Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:10
Advizor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:36:
Ik lees hier dat je vanaf 500k eigen vermogen (wellicht) zou kunnen stoppen met werken. Maar is dat wel zo? Stel je pakt 6-7% rendement per jaar (30-35k) met beleggingen dan is dat vaak toch niet genoeg?
Dat ligt helemaal aan hoe je leeft natuurlijk. Zo kan ik, in m'n eentje, met koophuis waar nog een ton hypotheek op staat, momenteel prima rondkomen van 20k per jaar. Als m'n huis afbetaald zou zijn, dan zou het met 15k ook wel lukken.

Dus 30k of meer zou ruimschoots genoeg voor mij zijn. Voor jou, en vele anderen, is dat mogelijk niet genoeg. Maar dat jij het niet kan, betekent niet dat een ander het ook niet kan ;)

En je hoeft niet alleen maar van je rendement te leven natuurlijk. Mocht de markt een keer naar beneden gaan, en je behaalt niet de 20/30/50k die je nodig hebt, dan kan je ervoor kiezen om in het ergste geval een deel van je bestaande ~500k op te snoepen. Niet leuk natuurlijk, maar dan hoef je tenminste niet je huis uit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Ik lees hier dat je vanaf 500k eigen vermogen (wellicht) zou kunnen stoppen met werken. Maar is dat wel zo? Stel je pakt 6-7% rendement per jaar (30-35k) met beleggingen dan is dat vaak toch niet genoeg? Daarbij moet de beurs dan blijven stijgen en dat lijkt me komende jaren ook geen garantie.

Anyway, onze situatie.

***members only***

Geld wat we apart zetten en hebben staan voor de kinderen (studie etc) heb ik niet meegerekend. Door onze lage hypotheek kunnen we ca. 1,5k sparen per maand. Een deel daarvan gaat ook weer op aan vakantie en dergelijke.
Ik heb het gevoel dat we zaken beter kunnen inregelen. Spaargeld vastzetten tegen hoger % bijvoorbeeld.
Iemand tips?
beter inregelen waarvoor? Je hebt relatief weinig geld in spaargeld of beleggingen maar dan weer relatief veel in stenen. Dat is een keuze maar heeft wel voor- en nadelen. Het nadeel is dat je niet meer bij geld in stenen kunt tot je verkoopt of een nieuw hypotheekdeel opent met alle gedoe vandien. Dus afhankelijk van je doelen zou ik vooral niet meer geld in dat huis stoppen en als een gek gaan beleggen. Ook stel ik me voor dat iemand met jouw baan lekker verdiend en je hebt lage lasten door lage hypotheek, dus je kunt ook kijken naar iets meer dan 1,5k per maand overhouden. Ik vind dat namelijk niet heel hoog gezien het totale plaatje. Om je een beeld te geven, wij houden bijna het dubbele over elke maand en hebben een hypotheek die 2x zo hoog is en verder 2 net-onder-modale inkomens en 1 kindje op de opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:08
Hahn schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Dat ligt helemaal aan hoe je leeft natuurlijk. Zo kan ik, in m'n eentje, met koophuis waar nog een ton hypotheek op staat, momenteel prima rondkomen van 20k per jaar. Als m'n huis afbetaald zou zijn, dan zou het met 15k ook wel lukken.

Dus 30k of meer zou ruimschoots genoeg voor mij zijn. Voor jou, en vele anderen, is dat mogelijk niet genoeg. Maar dat jij het niet kan, betekent niet dat een ander het ook niet kan ;)
Mee eens hoor, ik ging in mijn voorbeeld inderdaad uit van mijn eigen situatie (gezin met jonge kinderen).
Fr33z schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

beter inregelen waarvoor? Je hebt relatief weinig geld in spaargeld of beleggingen maar dan weer relatief veel in stenen. Dat is een keuze maar heeft wel voor- en nadelen. Het nadeel is dat je niet meer bij geld in stenen kunt tot je verkoopt of een nieuw hypotheekdeel opent met alle gedoe vandien. Dus afhankelijk van je doelen zou ik vooral niet meer geld in dat huis stoppen en als een gek gaan beleggen. Ook stel ik me voor dat iemand met jouw baan lekker verdiend en je hebt lage lasten door lage hypotheek, dus je kunt ook kijken naar iets meer dan 1,5k per maand overhouden. Ik vind dat namelijk niet heel hoog gezien het totale plaatje. Om je een beeld te geven, wij houden bijna het dubbele over elke maand en hebben een hypotheek die 2x zo hoog is en verder 2 net-onder-modale inkomens en 1 kindje op de opvang.
Dat is niet echt een keuze geweest. Ik heb dit huis (nieuwbouw) ca. 7,5 jaar geleden gekocht voor 225k met een hypotheek van 175k. De overwaarde komt grotendeels door de overspannen huizenmarkt. Overwaarde opnemen is ook niet echt een optie tegen 4% rente momenteel. Hetzelfde geldt voor groter gaan wonen. Dat betekent extra hypotheek dus meer maandlasten en minder sparen, etc.

We sparen momenteel 'slechts' 1,5k mede doordat mijn vrouw dit jaar minder is gaan werken (16u/week), totdat de kinderen beiden op de basisschool zitten. Zo heeft zij meer tijd voor ze nu ze nog zo klein zijn.
Daarnaast is het ook deels een keuze qua uitgaven. We gaan 2 of 3x per jaar op vakantie, regelmatig uit eten, vaak dagjes uit, een efteling abonnement, etc. Daarmee proberen we een soort balans te vinden tussen het nu genieten, en ook denken aan later. Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:41
Ik lees hier dat je vanaf 500k eigen vermogen (wellicht) zou kunnen stoppen met werken. Maar is dat wel zo? Stel je pakt 6-7% rendement per jaar (30-35k) met beleggingen dan is dat vaak toch niet genoeg? Daarbij moet de beurs dan blijven stijgen en dat lijkt me komende jaren ook geen garantie.
Hangt vooral ook af van je verdere uitgaven. Het betreft dan vaak de situatie van 5 ton vermogen en een afgelost huis. Want een groot deel van de normale uitgaven bestaat vaak uit de hypotheeklasten. Dan is dat prima te doen. Zeker als je er rekening mee houdt dat je op een gegeven moment AOW krijgt. En een groot deel van je vermogen dus alleen nodig is om te periode tot de AOW leeftijd te overbruggen.

Als je dan ook nog een aantal jaar pensioenopbouw bij je werkgever hebt gehad, en zo ook na je AOW leeftijd nog een extra inkomen hebt, kan het goed zijn dat je een groot deel van je vermogen kunt 'opmaken' voor je AOW leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:46
Leeftijd: 35
Opleiding(en): MBO facilitair leidinggevende
Huidige functie: IT-Consultant

Type woning: Eengezinswoning koop
Partner: Nee
Kinderen: Nee

Bank:Rabobank
Rentepercentage: ?
Totale buffer: 1K

Belegd in aandelen: 7K

Ik bezit zo min mogelijk geld. Vermogen heb ik maar dat zit in mijn woning waar ik nu 7 jaar woon, 1.5 ton aan overwaarde inmiddels en mijn ouders hebben geld mocht ik geld nodig hebben. Nee ik ben niet verwend alleen hun doen niets met hun spaargeld op de bank, als ik een keer geld nodig heb leen ik het en betaal ik ze terug zoals ik dat altijd gedaan heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
Hightechsoul schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:45:
Leeftijd: 35
Opleiding(en): MBO facilitair leidinggevende
Huidige functie: IT-Consultant

Type woning: Eengezinswoning koop
Partner: Nee

Bank:Rabobank
Rentepercentage: ?
Totale buffer: 1K

Belegd in aandelen: 7K

Ik bezit zo min mogelijk geld. Vermogen heb ik maar dat zit in mijn woning waar ik nu 7 jaar woon, 1.5 ton aan overwaarde inmiddels en mijn ouders hebben geld mocht ik geld nodig hebben. Nee ik ben niet verwend alleen hun doen niets met hun spaargeld op de bank, als ik een keer geld nodig heb leen ik het en betaal ik ze terug zoals ik dat altijd gedaan heb
Heb er even over nagedacht en het is in theorie niet verkeerd. Je kiest voor all-in op je woning. Voor mij zou het grootste probleem de afhankelijkheid zijn, maar je hebt wellicht een sterke en gezonde band met je ouders.

