Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:46
'Wat een betutteling, van het Nibud'.

Maar intussen niet eens 3 maanden zonder inkomen kunnen rondkomen. Dan moet die vervelende overheid wel meteen te hulp schieten, jaja.

De mensen die wel braaf buffers aanleggen mogen weer eens schokken voor de niet-vooruit-denkers, what else is new. |:(

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
Henk007 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:05:
Sinds het begin van de coronacrisis zie ik iedere dag berichten over mensen die 'omvallen' als gevolg van de crisis, die nu enkele weken oud is, bijvoorbeeld ZZP'ers. De overheid gaat met ongekende snelheid uitkeringen geven. Ik ben enorm geschrokken dat zoveel mensen blijkbaar over helemaal geen buffer beschikken en binnen een maand bij de overheid, dus bij mij en bij jou, gaan aankloppen voor hulp. Waar is de zelfredzaamheid en het besef van eigen verantwoordelijkheid. Ook in situaties die je gerust kan beschouwen als overmacht.
Verbaast mij eigenlijk helemaal niks. Nog geen jaar geleden heb ik een poll gehouden op mijn Tweakblog waarin ik vroeg hoeveel spaargeld mensen hier hadden. Van de 1444 mensen (aardige groep dus), gaf 32% aan minder dan €10.000 aan spaargeld te hebben.

Nu kan je met ietsje minder dan 10k natuurlijk wel een paar maanden vooruit. Maar je kan er donder op zeggen dat er zeker 5 tot 10% minder dan een maandsalaris aan spaargeld zal hebben. En dan zitten we hier nog op Tweakers, waar hopelijk toch wat meer de hogeropgeleide mensen zitten. Laat staan hoe het in heel Nederland gesteld is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
De "echte" ZZP'er zal toch hopelijk zelf wel een paar maanden zijn broek op kunnen houden. Het gaat hier neem ik aan vooral over de schijnzelfstandigen, die als post/pakket/maaltijd-bezorger of als schoonmaker opeens als ZZP'er ingehuurd worden voor een hongerloon, maar geen andere mogelijkheid hebben dan zo'n contract te accepteren. Het is niet voor niets dat er bijna 1.5 miljoen (!) zelfstandigen in Nederland werken. Dat is niet meer de flexibele schil, maar een enorme hoeveelheid mensen. Daar zal dan ook wel snel wat aan gaan veranderen qua regelgeving, want mensen die bewust buiten het vangnet opereren kunnen we niet kunstmatig elke keer met dat vangnet op gaan vangen. Wel de lusten niet de lasten dat hoort niet te kunnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:50
Garyu schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:24:
De "echte" ZZP'er zal toch hopelijk zelf wel een paar maanden zijn broek op kunnen houden. Het gaat hier neem ik aan vooral over de schijnzelfstandigen, die als post/pakket/maaltijd-bezorger of als schoonmaker opeens als ZZP'er ingehuurd worden voor een hongerloon, maar geen andere mogelijkheid hebben dan zo'n contract te accepteren. Het is niet voor niets dat er bijna 1.5 miljoen (!) zelfstandigen in Nederland werken. Dat is niet meer de flexibele schil, maar een enorme hoeveelheid mensen. Daar zal dan ook wel snel wat aan gaan veranderen qua regelgeving, want mensen die bewust buiten het vangnet opereren kunnen we niet kunstmatig elke keer met dat vangnet op gaan vangen. Wel de lusten niet de lasten dat hoort niet te kunnen.
Zelf heb ik wel een bescheiden buffer, maar houd je er rekening mee dat niet alle ZZP’ers voor zichzelf beginnen omdat het nou zo tof is om eigen baas te zijn?

Ik ben min of meer gedwongen zzp’er. Ik ben chronisch ziek en gewoon niet geschikt voor een baan in loondienst. Ik kan iedere minuut van de dag ziek worden. Ik heb de ziekte van Ménière bijvoorbeeld. Ten eerste vreet een evenwichtsziekte energie. Met een beetje mazzel blijf je recht overeind staan na heel wat duizeligheidsmedicatie en injecties IN JE OOR ZELF.

Ik zeg altijd: als je mij voor een baas wil laten werken, zal hij een bed op kantoor moeten neerzetten. Mijn dagen als zzp’er bestaan nu uit ‘s morgens iets later opstaan (half negen ‘s morgens), dan tot een uur of 15.00-16.00 werken en dan weer gaan liggen slapen. De avond loop ik om 19:00 al in mijn nachtkleding rond en om 23:00 gaan de luiken dicht.

Hoe zou een baas zoiets moeten doen dan? Die vereist gewoon van je dat je hele of halve dagen draait. Terwijl ik nu gewoon kan gaan liggen als ik me niet lekker voel. En dat is vaker dan je denkt.

Dan zou je kunnen zeggen: ‘waarom doe je het jezelf aan? Kies lekker voor een WA Jong.’ Ik heb nooit ergens in loondienst gewerkt dus WA valt weg. Dan hou je een bijstand over. Sowieso kun je van dergelijke bedragen gewoon niet normaal rondkomen.

Als je mocht kiezen: 1140 euro (70% minimumloon) per maand, of 1700-2000 euro in de maand. Wat zou je dan doen? Ik zou die 1700-2000 euro pakken.

Ik ben sowieso een mens dat niet stil kan zitten en liever werkt zolang hij dat nog kan. Maar de tarieven kunnen vaak ook niet te veel omlaag. Er zijn tekstschrijvers (mijn werk) die 1,2 cent per woord incl. BTW vragen. Hoe ga je daarvan leven dan? :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online

3x3

Dit is schijnbaar wat vakbonden en werkgevers willen. De sociale partners hebben voor het nu ingestoken beleid gekozen in het kabinet van Rutte2. Het Mondriaan akkoord maakte vast werk vaster en flexibel werk meer flexibel. Sinds dien is het voor kleine ondernemers nog risicovoller geworden iemand in vaste dienst te nemen. En is het ook voor grote organisaties aantrekkelijker geworden de flexibele schil te vergroten.

De lusten die zzp'ers nu krijgen, betalen ze wel zelf voor. De bijstand wordt betaald uit de algemene belastingen (en is heel laag, 70% minimumloon). Het is geen WW (daar betalen zzp'ers niet voor).

Ik denk ook dat het handelen nu van de overheid onder de corona-ramp, iets is dat moeilijk te voorspellen of te verzekeren was. Het is de overheid die nu actief (met volksgezondheid als doel) ondernemen in de horeca en andere sectoren onmogelijk maakt.
Dus dat de overheid een doekje voor het bloeden biedt, voor de gevolgen van haar eigen handelen vind ik wel logisch en moreel juist.

Maar ik vind ook, elke ZZP'er zou om financieel gezond te kunnen ondernemen wel een half jaar buffer moeten hebben.

[Voor 3% gewijzigd door 3x3 op 28-03-2020 00:00]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 05:32
Ook van de 'echte' zelfstandigen zijn er voldoende die van factuur tot factuur leven. Toch nog vorig jaar een Tesla aangeschaft ookal kan het net niet en van het laatste beetje buffer hebben ze de vakantie alvast aanbetaald. Vanaf maart geen werk meer en februari is nog niet betaald omdat de klant ook even wat geld in kas wil houden voor haar vaste werknemers.
Net als de buren die hun spaarrekening leeg trekken voor een elektrische open haard. 8)7

Overigens snap ik wel dat zelfstandigen/bedrijven het een beetje warm krijgen. Als februari nog niet geheel betaald is en de factuur voor 1 juni op zijn vroegst 15 juli over gemaakt wordt kan de buffer wel eens leeg raken. Ik had alleen gehoopt dat iemand pas na drie maanden in paniek zou schieten en niet na drie dagen.

Geheel met deze man eens.
'Gouden jaren achter de rug'
Won Yip moet vooral een beetje gniffelen om dat idee. 'We hebben natuurlijk gouden jaren achter de rug', stelt hij. 'We hebben ze toch ook niet gehoord toen de bezettingsgraad 98, 99 procent was. Dus als daar nu al na twee weken geroepen wordt om steun, dan vind ik dat ze hun huiswerk en budgettering niet goed op orde hebben.'
Dat geldt ook voor prive-personen die rond de Balkenende-norm verdienen maar toch niets over houden. :+
Dennisweb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 00:02:
Ik zou bijna zeggen dat we een zzp-topic moeten gaan maken, zodat we de discussie daar kunnen voeren. :)
Aangezien zzp'ers, buiten het pasje van de Makro, redelijk op een lijn zitten met mensen in loondienst zou ik zeggen van niet. Ook in loondienst moet je geld achter de hand houden voor het geval je een paar maanden geen werk meer hebt, hoeveel dat is zal natuurlijk verschillen. Maar 20k sparen en daar dan een boot of caravan van kopen is niet handig als dat al het geld is wat je hebt.

[Voor 27% gewijzigd door jadjong op 28-03-2020 00:07]

• Dennisweb
Ik zou bijna zeggen dat we een zzp-topic moeten gaan maken, zodat we de discussie daar kunnen voeren. :)

@jadjong Daar ben ik het met je mee eens. Als je eens lekker verdient, moet je er ook rekening mee houden dat het ook eens minder lekker kan gaan. Je zal dan dus zeker een buffer moeten hebben.

Mijn buffer heb ik laatst ook aangesproken om een nieuwe iMac te kopen. Dat heeft overigens niet lang geduurd, want na verkoop van mijn oude iMac en een beetje werken zit mijn buffer gewoon weer op het niveau als voorheen de aankoop. Ik reken dat dus wel allemaal van tevoren uit. En ik houd er rekening mee dat er wel een buffer moet overblijven.

Ik zou inderdaad niet een boot of een caravan o.i.d. mee kopen als dan daarna al je spaargeld op is. Maar als je 100K op de bank hebt staan en een boot van 30.000 wil kopen, tja, waarom niet? ;)

[Voor 78% gewijzigd door Dennisweb op 28-03-2020 00:41]

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Een boot is niet ok, maar een nieuwe iMac wel? Heel apart. Een buffer is niet voor luxe zaken. Prima dat je luxe zaken koopt, maar noem het dan geen buffer.
Als je eens lekker verdient, moet je er ook rekening mee houden dat het ook eens minder lekker kan gaan.
Klopt helemaal, om vervolgens te zeggen:
een beetje werken zit mijn buffer gewoon weer op het niveau als voorheen de aankoop. Ik reken dat dus wel allemaal van tevoren uit.
Dat is nou juist niet rekening houden met dat het ook minder kan gaan...

• hellfighter87
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:32
Zo moeilijk is het niet lijkt mij
Stap 1: je bouwd een nood buffer op die alleen voor gevallen is als er echt iets mis gaat (ontslag bijv)
Stap 2: voor alle andere gevallen bouw je losse buffers / spaar rekeningen op.

Als je dus een nieuwe telefoon/computer wil spaar je daarvoor via stap 2. Lijkt me niet meer dan normaal dat elk huishouden zich zo financieel gezond houd.

