• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:41:
[...]

Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat ik zulke bedragen had kunnen sparen naast m'n studie :0 .
Hoe oud ben je? Iets wat ook nog wel meespeelt is namelijk de al jarenlange hoge inflatie en bijbehorende gestegen lonen.

In 10 jaar tijd is bijv. het minimumuurloon van een 18-jarige bijna verdubbeld. Die €5000 die jij noemt… dat is €2700 in 2016 (o.b.v. de uurlonen).

Komen nog een aantal koopkrachtversterkende maatregelen bovenop zoals dat het minimumloon harder is gestegen dan de inflatie én studenten ook weer een basisbeurs krijgen inmiddels (waardoor naast de extra harde euro’s dus ook nog eens een relatief groter deel van het inkomen kan worden gespaard).

[ Voor 10% gewijzigd door Uniciteit op 09-09-2026 08:47 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:42
Kevf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:56:
[...]

Maar mi is het overkoepelende antwoord: er voor zorgen dat je relatie tot geld verandert (mocht idd je doelstelling zijn een grotere buffer te creëren). Hadden mijn ouders er maar bij mij ingestampt dat het niet: 'time is money', maar 'money is time' is en daarnaast het wonder van compounding interest geleerd. Als dat soort concepten eenmaal landen door boeken (psychology of money is echt een aanrader), artikelen en video's dan volgen de acties vanzelf wel (voorbeelden: strakke administratie voeren, jezelf eerst uitbetalen, stoppen met dingen (nieuw) kopen, je bewust zijn van opportunity costs etc). Er even vanuit gaande dat je rond de 18-20 bent. Als je nu een strak plan opzet kan je rond je 40e zo financieel vrij zijn dat je kan doen en laten wat je wilt.
Heel mooi hoe je het hier verwoord, maar ik denk dat het grootste deel van de mensen niet zo leeft en een volledig plan opzet van hoe ze er over x jaar bij willen zitten.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:47:
[...]

Heel mooi hoe je het hier verwoord, maar ik denk dat het grootste deel van de mensen niet zo leeft en een volledig plan opzet van hoe ze er over x jaar bij willen zitten.
Ik denk niet dat het hoofdargument van @Kevf is: “Maak een plan waarmee je op je 40e financieel vrij bent.”

Het zit ‘m juist in al die andere punten die hij noemt. Juist als je financiële discipline hebt, dan volgt voor de meeste mensen de financiële rust vanzelf. Daarvoor heb je niet decennia van planning nodig. Iemand die op z’n 20e zichzelf al aanleert te budgetteren, een buffertje op te bouwen, enzovoort, die kijkt op z’n 25e echt al niet meer op van een rekening van een onverwachte rekening €500. Vervelend, ja… een probleem, nee. Want waarschijnlijk al enigszins voorzien, een buffertje aangelegd, (on)bewust al een plan van hoe met zulke rekeningen om te gaan, etc.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:25
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:40:
Wat een ontiegelijke bedragen hier zeg. Knap hoor! Zet mij wel aan het denken of ik het "vroeger" niet anders aan had moeten pakken, maar ja... dat is de koe in de kont kijken zeggen we hier in de regio :+

Ben zelf ook geen held als het om financiën en dergelijke gaat. Zolang er maar meer binnenkomt dan uit gaat denk ik dan altijd maar.

Zal zelf dan ook maar een lijstje posten:

***members only***
Mag ik je een tip geven? ik zou eens in het spaartopic kijken voor wat inspiratie want de spaarrentes die jij hier noemt zijn wel heel karig.

Tegenwoordig is het redelijk makkelijk om een losse spaarrekening te openen (15 min werk als je je ID bij de hand hebt) en bij veel heb je ook gewoon instant payment tussen die bank en je hoofdrekening (ING/ABN).

• PdeBie
Uniciteit schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:54:
[...]

Ik denk niet dat het hoofdargument van @Kevf is: “Maak een plan waarmee je op je 40e financieel vrij bent.”

Het zit ‘m juist in al die andere punten die hij noemt. Juist als je financiële discipline hebt, dan volgt voor de meeste mensen de financiële rust vanzelf. Daarvoor heb je niet decennia van planning nodig. Iemand die op z’n 20e zichzelf al aanleert te budgetteren, een buffertje op te bouwen, enzovoort, die kijkt op z’n 25e echt al niet meer op van een rekening van een onverwachte rekening €500. Vervelend, ja… een probleem, nee. Want waarschijnlijk al enigszins voorzien, een buffertje aangelegd, (on)bewust al een plan van hoe met zulke rekeningen om te gaan, etc.
Dat is wat mij betreft inderdaad gewoon gezond en zou vanuit de opvoeding (misschien zelfs basis/middelbaar onderwijs) geleerd moeten worden.

Maar financiële vrijheid is lang niet voor iedereen weggelegd. Daar verdient het gros van de mensen te weinig voor.

• dutchbysight
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Leeftijd: 50
Opleiding(en): MBO bedrijfsadministratie
Huidige functie: Boekhouder/Administrateur

Type woning: 2-onder-1-kap (WOZ € 433.000,-- peildatum 01-01-2025, hypotheek resterend: €333k)
Koop/huur: Koop
Partner: Gescheiden. Ja, maar wij wonen apart en de financiën zijn eveneens gescheiden
Kinderen: Ja, 4 dochters die tussen mij en de ex pendelen.
Spaargeld voor de kinderen: € 16K (jongste is 9, oudste is 15 jaar)
Bank: Rabobank
Rentepercentage: 0,99%/1,32%/1,54%/4,13%(9 leningsdelen, rente vast tot 2041. Die 4,13% is voor de uitkoop van mijn ex uit de woning)
Totale buffer alleen: € 10.000

Totaal cash: Kleine cash buffer in huis voor pinstoringen etc.
Ik spaar normaal gesproken € 250,-- per maand. (dit kan ik "eindelijk" weer sinds ik gescheiden ben, die volledige buffer is binnen 2,5 jaar opgebouwd. )

Belegd in aandelen: -
Fonds: -
Crypto: -
Studieschuld: -

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:20
Zelf heb ik een snelle buffer van €2500,- bij dezelfde bank als de betaalrekening (Rabobank in mijn geval, 1,5% variabel). Daarnaast zorg ik dat ik voldoende buffer heb om, lettend op de kosten, 6 tot 12 maanden door te komen. Daarvoor staat er een buffer van €15-20k bij een andere bank (2,2% variabel). Het Rabobank buffertje staat er omdat het een dag kost om geld over te boeken vanuit de andere bank.

Mijn deposito's en aandelen zie ik niet als buffer, dat is vermogensopbouw voor later.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 09-09-2026 09:24 ]

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 16:22
[...]

Klopt, wellicht had ik dat stuk er dan ook niet in moeten zetten. Het begint echt met je houding tov geld. Simpel voorbeeld: ooit een vriend aan het beleggen gekregen. Ik vroeg hem een jaar of wat later (de betreffende ETF stond toen op meer dan 2x) hoe het er voor stond. Antwoord 'ow joh dat geld heb ik er lang weer uit gehaald, ik wilde een andere auto.' Het begint echt met een mindset en die creeer je door je je er een tijdje in te verdiepen.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:51
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
[...]

Dat is wat mij betreft inderdaad gewoon gezond en zou vanuit de opvoeding (misschien zelfs basis/middelbaar onderwijs) geleerd moeten worden.

Maar financiële vrijheid is lang niet voor iedereen weggelegd. Daar verdient het gros van de mensen te weinig voor.
Dat hangt maar net van je definitie van financiële vrijheid af! Als je definitie in de richting is als: “Vanaf mijn 40e wil ik geen poot meer hoeven uitsteken”, dan zit dat er voor de meesten niet in.

Maar veel mensen worden ook niet gelukkig van helemaal geen werk meer hebben. En een combi van niet teveel werken, kunnen eten wat je wil en zo nu en dan een goede vakantie voelt voor heel veel mensen ook al als heel vrij - en is voor 95% van de werkenden (lees: 4 dagen of meer per week) ook nog eens haalbaar met goede discipline (en voor echt super veel Nederlanders zelfs zonder ook maar enige financiële discipline - zegt ook wel wat over hoeveel mensen het goed hebben :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Uniciteit op 09-09-2026 09:32 ]

• Kevf
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Dat ligt er echt aan hoe je je leven inricht. En ik zie hier ook echt mooie bedragen langs komen van mensen met hele normale banen. Ik zal ophouden met spammen hier. Dit is meer voor het FIRE topic.

