Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:29

dbzfan

Nee.

BroederM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:31:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
*Mede SEH verpleegkundige zwaait

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:19:
[...]
*Knip*

Ik ben er ook open over, maar merk dat ik toch liever niet vertel wat er exact op mijn bankrekening staat of wat er iedere maand binnen komt.
*Knip*

Vind het wel opvallend idd dat er soms wel érg makkelijk over gigantische bedragen gepraat word. In sommige (geen specifieke) gevallen vraag je je af wat de keerzijde daarvan is en of het wel waar is. :) (Maar ook, waarom mensen dat willen vertellen.)
Nu moet ik zeggen dat ik natuurlijk ook weer niet in absurde bedragen zit (hield 20k buffer aan, rest ging in de hypotheek, na verkoop huis & verder sparen zit ik nu ergens op de 120k. Inkomen nu 60k ex-bonus 0 tot 40k). Maar ik heb we absoluut geen problemen mee heb juist iets; als we er open over zijn dan kunnen we wat leren & de *iets* doen aan de stagnerende inkomens. Ook de vrijheid die het geeft om op je werk lekker de vinger te kunnen geven en wat anders te gaan zoeken. Ik denk dat dat behalve zekerheid mensen ook (mentale) vrijheid geeft, daar knapt iedereen van op.,

Op het moment dat in de offline wereld, als het onderwerp er op komt ben ik ook prima open er over. Enige momenten dat ik dat niet ben is; tegenover m'n werkgever (collega's weten en mogen prima m'n salaris weten) of als ik met een date in een kroeg zit. Op het moment dat het echt flink meer zou zijn (nulletje er achter) zou ik met relatief vreemden iets 'voorzichtiger' worden. Vaak zat gezien hoe geld strontvliegen aantrekt.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• peukiemon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:48
Members only:

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:19:
[...]
Ik ben er ook open over, maar merk dat ik toch liever niet vertel wat er exact op mijn bankrekening staat of wat er iedere maand binnen komt. Niet in absolute termen that is.
[...]
Vind het wel opvallend idd dat er soms wel érg makkelijk over gigantische bedragen gepraat word. In sommige (geen specifieke) gevallen vraag je je af wat de keerzijde daarvan is en of het wel waar is. :) (Maar ook, waarom mensen dat willen vertellen.)
Ik vraag me altijd af of het waar is. IRL roepen mensen wat ze verdienen en dat zijn vaak zulke bedragen dat ik me af moet vragen wat ik in hemelsnaam verkeerd heb gedaan in dit leven...

Dat mensen hier op het forum e.e.a. uitwisselen daar kan ik nog enigszins inkomen; het is allemaal vrij anoniem. In het echte leven heb ik weinig begrip voor mensen die met hun salaris strooien maar ik heb dan ook van huis uit meegekregen 'dat je niet over geld praat'. Sowieso zie ik de reden ook niet zo behalve dan om te pochen. Ik hoor ook nooit iemand zeggen "ik moet het met 1500 euro in de maand doen", het zijn altijd van die bedragen die bij mij de indruk moeten wekken 'dat je het beter voor elkaar hebt dan ik' :r

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tja, het is net facebook he, positieve berichten overheersen. Maar als je die indruk heb kan je hier beter niet kijken ;)

Zelf ga ik hier geen bedragen posten, echt geen behoefte aan en het zegt ook allemaal maar weinig. Hoogstens percentages. M'n loon bespreek ik wel met collega's en vrienden. Is geen geheim ofzo, maar m'n buffer bespreek ik nooit. Krijg je alleen maar scheve gezichten van. Verbaasde me er laatst bijv. over dat een vriend niet eens 5000 euro had staan terwijl ze 3x zoveel binnen krijgen als ik.

Toch blijft het leuk om te lezen wat de rest zo doet (althans, wat ze hier opschrijven ;)).

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:09
Harrie_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:05:
[...]

Ik vraag me altijd af of het waar is. IRL roepen mensen wat ze verdienen en dat zijn vaak zulke bedragen dat ik me af moet vragen wat ik in hemelsnaam verkeerd heb gedaan in dit leven...

Dat mensen hier op het forum e.e.a. uitwisselen daar kan ik nog enigszins inkomen; het is allemaal vrij anoniem. In het echte leven heb ik weinig begrip voor mensen die met hun salaris strooien maar ik heb dan ook van huis uit meegekregen 'dat je niet over geld praat'. Sowieso zie ik de reden ook niet zo behalve dan om te pochen. Ik hoor ook nooit iemand zeggen "ik moet het met 1500 euro in de maand doen", het zijn altijd van die bedragen die bij mij de indruk moeten wekken 'dat je het beter voor elkaar hebt dan ik' :r
Zo goed als nooit zijn er mensen in mijn omgeving die hun salaris delen. En de keer dat het gebeurd geloof ik wel dat het echt is. Het Nederlandse van niet over geld praten zit natuurlijk redelijk in onze cultuur. En opscheppen over je loon schiet niemand wat mee op. Maar het helemaal niet erover praten helpt maar één groep, en dat zijn werkgevers die hun personeel onder betalen.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:26
Een flink appeltje voor de dorst, of juist niet? Of je wel of geen spaargeld hebt ligt meer aan je karakter dan aan de hoogte van je inkomen, zeggen onderzoekers van de Rabobank.

Artikel op nu.nl

upje wijzigde deze reactie 26-12-2018 19:16 (44%)

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:00

Cis

That's what she said!

Never mind

Cis wijzigde deze reactie 26-12-2018 19:46 (98%)

• Sibylle
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 03:27
upje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:39:
Een flink appeltje voor de dorst, of juist niet? Of je wel of geen spaargeld hebt ligt meer aan je karakter dan aan de hoogte van je inkomen, zeggen onderzoekers van de Rabobank.

Artikel op nu.nl
En de reacties zijn weer om te lachen/huilen _O-

Ctrl+k

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

drooger

Falen is ook een kunst.

Members only:

drooger wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:59 (8%)

Kia ora

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:28
Sibylle schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:15:
[...]

En de reacties zijn weer om te lachen/huilen _O-
Typische reacties van mensen die geen cent op de rekening hebben maar wel de hele dag roken, drinken en een huis vol met beesten hebben. Dit geld natuurlijk niet voor iedereen maar ik vind in > 80% van de gevallen wel een mentaliteitsprobleem.

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 20:21
Wat mij vooral verbaast van dat nu.nl artikel is dat het Nibud slechts 3K aanhoudt als buffer? Nu kan ik me voorstellen dat bedragen als 15K wellicht teveel is voor een simpele buffer, maar van 3K kan je geen werkloosheid / nieuwe auto financieren. Vooral als je een gezin hebt, dan lijkt mij 3K echt veel te weinig.

Die reacties zijn echt bedroevend overigens, nu.nl reageerders lijken het met geen enkele politieke partij eens te zijn. Sinds de lancering van het nieuwe Nujij platform is het alleen minder racistisch geworden, maar het IQ van de gemiddelde Nujij gebruiker kan je nog steeds op 1 hand tellen...

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:23
XFlame schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:30:
Wat mij vooral verbaast van dat nu.nl artikel is dat het Nibud slechts 3K aanhoudt als buffer? Nu kan ik me voorstellen dat bedragen als 15K wellicht teveel is voor een simpele buffer, maar van 3K kan je geen werkloosheid / nieuwe auto financieren. Vooral als je een gezin hebt, dan lijkt mij 3K echt veel te weinig.
De reden van dat bedrag bij het Nibud is heel simpel, en die leggen ze ook uitgebreid uit: zij zien die buffer voor onverwachte uitgaven, niet om je werkeloosheid op te vangen.

Als jij jouw buffer wilt gebruiken om bijvoorbeeld (ik roep maar wat) een jaar lang werkeloosheid op te kunnen vangen, go ahead, des te beter. Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de buffer die het Nibud hanteert.

The devil is in the details.

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:26
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen van mensen die gewoon echt een heel laag (te laag) inkomen hebben, en daardoor niet of nauwelijks kunnen sparen. Veelal heeft dat inderdaad niets met inkomen te maken, maar kunnen ze simpel weg niet met geld omgaan. Het gaat er net zo hard (of zelfs harder) uit als het binnen komt. Dat vind ik toch wel zorgwekkend. Eerlijk is eerlijk: sommige van ons zijn wat doorgeslagen qua zuinigheid/financiën beheren. Toch zouden veel dingen die o.a. hier besproken worden algemene kennis moeten zijn.

Misschien een idee voor een nieuw topic: “hoe beheer jij je financiën”. Er zijn namelijk veel verschillende manieren om dát te doen, allemaal met hun eigen voor- en nadelen. Sommige weten niet dat het op een andere manier kan of hadden er geen zin in, en andere komen wellicht een manier tegen waar ze nog nooit aan gedacht hebben en voor hun beter werkt. Ook alleenstaand naar samenwonen of anders om geeft vaak problemen in het beheer, terwijl daar al (potentiële) oplossingen voor zijn.

• throwawaydude
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-12-2018
Leeftijd: 35
Geld op spaar rekening: +- 30 000 EUR
Geld op spaar rekening 'voor de kindjes': +- 5000 EUR
Geld in onderneming (ik ben zelfstandige): +- 50 000 EUR
Pensioensparen: als ik blijf verder doen zoals vandaag zou ik +-350 000 EUR moeten hebben gespaard tegen mijn 65j via VAPZ en IPT
Huis: oud herenhuis aangekocht voor 212 000 EUR (op afbetaling) rond +- het jaar 2005
Verbouwing gedaan: += 100 000 EUR (op afbetaling)
Waarde huis: minstens 350k nu schat ik
Kinderen: 2 (6j en 8j)
Getrouwd: ja, met gemeenschap van goederen
Werk: ik: freelance IT software ontwikkelaar, mijn vrouw: leerkracht middelbaar onderwijs
Gezonde situatie?
  • Ik probeer onze buffer (geld op spaarrekening) >= 30k te houden.
  • Wij kunnen, in theorie, rond de 1000 EUR per maand sparen (in theorie: omdat mijn vrouw dikwijls de centjes graag laat rollen :/)
  • Ik overweeg om extra geld in ETF's en bitcoin te steken
  • Feedback altijd welkom ;)

throwawaydude wijzigde deze reactie 26-12-2018 23:09 (47%)

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

XFlame schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:30:
Ik denk dat het ook wel verstandig is, de groep die de buffer richtlijjn het hardste nodig heeft haakt af bij het zien van een bedrag van 5K of meer.
3K helpt ze door de meest voorkomende problemen heen.

