Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Jasper-NL schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:06:
[...]

Thanks voor de tip. Het is een nieuwbouw huis, ga dan inderdaad voor optie 1. Even een trekveer lenen en voila. Nog even wachten tot Koogeek het op de markt brengt.
Waarom niet vast trekken? Weet je ook of je ze kunt gaan bestellen als ze uit komen (of een andere HK compatibel schakelaar). Ik heb ze al getrokken voor de zekerheid. d:)b En als het niet lukt, kunt je voor iets anders gaan kijken. Of peinzen over waar je dan de nul vandaan trekt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:39
dat klopt niet

De V3 is er in BT, in Z-wave en in BT HK.
Die laatste is nog altijd niet uit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
paQ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:13:
[...]

dat klopt niet

De V3 is er in BT, in Z-wave en in BT HK.
Die laatste is nog altijd niet uit.
Rotzakken van Mediamarkt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper-NL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-08-2020
Rgerr schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Waarom niet vast trekken? Weet je ook of je ze kunt gaan bestellen als ze uit komen (of een andere HK compatibel schakelaar). Ik heb ze al getrokken voor de zekerheid. d:)b En als het niet lukt, kunt je voor iets anders gaan kijken. Of peinzen over waar je dan de nul vandaan trekt. :+
Je lijkt m'n vrouw wel, waarom wachten :P maar je/jullie hebben gelijk, mooi projectje voor een rustig weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53
Afgelopen week bijna alle automations overgezet van domoticz/hue naar de AppleTV, wel een gemis is dat je geen multi-press dingen kan instellen en motion schemas zijn ook nog te beperkt.

Kan bv niet een timer op motion zetten en dat na de timer de lampen naar nightlight gaan, heb het nu op de gang nu zo:
motion - 8u-16u > light on (wit licht)
motion - 6u-20u > light on (warm licht)
motion - 20u-8u > light on (nog warmer licht, dim 40%)
no motion - all day > light on (warmste licht, 1%, timeout na 1m)

Dit werkt goed op de gang maar op het toilet zit je de hele tijd met je armen te zwaaien...
Helaas kan je geen regels instellen met zichzelf als source en target (bv als lamp uit > zet lamp op nightlight).

Scheelt trouwens wel 60% kwa Rules resources op de bridge met 5 motion sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:46:
Heb zelf een Tado, zit ook een vrij uitgebreide app bij. Gebruik die eigenlijk nooit, maar zitten wat leuke features in. Verder qua design heeft de Tado een vrij minimalistisch design en is ook bedienbaar ‘aan de muur’. Was en is mijn eerste keus, maar heb dan ook geen andere thermostaten gehad. Vooralsnog zeer tevreden mee.

Oh en installatie was peanuts, Tado neemt je helemaal mee door het installatie proces en support is tijdig en goed.
Dank je wel voor je reactie. Bedoel je trouwens met de installatie ook het aansluiten? Want dat lijkt me nog wel een lastig punt. De monteur heeft destijds mijn Nest geïnstalleerd. Ik heb er geen ervaring mee.

@meesje Niet kunnen instellen per 0,5 graad is voor mij niet zo'n probleem. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er ook weinig aan instel. De Nest volgt nu gewoon een programma. Bij afwezigheid of kou stel ik zelf bij. Meestal toch op hele graden.
De Nest heeft ook een module bij de ketel, die communiceert draadloos met de Nest zelf. Dat is bij de Tado dus niet?

@Rgerr Ik las dat ook: per 11.3. Maar hoe heeft Ikea dat gedaan? Want per 11.0 was er volgens mij ook al een dergelijke wijziging in HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphoman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07-2023
Ik zie nu de Hue Tap v2 voorbij komen.
pricewatch: Philips Hue Tap v2

Maar kan iemand mij vertellen wat hier vernieuwd aan zou moeten zijn?
Internet geeft weinig resultaat en ook in dit forum kan ik er weinig over terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Helox-in-a-box schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:56:
Afgelopen week bijna alle automations overgezet van domoticz/hue naar de AppleTV, wel een gemis is dat je geen multi-press dingen kan instellen en motion schemas zijn ook nog te beperkt.

Kan bv niet een timer op motion zetten en dat na de timer de lampen naar nightlight gaan, heb het nu op de gang nu zo:
motion - 8u-16u > light on (wit licht)
motion - 6u-20u > light on (warm licht)
motion - 20u-8u > light on (nog warmer licht, dim 40%)
no motion - all day > light on (warmste licht, 1%, timeout na 1m)

Dit werkt goed op de gang maar op het toilet zit je de hele tijd met je armen te zwaaien...
Helaas kan je geen regels instellen met zichzelf als source en target (bv als lamp uit > zet lamp op nightlight).

Scheelt trouwens wel 60% kwa Rules resources op de bridge met 5 motion sensoren.
in smart home app wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
iAmRenzo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Dank je wel voor je reactie. Bedoel je trouwens met de installatie ook het aansluiten? Want dat lijkt me nog wel een lastig punt. De monteur heeft destijds mijn Nest geïnstalleerd. Ik heb er geen ervaring mee.

@meesje Niet kunnen instellen per 0,5 graad is voor mij niet zo'n probleem. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er ook weinig aan instel. De Nest volgt nu gewoon een programma. Bij afwezigheid of kou stel ik zelf bij. Meestal toch op hele graden.
De Nest heeft ook een module bij de ketel, die communiceert draadloos met de Nest zelf. Dat is bij de Tado dus niet?

@Rgerr Ik las dat ook: per 11.3. Maar hoe heeft Ikea dat gedaan? Want per 11.0 was er volgens mij ook al een dergelijke wijziging in HomeKit.
Aansluiten was ook een eitje, daar neemt Tado je helemaal in mee met een paar vragen en vervolgens een stappen plan. Bij mij zat zo’n Honeywell geval op met twee draadjes. En tijdens installatie kreeg ik perfect uitgelegd wat waar en hoe moest.

Tado heeft geen module bij de CV, alleen een bridge die je op plaats van voorkeur kunt ophangen. In de Tado app kun je wel per 0,1C (dacht ik) instellen. Ook kun je bijv. een scène maken waarbij je alleen je Tado laat instellen op 20,3 bijv. Alleen in de Woning app lukt dat niet om in te stellen, gewoon een beperking van Woning app. Heb me overigens niet verdiept in hoe Ikea dat precies heeft aangepakt, misschien zat er toch iets van een chip in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@iAmRenzo Nog even hier een korte reactie, daarna maar over in het Tado of Nest topic.... ;)
De Tado heeft inderdaad geen ketelmodule, de Nest, maar ook b.v. de Honeywell Lyric T6 wel. Volgens mij is daardoor de installatie van een Nest of Lyric T6 iets moeilijker. Het voordeel is dat de Nest en Lyric T6 geen batterijen nodig heeft en de voeding krijgt van de ketelmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rgerr schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:29:
Aansluiten was ook een eitje, daar neemt Tado je helemaal in mee met een paar vragen en vervolgens een stappen plan. Bij mij zat zo’n Honeywell geval op met twee draadjes. En tijdens installatie kreeg ik perfect uitgelegd wat waar en hoe moest.