• PdeBie
Uniciteit schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:31:
[...]

Dat hangt maar net van je definitie van financiële vrijheid af! Als je definitie in de richting is als: “Vanaf mijn 40e wil ik geen poot meer hoeven uitsteken”, dan zit dat er voor de meesten niet in.

Maar veel mensen worden ook niet gelukkig van helemaal geen werk meer hebben. En een combi van niet teveel werken, kunnen eten wat je wil en zo nu en dan een goede vakantie voelt voor heel veel mensen ook al als heel vrij - en is voor 95% van de werkenden (lees: 4 dagen of meer per week) ook nog eens haalbaar met goede discipline (en voor echt super veel Nederlanders zelfs zonder ook maar enige financiële discipline - zegt ook wel wat over hoeveel mensen het goed hebben :) )
Ik had inderdaad een andere invulling van de definitie in mijn hoofd. Ik dacht inderdaad aan "niet meer hoeven te werken voor je geld".

Wij zitten ook meer in de modus die jij als voorbeeld geeft. Laatste tijd paar keer spontaan uit eten geweest, simpelweg omdat we geen zin hadden om te koken, zonder ons zorgen te maken of we het konden lijden. Dat is inderdaad ook een vorm van "financiële vrijheid".

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:52:
[...]

Ik had inderdaad een andere invulling van de definitie in mijn hoofd. Ik dacht inderdaad aan "niet meer hoeven te werken voor je geld".

Wij zitten ook meer in de modus die jij als voorbeeld geeft. Laatste tijd paar keer spontaan uit eten geweest, simpelweg omdat we geen zin hadden om te koken, zonder ons zorgen te maken of we het konden lijden. Dat is inderdaad ook een vorm van "financiële vrijheid".
Tsja. Als je ondertussen nog veel schulden (hypotheek) hebt kun je je afvragen of (structureel) uit eten gaan vrijheid is of juist belemmering van de financiële vrijheid op de lange termijn, als je door dat soort keuzes tot je 70e door moet werken.

• Pablo.
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:15
de Peer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:01:
[...]

Tsja. Als je ondertussen nog veel schulden (hypotheek) hebt kun je je afvragen of (structureel) uit eten gaan vrijheid is of juist belemmering van de financiële vrijheid op de lange termijn, als je door dat soort keuzes tot je 70e door moet werken.
Dat is altijd een lastige overweging. Tot dat je 30 - 40 jaar oud wordt en denkt, had ik maar wat meer geleefd.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Edit :dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door de Peer op 09-09-2026 10:15 ]

• PdeBie
de Peer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:01:
[...]

Als je nu continu op je centen let en niks uitgeeft omdat je je zorgen maakt of je over 30~40 jaar nog wel een keer uit eten kan.... mja. Ik weet niet of ik er nog wel over 30~40 jaar ben. Voor hetzelfde lig ik straks buiten onder een bus. Leef ook een beetje in het hier en nu zou ik zeggen (en denk uiteraard ook een beetje aan later).

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Members only:

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:13:
[...]

Als je nu continu op je centen let en niks uitgeeft omdat je je zorgen maakt of je over 30~40 jaar nog wel een keer uit eten kan.... mja. Ik weet niet of ik er nog wel over 30~40 jaar ben. Voor hetzelfde lig ik straks buiten onder een bus. Leef ook een beetje in het hier en nu zou ik zeggen (en denk uiteraard ook een beetje aan later).
Dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk. Uit eten is luxe, geen voeding.

Af en toe uit eten is prima, als het in verhouding staat tot de financiële situatie

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:36:
Ik voel me echt een beetje een depri sloeber wanneer ik door dit topic ga... Hoe kunnen sommige 18-19 jarigen al een buffer van 5 tot 10k hebben? Erfenissen?
Ik ben indertijd als 15 jarige begonnen met een zaterdag/vakantiebaantje bij de Hema. Mijn eerste uur salaris was 2 gulden 90 netto. Toen ik 20 jaar was (en stopte met de bijbaan) had ik 7000 gulden verdiend, en vervolgens op mijn rekening want nauwelijks uitgaven. Met inflatie correctie is het volgens mij wel vergelijkbaar met 5000 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2026 10:22 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pablo. schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:10:
[...]

Dat is altijd een lastige overweging. Tot dat je 30 - 40 jaar oud wordt en denkt, had ik maar wat meer geleefd.
Statistisch is die kans bijna nul dus rationeel gezien vind ik het onverstandig om op basis daarvan 'los te gaan' met geld uitgeven.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik voel me echt een beetje een depri sloeber wanneer ik door dit topic ga... Hoe kunnen sommige 18-19 jarigen al een buffer van 5 tot 10k hebben? Erfenissen?
Ik had eigenlijk tot mijne 28e bijna niets. Ik. Vond sparen de moeite niet waard met het lage salaris, dan liever leuke dingen doen. Veel vakanties, meer gericht op ervaringen. Daarna met beter salaris een inhaalslag gemaakt.

Geen spijt van, maar ik had misschien beter vanaf 20e met vermogensopbouw bezig kunnen zijn, maar mijn inzicht was toen nog erg beperkt.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:53

Ethirty

Who...me?

Ik heb datzelfde met mensen van 40 die 2-4 ton aan buffer in aandelen hebben zitten.

Maar ik heb wel een duur koophuis met een flinke hypotheek :+

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:02
[...]

En het zit ook wel in de aard van het beestje. Hier twee kinderen waarbij de een het zakgeld en verjaardagsgeld steevast volledig op maakt en de ander het vooral oppot. Ondanks dat ze allebei de zelfde financiële opvoeding hebben gehad. Als je de "oppotter" bent, dan kun je de discipline hebben om voor iets groots te sparen. Maar vervolgens kun je ook erachter komen dat het originele doel (die Lego set of telefoon of wat dan ook) waarvoor je spaarde niet meer echt je grote wens is. En dat je blijft doorsparen en beleggen en langzaam maar zeker een leuk potje bij elkaar krijgt. Zeker als daar nog extra's bij komen van geld van ooms/tantes etc. voor rapporten, wellicht een bijdrage voor rijlessen etc.

Ook kan het zijn dat de een graag naar festivals etc. gaat en daar al snel een vermogen aan kwijt is, terwijl de ander dat niet doet.

Daar komt bij dat een 18-19 jarige vaak pas aan het begin van de studie staat. En nog niet de kosten van de studie heeft moeten betalen. Het is in feite vaak een tijdelijk 'piekmoment', waarna je van thuis wonen met weinig lasten over gaat naar studeren met veel lasten. En je spaargeld langzaam maar zeker weer slinkt.

(Overigens was ik zelf nooit zo enthousiast over bijbaantjes. Zeker als middelbare school scholier, als je maar een paar euro per uur verdient, dan vond ik de 'opoffering' van die verspilde uren de lage verdiensten niet waard. Dat werd later overigens wel beter.)

• PdeBie
Ik heb zelf altijd bijbaantjes gehad (met name in supermarkt) naast school en in de zomervakantie maakte ik altijd veel uren, zodat ik aan het einde van de vakantie van het verdiende geld iets moois voor mijzelf kon kopen (nieuwe gameconsole, nieuwe fiets, nieuwe <vul maar iets voor een 16 jarige duurs in>).

De helft moest van m'n ouders overigens naar de spaar. De rest mocht ik vrij uitgeven.

Had ik het beter kunnen sparen/investeren? Ja vast. Dan was het nu meer geweest. Had ik dan een Xbox en nieuwe mountainbike gehad? Nee.

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 01:35
de Peer schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:28:
[...]

Ik had eigenlijk tot mijne 28e bijna niets. Ik. Vond sparen de moeite niet waard met het lage salaris, dan liever leuke dingen doen. Veel vakanties, meer gericht op ervaringen. Daarna met beter salaris een inhaalslag gemaakt.

Geen spijt van, maar ik had misschien beter vanaf 20e met vermogensopbouw bezig kunnen zijn, maar mijn inzicht was toen nog erg beperkt.
Ik herken me in dat beeld. Speelt in mijn geval denk ik ook een rol dat ik uit een familie kom die alleen maar op overlevingsstand stond door wat nare omstandigheden. Met geld leren omgaan, daar was eigenlijk gewoon geen ruimte voor.