Bij nood gaan ook eerst de buffers van stap 2 op. Dan maar wat minder luxe

Bij ons is het nood buffer 10k. In wat stap 2 losse buffers zit nog ongeveer 2k op het moment.
Verder houden we als gezin tussen de 200 en 400 euro per maand over die dan weer over de stap 2 buffers verdeeld worden

[Voor 9% gewijzigd door hellfighter87 op 28-03-2020 10:18]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

jadjong schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Ook van de 'echte' zelfstandigen zijn er voldoende die van factuur tot factuur leven. Toch nog vorig jaar een Tesla aangeschaft ookal kan het net niet en van het laatste beetje buffer hebben ze de vakantie alvast aanbetaald. Vanaf maart geen werk meer en februari is nog niet betaald omdat de klant ook even wat geld in kas wil houden voor haar vaste werknemers.
Net als de buren die hun spaarrekening leeg trekken voor een elektrische open haard. 8)7

Overigens snap ik wel dat zelfstandigen/bedrijven het een beetje warm krijgen. Als februari nog niet geheel betaald is en de factuur voor 1 juni op zijn vroegst 15 juli over gemaakt wordt kan de buffer wel eens leeg raken. Ik had alleen gehoopt dat iemand pas na drie maanden in paniek zou schieten en niet na drie dagen.

Geheel met deze man eens.

[...]

Dat geldt ook voor prive-personen die rond de Balkenende-norm verdienen maar toch niets over houden. :+

[...]

Aangezien zzp'ers, buiten het pasje van de Makro, redelijk op een lijn zitten met mensen in loondienst zou ik zeggen van niet. Ook in loondienst moet je geld achter de hand houden voor het geval je een paar maanden geen werk meer hebt, hoeveel dat is zal natuurlijk verschillen. Maar 20k sparen en daar dan een boot of caravan van kopen is niet handig als dat al het geld is wat je hebt.
Ik zou het waarderen als de hotels in Rotterdam die 1.500 euro vroegen voor 1 nacht tijdens het songfestival niet gesteund worden door de overheid. Mogen wmb allemaal omvallen.

Het zou behoorlijk krom zijn als de belastingbeters moeten opdraaien voor zulke graaiers.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 15:46
hellfighter87 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:13:
Zo moeilijk is het niet lijkt mij
Stap 1: je bouwd een nood buffer op die alleen voor gevallen is als er echt iets mis gaat (ontslag bijv)
Stap 2: voor alle andere gevallen bouw je losse buffers / spaar rekeningen op.

Als je dus een nieuwe telefoon/computer wil spaar je daarvoor via stap 2. Lijkt me niet meer dan normaal dat elk huishouden zich zo financieel gezond houd.

Bij nood gaan ook eerst de buffers van stap 2 op. Dan maar wat minder luxe

Bij ons is het nood buffer 10k. In wat stap 2 losse buffers zit nog ongeveer 2k op het moment.
Verder houden we als gezin tussen de 200 en 400 euro per maand over die dan weer over de stap 2 buffers verdeeld worden
Alhoewel 10k in veel gevallen een prima buffer is, betekent het met jullie huidige spaarsaldo dat jullie dus bijna drie jaar nodig hebben om je buffer weer aan te vullen. Dat is behoorlijk lang, voor hoeveel maanden aan uitgaven hen je dan nu een buffer?

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Je kan nu ook niet echt je geld uitgeven. Dus je buffer gaat nu ook iets langer mee. Je hoeft alleen je vaste lasten en wat eten te betalen.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Ondanks dat er 'schijnzelfstandigen' en 'gedwongen zzp'ers' zijn, gaat het er bij mij niet in dat men er voor kiest om geen buffer aan te houden. Helemaal als je verantwoordelijkheid hebt naar bijv. een gezin.

Men kiest toch om pakket bezorger te worden en accepteert toch een risicovol contract?

Dan krijg je, voor sommige lonen kun je niet sparen en de marges zijn klein. Waarom kan een orderpicker in het magazijn dan wel een koopwoning kopen en sparen? Het zijn toch allemaal keuzes? Te vaak zie ik mensen roepen dat ze het niet kunnen betalen, maar dan wel eisen dat ze in Utrecht blijven wonen of iets dergelijks. Je kunt ook stoppen met roken, niet op vakantie gaan met het vliegtuig en op het platteland in een rustig en goedkoop dorpje gaan wonen.

Uitzonderingen zoals het verhaal van @Dennisweb daargelaten, wat maar weer onderstreept dat elke situatie uniek is. Het is alleen dat we in veel gevallen toch budgettenringen kunnen verzinnen waardoor het wel mogelijk is om te gaan sparen.....

• hellfighter87
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:32
President schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Alhoewel 10k in veel gevallen een prima buffer is, betekent het met jullie huidige spaarsaldo dat jullie dus bijna drie jaar nodig hebben om je buffer weer aan te vullen. Dat is behoorlijk lang, voor hoeveel maanden aan uitgaven hen je dan nu een buffer?
Als 1 van ons zijn baan verliest ongeveer 6 maanden.
Als we alle 2 onze banen verliesen 3 maanden.
(Zonder uitkeringen, we zitten alle 2 in loon dienst dus die zorgen voor wat extra rek)

Het is ook wel wat krap. Met een gezin met 2 jonge kinderen is het leven redelijk duur. We houden pas sinds vorig jaar uitgaven bij (via sub rekeningen) dus als gezin zitten we daar nog in de begin fase. Ik verwacht dat we nog wel meer kunnen besparen

we sparen automatisch per maand voor de kosten van de auto, gemeente belasting, ict budget en voor vakantie/uitjes dus die 400 komt daar nog bovenop

13de maand en vakantie geld zijn ook extra

[Voor 3% gewijzigd door hellfighter87 op 28-03-2020 10:37]

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 15:28
Volgens mij is 3 maanden voor een gezin in loondienst ook ongeveer wat het Nibud als minimum adviseert. Maar ik zou dat zeker nog wat willen uitbreiden. Wel goed dat je reserveringen voor de toekomstige uitgaven los hebt getrokken van het sparen voor je buffer. Want volgens mij zijn er veel mensen die zichzelf een beetje voor de gek houden en hun volledige kapitaal als buffer zien.

• Dennisweb
Aikon schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 07:07:
Een boot is niet ok, maar een nieuwe iMac wel? Heel apart. Een buffer is niet voor luxe zaken. Prima dat je luxe zaken koopt, maar noem het dan geen buffer.

[...]

Klopt helemaal, om vervolgens te zeggen:

[...]

Dat is nou juist niet rekening houden met dat het ook minder kan gaan...
Joh, waar hebben we het over? We hebben het over hooguit een paar dagen tussen geld schuiven. Dat heb ik gewoon van tevoren berekend en dat loopt prima. Ik vind het wel degelijk relevant hoe lang je je buffer aanspreekt. Het gaat hier misschien om drie dagen.

Tuurlijk houd ik er rekening mee dat het minder kan gaan. Maar op mijn dagelijkse bankrekening staat ook genoeg om het eerst wel een tijd uit te zingen. Misschien dat jullie je dagelijkse bankrekening heel klein houden en dan een enorme buffer aanhouden. Dan snap ik het inderdaad.

Ik snap die strenge ‘dan maar geen luxe’-discipline niet. Als je een grote buffer hebt en dan nog bang bent om die aan te spreken, want stel je voor je hebt je hele buffer binnen 3 dagen nodig, doe je echt wat verkeerd. Het is wat mij betreft echt niet zo dat je volledig op rantsoen hoeft. Ik doe én uitgaven van mijn dagelijkse rekening én stort een deel over naar mijn buffer. Zo gek is dat toch niet?

• Hahn
Z___Z schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:24:
Je kan nu ook niet echt je geld uitgeven. Dus je buffer gaat nu ook iets langer mee. Je hoeft alleen je vaste lasten en wat eten te betalen.
Uitjes en vakanties zijn nu lastig, maar voor de rest kan je je geld nog prima uitgeven aan nieuwe tv's, computers, kleding, etc. Dus 'niet echt je geld uit kunnen geven' valt wel mee ;)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Dennisweb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Joh, waar hebben we het over?
We hebben het over 'niet lang', ik weet niet wat je daarmee bedoeld natuurlijk. Een dag? Een maand, een kwartaal?
Maar op mijn dagelijkse bankrekening staat ook genoeg om het eerst wel een tijd uit te zingen. Misschien dat jullie je dagelijkse bankrekening heel klein houden en dan een enorme buffer aanhouden.
Wat 'we' doen is iig niet je dagelijkse bankrekening opeens meetellen bij je buffer.
Ik snap die strenge ‘dan maar geen luxe’-discipline niet.
Dát zeg ik niet. Ik zeg letterlijk dat het prima is dat je luxe dingen koopt. Maar niet van je buffer.

Nogmaals: je spreekt je buffer aan voor luxe zaken omdat je er vanuit gaat dat je dat wel weer aan kan vullen. Maar het hele idee is nou juist dat je buffer voor onverwachtse zaken hebt, dus moet je er per definitie van uit gaan dat je niet kan aanvullen door die onverwachtse zaken ;)

• Dennisweb
Aikon schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:28:
[...]

We hebben het over 'niet lang', ik weet niet wat je daarmee bedoeld natuurlijk. Een dag? Een maand, een kwartaal?

[...]

Wat 'we' doen is iig niet je dagelijkse bankrekening opeens meetellen bij je buffer.

[...]

Dát zeg ik niet. Ik zeg letterlijk dat het prima is dat je luxe dingen koopt. Maar niet van je buffer.

Nogmaals: je spreekt je buffer aan voor luxe zaken omdat je er vanuit gaat dat je dat wel weer aan kan vullen. Maar het hele idee is nou juist dat je buffer voor onverwachtse zaken hebt, dus moet je er per definitie van uit gaan dat je niet kan aanvullen door die onverwachtse zaken ;)
Prima. Dan heb ik helemaal geen buffer maar een tweede rekening die ik gebruik als buffer. Als ‘t echt alleen aan de terminologie ligt, wil ik je er best gelukkig mee maken, hoor :+

Voor de goede orde: mijn financiële buffer is er niet helemaal aan opgegaan. Eerder omgekeerd. Het gaat om een paar honderd euro voor drie dagen, totdat de iMac weer verkocht was. Zo’n risico is er dus niet. ;)

• Rubbergrover1
Dennisweb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:12:
[...]
Ik snap die strenge ‘dan maar geen luxe’-discipline niet. Als je een grote buffer hebt en dan nog bang bent om die aan te spreken, want stel je voor je hebt je hele buffer binnen 3 dagen nodig, doe je echt wat verkeerd. Het is wat mij betreft echt niet zo dat je volledig op rantsoen hoeft. Ik doe én uitgaven van mijn dagelijkse rekening én stort een deel over naar mijn buffer. Zo gek is dat toch niet?
Maar het geld dat je voor die uitgaven spaart hoort dus geen deel uit te maken van je buffer. Dat is het hele eieren eten. Je buffer is een 'slapende' pot geld voor onverwachte tegenvallers. Daarnaast heb je nog spaargeld (of een bankrekening) voor gewone grote uitgaven.

