's morgens ook veel beter, maar nog steeds wel flink blauw roken de eerste paar slagen (alhoewel het wel minder erg is dan voorheen).

Gok dat de kleprubbers hard zijn geworden na 15 jaar en daarnaast twijfel ik aan de gloeibougies. Enige puntje daar: bij de 1.4HDI zijn die heel dun, ze kunnen breken bij het losdraaien en als je ze los krijgt en er zit koolaanslag op krijg je ze er niet uit. Als ze dan breken mag de kop eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:30
_JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:47:

Maargoed, er is 50.000km gereden met dezelfde olie, daarna heb ik er goedkope Eurol Super Lite 5W40 halfsynthetische olie in gedaan en na ruim 10.000km heb ik die afgetapt en vervangen door volsynthetische 0W30.

Gok dat de kleprubbers hard zijn geworden na 15 jaar en daarnaast twijfel ik aan de gloeibougies.
Er zijn simpelere manieren om een vuile motor schoon te krijgen met het juiste additief.(er zijn tal van merken)
En om een oude motor weer stiller en beter lopend te krijgen, bv door een extra MoS2 coating op de lagers af te laten zetten. Dat doe je dan in de schone olie.

Voor (klep)rubber regeneratie is ook een additief verkrijgbaar

Als de gloeibougies niet goed zijn krijg je doorgaans een melding.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Teijgetje ECU zou moeten weten of de gloeiers nog werken, heb dat destijds uit kunnen lezen bij mijn vorige 1.4 HDI. Melding krijg je niet.

Voor nu geniet ik van beter starten en stillere motor met de nieuwe olie. Had ook nog wel 5000km door kunnen rijden, maar het was vrijdag mooi weer, ik had tijd en zoveel kost het nou ook weer niet. Over 5000km is het februari... lig je in de sneeuw te klussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Teijgetje Ik ben huiverig met dit soort "wonder" middeltjes. Liqui Moly is zeker geen Tell Sell merk, maar de claims zijn vaak wel erg sterk. Vooral als je weet dat verhardde seals vrijwel altijd het gevolg zijn onomkeerbare chemische processen in het rubber en de werkzame stoffen in dit soort additieven ook al in goede motoroliën zitten (dat maakt dat Castrol of Valvoline bijv veel duurder is dan Eurol).

Hetzelfde geldt voor engine flush middelen. Ja, ze helpen een schone motor schoon te houden, maar zodra je problemen krijgt door inwendige vervuiling, gaat een flesje reiniger ook niet meer helpen. Er zijn talloze testen online te vinden die dit al hebben bewezen.

Devies is altijd, goed onderhoud vooraf, voorkomt ellende later.

@_JGC_
Dunnere olie kan de motor, zeker bij koudstart, inderdaad stiller maken, maar geeft ook risico ook juist hoger olieverbruik... Ik ben bij de BMW ooit juist overgestapt op 10W40 om olieverbruik tegen te gaan (zat eerst 5W30 in).

Verschil tussen half- en volsyntheet is trouwens niet relevant. Dat is een hardnekkig fabel, maar als er al een verschil is, is dat volsyntheet juist alleen maar beter is omdat het chemisch gezien uniformer is qua samenstelling. Verder is er chemisch gezien totaal geen reden waarom je mineraal, half- of volsyntheet niet zou mogen mengen. Net zoals dat je verschillende viscositeiten absoluut niet zou mogen mengen.
Als je bijvult, is het altijd verstandig om dit met dezelfde olie te doen die al in de motor aanwezig is, maar als de nood aan de man is, en dezelfde olie is niet voor handen, kan er ook prima een ander merk of andere viscositeit gebruikt worden, met die kanttekening dat het verstandig is om daarna wel de olie zo snel mogelijk te verversen. Maar dat is meer omdat na mengen de optimale werking niet meer gegarandeerd kan worden. Niet omdat binnen 100km je motor uit elkaar zou knallen. ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 met 300ml bijvullen in 10.000km, waarvan ik niet eens weet of die 300ml er na de verversing eigenlijk wel in zat, vind ik het olieverbruik van dit ding laag. Durf dus wel naar een dunnere olie te gaan, en zo niet, dan gooi ik er in het vervolg gewoon weer 5W40 in.

Bij deze motor is mengen ook niet erg, dat ding mag alles hebben van 0W30 tot 10W40. Met die laatste zal je alleen geen 30.000km halen. Die 0W30 is een low SAPS olie, voor deze motor niet nodig maar alles wat er niet in zit komt ook niet uit de uitlaat.

Heb vorige keer gekozen voor 5W40 omdat ik het had staan, niks goedkoper dan olie die je al hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik kan ook weer aan de hobby/schoonmaak, gisteren heeft de Swift een nokkenaskeerring uitgespuugd, die was een beetje uitgehard na 10 jaar. Nog net op tijd met rammelende klepstoters en een halve liter olie kunnen parkeren. Keerring vervangen is een half uur werk, ik zie meer op tegen de zwarte, vettige motorruimte schoon te moeten maken :|

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:56:
@deepbass909 met 300ml bijvullen in 10.000km, waarvan ik niet eens weet of die 300ml er na de verversing eigenlijk wel in zat, vind ik het olieverbruik van dit ding laag. Durf dus wel naar een dunnere olie te gaan, en zo niet, dan gooi ik er in het vervolg gewoon weer 5W40 in.

Bij deze motor is mengen ook niet erg, dat ding mag alles hebben van 0W30 tot 10W40. Met die laatste zal je alleen geen 30.000km halen. Die 0W30 is een low SAPS olie, voor deze motor niet nodig maar alles wat er niet in zit komt ook niet uit de uitlaat.
Mengen wordt vooral afgeraden omdat je niet weet wat o.a. verschillende viscositeitsmodifiers met elkaar doen. Een mengsel kan zomaar een viscositeit krijgen die niet tussen de waarden van de gemengde olie ligt, maar daarbuiten (bijv. gaat gedragen als een 15W30). Dat de motor niet zo kritisch is, maakt dan niet zoveel meer uit, het uiteindelijke mengsel ligt nog steeds buiten de specs.

Of het gebeurt, kan je eigenlijk alleen goed inschatten als je exact weet wat er in de olie zit en hoe en of dit met elkaar reageert. Dus is het advies om veiligheidshalve het niet te doen of alleen als je niet anders kan.

Uiteindelijk moet die blauwe rook ergens vandaan komen, en als het olie is, zoals je zelf schrijft, dan moet je ook wel verbruik hebben. Mijn BMW verbrandde ook olie (ik moest een liter per 10.000km bijvullen), maar had geen rook of ruikbare olieverbranding.

Je geeft alleen wel aan te vermoeden dat er olie verbrand wordt en je stapt over op juist een dunnere olie. Dat matched niet helemaal met elkaar. Normaal ga je dan juist naar een iets dikkere olie.
Heb vorige keer gekozen voor 5W40 omdat ik het had staan, niks goedkoper dan olie die je al hebt staan.
Dat is zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:28
Ik was vandaag m'n banden aan het wisselen van zomer naar winterbanden, en dit kwam ik tegen qua remblokken. Ik vind het aan de dunne kant, wat denken jullie, kan dit nog ff mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DamP5aq_rQfnNrRI1lRm768pTys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R9YVL2FDaBHP5EeeLbRi4qy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1DVn7kC8Fv9tXTfPw9plLqbwvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXNBC340hBRJB38cO985u7HH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOI-R9JtyC7-smRem_fVlRuI20g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2ixGNleMz7VtA1JJ61vt88D.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Chriztiaan voorkant kan nog wel even mee, de achterkant kan ik niet beoordelen omdat je enkel foto's hebt gemaakt van de remklauwen en niet van de blokken of eventueel aanwezige remvoering ;)
Tip: maak een foto recht vanaf boven

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
MadMarky schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:30:
@Chriztiaan voorkant kan nog wel even mee, de achterkant kan ik niet beoordelen omdat je enkel foto's hebt gemaakt van de remklauwen en niet van de blokken of eventueel aanwezige remvoering ;)
Tip: maak een foto recht vanaf boven
:9 nu zit de velg er natuurlijk alweer omheen, ik ga morgen bij licht eens kijken of ik er langs een fotootje kan schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je remschijven moeten dit keer trouwens ook vervangen worden gelijk met de blokken. Ik zie zowel voor als achter een flinke lip aan de buitenrand.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
MadMarky schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:33:
Je remschijven moeten dit keer trouwens ook vervangen worden gelijk met de blokken. Ik zie zowel voor als achter een flinke lip aan de buitenrand.
Heb de auto 2 maanden geleden gekocht, met 6 maanden Bovag garantie. Bij de verkoopcheck hebben de monteurs genoteerd dat de blokken nog zeker 15k mee kunnen, dus minstens tot de volgende beurt. Ik heb daar nu wat twijfels over

[ Voor 3% gewijzigd door Chriztiaan op 02-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Chriztiaan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:37:
[...]