Twee vragen:

1) Gezien je situatie en de 150.000 euro overwaarde. Het moet toch ook makkelijk voor jou zijn om iets van 5k of 10k aan buffer aan te houden op een eigen spaarrekening? Lijkt mij veel handiger voor wanneer je eens iets groters wil of moet kopen. In jouw geval moeten je ouders aan de slag en ga jij het daarna in stappen terugbetalen. Heb je 10k liggen, dan kun je op zich 99% van de nodige aankopen zelf financieren.

2) Wat is het plan nadat je huis volledig is afbetaald? Ik zou aanraden om dat plan alvast te starten naast je huidige strategie om al je vermogen in stenen te stoppen. Beter om meerdere potjes op te bouwen. En als in dat plan ook sparen staat, dan hoef je niet meer geld van je ouders in te zetten.

Heb op zich nog wel meer vragen, het klinkt als een interessante situatie. Misschien wil je het wat toelichten. Het waarom en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 15:25
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Advizor schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:12:
[...]

Mee eens hoor, ik ging in mijn voorbeeld inderdaad uit van mijn eigen situatie (gezin met jonge kinderen).

[...]

Dat is niet echt een keuze geweest. Ik heb dit huis (nieuwbouw) ca. 7,5 jaar geleden gekocht voor 225k met een hypotheek van 175k. De overwaarde komt grotendeels door de overspannen huizenmarkt. Overwaarde opnemen is ook niet echt een optie tegen 4% rente momenteel. Hetzelfde geldt voor groter gaan wonen. Dat betekent extra hypotheek dus meer maandlasten en minder sparen, etc.

We sparen momenteel 'slechts' 1,5k mede doordat mijn vrouw dit jaar minder is gaan werken (16u/week), totdat de kinderen beiden op de basisschool zitten. Zo heeft zij meer tijd voor ze nu ze nog zo klein zijn.
Daarnaast is het ook deels een keuze qua uitgaven. We gaan 2 of 3x per jaar op vakantie, regelmatig uit eten, vaak dagjes uit, een efteling abonnement, etc. Daarmee proberen we een soort balans te vinden tussen het nu genieten, en ook denken aan later. Keuzes...
OK, klinkt allemaal prima maar je vraagt "is er iets beter in te regelen"? Het antwoord is denk ik nee. Je hebt niet genoeg spaargeld om echt verschil te maken met 1% meer rente bij trade republic, dus laat dat maar zitten. Verder lijkt jullie situatie prima comfortabel maar ben je niet op weg om relatief vroeg te kunnen stoppen met werken. Die 500k als richtbedrag is niet nuttig, het gaat er om dat je de verhouding tussen je uitgaven en vermogen ziet. Als je van 2k per maand rondkomt bijv. dan ben je met 500k vermogen heel erg ver. Maar als je meer richting de 4k aan uitgaven zit dan is dat lastiger want je geld is gewoon veel sneller op. Ik denk wel dat er getallen missen in je overzicht want je hebt blijkbaar een heel goedkoop huis en denkt 1,5k over te houden elke maand. Maar tegelijk is er nou niet een mega-berg liquide middelen (spaargeld/beleggingen etc.). Dat rijmt niet. Is niet erg maar pas op voor teleurstellingen of jezelf te rijk te rekenen terwijl je eigenlijk veel meer uitgeeft dan je denkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Azer schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 23:50:
Ook maar mijn eigen gegevens posten dan:

***members only***

Voornamelijk een hoge buffer omdat ik gewoon lage vaste lasten heb. Mijn vaste lasten zijn ongeveer 50% van ons inkomen, waardoor we elke maand flink kunnen sparen en ook nog leuke dingen kunnen doen.
Na 10 jaar maar weer eens een update:
Members only:

In 2020 en 2021 flinke klappers gemaakt met crypto, waardoor mijn vermogen onverwachts in een korte tijd flink is gegroeid. In 2022 bijna alles uit crypto gehaald. Hypotheek voor ongeveer 50% afgelost en begonnen met beleggen in aandelen. Op dit moment heb ik nog veel te veel cash in handen, ik ben mijn portfolio langzaam aan het herbalanceren om een groter percentage in aandelen te hebben. Ik durfde dit echter niet lump sum te doen, dus ik hevel elke maand wat over.

Eerlijk gezegd heb ik niet perse een doel met het geld. Eerder met pensioen moet sowieso wel lukken, mocht ik dat willen. Ik ben nu als ZZP'er ook een pensioenbeleggingspot aan het opbouwen, omdat dat fiscaal erg aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Azer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Na 10 jaar maar weer eens een update:

***members only***

In 2020 en 2021 flinke klappers gemaakt met crypto, waardoor mijn vermogen onverwachts in een korte tijd flink is gegroeid. In 2022 bijna alles uit crypto gehaald. Hypotheek voor ongeveer 50% afgelost en begonnen met beleggen in aandelen. Op dit moment heb ik nog veel te veel cash in handen, ik ben mijn portfolio langzaam aan het herbalanceren om een groter percentage in aandelen te hebben. Ik durfde dit echter niet lump sum te doen, dus ik hevel elke maand wat over.

Eerlijk gezegd heb ik niet perse een doel met het geld. Eerder met pensioen moet sowieso wel lukken, mocht ik dat willen. Ik ben nu als ZZP'er ook een pensioenbeleggingspot aan het opbouwen, omdat dat fiscaal erg aantrekkelijk is.
Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:46
Playa del C. schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:06:
[...]

Heb er even over nagedacht en het is in theorie niet verkeerd. Je kiest voor all-in op je woning. Voor mij zou het grootste probleem de afhankelijkheid zijn, maar je hebt wellicht een sterke en gezonde band met je ouders.

Twee vragen:

1) Gezien je situatie en de 150.000 euro overwaarde. Het moet toch ook makkelijk voor jou zijn om iets van 5k of 10k aan buffer aan te houden op een eigen spaarrekening? Lijkt mij veel handiger voor wanneer je eens iets groters wil of moet kopen. In jouw geval moeten je ouders aan de slag en ga jij het daarna in stappen terugbetalen. Heb je 10k liggen, dan kun je op zich 99% van de nodige aankopen zelf financieren.

2) Wat is het plan nadat je huis volledig is afbetaald? Ik zou aanraden om dat plan alvast te starten naast je huidige strategie om al je vermogen in stenen te stoppen. Beter om meerdere potjes op te bouwen. En als in dat plan ook sparen staat, dan hoef je niet meer geld van je ouders in te zetten.

Heb op zich nog wel meer vragen, het klinkt als een interessante situatie. Misschien wil je het wat toelichten. Het waarom en hoe.
Veel spaargeld heb ik in mijn geval niet nodig ben ik van mening. De grootste incidentele uitgave is vaak de auto. Die lease ik via mijn werkgever, geen onvoorziene kosten en volledig verzekerd.

