In mijn beleving zit in een buffer altijd, vaak, een zekere mate van overlap. Zelf hou ik bijvoorbeeld wél rekening met én een auto én een stuk witgoed dat kapot gaat, maar niet per-sé met dat ook alles tegelijkertijd kan gebeuren. (Auto stuk, werkloos, onverzekerde schade aan huis, al het witgoed in 1x kapot, relatie voorbij, etc.)
Voor langdurige werkloosheid heb ik geen buffer, wel om me aan te kunnen passen aan de nieuwe situatie. Stel dat dat gebeurt en ik val 100% terug in inkomen, zonder kans op verbetering, wil ik graag een paar maanden kunnen overbruggen om een nieuw (goedkoper) huis te vinden, etc.
Ook voor een verbroken relatie heb ik geen buffer, wel ter overbrugging, niet om het jaren uit te kunnen zingen. Relatie voorbij = aanpassen aan de nieuwe financiële situatie, genoeg geld hebben om te kunnen verhuizen en daarna het met een lager besteedbaar inkomen doen.
Dus ja, het is niet erg om het te specificeren, maar ik kan me voorstellen dat weinig mensen voor letterlijk alles dat er mis kan gaan een aparte buffer hebben. Ik ben best wel van de potjes, maar dat gaat zelfs mij te ver.

Dat zijn vaak de kosten niet. Sure, ik heb genoeg wijn en whisky voor een paar jaar (en dat vertegenwoordig wel wat geld, al is de whisky niet verkoopbaar want open flessen), maar reguliere voedingsmiddelen is misschien €150, als we dat al halen.
Ook spaarzegels/punten die redelijk snel in valuta omgezet kan worden.. (denk je eigenlijk al af)
maar wat je eigenlijk wilt uitsluiten zijn inderdaad waardes die van zichzelf al lastig te bepalen zijn (lees een vaste waarde hebben) laat staan de moeite / kosten die het meebrengt om het daadwerkelijk om te zetten is in geld.
Spaarzegels vertegenwoordigen inderdaad geld dat direct kan worden omgezet. Dat zou je nog onder buffer kunnen laten vallen, hoewel dat ook tientjeswerk is in de regel. Als je dat al haalt.
Qua goederen, dat is lastiger en persoonlijk zou ik liever een nier afstaan dan mijn accordeon of mijn piano. (Terwijl toch niet snel mensen hun nier als buffer beschouwen.)
[...]
Dan moet je dit in een ander topic vermelden (zie 2de post)
hier is juist wat er wel/niet inhoort ter discussie.
Dat dus.

Dit topic is nu net bedoeld om de definitie rond te krijgen zodat er daarna in dat andere topic geen discussie gevoerd meer hoeft te worden over wat een buffer nu eigenlijk is en wat er wel en niet onder valt.
Kan dat andere topic terug naar opsommingen en de reden *waarom* voor een bepaalde grootte van buffer en verdeling word gekozen. Dat maakt het topic ook meteen nuttiger en overzichtelijker. Als iedereen dezelfde definitie hanteert, word het vergelijkbaar. Nu niet, omdat er werkelijk mensen de overwaarde van hun huis lijken op te tellen bij hun buffer. Dat vertekend nogal.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.