Nee helaas. Het scherm is van boven tot onder geheel wit en in het midden staat ‘accessoires en Scènes laden’, tezamen met Apples ‘laad/denk icoontje’. Ik zal eens kijken ik een screenshot kan plaatsen.paQ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:05:
Zie je wel een pijltje linskboven?
Kun je daar heen en kijken of daar een woning staat, zo ja, verwijder die eens.
Kee. App verwijderen, en dan hard reset van je iphone en app er opnieuw op.
Als dat ook niet werkt kun je dit nog doen:
https://support.apple.com/en-us/HT202755
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 04-02-2018 12:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
App verwijderd, hard reset gedaan, app geinstalleerd - geen resultaatpaQ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:16:
Kee. App verwijderen, en dan hard reset van je iphone en app er opnieuw op.
Keychain gebruikte ik niet, maar heb het nu geconfigureerd, daarna hard reset gedaan - ook allemaal geen resultaat 😕
vaag
icloud uitgelogd? (en weer in)
Ook dat gedaan. Hielp ook niet. Het enige dat tot nu toe hielp is een reset naar fabrieksinstellingen en dan weer opbouwen als nieuwe telefoon (zonder backup terug te zetten). Als ik eerlijk ben wil ik dat niet, want ik heb teveel geconfigureerde dingen die ik dan kwijtraak. Het is overigens al een issue sinds iOS 9 kwam ik achter op andere fora.
Ja dan zit er toch iets in jouw icloud account scheef.
Als je in icloud uitlogt, dan moet je toch gewoon een nieuwe woning kunnen aanmaken?
edit:
@Valesco Ik vind net nog dit
Als je in icloud uitlogt, dan moet je toch gewoon een nieuwe woning kunnen aanmaken?
edit:
Probeer dus eens via de hue app.Go to Philips Hue > Settings (top left) > HomeKit and Siri > RESET ALL SETTINGS! (per afcbalex's solution)
- if this doesn't work and it shows you "icloud sync in progess", go to any another iOS device that you have ever used the HUE app on and see if the reset option is available there.
After it has been reset, I had to logout and login with a new icloud account to get rid of the loading screen.
Logged back into my main account.
now I can add accessories to my home app.
[ Voor 66% gewijzigd door paQ op 04-02-2018 13:10 ]
Uitgelogd uit iCloud, app verwijderd, hard reset, app opnieuw erop - geen resultaatpaQ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:04:
Ja dan zit er toch iets in jouw icloud account scheef.
edit:
[...]
Probeer dus eens via de hue app.
Via de Hue app lukt ook niet (had ik al eerder geprobeerd). De app zelf is prima gelinkt met de Hue Bridge, maar als ik naar Instellingen -> HomeKit & Siri ga dan blijft de app daar continu zoeken naar de Hue Bridge met deze foutmelding: ‘iCloud datasynchronisatie is bezig. Wacht een paar minuten en probeer het dan opnieuw.’
En als je het home app scherm gewoon 20 min laten open staan, krijg je dan uiteindelijk geen error waarna je de bende kunt resetten?
Probeer het anders eens via je icloud op een ander ios device.
Ik heb de home app al meerdere keren meer dan een uur open laten staan (met lock out op ‘nooit’, maar ook met bijvoorbeel 3 minuten, waarna het scherm zwart werd). Geen enkele keer resultaat. De optie tot resetten verscheen nooit. Ik heb nog een 5s liggen, ik zal vanavond daar eens op inloggen en zien wat daarmee gebeurd. Thanks!!paQ schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:27:
En als je het home app scherm gewoon 20 min laten open staan, krijg je dan uiteindelijk geen error waarna je de bende kunt resetten?
Heb het even meegelezen, bizarre situatie zeg. Nog nooit zoiets mee gemaakt, zit de bridge ook op laatste firmware? Probeer dan anders ook eens en gooi daar alles af, dan vanaf ‘scratch’ weer koppelen aan Hue app en HK koppelen door nieuwe woning aan te maken in Hue.Valesco schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:46:
[...]
Ik heb de home app al meerdere keren meer dan een uur open laten staan (met lock out op ‘nooit’, maar ook met bijvoorbeel 3 minuten, waarna het scherm zwart werd). Geen enkele keer resultaat. De optie tot resetten verscheen nooit. Ik heb nog een 5s liggen, ik zal vanavond daar eens op inloggen en zien wat daarmee gebeurd. Thanks!!
Zoal paQ aangeeft, kan Hesperus ook best veel. Het grootste nadeel is dat je in deze app (en andere gratis apps) geen conditie kan toevoegen aan een timer/schedule. De Smart Home app ziet een timer/schedule gewoon als een trigger en/of conditie. In de andere apps is dat (helaas) niet het geval.Rgerr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:12:
[...]
Smart Home app is toch verreweg het meest in mogelijk, alleen wilde er nog niet aan omdat ie vrij duur is. Maar aan de andere kant, het is ‘maar’ 16 euro, en dat boven op de alle andere domotica in huis...
Zie ook: meesje in "Apple HomeKit"
Gewoon smart home kopen voordat ie 24,95 is
Wel hoor! Ik heb aan knop Scene ‘Goedenavond’, knop 2 Scene ‘Eettafel’. Werkt prima. Gewoon vanuit de Woning app.meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:37:
[...]
Via de Woning app kun je geen scenes koppelen aan een knop. Echter via een andere app (B.v. Koogeek of Hesperus) kun je een automation maken met trigger ‘druk knop 1’ en action ‘scene 1’.
Middels de hierboven genoemde apps is het niet mogelijk om naast de trigger nog een additionele conditie toe te voegen.
Mijn vermoeden is dat additionel condities met de Smart Home app wel mogelijk zijn. @paQ liet destijds al eens een screenshot zien een automation in de Smart Home app. Volgens mij kunnen alle triggers ook als addtionele conditie gebruikt worden.
Bijvoorbeeld de lux van de motion sensor (in de Koogeek app is deze namelijk wel te gebruiken als trigger).
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik mis iets hier. Heb je wel een Apple TV 4(K) of een iPad die als hub kan functioneren?Valesco schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:40:
Hallo allen,
Ik ben niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar dan hoor ik het wel. Ik ben in elk geval naar dit topic verwezen voor het volgende: Sinds vorige week heb ik Philips Hue in bezit. De Hue app werkt prima, maar integratie met Apple Homekit niet, omdat deze continu op ‘accessoires en scènes laden’ blijft staan. Ik heb homekit (de ‘woning’-app) hiervoor nooit geinstalleerd gehad. Apple lijkt hiervoor niet echt een opkossing te hebben, maar ik heb wel een casus open, waar ik niets op hoor.
Hebben jullie hier ervaring mee??
Ik heb m’n iPhone al teruggezet naar fabrieksinstellingen en als nieuwe iPhone weer opgezet. Dit helpt wel, maar is niet de bedoeling en levert veel last op. Een backup terugzetten heeft geen effect. Ook de ‘Woning’-app minimaal 30 minuten open laten staan in de hoop dat er een reset optie verschijnt lukt helaas niet.
Ik ben benieuwd of er andere opties zijn. Hartelijk dank voor het meedenken!
Thijs
Hub hoeft toch niet perse? Alleen als je op afstand automatiseringen wil uitvoeren.Serena schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:30:
[...]
Ik mis iets hier. Heb je wel een Apple TV 4(K) of een iPad die als hub kan functioneren?
Jawel hoor, die heb je altijd nodig. De Hue hub zal ergens verbinding mee moeten maken.Rgerr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:32:
[...]
Hub hoeft toch niet perse? Alleen als je op afstand automatiseringen wil uitvoeren.
Thanks! Komt waarschijnlijk omdat ik helemaal geen scenes heb......Serena schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:27:
[...]
Wel hoor! Ik heb aan knop Scene ‘Goedenavond’, knop 2 Scene ‘Eettafel’. Werkt prima. Gewoon vanuit de Woning app.
Als ik de support pagina van Apple lees, heb je niet perse een hub nodig. Je mist dan wel automations en externe toegang. Dus alleen (zo interpreteer ik het) direct bediening via de Woning app.Serena schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:35:
[...]