In sparen ben ik nooit goed geweest maar geef mijn geld wel verantwoord uit, zo schaf ik vaak iets aan dat de waarde van mijn woning verhoogd. Zoals in afgelopen twee jaar zonnepanelen, hybride warmtepomp en kunststof kozijnen. Airco's komen binnen in Q1 2025

Overigens is het niet zo dat mijn ouders aan de slag moeten als ik geld wil lenen, hun hypotheek is afbetaald en ze hebben dus zeer lage maandlasten. Ze geven niets om spullen, zo rijden ze in een Opel Corsa uit 2015 terwijl ze een gloednieuwe mercedes kunnen aanschaffen bij de dealer

En het laatste punt klinkt lullig maar mijn ouders zijn in de zeventig. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga zijn mijn ouders waarschijnlijk helaas overleden en erf ik samen met mijn twee broers hun woning dat nu al een marktwaarde heeft van bijna 7 ton dus over later maak ik me geen zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:42
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hightechsoul schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Veel spaargeld heb ik in mijn geval niet nodig ben ik van mening. De grootste incidentele uitgave is vaak de auto. Die lease ik via mijn werkgever, geen onvoorziene kosten en volledig verzekerd.

In sparen ben ik nooit goed geweest maar geef mijn geld wel verantwoord uit,
Aan sparen zitten twee kanten, het geeft op twee manieren een buffer. Het spaargeld zelf kan een (incidentele) uitgave opvangen. Maar daarvoor kun je ook aankloppen bij je ouders. Maar tegelijk geeft maandelijks een deel opzij zetten je de ruimte om als bepaalde zaken duurder worden, of je stijging in inkomsten tegenvalt in verhouding tot de prijsstijgingen, die hogere kosten op te vangen zonder dat je meteen in je uitgaven hoeft te snijden. Daarom zie ik het altijd als iets positiefs als je maandelijks een bepaald percentage opzij zet, je creeert zo een veiligheidsmarge in je uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-06 17:05
Members only:

Tevreden hoe het nu is, maar wellicht gaan we binnenkort verhuizen waarbij de complete pot met aandelen zullen gebruiken voor het financieren van de woning (+ verkoop woning +overwaarde). Daarnaast zullen we dan een deel(tje) van de spaarpot gebruiken voor wat nieuwe meubelen etc.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Moet zeggen veel mensen met flinke buffers. Zelf geef ik al mijn geld uit aan alles wat ik leuk vindt (met gezin als alleen en met vrienden).

Mijn ouders zijn relatief jong gestorven door plotselinge ziekte. Ze hadden veel plannen om te gaan reizen wanneer ze ouder waren. Dit hebben ze dus nooit kunnen doen. Heb dan ook voorgenomen om alles uit het leven te halen nu en niet te wachten op later. Hou een minimale buffer aan voor grotere aankopen maar verder sparen we elk jaar voor de vakanties (minimaal 4-6 keer per jaar) wat we dan dus direct weer uitgeven.

Members only: title

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-06 14:12
Kleine update na 2 jaar.

Members only:

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
Hightechsoul schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Eens dat veel spaargeld niet nodig is. Je geeft echter aan dat je zo nu en dan wel het spaargeld van je ouders gebruikt. Kan, maar het lijkt mij onnodig.
In sparen ben ik nooit goed geweest maar geef mijn geld wel verantwoord uit, zo schaf ik vaak iets aan dat de waarde van mijn woning verhoogd. Zoals in afgelopen twee jaar zonnepanelen, hybride warmtepomp en kunststof kozijnen. Airco's komen binnen in Q1 2025
Het enige wat telt is hoeveel je maandelijks kunt sparen en welke buffer je aanhoudt. Waar iedereen het daarna aan uitgeeft, mag iedereen zelf weten.
Overigens is het niet zo dat mijn ouders aan de slag moeten als ik geld wil lenen, hun hypotheek is afbetaald en ze hebben dus zeer lage maandlasten. Ze geven niets om spullen, zo rijden ze in een Opel Corsa uit 2015 terwijl ze een gloednieuwe mercedes kunnen aanschaffen bij de dealer
Ik bedoelde meer dat jouw ouders geld moeten overmaken, wanneer jij een groter bedrag wil uitgeven. Dat is niet een hele grote moeite, maar wel extra stappen. Plus jij moet daarna maandelijks die 'lening' weer afbetalen.

Hangt verder van de hoogte van de bedragen af, maar je kunt in de knoei komen met eigendomsrecht en/of belasting op schenkingen. Het klinkt als een onnodig onhandige manier van financiën beheren.
En het laatste punt klinkt lullig maar mijn ouders zijn in de zeventig. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga zijn mijn ouders waarschijnlijk helaas overleden en erf ik samen met mijn twee broers hun woning dat nu al een marktwaarde heeft van bijna 7 ton dus over later maak ik me geen zorgen
Eens. Staat los van hoe je de komende jaren met de buffer om gaat natuurlijk.

Maar goed. Niet dat je iets verkeerd doet, maar ik zou in jouw geval 10k buffer aanhouden (die incidenteel dus gebruikt wordt en daarna weer aangevuld). Waarom niet eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 22:18

Wailing_Banshee

You're Next

worldfastest schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:47:
Moet zeggen veel mensen met flinke buffers. Zelf geef ik al mijn geld uit aan alles wat ik leuk vindt (met gezin als alleen en met vrienden).

Mijn ouders zijn relatief jong gestorven door plotselinge ziekte. Ze hadden veel plannen om te gaan reizen wanneer ze ouder waren. Dit hebben ze dus nooit kunnen doen. Heb dan ook voorgenomen om alles uit het leven te halen nu en niet te wachten op later. Hou een minimale buffer aan voor grotere aankopen maar verder sparen we elk jaar voor de vakanties (minimaal 4-6 keer per jaar) wat we dan dus direct weer uitgeven.
Ben het mee eens dat je niet alleen moet oppotten voor later, maar ik kan niet eens 4 tot 6 keer per jaar op vakantie! Heb maar 5 weken vakantie per jaar....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Ben het mee eens dat je niet alleen moet oppotten voor later, maar ik kan niet eens 4 tot 6 keer per jaar op vakantie! Heb maar 5 weken vakantie per jaar....
Sommige mensen noemen een lang weekend weg ook vakantie. En je kan er vaak nog wel een weekje aan feestdagen bij optellen (koningsdag, hemelvaartsdag, pasen, pinksteren, kerst, nieuwjaar), al valt dat niet elk jaar even gunstig.

Zelf heb ik ook 5 weken vakantiedagen. Maar daar kan ik dan vaak nog prima minimaal 4 vakanties van maken. Als ik een week op wintersport ga in de winter, een week in voorjaar weg waar minimaal een feestdag in zit en een week met kerst vrij neem waar minimaal 1 feestdag in zit dan kan ik in de zomer 2 weken weg en hou ik nog ruimte over voor een vijfde "vakantie" van bijvoorbeeld een 4-daagse stedentrip om een weekend heen.

Maar goed, dat is als alleenstaande wat makkelijker dan als gezin. Als je graag in de zomer 3-4 weken vrij neemt (al dan niet omdat dat met gezin vaak niet anders kan) dan is het natuurlijk lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:54:
[...]
Maar goed, dat is als alleenstaande wat makkelijker dan als gezin. Als je graag in de zomer 3-4 weken vrij neemt (al dan niet omdat dat met gezin vaak niet anders kan) dan is het natuurlijk lastiger ;)
Meestal is dat geen kwestie van 'graag' willen, maar zit je met kinderen daar toch aan vast. En als je dan ook nog ergens naartoe wil, is dat hoogseizoen ook financieel een aderlating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:01
FO op je veertigste… je bent nu 37, kun je uitleggen hoe dat te bewerkstelligen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:23
Hoi!!! schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

FO op je veertigste… je bent nu 37, kun je uitleggen hoe dat te bewerkstelligen?
X in bitcoin kan ook 500k zijn.

Zou het persoonlijk met een huurcontract nog wel risky vinden om al op je 40ste met FO te gaan met een relatief beperkt budget. Dat betekent namelijk ook nog 40-50 jaar huurverhogingen slikken en dat gaat op termijn wel tegen je werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoi!!! schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

Hij hoopt dat zijn huur negatief wordt..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

X in bitcoin kan ook 500k zijn.