Ik ben nu begin 30 en een goede vervolgstudie aan het afronden. Ik moet dus een flinke inhaalslag maken de komende jaren.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:56

majoh

Human-in-the-Loop

fsfikke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 00:37:
[...]

Wel eens gehoord van bijbaantjes? En dan niet alles verbrassen aan bier en vakanties :p
Bijbaantjes zijn soms ook gewoon nodig... Ik was tot einde studie 'arm'. Bijbaantjes had ik nodig om mijn leven te bekostigen, ook al woonde ik thuis. Want thuis was er bijna geen geld.

Ik was heel blij dat ik na mijn studie bijna geen schulden had en mijn volwassen leven kon starten. Ook de reden om niet door te studeren, dat geld was er gewoonweg niet, en schulden maken wilde ik niet.

Pas toen ik volwassen geld ging verdienen, en nog een paar jaar thuis heb gewoond had ik een buffer / spaarcenten opgebouwd.

Sindsdien wel dingen apart gezet en ondertussen een flinke buffer en voel ik me heel erg 'rijk'.
Jezelf vergelijken met anderen moet je vooral niet doen, maar probeer wel na te denken hoe je beetje bij beetje iets op kan bouwen, nu of later.

• TTMJ!
Kevf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:56:
[...]

Natuurlijk zijn er allemaal praktische antwoorden te verzinnen op jouw vraag: bijbaan, vroeg beginnen en ga zo maar door. Maar mi is het overkoepelende antwoord: er voor zorgen dat je relatie tot geld verandert (mocht idd je doelstelling zijn een grotere buffer te creëren). Hadden mijn ouders er maar bij mij ingestampt dat het niet: 'time is money', maar 'money is time' is en daarnaast het wonder van compounding interest geleerd. Als dat soort concepten eenmaal landen door boeken (psychology of money is echt een aanrader), artikelen en video's dan volgen de acties vanzelf wel (voorbeelden: strakke administratie voeren, jezelf eerst uitbetalen, stoppen met dingen (nieuw) kopen, je bewust zijn van opportunity costs etc). Er even vanuit gaande dat je rond de 18-20 bent. Als je nu een strak plan opzet kan je rond je 40e zo financieel vrij zijn dat je kan doen en laten wat je wilt.

Overigens valt mij op dat ik behoorlijk wat posts langs zie komen waar de spaarbuffer echt heel veel groter is dan het belegde bedrag. Wellicht zijn er dan bepaalde doelbedragen die niet worden genoemd maar ook met de huidige spaarrentes word je gespaard geld nog elk jaar minder waard door de inflatie lijkt mij.
Bedankt voor de tips. Ik heb het boek gekocht. Ik heb nu een buffer van 2 maanden en ik wil naar de 6 voordat ik ga beleggen. Ben zelf begin 30 en heb eigenlijk alleen op overlevingsstand gestaan voor de familie. Maar nu is er wat meer ruimte :)

• Rubbergrover1
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:59:
Ik heb zelf altijd bijbaantjes gehad (met name in supermarkt) naast school en in de zomervakantie maakte ik altijd veel uren, zodat ik aan het einde van de vakantie van het verdiende geld iets moois voor mijzelf kon kopen (nieuwe gameconsole, nieuwe fiets, nieuwe <vul maar iets voor een 16 jarige duurs in>).

De helft moest van m'n ouders overigens naar de spaar. De rest mocht ik vrij uitgeven.

Had ik het beter kunnen sparen/investeren? Ja vast. Dan was het nu meer geweest. Had ik dan een Xbox en nieuwe mountainbike gehad? Nee.
Het scheelt dat ik zelf nooit zulke dure wensen had. Al vrij jong bij mogelijke uitgaven de gedachte: is het dit waard? Vind ik geld uitgeven aan X werkelijk veel beter of leuker dan uitgeven aan Y? Of door blijven sparen tot Z? Dat begint dan al bij het broodje van de Albert Heijn versus gesmeerde boterhammen in de pauze.

Dat maakt dat ondanks weinig inkomen (beetje zakgeld en soms wat verjaardagsgeld) de uitgaven nog lager waren. En de spaarrekening + beleggingsrekening langzaam groeide.

Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand aan het begin van de studie een paar duizend euro op de bank heeft staan. Maar ik kan me ook voorstellen dat specifieke wensen maken dat die pot ook weer snel kleiner wordt.

• Kevf
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:56:
[...]

Het scheelt dat ik zelf nooit zulke dure wensen had. Al vrij jong bij mogelijke uitgaven de gedachte: is het dit waard? Vind ik geld uitgeven aan X werkelijk veel beter of leuker dan uitgeven aan Y? Of door blijven sparen tot Z? Dat begint dan al bij het broodje van de Albert Heijn versus gesmeerde boterhammen in de pauze.

Dat maakt dat ondanks weinig inkomen (beetje zakgeld en soms wat verjaardagsgeld) de uitgaven nog lager waren. En de spaarrekening + beleggingsrekening langzaam groeide.

Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand aan het begin van de studie een paar duizend euro op de bank heeft staan. Maar ik kan me ook voorstellen dat specifieke wensen maken dat die pot ook weer snel kleiner wordt.
Dat iemand specifieke wensen heeft is natuurlijk helemaal prima maar je bewust zijn van de opportunity costs zijn is wel belangrijk. Stel je bespaart per maand 50 omdat je een goedkopere internetverbinding neemt (dan maar geen max download) en je belegt dat tegen gemiddeld 8% over 20 jaar. Dan is dat een beslissing geworden van 28000 euro. Weet nog eens 100 te besparen op bijvoorbeeld een goedkoper telefoonabonnement, minder streamingdiensten en niet steeds een duur kop koffie bij de Starbucks en je kijkt tegen 85.000 euro in totaal aan. Veel mensen die je dit uitlegt zullen zeggen 'ja maar zo wil je niet leven!'. Persoonlijk vind ik dat je kop in het zand steken. Door dit wel zo te zien geef je je geld uit aan dingen die je echt de moeite waard vindt.

• PdeBie
Kevf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:19:
[...]

Dat iemand specifieke wensen heeft is natuurlijk helemaal prima maar je bewust zijn van de opportunity costs zijn dan wel belangrijk. Stel je bespaart per maand 50 omdat je een goedkopere internetverbinding neemt (dan maar geen max download) en je belegt dat tegen gemiddeld 8% over 20 jaar. Dan is dat een beslissing geworden van 28000 euro. Weet nog eens 100 te besparen op bijvoorbeeld een goedkoper telefoonabonnement, minder streamingdiensten en niet steeds een duur kop koffie bij de Starbucks en je kijkt tegen 85.000 euro in totaal aan. Veel mensen die je dit uitlegt zullen zeggen 'ja maar zo wil je niet leven!'. Persoonlijk vind ik dat je kop in het zand steken. Door dit wel zo te zien geef je je geld uit aan dingen die je echt de moeite waard vindt.
Jij vind dat de kop in het zand steken, de ander noemt het "leven in het nu". :)

En ik keur het niet af hè. Ieder zijn ding.
En ja.... over 20 jaar 28000 extra hebben is altijd leuk natuurlijk. Maar er zijn mensen die zich daar niet druk om maken en niet nu dit soort keuzes maken om veel later pas van te profiteren.

• PdeBie
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:56:
[...]

Het scheelt dat ik zelf nooit zulke dure wensen had. Al vrij jong bij mogelijke uitgaven de gedachte: is het dit waard?
Mja, ik kom uit een gezin waar helaas niet veel geld te makken was (we hadden het niet slecht, maar moesten wel op de centen letten), dus om het voor mijzelf allemaal wat leuker te maken kocht ik wel die dure dingen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door PASware op 09-09-2026 13:41 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
Onze zoon is inmiddels 22 jaar en werkt sinds zijn 15e bij de AH als bijbaan (momenteel nog steeds). In de tussenliggende jaren heeft hij een spaarrekening van een kleine 40K op kunnen bouwen. Trots op hem. Met dit bedrag kan hij het grootste deel van zijn pilotenopleiding betalen. Met de juiste keuzes kun je op jonge leeftijd toch een aardig bedrag bij elkaar sparen.