Tado heeft geen module bij de CV, alleen een bridge die je op plaats van voorkeur kunt ophangen. In de Tado app kun je wel per 0,1C (dacht ik) instellen. Ook kun je bijv. een scène maken waarbij je alleen je Tado laat instellen op 20,3 bijv. Alleen in de Woning app lukt dat niet om in te stellen, gewoon een beperking van Woning app. Heb me overigens niet verdiept in hoe Ikea dat precies heeft aangepakt, misschien zat er toch iets van een chip in?
meesje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:55:
@iAmRenzo Nog even hier een korte reactie, daarna maar over in het Tado of Nest topic.... ;)
De Tado heeft inderdaad geen ketelmodule, de Nest, maar ook b.v. de Honeywell Lyric T6 wel. Volgens mij is daardoor de installatie van een Nest of Lyric T6 iets moeilijker. Het voordeel is dat de Nest en Lyric T6 geen batterijen nodig heeft en de voeding krijgt van de ketelmodule.
Moet ik de bridge van de Tado zien als een Philips Hue bridge? Want anders heb je zo'n ketelmodule inderdaad. De Nest heeft -draadloos- wel stroom nodig.

Ik vind het maar een lastige keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:03
Rgerr schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:17:
[...]
Rotzakken van Mediamarkt! :+
Ik heb hierna een bericht via Twitter hierover gestuurd naar mediamarkt klantenservice. Ze zijn (nu) dus op de hoogte en zouden het uitzoeken. Kijken of er iets op de site veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
blazez schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Ik heb hierna een bericht via Twitter hierover gestuurd naar mediamarkt klantenservice. Ze zijn (nu) dus op de hoogte en zouden het uitzoeken. Kijken of er iets op de site veranderd.
naja, het is ook best wel complex hier en daar moet ik zeggen.
zigbee wifi z-wave homekit bluetooth alexa amazon aaaaarghhhh 8)7

Nou, het (Danalock V3 BT HK) moet begin maart dan nu toch echt gaan gebeuren... zeggen ze...

Vandaag nog heel even zitten twijfelen om toch een nuki te bestellen en dan via homebridge.
Er schijnt nog wel HK ondersteuning te komen, maar, je raad het al... dat gaat dan vast weer via de wifi bridge van ze.
Haakte uiteindelijk -vooralsnog- toch weer af:
- sleutel vanaf buiten werkt niet meer tenzij nieuwe dure cilinder
- duurzaamheidsissues aldus amazon.de reviews
- groot (en langzamer dan danalock)

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 29-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
iAmRenzo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:59:
[...]

[...]

Moet ik de bridge van de Tado zien als een Philips Hue bridge? Want anders heb je zo'n ketelmodule inderdaad. De Nest heeft -draadloos- wel stroom nodig.

Ja, werkt net zo als een Hue bridge. Die hangt hier in de meterkast en is verbonden via WiFi. Verder is de Tado aangesloten op de twee draadjes van de oude thermostaat, zoals aangegeven loopt Tado je er helemaal doorheen tot het werkt. En mocht je er toch niet uitkomen, hun klantenservice reageert tijdig en adequaat. Vaak hebben ze het al voor je opgelost wanneer je hun reactie ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iAmRenzo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:59:
[...]

[...]

Je kunt de bridge van Tado inderdaad vergelijken met een Philips Hue bridge. Klopt helemaal!
Indien Nest draadloos, heeft deze inderdaad wel voeding nodig. Dat lijkt me wel logisch... ;)
Dat is hetzelfde als je van de Lyric T6 en 'R' variant kiest.

Behalve dat de Nest geen HK ondersteunt, wat bevalt er niet aan de Nest?

Even snel wat plus- en minnen voor de verschillende opties:

Nest
+ heel erg mooi uiterlijk (dat is natuurlijk erg persoonlijk)
- geen HK support (op dit moment ook nog geen bericht dat het er gaat komen)
- de V3 ondersteunt nu wel OpenTherm, maar kan de Nest ook heel goed een modulerende ketel aansturen; ik meen me te herinneren dat destijds toen de V3 op de markt kwam, daar best wat om te doen was.
- geen multi zone ondersteuning

Tado
+ HK support
+ multi zone ondersteuning
+ goede support (ook via topic op tweakers)
+/- aardig uiterlijk
- alleen hele graden instelbaar via de thermostaat; stel je hebt 'm ingesteld op 19,5 graad (via de app), de thermostaat toont dan 20 graden, als je 'm dan bedient via thermostaat gaat ie naar 21 graden....
- erg afhankelijk van een internetverbinding (wellicht is dat ook het geval bij de Nest)

Lyric T6
+ HK support
+ op halve graden in te stellen via de thermostaat
+ geen grote afhankelijkheid van internet (programma's blijven ook werken bij uitval internet, dus eigenlijk als een soort ouderwetse programmeerbare thermostaat)
- het minst mooie uiterlijk van allemaal

Bovenstaande is even snel getypt, en de plus- en minnen moet ieder zelf bepalen of dit voor hem/haar een plus of min is. Voor mij is multizone ondersteuning niet van belang, ik wil HK support, halve graden via thermostaat kunnen instellen, hoeft niet heel slim te zijn (ik zal 'm voornamelijk handmatig bedienen).

Mijn keuze is de Lyric T6.

Wellicht een advies om het Tado topic te bookmarken als je je nog verder wil verdiepen? Wat ik hierboven heb getypt is volgens mij grotendeels een herhaling van wat ik daar al eens eerder heb geschreven (wat betreft Tado vs Lyric).

Ik had trouwens al een Tado in huis en ben toen gaan twijfelen..... ;) Dus maar weer retour gestuurd.

Edit: een plus toegevoegd tbv Tado.
Edit 2: een min weg bij Nest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
https://www.ecobee.com
fix wat via zo'n verschepingssite, zal ca 65 USD kosten om hem hier te krijgen.

Na een nest vind ik dit zowat de enige toonbare thermostaat die schijnbaar erg goed presteert. (en HK)
Als het multizone niet echt van enorm belang is, zou ik gewoon voor 58 euro een raspberry bestellen, en lekker niets veranderen ;)
Een nest werkt kwa bediengemak en regulering echt uitstekend, en met homebridge kun je nog via siri bedienen ook. (Doe je waarschijnlijk 4 keer om te kijken of het echt werkt, en daarna niet meer)

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 29-01-2018 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
meesje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:00:
[...]

Je kunt de bridge van Tado inderdaad vergelijken met een Philips Hue bridge. Klopt helemaal!
Indien Nest draadloos, heeft deze inderdaad wel voeding nodig. Dat lijkt me wel logisch... ;)

Nest
- de V3 ondersteunt nu wel OpenTherm, maar kan de Nest ook heel goed een modulerende ketel aansturen; ik meen me te herinneren dat destijds toen de V3 op de markt kwam, daar best wat om te doen was.

