Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

ebia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:53:
[...]
Het belangrijkste lijkt me bovenal dat een buffer toereikend moet zijn aan de situatie.

In veel scenario's zou de minimale buffer gelijk moeten zijn ongeacht je inkomenspositie. Immers, veel onverwachte kosten zijn voor iedereen hetzelfde ongeacht je inkomen. Eenzelfde reparatie aan eenzelfde auto is voor jou even duur als voor mij als voor iemand in de bijstand.
De crux daar is dat veel mensen met een hoger inkomen een duurdere auto rijden met vaak duurdere reparaties. Iemand met een laag inkomen rijd een klein goedkoop autotje met ditto onderhouds- en reparatiekosten. Zo zijn er meer voorbeelden, maar die auto is net een voorbeeld waarbij een lager inkomen in de regel wel degelijk invloed heeft op zaken als reparatiekosten.

Ook is een kleinere, goedkopere auto goedkoper in wegenbelasting, afschrijving, etc, etc, etc.
Idem voor een wortelkanaalbehandeling. Idem voor het moeten betalen van het eigen risico voor de zorg. Een naheffing bij een hoog uitgevallen stroomrekening. Eén van je koters die uit baldadigheid z'n fiets heeft gemold of een ruit heeft ingegooid. Een opdracht tot een uitvaart moeten geven voor een onverzekerde. Enzovoorts.
De écht lage inkomens hebben weer allerlei toeslagen zoals zorgtoeslag. Ook kan ik me voorstellen dat ze een lagere stroomrekening hebben of kiezen voor enkel de goedkoopste energieleverancier ipv een duurdere. (Wij kiezen bewust voor een die érg groen is en nemen eventuele extra kosten voor lief. Het is onze bijdrage aan een beter milieu, hoe klein ook.)
Maar dan heb je ook nog potentiële tegenslagen die een wat dieper spoor zullen trekken. Denk aan arbeidsongeschiktheid. Onverwacht ontslag. Opgeschort pensioen. Stijging hypotheekrente. Wegvallen toeslagen. Overlijden partner.

Hoe goed je dit kunt nemen hangt erg af van het percentage je nu afhankelijk bent van je huidige inkomen om van te leven. Dat staat dus in principe los van het inkomen zelf. Om maar een voorbeeld te geven: ik heb zelf maar ongeveer 70% van mijn netto inkomen nodig om van te leven. Als mij dus nu iets overkomt waardoor ik ineens 30% van mijn inkomen kwijtraak, is dat dus nog niet direct een aanleiding tot paniek. Daarnaast zou ik mijn levensstijl verder kunnen aanpassen zodat ik met nog minder door het leven kan.

Bij mensen met een lager inkomen liggen die marges veelal lager, en zij zijn dus veel kwetsbaarder. Als je in absolute zin al niet veel hebt om van rond te komen, dan zal het heel moeilijk zijn om nog zuiniger te gaan leven.
Die 70% halen wij ook. Nja, we zitten er iets boven. 70% betekend dat we niet meer kunnen sparen én ergens zullen moeten bezuinigen maar het zal niet heel ingrijpend zijn. Als het écht moet, kunnen we rondkomen van 1 inkomen. Dat betekend consessies, het betekend snijden in de uitgaven en bijvoorbeeld de VT weer per maand doen, maar het kán. Als het moet.

Een lager inkomen zal mogelijk minder reserve hebben en het niet met 50% kunnen redden. Beiden zie je in dit topic. Mensen die per maand meer sparen dan anderen uberhaupt aan netto inkomen hebben en de mensen die dat netto inkomen hebben dat voor een ander diens spaargeld per maand is.

Maar houd het NIBUD daar niet al rekening mee? (Ik heb de calculator wel eens ingevuld, maar enkel voor mijn eigen situatie, niet voor compleet andere situaties.)
Jammer genoeg komt dit aspect totaal niet aan de orde bij de berekening van het Nibud, terwijl de 'participatiemaatschappij' toch al echt een tijdje in volle gang is. Men moet meer bewust worden gemaakt van het feit dat steeds meer zelf bekostigd moet worden. Dat je je moet indekken tegen hoge risico's als arbeidsongeschiktheid. Dat je geen tophypotheek moet nemen want op een dag gaat die rente weer omhoog. Dat je zelf in staat moet zijn eventuele omscholing te bekostigen, zeker voor die werken in de middenklasse. Etc.
Die tophypotheek zijn hier op Tweakers de meningen over verdeeld. :) Ik ben het met je eens, daarom hebben wij ook een hypotheek die we niet op 1 inkomen zouden kunnen krijgen, maar als ik een stuk spaargeld mee tel kan het wél. Dat is bewust. Vóór verbouwing hadden we het wel op 1 inkomen gekregen, met de verbouwing is de hypotheek gestegen en komen we grofweg 20% van de huidige hypotheek te kort om het op 1 inkomen te kunnen doen. Dat is geen tophypotheek dus. :) (Beide inkomens opgeteld zitten we heel ruim onder hetgeen we zouden kunnen financieren.)

Maar inderdaad, idealiter moet je de klappen kunnen opvangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:11:
[...]
Die tophypotheek zijn hier op Tweakers de meningen over verdeeld. :) Ik ben het met je eens, daarom hebben wij ook een hypotheek die we niet op 1 inkomen zouden kunnen krijgen, maar als ik een stuk spaargeld mee tel kan het wél. Dat is bewust. Vóór verbouwing hadden we het wel op 1 inkomen gekregen, met de verbouwing is de hypotheek gestegen en komen we grofweg 20% van de huidige hypotheek te kort om het op 1 inkomen te kunnen doen. Dat is geen tophypotheek dus. :) (Beide inkomens opgeteld zitten we heel ruim onder hetgeen we zouden kunnen financieren.)

Maar inderdaad, idealiter moet je de klappen kunnen opvangen.
Voor ons eerste huis (hebben we gekocht een half jaar na ons afstuderen) was 19.000 gulden te duur om het van 1 salaris te doen. Spaargeld hadden we niet, alleen onze startersalarissen. Dat vonden we wel een heel prettig idee, dus toen we ons tweede huis zochten, zaten we expres te zoeken in een prijscategorie waar we datzelfde zouden hebben. Uiteindelijk wel iets duurder geworden, maar als je eenmaal verliefd wordt op een huis, vervallen alle andere regels :p (uiteindelijk nog steeds ruim onder onze max lening). Datzelfde geldt natuurlijk ook voor producten. Het kan best zijn dat iemand die veel geld heeft, maar een klein goedkoop autootje rijdt (omdat die persoon helemaal niet om auto's geeft), maar wel die hele dure keukenapparatuur in huis heeft staan (want koken is z'n passie).