Zou het persoonlijk met een huurcontract nog wel risky vinden om al op je 40ste met FO te gaan met een relatief beperkt budget. Dat betekent namelijk ook nog 40-50 jaar huurverhogingen slikken en dat gaat op termijn wel tegen je werken
Ronald.42 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Hij hoopt dat zijn huur negatief wordt..
Wat nog in mijn plan ligt voor ik dat doe: een woning buiten NL kopen. Want ik ben idd niet van plan om nog 40 jaar lang huurverhogingen mee
te pakken. Een afbetaalde woning scheelt een hoop om die stap te maken. En dat is makkelijker buiten NL te regelen dan in NL op 1 inkomen met hypotheek. Dus nee woonlasten gaan niet negatief maar wel praktisch nihil worden op onderhoud en energiekosten na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:09:
Dus nee woonlasten gaan niet negatief maar wel praktisch nihil worden op onderhoud en energiekosten na.
Vergeet onroerende zaak belasting, rioolheffing, waterschapsbelasting en afvalstoffenheffingen niet voor een woning in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

[...]

Wat nog in mijn plan ligt voor ik dat doe: een woning buiten NL kopen. Want ik ben idd niet van plan om nog 40 jaar lang huurverhogingen mee
te pakken. Een afbetaalde woning scheelt een hoop om die stap te maken. En dat is makkelijker buiten NL te regelen dan in NL op 1 inkomen met hypotheek. Dus nee woonlasten gaan niet negatief maar wel praktisch nihil worden op onderhoud en energiekosten na.
Wel jammer dat je dan waarschijnlijk ook meer dan de helft van je toekomstige aow misloopt. Voor veel mensen is dat voor lean FO een welkome aanvullende bron van inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso hangt er hoop van die X bitcoin af, mijns inziens.

Ik heb een veelvoud aan spaargeld en een huis waar nog 100k op openstaat (zou ik in 1x kunnen aflossen) maar FO is echt een pipe dream vooralsnog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:23
[...]

[...]

Je moet dan wel heel veel in bitcoin hebben staan om dit binnen 3 jaar te kunnen doen (en/of hele hoge verwachtingen hebben van bitcoin…)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:31
Waarom praat met nog over bitcoin alsof het relevant is? Al bijna 15 jaar roept men dat het een ton of zelfs een miljoen waard kan zijn. Maar door de ontbrekende use cases is het niets meer dan een hol middel wat men alleen koopt en verkoopt om meer geld te maken.

Het is veel te riskant, het kan opeens flink dalen of zelfs sterk gereguleerd worden. Da’s pech, geld weg.

Ik heb zelf jarenlang aan daytrading gedaan en veel geld verdiend, maar het blijft een nicheproduct die vaak wordt verdedigd met niet kloppende argumenten. Zorg voor een stabiele belegging en kijk lekker op de gereguleerde markt. Dat is saai, gewoontjes en weinig spannend, maar wel veel stabieler en met aanzienlijk minder risico’s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:18
Orangelights23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:32:
Waarom praat met nog over bitcoin alsof het relevant is? Al bijna 15 jaar roept men dat het een ton of zelfs een miljoen waard kan zijn. Maar door de ontbrekende use cases is het niets meer dan een hol middel wat men alleen koopt en verkoopt om meer geld te maken.

Het is veel te riskant, het kan opeens flink dalen of zelfs sterk gereguleerd worden. Da’s pech, geld weg.

Ik heb zelf jarenlang aan daytrading gedaan en veel geld verdiend, maar het blijft een nicheproduct die vaak wordt verdedigd met niet kloppende argumenten. Zorg voor een stabiele belegging en kijk lekker op de gereguleerde markt. Dat is saai, gewoontjes en weinig spannend, maar wel veel stabieler en met aanzienlijk minder risico’s.
je weet in dit scenario niet, of hij ooit 100 bitcoins heeft gekocht en nu met 5 ton, 5 miljoen, of 50 miljoen op crypto zit. :D
In zo'n spaartopic een post maken, en dan 1 getal achterwegen houden zegt dus gewoon niks

Tevens is beleggen, crpyto allemaal gokken. Maar bij Crypto kunnen je winsten en verliezen gewoon heel groot zijn. Je ziet natuurlijk heel veel succes verhalen van mensen die al hun geld in Bitcoin of dergelijke hadden gestopt en nu allemaal in hun zwembroek op een eiland zitten met cocktails in hun handen. EN dat heb je vaak iets sneller bereikt. Tevens filosofie van eigen beheer met crypto ipv banken, instanties is wat voor sommige mensen ook een beetje telt.

[ Voor 18% gewijzigd door dfbt op 03-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:23:
[...]

Ik zie vakanties ook een lang weekend / midweek weg naar een grote stad in Europa. En ik koop ook extra vakantiedagen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 13:16
Inmiddels 2 jaar verder en tijd voor een update

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

***members only***
Ik snap de redenering wel. Het is moeilijk de balans vinden tussen sparen/vermogen opbouwen en nu van het leven te genieten. Ik worstel zelf met hoeveel ik nu eigenlijk op zij moet zetten voor later: pensioen, eventuele ziekte- of zorgkosten, startkapitaal voor de kinderen, enzovoort. Het is allemaal zo abstract en in de toekomst dat ik moeilijk een getal kan zetten op wat "genoeg" is.

En ik heb twee linkerhanden dus geef meer uit aan onderhoud van de woning dan veel anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-06 13:48

***members only***
Ik heb hier intern dus ook een struggle mee. Mijn moeder is helaas dit jaar overleden en dit zet je wel echt aan het denken. Het is geen garantie dat je een X leeftijd gaat halen en ga je dan echt al je geld oppotten todat je er niet meer bent? Mijn moeder heeft dus helaas ook veel geld achtergelaten (zat in de stenen) maar heeft zelf altijd op haar geld moeten letten omdat het niet liquide was. Om dan iemand ziek te zien worden en het einde bereiken. Ja dat is niet wat ik wil. Maar ik ben ook niet goed in geld uitgeven dus ik neem nog even de tijd om na te denken wat te doen. Ik verwacht een groot deel toch over te zetten naar beleggingen en dan eventueel ieder jaar leuke dingen te doen van een deel van het rendement.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:30
Persoonlijk zie ik die struggle niet: je moet niet alles verbrassen, maar ook niet alles oppotten. Dat doe je door geld uit te geven aan wat voor jou waarde heeft. Ik vind een goedkope fietsvakantie leuker dan een luxe all-inclusive resort. Ook die fietsvakantie kost geld, maar dat geef ik dus graag uit. Nadat ik eerst mijn storting in mijn buffer heb gedaan. Pay yourself first.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aurum schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Ik heb hier intern dus ook een struggle mee. Mijn moeder is helaas dit jaar overleden en dit zet je wel echt aan het denken. Het is geen garantie dat je een X leeftijd gaat halen en ga je dan echt al je geld oppotten todat je er niet meer bent? Mijn moeder heeft dus helaas ook veel geld achtergelaten (zat in de stenen) maar heeft zelf altijd op haar geld moeten letten omdat het niet liquide was. Om dan iemand ziek te zien worden en het einde bereiken. Ja dat is niet wat ik wil. Maar ik ben ook niet goed in geld uitgeven dus ik neem nog even de tijd om na te denken wat te doen. Ik verwacht een groot deel toch over te zetten naar beleggingen en dan eventueel ieder jaar leuke dingen te doen van een deel van het rendement.

***members only***
Er zitten twee kanten aan 'oppotten' versus uitgeven. Je moet nu ook een beetje een leuk leven hebben, maar tegelijk kun je door geld op te potten er ook voor zorgen dat je 'later' makkelijker tussendoor extra uitgaven kunt doen. Dat je bv een tijd minder (of niet) wilt werken. Of dat je dán een mooie reis wilt maken, waar je nu misschien nog niet zo veel behoefte aan hebt of zin in hebt.

Als je nu nog geen specifieke grote wensen hebt (of die nog niet wil uitvoeren), kan maken dat je een mooie spaarpot kunt opbouwen voor als je die wensen wel hebt en wilt gaan uitvoeren.

Die wens kan bijvoorbeeld ook zijn dat je eerder wil stoppen met werken. Dat moet geen heilig doel worden waar je alles voor opzij zet, maar het kan wel een belangrijk doel zijn, zeker als je angst hebt dat je je pensioenleeftijd niet zul halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aurum schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

***members only***
mooie getallen man. Maar realiseer je wel dat je geld nu echt stilstaat en eigenlijk in waarde achteruit gaat (inflatie is hoger dan je rente percentage).

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door Kurios op 28-11-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Members only:

Volgens mij hebben we het prima voor elkaar. Kan het beter? Dat denk ik wel en daarom ben ik mijzelf ook aan het oriënteren wat wij het beste kunnen doen. Buffer is te groot en de opbrengst is eigenlijk te laag. We hadden het streven om ieder jaar de hypotheek met 30k te verminderen, echter geeft dat maandelijk natuurlijk wat verlaging van de totale som of verkorting van de looptijd, maar na wat topics te doorlopen is dat niet de beste oplossing. Eigenlijk moet ik ons geld laten werken ;)

Tips zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:30
KraveN schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:17:
***members only***

Volgens mij hebben we het prima voor elkaar. Kan het beter? Dat denk ik wel en daarom ben ik mijzelf ook aan het oriënteren wat wij het beste kunnen doen. Buffer is te groot en de opbrengst is eigenlijk te laag. We hadden het streven om ieder jaar de hypotheek met 30k te verminderen, echter geeft dat maandelijk natuurlijk wat verlaging van de totale som of verkorting van de looptijd, maar na wat topics te doorlopen is dat niet de beste oplossing. Eigenlijk moet ik ons geld laten werken ;)

• je hypotheek nadert al de risicovrije grens (= alternatieve goedkope woonruimte is even duur als waar je nu woont).
  • je buffer van 150k is erg ruim, ergens rond de 6x je maandinkomen is voldoende voor een buffer. Of je netto of bruto maandinkomen neemt, mag je zelf kiezen.
  • je moet een 'geldmachine' gaan bouwen: geleidelijk aan een beleggingspot opbouwen die je duurzaam rendement gaat leveren. De (uitstekende) instapmanier om dat te doen is door een vast bedrag in een goedkope ETF te storten.
Wanneer je nog wat koudwatervrees hebt, kun je ook en-en doen: je stort maandelijks een vast bedrag, daarnaast gebruik je elk jaar de eerste pot geld die je over hebt (bv 10kk) voor het extra aflossen. De rest die je overhebt gebruik je voor het aanvullen van je buffer, is die vol dan stort je het in je beleggingspot .
Met zo een simpele spelregel kun je jarenlang voorruit en hoef je niet iedere keer te twijfelen wat te doen.

En tot slot (gezien je leeftijd) heb je wellicht kinderopvangtoeslag. Dan is deze jaren extra storten in een pensioenproduct ook interessant, omdat je daarmee je belastbaar inkomen verlaagd en je meer kinderopvangtoeslag krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

GG85

.......

Vgns mij kan er beter een "hoeveel vermogen heb je?" topic geopend worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:15
GG85 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:49:
Vgns mij kan er beter een "hoeveel vermogen heb je?" topic geopend worden
Tja, dat komt omdat je buffer feitelijk het geld is dat je direct op je (spaar)rekening hebt staan als noodgeld. Maar aangezien je je aandelen ook binnen een dag verkocht en omgezet hebt zien genoeg mensen dat ook gewoon terecht als hun buffer.

En een ondernemer ziet een afbetaald huis van 5 ton misschien weer als buffer mocht het fout gaat met het bedrijf, omdat hij daar dan weer een lening op kan nemen in nood.

Dat maakt het lastig om te zien wat wat is. Mocht de pleurig uitbreken en alle banken sluiten dan is contant geld en goud in de kluis juist weer een vorm van een buffer...

En wat is verstandiger:
- 5k op je spaarrekening en 80k in aandelen
- 10k op je spaarrekening en geen aandelen

Persoon 1 heeft volgens sommige mensen een lagere buffer, maar aangezien hij die 80k kan omzetten naar geld op de (spaar)rekening is die 5k buffer meer dan genoeg. De hoogte is dus ook weer afhankelijk van alle andere financiële factoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

KraveN schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:17:
***members only***

Ik zou een X bedrag (10k zou een mooi begin zijn ) inleggen in NT World/EM/SC en verder 500-1000 per maand in dezelfde verhouding.

Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Leeftijd: 60+
Opleiding(en): ASO (VWO) + betaalde functionele beroepsopleidingen.
Huidige functie: FI(R).
Type woning: vrijstaande woning buiten de stad* (geschatte grondwaarde 800K - vrij van hypotheek)
Partner: samenwonend
Kinderen: uithuizig

Totale buffer: 81.000 € (mezelf) + 75000 € (partner) => onmiddellijk opvraagbaar.
Rentepercentage: verwaarloosbaar
Bank: Argenta + BNP Paribas Fortis.
Bedrijfsobligaties: 600.000 € => opvraagbaar binnen een week.
Rentepercentage: 6% bruto (onderworpen aan 30% RV)
Andere (beroeps)inkomsten: ja.

edit: OT details verwijderd.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat nog in mijn plan ligt voor ik dat doe: een woning buiten NL kopen.
Ik heb net de omgekeerde beweging gemaakt en in 2018 al mijn buitenlands onroerend goed van de hand gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:01
IvoB2 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:59:
Leeftijd: 60+
Opleiding(en): ASO (VWO) + betaalde functionele beroepsopleidingen.
Huidige functie: FI(R).
Type woning: vrijstaande woning buiten de stad* (geschatte grondwaarde 800K - vrij van hypotheek) + rijwoning in het centrum van een stad (geschatte waarde 440K - vrij van hypotheek) + nieuwbouwappartement aan rand van stad (geschatte waarde 350K - vrij van hypotheek) + appartement in opbouw aan rand van de stad (koopwaarde 500K - tien jaar hypotheek).
Partner: samenwonend
Kinderen: uithuizig

Totale buffer: 81.000 € (mezelf) + 75000 € (partner) => onmiddellijk opvraagbaar.
Rentepercentage: verwaarloosbaar
Bank: Argenta + BNP Paribas Fortis.
Bedrijfsobligaties: 600.000 € => opvraagbaar binnen een week.
Rentepercentage: 6% bruto (onderworpen aan 30% RV)
Andere (beroeps)inkomsten: ja.

*Bewonen we momenteel zelf (hypotheek, huur- noch energielasten, geen rioolbelasting, waterkosten ong. 17€ maand, internetaansluitkosten ong. 30 €/maand, jaarlijkse OV ong. 1000 €).
En de drie andere woningen zijn voor de verhuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 00:13
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:34
Orangelights23 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:32:

Bitcoin heeft er anders wel voor gezorgd dat mijn buffer x2 is gegaan in de laatste 12 maanden en x4 in de laatste 24 maanden.

De aandelen die ik in dezelfde periode had (ETFs) kwamen niet in de buurt.

Bitcoin is voor mij dus een stuk relevanter dan aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Bitcoin staat nog net onder Google w/b market cap. Dus op nummer 7. Hoewel er veel wordt geroepen dat het lucht is, is de investering hierin door bedrijven & particulieren gigantisch en kan het niet genegeerd worden. BTC is een serieuze speler die in de toekomst nog flink hoger kan komen te staan.

Voor mij persoonlijk heeft het nu al voor ~200% roi gezorgd sinds ik 2,5 jaar terug ben begonnen, daarbij hebben de alternatieve coins zelfs nog voor meer winst gezorgd (relatief), maar die zijn nog volatieler dus daar zal ik nooit all-in gaan.