Tado
+ HK support
+/- aardig uiterlijk
- alleen hele graden instelbaar via de thermostaat; stel je hebt 'm ingesteld op 19,5 graad (via de app), de thermostaat toont dan 20 graden, als je 'm dan bedient via thermostaat gaat ie naar 21 graden....
- erg afhankelijk van een internetverbinding (wellicht is dat ook het geval bij de Nest)

Lyric T6
+ HK support
+ geen grote afhankelijkheid van internet (programma's blijven ook werken bij uitval internet, dus eigenlijk als een soort ouderwetse programmeerbare thermostaat)

Bovenstaande is even snel getypt, en de plus- en minnen moet ieder zelf bepalen of dit voor hem/haar een plus of min is. Voor mij is multizone ondersteuning niet van belang, ik wil HK support, halve graden via thermostaat kunnen instellen, hoeft niet heel slim te zijn (ik zal 'm voornamelijk handmatig bedienen).

Wellicht een advies om het Tado topic te bookmarken als je je nog verder wil verdiepen? Wat ik hierboven heb getypt is volgens mij grotendeels een herhaling van wat ik daar al eens eerder heb geschreven (wat betreft Tado vs Lyric).

Ik had trouwens al een Tado in huis en ben toen gaan twijfelen..... ;) Dus maar weer retour gestuurd.

Nest en dan Homebridge installeren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een min-punt bij de Nest kan weg:
probleem: nieuws: Gebruikers Nest V3 klagen over modulatieproblemen
opgelost: nieuws: Software-update voor Nest V3 lijkt modulatieproblemen op te lossen

Zelf wil ik het liefst out-of-the-box HK support, maar als je al een Nest hebt, dan zou ik toch het advies van @paQ en @HyperBart volgen.

Als je voor de homebridge optie gaat, wel gelijk het topic van @paQ bookmarken! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 29-01-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Deze? https://itunes.apple.com/...tomation/id995994352?mt=8
Oh 15 dollar, achja wel waard als het wel allemaal kan. De Apple Home app zitten nog te veel bugs in, vanochtend gingen de motion rules niet af in de badkamer. Stonden 2 vrouwen te schreeuwen dat het donker was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helox-in-a-box schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:29:
[...]

Oh 15 dollar, achja wel waard als het wel allemaal kan. De Apple Home app zitten nog te veel bugs in, vanochtend gingen de motion rules niet af in de badkamer. Stonden 2 vrouwen te schreeuwen dat het donker was...
Welk apparaat gebruik je als hub? Een ipad of een Apple TV 4(K)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
meesje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:00:
[...]

Nest

Tado
+ HK support
+/- aardig uiterlijk

Lyric T6
+ HK support

Edit 2: een min weg bij Nest
Hier iemand met een Honeywell T6 en de bediening is echt ruk, display is ondermaats en voelt goedkoop aan, heb de Nest v1 gehad en die is echt stukken beter kwa bediening, GUI en afwerking. Had de T6 gekocht vanwege HK ondersteuning maar kwam er later achter dat er zoiets als homebridge bestaat, met de kennis van nu had ik de Nest gekocht en homebridge eraan gekoppeld.
meesje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:33:
[...]

Welk apparaat gebruik je als hub? Een ipad of een Apple TV 4(K)?
ATV4K

[ Voor 3% gewijzigd door Helox-in-a-box op 29-01-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helox-in-a-box schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Hier iemand met een Honeywell T6 en de bediening is echt ruk, display is ondermaats en voelt goedkoop aan, heb de Nest v1 gehad en die is echt stukken beter kwa bediening, GUI en afwerking. Had de T6 gekocht vanwege HK ondersteuning maar kwam er later achter dat er zoiets als homebridge bestaat, met de kennis van nu had ik de Nest gekocht en homebridge eraan gekoppeld.

[...]

ATV4K
Bedankt voor deze info. Dan misschien toch maar een Nest V3 overwegen en een RPI voorzien van homebridge. Qua WAF denk ik dat een Nest ook goed scoort. Kan deze trouwens ook handmatig bediend worden op 0,5 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Bedankt voor deze info. Dan misschien toch maar een Nest V3 overwegen en een RPI voorzien van homebridge. Qua WAF denk ik dat een Nest ook goed scoort. Kan deze trouwens ook handmatig bediend worden op 0,5 graden?
Nest schaalverdeling:

handmatig op nest: x,1
Homekit: 1,x (homebridge)
siri: x,5

Mooi apparaat wel hoor die Nest V3.
Helox-in-a-box schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:29:
[...]

yep

een automatisering wordt echter door HomeKit uitgevoerd. Die stel je in via 'een app'.
Als een automatisering niet wordt uitgevoerd dan gaat er meestal wat aan de HomeKit zijde mis, niet perse de schuld van de app.
Het kan wel zijn dat er een automatisering ontstaat in Woning waar Woning niet zo goed weet wat ie mee moet, met hapering of willekeur tot gevolg.
Als je wat complexere automatiseringen in Smart home of hesperus aanmaakt, ook vooral niet aanklikken in het rijtje Automatiseringen in de Woning app. Want dan maakt Woning er weer zijn eigen interpretatie van.
Gebruik je bepaalde triggers die je in Woning niet kunt gebruiken, dan komt het veelal niet eens voor in Automatiseringen in de Woning app. (beetje raar eigenlijk)

[ Voor 179% gewijzigd door paQ op 30-01-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:12:
[...]

Nest schaalverdeling:

handmatig op nest: x,1
Homekit: 1,x (homebridge)
siri: x,5

Mooi apparaat wel hoor die Nest V3.

[...]
Mooi om te weten dat je de temp. handmatig via de Nest op 0,1 graad kunt afstellen.
De “1,x” bij homekit hoort zeker gewoon “1” te zijn? Dus alleen hele graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
uhu.

Danalock HK wordt ws toch weer later.
Het was eerst UITERLIJK febr. Nu werd dat al weer maart, en volgens een importeur eerder weer april.

Misschien toch maar eens een nuki bestellen en kijken hoe dat functioneert in homebridge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
blazez schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Even iets offtopic follow up:
Een blik op de mediamarkt website leert dat er nu geen Homekit meer bij staat .Gevalletje van slecht onderzoek, maar wel snelle actie om het aan te passen als ze er op gewezen worden lijkt het dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 07:59
meesje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Mooi om te weten dat je de temp. handmatig via de Nest op 0,1 graad kunt afstellen.
De “1,x” bij homekit hoort zeker gewoon “1” te zijn? Dus alleen hele graden?
Nee hoor, met 0,5° per klik.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK herstel.
in Woning met 1
in sommige andere apps per 0,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Vandaag bij ibood; Elgato Eve slimme thermostaat (2015 model) in de aanbieding.

[ Voor 0% gewijzigd door bvsteyn op 31-01-2018 10:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
Doel je op de motion schema's of op de multi-press zaken? Ik gebruik nu iConnectHue om mijn Hue dimmer switches in te stellen (1x klikken is een beetje licht, 2x wat meer, etc). Kan dat ook met die Smart Home App?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Doel je op de motion schema's of op de multi-press zaken? Ik gebruik nu iConnectHue om mijn Hue dimmer switches in te stellen (1x klikken is een beetje licht, 2x wat meer, etc). Kan dat ook met die Smart Home App?
In Homekit kun je per knop de volgende triggers instellen: single click, double click, long press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
meesje schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:54:
[...]