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:51
throwawaydude schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:35:
[...]

Gezonde situatie?
  • Ik probeer onze buffer (geld op spaarrekening) >= 30k te houden.
  • Wij kunnen, in theorie, rond de 1000 EUR per maand sparen (in theorie: omdat mijn vrouw dikwijls de centjes graag laat rollen :/)
  • Ik overweeg om extra geld in ETF's en bitcoin te steken
  • Feedback altijd welkom ;)
Zeker een gezonde situatie. Misschien al gedaan, maar het extra geld kun je ook in je hypotheek/huis steken.

Verder zou ik zeker iets aan je vrouw doen, maar dat is persoonlijk. Ook al is een deel van jullie geld in principe haar inbreng, als zij alles (of meer) uitgeeft terwijl jij spaart, werk je elkaar tegen. Als ze echt niet wil meewerken, zou ik in ieder geval gescheiden rekeningen hanteren.

Bitcoins heb ik voor de lol ook gehad. Beetje mee verdiend ook. Op dit moment zou ik voor de lange termijn niks met bitcoin doen. De prijs is nu 'laag', maar die kan bij bitcoin ook zo halveren of erger.
Als je passief inkomen wil genereren, kun je ook denken aan groene energie opwekken of verhuur van woningen/opslagruimtes.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:06

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Tjeerd84 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:38:
[...]
Verder zou ik zeker iets aan je vrouw doen, maar dat is persoonlijk. Ook al is een deel van jullie geld in principe haar inbreng, als zij alles (of meer) uitgeeft terwijl jij spaart, werk je elkaar tegen. Als ze echt niet wil meewerken, zou ik in ieder geval gescheiden rekeningen hanteren.
Niet dat mijn vrouw zo veel geld uit geeft, maar dat is wel een van de redenen waarom wij gescheiden rekeningen hebben. Zodat dát geen probleem is. Heel simpel, als zij meer geld uit geeft dan ze over houd na het afstaan van het gezamenlijk deel, is dat haar probleem. :) Andersom ook, ik kan best Bax-Shop leeg kopen, maar als ik daarna geen geld meer heb voor een fles whisky, is dat toch écht mijn probleem.
Bitcoins heb ik voor de lol ook gehad. Beetje mee verdiend ook. Op dit moment zou ik voor de lange termijn niks met bitcoin doen. De prijs is nu 'laag', maar die kan bij bitcoin ook zo halveren of erger.
Als je passief inkomen wil genereren, kun je ook denken aan groene energie opwekken of verhuur van woningen/opslagruimtes.
Ik denk sowieso dat bitcoin en andere cryptovaluta totaal niet sustainable en toekomstbestendig zijn. Niet in de huidige vorm. Bitcoin is pure gebakken lucht én vreet vreselijk veel stroom (dus milieuvervuilend, in behoorlijk extreme mate). Lijkt me geen verstandige belegging. Inderdaad kun je beter investeren in groene energie of vastgoed.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• throwawaydude
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 27-12-2018
Tjeerd84 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:38:
[...]
Ik begrijp je volkomen, want het stoort me soms wel. Langs de andere kant: mijn vrouw doet wel alle aankopen (boodschappen, kleren voor de kinderen, ...) en regelt het meeste van het huishouden + zorg voor de kinderen.
Gescheiden rekeningen zijn gewoon minder praktisch, omdat onze grootste uitgaven toch 'gemeenschappelijk' zijn. Het is ook moeilijk om een grens te trekken: is bv 'een nieuwe vaas' of 'nog een extra kamerplant' een gemeenschappelijke uitgave, of niet? Ik hou me zelf totaal niet bezig met de inrichting van ons huis ..
Vroeger hadden we afzonderlijke rekeningen + 1 gemeenschappelijke rekening. Wij waren constant bezig met 'extra bijstorten' naar de gemeenschappelijke rekening.

throwawaydude wijzigde deze reactie 27-12-2018 08:55 (7%)

• unezra

unezra

throwawaydude schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:55:
[...]

Ik begrijp je volkomen, want het stoort me soms wel. Langs de andere kant: mijn vrouw doet wel alle aankopen (boodschappen, kleren voor de kinderen, ...) en regelt het meeste van het huishouden + zorg voor de kinderen.
Gescheiden rekeningen zijn gewoon minder praktisch, omdat onze grootste uitgaven toch 'gemeenschappelijk' zijn. Het is ook moeilijk om een grens te trekken: is bv 'een nieuwe vaas' of 'nog een extra kamerplant' een gemeenschappelijke uitgave, of niet? Ik hou me zelf totaal niet bezig met de inrichting van ons huis ..
Vroeger hadden we afzonderlijke rekeningen + 1 gemeenschappelijke rekening. Wij waren constant bezig met 'extra bijstorten' naar de gemeenschappelijke rekening.
Dan klopt je berekening niet van wat er maandelijks op die gezamenlijke rekening gestort moet worden. :)

Hier komt het wel eens een keer voor, als we een heel dure maand hebben met relatief veel gezamenlijke uitgaven maar dat is misschien 1x per jaar. Meestal komt het wel uit.

Qua wat wel en niet gezamenlijk is, in principe is alles voor het huis gezamenlijk. Ik hou me er zelf minder mee bezig, maar heb er wel plezier van. Zaken voor mijn mancave boven zijn in de regel dan weer privé uitgaven, hoewel mijn vrouw best mag werken (of eens een keer gamen) achter mijn PC, is dat wel mijn domein dus heb ik mijn PC en de complete inrichting zelf betaald.

Alle regels kennen uitzonderingen, mijn vrouw betaald soms mee aan ICT infra thuis en koopt ook wel eens een plant van d'r eigen geld omdat zij dat leuk vind.

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 04:04
throwawaydude schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:55:
[...]

Inmiddels gescheiden, maar onze financiële huishouding deden we destijds zo:

Al het loon van mijn ex en van mij ging direct naar de gezamenlijke rekening en daar werden alle kosten om van te leven van betaald, incl. boodschappen, hypotheek, kleding, verzekeringen, benzine, vakantie, zorg voor ons kind, etc. Ook ging er daarvan maandelijks een bepaald bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast werd er van deze rekening maandelijks € 250 naar ieders privérekening overgeboekt. Daarvan kon je vrijelijk doen wat je wilde. Sparen voor een NAS, of de paardrijcontributie betalen, bijvoorbeeld. Cadeautjes voor de verjaardag van onze dochter werden van de gezamenlijke rekening betaald. Cadeautjes voor elkaars verjaardag van het eigen budget. Op deze manier kon zij "onbeperkt" met haar geld doen wat zij wilde. En ik kon kopen wat ik wilde van dit geld. Meestal hield ik echter meer dan genoeg over om hiervan ook nog wat op een eigen spaarrekening te zetten. Bij erg grote uitgaven (hypotheek, nieuwe auto, huwelijk) werden alle inkomsten samen gedaan om dit te betalen en voor alle eerder genoemde dingen hielden we deze scheiding aan tussen privé en gezamenlijk. Waarom zo? We zijn begonnen met behoud van eigen inkomen en enkel te betalen wat we bij de ander "gekost" hadden; en later met het betalen van een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. Echter, met niet even lange werkweken/uren/vakanties en een verschillend uurloon vonden we dat het eerlijker kon. In plaats van met procenten en verdelingen te werken, besloten we om "ieders hard werken van het geld" gelijk te waarderen en belonen: € 250 p/m geheel voor jezelf en de rest was je bijdrage aan het gezamenlijke leven. Mocht ik weer in de situatie met een partner en een gezamenlijk leven komen waarbij een gedeelde portemonnee handig is, zou ik het denk ik weer op soortgelijke manier aanpakken.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23-03 16:16
Jorgen schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 03:07:
[...]

Inmiddels gescheiden, maar onze financiële huishouding deden we destijds zo:

Al het loon van mijn ex en van mij ging direct naar de gezamenlijke rekening en daar werden alle kosten om van te leven van betaald, incl. boodschappen, hypotheek, kleding, verzekeringen, benzine, vakantie, zorg voor ons kind, etc. Ook ging er daarvan maandelijks een bepaald bedrag naar de gezamenlijke spaarrekening. Daarnaast werd er van deze rekening maandelijks € 250 naar ieders privérekening overgeboekt. Daarvan kon je vrijelijk doen wat je wilde. Sparen voor een NAS, of de paardrijcontributie betalen, bijvoorbeeld. Cadeautjes voor de verjaardag van onze dochter werden van de gezamenlijke rekening betaald. Cadeautjes voor elkaars verjaardag van het eigen budget. Op deze manier kon zij "onbeperkt" met haar geld doen wat zij wilde. En ik kon kopen wat ik wilde van dit geld. Meestal hield ik echter meer dan genoeg over om hiervan ook nog wat op een eigen spaarrekening te zetten. Bij erg grote uitgaven (hypotheek, nieuwe auto, huwelijk) werden alle inkomsten samen gedaan om dit te betalen en voor alle eerder genoemde dingen hielden we deze scheiding aan tussen privé en gezamenlijk. Waarom zo? We zijn begonnen met behoud van eigen inkomen en enkel te betalen wat we bij de ander "gekost" hadden; en later met het betalen van een vast bedrag op de gezamenlijke rekening. Echter, met niet even lange werkweken/uren/vakanties en een verschillend uurloon vonden we dat het eerlijker kon. In plaats van met procenten en verdelingen te werken, besloten we om "ieders hard werken van het geld" gelijk te waarderen en belonen: € 250 p/m geheel voor jezelf en de rest was je bijdrage aan het gezamenlijke leven. Mocht ik weer in de situatie met een partner en een gezamenlijk leven komen waarbij een gedeelde portemonnee handig is, zou ik het denk ik weer op soortgelijke manier aanpakken.
Hier doen/deden we t precies hetzelfde. Alle inkomsten op 1 rekening en dan een gelijk bedrag naar onze eigen rekeningen. Dus wat we prive te besteden hadden was exact gelijk, ongeacht verschil in inkomen.