Heb de auto 2 maanden geleden gekocht, met 6 maanden Bovag garantie. Bij de verkoopcheck hebben de monteurs genoteerd dat de blokken nog zeker 15k mee kunnen, dus minstens tot de volgende beurt. Ik heb daar nu wat twijfels over
15K zie ik die blokjes op de laatste foto nog wel doen, maar die andere foto's kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:54:
[...]

15K zie ik die blokjes op de laatste foto nog wel doen, maar die andere foto's kan ik niet beoordelen.
Qua dikte van de schijven, daar valt eigenlijk alleen echt iets over te zeggen door ze te meten. Verschil tussen een nieuwe en versleten remschijf is vaak maar 2mm of minder (voor mijn Bravo gaat het om 1,8mm tussen nieuw en versleten). Dat is niet met het blote oog te zien. Schijven die zichtbaar versleten zijn, zijn vaak al ver voorbij de minimale dikte.

Ik vind het persoonlijk nogal lastig te zien hoe lang alles nog mee kan gaan. Sowieso is de achterkant niet te zien, terwijl die kant juist vaak als eerste last krijg van een roestranden.

Maar de voorzijde ziet er prima uit, zelfs erg weinig roest op de rand van de schijf.

Hoeveel kilometer je nog kan, dat ligt o.a. aan je rijstijl en gemiddelde rit type (snelweg gebruik geeft weinig slijtage, stedelijk of provinciale wegen juist veel).

Maar je volgende beurt ga je met deze schijven en blokken zo goed als zeker nog wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
deepbass909 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:15:
[...]

Qua dikte van de schijven, daar valt eigenlijk alleen echt iets over te zeggen door ze te meten. Verschil tussen een nieuwe en versleten remschijf is vaak maar 2mm of minder (voor mijn Bravo gaat het om 1,8mm tussen nieuw en versleten). Dat is niet met het blote oog te zien. Schijven die zichtbaar versleten zijn, zijn vaak al ver voorbij de minimale dikte.

Ik vind het persoonlijk nogal lastig te zien hoe lang alles nog mee kan gaan. Sowieso is de achterkant niet te zien, terwijl die kant juist vaak als eerste last krijg van een roestranden.

Maar de voorzijde ziet er prima uit, zelfs erg weinig roest op de rand van de schijf.

Hoeveel kilometer je nog kan, dat ligt o.a. aan je rijstijl en gemiddelde rit type (snelweg gebruik geeft weinig slijtage, stedelijk of provinciale wegen juist veel).

Maar je volgende beurt ga je met deze schijven en blokken zo goed als zeker nog wel redden.
Dikte van de schijven wordt bij mijn weten niet echt naar gekeken. Er zijn wel specificaties en eisen van de fabrikant, maar meestal gaan schijven idd nog ver daar voorbij (en doen ze het dan nog steeds "prima")

Ik heb ooit een 206 door de keuring gekregen met adviespunt om schijven en blokken te doen (bij de dealer). Die heb ik 2 weken later bij de beun laten vervangen, ik had niet nog een week langer mogen wachten, die schijfjes waren echt nog maar enkele mm dik (geventileerd) en begonnen op de binnenkanten al weg te vreten.
Vorige auto ook met adviespunt door de keuring gekregen, mocht je met 2 benen aanstampen om stil te komen staan. Ik verbaasde me over hoe ver ik die zuigers terug moest stellen na vervangen van schijven en blokken, en daarna verbaasde ik me erover dat die zuigers niet gingen lekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:45
Chriztiaan schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:24:
Ik was vandaag m'n banden aan het wisselen van zomer naar winterbanden, en dit kwam ik tegen qua remblokken. Ik vind het aan de dunne kant, wat denken jullie, kan dit nog ff mee?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hoe kun je deze vraag nou posten met foto`s waarvan op 2 van de 3 foto`s de remblokken niet eens te zien zijn. Heel apart :9

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
FSSF schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:32:
[...]

Hoe kun je deze vraag nou posten met foto`s waarvan op 2 van de 3 foto`s de remblokken niet eens te zien zijn. Heel apart :9
Niet over nagedacht bij maken van de foto's, zo had ik beste licht voor 't totaalplaatje, toen velgen er weer om gelegd en later op m'n pc foto's nog eens gaan bekijken. I know, niet handig :')

Wel bedankt voor de antwoorden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@_JGC_
Je bedoelt vast dat ze bij het vaststellen van dat de blokken nog 15K meegaan niet is gekeken naar de dikte van de schijven.
Schijven hebben gewoon hun tolerantie en daar hou je je beter aan, ongeacht of je denkt dat ze nog wel mee kunnen als ze wat te dun zijn geworden. Je leeft maar één keer.

Heb zelf een afgebroken schijf meegemaakt van een voorwiel met 20 km per uur (Scorpio), je staat in 1x dwars, zelfs met dus haast geen snelheid. Moet er niet aan denken dat dat met een hoge snelheid gebeurd was. Dat had ik waarschijnlijk niet overleefd.

@Chriztiaan
Zoals @deepbass909 al zegt over de schijven, alleen meten is weten. De roestrand zegt niet zoveel, zorgt hooguit, net als de ribbels, dat nieuwe blokken iets meer tijd nodig hebben om te zetten, en dat ze eerder op zijn.
Het enige waar je wat over kan zeggen bij remblokken zijn de voeringen, en dan zowel binnen als buiten, meer hoef je niet op de foto te zetten.
De enige voering die ik op foto 3 zie, van de buitenzijde, is imo nog onduidelijk ook, de voering zit schijnbaar ver van de schijf af als ik de zwarte schaduw bekijk. Wellicht zie ik het verkeerd maar een voering "ligt" normaal tegen de schijf aan, en loopt iets los als de druk van de cilinder af gaat. Maar schaduw of een opening zie je normaal niet.
Alle opmerkingen ten spijt, ook aan die voering kan je niet zien hoe lang de rem nog meegaat, dat hangt af van de dunste voering per rem(schijf). De binnenkant kan best helemaal op zijn.

Je zal dus echt foto`s van beide voeringen per rem moeten maken om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Normaal meet je bij vervangen van blokken ook de schijven op, en vervang je die als ze aan de ondergrens zitten. In alle andere gevallen gaat de schijf dan de nieuwe blokken wel mee, of laat je ze even vlak draaien als ze nog dik genoeg zijn. Kost een fractie van nieuwe maar de blokken gaan langer mee op gladde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Semi off topic, maar toch te leuk om niet te delen (IMHO)

Dit is een filmpje van mijn hobby club, de werkplaats (en alle tools) die je ziet heb ik toegang toe :7
[YouTube: rLab Makes : 2021 Christmas Tree]

De skills die Steve heeft heb ik helaas nog niet (de bierbuik ook niet :+ )

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:24:
[...]

Dikte van de schijven wordt bij mijn weten niet echt naar gekeken. Er zijn wel specificaties en eisen van de fabrikant, maar meestal gaan schijven idd nog ver daar voorbij (en doen ze het dan nog steeds "prima")
Ligt natuurlijk wel aan de auto. Mijn BMW wordt vrij snel gevoelig voor trillende remmen als de schijfdikte onder het minimum zakt. Die halve millimeter beïnvloedt de warmtecapaciteit namelijk best wel. Nu kom je in Nederland niet snel in situaties waarin je remmen echt op de proef worden gesteld, maar ga een keer de heuvels/bergen in of op de autobahn met 200km/u rijden en dan wil je echt wel dat je remmen de maximale warmteafvoer kunnen halen.
Ik heb ooit een 206 door de keuring gekregen met adviespunt om schijven en blokken te doen (bij de dealer). Die heb ik 2 weken later bij de beun laten vervangen, ik had niet nog een week langer mogen wachten, die schijfjes waren echt nog maar enkele mm dik (geventileerd) en begonnen op de binnenkanten al weg te vreten.
Vorige auto ook met adviespunt door de keuring gekregen, mocht je met 2 benen aanstampen om stil te komen staan. Ik verbaasde me over hoe ver ik die zuigers terug moest stellen na vervangen van schijven en blokken, en daarna verbaasde ik me erover dat die zuigers niet gingen lekken.
In de APK is het wel een eis dat remschijven van voldoende dikte moeten zijn, wat er op neer komt dat ze dus niet onder de minimale dikte voorgeschreven door de fabrikant mogen zijn. In de praktijk wordt dit echter niet vaak gecontroleerd en kijken ze vooral naar roestvorming en andere schade/slijtage (zoals lipvorming) die makkelijk te zien en voelen is.