In Homekit kun je per knop de volgende triggers instellen: single click, double click, long press.
Maar geen tripple click gok ik? In iConnectHue kun je (voor zover ik weet) zoveel kliks instellen als je wilt. En dat gebruik ik dus ook :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
posttoast schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Ik doelde op de timer functies.

In paQ in "Homebridge topic" kun je wat verder gaan met je timers en worden die telkens opnieuw gestart zodra er (bijv) beweging is. Een timer in homekit begint en loopt door tot de ingestelde waarde. Pas dan kun je herstarten.
posttoast schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Maar geen tripple click gok ik? In iConnectHue kun je (voor zover ik weet) zoveel kliks instellen als je wilt. En dat gebruik ik dus ook :)
heb het al eens gedaan in hue. Je zit klikken te tellen bij het bedienen. Lampen aan uit, hard zacht... En ga je per ongeluk te ver dan kun je het hele rijtje weer af. 2 klikken is sindsdien thuis wel de max. Meer is mijns inziens vreselijk onhandig.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 31-01-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
paQ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:56:
[...]

In paQ in "Homebridge topic" kun je wat verder gaan met je timers en worden die telkens opnieuw gestart zodra er (bijv) beweging is. Een timer in homekit begint en loopt door tot de ingestelde waarde. Pas dan kun je herstarten.

[...]

heb het al eens gedaan in hue. Je zit klikken te tellen bij het bedienen. Lampen aan uit, hard zacht... En ga je per ongeluk te ver dan kun je het hele rijtje weer af. 2 klikken is sindsdien thuis wel de max. Meer is mijns inziens vreselijk onhandig.
Oh, ik vind dat echt dikke prima werken. En niet alleen bij mij; mijn vriendin en dochter kunnen er ook prima mee overweg. Het wordt een soort muscle memory. Als ik 's nachts naar de WC ga in de badkamer druk ik 1 keer op het knopje (1 spotje minimaal aan), als ik 's ochtends ga douchen druk ik 3 keer (maximale verlichting). Als ik 's avonds mijn tanden poets druk ik twee keer (3 spotjes gedimd). Maar goed, da's een kwestie van smaak misschien :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bvsteyn schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:47:
Vandaag bij bood; Elgato Eve slimme thermostaat (2015 model) in de aanbieding.
Ik denk dat je ibood bedoelt? ;)
Volgens mij wel een aardige aanbieding. In een huishouden met een cv ketel, biedt dit denk ik wel weinig toegevoegde waarde als je al handmatige thermostaatknoppen hebt. Met Elgato kun je dan op afstand de temp instellen (en nauwkeuriger), maar dat lijkt me een eenmalige actie. Verder kunnen ze toch niet veel slims?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
breek me de bek niet open over die dingen :X. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de liefhebber, zoek maar eens in dit topic op ‘eve thermo’. Je komt dan de negatieve ervaringen van paQ tegen. Inderdaad best serieuze issues.

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 31-01-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
meesje schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat je ibood bedoelt? ;)
Volgens mij wel een aardige aanbieding. In een huishouden met een cv ketel, biedt dit denk ik wel weinig toegevoegde waarde als je al handmatige thermostaatknoppen hebt. Met Elgato kun je dan op afstand de temp instellen (en nauwkeuriger), maar dat lijkt me een eenmalige actie. Verder kunnen ze toch niet veel slims?
ja, typo..ibood idd.. ;)

Kwam ze toevallig tegen. Wil zelf een Tado oplossing in huis halen ipv Elgato. Mede om de negatieve ervaringen in dit topic over de Elgato thermo oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou. Danalock zit in HomeKit, via domoticz en homebridge.
Afbeeldingslocatie: http://a68.tinypic.com/15p5u07.jpg

Dat maakt een WiFi bridge voor je slot alvast overbodig. Het is alleen jammer dat de open/open functie iets van de danalock app zelf is, en je niet kunt triggeren elders.
Het was mijn bedoeling om een knop te koppelen aan die actie.
Klik > deur open voor 3 sec.
Dat lijkt dus niet te kunnen...

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 01-02-2018 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:00:
Nou. Danalock zit in HomeKit, via domoticz en homebridge.
[afbeelding]

Dat maakt een WiFi bridge voor je slot alvast overbodig. Het is alleen jammer dat de open/open functie iets van de danalock app zelf is, en je niet kunt triggeren elders.
Het was mijn bedoeling om een knop te koppelen aan die actie.
Klik > deur open voor 3 sec.
Dat lijkt dus niet te kunnen...
Zonde, zou een mooie aanvulling zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Serena op 01-02-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Serena schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:29:
[...]

Zonde, zou een mooie aanvulling zijn.
Ik heb een work around gevonden door het slot weer op autolock te zetten x sec na unlock.
De schakelaar in homekit gaat dan ook weer "aan".
Ik zal zo eens een fysieke switch koppelen aan "schakelaar uit". Dan zou hij tijdelijk van het slot moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
paQ schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Ja, erg beperkt van homekit, heb nu een tussenoplossing voor:
Motion On > Light On
Motion Off > Light Dim, timeout 1m

Maar ja das alleen handig op de gang. Zou handig zijn als je op de Motion een timeout kon instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Helox-in-a-box schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:23:
[...]

Ja, erg beperkt van homekit, heb nu een tussenoplossing voor:
Motion On > Light On
Motion Off > Light Dim, timeout 1m

Maar ja das alleen handig op de gang. Zou handig zijn als je op de Motion een timeout kon instellen.
De time out functie in het homekit platform kan pas worden herstart nadat hij is afgelopen.
Bijv een bewegingssensor op de plee op 5 min, dan gaat het licht hoe dan ook ui na 5 min. Dan moet je bewegen en gaat ie weer aan.

Het voordeel van die homebridge plugin is dat ie telkens opnieuw wordt gestart zodra hij (in dit geval) beweging opmerkt.

Ik heb met precies deze fictieve schakelaar ook meteen het danalock probleem getackeld :D
Een fictieve schakelaar aangemaakt met een automatisering: zet de danalock schakelaar uit
De danalock schakelaar is AAN op slot, UIT open.
Zelfs al is de danalock schakelaar UIT, dan zet deze knop hem lekker toch nog een keer uit, en presto.
De danalock schakelt van het dagslot met de in de danalock app ingestelde tijd :)

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:58:
[...]

De time out functie in het homekit platform kan pas worden herstart nadat hij is afgelopen.
Bijv een bewegingssensor op de plee op 5 min, dan gaat het licht hoe dan ook ui na 5 min. Dan moet je bewegen en gaat ie weer aan.

Het voordeel van die homebridge plugin is dat ie telkens opnieuw wordt gestart zodra hij (in dit geval) beweging opmerkt.

Ik heb met precies deze fictieve schakelaar ook meteen het danalock probleem getackeld :D
Een fictieve schakelaar aangemaakt met een automatisering: zet de danalock schakelaar uit
De danalock schakelaar is AAN op slot, UIT open.
Zelfs al is de danalock schakelaar UIT, dan zet deze knop hem lekker toch nog een keer uit, en presto.
De danalock schakelt van het dagslot met de in de danalock app ingestelde tijd :)

_/-\o_

[video]
Netjes hoor!

