Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Volgens de geruchten gaat Apple op 2 juni op de WWDC 2014 een smart home platform onthullen. Ik denk zelf dat Apple hier al een tijdje mee bezig is en dat het een revolutie in de home control wereld teweeg zal brengen. Uiteraard niet alles in 1 keer, het zal het eerste jaar nog beperkt zijn en waarschijnlijk gericht op de USA. Pas in het 2e jaar zal het globaler worden en zullen er nieuwe producten aan worden toegevoegd.

Ik verwacht niet dat Apple het wiel volledig opnieuw uit zal vinden, ik denk dat ze bestaande producten die betrouwbaar werken een "Made for iPhone" stempeltje zullen geven. Deze apparaten zullen met bestaande protocollen werken (denk aan Z-Wave, ZigBee, JenNet, etc.) en waarschijnlijk ook Bluetooth 4.0 LE (iBeacons).

Het lijkt mij het meest logisch dat Apple een nieuwe Apple TV gaat uitbrengen met een multi-protocol bridge erin. Het apparaat staat meestal centraal in de huiskamer, stuurt de TV aan (via HDMI met CEC) en de geluidsinstallatie (via TOSLINK). Op de TV kun je dan ook een soort van dashboard tonen waarin je mooie overzichten kunt zien van je
  • energie & verbruik (stroom-, gas en water verbruik, teruglevering zonnepanelen)
  • temperatuur & weer (kachelsturing, aircosturing, binnen- en buitentemperatuur via weerstation onderdelen)
  • verlichting (bijvoorbeeld van de Philips HUE lampen)
  • bediening (denk aan je Somfy besturing, etc.)
  • bewaking (denk aan PIR en magneetsensoren, webcams, deurbellen, branddetectie)
Daarnaast lijkt me dit een kans voor 3th party apps.
Het zou mooi zijn als ze ITTT-achtige integraties zouden doen.

Nadeel aan bestaande homecontrol apparaten is dat het bereik relatief klein is. Via MESH networking wordt het bereik vergroot en ik vermoed dat Apple dit via extra Apple TV's gaat oplossen. Zet op je slaapkamer(s) ook zo'n ding neer en ze synchroniseren met elkaar en vergroten het bereik. Als ze het helemaal fancy willen maken bouwen ze er ook direct AirPort Express in (met 802.11ac ondersteuning), daardoor zullen mensen ook de AirPort Extreme willen hebben. Via Wi-Fi heb je dan nog een backbone in het netwerk en verbeter je je Wi-Fi dekking in huis. Maak de nieuwe Apple TV's wit en alles sluit mooi aan op de huidige AirPorts.

Als dit echt groot wordt dan zal de creativiteit van de wereld los komen. Je zou dan bijvoorbeeld een sensor in je badkamer kunnen hangen die vochtigheid, temperatuur, lichtsterkte en beweging meet en op basis van regels de ventilatie, het licht en de (zonale) verwarming automagisch kan regelen.

Of een wasmachine of wasdroger die je een push berichtje stuurt als die klaar is met het programma.

Oh, en ik hoop nog vurig dat ze een alliantie gaan sluiten met Sonos voor het geluid maar dat is whisfull thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
Oh kijk, dit zocht ik nu net - laat ze even opschieten daar in Cupertino!

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
robertwebbe schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:48:
[...]
... stuurt de TV aan (via HDMI met CEC) en de geluidsinstallatie (via TOSLINK)....
Volledig off-topic, maar waarom zou je je installatie via toslink aansluiten? Dan kan je hem niet besturen met de afstandsbediening van je tv. Compleet het tegengestelde van wat je hier wil bereiken, nl. alles bedienen met 1 ab. :)
Nadeel aan bestaande homecontrol apparaten is dat het bereik relatief klein is. Via MESH networking wordt het bereik vergroot en ik vermoed dat Apple dit via extra Apple TV's gaat oplossen. Zet op je slaapkamer(s) ook zo'n ding neer en ze synchroniseren met elkaar en vergroten het bereik.
Hier spreek je jezelf wat tegen vind ik.
Waarom zou je extra AppleTV's willen gebruiken als je apparaten (lichten, schakelaars, sensores, sloten, ...) als via z-wave en zigbee werken die zelf al een mesh maken? Bereik zou dus geen probleem mogen zijn.
Als dit echt groot wordt dan zal de creativiteit van de wereld los komen. Je zou dan bijvoorbeeld een sensor in je badkamer kunnen hangen die vochtigheid, temperatuur, lichtsterkte en beweging meet en op basis van regels de ventilatie, het licht en de (zonale) verwarming automagisch kan regelen.
En dat bestaat dus al grotendeels. Bvb een NetAtmo en een Wemo combineren met IFTTT en je bent klaar :)
Of een wasmachine of wasdroger die je een push berichtje stuurt als die klaar is met het programma.
Dan zou Apple dus wasmachines en zo moeten gaan verkopen?

Sorry, komt misschien wat negatief/pessimistisch over.
Maar er is tegenwoordig al zoveel mogelijk.
Het enige wat Apple waarschijnlijk wel kan doen is het uniformiseren (en volledig gesloten houden) en de prijs opvoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als dit alles er al is hou ik me warm aanbevolen. Zover ik kon zien is het antwoord nee, je kunt niet je a/v en domotica bedienen met 1 ab/app. Dus ja, als Apple erin slaagt dit wel te doen, doen ze weer een goede zet.

Geen grapje, welk alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ja, dat zeg ik dus, ze zullen het wel kunnen uniformiseren.
Maar heel veel dingen zijn al gewoon mogelijk. Gewoon niet in 1 mooi pakketje. Of mogelijks wel maar heel duur (bvb. Control4)

[edit]
Begrijp me niet verkeerd, ik zou niet liever hebben dan dat er (ooit) een wereldwijde standaard komt voor home automation. Ik zie het alleen liever niet van Apple komen. Ik heb geen zin om daarvoor een iPad/iPhone en een Airport Extreme met AppleTv te moeten kopen.
Als Apple het doet, zal het nooit open zijn...

[ Voor 46% gewijzigd door Fire69 op 27-05-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 20:52
@ NiGeLaTor --> Volgens mij komt XLobby een heel eind. Is al jaren op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MeTooPV schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:55:
@ NiGeLaTor --> Volgens mij komt XLobby een heel eind. Is al jaren op de markt.
Ik ga me erin verdiepen, thx :)

Mbt openheid: tot nu toe heeft volledig open hebben van alles nog niet gebracht wat het zou moeten brengen. Het gebruik van standaarden daarentegen dan weer wel. Als je het mij vraagt hoeft het niet 'open' in de zin van open source te zijn, als het maar interactie toestaat via standaarden. Dan kun je ook andere sensoren dan die van apple gebruiken in je apple domotica systeem, ook al is je apple systeem zelf gesloten als een apple bunker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik bedoel ook niet open zoals in open source, maar inderdaad dat alles via standaarden te bedienen is met api's en zo. Daar vind ik Apple niet zo'n groot voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Alvast dank voor alle reacties :)
Fire69 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:43:
Volledig off-topic, maar waarom zou je je installatie via toslink aansluiten? Dan kan je hem niet besturen met de afstandsbediening van je tv. Compleet het tegengestelde van wat je hier wil bereiken, nl. alles bedienen met 1 ab. :)
Hmmm, goed punt. TOSLINK is alleen audio, geen controls. HDMI CEC biedt wel aardig wat opties:
  • One Touch Play allows devices to switch the TV to use it as the active source when playback starts
  • System Standby enables users to switch multiple devices to standby mode with the press of one button
  • Preset Transfer transfers the tuner channel setup to another TV set
  • One Touch Record allows users to record whatever is currently being shown on the HDTV screen on a selected recording device
  • Timer Programming allows users to use the electronic program guides (EPGs) that are built into many HDTVs and set-top-boxes to program the timer in recording devices like PVRs and DVRs
  • System Information checks all components for bus addresses and configuration
  • Deck Control allows a component to interrogate and control the operation (play, pause, rewind etc.), of a playback component (Blu-ray or HD DVD player or a Camcorder, etc.)
  • Tuner Control allows a component to control the tuner of another component
  • OSD Display uses the OSD of the TV set to display text
  • Device Menu Control allows a component to control the menu system of another component by passing through the user interface (UI) commands
  • Routing Control controls the switching of signal sources
  • Remote Control Pass Through allows remote control commands to be passed through to other devices within the system
  • Device OSD Name Transfer transfers the preferred device names to the TV set
  • System Audio Control allows the volume of an AV receiver, integrated amplifier or preamplifier to be controlled using any remote control from a suitably equipped device(s) in the system
Er zijn natuurlijk al vele high-end versterkers die HDMI bieden.
Een andere ontwikkeling zou AirPlay (via Wi-Fi) kunnen zijn. Mogelijk een nieuwe, verbeterde versie daarvan.
.
Hier spreek je jezelf wat tegen vind ik. Waarom zou je extra AppleTV's willen gebruiken als je apparaten (lichten, schakelaars, sensores, sloten, ...) als via z-wave en zigbee werken die zelf al een mesh maken? Bereik zou dus geen probleem mogen zijn.
Gezien het bereik van veel huidige home control gadgets zo klein is komt het bij thuis vaak niet door de gewapend betonnen vloeren. Als je dan een 2e Apple TV neer zet, creeer je een nieuw mesh netwerk in die ruimte. Via de Wi-Fi backbone zijn ze dan nog steeds verbonden met elkaar. Voor Z-Wave heb je nu ook range extenders / repeaters, zie het in dat licht.
.
En dat bestaat dus al grotendeels. Bvb een NetAtmo en een Wemo combineren met IFTTT en je bent klaar :)
Als ik de forums lees dan zie ik toch nog best wel wat issue's voorbij komen. Ik heb zelf ook wat van dat Wemo spul maar regelmatig werkt het niet meer en moet ik het opnieuw verbinden. Als Apple het maakt dan werkt het vaak simpel en betrouwbaar. Apple gebruikt dan vaak maar een eigen standaard omdat bestaande standarisaties of services onvoldoende zijn (naar Apple's mening). Dat het dan per definitie duur is maakt Apple ook niet uit, als je het te duur vindt koop je het maar niet (of een Aziatische clone met bijbehorende kwaliteit).
.
Dan zou Apple dus wasmachines en zo moeten gaan verkopen?
Nee, fabrikanten kunnen (3th party) componentent toevoegen waardoor ze opgenomen kunnen worden door het Home Control netwerk. Vervolgens test en certificeert Apple het product en mag er een "Made for iHome" sticker op als het voldoet aan Apple's lange lijst van kwaliteitseisen. En de fabrikant mag vervolgens per product een licentiefee gaan betalen.
.
Sorry, komt misschien wat negatief/pessimistisch over.
Maar er is tegenwoordig al zoveel mogelijk.
Het enige wat Apple waarschijnlijk wel kan doen is het uniformiseren (en volledig gesloten houden) en de prijs opvoeren. :)
Ik waardeer je kritische blik! Als Apple fanboy heb je dan juist iemand nodig die het van de andere kant bekijkt om tot een realistisch beeld te komen.
En zoals ik zei, pas als Apple zich er mee gaat bemoeien wordt het simpel en intiutief. Dat het duur wordt is zeker, dat is Apple. Maar het is zeker een stimulans van andere belanghebbenden in dit gebied om hun producten te verbeteren. Het zal op zijn minst Google scherp houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Dit ziet er toch ook wel behoorlijk simpel uit...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ziet er inderdaad niet slecht uit.
Maar het wordt niet goedkoop, 399€ op zijn minst als ik de pledges zo bekijk (die 999€ pledge is helemaal gek, gewoon voor een dineetje erbij)

Maar het lijkt me een hoog tweak-gehalte te hebben.
Veel zal afhangen van de support voor de nu al bestaande devices.
Ik vraag me af hoe ze die oven aansturen in het filmpje zodat die op preheating komt te staan.

Het is wel iets dat ik ga opvolgen. 'Jammer' dat ik al een Almond+ via Kickstarter heb besteld, die zou volgende maand eindelijk moeten toekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het idee van de Homey is geweldig. Maar gezien het een kickstart bedrijf is zullen ze veel meer tijd en moeite hebben om iets groots op te bouwen. Ik wacht eerst de aankondiging van Apple even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb Homey daarnet gebacked, hoewel mijn Almond+ binnenkort gaat toekomen. :P
We zien wel wat de Homey wordt, de Almond+ raak ik dan wel makkelijk terug kwijt denk ik.

Ik ga zeker ook kijken wat Apple gaat aankondigen, maar het zal wel heel on-Apple-achtig moeten zijn voor ik het overweeg.
Als het een beetje wordt zoals hun CarPlay, waarbij je verplicht een iPhone moet hebben of je mist 75% van de functionaliteit... tja, dan hoeft het voor mij niet :)

Ik vraag me trouwens af hoe ze het enkel met software voor elkaar gaan krijgen.
Da's goed om te connecteren naar reeds bestaande systemen die bvb zelf op het thuisnetwerk zitten (door ingebouwde wifi of door gebruik van een bridge zoals Hue) en een API hebben.
Maar wat gaan ze doen met losse apparaten die werken via Zigbee, Z-Wave, 433Mhz, ... zoals sensoren en zo?
Daar kan je met software alleen niets mee. Dus dan zouden ze, zoals je al zei, bvb. een AppleTV of zo moeten uitbrengen met daarin radios voor die standaarden (misschien eerder in een Airport dan?).

Ik ben benieuwd. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Fire69 op 29-05-2014 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
NiGeLaToR schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:11:
[...]

Ik ga me erin verdiepen, thx :)

Mbt openheid: tot nu toe heeft volledig open hebben van alles nog niet gebracht wat het zou moeten brengen. Het gebruik van standaarden daarentegen dan weer wel. Als je het mij vraagt hoeft het niet 'open' in de zin van open source te zijn, als het maar interactie toestaat via standaarden. Dan kun je ook andere sensoren dan die van apple gebruiken in je apple domotica systeem, ook al is je apple systeem zelf gesloten als een apple bunker.
Apple kennende zal je er niet zelf tegen aan kunnen programmeren maar kunnen alleen bedrijven die dure licenties betalen dat. Maar we zullen zien, misschien verrast Apple......

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Jullie bedoelen Apple HomeKit...?

http://www.iphoneclub.nl/...-voor-huisautomatisering/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 20:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titelfix ivm de inmiddels bekende naam van het spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Helaas geen hardware aankondigingen geweest. Maar wel de grondslag gelegd in software. Wellicht volgt de hardware later dit jaar nog. iPhoneClub heeft een mooi artikel geschreven over dit onderwerp:
http://www.iphoneclub.nl/...-voor-huisautomatisering/

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 03-06-2014 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 13:46

HeroS

SmartHome Nerd

Tja, wat een summiere presentatie. Ze hadden wel wat meer mogen vertellen.

Hopelijk komt er ondersteuning voor zwave dat zou goed zijn voor de markt en de waarde van mij spullen :)
Maar dan zal er wel iets van hardware bij moeten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door HeroS op 03-06-2014 08:18 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Op de foto zie ik in ieder geval een lampje met daarop 'Philips' en dat doet me deugt :) Ons bedrijf uit Eindhoven (ja nu ons bedrijf natuurlijk!) timmert al jaren aan de weg met innovatieve en duurzame verlichtingsproducten maar komt niet altijd goed aan bod door concurrentie door vooral inferieure Chinese namaak meuk (trust me, inferieur is het nog altijd, heb alle Chinese led meuk in huis al weer moeten vervangen en nu dus maar Philips gekocht).

Het kan echt een mooi systeem zijn als het goed integreert met bestaande systemen; ik zou het een flinke disqualifier vinden als ik nu totaal nieuwe domotica moet kopen omdat-Apple.

Hoewel allemaal niet wereldschokkend, wel weer grappig dat het bedrijf met twee aardige thema's de markt op komen - health en domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Op https://developer.apple.com/homekit/ staat nu een preliminary document voor developers. Het is nog summier, ik hoop dat het de komende dagen verder wordt aangevuld.

Verder heb ik nog even gekeken wat voor soort producten de merken bieden die getoond zijn.

iHome: draadloze speakertjes en docks

Osram Sylvania: Lampen

Texas Instruments: chipsets en software (zie YouTube: Texas Instruments - Home Automation Gateway demo based on BlueTooth Low Energy technology)

Cree: Lampen

Chamberlain: Garagedeur openers en lampschakelaars

Marvell: chipsets en controllers (zie YouTube: Marvell Home Control Technology)

SkyBell: deurbel met video (zie YouTube: SkyBell Video Doorbell - Answer door from smartphone)

August: Sloten

Honeywell: Thermostaten, lampen, sloten, camera's, gordijnbediening, plafondventilator controllers, alarmsysteem, overstroomsensoren, noodknoppen (ouderen), camera's.

Haier: Wijnkoeler, wasmachine, koelkast, airconditioning, smart-tv.

Schlage: Sloten

Philips: HUE lampen

Kwikset: Sloten en beveiliging

Broadcom: Chipsets en controllers

Netatmo: Weerstations, thermostaten en persoonlijke UV sensor

Withings: weegschaal, hartslagmeter, bloeddrukmeter, O2 meter, slaapcontrole

[ Voor 98% gewijzigd door robertwebbe op 03-06-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53

Sabbi

je denkt aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Het zal wel een mooi systeem zijn, maar ik ga echt geen iPhone kopen voor mijn ganse gezin om het licht te kunnen bedienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Verwijderd. ( domotica van apple boeit me toch niet, dus waarom zou ik reageren :+ )

[ Voor 88% gewijzigd door Tweaker1234 op 03-06-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Fire69 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:02:
Het zal wel een mooi systeem zijn, maar ik ga echt geen iPhone kopen voor mijn ganse gezin om het licht te kunnen bedienen...
Dat zal ook niet de bedoeling. Sowieso is het handig om lichtscenes via fysieke schakelaars te kunnen bedienen. Voor wat complexere interactie kan een iPhone daarentegen wel handig zijn. Een kleurenwiel kun je bijvoorbeeld beter en goedkoper weergeven op het beeldscherm van een iPhone dan op een losse controller aan de muur.

Ik ben vooral benieuwd waar Apple kan bieden op het gebied van verbetering van de networking tussen devices. Mijn ervaring met z-wave is niet bepaald positief. De procedure voor het pairen van devices is omslachtig en bij elk apparaat verschillend, het zendbereik van de modules is zeer beperkt en de routing mist elke vorm van intelligentie en is onbetrouwbaar. Het moet anno 2014 toch mogelijk zijn om eens iets te bedenken dat wel betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik denk dat Apple dat wel goed op orde zal hebben.
Ze gaan niks uitbrengen dat een protocol gebruikt wat maar half werkt, zo zijn ze niet.
(Ik vind Apple niet leuk, maar dat moet ik hun wel aangeven :) )

Als je kijkt naar de link van Sabbi spreken ze over Discovery-mogelijkheden en zo, dus het zal allemaal wel makkelijker toe te voegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zelfs als je niets met Apple hebt moet je dit alles toejuichen - als er 1 partij is die de kwaliteit in de hele markt kan verbeteren is het Apple wel. Dat dit ten koste van openheid, toegankelijkheid etc gaat kunnen andere partijen dan weer in springen. Ook de health koppeling die hiermee samenhangt is geweldig; jarenlang wordt de zorgsector uitgedaagd meer zelfzorgsystemen te bouwen, Apple roept, wij maken app'je waarmee je AL je sensoren kunt bundelen en monitoren EN je kunt dit desgewenst delen met je arts (oke, niet direct via je EPD, maar toch).

Zie voor me dat je over 10 jaar gewoon na de kerst een pro-actief belletje van je ARBO dienst van je bedrijf krijgt of je wel weer even erop gaat letten; ze hebben gemerkt dat een combinatie van te veel eten, drinken en weinig slaap je gezondheidsrating wat heeft aangetast zodat ze overwegen je verzekeraar te adviseren je polis te downgraden :+ Of klinkt dat in ene toch niet zo geweldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Fire69 schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 18:56:
Ziet er inderdaad niet slecht uit.
Maar het wordt niet goedkoop, 399€ op zijn minst als ik de pledges zo bekijk (die 999€ pledge is helemaal gek, gewoon voor een dineetje erbij)

Maar het lijkt me een hoog tweak-gehalte te hebben.
Veel zal afhangen van de support voor de nu al bestaande devices.
Ik vraag me af hoe ze die oven aansturen in het filmpje zodat die op preheating komt te staan.

Het is wel iets dat ik ga opvolgen. 'Jammer' dat ik al een Almond+ via Kickstarter heb besteld, die zou volgende maand eindelijk moeten toekomen :)
Is die Almond+ van je al binnen???
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat apparaat.
Mocht je hem al hebben zou je dan je ervaringen willen delen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Fire69 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:56:
Ik denk dat Apple dat wel goed op orde zal hebben.
Ze gaan niks uitbrengen dat een protocol gebruikt wat maar half werkt, zo zijn ze niet.
(Ik vind Apple niet leuk, maar dat moet ik hun wel aangeven :) )

Als je kijkt naar de link van Sabbi spreken ze over Discovery-mogelijkheden en zo, dus het zal allemaal wel makkelijker toe te voegen zijn.
Herinner je je de Kaarten app nog? Ik wil niets anders dan een Iphone, maar dit was toch echt een regelrechte flopper de flop flop flop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adekka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik ben een beetje de verschillende homekit leveranciers aan het volgen. Het lijkt er sterk op dat er komende maand iets te gebeuren staat. Elgato, Hue, Honeywell, allemaal zeggen ze of 'this year' of 'coming month'.

En met de nieuwe beta voor de appletv met een duidelijke link naar homekit, kan het niet lang meer duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De eerste homekit devices zijn eindelijk beschikbaar:
http://www.iculture.nl/ee...e-homekit-producten-2015/

Ook is inmiddels bevestigd dat je apple TV 3 of nieuwer (haha, nee, die is er nog niet) nodig is om je homekit apparatuur te bedienen als je buiten de deur bent. Zelfde apple id gebruiken op je aTv en iPhone is voldoende, mits je apparaten daar ook aan gekoppeld zijn.

Ga er zeker mee aan de slag, ben echt benieuwd hoe goed dit gaat werken en of het dan de brug slaat tussen al die verschillende fabrikanten, standaarden en apparatuur. Wordt er simpel van dat er niet echt 1 oplossing is, of dat ik het alsnog zelf aan elkaar moet solderen, programmeren of compileren.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-06-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik vraag me af hoe ze denken alles te kunnen aan elkaar koppelen.
In de AppleTV zit geen Zigbee of Z-Wave of zo, dus ik denk dat ze alleen kunnen werken met devices die via wifi (en BT?) werken OF een api hebben waarnaar ze kunnen connecteren.
Dan sluit je toch wel een hele hoop dingen uit denk ik?
Raam/deur sensoren, rolluiken, lichten (geen Hue of zo)... hoe gaan ze dat doen?

[edit]
Volgende keer eerst het artikel lezen waarnaar gelinkt wordt :P
Er komen dus wel sensoren en zo, maar andere producten komen dan weer met een hub of bridge.
Zo zit je toch nog steeds met een hoop dubbele hardware, ik had eigenlijk verwacht dat alles door de ATV zou geregeld worden...

[ Voor 28% gewijzigd door Fire69 op 04-06-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Apple doet precies wat ik nu mis in alle andere hardware - combineren.

Dus ja, ze voegen zelf eigenlijk geen functionaliteit toe, maar daarmee maken ze het wel mogelijk om een alarmsysteem, een oven, een thermostaat, een zonneschermbedien-ding, weerstation, deurschakelaar, deurbel, koffiezetter, etc, etc, etc te combineren en er programma's voor te maken.

Zo heb ik een universele AB die zowel IR als KaKu praat, alleen is het een relatief oud ding en niet fantastisch bereik. Ik kan er alleen wel zowel alle audio apparatuur mee bedienen, alle lampen en wat ik verder nog met KaKu wil. Zoiets heb ik gewoon nog niet gevonden, Logitech AB's zijn voor ons een flinke stap achteruit (niet in kwaliteit, wel in functionaliteit) en daarbij heb ik ook nog een alarmsysteem en talloze andere meetinstrumenten en sensoren.

In theorie is Homewizard een soort concurrent, al is dat nog wel erg knutselfrutsel (net als Domoticz bijvoorbeeld).

Kan dus geen mooie infographic vinden die echt toont hoe het werkt, maar dan even zo:

Optie 1, direct verbinden met een device:
iPhone -> AppleTv -> sensor/actuator

Optie 2, indirect verbinden ivm protocolovergang
iPhone -> AppleTv -> <hub> -> sensor/actuator

Ik gok dat optie 2 voor specifiek toepassingen zal ontstaan, maar dat uiteindelijk de AppleTv de rol van hub steeds vaker op zich gaat nemen. Enige is dat het dan heel druk op je wifi netwerk wordt, dus wellicht is voor alarm of schakeling de 433Mhz band wel beter dan 2,4Ghz e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
NiGeLaToR schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:15:
Apple doet precies wat ik nu mis in alle andere hardware - combineren.

Dus ja, ze voegen zelf eigenlijk geen functionaliteit toe, maar daarmee maken ze het wel mogelijk om een alarmsysteem, een oven, een thermostaat, een zonneschermbedien-ding, weerstation, deurschakelaar, deurbel, koffiezetter, etc, etc, etc te combineren en er programma's voor te maken.

Zo heb ik een universele AB die zowel IR als KaKu praat, alleen is het een relatief oud ding en niet fantastisch bereik. Ik kan er alleen wel zowel alle audio apparatuur mee bedienen, alle lampen en wat ik verder nog met KaKu wil. Zoiets heb ik gewoon nog niet gevonden, Logitech AB's zijn voor ons een flinke stap achteruit (niet in kwaliteit, wel in functionaliteit) en daarbij heb ik ook nog een alarmsysteem en talloze andere meetinstrumenten en sensoren.

In theorie is Homewizard een soort concurrent, al is dat nog wel erg knutselfrutsel (net als Domoticz bijvoorbeeld).

Kan dus geen mooie infographic vinden die echt toont hoe het werkt, maar dan even zo:

Optie 1, direct verbinden met een device:
iPhone -> AppleTv -> sensor/actuator

Optie 2, indirect verbinden ivm protocolovergang
iPhone -> AppleTv -> <hub> -> sensor/actuator

Ik gok dat optie 2 voor specifiek toepassingen zal ontstaan, maar dat uiteindelijk de AppleTv de rol van hub steeds vaker op zich gaat nemen. Enige is dat het dan heel druk op je wifi netwerk wordt, dus wellicht is voor alarm of schakeling de 433Mhz band wel beter dan 2,4Ghz e.d
Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt...
Je omschrijft ook niet wat je wensen zijn, waar je op vast loopt met andere "knutselfrutsel" oplossingen (die wel al in de echte wereld bestaan) en waarom de apple homekit wel, voor jou, de goede oplossing is.

Maar ik heb op een eenvoudige wijze in huis alles geautomatiseerd, gemeten en bestuurbaar gemaakt via de computer, xbmc, webpagina's en mobiele telefoon.
Van lampen, alarm, temperatuur, verwarming, meting energie en gas, aanstaan van apparatuur, aanwezigheid in huis, snapshots van camera's, koppelingen met gmail, telegram, nma en nog wat dingen meer....
En dat alles met domoticz op redelijk simple wijze.....

Als dat allemaal ook gaat lukken met de apple homekit zonder dat ik allemaal nieuwe apparatuur aan moet schaffen en de homekit ook nog een meerwaarde bied.... zal ik er over gaan denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Shaggie_NB schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:25:
[...]

zonder dat ik allemaal nieuwe apparatuur aan moet schaffen [...]
En daar vrees ik dus voor.
Apple zal niet zomaar alle hardware gaan ondersteunen, en ook enkel fabrikanten die voldoen aan Apple's eisen zullen het Homekit-label mogen dragen.
Wat er dus zal op neerkomen dat je niet zomaar ergens wat Chinese hardware kan bestellen bij Alliexpress (ik zeg maar wat...) en het in je Homekit-'netwerk' integreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Shaggie_NB schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:25:
[...]

Waarschijnlijk begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt...
Je omschrijft ook niet wat je wensen zijn, waar je op vast loopt met andere "knutselfrutsel" oplossingen (die wel al in de echte wereld bestaan) en waarom de apple homekit wel, voor jou, de goede oplossing is.

Maar ik heb op een eenvoudige wijze in huis alles geautomatiseerd, gemeten en bestuurbaar gemaakt via de computer, xbmc, webpagina's en mobiele telefoon.
Van lampen, alarm, temperatuur, verwarming, meting energie en gas, aanstaan van apparatuur, aanwezigheid in huis, snapshots van camera's, koppelingen met gmail, telegram, nma en nog wat dingen meer....
En dat alles met domoticz op redelijk simple wijze.....

Als dat allemaal ook gaat lukken met de apple homekit zonder dat ik allemaal nieuwe apparatuur aan moet schaffen en de homekit ook nog een meerwaarde bied.... zal ik er over gaan denken....
Hoe bedien je je tv, met dezelfde ab als je lampen, alarm, etc?

Uiteindelijk is dat wat ik zou willen, maar dat lijkt onmogelijk. Overigens kan ik nu lampen + a/v apparatuur met 1 ab bedienen, het alarm bijvoorbeeld via iPhone.

Domoticz zou voor mij net zozeer investeren in nieuwe hardware zijn als voor apple homekit - ik hoop/verwacht dat het alleen de WAF factor overleeft en wellicht wél een oplossing gaat bieden voor de bediening. Oma past regelmatig op de kinderen, die moet de lampen en tv ook aan kunnen doen - zonder mijn iPhone/iPad.

Wens: 1 ab (oke ab hoeft niet per se alarm te bedienen), waarmee je alles bedient (tv, kodi, humax, lampen, zonnescherm, etc, evt gekoppeld aan alarm, etc) - en dan als het kan nog onderscheid tussen 'gast' (oma, oppas), 'gebruiker' en 'admin' :)

Heb nu overigens alarm los, PV inverters & P1 logging los, dan zooi A/V en verlichting via 1 ab, los en kan dan nog diverse apparaten bedienen via een kleine 10 apps op m'n telefoon. Verre van handig.
Fire69 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:42:
[...]

En daar vrees ik dus voor.
Apple zal niet zomaar alle hardware gaan ondersteunen, en ook enkel fabrikanten die voldoen aan Apple's eisen zullen het Homekit-label mogen dragen.
Wat er dus zal op neerkomen dat je niet zomaar ergens wat Chinese hardware kan bestellen bij Alliexpress (ik zeg maar wat...) en het in je Homekit-'netwerk' integreren...
Uiteindelijk hoeft alleen de 'hub' Homekit certified zijn, als die gewoon X10 of een andere standaard 'praat' kun je redelijk mee uit de voeten. Maar, wellicht overschat ik de mogelijkheden ook wel en kan Domoticz wel het zelfde, goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-06-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
NiGeLaToR schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:15:
[...]

Uiteindelijk hoeft alleen de 'hub' Homekit certified zijn, als die gewoon X10 of een andere standaard 'praat' kun je redelijk mee uit de voeten. Maar, wellicht overschat ik de mogelijkheden ook wel en kan Domoticz wel het zelfde, goedkoper.
Ok duidelijk.

Misschien onderschat ik de mogelijkheden van de Homekit wel. We moeten maar even afwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ga iig Domoticz icm m'n syno proberen :) das niet zo kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:49
NiGeLaToR schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:15:
[...]

Hoe bedien je je tv, met dezelfde ab als je lampen, alarm, etc?

Uiteindelijk is dat wat ik zou willen, maar dat lijkt onmogelijk. Overigens kan ik nu lampen + a/v apparatuur met 1 ab bedienen, het alarm bijvoorbeeld via iPhone.

Domoticz zou voor mij net zozeer investeren in nieuwe hardware zijn als voor apple homekit - ik hoop/verwacht dat het alleen de WAF factor overleeft en wellicht wél een oplossing gaat bieden voor de bediening. Oma past regelmatig op de kinderen, die moet de lampen en tv ook aan kunnen doen - zonder mijn iPhone/iPad.

Wens: 1 ab (oke ab hoeft niet per se alarm te bedienen), waarmee je alles bedient (tv, kodi, humax, lampen, zonnescherm, etc, evt gekoppeld aan alarm, etc) - en dan als het kan nog onderscheid tussen 'gast' (oma, oppas), 'gebruiker' en 'admin' :)

Heb nu overigens alarm los, PV inverters & P1 logging los, dan zooi A/V en verlichting via 1 ab, los en kan dan nog diverse apparaten bedienen via een kleine 10 apps op m'n telefoon. Verre van handig.

[...]

Ik denk gezien je wensen lijstje dat je dat nooit met Homekit allemaal voor elkaar gaat krijgen, waarom: Apple heeft een gesloten karakter, ze willen als eerst zelf controleren en ontwikkelaar moet investeren om te mogen ontwikkelen. Zo verwacht ik dat een aantal AV fabrikanten hun eigen app prima vinden en extra ontwikkelen niet nodig vinden.
Ik weet niet wat voor protocol jouw verlichting schakelingen praat maar zou zelf naar een meer open Domotica oplossing kijken. Voor het aansturen van je IR zaken kan je dan 2 kanten op. Harmony hub icm met domotica pakket welke deze hub uitleest(plugin). Zo heb je 1 AB voor het aansturen van je audio/video. Daarnaast weet je domotica ook gelijk welke scene je oproept en daaraan gekoppeld extra acties uitvoert. Of je lampen nou x10/ z-wave/ hue/ 433MHz zijn daar is ook allemaal een oplossing voor.
p1 poort loggen wordt ook door meerdere domotica pakket ondersteunt en ik verwacht aangezien het een Europees/ Nederlands iets is dat Apple daar niet snel mee zal komen. Het loggen van PV is nog al fabrikant afhankelijk omdat er daarin nog wat verschillen zit.
IPV de Harmony hub zou je ook naar SQblaster kunnen kijken ;)

Al de door mij genoemde mogelijkheden zijn in verschillende domotica pakketten mogelijk, ja moet moet soms wel zelf een kabeltje aansluiten. En ook al is dat niet moeilijk, als Apple denk van wel dan hebben ze sterk de neiging om te zeggen, dat ondersteunen we gewoon in de software niet. En ik vraag mij dan af of je als eind gebruiker beperkt wil worden door de keuze van de fabrikant.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
The-Source schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 17:44:
[...]

Ik denk gezien je wensen lijstje dat je dat nooit met Homekit allemaal voor elkaar gaat krijgen, waarom: Apple heeft een gesloten karakter, ze willen als eerst zelf controleren en ontwikkelaar moet investeren om te mogen ontwikkelen. Zo verwacht ik dat een aantal AV fabrikanten hun eigen app prima vinden en extra ontwikkelen niet nodig vinden.
Als Homekit werkt als de health app is er geen nieuwe app nodig, alleen uitwisseling tussen bestaande app. Tenzij Apple vereist dat Home direct verbindt met de apparatuur, das weer wat anders wellicht.
Ik weet niet wat voor protocol jouw verlichting schakelingen praat maar zou zelf naar een meer open Domotica oplossing kijken. Voor het aansturen van je IR zaken kan je dan 2 kanten op. Harmony hub icm met domotica pakket welke deze hub uitleest(plugin). Zo heb je 1 AB voor het aansturen van je audio/video. Daarnaast weet je domotica ook gelijk welke scene je oproept en daaraan gekoppeld extra acties uitvoert. Of je lampen nou x10/ z-wave/ hue/ 433MHz zijn daar is ook allemaal een oplossing voor.
p1 poort loggen wordt ook door meerdere domotica pakket ondersteunt en ik verwacht aangezien het een Europees/ Nederlands iets is dat Apple daar niet snel mee zal komen. Het loggen van PV is nog al fabrikant afhankelijk omdat er daarin nog wat verschillen zit.
IPV de Harmony hub zou je ook naar SQblaster kunnen kijken ;)
Heb een Harmony een weekend geprobeerd, maar die schakelt m'n lampen niet. Althans, niet zonder nog een extra kastje, uiteindelijk ging ik dan van 1 ab naar 1 ab en 2 kastjes voor aansturing. Vond persoonlijk de kwaliteit slecht in verhouding tot de prijs vergeleken bij m'n el cheapo all-for-one ab die wel gewoon KaKu schakelt.

PV hoeft niet per se, gebruik voorlopig FP4all wel, die combineert verbruik en oplevering van 2 pv-sets.
Al de door mij genoemde mogelijkheden zijn in verschillende domotica pakketten mogelijk, ja moet moet soms wel zelf een kabeltje aansluiten. En ook al is dat niet moeilijk, als Apple denk van wel dan hebben ze sterk de neiging om te zeggen, dat ondersteunen we gewoon in de software niet. En ik vraag mij dan af of je als eind gebruiker beperkt wil worden door de keuze van de fabrikant.
Was inmiddels al zover dat ik Domoticz icm m'n syno ga proberen, dan kost een RF schakelunit me nog zo'n 100,-. Enige is, die is 433mhz en ik heb meeste sensoren naast KaKu op 6xxmhz. Dus die moet ik toch ooit ook vervangen. Zo blijf ik lekker van de straat in ieder geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 15:43
Ben erg benieuwd wat Apple verder gaat doen met de Homekit en welke fabrikanten op deze trein gaan springen. Ik ben zeker voorstander van een Domotica systeem met aansturing van verschillende protocollen. Maar als er 1 bedrijf is dat gemakkelijk een industry standaard kan neerzetten dan is het Apple wel. Erg benieuwd dus naar de ontwikkelingen!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als iemand al Homekit compatible producten spot, post ze hier dan even _/-\o_

Er is ook al een lijstje te vinden op de Apple site: https://support.apple.com/nl-nl/HT204903

[ Voor 38% gewijzigd door robertwebbe op 14-06-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdourian
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 08:27
Ik vraag me af hoe het zit met Apple homekit en Apple ID's. Kan je homekit laten werken met verschillende accounts?
Stel, ik installeer homekit met mijn apple ID en mijn vriendin wil er ook gebruik van maken. Kan ze haar account er dan ook aan koppelen? Of hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Benosa, op deze pagina staat dat er een beheerder is bij Homekit, blijkbaar wel dus.

Over 16 dagen (20 juli) komt de Elgato Eve beschikbaar bij de Mediamarkt in Duitsland, dan rijd ik er even heen om wat van dat spul te kopen. Ik zal mijn ervaring in dit topic delen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CEHBGoG60mU]

[ Voor 74% gewijzigd door robertwebbe op 06-08-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mooi! Ik kwam de producten van Elgato toevallig ook tegen, de Room en Eve zijn exact wat ik zocht!
Ik wilde ze eigenlijk net pre-orderen bij Amazon.de maar daar komen ze pas de 28ste uit zeggen ze. Dan maar Media Markt, bedankt voor de tip :D

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@fsfikke
Ik was zojuist bij Saturn en dacht zal even vragen of ze misschien al binnen zijn. Maar het zijn voorlopig internet only producten. Naar Duitsland rijden is dus zinloos.

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 18-07-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

robertwebbe schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:10:
[...]

@fsfikke
Ik was zojuist bij Saturn en dacht zal even vragen of ze misschien al binnen zijn. Maar het zijn voorlopig internet only producten. Naar Duitsland rijden is dus zinloos.
Ah ok, ja ik denk ook niet dat dit zulke populaire producten zijn dat ze die vanaf dag 1 in alle winkels leggen. Ik woon zelf in Duitsland en heb bij de Media-Markt een Eve Energy en een Eve Room besteld, als het goed is kan ik deze dan maandag afhalen bij een Media-Markt in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Hmmm, misschien is het dan wel afhankelijk van de grootte van de winkel. Ik was vandaag bij Saturn in Kleve en dat is een relatief kleine winkel. Anders kan ik altijd nog even naar de Media Martkt in Duisburg-Marxloh. Maar zal vooraf wel bellen.

Edit: Inmiddels is het duidelijk de MediaMarkt en Saturn ze ook pas op 28 juli binnen krijgen, net als alle andere Duitse aanbieders. Ze hebben ze wat eerder aangekondigd om op deze manier de markt van de early adapters af te romen, dat doen ze helaas wel vaker.

Ik heb inmiddels besteld bij MediaMarkt in Duitsland en wacht hun telefoontje af dat ze binnen zijn. Zodra ik de spullen heb zal ik hem melden in dit topic.

[ Voor 115% gewijzigd door robertwebbe op 26-07-2015 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

Philips heeft op Facebook bevestigd dat Homekit ondersteuning zal worden toegevoegd aan het iPhone bestuurde Hue verlichtingssysteem - en dat de bestaande lampen zal compatibel zijn.

Het bericht geeft geen specifieke details maar in antwoord op de vraag van een klant, of zijn bestaande Hue verlichting zal werken met HomeKit, heeft Philips bevestigd dat dat het geval is.

"Ja, we werken aan een oplossing welke zal werken met al uw bestaande en nieuwe Hue lampen. Over details over hoe uw bestaande Philips Hue producten zullen gaan werken met HomeKit, volg ons op Twitter of Facebook."

De meest waarschijnlijke benadering is dat Philips een hub zal gebruiken als brug tussen HomeKit en bestaande Hue producten. Het bedrijf zegt dat het volledige informatie zal onthullen in september.

Een Apple support document bevestigde onlangs de verwachtingen dat de Apple TV zal fungeren als een HomeKit gateway voor het besturen van apparaten van buitenshuis.

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 11-10-2015 00:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik zag vandaag ook nog dat Elgato de Eve Core op hun site had gezet, een kant en klare HomeKit module. Andere fabrikanten kunnen hierdoor makkelijker en sneller HomeKit implementaties doen op hun eigen producten.

Eve Core is een complete Bluetooth Low Energy module met chip antenne en een aantal flexibele I/O-opties en heeft al Bluetooth SIG certificering. Eve Core draait dezelfde firmware die wordt gebruikt door de Eve producten waaronder HomeKit pairing, authenticatie en codering en beheer van maximaal 16 controllers.
De Eve Core firmware is ontwikkeld door Elgato in Duitsland en Eve Core module wordt vervaardigd door Dexatek Technologies in Taiwan.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/556/19837964450_8fa539cf82_c.jpg

Bron: https://www.elgato.com/en/eve-core

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 26-07-2015 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Een eerste review van de Elgato Eve met HomeKit en het is nog niet optimaal:
http://www.macrumors.com/...mekit-accessories-review/

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 31-07-2015 21:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robertwebbe
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/493/20102261480_344ba19a3b.jpg

Inmiddels heb ik de Elgato Eve Weather, Eve Room en Eve Door & Window binnen, de Eve Energy volgt met 2 weken. En het is eigenlijk zoals MacRumers al reviewde, het is nog niet je van het. Regelmatig verbroken verbindingen en dan moet ik de sensor resetten en opnieuw pairen. Het bereik van bluetooth is maximaal 9 meter. Voor de Weather sensor is dat zelfs nog minder als je HR++ isolatieglas hebt. Ik zie hem notabene 3 meter verder hangen maar achter het glas is er geen verbinding. Pas als ik in de deuropening (met de deur geopend) ga staan maakt die weer contact.

Daarnaast was het even stoeien voordat alle sensoren correct verbonden waren. Dan werkte de een weer niet, dan gaf de andere enorm afwijkende informatie af of werd er in het overzicht niets getoond.

Ook HomeKit zelf valt nogal tegen. Siri leest in de meeste gevallen niet de sensor uit maar kijkt op het internet naar de lokale temperatuur. Bij de andere sensoren kun je vragen wat je wilt maar Siri kan er nog niets mee. Het is ook allemaal nog passief, je kunt dus nog geen voorwaarden scheppen waarin er iets moet gebeuren.

Op mijn iPad Air 2 draai ik de laatste beta van iOS9, ik was benieuwd of het dan al beter zou werken. Helaas niet, volgens mij zitten er nog allemaal bugs in dit gedeelte. Omdat de iPad op hetzelfde netwerk zit met dezelfde AppleID hoefde ik niet opnieuw alles te configureren, alle sensoren, namen, kamers, scenes waren direct aanwezig. Alleen niets werkte, alle waardes bleven leeg. Wat nu wel kan, via Instellingen > Homekit is anderen uitnodigen op basis van iCloud ID. Maar mijn vrouw kan hier niets mee, vermoedelijk omdat ze nog geen iOS9 heeft.

Al met al, de Elgato Eve producten zitten nog volop in de ontwikkelfase en zijn eigenlijk nog niet af. Ze wilde blijkbaar de eerste op de HomeKit markt zijn. Ik had al een groot vermoeden dat dat zo zou zijn dus ik houd de spulletjes gewoon en wacht af hoe de ontwikkelingen zullen gaan. Ik denk dat het pas een beetje gaat werken als iOS9 en de nieuwe Apple TV (4e generatie) beschikbaar zijn, vermoedelijk eind september.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/352/20290702245_cf5b012fdb.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/479/20290531165_5bba1ce7e5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/256/20102519370_1281834bb7.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/406/20290531035_1989106baa.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 06-08-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:17
Mooie info Robert, bedankt! Ik ga dit topic zeker even volgen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb gisteren ook een Eve Room gehaald. Tot nu toe heb ik alleen de basics gebruikt en daarmee ben ik best tevreden. De setup verliep erg gemakkelijk, kwestie van de setup code invullen in de Eve app en het werkte. Monitoren op afstand heb ik helaas nog niet kunnen testen, volgens de support site van Elgato werkt de relay functie via de Apple TV op dit moment alleen met Apple-ID's eindigend op @icloud.com:
You will need to sign into iCloud with your Apple ID to use Eve with Apple TV. Currently, only Apple IDs with the domain @icloud.com are supported. If your Apple ID ends in @mac.com or @me.com, simply change the ending to @icloud.com on both your Apple TV and your iOS devices.
https://help.elgato.com/c...h-devices-away-from-home-

Ik hoop dat Elgato of Apple dat snel fixt want ik ga natuurlijk niet een compleet andere Apple-ID gebruiken met alle gevolgen van dien. Voor die functies is het jammer dat de AppleTV de waardes niet aan het LAN-netwerk doorgeeft. Zo zou je door bijv. een VPN verbinding met je thuisnetwerk makkelijk toegang kunnen hebben tot je HomeKit apparaten. Wat ik ook jammer vind is dat ik niks lees over ondersteuning van HomeKit voor OS X, het lijkt me best handig soms om de waardes via m'n laptop uit te lezen.

Overigens werkt het opvragen via Siri bij mij wel, het jammere is alleen dat Siri de temperatuur in Fahrenheit vermelt, daardoor een beetje onhandig (ik heb de Engelse stem actief)

Elgato
Eve Room
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Sk4UtpUXd68YBKNtQlk8HGp0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FGs1z6Oxo3qXEixzUNPi7RLn/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9xXUyGIOuvZusLTJWjXQJQhz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/jRC4iJXqtjNmrPCfI16gvIiO/thumb.png

Je kan bijv. mooi zien dat ik om 02:00 m'n Airco uit deed :p

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 05-08-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Bluetooth ? 8)7

Handig voor sensoren die aan de andere kant van je huis hangen...
Zelfs als je een AppleTV gebruikt ben je helemaal niks met dat bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
fsfikke schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 16:06:
[...]
Overigens werkt het opvragen via Siri bij mij wel, het jammere is alleen dat Siri de temperatuur in Fahrenheit vermelt, daardoor een beetje onhandig (ik heb de Engelse stem actief)
[...]
Dat kun je zelf wijzigen via de instellingen, niet in de app zelf maar via de iPhone Instellingen en dan de Eve app selecteren:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/556/20153808189_f5c1169b7f.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

robertwebbe schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Dat kun je zelf wijzigen via de instellingen, niet in de app zelf maar via de iPhone Instellingen en dan de Eve app selecteren:

[afbeelding]
Daar heb ik het inderdaad op Celsius gezet, maar dat heeft alleen effect op de weergave in de app zelf. Zoals in de screenshot te zien geeft ie daar de temperatuur in Celsius aan, maar als ik Siri vraag dan krijg ik alsnog een antwoord in Fahrenheit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
En als je Instellingen > Algemeen > Taal en regio > Geavanceerd > Automatisch: uit en Taal: Nederlands forceert, doet die het dan wel?

[ Voor 58% gewijzigd door robertwebbe op 06-08-2015 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

robertwebbe schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:12:
[...]

En als je Instellingen > Algemeen > Taal en regio > Geavanceerd > Automatisch: uit en Taal: Nederlands forceert, doet die het dan wel?
Zo had ik hem al ingesteld staan maar helaas, ik neem sterk aan dat het aan de output van de Eve app ligt. Siri noemt ook geen eenheden bij het opvragen van de temperatuur en luchtvochtigheid. Volgens mij stuurt de Eve app alleen een eenheidsloos getal, in dit geval zonder rekening te houden met de instellingen van de app. Zo zitten er wel meer slordigheidjes/verbeterpunten in die app.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 06-08-2015 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
Als ik Siri vraag "Hoe warm is het in de tuin?" dan krijg ik het antwoord "Het staat op 27,9".
Bij mij dus wel in Celcius maar ook zonder eenheid erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 06-08-2015 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ja default neemt de Eve app de lokalisatieinstellingen van je iPhone over (Engels bij mij), de weergave in de app zelf wordt dan overruled door de app instelling zoals je die bij settings kan instellen, maar voor de Siri output kijken ze daar niet meer naar lijkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 06-08-2015 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Zojuist iOS geüpdate naar versie 9 Public Beta 3. Nu antwoord Siri op de vraag 'Hoe warm is het in de tuin?' met "De temperatuur van Tuin is op dit moment 25,9 graden". En in tekst wordt er nu netjes graden C achter gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
productreview: Elgato Eve Weather review door robertwebbe

[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 07-08-2015 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 21:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik kwam dit project tegen:

https://github.com/nfarina/homebridge

Homebridge is een NodeJS-server die de HomeKit-api emuleert en waarmee je een koppeling kunt maken tussen HomeKit en de api van je domoticasysteem.

Sinds ik een Apple Watch heb gebruik ik daadwerkelijk af en toe Siri, bijvoorbeeld om in de auto of op de fiets te reageren op een bericht. Voor het bedienen van dingen in huis via een Apple Watch zou Siri best handig zijn op momenten dat je je telefoon niet bij de hand hebt. Ik heb wel wel een Watch-app voor de domoticasoftware die ik gebruik maar die werkt veel te traag waardoor je nog beter je telefoon kunt gaan zoeken dan de Watch-app gebruiken.

Met behulp van Homebridge zou ik bepaalde functies van mijn domoticasysteem beschikbaar kunnen maken via HomeKit zonder HomeKit-compatible apparaten te moeten gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 07-09-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-08-2024
Laatst heb ik mijn Fibaro Home center 2 verkocht en ben aan het kijken voor wat nieuws.
Aangezien ik z'n Apple-fan ben zou HomeKit fantastisch zijn natuurlijk.
Echter na wat reacties hier gaan mijn voorkeur toch weer naar bijvoorbeeld een Zipato.

De protocollen op deze apparaten zijn namelijk zo ontworpen dat als men een sensor/actor met netvoeding aansluit dat deze het signaal doorstuurt.
Zo heb je op 1 plek in huis een controller.

Ik heb de indruk dat dit bij HomeKit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Even een kleine cross posting voor degenen die het Philips Hue topic niet volgen maar wel geïnteresseerd zijn in HomeKit.

Vanavond heb ik een Philips Hue HomeKit bridge aangesloten. Behalve de lampen aanzetten via Siri kan ik nu met behulp van de Home - Smart Home Automation app app overkoepelende HomeKit scenes en triggers aanmaken.

Eerst even een scene 'alle lampen aan' aangemaakt waarin alle hue lampen worden aangezet.
Vervolgens een trigger aangemaakt: indien de tuindeur open gaat (via Elgato Eve Door & Window HomeKit sensor) dan de scene 'alle lampen aan' activeren indien de zon onder is (via hue bridge denk ik).

Alleen werkte het helaas niet. Ondanks dat het ledje op de sensor keurig even aan gaat als ik de deur open wordt dit niet opgepakt. Dit zal vast te maken hebben met het feit dat de Elgato Eve accessoires alleen via bluetooth kunnen communiceren. Alleen de Elgato Eve app op mijn iPhone neemt nu het gedrag van de deur waar. Ik vraag me af ik daar dan straks de Apple TV4 voor kan inzetten, deze beschikt wel over bluetooth. Iets zal de status van die sensor dan continue moeten bewaken via bluetooth.

Helaas kon ik hem niet aan de Hue bridge koppelen, die heeft dus geen bluetooth aan board. Ik had een klein beetje hoop dat Philips dat misschien toch stiekem zou hebben toegevoegd omdat bluetooth belangrijk is bij HomeKit.

Ik kon ook triggers aanmaken voor de Eve Home en Eve Weather, indien het een bepaalde temperatuur is dan (helaas nog geen boven of onder conditie) en indien de vochtigheid een bepaalde waarde bereikt dan (en hier ook nog geen boven of onder conditie).
Via de Eve Energy kan ik dan bijvoorbeeld ook een apparaat aan- of uit laten schaken, bijvoorbeeld een ontvochtiger of ventilator ofzo. Ik heb ook nog een aantal van die Philips Living White stekkers liggen, deze kan ik dan ook schakelen (gaat via de Hue bridge als lamp).

Het begin is er dus. :) Next step: Apple TV 4.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 11-10-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jammer alleen dat Apple met HomeKit (+Apple TV) totale radiostilte houdt :/

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 10-10-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:32
fsfikke schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:53:
Jammer alleen dat Apple met HomeKit (+Apple TV) totale radiostilte houdt :/
Inderdaad, dat hele homekit valt tot nu toe tegen. Er is weinig stimulans vanuit Apple en er is veel onduidelijkheid. Ze nemen teveel hooi op de vork momenteel. Wat hoor je er nu eigenlijk over? Helemaal niets!

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Misschien ben ik wat naïef maar meestal betekent dat bij Apple dat er nog hard aan wordt gewerkt. Ze kiezen er dan liever voor om niets te communiceren en te doen als het nog niet naar Apple (kwaliteit)standaards werkt. Maar ik ben er zeker van dat er aan gewerkt wordt. Misschien niet met de snelheid die wij hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
robertwebbe schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:26:
Misschien ben ik wat naïef maar meestal betekent dat bij Apple dat er nog hard aan wordt gewerkt. Ze kiezen er dan liever voor om niets te communiceren en te doen als het nog niet naar Apple (kwaliteit)standaards werkt. Maar ik ben er zeker van dat er aan gewerkt wordt. Misschien niet met de snelheid die wij hopen.
Nee hoor, totaal niet naïef. Maar het is wel een nieuwe strategie sinds de aanstelling van Cook en co. Ik vind dat ze er wel meer ruchtbaarheid aan moeten geven om zo mensen te behoeden voor een aankoop zonder Homekit ondersteuning en die ook later niet te upgraden is. Heel veel mensen met allerlei Apple producten in het bezit weten niet eens wat Homekit is. Dat vind ik een slechte zaak en niet des Apple's.

Maar laten we eerlijk zijn, er is een hoop enjoy @Apple met andere producten. En dat vergt veel aandacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Inmiddels heb ik ook nog wat antwoord gevonden op mijn probleem:

It looks like the Elgato Eve Door doesn’t support notifications, which are required to make triggers work.
After some investigation I found out that the initial HomeKit protocol specification doesn’t support notifications over Bluetooth – so it’s actually not the fault of Elgato but more Apple’s.

Waarschijnlijk gaat het dus ook niet werken met de Apple TV4 over een paar weken tenzij er ook nog een update van HomeKit gaat komen.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 11-10-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
robertwebbe schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:53:
Inmiddels heb ik ook nog wat antwoord gevonden op mijn probleem:

It looks like the Elgato Eve Door doesn’t support notifications, which are required to make triggers work.
After some investigation I found out that the initial HomeKit protocol specification doesn’t support notifications over Bluetooth – so it’s actually not the fault of Elgato but more Apple’s.

Waarschijnlijk gaat het dus ook niet werken met de Apple TV4 over een paar weken tenzij er ook nog een update van HomeKit gaat komen.
Zou dit te maken hebben met strikte beveiliging vanuit Apple? Is een kleine moeite om dit toe te voegen, maar misschien vinden ze bluetooth niet veilig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:34
Femme schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:08:

Homebridge is een NodeJS-server die de HomeKit-api emuleert en waarmee je een koppeling kunt maken tussen HomeKit en de api van je domoticasysteem.

Sinds ik een Apple Watch heb gebruik ik daadwerkelijk af en toe Siri, bijvoorbeeld om in de auto of op de fiets te reageren op een bericht. Voor het bedienen van dingen in huis via een Apple Watch zou Siri best handig zijn op momenten dat je je telefoon niet bij de hand hebt. Ik heb wel wel een Watch-app voor de domoticasoftware die ik gebruik maar die werkt veel te traag waardoor je nog beter je telefoon kunt gaan zoeken dan de Watch-app gebruiken.

Met behulp van Homebridge zou ik bepaalde functies van mijn domoticasysteem beschikbaar kunnen maken via HomeKit zonder HomeKit-compatible apparaten te moeten gebruiken.
Draait hier prima op mijn RPi icm Domoticz. Scenes en apparaten aanmelden/aanmaken in Domoticz,welke je vervolgens importeert in Eve of Insteon+. Hierdoor kan je alle gekoppelde apparaten aansturen via Siri zonder dat je een gecertificeerd Apple Homekit device, zoals de nieuwste Hue bridge nodig hebt :)

[ Voor 4% gewijzigd door paul-s83 op 14-10-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 13:09

Stoffel

Engineering the impossible

Dat heb ik hier ook sinds enkele weken draaien. Ik kan inmiddels mijn Nest via Siri bedienen en ook enkele lampen in huis (Chinese Hue-knockoff). Ik moet zeggen dat ik het al aardig stabiel vind, ga zeker nog wel eens wat uitbreidingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
paul-s83 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:18:
[...]

Draait hier prima op mijn RPi icm Domoticz. Scenes en apparaten aanmelden/aanmaken in Domoticz,welke je vervolgens importeert in Eve of Insteon+. Hierdoor kan je alle gekoppelde apparaten aansturen via Siri zonder dat je een gecertificeerd Apple Homekit device, zoals de nieuwste Hue bridge nodig hebt :)
Weet jij toevallig of het mogelijk is om de temperatuur-sensoren of energie-info middels HomeBridge zichtbaar te krijgen in een app?
Zo ja, hoe gaat dit in z'n werk? Ik krijg op dit moment namelijk alleen scenes en schakelaren zichtbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Open source HomeBridge links 3rd-party smart home devices like Nest to Apple's HomeKit

By Blair MacGregor
Tuesday, December 08, 2015, 09:06 am PT

Users looking to connect their existing smart home setup to Apple's HomeKit ecosystem can turn to Homebridge, an open-source tool that brings voice control to popular devices from Nest, Sonos and others.

Afbeeldingslocatie: http://photos2.appleinsidercdn.com/gallery/15192-11304-IMG_0583-l.jpg

Homebridge is currently available on GitHub,and works by emulating the iOS HomeKit API through user-contributed modules called Plugins. Each plugin corresponds with a different manufacturer, with the list including smart home titans Nest and Sonos, as well as lesser known manufacturers like Indigo Domotics, Netatmo and Wemo.

Both the Homebridge database as well as the Plugins can be installed through a command line prompt as global NPM modules and are compatible with Linux-based systems as well as the Raspberry Pi.

The most obvious use case for using Homebridge to connect with HomeKit is integration with Siri, allowing a user to use voice commands (e.g. "Siri, unlock the front door") for a variety of tasks.

While third-party apps like Home or MyTouchHome have been available for some time, Apple has yet to release an app that functions as a central hub to control multiple HomeKit-connected smart devices, which makes a project like this necessary for those who don't want to wait for Apple. However, some smart home manufacturers like Phillips have introduced devices like the Hue Bridge, which enables users of Phillips' own line of smart light bulbs and accessories to connect their system to HomeKit.

Last month, Apple began removing smart home devices like Belkin's WeMo Switch and WeMo Light Switch that don't support the HomeKit protocol from its online store.

For more information on Homebridge, including installation instructions and FAQs, you can visit the project's GitHub page and repository.

Bron: http://appleinsider.com/a...ke-nest-to-apples-homekit

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 12:49
Femme schreef op maandag 07 september 2015 @ 16:08:

Heb het thuis ook draaien op een Raspberry Pi werkt prima :) Voor mensen die ook een HomeWizard hebben, heb een homebridge plugin geschreven voor de HomeWizard:

https://www.npmjs.com/package/homebridge-homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Even een kleine update mbt mijn Elgato Eve. In het begin had ik, net als robbertwebbe veel problemen om het remote aan de praat te krijgen. Dat wil zeggen remote werkte het gewoon niet :p Ik heb er lang niet meer naar gekeken, maar merk sinds een tijdje dat het opeens is gaan werken. Ik kan geen specifieke update aanwijzen, op m'n Apple TV 4 heb ik nooit iets ingesteld mbt HomeKit, maar hij is iig in staat om van overal vandaan de gegevens te updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-04 18:11

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

raytje192 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:54:
[...]

Heb het thuis ook draaien op een Raspberry Pi werkt prima :) Voor mensen die ook een HomeWizard hebben, heb een homebridge plugin geschreven voor de HomeWizard:

Enig idee waarom ik nog steeds die foutmeldingen blijf krijgen ? Probeer dit werkend te krijgen op een Pi-2, maar kom een heel eind, echter bij starten blijft deze melding hardnekkig terug komen:

/usr/local/lib/node_modules/homebridge/lib/server.js:129
var username = config.bridge.username;

de config.json file is de sample waar ik met nano de HW heb toegevoegd:

{
"bridge": {
"name": "Homebridge - DEV",
"username": "CC:22:3D:E3:CE:40",
"port": 51826,
"pin": "031-45-156"
},
"description": "configuration for Homebridge using the HomeWizard platform.",
"accessories": [],
"platforms": [{
"platform": "HomeWizard",
"url": "http://x.x.x.x.",
"password": "xxxx",
"filtered": ["deviceName"],
"debug": false
}]
}

{
"description": "Configuration file for Domoticz platform.",
"platforms": [
{
"platform": "Domoticz",
"name": "Domoticz",
"server": "127.0.0.1",
"port": "8080"
}
],
"accessories": [
]
}

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
http://www.iculture.nl/gids/homekit-kopen-nederland/

Helaas komt het in Nederland heel langzaam op gang.
Buiten de lampen en thermostaat is er nog weinig bruikbaars....

Zou graag een alarminstalatie zien en bediening voor zonwering en garagedeur.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
raytje192 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:54:

Heb je het op Raspberrian draaien of binnen Demoticz?
Ik had het binnen Domoticz draaien en dat leek prima te gaan. Tot ik buiten de deur ging en weer terug kwam: niks.

Ik wil het graag binnen Domoticz (nu op mijn Synoglogy) draaien maar ik vind het allemaal erg ingewikkeld.

• Knoezelbos
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 17:57
iAmRenzo schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:08:
[...]

Ik had het binnen Domoticz draaien en dat leek prima te gaan. Tot ik buiten de deur ging en weer terug kwam: niks.

Ik wil het graag binnen Domoticz (nu op mijn Synoglogy) draaien maar ik vind het allemaal erg ingewikkeld.
Je bent niet de enige. Vind het ook ingewikkeld. Ben maar een zorg medewerker die het wel heel interessant vind allemaal. :?

Amateur aankloter: Applewatch Ultra 2| MacBook Pro 2020 16GB 13”| iPad Pro 11” 2021| iPhone 16 Pro Max| AirPods pro| Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Bestaat er al een mooi beveiligingssysteem voor de homekit in nederland met beveilingscamera enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
[...]

Het draait op een Raspberry PI met het Raspbian OS. NodeJS installeren, homebridge instructies en de plugin instructies volgen, moet lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
raytje192 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:23:
[...]

Het draait op een Raspberry PI met het Raspbian OS. NodeJS installeren, homebridge instructies en de plugin instructies volgen, moet lukken ;)
Ah. Ik zal het eens proberen. Maar dan heb jij bijvoorbeeld domoticz niet draaien. Enkel voor de Nest?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
iAmRenzo schreef op maandag 22 februari 2016 @ 09:46:
[...]
Ah. Ik zal het eens proberen. Maar dan heb jij bijvoorbeeld domoticz niet draaien. Enkel voor de Nest?!
Nee ik heb geen Domoticz draaien, voor mij is momenteel de HomeWizard de interface naar alle 433Mhz apparaten die ik heb. Homebridge te samen met de plugin zorgen ervoor dat ik alles kan besturen middels Homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:03

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Ik kan zelfs hier op mijn werk tegen siri commando's geven en die werken ook nog.
Maar ik heb wel een Apple TV Gen 3 staan, misschien dat die het verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Dat is het verschil, de Apple TV word dan via je Apple ID gebruikt om toegang te krijgen tot je thuis netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik had ook een Apple tv 3, nu 4. Dus dan moet er iets zijn binnen de combi domoticz en nodejs/homebridge dat niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Een nieuw homekit product:
http://www.apple.com/de/s...W52ZM/A/elgato-eve-thermo

Denk niet dat het heel lang zal duren voordat deze ook in Nederland te verkrijgen zijn.
Dit aangezien de andere accessoires ook al in Nederland leverbaar zijn.

Wel jammer vind ik dat deze producten van Elgato alleen via bluetooth communiceren, het bereik valt dan nogal tegen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik weet niet of dat de Eve Thermo wel zo'n succes gaat worden in Nederland. Het is alleen een thermostaatkraan en zonder ketelaanstuurmodule kun je hier niets mee in de meeste Nederlandse woningen. Alleen in geval van stads- of gebouwverwarming (waar je altijd aanvoer hebt van heet water) kan het werken. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dat in Duitsland veel gebruikelijker dan bij ons.

Daarnaast moet je ook bijna wel gelijkvloers wonen met niet te dikke muren gezien er via Bluetooth 4.0 low energy gecommuniceerd wordt. Ik heb nu al moeite om mijn Eve weather te bereiken terwijl die slechts 2,5 meter afstand staat (met HR++ glas er tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin325
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-02-2023
de TADO thermostaat komt dit jaar ook met homekit ondersteuning.
en het DANALOCK deurslot komt met ondersteuning in Q2.

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
robin325 schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 19:42:
de TADO thermostaat komt dit jaar ook met homekit ondersteuning.
en het DANALOCK deurslot komt met ondersteuning in Q2.
Wij komen inderdaad in het 3e kwartaal met onze slimme radiatorkranen die HomeKit compatibel zullen zijn.
https://www.tado.com/nl/#valve

Het starterspakket heeft 2 radiatorknoppen + een HomeKit bridge voor 199,00 euro.

Verder verwachten wij in het 2e of 3e kwartaal HomeKit ondersteuning toe te voegen voor de rest van onze producten. (Ondersteuning vereist wel de aankoop van een HomeKit bridge waar de prijs nog niet van vast staat).
https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
In onderstaande link word stap voor stap uitgelegd hoe het werkend te krijgen op een PI.

http://www.iculture.nl/st...-raspberry-pi-homebridge/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Heeft iemand de Elgato Eve Energy eigenlijk in bezit? Zit er ook een fysieke schakelaar op? Ik heb de WeMo Switch (veel groter en lomper) en het fijne is dat er een fysieke schakelaar op zit... alleen is die weer niet HomeKit compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehouben
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2023
iAmRenzo schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 08:35:
Heeft iemand de Elgato Eve Energy eigenlijk in bezit? Zit er ook een fysieke schakelaar op? Ik heb de WeMo Switch (veel groter en lomper) en het fijne is dat er een fysieke schakelaar op zit... alleen is die weer niet HomeKit compatible.
Yep! Twee in huis, werken erg fijn. Er zit een fysieke schakelaar op, maar dat is een tiptoets die een beetje verzonken ligt in een hoek van het apparaat. Beetje aan de kleine kant ook. Ik kom er in gebruik prima mee weg, maar kan me voorstellen dat dat niet altijd zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Iemand eigenlijk een work-around om toch siri commando's te kunnen geven off-premise zonder dat je een apple tv hebt ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
ehouben schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:10:
[...]
Yep! Twee in huis, werken erg fijn. Er zit een fysieke schakelaar op, maar dat is een tiptoets die een beetje verzonken ligt in een hoek van het apparaat. Beetje aan de kleine kant ook. Ik kom er in gebruik prima mee weg, maar kan me voorstellen dat dat niet altijd zo is.
Ik heb er ook een en heb last van een vaag probleem. Als ik hem laat inschakelen op basis van een ingestelde tijd dan vliegt mijn aardlek er uit. Hij is inmiddels al omgeruild door Elgato maar probleem blijft. Zou je eens kunnen testen of dat jou ook het geval is? Via de aan- uitknop in de app schakelen gaat overigens wel probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehouben
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-04-2023
robertwebbe schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:20:
[...]

Ik heb er ook een en heb last van een vaag probleem. Als ik hem laat inschakelen op basis van een ingestelde tijd dan vliegt mijn aardlek er uit. Hij is inmiddels al omgeruild door Elgato maar probleem blijft. Zou je eens kunnen testen of dat jou ook het geval is? Via de aan- uitknop in de app schakelen gaat overigens wel probleemloos.
Klinkt vervelend! Ik gebruik die functie niet, maar ga het graag eens testen voor je!

-- edit --

Zojuist een aantal keren uitgeprobeerd, maar met een timer gaat op de Eve Energy geschakelde lamp "gewoon" aan en gebeurd er verder niets. Wat voor apparaat schakel je met de Energy, misschien zit daar een verschil in?

[ Voor 17% gewijzigd door ehouben op 16-03-2016 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:09
knights16 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:26:
Iemand eigenlijk een work-around om toch siri commando's te kunnen geven off-premise zonder dat je een apple tv hebt ?
VPN naar je thuisnetwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:03

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Brooky schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:30:
[...]

VPN naar je thuisnetwerk?
Geloof dat Homekit via broadcast pakketjes werkt, die ga je niet over VPN krijgen.
Dus je zal echt een Apple TV moeten hebben
Pagina: 1 2 ... 88 Laatste