Jawel hoor, die heb je altijd nodig. De Hue hub zal ergens verbinding mee moeten maken.
https://support.apple.com/nl-nl/HT207057
Met de Woning-app kunt u een woninghub configureren om uw HomeKit-accessoires op afstand te bedienen, mensen die u vertrouwt toegang te verlenen en uw accessoires te automatiseren zodat ze doen wat u wilt, wanneer u dat wilt.
Ik heb zelf geen ervaring met homekit zonder hub. Altijd ipad als hub gebruikt en later apple tv 4k.
Home werkt ook prima zonder hub.
Verwijderd
Weet je ook of het in die app mogelijk is om een conditie te gebruiken gebaseerd op een scène? (If Motion is detected AND scène is 'slapen' --> then 'radio + lamp aan').meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:10:
[...]
Zoal paQ aangeeft, kan Hesperus ook best veel. Het grootste nadeel is dat je in deze app (en andere gratis apps) geen conditie kan toevoegen aan een timer/schedule. De Smart Home app ziet een timer/schedule gewoon als een trigger en/of conditie. In de andere apps is dat (helaas) niet het geval.
Zie ook: meesje in "Apple HomeKit"
Aan een ieder die mee heeft geholpen met denken:
Het is opgelost! Dagen zelf klooien, dagen wachten op Apple support ten spijt, 1 (nou ja, 2) posts op Tweakers en het werkt.
Het zinnetje van paQ: 'Probeer het anders eens via je icloud op een ander ios device' bleek de oplossing! Ik had nog een 5s liggen. Die heb ik met mijn AppleID opgezet als nieuwe telefoon. Hue App gedownload en via de Hue App de woning app geconfigueerd. Zodra die synct naar iCloud, deed de Woning app het op mijn X ook
.
Hartelijk dank voor het meedenken!
Ter aanvulling. Ik heb geen Hue Hub, want iPad en Apple TV zijn beiden te oud. Met de Woning app kan ik wel anderen toegang geven, bediening op afstand moet ik nog even testen. Zo niet, dan heb ik reden om een nieuwe Apple TV of iPad (of beiden
) aan te schaffen.
Het is opgelost! Dagen zelf klooien, dagen wachten op Apple support ten spijt, 1 (nou ja, 2) posts op Tweakers en het werkt.
Het zinnetje van paQ: 'Probeer het anders eens via je icloud op een ander ios device' bleek de oplossing! Ik had nog een 5s liggen. Die heb ik met mijn AppleID opgezet als nieuwe telefoon. Hue App gedownload en via de Hue App de woning app geconfigueerd. Zodra die synct naar iCloud, deed de Woning app het op mijn X ook
Ter aanvulling. Ik heb geen Hue Hub, want iPad en Apple TV zijn beiden te oud. Met de Woning app kan ik wel anderen toegang geven, bediening op afstand moet ik nog even testen. Zo niet, dan heb ik reden om een nieuwe Apple TV of iPad (of beiden
Nee dat kan niet, maar je kan vast wel een conditie uit die scene pikken (of twee) waardoor je toch bereikt wat je wilt.Verwijderd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:18:
[...]
Weet je ook of het in die app mogelijk is om een conditie te gebruiken gebaseerd op een scène? (If Motion is detected AND scène is 'slapen' --> then 'radio + lamp aan').
Je kan best ver gaan hoor in Smart Home kwa condities.
mooi zoValesco schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:25:
Het zinnetje van paQ: 'Probeer het anders eens via je icloud op een ander ios device' bleek de oplossing! Ik had nog een 5s liggen. Die heb ik met mijn AppleID opgezet als nieuwe telefoon. Hue App gedownload en via de Hue App de woning app geconfigueerd. Zodra die synct naar iCloud, deed de Woning app het op mijn X ook.
Ter aanvulling. Ik heb geen Hue Hub, want iPad en Apple TV zijn beiden te oud. Met de Woning app kan ik wel anderen toegang geven, bediening op afstand moet ik nog even testen. Zo niet, dan heb ik reden om een nieuwe Apple TV of iPad (of beiden) aan te schaffen.
Voor bediening op afstand heb je echt een hub nodig. Of wachten op de homepod
[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 04-02-2018 21:29 ]
Wat paQ al aangeeft voor bedienen op afstand heb je echt een hub (ipad of apple tv) nodig. En als je een keuze wil maken tussen de twee, zal ik altijd gaan voor de apple tv. Mijn ervaring is dat deze vele malen stabieler is dan een ipad als hub. Bij een ipad als hub is mijn ervaring dat automations regelmatig niet goed werkten. Met een apple tv 4k totaal geen last.Valesco schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:25:
Het zinnetje van paQ: 'Probeer het anders eens via je icloud op een ander ios device' bleek de oplossing! Ik had nog een 5s liggen. Die heb ik met mijn AppleID opgezet als nieuwe telefoon. Hue App gedownload en via de Hue App de woning app geconfigueerd. Zodra die synct naar iCloud, deed de Woning app het op mijn X ook.
Ter aanvulling. Ik heb geen Hue Hub, want iPad en Apple TV zijn beiden te oud. Met de Woning app kan ik wel anderen toegang geven, bediening op afstand moet ik nog even testen. Zo niet, dan heb ik reden om een nieuwe Apple TV of iPad (of beiden) aan te schaffen.
Ik stel de vraag eerst maar hier. Wellicht later ook in het Hue topic. Ik weet dat @Serena en @wimmel_1 Hue motion sensoren gebruiken. Deze heb ik nu ook in het toilet. Hoe hebben jullie deze ingesteld?
Ik heb even gespeeld met na 1 minuut weer uit. Dat is eerlijk gezegd best snel. En dan zit je in het donker te zwaaien en dan duurt het best wel even voordat de sensor (in het pikkedonker) de beweging ziet.
Nu heb ik ‘m ingesteld op na 3 min. weer uit. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik heb even gespeeld met na 1 minuut weer uit. Dat is eerlijk gezegd best snel. En dan zit je in het donker te zwaaien en dan duurt het best wel even voordat de sensor (in het pikkedonker) de beweging ziet.
Hier 2 minuten, nog nooit in het donker gezeten. Is je kijkhoek goed?meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:37:
Ik stel de vraag eerst maar hier. Wellicht later ook in het Hue topic. Ik weet dat @Serena en @wimmel_1 Hue motion sensoren gebruiken. Deze heb ik nu ook in het toilet. Hoe hebben jullie deze ingesteld?
Ik heb de sensor vrij hoog (+/- 2.30m) aan de binnenkant van de deurpost geplaatst. Ik denk dat dat te hoog is voor de 100 graden hoek. Deze week maar eens testen met halverwege de deurpost.Serena schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:10:
[...]
Hier 2 minuten, nog nooit in het donker gezeten. Is je kijkhoek goed?
Op welke hoogte en waar heb jij de sensor geplaatst?
Ik heb een zwevend toilet en heb hem gewoon dus op het muurtje achter me staan. Als ik zit, net boven mijn hoofd.meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 05:31:
[...]
Ik heb de sensor vrij hoog (+/- 2.30m) aan de binnenkant van de deurpost geplaatst. Ik denk dat dat te hoog is voor de 100 graden hoek. Deze week maar eens testen met halverwege de deurpost.
Op welke hoogte en waar heb jij de sensor geplaatst?
Thanks! Hier ook zwevend. Ik ga 'm dus daar ook maar neer zetten.Serena schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:23:
[...]
Ik heb een zwevend toilet en heb hem gewoon dus op het muurtje achter me staan. Als ik zit, net boven mijn hoofd.
Vind dit een beetje vreemde discussie. Ik heb nog geen Hue sensor, maar los dit op met een z-wave sensor. Het is zodanig geprogrammeerd, bij beweging schakel licht in. Zodra beweging niet meer gedetecteerd wordt, begint de timer te lopen. Wordt er weer beweging geconstateerd, wordt de timer gereset en wacht met timen totdat er geen beweging meer wordt geconstateerd. En wel actief bezig zijn op het toilet is het devies :-).
Zo hoort het ook te gaan bij een sensor, maar volgens mij werkt hue (in homekit althans) niet zo.
Prima oplossing voor middels een homebridge plug in, maar het is wel wat knullig ja.
Prima oplossing voor middels een homebridge plug in, maar het is wel wat knullig ja.