Maar euh, maar ga je nu je zelf _/-\o_ ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Netjes hoor!

Maar euh, maar ga je nu je zelf _/-\o_ ? ;)
hahahah. _/-\o_ dat het gewoon kan werken door een functie van een app van een product, dat opgevoerd is in domoticz, en via homebridge in homekit terecht komt, werkt op een hue knop :')

maar stiekem wel happy met deze uitkomst hoor. ( ---> *O* )
Misschien toch maar eens een cilinder scoren vanmiddag en kijken hoe het in de praktijk werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:17:
[...]

hahahah. _/-\o_ dat het gewoon kan werken door een functie van een app van een product, dat opgevoerd is in domoticz, en via homebridge in homekit terecht komt, werkt op een hue knop :')

maar stiekem wel happy met deze uitkomst hoor. ( ---> *O* )
Misschien toch maar eens een cilinder scoren vanmiddag en kijken hoe het in de praktijk werkt
Gaaf! Maar kun je nu (straks) de deur ook openen met je ‘normale’ sleutel of alleen middels app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rgerr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Gaaf! Maar kun je nu (straks) de deur ook openen met je ‘normale’ sleutel of alleen middels app?
Ik wil heel die app niet aanraken, dus ik hoop heul erg dat die auto-unlock functie goed gaat werken.
Maar met een cilinder met hotelfunctie / paniekfunctie / noodfunctie kun je ook gewoon je sleutel blijven gebruiken.

Wat zijn zo jouw eerste ervaringen met de brunt blind engine trouwens @Rgerr ?
Op kickstarter is niet alles hiep hoi.
Dat er nog geen plugins te vinden zijn trouwens :?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 01-02-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ben naar HomeKit i.s.m. HomeBridge aan het kijken voor mijn woning een upgrade te geven.
Hiermee zit ik met volgende vraagstukken;
  1. HomeKit cameras kunnen niet opnemen, maar sommigen wel lokaal na bewegingsdetectie op een sd kaartje die dan te bereiken is via hun proprietary app. Maar als de inbrekers de camera stelen..
  2. Nest thermostaat beneden plaatsen en alle radiators tegelijk laten aanspringen of elke radiator apart aansturen. (Eve home thermo)
  3. Een smart lock vinden voor nieuwe voordeur die niet op basis van deadbolt werkt, er iets of wat goed uitziet en manuele override ondersteunt. Danalock?
  4. iPad gebruiken als HomeKit hub of apple home speaker die ik dan als speaker gebruik voor Spotify.
  5. Outdoor cameras gebruiken als bewegingssensor en lichtkring laten inschakelen.
  6. Indoor sensors gebruiken voor lichten of niet. (Om nu in elke ruimte een sensor te plaatsen..)
Als er iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Nindustries op 01-02-2018 12:43 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:37
Nindustries schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:41:
Ben naar HomeKit i.s.m. HomeBridge aan het kijken voor mijn woning een upgrade te geven.
Hiermee zit ik met volgende vraagstukken;
  1. HomeKit cameras kunnen niet opnemen, maar sommigen wel lokaal na bewegingsdetectie op een sd kaartje die dan te bereiken is via hun proprietary app. Maar als de inbrekers de camera stelen..
  2. Nest thermostaat beneden plaatsen en alle radiators tegelijk laten aanspringen of elke radiator apart aansturen. (Eve home thermo)
  3. Een smart lock vinden voor nieuwe voordeur die niet op basis van deadbolt werkt, er iets of wat goed uitziet en manuele override ondersteunt. Danalock?
  4. iPad gebruiken als HomeKit hub of apple home speaker die ik dan als speaker gebruik voor Spotify.
  5. Outdoor cameras gebruiken als bewegingssensor en lichtkring laten inschakelen.
  6. Indoor sensors gebruiken voor lichten of niet. (Om nu in elke ruimte een sensor te plaatsen..)
Als er iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag! :D
Ik zou sowieso de nest links laten liggen.. Al aan de tado v3 gedacht? Is een prima thermostaat met HomeKit ondersteuning.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Ziet er wel nog iets leuk uit inderdaad, waarom de nest laten?
Ik vraag me ook wel af wat het voordel is voor thermostaat + radiatorknoppen te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Ik wil heel die app niet aanraken, dus ik hoop heul erg dat die auto-unlock functie goed gaat werken.
Maar met een cilinder met hotelfunctie / paniekfunctie / noodfunctie kun je ook gewoon je sleutel blijven gebruiken.

Wat zijn zo jouw eerste ervaringen met de brunt blind engine trouwens @Rgerr ?
Op kickstarter is niet alles hiep hoi.
Dat er nog geen plugins te vinden zijn trouwens :?
Tijdens installatie wel wat hickups, maar dat lag aan mijn kant. (VPN uitschakelen tijdens installatie) WiFi bereik is niet denderend geweldig jammer genoeg, maar vallen bij gelukkig wel binnen bereik. Soms wat connectiviteits issues, maar over het algemeen tevreden. Maken niet al te veel geluid, zijn sterk genoeg, slippen niet, werken juist met timers. Doen wat ze moeten doen. De app mag nog wel meer functies gaan bevatten, plus implementeren van HK zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja wifi lees ik idd links en rechts dat dat een dingetje is.
DaveD1109 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Ik zou sowieso de nest links laten liggen..
:?

want?

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 01-02-2018 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:57:
Ja wifi lees ik idd links en rechts dat dat een dingetje is.

[...]

:?

want?
Uit eigen ervaring.. slechte locatie bepaling, onverwacht stoken terwijl er niemand thuis is, temperatuur nest wijkt veel af van daadwerkelijke temperatuur en geen HomeKit ondersteuning.

Heb nu ruim een jaar de tado en die bevalt prima en de ondersteuning is ook top!

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
DaveD1109 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:00:
[...]

Uit eigen ervaring.. slechte locatie bepaling, onverwacht stoken terwijl er niemand thuis is, temperatuur nest wijkt veel af van daadwerkelijke temperatuur en geen HomeKit ondersteuning.

Heb nu ruim een jaar de tado en die bevalt prima en de ondersteuning is ook top!
Heb je een combinatie van thermostaat + radiatorkranen? Zo ja/nee, waarom wel/niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Nindustries schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Heb je een combinatie van thermostaat + radiatorkranen? Zo ja/nee, waarom wel/niet ?
Nee dat heb ik nog niet maar die komen er nog wel.
Ik neem zelf die van tado.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sja naja, mensen die dik tevreden zijn over nest zijn net zo makkelijk te vinden.
Al is het alleen maar omdat het een superkek ding is.
Tado is er hier juist omwille van die kranen uitgevlogen. Maar goed, daar zijn andere topics voor.

Danalock hangt aan de deur, op een danalock cilinder.
Auto-unlock werkt alleen als je buiten de gps range van het slot bent geweest. Dat ie dus 'ziet' of je binnen of buiten bent is bullshit.
Hij gaat er alleen vanuit dat je geen huis van 800 meter hebt.
Homekit wordt gelukkig netjes geüpdatet :)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 01-02-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
DaveD1109 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:48:
[...]