Ik denk serieus dat Bitcoin over enkele jaren zich al kan meten aan de top 3 van de markt. Mogelijk zou het zelfs deze bullrun al op nummer 2 kunnen komen, maar dat blijft speculatie.

De buffer die ik heb is <10k, maar door BTC kan dit wel eens snel veranderen. Zelfs al is het niet eens deze bullrun.

Als alles strategisch gezien perfect zou verlopen kom ik op 15k totale buffer, maar niets is zeker hierin. En dat risico heb ik ook voor lief genomen. Ik had allang winst kunnen nemen, maar toch vertrouw ik op meer. Als USA BTC als reserve echt gaat inzetten, kan de prijs wel eens tot astronomische hoogte komen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
@Nopheros en @ByteMe_ Mooi voor jullie natuurlijk, maar het wordt al sinds 2014 gezien als ‘het nieuwe middel’ en beleggingsinstrument, waarbij het alleen maar een gokmiddel is. En veel mensen plegen er ook nog eens belastingfraude door, niet echt netjes. En men denkt ook al 10 jaar dat het een officieel iets gaat worden, maar dat zal het nooit worden omdat de use cases vrijwel niet bestaan.

Ik werk ‘gewoon’ en dat levert nog steeds het meeste op. RSU’s die ik heb kunnen verkopen voor 70x de waarde en een paar ton heb verdiend. Het is leuk om veel geld te verdienen, maar de meeste mensen die geld hebben verdiend met crypto’s zien het als een bewuste ‘investering’, niet wetende dat het totaal kan instorten op elke willekeurige dag zonder enige compensatie (Mt. Gox anyone?).

En voordat mensen de kaart trekken dat ik de boot heb gemist, ik heb tussen 2012-2017 aan crypto daytrading gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Hoi!!! schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:57:
[...]

En de drie andere woningen zijn voor de verhuur?
Onroerend goed beschouw ik niet als een beschikbare buffer.
We gaan dus beter geen modbreak triggeren. :)
edit: om onnodige discussies te voorkomen vastgoed buiten eigen woonhuis verwijderd.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:28:
[...]

Onroerend goed beschouw ik niet als een beschikbare buffer.
We gaan dus beter geen modbreak triggeren. :)
Nu maak je me nog nieuwsgieriger. Je zet het zelf neer onder vermogen dus dan is het ontopic tenzij het niet tot jouw vermogen behoort..

Ik meen me te herinneren dat je (volwassen) kinderen er wonen of was jij dat niet?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:53:
[...]

Nu maak je me nog nieuwsgieriger. Je zet het zelf neer onder vermogen dus dan is het ontopic tenzij het niet tot jouw vermogen behoort..

Ik meen me te herinneren dat je (volwassen) kinderen er wonen of was jij dat niet?
Voor de discussie over de buffer is het niet zo relevant wat IvoB2 met die woningen doet. Het is daarentegen wel relevant voor het bepalen van de hoogte van een verstandige buffer dát hij die woningen heeft. Omdat een woning een groter risico op extra kosten op korte-termijn met zich mee brengt. En meerdere woningen dus ook meer korte-termijn kosten kunnen hebben. Waarvoor je een buffer zou moeten willen reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:53:
[...]
Ik vermoed dat we beiden een andere kijk hebben op buffer en totaal vermogen.
Onroerend goed behoort inderdaad tot het vermogen en levert eveneens "andere inkomsten" op.
Maar mijn mening (en als ik de openingspost van het topic goed begrepen heb ook in dit topic) is een buffer iets totaal anders.
Dat is geld dat op een zicht-/spaarrekening staat en onmiddellijk opvraagbaar is.
Een (eigen) woning is dat niet.

Ter herinnering, uit de openingspost:
"Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?". Dit is het verzameltopic waar gediscussieerd mag worden over de hoeveelheden buffers menig Tweaker op de bank heeft staan.
De rest van het vermogen heb ik gewoon vermeld omdat er eveneens naar gevraagd werd:
Vermeld ook of je een vriend/vriendin hebt (grote kostenpost, excuse me! ) en wellicht kinderen. Een eigen huis is ook niet onbelangrijk, omdat je dan meestal meer geld op de spaarrekening zet.
Mijn partner is overigens geen "kostenpost" maar genereert extra inkomsten.
En naar eigen ervaring klopt het dan weer wel dat een eigen huis (met weinig lopende kosten) meer spaarvermogen genereert.

Een buffer op een spaarrekening is trouwens slechts een momentopname.
Normaliter hevelen wij per kalenderjaar elk 2 x 25000 € vanuit de spaarrekeningen over naar bedrijfsobligaties. Er moet dus steeds - per partner - 25K vrij beschikbaar zijn.
De buffer is nu tijdelijk hoger omdat de lopende aankoop van het laatste appartement nog niet gefinaliseerd werd bij de notaris. Het compromis moet nog getekend worden (alleen nog maar een aankoopbelofte getekend) en de akte kan pas Q1 2025 verleden worden. Pas dan kunnen we beslissen of we dit pand uit eigen middelen financieren of (deels) op basis van een hypothecaire lening en onder welke legale constructie. Intresten zijn immers nog altijd in beweging en kunnen pas vastgelegd worden bij effectieve aankoop.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
1rr1tantemug schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:47:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Yep, Trade Republic had ik o.a. al in het vizier. Ik zie ramingen van een inflatie van 3% in 2025, dus hiermee kan ik de inflatie 'verslaan' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
1rr1tantemug schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:58:
[...]

Yep, Trade Republic had ik o.a. al in het vizier. Ik zie ramingen van een inflatie van 3% in 2025, dus hiermee kan ik de inflatie 'verslaan' ;)
Niet in 2025 pas, nu! :+

Die 100 euro die je weg wilt gooien door het niet nu gelijk te doen mag je ook naar mij overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23

de Peer

under peer review

1rr1tantemug schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:58:
[...]

zo werkt inflatie niet. Pas als je dat geld gaat besteden over 20-30 jaar kun je er iets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
Hahn schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:08:
[...]

Niet in 2025 pas, nu! :+

Die 100 euro die je weg wilt gooien door het niet nu gelijk te doen mag je ook naar mij overmaken.
Ik doel op de verwachte inflatie in 2025, maar vanavond ga ik 'al' strategisch schuiven met een hoeveelheid geld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Orangelights23 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:18:
@Nopheros en @ByteMe_ Mooi voor jullie natuurlijk, maar het wordt al sinds 2014 gezien als ‘het nieuwe middel’ en beleggingsinstrument, waarbij het alleen maar een gokmiddel is. En veel mensen plegen er ook nog eens belastingfraude door, niet echt netjes. En men denkt ook al 10 jaar dat het een officieel iets gaat worden, maar dat zal het nooit worden omdat de use cases vrijwel niet bestaan.

Ik werk ‘gewoon’ en dat levert nog steeds het meeste op. RSU’s die ik heb kunnen verkopen voor 70x de waarde en een paar ton heb verdiend. Het is leuk om veel geld te verdienen, maar de meeste mensen die geld hebben verdiend met crypto’s zien het als een bewuste ‘investering’, niet wetende dat het totaal kan instorten op elke willekeurige dag zonder enige compensatie (Mt. Gox anyone?).

En voordat mensen de kaart trekken dat ik de boot heb gemist, ik heb tussen 2012-2017 aan crypto daytrading gedaan.
Je bedoeld dat jij en vele anderen Bitcoin zien als gokmiddel wat verder prima is, ieder z'n mening. Echter is het voor mij sinds 2019 geen gokmiddel maar een middel om m'n vermogen te behouden en uit te breiden.