Los van welke topic (Hue of HomeKit, daar kun je over discussiëren) is het toch niet vreemd om te informeren naar wat de beste locatie is voor het plaatsten van een sensor?sunnybird schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:24:
Vind dit een beetje vreemde discussie. Ik heb nog geen Hue sensor, maar los dit op met een z-wave sensor. Het is zodanig geprogrammeerd, bij beweging schakel licht in. Zodra beweging niet meer gedetecteerd wordt, begint de timer te lopen. Wordt er weer beweging geconstateerd, wordt de timer gereset en wacht met timen totdat er geen beweging meer wordt geconstateerd. En wel actief bezig zijn op het toilet is het devies :-).
Je hebt te maken met een beperkte kijkhoek (100 graden dacht ik). Dat kan best puzzelen worden. In de haast dacht ik van ik bevestig 'm wel aan de metalen deurpost (lekker makkelijk met de magneet die bij de sensor zit), maar dat levert kennelijk geen goede kijkhoek op.
Oh? Dat wist ik niet. Ik moet het nog testen, maar HK reset tussentijds niet de timer?paQ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:34:
Zo hoort het ook te gaan bij een sensor, maar volgens mij werkt hue (in homekit althans) niet zo.
HK start een timer, en die begint te tellen. Als je timer klaar is dan stopt ie je automatisering.meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:39:
[...]
Oh? Dat wist ik niet. Ik moet het nog testen, maar HK reset tussentijds niet de timer?
Ik neem aan dat het in hue zelf wel gewoon goed zal werken
Mwah, dat is dus wel wat minder. Is er ook niet meer in te regelen middels de Smart Home app?paQ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:57:
[...]
HK start een timer, en die begint te tellen. Als je timer klaar is dan stopt ie je automatisering.
Ik neem aan dat het in hue zelf wel gewoon goed zal werken
Ik heb mijn sensoren gewoon in de Hue app ingesteld. Ook makkelijk met de dag- en nachtinstellingen. Doen gewoon wat ze moeten doen…meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:05:
[...]
Mwah, dat is dus wel wat minder. Is er ook niet meer in te regelen middels de Smart Home app?
Dat is natuurlijk ook nog een zeer goede optie!Serena schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:11:
[...]
Ik heb mijn sensoren gewoon in de Hue app ingesteld. Ook makkelijk met de dag- en nachtinstellingen. Doen gewoon wat ze moeten doen…
Ik heb wel even in de Hue app gekeken, maar de lichtgevoeligheidssensor snap ik nog niet. Wat is nu het handigst voor een enorm donkere ruimte (trapkast/toilet) om deze schuifbalk in te regelen? Helemaal naar boven en bijna helemaal naar onderen.
verwacht ook eigenlijk niet anders. Ik begrijp de timer in homekit ook wel, maar dat is gewoon niet handig bij een bewegingssensor.Serena schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:11:
[...]
Ik heb mijn sensoren gewoon in de Hue app ingesteld. Ook makkelijk met de dag- en nachtinstellingen. Doen gewoon wat ze moeten doen…
Ik heb hem helemaal naar boven staan en beweging op hoog. Ik wil dat op de gang en het toilet altijd het licht aanspringt.meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:16:
[...]
Dat is natuurlijk ook nog een zeer goede optie!
Ik heb wel even in de Hue app gekeken, maar de lichtgevoeligheidssensor snap ik nog niet. Wat is nu het handigst voor een enorm donkere ruimte (trapkast/toilet) om deze schuifbalk in te regelen? Helemaal naar boven en bijna helemaal naar onderen.
Bedankt! Zo heb ik deze slider nu ook ingesteld en dus juist geïnterpreteerd.Serena schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:26:
[...]
Ik heb hem helemaal naar boven staan en beweging op hoog. Ik wil dat op de gang en het toilet altijd het licht aanspringt.
Hier trouwens nog een extra uitleg over de werking van de hue motion sensor in HomeKit.
https://www.reddit.com/r/...r_with_hue_motion_sensor/
Door met twee automations te gaan werken, kun je kennelijk een workaround realiseren.
Even copy/paste.
There is a decent little trick to get around it. Have 2 automations.
When motion detect turn on the light and set timer to turn off after 1 hour (or something else really long)
When no motion detected turn the same light ON, and after 5 minutes turn the light off.
This will mean that the light will turn on, and start a very long timer to turn itself off. Then when there is no motion the second automation will trigger. It will leave the light on (to stop those accidental power offs when people are in the room but motion stopped) but it will reset the timer from a very long timer from step 1 to a short one which will turn the light off after 5 minutes of no motion.
You'll want to adjust the timers so that the one in step 1 is longer than the average time you are in the room. And the one in step two you'll want to make as low as possible, cause thats how long the light will stay when the room is empty.
But make that one too short and the light might go off while you are in the room if you've been stationary for that long
Komende week deze workaround eens proberen. Mijn voorkeur gaat uit naar alles (proberen) te regelen middels HomeKit.
Eindelijk!!! Het is me weer gelukt om HomeBridge weer werkend te krijgen op mijn Mac nadat ik die een tijdje geleden per ongeluk de nek omdraaide. Mijn Nest staat dus fijn weer in het lijstje. Nu kijken voor een goede plugin voor mijn camera’s, en die werkend te krijgen zonder het weer te ‘killen’.
Neeeeeeee, ik dacht dat alleen @paQ altijd vage klachten heeft met z’n Elgato Eve spul (
), maar nu geeft mijn Eve Room aan: Accessory is unreachable. Grrrrrrr......
Gisteren deed ie het nog.
Eerst maar een soft reset (batterijen er even uithalenj doen en kijken of dat helpt.
Edit: de soft reset heeft geholpen. Ik mis nu 19 uur aan data. Wel erg vreemd dat zo’n apparaat opeens ophoudt met werken. Het is niet zo dat ik dagenlang niet de gegevens heb binnen gehaald.
Eerst maar een soft reset (batterijen er even uithalenj doen en kijken of dat helpt.
Edit: de soft reset heeft geholpen. Ik mis nu 19 uur aan data. Wel erg vreemd dat zo’n apparaat opeens ophoudt met werken. Het is niet zo dat ik dagenlang niet de gegevens heb binnen gehaald.
[ Voor 30% gewijzigd door meesje op 05-02-2018 18:53 ]
De pest met overlappende automations is dat wanneer je iets wilt wijzigen, of de naam niet zo handig vond oid, dan zoek je je het ongans. Een trigger/schakelaar met timer is daarom veel handiger. (uit homebridge)meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:43:
[...]
Bedankt! Zo heb ik deze slider nu ook ingesteld en dus juist geïnterpreteerd.
Hier trouwens nog een extra uitleg over de werking van de hue motion sensor in HomeKit.
https://www.reddit.com/r/...r_with_hue_motion_sensor/
Door met twee automations te gaan werken, kun je kennelijk een workaround realiseren.
Even copy/paste.
There is a decent little trick to get around it. Have 2 automations.
When motion detect turn on the light and set timer to turn off after 1 hour (or something else really long)
When no motion detected turn the same light ON, and after 5 minutes turn the light off.
This will mean that the light will turn on, and start a very long timer to turn itself off. Then when there is no motion the second automation will trigger. It will leave the light on (to stop those accidental power offs when people are in the room but motion stopped) but it will reset the timer from a very long timer from step 1 to a short one which will turn the light off after 5 minutes of no motion.
You'll want to adjust the timers so that the one in step 1 is longer than the average time you are in the room. And the one in step two you'll want to make as low as possible, cause thats how long the light will stay when the room is empty.
But make that one too short and the light might go off while you are in the room if you've been stationary for that long
Komende week deze workaround eens proberen. Mijn voorkeur gaat uit naar alles (proberen) te regelen middels HomeKit.
Als je cameras hebt die via IP zijn te benaderen zijne r best leuke plugins te vindenSerena schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:06:
Eindelijk!!! Het is me weer gelukt om HomeBridge weer werkend te krijgen op mijn Mac nadat ik die een tijdje geleden per ongeluk de nek omdraaide. Mijn Nest staat dus fijn weer in het lijstje. Nu kijken voor een goede plugin voor mijn camera’s, en die werkend te krijgen zonder het weer te ‘killen’.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 05-02-2018 19:07 ]
Ook voor als je camera’s username en password hebben? Heb ondertussen al stuk of drie foscam plug-ins gebruikt, maar kreeg ze met geen mogelijkheid in Woning te zien.paQ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:06:
[...]