• Dennisweb
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:47:
[...]

Maar het geld dat je voor die uitgaven spaart hoort dus geen deel uit te maken van je buffer. Dat is het hele eieren eten. Je buffer is een 'slapende' pot geld voor onverwachte tegenvallers. Daarnaast heb je nog spaargeld (of een bankrekening) voor gewone grote uitgaven.
Oh. In dat geval heb ik geen buffer en ben ik ook zo’n slechte zzp’er :D Dan heb ik in dit topic niks te zoeken. Want mijn geld is spaargeld en geen buffer. ;)

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Henk007 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:05:
Sinds het begin van de coronacrisis zie ik iedere dag berichten over mensen die 'omvallen' als gevolg van de crisis, die nu enkele weken oud is, bijvoorbeeld ZZP'ers. De overheid gaat met ongekende snelheid uitkeringen geven. Ik ben enorm geschrokken dat zoveel mensen blijkbaar over helemaal geen buffer beschikken en binnen een maand bij de overheid, dus bij mij en bij jou, gaan aankloppen voor hulp. Waar is de zelfredzaamheid en het besef van eigen verantwoordelijkheid. Ook in situaties die je gerust kan beschouwen als overmacht.
En als de overheid nou een tegenprestatie verwacht? Laat al die zzpers maar asperges gaan steken of aardbeien plukken. Daar zit men vanwege het wegblijven van arbeidsmigranten nu te springen om mensen... Doordat de overheid als een blinde alle zzpers gelijk te hulp schiet zadelt ze een andere sector met een probleem op...

• jadjong
Dennisweb schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:17:
[...]

Oh. In dat geval heb ik geen buffer en ben ik ook zo’n slechte zzp’er :D Dan heb ik in dit topic niks te zoeken. Want mijn geld is spaargeld en geen buffer. ;)
Die driehonderd euro zal geen deuk slaan in de buffer, maar je moet er op letten dat het geen gewoonte wordt. Je zal maar net zien dat je 5k 'leent' uit de buffer om voor de vakantie toch nog een nieuwe caravan te bekostigen en dag na levering heb je de buffer nodig vanwege ontslag of een woningbrand. Al is in dat laatste geval een caravan wel weer handig. :+

• Dennisweb
jadjong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:10:
[...]

Die driehonderd euro zal geen deuk slaan in de buffer, maar je moet er op letten dat het geen gewoonte wordt. Je zal maar net zien dat je 5k 'leent' uit de buffer om voor de vakantie toch nog een nieuwe caravan te bekostigen en dag na levering heb je de buffer nodig vanwege ontslag of een woningbrand. Al is in dat laatste geval een caravan wel weer handig. :+
Wordt het ook niet. Het gebeurt gewoon eens in de zoveel jaar een keertje en dan is het er ook binnen een paar dagen weer bij. Ik vind dat geen ramp, eerlijk gezegd.

• President
jadjong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:10:
[...]

@Dennisweb probeert een punt te maken dat jij zei dat je naast een buffer nog een spaarrekening moet hebben, waarmee jij dus eigenlijk zei dat geld op de spaarrekening niet meetelt als buffer..

Maar ik snap je punt wel; als je spaart voor een nieuwe auto dan is dat geen buffer, immers als je de auto dan koopt dan zou je buffer meteen weg zijn.

Hier staat ook 27k op de spaarrekening. Natuurlijk moet ik over 10 jaar een nieuwe auto kopen, dat maakt gewoon onderdeel uit van mijn spaargeld. Tegelijkertijd zorg ik dat er over 10 jaar wel genoeg spaargeld op de rekening staat dat ik een auto kan kopen en nog minimaal 15k over houd dan op de spaarrekening.

In dat opzicht loopt het natuurlijk een beetje door elkaar heen, maar dat is omdat ik spaargeld heb en geen geld dat ik spaar om uit te geven....

• Rubbergrover1
Het hoeft natuurlijk ook niet zo zwart-wit gesplitst te zijn in een aparte rekening. Als je je spaarrekening laat vollopen omdat je over tien jaar een andere auto wilt of om de paar jaar een nieuwe computer, dan kan dat best op de zelfde rekening als die buffer. Als je er maar rekening mee houdt dat je ook een buffer moet overhouden. Dus die buffer van 15 duizend kan prima de zelfde spaarpot zijn als waar je je auto van betaalt.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:37

Theo

moederbord

Om eens heerlijk de discussie rondom de ZZP'er te kapen en weer even ontopic te gaan :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met de huidige buffer kan ik het zo'n 4 jaar uitzingen mocht het inkomen compleet wegvallen. Daar kan menig zzp'er nog een voorbeeld aan nemen :P

7400 Wp op het dak

• cakebp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-05 16:23
Members only:

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-05 08:55
Members only:

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Nu online
Als ik zo al die spaarbuffers voorbij zie komen, dan begin je bijna af te vragen of ik wel iets goed doe... Heb zelf geen kinderen maar wel een koopappartementen. Als mijn buffer richting/boven de 25K uitkomt, wordt het afgeroomd naar het aflossingvrije gedeelte van de hypotheek aan het einde van het jaar.

• B-Real
  • Nu online
Of je iets goed doet weet ik niet, je doet dan blijkbaar wel iets anders dan sommige anderen.

Hypotheekschuld komt in het vaste formatje niet echt naar voren, als jij er voor kiest om je buffer af te romen om zo je hypotheek te verlagen dan geeft dat (in dit format) een vertekend beeld.

Persoonlijk vind ik aflossen van een aflossingsvrije hypotheek geen gek idee. Afgezien of dat onderaan de streep het meeste oplevert in euro's, vroeg of laat moet het geld wel terug naar de bank natuurlijk.

Daarnaast is er geen goed of fout, als jouw buffer jou een goed gevoel heeft dan is dat goed. Voor de één is dat 1000eu, voor de ander 100.000eu.

• spaarpot
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:05
Leeftijd:45
Opleiding(en):WO Int. Economie
Huidige functie: Bus. Operations bij IT bedrijf

Type woning: Geschakelde 2 onder 1 kap. 420K WOZ
Koop/huur:Koop, 60% afgelost
Partner:Ja
Kinderen:Ja

Bank: Leaseplan, Moneyou
Rentepercentage:0.4 - 0.6
Totale buffer:125K (heb geen specifieke spaardoelen dus zie mijn totale spaarbedrag als buffer)

Belegd in aandelen: nope
Totale dividend:
Fonds:

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:45
Interessant om te lezen van iemand met dergelijke opleiding en werk.

Wat zijn jouw argumenten om niet te beleggen of iets anders te doen qua investeringen?

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Of af te lossen op de hypotheek. Waarom zo'n grote buffer maar ondertussen wel nog 40% hypotheek over?

Lekker!

Acties:
  • +23Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:00
Wozmro schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:42:
Interessant om te lezen van iemand met dergelijke opleiding en werk.

Wat zijn jouw argumenten om niet te beleggen of iets anders te doen qua investeringen?
Napsju schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:09:
Of af te lossen op de hypotheek. Waarom zo'n grote buffer maar ondertussen wel nog 40% hypotheek over?
Omdat z'n username anders niet meer klopt.

• Freshnub
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:00
Ik merk wel dat sinds dit corona gedoe allemaal speelt, ik begin te twijfelen of de hoogte van mijn buffers wel voldoende is. Ik ga uit van het worst case scenario, dus dat ik alle kosten moet betalen en er geen inkomsten meer zijn. Met mijn huidige buffer zou ik dit 6-8 maanden kunnen volhouden, maar daarna?

Is dit iets te extreem om te denken? Ik merk dat ik mijn uitgavenpatroon nu al aanpas, normaal ben ik van de (kleine) impulsaankopen en vaak genoeg een restaurant/thuisbezorgd. Vooralsnog is er geen verandering aan de inkomstenkant, ben ik te voorbarig bezig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napsju
  • Nu online
@Freshnub Dat ligt denk ik vooral aan de markt waarin de werkgever zich bevind. Zolang het salaris blijft komen en de werknemers (vanuit huis) kunnen blijven werken is er niks aan de hand, toch? Helaas is dat niet bij alle werkgevers en beroepsgroepen het geval. Voor die sectoren is het natuurlijk een ander verhaal.

Ook ik merk dat er minder uitgaven zijn. Een van onze grootste hobby's is reizen, en dat gaat nu natuurlijk niet. Heb zelfs nog een aantal vliegticket refunds tegoed.

Lekker!

• cakebp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-05 16:23
Freshnub schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:56:
Ik merk wel dat sinds dit corona gedoe allemaal speelt, ik begin te twijfelen of de hoogte van mijn buffers wel voldoende is. Ik ga uit van het worst case scenario, dus dat ik alle kosten moet betalen en er geen inkomsten meer zijn. Met mijn huidige buffer zou ik dit 6-8 maanden kunnen volhouden, maar daarna?

Is dit iets te extreem om te denken? Ik merk dat ik mijn uitgavenpatroon nu al aanpas, normaal ben ik van de (kleine) impulsaankopen en vaak genoeg een restaurant/thuisbezorgd. Vooralsnog is er geen verandering aan de inkomstenkant, ben ik te voorbarig bezig?
Altijd goed om hier over na te blijven denken denk ik. Hangt ook een beetje af van de sector waar je werkzaam bent. Als je in de zorg werkt, zit je voorlopig wel goed maar ben je horecaondernemer kan je plaatje er wel eens heel anders uitzien.

• Freshnub
  • Laatst online: 13:00
Ik werk in de retail, momenteel zijn de winkels dicht, dus salarissen worden doorbetaald op basis van een buffer, maar dit kan niet eeuwigdurend doorgaan. Daarna komt een traject waarin het uwv/de overheid? inspringt?

Als de inkomsten door blijven gaan en ik zo spaarzaam blijf leven, dan zal 2020 een goed jaar zijn voor de buffers. Mede omdat mijn grootste uitgave (reizen) nu niet door kan gaan (2019 10k aan reizen voor alleen mezelf besteed)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CarlaTheProfane
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 25-05 11:22
Members only:

Ik ben net twee maanden in loondienst aan het werk na 10 jaar armoe met 0-urencontracten en verkapt ZZP-werk in de horeca, schoonmaak, reclame, telesales etc.. in combinatie met het opzetten en ten onder zien gaan van drie bedrijven in Games en Film. Net op tijd deze job aangepakt ook, anders was ik goed de lul geweest met de huidige situatie. M'n eerste spaardoel is 7000 euro studieschuld wegwerken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Nu online
Robkazoe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:47:
Als ik zo al die spaarbuffers voorbij zie komen, dan begin je bijna af te vragen of ik wel iets goed doe... Heb zelf geen kinderen maar wel een koopappartementen. Als mijn buffer richting/boven de 25K uitkomt, wordt het afgeroomd naar het aflossingvrije gedeelte van de hypotheek aan het einde van het jaar.
Inderdaad. Knap dat mensen de hoge bedragen hebben gespaard, maar het staat zinloos op de spaarrekening.
Ik ben hypotheekvrij als ik 42 wordt (en in bezit van een eigen huis). Dat is op lange termijn meer waard dan nu 100k op een spaarrekening hebben staan.