Het werkt uitstekend als Hedge tegen inflatie. Uiteraard heeft het, net zoals al het andere in deze wereld, slechtere tijden maar het heeft zich inmiddels wel bewezen na 15/16 jaar.

En dat is niet alleen mijn mening, dat is ook de mening van de vele bedrijven die inmiddels Bitcoin aankopen. Zie de Bitcoin ETFs die dit jaar alle records gebroken hebben en meer dan 30 miljard aan netto inlows te verwerken hebben gekregen met een huidige waarde van meer dan 100 miljard. Zelfs landen beginnen openlijk te discussiëren of ze ook niet wat Bitcoin moeten aanhouden.

Je mag nog steeds prima van mening zijn dat het een gok is, maar dat is dan wel je mening en geen feit zoals je het nu probeert te brengen. Net zoals het mijn mening is dat Bitcoin de komende 10 jaar gewoon rustig door blijft stijgen (met dips uiteraard).

Mijn buffer blijft dan ook grootendeels in Bitcoin zitten met een kleiner deel in aandelen en spaarrekeningen met hogere rentes dan de grootbanken in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nopheros schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:39:
[...]

Je bedoeld dat jij en vele anderen Bitcoin zien als gokmiddel wat verder prima is, ieder z'n mening. Echter is het voor mij sinds 2019 geen gokmiddel maar een middel om m'n vermogen te behouden en uit te breiden.

Het werkt uitstekend als Hedge tegen inflatie. Uiteraard heeft het, net zoals al het andere in deze wereld, slechtere tijden maar het heeft zich inmiddels wel bewezen na 15/16 jaar.

En dat is niet alleen mijn mening, dat is ook de mening van de vele bedrijven die inmiddels Bitcoin aankopen. Zie de Bitcoin ETFs die dit jaar alle records gebroken hebben en meer dan 30 miljard aan netto inlows te verwerken hebben gekregen met een huidige waarden van meer dan 100 miljard. Zelfs landen beginnen openlijk te discussiëren of ze ook niet wat Bitcoin moeten aanhouden.

Je mag nog steeds prima van mening zijn dat het een gok is, maar dat is dan wel je mening en geen feit zoals je het nu probeert te brengen. Net zoals het mijn mening is dat Bitcoin de komende 10 jaar gewoon rustig door blijft stijgen (met dips uiteraard).

Mijn buffer blijft dan ook grootendeels in Bitcoin zitten met een kleiner deel in aandelen en spaarrekeningen met hogere rentes dan de grootbanken in Nederland.
Je hebt natuurlijk gelijk en ik ben jaloers op je. Al meerdere keren overwogen om in Bitcoin te stappen (de eerste keer toen ze nog rond de 400 euro stonden), maar helaas denk ik teveel (denk ik).

Ik blijf er namelijk bij dat er niets achter de Bitcoin zit (zoals bij aandelen een bedrijf dat iets maakt), het enige wat de koers bepaalt is de mate waarin andere mensen ook geloven in de Bitcoin. Dus uiteindelijk stopt het een keer (mening ;-) en stort de boel in. Alleen er zijn natuurlijk meer dan 8 miljard mensen op de aardbol dus wie weet is er nog voor jaren aanwas aan gelovers om de koers te stutten..

En ik blijf me op de zijlijn verbazen (en af en toe opvreten dat ik toch niet instap) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nopheros schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:39:
[...]

En daarmee heeft het een andere functie dan een buffer. En is het niet iets om je buffer in te stoppen, waarmee het in feite ook off topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:03:
[...]

En daarmee heeft het een andere functie dan een buffer. En is het niet iets om je buffer in te stoppen, waarmee het in feite ook off topic is.
Het spaargeld wat ik bij een Duitse bank heb staan voor 3,25% zet ik daar ook neer voor vermogensbehoud en uitbreiding echter werkt dat simpelweg niet goed genoeg aangezien er teveel geld geprint blijft worden met de bijbehorende inflatie.

Mijn aandelen en Bitcoin zijn niet om te speculeren voor een jaartje om snel geld te verdienen maar blijven daar staan voor 10 jaar tot misschien wel mijn pensioen.

Voor mij valt dit wel onder buffer.

@jeroenkb Ik ben ook met weinig begonnen omdat ik er ongeveer hetzelfde in zat als jij, DCA is daarbij een handig hulpmiddel om te beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nopheros op 08-12-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nopheros schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:07:
[...]
Mijn aandelen en Bitcoin zijn niet om te speculeren voor een jaartje om snel geld te verdienen maar blijven daar staan voor 10 jaar tot misschien wel mijn pensioen.

Voor mij valt dit wel onder buffer.
Zal dan meer een definitie-kwestie zijn. Voor mij is een buffer juist het geld dat je in geval van nood kunt gebruiken om onverwachte noodzakelijke uitgaven te doen. Een buffer (het woord zegt het al) van geld dat je op korte termijn beschikbaar kunt hebben, die ervoor zorgt dat je niet meteen je lange-termijn vermogen aan moet spreken.

Met die insteek is lange termijn vermogen dus juist het tegenovergestelde van een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:44:
[...]

Zal dan meer een definitie-kwestie zijn. Voor mij is een buffer juist het geld dat je in geval van nood kunt gebruiken om onverwachte noodzakelijke uitgaven te doen. Een buffer (het woord zegt het al) van geld dat je op korte termijn beschikbaar kunt hebben, die ervoor zorgt dat je niet meteen je lange-termijn vermogen aan moet spreken.

Met die insteek is lange termijn vermogen dus juist het tegenovergestelde van een buffer.
Prima snap je punt, je verdeelt het zelf onder in andere potjes.

Ben het met je eens dat geld wat je niet direct aan kunt spreken inderdaad onder een ander potje valt dan 'buffer' echter kan ik mijn Bitcoin op elk moment verkopen en d.m.v. meerdere betaalpassen ook direct kan gebruiken voor uitgaven.

[EDIT[
Heb de OP nog even bekeken en daar gaat het simpelweg over sparen, dat kan op vele manier (bijv. ah zegels) dus buffer is hier een ruim begrip lijkt me.

Iemand anders zal aandelen 'sparen' en ik spaar dan voornamelijk weer Bitcoin ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 08-12-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ach, gaan we er een semantische discussie van maken?
Er stond in de aanvangspost heel duidelijk dat het ging over een buffer van spaargeld op de bank.
(Ik heb dan ook de details over onroerend vermogen inmiddels verwijderd. Dat was mijn fout).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
IvoB2 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:09:
Ach, gaan we er een semantische discussie van maken?
Er stond in de aanvangspost heel duidelijk dat het ging over een buffer van spaargeld op de bank.
(Ik heb dan ook de details over onroerend vermogen inmiddels verwijderd. Dat was mijn fout).
Ik zou het nauwelijks een discussie noemen eigenlijk maar je hebt inderdaad gelijk, had het niet helemaal 100% correct gelezen.

Neemt verder niet weg dat iedereen z'n eigen mening erover heeft, net zoals jij blijkbaar onroerend vermogen had gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nopheros schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:19:
[...]
net zoals jij blijkbaar onroerend vermogen had gepost ;)
Dat was dan ook fout en inmiddels rechtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
jeroenkb schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:56:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk en ik ben jaloers op je. Al meerdere keren overwogen om in Bitcoin te stappen (de eerste keer toen ze nog rond de 400 euro stonden), maar helaas denk ik teveel (denk ik).

Ik blijf er namelijk bij dat er niets achter de Bitcoin zit (zoals bij aandelen een bedrijf dat iets maakt), het enige wat de koers bepaalt is de mate waarin andere mensen ook geloven in de Bitcoin. Dus uiteindelijk stopt het een keer (mening ;-) en stort de boel in. Alleen er zijn natuurlijk meer dan 8 miljard mensen op de aardbol dus wie weet is er nog voor jaren aanwas aan gelovers om de koers te stutten..