De pest met overlappende automations is dat wanneer je iets wilt wijzigen, of de naam niet zo handig vond oid, dan zoek je je het ongans. Een trigger/schakelaar met timer is daarom veel handiger. (uit homebridge)
[...]
Als je cameras hebt die via IP zijn te benaderen zijne r best leuke plugins te vinden
Het is erg camera afhankelijk.
Het komt hier op neer: als je je camera via een ip adres kunt benaderen, dan zijn er prima plugins. Foscam plugin werkt alleen op sommige foscam.
Het komt hier op neer: als je je camera via een ip adres kunt benaderen, dan zijn er prima plugins. Foscam plugin werkt alleen op sommige foscam.
Zojuist de reddit workaround van de twee overlappende automations ingesteld. Ik moest de uitleg wel twee keer lezen voordat ik ‘m precies door had. De volgende twee automations heb ik nu ingesteld:paQ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:06:
[...]
De pest met overlappende automations is dat wanneer je iets wilt wijzigen, of de naam niet zo handig vond oid, dan zoek je je het ongans. Een trigger/schakelaar met timer is daarom veel handiger. (uit homebridge)
[...]
1. Bij beweging lamp aan + na 10 min. weer uit (ik verwacht niet dat ik langer dan 10 min op het toilet zal zitten)
2. Bij geen beweging lamp aan + na 2 min. weer uit (ik verwacht niet dat ik langer dan 2 min. roerloos op het toilet zit)
De komende week kijken of het bevalt.
Wel erg knullig trouwens dat in HomeKit bij hernieuwde beweging de timer zich niet reset. Ik zal me niet verbazen dat zoiets later wel in HK wordt aangepast.
Je had inmiddels al wat info van Serena maar: Ik heb de sensor in m'n toilet op ±1 Mtr. hoogte zitten ín de inbouwdoos waar in 't verleden de schakelaar zat. Heb in 't Philips HUE topic ook al eens een fotootje gepost van de manier van inbouw... Die HEU Sensor past precies (verzonken) in een raampje van Busch-Jeager...meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:37:
Ding reageert echt "instant" doordat 'ie récht naar de persoon "kijkt" en ik heb de tijd hier op één minuut staan. Nog van niemand klachten gehad over het feit dat ze "bijna" in 't donker kwamen te zitten...

Aan dat raampje moet je een klein beetje verbouwen (Dremel FTW) en vervolgens met montagekit bevestigen, maar daarna zit 't spul écht netjes. (En je moet even een beugeltje maken zodat de sensor niet in de inbouwdoos gedrukt kan worden.)
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Heb je ‘m onder homekit of via de hue app gecomfigureerd?wimmel_1 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:06:
[...]
Je had inmiddels al wat info van Serena maar: Ik heb de sensor in m'n toilet op ±1 Mtr. hoogte zitten ín de inbouwdoos waar in 't verleden de schakelaar zat. Heb in 't Philips HUE topic ook al eens een fotootje gepost van de manier van inbouw... Die HEU Sensor past precies (verzonken) in een raampje van Busch-Jeager...![]()
Ding reageert echt "instant" doordat 'ie récht naar de persoon "kijkt" en ik heb de tijd hier op één minuut staan. Nog van niemand klachten gehad over het feit dat ze "bijna" in 't donker kwamen te zitten...
[afbeelding]
Aan dat raampje moet je een klein beetje verbouwen (Dremel FTW) en vervolgens met montagekit bevestigen, maar daarna zit 't spul écht netjes. (En je moet even een beugeltje maken zodat de sensor niet in de inbouwdoos gedrukt kan worden.)
Gewoon direct in de HUE Bridge / App. Ik zie vooralsnog geen meerwaarde van het configureren van zo'n ding in Homekit
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Je hebt gelijk, de meerwaarde is flinterdun. Het enige argument dat ik kan bedenken is dat je alles in HomeKit geregeld hebt. Echter de timer functie van de motion sensor werkt in HK dus kennelijk anders dan onder Hue. In Hue wordt de timer elke keer gereset bij tussentijdse beweging. Dat is wat je wil.wimmel_1 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:25:
Gewoon direct in de HUE Bridge / App. Ik zie vooralsnog geen meerwaarde van het configureren van zo'n ding in Homekit
Zucht....
HomeKit is nog te beperkt voor de sensor.
Op dit moment heb ik ook de Hue Dimmer ingeregeld via HK. Ook dat is eigenlijk zonde, want de twee dim-knoppen worden in HK als gewone knoppen gezien (hetzelfde als zeg maar de Tap).
Van mijn Hue accessoires (sensor, tap en dimmer) denk ik dat ik alleen de Tap onder HK laat werken. Via de knoppen schakel ik dan ook direct de Elgato Eve stekkers aan/uit. De sensor en dimmer werken onder Hue beter.
Homekit is bedoelt om automations aan te maken die anders niet stand alone kunnen werken.
Bijv dat verlichting zich in helderheid aanpast op basis van de lux sensor.
Of bepaalde scenes starten bij beweging.
Maar zaken als: er beweegt iets dus lamp aan, kun je beter gewoon in hue laten.
Het is maar net waarvoor je het inzet.
HomeKit is een thuisautomatiseringsplatform, wat m.i. juist een voordeel op moeten leveren dat je geen versnippering krijgt van je automations (één centrale plek).paQ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:41:
Homekit is bedoelt om automations aan te maken die anders niet stand alone kunnen werken.
Natuurlijk kom je er proefondervindelijk achter dat bepaalde zaken beter in A of in B ingeregeld kunt worden. Echter om nu te beweren "Homekit is bedoeld om automations aan te maken die anders niet stand alone kunnen werken" vind ik een stap te ver gaan. Ik zal dat juist omdraaien: "Indien het niet in HK (goed) ingeregeld kan worden, kun je de automation beter stand alone inrichten".
Dat is toch hetzelfde?
"Als het stand alone net zo goed/beter werkt, waarom zou je het in homekit willen invoeren"
Een timerfunctie in homekit kan super handig zijn. Ook als die maar eenmalig start. Bijv om te zien hoe lang een raam of deur al open staat. Als de deur dan telkens weer even dicht gaat en opnieuw open, dan zou al die tijd accumuleren zonder dat dat je intentie was.
Alleen voor detectie van beweging op een wc is het niet handig, tenzij je een fake switch met timer aanmaakt uit homebridge, dan kun je het gewoon binnen homekit houden.
"Als het stand alone net zo goed/beter werkt, waarom zou je het in homekit willen invoeren"
Een timerfunctie in homekit kan super handig zijn. Ook als die maar eenmalig start. Bijv om te zien hoe lang een raam of deur al open staat. Als de deur dan telkens weer even dicht gaat en opnieuw open, dan zou al die tijd accumuleren zonder dat dat je intentie was.
Alleen voor detectie van beweging op een wc is het niet handig, tenzij je een fake switch met timer aanmaakt uit homebridge, dan kun je het gewoon binnen homekit houden.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 09:08 ]
Dat is zeker niet hetzelfde.paQ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:05:
Dat is toch hetzelfde?
Mijn kijk naar HomeKit: Gebruik HomeKit, mits niet goed dan stand alone.
Jouw kijk: Gebruik eerst stand alone, mits niet goed dan HomeKit.
Zoals jij het beschreven had, is in jouw kijk stand alone leidend en bij mij HomeKit leidend. Maar wellicht bedoelen we wel hetzelfde. Stel je gebruikt ipv HomeKit, Domoticz dan zou mijn kijk zijn dat je zo veel mogelijk probeert Domoticz leidend te laten zijn.
Nee dat bedoel ik echt niet en dat schrijf ik ook nergens. Ik probeer alles zoveel mogelijk homekit te integreren. Net zoals rolgordijnen die nu niet homekit compatible zijn. Het moet uiteindelijk wel zin hebben om het via homekit te gaan bedienen regelen, of het moet kunnen doen wat je wil. Ook homekit heeft zijn beperkingen.
Je ziet van je hue wc lamp toch wel of hij aan of uit is in homekit. Dat is waar het mij om draait. wat er achter de schermen voor zorgt dat die lamp aan gaat is van ondergeschikt belang.
Net zoals het Danalock slot. Helemaal dikke prima dat ik hem nu eindelijk in homekit heb, en ik kan hem ook nog bedienen in HK. Het is echter een z-wave controller in domoticz die het eigenlijk allemaal verzorgt. Ik kan in Homekit zien of Domoitcz zijn taak heeft uitgevoerd en de juiste status doorgeeft.
De hue motion sensor op je plee doet precies dat wat je vraagt in homekit, namelijk:
Homekit, als de hue beweging ziet, doe je deze lamp aan voor 3 min.
Terwijl hue zegt:
Hue, zolang je beweging ziet, doe je deze lamp aan. Zie je 3 minuten geen beweging, dan niet meer.
Het eerste is een trigger, het tweede is een conditie
edit:
De eve motion heeft overigens een timer setting, net als hue motion binnen hue.
Wellicht dat het met die wel werkt, maar zonder een timer aan een trigger wordt het lastig.
Net even getest met hue in homekit en smart home: je kan ook triggeren zodra de beweging stopt, maar je mist altijd de vertraging van de trigger. Ik ga er bijna van uit dat het met een eve motion dus prima zal werken.
En als dat zo is, dan is de timerfunctie van de hue motion echt een hue iets, net zoals een hue dimmer niet kan dimmen in homekit.
Je ziet van je hue wc lamp toch wel of hij aan of uit is in homekit. Dat is waar het mij om draait. wat er achter de schermen voor zorgt dat die lamp aan gaat is van ondergeschikt belang.
Net zoals het Danalock slot. Helemaal dikke prima dat ik hem nu eindelijk in homekit heb, en ik kan hem ook nog bedienen in HK. Het is echter een z-wave controller in domoticz die het eigenlijk allemaal verzorgt. Ik kan in Homekit zien of Domoitcz zijn taak heeft uitgevoerd en de juiste status doorgeeft.
De hue motion sensor op je plee doet precies dat wat je vraagt in homekit, namelijk:
Homekit, als de hue beweging ziet, doe je deze lamp aan voor 3 min.
Terwijl hue zegt:
Hue, zolang je beweging ziet, doe je deze lamp aan. Zie je 3 minuten geen beweging, dan niet meer.
Het eerste is een trigger, het tweede is een conditie
edit:
De eve motion heeft overigens een timer setting, net als hue motion binnen hue.
Wellicht dat het met die wel werkt, maar zonder een timer aan een trigger wordt het lastig.
Net even getest met hue in homekit en smart home: je kan ook triggeren zodra de beweging stopt, maar je mist altijd de vertraging van de trigger. Ik ga er bijna van uit dat het met een eve motion dus prima zal werken.
En als dat zo is, dan is de timerfunctie van de hue motion echt een hue iets, net zoals een hue dimmer niet kan dimmen in homekit.
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 09:53 ]
Helemaal helder! Dan volgen we in ieder geval dezelfde filosofie (HomeKit first).paQ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:28:
Nee dat bedoel ik echt niet en dat schrijf ik ook nergens. Ik probeer alles zoveel mogelijk homekit te integreren. Net zoals rolgordijnen die nu niet homekit compatible zijn. Het moet uiteindelijk wel zin hebben om het via homekit te gaan bedienen regelen, of het moet kunnen doen wat je wil. Ook homekit heeft zijn beperkingen.
Ik heb nog wel even je opmerkingen nagelezen om te kijken waar ik nu fout gegaan ben met interpretatie. Het is deze zin: "Homekit is bedoeld om automations aan te maken die anders niet stand alone kunnen werken."
Een automation is ook een druk op de knop (b.v. Hue Tap). Dat kun je zowel doen in HomeKit als in de Hue app. Mijn voorkeur gaat uit om de Hue Tap in HomeKit in te regelen. Echter gelet op jouw zin, zou jij de Hue Tap in de Hue app inregelen (het werkt ook standalone, dus dan hoeft het niet in HomeKit). Of lees ik jouw zin nu echt helemaal verkeerd?
Los van zintechnisch of mijn interpretatie, we bedoelen hetzelfde!
Het ligt er maar net aan wat je er mee wil.
De hue dimmers heb ik lekker in hue gelaten, want anders kan ik er niet mee dimmen. Zodra je in homekit de knoppen gaat bedienen vervalt dus die hue-functionaliteit.
Ik weet niet of je dat als beperking moet zien van homekit, eerder dat hue niet toelaat dat het een dimmer voor homekit betreft. (of dat het zo nooit gemaakt is om technisch te kunnen buiten hue om)
De hue bridge is immers het schakelapparaat, niet je homekit hub.
Dat vind ik dus zelf ook een groot gemis bij IKEA lampjes. "nu met homekit!!!" mja... nou... aan/uit wel ja. Dimmen is een heel ander verhaal. Wellicht dat echte homekit dimmers daarom zo duur zijn.
Maarja, misschien ook wel een beetje het gevolg van knip en plakwerk van allerlei protocollen door elkaar.
De hue dimmers heb ik lekker in hue gelaten, want anders kan ik er niet mee dimmen. Zodra je in homekit de knoppen gaat bedienen vervalt dus die hue-functionaliteit.
Ik weet niet of je dat als beperking moet zien van homekit, eerder dat hue niet toelaat dat het een dimmer voor homekit betreft. (of dat het zo nooit gemaakt is om technisch te kunnen buiten hue om)
De hue bridge is immers het schakelapparaat, niet je homekit hub.
Dat vind ik dus zelf ook een groot gemis bij IKEA lampjes. "nu met homekit!!!" mja... nou... aan/uit wel ja. Dimmen is een heel ander verhaal. Wellicht dat echte homekit dimmers daarom zo duur zijn.
Maarja, misschien ook wel een beetje het gevolg van knip en plakwerk van allerlei protocollen door elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 11:23 ]
Ja precies. Nu ik merk dat naast de dimmer nu ook de sensor minder functionaliteit heeft in HomeKit, ga ik deze accessoires voortaan in Hue inregelen.
Misschien is beperking in homekit niet juist geformuleerd, wellicht moet Philips hun dimmer beter 'vertalen' naar Homekit (aangezien, wat jij aangeeft, er wel homekit dimmers zijn).
Ik lees nu trouwens in het Hue topic dat iemand problemen heeft met de sensor. Bij diegene lijkt het wel alsof bij het opnieuw signaleren van beweging de timer niet wordt gereset. Dat zou toch wel het geval moeten zijn?
Misschien is beperking in homekit niet juist geformuleerd, wellicht moet Philips hun dimmer beter 'vertalen' naar Homekit (aangezien, wat jij aangeeft, er wel homekit dimmers zijn).
Ik lees nu trouwens in het Hue topic dat iemand problemen heeft met de sensor. Bij diegene lijkt het wel alsof bij het opnieuw signaleren van beweging de timer niet wordt gereset. Dat zou toch wel het geval moeten zijn?
Het gaat hem niet worden. Ik heb echt geen flauw idee hoe zo’n .json uit moet zien. Helaas, dan alleen maar de Nest werkend.paQ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:22:
Het is erg camera afhankelijk.
Zojuist beide hue motion sensoren opnieuw geconfigureerd en alleen in de Hue app. Nu wordt de lamp even gedimd voordat ie uit gaat. Een kleine beweging, en hoppa, weer op de gewenste lichtsterkte.
Ook voor de dimmer een Hue app only configuratie gedaan. Alleen de Tap is in HomeKit geconfigureerd omdat deze ook de Elgato Eve stekkers aanstuurt.
Helemaal happy!
Nu nog een keertje de gang en overloop voorzien van hue motion sensoren (en de lampen natuurlijk vervangen door Hue Whites).
Ook voor de dimmer een Hue app only configuratie gedaan. Alleen de Tap is in HomeKit geconfigureerd omdat deze ook de Elgato Eve stekkers aanstuurt.
Helemaal happy!
Nu nog een keertje de gang en overloop voorzien van hue motion sensoren (en de lampen natuurlijk vervangen door Hue Whites).
Wat echt helemaal de bom zou zijn, is wanneer je commandos via siri kan inplannen.
"Hey siri, doe over 5 minuten het licht op de kinderkamer uit"
sorry, ik kan geen commando's inplannen
"Hey siri, doe over 5 minuten het licht op de kinderkamer uit"
sorry, ik kan geen commando's inplannen
Volgens mij is het nog niet gepost: Koogeek heeft Smart Light Switches voor 220-240 Volt geïntroduceerd.