Je voorbeelden zijn eigenlijk voorbeelden van situaties die binnen de APK-regels nooit goedgekeurd hadden mogen worden :X Een rem waar je zo hard op moet trappen als je beschrijft, zou op een rembank nooit voldoende remkracht op gewekt kunnen hebben.

Zeker zaken als remmen moeten gewoon op orde zijn en ik vervang die zelf liever te vroeg dan te wachten tot ze echt versleten zijn. Je zou maar een fietser aanrijden omdat je remmen zo dun zijn geworden dat ze scheuren/breken tijdens een noodstop op droge weg. En ja, dat gebeurt echt als je schijven te dun worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Die "met twee benen" is spreekwoordelijk, het was een ouder model 206 uit 2003 waar nog geen brake assist en ABS op zaten, met massieve schijven. Als je dan van een modernere auto komt, en al helemaal met blokken en schijven die aan hun eind zitten, heb je het idee dat je met twee poten dat pedaal moet stampen om te stoppen.
Na het vervangen van blokken en schijven was dat al een heel stuk beter, maar een nieuwe auto met brake assist, ABS en geventileerde schijven zal het niet worden. Toen ik daarna in mijn huidige 206 stapte die dat wel had, zat ik met mijn neus op het stuur bij eerste remactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Fun, wordt weer uitlaatje sleutelen deze week. Had nog geen sporty sound gehoord, maar bij starten en uitzetten hoor ik wat rammelen achter. Blijkt de achterdemper klem tegen de chassisbalk te hangen. Starre verbinding tussen einddemper en middenpijp is flexibel, dus daar is wat rot.
Straks de middenpijp maar even ophangen met een draadje en kijken welke flens er rot is. Hoop de demper (45 excl BTW), middenpijp is zo'n ding met flexibel stuk bij de kat, die zijn duur.

Het zit nog vast, ik hoor het verder niet, maar als het breekt heb ik vonkenregen onder de auto. vandaar even een draadje erom.

edit: flens van achterdemper ligt los in de klem, lijkt weggerot of aangevuld met gungum. Nu eerst een stukje binddraad van 1mm dik door de uitlaatklem aan de houder van het reservewiel, hangt de boel eerst weer recht. Donderdag nieuwe demper erop.
Vonkenregen was het niet geworden, ding ligt over de achteras.

[ Voor 26% gewijzigd door _JGC_ op 05-12-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Iemand een idee waar je autel tpms sensoren kan laten overschrijven met OEM code? Mijn garage kon dat niet voor elkaar krijgen bij mn 2ehands gekochte set winterbanden+velg. Hun oplossing nieuwe sensoren a 2-300 eu.

Lijkt me sterk dat niemand die dingen kan overschrijven in nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Wat voor auto? Er zijn merken waarbij dat alleen kan met originele diagnose software. En veel universeel garages hebben dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Swift is ook weer gefikst. Heerlijk sleutelen, zonder al dat plaatwerk om de riem heen, letterlijk een half uurtje werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYmHa9sd1MO10ctKmOElGWIsg5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvKGV9cm9z0ZjHu34o0MijEB.jpg?f=fotoalbum_large

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Peenutzz ik ben jaloers op je... ik mag deze week de dynamo van m'n 1.4HDI vervangen, die ging vanmorgen kapot, spanning was 11.89V. Wel gewoon mee doorgereden, eerst wel even een reserve accu en gereedschap opgepikt thuis.

Het is een diesel, die rijdt met dat lampje gewoon nog 50km door met lampen en alles aan. Hoef me pas zorgen te maken als alle elektrische systemen uitvallen :X. Gek genoeg was na een ritje snelweg het lampje uit, dus kan zijn dat ie met voldoende toeren nog wel iets laadt.

Heb even wat filmpjes bekeken, maar motorsteun en ECU moeten eruit en dan is het kiezen tussen de stuurbekrachtigingspomp eraf of de airco compressor. Ik kies voor de stuurbekrachtigingspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@_JGC_ Er blijft ook wel van alles stuk gaan hè?

Defecte dynamo heb ik ook gehad:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7378/27128109695_013539c430_b.jpg
Ingesleten sleepringen van de spanningsregelaar. Deze bleef daardoor koolborstels opvreten.

Uiteindelijk heb ik de dynamo uitgebouwd, 's ochtends naar een revisiebedrijf gebracht en een dag later volledig gereviseerd weer ingebouwd en tot het moment van schorsen werkte die nog perfect.

Bij de BMW was hij dan wel weer heel makkelijk uit te bouwen (kost me nog geen half uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Auto is bijna 16 jaar oud, 360.000km op de teller. Bij mijn vorige HDI die ik heb gereden stierf de dynamo bij 320.000km (die heb ik van 116.000 naar 345.000km gereden, nog altijd spijt dat ik die heb ingeruild voor een 207 1.6VTI).

Had het ook wel gedacht overigens, stationair zag ik de binnenverlichting gewoon pulseren in lichtsterkte, dan weet je al dat er iets niet klopt. Dat was opgelost met een nieuwe accu, maar blijkt dat dynamo nu stationair helemaal niks meer doet.

Nieuwe Eurotec dynamo zonder gedoe met statiegeld is 100 euro excl BTW, komt morgen binnen. Zoals ik al zei, onderdelen voor een 206 zijn goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 06-12-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vanmorgen in de kou liggen sleutelen: stuurbekrachtiging pomp eraf, airco compressor eraf en toen kon pas de dynamo eraf.

Oude was een valeo, nieuwe is een gereviseerde valeo. Geeft nu weer mooi 14V.

Van 9:15 tot 13:30 bezig geweest (incl koffie en eten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik heb een stel originele metalen Volvo velgen met winterbanden gekregen die ik wil monteren op mijn V70 classic. Ik heb nu licht metalen velgen.

Ik heb nog nooit metalen velgen gemonteerd, het ziet er allemaal wat ‘anders’ uit, met name vraag ik mij af of ik de zelfde bouten kan gebruiken.

Hier de metalen velg met de bouten waarmee de licht metalen velg vast zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGuRD0ayL6G8IU9p-_zMZT-sS5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYktG7JDufXTHSyc7X4wLoBP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdBSdmovGlKlYwozCBzWeaSN0LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoPu22tkKNBKDKTdu6zBI7AE.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de volledigheid hoe het er bij mijn licht metalen velgen uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2-nvDUQPGWuXHxRJ3KbInBfkEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHPFTmOjgwvs6Uq54JvRZQK6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vp-_a7JWvGXItHqTNntr22mJok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PU7418n5htbASYXGX2JV0QHi.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit met de metalen velg zo? Dan zet ik hem vast en doe ik de overige drie :)

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 13-12-2021 16:51 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

EMP schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:49:
Ik heb een stel originele metalen Volvo velgen met winterbanden gekregen die ik wil monteren op mijn V70 classic. Ik heb nu licht metalen velgen.

Ik heb nog nooit metalen velgen gemonteerd, het ziet er allemaal wat ‘anders’ uit, met name vraag ik mij af of ik de zelfde bouten kan gebruiken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt dit met de metalen velg zo? Dan zet ik hem vast en doe ik de overige drie :)
Wat voor velgen zijn dat? lijken wel thuisbrengers..
Mijn steelies op de camper hebben veel meer luchtgaten..

Maar voor de rest moet dat weg goed gaan lijkt me.. door de vorm van de bouten trekken ze zichzelf wel recht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

ToolkiT schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:00:
[...]

Wat voor velgen zijn dat? lijken wel thuisbrengers..
Mijn steelies op de camper hebben veel meer luchtgaten..

Maar voor de rest moet dat weg goed gaan lijkt me.. door de vorm van de bouten trekken ze zichzelf wel recht..
Geen idee wat het exact voor velgen zijn. Ik weet dat ze van ‘een’ V70 afkomen en dat er goede (lees: niet te oude en met 6+ mm profiel) winterbanden op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBNzh7D0jvJem868pKh6lMePwHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4X4RrncjpniibGxHVHXeVfJU.jpg?f=fotoalbum_large

Met de wieldop ziet her er al een stuk minder sjofel uit.

Heb ze trouwens gemonteerd en een testrondje gereden. Voelt goed!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 00:50

Wok

Dakloos...

Zeer waarschijnlijk zit dat wel goed, @EMP :)

Je stalen velgen zitten gemonteerd met conische bouten en de lichtmetalen velgen lijken ook conische bouten te moeten hebben. Je zou nog even heel goed kunnen kijken naar het pasvlak voor de bouten van de lichtmetalen velgen om zeker te stellen dat het inderdaad een conisch vlak is en niet bolconisch, maar voor zover ik weet heeft Volvo nooit bolconische bouten toegepast, maar alleen conisch.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:59
@Wok heeft gelijk. Ik heb ook een C70 classic en inderdaad, daar zitten conische bouten bij het lichtmetaal dus dat komt wel goed. Voor de mooiigheid zou je bij het 'nieuwe' licht metaal een setje (origineel) verchroomde kunnen kopen, Bijvoorbeeld:

https://www.rendcarparts....rdelen/3546899/RD3546899S

Is tweedehands waarschijnlijk nog wel voordeliger aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:55
Heren,

Ik heb op mijn dashboard van mijn auto (Audi TT MK2), onder de cockpit, een ledje die groen knippert en soms een geluidje maakt net na het starten. Maar nu heb ik eerlijk geen idee wat het is :+ .. Wel kan ik het aan/uit -zetten d.m.v. een schakelaar die 'verborgen' zit onder het stuur richting de ODBII poort.

Sinds gisteren begon deze ineens rood te knipperen en maakt een piepend geluid, zie video;

Nu kan in dit dus omzeilen door de knop om te schakelen, maar lijkt mij(?) niet de bedoeling. Maar wat is het en/of betekend het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Iets van een aftermarket ingebouwd alarm lijkt mij. En daar zal die knop ook wel mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 21:32
EMP schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:49:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel eerlijk... als je het netjes/mieren neuqen wilt doen zou je aparte bouten moeten nemen voor de stalen velg.
Stalen velg is vrij dun qua vlees vergeleken met een lichtmetalen velg. Stalen velg zal ook lichtelijk een rand in de bout maken en als je die weer overzet naar de lichtmetalen velg zou dat beschadiging in kunnen maken.

Maar alles gewoon netjes op moment zetten, rondje rijden en even na checken moet het goed komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
wauskoek schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:23:
[...]

Heel eerlijk... als je het netjes/mieren neuqen wilt doen zou je aparte bouten moeten nemen voor de stalen velg.
Stalen velg is vrij dun qua vlees vergeleken met een lichtmetalen velg. Stalen velg zal ook lichtelijk een rand in de bout maken en als je die weer overzet naar de lichtmetalen velg zou dat beschadiging in kunnen maken.

Maar alles gewoon netjes op moment zetten, rondje rijden en even na checken moet het goed komen ;)
Beschadigen van een wielbout zou ik me geen zorgen over maken. Als de bouten van een beetje kwaliteit zijn, zijn ze veel harder dan het staal van een velg en vervormt eerder het boutgat van een stalen velg.

Belangrijkste is om te controleren of de vorm gelijk is (dat lijkt het geval) en of de bouten niet te lang zijn. Voor lichtmetaal moeten soms namelijk langere bouten gebruikt worden en als je dezelfde bouten vervolgens voor staal gebruikt, kunnen ze te ver uitsteken. Na montage even het wiel ronddraaien en je merkt direct of het wiel vrij ronddraait (en de bouten dus niet te lang zijn).

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
@deepbass909 aangezien EMP er al mee heeft gereden zal die lengte ook wel goed zijn. Of hij heeft nu geen handrem meer :+ (of zit die bij dit type Volvo niet in de achterremschijf?)

Flickr - Strava

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
GWBoes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:30:
@deepbass909 aangezien EMP er al mee heeft gereden zal die lengte ook wel goed zijn. Of hij heeft nu geen handrem meer :+ (of zit die bij dit type Volvo niet in de achterremschijf?)
Het was ook meer in algemene zin bedoeld ;) Rond deze tijd komt de vraag vaker voorbij. Iets met wintervelgen enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Vandaag wat klussen aan de Yaris en Fiat gedaan. De Yaris heeft nieuwe schijven en blokken voor gekregen (niet heel spannend verder). Voor de Fiat stond ook een simpel klusje op het programma, namelijk het vervangen van de oude mistlichten die lek waren en lelijk waren geworden.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51761455223_e091f914c6_b.jpg

Binnen een uur stond de Fiat er echter zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51761455268_c2aeb9402e_b.jpg

Want volgens Italiaanse logica kan je de lampen vervangen vanuit de wielkasten, wat de officiële instructie alleen "vergat" is dat er rechts een luchtfilter (de zwarte cilinder onder de koplamp) achter de bumper zit die iedere vorm van toegang tot de mistlamp blokkeerde :F De meeste tijd van dat uur ging dus ook op hoe ik volgens de officiële instructies bij de rechter lamp kon komen...

Uiteindelijk bleek het demonteren van de voorbumper trouwens vrij eenvoudig. Naast de modderkuipen waren het namelijk maar 9 extra schroeven.

En iets later (nadat ik de bumper er weer af had gehaald om de stekkers aan te sluiten |:( ):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51761213426_637f0800ae_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ik had een olielekkage aan mijn Corolla.
Was in eerste instantie alleen zweten, maar werd steeds erger.
Toen er druppels onder de auto lagen was dat ook figuurlijk de druppel om het te repareren.
Was de pakking tussen het blok en het distributiedeksel.

Flinke klus om die pakking te vervangen:
-Uitlaat + uitlaatspruitstuk eraf
-Dynamo en airco compressor eraf
-Motorsteun eraf
-Alle KVS eruit een waterpomp eraf
-Krukaspoelie eraf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYyG0uA2W-zd9rLoNuiJz_m25yg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9syj8MAoaA4VjsJcQCZOodK.jpg?f=fotoalbum_medium

Maargoed, auto is nu weer lek-vrij, dat is wel zo fijn :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:22:
Ik had een olielekkage aan mijn Corolla.
Was in eerste instantie alleen zweten, maar werd steeds erger.
Toen er druppels onder de auto lagen was dat ook figuurlijk de druppel om het te repareren.
Was de pakking tussen het blok en het distributiedeksel.

Flinke klus om die pakking te vervangen:
-Uitlaat + uitlaatspruitstuk eraf
-Dynamo en airco compressor eraf
-Motorsteun eraf
-Alle KVS eruit een waterpomp eraf
-Krukaspoelie eraf

[Afbeelding]

Maargoed, auto is nu weer lek-vrij, dat is wel zo fijn :)
Ja maar, het is een Toyota, die lekken toch nooit olie (als ik klokjerond van autoweek mag geloven) :+

Maar lekker klusje inderdaad... Moest de airco compressor helemaal weg of kon je die aangesloten aan de kant leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:25:
[...]
Ja maar, het is een Toyota, die lekken toch nooit olie (als ik klokjerond van autoweek mag geloven) :+
Ik heb niet echt het idee dat Toyota's van na 2000 nou zo heel veel beter zijn dan andere auto's.
Sowieso is de Corolla in Engeland gebouwd, dus dat is alvast -1.
En dit was een goedkoop en afgetrapt exemplaar.

Dit heb ik al vervangen:
-Koppeling
-Versnellingsbak (lager kapot en synchro's versleten, waarschijnlijk vanwege te lang doorrijden met versleten koppeling)
-Motorsteun (hydrosteun lek)

Onderhoud:
-Alle filters
-Motorolie
-Bougies

Dit staat nog op het lijstje:
-Remmen voor (klauwen, blokken, schijven)
-Katalysator (lijkt niet goed meer te zijn, P0420 melding)
-Radiateur (is nieuw, maar lijkt te lekken)
-Condensor
-Tankdop (auto stinkt gigantisch naar benzine de laatste tijd, tankdop is sowieso lek en daarna even verder kijken of er nergens anders benzine lekt)

Eigenlijk veel te veel werk, ik had beter het ding meteen kunnen slopen en de 2ZZ-GE in de MR-2 moeten hangen.
Maargoed, de carosserie is niet rot, dus als hij na deze reparaties weer een jaar of 4-5 kan rondtuffen vallen de kosten mee.
En doortrekken naar 8200 rpm in zo'n bejaardenhok blijft ook wel grappig :D
Maar lekker klusje inderdaad... Moest de airco compressor helemaal weg of kon je die aangesloten aan de kant leggen?
Die kon met de leidingen eraan vastgeknoopt worden aan het inlaatspruitstuk.
Voor komende zomer ga ik wel de condensor vervangen, het is namelijk niet de vraag of de condensor lek gaat, maar wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@deepbass909 Van mijn Bravo staan die ook al jaren op de nominatie om vervangen te worden maar als ik dit zo zie laat ik ze lekker zitten zolang het voor de APK geen problemen oplevert. O-)

bekend kenteken trouwens, is er één uit de demoserie van het nieuwe modeljaar, waarschijnlijk met een licht grijs dashboard en 16" lm wielen of niet?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
GWBoes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:50:
@deepbass909 Van mijn Bravo staan die ook al jaren op de nominatie om vervangen te worden maar als ik dit zo zie laat ik ze lekker zitten zolang het voor de APK geen problemen oplevert. O-)

bekend kenteken trouwens, is er één uit de demoserie van het nieuwe modeljaar, waarschijnlijk met een licht grijs dashboard en 16" lm wielen of niet?
klopt, ik wist niet dat het een demoserie was.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48718645606_ce1a57a1e6_b.jpg

en inderdaad 16" licht metaal (maar dat hebben toch zo'n beetje alle Bravo's?)

Overigens heb ik nog een uitdaging met de radio. De vergrendelveren zijn afgebroken en ik krijg hem er niet meer uit.

Vervangen van de mistlampen valt eigenlijk wel mee, je moet alleen gewoon direct de bumper demonteren. Naast de schroeven van de modderkuipen zijn het uiteindelijk maar 9 extra schroeven en een paar klemmen en dan is hij eraf. Het is alleen wel een groot en onmogelijk ding als hij eraf is.
Ik denk dat het serieus nog geen uurtje werk is als je gelijk de bumper demonteert en er niks vastgeroest zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@deepbass909
Voor een auto die als demo geleverd werd vond ik het toen wel raar dat er 16" op zat vandaar. Maar toch zie ik veel 17" voorbij komen en rij zelf op 18.
Radio is wel een dingetje ja, schroefjes voor dat paneel eromheen zitten achter de rand van de radio dus via daar lukt het ook niet. Word dan waarschijnlijk vissen, wringen en vloeken, zelfs met de originele pinnen wil die er al slecht uit.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
GWBoes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:36:
@deepbass909
Voor een auto die als demo geleverd werd vond ik het toen wel raar dat er 16" op zat vandaar. Maar toch zie ik veel 17" voorbij komen en rij zelf op 18.
Radio is wel een dingetje ja, schroefjes voor dat paneel eromheen zitten achter de rand van de radio dus via daar lukt het ook niet. Word dan waarschijnlijk vissen, wringen en vloeken, zelfs met de originele pinnen wil die er al slecht uit.
Ik vind de 16" wel een prima velg. Nette maat, voldoende band voor comfort, prettig geprijsd en ziet er goed genoeg uit.

Met de radio is het al fout gegaan (ik heb de bekende fout gemaakt door de pinnen verkeerd om erin te stoppen). Ik ben er al een middag mee bezig geweest, met zaagbladen en andere dunne, flexibele zaken.

Ik heb nu een aantal verstevigingsstrips uit wisserbladen liggen (die zijn lang, smal en heel stijf/veerkrachtig) en hoop het daarmee voor elkaar te krijgen. Zodra de radio eruit is, haal ik de klemmen eraf, ook zonder blijft die namelijk prima op z'n plek is de ervaring.

De radio moet er eigenlijk uit omdat het hele dashboard eruit moet voor een andere kleine, lullige reparatie... De recirculatieklep werkt niet meer, de verbindingsas tussen klep en actuator is gebroken (bekend zwak punt) en daar kom je alleen bij door het hele dashboard eruit te halen :F

* deepbass909 ziet een trend bij de reparaties aan de Bravo

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:06
Momenteel ben ik van mijn oldtimer al het roest op de metalen onderdelen aan het verwijderen. Met welk spul kan je dit het best nabehandelen om toekomstige roestvorming te voorkomen?
Lees wat wisselende verhalen over Caprotech RX5 icm RX10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1AVaEpH30EiPks_AfwdJKyLg6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5brjikKZcQrNwjdGegeaVJL7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 30-12-2021 14:10 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hari-Bo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:09:
Momenteel ben ik van mijn oldtimer al het roest op de metalen onderdelen aan het verwijderen. Met welk spul kan je dit het best nabehandelen om toekomstige roestvorming te voorkomen?

[Afbeelding]
Ik praat ook maar wat na, maar volgens mij kun je hier tectyl voor gebruiken.

Hoi!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03

thijsco19

KTM 990 SMT

Tectyl, in-oliën, verven / spuiten, vet en nog vele andere manieren.
Het beste? Denk niet dat er een beste manier is.

Ziet er trouwens uit als een deel van het remsysteem? Met daarbij dus remvloeistof in het reservoir?
Je zou het kunnen verven, voorzichtig met een klein kwastje bijvoorbeeld. Nadeel is dan als het inderdaad remvloeistof is en het gaat lekken dat de verflaag stuk gaat.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:48
Hari-Bo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:09:

[Afbeelding]
Je kunt een doorzichtige 2k lak opspuiten nadat je de roest hebt weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
Hallo,

er komt benzinelucht binnen in de passagierscabine via de luchtventilator. Ik heb even geruikt bij de motor en inderdaad ruikt naar gas.

De motor start en rijdt op zich goed, er is ook geen storingsmelder aan. Is er een lekkage aan een van de fuel injectors ? Overigens is het moeilijk vast te stellen waar de lekkage/probleem is ? Misschien met een auto uitlees apparaat is de probleem te achterhalen ?

Ik wil het ook leren om de auto reparatie te doen, daarom kijk ik even of ik het zelf kan met wat informatie.

Het gaat om de auto AUDI A1 benzine 2012 model.

[ Voor 4% gewijzigd door Engine77 op 10-01-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Engine77 Heel lastig te zeggen zonder te weten wat voor auto het is. Met een tester kom je iig niet ver als er geen storingen zijn.
Eerste stap is visueel controleren op lekkages en dan ook vooral rond het inlaatkanaal. Kapotte carterontluchtingslangetjes komen namelijk vaker voor dan benzine lekkages en geven ook een benzine stank in de auto.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engine77
GWBoes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:20:
@Engine77 Heel lastig te zeggen zonder te weten wat voor auto het is. Met een tester kom je iig niet ver als er geen storingen zijn.
Eerste stap is visueel controleren op lekkages en dan ook vooral rond het inlaatkanaal. Kapotte carterontluchtingslangetjes komen namelijk vaker voor dan benzine lekkages en geven ook een benzine stank in de auto.
Het gaat om AUDI A1 benzine motor, 2012. Ik ga uitzoeken waar de carterontluchtingslangetje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

GWBoes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:20:
@Engine77 [...]
Kapotte carterontluchtingslangetjes komen namelijk vaker voor dan benzine lekkages en geven ook een benzine stank in de auto.
De vettige lucht van warme olie is toch net wel even anders dan de typerende geur van benzine?
In theorie is het mogelijk dat de carterventilatie naar benzine stinkt, maar als er zo significant veel brandstof in je motorolie zit heb je hele andere problemen dan een losgeschoten ontluchtingsslangetje :X

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Ik ben net een maand in het bezit van een Renault Clio 2 1.6 uit 2005 die als “boodschappenhok” voor de winter ingezet zou worden. Per ongeluk bleek het een “Dynamic luxe” uitvoering met toeters en bellen te wezen waarvan het meeste warempel nog werkt ook :D

Nu is afgelopen week de distributieriem plots met pensioen gegaan. Ik leer graag bij als het op sleutelen aankomt maar heb nog nooit een cilinderkop los gehad en/of de distributieriem vervangen. Vroeger heb ik wel het nodige aan brommers gesleuteld en tot nog toe heb ik basaal onderhoud en simpele fixjes op 6 auto’s zelf gedaan.