Wij hebben 10k buffer. De rest gaat naar hypotheek of beleggingen.

• President
Tjeerd84 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Inderdaad. Knap dat mensen de hoge bedragen hebben gespaard, maar het staat zinloos op de spaarrekening.
Ik ben hypotheekvrij als ik 42 wordt (en in bezit van een eigen huis). Dat is op lange termijn meer waard dan nu 100k op een spaarrekening hebben staan.

Mja, op je 42e hypotheekvrij zijn dat zegt natuurlijk ook niks. Voor hetzelfde geval verdien je 1 miljoen euro per jaar... En voor hetzelfde geval heb jij een huis met een waarde van 100k, terwijl een ander een eigen huis heeft met een waarde van 400k...

Geld dat op een spaarrekening staat is momenteel wat zinvoller voor veel mensen dan geld wat je extra hebt afgelost. Heb jij uitgerekend hoeveel 10.000 euro aflossen op je hypotheek uiteindelijk bespaart? En daarmee dus met HRA? Mogelijk heb je een hoog rentepercentage, maar als je dat gaat omrekenen naar een maand dan valt die 10.000 euro aflossing toch best wel klein uit eindelijk.

Los daarvan moet je natuurlijk geen 150.000 euro spaargeld hebben... Maar is het een kwestie van een gezonde balans.

10k buffer voel jij je goed bij, ik zou dat met een gezin met 2 kinderen echt te weinig vinden.. Want als mijn auto morgen total loss is dan wil ik een gelijkwaardige auto meteen kunnen terugkopen wat toch al snel 10k-15k gaat kosten ;)... En dan zijn wij beiden in loondienst, dus hoeven we ons geen zorgen te maken over salaris of baanverlies

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:53
[...]

Waarom zinloos ? Ik vind het een goed gevoel om straks genoeg geld te hebben om te kunnen stoppen met werken als ik daar zin in heb (of als ik nu geen nieuwe opdracht kan vinden in deze Corona crisis. Al lijkt het erop dat mijn huidige contract juist verlengd gaat worden met 6 maanden ipv beëindigd te worden juist vanwege Corona).
Hypotheek aflossen is altijd goed. Ben ook al aantal jaar hypotheekvrij.
Beleggen had ook gekund, Dan zat ik nu met een behoorlijk verlies. Ik beleg overigens wel wat maar nooit meer dan 100-150K. De rest blijft op de spaarrekening.

[Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 31-03-2020 18:00]

• Tjeerd84
  • Nu online
President schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Mja, op je 42e hypotheekvrij zijn dat zegt natuurlijk ook niks. Voor hetzelfde geval verdien je 1 miljoen euro per jaar... En voor hetzelfde geval heb jij een huis met een waarde van 100k, terwijl een ander een eigen huis heeft met een waarde van 400k...

Geld dat op een spaarrekening staat is momenteel wat zinvoller voor veel mensen dan geld wat je extra hebt afgelost. Heb jij uitgerekend hoeveel 10.000 euro aflossen op je hypotheek uiteindelijk bespaart? En daarmee dus met HRA? Mogelijk heb je een hoog rentepercentage, maar als je dat gaat omrekenen naar een maand dan valt die 10.000 euro aflossing toch best wel klein uit eindelijk.

Los daarvan moet je natuurlijk geen 150.000 euro spaargeld hebben... Maar is het een kwestie van een gezonde balans.

10k buffer voel jij je goed bij, ik zou dat met een gezin met 2 kinderen echt te weinig vinden.. Want als mijn auto morgen total loss is dan wil ik een gelijkwaardige auto meteen kunnen terugkopen wat toch al snel 10k-15k gaat kosten ;)... En dan zijn wij beiden in loondienst, dus hoeven we ons geen zorgen te maken over salaris of baanverlies
Natuurlijk heb ik uitgerekend wat het aflossen mij bespaart, voordat ik ga bijstorten. Heb een spaarhypotheek met hoge rente. Loont behoorlijk om daar geld in te steken. Huis is een nieuwbouw 2-onder-1 kap. Ondertussen ook geïnvesteerd in het huis energieneutraal maken.

Dat verhaal over de auto is niet realistisch. Kans is zeer klein dat mijn auto ineens geen waarde meer heeft. Mocht dat wel gebeuren, dan kan ik aandelen verkopen. Alsnog is 10k genoeg om een degelijke gezinsauto te kopen in geval van nood. Daar hoef je niet je hele leven een buffer voor aan te houden. Mag wel hoor, ieder zijn eigen keuze.

Ik woon nu 10 jaar in het huis en heb tot nu toe nog nooit onvoorzien meer dan 1k hoeven uitgeven. En verwacht dst de komende jaren ook niet te hoeven.
sverzijl schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Waarom zinloos ? Ik vind het een goed gevoel om straks genoeg geld te hebben om te kunnen stoppen met werken als ik daar zin in heb (of als ik nu geen nieuwe opdracht kan vinden in deze Corona crisis. Al lijkt het erop dat mijn huidige contract juist verlengd gaat worden met 6 maanden ipv beëindigd te worden juist vanwege Corona).
Hypotheek aflossen is altijd goed. Ben ook al aantal jaar hypotheekvrij.
Beleggen had ook gekund, Dan zat ik nu met een behoorlijk verlies. Ik beleg overigens wel wat maar nooit meer dan 100-150K. De rest blijft op de spaarrekening.
Zinloos in de zin van, groeit niet mee met de wereld. En levert verder niks op, zoals investeren in zonnepanelen bijvoorbeeld wel doet. In de aandelen is dat zowel positief als negatief inderdaad. De laatste weken staat mijn geld wel tijdelijk op mijn bankrekening...

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[...]

Zinloos op de rekening staan valt wel mee. Mijn hypotheek los ik ook versneld af, en is ook voor mijn 50e afgelost. Extra aflossen staat financieel gelijk aan het geld beleggen/vastzetten voor een rentepercentage rond dat van de hypotheekrente. Met de huidige beursstatus heb ik het geld een paar weken geleden van de beleggingsrekening naar de spaarrekening gezet.

Maar terug naar het geld 'zinloos' hebben staan. Ik koop er iets voor dat onbetaalbaar is. Rust.... Met mijn buffer kan ik 4 jaren zonder inkomen leven zonder echt in te leveren op woongenot en comfort. Ik kan dus ten aller tijden stoppen met werken. Ik moet dus niet werken om rond te komen; ik ben niet afhankelijk van mijn loon. De buffer zorgt ervoor dat het woordje 'moeten' is verdwenen uit 'moeten werken' en 'inkomen moeten hebben'. Bij mij is werken een keuze, en niet een verplichting. Ik kan ten aller tijden besluiten om gewoon te stoppen met werken zonder dat ik financieel in de problemen kom!
Ik zit niet meer in een rat-race; ik hoef mij niet de pleuris te werken. Simpelweg; ik moet niet werken, ik werk omdat ik dat wil :) Sterker nog; ik werk 4 dagen in de week omdat ik geen zin meer had om 5 dagen te werken.

Dát koop je van dat geld, en dát is de reden dat het 'zinloos' op de rekening staat. Het geeft mij zo ongelooflijk veel rust om niet afhankelijk te zijn van het maandloon :)

7400 Wp op het dak

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:53
Jep, idem. Je koopt er rust voor. Beleggen is leuk, maar dan had je nu toch een stuk minder rust gehad.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:48
[...]

Daar zijn meningen over verdeeld.

Stel heb 15k nodig voor een nieuwe auto, dan vind ik handiger als ik gewoon bij dat geld bij kan in de plaats van dat ik een lening aan moet gaan omdat al mijn geld al in het huis zit.
Al begrijp ik ook zeker jou kant van het verhaal gezien je dan meer geld elke maand overhoudt.

Of wel is maar net wat je in je leven wilt wat het handigst is.

[Voor 6% gewijzigd door JKen op 31-03-2020 21:40]

• spaarpot
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:05
Bulder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:12:
[...]

[...]

Omdat z'n username anders niet meer klopt.
Afgelopen jaren flink vermogen opgebouwd omdat we graag wilden verhuizen naar een groter koophuis zonder al teveel extra hypotheek te moeten nemen. 2 jaar geleden inderdaad verhuisd, op dat moment was onze spaarrekening zelfs het dubbele van wat deze momenteel is. Hadden best een duurder huis kunnen kopen maar hebben dat niet gedaan om nog een mooie buffer over te houden. Dit geeft ons beide heel veel rust. Heb in het leven niet veel nodig om tevreden te zijn, rij al 18 jaar in dezelfde Ford Fiesta :-). Heb momenteel een hele lage hypotheekrente, extra aflossen breng niet heel veel extra's momenteel en daarna zit het vermogen in de stenen. Zeker in deze tijden vind ik het een enorm fijn gevoel om een aardig sommetje cash achter de hand te houden. Toevallig een paar maanden geleden het idee opgevat om bijv. 100 of 200 euro per maand in een aandelenfonds te stoppen, mijn spaargeld hou ik hier momenteel buiten, deze houd ik voor nu liever cash achter de hand. Wellicht is onze buffer wat aan de ruime kant, maar het geeft ons gewoon een heel erg fijn gevoel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Nu online
Theo schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Zinloos op de rekening staan valt wel mee. Mijn hypotheek los ik ook versneld af, en is ook voor mijn 50e afgelost. Extra aflossen staat financieel gelijk aan het geld beleggen/vastzetten voor een rentepercentage rond dat van de hypotheekrente. Met de huidige beursstatus heb ik het geld een paar weken geleden van de beleggingsrekening naar de spaarrekening gezet.

Maar terug naar het geld 'zinloos' hebben staan. Ik koop er iets voor dat onbetaalbaar is. Rust.... Met mijn buffer kan ik 4 jaren zonder inkomen leven zonder echt in te leveren op woongenot en comfort. Ik kan dus ten aller tijden stoppen met werken. Ik moet dus niet werken om rond te komen; ik ben niet afhankelijk van mijn loon. De buffer zorgt ervoor dat het woordje 'moeten' is verdwenen uit 'moeten werken' en 'inkomen moeten hebben'. Bij mij is werken een keuze, en niet een verplichting. Ik kan ten aller tijden besluiten om gewoon te stoppen met werken zonder dat ik financieel in de problemen kom!
Ik zit niet meer in een rat-race; ik hoef mij niet de pleuris te werken. Simpelweg; ik moet niet werken, ik werk omdat ik dat wil :) Sterker nog; ik werk 4 dagen in de week omdat ik geen zin meer had om 5 dagen te werken.