Wat je dan van gezamenlijke rekening of prive rekening betaald zal ieder zelf moeten afspreken, er is altijd wel grijs gebied. Maar daar hebben wij nooit problemen mee gehad.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Hier ook groot inkomensverschil, maar alles netjes op één rekening. Grote aankopen van de een of ander wordt gewoon overlegd. Thuis gaat het er gewoon om dat ieder zijn bijdrage doet (kinderen, werken, poetsen, etc), of de een dan qua uren meer werkt dan de ander vind ik echt niet belangrijk. Gelijkwaardigheid is misschien wel het belangrijkste in een relatie.

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 02:54
TKroon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:51:
Hier ook groot inkomensverschil, maar alles netjes op één rekening. Grote aankopen van de een of ander wordt gewoon overlegd. Thuis gaat het er gewoon om dat ieder zijn bijdrage doet (kinderen, werken, poetsen, etc), of de een dan qua uren meer werkt dan de ander vind ik echt niet belangrijk. Gelijkwaardigheid is misschien wel het belangrijkste in een relatie.
Lichtelijk offtopic: in deze post lijk je de aanname te doen dat de oplossing die bij jullie gehanteerd wordt synoniem is voor gelijkwaardigheid. In mijn ogen komt jullie situatie juist heel ongelijkwaardig over. De definitie van "gelijkwaardigheid" verschilt per individu. Ik ben het met je eens dat gelijkwaardigheid misschien wel het belangrijkste is, maar toch zal ik nooit voor een situatie kiezen zoals jullie daarvoor hebben gekozen.

• winos
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-03 12:02
Volg het topic al geruime tijd. Ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties en verdere tips.

Leeftijd: 22
Opleiding(en): MBO systeembeheer + servicedeskmanagement. 2 jaar HBO ervaring. Helaas geen P.
Huidige functie: Systeembeheerder.
Type woning: geen, woon bij ouders
Partner: ja, Partner uit het buitenland.
Kinderen: Nee
Bank: SNS + BNI
Rentepercentage: SNS nihil, BNI 5.5% (Jaarbasis)
Totale buffer: €3500 in NL
+- €2000 in Indonesië (RP33 miljoen / Juta)
Belegd in aandelen ect. Neen.

Beschrijving in een notendop. In 2016 een partner ontmoet in Indonesië, later getrouwd & Haar naar Nederland gehaald. Aan kosten:
L(~22K betaald, komt uiteindelijk nog +- 5k bij voor omscholing ect.) Nu gelukkig samenwonend bij mijn ouders.

Partner heeft inburgering bijna gehaald en start in februari met haar entree opleiding in Nederland.

Doelen voor 2019:
Q1 & 2 partner haar inburgering laten halen en te laten starten met de opleiding.

Spaarsaldo in NL verhogen naar 10K
Spaarsaldo in Indonesië verhogen naar RP 50 miljoen op een deposito van 5.5% rente op jaarbasis.

Persoonlijk ontwikkelen middels certificaten ect.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:19

Richh

Zeg maar Richard

Members only:

Mijn PC

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@Richh rendement maken zonder risico gaat je niet lukken. Dan moet je bij spaarrekeningen en depositos blijven.

@winos waarom in investeer je in buitenlandse valuta? Verwacht je dat die ten opzichte van de euro meer waard gaan worden?

• unezra

unezra

*knip offtopic - geldt ook voor vele reacties hierboven*

Dit topic is niet bedoeld om allerlei vragen in te dumpen of niet zaken te bediscussiëren in de nauwe definitie van buffer.

Rukapul wijzigde deze reactie 29-12-2018 23:07 (94%)

• winos
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-03 12:02
@Tsurany

2 Redenen.
1. Omdat Ik toekomstige plannen heb om te emigreren naar Indonesië. Niet de nabije toekomst maar toch.
2. In het slechtste geval (goede intentie) help ik mijn schoonfamilie daar. Met deze rekening kan ik 24/7 te hulp schieten.

Bonus.
Indien gewenst stuur ik het geld weer naar mijn NL bankrekening mocht er een zeer positieve fluctuatie ontstaan t.o.v de Euro. Is leuk doch niet het hoofddoel.

Transactiekosten zijn niet verwaarloosbaar, wel zeer laag. Gewoon het goede moment afwachten.

• Saven
  • Laatst online: 22:16

Saven

Administrator

Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:19:
Hehe.. mooi topic.
Ik kan jullie gerust stellen. Mijn buffer is zo'n beetje x10 wat ik hier gemiddeld voorbij zie komen. En nog heb ik altijd het gevoel 'niet genoeg' te hebben.

Dus om jullie wel/niet gerust te stellen. De onrust blijft.. ;-)
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:44:
[...]

Zolang je nog een hypotheek hebt , heb je al snel een financieel risico..
Ben wel ondernemer.. Maar alles wat ik heb is afbetaald. Zelfs de belasting al ;-) Enkel mijn prive hypotheek niet.

Maar goed.. Het is wel meer dan een ton. Maar de onrust blijft zeg maar :-)
Tja, dat is het nadeel van ondernemer zijn idd. Heel herkenbaar wat je zegt, zit in het zelfde schuitje. Maar ik denk dat dat vooral samenhangt met het ondernemen (en daarmee het gebrek aan pensioen). Ik denk dat ik pas rust heb als er 5 miljoen aan contanten op de bank staat en er geen hypotheken meer zijn :P maar zover zal het helaas nooit komen ben ik bang :')

• koffieben
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:34
Members only:

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 22:10
MainframeX schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:10:
[...]

Typische reacties van mensen die geen cent op de rekening hebben maar wel de hele dag roken, drinken en een huis vol met beesten hebben. Dit geld natuurlijk niet voor iedereen maar ik vind in > 80% van de gevallen wel een mentaliteitsprobleem.
Ik vraag me af of dat soort mensen ook veel vuurwerk koopt. :p

https://speld.nl/2017/12/...aan-rotjes-heeft-gekocht/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 04:41
Hieronder een kleine opsomming van mijn financiën. Aangezien ik nog thuis woon en geen vriendin heb (niet iedereen heeft succes in de relatie...) kan ik lekker sparen, ik zet dus per maand ook ruim 1000 euro weg op een spaarrekening. Afgelopen jaar toch even 15 euro rente gekregen O-)

Members only:

Mocht iemand nog suggesties hebben, dan hoor ik die wel graag natuurlijk.

krakendmodem wijzigde deze reactie 04-01-2019 06:23 (0%)
Reden: Kleine aanpassing

• unezra

unezra

@krakendmodem Met dat inkomen zou je volgens een snelle berekening met de rekentool van ABN een maximale hypotheek van €117.000 moeten kunnen krijgen. Dat is genoeg voor een eenvoudig appartement.

Kortom, het moet zeker kunnen. (Ik ga er even vanuit dat je geen studieschuld hebt en wat kosten zelf kunt betalen, met jouw spaargeld moet dat ook kunnen lijkt me)

https://www.funda.nl/koop...and/0-125000/appartement/

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21:37
krakendmodem schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 05:50:
Hieronder een kleine opsomming van mijn financiën. Aangezien ik nog thuis woon en geen vriendin heb (niet iedereen heeft succes in de relatie...) kan ik lekker sparen, ik zet dus per maand ook ruim 1000 euro weg op een spaarrekening. Afgelopen jaar toch even 15 euro rente gekregen O-)

Members only:

Suggestie: spaarrekening openen bij Leaseplan bank of een andere met een hogere rente, bij leaseplan krijg je 0,35 dus ruim 11x zoveel als wat je nu krijgt. €12 > 147€ het is wellicht niet veel maar wel zonde als je het niet doet voor de 15 minuten werk die je er aan hebt.

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:02

Metro2002

Mind explorer

Members only:

Waarom zou je met dat inkomen geen hypotheek kunnen nemen? Ik ben ook begonnen met een hypotheek op een inkomen van 1800 euro bruto per maand. Kon daar toen ongeveer een ton mee lenen. Net genoeg voor een klein appartementje.
In jouw geval ligt het zelfs nog gunstiger aangezien je ook nog vermogen hebt die je in het huis kan stoppen. Een woning tussen de 110k (alleen hypotheek) en 130k oid met wat ingelegd spaargeld is daarmee zeer goed mogelijk.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22-03 22:31
Members only:

Bij het nibud rekenen ze trouwens voor de buffer ook met bedragen om een andere auto te kunnen kopen of meubels te vervangen. Vind ik gek. Als je echt heel plotseling meubels nodig hebt en je hebt geen funds, kan je via marktplaats altijd nog gratis spullen krijgen.

Ik zou trouwens wel willen dat we zo'n mooi bedrag op de spaarrekening hadden, zoals veel hier. Lijkt me erg geruststellend om +20k op de rekening te hebben waar je niks mee hoeft te doen.

• krakendmodem
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:19:
@krakendmodem Met dat inkomen zou je volgens een snelle berekening met de rekentool van ABN een maximale hypotheek van €117.000 moeten kunnen krijgen. Dat is genoeg voor een eenvoudig appartement.

Kortom, het moet zeker kunnen. (Ik ga er even vanuit dat je geen studieschuld hebt en wat kosten zelf kunt betalen, met jouw spaargeld moet dat ook kunnen lijkt me)

Klopt, die tool heb ik ook gebruikt. Maar om eerlijk te zijn: veel van die appartementen hier hebben achterstallig onderhoud en staan in een buurt waar ik eigenlijk niet wil wonen. (regio Drachten). De buurt heeft z'n naam zeg maar. Misschien ben ik wel te kieskeurig, maar ik voel me daar in zo'n buurt niet op m'n gemak. Ook zoek ik meer in de de Regio Noord-Overijssel / Zwolle. (Waar Zwolle al weer flink duurder is).

Studieschuld heb ik niet meer. Is volledig afgelost.
tomas123 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:20:
[...]