Deze auto is financieel total loss. Lokale garages waar ik wel is kom raden het laten maken door hen steevast af vanwege de verwachte kosten. Het helpt vooral voor de arbeid niet dat er amper werkruimte rond de motor is.

Nu spookt het bij mij om het zelf proberen te (leren) fixen op dit hok. Er is online redelijk wat te vinden over de K4M motor die erin ligt en onderdelen bij elkaar shoppen (incl. worst-case alle 16 kleppen) moet lukken voor €300 ongeveer.

Nu is mijn vraag: Zou dit ook maar een kans van slagen kennen voorspellen gokken jullie?

Mijn afweging daarbij is dat ik voor €300 niks anders koop en de sloop hoe dan ook deze auto die niet rijd zou krijgen.

De clio fora echter (voor mogelijke hulp) lijken een beetje doodgebloed en ik zie mezelf al vloekend op de oprit liggen.
Bovendien besef ik me maar al te goed dat iets losmaken niet even lastig is als weer werkend in elkaar zetten.. Laat staan “op tijd” zetten.

één is geen, twee is één

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

jgj82

Ja, maar = nee

Wackoz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:35:
Ik ben net een maand in het bezit van een Renault Clio 2 1.6 uit 2005 die als “boodschappenhok” voor de winter ingezet zou worden. Per ongeluk bleek het een “Dynamic luxe” uitvoering met toeters en bellen te wezen waarvan het meeste warempel nog werkt ook :D

Nu is afgelopen week de distributieriem plots met pensioen gegaan. Ik leer graag bij als het op sleutelen aankomt maar heb nog nooit een cilinderkop los gehad en/of de distributieriem vervangen. Vroeger heb ik wel het nodige aan brommers gesleuteld en tot nog toe heb ik basaal onderhoud en simpele fixjes op 6 auto’s zelf gedaan.

Deze auto is financieel total loss. Lokale garages waar ik wel is kom raden het laten maken door hen steevast af vanwege de verwachte kosten. Het helpt vooral voor de arbeid niet dat er amper werkruimte rond de motor is.

Nu spookt het bij mij om het zelf proberen te (leren) fixen op dit hok. Er is online redelijk wat te vinden over de K4M motor die erin ligt en onderdelen bij elkaar shoppen (incl. worst-case alle 16 kleppen) moet lukken voor €300 ongeveer.

Nu is mijn vraag: Zou dit ook maar een kans van slagen kennen voorspellen gokken jullie?

Mijn afweging daarbij is dat ik voor €300 niks anders koop en de sloop hoe dan ook deze auto die niet rijd zou krijgen.

De clio fora echter (voor mogelijke hulp) lijken een beetje doodgebloed en ik zie mezelf al vloekend op de oprit liggen.
Bovendien besef ik me maar al te goed dat iets losmaken niet even lastig is als weer werkend in elkaar zetten.. Laat staan “op tijd” zetten.
Wat kost een gebruikte cilinderkop? Tel daar nog een koppakking, nieuwe bouten, riem, wat rollen en misschien een waterpomp bij op. Ik geloof niet dat dat voor 300 euro lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:23

JdM

Humbled

Een kop vervangen is dan tot daar aan toe, maar als de zuigers en een of meerdere bigends een klap hebben gehad is het echt gewoon voorbij, hoe zeker ben je dat dat niet het geval is? Koop dan een blok uit een sloper en lepel die over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Wackoz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:35:

Die K4M is een beetje vervelend omdat er geen spies op de pulley's zitten, zonder speciaal gereedschap krijg je die niet op tijd.
Zelf zou ik een complete cilinderkop op de sloop halen, of misschien zelfs de hele motor. Maar dat hangt een beetje af van de rest van de situatie (gereedschap, kunde, staat van het onderblok, etc.).
jgj82 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Wat kost een gebruikte cilinderkop? Tel daar nog een koppakking, nieuwe bouten, riem, wat rollen en misschien een waterpomp bij op. Ik geloof niet dat dat voor 300 euro lukt.
Daarom zou ik zelf een compleet blok overhangen. Ik denk dat het wel moet lukken om een compleet blok te krijgen voor 250 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door DaWaN op 10-01-2022 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Dank voor de snelle reacties! als ik jullie zo lees moet ik de schade zeker niet licht inschatten :P Stiekem hoopte ik op een stel kromme kleppen en daarmee erger ontsprongen te hebben.. O-)

Een heel blok wisselen heb ik de middelen en kennis niet voor, al zou dat wel interessanter zijn als dat voor €250,00 uit zou kunnen.

Doppen/sleutel of enigszins universeel nuttig gereedschap kopen heb ik er wel voor over maar verwacht dit geen 4x te gaan doen uiteindelijk dus met limiet.

De clico op bokken, wielkant rechtsvoor leeghalen, motorsteun losmaken en fingers crossed (letterlijk) dat ik erbij kan zag ik me nog wel proberen.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
MadMarky schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:11:
[...]

De vettige lucht van warme olie is toch net wel even anders dan de typerende geur van benzine?
In theorie is het mogelijk dat de carterventilatie naar benzine stinkt, maar als er zo significant veel brandstof in je motorolie zit heb je hele andere problemen dan een losgeschoten ontluchtingsslangetje :X
Voor mensen met een beetje affiniteit met auto's en ervaring met zulke dingen zit er wel verschil in ja. Ik ruik het verschil ook wel maar door veel mensen wordt dit toch omschreven als benzine lucht.

Bron: Heb een tijd op de receptie gezeten bij een Fiat dealer toen er een productiefout zat in de slangetjes, spleten na een paar jaar als een banaan uit elkaar. Klacht was eigenlijk altijd benzine lucht in de auto.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Inmiddels een stalen velg gevonden n.a.v. mijn eerdere vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6fLdacOuAqVM6ePaiMP61QKs40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yse26rnoLyrSbAKo0Ck8ypQB.jpg?f=user_large
Kan ik deze moeren van m'n lichtmetalen velgen gewoon gebruiken? Heb het wiel er al even op gehad en lijkt prima vast te zitten. Het schuine randje voorop de wielmoer komt dan tegen de stalen velg.

Volgens mij kunnen deze (Toyota) wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen gebruikt worden? Iemand die dat kan bevestigen?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat lijkt me niet echt genoeg draagvlak eigenlijk...

(ik ben best makkelijk, maar zou er niet mee gaan rijden.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben even benieuwd naar wat andere ervaringen.

Begin deze week had ik het "gevoel" dat mijn auto, Suzuki Alto 2010, 's ochtends, wat minder snel "heet" werd. Maar het was dan ook onder nul. En "warme" lucht blaast ie al na een paar minuten.
Dus na 23km, op het werk eens even aan de slangen gevoeld. De bovenste radiateur slang, de bovenkant van de radiateur en de kachelslangen, zijn gloeiend heet. Maar de onderste radiateur slang en ongeveer 3/4 van de de radiateur zelf, zijn gewoon echt koud, omgevingstemperatuur.

Ik heb geen temp meter in de auto, dus met OBD en de Torque app. de boel een paar ritten realtime in de gaten gehouden.
Maar ik zie eigenlijk dezelfde dingen die ik ook zag bij mijn, destijds, gloednieuwe Alto in 2010.

* Binnen 4 à 5km is de bedrijfstemperatuur van 89°C bereikt.

* Na het bereiken van 89°C zakt de temp ineens naar 85°C om vervolgens weer op te lopen naar 89°C
en dit herhaalt zich de hele rit.

* Bij stevig door accelereren, schiet de temp soms even naar 91°C, om vervolgens weer snel te zakken.

* Bij geen enkele van de ritten wordt de onderste slang, of het onderste deel van de radiateur warm(of zelfs maar lauw)

* Bij 5 minuten stationair draaien, na 23km, loopt de temperatuur ook niet op en de fan blijft ook gewoon uit.