Dát koop je van dat geld, en dát is de reden dat het 'zinloos' op de rekening staat. Het geeft mij zo ongelooflijk veel rust om niet afhankelijk te zijn van het maandloon :)
Je kunt jarenlang je 50k of meer op de bankrekening zetten. Als je belegt, was het na tien tot twintig jaar waarschijnlijk 100k waard geweest. De balans tussen buffer en beleggen mag iedereen zelf weten. Grote bedragen aanhouden is door inflatie altijd negatief rendement. Dat noem ik in het kort zinloos en daarom is mijn 'buffer' 10k. Dat zegt niks over mijn vermogen, cashflow en financiële zekerheid. Mocht ik in problemen komen, kan ik heel snel aan het geïnvesteerde vermogen komen. Vandaar dat ik ook aangaf dat het verder een prima prestatie is om veel geld te sparen. Alleen is het naar mijn mening zonde om het jaar op jaar in waarde te laten dalen (ten opzichte van de wereld waarin alles steeds duurder wordt).

Moet er wel bij zeggen dat ik pas de rust ervaar als de hypotheek weg is. Vandaar misschien dat ik daar in verhouding het meeste geld heb gestoken. Duurt nog 8 jaar. Vind ik beter dan nu heel wat meer geld op de rekening maar nog 20 jaar een hypotheek. Heeft mij netto 60k bespaard ook nog. En nu ik alsnog geld overheb, is het tijd voor andere investeringen. Doelstelling om ergens voor mijn 55e, hopelijk 50e, niet meer te hoeven werken.

• alienfruit
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:09

alienfruit

the alien you never expected

Ik had tot ongeveer zeven jaar terug een mooie buffer maar inmiddels moet ik hard sparen om mijn buffer te geraken. Ik heb nog steeds spijt dat ik geen huis heb gekocht hier in Londen toen ik het geld nog had. Nu heb ik maar een klein stulpje gekocht in Noord-Holland. Schrok erg van de k.k. kosten komt toch nog een hoop bij. Maar heb nu wel een leuk flatje kunnen kopen. Zonder hypotheek.

Ik zit nu te kijken of ik misschien wat kan investeren in ETFs (zo heet het volgens mij). Nu zit ook te kijken naar een kleine flatje buiten de stad in Londen bijv. Canary Wharf maar in het algemeen valt de bouwkwaliteit erg tegen in Londen/Engeland. Maar goed, ik ben inmiddels mijn nieuwe baan waar ik volgende week zou beginnen alweer kwijt dus kan voorlopig geen hypotheek krijgen. Maar in de zeven jaar dat ik Londen woon heb ik ongeveer £193k kunnen sparen.

[Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 31-03-2020 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Tjeerd84 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:56:
[...]

Je kunt jarenlang je 50k of meer op de bankrekening zetten. Als je belegt, was het na tien tot twintig jaar waarschijnlijk 100k waard geweest. De balans tussen buffer en beleggen mag iedereen zelf weten. Grote bedragen aanhouden is door inflatie altijd negatief rendement. Dat noem ik in het kort zinloos en daarom is mijn 'buffer' 10k. Dat zegt niks over mijn vermogen, cashflow en financiële zekerheid. Mocht ik in problemen komen, kan ik heel snel aan het geïnvesteerde vermogen komen. Vandaar dat ik ook aangaf dat het verder een prima prestatie is om veel geld te sparen. Alleen is het naar mijn mening zonde om het jaar op jaar in waarde te laten dalen (ten opzichte van de wereld waarin alles steeds duurder wordt).
Daar ben ik het ook compleet mee eens. Maar zoals ik ook al schreef, momenteel heb ik alles even op de spaarrekening neergezet; best als de beurs compleet inzakt, maar ik wil niet dat mijn vermogen hierin meezakt :P
Tot een maand geleden stond het merendeel van het vermogen ook op de beurs geparkeerd, juist omdat het rendement groter is dan sparen en het financieel interessanter was dan aflossen op de hypotheek. (je kan beter van 50k 100k maken op de beurs dan 50k aflossen om 70k minder hypotheek te betalen)

7400 Wp op het dak

• Tjeerd84
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:25:
[...]

Daar ben ik het ook compleet mee eens. Maar zoals ik ook al schreef, momenteel heb ik alles even op de spaarrekening neergezet; best als de beurs compleet inzakt, maar ik wil niet dat mijn vermogen hierin meezakt :P
Tot een maand geleden stond het merendeel van het vermogen ook op de beurs geparkeerd, juist omdat het rendement groter is dan sparen en het financieel interessanter was dan aflossen op de hypotheek. (je kan beter van 50k 100k maken op de beurs dan 50k aflossen om 70k minder hypotheek te betalen)
Er blijven genoeg mensen die niet weten hoe of durven te beleggen. Wat ook niet erg is, maar uit die hoek komen regelen geluiden dat sparen zo goed is. Het is financieel gezien zinloos, maar wel het kleinste risico op grotere verliezen dan de standaard inflatie.

Wat mensen met grote hoeveelheden geld op de bank niet meenemen, is dat oud geld niet dezelfde waarde heeft als nieuw geld. Als je rond 2000 100k hebt gespaard, heb je daar bijvoorbeeld 100 maand voor moeten sparen. Nu in 2020 had je bij een vergelijkbare baan dat bedrag in 50 maanden kunnen sparen.
Dat geld uit 2000 is voor de spaarder dus veel waardevoller, maar daar hecht de moderne wereld geen waarde aan.

Topic gaat over de buffer van mensen. Een buffer is geen spaargeld. Een buffer heb je om financiële problemen op te vangen. Met een onzeker inkomen is dat hoger. Vergelijken heeft dan ook weinig zin. Mijn gezin heeft twee zeer vaste en redelijk hoge inkomens. Daarnaast investeringen gedaan die de vaste lasten blijvend verlagen.

In dit topic komt regelmatig terug dat mensen gewoon al het vermogen benoemen als buffer(, even om te showen?). De vraag is meer, hoeveel geld probeer je minimaal op de bank te houden voor onvoorziene uitgaven en tijden. Ik 10k. En als die door rampspoed op is, kan ik nog meerdere keren 10k op korte termijn op die rekening zetten.

• Theo

Theo

moederbord

Tjeerd84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:06:
[...]

Er blijven genoeg mensen die niet weten hoe of durven te beleggen. Wat ook niet erg is, maar uit die hoek komen regelen geluiden dat sparen zo goed is. Het is financieel gezien zinloos, maar wel het kleinste risico op grotere verliezen dan de standaard inflatie.

Wat mensen met grote hoeveelheden geld op de bank niet meenemen, is dat oud geld niet dezelfde waarde heeft als nieuw geld. Als je rond 2000 100k hebt gespaard, heb je daar bijvoorbeeld 100 maand voor moeten sparen. Nu in 2020 had je bij een vergelijkbare baan dat bedrag in 50 maanden kunnen sparen.
Dat geld uit 2000 is voor de spaarder dus veel waardevoller, maar daar hecht de moderne wereld geen waarde aan.

Topic gaat over de buffer van mensen. Een buffer is geen spaargeld. Een buffer heb je om financiële problemen op te vangen. Met een onzeker inkomen is dat hoger. Vergelijken heeft dan ook weinig zin. Mijn gezin heeft twee zeer vaste en redelijk hoge inkomens. Daarnaast investeringen gedaan die de vaste lasten blijvend verlagen.

In dit topic komt regelmatig terug dat mensen gewoon al het vermogen benoemen als buffer(, even om te showen?). De vraag is meer, hoeveel geld probeer je minimaal op de bank te houden voor onvoorziene uitgaven en tijden. Ik 10k. En als die door rampspoed op is, kan ik nog meerdere keren 10k op korte termijn op die rekening zetten.
Het is inderdaad een 'never ending' discussie over de definitie van een buffer. Sommige noemen de overwaarde van een woning. Klinkt leuk om je Financieel Eigen Vermogen (FEV) op papier op te krikken, maar in de praktijk heb je er niks aan. Maar ook om jou als voorbeeld te nemen (en mijzelf) we hebben beide een dikke buffer in de vorm van beleggingen en spaargelden. In theorie kun je die binnen een paar dagen ten gelde maken en vrijelijk spenderen aan de meest nutteloze zaken. Als voorbeeld; je kan -hypothetisch- deze week nog twee nieuwe auto's, een waterscooter en twee kilo verse kaviaar kopen. Dat gaat met bijv overwaarde gewoon niet.

Maar terug naar je daadwerkelijk FEV. Een deel daarvan heb je staan voor later, een deel heb je staan als spaargeld gereserveerd voor bepaalde zaken, en een deel heb je staan als 'noodfonds' Maar hoe bepaal je die verdeling? Helemaal als al het geld op één hoop ligt. In mijn geval; ik heb één rekening waar alles op staat. Het merendeel daarvan is voor later, en om ervoor te zorgen dat het woord 'moeten' weg is bij werken. Maar welk deel? En telt dit voor een buffer? Ik kan nu bepalen dat 60K gereserveerd is voor later, maar ik kan over twee minuten ook bepalen dat dit bedrag maar 15K is.

Hoe bepaal je dus wat je generieke buffer is als je je spaargelden op één hoop gooit én je er per direct gewoon bij kan zonder gevolgen, en er geen directe reservering is voor het geld? (bijv een nieuwe keuken die volgende week gekocht wordt) Dan krijg je juist dat je FEV je complete buffer is, en dat je deze flexibel in kan zetten.

Voor mij is daarom mijn FEV dat ik direct beschikbaar heb, zonder dat er een directe reservering aan vast zit, mijn buffer. Maar is dit de correcte definitie van de buffer?

7400 Wp op het dak

• tomolino
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:40
Members only:

Ben we benieuwd hoe anderen naar onze aanpak kijken, is deze buffer in andermans ogen voldoende?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
tomolino schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:12:
***members only***

Ben we benieuwd hoe anderen naar onze aanpak kijken, is deze buffer in andermans ogen voldoende?
Is voor een ander niet te beoordelen.
Op basis van je post:
- Vriendin werkt door omstandigheden niet, dus minder inkomsten
- Vaste lasten zijn te overzien
- Diverse incidentele lasten die er in hakken
- Toch nog een aardige cent kunnen sparen maandelijks

Ja, ik denk dat je buffer voldoende is voor nu. En leuk dat het huis van de buurman voor een leuk bedrag verkocht is en jullie dus ook wat overwaarde hebben waarschijnlijk, maar daar merk je pas wat van als jullie ook gaan verkopen. Is alleen goed voor de gemoedsrust dus ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Nu online
tomolino schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:12:
***members only***

Klinkt meer als dat je nu doet wat je kan. Je spaart maximaal en geeft minimaal uit. Je doet het in die zin goed.
Gezien de complete situatie zou ik er wel bij zeggen dat het geen heel gezonde situatie is. Je staat nu 10k in de plus, dat is prima. Maar als je over een maand nog eens 5k of 10k moet uitgeven. Hoe snel kom je dan weer op je buffer van 10k?
De situatie van je vriendin is niet leuk. Zelf zou ik daar niet oneindig geld in pompen eerlijk gezegd. Blijven helpen wel natuurlijk, maar wel met een financiële limiet. Weet verder niet genoeg van de situatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Maar hoe vaak loop je tegen tegenvallers aan van 5 á 10k?