Nee dat heb ik nog niet maar die komen er nog wel.
Ik neem zelf die van tado.
Is er een specifieke reden waarom je de thermostaat ook neemt?
Dus de thermostaat regelt de toevoer van de ketel, terwijl de kranen de radiatortoevoer bedient.
Hoe werken deze eigenlijk samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Nindustries schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:44:
[...]

Is er een specifieke reden waarom je de thermostaat ook neemt?
Dus de thermostaat regelt de toevoer van de ketel, terwijl de kranen de radiatortoevoer bedient.
Hoe werken deze eigenlijk samen?
Zouden ze moeten samenwerken dan? Heeft niet zo veel nut als ik er over nadenk, thermostaat regelt temperatuur in z’n algemeen (die slingert de ketel aan) en de radiatorknoppen een specifieke radiator in een andere ruimte (lijkt mij, is beetje onnodig om radiatorknoppen in een ruimte te plaatsen waar ook een thermostaat actief is).

Maar de radiatorknoppen slingeren niet de ketel aan, maar zet enkel de knop open tot de gewenste temperatuur is gehaald (en behouden van de temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:01:
[...]

Maar de radiatorknoppen slingeren niet de ketel aan, maar zet enkel de knop open tot de gewenste temperatuur is gehaald (en behouden van de temperatuur).
Dit is niet juist! Een radiatorknop van Tado kan via de thermostaat de ketel aansturen. Je moet echter wel alle radiatoren in je woning voorzien van deze knoppen, anders worden deze vertrekken ook continu meeverwarmd.

Zoals jij het beschrijft is een slimme knop dan eigenlijk niks meer dan een ouderwetse thermostaatknop. Daar ik ook niet de meerwaarde van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:37:
[...]

Dit is niet juist! Een radiatorknop van Tado kan via de thermostaat de ketel aansturen. Je moet echter wel alle radiatoren in je woning voorzien van deze knoppen, anders worden deze vertrekken ook continu meeverwarmd.

Zoals jij het beschrijft is een slimme knop dan eigenlijk niks meer dan een ouderwetse thermostaatknop. Daar ik ook niet de meerwaarde van in.
Misschien kwam het niet zo over, maar dat punt wilde ik inderdaad maken. Ze ‘werken’ dusdanig samen dat je ook in de thermostaat ruimte de knoppen moet gebruiken, zodat die dicht gedraaid kunnen worden en vervolgens op aangegeven knoppen gestookt kan worden. Vandaar dat ze eigenlijk niet samenwerken, als in individueel kunnen vragen om warmte. Dat doet toch echt de thermostaat, linksom of rechtsom. Dat je vervolgens als ‘work around’ alle radiatoren een radiatorknop op zet en dan alles dicht laat zetten op aangegeven radiator na zodat alleen die warmte krijgt, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:37:
[...]

tenzij je de radiator volledig dicht zet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Dat is waar ik dus al een tijdje over nadenk en iedereen zegt dat het niet kan.
Ik heb een Nest die gewoon zijn ding doet. Boven heb ik op bijna alle kamers de radiatoren dichtgedraaid. Als ik daar nou een Eve Thermo kraan opzet moet die toch gewoon werken als ik deze op bijvoorbeeld 20° zet? Mits de Nest aan is gezet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ja natuurlijk.
Maar er zal op die wijze geen vraag van je ketel ontstaan.
Is natuurlijk prima te fixen in HomeKit:

Als slaapkamer status: HEAT
En
Woonkamer status: OFF

Dan nest naar 25 (bijv) en woonkamer kranen naar 5.

Dat werkt, maar haal je alle leerprocessen van je thermostaat om zeep :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Serena schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:07:
Dat is waar ik dus al een tijdje over nadenk en iedereen zegt dat het niet kan.
Ik heb een Nest die gewoon zijn ding doet. Boven heb ik op bijna alle kamers de radiatoren dichtgedraaid. Als ik daar nou een Eve Thermo kraan opzet moet die toch gewoon werken als ik deze op bijvoorbeeld 20° zet? Mits de Nest aan is gezet uiteraard.
Daarom heb je dan ook een thermostaat van Tado nog (icm tado knoppen). Het aansturen van de ketel verloopt via de tado thermostaat. De Eve Thermo zijn eigenlijk gewoon domme knoppen (bij een huishouden met cv ketel).

Verder zal de oplossing van paQ ongetwijfeld ook werken.

@Serena : Ga je nu de Nest vervangen door Tado? ;)
Rgerr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:58:
[...]

Misschien kwam het niet zo over, maar dat punt wilde ik inderdaad maken. Ze ‘werken’ dusdanig samen dat je ook in de thermostaat ruimte de knoppen moet gebruiken, zodat die dicht gedraaid kunnen worden en vervolgens op aangegeven knoppen gestookt kan worden. Vandaar dat ze eigenlijk niet samenwerken, als in individueel kunnen vragen om warmte. Dat doet toch echt de thermostaat, linksom of rechtsom. Dat je vervolgens als ‘work around’ alle radiatoren een radiatorknop op zet en dan alles dicht laat zetten op aangegeven radiator na zodat alleen die warmte krijgt, is een ander verhaal.
Bedankt voor toelichting. Het was voor mij inderdaad niet duidelijk. We zitten in ieder geval op dezelfde golflengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Heb trouwens deze dingen (https://www.kickstarter.c...e-smartest-radiator-valve) een tijdje geleden gekocht, HK support 2e kwartaal 2018. Zit al een hub bij, dus hopelijk per iOS 11.3 een software update en dat het dan werkt. Mijn idee was dan ook om die te gebruiken icm mijn Tado thermostaat en zo de badkamer en een slaapkamer te verwarmen waar nodig.

Daarnaast automatiseringen instellen als IF raam open OR deur open THEN verwarming uit. En IF temperatuur < 10 graden (of zo) AND raam dicht AND deur dicht THEN verwarmen tot 15 graden.

Leuke bijkomstigheid: ze werken zonder batterijen! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 01-02-2018 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Nee @meesje, geen Tado hier. Wat een ontzettend lelijk ding!

@paQ Is alleen maar voor als ik bijvoorbeeld op de studeerkamer wil werken. Als ik in de winter thuis ben staat sowieso de cv aan. Dus dan gewoon even de studeerkamer voor een uurtje op 20° zetten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:41:
Nee @meesje, geen Tado hier. Wat een ontzettend lelijk ding!

@paQ Is alleen maar voor als ik bijvoorbeeld op de studeerkamer wil werken. Als ik in de winter thuis ben staat sowieso de cv aan. Dus dan gewoon even de studeerkamer voor een uurtje op 20° zetten of zo.
Vanwege HomeKit heb eigenlijk alleen maar gekeken naar Tado, Honewell Lyric T6 en Netatmo. De laatste viel direct af want geen opentherm ondersteuning.
De Nest is inderdaad de moeiste van allemaal. Helaas (nog) geen HK support. Heb jij deze via homebridge gekoppeld aan HomeKit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
Nog even een keer over de Koogeek schakelaar (jawel).
Na m'n ervaring de vorige keer (ik wist nu hoe het werkte) is de eerste schakelaar prima blijven werken. Dus nog weer een tweede exemplaar besteld.
Deze is vandaag binnen gekomen, dus zojuist eens gestart met kijken of hij te configureren was.
1/ de telefoon op de 2,4 wifi
2/ schakelaar in het stopkontakt
3/ de koogeek app starten (waarschijnlijk werkt de home app ook wel maar ik was nu voorbereid op de firmware update)
4/ de koogeek zien, homekit code intikken en direct werken (!)