En ik blijf me op de zijlijn verbazen (en af en toe opvreten dat ik toch niet instap) ;-)
Mensen geloven/vertrouwen ook in de euro of de dollar, daar staat ook niets achter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:29
ybos schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:16:
Mensen geloven/vertrouwen ook in de euro of de dollar, daar staat ook niets achter :X
Behalve dan een overheid die belastingschulden enkel in euro's of dollars accepteert, dat is nogal een wezenlijk verschil :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Orangelights23
[...]

… serieus?

Sorry, maar dit soort uitspraken dragen niets bij aan het niveau van Tweakers. Dit is crypto-bro’s gepraat, tieners die nooit een basisles economie hebben gevolgd.

Kunnen we het weer hebben over buffers ipv dat geneuzel over crypto? Ja, sommigen hebben er geld mee verdiend, anderen hebbenner flink op verloren. Net als in hrt casino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
En de dagdagelijkse economie van een land/regio.

Crypto, euro, peperbolletjes, knikkers,... het maakt eigenlijk allemaal niets uit. Het is allemaal te reduceren tot 1 woord: vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Orangelights23 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:54:
[...]

… serieus?

Ja, sommigen hebben er geld mee verdiend, anderen hebbenner flink op verloren. Net als in hrt casino.
en de huizenmarkt, aandelenmarkt en alle andere manieren van investeren of handelen. :z

(tuurlijk, mijn opties zijn iets minder zwart/wit, of rood :P Maar de meningen over crypto verschillen gi-ga maar is zeker niet zomaar meer weg te cijferen uit de economie)

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 08-12-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ybos schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:18:
[...]

en de huizenmarkt, aandelenmarkt en alle andere manieren van investeren of handelen. :z

(tuurlijk, mijn opties zijn iets minder zwart/wit, of rood :P Maar de meningen over crypto verschillen gi-ga maar is zeker niet zomaar meer weg te cijferen uit de economie)
Mensen stoppen hun geld niet in euro's of dollars. Mensen gebruiken euro's en dollars als medium om huizen te kopen of om te investeren in bedrijven/aandelen. (Al dan niet via het intermediair van een bank.) De waardeontwikkeling komt uit de investering en niet uit de pepernoten die zijn gebruikt om die investering te doen. Bij crypto is er sprake van een "spontane" autoname waardestijging die men "logisch" vindt. Dat is wel een heel andere en onvergelijkbare situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
[...]

Dit is niet waar, geld is een construct om de transacties van goederen en diensten te faciliteren. Daar ontlenen de euro en de dollar hun waarde aan. Er worden op dagelijkse basis namelijk ontzettend veel goederen en diensten verhandeld met deze munten. Dat is niet zo bij bitcoin, om verschillende redenen. Dat is een fundamenteel verschil waardoor er inderdaad bij bitcoin "niks" achter zit, en bij de euro en de dollar juist wel. En als je het hier niet mee eens bent: waarom wordt de waarde van bitcoin dan uitgedrukt in dollars?

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 08-12-2024 21:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
ybos schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:18:
[...]

Het is geen mening, het is een feit. Als je werkelijk denkt dat er geen fundamenteel verschil zit tussen de intrinsieke waarde van bitcoin en munten zoals de dollar en euro, dan heb je het financiële systeem verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Crypto is geen “spaargeld” en dus ook geen buffer.

Het kan net als andere zeer speculatieve beleggingen niet zomaar geliquideerd worden wanneer je een buffer zou willen aanspreken.

Bitcoin kan over 4 maanden zomaar 40% minder waard zijn. Tsja, kmje kan het dan verkooen ja, maar dat zou vrij stom zijn als je de visie hebt dat het een goede belegging is. Ik tel mijn belegd vermogen ook niet mee als buffer ondanks dat dit vele malen minder volatiel is belegd. Ook daar kan 40% van af.

(Alleen dan niet omdat 1 of andere coinbro iets tweet, maar omdat er een wezenlijke zeldzame existentiele crisis op de financiele markten is)

Verder volledig offtopic, maar ik als belegger overweeg best iets in bitcoin te doen. Zo’n 3-5% van mijn belegd vermogen wat een hoger risico mag hebben. Al je geld in iets als een bitcoin stoppen heeft niks met verstandig beleggen en vermogensopbouw te maken en is casionowerk.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan Bogle op 08-12-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crip.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20-05 08:04
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

Mud

Tijd voor een update! Afgelopen periode een huis gekocht, dus de totale buffer is 'iets' gezakt ;)
De aandelen blijven ondertussen lekker door stijgen(+28%).

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:08

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

majoh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Bijna 7 jaar later toch maar eens kijken wat er in mijn leven veranderd is, toch aardig wat vermogen opgebouwd in mijn eentje vind ik dan.

***members only***

De crypto is ooit veel meer waard geweest, maar ook veel minder, had het om moeten zetten in Bitcoin toen, maar vergeten. Helaas. Nu laten we het staan en we zien t wel.

En de spaarcenten zijn mijn inziens de enige echte buffer, de rest is voor later. Waarbij deze eigenlijk een stukje lager had moeten zijn als ik had kunnen reizen het afgelopen jaar. Ik hou voor mezelf een minimaal aanspreekbare buffer van ongeveer € 20k aan.
Nu weer 4 jaar later en van alles is weer veranderd...

Members only:

Net gaan samenwonen met vriendin, nieuw huis gekocht samen. En samen spaarrekening geopend. Verder staat rest van mijn vermogen / buffer nog op mijn eigen naam. Eerst maar eens kijken hoe lang we dit vol houden ;)

Er is veel veranderd en er staan overal getallen die vele malen groter zijn dan ik ooit verwacht had. Dus zeer tevreden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Lukas-
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-05 15:42
Leeftijd: 26
Opleiding(en): WO Bachelor + Master Informatiekunde & Post-Master IT-Auditing (nog af te ronden)
Huidige functie: IT-Audit Consultant (2,5 jaar werkervaring)

Type woning: Studio á 30m2
Koop/huur: Huur
Partner: Ja, maar wij nog wonen apart en de financiën zijn eveneens gescheiden

Bank: ING/N26/Raisin
Rentepercentage: 1,5%/2,5%/3,79%
Totale buffer alleen: € 43.100 (ING 6k met 1,5%, N26 12,1k met 2,5% en Raisin 25k met 3,79%), waarvan €5.000 gekregen van ouders na verkoop huis voor o.a. een Invisalign behandeling. Blijft dus zo'n €2k van over na belastingteruggave.
Totale buffer samen met partner: -

Belegd in aandelen: € 10.300
Fonds: MSCI All-World ETF via N26
Crypto: -
Studieschuld: €21.500

Afgelopen jaar besloten om wat meer te genieten van het leven en daarom wat losser te doen qua plezieruitgaven. Veel spullen gekocht (gaming PC, kleding, etc) en wat vaker op vakantie gegaan. Straks heb ik in twee jaar tijd (2024 en 2025) ruim €6.8k uitgegeven aan vakanties (€3.4k per jaar) 8)7. Dit was een leuke uitstap, maar eigenlijk exorbitant voor mijn inkomstenniveau (€3,8k bruto p/m). Maar goed, daar heb ik nu ook weer van geleerd. Voortaan is het jaarbudget max mijn vakantiegeld. Nu is het dan ook weer tijd om de broekriem wat meer aan te halen. Heb daarom ook afscheid genomen van de leaseauto en kan daardoor de komende tijd iedere maand €1k+ aan de kant zetten. Daarnaast begin ik binnenkort met een nieuwe baan waar dit getal richting de €1,3-1,4k gaat. Idee is om de studieschuld in een keer af te lossen wanneer mijn renteperiode van 0,46% over 2-3 jaar afloopt. Daarna is het een kwestie van vermogen opbouwen totdat de vriendin klaar is met coschappen en we samen kunnen gaan kijken voor een leuk eerste huisje :)
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste