Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

sham27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:31:
[...]
Maar stel je verliest je baan en je gebruikt de 5k buffer om dit op te vangen en dit blijkt niet voldoende. Dan zal je het overige geld ook gebruiken als buffer toch? Ik wel iig ;)
Tuurlijk. Alleen moet die buffer groot genoeg zijn dat het in principe niet *nodig* is een surplus te gebruiken. En, als ik mijn baan verlies, zal ik er alles aan toen te zorgen dat ik voordat die 5K op is, mijn uitgavenpatroon dusdanig is aangepast (of zorgen voor nieuwe inkomsten) dat het bij die 5K blijft.

De noodzaak is wat minder, maar nog steeds is een buffer een buffer, ook al heb je een ton op je spaarrekening staan. (Wel zal ik snel minder uitgeven aan luxe als ik een groot inkomensverlies heb. Waar normaliter spaargeld in principe op mag, zal ik er dan een stuk voorzichtiger mee zijn.)

Overigens probeer ik zelf een netto maandsalaris of 3 aan te houden als buffer. Wat betekend dat ik bij 30% inkomensverlies (WW, niet-verwijtbaar werkloos) zonder aanpassing van mijn uitgaven, het een maand of 10 uit kan houden. Binnen die tijd moet het mogelijk zijn 30% minder uit te geven en dus niet verder in te teren. :) (Effectief trouwens in mijn geval 15%, bij verlies van 1 inkomen. We zijn met zijn 2en. Aan de andere kant hebben we ook een buffer die in pricipe een 100% inkomensverlies van beiden voor 3 maanden volledig moet kunnen opvangen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-01 16:27
sham27 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:31:
[...]

Maar stel je verliest je baan en je gebruikt de 5k buffer om dit op te vangen en dit blijkt niet voldoende. Dan zal je het overige geld ook gebruiken als buffer toch? Ik wel iig ;)
Als daarna die 30k nog niet genoeg is, zul je ook nog genoodzaakt kunnen zijn om een auto of een huis te verkopen. De waarde daarvan benoem je in eerste instantie ook niet als buffer.
Het is wat een grijs gebied, vooral omdat bij veel mensen zowel de buffer als het spaargeld op dezelfde rekening staan en beiden in euro's worden uitgedrukt.

Wat @unezra terecht wil bereiken, is dat mensen in dit topic zo eerlijk mogelijk kunnen vergelijken. De rijkdom van een persoon hangt veel meer af van de waarde van een eigen huis, de lopende hypotheek, inkomen, toekomstplan, enz. Bedragen die in dit topic genoemd worden, zeggen uiteindelijk weinig. Sterker nog, vrij jong zijn en heel veel spaargeld voor langere tijd op een huidige spaarrekening hebben staan, is eerder een teken van financiële onhandigheid. Niet dat dat erg is trouwens.
De vraag in dit topic is meer: hoeveel buffer wil je aanhouden, lukt het goed om dat vol te houden of hoe ver zit je daar boven.
Je kunt een levensstijl hebben waarbij je 10k per maand uitgeeft en een buffer van 100k of meer wil aanhouden en daarbij nu op de bank 250k hebt staan, omdat je net een rijkelijke bonus hebt ontvangen (zoals MvG of sommige mensen uit Glimmen). Dat zou ik dan in dit topic ook allemaal benoemen, in plaats van slechts zeggen: 'mijn buffer is 250k.' ;)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:24:
[...]alleen die 30K buffer noemen klopt in mijn beleving en in de strekking van het topic niet.
Eindelijk zeg je het goed! In jouw beleving idd, als de discussie telkens terug komt geeft dat wel aan dat er geen consensus is over wat je als buffer beschouwt.

Ik heb een motor van bijv. 10k. Die kan ik elk moment verkopen voor bijv. 5k. Of een stuk kunst. Is ook een vorm van buffer.

Maar denk je dat iemand met 5 ton op de bank ook nog 3k apart houdt voor als z'n wasmachine kapot gaat? Op een gegeven moment houdt t gewoon op.

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:44
...

GZFan wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:11 (99%)

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Aikon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Eindelijk zeg je het goed! In jouw beleving idd, als de discussie telkens terug komt geeft dat wel aan dat er geen consensus is over wat je als buffer beschouwt.

Ik heb een motor van bijv. 10k. Die kan ik elk moment verkopen voor bijv. 5k. Of een stuk kunst. Is ook een vorm van buffer.

Maar denk je dat iemand met 5 ton op de bank ook nog 3k apart houdt voor als z'n wasmachine kapot gaat? Op een gegeven moment houdt t gewoon op.
Het idee van een buffer is dat je juist een bedrag apart houd zodat je, bij enige financiële tegenslag, niet gedwongen wordt om maatregelen te nemen zoals de verkoop van je motor. En dat zou ook de definitie moeten zijn die we in dit topic hanteren.

En dat kan dan een strak gedefinieerd bedrag zijn (ondergrens spaarrekening of een aparte rekening) maar het kan ook zo zijn dat je geen specifiek bedrag gedefinieerd hebt simpelweg omdat je toch genoeg geld hebt op je spaarrekening. Dan heb je alsnog een buffer maar die is ongedefinieerd.

En daar moet je dus ook het onderscheid op maken. Sommigen zitten financieel wat krapper waardoor ze echt een buffer moeten hebben. Anderen zitten een stuk ruimer waardoor het hele idee van een buffer irrelevant is, ze hebben toch wel geld genoeg voor dat soort essentiële zaken. Dat betekent niet dat ze geen buffer hebben maar dat betekent dat het geen vast aangewezen bedrag is.

• Aikon
  • Niet online
@Tsurany Eens, dat is volgens mij exact wat ik in een eerdere post zei. :)

• unezra
  • Nu online

unezra

Aikon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Die motor is geen buffer. Het idee van een buffer is dat 'ie er altijd is en je er niets voor hoeft te laten op het moment dat je 'm aan spreekt. Als ik mijn huis verkoop heb ik ook 50K in mijn handen na aftrek hypotheek. Is dat een buffer? Hell no. Zodra je spullen moet verkopen om geld vrij te maken, ben je niet meer je buffer aan het aanspreken.

En ja, iemand met 5 ton op de bank zal niet die 5 ton volledig opmaken om pak 'm beet een huis of een boot te kopen, maar juist een paar K (in jouw geval voorbeeld 3K) apart houden nadat alle luxe dingen zijn aangeschaft.

De buffer is het bedrag waar je NIET aan komt tenzij calamiteit die uitgave noodzakelijk maakt, maar die ook er altijd is tenzij er juist een calamiteit is voorgevallen waardoor 'ie ingezet moest worden.
Tsurany schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:37:
[...]
Het idee van een buffer is dat je juist een bedrag apart houd zodat je, bij enige financiële tegenslag, niet gedwongen wordt om maatregelen te nemen zoals de verkoop van je motor. En dat zou ook de definitie moeten zijn die we in dit topic hanteren.
Dit dus. :)
En dat kan dan een strak gedefinieerd bedrag zijn (ondergrens spaarrekening of een aparte rekening) maar het kan ook zo zijn dat je geen specifiek bedrag gedefinieerd hebt simpelweg omdat je toch genoeg geld hebt op je spaarrekening. Dan heb je alsnog een buffer maar die is ongedefinieerd.

En daar moet je dus ook het onderscheid op maken. Sommigen zitten financieel wat krapper waardoor ze echt een buffer moeten hebben. Anderen zitten een stuk ruimer waardoor het hele idee van een buffer irrelevant is, ze hebben toch wel geld genoeg voor dat soort essentiële zaken. Dat betekent niet dat ze geen buffer hebben maar dat betekent dat het geen vast aangewezen bedrag is.
Toch beschouw ik in mijn geval een ondergrens echt als buffer. Er staat meer geld op mijn spaarrekening dan ik als buffer hanteer, een deel van dat geld is buffer. De rest mág ik (volledig) uitgeven aan luxe goederen. De buffer niet.

Het maakt inderdaad wel dat de buffer as-such geen vast bedrag is. Er is een minimale buffer, zolang er meer geld op staat dan dat, heb ik meer "buffer" die ik kan aanspreken in geval van nood.

Dat is misschien wel de nuance. Die 3 maandsalarissen zijn mijn buffer. Als ik daar in de buurt kom stop ik resoluut met geld uitgeven aan luxe goederen. Zolang ik daar ver vanaf zit, kan ik het geld uitgeven als ik dat voor mezelf kan verantwoorden. (Ofwel, ik blijf kritisch in wat ik uit geef, smijt niet zomaar geld over de balk, maar alles boven de 3 maandsalarissen *mag* in principe gewoon op.)

• Tsurany
  • Niet online
Jij hebt een ondergrens, had ook niet anders verwacht ;) Maar velen hebben dat niet nodig. Ik heb geen idee wat ik als minimum nodig zou hebben, als er wat stuk gaat wordt het vervangen en daar is altijd meer dan genoeg geld voor. Ook als ik luxe wil aanschaffen is dat eigenlijk altijd mogelijk. Wellicht zou 5k als minimum handig zijn, geen idee. Zo laag zal het toch niet zakken.

• Aikon
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Die motor is geen buffer. Het idee van een buffer is dat 'ie er altijd is en je er niets voor hoeft te laten op het moment dat je 'm aan spreekt.
Die motor is wél een vorm van buffer. Hij is er altijd en hoef er niks voor te laten als ik hem verkoop, dan pak ik de auto wel. En ik kan hem vrijwel direct liquideren als ik er weinig voor vraag. Sterker nog: ik zou eerder die motor verkopen dan dat ik aan m'n laatste 5k begin. Kan ik hem ook voor een betere prijs verkopen omdat ik de tijd heb. Zou wat zijn dat ik geen geld meer heb, maar wel een motor (als 2e voertuig). Dan kan je wel heel strikt voor jezelf je buffer gescheiden hebben gehad, maar of je dan echt slim bezig bent...

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:08

Arfman

Drome!

Ik vind de discussie over wat wel en geen buffer is een stuk minder interessant dan echte inzichten waarin mensen bedragen posten en beargumenteren waarom ze een dergelijk bedrag aanhouden, hint hint. Dat kan namelijk zorgen voor nieuwe inzichten en soms nuttige tips.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Tsurany
  • Niet online
Arfman schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:05:
Ik vind de discussie over wat wel en geen buffer is een stuk minder interessant dan echte inzichten waarin mensen bedragen posten en beargumenteren waarom ze een dergelijk bedrag aanhouden, hint hint. Dat kan namelijk zorgen voor nieuwe inzichten en soms nuttige tips.
Gelukkig hoeven wij niet enkel te posten wat jij interessant vind.
Aikon schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Die motor is wél een vorm van buffer. Hij is er altijd en hoef er niks voor te laten als ik hem verkoop, dan pak ik de auto wel. En ik kan hem vrijwel direct liquideren als ik er weinig voor vraag. Sterker nog: ik zou eerder die motor verkopen dan dat ik aan m'n laatste 5k begin. Kan ik hem ook voor een betere prijs verkopen omdat ik de tijd heb. Zou wat zijn dat ik geen geld meer heb, maar wel een motor (als 2e voertuig). Dan kan je wel heel strikt voor jezelf je buffer gescheiden hebben gehad, maar of je dan echt slim bezig bent...
Het is een vorm van vermogen, geen buffer. Het hele idee van een buffer is juist dat je een bedrag hebt om tegenslagen op te vangen zonder dat je maatregelen moet nemen zoals het verkopen van een motor of het verkopen van huisraad.

• GZFan
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:44
Ej gasten, ga alsjeblieft een nieuw topic aanmaken: 'Wat is de definitie van buffer?' en laat dit topic dan verder lekker met rust. :w O-)

Sony Ericsson K750i > Sony Ericsson K770i > HTC Hero > HTC Dream > Sony Xperia U > Motorola Moto G 2014 > Xiaomi Mi A1

• Tjoeri
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 22:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Arfman

Arfman

Drome!

Tsurany schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Gelukkig hoeven wij niet enkel te posten wat jij interessant vind.
Klopt, alleen volgens mij ben ik niet de enige. Lekker antwoord ook trouwens d:)b

• cool0
  • Laatst online: 11-01 20:18
Henk007 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:30:
[...]

[...]

Ik kan je redenering niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Zou je bovenstaande schijnbare tegenstelling eens kunnen toelichten ?
Met het sociale vangnet wat wij hebben is er altijd eten dus waarom zoveel als buffer. Wat verder al is aangegeven je hebt een buffer en je hebt spaargeld dat zijn 2 verschillende zaken.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Tjeerd84
De discussie over wat een buffer is, is inderdaad niet interessant en leuk. Maar wel heel relevant voor dit topic. Als iedereen daar op een eigen manier mee omgaat, kun je onderling niet meer vergelijken. Er wordt ondertussen beweerd dat ook een (overbodige) motor een buffer is (of kan zijn). Als we zo doorgaan... Nog genoeg op zolder liggen wat ik zo via marktplaats kan verpatsen.

Zoals eerder benoemd, de topictitel is verwarrend en blijkbaar willen mensen (incl. TS) gewoon horen hoe rijk de ander is.

Iedereen is vrij om al het bezit op te noemen, alleen laten we afspreken het dan geen buffer meer te noemen. Als je de definitie van 'buffer' opzoekt of bronnen als het Nibud er bij pakt, dan wordt snel duidelijk hoe het zit.

Genoeg mensen stoppen overtollig geld in de hypotheek en laten niet tientallen k's op een spaarrekening staan. Hier vermelden dat je wel 100k hebt gespaard, is niet heel sterk als je daarnaast nog een langlopende dikke hypotheek hebt.
Op zich leuk om wat over elkaar te lezen, aan de andere kant is het meestal een onvolledig beeld zodat je eigenlijk nog niet weet hoe iemand er financieel echt voor staat. Los van de mensen die puur komen showen en/of een rooskleuriger beeld schetsen. Er zijn ook vast mensen die er ronduit over liegen met een anoniem account of een troll-account.