Enkelvoudig met dimmer - momenteel € 37,88
https://www.aliexpress.co...i-Remote/32854255272.html

Tweevoudig met dimmer - momenteel € 72,40
https://www.aliexpress.co...-Support/32852121016.html

Enkelvoudig (aan/uit) - momenteel € 38,17
https://www.tomtop.com/p-kh01cn.html
Ze meten blijkbaar ook het energieverbruik

Enkelvoudig met dimmer - momenteel € 37,88
https://www.aliexpress.co...i-Remote/32854255272.html

Tweevoudig met dimmer - momenteel € 72,40
https://www.aliexpress.co...-Support/32852121016.html

Enkelvoudig (aan/uit) - momenteel € 38,17
https://www.tomtop.com/p-kh01cn.html
Ze meten blijkbaar ook het energieverbruik
[ Voor 47% gewijzigd door robertwebbe op 06-02-2018 20:38 ]
Oh heel nice!
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 20:45 ]
Ik zag ze ook voorbij komen op smartapfel: https://smartapfel.de/lic...-von-koogeek-fuer-europa/
Op de site van koogeek worden ze nog niet vermeld.
Op de site van koogeek worden ze nog niet vermeld.
'kzal er direct eens een bestellen, kijken of het een beetje wil
edit:
alhoewel... dat wordt natuurlijk niks, ikea LED spotjes dimmen....
edit:
alhoewel... dat wordt natuurlijk niks, ikea LED spotjes dimmen....
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 20:48 ]
Eindelijk! Heel benieuwd naar de bevindingen! (Zelf ook een enkelvoudige dimmer besteld)
[ Voor 32% gewijzigd door boefje79 op 06-02-2018 20:52 ]
Eerst effe uitvissen of de knop een homekitdimmer is, of een 220V dimmer (die toevallig ook in homekit bediend kan worden)
Dat is een wezenlijk verschil.
Ik vermoed het laatste....paQ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:52:
Eerst effe uitvissen of de knop een homekitdimmer is, of een 220V dimmer (die toevallig ook in homekit bediend kan worden)
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 08-02-2018 11:28 ]
Via homekitty zag ik al eens de Parce Plus voorbij komen (een wifi stekker à la koogeek p1eu), maar ze hebben ook nog een L1 wandschakelaar en een M1 inbouw (om een standaard schakelaar slim te maken). Volgens mij is zo’n M1 hetzelfde wat Fibaro ook in het assortiment heeft.
https://shop.parce.de/products/parce-l1
https://shop.parce.de/products/parce-m1
Vanaf maart leverbaar trouwens.
https://shop.parce.de/products/parce-l1
https://shop.parce.de/products/parce-m1
Vanaf maart leverbaar trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 06-02-2018 20:56 ]
Koogeek heeft een slimme stekkerdoos in het assortiment welke niet geschikt is voor Europa. Echter ik zie hier een plaatje dat deze wellicht wel in een Europese versie gaat komen.
https://deal.koogeek.com/...-8d6knx2kxpRoCm-MQAvD_BwE
https://deal.koogeek.com/...-8d6knx2kxpRoCm-MQAvD_BwE
Misschien heel dom hoor, maar wat is het verschil?robertwebbe schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:53:
[...]
Ik vermoed het laatste....
[afbeelding]
Als je de stroom van hue lampen haalt kun je ze niet meer inschakelen en verliezen ze hun laatste setting.boefje79 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:01:
[...]
Misschien heel dom hoor, maar wat is het verschil?
Daarbij kun je die lampen niet dimmen op die wijze; ze hebben hun eigen interne dimmer.
Ergo: dat zou betekenen dat deze schakelaars alleen op niet smart verlichting kan.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 06-02-2018 23:04 ]
Aaah zo,
In mijn geval wil ik de kroonluchters met domme sierlampjes smart maken en remote kunnen in en uitschakelen en dimmen...
We gaan het meemaken of dat doel wel bereikt kan worden
In mijn geval wil ik de kroonluchters met domme sierlampjes smart maken en remote kunnen in en uitschakelen en dimmen...
Smart schakelaar + smart lamp = niet smart.
Wel erg interessant, die schakelaars van Koogeek! Wil er eigenlijk al wel een stuk of wat bestellen, maar wacht nog even. In afwachting van de ervaringen van hier.
Als gloeilamp dan is dit een prima oplossingboefje79 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:13:
Aaah zo,
Vraagje; waarom heb je hier domoticz voor nodig, en niet rechstreeks homebridge+homekit?paQ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 00:00:
Nou. Danalock zit in HomeKit, via domoticz en homebridge.
Dat maakt een WiFi bridge voor je slot alvast overbodig. Het is alleen jammer dat de open/open functie iets van de danalock app zelf is, en je niet kunt triggeren elders.
Het was mijn bedoeling om een knop te koppelen aan die actie.
Klik > deur open voor 3 sec.
Dat lijkt dus niet te kunnen...
Je gebruikt waarschijnlijk z-wave radiosignalen voor groter bereik, en hebt dus een zwave station nodig?
[ Voor 9% gewijzigd door Nindustries op 07-02-2018 10:35 ]
~ beware of misinformation.
https://www.iculture.nl/reviews/koogeek-smart-plug-review/
Een review van de Koogeek Smart Plug P1EU met de herkenbare voor- en nadelen:
- grooooooot
- schakelt sneller dan de elgato eve
- mogelijke problemen als je ook 5ghz hebt (en zelfde ssid als 2,4ghz)
- goedkoop
- groot bereik door wifi
Mijn ervaring is dat je 5ghz niet hoeft uit te schakelen, maar 5ghz wel een ander ssid mee te geven dan 2,4ghz. Natuurlijk zonde, zelfde ssid kan juist voordelen opleveren. Echter ik had voor 2,4 en 5ghz al een afzonderlijk ssid ingesteld, omdat ik merkte dat mijn ipad (air 2) moeite had om om te schakelen van 5ghz naar 2,4ghz (het was sneller om wifi even uit en weer aan te zetten).
Verder vind ik de genoemde prijs van de Elgato Eve (60 euro) aan de hoge kant. Deze is m.i. altijd rond de 50 euro geweest, bij duopack zelfs nog goedkoper. Heel incidenteel heb ik wel eens een uitschieter gezien naar 60 euro. De genoemde prijs van de Koogeek is ook best hoog, maar deze is ook erg afhankelijk van de valutakoers. 30 is echt wel een max. Vaker eerder tussen 20 en 25 euro.
Jammer genoeg zeggen ze niks over wat ze van de koogeek app vinden. Zelf vind ik het erg irritant dat ze onder automations een groot gedeelte van het scherm gebruiken voor reclame van hun eigen produkten. Zoiets verwacht ik bv bij een gratis app als Hesperus, maar niet bij een app van het produkt zelf.
Een review van de Koogeek Smart Plug P1EU met de herkenbare voor- en nadelen:
- grooooooot
- schakelt sneller dan de elgato eve
- mogelijke problemen als je ook 5ghz hebt (en zelfde ssid als 2,4ghz)
- goedkoop
- groot bereik door wifi
Mijn ervaring is dat je 5ghz niet hoeft uit te schakelen, maar 5ghz wel een ander ssid mee te geven dan 2,4ghz. Natuurlijk zonde, zelfde ssid kan juist voordelen opleveren. Echter ik had voor 2,4 en 5ghz al een afzonderlijk ssid ingesteld, omdat ik merkte dat mijn ipad (air 2) moeite had om om te schakelen van 5ghz naar 2,4ghz (het was sneller om wifi even uit en weer aan te zetten).
Verder vind ik de genoemde prijs van de Elgato Eve (60 euro) aan de hoge kant. Deze is m.i. altijd rond de 50 euro geweest, bij duopack zelfs nog goedkoper. Heel incidenteel heb ik wel eens een uitschieter gezien naar 60 euro. De genoemde prijs van de Koogeek is ook best hoog, maar deze is ook erg afhankelijk van de valutakoers. 30 is echt wel een max. Vaker eerder tussen 20 en 25 euro.