Als ik onze situatie kijk (DINK, moest even denken wat dat ook alweer betekende :p), wij rijden in een goedkope auto, maar hebben wel een Miele afwasmaschine in de keuken staan. En die diepvries kast was ook zeker niet de goedkoopste, maar juist een wat duurdere Liebherr. Maar onze TV is maar een 42" LED TV (van een jaar of 8 oud) met een goedkope soundbar erbij.
stormbreaker schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:31:
Maar wat is nou het precieze verschil tussen spaargeld en een buffer? Want Nederlanders laten wat betreft geld nooit het achterste van hun tong zien. Het zit in onze cultuur. Als ik een Amerikaan vraag wat hij of zij verdient, dan zegt die dat gewoon. In Nederland wordt over geld niet gesproken. Ik weet zeker dat de mensen hier roepen een buffer van bijvoorbeeld 30 of 40K te hebben ook nog bijvoorbeeld 50K spaargeld achter de hand hebben. Want ik denk dat er hier mensen zijn met allemaal flinke potjes achter de hand.
Wij hebben alleen spaargeld. Maar dat spaargeld kun je zien als een stuwmeer. Zodra er voldoende in zit, kan het eruit stromen en luxe genereren. Zodra het minimum bereikt is, houdt het op. Het minimum is dus onze buffer.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra
  • Nu online

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:14:
[...]
Voor ons eerste huis (hebben we gekocht een half jaar na ons afstuderen) was 19.000 gulden te duur om het van 1 salaris te doen. Spaargeld hadden we niet, alleen onze startersalarissen. Dat vonden we wel een heel prettig idee, dus toen we ons tweede huis zochten, zaten we expres te zoeken in een prijscategorie waar we datzelfde zouden hebben. Uiteindelijk wel iets duurder geworden, maar als je eenmaal verliefd wordt op een huis, vervallen alle andere regels :p (uiteindelijk nog steeds ruim onder onze max lening).
Wij hebben dat heel simpel opgelost:
We hebben domweg niet gekeken naar huizen die boven ons maximale persoonlijke budget zaten. Funda filter stond keihard op onze max en *iets* daar boven, maar nog altijd ruim aan de veilige kant. Verder dan pak 'm beet 1,25 salaris zijn we niet gegaan.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor producten. Het kan best zijn dat iemand die veel geld heeft, maar een klein goedkoop autootje rijdt (omdat die persoon helemaal niet om auto's geeft), maar wel die hele dure keukenapparatuur in huis heeft staan (want koken is z'n passie).

Als ik onze situatie kijk (DINK, moest even denken wat dat ook alweer betekende :p), wij rijden in een goedkope auto, maar hebben wel een Miele afwasmaschine in de keuken staan. En die diepvries kast was ook zeker niet de goedkoopste, maar juist een wat duurdere Liebherr. Maar onze TV is maar een 42" LED TV (van een jaar of 8 oud) met een goedkope soundbar erbij.
Same here. 8 jaar oude 2e hands diesel (wel voor ons aan de prijs en achteraf hadden we beter niet voor diesel kunnen kiezen maar mogelijk komt er een sloopregeling aan over een paar jaar, er is wat uitgelekt), 2e hands tv (wel een energieslurper, ik denk zelfs plasma, maar goed), etc, etc. We hebben geen écht dure spullen in huis, al hebben we een paar jaar geleden wel een paar stoelen gekocht van Konstantin Grcic, de "Chair One". Wel pas toen ze redelijk betaalbaar werden, toen ik ze voor het eerst zag in een museum in New York waren ze nog flink onbetaalbaar.

Dit stoeltje:

Zo maken we meer van dat soort keuzes. Onze gasrekening is bijvoorbeld weer wat hoger (ik douche graag lang) en hebben we een mooie houtkachel in huis gehaald waar we sinds we 'm hebben, letterlijk iedere dag plezier van hebben. (Ook als we 'm niet stoken.)
[...]
Wij hebben alleen spaargeld. Maar dat spaargeld kun je zien als een stuwmeer. Zodra er voldoende in zit, kan het eruit stromen en luxe genereren. Zodra het minimum bereikt is, houdt het op. Het minimum is dus onze buffer.
Da's een beetje zoals wij het hebben, al hebben we het wel verdeeld over meerdere rekeningen waarbij tenminste 1 rekening redeljk "heilig" is verklaard. Het geld dat daar op staat mag alleen voor heel duurzame zaken worden uitgegeven. Dient ook als buffer, laatst het overschot van de verbouwing er uit betaald, dát geld moet terug en daar hebben we afspraken over gemaakt. (Het geld op die rekening is ook daadwerkelijk van mij. Dat geld is geoormerkt en valt niet binnen onze gemeenschap van goederen. Wel mag ik uiteraard zelf bepalen dat geld al dan niet aan gezamenlijke dingen uit te geven of uit te lenen aan onszelf.)

Vooralsnog is die rekening écht onze buffer, met de intentie om 'm op een bepaald niveau te houden. Spaarrekeningen zijn een soort van tussen-buffer.

Eigenlijk hebben we het geld daarmee verdeeld in 4 lagen:

- Buffer (mag écht niet aangezeten worden en tekorten moeten worden aangevuld)
- Tussenbuffer (spaargeld, gaan we iets makkelijker mee om maar soort van "ondergrens" op spaargeld)
- Spaargeld (voor korte-termijn dingen, mag dus ook zomaar aangezeten worden voor luxe dingen)
- Betaalrekeningen (voor de maandelijkse dingen)

Het is geen hard iets, we kunnen telkens wijzigen daarin als we willen, maar het "gewicht" is wel telkens anders.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:27:
[...]
Wij hebben dat heel simpel opgelost:
We hebben domweg niet gekeken naar huizen die boven ons maximale persoonlijke budget zaten. Funda filter stond keihard op onze max en *iets* daar boven, maar nog altijd ruim aan de veilige kant. Verder dan pak 'm beet 1,25 salaris zijn we niet gegaan.
We zaten te zoeken op minder dan 1 salaris, zijn uiteindelijk geëindigd op 1,25 (uiteindelijk iets hoger, omdat we een paar jaar later een extra kleine hypotheek hebben afgesloten om de keuken zo te maken zoals we hem wilden hebben).
Eigenlijk hebben we het geld daarmee verdeeld in 4 lagen:

- Buffer (mag écht niet aangezeten worden en tekorten moeten worden aangevuld)
- Tussenbuffer (spaargeld, gaan we iets makkelijker mee om maar soort van "ondergrens" op spaargeld)
- Spaargeld (voor korte-termijn dingen, mag dus ook zomaar aangezeten worden voor luxe dingen)
- Betaalrekeningen (voor de maandelijkse dingen)

Het is geen hard iets, we kunnen telkens wijzigen daarin als we willen, maar het "gewicht" is wel telkens anders.
Wij hebben er twee. Waarbij eigenlijk beide een stuwmeer zijn. Dus ook 4 lagen, maar dan 2 met een zachte grens:

Buffer: is het minimum bedrag wat op de spaarrekening moet blijven staan, en wat echt alleen bedoeld is voor absolute noodzaak.
Tussenbuffer: alles wat op de spaarrekening staat, minus de buffer.
Spaargeld: alles wat op de lopende rekening staat en een week na het betalen van de hypotheek (wat ongeveer 1 1/2 week voor het ontvangen van het salaris is) toch automatisch naar de spaarrekening zou gaan, dit geld is vogelvrij, tenzij de buffer te laag is (wat we gelukkig al een paar jaar niet meer hebben).
Betaalrekening: het minimum bedrag wat we op de rekening willen hebben om kleine noodgevallen te kunnen betalen en voor de dagelijkse beslommeringen (boodschappen, benzine, etc).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• RoasteR87
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:53
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Momenteel zijn de buffers wat lager ivm investeringen in het onderhoud (vernieuwing totale boven verdieping, Gevelreiniging en impregnatie, nieuwe boeiboorden e.d.) en verduurzaming (alle kozijnen vervangen en zonnepanelen) van ons huis.

Hierna staat nog 1 grotere klus te wachten, de beneden verdieping en dan kunnen we gaan kijken naar aflossen van de hypotheek. Ik denk dat we al met al zo'n 70 a 80k in het huis gestoken hebben de afgelopen 2 jaar om het aangenaam en naar onze zin te krijgen.

Daarnaast is onze trouwe kleine auto vervangen voor een gezinswagen, die ook 10k van de buffer snoepte.

We proberen altijd een buffer van 10 a 15k aan te houden en met de surplus onze wensen te verwezelijken.

Beleggen heb ik geen verstand van, maar is misschien wel iets waar ik me in zou moeten verdiepen..

• unezra
  • Nu online

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:49:
[...]
We zaten te zoeken op minder dan 1 salaris, zijn uiteindelijk geëindigd op 1,25 (uiteindelijk iets hoger, omdat we een paar jaar later een extra kleine hypotheek hebben afgesloten om de keuken zo te maken zoals we hem wilden hebben).
Redelijk vergelijkbaar inderdaad. Wij hebben de hypotheek toen hoger ingeschreven met het oog op een verbouwing die we tóch al wilden. Verbouwing zou 2 jaar na aanschaf plaats vinden, dat werd bijna 3 jaar maar nu zitten we weer precies op die iets meer dan 1 omdat we beiden qua salaris de afgelopen 3 jaar wat zijn gestegen. :)
[...]
Wij hebben er twee. Waarbij eigenlijk beide een stuwmeer zijn. Dus ook 4 lagen, maar dan 2 met een zachte grens:

Buffer: is het minimum bedrag wat op de spaarrekening moet blijven staan, en wat echt alleen bedoeld is voor absolute noodzaak.
Tussenbuffer: alles wat op de spaarrekening staat, minus de buffer.
Spaargeld: alles wat op de lopende rekening staat en een week na het betalen van de hypotheek (wat ongeveer 1 1/2 week voor het ontvangen van het salaris is) toch automatisch naar de spaarrekening zou gaan, dit geld is vogelvrij, tenzij de buffer te laag is (wat we gelukkig al een paar jaar niet meer hebben).
Betaalrekening: het minimum bedrag wat we op de rekening willen hebben om kleine noodgevallen te kunnen betalen en voor de dagelijkse beslommeringen (boodschappen, benzine, etc).
Da's ook bijna 100% vergelijkbaar. Al onze grenzen zijn in principe zacht, maar sommige grenzen hebben domweg meer "gewicht". Er staat geen geld vast. Het enige geld dat straks vast zit, is het geld dat we in de hypotheek stoppen als extra aflossing. Dat geld is weg. (Daarom zijn we ook van plan daar voorlopig alleen de opbrengst van de zonnepanelen en de HRA voor te gebruiken. Dat geld is "extra", de zonnepanelen zijn betaald en zouden praktisch tot einde hypotheek op het dak moeten liggen. Tegen die tijd vervangen we ze wel en vormen ze een mooie aanvulling op ons pensioen.)

Belangrijkste verschil is denk ik dat wij het geld nu hebben verdeeld over 4 spaarrekeningen, dat worden er 5. (Zijn er al 5 maar de laatste staat €2,- op.) Da's puur voor onszelf. Ik vind een extra spaarrekening fijn en inzichtelijker dan een los potje binnen een spaarrekening, al kent bijvoorbeeld mijn reguliere spaarrekening alsnog 2 "niveau's", namelijk tussen-buffer en "vrij te besteden luxe geld". Waarbij die tussen-buffer op dit moment even heel variabel is. Hij staat *ver* onder mijn ondergrens, maar omdat er op een andere rekening een échte buffer staat, durf ik daar toch luxe dingen van te kopen en is de ondergrens voorlopig gezakt.

(Blijft lastig, dingen goed en nuttig voor het topic te omschrijven zonder al te veel exacte details te geven...)

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:13:
[...]
Belangrijkste verschil is denk ik dat wij het geld nu hebben verdeeld over 4 spaarrekeningen, dat worden er 5. (Zijn er al 5 maar de laatste staat €2,- op.) Da's puur voor onszelf. Ik vind een extra spaarrekening fijn en inzichtelijker dan een los potje binnen een spaarrekening, al kent bijvoorbeeld mijn reguliere spaarrekening alsnog 2 "niveau's", namelijk tussen-buffer en "vrij te besteden luxe geld". Waarbij die tussen-buffer op dit moment even heel variabel is. Hij staat *ver* onder mijn ondergrens, maar omdat er op een andere rekening een échte buffer staat, durf ik daar toch luxe dingen van te kopen en is de ondergrens voorlopig gezakt.

(Blijft lastig, dingen goed en nuttig voor het topic te omschrijven zonder al te veel exacte details te geven...)
We zitten te denken om een tweede spaarrekening te openen, met een iets langere opname termijn (en iets hogere rente). En daar dan de buffer op te plaatsen. Uit het oog, uit het hart. Als je het niet ziet, heb je ook minder neiging om het uit te geven :D

• unezra
  • Nu online

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:58:
[...]
We zitten te denken om een tweede spaarrekening te openen, met een iets langere opname termijn (en iets hogere rente). En daar dan de buffer op te plaatsen. Uit het oog, uit het hart. Als je het niet ziet, heb je ook minder neiging om het uit te geven :D
Juist. :) (Al houden wij het altijd wel inzichtelijk in ons overzicht, de rekeningen lopen allemaal bij dezelfde bank. Dat wil ik ook, ik wil het kunnen zien. Alleen wil ik wel een mentale grens hebben. Dat bereik ik door het op een specifieke rekening te zetten met in naam waar de rekening voor bedoeld is.)

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16-01 23:20
Members only:
Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:51:[...]Spreek voor jezelf ;). Ik wil wel altijd kwaliteitsspul. Heb er echt een hele grote hekel aan wanneer dingen niet (meer) functioneren. Kan me enorm ergeren aan een C merk wasmachine die na 3-5 jaar al de brui geeft. Veel teveel gedoe (laten repareren, of zelfs nieuwe aanschaffen).
Ik houd van betrouwbare gebruiksvoorwerpen, zolang het niet al te duur wordt. Zo hebben we geen Miele wasmachine, maar een Siemens en rijden we 2e hands auto's van een betrouwbaar Japans merk.
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:00:
[...]Juist. :) (Al houden wij het altijd wel inzichtelijk in ons overzicht, de rekeningen lopen allemaal bij dezelfde bank. Dat wil ik ook, ik wil het kunnen zien. Alleen wil ik wel een mentale grens hebben. Dat bereik ik door het op een specifieke rekening te zetten met in naam waar de rekening voor bedoeld is.)
Dat doen wij ook, we hebben spaarrekeningen met een aparte naam waar we elke maand geld in storten, zo weten we precies wat we maandelijks overhouden. We hebben nu meer dan 10 spaarrekeningen waar we alles apart in bijhouden.

Het zou beter zijn om een buffer op te sparen van zo'n 30k, maar dat kan ik nu niet realiseren met de uitgaven (verbouwing) die we in de komende jaren gepland hebben. Met een AOV en ORV verzeker je sommige risico's wel, maar langere tijd werkloos wordt op termijn wel een probleem.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:37
unezra schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:11:
[...]

De crux daar is dat veel mensen met een hoger inkomen een duurdere auto rijden met vaak duurdere reparaties. Iemand met een laag inkomen rijd een klein goedkoop autotje met ditto onderhouds- en reparatiekosten. Zo zijn er meer voorbeelden, maar die auto is net een voorbeeld waarbij een lager inkomen in de regel wel degelijk invloed heeft op zaken als reparatiekosten.

Ook is een kleinere, goedkopere auto goedkoper in wegenbelasting, afschrijving, etc, etc, etc.

[...]
Zie je bij hogere inkomens niet juist leasebakken staan? Die mensen hebben dan als tweede auto een alto of fiat 500 staan. Ook zijn er hele bevolkingsgroepen die een hoge waarde hechten aan een 'mooie' auto, meer nog dan aan een groot huis o.i.d.
Daarbij heb je met (kleine) goedkope auto's niet per definitie lage onderhous- en reparatiekosten, misschien wel juist niet. Alleen is je afschrijving gemiddeld genomen lager.
Dat maakt het voor sommige minder bedeelden ook lastig om uit de 'armoede' te komen. Er is niet genoeg geld om degelijk spul te kopen, en zijn ze afhankelijk van goederen met een dusdanig lage kwaliteit en resterende levensduur dat ze per saldo duurder uit zijn.

Onze buffer hebben we een keer vastgesteld op 6x gemiddelde maanduitgaven + aanschafwaarde vervangende auto. Dat kwam bij ons uit op zo'n 20k.
Daarnaast hebben we een 'onderhoudsvoorziening', daar gaat maandelijks 1/12e van 1% van de WOZ waarde in en dat geld wordt alleen gebruikt voor onderhoud. Op dit moment zit er 5k in die pot, maar dat tellen wij niet mee als buffer, de kosten zijn namelijk al voorzien. Zo gaat er volgend jaar ruim 5k uit voor het vervangen van plat dak, dakgoot en boeien.

Deze maand wordt een maand met vele uitgaven, we proberen onze auto nog een keer door de APK te krijgen (is 18 jaar oud) en als dat lukt gaan we nog een keer groot onderhoud doen.
Ook gaan we de rentevaste periode openbreken en opnieuw afsluiten. I.v.m. de invoering van de vlaktaks volgend jaar maken we optimaal gebruik van de HRA terwijl we tegelijkertijd onze maandlasten verlagen.
Verder hebben we nog wat verbouwingskosten en betalen we onze zorgverzekering voor een jaar vooruit i.v.m. de korting die dat oplevert. Al met al moeten we daarom wel een stukje van onze buffer aanspreken, maar die zal ruim boven de 15k blijven. En op deze manier rendeert ons geld wel optimaal, vandaar dat we deze overweging hebben gemaakt ondanks dat het eigenlijk geen uitgaven zijn waar je normaliter je buffer voor zou gebruiken.

• Baze
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 15-01 11:13
Members only:

• SMGGM
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:06
Members only:

Rentes liggen hopeloos laag. Daarom heb ik iets van een 10 verschillende banken en verhuis zo nu en dan eens naar deze die het meest interessante aanbod hebben. Ipv alles te parkeren op je hoofdbank (waar je tegenwoordig 0.11% op krijgt) staat het grootste bedrag toch op rekeningen die minstens 0.80% aanbieden. Krijg ik tenminste > €500 meer interest dan het op een lage rente te laten rotten.

Om in deze situatie terecht te komen wel zeer lang gespaard (7 jaar ofzo + zeer snel na afstuderen een mooi loon) voordat ik een woning heb gekocht, maar dit maakt dat ik bijna de helft gewoon cash heb kunnen betalen om zo een fiscaal interessante lening aan zeer goede voorwaarden aan te gaan.
Meer in aandelen of fondsen proppen durf ik persoonlijk niet (geen gigantische kennis erin en risico laag houden).
Toekomstplannen zouden zijn (afhankelijk van de privésituatie) om mijn huidige woning te verhuren of verkopen over 5 à 10 jaar en iets te kopen wat op dat moment het best aan onze noden voldoet.

• vonis22
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07-01 16:03
Members only:

vonis22 wijzigde deze reactie 04-12-2018 16:42 (8%)
Reden: Opmaak

• dbzfan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03:15

dbzfan

Nee.

Members only:
nee

Willen een huis gaan kopen dus dan komt onze buffer/spaargeld goed van pas.

• Pablo.
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11-01 19:30
Members only:

Ik twijfel of het niet verstandig is, om wellicht wat te gaan investeren. Heb veel gekeken naar crowdfunding (voornamelijk in het FOK thread). Maar het risico en gezeik, wat je er bij krijgt lijkt me niks. Wellicht met een klein bedrag, omdat het me leuk lijkt om het te doen. Daarnaast kan ik dan ook mede-ondernemers helpen tegen een rendement (hopelijk :+).

Momenteel zijn mijn maandelijkse kosten extreem laag. Hierdoor kan ik gemakkelijk sparen, aangezien ik prima verdien. Hopelijk kan ik snel richting de 100k, voor mijn totale buffer. Vrijwel alles is momenteel een buffer, aangezien ik dit allemaal spaar en niet nodig heb.

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 16-01 16:29
ziet er goed uit? heb je overigens ook verzekeringen en pensioenopbouw? Wellicht ook iets om rekening te houden als ondernemer,

• Pablo.
michelwuyts schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:47:
ziet er goed uit? heb je overigens ook verzekeringen en pensioenopbouw? Wellicht ook iets om rekening te houden als ondernemer,
Ik ben zelf erg tevreden. Al merk ik wel aan mezelf, dat ik altijd focus op meer en meer. Voelt als een soort van verslaving, maar dan op een positieve manier. ;)

Ik heb kleine verzekeringen, die vrijwel niks kosten. Ik heb wel een lease auto van €600+ per maand. Dat is naast de woonkosten en kantoorkosten, mijn grootste kostenpost. Maar de inkomsten zijn ruim voldoende, om als nog goed te kunnen sparen. Momenteel ben ik nog niet echt bezig met pensioenopbouw. Mijn plan is, om tot mijn 20e gewoon zoveel mogelijk geld te verdienen (en te sparen).

Vervolgens wil ik een plan opstellen, aan de hand van het totale vermogen. Nu is alles wat ik spaar, automatisch eigenlijk een buffer. Dat wil ik wellicht in de toekomst gaan wijzigen, als ik bijv. ga investeren (in bijv. vastgoed/bedrijven :?).

Pablo. wijzigde deze reactie 06-12-2018 15:28 (13%)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Pablo. schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:32:
Members only:

Ik twijfel of het niet verstandig is, om wellicht wat te gaan investeren. Heb veel gekeken naar crowdfunding (voornamelijk in het FOK thread). Maar het risico en gezeik, wat je er bij krijgt lijkt me niks. Wellicht met een klein bedrag, omdat het me leuk lijkt om het te doen. Daarnaast kan ik dan ook mede-ondernemers helpen tegen een rendement (hopelijk :+).

Momenteel zijn mijn maandelijkse kosten extreem laag. Hierdoor kan ik gemakkelijk sparen, aangezien ik prima verdien. Hopelijk kan ik snel richting de 100k, voor mijn totale buffer. Vrijwel alles is momenteel een buffer, aangezien ik dit allemaal spaar en niet nodig heb.
18 jaar en al een MBO-4 afgerond?

LG Nexus 5X 32GB || Asus Notebook Intel i7 4710HQ @ 2.5 GHz

• Jelmer93
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14:42
PM_Petrol schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:43:
[...]

MBO was in mijn tijd (4 jaar terug al 3 jaar, versneld dus waarschijnlijk in 2 jaar klaar)

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Jelmer93 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:46:
[...]

MBO was in mijn tijd (4 jaar terug al 3 jaar, versneld dus waarschijnlijk in 2 jaar klaar)
Ik heb 4 jaar geleden ook m'n MBO-4 behaald. Maar bij ons kon dat niet.

LG Nexus 5X 32GB || Asus Notebook Intel i7 4710HQ @ 2.5 GHz

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heel netjes. Ik zou nu nog niet te veel investeren. Ik weet niet of je binnen nu en x jaar een huis wil kopen, maar het is erg fijn als je een heel groot deel daarvan al zelf kunt aftikken. Dat geeft je heel veel vrijheid wat betreft hypotheken, en daarna ook sowieso lage maandlasten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Pablo.
PM_Petrol schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:43:
[...]

De opleiding duurde maar drie jaar in totaal. Ik ben begonnen aan het eerste jaar op mijn 15e.

• stervis
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 15:03
Komend jaar wordt een interessant jaar voor mij. De mogelijkheid om mijn maandelijkse spaarbedrag te verdubbelen. Het doel is om mijn buffer te verdubbelen en dat als ondergrens te houden.

De rest aanschouw ik als 'liquide' voor het eventuele aflossen van mijn studieschuld, die zich nog in de aanloopfase begeeft, dan wel te gebruiken voor een koopwoning en de kosten die daarbij horen.

Members only:

stervis wijzigde deze reactie 12-12-2018 12:13 (9%)
Reden: Opschonen

Moo, I say.

• HereIsTom
  • Laatst online: 15-01 11:31
Members only:

Misschien is maandelijks beleggen bij Meesman.nl iets voor, kan al vanaf 100 euro per maand en je kan stoppen wanneer je wil. Als je 18 bent dan is je horizon nog 30-40 jaar dus kun je een mooie rendement halen.

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ID-College schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:48:
[...]

Deels gelijk..

Als ik kijk naar mij: ik had geen geld (paar k) en heb een appartement gekocht in de tijd dat het vrijwel gratis was.. nu 5 jaar laten koop ik iets groters.. in die 5 jaar heb ik meer rendement gemaakt dan de user hierboven (>100%).