Suggestie: spaarrekening openen bij Leaseplan bank of een andere met een hogere rente, bij leaseplan krijg je 0,35 dus ruim 11x zoveel als wat je nu krijgt. €12 > 147€ het is wellicht niet veel maar wel zonde als je het niet doet voor de 15 minuten werk die je er aan hebt.
Oeps. Vergeten te vermelden: Ik heb al een rekening bij LP Bank.. Ik zal binnenkort maar eens xx gedeelte overstorten naar Leaseplan bank. Er staat wel wat geld op, maar dat was destijds om uit te proberen.
De Rabo heeft tegenwoordig ook van die deposito's waar je dan een maand van te voren aan kunt geven dat je dan geld wilt opnemen, maar daar schiet je ook niet veel mee op.
Metro2002 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:35:
[...]

Waarom zou je met dat inkomen geen hypotheek kunnen nemen? Ik ben ook begonnen met een hypotheek op een inkomen van 1800 euro bruto per maand. Kon daar toen ongeveer een ton mee lenen. Net genoeg voor een klein appartementje.
In jouw geval ligt het zelfs nog gunstiger aangezien je ook nog vermogen hebt die je in het huis kan stoppen. Een woning tussen de 110k (alleen hypotheek) en 130k oid met wat ingelegd spaargeld is daarmee zeer goed mogelijk.
Toen ik de berekening liet doen, kon ik bij de Rabo (destijds) rond de 80.000 lenen. Toen moest ik veel spaargeld meenemen, waardoor ik amper geld zou overhouden voor inrichting en de noodzakelijke verbouwingen. Ik wil namelijk niet in één keer 80% van m'n spaargeld er doorheen jagen.

Dit was zo'n avondsessie voor starters. Dat is ongeveer een halfjaartje geleden. Inmiddels kan ik inderdaad iets meer lenen. (rond een ton inderdaad). Ik zit momenteel in een omgeving waar niet veel aanbod is qua appartementen..

Ik wacht dus eerst de loonsverhoging af. Met een beetje geluk is er dan ineens heel wat meer mogelijk.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21:52

Members only:

Je moet sowieso niet de rekentools gebruiken die je online vind, die werken met de 5% toetsrente ipv de realistische rente van bijv 2%.
Dus ga gewoon een vrijblijvend gesprek aan en dan zie je wat mogelijk is.

En stuur me een PB mocht je willen jobhoppen. Ik kan je van info voorzien indien gewenst.

• krakendmodem
Lensent schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Je moet sowieso niet de rekentools gebruiken die je online vind, die werken met de 5% toetsrente ipv de realistische rente van bijv 2%.
Dus ga gewoon een vrijblijvend gesprek aan en dan zie je wat mogelijk is.

En stuur me een PB mocht je willen jobhoppen. Ik kan je van info voorzien indien gewenst.
Ik vond de meeste sites al wat optimistisch rekenen, aangezien men bij de bank al een ander bedrag aangaf.

Jobhoppen doe ik nu even niet. Ik start in februari met cursussen op het hoofdkantoor, die kan ik dan "meepakken" voor het volgende bedrijf.
Toch bedankt voor je reactie.

• BulMi
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-03 14:48
@krakendmodem het stukje van zorgtoeslag begrijp ik niet helemaal. Als ik op de site van de belastingdienst kijk mag je aan eigen vermogen van over 100k hebben om nog recht op zorgtoeslag te hebben. En krijg je tot een jaarsalaris van 29k nog toeslag. Je zou daar dus nog gewoon voor in aanmerking moeten komen...

Geen idee hoe je bij je ouders zit(sommige hebben een kamertje van 8m2, anderen een hele zolder verdieping of zelfs appartement achtig omgebouwde garage, daarnaast heeft iedereen een andere relatie met zijn ouders) maar als het allemaal goed voelt waarom niet nog 1-2 jaartjes bij je ouders blijven. Als je jaarlijks je spaarrekening met 20k aanvult moet je zien wat voor luxe je dan volgend jaar of over 2 jaar zit. Je gaat nooit meer zoveel kunnen sparen zoals je nu doet. Als je straks een hypotheek hebt en vaste lasten ben je een groot deel van de 1k die je nu per maand spaart daar aan kwijt. En in de komende 1-2 jaar kun je zomaar de ware tegenkomen, waarvoor iets in omgeving Zwolle slecht uitkomt maar bijv Amersfoort voor beide beter uitkomt.

• unezra

unezra

krakendmodem schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:03:
[...]
Klopt, die tool heb ik ook gebruikt. Maar om eerlijk te zijn: veel van die appartementen hier hebben achterstallig onderhoud en staan in een buurt waar ik eigenlijk niet wil wonen. (regio Drachten). De buurt heeft z'n naam zeg maar. Misschien ben ik wel te kieskeurig, maar ik voel me daar in zo'n buurt niet op m'n gemak. Ook zoek ik meer in de de Regio Noord-Overijssel / Zwolle. (Waar Zwolle al weer flink duurder is).
Ik zag appartementen in Rotterdam staan voor rond de ton...

Mijn ervaring met "slechte buurten" is dat het zelden de hele straat en vaak per straat is. Wij hebben iets van 7 jaar gewoon in een wijk die bekend staat als een van de slechtere van Zeist. Werkelijk NOOIT iets van gemerkt. Waarschijnlijk omdat het deel waardoor de wijk een slechte naam heeft, 500 meter verderop ligt. :) (Onze flat was een mix koop, vrije sector huur en sociale woningbouw. Wij huurden vrije sector.)

Zelfde nu. Huis gekocht waarvan de naam van de wijk as-such mensen meewarig hun hoofd laat schudden. Bijna dat huis niet gekocht. Blijkt, dat deel van de wijk dat een slechte naam heeft, ligt aan de overkant van een doorgaande weg. Dit deel is *prima*. :)

Kortom, laat je daar en door een beetje onderhoud niet af schrikken. Je hebt spaargeld zat om achterstallig onderhoud zó in te kunnen lopen en daarna is je appartement nog meer geld waard ook. Je moet ergens beginnen en dat betekend water bij de wijn, altijd. Ook als je 2x, 3x of 10x verdient wat je nu verdient.
Ik wacht dus eerst de loonsverhoging af. Met een beetje geluk is er dan ineens heel wat meer mogelijk.
Zie boven. Het is nooit perfect. Als je loonsverhoging krijgt, zou ik juist nog steeds gaan voor een appartement van rond de 125K (dat kun je nu ook kopen) zodat je wat speelruimte over houd.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:47
Ga inderdaad eens op zoek naar een goede hypotheek adviseur.
Toen ik enkele jaren terug begon met werken en voor de gein eens de rekentool van mijn eigen bank (ING) gebruikte kwam ik ook op +/- 100k uit. Ik vond dat toen voor mijn salaris nogal laag, dus de bank gebeld die gaf vrolijk aan dat de rekentool er echt geen 10k naast zat en het inplannen van een hypotheekgesprek geen zin had als ik meer als 100k zou willen lenen.

Telefoon opgehangen en mijn ouders gemeld dat ik waarschijnlijk nog heel lang thuis zou blijven wonen :P

Vervolgens opzoek gegaan naar een goede hypotheekadviseur en toen bleek die 100k toch wel wat aan de lage kant te zijn en bleek er echt wel wat meer mogelijk als er realistisch gerekend wordt en je ook bij andere aanbieders kijkt.

Afgezien daarvan, als je weinig haast hebt om een eigen woning te kopen dan zou ik nog lekker even bij je ouders blijven zitten. Huizenprijzen gaan op veel plekken nergens meer over en het zou zo maar eens kunnen dat er binnen afzienbare tijd weer een dipje komt qua huizenprijzen. In de tussentijd ben je wel flink je spaarrekening aan het spekken en ligt er wellicht nog een salarisverhoging in het verschiet (= potentieel meer hypotheek).

Kortom, als je zo doorgaat is het win-win.
Meer mogelijkheden door een mogelijk hogere hypotheek a.g.v. meer inkomen plus meer eigen geld. Waarbij je er ook voor kunt kiezen om geen huis uit te zoeken op je max budget, maar een lagere hypotheek en meer eigen inleg zodat je maandelijks lasten lager zijn (en je wellicht je hypotheek versneld kunt aflossen >> sneeuwbal effect)

Pas er overigens wel voor op dat als je budget (stel) 150k is je naar huizen van 160-170k gaat kijken. Is je budget 170k dan ga je naar huizen van 180-190k kijken etc etc. Zoals met zoveel zaken, als je het bedrag iets verhoogt komen er steeds mooiere/betere opties voorbij maar het houdt een keer op natuurlijk en je moet een keer tevreden zijn ;)

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:19

Richh

Zeg maar Richard

unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:19:

En dan nu: hetzelfde Funda filter. Maar dan met minimaal 50 vierkante meter (om de parkeergarages eruit te filteren) en met het filter 'beschikbaar', zodat je geen woningen krijgt die al 2 maanden geleden verkocht zijn.
En om het wat te verduidelijken: resultaten op de kaart ipv in de lijst.

https://www.funda.nl/kaar...1500145,6.115813656130513
(Ommen: VVE van 317 per maand, Twello: bovenwoning die alleen verkocht wordt icm onderwoning)

@krakendmodem er is inderdaad niks in noord-Overijssel, waar je waarschijnlijk je baan hebt. Weggaan op een plek waar je het leuk hebt omdat je wél een appartementje kan kopen in Rotterdam, terwijl je op een punt in je leven staat waar alles over een jaar of 5 er maar zo héél anders uit kan zien, lijkt mij ook heel onverstandig.

Al helemaal met de huidige woningmarkt, al helemaal aan de onderkant van de markt. Deze prijzen stijgen 20% per jaar, net als voor de crisis in 2008. Ik zou zeggen dat het onverstandig is om nu maximaal te lenen (is sowieso een veelgebruikte uitspraak van @unezra) om te verhuizen naar een plek waar het ook niet is wat je zoekt. Lekker doorsparen, wensen dat de huizenmarkt instort en toeslaan op het juiste moment. Wie weet wel met z'n 2en ;)

Ik ben zelf afgelopen jaar bij een hypotheekadviseur van de Rabobank geweest, die ging met mij doodleuk dezelfde online tool doorlopen als wat ik zelf al had gedaan. Daar was echt geen 10k extra bij te financieren hoor :P Vroeger waren banken wat vrijer om je wat extra's te lenen, tegenwoordig gebeurd dat niet meer.
Metro2002 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:35:
Anno 2018 2019 is een ton niet meer genoeg voor een klein appartementje. Al helemaal niet met 'bieden vanaf'-prijzen die nu gelden.