Geen van de problemen ide ik de vorige keer had met de wifi uitschakelen en alles van dat.
Voordeel was wel dat de nieuwe koogeek al voorzien was van de meest recente firmware (v 2.2.22).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:18:
[...]

Vanwege HomeKit heb eigenlijk alleen maar gekeken naar Tado, Honewell Lyric T6 en Netatmo. De laatste viel direct af want geen opentherm ondersteuning.
De Nest is inderdaad de moeiste van allemaal. Helaas (nog) geen HK support. Heb jij deze via homebridge gekoppeld aan HomeKit?
Dat had ik, maar laatst heb ik hem per ongeluk om zeep geholpen en ik krijg hem echt met geen mogelijkheid meer werkend. Heb de moed opgegeven.
Draaide op de Mac, misschien ooit eens een Raspberry Pi aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:06
Wat is de goedkoopste socket/stopcontact die werkt met homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Remco Tr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:02:
Koogeek P1EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er al iemand ervaring met een Sonoff basic wifi schakelaar welke middels geflashte firmware geschikt is gemaakt voor HomeKit?
Of is het handiger om zo’n Sonoff te gebruiken middels homebridge?
Kan ik een dergelijke schakelaar in de garage plaatsen tussen de aan/uit schakelaar en een tl-lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tuurlijk kan dat. waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Remco Tr schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:02:
Osram Lightify Smart+, 20-25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helox-in-a-box schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:25:
[...]

Osram Lightify Smart+, 20-25 euro
Volgens mij is dat niet juist. Op dit moment zijn er maar twee Osram Smart+ produkten die compatible zijn met HomeKit.
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:52:
tuurlijk kan dat. waarom niet?
Geen flauw idee. Ik ben geen electricien. Wellicht dat een tl buis niet binnen de specs valt van een Sonoff.
Nu nog zoeken hoe zo’n ding te flashen. De eerste filmpjes zien er wel erg (voor mij te) technisch uit.

[ Voor 39% gewijzigd door meesje op 02-02-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Volgens mij is dat niet juist. Op dit moment zijn er maar twee Osram Smart+ produkten die compatible zijn met HomeKit.

[...]

Geen flauw idee. Ik ben geen electricien. Wellicht dat een tl buis niet binnen de specs valt van een Sonoff.
Nu nog zoeken hoe zo’n ding te flashen. De eerste filmpjes zien er wel erg (voor mij te) technisch uit.
Een Osram+ plug moet je volgens mij wel aan de hue bridge als 'lamp' kunnen hangen. Maar of hij dan ook verschijnt in homekit weet / denk ik niet

Een TL buis start met een starter, die aan een voeding hangt. Dus eigenlijk schakel je de voeding in en uit.

Hoe denken tweakers trouwens over je alarmsysteem koppelen aan homekit?
Ik ben een beetje in dubio of ik dat wel of niet moet doen.
Een Jablotron 100 is met een Jablotron uitgangsmodule te koppelen aan een bijv Fibaro Zwave universele sensor. Die kun je dan weer aan of uit doorgeven.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 02-02-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Een Osram+ plug moet je volgens mij wel aan de hue bridge als 'lamp' kunnen hangen. Maar of hij dan ook verschijnt in homekit weet / denk ik niet
Doorhalen wat niet van toepassing is. ;)
Al het Zigbee spul dat aan elkaar gekoppeld kan worden, heeft wel hun eigen hub (of interne chip of whatever) nodig om connectie te maken met HomeKit. Dat is een vereiste van Apple: ieder merk moet via hun eigen systeem (firmware)updates kunnen doen.

Wat betreft de TL buis, dat moet toch kunnen? Schakelaar > kabel (in pvc pijp) > sonoff > tl-buis. De schakelaar staat constant aan, en de sonoff geeft wel/niet stroom door.

Ik zie dat de sonoff recentelijk ifttt ondersteuning heeft gekregen. Het berucht gaat dat homekit/siri wellicht er ook aan komt. Dat zou mooi zijn. Gelijk een paar bestellen uit China. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door meesje op 02-02-2018 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naja dan trek je hem in homebridge met de hue plugin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Inderdaad deze. Werkt prima, zolang je start met de juiste firmware. Ik heb recentelijk wat geschreven over deze dingen om ze aan de praat te krijgen.
De laatste was in twee minuten werkend.

25 euro bij ali, een week of 1,5-2 levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:09:
naja dan trek je hem in homebridge met de hue plugin :+
Homebridge lost alles op. :) Ook sonoff probleem waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sja,voor 58 piek heb je bijna geen bridge problemen meer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:53:
[...]

Een TL buis start met een starter, die aan een voeding hangt. Dus eigenlijk schakel je de voeding in en uit.

Hoe denken tweakers trouwens over je alarmsysteem koppelen aan homekit?
Ik ben een beetje in dubio of ik dat wel of niet moet doen.
Een Jablotron 100 is met een Jablotron uitgangsmodule te koppelen aan een bijv Fibaro Zwave universele sensor. Die kun je dan weer aan of uit doorgeven.
Koppelen van alarmsysteem aan HomeKit is voor mij ook een thema, in de zin van het in- en uitschakelen kunnen meenemen een scene bijvoorbeeld. Of het licht aan in en rondom huis zodra er alarm is. Tot op heden nog niet veel kunnen vinden. Ik richt mij voor nu op de zomer, met de HomeKit integratie van Somfy.

Dan nog een vraag. Weet er iemand of Fibaro plannen heeft om meer dan alleen de Switch, Dimmer 2 bijvoorbeeld, beschikbaar te gaan maken voor HomeKit?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TomPana schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:02:
[...]

Koppelen van alarmsysteem aan HomeKit is voor mij ook een thema, in de zin van het in- en uitschakelen kunnen meenemen een scene bijvoorbeeld.
Vooral dat dus.

Het kan wel, ik vraag me alleen af of ik daarmee een onnodig risico neem.
Als ik het handmatig inschakel krijg ik tenminste nog een visuele en hoorbare confirmatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomPana
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-02-2022
paQ schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:04:
[...]

Vooral dat dus.

Het kan wel, ik vraag me alleen af of ik daarmee een onnodig risico neem.
Als ik het handmatig inschakel krijg ik tenminste nog een visuele en hoorbare confirmatie.
Eens. Andersom zou het makkelijk zijn dat als het alarm handmatig ingeschakeld wordt, een scene getriggerd wordt, dat lijkt mij al prettig. Tot nog toe bevalt mij het Somfy idee wel, ook qua uiterlijk. Echter mis ik nog schakel componenten als Fibaro Dimmer 2 met HomeKit ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben er eindelijk aan toegekomen om de oudewetse gloeilamp in de trapkast te vervangen door een Hue White (het duo pack had ik al even in huis). De Hue motion sensor heb ik van de tuin naar de trapkast verplaatst. Nu gaat bij beweging (deur open) vrijwel direct de lamp aan (ingesteld op 60% sterkte), en na 1 minuut gaat ie weer uit.

Zelf vind ik bovenstaande een ideale invulling voor een Hue Motion sensor. In de trapkast deed ik bij 9 van de 10 keer altijd direct het licht aan. Nu nog afleren om de schakelaar te gebruiken... ;)

Volgende stap is het toilet voorzien van een Hue White lamp. Eerst nog een tweede motion sensor kopen.

In de tuin hing trouwens de hue motion sensor met de gedachte om deze als volgt in te stellen: bij beweging na zonsondergang doe lampen op begane grond aan. Dat was leuk en werkte goed, maar uit veiligheidsoogpunt vond ik het niet slim. Nu gaan de lampen op de begane grond altijd bij zonsondergang aan, ook als we niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Ik gebruik als motion sensoren die dingen van Xiaomi, ja Homebridge en ja €11 stuk! En ook nog een stuk kleiner.

RPi3 heb ik overigens via Ali voor nog geen €30 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk spul hoor dat van Xiaomi:
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Het schijnt dat ze ook druk bezig zijn met HomeKit support. Ik wacht daar wel even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast de trapkast nu ook het toilet voorzien van een Hue Motion sensor. Ik kon de sensor eenvoudig via de magneet aan de binnenkan van de (metalen) deurpost plaatsen. Totaal geen zwak magneetje trouwens...

Na 1 minuut gaat de lamp weer uit. Nu nog afwachten of de sensor in de juiste hoek is geplaatst.

In @Serena d’r termen te spreken: ik ben een blij ei. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Kun je aan een Hue tap knop een HK scène koppelen? Dus druk op knop, scène activeren. Maar bijvoorbeeld ook: alleen als sensor < 50 lux, dan lampen aan als scène geactiveerd wordt? Of zal je dan gewoon alle scène handelingen apart in stellen met voorwaarden?

Lijkt mij wel handig dat als ik beneden kom, op Hue tap druk en scène ‘goeiemorgen’ geactiveerd wordt. Maar als het midden zomer is, hoeven de lampen en de verwarming dan weer niet aan omdat het dan al licht is. Maar de gordijnen dan weer wel. Dus valt dat in te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 08:53:
Kun je aan een Hue tap knop een HK scène koppelen? Dus druk op knop, scène activeren. Maar bijvoorbeeld ook: alleen als sensor < 50 lux, dan lampen aan als scène geactiveerd wordt? Of zal je dan gewoon alle scène handelingen apart in stellen met voorwaarden?

Lijkt mij wel handig dat als ik beneden kom, op Hue tap druk en scène ‘goeiemorgen’ geactiveerd wordt. Maar als het midden zomer is, hoeven de lampen en de verwarming dan weer niet aan omdat het dan al licht is. Maar de gordijnen dan weer wel. Dus valt dat in te meten?
Via de Woning app kun je geen scenes koppelen aan een knop. Echter via een andere app (B.v. Koogeek of Hesperus) kun je een automation maken met trigger ‘druk knop 1’ en action ‘scene 1’.
Middels de hierboven genoemde apps is het niet mogelijk om naast de trigger nog een additionele conditie toe te voegen.
Mijn vermoeden is dat additionel condities met de Smart Home app wel mogelijk zijn. @paQ liet destijds al eens een screenshot zien een automation in de Smart Home app. Volgens mij kunnen alle triggers ook als addtionele conditie gebruikt worden.
Bijvoorbeeld de lux van de motion sensor (in de Koogeek app is deze namelijk wel te gebruiken als trigger).

[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 04-02-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:37:
[...]

Via de Woning app kun je geen scenes koppelen aan een knop. Echter via een andere app (B.v. Koogeek of Hesperus) kun je een automation maken met trigger ‘druk knop 1’ en action ‘scene 1’.
Middels de hierboven genoemde apps is het niet mogelijk om naast de trigger nog een additionele conditie toe te voegen.
Mijn vermoeden is dat additionel condities met de Smart Home app wel mogelijk zijn. @paQ liet destijds al eens een screenshot zien een automation in de Smart Home app. Volgens mij kunnen alle triggers ook als addtionele conditie gebruikt worden.
Bijvoorbeeld de lux van de motion sensor (in de Koogeek app is deze namelijk wel te gebruiken als trigger).
Toch maar 16 euro voor de smart home app betalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Het is wel een vermoeden he... ;)
Wellicht anders eerst bevestiging van @paQ afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Het is wel een vermoeden he... ;)
Wellicht anders eerst bevestiging van @paQ afwachten?
Smart Home app is toch verreweg het meest in mogelijk, alleen wilde er nog niet aan omdat ie vrij duur is. Maar aan de andere kant, het is ‘maar’ 16 euro, en dat boven op de alle andere domotica in huis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat kan zeker :)
Maar ik denk in hesperus ook wel trouwens.

@Rgerr
Afbeeldingslocatie: http://a68.tinypic.com/2i8yrlg.jpg

Smart home werkt overzichtelijker hier in, maar hesperus heeft het grote voordeel dat longpress op een waarde, een handmatig invoerscherm geeft. Dat is bij lux-afhankelijke zaken zéer welkom.

[ Voor 77% gewijzigd door paQ op 04-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valesco
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09-2020
Hallo allen,

Ik ben niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar dan hoor ik het wel. Ik ben in elk geval naar dit topic verwezen voor het volgende: Sinds vorige week heb ik Philips Hue in bezit. De Hue app werkt prima, maar integratie met Apple Homekit niet, omdat deze continu op ‘accessoires en scènes laden’ blijft staan. Ik heb homekit (de ‘woning’-app) hiervoor nooit geinstalleerd gehad. Apple lijkt hiervoor niet echt een opkossing te hebben, maar ik heb wel een casus open, waar ik niets op hoor.

Hebben jullie hier ervaring mee??

Ik heb m’n iPhone al teruggezet naar fabrieksinstellingen en als nieuwe iPhone weer opgezet. Dit helpt wel, maar is niet de bedoeling en levert veel last op. Een backup terugzetten heeft geen effect. Ook de ‘Woning’-app minimaal 30 minuten open laten staan in de hoop dat er een reset optie verschijnt lukt helaas niet.

Ik ben benieuwd of er andere opties zijn. Hartelijk dank voor het meedenken!

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Welke iOS versie gebruik je? En zit je op hetzelfde netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rgerr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:57:
[...]

hij is 17 euro geworden inmiddels :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valesco
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09-2020
paQ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:42:
Welke iOS versie gebruik je? En zit je op hetzelfde netwerk?
11.2.5 en alles op hetzelfde netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zie je wel een pijltje linskboven?
Kun je daar heen en kijken of daar een woning staat, zo ja, verwijder die eens.

Pagina: 1 ... 14 ... 88 Laatste