Jammer genoeg zeggen ze niks over wat ze van de koogeek app vinden. Zelf vind ik het erg irritant dat ze onder automations een groot gedeelte van het scherm gebruiken voor reclame van hun eigen produkten. Zoiets verwacht ik bv bij een gratis app als Hesperus, maar niet bij een app van het produkt zelf.
Ik heb er 1 besteld om een kroonluchter met "domme" lampen aan te sturen. Ben benieuwd!Rgerr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:49:
Smart schakelaar + smart lamp = niet smart.Wel erg interessant, die schakelaars van Koogeek! Wil er eigenlijk al wel een stuk of wat bestellen, maar wacht nog even. In afwachting van de ervaringen van hier.
Specs
Wat staat hier? 😂paQ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:21:
Letterlijke reply van Koogeek:
[...]
Maar zoals al verwacht. demmit...
ik vroeg hoe de schakelaars zich zouden gaan gedragen bij hue of IKEA tradfri lampen.
Er is geen danalock homebridge plugin toch? Je zit met je versleuteling.Nindustries schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:25:
[...]
Vraagje; waarom heb je hier domoticz voor nodig, en niet rechstreeks homebridge+homekit?
Je gebruikt waarschijnlijk z-wave radiosignalen voor groter bereik, en hebt dus een zwave station nodig?
Ik heb een Zwave USB stick (van 35 euro oid) aan een pi gehangen in domoticz.
Die communiceert prima met de danalock Z-wave variant. Middels mosquitto leest ie de status uit, maar dat gaat allemaal in een oogwenk.
En voor domoticz is er wel een homebridge plugin, dus via die weg in homekit
[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 07-02-2018 11:14 ]
Heb jij nog in kaart hoe je al je apparaten waarmee aanstuurt? Direct via HomeKit/Smart Home, via homebridge, via domoticz, via domoticz+homebridge, etc.?paQ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:12:
[...]
ik vroeg hoe de schakelaars zich zouden gaan gedragen bij hue of IKEA tradfri lampen.
[...]
Er is geen danalock homebridge plugin toch? Je zit met je versleuteling.
Ik heb een Zwave USB stick (van 35 euro oid) aan een pi gehangen in domoticz.
Die communiceert prima met de danalock Z-wave variant. Middels mosquitto leest ie de status uit, maar dat gaat allemaal in een oogwenk.
En voor domoticz is er wel een homebridge plugin, dus via die weg in homekit
Zat me al te bedenken waar je gaat beginnen als er een storing is...meesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:18:
[...]
Heb jij nog in kaart hoe je al je apparaten waarmee aanstuurt? Direct via HomeKit/Smart Home, via homebridge, via domoticz, via domoticz+homebridge, etc.?
Daarom is het bij mij “Homekit, tenzij” (bij paQ volgens mij trouwens ook). Gisteren wel overstag gegaan om de Hue Motion sensoren en dimmer alleen te configureren in de Hue app. Deze accessoires werken dan fijner. Ik had er eerlijk gezegd wel moeite mee. Ik wil echt alles proberen in te regelen op één centrale plaats (HomeKit). Dus bij een eerstvolgende iOS versie (11.3?) zal ik checken of er iets gewijzigd is in het gedag van de sensoren in HomeKit. Wellicht wishfull thinking.....Rgerr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:22:
[...]
Zat me al te bedenken waar je gaat beginnen als er een storing is...
Mwa het valt wel mee hoor.
Alles van xiaomi > homebridge
Danalock > domoticz
alles van hue > homekit
De rest > homekit
Zit zelfs te denken om IKEA tradfri ook naar de homebridge te verhuizen kijken of het dan beter gaat. Wat een pleuris hub is dat zeg
Moet het ding ten minste eens in de twee weken resetten omdat ie geen krimp meer geeft.
Danalock > domoticz
alles van hue > homekit
De rest > homekit
Zit zelfs te denken om IKEA tradfri ook naar de homebridge te verhuizen kijken of het dan beter gaat. Wat een pleuris hub is dat zeg
Correctie: alles hue, behalve dimmer en sensor > homekitpaQ schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:26:
Mwa het valt wel mee hoor.
Danalock > domoticz
alles van hue > homekit
De rest > homekit
Zit zelfs te denken om IKEA tradfri ook naar de homebridge te verhuizen kijken of het dan beter gaat. Wat een pleuris hub is dat zegMoet het ding ten minste eens in de twee weken resetten omdat ie geen krimp meer geeft.
@paQ Welke spullen heb je bij xiaomi? De gateway? Bewegingssensor? Deur/raam sensor? Als ik het xiaomi topic zo bekijk, vind ik het wel een enorm wildgroei aan versies: v1, v2, v3. Laat staan een zoekopdracht via ali....
Kan alles goed middels homekit/homebridge ingeregeld worden of bepaalde zaken toch beter via de xiaomi app.
Als ze dit jaar met HomeKit support gaan komen, dan zal dat ongetwijfeld een groot (positief) effect hebben op de populariteit.
Wat betreft de ikea hub, ik ben benieuwd of het via homebridge beter gaat of dat het echt een hardware/firmware dingetje is. In het ikea tradfri topic heb ik al eens aangegeven, ik vind het tradfri platform nog een beetje buggy en ben daardoor terughoudend in aanschaf. Ik heb vnl. interesse in de GU10 spots, echter deze kunnen niet echt goed gedimd worden.
Kan alles goed middels homekit/homebridge ingeregeld worden of bepaalde zaken toch beter via de xiaomi app.
Als ze dit jaar met HomeKit support gaan komen, dan zal dat ongetwijfeld een groot (positief) effect hebben op de populariteit.
Wat betreft de ikea hub, ik ben benieuwd of het via homebridge beter gaat of dat het echt een hardware/firmware dingetje is. In het ikea tradfri topic heb ik al eens aangegeven, ik vind het tradfri platform nog een beetje buggy en ben daardoor terughoudend in aanschaf. Ik heb vnl. interesse in de GU10 spots, echter deze kunnen niet echt goed gedimd worden.
[ Voor 28% gewijzigd door meesje op 07-02-2018 12:47 ]
Heb ondertussen al redelijk wat van Xiaomi staan: 8 deur/raamsensoren, gateway, 3 bewegingssensoren, 7 temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk sensoren. Qua versies maakt het niet zo gek veel uit hoor, doen praktisch hetzelfde. Zeker in HK/Woning app.
Overigens ook 5 E27 fittingen, 6 plugs en 4 LED strips van Koogeek, 2 lampen en tap van Hue.
En toch maar een Koogeek muur dimmer gekocht, wil er te graag zelf mee aan de slag.
Edit: @meesje Dat werkt prima in HK met Xiaomi, de app van Xiaomi kun je ook wel wat in doen maar praktisch geen automatiseringen. Of je moet daadwerkelijke zaken hebben die daar mee aangestuurd kunnen worden, maar bij mij gebeurd dat in Woning app omdat ik alleen maar sensoren heb van Xiaomi. Laat ik het zo stellen dat Xiaomi erg fijn spul voor een fijne prijs is vwb sensoren, maar stand-alone is ook mogelijk. Alleen voor mij niet wenselijk.
Overigens ook 5 E27 fittingen, 6 plugs en 4 LED strips van Koogeek, 2 lampen en tap van Hue.
En toch maar een Koogeek muur dimmer gekocht, wil er te graag zelf mee aan de slag.
Edit: @meesje Dat werkt prima in HK met Xiaomi, de app van Xiaomi kun je ook wel wat in doen maar praktisch geen automatiseringen. Of je moet daadwerkelijke zaken hebben die daar mee aangestuurd kunnen worden, maar bij mij gebeurd dat in Woning app omdat ik alleen maar sensoren heb van Xiaomi. Laat ik het zo stellen dat Xiaomi erg fijn spul voor een fijne prijs is vwb sensoren, maar stand-alone is ook mogelijk. Alleen voor mij niet wenselijk.
[ Voor 35% gewijzigd door Rgerr op 07-02-2018 12:55 ]
Zo hee, dat is niet verkeerd. Dan heb je (vrijwel) elke deur en vertrek voorzien van sensoren. Gezien de prijs van xiaomi is dat ook best goed te doen.Rgerr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:51:
Heb ondertussen al redelijk wat van Xiaomi staan: 8 deur/raamsensoren, gateway, 3 bewegingssensoren, 7 temperatuur/luchtvochtigheid/luchtdruk sensoren. Qua versies maakt het niet zo gek veel uit hoor, doen praktisch hetzelfde. Zeker in HK/Woning app.