Richh wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:01 (8%)

Mijn PC

• cool0
  • Laatst online: 01-02 08:40
Al die buffers zijn leuk maar geld wat op de bank staat is waardeloos. Ik kan hier een miljoen naast mij hebben liggen maar als ik er niets mee doe heeft het dezelfde waarde als oud papier. Ook ik als ondernemer heb een veelvoud van wat hier de buffers zijn al staat er juist nog veel in de holding om zo vermogensrendement heffing te voorkomen.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• nemesis2212
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14-03 11:50
Ik vraag mij af waarom de topic poster deze informatie interessant vindt. Ook al heeft iemand 1k of 100k op zijn spaarrekening, wat wil je met deze informatie? je kan het lezen en vervolgens doet niemand er iets mee. ik zie dit als een vrij nutteloos topic. Tenzij je je ego wil vergelijken met iemand anders als het er om gaat hoeveel geld iemand heeft en hoeveel meer jij hebt t.o.v. een ander.

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 20-03 15:10
cool0 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:00:
...al staat er juist nog veel in de holding om zo vermogensrendement heffing te voorkomen.
Moet je wel even bij vermelden dat je in de holding 25% aftikt over het daadwerkelijk behaalde rendement.

• cool0
Alfalva schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:11:
[...]

Moet je wel even bij vermelden dat je in de holding 25% aftikt over het daadwerkelijk behaalde rendement.
20% maargoed daarbij heeft het in de holding laten staan nog veel meer voordelen.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Aikon
  • Niet online
Al die buffers zijn leuk maar geld wat op de bank staat is waardeloos. Ik kan hier een miljoen naast mij hebben liggen maar als ik er niets mee doe heeft het dezelfde waarde als oud papier. Ook ik als ondernemer heb een veelvoud van wat hier de buffers zijn al staat er juist nog veel in de holding om zo vermogensrendement heffing te voorkomen.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Geen buffer aanhouden want die is waardeloos? Of alleen dat je een veelvoud hebt (van iets wat waardeloos is)?

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:02

Metro2002

Mind explorer

Richh schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Anno 2018 2019 is een ton niet meer genoeg voor een klein appartementje. Al helemaal niet met 'bieden vanaf'-prijzen die nu gelden.
Het is inderdaad bizar hoe de prijzen momenteel liggen. Zelfs in mijn woonplaats Vlaardingen , waar vorig jaar nog keuze zat was voor een ton, staat nu nog maar 1 appartementje te koop voor een ton of minder.
Trek je het bedrag echter naar bv 125k op dan is er wel keuze genoeg en dat moet prima te doen zijn met het spaargeld wat hij nog heeft staan.

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Freddy22
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 16-03 18:41
nemesis2212 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:04:
Ik vraag mij af waarom de topic poster deze informatie interessant vindt. Ook al heeft iemand 1k of 100k op zijn spaarrekening, wat wil je met deze informatie? je kan het lezen en vervolgens doet niemand er iets mee. ik zie dit als een vrij nutteloos topic. Tenzij je je ego wil vergelijken met iemand anders als het er om gaat hoeveel geld iemand heeft en hoeveel meer jij hebt t.o.v. een ander.
Het is wel interessant om te vergelijken met anderen en daarop je spaar/uitgaven/investeringen op aan te passen.

• RoNoS
  • Laatst online: 22-03 15:29
Maar als jij vervolgens werkeloos wordt en brood wilt kopen, lukt dat wel met die stapel papier met cijfertjes er op, maar niet met die oude kranten.

• nemesis2212
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14-03 11:50
*knip* als een topic je niet aanspreekt dan blijf je er lekker weg

Rukapul wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:40 (92%)

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08-03 17:09

kazz1980

Goh... Ik hier?

Hoe redeneer je dit?
Als ik een buffer heb van enkele duizenden euro's en mijn wasmachine gaat kapot (ik zeg maar wat) koop ik een nieuwe wasmachine.
Als ik geen (volgens jou waardeloze) buffer heb en mijn wasmachine gaat kapot heb ik geen wasmachine meer... En moet ik dus met het handje gaan wassen of in vuile kleren rondlopen!

Die buffer is dus bijvoorbeeld een wasmachine waard op het moment dat ik die nodig heb... Wil ik toch niet bepaald 'waardeloos' noemen??

(wasmachine kan dus ook de koelkast, oven, auto, vaatwasser, schilderwerk, dak, televisie, etc. zijn).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• kazz1980
  • Laatst online: 08-03 17:09

kazz1980

Goh... Ik hier?

nemesis2212 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:04:
Vind het tamelijk nuttig om te kunnen zien wat een gangbare buffer is en zo te bepalen hoe relatief goed/slecht ik zelf zit met mijn buffer...

sorry: twee posts na mekaar :/ iets te snel geklikt

kazz1980 wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:11 (5%)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• sham27
nemesis2212 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Dus jij laat je beinvloeden door het spaargedrag van anderen? volgens mij kan iedereen dat wel voor zichzelf bepalen hoeveel geld ze willen uitgeven of sparen of wat ze willen kopen. Tenzij je het moeilijk vind om te sparen of niet weet hoe je met geld moet omgaan dan kan je tips zoeken op internet, maar ik denk niet dat dit topic daarvoor bedoeld is. Want dit komt meer over als een vergelijkingstopic

Je gaat toch ook niet auto's met elkaar vergelijken of je huis of je vriendin? zoals eerder gezegd ik snap nog niet helemaal de meerwaarde van dit topic. Voor de mensen die het wel een meerwaarde vinden, goed voor hun ;)
Als je dit topic leest zie je dat het juist niet enkel en alleen om de vergelijking gaat, maar ook links en rechts nog weleens een discussie plaatsvindt. En ja, door nieuwe invalshoeken, argumenten, etc kan iemand zich laten beïnvloeden, maar wat is hier verkeerd aan?

En als je het zelf allemaal onzin vindt, dan weet je dat je het niet hoeft te lezen he :+

• cool0
Aikon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Geen buffer aanhouden want die is waardeloos? Of alleen dat je een veelvoud hebt (van iets wat waardeloos is)?
Dat een buffertje houden prima is maar dat 50K op je bank hebben staan totaal geen waarde heeft. Je hoeft niet alles er door heen te draaien maar gebruik geld om te leven en niet om te laten zien van kijk zoveel staat er op mijn rekening.

• cool0
RoNoS schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:51:
[...]

Maar als jij vervolgens werkeloos wordt en brood wilt kopen, lukt dat wel met die stapel papier met cijfertjes er op, maar niet met die oude kranten.
Als je klein buffertje heb prima maar grote hoeveelheden slaat nergens op helemaal niet in Nederland.

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 03:17
Ook ik als ondernemer heb een veelvoud van wat hier de buffers zijn al staat er juist nog veel in de holding om zo vermogensrendement heffing te voorkomen.
cool0 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:
[...]

Als je klein buffertje heb prima maar grote hoeveelheden slaat nergens op helemaal niet in Nederland.
Ik kan je redenering niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Zou je bovenstaande schijnbare tegenstelling eens kunnen toelichten ?

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19-03 15:38

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Net gescheiden, buffers he-le-maal leeg nu.

Even geen nieuwe auto dus. :P

Members only:

Godfather Bodybuilding topic reeks

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22-03 13:14

NeFoRcE

Hallo! Bent u daar?

MrJ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:49:
Net gescheiden, buffers he-le-maal leeg nu.

Even geen nieuwe auto dus. :P

Members only:
Gescheiden en nog een woning van 5+ ton? Ik zou als de wiedeweerga die toko maar te koop zetten en een betaalbare (lees: imo beter) hypotheek afsluiten (5ton is ruwweg 2200 netto maandlasten alleen al aan hypotheek!).

Snel weer iig die buffer opkrikken ;)

Liever recht door zee, dan een lege krat bier mee!

• BulMi
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-03 14:48
cool0 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:22:
[...]

Hoezo zou 50k zinloos zijn? Als iemand nog een huis wil kopen, een nieuwe auto, of misschien het idee om hypotheek voor een groot deel af te lossen als straks de rente vaste periode weer afloopt. Misschien is het wel een bedrag om met vervroegd pensioen te kunnen.
Er zijn genoeg redenen om 50k op je rekening te hebben staan.
Er zal ook een groep zijn die gewoon beter slaapt als ze weten dat er nog 50k op de rekening staat en ze zich dus geen zorgen hoeven te maken of de auto, diepvries, wasmachine stuk gaat, er opeens lekkages opduiken in je huis of zulke dingen.

Ik ben het wel met je eens dat als je 50k op je rekening hebt staan, je jezelf niks gunt maar alleen maar bezig bent geld te sparen om het sparen zonder enig doel het nutteloos is.

• stroopwafel26
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
nvm

stroopwafel26 wijzigde deze reactie 04-01-2019 16:11 (98%)

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19-03 15:38

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

NeFoRcE schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Gescheiden en nog een woning van 5+ ton? Ik zou als de wiedeweerga die toko maar te koop zetten en een betaalbare (lees: imo beter) hypotheek afsluiten (5ton is ruwweg 2200 netto maandlasten alleen al aan hypotheek!).

Snel weer iig die buffer opkrikken ;)
Welnee. :) Een stuk minder netto. 1400/1450 nu. Kwart nog aflossingsvrij, rente rond de 2%/2.15%.

En bovendien, de woning is super. Was net in maart verhuisd, ga niet nog een keer inpakken/uitpakken. ;)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Jeroent83
  • Laatst online: 19-03 21:39
Leeftijd: 35
Opleiding(en): MBO
Huidige functie: Senior System Engineer

Type woning: Appartement
Koop/huur: Huur
Partner: Ja

Bank: Knab
Rentepercentage: ?
Totale buffer: ~ 30K

Belegd in aandelen: 4500

Op dit moment een goedkoop appartement waardoor we bijna elke maand zo'n 1800 euro kunnen sparen. Wel op zoek naar een koop woning.

• unezra

unezra

BulMi schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:05:
[...]
Hoezo zou 50k zinloos zijn? Als iemand nog een huis wil kopen, een nieuwe auto, of misschien het idee om hypotheek voor een groot deel af te lossen als straks de rente vaste periode weer afloopt. Misschien is het wel een bedrag om met vervroegd pensioen te kunnen.
Er zal ook een groep zijn die gewoon beter slaapt als ze weten dat er nog 50k op de rekening staat en ze zich dus geen zorgen hoeven te maken of de auto, diepvries, wasmachine stuk gaat, er opeens lekkages opduiken in je huis of zulke dingen.

Ik ben het wel met je eens dat als je 50k op je rekening hebt staan, je jezelf niks gunt maar alleen maar bezig bent geld te sparen om het sparen zonder enig doel het nutteloos is.
Dat is dus geen buffer. Dat is spaargeld.

Als je 50K op je rekening hebt staan met de intentie om dat uit te geven aan een huis, auto, boot, dikke PC --> Spaargeld

Als je 50K op je rekening hebt staan met de intentie dat daar te houden voor onvoorziene (!) omstandigheden --> Buffer

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
In dat geval...

Members only:

• Aikon
  • Niet online
cool0 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:21:
[...]

Dat een buffertje houden prima is maar dat 50K op je bank hebben staan totaal geen waarde heeft. Je hoeft niet alles er door heen te draaien maar gebruik geld om te leven en niet om te laten zien van kijk zoveel staat er op mijn rekening.
Ik, en vele anderen, leven prima en kopen wat ze willen en houden gewoon geld over. Met jouw redenatie zouden arme mensen dus meer 'leven'? Je kan gewoon helemaal niks zeggen over een buffer en iemands geluk.
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:14:
[...]

Dat is dus geen buffer. Dat is spaargeld.

Als je 50K op je rekening hebt staan met de intentie om dat uit te geven aan een huis, auto, boot, dikke PC --> Spaargeld

Als je 50K op je rekening hebt staan met de intentie dat daar te houden voor onvoorziene (!) omstandigheden --> Buffer
Blijft altijd een beetje discussie/grijs gebied, maar als je eenmaal bijv. die 50K (of eigenlijk: ruim genoeg om onvoorziene omstandigheden op te vangen) hebt is er wat mij betreft niet meer zoiets als spaargeld of buffer, het is gewoon geld. Zo lang je maar niet opeens die 50K uitgeeft komt het toch op hetzelfde neer allemaal. Degene die 50K bij elkaar heeft gespaard hoeft daar denk ik niet bang voor te zijn. Degene die, ondanks genoeg inkomen uiteraard, met moeite die 3K bij elkaar kan sparen doet er wel goed aan dat echt als buffer te betitelen en het apart te zetten.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:50
BulMi schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:05:
[...]

nuja, ik denk dat als mensen echt serieus denken 50K op hun rekening als direkt beschikbare 'buffer' nodig te hebben omdat ze anders 'niet kunnen slapen over wat te doen als ze een lekkage krijgen', deze mensen gewoon een beetje financiele (of psychiatrische) hulp nodig hebben, omdat hun angt dan nergens op gebaseerd is...

rationeel gezien is het gewoon totale onzin om 50K te rerserveren om een kapotte wasmachine te vervangen (die nooit meer dan 2K zal kosten, en dan heb je een van de duurste A-modellen) of een lekkage te kunnen betalen.... de kosten en risico's die iemand op dat punt loopt zijn gewoon ook rationeel voor te rekenen en lopen nooit zomaar boven de tienduizenden euro's.

Meestal is het wel enigszins handig om de hoogte van ee rationele buffer te berekenen aan de hand van het deel van je inkomen dat je nu al maandelijks aan consumptie uitgeeft, vaak zal dit uitkomen rond twee of driemaal een netto besteedbaar maandinkomen (waarbij ik ook zou meewegen welk deel iemand kan 'uitsparen'... des te meer de verhouding tussen consumptie en sparen uitslaat naar sparen, des te lager kan ook iemands buffer zijn, aangezien hij deze ook eenvoudiger kan aanvullen)

Bedenk wel dat wat er 'overblijft' boven je benodigde buffer je bv langer kunt vastleggen, bv beleggen, op spaarrekeningen plaatsen waarbij je er niet zo snel aankomt en/of juist in bv pensioenspaarplannen steken, desnoods investeren in zaken die je zelf weer inkomen oplevert...
Op de korte termijn hoeft dat vermogen niet direkt beschikbaar te zijn en het hoeft dan niet beschikbaar te zijn voor het opvangen van onvoorziene korte termijns uitgaven.

Met alle respect, maar iemand 'die niet kan slapen als er geen 50K op zn rekening als een buffer staat voor onvoorziene kosten' lijd volgens mij aan een irrationele angst-stoornis, die beter behandeld zou moeten worden omdat het zn levensgeluk zal behinderen.

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• akaQ
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17-01 21:06
Members only:

• unezra

unezra

Aikon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:17:
[...]
Blijft altijd een beetje discussie/grijs gebied, maar als je eenmaal bijv. die 50K (of eigenlijk: ruim genoeg om onvoorziene omstandigheden op te vangen) hebt is er wat mij betreft niet meer zoiets als spaargeld of buffer, het is gewoon geld. Zo lang je maar niet opeens die 50K uitgeeft komt het toch op hetzelfde neer allemaal. Degene die 50K bij elkaar heeft gespaard hoeft daar denk ik niet bang voor te zijn. Degene die, ondanks genoeg inkomen uiteraard, met moeite die 3K bij elkaar kan sparen doet er wel goed aan dat echt als buffer te betitelen en het apart te zetten.
Toch wel.
Iets dat ook al heel vaak hier in het topic besproken is.

Buffer is hetgeen je *altijd* op je rekening laat staan, je ondergrens dus, tenzij er zich een calamiteit voor doet waardoor je die buffer moet aanspreken. Ofwel, je spaargeld is op (want dat mág immers op) en op dat moment rijd je je auto totall loss en gaat je wasmachine d'r aan, of raak je plots werkloos.

Dán spreek je je buffer aan.

Je spaargeld, en dus niet je buffer, spreek je bijvoorbeeld aan als je na 5 jaar toe bent aan een nieuwe auto omdat je om wat voor reden dan ook vind dat je toe bent aan een nieuwe auto. (Dus niet in geval van een plots extreem hoge reparatie waardoor het niet meer rendabel is 'm te repareren.) Dat is niet onverwacht, dat is gepland, dus daar heb je spaargeld voor.

Of je het nu op 1 rekening hebt staan of op verschillende maakt niet uit, zolang het maar direct aanspreekbaar/opneembaar is.

• unezra

unezra

@akaQ Je mist een [/mo] tag aan het einde. :)
Dus je tekst is nu voor iedereen zichtbaar, niet alleen voor leden / geregistreerde gebruikers.

unezra wijzigde deze reactie 04-01-2019 18:04 (10%)

• Aikon
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:50:
[...]

Toch wel.
Iets dat ook al heel vaak hier in het topic besproken is.

Buffer is hetgeen je *altijd* op je rekening laat staan, je ondergrens dus, tenzij er zich een calamiteit voor doet waardoor je die buffer moet aanspreken. Ofwel, je spaargeld is op (want dat mág immers op) en op dat moment rijd je je auto totall loss en gaat je wasmachine d'r aan, of raak je plots werkloos.

Dán spreek je je buffer aan.

Je spaargeld, en dus niet je buffer, spreek je bijvoorbeeld aan als je na 5 jaar toe bent aan een nieuwe auto omdat je om wat voor reden dan ook vind dat je toe bent aan een nieuwe auto. (Dus niet in geval van een plots extreem hoge reparatie waardoor het niet meer rendabel is 'm te repareren.) Dat is niet onverwacht, dat is gepland, dus daar heb je spaargeld voor.

Of je het nu op 1 rekening hebt staan of op verschillende maakt niet uit, zolang het maar direct aanspreekbaar/opneembaar is.
Ik snap echt het verschil wel tussen buffer en spaargeld. Nogmaals: ik geef alleen aan dat als je eenmaal ruim voldoende geld hebt om elke onvoorziene uitgave die er is zo te kunnen pinnen én je je spaargeld met goed fatsoen nooit zomaar krijgt uitgegeven er weinig verschil meer is tussen beide in de praktijk.

• unezra

unezra

Aikon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:41:
[...]
Ik snap echt het verschil wel tussen buffer en spaargeld. Nogmaals: ik geef alleen aan dat als je eenmaal ruim voldoende geld hebt om elke onvoorziene uitgave die er is zo te kunnen pinnen én je je spaargeld met goed fatsoen nooit zomaar krijgt uitgegeven er weinig verschil meer is tussen beide in de praktijk.
Maar dat is er dus wél. :)

Het zijn 2 potjes, 2 reserveringen, het enige dat weinig uit maakt is of je het op 1 rekening hebt staan of verspreid over meerdere.

Zou je het op 2 rekeningen hebben staan, zeg een spaarrekening een bufferrekening, betaal je de onvoorziene kosten van de bufferrekening en de geplande of luxe dingen van de spaarrekening.

• sham27
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:45:
[...]

Maar dat is er dus wél. :)

Het zijn 2 potjes, 2 reserveringen, het enige dat weinig uit maakt is of je het op 1 rekening hebt staan of verspreid over meerdere.

Zou je het op 2 rekeningen hebben staan, zeg een spaarrekening een bufferrekening, betaal je de onvoorziene kosten van de bufferrekening en de geplande of luxe dingen van de spaarrekening.
En als je, net als ik, gewoon spaargeld hebt wat je niet alloceerd? Ik heb gewoon een grote pot wat ik beschouw als buffer. Stort hier ook op als ik wil sparen (geen specifiek spaardoel) en haal er gewoon geld vanaf als ik wat duurs wil kopen.

• Aikon
  • Niet online
@unezra Je doet alsof er een vaste regel is hoe het moet of hoe het is. Maar die is er niet. Vraag me ook af of je uberhaupt mijn posts wel leest en daadwerkelijk probeert te begrijpen wat ik bedoel. Feit is namelijk dat het bij mij 1 grote pot is en ik geen idee heb wat ik als buffer zou aanhouden omdat dat gewoon nooit een issue is.

Maar wellicht kan je nog een keer het verschil uittikken voor me als je denkt dat dat helpt ;)

@sham27 precies wat ik bedoel. Met genoeg discipline en geld werkt dat prima.

• unezra

unezra

sham27 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:53:
[...]
En als je, net als ik, gewoon spaargeld hebt wat je niet alloceerd? Ik heb gewoon een grote pot wat ik beschouw als buffer. Stort hier ook op als ik wil sparen (geen specifiek spaardoel) en haal er gewoon geld vanaf als ik wat duurs wil kopen.
Precies, en dat is dus geen buffer, maar spaargeld.
Een deel daarvan is misschien je buffer, niet de hele pot.
Aikon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:54:
@unezra Je doet alsof er een vaste regel is hoe het moet of hoe het is. Maar die is er niet. Vraag me ook af of je uberhaupt mijn posts wel leest en daadwerkelijk probeert te begrijpen wat ik bedoel. Feit is namelijk dat het bij mij 1 grote pot is en ik geen idee heb wat ik als buffer zou aanhouden omdat dat gewoon nooit een issue is.

Maar wellicht kan je nog een keer het verschil uittikken voor me als je denkt dat dat helpt ;)

@sham27 precies wat ik bedoel. Met genoeg discipline en geld werkt dat prima.
Ik lees het wel, maar de discussie is hier al 100x gevoerd en telkens verwarren mensen opnieuw spaargeld met buffer. Het zijn 2 verschillende dingen. Ook als je het in 1 pot stopt. Ik geloof dat jij niet helemaal het verschil begrijpt. :)

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 03:17
Ik sluit me volledig bij aan bij Aikon en sham27
Meerdere potjes met eventueel ieder eigen (spaar)rekeningen vind ik onnodig onoverzichtelijk, alles gewoon op 1 rekening.
Bij mij niet helemaal waar vanwege max dgs uitkering

Henk007 wijzigde deze reactie 04-01-2019 20:27 (5%)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:58:
[...]

Precies, en dat is dus geen buffer, maar spaargeld.
Een deel daarvan is misschien je buffer, niet de hele pot.

[...]

Ik lees het wel, maar de discussie is hier al 100x gevoerd en telkens verwarren mensen opnieuw spaargeld met buffer. Het zijn 2 verschillende dingen. Ook als je het in 1 pot stopt. Ik geloof dat jij niet helemaal het verschil begrijpt. :)
Misschien moeilijk te bevatten, maar niet iedereen ziet het zoals jij :)

Hier is de buffer ook gewoon spaargeld dat nergens specifiek voor bestemd is. Heeft ook geen fixed minimum. Zijn ook geen bedragen gereserveerd voor aankopen op bepaalde termijnen. Gaat de auto onverwacht stuk, dan zal vervanging op exact dezelfde gronden gebeuren als wanneer hij om andere reden wordt vervangen.

Spaargeld == buffer. Ik zie het voorbeeld van mental accounting echt niet in.

• unezra

unezra

kpg schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:16:
[...]

Misschien moeilijk te bevatten, maar niet iedereen ziet het zoals jij :)

Hier is de buffer ook gewoon spaargeld dat nergens specifiek voor bestemd is. Heeft ook geen fixed minimum. Zijn ook geen bedragen gereserveerd voor aankopen op bepaalde termijnen. Gaat de auto onverwacht stuk, dan zal vervanging op exact dezelfde gronden gebeuren als wanneer hij om andere reden wordt vervangen.

Spaargeld == buffer. Ik zie het voorbeeld van mental accounting echt niet in.
Zoals gezegd, dat is niet MIJN interpretatie. Dat is de consensus hier in het topic. (Ik volg het topic al een tijdje.)

Alleen tóch komt discussie iedere keer terug van mensen die er opeens anders over menen te moeten denken. Tja...

• kpg
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Zoals gezegd, dat is niet MIJN interpretatie. Dat is de consensus hier in het topic. (Ik volg het topic al een tijdje.)

Alleen tóch komt discussie iedere keer terug van mensen die er opeens anders over menen te moeten denken. Tja...
Dus volgens mij heb ik geen buffer, maar volgens jou wel? Ben benieuwd welk bedrag dat dan is ;)
Volgens mij is de visie 'ik hou geen specifieke buffer aan' prima in lijn met dit topic.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23:44

Longcat

Buy & Hold

Of je 1 of 2 rekeningen aanhoudt (waarvan een spaar en een buffer) maakt niet uit. Als jij 20k op een hoop hebt, en je gaat nooit onder de 10k zodat je tegenvallers kan opvangen, dan is die 10k je buffer. Als je dat niet doet, omdat je uit salaris genoeg klappen kan opvangen en je op je spaarrekening gewoon meer dan 0 euro hebt staan (afhankelijk van uitgaven, extra aflossen, etc), dan heb je geen buffer! Het is prima om geen buffer te hebben, of een 'flexibele buffer', als je veel spaargeld/vermogen/salaris hebt. Ik heb het gevoel dat jullie langs elkaar heen praten, of het idee hebben dat geen buffer hebben een slechte zaak is (en daarom een andere definitie hanteren).

• Engineer
  • Laatst online: 23-03 16:47
Members only:

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:08
Spaargeld is dus niet specifiek voor één doel bestemd, en zo dus een buffer. Hoe maak je van spaargeld een buffer dan? Is er een conversie?

• Engineer
mister_S schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:37:
Spaargeld is dus niet specifiek voor één doel bestemd, en zo dus een buffer? Hoe maak je van spaargeld een buffer dan? Is er een conversie?
Ik heb er een aparte spaarrekening voor die alleen maar buffer is. Overschrijvingen tov die rekening kun je als conversie zien dus idd.

Overigens heeft sparen meestal wel een doel. Alleen maar opstapelen voor de sier heeft niemand iets aan. Dan kun het beter rechtstreeks in je hypotheek schuiven (of een hypotheek nemen als je die nog niet hebt).

Engineer wijzigde deze reactie 04-01-2019 20:45 (21%)

• mister_S
Tenzij een tweede persoon die beoordeeld of iets een noodgeval is ertussen zit, een persoon die jou dus kan afhouden van dat geld, is het net zo goed spaargeld. Dat het op een aparte rekening maakt geen zak uit.
Ik vind het een rare onderscheid tussen buffer en spaargeld, maar dat is natuurlijk een mening.

Mooie topic trouwens.

mister_S wijzigde deze reactie 04-01-2019 20:44 (3%)

• Engineer
mister_S schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:44:
Tenzij een tweede persoon die beoordeeld of iets een noodgeval is ertussen zit, een persoon die jou dus kan afhouden van dat geld, is het net zo goed spaargeld. Dat het op een aparte rekening maakt geen zak uit.
Ik vind het een rare onderscheid tussen buffer en spaargeld, maar dat is natuurlijk een mening.

Mooie topic trouwens.
Het staat of valt allemaal met discipline ;) Opsplitsen is alleen maar ter overzicht zodat je het niet per ongeluk aan andere dingen uit geeft. Zodra je van die buffer een flatscreen TV besteld dan heb je bewust je buffer omver gegooid. Een aparte rekening geeft net wat meer barriére dan dat je het op je betaalrekening laat staan.

Engineer wijzigde deze reactie 04-01-2019 20:52 (6%)

• mister_S
Ah zo, dat is een duidelijk idee (al doe ik dat zelf niet). Uit de discussie op de vorige en deze pagina lijkt alsof wordt aangenomen dat gespaard geld net zo hard weer wordt opgemaakt.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:09
unezra schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Klopt, de consensus is inderdaad dat wat jij zegt een buffer is. Maar misschien is het hele probleem de titel van dit topic, en moet het gewoon veranderd worden naar hoeveel spaargeld (+buffer) de GoT'er heeft. Immers 90% noemt het totaal op, en niet puur het buffer gedeelte. En waarom zou er anders een template zijn waarbij je ook beleggingen en rente percentage kan opgeven? Spaarrente over je buffer kan natuurlijk, maar dat is niet het doel van een buffer, en zou dus irrelevant moeten zijn.

Oftewel ja, je hebt gelijk over de definitie van een buffer. Maar nee, imo is dat niet relevant hier. Ik vermoed overigens dat mijn buffer rond de €15k zit, genoeg om leuke nieuwe occasion te kopen als ik mijn auto tegen een boom parkeer. Maar ik weet enkel hoe hoog die is als ik bedenk hoeveel ik extra aflos op de hypotheek, anders is het gewoon niet iets wat ik mee neem. En als ik straks mijn hypotheek volledig heb afgelost, dan ga ik echt niet bedenken dat ik €15k buffer heb en €40k spaargeld, dan heb ik gewoon €55k op mijn spaarrekening staan.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Engineer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:35:
Members only:
Hoezo offtopic? Als ik bijvoorbeeld die 50k morgen moet inzetten als ''buffer'' dan zou ik dat gewoon doen. Ik zou dan zelfs mijn beleggingen kunnen verkopen voor nog meer ''buffer''.

Ik denk dat je dat moet zien als de hoeveelheid geld mensen die mensen willen inzetten bij tegenvallers. Ik heb geen moeite om daarvoor alles in te zetten. Het is maar net wat je ziet als buffer en wat de hoogte is van de tegenvaller. Met een tegenvaller bedoel ik niet dat je auto kapot gaat, en dat je dat nieuwe koopt van 30k ;)

Ik heb overigens alles op een hoop. Dat vind ik juist overzichtelijker dan al die verschillende rekeningen/potjes. De hoeveelheid buffer die ik aanhoud is minimaal 5k, maximaal 20k, maar dat betekent niet dat de rest niet gebruikt kan worden. Discipline heb je inderdaad altijd nodig, maar dat zullen de meeste mensen in dit topic wel hebben.

• kpg
  • Niet online
Engineer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:49:
[...]

Het staat of valt allemaal met discipline ;) Opsplitsen is alleen maar ter overzicht zodat je het niet per ongeluk aan andere dingen uit geeft. Zodra je van die buffer een flatscreen TV besteld dan heb je bewust je buffer omver gegooid. Een aparte rekening geeft net wat meer barriére dan dat je het op je betaalrekening laat staan.
Niet iedereen heeft zo'n barrière nodig om geen geld over de balk te smijten ;)
Als er 20.000 op mijn betaalrekening zou staan, zou ik er nog geen kopje koffie meer mee kopen dan als er 50 op zou staan.

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-03 13:43

Arfman

Drome!

kpg schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Als er 20.000 op mijn betaalrekening zou staan, zou ik er nog geen kopje koffie meer mee kopen dan als er 50 op zou staan.
Precies dit.

Wij hebben ook 1 gezamenlijke "buffer". Is gewoon spaargeld, dat geld gebruiken we om een wasmachine te vervangen maar ook om dit jaar de tuin aan te pakken. Heck, datzelfde geld zouden we ook gebruiken om inkomen aan te vullen mocht 1 van ons zonder werk komen te zitten. Daar hoeft geen labeltje aan wat mij betreft.

En of we nu 5K buffer hebben of 20K, dat maakt voor ons qua uitgaven eigenlijk niet uit. Het vult zichzelf gewoon weer aan elke maand, alleen grote dingen zoals de tuin zouden met een buffer van 5K wat langer moeten wachten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• krakendmodem
BulMi schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:30:
@krakendmodem het stukje van zorgtoeslag begrijp ik niet helemaal. Als ik op de site van de belastingdienst kijk mag je aan eigen vermogen van over 100k hebben om nog recht op zorgtoeslag te hebben. En krijg je tot een jaarsalaris van 29k nog toeslag. Je zou daar dus nog gewoon voor in aanmerking moeten komen...

Geen idee hoe je bij je ouders zit(sommige hebben een kamertje van 8m2, anderen een hele zolder verdieping of zelfs appartement achtig omgebouwde garage, daarnaast heeft iedereen een andere relatie met zijn ouders) maar als het allemaal goed voelt waarom niet nog 1-2 jaartjes bij je ouders blijven. Als je jaarlijks je spaarrekening met 20k aanvult moet je zien wat voor luxe je dan volgend jaar of over 2 jaar zit. Je gaat nooit meer zoveel kunnen sparen zoals je nu doet. Als je straks een hypotheek hebt en vaste lasten ben je een groot deel van de 1k die je nu per maand spaart daar aan kwijt. En in de komende 1-2 jaar kun je zomaar de ware tegenkomen, waarvoor iets in omgeving Zwolle slecht uitkomt maar bijv Amersfoort voor beide beter uitkomt.
Ik zal er dan eens naar kijken. Ik krijg al enkele maanden geen toeslag meer namelijk. Inmiddels krijg ik wel weer toeslag voor 2019. 63 euro per maand. Wat exact de reden was waarom ik enkele maanden niks heb ontvangen is mij niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd. Maar afgelopen december heb ik weer geld ontvangen. De maanden daarvoor vanaf Augustus niets. Waarschijnlijk heb ik teveel ontvangen en is dit ingehouden? Ik moest namelijk ook ruim 1200 euro terugbetalen...

Soms snap ik het niet meer met de belastingdienst. Ik mocht altijd al betalen namelijk... ;w

Verder is de relatie met mijn ouders op dit moment goed. Echter begint de drang naar een eigen woning wel een beetje te komen. Op den duur wil je het huis wel een keer uit om niet elke nacht iedereen wakker te houden als ik thuis kom uit m'n werk.
B-Real schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:49:

Afgezien daarvan, als je weinig haast hebt om een eigen woning te kopen dan zou ik nog lekker even bij je ouders blijven zitten. Huizenprijzen gaan op veel plekken nergens meer over en het zou zo maar eens kunnen dat er binnen afzienbare tijd weer een dipje komt qua huizenprijzen. In de tussentijd ben je wel flink je spaarrekening aan het spekken en ligt er wellicht nog een salarisverhoging in het verschiet (= potentieel meer hypotheek).

Kortom, als je zo doorgaat is het win-win.
Meer mogelijkheden door een mogelijk hogere hypotheek a.g.v. meer inkomen plus meer eigen geld. Waarbij je er ook voor kunt kiezen om geen huis uit te zoeken op je max budget, maar een lagere hypotheek en meer eigen inleg zodat je maandelijks lasten lager zijn (en je wellicht je hypotheek versneld kunt aflossen >> sneeuwbal effect)
Dat is mijn standpunt ook een beetje. Lekker sparen en even rondkijken of ik wat leuks tegenkom. Sommige huizenprijzen slaan inderdaad nergens meer op; dus misschien dat er binnenkort toch nog iets zakt qua prijzen, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet. Echt veel haast heb ik -momenteel- nog niet, maar dat kan natuurlijk tzt veranderen.

krakendmodem wijzigde deze reactie 05-01-2019 02:42 (8%)

• Engineer
kpg schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 21:28:
[...]

Ik bedoel het meer van, als je na een jaar sparen met 20K een hypotheek gaat aanbetalen, dat je tegen die tijd niet vergeten bent dat er een buffer over moet blijven en dus niet letterlijk elke euro weg doet aan die hypotheek.

Over de balk smijten doe ik uberhaupt niet aan als het om spaargeld gaat ;) Sparen doe je meestal met een groot nuttig doel.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Engineer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:16:
Over de balk smijten doe ik uberhaupt niet aan als het om spaargeld gaat ;) Sparen doe je meestal met een groot nuttig doel.
Of niet :) Ik leef op m'n motorhobby na (okay die kost geld...) vrij sober en zet m'n geld bewust in. Wat er overblijft spaar ik hoe dan ook, of er inderdaad nou 20 of 50 op een rekening staat doet niet zo terzake. Ik koop wat ik nodig heb, ben strict op vaste lasten en prullaria doe ik niet aan. Onderhoud aan huis, auto, motor, etc doe ik zelf en vind het nog leuk ook.

Sec gekeken hóef ik niet keihard meer te sparen en ben ik goed op weg, maar ik heb geen behoefte aan 10 ipads, 3 telefoons of 5 verre reizen per jaar. Huis op niet al te lange termijn volledig vrij, zonnepanelen, warmtepomp, elektrische motor; m'n maandlasten zijn dan ook laag.

Het geld dat overblijft gaat naar nuttige doelen als een hypotheek of investeringen. Moet wel zeggen dat ik inmiddels wát losser ben geworden, wat ik al zei, die motoren kosten geld en goed ook maar ik beleef er veel plezier aan. Met m'n date op pad is ook kostbaar maar wel leuk! Flesje whiskey op z'n tijd is ook lekker en uit eten idem. Ik heb ook een oom die z'n hele leven als een malle heeft gespaard, 80 jaar is, vrouw net overleden en verder niks heeft of doet. Vriendin van me piepte er met 27 tussenuit, vriend van me weten ze nu al van dat 'ie de 60 niet zal halen.

M'n oom is zeg maar het zwarte scenario, alles over de balk smijten is het witte scenario: ik ga inmiddels voor een donkere tint grijs zeg maar. Ik geniet bewust en/maar verantwoord :)

neographikal wijzigde deze reactie 04-01-2019 22:45 (16%)

Op zoek naar een fotograaf?

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 02:38
mister_S schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:37:
Spaargeld is dus niet specifiek voor één doel bestemd, en zo dus een buffer. Hoe maak je van spaargeld een buffer dan? Is er een conversie?
Ik heb geen buffer. Ik spreek gewoon mijn spaargeld aan als het nodig is ;)

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:51
De TopicStart zegt dat in dit topic iedereen met elkaar kan vergelijken hoeveel geld er in totaal is opgespaard. De insteek is gericht op alle (semi-)liquide middelen.

De titel van het topic is daardoor verwarrend, want een buffer is technisch gezien iets anders. De buffer staat voor het minimum aan liquide middelen waar je over probeert te beschikken.

Je kunt sparen voor een auto van 25k. Als je een gezonde buffer van 5k wil aanhouden, spaar je dus door tot 30k, waarna je de auto koopt. Het heeft dan geen zin om vlak voor aankoop een buffer van 30k te benoemen in dit topic, als een deel van dat geld al gereserveerd is voor de aanschaf van een auto. Iedereen pompt zijn geld ergens in, de vraag is, hoeveel blijft er over?

Ik ben fan van investeren en heb daarom meestal weinig geld om handen. Buffer van 5k op dit moment, maar dat zegt dus niks verder. Ik wil niet veel geld hebben, ik heb liever veel inkomen (passief) en zo snel mogelijk een afbetaald huis.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22-03 18:42
Tjeerd84 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:44:
Je kunt sparen voor een auto van 25k. Als je een gezonde buffer van 5k wil aanhouden, spaar je dus door tot 30k, waarna je de auto koopt. Het heeft dan geen zin om vlak voor aankoop een buffer van 30k te benoemen in dit topic, als een deel van dat geld al gereserveerd is voor de aanschaf van een auto. Iedereen pompt zijn geld ergens in, de vraag is, hoeveel blijft er over?
Even een selectieve quote. Zoals jij hem neerzet is exact hoe zowel @unezra en zijn "discussiepartners" het beide bedoelen denk ik, alleen schreven ze het net even anders op.
Of het nou op 1 of 2 rekeningen staat, bovenstaande dekt de lading.

• unezra

unezra

ybos schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 06:44:
[...]
Even een selectieve quote. Zoals jij hem neerzet is exact hoe zowel @unezra en zijn "discussiepartners" het beide bedoelen denk ik, alleen schreven ze het net even anders op.
Of het nou op 1 of 2 rekeningen staat, bovenstaande dekt de lading.
Juist.

Maar je *buffer* is dan dus 5K, je spaargeld 30K. :)

Daar zit de crux. Die 30K is geen buffer, maar 25K spaargeld en 5K buffer. Er is niets mis me om beiden te noemen, of te zeggen "ik heb 30K spaargeld waarvan 5K buffer", alleen die 30K buffer noemen klopt in mijn beleving en in de strekking van het topic niet.

• sham27
unezra schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:24:
[...]

Juist.

Maar je *buffer* is dan dus 5K, je spaargeld 30K. :)

Daar zit de crux. Die 30K is geen buffer, maar 25K spaargeld en 5K buffer. Er is niets mis me om beiden te noemen, of te zeggen "ik heb 30K spaargeld waarvan 5K buffer", alleen die 30K buffer noemen klopt in mijn beleving en in de strekking van het topic niet.
Maar stel je verliest je baan en je gebruikt de 5k buffer om dit op te vangen en dit blijkt niet voldoende. Dan zal je het overige geld ook gebruiken als buffer toch? Ik wel iig ;)

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True