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-01 09:15

kazz1980

Goh... Ik hier?

cool0 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:
[...]
Als je klein buffertje heb prima maar grote hoeveelheden slaat nergens op helemaal niet in Nederland.
Ja, want mocht je je baan kwijtraken dan is een buffertje van enkele maanden volstrekt nutteloos? Of een buffer voor straks je pensioen...? Nérgens voor nodig. Gewoon lekker doorwerken tot je 85e en dan dood neervallen.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• stormbreaker
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12:36
Tjeerd84 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:09:
De discussie over wat een buffer is, is inderdaad niet interessant en leuk. Maar wel heel relevant voor dit topic. Als iedereen daar op een eigen manier mee omgaat, kun je onderling niet meer vergelijken. Er wordt ondertussen beweerd dat ook een (overbodige) motor een buffer is (of kan zijn). Als we zo doorgaan... Nog genoeg op zolder liggen wat ik zo via marktplaats kan verpatsen.

Zoals eerder benoemd, de topictitel is verwarrend en blijkbaar willen mensen (incl. TS) gewoon horen hoe rijk de ander is.

Iedereen is vrij om al het bezit op te noemen, alleen laten we afspreken het dan geen buffer meer te noemen. Als je de definitie van 'buffer' opzoekt of bronnen als het Nibud er bij pakt, dan wordt snel duidelijk hoe het zit.

Genoeg mensen stoppen overtollig geld in de hypotheek en laten niet tientallen k's op een spaarrekening staan. Hier vermelden dat je wel 100k hebt gespaard, is niet heel sterk als je daarnaast nog een langlopende dikke hypotheek hebt.
Op zich leuk om wat over elkaar te lezen, aan de andere kant is het meestal een onvolledig beeld zodat je eigenlijk nog niet weet hoe iemand er financieel echt voor staat. Los van de mensen die puur komen showen en/of een rooskleuriger beeld schetsen. Er zijn ook vast mensen die er ronduit over liegen met een anoniem account of een troll-account.
Precies. Dan behoren al mijn hobby en modelbouwspullen, zoals ook treinen van Märklin ed. tot mijn buffer waardoor die (fors) hoger uitvalt. Nederlanders praten nooit over geld, volgens mij zei ik het al maar niemand laat hier het achterste van zijn tong zien. Zelf ga ik het lijstje niet invullen, want dan valt er (vooral in de toekomst) veel bij mij te halen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Ballistix Sport LT 16 GB DDR4-2400 Mhz - Aorus B360

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:06

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

kazz1980 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:15:
[...]

Ja, want mocht je je baan kwijtraken dan is een buffertje van enkele maanden volstrekt nutteloos? Of een buffer voor straks je pensioen...? Nérgens voor nodig. Gewoon lekker doorwerken tot je 85e en dan dood neervallen.
Je pensioen opbouw is geen buffer...

Aangenomen dat je een baan hebt en enige werkbare jaren zal je bij ziekte of ontslag uiteindelijk op 70% van je laatst verdiende inkomen uitkomen.

En als je in loondienst zit is pensioen meestal ook geregeld.

Dus zal een buffer als je die aanhoudt voor deze scenario's alleen wat zaken moeten afdekken waar je tegenaan loopt als je dus tussen banen in zit of kosten die je door ziekte oploopt.

Dat is wat er hier wordt bedoeld.
Members only:

• Aikon
  • Niet online
Ok ok, een motor als buffer zien/benoemen gaat wellicht wat ver. ;) Maar toch, mocht je je vermogen/buffer/spaargeld aan het opeten zijn, dan ga je daar niet mee door tot je op nul zit. Dan ga je op een gegeven moment toch je overbodige spullen van waarde verkopen. Dan heb ik het niet over alle losse prullaria op zolder, maar bijv. een motor geeft je zomaar een aantal maanden ruimte, een Marklin collectie die je in 1x ergens kan verkopen wellicht ook. Of een kostbaar schilderij.
Barrycade schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:30:
[...]
Dus zal een buffer als je die aanhoudt voor deze scenario's alleen wat zaken moeten afdekken waar je tegenaan loopt als je dus tussen banen in zit of kosten die je door ziekte oploopt.

Dat is wat er hier wordt bedoeld.

Nu er duidelijkheid is over de definitie van buffer in dit topic;
Dus je roept je eigen definitie van een buffer en vervolgens ook maar gelijk dat er duidelijkheid omtrent die definitie is :P

Nibud geeft iig dit aan:
Een buffer is een reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen. Zoals het vervangen van kapotte apparaten of reparaties aan uw auto.
Maar daar valt werkeloosheid dan weer niet onder. Waarschijnlijk omdat Nibud de ww/bijstand (zoals je ook aangeeft) als voldoende bestempelt in dat geval. Ziekte is eigenlijk hetzelfde, maar dan wordt het (uiteindelijk) de ziektewet.

• Freddy22
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 13-01 11:43
Wat is buffer? alsjeblieft. En nu dit topic met rust laten :D

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:55
De definitie van de buffer is zo ongeveer het bestaansrecht van dit topic. Logisch dat de discussie daar vaak over gaat.

Voor mij is het de Nibud-definitie plus werkloosheid, want het kan best een tijdje duren voordat je de uitkering echt krijgt.

• gr8-jen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:09
gr8-jen schreef op donderdag 4 juni 2015 @ 13:03:
Members only:
Members only:

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Barrycade schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:30:
[...]
Je pensioen opbouw is geen buffer...
Aangenomen dat je een baan hebt en enige werkbare jaren zal je bij ziekte of ontslag uiteindelijk op 70% van je laatst verdiende inkomen uitkomen.
En als je in loondienst zit is pensioen meestal ook geregeld.
Members only:

• kellhus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15-01 09:45
Members only:

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

kazz1980 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Members only:
Goh, maar dan is het dus een spaardoel en geen buffer, want je weet al dat je met je huidige pensioen en AOW niet voldoende hebt.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Barrycade schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:16:
[...]
Goh, maar dan is het dus een spaardoel en geen buffer, want je weet al dat je met je huidige pensioen en AOW niet voldoende hebt.
Dan komen we weer terug op de definitie van buffer... en dat was hier al afgescheept als zijnde niet zo interessant. Dus laten we die discussie maar niet nog eens voeren ;). We bedoelen in feite min of meer hetzelfde... alleen noem ik het een buffer en jij een spaardoel (voor mij persoonlijk moet een spaardoel een bestedingsdoel hebben en een doel bedrag. Bij pensioen is dat beiden niet van toepassing, vandaar dat ik het als een buffer beschouw, namelijk een buffer om de periode tussen het moment van pensioneren en het moment dat ik de andere kant van het gras ga bewonderen te overbruggen. Maar dat is een mening, geen feit!).