Het koud blijven van het onderste deel van koelsysteem vind ik een beetje vreemd. Het wordt zelfs niet lauw. De thermostaten van deze auto's zijn 88°C . En dat lijkt ook wel te kloppen, omdat de waardes rond deze temperatuur blijven schommelen. En na het behalen van die temperatuur, meteen weer zakt.

Het brandstof verbruik is gelijk. En de CO waardes goed bij de laatste APK.
Er lijkt dan ook weinig aan de hand. En ik ken meerdere eigenaren van dit soort kleine auto's, die 's winters bijna de hele grill afdekken, omdat anders de kachel niet snel genoeg warm wordt.

Iemand trouwens ook bekent met Golden Cruiser 1200NA koelvloeistof? Dit schijnt de originele, mengbare, groene Suzuki vloeistof te zijn. Maar ik kan nergens vinden wat een vergelijkbare tegenhanger is

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 23:11
ThinkPad schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:18:
Inmiddels een stalen velg gevonden n.a.v. mijn eerdere vraag.

[Afbeelding]
Kan ik deze moeren van m'n lichtmetalen velgen gewoon gebruiken? Heb het wiel er al even op gehad en lijkt prima vast te zitten. Het schuine randje voorop de wielmoer komt dan tegen de stalen velg.

Volgens mij kunnen deze (Toyota) wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen gebruikt worden? Iemand die dat kan bevestigen?
@ThinkPad Je kunt ze wel gebruiken, maar of het handig is, is een tweede. Ik heb namelijk wel eens gehad dat m'n stalen velgen 'vierkant' zijn geworden door het gebruik van lichtmetaal bouten i.p.v. staal bouten. Ik zal dus aanraden om stalen bouten te gebruiken om te voorkomen dat je de boel krom draait. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik vond nog deze post: https://www.toyotahybride...wtopic.php?p=87166#p87166 met een plaatje van zowel conische wielmoeren als wielmoeren die bij de alu velgen horen. De een zegt dat het wel kan, de ander zegt dat je die andere moeren nodig hebt. Hoezo verwarrend :D

Edit:
Heb de handleiding van de auto even bekeken, stukje over het 'compacte reservewiel' (thuiskomer) plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WycfJY56LV3CNkKRGIj69WLQTOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Aw8zbjoio7WWIHMmTVhn0ALr.png?f=user_large

De thuiskomer is net als mijn reservewiel ook een stalen velg. Komt helemaal goed dus. Ik vermoed dat voor permanent op stalen velgen rijden het verstandiger is om conische wielmoeren te gebruiken, maar met deze informatie in de handleiding durf ik het wel aan om m'n bestaande wielmoeren te gebruiken als ik een lekke band krijg. Kans dat ik het reservewiel nodig ga hebben is sowieso al nihil. Kans dat bij gebruik het reservewiel losraakt nog vele malen kleiner. Case closed.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Even een vraagje, wellicht heeft iemand een idee.

Mijn Renault Trafic 2,5 cdi is er mee gestopt.
Natuurlijk in the middle of nowhere en toen ik er hulp bij had om hem weg te slepen bleek er geen trekoog aanwezig in het mooie koffertje met krik onder de stoel, wel een mooi plaatsje waar die zou moeten zitten. :(
Gelukkig kon ik er een bij een dealer lenen uit hun werkplaats, hun magazijn had ze ook niet op voorraad. _/-\o_
Was gelukkig maar een uurtje op en neer rijden.........

Dus een wake-up call voor iedereen met een mooie kunststof bumper waar een gaatje in zit om een trekoog in te draaien. Check even of je die in de auto hebt. :Y :Y :Y

De Trafic start slecht en wil dan twee slagen lopen voordat hij doodvalt.

Even er voor, voordat hij langzamer ging lopen en stierf, kwam ik er achter dat mijn remlichten niet werkten, zowel de gewone als de 3e led, terwijl alle zekeringen, ook in de motorruimte, goed zijn en ook de remlichtschakelaar gewoon werkt (al vergeleken met een nieuwe).

Ik heb even geen idee welke richting ik moet zoeken.
EGR klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Contactslot niet helemaal lekker? Remlichten zouden moeten werken zodra auto op contact staat normaal gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Teijgetje schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:15:
Even een vraagje, wellicht heeft iemand een idee.

Mijn Renault Trafic 2,5 cdi is er mee gestopt.
Natuurlijk in the middle of nowhere en toen ik er hulp bij had om hem weg te slepen bleek er geen trekoog aanwezig in het mooie koffertje met krik onder de stoel, wel een mooi plaatsje waar die zou moeten zitten. :(
Gelukkig kon ik er een bij een dealer lenen uit hun werkplaats, hun magazijn had ze ook niet op voorraad. _/-\o_
Was gelukkig maar een uurtje op en neer rijden.........

Dus een wake-up call voor iedereen met een mooie kunststof bumper waar een gaatje in zit om een trekoog in te draaien. Check even of je die in de auto hebt. :Y :Y :Y

De Trafic start slecht en wil dan twee slagen lopen voordat hij doodvalt.

Even er voor, voordat hij langzamer ging lopen en stierf, kwam ik er achter dat mijn remlichten niet werkten, zowel de gewone als de 3e led, terwijl alle zekeringen, ook in de motorruimte, goed zijn en ook de remlichtschakelaar gewoon werkt (al vergeleken met een nieuwe).

Ik heb even geen idee welke richting ik moet zoeken.
EGR klep?
Klinkt als een slechte massa ergens achterin? Lampen branden dan niet meer en werkt de elektrische opvoer pomp ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

wauskoek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Klinkt als een slechte massa ergens achterin? Lampen branden dan niet meer en werkt de elektrische opvoer pomp ook niet meer?
Dit vind ik een goede suggestie. Zou verklaren waarom er meerdere dingen tegelijk misgaan. Het contactslot zoals hierboven geopperd lijkt me minder logisch. Remlichten werken volgens mij vaak (altijd?) ook zonder contact.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@wauskoek
De massa achter ga ik uitzoeken.
Alleen zouden dan mijn gewone lichten het achter ook niet moeten doen lijkt me?

Inderdaad doet het remlicht het zonder contact normaal gesproken meen ik me te herinneren, dat het probleem in mijn contactslot zit lijkt me voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Krentenbol schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Remlichten werken volgens mij vaak (altijd?) ook zonder contact.
Geen idee hoe het met zo'n Trafic zit, maar mijn ervaringen met auto's zijn juist het tegenovergestelde. Zonder contact werkt gewone verlichting meestal wel, maar remlichten en achteruitrijlicht doen het alleen met contact aan...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Normaal zou ik ook zeggen om naar de remschakelaar te kijken als alle remverlichting het niet meer doet. Maar als je zegt dat hij vermogen verloor en nu ook maar een par slagen loopt zou een massa probleem ook goed kunnen. Al zou ik dan ook verwachten dat de hele achterlichtclusters als een kerstboom moeten branden.

En ik heb idd nog nooit gezien dat remlichten buiten het contact om werken.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
Teijgetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:00:
@wauskoek
De massa achter ga ik uitzoeken.
Alleen zouden dan mijn gewone lichten het achter ook niet moeten doen lijkt me?

Inderdaad doet het remlicht het zonder contact normaal gesproken meen ik me te herinneren, dat het probleem in mijn contactslot zit lijkt me voorlopig niet.
Gewone licht achter zou dan ook het niet moeten doen nee. Lijkt me sterk dat ze daar apart een massa voor maken. Als het in het contactslot zou zitten zou naar mijn idee meer systemen uit moeten vallen. Heb vroeger ook een Renault gehad en meende me daar ook iets van te herinneren dat het remlicht ook werkt als het contact uit staat.

Welke jaartal hebben we het over eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@wauskoek
2010.

Injectoren bouwen wel druk op trouwens. Lijkt me toch niet van zelfaanzuigend kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
@Teijgetje

Zelf weet ik niet zo heel veel/gesleuteld van/aan Diesels maar kan me herinneren dat ze soms wel een elektrische opvoer pomp hebben en dan naar de mechanisch aangedreven hogedrukpomp.

Hoe weet je trouwens dat de injectoren druk opbouwen? :)

Heb je geen OBD2 uitlezer oid? Brandt er een motorstoring lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ja, er brand een motorstoringslampje, kreeg van de dealer door dat het de LMM was, dus vervangen, maar dat was het niet. Dus waarschijnlijk de EGR klep.

Ik heb hem inderdaad even aan een profi OBD gehad, daar was te zien dat hij druk opbouwde maar de accu was te leeg.
Hij zei ook dat het ipv de EGR het een lek in het inlaatsysteem kon zijn.
Ik moet dus ook eens kijken of ik iets van rook kan maken dat ik met een fohn het inlaatsysteem in blaas om te zien of er ergens een lek zit. Voor ik de voorkant er af ga schroeven.

Nu thuis heb ik geen profi OBD uitlezer. De Renault OBD kloon heeft een corrupt cd-tje er bij, om het juiste programma te downloaden is me nog niet gelukt.

Ik heb wel een goede bluetooth OBD uitlezer, dus ik zal die eens zien te pairen met mijn pc.

Ondertussen maar een beetje normale 4 tons garagekrik besteld zodat ik de auto simpel 50 cm op kan tillen en er wat makkelijker onder kan.
Die wordt vanavond gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Teijgetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:05:
Ja, er brand een motorstoringslampje, kreeg van de dealer door dat het de LMM was, dus vervangen, maar dat was het niet. Dus waarschijnlijk de EGR klep.

Ik heb hem inderdaad even aan een profi OBD gehad, daar was te zien dat hij druk opbouwde maar de accu was te leeg.
Ik moet dus ook eens kijken of ik iets van rook kan maken dat ik met een fohn het inlaatsysteem in blaas om te zien of er ergens een lek zit. Voor ik de voorkant er af ga schroeven.

Nu thuis heb ik geen profi OBD uitlezer. De Renault OBD kloon heeft een corrupt cd-tje er bij, om het juiste programma te downloaden is me nog niet gelukt.

Ik heb wel een goede bluetooth OBD uitlezer, dus ik zal die eens zien te pairen met mijn pc.

Ondertussen maar een beetje normale 4 tons garagekrik besteld zodat ik de auto simpel 50 cm op kan tillen en er wat makkelijker onder kan.
Die wordt vanavond gebracht.
Loopt ie nu weer dan? Klinkt als brandstofpomp. Ik testte dit altijd met remmenreinger. Dit spuit je in de luchtfilter 3 seconden spuiten en dan starten, gaat die op de remmenreiniger lopen even en slaat die dan weer af, dan is er iets mis met de brandstoftoevoer, wat een probleem met de hogedrukpomp kan zijn bij een diesel. Gaat die vervolgens wel lopen en blijft die lopen, dan kan het een lek zijn in 1 van de brandstofretour leidingen. Maar acuut afslaan, is vaak pomp.

Elke OBD lezer kan de standaard P errors welke elke auto tegenwoordig heeft uitlezen. De Renault software is voor merk specifieke dingen, niet direct voor motorproblemen.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wauskoek schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:35:
[...]

Maar dit zou ook heel goed kunnen, nu ik het zo lees. Je weet zeker dat er een extra pomp op je tank zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Teijgetje schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:05:
kreeg van de dealer door dat het de LMM was, dus vervangen, maar dat was het niet. .............

Dat klinkt heel plausibel. Doordat je valse lucht hebt 'denkt' de ecu dat de LMM een valse waarde meet. Maar dat daar de hele auto van afslaat zou ik trouwens wel vreemd vinden. Of het moet een flinke lek zijn (wat me trouwens niks zou verbazen met al het plastic tegenwoordig).

En wat Vinzz zei, moet een random OBD2 lezer de meest belangrijke codes moeten weer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wauskoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Dat klinkt heel plausibel. Doordat je valse lucht hebt 'denkt' de ecu dat de LMM een valse waarde meet. Maar dat daar de hele auto van afslaat zou ik trouwens wel vreemd vinden. Of het moet een flinke lek zijn (wat me trouwens niks zou verbazen met al het plastic tegenwoordig).

En wat Vinzz zei, moet een random OBD2 lezer de meest belangrijke codes moeten weer geven.
Lek in de inlaat, eerder lek in de leidingen waardoor de hd pomp niet genoeg toevoer krijgt. Maar in mijn ervaring, als er een maal toevoer is, blijft die wel gaan, tenzij het eruit gutst. In de inlaat kun je rustig een lek hebben daar slaat die niet zo van af. Denk aan scheur in de ic, de motor loopt dan wel.

Ik denk ook niet dat deze diesels een extra opvoerpomp hebben op de tank.

Testen met remmenreiniger, slaat die daarmee aan en blijft aan of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
pennywiser schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:39:
[...]

Lek in de inlaat, eerder lek in de leidingen waardoor de hd pomp niet genoeg toevoer krijgt. Maar in mijn ervaring, als er een maal toevoer is, blijft die wel gaan, tenzij het eruit gutst. In de inlaat kun je rustig een lek hebben daar slaat die niet zo van af. Denk aan scheur in de ic, de motor loopt dan wel.

Ik denk ook niet dat deze diesels een extra opvoerpomp hebben op de tank.

Testen met remmenreiniger, slaat die daarmee aan en blijft aan of niet.
Je bedoelt een brandstofleiding lek? Wellicht dat er ergens in het brandstof systeem valse lucht word gezogen?

Heb wel het brandstof systeem van een Clio gevonden van rond het zelfde bouwjaar.
https://www.rclio.com/die...erating_diagram-2199.html

Daar zit wel een elektrische opvoerpomp in zo te zien.

edit...

Ben benieuwd wat Teijgetje ons meer kan vertellen. Weet verder eigenlijk niet zo goed waar ik verder moet zoeken. En het remlicht probleem apart moet zien of een compleet met de motor uitval.

[ Voor 10% gewijzigd door wauskoek op 18-01-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wauskoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Je bedoelt een brandstofleiding lek? Wellicht dat er ergens in het brandstof systeem valse lucht word gezogen?

Heb wel het brandstof systeem van een Clio gevonden van rond het zelfde bouwjaar.
https://www.rclio.com/die...erating_diagram-2199.html

Daar zit wel een elektrische opvoerpomp in zo te zien.

edit...

Ben benieuwd wat Teijgetje ons meer kan vertellen. Weet verder eigenlijk niet zo goed waar ik verder moet zoeken. En het remlicht probleem apart moet zien of een compleet met de motor uitval.
De hd pomp verliest dan inwendig druk, ligt aan welke leiding het is. Retourleidingen zijn vaak de oorzaak, maar aanvoer kan ook. Maar als de motor dan eenmaal loopt, blijft deze meestal wel lopen. Weet je zeker dat het niet deze hand primer is? 2.5 dci zijn geen moderne blokken.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, dat was voordat hij er mee stopte.

Dit zou het dieselsysteem moeten zijn volgens het service manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZtKA_DmjznRmfuWNpD9XoV5PQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eQbNBkXDeoQQhFDMG3KBOrX1.png?f=fotoalbum_large

Of deze die er gelijk na komt, er staat er nog een die op de eerste lijkt en andere voor benzine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXfKWFg-iVFxp-_1WbyTsxlq8QY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgPvE67mvZbPbm77KeX64kn5.png?f=fotoalbum_large

Het probleem zou dus in 1 of 2 uit het eerste diagram kunnen zitten, er zit in iedere geval een pomp voor het filter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Nou, doormeten dan of die stroom krijgt. Een fuel sender is trouwens geen pomp maar een niveau sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
pennywiser schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:28:
Nou, doormeten dan of die stroom krijgt. Een fuel sender is trouwens geen pomp maar een niveau sensor.
Ik wou het net typen inderdaad helemaal verkeerd gekeken.. Het heeft namelijk wel de vorm van een brandstof pomp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
wauskoek schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Ik wou het net typen inderdaad helemaal verkeerd gekeken.. Het heeft namelijk wel de vorm van een brandstof pomp 8)7
Is schematisch, puur toeval.

@Teijgetje Heb je remmenreiniger bij de hand? Dan weet je in elk geval wat er gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 18-01-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
pennywiser schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Is schematisch, puur toeval.

Heb je remmenreiniger bij de hand? Dan weet je in elk geval wat er gebeurt.
In dit geval zou ik zoals je eerder zei de brandstof pomp verdenken.
Pagina: 1 ... 41 ... 61 Laatste