Zelf wonen we (beide begin 50) in een geschakelde woning welke rond de 700K waard is. Over een paar jaar zijn wij hypotheek vrij. Daarnaast hebben we zo'n 20K op de spaarrekening, 200K in deposito en 60K in NT fondsen zitten. Ons doel is om een aantal jaar (3 a 4) voor onze AOW leeftijd te stoppen met werken. In de tussentijd geeft onze buffer financiele rust.

• W1ck1e
  • Nu online
spaarpot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:51:
Onze zoon is inmiddels 22 jaar en werkt sinds zijn 15e bij de AH als bijbaan (momenteel nog steeds). In de tussenliggende jaren heeft hij een spaarrekening van een kleine 40K op kunnen bouwen. Trots op hem. Met dit bedrag kan hij het grootste deel van zijn pilotenopleiding betalen. Met de juiste keuzes kun je op jonge leeftijd toch een aardig bedrag bij elkaar sparen.

Zelf wonen we (beide begin 50) in een geschakelde woning welke rond de 700K waard is. Over een paar jaar zijn wij hypotheek vrij. Daarnaast hebben we zo'n 20K op de spaarrekening, 200K in deposito en 60K in NT fondsen zitten. Ons doel is om een aantal jaar (3 a 4) voor onze AOW leeftijd te stoppen met werken. In de tussentijd geeft onze buffer financiele rust.
Als eerste: goed gedaan.
Maar onderschat niet de factor geluk. Of het ontbreken van pech. Goede keuzes zijn vaak nodig maar niet altijd voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2026 16:15 ]

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:11
.

[ Voor 255% gewijzigd door MrBlack op 09-09-2026 16:20 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Maar wel in 11 jaar van bijna niks naar 420k. Dat is fors. Bij mij blijft er ook jaarlijks flink wat over (iig bedragen met 4 nullen) en dan gaat het best hard. Maar ik woon zeer goedkoop, dat kan ik van jou niet zeggen. Zo’n buffer opbouwen met zo’n huis erbij en dat ook nog in loondienst, het is bijna ongeloofwaardig :+

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:57
Ik vind eigenlijk dat er geen goed of fout antwoord is, mits je geen schulden maakt/betalingsachterstanden oploopt. Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaar geleden in dit topic gepost dat mijn buffer 500 euro was (nee, geen nul vergeten). Deels omdat ik toen heel lang een niet zo heel hoog inkomen had gehad, maar ook deels omdat ik toen met het iets hogere inkomen ook meer ben gaan uitgeven. Ik had toen echter wel een redelijk zorgeloos leven en veel mooie dingen meegemaakt. Uiteindelijk is het belangrijkste denk ik een goede balans.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:31

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

W1ck1e schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:14:
[...]

Als eerste: goed gedaan.
Maar onderschat niet de factor geluk. Of het ontbreken van pech. Goede keuzes zijn vaak nodig maar niet altijd voldoende.
En tegelijkertijd moet je hem ook niet overschatten. Heb je (nog) geen geluk gehad? Kijk dan hoe je het wel krijgt, en blijf proberen.

Sparen vanuit een bijbaan bij de AH is wast lastig aan de factor 'geluk' toe te schrijven. Dat lijkt me verstandig handelen - en dat zou iedereen dus moeten kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door FijneKnul op 09-09-2026 16:30 ]

• W1ck1e
  • Nu online
FijneKnul schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:29:
[...]

En tegelijkertijd moet je hem ook niet overschatten. Heb je (nog) geen geluk gehad? Kijk dan hoe je het wel krijgt, en blijf proberen.
Ik ben in Nederland geboren. Gebeurde mij zomaar. Daar heb ik niks voor hoeven doen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:26:
[...]

Maar wel in 11 jaar van bijna niks naar 420k. Dat is fors. Bij mij blijft er ook jaarlijks flink wat over (iig bedragen met 4 nullen) en dan gaat het best hard. Maar ik woon zeer goedkoop, dat kan ik van jou niet zeggen. Zo’n buffer opbouwen met zo’n huis erbij en dat ook nog in loondienst, het is bijna ongeloofwaardig :+
Ik heb altijd goedkoop gewoond. De huidige woning woon ik pas een half jaar in. Opbouw gaat vanaf nu dus minder hard..

En verder tsja is toch echt waar. Geen erfenissen of schenkingen. Gewoon loondienst en 2x een woning verkocht. Echter pas recent rijbewijs gehaald. Dus lang zonder auto geleefd. Verder veel geprofiteerd van verduurzaming.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben mijn studententijd ook uitgekomen met ongeveer 2000 euro, denk zelfs nog minder , ondanks altijd een bijbaan gehad vanaf 15 jaar. Moest noodgedwongen ook uit huis met 19 jaar.
Ja, kon gelukkig wel een huis kopen met 24 jaar want had een baan gevonden die aansloot bij eerdere werkervaring met een vast contract. Daarna paar keer gewisseld van werkgever en van woning waarbij we de rente 20 jaar op 1,3% konden vastzetten en nu is ons maandelijkse spaarquote ongeveer net zoveel als dat ik toen van 15 tot 24 jaar had opgebouwd (2k).

ik ben blij dat ik altijd heb gewerkt naast school/studie, niet vanwege het sparen maar vanwege de werkervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2026 16:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Rubbergrover1
[...]

Dat iemand specifieke wensen heeft is natuurlijk helemaal prima maar je bewust zijn van de opportunity costs zijn is wel belangrijk. Stel je bespaart per maand 50 omdat je een goedkopere internetverbinding neemt (dan maar geen max download) en je belegt dat tegen gemiddeld 8% over 20 jaar. Dan is dat een beslissing geworden van 28000 euro. Weet nog eens 100 te besparen op bijvoorbeeld een goedkoper telefoonabonnement, minder streamingdiensten en niet steeds een duur kop koffie bij de Starbucks en je kijkt tegen 85.000 euro in totaal aan. Veel mensen die je dit uitlegt zullen zeggen 'ja maar zo wil je niet leven!'. Persoonlijk vind ik dat je kop in het zand steken. Door dit wel zo te zien geef je je geld uit aan dingen die je echt de moeite waard vindt.
Het ging mij niet om of je bepaalde keuzes zou moeten/kunnen maken. Het ging mij er vooral om dat het goed is om te beseffen dat niet iedere tiener dure wensen heeft. En dat je in dat geval best 'makkelijk' een paar duizend euro kan hebben op het moment dat je gaat studeren. Het idee dat je daar veel moeite voor moet doen, of veel voor moet laten, hangt dus vooral samen met de perceptie dat 'iedereen' dure wensen heeft en nauwelijks aan sparen toe komt.

• W1ck1e
  • Nu online
[...]
... Dat lijkt me verstandig handelen - en dat zou iedereen dus moeten kunnen.
Neen, dat is niet iedereen gegeven. We worden geboren, en komen niet uit een fabriek met allerlei kwaliteits controles. Ik zou zo'n selectie ook niet willen.

• Rubbergrover1
PdeBie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:32:
[...]

Mja, ik kom uit een gezin waar helaas niet veel geld te makken was (we hadden het niet slecht, maar moesten wel op de centen letten), dus om het voor mijzelf allemaal wat leuker te maken kocht ik wel die dure dingen.
Niet voor iedereen is er een directe koppeling tussen leuke dingen en dure dingen. Misschien is het ook wel een vorm van 'geluk hebben', als de dingen die je leven leuk maken niet meteen dure dingen zijn.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
Vld1989 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:28:
Ik vind eigenlijk dat er geen goed of fout antwoord is, mits je geen schulden maakt/betalingsachterstanden oploopt. Ik heb bijvoorbeeld een aantal jaar geleden in dit topic gepost dat mijn buffer 500 euro was (nee, geen nul vergeten). Deels omdat ik toen heel lang een niet zo heel hoog inkomen had gehad, maar ook deels omdat ik toen met het iets hogere inkomen ook meer ben gaan uitgeven. Ik had toen echter wel een redelijk zorgeloos leven en veel mooie dingen meegemaakt. Uiteindelijk is het belangrijkste denk ik een goede balans.
Tja, dat is ook niet helemaal waar want zonder mijn studie had ik mijn huidige salaris ook niet gehad.
Die kan ik inmiddels ook zo aflossen mocht ik dat willen maar dat zou ook dom zijn. Want lage rente lening.