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15-01 11:31
kazz1980 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Members only:
Ten eerste ben je al 70 of ouder als je met pensioen gaat, dus zoveel heb je nu ook weer niet nodig, zowel dan moet je eens kijken wat je dan allemaal teveel uitgeeft!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
HereIsTom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Ten eerste ben je al 70 of ouder als je met pensioen gaat, dus zoveel heb je nu ook weer niet nodig, zowel dan moet je eens kijken wat je dan allemaal teveel uitgeeft!
En ten tweede? ;)

Als je een beetje leuk buffert hoef je juist niet pas op je 70e met pensioen :)

• Tjeerd84
Oh lol. Tweakers en discussies. Nooit iemand die iets toegeeft en onafgebroken steken onder water. Er is een topic om te discussiëren over wat een buffer is:
Financiële buffer, wat betekent het voor jou?

Mijn buffer is net gekrompen. Maar het kan mij niks schelen! Geld moet rollen.
Het masterplan is nog steeds in werking, dus als alles goed gaat wordt ik alsnog rijk en kan ik eerder met pensioen.

• HereIsTom
kpg schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:07:
[...]

En ten tweede? ;)

Als je een beetje leuk buffert hoef je juist niet pas op je 70e met pensioen :)
Tweede is dus kijken naar je uitgaven ;)

Ik ‘buffer’ ook om eerder met pensioen te gaan, na pensioen heb ik dus veel minder nodig met AOW+pensioen.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

HereIsTom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:52:
[...]
Met mijn huidige stand qua pensioen ben ik blij als ik met mijn 80e met pensioen kan 8)7 . En ik hou er rekening mee dat het leven dan fors duurder is en medische kosten de pan uit rijzen (is nu ieder jaar al fors duurder - en dan ben ik nu nog in goede gezondheid!). En besparen op medische kosten? Mwah. lijkt me niet handig! Verder moet op die leeftijd de verwarming flink hoger (ka-ching), schoonmaker of ondersteuning omdat dat zelf dan mogelijk allemaal niet meer lukt (ka-ching)... Misschien aanleunwoning of verzorging (kaching, kaching)...

Mensen gaan uit van een ideaal plaatje dat je bij je pensioen nog net zo fit en kwiek bent als op je 30-40e... De praktijk is helaas vaak toch anders! En dát is het scenario waar ik rekning mee hou. En dan moet ik nog héél wat buffer (spaargeld, vermogen, whatever) opbouwen... En eerder stoppen om met pensioen te gaan en leuke dingen doen (mooie reis maken ofzo), dat zou nóg mooier zijn. Maar voorlopig is dat weinig reëel. Dus blijf ik sparen. Kijken hoe ver ik kom!

Terugkomend op dit topic....
Members only:

kazz1980 wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:14 (20%)

• HereIsTom
Nou als ik zo oud moet worden, dan maak ik er wel een eind aan! |:(

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

HereIsTom schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:58:
Nou als ik zo oud moet worden, dan maak ik er wel een eind aan! |:(
Euh? Lekker opbeurend... Zo is mijn realiteit en ik kies er voor om hard te werken en er iets van te proberen te maken, ook straks op mijn ouwe dag (en dan heb ik het geluk dat ik voldoende inkomen heb om iets op te bouwen, ook al gaat het traag... dat is voor menigeen al niet eens weg gelegd...). Lijkt me een betere optie dan een boom en een stuk touw O-)

(en bedenk wel, medische kosten krijgen we allemaal vanaf een bepaalde leeftijd, evenals dat er een moment komt dat niet alles zelf meer zal lukken... Wat uiteraard iets heel anders is dan meteen het uiterste doemscenario van een vegeterend kasplantje in een bed... dát hoeft van mij ook niet!)

kazz1980 wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:35 (40%)

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Voorlopig is er een sociaal vangnet met zorgtoeslag. Je huurt al, dus huursubsidie behoort ook tot de mogelijkheden. Aanpassingen om te blijven wonen door andere potjes opgevangen.

Maar jij gaat uit van een totaal ander systeem dan momenteel dat je je eigen hulp volledig moet gaan betalen? Dan zou ik alvast een plekje onder een brug gaan uitkiezen om op je pensioen onder te gaan wonen. Maar het zal er wel druk worden denk ik met zo'n zwart scenario.

• mentalozzie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:25
Leeftijd: 29
Opleiding(en): HBO
Huidige functie: IT specialist (beheer en monitoring)

Type woning: Huur
Partner: ja, maar niet samenwonend
Kinderen: neen

Bank: Rabobank
Rentepercentage: 0,3
Totale buffer: 2500

3/4 maanden geleden begonnen pas met sparen, vooral veel geld uitgegeven aan mooie herinneringen (Vakanties, etentjes, concerten etc.) maar nu wordt het toch echt tijd om te gaan sparen om dit jaar of begin volgend jaar de mogelijkheid te hebben om een huis te kopen.
Aan de bak dus... ik ga elke maand €750 sparen. (En dit kan makkelijk omdat ik ook flink ben gestegen met salaris)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Barrycade schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 00:08:
Voorlopig is er een sociaal vangnet met zorgtoeslag. Je huurt al, dus huursubsidie behoort ook tot de mogelijkheden. Aanpassingen om te blijven wonen door andere potjes opgevangen.

Maar jij gaat uit van een totaal ander systeem dan momenteel dat je je eigen hulp volledig moet gaan betalen? Dan zou ik alvast een plekje onder een brug gaan uitkiezen om op je pensioen onder te gaan wonen. Maar het zal er wel druk worden denk ik met zo'n zwart scenario.
Ik heb een mooi salaris, dus ontvang geen enkele toeslag of subsidie ;) En zorg is vandaag de dag al héél duur als je medische kosten hebt, zelfs bij lage inkomens... (mijn ex is chronisch ziek, laag inkomen. Kost alsnog kapitalen! Zorgtoeslag is bijna niks meer tegenwoordig (tenzij je echt op bijstandsniveau zit, maar dan nog is het bij verre niet kostendekkend)... En van alles wordt niet vergoed door de verzekering.). Het huidige systeem is al dat echt goede zorg enkel weg gelegd is voor mensen met geld... helaas!
Ik kijk ook naar mijn ouders/ex- schoonmoeder. Die hebben nu ook ongeveer gelijke lasten als vroeger, ondanks dat de woonlasten extreem lager geworden zijn door een eigen huis dat nagenoeg afgelost is... Dus zo lang dat eigen huis hem bij mij niet wordt (en daar wordt aan gewerkt... dus ga er vanuit dat dat wél gaat lukken, maar hou er rekening mee dat het niet lukt) zullen de lasten bij pensionering toch echt kunnen gaan stijgen ipv dalen...

Ik baseer me op de huidige gang van zaken en ga er van uit dat dit verder doorzet. Inderdaad dus een slecht scenario (maar 'zwart' , dat valt dus mee...) - dan kan het enkel meevallen ;) Want dat is waar een buffer voor is: als zaken tegenvallen iets achter de hand hebben!
(en voor de volledigheid: het meer zonnige scenario is uiteraard dat ik gewoon over een paar jaar een huis kan kopen, vermogen op kan gaan bouwen, géén medische kosten en aanverwant krijg en dan bij pensionering een mooi spaarpotje (want in dat scenario is het geen buffer meer) heb om lekker van te leven ;) )

kazz1980 wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:07 (31%)

• Arfman

Arfman

Drome!

mentalozzie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:14:
3/4 maanden geleden begonnen pas met sparen, vooral veel geld uitgegeven aan mooie herinneringen (Vakanties, etentjes, concerten etc.) maar nu wordt het toch echt tijd om te gaan sparen om dit jaar of begin volgend jaar de mogelijkheid te hebben om een huis te kopen.
Aan de bak dus... ik ga elke maand €750 sparen. (En dit kan makkelijk omdat ik ook flink ben gestegen met salaris)
750 per maand is 9K per jaar. Leuk als buffer maar als je een huis wilt kopen/verbouwen is dat helemaal niks, fyi :)

• mentalozzie
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:25
Arfman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:38:
[...]

750 per maand is 9K per jaar. Leuk als buffer maar als je een huis wilt kopen/verbouwen is dat helemaal niks, fyi :)
Helemaal mee eens, maar koop het uiteraard samen dan met mijn vriendin.
(en die heeft op dit moment zelf nu al 20K en wellicht over een jaar nog meer)

Al wil ik graag zelf uiteraard ook iets bijdragen, daarom nu sparen.

• Satangel
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-01 16:39
Members only:

Ik woon/leef/werk in België voor de duidelijkheid.

Ik reis eigenlijk amper, nog nooit zelf een reis gepland ofzo, altijd heel spaarzaam geweest. Ik moet maandelijks 250 euro afgeven aan mijn ouders om thuis te wonen maar in werkelijkheid is het iets van 100 euro maar. Werk nu een dikke 3 jaar dus heb wel wat buffer kunnen opbouwen.

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Als je wilt kopen is 9k prima, als je uitgebreid wilt verbouwen niet. Voor een instapklare woning was ik een paar jar geleden niet veel meer kwijt dan dit.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
[...]

Nonsens....

9K is gewoon exact dat wat het is ... juist als bedrag dat iemand een jaar kost om op te bouwen betekent het ook dat het een stevige en zeer wenselijke aanvulling van je besteedbaar vermogen is als je dat bereid hebt...

Ook als je bv een huis wil kopen is zowel het bedrag een handige eerste inleg, dat juist een zeker risico kan dempen, of het kan een onmisbaar bedrag zijn zodat je de extra lasten bij aankop uit eigen zak kunt voldoen.

verder, juist het gegeven dat je bv een jaar lang maandelijks dit bedrag terzijde hebt kunnen leggen betekent dit ook dat je kennelijk een jaar lang een overschot op je uitgaves had en dus ook een ventuele stijging van je lasten opvangbaar is.

bv ook de lasten van een hypotheek van 150.000 gaan je na afsluiten 500 euro per maand kosten, als je het aar ervoor 750 euro per maand hebt kunnen sparen bewijs je al die bestedingsruimte goed in te kunnen passen in je huidige financieen (ervan uitgaande dat je daarvoor geen woonlasten had, bv thuis woonde)

Een héél veel gemaakte fout is dat mensen neerkijken op bedragen die ze te 'laag' zouden noemen en dan vergelijken met bv de veel hogere bedragen die ze pas 'stoer' vinden...
Juist als iemand bv nu thuiswoont is het heel goed zo al te beginnen.
Hooguit moet je dit ook in relatie tot je huidige inkomen zien.

Maar ga in godnsaam niet roepen dat een bedrag dat iemand spaart bij voorbaat al te laag zou zijn... zelfs iemand die bv 150 of 200 per maand kan sparen is iig goed bezig, als dat binnen de besteedbare ruimte van zn inkomen ook het maximaal haalbare is.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• Dark Master
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Members only:

Afgelopen oktober een zo goed als splinternieuwe auto gekocht, daar ging een groot deel van onze buffer naartoe. We sparen zo’n 1000 euro per maand. Op dit moment een aardige overwaarde op ons huis, maar dat reken ik maar niet mee voor nu.

Mijn salaris gaat vooral voor de vaste lasten en een groot deel naar de spaarpot. Mijn vrouw werkt part time en heeft nog een goed lopend bedrijf ernaast, aparte rekening voor zakelijk gebruik waar ook nog een goede 5000 euro op staat.

We zijn wel echte levensgenieters, geld mag dus rollen! We kunnen veel meer sparen, maar gaan veel op reis en dure gadgets zijn mijn hobby. Vind het wel prima zo. Bij de 10k spaargeld, steek ik liever geld in het huis en belangrijker, goede en leuke momenten samen.

MacBook Pro 15" 2016 * 16GB i7 2,7 GHz * 512Gig SSD *Egpu RX580 TB3

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Tsurany schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:45:
[...]
Als je wilt kopen is 9k prima, als je uitgebreid wilt verbouwen niet. Voor een instapklare woning was ik een paar jar geleden niet veel meer kwijt dan dit.
9K is genoeg als eigen geld voor een woning van 150.000 euro. Dan moet de volle 9k als Eigen geld in de hypotheek en heb je dus niks meer over voor dubbele woonlasten, verbouwen, inrichten, etc... Dus 9K is tamelijk krap bij het kopen van een eerste woning.

• Tsurany
  • Niet online
kazz1980 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:07:
[...]

9K is genoeg als eigen geld voor een woning van 150.000 euro. Dan moet de volle 9k als Eigen geld in de hypotheek en heb je dus niks meer over voor dubbele woonlasten, verbouwen, inrichten, etc... Dus 9K is tamelijk krap bij het kopen van een eerste woning.
Het is niet ruim maar prima te doen. De kosten koper zullen 7k zijn dus dat laat 2k over voor verf/behang/laminaat en wat meubels.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:01

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Dark Master schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:05:
[...]
Rentepercentage: Belachelijk laag
[...]
Kijk eens in Het spaartopic - Deel 3 en op https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx
Ik heb net afgelopen weekend een aanvraag gedaan bij LeasePlan Bank, 0,35% vs. 0,03% bij ING :')
Op 8k scheelt dat 20-25 euro, maar is toch weer meegenomen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 08-01-2019 13:48 (21%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tja als je die 8k regelmatig aan moet spreken is het toch een stuk handiger als je dat vanuit de app van je grootbank kan doen.

Het wordt een ander verhaal als het spaargeld is dat een "drop and forget" functie heeft. Waarbij het overmaken wat lastiger gaat omdat je bij een andere bank in moet loggen en het geld niet meteen op je betaalrekening staat.

Dus ik heb spaargeld bij mijn grootbank staan en bij de ASN waarbij het saldo bij de ASN niet de "buffer" functie heeft. Maar met de huidige rente standen blijft het klein bier tbh.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Tsurany schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Het is niet ruim maar prima te doen. De kosten koper zullen 7k zijn dus dat laat 2k over voor verf/behang/laminaat en wat meubels.
Ik wens je succes om een huis van 350.000eu voor 2.000eu te voorzien van verf/behang/laminaat én wat meubels.

Als ik jou was zou ik me in de tijd dat je aan het sparen bent ook eens verdiepen in de prijzen van behang, verf en laminaat want zelfs met standaard bouwmarkt spul ben je rap door je 2.000eu heen :)

• Arfman

Arfman

Drome!

RM-rf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:53:
Maar ga in godnsaam niet roepen dat een bedrag dat iemand spaart bij voorbaat al te laag zou zijn... zelfs iemand die bv 150 of 200 per maand kan sparen is iig goed bezig, als dat binnen de besteedbare ruimte van zn inkomen ook het maximaal haalbare is.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Ik zeg alleen dat het "niks" is, als in, daar ben je voordat je het weet doorheen. Het is juist heel goed dat iemand 750 euro per maand kan sparen (tenminste, dat is zijn doelstelling ;)) en dat geeft inderdaad aan dat het tussen de oren goed zit qua mentaliteit.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10:02
B-Real schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:14:
[...]

Ik wens je succes om een huis van 350.000eu voor 2.000eu te voorzien van verf/behang/laminaat én wat meubels.

Als ik jou was zou ik me in de tijd dat je aan het sparen bent ook eens verdiepen in de prijzen van behang, verf en laminaat want zelfs met standaard bouwmarkt spul ben je rap door je 2.000eu heen :)
Het voorbeeld ging om een huis van 150K :+

BMW F31 330i M Sport Shadow

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Arfman schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Ik zeg alleen dat het "niks" is, als in, daar ben je voordat je het weet doorheen.
Iets 'niks' noemen is gewoon duidelijk, daar nu opeens een extra andere uitleg aan geven is ook een beetje slap.

Punt is gewoon dat 9K gewoon een goede en belangrijke eerste stap is en juist een substantieel beginbedrag...
Het zal vermoedelijk niet geheel voldoen om eind dit jaar een woning te kopen, wat hij aangaf; Maar als de betreffende persoon het inderdaad nu lukt om in een jaar dat bijeen te krijgen kan hij op basis daarvan zeker goed gaan kijken wat er mogelijk (hopelijk ook motiverend om verder te sparen, op basis van het beginbedrag dat hij dan iig al heeft staan)

maar punt is nu juist dat die 9K sparen een héél belangrijke stap is en essentieel als je een bepaald spaardoel hebt...
Juist het eerste spaarbedrag is eigenlijk het meeste waard en verre van 'niks'..
hoezeer bepaalde mensen ook lijken te willen denken dat sparen pas begint zodra je boven 3 nullen komt, is het eerder andersom, iedere spaarder begint met een lager bedrag. Respecteer dat ook.

RM-rf wijzigde deze reactie 08-01-2019 15:47 (10%)

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Dan zijn de kosten koper ook geen 7.000eu, maar 3.000eu.
Als je daar ook kosten van notaris, makelaar, financiering etc bij in rekent dan lijkt me 4.000eu aan de hoge kant.

Dan nog is het maar een klein budget om een woning van verf/behang/laminaat en ander klein grut te voorzien. Been there done that :)

• Tsurany
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:14:
[...]

Eerste huis in goede staat, dan is lang niet altijd alles nodig. Mijn eerste huis was ~200k en ik was onder de 10k kosten kopen en verbouwing klaar uitgezonderd keuken, ik hoefde verder enkel te schilderen. Als de keuken in orde was dan was ik voor 10k eigen geld dus klaar geweest.

Dat betekent niet dat elk huis voor 10k eigen geld aangekocht kan worden maar wel dat dit in sommige gevallen prima kan.

Tsurany wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:19 (25%)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

B-Real schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:51:
Dan zijn de kosten koper ook geen 7.000eu, maar 3.000eu.
Als je daar ook kosten van notaris, makelaar, financiering etc bij in rekent dan lijkt me 4.000eu aan de hoge kant.

Dan nog is het maar een klein budget om een woning van verf/behang/laminaat en ander klein grut te voorzien. Been there done that :)
Weet niet hoe je dat berekent, maar de kosten van het kopen van een woning van 150k:

Overdrachtskosten (2%): 3000
Notariskosten: 1000 (overdracht woning + hypotheek akte)
Bankgarantie: 250
Makelaar: 1500
Taxatiekosten 500
Borgtochtprovisie NHG (1%): 1500
Advies en bemiddelingskosten financiering: 2500

Nu is hier op een aantal zaken gemakkelijk nog wat te besparen door dingen zelf te regelen!... Maar 9000 euro is dus écht krap en dan heb ik het nog niet over verbouwen/inrichten, dubbele woonlasten, etc. die er vaak nog bijkomen. Daar is dan geen geld meer voor...
Ik wil zelf een woning kopen van ca. 200-250.000 euro, maar ga daar pas aan beginnen bij minimaal 15.000 euro spaargeld, maar liever toch wat meer! (ik wil denk ik wel een makelaar, zelf weinig tijd en ben in mijn eentje. Dus een professional erbij om keuzes te maken vind ik toch wel erg fijn! Ik zal wellicht een maand dubbele lasten hebben a 900 euro, heb daarnaast nog een verhuizer nodig omdat ik twee piano's bezit die enkel door professionals mét verzekering vervoerd gaan worden. Advies- en bemiddelingskosten hypotheek kan ik wel weer op besparen omdat ik jarenlang heb gewerkt aan een hypotheek applicatie ;) ).

kazz1980 wijzigde deze reactie 08-01-2019 18:36 (23%)

• Aikon
  • Niet online
Maar van de meeste kosten die je noemt krijg je weer de helft terug grofweg als aftrekpost. Of van allemaal als je neus bloedt ;)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Aikon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:44:
Maar van de meeste kosten die je noemt krijg je weer de helft terug grofweg als aftrekpost. Of van allemaal als je neus bloedt ;)
Leuk. Maar je moet het wel eerst hebben ;) Dat is precies waar een buffer voor is.

• Dark Master
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
ThinkPad schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:44:
[...]

Kijk eens in Het spaartopic - Deel 3 en op https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx
Ik heb net afgelopen weekend een aanvraag gedaan bij LeasePlan Bank, 0,35% vs. 0,03% bij ING :')
Thanks voor de tip! Altijd goed om even te informeren. :)

MacBook Pro 15" 2016 * 16GB i7 2,7 GHz * 512Gig SSD *Egpu RX580 TB3

• BFmango
  • Laatst online: 13:11
[...]

20 euro op jaarbasis...

Als je dus 40.000 euro een jaar weg zet beur je wel helemaal 100 euro meer.

Lekker boeiend natuurlijk.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 21:56
BFmango schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:54:
[...]
20 euro op jaarbasis...

En bij 100.000 euro is het €250 €350. Bij een miljoen zelfs €2500 €3500!

Wat is je punt? Het is geld wat je anders niet zou krijgen, voor een minimale moeite. Vind jij het te weinig, dan doe jij het niet. Het is slechts een tip.

The devil is in the details.

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 14:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Tsurany schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Eerste huis in goede staat, dan is lang niet altijd alles nodig. Mijn eerste huis was ~200k en ik was onder de 10k kosten kopen en verbouwing klaar uitgezonderd keuken, ik hoefde verder enkel te schilderen. Als de keuken in orde was dan was ik voor 10k eigen geld dus klaar geweest.

Dat betekent niet dat elk huis voor 10k eigen geld aangekocht kan worden maar wel dat dit in sommige gevallen prima kan.
eens :)

Voor de 1 is 10k misschien wel peanuts maar voor starters (zoals ikzelf) is dat een aardig bedrag. Ik ben nu pas sinds ~2 jaar in de positie om "iets" aan geld apart te zetten. Mijn plan is om in Q1 een huis te gaan kopen. Ik ga het sowieso niet zelfstandig redden en zal zelfs nog een deel moeten lenen voor alle kosten (~10k+) die erbij komen kijken.

Uiteindelijk is dit een keuze; met huren ben ik zoveel geld kwijt waarbij ik eigenlijk niets opbouw. Een huis kopen is onder de streep uiteindelijk een stabielere keuze voor de toekomst. Overigens is dit voor mij persoonlijk in mijn situatie..

Die verandering in 2016 (?) voor hypotheken heeft natuurlijk veel starters getroffen; waarbij je niet 5-10k extra hypotheek kan krijgen voor zulke kosten.

Wat ik uiteindelijk wil aangeven is dat een buffer heel persoonlijk is, idem met de keuzes die daarop volgen. De een heeft een luxere leefstijl en/of andere dromen. Combineer dat met iemand z'n huidige situatie (opgebouwd vermogen, huidig en voorgaand salaris, woonsituatie etc. etc.) en je krijgt hier enorm diverse variaties in. Het liefst had ik ook gewoon 5k extra gehad voor het geen wat ik benodigd heb, helaas moet ik het op deze manier uitvoeren :)

• BFmango
Hahn schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:03:
[...]

En bij 100.000 euro is het €250 €350. Bij een miljoen zelfs €2500 €3500!

Wat is je punt? Het is geld wat je anders niet zou krijgen, voor een minimale moeite. Vind jij het te weinig, dan doe jij het niet. Het is slechts een tip.
Dat het geen zoden aan de dijk zet en je iets anders met je geld moet doen. Duh.

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:29

hyptonize

Mr. Awesome

BFmango schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:04:
[...]

Dat het geen zoden aan de dijk zet en je iets anders met je geld moet doen. Duh.
Dat MOET iedereen voor zichzelf weten. ;)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 21:56
BFmango schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:04:
[...]

Zoden hoeven niet altijd aan de dijk gezet te worden. Ik neem liever geen risico met m'n geld en dan is het toch fijn dat ik er een paar tientjes voor kan krijgen, in tegenstelling tot een paar centen bij ING.

The devil is in the details.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
BFmango schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:54:
[...]
20 euro op jaarbasis...

Het is voor sommige natuurlijk ook een principe kwestie ;)

Anima Sana in Corpore Sano

• Aikon
  • Niet online
Voor bijna iedereen is het slechts 5 minuten werk maar wel een keer gratis uit eten (met z'n tweeën). Zo zie ik het altijd, hoe vaak kan ik gratis uit eten met een besparing :)

niet dat ik vervolgens minder of vaker uit eten ga, maar toch

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Ik vind het niet erg te betalen wanneer ik mijn vrouw mee uit eten neem..

Anima Sana in Corpore Sano

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
[...]

Nog een tip is je zorgverzekering in 1 keer jaarlijks betalen.
Ik kreeg 3% betalingskorting.

Als je dus in dec betaald telt het en niet mee voor de box 3 belasting en je betaald 3% minder voor je verzekering

• BFmango
Sport_Life schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:42:
[...]

Het is voor sommige natuurlijk ook een principe kwestie ;)
Voor is het juist ook een principekwestie. Daarom laat ik steeds minder geld bij de bank staan. Die boefjes geven mij 0,2% rente maar mijn spaargeld wordt vervolgens voor het financieren van andermans hypotheek gebruikt en dan vangen ze er meer dan het tienvoudige van. En ondertussen krijgt iedereen bij de RvC en het bestuur tonnen aan euro's bonus per jaar, ... ook weer gefinancieerd door u en mij en de rest.

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:29

hyptonize

Mr. Awesome

BFmango schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Voor is het juist ook een principekwestie. Daarom laat ik steeds minder geld bij de bank staan. Die boefjes geven mij 0,2% rente maar mijn spaargeld wordt vervolgens voor het financieren van andermans hypotheek gebruikt en dan vangen ze er meer dan het tienvoudige van. En ondertussen krijgt iedereen bij de RvC en het bestuur tonnen aan euro's bonus per jaar, ... ook weer gefinancieerd door u en mij en de rest.
Gefeliciteerd, je bent geslaagd voor Capitalism 101.

• BFmango
hyptonize schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:22:
[...]

Gefeliciteerd, je bent geslaagd voor Capitalism 101.
Thanks. Internetpunten *O*

• unezra
  • Nu online

unezra

Tjeerd84 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:09:

Moet zeggen dat ik het nut van een e-penis topic me wat ontgaat. Juist die discussie over het hoe en waarom vind ik veel interessanter.

Probleem is alleen, de TS bevat geen definitie en dus komt de discussie over wat een buffer is telkens terug. Gooien mensen er opeens kostbaarheden in. Tja, dan is mijn huis ook een buffer want dat kan ik immers met winst verkopen. (Probleem is wel dat ik dan kleiner moet gaan wonen, immers, een vergelijkbaar huis zal een vergelijkbaar bedrag kosten als dit huis op brengt.)

Ik vind dit topic best leuk: Financiële buffer, wat betekent het voor jou?

Maar wat gaan we er mee doen? Conclusie trekken en dan de TS in dit topic aan passen en er alsnog een e-penis topic van maken? Als het niet meer gaat over buffer, is het gewoon een "Hoe veel vermogen heb jij en hoe is dat opgebouwd", en dat heeft weer niets met een buffer te maken. (Maar dat geeft wel meer ruimte om ook relatief waardevolle en verkoopbare goederen te noemen.)
Dat dus, maar díe definite word hier in dit topic eens in de zoveel maanden weer vergeten. :)
Sowieso is een topic als dit altijd gekleurd. Net als dit topic:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Het kán leuk zijn, maar enkel opsommen wat je verdient neigt heel snel naar een dicksize vergelijking en die is niet zo nuttig. Plus dat zo'n topic heftig gekleurd is en niet door iedereen naar waarheid ingevuld zal worden.

• Tjeerd84
unezra schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:29:
[...]

Moet zeggen dat ik het nut van een e-penis topic me wat ontgaat. Juist die discussie over het hoe en waarom vind ik veel interessanter.

Probleem is alleen, de TS bevat geen definitie en dus komt de discussie over wat een buffer is telkens terug. Gooien mensen er opeens kostbaarheden in. Tja, dan is mijn huis ook een buffer want dat kan ik immers met winst verkopen. (Probleem is wel dat ik dan kleiner moet gaan wonen, immers, een vergelijkbaar huis zal een vergelijkbaar bedrag kosten als dit huis op brengt.)

Ik vind dit topic best leuk: Financiële buffer, wat betekent het voor jou?

Maar wat gaan we er mee doen? Conclusie trekken en dan de TS in dit topic aan passen en er alsnog een e-penis topic van maken? Als het niet meer gaat over buffer, is het gewoon een "Hoe veel vermogen heb jij en hoe is dat opgebouwd", en dat heeft weer niets met een buffer te maken. (Maar dat geeft wel meer ruimte om ook relatief waardevolle en verkoopbare goederen te noemen.)

[...]

Dat dus, maar díe definite word hier in dit topic eens in de zoveel maanden weer vergeten. :)

[...]

Sowieso is een topic als dit altijd gekleurd. Net als dit topic:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Het kán leuk zijn, maar enkel opsommen wat je verdient neigt heel snel naar een dicksize vergelijking en die is niet zo nuttig. Plus dat zo'n topic heftig gekleurd is en niet door iedereen naar waarheid ingevuld zal worden.
Helemaal eens met alles. Zoiets als wat jij zegt, heb ik eerder ook al eens beschreven trouwens.
Er is een groot deel show inderdaad in dit soort topics. En vooral 'onder-gemiddelden' zullen hier weinig tot niks plaatsen.
Alsnog vind ik het altijd wel leuk om te lezen, zolang ik het allemaal niet al te serieus neem.

Belangrijkste is uiteindelijk tevreden te zijn met je eigen situatie. Dan maakt het niet meer uit dat anderen denken het beter voor elkaar te hebben. Daarnaast kan de persoon met de grootste e-penis er morgen niet meer zijn...

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:41
unezra schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:29:
[...]
Mij ontgaat dan weer jet nut van een topic puur over een buffer, zonder context zegt het precies niets.

Ik zie mijn auto als buffer in geval van baanverlies, zo zijn er nog 1001 zaken dit al dan niet eenvoudig liquide te maken zijn.

Een waardeoordeel over een buffer (of ontbreken ervan) is m.i. pas zinvol als hij afgewogen wordt tegen andere financiële aspecten (zoals inkomen, bezittingen en arbeidspositie).

Als we het alleen over buffer hebben snap ik niet hoe we al die pagina's gevuld hebben :P

• unezra
  • Nu online

unezra

Tjeerd84 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:44:
[...]
Helemaal eens met alles. Zoiets als wat jij zegt, heb ik eerder ook al eens beschreven trouwens.
Er is een groot deel show inderdaad in dit soort topics. En vooral 'onder-gemiddelden' zullen hier weinig tot niks plaatsen.
Alsnog vind ik het altijd wel leuk om te lezen, zolang ik het allemaal niet al te serieus neem.
Oh, het is zeker vermakelijk en ik ben pró vermakelijke topics, maar ik vraag me wel oprecht af hoe veel zin het heeft om enkel een dicksize contest te doen zonder én een goede definitie van wat een penis ehm, buffer nu eigenlijk is en zonder context.

Maar zonder definitie in de topicstart is het compleet zinloos, omdat iedereen dan echt appels met goederentreinen aan het vergelijken is. Zeker als ik dan zie dat mensen goederen met een waarde óók als buffer mee gaan tellen, want je kunt ze immers verkopen.

Hoe quantificeer je dat?
Hoe noteren mensen dat?

Kan het dan zo zijn dat mensen die hier roepen dat ze 50K buffer hebben, eigenlijk maar 5K buffer hebben maar 35K overwaarde op hun huis en nog een auto van 10K voor de deur?
Belangrijkste is uiteindelijk tevreden te zijn met je eigen situatie. Dan maakt het niet meer uit dat anderen denken het beter voor elkaar te hebben. Daarnaast kan de persoon met de grootste e-penis er morgen niet meer zijn...
Yep.

Ik moet zeggen dat ik een buffer belangrijk vind, het geeft een hoop rust te weten dat je niet meteen in de ellende zit als er iets mis gaat. Vind het topic ook wel interessant, maar door het gebrek aan vaste definitie én door de kleuring van een dergelijk topic moet er af en toe wel een kiloton zout bij.

Zelf vind ik een droge opsomming niet zo boeiend, wel discussie over waarom iemand kiest voor een bepaalde buffer en hoe mensen daar mee om gaan. Een discusssietopic dus, geen droge opsomming zonder noemenswaardige context.
assje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:01:
[...]
Mij ontgaat dan weer jet nut van een topic puur over een buffer, zonder context zegt het precies niets.
Eens.
Ik zie mijn auto als buffer in geval van baanverlies, zo zijn er nog 1001 zaken dit al dan niet eenvoudig liquide te maken zijn.
Het probleem met je auto verkopen als je je baan kwijt raakt, is dat de kans groot is dat je voor een nieuwe baan weer een auto nodig hebt. Je auto verkopen is dus niet heel nuttig als je plots je baan verliest. Daarbij moet je (flink) comfort inleveren. Boodschappen met de fiets ipv de auto is voor de meeste mensen die gewend zijn dat met de auto te doen, op zijn minst vervelend. Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
Een waardeoordeel over een buffer (of ontbreken ervan) is m.i. pas zinvol als hij afgewogen wordt tegen andere financiële aspecten (zoals inkomen, bezittingen en arbeidspositie).

Als we het alleen over buffer hebben snap ik niet hoe we al die pagina's gevuld hebben :P
Oh, het aangehaalde salaristopic is aan deel 14 toe dacht ik. :) Opsomtopics zijn blijkbaar erg interessant. Maar zeker denk ik dat dít topic interessanter zou zijn al het in essentie meer is dan een opsomtopic. (Is het gelukkig ook, meer dan genoeg discussie en ik ben blij dat dat word toegestaan. Die discussie maakt het topic in mijn beleving tot een boeiend topic, niet enkel "ik heb zoveel K op mijn bankrekening staan".)

• Sjoerd001
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15-01 14:49
[
Members only:

De buffer is echt liquide. Heb ook nog overwaarde en bv. een motor, maar die tel ik niet mee. We staan nu op het punt een huis te kopen van 650k (koopsom plus verbouwing), dus dat gaat financieel even pijn doen.

Overigens hebben we 2 opties, aanhouden of verkopen van appartement (in Utrecht). Aanhouden van het appartement zal een behoorlijke aanslag worden voor de liquide middelen, maar op lange termijn wellicht wel een goede investering. We weten nog niet zo goed wat we in dat opzicht willen, we zijn ons nog goed aan het inlezen en laten voorlichten...

• JornA
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 11:05
Members only:

Zelf altijd veel spaargeld gehad, tot dit eind vorig jaar grotendeels in het huis is gestoken (verbouwing).
Een verbouwing kan je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. De laatste rekeningen stromen nu binnen en ik moet zeggen dat ik nu wel geleerd heb wat mijn 'minimale buffer' is, namelijk € 5.000,- (op spaarrekening).

Er moeten nog een aantal dingen gedaan worden aan het huis (tuin & toilet), maar dat gaan we uitstellen want om die € 5.000 hiervoor te gebruiken voelt niet goed.
Dit zal ik dus ook als mijn buffer bestempelen, nu eerst bijsparen voor de andere klussen.

Mijn buffer zal niet groeien zoals die voorheen was, ik houd 2-3k op mijn lopende rekening en zal overschot investeren in het huis en als dat klaar is in aandelen via meesman.
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True