werkt idd niet zoals bovenstaande gebruiker ook al aangeeft. thanks
Hi Homekitters,
Ik ben aan het kijken of ik bestaande inbouw (plafond)verlichting op de een of andere manier kan koppelen aan homekit, maar kom er niet helemaal uit. Ik wil geen andere lichtbronnen (a la philips hue). Het liefst zou ik m'n bestaande schakelmateriaal (busch-jaeger) behouden en alleen schakelaars en/of dimmers in de wandcontactdozen in de muur vervangen door iets wat wel homekit compatible is, maar dat zal nog wel niet bestaan vrees ik. Iemand een idee of zoiets wel al mogelijk is?
Thanx alvast!
Ik ben aan het kijken of ik bestaande inbouw (plafond)verlichting op de een of andere manier kan koppelen aan homekit, maar kom er niet helemaal uit. Ik wil geen andere lichtbronnen (a la philips hue). Het liefst zou ik m'n bestaande schakelmateriaal (busch-jaeger) behouden en alleen schakelaars en/of dimmers in de wandcontactdozen in de muur vervangen door iets wat wel homekit compatible is, maar dat zal nog wel niet bestaan vrees ik. Iemand een idee of zoiets wel al mogelijk is?
Thanx alvast!
[ Voor 5% gewijzigd door Gurney op 27-03-2016 17:18 . Reden: duidelijkere omschrijving gemaakt ]
zover ik weet is dat er nog niet
het komt helaas veelste sloom op gang best jammer want het kan zo mooi werken...
er worden wel veel beloftes gedaan door diverse bedrijven voor homekit ondersteuning maar dit is nog niet het geval in het schakelmateriaal
het komt helaas veelste sloom op gang best jammer want het kan zo mooi werken...
er worden wel veel beloftes gedaan door diverse bedrijven voor homekit ondersteuning maar dit is nog niet het geval in het schakelmateriaal
Gurney schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:12:
Hi Homekitters,
Thanx alvast!
Thanx voor je antwoord @Robin325, was al bang dat het nog early day is wat homekit betreft. Ik blijf het toch in de gaten houden, want het biedt wel veel perspectief idd!
robin325 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:01:
er worden wel veel beloftes gedaan door diverse bedrijven voor homekit ondersteuning maar dit is nog niet het geval in het schakelmateriaal[...]
Bij 50five.com is de Netatmo thermostaat (met HomeKit ondersteuning) maar 139 euro. Met de volgende kortingscode krijg je zelfs nog 7,50 euro korting: actiecodekorting
Ik heb een HomeKit emulator geïnstalleerd op me raspberry pi en die koppelt met mijn domoticz en de daarin bekende apparaten. Ik kan middels Siri dus al me klik aan klik uit schakelaars schakelen. Kun je daar wat mee ?robin325 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 19:01:
[...]
Hebben jullie al ervaring met Bluetooth Range Extenders? Als ik hierop google, heb ik nog geen exemplaar kunnen vinden. De meeste hits verwijzen naar wifi range extenders.
Ik heb namelijk wel interesse in de Elgato Eve serie, maar zonder extender lijken me deze producten niet echt bruikbaar. Zonder een extender moet ik in de slaapkamer staan om Siri te laten bepalen of het raam open staat. Tja, dat zie ik dan zelf ook wel.....
Ik heb namelijk wel interesse in de Elgato Eve serie, maar zonder extender lijken me deze producten niet echt bruikbaar. Zonder een extender moet ik in de slaapkamer staan om Siri te laten bepalen of het raam open staat. Tja, dat zie ik dan zelf ook wel.....
Ik heb nog nooit gehoord van een bluetooth range extender.
Misschien heb je nog een latente wens om een Apple TV op je slaapkamer te zetten? Dan kun je via dat apparaat verbinding maken. Let er wel op dat dit proces nog erg traag is. Ik lees zelf op die manier mijn Eve Weather uit. Het ophalen van de actuele waardes heb ik meestal wel binnen 20 seconden maar het ophalen van de historie is tergend traag. Vooral als het een meer dan 24 uur is, dan zit je echt minuten te wachten.
De Elgato Eve Door & Window zal wel wat sneller gaan, die heeft niet echt veel data te versturen.
Misschien heb je nog een latente wens om een Apple TV op je slaapkamer te zetten? Dan kun je via dat apparaat verbinding maken. Let er wel op dat dit proces nog erg traag is. Ik lees zelf op die manier mijn Eve Weather uit. Het ophalen van de actuele waardes heb ik meestal wel binnen 20 seconden maar het ophalen van de historie is tergend traag. Vooral als het een meer dan 24 uur is, dan zit je echt minuten te wachten.
De Elgato Eve Door & Window zal wel wat sneller gaan, die heeft niet echt veel data te versturen.
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 30-04-2016 20:12 ]
Onder het kopje 'Even better on iOS 9' worden de Bluetooth Range Extenders genoemd.
Ik zag trouwens dat Elgato nog van plan is om deze aan de Eve homekit familie toe te voegen:
- Elgato eve motion
- Elgato eve light switch
- Elgato eve motion

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 30-04-2016 20:32 ]
Ziet er goed uit, maar dan hoop ik dat er snel iemand met range extenders gaat komen. Anders is het gedoemd te mislukken.robertwebbe schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:32:
Ik zag trouwens dat Elgato nog van plan is om deze aan de Eve homekit familie toe te voegen:
- Elgato eve motion
[afbeelding]
Mail Elgato anders even met deze vraag. Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen.
Goed idee. Het zal toch wat zijn als ik met mijn telefoon naar de slaapkamer moet lopen om daar de verwarming (eve thermo) hoger/lager te zetten...robertwebbe schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:37:
Mail Elgato anders even met deze vraag. Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen.
Ik heb ook al gespeeld met de Elgato Eve app icm mijn Hue lampen. Deze worden herkend door de app maar het duurt erg lang voor ze aan gaan.
Grote probleem van de Elgato Eve serie, is de afhankelijkheid van Apple. Ik vermoed dat ze bij Elgato best spijt hebben van de keuze voor Homekit alleen. Neem bijvoorbeeld de Elgate Eve door and window. Dat ding kan op dit moment alleen tellen hoevaak de deur open en dicht is gegaan of aangeven wat de status is (open of dicht). Terwijl je met bijvoorbeeld triggers hele leuke dingen zou kunnen doen. Lampen schakelen of wat voor actie je ook maar kan bedenken, maar helaas staat Apple dit (nog) niet toe. De schakelaar en de sensor hebben dus ook geen zin als Apple dit niet aan Homekit gaat toe voegen. Elgato zegt dat er nieuws komt in juni (is dat niet als Apple weer een event heeft?). Ik kan niet wachten tot mijn Eve sensoren ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde gaan geven! DUS APPLE SCHIET EENS OP MET HOMEKIT!!!
Via help.elgato.com heb ik zojuist via een ticket de vraag voorgelegd wanneer en waar ik een bluetooth range extender kan kopen. Wordt vervolgd.robertwebbe schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:37:
Zie:Gurney schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:12:
Hi Homekitters,
Thanx alvast!
Dit heb ik ook, alleen geen klik aan klik uit. Afhankelijk van je budget en eisen kan je voor klik aan klik uit kiezen, of voor z-wave (mijn voorkeur).knights16 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:13:
[...]
Ik heb een HomeKit emulator geïnstalleerd op me raspberry pi en die koppelt met mijn domoticz en de daarin bekende apparaten. Ik kan middels Siri dus al me klik aan klik uit schakelaars schakelen. Kun je daar wat mee ?
Nodig aan hardware:
- Raspberry Pi + voeding + geheugenkaart
- Controller (z-wave oid)
- Inbouw dimmer
[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 04-05-2016 15:09 ]
Onderstaande reactie ontvangen. Dus nog geen BT range extender te verkrijgen.meesje schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:50:
[...]
Via help.elgato.com heb ik zojuist via een ticket de vraag voorgelegd wanneer en waar ik een bluetooth range extender kan kopen. Wordt vervolgd.
Thank you for contacting Elgato Systems. Currently there are no Bluetooth extenders on the market. Unfortunately, I can not tell you when they will become available. Currently the only way to extend the range of Eve devices is with an AppleTV.
Please see:
https://help.elgato.com/c...h-devices-away-from-home-
Ik heb zelf nog geen ervaring met radiatorkranen, maar ben hier wel erg in geïnteresseerd. Voornamelijk voor een warme badkamer en een warme babykamer. Maar hoe moet ik dit nu zien?tado schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 15:52:
[...]
Wij komen inderdaad in het 3e kwartaal met onze slimme radiatorkranen die HomeKit compatibel zullen zijn.
https://www.tado.com/nl/#valve
Het starterspakket heeft 2 radiatorknoppen + een HomeKit bridge voor 199,00 euro.
Verder verwachten wij in het 2e of 3e kwartaal HomeKit ondersteuning toe te voegen voor de rest van onze producten. (Ondersteuning vereist wel de aankoop van een HomeKit bridge waar de prijs nog niet van vast staat).
https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-
Stel ik heb beneden in een woonkamer een Tado thermostaat hangen. Deze regelt de temperatuur in de woonkamer. Wanneer de CV moet stoken zullen b.v. de verwarmingen in de slaapkamer (op de 1e verdieping) ook warmte gaan geven.
Indien ik de slaapkamers en badkamer van een radiatorkraan ga voorzien, kunnen deze dan afzonderlijk de CV aansturen? Als dan een slaapkamer verwarmd wordt, wordt dan ook de woonkamer verwarmd?
Hoe groot mag de afstand zijn tussen de bridge en radiatorkraan? Welk protocol/draadloze standaard wordt hierbij gebruikt? Ter vergelijking: de Elgato Eve radiatorkranen werken met bluetooth LE. Hierbij is de afstand beperkt en kun je niet de radiatorkraan in de slaapkamer uitlezen als je in de woonkamer bent.
Als ik straks een Tado thermostaat koop met nieuwe (homekit) bridge, heeft het dan nu een set met twee radiatorkranen te kopen met bridge? Heeft een tweede bridge in dezelfde woning toegevoegde waarde?
Wat betreft radiatorkranen houdt men rekening met 2 systemen:
1) je hebt een eigen CV installatie die warmte maakt
2) je betrekt de warmte van een extern systeem (bijv. stadsverwarming)
De Elgato Eve thermo gaat uit van het 2e scenario. Er moet dus altijd warmte zijn zodat de knop alleen maar open / dicht hoeft te gaan.
Als je een eigen CV installatie hebt dan zul je een extra ketel module nodig hebben. Als een van de radiatorkranen dan warmte wil en de aanvoerwarmte is te koud dan moet er een seintje worden gegeven om te gaan stoken zodat er weer warmte in het systeem komt. In de meeste gevallen wordt dit geregeld via de thermostaat. De thermostaat communiceert met de ketel (aan/uit of OpenTherm) en heeft allerlei intelligentie om optimaal te stoken.
Veel van de thermostaatkranen die nu op de markt zijn voor dit soort systemen hebben een ingebouwde thermometer waarmee de temperatuur van de ruimte wordt bepaald. Echt optimaal is dat niet gezien je nagenoeg op de warmtebron aan het meten bent. Beter is om per ruimte een losse thermostaat te gebruiken. Ik zie dit nog wel gebeuren door sensoren die van alles meten (temperatuur, beweging, lichtsterkte, vochtigheid, luchtkwaliteit, etc.) waardoor er op basis van regels ook andere apparaten bediend kunnen worden zoals lampen, airco, etc.). Stiekem hoop ik dat de volgende Nest rookmelder dit gaat oppakken.
De Elgato Eve thermo gaat uit van het 2e scenario. Er moet dus altijd warmte zijn zodat de knop alleen maar open / dicht hoeft te gaan.
Als je een eigen CV installatie hebt dan zul je een extra ketel module nodig hebben. Als een van de radiatorkranen dan warmte wil en de aanvoerwarmte is te koud dan moet er een seintje worden gegeven om te gaan stoken zodat er weer warmte in het systeem komt. In de meeste gevallen wordt dit geregeld via de thermostaat. De thermostaat communiceert met de ketel (aan/uit of OpenTherm) en heeft allerlei intelligentie om optimaal te stoken.
Veel van de thermostaatkranen die nu op de markt zijn voor dit soort systemen hebben een ingebouwde thermometer waarmee de temperatuur van de ruimte wordt bepaald. Echt optimaal is dat niet gezien je nagenoeg op de warmtebron aan het meten bent. Beter is om per ruimte een losse thermostaat te gebruiken. Ik zie dit nog wel gebeuren door sensoren die van alles meten (temperatuur, beweging, lichtsterkte, vochtigheid, luchtkwaliteit, etc.) waardoor er op basis van regels ook andere apparaten bediend kunnen worden zoals lampen, airco, etc.). Stiekem hoop ik dat de volgende Nest rookmelder dit gaat oppakken.
Bedankt voor de uitleg. De Elgato Eve Thermo valt dan voor mij af. Deze radiatorkranen geven dus alleen warmte als je b.v. beneden de thermostaat wat hoger zet en zodoende er meer warmte in het systeem komt.
Ik ben erg benieuwd hoe de Tado radiatorkranen gaan werken. Deze vraag kan ik denk ik beter in het Tado topic stellen.
Ik ben erg benieuwd hoe de Tado radiatorkranen gaan werken. Deze vraag kan ik denk ik beter in het Tado topic stellen.
De slimme radiatorkranen zullen kunnen samenwerken met onze slimme thermostaat. Dat wil zeggen dat als er 1 radiatorkraan merkt dat hij warmte nodig heeft dat hij dan een signaal kan sturen naar de thermostaat om de ketel aan te zetten. Wel is het belangrijk dat tado ook de warmte in de kamer waar de thermostaat hangt kan reguleren. Anders zou het zo kunnen zijn dat daar teveel warmte naar toe gaat als er een andere kamer warmte nodig heeft.meesje schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 20:05:
[...]
Ik heb zelf nog geen ervaring met radiatorkranen, maar ben hier wel erg in geïnteresseerd. Voornamelijk voor een warme badkamer en een warme babykamer. Maar hoe moet ik dit nu zien?
Stel ik heb beneden in een woonkamer een Tado thermostaat hangen. Deze regelt de temperatuur in de woonkamer. Wanneer de CV moet stoken zullen b.v. de verwarmingen in de slaapkamer (op de 1e verdieping) ook warmte gaan geven.
Indien ik de slaapkamers en badkamer van een radiatorkraan ga voorzien, kunnen deze dan afzonderlijk de CV aansturen? Als dan een slaapkamer verwarmd wordt, wordt dan ook de woonkamer verwarmd?
Hoe groot mag de afstand zijn tussen de bridge en radiatorkraan? Welk protocol/draadloze standaard wordt hierbij gebruikt? Ter vergelijking: de Elgato Eve radiatorkranen werken met bluetooth LE. Hierbij is de afstand beperkt en kun je niet de radiatorkraan in de slaapkamer uitlezen als je in de woonkamer bent.
Als ik straks een Tado thermostaat koop met nieuwe (homekit) bridge, heeft het dan nu een set met twee radiatorkranen te kopen met bridge? Heeft een tweede bridge in dezelfde woning toegevoegde waarde?
Dus de ideale situatie is dat de tado thermostaat in de woomkamer hangt en dat tado op een manier de warmte van de woonkamer kan reguleren (of met een zoneklep op de vloerverwarming of met slimme radiatorkranen). Daarna kunt u in elke kamer in het huis een slimme radiatorkraan plaatsen om die kamer dan volledig onafhankelijk te kunnen aansturen.
De afstand tussen bridge en radiatorkraan is zeer afhankelijk van het type gebouw. Over het algemeen is het geen probleem om van de begane grond naar de zolder te zenden omdat wij gebruik maken van de 6LoWPAN 868Mhz communicatiestandaard. Omdat al onze producten met de bridge communiceren is het het beste om de bridge centraal in huis te plaatsen maar in de meeste gevallen gaat het ook prima als de bridge direct bij de router in de meterkast geplaatst is.
U heeft maar 1 bridge nodig en dat is ook het maximum wat u kunt gebruiken per account.
tado zal dus zowel met het 1e als het 2e systeem overweg kunnen.robertwebbe schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:32:
Wat betreft radiatorkranen houdt men rekening met 2 systemen:
Bericht verwijderd. Verkeerd topic.
[ Voor 94% gewijzigd door meesje op 12-05-2016 17:55 ]
Ik zie de link niet helemaal tussen Homekit en je bericht?meesje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:48:
Voor de ATV4 nu ook een app van Fox Sports.
http://www.iculture.nl/ap...-live-voetbal-fragmenten/
Ik heb zelf nog geen ATV4, maar heb wellicht wel interesse. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze app.
Wat betreft de door iculture genoemde min-punten:
- Niet in buitenland te gebruiken. Dat is denk ik een vrij algemene beperking (wordt door meerdere apps gehanteerd).
- Prijzig. Per maand is 25 euro inderdaad best duur, maar je kunt voor Fox Sports Go ook een seizoenspas aanschaffen (stopt dan automatisch eind juni) voor 120 euro; dat is inclusief internationaal voetbal. Omgerekend ongeveer 10 euro p/m.
- Beelden niet in HD kwaliteit. Ik ben erg benieuwd of de beeldkwaliteit identiek is aan het beeld via een chromecast (deze vind ik namelijk vrij hoog).
Oeps.... Ik zie de link ook niet.Psycho_Mantis schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:41:
[...]
Ik zie de link niet helemaal tussen Homekit en je bericht?

Excuses, in verkeer topic geplaatst.
Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant heeft Elgato in het design een vreemde keuze gemaakt. Waarom gebruik maken van Bluetooth LE en niet gewoon van wifi? Wifi heeft toch een veel groter bereik?Jasper1975 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:17:
Grote probleem van de Elgato Eve serie, is de afhankelijkheid van Apple. Ik vermoed dat ze bij Elgato best spijt hebben van de keuze voor Homekit alleen. Neem bijvoorbeeld de Elgate Eve door and window. Dat ding kan op dit moment alleen tellen hoevaak de deur open en dicht is gegaan of aangeven wat de status is (open of dicht). Terwijl je met bijvoorbeeld triggers hele leuke dingen zou kunnen doen. Lampen schakelen of wat voor actie je ook maar kan bedenken, maar helaas staat Apple dit (nog) niet toe. De schakelaar en de sensor hebben dus ook geen zin als Apple dit niet aan Homekit gaat toe voegen. Elgato zegt dat er nieuws komt in juni (is dat niet als Apple weer een event heeft?). Ik kan niet wachten tot mijn Eve sensoren ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde gaan geven! DUS APPLE SCHIET EENS OP MET HOMEKIT!!!
Conform de homekit standaard mag je gebruik maken van bluetooth maar ook wifi.
Of is het een bewuste keuze van Elgato? Wellicht biedt het voordelen die ik niet zie.
Grote voordeel van Bluetooth LE is de batterijduur. De window & door op WiFi is geen optie. Zigbee of Zwave was optie geweest als Apple dat had toegestaan. Of ze hadden net als Philips voor een bridge moeten kiezen.
Alle elgato eve apparaten laten aansturen via een bridge zou ik een betere oplossing vinden. Maar dan heb je wel per merk een bridge in huis: hue lampen, thermostaat (tado/netatmo), etc. Bridges daarentegen kun je waarschijnlijk wel ergens verbergen (mijn hue bridge bevindt zich b.v. in de meterkast). Nu moet ik b.v. naar de tuin lopen om de buitentemperatuur uit te lezen of b.v. naar de slaapkamer om te 'zien' of het raam open staat....Jasper1975 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:04:
Grote voordeel van Bluetooth LE is de batterijduur. De window & door op WiFi is geen optie. Zigbee of Zwave was optie geweest als Apple dat had toegestaan. Of ze hadden net als Philips voor een bridge moeten kiezen.

De window & door lijkt me trouwens het minst nuttige apparaat uit de eve serie. Vandaar dat ze ook op marktplaats worden aangeboden.
Ik overweeg wel de energy voor in de woonkamer en de binnen en buiten temperatuur meters.
Helemaal mee eens!meesje schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 14:35:
[...]
Alle elgato eve apparaten laten aansturen via een bridge zou ik een betere oplossing vinden. Maar dan heb je wel per merk een bridge in huis: hue lampen, thermostaat (tado/netatmo), etc. Bridges daarentegen kun je waarschijnlijk wel ergens verbergen (mijn hue bridge bevindt zich b.v. in de meterkast). Nu moet ik b.v. naar de tuin lopen om de buitentemperatuur uit te lezen of b.v. naar de slaapkamer om te 'zien' of het raam open staat....
Ik heb er zelf wel een aantal klaarliggen voor als Apple notificaties toestaat en triggers toestaat. Zou d'r best nog twee willen voor weinig;-)De window & door lijkt me trouwens het minst nuttige apparaat uit de eve serie. Vandaar dat ze ook op marktplaats worden aangeboden.
Het grootste nadeel van de windows&door vind ik dat deze niet geschikt zijn voor ramen/deuren die dieper verzonken liggen (ik weet niet hoe ik dat goed moet uitleggen). Dan zijn zelfs de (lelijke) hulpblokjes niet genoeg. In mijn woning heb ik dat b.v. bij de tuindeur. Het zou beter zijn als de twee blokjes haaks op elkaar zouden kunnen contacten, maar dat kan niet conform de handleiding.Jasper1975 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 19:37:
[...]
Helemaal mee eens!
[...]
Ik heb er zelf wel een aantal klaarliggen voor als Apple notificaties toestaat en triggers toestaat. Zou d'r best nog twee willen voor weinig;-)
Wat is jouw ervaring?
Ze zitten nog in de verpakking! Net als de energy. Momenteel alleen Hue en living whites plugs in gebruik. Werkt top met Homekit en Elgato Eve app! Samen met de Eve Room. Werkt goed maar kan ook niet triggeren:-( bijv. Hue rood branden.Wat is jouw ervaring?
Ik maak ook al gebruik van de Elgato Eve app voor mijn hue lampen. Ik overweeg de energy, room en weather.Jasper1975 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:11:
[...]
Ze zitten nog in de verpakking! Net als de energy. Momenteel alleen Hue en living whites plugs in gebruik. Werkt top met Homekit en Elgato Eve app! Samen met de Eve Room. Werkt goed maar kan ook niet triggeren:-( bijv. Hue rood branden.
Volgens mij krijgt homekit straks een flinke boost in iOS10 (presentatie tijdens wwdc in juni).
Dan wordt het waarschijnlijk een Tado. Deze krijgt homekit ondersteuning in Q3.Jasper1975 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:13:
Zit nog te wachten op een Opentherm Homekit thermostaat.
Op dit moment is mijn ketel als aan/uit ingesteld, echter kan ook modulerend. Ik twijfel om nu al een Netatmo aan te schaffen en niks aan te passen op de ketel. Of te wachten tot Q3 op Tado.
Helaas is de switch niet voor de Europeese markt maar voor de VS:-(robertwebbe schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 20:32:
- Elgato eve motion
[afbeelding]
Het lijkt niet erg vlot te gaan met HomeKit producten in Nederland. Ik ben op zoek naar een switch voor thuis. Ik heb nu een WeMo Switch maar die is groot en lomp en werkt niet met HomeKit.
Nu zat ik aan een Elgato Eve Energy te denken maar die werkt alleen met bluetooth.
Ik wil het ding buitenshuis ook kunnen schakelen en dat kan nu niet.
Kan dat nu (straks?) (iOS10?) wel icm een Apple TV? En hoe dicht moet de Apple TV dan bij de Eve staan?
Nu zat ik aan een Elgato Eve Energy te denken maar die werkt alleen met bluetooth.
Kan dat nu (straks?) (iOS10?) wel icm een Apple TV? En hoe dicht moet de Apple TV dan bij de Eve staan?
[ Voor 6% gewijzigd door iAR op 18-08-2016 14:16 ]
Volgens mij kan je gewoon nu al buitenshuis met de Eve energy spelen. Bij mij doet de Eve Room dat in ieder geval wel. Via Apple tv 4. Mijn energy's zitten nog in de verpakking tot ios10, dus kan niet testen.iAmRenzo schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:14:
Het lijkt niet erg vlot te gaan met HomeKit producten in Nederland. Ik ben op zoek naar een switch voor thuis. Ik heb nu een WeMo Switch maar die is groot en lomp en werkt niet met HomeKit.
Dan zal het wel. Ik zag het er bij CoolBlue ook al wel bij staan, maar dat soort kreten vertrouw ik nooit (ik weet niet tot in hoeverre zij dat echt checken).Jasper1975 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:50:
Volgens mij kan je gewoon nu al buitenshuis met de Eve energy spelen. Bij mij doet de Eve Room dat in ieder geval wel. Via Apple tv 4. Mijn energy's zitten nog in de verpakking tot ios10, dus kan niet testen.
Hopelijk gaan de Energy's wel nog eens in prijs naar beneden. Even automatiseren is niet echt low budget

Hoe ver zitten de twee apparaten uit elkaar als ik vragen mag?
[ Voor 9% gewijzigd door iAR op 18-08-2016 15:57 ]
Op dit moment zit er ongeveer een meter of 8 a 9 tussen. wel in de zelfde ruimte maar niet in line of sight.iAmRenzo schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:54:
[...]
Dan zal het wel. Ik zag het er bij CoolBlue ook al wel bij staan, maar dat soort kreten vertrouw ik nooit (ik weet niet tot in hoeverre zij dat echt checken).
Hopelijk gaan de Energy's wel nog eens in prijs naar beneden. Even automatiseren is niet echt low budget
Hoe ver zitten de twee apparaten uit elkaar als ik vragen mag?
Hij trekt nu op dit moment zelfs de data binnen van de afgelopen 4 dagen (gaat wel traag maar niet trager als thuis).
Heb je al Philips hue? dan zou je ook een combi van Hue bridge (2.0) met de Osram lightify plug kunnen proberen of de niet meer te krijgen philips living Whites plugs.
Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een Elgato Eve Energy. Alhoewel ik er een beetje sceptisch aan begon, ben ik blij verrast met het bereik van deze plug. Mijn beneden verdieping is (binnenmaat) 11,5 meter diep, maar deze afstand wordt probleemloos overbrugd. Dat had ik niet verwacht.
Verder heb ik middels de Elgato Eve app scenes en rules ingesteld, zodat wanneer er een bepaalde Philips Hue lamp aan gaat ook de Eve Energy actief wordt. Nu kan ik met 1 druk op een knop van mijn Hue Tap ook (indirect) andere lampen (aangesloten via de Eve Energy) bedienen.
Zojuist heb ik een tweede Eve Energy besteld... ;-)
Verder heb ik middels de Elgato Eve app scenes en rules ingesteld, zodat wanneer er een bepaalde Philips Hue lamp aan gaat ook de Eve Energy actief wordt. Nu kan ik met 1 druk op een knop van mijn Hue Tap ook (indirect) andere lampen (aangesloten via de Eve Energy) bedienen.
Zojuist heb ik een tweede Eve Energy besteld... ;-)
Sinds vandaag ook in het bezit van een Eve Room en Eve Weather. Installatie was zo gebeurd, gelijk werd de nieuwste firmware geïnstalleerd.
Siri werkt ook, echter wel tegen een paar vreemde dingen aangelopen:
1. Humidity had ik eerst ingesteld als Luchtvochtigheid, maar dat ging niet goed. 'Vochtigheid' werkt wel.
2. Air quality ('luchtkwaliteit' of 'kwaliteit') snapt Siri niet.
3. Hetzelfde voor Air pressure ('luchtdruk' of 'druk').
Wat zijn jullie ervaringen? Of ben ik de enige die de Eve producten gebruikt? ;-)
Siri werkt ook, echter wel tegen een paar vreemde dingen aangelopen:
1. Humidity had ik eerst ingesteld als Luchtvochtigheid, maar dat ging niet goed. 'Vochtigheid' werkt wel.
2. Air quality ('luchtkwaliteit' of 'kwaliteit') snapt Siri niet.
3. Hetzelfde voor Air pressure ('luchtdruk' of 'druk').
Wat zijn jullie ervaringen? Of ben ik de enige die de Eve producten gebruikt? ;-)
Vanaf vandaag zijn onze V3 starterkits gelanceerd. *knip*
Voor zowel de slimme thermostaat als de slimme radiatorkranen komen deze nu inclusief de tado HomeKit bridge.
Voor zowel de slimme thermostaat als de slimme radiatorkranen komen deze nu inclusief de tado HomeKit bridge.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2016 22:11 ]
precies op tijd
in een paar maandjes is me verbouwing af en kan de V3 met homekit erin.
prima timing
[ Voor 34% gewijzigd door zeef op 02-09-2016 08:40 ]
Netatmo heeft vandaag de S+ARCK HomeKit geschikte thermostaat en kranen aangekondigd:
https://www.netatmo.com/product/energy/valves
We hebben nu zelfs keuze
https://www.netatmo.com/product/energy/valves
We hebben nu zelfs keuze

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 01-09-2016 21:33 ]
De pagina met HomeKit certifiied accessoires is gewijzigd en weer uitgebreid:
https://support.apple.com/en-us/HT204903
https://support.apple.com/en-us/HT204903
Elgato komt waarschijnlijk binnenkort ook met een bewgingsmelder voor HomeKit, waarschijnlijk de Eve Motion: http://appleinsider.com/a...l-line-with-motion-sensor

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 05-09-2016 17:57 ]
Mooi!robertwebbe schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:10:
En Elgato komt waarschijnlijk binnenkort ook met een bewgingsmelder voor HomeKit:
http://appleinsider.com/a...l-line-with-motion-sensor
[afbeelding]
Ze hebben het over zowel bluetooth als wifi voor connectivity. Alle huidige Eve producten ondersteunen alleen Bluetooth. Ik ben benieuwd.
Dat lees ik niet in het artikel. Volgens mij bedoelt de schrijver dat HomeKit verbindingen (in het algemeen) over Bluetooth en WiFi kunnen verlopen. Hij zegt niet specifiek dat deze sensor ook beide doet.meesje schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:18:
[...]
Ze hebben het over zowel bluetooth als wifi voor connectivity. Alle huidige Eve producten ondersteunen alleen Bluetooth. Ik ben benieuwd.
Gezien de sensor met 2 AA batterijen een jaar moet kunnen draaien kan het bijna niet anders dat hij alleen Bluetooh 4 Low Energy gebruikt. WiFi verbruikt zoveel energie, dat houdt die maximaal een aantal uren uit op een paar batterijtjes.
Eindelijk ook een Bluetooth range extender:
https://smartapfel.de/das-sind-elgatos-neue-eve-produkte/
Daarnaast ook nog een Eve Smoke, welke compatible is met Homekit.
https://smartapfel.de/das-sind-elgatos-neue-eve-produkte/
Daarnaast ook nog een Eve Smoke, welke compatible is met Homekit.
Kan me iemand vertellen of de EVE room zou kunnen samenwerken met EVE thermo?
Ergo, is er een mogelijkheid dat de Thermo uitschakelt als er geen activieti in een kamer is voor enige tijd?
Desnoods geofencing?
Ergo, is er een mogelijkheid dat de Thermo uitschakelt als er geen activieti in een kamer is voor enige tijd?
Desnoods geofencing?
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 06-09-2016 11:02 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De Eve room meet geen activiteit, wel temp., humidity en air quality. Middels rules kun je wel triggers bouwen o.b.v. je locatie (dus geofencing).paQ schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:02:
Kan me iemand vertellen of de EVE room zou kunnen samenwerken met EVE thermo?
Desnoods geofencing?
Volgens mij gaat dit straks kunnen met de Eve Motion, die zal straks een post functie hebben. Als er dan beweging is, dan {regel uitvoeren}. Bijvoorbeeld lampen aanschakelen via Eve Energie (of hue) en temperatuur naar 21 graden.
In de huidige versie is het al een beetje mogelijk. Ik had ingesteld dat als mijn tuindeur tussen 00:00 en 06:00 open gaat, dan alle hue lampen in de woonkamer aan. Echter duurt het nu 1-2 minuten voordat de lampen aan gaan omdat de Eve Door ook geen post ondersteunt. Pas als de sensor periodiek zijn status doorgeeft via de Apple TV aan het HomeKit platform, worden de lampen aangezet.
Ik heb dit nog niet getest met de nieuwe iOS en tvOS maar heb de verwachting dat het dan beter zal werken.
In de huidige versie is het al een beetje mogelijk. Ik had ingesteld dat als mijn tuindeur tussen 00:00 en 06:00 open gaat, dan alle hue lampen in de woonkamer aan. Echter duurt het nu 1-2 minuten voordat de lampen aan gaan omdat de Eve Door ook geen post ondersteunt. Pas als de sensor periodiek zijn status doorgeeft via de Apple TV aan het HomeKit platform, worden de lampen aangezet.
Ik heb dit nog niet getest met de nieuwe iOS en tvOS maar heb de verwachting dat het dan beter zal werken.
OK thanks.
Dus tot de tijd dat die sensor er gaat komen is het verder handmatig bedienen?
Zoals zojuist aangegeven kun je dus ook triggers instellen o.b.v. je locatie. Ik heb er zelf geen ervaring mee.paQ schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:43:
OK thanks.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 06-09-2016 11:51 ]
Ik heb de eve room zojuist binnengekregen en gekoppeld aan de app.
Het gaat me hier met name om de VOS functie van het apparaat.
enkele minuten na inschakelen, 450 ppm. okidoki.
even naar 496, en weer terug naar 450.
Goed... pot lak opengedraaid (Stinkt! en veel vluchtige stoffen) en de eve room er pal boven gelegd.
We zijn nu 10 min op weg, maar 0 verandering.
Maakt dit deel uit van het 'leerproces'? of had hij dit binnen enkele minuten moeten 'ruiken'?
Goed... pot lak opengedraaid (Stinkt! en veel vluchtige stoffen) en de eve room er pal boven gelegd.
Maakt dit deel uit van het 'leerproces'? of had hij dit binnen enkele minuten moeten 'ruiken'?
Is het trouwens niet VOC?paQ schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:06:
Ik heb de eve room zojuist binnengekregen en gekoppeld aan de app.
Zie: https://www.elgato.com/si.../files/VOC-EveRoom-EN.pdf
Zelf had ik nog geen test gedaan met chemische middelen. Welke constant de air quality in de gaten houden. Vrijwel de hele tijd 'excellent' met af en toe 'good'. Dan doe ik de tuindeur open en is het weer excellent. Dit voelt wel bijna als een sport... ;-)
Echter een uur geleden ging mijn vriendin de keuken schoonmaken met diverse middelen. Toen ging de waarde heel snel naar ruim 1900 (inferior). Volgens mij doet de VOC meting het wel (goed).
Ik heb de Elgato apparaten (Energy, Weather en Room) nu ruim een week in huis. Dus wellicht moet de Room eerst even 'bijkomen'? Zoiets noemde robert wel in zijn review van de weather.
Het is VOC ja, maar Nederlandse afk. Is VOS.
Ik kreeg vrij vlot antwoord van eve support. Ze raden me aan de sensor enkele malen te soft en hardresetten. Als hij dan nog niet erop reageert is hij defect.
Thx voor ie reactie iig
Hij moet dus vrij rap er op reageren.
Ik kreeg vrij vlot antwoord van eve support. Ze raden me aan de sensor enkele malen te soft en hardresetten. Als hij dan nog niet erop reageert is hij defect.
Thx voor ie reactie iig
Graag gedaan. ;-)paQ schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 23:41:
Het is VOC ja, maar Nederlandse afk. Is VOS.
Thx voor ie reactie iig
Met mijn eve weather heb ik een keer probleem gehad dat hij de gegevens niet wilde uitlezen. Ik heb toen een soft reset gedaan door even de batterijen er uit te halen. Daarna werden de gegevens wel gelezen.
Naast een soft reset heeft mij ook een keer geholpen om even de bluetooth verbinding op ipad/iphone uit te zetten en daarna weer aan. De gegevens werden toen wel goed gelezen.
Ik ben benieuwd of het probleem door resetten is verholpen of dat het echt hardwarematig is.
Sinds 06:30 vanochtend is eve room 'slechtere' data gaan meten. Ik denk zo rond zonsopgang wellicht. Tot ca 08;10 werd het slechter en bijna rood.
Toen om 8 uur het ventilatie systeem inschakelde, ging het na een minuut of 10 rap naar beneden, en in tijd van 10 min weer terug bij 450.
Ik heb eve nu in een kast gelegd, naast een open bakje met wat siliconelak. Bestanddelen Toluol / Tolueen.

ja dat lijkt wel iets te doen
Ik zal over 10 minuten het potje weghalen en eve in de kast laten liggen. Kijken of het niet alleen zomaar de kast was.
edit 2:
potje verwijderd om 09:20, eve nog steeds in de kast

edit3:
uit de kast, en na 15 min valt de grafiek hard. nu op ca 2200.
Zal toch het raam maar even open zetten
Toen om 8 uur het ventilatie systeem inschakelde, ging het na een minuut of 10 rap naar beneden, en in tijd van 10 min weer terug bij 450.
Ik heb eve nu in een kast gelegd, naast een open bakje met wat siliconelak. Bestanddelen Toluol / Tolueen.
edit:meesje schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:48:
[...]
Ik ben benieuwd of het probleem door resetten is verholpen of dat het echt hardwarematig is.

Ik zal over 10 minuten het potje weghalen en eve in de kast laten liggen. Kijken of het niet alleen zomaar de kast was.
edit 2:

edit3:
[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 07-09-2016 09:58 ]
Het lijkt er dus op dat de Room wel werkt. Je ziet dat de waarde om 09.36 al weer wat lager is. Ik kan me voorstellen dat de luchtkwaliteit in een dichte kast ook niet heel snel verbeterd.paQ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 08:48:
Sinds 06:30 vanochtend is eve room 'slechtere' data gaan meten. Ik denk zo rond zonsopgang wellicht. Tot ca 08;10 werd het slechter en bijna rood.
[...]
edit:
[afbeelding]
edit 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
edit3:
Ik heb in ieder geval door joi weer wat geleerd. Ik had nog nooit op measurements geklikt. Dit geeft meer detail dan de grafiek. Ik wist niet dat er elke 10 min. werd gemeten. Thanks!
na twee resets doet ie het inderdaad. Overduidelijk.
Ik heb wel koppijn nu
dus raam maar open gezet voor snel frisse lucht.
Maar goed, dit is precies waarvoor ik hem wilde inzetten. Heb de indruk dat mijn koolfilters niet helemaal meer je van het zijn, dus ik heb nieuwe besteld (duurt helaas nog 3 weken
) , maar dan zou het fijn zijn als ik ook in cijfers kan zien of nieuwe filters wel/beter/weer werken.
Ik heb wel koppijn nu
Maar goed, dit is precies waarvoor ik hem wilde inzetten. Heb de indruk dat mijn koolfilters niet helemaal meer je van het zijn, dus ik heb nieuwe besteld (duurt helaas nog 3 weken
Anoniem: 295641
is er een kans dat klik aan klik uit ooit wordt geaccepteerd door Home kit....bij mij draait alles op kaku, samen met homewizard, ik wil graag overstappen, maar om nu alles te vernieuwen lijkt me een beetje prijzig
Volgens m'n glazendol is er een kans maar ook weer niet. Kortom stel de vraag aan de fabrikant
39
Als frisse lucht zo belangrijk voor je, verdiep je dan eens in luchtzuiverende kamerplanten. Er zijn er een aantal die heel actief bepaalde stoffen kunnen filteren. NASA heeft er veel onderzoek naar verricht en er is ook veel praktisch onderzoek gedaan naar planten in klaslokalen. Ik heb nadat ik het gelezen had ook een aantal planten in mijn woonkamer gezet en sindsdien staat de waarde meestal tussen de 450 en 500. Alleen als ik ga koken (open keuken) of ga schoonmaken dan stijgt de waarde. Maar een uur later is het weer 450.paQ schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:12:
[...]
Heb de indruk dat mijn koolfilters niet helemaal meer je van het zijn, dus ik heb nieuwe besteld (duurt helaas nog 3 weken) , maar dan zou het fijn zijn als ik ook in cijfers kan zien of nieuwe filters wel/beter/weer werken.
Planten die ik heb gekozen zijn: Aloe Vera, Scindapsus (epipremnum pinnatum), Graslelie (Chlorophytum comosum), Philodendron en klimop (Hedera). Al deze planten zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 15-09-2016 08:54 ]
Ik zou zeggen: mail ze, mail ze veel: info@klikaanklikuit.nl.Anoniem: 295641 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:39:
is er een kans dat klik aan klik uit ooit wordt geaccepteerd door Home kit....bij mij draait alles op kaku, samen met homewizard, ik wil graag overstappen, maar om nu alles te vernieuwen lijkt me een beetje prijzig
Ik heb het ook gedaan. Pas als er veel vraag is willen ze het doen. Ze hoeven alleen een nieuwe ICS uit te brengen met Apple HomeKit ondersteuning.
Ze zeggen overigens iets als:
We gaan op dit moment niets met HomeKit doen en voorlopig zullen onze items niet HomeKit compatible zijn. De reden hier van zijn de eisen die Apple stelt. Dat betekent ook dat al onze producten een chip van Apple moeten gaan dragen en dus aangepast moet worden. De meeste van onze concurrenten zullen het zelfde probleem hebben. Ik verwacht dus ook dat op korte termijn geen gebruik zal worden gemaakt van HomeKit.
[ Voor 32% gewijzigd door iAR op 15-09-2016 09:44 ]
https://www.npmjs.com/package/homebridge-homewizard.Anoniem: 295641 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:39:
Daarmee zou je het zelf kunnen regelen. Verder geen ervaring mee, icm met Domoticz werk het prima!
_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"
Oh het is niet de frisse lucht waar ik op uit ben, maar ik wil me er enigszins van verzekeren dat ik niet de hele dag schadelijke dampen zit in te ademen gezien de werkzaamhedenrobertwebbe schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:47:
[...]
Als frisse lucht zo belangrijk voor je, verdiep je dan eens in luchtzuiverende kamerplanten. Er zijn er een aantal die heel actief bepaalde stoffen kunnen filteren.
Een plant gaat echt niet de Tolueen weghalen waar ik met mijn neus boven hang
Gisteren en vandaag aan de slag gegaan met de nieuwe Woning (Home) app in iOS 10.
De Home app zag keurig de regels en scenes die ik had aangemaakt via de Elgato Eve app. B.v. zet de Elgato Energy aan wanneer Hue lamp 1 aangezet wordt. In de Eve apps moest dit middels een scene.
In de nieuwe Home app kun je echter ook regels aanmaken die direct accessoires aansturen (i.p.v. via een scene). Vanmiddag e.e.a. uitgeprobeerd en het direct aanroepen van devices werkt goed.
Vanavond maar eens kijken of de zonsondergang functie werkt. Ik kon deze regel eerst niet opslaan, maar dat kwam doordat ik de locatievoorziening voor de Woning app niet aan had staan.
Edit: de zonsondergang functie werkt ook.
De Home app zag keurig de regels en scenes die ik had aangemaakt via de Elgato Eve app. B.v. zet de Elgato Energy aan wanneer Hue lamp 1 aangezet wordt. In de Eve apps moest dit middels een scene.
In de nieuwe Home app kun je echter ook regels aanmaken die direct accessoires aansturen (i.p.v. via een scene). Vanmiddag e.e.a. uitgeprobeerd en het direct aanroepen van devices werkt goed.
Vanavond maar eens kijken of de zonsondergang functie werkt. Ik kon deze regel eerst niet opslaan, maar dat kwam doordat ik de locatievoorziening voor de Woning app niet aan had staan.
Edit: de zonsondergang functie werkt ook.
[ Voor 31% gewijzigd door meesje op 15-09-2016 19:58 ]
hoe doe je dat dan precies?
ik zie wel de knop automatiseren, maar daar stopt het dan ook wel
ik zie wel de knop automatiseren, maar daar stopt het dan ook wel
Zie je niet de knop 'Nieuwe automatisering'?
Net even gecheckt, maar volgens mij ondersteunt (op dit moment) de Woning app alleen triggers voor b.v. Eve Energy en Philips Hue.
Triggers voor Eve Room of Weather kun je niet instellen via de Woning app, wel via de Elgato Eve app.
Ik kan me dus voorstellen als je alleen een Eve Room hebt, je niks kunt instellen in de Woning app.
Net even gecheckt, maar volgens mij ondersteunt (op dit moment) de Woning app alleen triggers voor b.v. Eve Energy en Philips Hue.
Triggers voor Eve Room of Weather kun je niet instellen via de Woning app, wel via de Elgato Eve app.
Ik kan me dus voorstellen als je alleen een Eve Room hebt, je niks kunt instellen in de Woning app.
naja zeg... eve zaken verwijderd uit de woning app, opnieuw toegevoegd, en nu kan ik wel zaken kiezen bij Automatisering 
vaagjes
edit:
nu kan ik dat dus wel doen voor eve (die op kantoor staat)
maar niet voor hue
(die thuis staat)
vaagjes
edit:
nu kan ik dat dus wel doen voor eve (die op kantoor staat)
maar niet voor hue

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 20-09-2016 16:57 ]
Je hebt wel de 2nd gen Bridge? Met de 1st gen lukt het niet, tenzij je een softwarematige bridge-emulator draait (homebridge).
yepCyBeRSPiN schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:07:
[...]
Je hebt wel de 2nd gen Bridge? Met de 1st gen lukt het niet, tenzij je een softwarematige bridge-emulator draait (homebridge).
maar het is sowieso vaag, want de instellingen die ik nu in Woning app kan maken kunnen pas sinds vanmiddag.
edit:
misschien om dat ik niet fysiek thuis ben? (Heb thuis nog geen homekit hub ingesteld)

Edit2:
Ow wat frustrerend
Ik kom voor "thuis" bij de knop automatisering dus niet verder dat dit beginscherm. Er gebeurt verder niks

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 20-09-2016 18:21 ]
Ik heb zelf geen atv4, maar heb wel mijn ipad als home hub ingesteld. Heb je voor je apple id heb 2 factor authorisatie ingesteld. Geen flauw idee hoe dat moet, maar ik had ergens gelezen dat dat een vereiste is.
hmmm... ik heb het geactiveerd, maar het maakt geen verschil.meesje schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:02:
Ik heb zelf geen atv4, maar heb wel mijn ipad als home hub ingesteld. Heb je voor je apple id heb 2 factor authorisatie ingesteld. Geen flauw idee hoe dat moet, maar ik had ergens gelezen dat dat een vereiste is.
Snap er geen bal van.
Werkt het bij jullie wel (ook zonder hub?)
locatie Kantoor (met hub) werkt gewoon;
locatie Thuis (zonder hub) niet
Mijns inziens moet het geen kont uitmaken of er wel of geen hub aanwezig is toch? of is dit echt een vereiste?
edit:
http://www.apple.com/ios/home/Apple TV also enables your home to carry out certain tasks automatically. For example, you can trigger an accessory or scene based on the time of day, your location, sensor detection, and more. Set it up once and you’re done.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 20-09-2016 22:07 ]
Ik heb in de eve app een mooie auto automatisering kunnen aanmaken gebaseerd om mijn aankomst in de nachtelijke uurtjes.
Mijn bedlamp gaat dan op 10% aan zodat ik mijn tenen niet stoot en mijn vrouw niet wakker maak.
Perfect!
Terug naar de woning app... nu kan ik ineens wél naar automatisering, maar mekkert ie dat ik geen hub heb.
Mijn bedlamp gaat dan op 10% aan zodat ik mijn tenen niet stoot en mijn vrouw niet wakker maak.
Perfect!
Terug naar de woning app... nu kan ik ineens wél naar automatisering, maar mekkert ie dat ik geen hub heb.
Wat voor apparaat heb je als hub ingesteld dan thuis? Zonder hub werkt de automatisering niet.
Geen
Maar dat wist ik dus niet.
Ik dacht de Hue bridge is hetgeen waar ik iets van vraag, dus die regelt het wel. But NO.
Ging er vanuit dat juist bij 'kruisbestuivingen' er een homekit hub nodig zou zijn.
Ik dacht de Hue bridge is hetgeen waar ik iets van vraag, dus die regelt het wel. But NO.
Ging er vanuit dat juist bij 'kruisbestuivingen' er een homekit hub nodig zou zijn.
Ik ben destijds begonnen met iOS 9 en de Elgato Eve app om regels om regels op te stellen. Ik heb een iPad en iPhone. In iOS 9 was er nog geen sprake van een home hub, toch werkte de door mij ingestelde regel altijd wel. Ik had namelijk ingesteld van als lamp X aangaat (Philips Hue aangestuurd middels een Tap) dan moeten ook de twee Eve Energies aangaan. Op een heel enkel incident na, werkte dit goed.
Ook in iOS 10 met de Home app en de Home hub werkt het nog steeds. Tot voor kort had ik ook een ATV3, maar deze heb ik verkocht aangezien ik via de iPad als hub ook connectie vanaf buiten kan maken.
Dus helaas.... ik herken je problemen niet. Wellicht dat het specifiek een ATV4 probleem is.
Sinds iOS10 heb een extra regel ingesteld, dat bij zonsondergang de lampen in de tuin (ook Philips Hue) aan moeten gaan (en op een vast tijdstip weer uit). Middels Elgato Eve app kun je geen zonsondergang instellen als tijdstip. Daarvoor gebruikte ik voorheen IFTTT, maar dat hoeft dus nu niet meer.
Voor binnen stuur ik dus de verlichting handmatig aan via de Philips Hue Tap, want voor binnen vind ik zonsondergang te laat als tijdstip.
macOS Sierra geen homekit ondersteuning. Bah wat slecht
Als je hem in je hue app hebt staan, dan hoef je verder niets te doen meer in de woning app, toch?JSK schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:57:
Iemand tips om de Apple woning app mijn hue bridge versie2 te laten detecteren?
Die HomeKit hub is dus een iPad of een atv4.paQ schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:35:
Geen
Nou het zou wel leuk zijn de hue lichten in de woning app te gebruiken. Ik vind zowel de oude als nieuwe hue app niet ideaal. Maar is het op te lossen als de bridge niet gevonden wordt door de woning app? Het vreemde is dat Siri commandos wel werken.paQ schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:28:
[...]
Als je hem in je hue app hebt staan, dan hoef je verder niets te doen meer in de woning app, toch?
Oh maar dat kan in mijn woning app ook gewoon hoor. Moet je niet je hue update? (Daar kwam hij bij mij ook mee)
Ik heb een AVEA Elgato lamp binnen... afgezien dat ie veel minder mooi licht geeft, dimt, start en stopt, is een Alvea weer NIET homekit compatible
What was I thinkin... Eve homekit compatible, in eve kun je scenes maken met lampen... ja... maar niet die van elgato zelf
Toch maar naar de hue light strip kijken dan.. duuuuuur
Ik heb een AVEA Elgato lamp binnen... afgezien dat ie veel minder mooi licht geeft, dimt, start en stopt, is een Alvea weer NIET homekit compatible

What was I thinkin... Eve homekit compatible, in eve kun je scenes maken met lampen... ja... maar niet die van elgato zelf
Toch maar naar de hue light strip kijken dan.. duuuuuur

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 21-09-2016 17:05 ]
anyway...
nu 5 lampen hue wit, een bridge 2, en een lichtdimmer thuis.
gewoon over de bestaande wipschakelaar heen gemonteerd

En dat werkt uitstekend
Op kantoor nu 2 weken een Eve room. Eigenlijk best wel een nice ding. Ik wil daar dus naar gelang de luchtkwaliteit een licht scene aan hangern (in kleur) maar dat via Elgato avea is dus even een vette tegenvaller
Zojuist dus nog maar een bridge 2 en Led strip hue, een lamp en nog een dimmer besteld voor op kantoor (ipad4 is daar hub)
en een apple tv4 voor thuis
duur weekje ineens
nu 5 lampen hue wit, een bridge 2, en een lichtdimmer thuis.
gewoon over de bestaande wipschakelaar heen gemonteerd

offtopic:
afgekeken van een ander topic, blindplaatje bij Praxis 2,19
afgekeken van een ander topic, blindplaatje bij Praxis 2,19
En dat werkt uitstekend
Op kantoor nu 2 weken een Eve room. Eigenlijk best wel een nice ding. Ik wil daar dus naar gelang de luchtkwaliteit een licht scene aan hangern (in kleur) maar dat via Elgato avea is dus even een vette tegenvaller
Zojuist dus nog maar een bridge 2 en Led strip hue, een lamp en nog een dimmer besteld voor op kantoor (ipad4 is daar hub)
en een apple tv4 voor thuis

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 22-09-2016 10:13 ]
Graag wil ik hier even mijn ervaring delen met HomeKit en een Apple TV 4 als hub.
Al geruime tijd ben ik in het bezit van een Elgato Eve Room om de kwaliteit van de lucht in huis te kunnen meten. Met de onlangs aangeschafte ATV4 dacht ik deze sensor ook te kunnen uitlezen terwijl ik niet thuis zou zijn. Dit alles zou echter nogal wat voeten in de aarde hebben, want met geen mogelijkheid kreeg ik de ATV4 als HomeKit hub in de woning app op iPad of iPhone.
Wat ga je dan doen: zoeken op interweb
. Die zoektocht leverde vooral een hoop adviezen op van ATV4 herstarten, uitloggen uit iCloud op alle devices en weer inloggen en natuurlijk de adviezen om alle vereisten nog eens na te lopen (2-staps authenticatie, iCould keychain, etc.). Niks van wat ik vond hielp om de ATV4 als hub te krijgen.
Uiteindelijk de stap zelf maar genomen om de aangemaakte woning te verwijderen en opnieuw aan te maken in de hoop dat dit een nieuwe sync met iCloud zou triggeren met een succesvol einde (de woning die ingesteld was, had ik al eerder aangemaakt in de app van Eve zelf, omdat er toen nog geen iOS10 of ATV4 in huis was). Zo gezegd, zo gedaan. De woning verwijderd en dan in de woning app van iOS10 deze opnieuw aanmaken. Wat blijkt? De naam die ik eerder al eens aan mijn woning had gegeven en dus nu wederom wil gebruiken, wordt door de woning app niet geaccepteerd i.v.m. de "&" die erin voorkwam! Uiteindelijk heb ik dus een andere naam voor de woning ingevoerd en binnen een minuut had ik alles werkend met ATV4 als HomeKit hub!
Mensen met vergelijkbare probleempjes: misschien kun je hier je voordeel mee doen
Al geruime tijd ben ik in het bezit van een Elgato Eve Room om de kwaliteit van de lucht in huis te kunnen meten. Met de onlangs aangeschafte ATV4 dacht ik deze sensor ook te kunnen uitlezen terwijl ik niet thuis zou zijn. Dit alles zou echter nogal wat voeten in de aarde hebben, want met geen mogelijkheid kreeg ik de ATV4 als HomeKit hub in de woning app op iPad of iPhone.
Wat ga je dan doen: zoeken op interweb
Uiteindelijk de stap zelf maar genomen om de aangemaakte woning te verwijderen en opnieuw aan te maken in de hoop dat dit een nieuwe sync met iCloud zou triggeren met een succesvol einde (de woning die ingesteld was, had ik al eerder aangemaakt in de app van Eve zelf, omdat er toen nog geen iOS10 of ATV4 in huis was). Zo gezegd, zo gedaan. De woning verwijderd en dan in de woning app van iOS10 deze opnieuw aanmaken. Wat blijkt? De naam die ik eerder al eens aan mijn woning had gegeven en dus nu wederom wil gebruiken, wordt door de woning app niet geaccepteerd i.v.m. de "&" die erin voorkwam! Uiteindelijk heb ik dus een andere naam voor de woning ingevoerd en binnen een minuut had ik alles werkend met ATV4 als HomeKit hub!
Mensen met vergelijkbare probleempjes: misschien kun je hier je voordeel mee doen
eve doet het hier prima op een ipad als hub, luchtkwaliteit gekoppeld aan scenes voor de hue lightstrip plus
ATV4 komt zometeen binnen... denk dat ik die thuis ga inzetten als hub.
De eve app is trouwens veel fijner om wat complexere rules mee te maken dan de automation van de home app. Je kan er gewoon meer mee.
Ik ben er alleen nog niet uit of icloud gezinsleden delen in de kom thuis of ga weg locatiebepaling.
m.a.w. als ik instel dat ik weg ga van huis uit radius x, maar mijn vrouw is nog thuis... wat dan?
Ik kan nergens (lijkt het) instellen, als ik weg EN als mij vrouw weg, dan
iemand enig idee?
Die ervaring heb ik ook. Aan rules kun je ook conditions toevoegen.paQ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:10:
De eve app is trouwens veel fijner om wat complexere rules mee te maken dan de automation van de home app. Je kan er gewoon meer mee.
Echter in de Eve app je geen zonsondergang/opkomst regels instellen. Dat kan wel weer in de Home app.
wellesmeesje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:24:
[...]
Die ervaring heb ik ook. Aan rules kun je ook conditions toevoegen.
Echter in de Eve app je geen zonsondergang/opkomst regels instellen. Dat kan wel weer in de Home app.
day event > before sunrise / After sunrise
Dat zou mooi zijn! Ik ben nu niet thuis, maar vanavond maar even checken.paQ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:34:
[...]
welles
In de Home app heb ik een 'bij zonsondergang' regel aangemaakt dat de verlichting in de tuin aan gaat. En een regel dat op een vast tijdstip de verlichting weer uitgezet moet worden.
Het resultaat is dat ik de laatste regel wel in de Eve app zie (onder timers), maar de eerste regel niet.
O ja, nu ik dit schrijf, het nadeel van de Eve app is dat je perse een scene moet koppelen aan een regel: voor "aan" een aparte scene en voor "uit" ook weer een scene. Dat is eigenlijk niet de gedacht van een scene, want binnen de Home app als favoriet is maar 1 scene noodzakelijk, met een klik op dezelfde scene gaat alles weer uit.
In de Home app kun je met een regel direct devices aansturen en hoeft dat niet via een scene.
Ik kom er maar niet uit hoe je nu een leaving / coming home trigger moet zien.
Mijn vrouw is via iCloud een gedeelde aansluiting op Home. Gelden deze triggers dus nu pas als aan beide voorwaarden is voldaan? ergo: zowel mijn vrouw als ik moeten weg zijn om leaving te triggeren; slechts een van ons hoeft thuis te zijn/komen (niet leaving) om alles aan te laten. (?)
Ik hoefde overigens op apple tv niks in te stellen. Het was direct al vanzelf ene hub. Ik kan er nieteens instellingen voor vinden
Siri op ATV kan ook alle lokale zaken bedienen die hij als hub heeft gekoppeld; status opvragen van zaken op een andere hub doet ie niet aan mee
Mijn vrouw is via iCloud een gedeelde aansluiting op Home. Gelden deze triggers dus nu pas als aan beide voorwaarden is voldaan? ergo: zowel mijn vrouw als ik moeten weg zijn om leaving te triggeren; slechts een van ons hoeft thuis te zijn/komen (niet leaving) om alles aan te laten. (?)
Ik hoefde overigens op apple tv niks in te stellen. Het was direct al vanzelf ene hub. Ik kan er nieteens instellingen voor vinden
Siri op ATV kan ook alle lokale zaken bedienen die hij als hub heeft gekoppeld; status opvragen van zaken op een andere hub doet ie niet aan mee
[ Voor 63% gewijzigd door paQ op 23-09-2016 18:55 ]
nietes.... :-)paQ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:34:
[...]
welles
In de Eve app kun je sunset/sunrise alleen als conditie gebruiken en niet als trigger instellen.
ah zo... maar dan keer je het toch gewoon ommeesje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:02:
[...]
nietes.... :-)
In de Eve app kun je sunset/sunrise alleen als conditie gebruiken en niet als trigger instellen.
je triggert MITS het zonsondergang -opkomst is?
Dat werkt toch niet? Probeer maar eens een regel te maken van 'wanneer zonsondergang, zet dan lampen buiten aan'. Dat gaat nooit lukken in de Eve app.paQ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 21:21:
[...]
ah zo... maar dan keer je het toch gewoon om
je triggert MITS het zonsondergang -opkomst is?
mja ik snap wat je bedoelt idd...
hmmm
't is soms een enorm gepuzzel met triggers en condities.
hmmm
't is soms een enorm gepuzzel met triggers en condities.
[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 24-09-2016 11:18 ]
Weet iemand of het mogelijk is een hue dimmer een (bijv) elgato smart plug te laten in en uit schakelen?
Of moet dan eerst een hue accessoire worden getriggerd?
Ergo:
badkamer, 1 hue lamp 1 wandlamp (niet hue)
druk 1 keer, hue lamp aan
druk 2 keer, hue lamp + elgato power plug aan
of wordt het dan:
hue lamp aan > dan ook eve power plug aan (hue x aan triggert eve power plug)
Ik zie nergens een hue dimmer als triggerbare of conditionele accessoire naar boven komen, maar is louter een bedieningselement in hue.
Ik heb nu namelijk een 120 cm lange TL boven mijn badkamer spiegel hangen achter opaal glas.
Heb me daar destijds het schompes naar gezocht en zoek nu naar een manier dat ik de lichtschakelaar in de badkamer kan vervangen voor iets homekit achtigs.
Alternatief zou eventueel zijn een hue light strip plus in het armatuur te kleven ipv een TL buis, en hopen dat het glas het licht genoeg diffuus maakt.
Of moet dan eerst een hue accessoire worden getriggerd?
Ergo:
badkamer, 1 hue lamp 1 wandlamp (niet hue)
druk 1 keer, hue lamp aan
druk 2 keer, hue lamp + elgato power plug aan
of wordt het dan:
hue lamp aan > dan ook eve power plug aan (hue x aan triggert eve power plug)
Ik zie nergens een hue dimmer als triggerbare of conditionele accessoire naar boven komen, maar is louter een bedieningselement in hue.
Ik heb nu namelijk een 120 cm lange TL boven mijn badkamer spiegel hangen achter opaal glas.
Heb me daar destijds het schompes naar gezocht en zoek nu naar een manier dat ik de lichtschakelaar in de badkamer kan vervangen voor iets homekit achtigs.
Alternatief zou eventueel zijn een hue light strip plus in het armatuur te kleven ipv een TL buis, en hopen dat het glas het licht genoeg diffuus maakt.
[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 25-09-2016 10:05 ]
De hue dimmer stuurt net als de hue tap alleen de hue lampen aan. De enige oplossing is inderdaad via een trigger. Zo heb ik het zelf ook ingesteld. Hoe snel de trigger werkt, verschilt trouwens wel. Vaak vrij snel, maar soms ook dat ik denk van dat het niet werkt, maar dan springen de smart plugs opeens na 10-15 sec. wel aan.
hmmm dat gaat leiden tot user-error in huis zie ik al 
Dan toch maar voor de LED strip optie gaan.
Praxis heeft trouwens t/m vandaag 20% keuzekorting, ook op hue
Dat is op Philips producten toch een vrij unieke situatie.
helaas geen strip plus bij Praxis
https://www.praxis.nl/search?text=philips+hue
Dan toch maar voor de LED strip optie gaan.
Praxis heeft trouwens t/m vandaag 20% keuzekorting, ook op hue
Dat is op Philips producten toch een vrij unieke situatie.
helaas geen strip plus bij Praxis
https://www.praxis.nl/search?text=philips+hue
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 25-09-2016 12:38 ]
Ik zit er over te denken om een Elgato Eve Weather te installeren. Nu haal ik nog via HomeBridge en Domoticz de buiten temperatuur op ergens van een station in de buurt.
Zo te zien werkt de Elgato Eve Weather via bluetooth? M.a.w. deze moet dichtbij de AppleTV hangen?
Zo te zien werkt de Elgato Eve Weather via bluetooth? M.a.w. deze moet dichtbij de AppleTV hangen?
Theoretisch heeft Bluetooth LE een bereik van 50 meter. Echter door obstakels wordt deze afstand heel snel korter. Ik heb zelf een Eve Weather in de tuin aan de schutting hangen (ongeveer een halve meter van de woning). Als ik binnen op de bank zit, moet er ongeveer 12 meter overbrugd worden met als obstakel HR++ glas. Gisteravond kon ik probleemloos de gegevens uitlezen. Ik maak hierbij trouwens wel gebruik van een iPad en niet een ATV4 die wellicht wat verstopt zit in een tv meubel.B2 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:33:
Ik zit er over te denken om een Elgato Eve Weather te installeren. Nu haal ik nog via HomeBridge en Domoticz de buiten temperatuur op ergens van een station in de buurt.