Ik lees dit topic dan ook graag met de tweakers bril van bovenmodaal inkomen en weinig vaste lasten. Een mooi gat tussen wat je elke maand uitgeeft en wat je binnen krijgt maakt het leven namelijk een heel stuk makkelijker.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:31

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

W1ck1e schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:43:
[...]

Neen, dat is niet iedereen gegeven. We worden geboren, en komen niet uit een fabriek met allerlei kwaliteits controles. Ik zou zo'n selectie ook niet willen.
Het zal wel aan mijn/jouw bubbel liggen.

Mijn ervaring is dat het de personen zijn die niet elke keer opnieuw proberen (slachtoffers) die het vaak hebben over 'het geluk' van anderen. Tuurlijk is geluk een factor, maar hoe vaker je probeert - aannemelijker dat jij een keer geluk hebt.

Jij zegt: onderschat geluk niet.
Ik zeg: overschat geluk niet.

Hopelijk ligt de waarheid precies mooi in het midden en is het niet langer een methode om een anders succes (of eigen falen) kleiner te maken dat het is of kan zijn.

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:28
RoasteR87 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:02:
***members only***

Momenteel zijn de buffers wat lager ivm investeringen in het onderhoud (vernieuwing totale boven verdieping, Gevelreiniging en impregnatie, nieuwe boeiboorden e.d.) en verduurzaming (alle kozijnen vervangen en zonnepanelen) van ons huis.

Hierna staat nog 1 grotere klus te wachten, de beneden verdieping en dan kunnen we gaan kijken naar aflossen van de hypotheek. Ik denk dat we al met al zo'n 70 a 80k in het huis gestoken hebben de afgelopen 2 jaar om het aangenaam en naar onze zin te krijgen.

Daarnaast is onze trouwe kleine auto vervangen voor een gezinswagen, die ook 10k van de buffer snoepte.

We proberen altijd een buffer van 10 a 15k aan te houden en met de surplus onze wensen te verwezelijken.

Beleggen heb ik geen verstand van, maar is misschien wel iets waar ik me in zou moeten verdiepen..
Update na bijna 8 jaar..
Members only:
Na nog flink wat klussen die in en rondom het huis hebben plaats gevonden de laatste jaren, zijn we 4 jaar geleden echt actief bezig gegaan met het opbouwen van de buffer, met als doel rond ons 60ste beide me pre-pensioen. Momenteel hebben een mooi buffertje staan, maar hij zal nog flink moeten groeien naar minimaal 500k als we die 60 jaar willen halen. Je weet uiteraard niet wat op je pad komt en wat er nog allemaal kan gebeuren, maar het is een begin.

Overigens is de kleine vrij sparen bedoeld voor een mooie reis over 3 jaar (12.5jaar getrouwd) en die groeit gestaag door naar zo'n 30 a 40k, dus die moeten we eigenlijk uit het geheel wegnemen, maar zoals ik al zei... je weet maar nooit :+

Ben niet ontevreden met wat we in 4 jaar hebben neer kunnen zetten en als het de komende jaren zo rustig door kan groeien, heb ik er alle vertrouwen in.

PVoutput

• W1ck1e
  • Nu online
FijneKnul schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:51:
[...]

Mijn ervaring is dat het de personen zijn die niet elke keer opnieuw proberen (slachtoffers) die het vaak hebben over 'het geluk' van anderen. Tuurlijk is geluk een factor, maar hoe vaker je probeert - aannemelijker dat jij een keer geluk hebt.

Hopelijk ligt de waarheid precies mooi in het midden en is het niet langer een methode om een anders succes (of eigen falen) kleiner te maken dat het is of kan zijn.
Ik begon mijn reactie naar @spaarpot met "Goed gedaan".
Om in te schatten in welke bubbel ik zit kan je even in het Hypotheek rente topic kijken.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:57
W1ck1e schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:32:
[...]

Ik ben in Nederland geboren. Gebeurde mij zomaar. Daar heb ik niks voor hoeven doen.
Daar vul ik voor mij persoonlijk nog aan toe:
- Studie kunnen afronden zonder studieschuld, de generatie na mij mocht lenen. Niet op kamers gezeten overigens, qua reistijd was dat niet nodig.
- Voordat ik afgestudeerd was, had ik werk. Deels eigen verdienste, want ik werd gevraagd. Generatie voor mij had te maken met een veel krappere arbeidsmarkt waardoor werk vinden ook niet vanzelfsprekend was
- Een jaar fulltime aan het werk en op mijn starterssalaris een eigen woning gekocht. De huizenmarkt krabbelde net weer op, van gekte was nog geen sprake. Zelfs een fractie onder de vraagprijs gekocht.
- Vergeleken met nu een zeer gunstige rente. Helaas niet tot het einde vast gezet, maar hij loopt nog wel even door.
- Bij verhuizing geprofiteerd van overwaarde, waardoor verhogen van de hypotheek niet nodig was. We hoefden/wilden niet op het maximale lenen.

Er is een generatie na mij die:
- Met een (flinke) studieschuld afstudeert
- Als starter met zijn tweeën, laat staan alleen, geen huis kunnen kopen vanwege de hoge prijzen
- Maximaal moeten lenen, tegen een een veel hogere rente

Zeker een factor geluk cq juiste moment op de juiste plek. Daar ga ik de rest van mijn leven voordeel van hebben vermoed ik, besef ik mij maar al te goed.

Neemt niet weg dat er ook een flink stuk eigen verdienste in zit vwb studie, carrière, kansen grijpen én creëren. Aangevuld met keuzes, wij willen/hoeven bijvoorbeeld niet groter/duurder te wonen dan we nu doen al zouden de financiën het prima toelaten. Vind het een heerlijke gedachte dat de woonlasten nog jaren hetzelfde zijn en agv alleen al indexatie steeds wat minder pijn doet.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 22:04
[...]

Onder de streep zal de vermogensopbouw vanaf 20 vermoedelijk toch wat beperkt zijn. Behoudens indien je nauwelijks lasten hebt (lees inwonende bij ouders) en wel een regelmatig inkomen. En je bereid bent om op die leeftijd te werken voor vermogens opbouw, in plaats van ervaring.

Sure, met die combinatie van alles kun je naast een studie één en ander opbouwen. Maar ik heb er zelf in ieder geval geen spijt van dat ik pas na afronding van mijn studie in ben gaan zetten op in eerste instantie verkrijgen van een gezonde buffer. En daarna gaan beleggen.

Sowieso is in die 20’er jaren de belangrijkste investering niet financieel van aard geweest. Maar doorpakken binnen de studie, eerste belangrijke stappen binnen de carrière en relevant netwerken. Dit alles levert onder de streep in mijn geval in ieder geval meer op.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:57
Ik dacht tijdens mijn studie dat ik aardig verdiende, want had een bijbaan waar ik veel uren kon maken.
Zodra je dan aan je eerste grote mensen baan begint kom je al snel tot de conclusie dat het allemaal niet zoveel voorstelde. Een bijbaan levert echter ook meer op dan alleen euro's.

Zo denk ik nu inmiddels ook over mij aller eerste grote mensen salaris. Al waren mijn lasten toen ook wel wat anders natuurlijk.

Wie weet hoe ik over tig jaar tegen mijn huidige situatie aan kijk :)

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 15:16
Ik kan jaloers worden op anderen hier.. Ik doe wat fout :)
Members only:
Heb de hoop dat als de kinderen (zij heeft er 3) uit huis gaan en haar woning verkopen we in 1 klap hypotheek vrij zijn. Maargoed, gezien de huidige woningmarkt...

Try not to become a man of success but a man of value.

• W1ck1e
  • Nu online
St4ck3r schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:26:

***members only***

Heb de hoop dat als de kinderen (zij heeft er ook 3) uit huis gaan en haar woning verkopen we in 1 klap hypotheek vrij zijn. Maargoed, gezien de huidige woningmarkt...
Klopt. Zet het geld dat bij ING op de spaarrekening staat bij een echte spaarbank. Voor meer rente. Als je vindt dat het bij 15k niet loont, moet je niks wijzigen. Als je begrijpt hoe bunq werkt kan je zo'n andere bank ook vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2026 18:41 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Heb de hoop dat als de kinderen (zij heeft er ook 3) uit huis gaan en haar woning verkopen we in 1 klap hypotheek vrij zijn. Maargoed, gezien de huidige woningmarkt...
Als zij er ook 3 heeft dan ben jij 1 kind vergeten. :/

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• St4ck3r
Sport_Life schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:55:
[...]