Een auto is er één van. Als je een oude woning hebt met achterstallig onderhoud zou je misschien eens een fikse tegenvaller kunnen hebben, maar dan zijn dat soort bedragen ook fors.
Wasmachine, koelkast, vriezer, TV die in 1x kapot gaan zijn ook zeldzaam en red je voor dat bedrag ook eenvoudig.

Werkloos raken hakt er in, maar met een uitkering duurt het ook even voordat je 5 á 10k hebt verbruikt.

Persoonlijk vind ik, voor mezelf, een buffer van 10k aan de magere kant maar als ik de maandelijkse kosten af pel en de omstandigheden daar in mee neem dan zing je het daarmee wel even uit en zou ik dus ook niet meer nodig zijn. Ik ben nog jong, maar zou misschien ook wel met vroegpensioen willen en dan is het wel fijn als je dat financieel gezien gewoon kunt doen.

En de laatste zin vind ik erg zwart/wit. Als mijn vriendin (of ik zelf) in zo'n situatie zat had ik alles er voor over om daar weer uit te komen. Blind geld eraan uitgeven hoeft ook niet, maar geld is in zo'n situatie wel van ondergeschikt belang.

• Hahn
B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:50:
Hopelijk nooit, maar als het een keer gebeurt, dan kan je maar beter wel die 10k aan spaargeld hebben, omdat je anders de pineut bent.

Buffers zijn natuurlijk sowieso in 99% van de gevallen voor je gemoedsrust, dat als er iets ergs mag gebeuren, je niet direct in paniek hoeft te raken of dakloos bent. Dat gaat voornamelijk om gevoel en niet om pure logische beredenering.

Ik vind het overigens wel grappig dat je begint met "hoe vaak heb je een tegenvaller van 5 a 10k?", om te eindigen met "buffer van 10k vind ik wel aan de magere kant voor mezelf" ;)

• tomolino
B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:38:
[...]

Is voor een ander niet te beoordelen.
Op basis van je post:
- Vriendin werkt door omstandigheden niet, dus minder inkomsten
- Vaste lasten zijn te overzien
- Diverse incidentele lasten die er in hakken
- Toch nog een aardige cent kunnen sparen maandelijks

Ja, ik denk dat je buffer voldoende is voor nu. En leuk dat het huis van de buurman voor een leuk bedrag verkocht is en jullie dus ook wat overwaarde hebben waarschijnlijk, maar daar merk je pas wat van als jullie ook gaan verkopen. Is alleen goed voor de gemoedsrust dus ;)
Het is inderdaad puur leuk voor de gemoedsrust dat de buurman zijn woning nu goed verkoopt, wij willen niet verkopen en mochten we dit ooit wel willen kan de markt natuurlijk heel anders zijn.
Tjeerd84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:42:
[...]

Klinkt meer als dat je nu doet wat je kan. Je spaart maximaal en geeft minimaal uit. Je doet het in die zin goed.
Gezien de complete situatie zou ik er wel bij zeggen dat het geen heel gezonde situatie is. Je staat nu 10k in de plus, dat is prima. Maar als je over een maand nog eens 5k of 10k moet uitgeven. Hoe snel kom je dan weer op je buffer van 10k?
De situatie van je vriendin is niet leuk. Zelf zou ik daar niet oneindig geld in pompen eerlijk gezegd. Blijven helpen wel natuurlijk, maar wel met een financiële limiet. Weet verder niet genoeg van de situatie.
Het is niet zo dat we helemaal minimaal uitgeven, de simrig en racefiets die ik noem zijn allebei upgrades van meer dan €1000,- ik denk dat het logisch is dat iemand met een iets boven modaal inkomen dit niet zomaar even uitgeeft.
We gaan wel gewoon uit eten wanneer we dit willen, kopen kleding wanneer we dit willen en doen niet moeilijk als we eens een leuke activiteit willen ondernemen.

De situatie thuis heeft zeker een financiële limiet en het geld wordt ook niet blind hieraan uitgegeven, tot nu toe kost het denk ik gemiddeld zo'n €150,- p/m, dit vind ik te overzien.
B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:50:

Een auto is er één van. Als je een oude woning hebt met achterstallig onderhoud zou je misschien eens een fikse tegenvaller kunnen hebben, maar dan zijn dat soort bedragen ook fors.
Wasmachine, koelkast, vriezer, TV die in 1x kapot gaan zijn ook zeldzaam en red je voor dat bedrag ook eenvoudig.

Werkloos raken hakt er in, maar met een uitkering duurt het ook even voordat je 5 á 10k hebt verbruikt.

Persoonlijk vind ik, voor mezelf, een buffer van 10k aan de magere kant maar als ik de maandelijkse kosten af pel en de omstandigheden daar in mee neem dan zing je het daarmee wel even uit en zou ik dus ook niet meer nodig zijn. Ik ben nog jong, maar zou misschien ook wel met vroegpensioen willen en dan is het wel fijn als je dat financieel gezien gewoon kunt doen.

En de laatste zin vind ik erg zwart/wit. Als mijn vriendin (of ik zelf) in zo'n situatie zat had ik alles er voor over om daar weer uit te komen. Blind geld eraan uitgeven hoeft ook niet, maar geld is in zo'n situatie wel van ondergeschikt belang.
Zo sta ik er eigenlijk ook in, de spaarrekening zie ik een beetje als back-up buffer, deze is puur voor luxe zaken die in geval van nood niet aangeschaft hoeven te worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wellicht start mijn auto niet (staat al 4 weken stil) maar een nieuwe accu is niet duizenden euro's.

Klinkt wat zwart wellicht, maar niet heel onrealistisch tegenwoordig: Ik denk dat de grootste hit van een buffer momenteel een vroegtijdig / onverwacht overlijden zal kunnen zijn.

Als je geen uitvaartverzekering / levensverzekering hebt zal je de uitvaart uit eigen vermogen moeten ophoesten.Nu is dat met de huidige regels over groepen niet zo duur als dat je 500 man koffie en cake moet opdienen. Maar toch loopt het snel in een paar duizend.

Dus hebben de mensen hier met 10k buffer ook een uitvaart of levensverzekering of valt kosten van een vroegtijdige dood van een familielid ook onder de buffer?

• B-Real
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:55:
[...]

Ik vind het overigens wel grappig dat je begint met "hoe vaak heb je een tegenvaller van 5 a 10k?", om te eindigen met "buffer van 10k vind ik wel aan de magere kant voor mezelf" ;)
En de rest van de zin vergeet je dan even :P

Dat is idd voor de gemoedsrust, maar ikzelf zou in principe ook niet meer dan 10k nodig zijn als het er op aan komt. Om de rest er door heen te brassen gaat wat te ver, maar ik zou best wat vaker een grote uitgave kunnen doen zonder mij druk te maken om de spaarrekening.

De badkamer willen we eigenlijk nog een keer aanpakken, is geen noodzaak, maar zouden we bijv. ook nu kunnen doen ipv over een jaar of 5. Maar dat is, naar mijn mening, niet waar je een buffer voor aan houdt.
Ik heb nu een lease auto, maar stel dat ik een leuke vacature tegen kom dan ben ik hoogstwaarschijnlijk wel een eigen auto nodig. Dat kan voor 1k, voor 10k, maar ook voor heel veel meer natuurlijk. Dat is dus wél iets waar ik enigszins rekening mee houd in mijn buffer.

• Furion2000
  • Nu online
@tomolino

Maar is die rust door overwaarde niet misplaatst?

Pas geleden een discussie gevoerd waarin ik positief was over overwaarde, maar de conclusie was dat het extreem lastig is om daar voordeel uit te halen.

De uitleg daarbij:
Jouw huis is meer waard, maar dat huis wat je gaat kopen is net zo goed meer waard geworden.[/li]

De oplossing:
In top tijden je huis te verkopen, dan gaan huren tot een crisis en dan een huis te kopen of bouwen

Voor de rest kwam er niet veel anders uit deze discussie, dus ik vind het nogal lastig om overwaarde als iets super positiefs te zien sindsdien. Beetje zelfde gevoel zoals een salaris verhoging wanneer de inflatie net zo snel stijgt "thanks man, maar ik koop er niks voor" ;)

[Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 01-04-2020 12:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
Furion2000 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:11:

De oplossing:
In top tijden je huis te verkopen, dan gaan huren tot een crisis en dan een huis te kopen of bouwen
Dit is natuurlijk een totale gok, want weet jij wanneer het een 'top tijd' is? Ik niet in ieder geval ;) En huizenprijzen gaan misschien wel heel lang niet meer omlaag, of zelfs nooit. Dan kan je huren tot je een ons weegt, waarvan je winst ook opraakt :P

Je huis verkopen met winst en ergens een huis kopen waar ze minder kosten (Groningen, Spanje, whatever), lijkt me een oplossing die veel realistischer is.

• tomolino
@Barrycade
Wij hebben allebei een uitvaartverzekering, ook is mijn werkgever een goede als het gaat om de nabestaanden wanneer ik kom te overlijden.

@Furion2000
Ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn, natuurlijk is de ''nieuwe'' woning waar naar je gaat kijken ook weer duurder. Gelukkig is dit voorlopig voor ons niet aan de orde.

iRacing Profiel

• Furion2000
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:16:
[...]

Dit is natuurlijk een totale gok, want weet jij wanneer het een 'top tijd' is? Ik niet in ieder geval ;) En huizenprijzen gaan misschien wel heel lang niet meer omlaag, of zelfs nooit. Dan kan je huren tot je een ons weegt, waarvan je winst ook opraakt :P

Je huis verkopen met winst en ergens een huis kopen waar ze minder kosten (Groningen, Spanje, whatever), lijkt me een oplossing die veel realistischer is.
Ja vandaar het 'extreem' en jouw oplossing is natuurlijk ook niet erg ideaal, want ik wil niet naar Groningen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
Furion2000 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:18:
[...]

Ja vandaar het 'extreem' en jouw oplossing is natuurlijk ook niet erg ideaal, want ik wil niet naar Groningen ;)
Dan wordt het dus Spanje!

Maar verhuizen betekent overigens niet dat je per se groter en/of duurder moet gaan wonen. Als je huis komende 20 jaar 4 ton meer waard wordt, kan je ook besluiten om kleiner (goedkoper) te gaan wonen en van de paar ton winst iets anders gaan doen :)

• Tjeerd84
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:02:
Dus hebben de mensen hier met 10k buffer ook een uitvaart of levensverzekering of valt kosten van een vroegtijdige dood van een familielid ook onder de buffer?
Inderdaad. Heb een overlijdensrisicoverzekering en een 10k buffer. Als iemand van ons overlijdt, kan de ander in één keer de hypotheek aflossen. Kost 20 euro per maand. En iets van 4000 euro over de looptijd van de hypotheek. Daar kan het aanhouden van meer dan 100k buffer niet tegenop.
Theo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:26:
[...]