Wat betreft de koogeek, daar heb ik ook wel interesse in. Echter waar deze zou moeten komen heb ik twee (grote) aan/uit schakelaars naast elkaar in 1 ‘behuizing’ (ik weet niet hoe ik dat precies in de juiste termen moet noemen). Ik ben benieuwd of ik daar dan twee koogeeks naast elkaar in kan plaatsen. Ik heb zo’n vermoeden van niet.
Edit: ik lees nu je edit. Kun je bij de xiaomi bewegingssensoren nog een gevoeligheid instellen? Dat kan bij hue wel en moet je doen in de hue app, dat kan niet in homekit.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 07-02-2018 13:01 ]
Ik heb een gateway V2, twee deur/raam sensoren, twee schakelaars wifi, een plantensensormeesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:43:
@paQ Welke spullen heb je bij xiaomi? De gateway? Bewegingssensor? Deur/raam sensor? Als ik het xiaomi topic zo bekijk, vind ik het wel een enorm wildgroei aan versies: v1, v2, v3. Laat staan een zoekopdracht via ali....
Ik lees dat voor die koogeek-dimmer een nuldraad nodig is. Ik vermoed dat ik de mazzel heb, dat die niet achter de bestaande dimmer vandaan komt...
Wat kan ik (als niet electricien) dan het beste doen?
Een blauwe nul draad trekken. Bijvoorbeeld van een wandcontactdoos of een centraaldoos in het plafond. Enig idee hoe de leidingen lopen? Dan kun je met een trekveer bijvoorbeeld vanuit de doos naar boven of beneden en kijken waar je uit komt, daar een nul draad aan binden en dan door de leiding trekken.boefje79 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:15:
Ik lees dat voor die koogeek-dimmer een nuldraad nodig is. Ik vermoed dat ik de mazzel heb, dat die niet achter de bestaande dimmer vandaan komt...
Ook daar kun je geluk of pech mee hebben, bestaand leidingwerk is vaak moeilijk een extra draad doorheen trekken, zeker als je niet precies weet waar ie langs/tegenaan loopt. Niet om je te ontmoedigen, enkel een waarschuwing. Enige voorzichtigheid is geboden, gezien je ook het bestaande werk kapot kunt trekken door te veel kracht te zetten met je trekveer.
Dank, het is voor iedereen het beste, dat ik mij daar maar niet aan ga wagen
(ik ben zelf een trekveer)
Ach, woe weet heb ik mazzel en anders is het iets voor in het hopelijk spoedig gevonden nieuwe huis 😉
Ach, woe weet heb ik mazzel en anders is het iets voor in het hopelijk spoedig gevonden nieuwe huis 😉
Moet nog een paar deuren, maar heb ook twee ramen met sensor (voor de verwarming, zodat ie uit blijft als de ramen open staan). Wil eigenlijk alle deuren en ramen, maar moet toch iets op het verlanglijstje hebben staan.meesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:59:
[...]
Zo hee, dat is niet verkeerd. Dan heb je (vrijwel) elke deur en vertrek voorzien van sensoren. Gezien de prijs van xiaomi is dat ook best goed te doen.
Wat betreft de koogeek, daar heb ik ook wel interesse in. Echter waar deze zou moeten komen heb ik twee (grote) aan/uit schakelaars naast elkaar in 1 ‘behuizing’ (ik weet niet hoe ik dat precies in de juiste termen moet noemen). Ik ben benieuwd of ik daar dan twee koogeeks naast elkaar in kan plaatsen. Ik heb zo’n vermoeden van niet.
Edit: ik lees nu je edit. Kun je bij de xiaomi bewegingssensoren nog een gevoeligheid instellen? Dat kan bij hue wel en moet je doen in de hue app, dat kan niet in homekit.
Heb nog niet ontdekt of je de gevoeligheid kunt instellen van motion sensors. Maar ik ben dan ook niet op zoek geweest, dat zal ik een deze dagen eens doen, mocht ik wat gevonden hebben laat ik het hier wel weten.
Je bedoeld trouwens de nieuwe EU schakelaars van Koogeek? Denk niet dat er daar van twee in 1 doos passen... Is een dubbele schakelaar geen optie? Die zag ik er ook bij staan in @robertwebbe z’n post.
Ik ben in een grijs verleden electricien geweest, kun je anders je situatie eens schetsen, desnoods met overzichts foto’s? (Via PM welliswaar) dan kan ik je er misschien wel doorheen gidsen. Klinkt moeilijker dan het is hoor.boefje79 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:00:
Dank, het is voor iedereen het beste, dat ik mij daar maar niet aan ga wagen(ik ben zelf een trekveer)
Ah thanks!Rgerr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:04:
[...]
Ik ben in een grijs verleden electricien geweest, kun je anders je situatie eens schetsen, desnoods met overzichts foto’s? (Via PM welliswaar) dan kan ik je er misschien wel doorheen gidsen. Klinkt moeilijker dan het is hoor.
Ik probeer dit weekend even de dimmer te ontmantelen om het geheim te ontrafelen, to be continued...
Gisteren was de Eve Room weer opeens uitgevallen...... Zojuist nieuwe batterijen er in gedaan en de Eve Room doet het weer. Ik denk dat in de laatste week de batterijen opeens snel leeg zijn gegaan. Aangezien @paQ wel eens gemeld heeft dat bij hem ook de batterijen snel leeg waren, ga ik vanaf vandaag het batterijverbruik goed in de gaten houden.meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:40:
Neeeeeeee, ik dacht dat alleen @paQ altijd vage klachten heeft met z’n Elgato Eve spul (), maar nu geeft mijn Eve Room aan: Accessory is unreachable. Grrrrrrr......
Van de Eve Weather kan ik niet eens herinneren dat ik de batterijen heb vervangen.
Iemand een idee hoe ik m’n Hue tap kan configureren? Heb hem gereset omdat ie kuren gaf, dus dacht gelijk maar scenes aan de knoppen toewijzen. Nu krijg ik alleen knop 1 werkend, de andere drie dus niet, gek genoeg... Heb de tap opnieuw toegevoegd, standaard configuratie uit Hue app verwijderd, in Woning app scenes toegewezen. Gaat hier wat mis?
Ik heb in het begin ook wel eens zitten klooien met de Hue Tap.Rgerr schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:18:
Iemand een idee hoe ik m’n Hue tap kan configureren? Heb hem gereset omdat ie kuren gaf, dus dacht gelijk maar scenes aan de knoppen toewijzen. Nu krijg ik alleen knop 1 werkend, de andere drie dus niet, gek genoeg... Heb de tap opnieuw toegevoegd, standaard configuratie uit Hue app verwijderd, in Woning app scenes toegewezen. Gaat hier wat mis?
Mijn stappenplan is:
1. Verwijder de Tap via de Hue app
2. Voeg de Tap weer toe via de Hue app
3. Wanneer deze gevonden is, stop met de verdere configuratie (selecteer een linkje van configureren in Woning app of zoiets dergelijks)
4. Open de Woning app en configureer de Tap
Middels bovenstaande weet ik in ieder geval zeker dat er niet nog een beetje/restant configuratie in de Hue app blijft zitten, anders kan dat wellicht conflicteren met de configuratie in de Woning app.
Bij mij staat in de Hue app onder accessoires in oranje aangegeven dat de Tap niet is geconfigureerd.
Thanks, zal het morgen eens proberen!meesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:00:
[...]
Ik heb in het begin ook wel eens zitten klooien met de Hue Tap.
Mijn stappenplan is:
1. Verwijder de Tap via de Hue app
2. Voeg de Tap weer toe via de Hue app
3. Wanneer deze gevonden is, stop met de verdere configuratie (selecteer een linkje van configureren in Woning app of zoiets dergelijks)
4. Open de Woning app en configureer de Tap
Middels bovenstaande weet ik in ieder geval zeker dat er niet nog een beetje/restant configuratie in de Hue app blijft zitten, anders kan dat wellicht conflicteren met de configuratie in de Woning app.
Bij mij staat in de Hue app onder accessoires in oranje aangegeven dat de Tap niet is geconfigureerd.