Als zij er ook 3 heeft dan ben jij 1 kind vergeten.
Ik heb er 2 met mijn ex... En zij 3 met haar ex. Oja, en onze exen gaan ook met elkaar..... Denk daar maar eens over na ;)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Je bedoelt wat anders dan je schrijft als je zelf geen kinderen bent vergeten :P

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:49:
[...]

Tja, dat is ook niet helemaal waar want zonder mijn studie had ik mijn huidige salaris ook niet gehad.
Die kan ik inmiddels ook zo aflossen mocht ik dat willen maar dat zou ook dom zijn. Want lage rente lening.

Ik lees dit topic dan ook graag met de tweakers bril van bovenmodaal inkomen en weinig vaste lasten. Een mooi gat tussen wat je elke maand uitgeeft en wat je binnen krijgt maakt het leven namelijk een heel stuk makkelijker.
Om toch even wat tegengewicht te bieden op "studie" , wie niet lang studeert en direct gaat werken bouwt toch financieel een aardige voorsprong op wie pas na jaren studie aan de slag gaat voor een vast loon.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• W1ck1e
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:49:
[...]

Om toch even wat tegengewicht te bieden op "studie" , wie niet lang studeert en direct gaat werken bouwt toch financieel een aardige voorsprong op wie pas na jaren studie aan de slag gaat voor een ast loon.
Wat is toch dat vlekje in mijn achteruitkijkspiegel dat maar steeds groter wordt ?

• TTMJ!
FijneKnul schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:51:
[...]

Beetje een rare interpretatie van het woord slachtoffers dit

• TTMJ!
[...]

Om toch even wat tegengewicht te bieden op "studie" , wie niet lang studeert en direct gaat werken bouwt toch financieel een aardige voorsprong op wie pas na jaren studie aan de slag gaat voor een ast loon.
Dat is ook een goed punt. Iemand met MBO is potentieel rond de 19e al 2-3jr fulltime aan de slag.

• IvoB2
  • Niet online
TTMJ! schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:03:
[...]

Dat is ook een goed punt. Iemand met MBO is potentieel rond de 19e al 2-3jr fulltime aan de slag.
Idd, en vergeet niet dat de verdienkloof tussen "lang studeren" en een op het terrein geschoolde vakman die van aanpakken weet steeds kleiner wordt als het tegenwoordig op sommige vlakken al niet gekeerd is.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:30
[...]

Om toch even wat tegengewicht te bieden op "studie" , wie niet lang studeert en direct gaat werken bouwt toch financieel een aardige voorsprong op wie pas na jaren studie aan de slag gaat voor een vast loon.
Nee het tegengeluid is dat je naar jezelf moet kijken en moet doen wat je zelf nodig hebt. Als dat een studie is om te doen wat je wil doen. Ga dat doen want dat vind je leuk en dat komt overal in naar voren. Voldoende mensen gezien die de studie maar deden omdat het moest/ ze niet beter wisten en dat waren ook toevallig de mensen met moeite om een baan te vinden.
En als je geen studie nodig hebt / kunt beginnen op wat je wil doen is dat toch mooi meegenomen?

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Sparen vanuit een bijbaan bij de AH is wast lastig aan de factor 'geluk' toe te schrijven. Dat lijkt me verstandig handelen - en dat zou iedereen dus moeten kunnen.
Zo werkt het helaas niet. Het leven is niet zo maakbaar, en geluk en omgeving, zaken buiten je invloed, hebben een groot effect op of jij wel of niet kunt sparen met je bijbaantje.

Het vroeg wegvallen van een ouder, verslavingsproblematiek in de familie, psychische of fysieke problemen, werkloze ouder(s) het zijn zomaar wat zaken die veel voorkomen bij veel mensen waardoor je bijvoorbeeld vroegtijdig het huis uit moet, of je focus en energie heel ergens anders ligt.

Kunnen sparen is een juiste keuze, maar één die voortkomt uit geluk en omgeving. Niet iedereen kan dat en dat is geen keuze. Ik ken er genoeg die op hun 18e zonder ouderlijk vangnet een eigen huishouden moesten draaien. Leuk dat je tot in je 20e bij papa en mama aan tafel wat kunt sparen, maar dat is weinig verdienstelijk qua eigen rol.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is toch allemaal relatief? Is er eentje in jouw klas die op 18-jarige leeftijd er alleen voor staat vanwege alle redenen die je noemt dan heeft diegene pech, de rest die nog thuis woont en spaart is de norm en dat is normaal. Is iedereen op die leeftijd het huis uit maar is er eentje welke wel gratis bij pa&ma kan blijven sparen dan zal die in de ogen van de meerderheid geluk hebben.

• St4ck3r
rube schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:33:
[...]

Je bedoelt wat anders dan je schrijft als je zelf geen kinderen bent vergeten :P
Zo. Daar had ik even koffie voor nodig. Heb het aangepast

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dat hebben we de eerste 6 jaar dat we een huis hadden ook gedaan. Daardoor konden we na 6 jaar dat huis verkopen en een duurder huis terugkopen waar nog heel veel geld in moest. Daardoor hebben 10 jaar lang niet heel veel kunnen besparen (alles ging het huis in), maar wonen we er al wel 20 jaar zeer gelukkig. We hadden waarschijnlijk een veel grotere buffer kunnen hebben als we in ons eerste huis waren blijven wonen, maar daar had ik inderdaad geen 30 jaar in willen leven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Brazos schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:48:
[...]

Zo werkt het helaas niet. Het leven is niet zo maakbaar, en geluk en omgeving, zaken buiten je invloed, hebben een groot effect op of jij wel of niet kunt sparen met je bijbaantje.

Het vroeg wegvallen van een ouder, verslavingsproblematiek in de familie, psychische of fysieke problemen, werkloze ouder(s) het zijn zomaar wat zaken die veel voorkomen bij veel mensen waardoor je bijvoorbeeld vroegtijdig het huis uit moet, of je focus en energie heel ergens anders ligt.

Kunnen sparen is een juiste keuze, maar één die voortkomt uit geluk en omgeving. Niet iedereen kan dat en dat is geen keuze. Ik ken er genoeg die op hun 18e zonder ouderlijk vangnet een eigen huishouden moesten draaien. Leuk dat je tot in je 20e bij papa en mama aan tafel wat kunt sparen, maar dat is weinig verdienstelijk qua eigen rol.
Ik ga niet ontkennen dat de thuissituatie een factor is. Echter, in mijn omgeving zijn ook mensen te vinden die het niet makkelijk hebben of gehad hebben, maar hier uiteindelijk wel (deels) uitgeklommen zijn door een stap terug te doen en de juiste prioriteiten te stellen.

Geen enkele situatie is hetzelfde, maar ik geloof wel dat er altijd een weg naar voren is. Probleem is dat mensen dit vaak niet voor zich zien omdat ze middenin de shit zitten. En juist door die shit maken ze alleen maar meer slechte keuzes. De visueze cirkel zeg maar.

Het slechtste wat je kan doen is bij de pakken neerzitten en geloven dat dit nou eenmaal je lot is. Is nergens voor nodig, maar ergens begrijp ik het ook wel weer.

Have you tried turning it off and on again?

• W1ck1e
  • Nu online
Ik denk dat bij pech en geluk in beide gevallen een compounding effect aan de orde is.
Maar dat het tij wel kan keren is uiteraard ook zo.

• Rubbergrover1
[...]

Wat al gemeld is, het hangt sterk af van het soort werk dat je doet of wil doen of dit op de lange termijn goed uitpakt. Ik ken te veel voorbeelden van mensen die hun studie niet hebben afgemaakt en bij sollicitaties/mogelijke promoties de kans zijn misgelopen omdat ze niet dat papiertje hadden. En zo niet aantoonbaar konden maken dat ze HBO/Universitair niveau hadden.

De eerste jaren, wellicht zelfs de eerste decennia, speelt dat misschien niet zo. Maar op termijn gaat dat hem toch vaak wreken. Uiteraard kun je dan nog wel een studie naast het werk gaan doen, maar dat vergt vaak een flinke inspanning. discipline en tijd (zowel uren als doorlooptijd). Wat in combinatie met andere zaken (zoals een gezin) niet altijd even lekker werkt.

• IvoB2
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:54:
Wat al gemeld is, het hangt sterk af van het soort werk dat je doet of wil doen
Dit dus.
Ieder zijn mening en eigen ervaring maar de mijne is dan weer dat de tijd dat het een no brainer was om met een univ papier op zak op termijn significant meer te verdienen dan het uurloon zonder dat papier ligt al even achter ons.
Het komt gewoon neer op vraag een aanbod.
En dan hangt hangt het idd af wat je specifieke skills zonder diploma en met een specifiek univ diploma zijn.
En de klassieke tijd om er van uit te gaan dat mannetje plus vrouwtje gevolgd door twee kindjes en huisje de standaard zijn begint ook steeds meer te vervagen.

Om on topic te blijven, mijn ervaring en van mijn vier kinderen is dat net diegenen die op hun 18de zijn beginnen te verdienen tien tot 15 jaar later een grotere financiële buffer hebben dan diegenen met een rits hogere en univ diploma's op zak.
Uiteraard staan daar weer tegengestelde ervaringen tegenover.

Om over een "gemiddelde buffer" op een spaarrekening te spreken vind ik persoonlijk een moeilijke. De ene maand is nl. de andere niet. :)
Om nog eens een update te geven hoe het hier nu gesteld is:
Members only:
Ps. voor de partner betreft het iets in dezelfde grootorde.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2026 11:47 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:55
Je doet helemaal niks fout. Zo te lezen heb je een scheiding achter de rug en ben je daar (financieel) doorheen gekomen. Je hebt een buffer voor de belangrijke zaken en een overwaarde waar je echt blij mee mag zijn.

De buffer is niet genoeg om lang zonder baan te overleven, maar je zou wanneer je je huis verkoopt wel bijna hypotheekvrij kunnen leven in een andere regio. Althans, ik gok dat je in een dure regio zit. Niet ideaal, maar je hebt opties. En dat is al beter dan een hoop anderen.

Puur op basis van vermogen doe je het absoluut niet slecht. Hoewel het geen vrije buffer is kun je het in geval van nood nog altijd inzetten.

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:31:
[...]

Dit dus.
Ieder zijn mening en eigen ervaring maar de mijne is dan weer dat de tijd dat het een no brainer was om met een univ papier op zak op termijn significant meer te verdienen dan het uurloon zonder dat papier ligt al even achter ons.
Het komt gewoon neer op vraag een aanbod.
En dan hangt hangt het idd af wat je specifieke skills zonder diploma en met een specifiek univ diploma zijn.
En de klassieke tijd om er van uit te gaan dat mannetje plus vrouwtje gevolgd door twee kindjes en huisje de standaard zijn begint ook steeds meer te vervagen.

Om on topic te blijven, mijn ervaring en van mijn vier kinderen is dat net diegenen die op hun 18de zijn beginnen te verdienen tien tot 15 jaar later een grotere financiële buffer hebben dan diegenen met een rits hogere en univ diploma's op zak.
Uiteraard staan daar weer tegengestelde ervaringen tegenover.
Dat ligt m.i. ook samen met de economische situatie de laatste jaren (decennium). Want wat je mooi zegt, het komt gewoon neer op vraag een aanbod. Zolang je de banen voor het kiezen hebt, is het geen issue of je wel of niet dat papiertje hebt. Maar juist als het economisch wat minder is, en de werkgevers weer de keus hebben, zijn de mensen zonder papiertje vaak de eersten die afvallen. Na de eeuwwisseling en tijdens de creditcrisis was het toch wat lastiger dan tijdens de voorspoedige jaren die deze eeuw ook vaak zijn voorgekomen.

De kans is vrij groot dat er tijdens de decennia van de werkcarrière ook zulk soort tijden van malaise zijn. Als je dan ontslagen wordt, en tussen de andere werklozen mét papiertje moet concurreren om een nieuwe baan, wordt het toch een ander verhaal.

• IvoB2
  • Niet online
Jij hebt blijkbaar het laatste decennia geen loodgieter, schrijnwerker, dakwerker,..... meer moeten aanspreken?
Mijn huidige partner (die wel univ diploma's heeft) zit bv. in de IT waar de papiertjes nogal dik gezaaid zijn. Het managementoverleg gaat er de laatste tijd vooral over wie zal moeten vertrekken omdat bepaalde functies waar een IT'er met papiertje een halve dag tot een dag over doet door AI in te vullen omdat deze dat in no time (goedkoper) uitgevoert.
Het gaat (daar) dus al niet meer over welke mens het beste papiertje heeft maar wie er vervangbaar is door veel goedkopere opties.
De skills van een vakman (of andere specifieke beroepen) zomaar vervangen door een goedkopere machine zie ik nog niet zo vlug gebeuren. Eerder het tegendeel.

Soit, is ook niet on topic dus ik laat het wat dit betreft hierbij.
Terug naar de buffer dan maar?

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 10-09-2026 12:15 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002

Wailing_Banshee

You're Next

Zenomyscus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:45:
[...]
De buffer is niet genoeg om lang zonder baan te overleven, maar je zou wanneer je je huis verkoopt wel bijna hypotheekvrij kunnen leven in een andere regio. Althans, ik gok dat je in een dure regio zit. Niet ideaal, maar je hebt opties. En dat is al beter dan een hoop anderen.
Die basis buffer is voldoende om in ieder geval een paar maanden zonder baan te overleven, zeker als je dan ook gelijk je huidige patroon aanpast en waar mogelijk gaat snijden.

Wij waren heel gelukkig toen we voor het eerst die hoeveelheid op de bank hadden staan. Gewoon, staan, geen enkel ander doel dan "we hebben het". Tot dat moment had elke cent op de (spaar)rekening een doel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Rubbergrover1
IvoB2 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:08:
Jij hebt blijkbaar het laatste decennia geen loodgieter, schrijnwerker, dakwerker,..... meer moeten aanspreken?
Mooi voorbeeld van beroepsgroepen waar tijdens de financiële crisis grote klappen zijn gevallen. Waarna de goed gekwalificeerde mensen later wel weer aan het werk kwamen, of voor zichzelf konden beginnen. Dus: zorg voor een goede opleiding en ga niet zomaar zonder enige opleiding ergens werken.
Mijn huidige partner (die wel univ diploma's heeft) zit bv. in de IT waar de papiertjes nogal dik gezaaid zijn. Het managementoverleg gaat er de laatste tijd vooral over wie zal moeten vertrekken omdat bepaalde functies waar een IT'er met papiertje een halve dag tot een dag over doet door AI in te vullen omdat deze dat in no time (goedkoper) uitgevoert.
Het gaat (daar) dus al niet meer over welke mens het beste papiertje heeft maar wie er vervangbaar is door veel goedkopere opties.
De skills van een vakman (of andere specifieke beroepen) zomaar vervangen door een goedkopere machine zie ik nog niet zo vlug gebeuren. Eerder het tegendeel.
Zeker, daarom is het goed om je tot zo'n vakman te laten scholen. En dus niet op jonge leeftijd al gaan werken, maar een opleiding te volgen.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13-09 20:32
B-Real schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:32:
[...]

Daar vul ik voor mij persoonlijk nog aan toe:
- Studie kunnen afronden zonder studieschuld, de generatie na mij mocht lenen. Niet op kamers gezeten overigens, qua reistijd was dat niet nodig.
- Voordat ik afgestudeerd was, had ik werk. Deels eigen verdienste, want ik werd gevraagd. Generatie voor mij had te maken met een veel krappere arbeidsmarkt waardoor werk vinden ook niet vanzelfsprekend was
- Een jaar fulltime aan het werk en op mijn starterssalaris een eigen woning gekocht. De huizenmarkt krabbelde net weer op, van gekte was nog geen sprake. Zelfs een fractie onder de vraagprijs gekocht.
- Vergeleken met nu een zeer gunstige rente. Helaas niet tot het einde vast gezet, maar hij loopt nog wel even door.
- Bij verhuizing geprofiteerd van overwaarde, waardoor verhogen van de hypotheek niet nodig was. We hoefden/wilden niet op het maximale lenen.

Er is een generatie na mij die:
- Met een (flinke) studieschuld afstudeert
- Als starter met zijn tweeën, laat staan alleen, geen huis kunnen kopen vanwege de hoge prijzen
- Maximaal moeten lenen, tegen een een veel hogere rente

Zeker een factor geluk cq juiste moment op de juiste plek. Daar ga ik de rest van mijn leven voordeel van hebben vermoed ik, besef ik mij maar al te goed.

Neemt niet weg dat er ook een flink stuk eigen verdienste in zit vwb studie, carrière, kansen grijpen én creëren. Aangevuld met keuzes, wij willen/hoeven bijvoorbeeld niet groter/duurder te wonen dan we nu doen al zouden de financiën het prima toelaten. Vind het een heerlijke gedachte dat de woonlasten nog jaren hetzelfde zijn en agv alleen al indexatie steeds wat minder pijn doet.
Helemaal mee eens, stuk voor stuk punten die je zeker wel onder geluk hebben kunt vatten.

Mijn slechtste financiele beslissing ooit was een scheiding in gang zetten in 2013, en daarbij ons huis uit 2007 moeten verkopen. Plus PA moeten betalen. Ik zit nog op de blaren, heb prive geen buffer. Wel een holding met wat waarde, die deelneemt aan een BV met flink wat waarde, dus ik maak me geen zorgen over de toekomst.
Ik zou spijt kunnen hebben dat ik uberhaupt ooit met die man getrouwd was, maar ja, toen leek trouwen een goed idee. Ook financieel, want hij werkte met zijn MBO al een jaar of 5 meer dan fulltime terwijl ik studeerde, en hij woonde thuis, dus had een flinke buffer.

Het leven loopt zoals het loopt, je maakt keuzes die op dat moment het beste lijken, en achteraf zul je voor jezelf altijd verantwoorden waarom die keuzes goed waren.
Maar onderschat nooit de factor geluk, als je jezelf vergelijkt met anderen en vindt dat je het zo goed gedaan hebt.

Het beste tijdstip om te starten met sparen/beleggen was vroeger, de op een na beste is nu.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:47

GG85

.......

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door GG85 op 11-09-2026 18:51 ]

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

JRR

Members only:

• Kevf
Brazos schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:48:
[...]

En toch ben ik het hier niet mee eens. Geen zin om in details te treden maar ben zwaar zat aan het volwassen leven begonnen. En thuis hadden we het ook niet breed. Dat zorgde er voor dat, zodra meer beschikbaar kwam, ik meer wilde. Maar als ik toen had geweten wat ik nu weet over geld had ik hele andere keuzes gemaakt en was ik bijvoorbeeld nog een jaar of wat blijven zitten in mijn huurappartement van 240 gulden ipv een huis kopen.

Ronald Read stierf op 92 jarige leeftijd met 8 miljoen in zijn portfolio en was altijd pompbediende geweest. Hij deed niks anders sober leven en elke maar beleggen. Daar staat tegenover dat 40% van de Amerikanen met een salaris boven de 100k in Amerika (weet even van salaris naar salaris leven, dat geldt ook nog voor 30% van de mensen met een salaris boven de 250k.

Het enige waar je 'geluk' mee moet hebben is dat iemand je zaken uitlegt als de waarde van tijd en geld, compounding interest, opportunity costs, zuinig leven etc.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 22:04

***members only***

Heb de hoop dat als de kinderen (zij heeft er 3) uit huis gaan en haar woning verkopen we in 1 klap hypotheek vrij zijn. Maargoed, gezien de huidige woningmarkt...
De enige “fout” in mijn optiek zou hier zijn om bij verkoop van één van de woningen te gaan voor hypotheek vrij.

Verder heb jij, zelfstandig, als vermoedelijk ook gezamenlijk met de nieuwe partner, gezamenlijk best een aardig vermogen. Maar zit het momenteel voor jezelf vooral in stenen. Behouden van liquide vermogen geeft veel financiële vrijheid. Dus ook al blijven maandlasten hoger, heeft dat voor mijzelf toch altijd de voorkeur boven versneld aflossen van een hypotheek.

Deels is dat natuurlijk persoonlijk, maar te overwegen. Beetje afhankelijk van ook hoe je de financiën met de nieuwe partner regelt uiteraard.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 23:51
[...]

wel met ouders die hem het geld lieten houden en waarschijnlijk voorleefden hoe je moet sparen. Ik ken ook kinderen die op maandag zakgeld kregen en dat op vrijdag aan hun ouders moesten uitlenen zodat er te eten was het weekend. Dan kun je als kind weinig sparen van je bijbaantje.

• Gee1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:26
Members only:
Ik ben erg onhandig met geld en nog steeds aan het leren, dus dacht waarom niet toevoegen aan het topic. Ben op dit moment het enige inkomen, mijn partner is bezig met immigratie en nieuwe studie. Ben wel trots op het consistent beleggen, hopelijk in de nabije toekomst een wat betere buffer opbouwen. Ik kan namelijk wel zeggen dat dit een enorm oncomfortabele situatie is om in te zitten qua buffers, heel veel hopen dat het nog even iets langer volhoud

• Rubbergrover1
Gee1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:47:
***members only***

Ik ben erg onhandig met geld en nog steeds aan het leren, dus dacht waarom niet toevoegen aan het topic. Ben op dit moment het enige inkomen, mijn partner is bezig met immigratie en nieuwe studie. Ben wel trots op het consistent beleggen, hopelijk in de nabije toekomst een wat betere buffer opbouwen. Ik kan namelijk wel zeggen dat dit een enorm oncomfortabele situatie is om in te zitten qua buffers, heel veel hopen dat het nog even iets langer volhoud
Houd je maandelijks wel wat geld over waarmee je een buffer kunt opbouwen/uitbreiden? In dat geval zou je een maandelijkse automatische inleg kunnen overwegen, kort nadat het salaris wordt bijgeschreven. Als je begint met automatisch bv 50 euro elke maand naar de spaarrekening overmaken, dan is dat iets waarvan het misschien tijdens de maand niet eens opvalt dat het geld 'weg is', maar zo bouw je wel stapje voor stapje je buffer uit.

• Gee1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:26
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:50:
[...]

Houd je maandelijks wel wat geld over waarmee je een buffer kunt opbouwen/uitbreiden? In dat geval zou je een maandelijkse automatische inleg kunnen overwegen, kort nadat het salaris wordt bijgeschreven. Als je begint met automatisch bv 50 euro elke maand naar de spaarrekening overmaken, dan is dat iets waarvan het misschien tijdens de maand niet eens opvalt dat het geld 'weg is', maar zo bouw je wel stapje voor stapje je buffer uit.
Dat is een super tip, eigenlijk niet over nagedacht als ik eerlijk ben. Heb beleggen ook via automatische inleg elke maand, maar voor de buffer is dat ook een goed idee. Ik denk dat ik vastloop op dat een buffer hoog 'moet' zijn en dus een lage maandelijkse inleg geen nut heeft. Dankjewel, soms hoeft het ook niet moeilijk te zijn

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Gee1 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:55:
[...]

Dat is een super tip, eigenlijk niet over nagedacht als ik eerlijk ben. Heb beleggen ook via automatische inleg elke maand, maar voor de buffer is dat ook een goed idee. Ik denk dat ik vastloop op dat een buffer hoog 'moet' zijn en dus een lage maandelijkse inleg geen nut heeft. Dankjewel, soms hoeft het ook niet moeilijk te zijn
Uiteindelijk is het fijn als een buffer groot is, maar je moet ergens beginnen.
Allereerst zou hij minstens zo groot moeten zijn dan je 1 maand je vaste lasten kan afbetalen, voor het geval er bij je werkgever iets mis gaat waardoor een keer je salaris te laat wordt uitbetaald.
Daarna wil je je buffer opbouwen tot hij groot genoeg is om onverwachte kosten op te vangen die kritiek zijn.

Als je niet zonder auto naar je werk kan komen moet je reparatiekosten kunnen opvangen.
Als je wasmachine kapot gaat wil je die ook wel snel willen kunnen vervangen.

Met dat in het achterhoofd rustig gaan opbouwen en niks er uit halen, apart portje en alleen inleggen.
Uiteindelijk kan je de grens steeds verder verleggen, tot je tevreden kan zijn over je buffer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
Members only:
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste