Jasper1975 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Ik heb dat niet gedaan, maar voorwerk kan zeker geen kwaad.
Maar ik merk dat het ophangen van lampen meer tijdloost dan het toevoegen en hernoemen van de lampen. Maar wat gedaan is is gedaan en hoeft niet meer ;-)
Heb je al over schakelen na gedacht? Ik heb in de waankamer en de eetkeuken gekozen voor de hue switch module in combinatie met pulsdrukkers. Ben er erg content mee. Licht aan uit werkt makkelijk en dimmen werkt ook goed (knop ingedrukt houden).
Heb je je buiten verlichting ook voorzien van Hue? Heb je al een plan voor aansturing? Ik heb een bewegingssensor maar dan gaat hij wel heel vaak aan en uit. Zelfs op lage gevoeligheid. Misschien maar gaan combineren met mens detectie van de HSV camera’s.
Veel succes met inrichten van je lichtplan.
Voor het schakelen gaan we gebruik maken van Friends of Hue schakelaars van Busch&Jaeger. Heb nog even zitten kijken naar de inbouw modules van Hue maar die vind ik persoonlijk te veel beperkingen hebben. Zo heb je feitelijk maar "één" knop waarbij de Friends of Hue schakelaar 4 knoppen heeft.
Ik verwacht niet dat we heel veel gebruik zullen gaan maken van de dim opties maar ook hier is het gewoon een kwestie van goed programmeren en dan lang indrukken.
Er zijn 3 lampen in de woning die niet slim zullen worden. Dat is één lamp in het toilet en 2 in de kleedkamer. Hier hebben we gekozen voor een 'standaard' aanwezigheidsmelder van Busch&Jaeger.
Verder dan 4 Friends of Hue schakelaars lijken we nu niet te komen (Kinderkamer, badkamer, slaapkamer, woonkamer) en anders zijn ze zo bijgekocht.
Buiten komen ook "gewoon" hue lampen. In de carport komen er 4, 2 in de steeg naar achter toe en aan de achtergevel komen ook 2 Hue lampen. Alle zullen gewoon blijven branden gedurende de nacht. Qua energie valt het (denk ik) wel mee en wijzigen kan altijd nog.
Overigens valt het toevoegen van de lampen mij altijd aardig tegen qua tijd hoor. Je bent met plaatsen, toevoegen, wachten, hernoemen, verplaatsen in de ruimte ed al snel 5 minuten per lamp bezig. Op dit moment heb ik een 60 tal lampen klaar liggen om verbinden... Daarbij zijn er al 20 die gegroepeerd moeten worden