Het is inderdaad een 'never ending' discussie over de definitie van een buffer. Sommige noemen de overwaarde van een woning. Klinkt leuk om je Financieel Eigen Vermogen (FEV) op papier op te krikken, maar in de praktijk heb je er niks aan. Maar ook om jou als voorbeeld te nemen (en mijzelf) we hebben beide een dikke buffer in de vorm van beleggingen en spaargelden. In theorie kun je die binnen een paar dagen ten gelde maken en vrijelijk spenderen aan de meest nutteloze zaken. Als voorbeeld; je kan -hypothetisch- deze week nog twee nieuwe auto's, een waterscooter en twee kilo verse kaviaar kopen. Dat gaat met bijv overwaarde gewoon niet.

Maar terug naar je daadwerkelijk FEV. Een deel daarvan heb je staan voor later, een deel heb je staan als spaargeld gereserveerd voor bepaalde zaken, en een deel heb je staan als 'noodfonds' Maar hoe bepaal je die verdeling? Helemaal als al het geld op één hoop ligt. In mijn geval; ik heb één rekening waar alles op staat. Het merendeel daarvan is voor later, en om ervoor te zorgen dat het woord 'moeten' weg is bij werken. Maar welk deel? En telt dit voor een buffer? Ik kan nu bepalen dat 60K gereserveerd is voor later, maar ik kan over twee minuten ook bepalen dat dit bedrag maar 15K is.

Hoe bepaal je dus wat je generieke buffer is als je je spaargelden op één hoop gooit én je er per direct gewoon bij kan zonder gevolgen, en er geen directe reservering is voor het geld? (bijv een nieuwe keuken die volgende week gekocht wordt) Dan krijg je juist dat je FEV je complete buffer is, en dat je deze flexibel in kan zetten.

Voor mij is daarom mijn FEV dat ik direct beschikbaar heb, zonder dat er een directe reservering aan vast zit, mijn buffer. Maar is dit de correcte definitie van de buffer?
Mee eens. Never ending discussie over wat een buffer is. Totale vermogen van mij noemen zou hier zinloos zijn in ieder geval. Totale beschikbare geld zegt ook niet zoveel als de rest van de cashflow niet bekend is.

Als ik niks zou kunnen groeien in vermogen, niet zou kunnen sparen. Dan denk ik aan 20k als gezonde buffer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:07

Nutral

gamer/hardware freak

Members only:

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tjeerd84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:22:
[...]

Inderdaad. Heb een overlijdensrisicoverzekering en een 10k buffer. Als iemand van ons overlijdt, kan de ander in één keer de hypotheek aflossen. Kost 20 euro per maand. En iets van 4000 euro over de looptijd van de hypotheek. Daar kan het aanhouden van meer dan 100k buffer niet tegenop.

[...]

Mee eens. Never ending discussie over wat een buffer is. Totale vermogen van mij noemen zou hier zinloos zijn in ieder geval. Totale beschikbare geld zegt ook niet zoveel als de rest van de cashflow niet bekend is.

Als ik niks zou kunnen groeien in vermogen, niet zou kunnen sparen. Dan denk ik aan 20k als gezonde buffer.
Bij ons ook een verzekering op de hypotheek maar daar kan je niet iemand van begraven/cremeren. Hoewel er voor overlijden voor het einde van de looptijd wel 10% extra wordt uitbetaald geloof ik. Maar dat is volgens mij niet belasting vrij

En ja mijn vrouw krijg als ik dood ga een mooi weduwepensioen van de werkgever. Die betaalt zelfs bij overlijden de laatste maand salaris dubbel dus die kan daar zelfs een begrafenis van betalen. Maar ik denk niet dat iedereen zo'n lieve werkgever heeft.

Bij mijn vrouw in ieder geval niet. Dus als het iemand moet zijn is het beter voor mijn vrouw en kinderen als ik ga ;)

Maar gezien de Covid perikelen vroeg ik me af of iedereen hier wel rekening mee houdt.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:38

T-Infinity

Heen en weer....

Barrycade schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:58:
[...]

Maar gezien de Covid perikelen vroeg ik me af of iedereen hier wel rekening mee houdt.
Wat heeft dat er mee te maken? Het is niet alsof er nu opeens veel meer mensen dood gaan dan normaal, en al helemaal niet in 'onze' (aanname) leeftijdscategorie.

Als ik overlijd legt men maar wat bij elkaar, vervolgens erven ze mijn vermogen. Het is meer een cashflow-ding.

[Voor 21% gewijzigd door T-Infinity op 01-04-2020 14:12]

• Tjeerd84
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:58:
[...]

Bij ons ook een verzekering op de hypotheek maar daar kan je niet iemand van begraven/cremeren. Hoewel er voor overlijden voor het einde van de looptijd wel 10% extra wordt uitbetaald geloof ik. Maar dat is volgens mij niet belasting vrij

En ja mijn vrouw krijg als ik dood ga een mooi weduwepensioen van de werkgever. Die betaalt zelfs bij overlijden de laatste maand salaris dubbel dus die kan daar zelfs een begrafenis van betalen. Maar ik denk niet dat iedereen zo'n lieve werkgever heeft.

Bij mijn vrouw in ieder geval niet. Dus als het iemand moet zijn is het beter voor mijn vrouw en kinderen als ik ga ;)

Crematie is niet zo duur. Dat kost een 5k.
Het is de hypotheek die je wil kunnen betalen en wegwerken, zodat er geen gedwongen verhuizing bij komt.

https://www.rijksoverheid...-een-nabestaandenpensioen
Iedereen heeft automatisch recht op een basis nabestaandenpensioen (zolang je niet te rijk bent) en volgens de overheid hebben de meeste mensen in loondienst ook automatisch een extra nabestaandenpensioen via de werkgever. Is dus niet zo bijzonder allemaal (in Nederland).

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Tjeerd84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:08:
[...]

Crematie is niet zo duur. Dat kost een 5k.
Het is de hypotheek die je wil kunnen betalen en wegwerken, zodat er geen gedwongen verhuizing bij komt.

https://www.rijksoverheid...-een-nabestaandenpensioen
Iedereen heeft automatisch recht op een basis nabestaandenpensioen (zolang je niet te rijk bent) en volgens de overheid hebben de meeste mensen in loondienst ook automatisch een extra nabestaandenpensioen via de werkgever. Is dus niet zo bijzonder allemaal (in Nederland).
We gaan off topic maar als je geen kinderen hebt <18 en zelf niet meer dan 45% arbeidsongeschikt maak je geen aanspraak als partner.

Maar hé hopelijk hebben we het allemaal niet nodig en is de buffer voor als je pc stuk is of je auto niet meer wakker wordt.

• President
Wat jullie vergeten is de extra buffer die genoeg mensen hebben: ouders met geld die in extreme situaties ook vast wel kunnen helpen.

Los van de 25k buffer die wij hebben, weten we ook wel dat mochten onze twee kinderen overlijden en mijn partner ook ik altijd (los van de overlijdensrisico verzekering) nog ouders heb met 100k+ op de rekening. Niet dat ik hoop dat ik er ooit gebruik van moet maken, maar ook die vormen indirect een extra buffer...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jadjong
Als dit topic over tien jaar nog bestaat ben je de ouder die 100k buffer in noodsituaties moet leveren. ;)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:38

T-Infinity

Heen en weer....

President schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:50:
Wat jullie vergeten is de extra buffer die genoeg mensen hebben: ouders met geld die in extreme situaties ook vast wel kunnen helpen.

Los van de 25k buffer die wij hebben, weten we ook wel dat mochten onze twee kinderen overlijden en mijn partner ook ik altijd (los van de overlijdensrisico verzekering) nog ouders heb met 100k+ op de rekening. Niet dat ik hoop dat ik er ooit gebruik van moet maken, maar ook die vormen indirect een extra buffer...
Wellicht, maar die is niet gegarandeerd dus je kunt er niet blind op vertrouwen tenzij je duidelijke afspraken hebt gemaakt.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:01
Ik zou een buffer wegzetten als extra pensioen aanvulling, of misschien als middel om door zelf ondersteuning eerder met pensioen te kunnen.
Of allebei, dat zou nog mooier zijn.

• B-Real
  • Nu online
Ik ben inmiddels al wat jaartjes het station voorbij dat ik de hulp van mijn ouders nog wil gebruiken. Mocht de shit echt de ventilator raken dan zullen ze het vast doen en kan ik desnoods zo weer bij hun intrekken, maar dat is toch niet echt de gedachte van dit topic.

Ook een eventuele erfenis van (schoon)ouders houd ik echt geen rekening mee. Ik hoop dat ze er zelf van genieten en vooral dat het nog heeeeeeel lang duurt voordat het restant onze kant op komt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Pablo.
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:57
Pablo. schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:32:
Members only:

Ik twijfel of het niet verstandig is, om wellicht wat te gaan investeren. Heb veel gekeken naar crowdfunding (voornamelijk in het FOK thread). Maar het risico en gezeik, wat je er bij krijgt lijkt me niks. Wellicht met een klein bedrag, omdat het me leuk lijkt om het te doen. Daarnaast kan ik dan ook mede-ondernemers helpen tegen een rendement (hopelijk :+).

Momenteel zijn mijn maandelijkse kosten extreem laag. Hierdoor kan ik gemakkelijk sparen, aangezien ik prima verdien. Hopelijk kan ik snel richting de 100k, voor mijn totale buffer. Vrijwel alles is momenteel een buffer, aangezien ik dit allemaal spaar en niet nodig heb.
Toevallig kwam ik dit oude bericht van mij tegen. Ik dacht, het is wellicht leuk om een update te geven.
Members only:

[Voor 9% gewijzigd door Pablo. op 04-04-2020 11:52]

• Furion2000
  • Nu online
Pablo. schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:51:
[...]
Toevallig kwam ik dit oude bericht van mij tegen. Ik dacht, het is wellicht leuk om een update te geven.

***members only***
Tenzij je op de 'schop stoel' zit thuis kun je er ook voor kiezen om te wachten totdat je een huis in 1 klap kunt kopen (of grotendeels). Misschien komt er wel een kleine crisis en zakken de huize prijzen weer een stuk en is dan het perfecte moment om een huis te kopen ;)

• Tjeerd84
  • Nu online
[...]

***members only***
(Financieel) Goed bezig hoor!

Persoonlijk zou ik als ik jou was op dit moment serieus nadenken om op korte termijn iets van 50k in een World ETF te zetten of iets vergelijkbaars.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Tjeerd84 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:17:
[...]

(Financieel) Goed bezig hoor!

Persoonlijk zou ik als ik jou was op dit moment serieus nadenken om op korte termijn iets van 50k in een World ETF te zetten of iets vergelijkbaars.
Waarom zou je dat doen? Juist als je op korte termijn een woning wilt kopen heb je niks aan 50k in een ETF. Dan ben je puur aan het gokken op waardevermeerdering op korte termijn.

• Tjeerd84
  • Nu online
Tsurany schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:13:
[...]

Waarom zou je dat doen? Juist als je op korte termijn een woning wilt kopen heb je niks aan 50k in een ETF. Dan ben je puur aan het gokken op waardevermeerdering op korte termijn.
Omdat ik nergens lees dat het doel is om een huis te kopen. Maar wel om nog een tweede rekening te vullen. Je hebt wel gelijk verder, als er binnen een paar jaar een huis gekocht gaat worden, dan hoef je niet te speculeren met 50k.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 25-05 21:39
Zou op die leeftijd eerder adviseren om gewoon een beetje te gaan zuipen en een hbo-studie te gaan volgen in plaats van alleen maar te werken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hahn
Tjeerd84 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:52:
[...]

Omdat ik nergens lees dat het doel is om een huis te kopen.
Hij zegt letterlijk dat 'ie twijfelt of 'ie veel hypotheek kan krijgen en daarom veel spaart. Ik gok dat die hypotheek vooral voor het kopen van een huis gebruikt zal worden? :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
peakrever schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:54:
Zou op die leeftijd eerder adviseren om gewoon een beetje te gaan zuipen en een hbo-studie te gaan volgen in plaats van alleen maar te werken.
Met wat jaren werken/sparen en ondertussen promotie heb je helaas meer kans op een woning dan een startende HBO'er zonder eigen geld.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Niet iedereen is van het zuipen en feesten. ;)

Mooi gedaan trouwens hoor! Is dit bedrag alleen niet heel erg nadeling voor je ouders hun aangifte? :X

Appeltaart is lekker!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:07:
[...]

Niet iedereen is van het zuipen en feesten. ;)

Mooi gedaan trouwens hoor! Is dit bedrag alleen niet heel erg nadeling voor je ouders hun aangifte? :X
Hij is geen fiscaal partner of toeslag partner met zijn ouders. Zijn vermogen telt dus niet mee in hun belastingaangifte of om hoogte van toeslagen te bepalen.

• Pablo.
Ik kan je garanderen dat dat ook zeker gebeurd :D . Ik heb weinig interesse meer om een studie te volgen. Dit heb ik wel geprobeerd, maar wat ik nu doe vind ik veel leuker.

• BartW_S
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22-05 23:38
[...]

***members only***
Zeer mooie buffer. Mag ik vragen wat je voor onderneming hebt / doet?

• Pablo.
BartW_S schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:56:
[...]

Zeer mooie buffer. Mag ik vragen wat je voor onderneming hebt / doet?
Affiliate marketing. Simpel gezegd: ik maak advertenties op Facebook. Ik verkoop daarbij een product of haal leads binnen voor een externe partijen. Per sale of lead, krijg ik een vergoeding. Ik maak winst als mijn kosten van de advertentie, lager liggen dan de (commissie) opbrengst (uiteraard ;-)).

Ik draai enkel de advertenties. Met de afhandeling of opvolging van de sales/leads, heb ik niks te maken.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:30

Metro2002

Mind explorer

tomolino schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:59:
[...]

Het is niet zo dat we helemaal minimaal uitgeven, de simrig en racefiets die ik noem zijn allebei upgrades van meer dan €1000,- ik denk dat het logisch is dat iemand met een iets boven modaal inkomen dit niet zomaar even uitgeeft.
Dat ligt natuurlijk aan je uitgavenpatroon en budget. Wij leven qua vaste lasten echt behoorlijk zuinig en lossen de hypotheek versneld af. Dat heeft als gevolg dat onze vaste lasten behoorlijk laag liggen.
Onze savings rate is daardoor ook wel enigszins debiel hoog (Bijna 60%) :X

Voordeel is dan wel dat je met een iets boven modaal inkomen gewoon 1000 euro kan verbranden zonder er krom voor te hoeven liggen of een paar maanden erover doet om de klap weer te boven te komen

Wij sparen dan die maand wat minder ..... :P

Ontopic dan:

Members only:
Barrycade schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:02:

Wij hebben allebei een uitvaartverzekering en dan hebben we ook nog een (verplichte) levensverzekering op de hypotheek voor het hele bedrag :/
[...]

***members only***
Goed bezig!

[Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 09-04-2020 19:18]

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Napsju
  • Nu online
@Metro2002 Heb je die hypotheek bij de ING? Dan is die levensverzekering mogelijk niet langer verplicht. Informeer daar eens naar?

Lekker!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:30

Metro2002

Mind explorer

Napsju schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:42:
@Metro2002 Heb je die hypotheek bij de ING? Dan is die levensverzekering mogelijk niet langer verplicht. Informeer daar eens naar?
Nee die is volgens mij niet meer verplicht (alhoewel, NHG hypotheek?) maar hij kost ook niet zoveel en is voor het volledige bedrag dus ik laat hem nog maar even staan. Het plan is om over 3 a 4 jaar de hypotheek compleet weggewerkt te hebben dus zo lang hoef ik die verzekering ook niet meer te betalen.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16:07
Members only:

Afgelopen jaar de hypotheek overgesloten en zelf de oversluit kosten gefinancierd.
Kleine dip in de totale buffer; doel is terug naar de 20k.

Volgend jaar auto uit de lease halen en een iets luxere privé auto aanschaffen. Verwacht daar zo'n 15k voor nodig te hebben, mooi doel om voor te sparen.

[Voor 12% gewijzigd door SmoothTweaker op 09-04-2020 22:00]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze buffer gaat wel hard nu, 3 vakanties gaan niet door, kdv krijgen we terug, gaan niet meer uit (eten) en binnenkort vakantie geld.
Meer mensen die dit ervaren? :)

• Napsju
  • Nu online
@Sport_Life Precies dat. Ook hier drie vliegreizen die niet door gaan. Of en wanneer we dat geld terugkrijgen is nog even de vraag. Daarnaast hadden we nog een aantal niet-annuleerbare hotels en een wél annuleerbare (voor een meerprijs) parkeerplaats geboekt. Die laatste geeft nu niet thuis. Daarnaast verplicht mijn werkgever die vakantieuren wel gewoon op te nemen ivm drukken op de balans. Maar ach, er zijn ergere dingen. Hier zijn we gezond en er is een inkomen.

Lekker!

• Furion2000
  • Nu online
Omdat ik (nog de komende jaren) niet investeer met mijn geld of iets dergelijks en mijn buffer verder op wil bouwen zie ik vakantiegeld en een evt. bonus altijd als extra boost in de buffer. Voor vakanties word maandelijks gewoon gespaard. Linksom of rechtsom maakt allemaal geen bal uit natuurlijk, maar tussen de oren het zien als extraatje is goed voor je gemoedstoestand ;)

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:05
Sport_Life schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:43:
Onze buffer gaat wel hard nu, 3 vakanties gaan niet door, kdv krijgen we terug, gaan niet meer uit (eten) en binnenkort vakantie geld.
Meer mensen die dit ervaren? :)
Dat geldt hier ook, maar we rekenen ons nog niet rijk, temeer omdat wij er voor nu vanuit gaan dat volgend jaar mede door deze crisis allerlei prijzen omhoog zullen gaan (belasting, zorgverzekering e.d.) en de inkomsten zullen (ook door de crisis) minder hard stijgen.

Ach een extra buffer is niet erg. Onze directe buffer is ong. 10k, maar als het nodig is hebben we voldoende mogelijkheden om alternatieve buffers aan te spreken, al zijn die niet van de 1 op andere dag beschikbaar, maar dan moet je denken aan nog eens zo'n 15 k wat we vrij snel vrij kunnen maken.

Let wel dat dit een buffer is voor echt onvoorziene zaken, voor een nieuwe verwarmingsketel oid, of auto wordt gewoon gespaard en die aanschaf wordt gepland en gaat niet van die buffer af. Wat ik merk van veel mensen om me heen is dat ze wel een buffer hebben, maar die is 'voor als er een nieuwe auto móet komen' (ik probeer dat voor te zijn), of als de ketel stuk gaat. Dat zijn zaken die zich vaak redelijk laten voorspellen en daar kan je standaard al geld voor opzij zetten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
jbdeiman schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 08:33:
Let wel dat dit een buffer is voor echt onvoorziene zaken, voor een nieuwe verwarmingsketel oid, of auto wordt gewoon gespaard en die aanschaf wordt gepland en gaat niet van die buffer af. Wat ik merk van veel mensen om me heen is dat ze wel een buffer hebben, maar die is 'voor als er een nieuwe auto móet komen' (ik probeer dat voor te zijn), of als de ketel stuk gaat. Dat zijn zaken die zich vaak redelijk laten voorspellen en daar kan je standaard al geld voor opzij zetten.
Maar dat is toch ook gewoon een prima manier van werken?
Hier ook een algemene pot waar zowel voorziene als onvoorziene uitgaven vanaf gaan, die ook als buffer voor wegvallen van inkomen is. Na een grote uitgave wordt hij weer aangevuld tot een (semi) vast bedrag.

Dat gedoe met potjes vind ik niet nodig. Wanneer de auto of ketel vervangen moet worden weet ik nog niet, dat gebeurt pas als het nodig is. Als ik zo'n uitgave zie aankomen, verhoog ik de pot wel alvast, maar niet per se met het bedrag van de uitgave. Dat aanvullen komt daarna weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:05
kpg schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:16:
[...]

Maar dat is toch ook gewoon een prima manier van werken?
Hier ook een algemene pot waar zowel voorziene als onvoorziene uitgaven vanaf gaan, die ook als buffer voor wegvallen van inkomen is. Na een grote uitgave wordt hij weer aangevuld tot een (semi) vast bedrag.

Dat gedoe met potjes vind ik niet nodig. Wanneer de auto of ketel vervangen moet worden weet ik nog niet, dat gebeurt pas als het nodig is. Als ik zo'n uitgave zie aankomen, verhoog ik de pot wel alvast, maar niet per se met het bedrag van de uitgave. Dat aanvullen komt daarna weer.
Dat snap ik ook wel, wij doen het anders, als in als we dingen aan kunnen zien komen, zorgen we dat we het potje extra aanvullen (zover mogelijk) en mogelijk ook een deel erna. Wat ik meer bedoel is dat ik om me heen zie dat bijv. een potje is (van 10k ofzo), ze weten dat er een ketel vervangen moet worden met uiterlijk zegge een jaar of 2, dan kan je toch alvast je potje aanvullen, zodat als je net je ketel hebt moeten vervangen (of bijv. een auto hebt moeten vervangen) dat je potje gehalveerd is en je eigenlijk een (te) kleine buffer hebt als er nog wat anders achteraan komt.
Ik houd waar mogelijk van extra zekerheid.

Hoe dan ook, was niet bedoeld als waarde-oordeel, meer om aan te geven hoe ik er tegenaan kijk en mee om ga.
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True