Tuurlijk wist ik dat niet van te voren.. ik ben verhuisd van een grote stad en ga nu iets er vanaf wonen.. uiteindelijk op 60% LTV uitgekomen.. je moet de tijd mee hebben maar t bewijst dat geld niet altijd geld maakt.. Tijd kan ook geld maken :)
Uhm, wat denk je dat de prijs van je nieuwe woning gedaan heeft in de afgelopen 5 jaar? En ja als je meer achteraf gaat wonen heb je nu 'mazzel' maar da's geluk door (onbewust) te speculeren op de woningmarkt met een bedrag waar je eigenlijk het risico niet van kan dragen.

Begrijp me goed, het is je gegund maar reken je niet te rijk, juist Theo z'n geval toont aan dat ie 'geen mazzel nodig had' ivm het 'al hebben van geld'.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Members only:

• geenstijl
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:09:
[...]

Eind van het jaar, tijd voor de balans:
Members only:
Wederom tijd om de balans op te maken :)

Members only:

• randomice
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:55
Members only:

Diablo 3 Profiel

• unezra
  • Nu online

unezra

randomice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:56:
Members only:
*oef* Dát is wel heel krap om na verbouwing over te houden...
Lijkt me fijn nog wel wat geld direct achter de hand te houden voor calamiteiten. Ik weet niet of ik me prettig had gevoeld 1K over te houden na verbouwing. (Of meer, dat weet ik wel, dan had ik bezuinigd op de verbouwing.)

• randomice
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:08:
[...]

Lijkt me fijn nog wel wat geld direct achter de hand te houden voor calamiteiten. Ik weet niet of ik me prettig had gevoeld 1K over te houden na verbouwing. (Of meer, dat weet ik wel, dan had ik bezuinigd op de verbouwing.)
Tsja ik heb jarenlang met minder gedaan ;) . We wilde alles in één keer doen en vonden dat het risico wel waard is. Nooit bezuinigen op een verbouwing. ik heb dat bij meer mensen gezien en die waren jaren later nog steeds aan het zeuren over de verbouwing |:(

Diablo 3 Profiel

• unezra
  • Nu online

unezra

randomice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:19:
[...]
Tsja ik heb jarenlang met minder gedaan ;) . We wilde alles in één keer doen en vonden dat het risico wel waard is. Nooit bezuinigen op een verbouwing. ik heb dat bij meer mensen gezien en die waren jaren later nog steeds aan het zeuren over de verbouwing |:(
Hmm. Ik vind alles onder de 10K op mijn spaarrekening onverantwoord risicovol.
Juist om klappen op te vangen die ALTIJD op een onverwacht moment komen.

Wij wilden ook alles in 1x doen, maar hebben de begroting aangepast aan de middelen. "Dit mag het kosten", *klaar*. We hadden wel *iets* rek, maar die 10K is nooit in gevaar gekomen. Ook niet met wat extra dingen.

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:26:
[...]

Hmm. Ik vind alles onder de 10K op mijn spaarrekening onverantwoord risicovol.
Juist om klappen op te vangen die ALTIJD op een onverwacht moment komen.

Wij wilden ook alles in 1x doen, maar hebben de begroting aangepast aan de middelen. "Dit mag het kosten", *klaar*. We hadden wel *iets* rek, maar die 10K is nooit in gevaar gekomen. Ook niet met wat extra dingen.
Dus uiteindelijk blijkt <10k helemaal niet zo onverantwoord gezien je het niet eens hebt aangesproken.. ;)

De enige onverwachte 'klappen' die ik de afgelopen 5 jaar heb gehad is een kapotte vaatwasser van €400 en een kapot dakraam door de storm wat mij €150 eigen risico heeft gekost. Ik kan mij ook niet direct echte klappen bedenken waardoor ik opeens €10.000 nodig zou moeten hebben om dit op te lossen.

Met de <€2000 die ik al die tijd op mijn rekening heb staan heb ik nog nooit problemen gehad. De rest gaat z.s.m. van de rekening af richting betere en meer rendabele doelen (en dat lukt al snel met 0,03% rente). En als het moet is het altijd nog op korte termijn terug te halen.

Divak wijzigde deze reactie 21-12-2018 09:33 (14%)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Divak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:30:
[...]

Dus uiteindelijk blijkt <10k helemaal niet zo onverantwoord gezien je het niet eens hebt aangesproken.. ;)
Zeg je dat ook elke keer als je veilig thuis bent aangekomen en je gordel afdoet?

Toevallig hier een topic over hetzelfde: Onverwachte meerwerk kosten aannemer na renovatie

Huis verbouwd (vergelijk bedrag toevallig) en nu geen geld meer voor onverwachts meerwerk van 'slechts' 4000 euro. 1000 vind ik wel erg weinig, dat ben je zo kwijt. Auto die de soep inloopt ofzo.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
. Ik kan mij ook niet direct echte klappen bedenken waardoor ik opeens €10.000 nodig zou moeten hebben om dit op te lossen.
- tandarts kosten (bijvoorbeeld na ongeval)
- auto kapot
- lekkage, betonrot, etc
- brand in huis (voor je geld van verzekeraar hebt...)
- uitvaart van gezinslid bij plotseling overlijden
- ingreep, behandeling of iets anders voor kind

Etcetera. Genoeg mogelijkheden helaas

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:52
Tja, maar hoe lang blijft die buffer 1000eu?
Als je dit maandelijks weer kan aanvullen met 1000eu dan heb je vlot genoeg weer een buffer om wat tegenslagen op te vangen natuurlijk, als je dat weet dan kun je natuurlijk gewoon de verbouwing uitvoeren zoals je het echt wilt.

Ik zou mij anders ook gaan ergeren aan de details die net niet helemaal naar wens zijn.

@randomice, heb je het taxatierapport ook doorgegeven aan de hypotheekverstrekker? Wellicht dat je daarmee in een lagere risicoklasse valt en daarmee een lagere rente. Kan weer een paar euro's schelen per maand :)

• Divak
  • Nu online
Aikon schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:38:
[...]

Huis verbouwd (vergelijk bedrag toevallig) en nu geen geld meer voor onverwachts meerwerk van 'slechts' 4000 euro. 1000 vind ik wel erg weinig, dat ben je zo kwijt. Auto die de soep inloopt ofzo.
Die 1000 euro blijft toch over na het voltooien van de hele verbouwing, dus incl. de eventuele meerkosten die zich hebben opgedaan.
President schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:45:
[...]
- tandarts kosten (bijvoorbeeld na ongeval)
- auto kapot
- lekkage, betonrot, etc
- brand in huis (voor je geld van verzekeraar hebt...)
- uitvaart van gezinslid bij plotseling overlijden
- ingreep, behandeling of iets anders voor kind
Etcetera. Genoeg mogelijkheden helaas
Ik reageer hier specifiek over 10k achter de hand houden op je spaarrekening. Dat is toch niet allemaal direct nodig, zelfs niet voor bovenstaande zaken. Met €1000 overleef ik ook wel een paar dagen in een hotel voordat ik het geld uit andere doeleinden heb getrokken. Idem voor alle andere zaken.

Als €1000 euro alles is wat je hebt, wordt het wel tijd om dat weer snel aan te vullen, maar ik zie geen bezwaar om de direct beschikbare buffer op €1000 te houden.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:08:
[...]

Volgens mij is iedereen nu wel op de hoogte dat jij elke vorm van risico volledig wil vermijden. Is het dan echt nodig elke keer die discussie weer aan te slingeren?

Ik denk dat iemand die net 79.000 euro in een verbouwing heeft gestopt wel weet waar hij mee bezig is, hij heeft tenslotte dat bedrag ook bij elkaar gespaard.

• unezra
  • Nu online

unezra

[...]

De enige onverwachte 'klappen' die ik de afgelopen 5 jaar heb gehad is een kapotte vaatwasser van €400 en een kapot dakraam door de storm wat mij €150 eigen risico heeft gekost. Ik kan mij ook niet direct echte klappen bedenken waardoor ik opeens €10.000 nodig zou moeten hebben om dit op te lossen.

Met de <€2000 die ik al die tijd op mijn rekening heb staan heb ik nog nooit problemen gehad. De rest gaat z.s.m. van de rekening af richting betere en meer rendabele doelen (en dat lukt al snel met 0,03% rente). En als het moet is het altijd nog op korte termijn terug te halen.
Die 10K is juist om NIET aan te spreken. :)
Daar is het voor. Dat het achteraf niet nodig was om 't niet aan te spreken, wil niet zeggen dat het verantwoord was geweest het onder de 10K te laten zakken.

Thing is, als morgen de CV ketel klapt en overmorgen de auto totall-loss is, wil ik zonder pardon een dag later een nieuwe auto en CV kunnen kopen en dán nog wat geld over hebben voor als zeg het dak gaat lekken.

Daar is die buffer voor.

• randomice
B-Real schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:45:
Tja, maar hoe lang blijft die buffer 1000eu?
Als je dit maandelijks weer kan aanvullen met 1000eu dan heb je vlot genoeg weer een buffer om wat tegenslagen op te vangen natuurlijk, als je dat weet dan kun je natuurlijk gewoon de verbouwing uitvoeren zoals je het echt wilt.

Ik zou mij anders ook gaan ergeren aan de details die net niet helemaal naar wens zijn.

@randomice, heb je het taxatierapport ook doorgegeven aan de hypotheekverstrekker? Wellicht dat je daarmee in een lagere risicoklasse valt en daarmee een lagere rente. Kan weer een paar euro's schelen per maand :)
Nee ik heb dat niet gedaan. misschien eens in verdiepen :o
Divak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:53:
[...]

Die 1000 euro blijft toch over na het voltooien van de hele verbouwing, dus incl. de eventuele meerkosten die zich hebben opgedaan.

[...]
Ik reageer hier specifiek over 10k achter de hand houden op je spaarrekening. Dat is toch niet allemaal direct nodig, zelfs niet voor bovenstaande zaken. Met €1000 overleef ik ook wel een paar dagen in een hotel voordat ik het geld uit andere doeleinden heb getrokken. Idem voor alle andere zaken.

Als €1000 euro alles is wat je hebt, wordt het wel tijd om dat weer snel aan te vullen, maar ik zie geen bezwaar om de direct beschikbare buffer op €1000 te houden.
Die 1000 euro is na alle meerwerk want de verbouwing is helemaal klaar. Het rijtje van @President overleef ik wel en hoop ik vooral nog niet mee te maken :o (vooral de auto - private lease ;) )

Diablo 3 Profiel

• randomice
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:00:
[...]

Daar is het voor. Dat het achteraf niet nodig was om 't niet aan te spreken, wil niet zeggen dat het verantwoord was geweest het onder de 10K te laten zakken.

Thing is, als morgen de CV ketel klapt en overmorgen de auto totall-loss is, wil ik zonder pardon een dag later een nieuwe auto en CV kunnen kopen en dán nog wat geld over hebben voor als zeg het dak gaat lekken.

Daar is die buffer voor.
Ik snap wel dat je die buffer wilt behouden maar al mijn apparatuur is jonger dan 2 jaar en rij private lease. Gewoon een risico inschatting die wij voldoende achten om vrijwel alles in het huis te stoppen ipv op de bank (rente is toch prut). Ik heb mee de toegevoegde ruimte en vloerverwarming er nog geen spijt van iig :p

Diablo 3 Profiel

• ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:19

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

[...]

Daar is die buffer voor.
Maar dan wil je dus idd alle risico's vermijden. Persoonlijk kan ik prima een paar weken of maanden (of zelfs langer) zonder auto - sowieso was de aanschafwaarde daarvan maar € 1.500 - , kan ik (las het echt moet) € 1.000 in een maand sparen (doe ik nooit, ik leef lekker) en wel een paar dagen zonder CV of weken / maanden zonder wasmachine. Een uitvaart mag sowieso geen probleem zijn, als je het belangrijk vind, sluit je een verzekering af, en anders is het een probleem voor een ander (ja, ik heb er geen geld voor en geen verzekering, bewuste keuze, mag je van vinden wat je wilt). En als het dak gaat lekken, bel ik de verhuurder.

Ik heb aan een paar honderd euro buffer genoeg (want ook een flinke auto-reparatie kan ik van de lopende rekening betalen), en een ander heeft verschillende soorten buffers, waardoor hij aan € 1.000 genoeg heeft.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes :)

Gezocht: woonruimte in Leiden eo, t/m € 750 all in

• unezra
  • Nu online

unezra

ardana schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:13:
[...]
Maar dan wil je dus idd alle risico's vermijden. Persoonlijk kan ik prima een paar weken of maanden (of zelfs langer) zonder auto - sowieso was de aanschafwaarde daarvan maar € 1.500 - , kan ik (las het echt moet) € 1.000 in een maand sparen (doe ik nooit, ik leef lekker) en wel een paar dagen zonder CV of weken / maanden zonder wasmachine. Een uitvaart mag sowieso geen probleem zijn, als je het belangrijk vind, sluit je een verzekering af, en anders is het een probleem voor een ander (ja, ik heb er geen geld voor en geen verzekering, bewuste keuze, mag je van vinden wat je wilt). En als het dak gaat lekken, bel ik de verhuurder.

Ik heb aan een paar honderd euro buffer genoeg (want ook een flinke auto-reparatie kan ik van de lopende rekening betalen), en een ander heeft verschillende soorten buffers, waardoor hij aan € 1.000 genoeg heeft.

Niet iedereen maakt dezelfde keuzes :)
Ik hoef niet alle risico's te vermijden, ik weet wat de reële risico's zijn. :)
Verhuurder bellen gaat 'm hier niet worden met een koophuis.

Mijn werkelijke buffer is overigens groter, 10K is voor ons de ondergrens en ja, we hebben dat wel eens nodig gehad.
(Inderdaad vanwege een totall-loss gereden auto. 1 seconde niet opletten en *pats*, einde auto. Dan ben je heel blij dat je binnen een week een nieuwe auto kunt kopen zonder dat je meteen in de problemen komt of er voor moet gaan lenen.)

Fin, je hebt gelijk, ieder zijn keuzes maar een buffer van €1000 lijkt mij absurd krap. Ik denk dat ik de verbouwing in dat geval een paar maanden had uitgesteld tot er wat meer geld was over gebleven of de verbouwing wat minder duur had gemaakt.

• Divak
  • Nu online
[...]

Daar is die buffer voor.
Als je ketel kapot gaat, je auto total loss gaat en nog een dag later je dak gaat lekken moet je trouwens ook wel rekening houden met €500 extra om bij een medium om je aura te reinigen, anders gaat een dag later ook je laptop en televisie kapot. :*)

Ieder zijn keuzes, maar die €79k lijkt mij weloverwogen om uiteindelijk netjes €1000 over te houden. Uiteindelijk heb ik zelf ook mijn verbouwing uitgevoerd op basis van mijn budget. Wat er nog vanaf kon heb ik laten doen, waar geen ruimte meer voor was heb ik uitgesteld tot later.

Divak wijzigde deze reactie 21-12-2018 10:22 (18%)

• B-Real
Hou op zeg, verbouwing van 79k en dan nog iets langer wachten om je buffertje na verbouwen op minimaal 10k te hebben.

Betreffende Tweaker heeft een lease auto, dus total loss is binnen een paar dagen een andere auto. Afgezien daarvan, mocht het gebeuren dan koop je voor 1000eu ook prima een (tijdelijke) auto als het moet. Daar zou ik dan liever tijdelijk op besparen dan een verbouwing uitvoeren die net niet naar wens is.

Ik ben het met je eens dat een buffer van een paar duizend voor veel mensen geen gek idee is, maar in deze omstandigheden én waarschijnlijk de mogelijkheid om de buffer snel weer aan te vullen snap ik de keuze absoluut.

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-01 11:05
randomice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:02:
[...]

Nee ik heb dat niet gedaan. misschien eens in verdiepen :o
[...]
Moet je zeker doen.

Ik heb ook na verbouwing een overwaarde van ruim 100k. Dit heeft er voor gezorgd dat de risico opslag naar beneden ging en het mij meer dan €100 in de maand scheelde.

Hopelijk heb je wel een goede hypotheek met de juiste voorwaarden afgesloten

• unezra
  • Nu online

unezra

Divak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:21:
[...]
Als je ketel kapot gaat, je auto total loss gaat en nog een dag later je dak gaat lekken moet je trouwens ook wel rekening houden met €500 extra om bij een medium om je aura te reinigen, anders gaat een dag later ook je laptop en televisie kapot. :*)
Daar heb ik dan weer geen medium voor nodig, maar gewoon een spaarrekening die dat vooralsnog prima kan handlen. Zoals gezegd, mijn buffer is groter. Ik heb het enkel over een bepaald minimum waar ik écht niet onder zou willen komen.

Maar goed:

a) Ik ben inderdaad redelijk risicomijdend
b) Ik heb daar mijn redenen voor

Genoeg d'r over, voordat het weer helemaal ontspoort... :)

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Haha, ik post nooit iets in dit topic (alleen maar lurken). Maar vind het stiekem wel een beetje komisch dat de 'risicomijdende instelling' van @unezra weer de revue passeert. ;)

Ontopic:
Wij zijn al een aantal jaar aan het verbouwen; ik doe daarbij zoveel mogelijk zelf en dat scheelt een hoop in de kosten, toch komt het regelmatig voor dat (bij een grotere klus) de reserve naar nihil daalt. Als ik dan een tijdje niet aan het verbouwen ben dan zien we het in no-time weer oplopen natuurlijk.

Wat ik me afvraag; ik neem aan dat de meesten hier ook ouders hebben (die er wellicht financieel warm bij zitten). In hoeverre calculeren jullie in dat je in een echt 'when the shit hits the fan'-scenario altijd nog thuis kunt aankloppen?

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Members only:

Een jaar geleden had ik nog ruim €40.000 euro direct beschikbaar (en een lading cryptocurrency). Toen ging mijn relatie uit en besloot ik dat het tijd werd iets te doen met het geld wat anders toch maar stilstaat. Inmiddels ben ik erg veel op vakantie geweest (veel van de wereld gezien), en heb ik bij terugkomst een voor mij prijzige auto gekocht.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ik spaar als single in Amsterdam nog altijd zo'n €1200 per maand dus dat groeit snel genoeg weer naar een respectabel niveau. Mocht er ooit weer een vriendin bijkomen dan delen we de vaste lasten (±€2500 per maand vaste lasten, dus dan spaar ik €1200 + €1250 = €2450 per maand, en da's grofweg 30k per jaar.

Op dit moment weet ik nog niet zo goed of ik ga en of ik wil investeren in een financieel appeltje voor de dorst op oudere leeftijd. Rond de 65 of wanneer mijn lichaam vervelend begint te worden kan ik ook uit het leven stappen. Dat maakt het niet meer uit of je arm of rijk bent :+

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:04
@Harrie_ Mijn ouders zitten er niet bijzonder ruim bij dus ik reken erop dat ik mezelf moet redden. Ze hebben me een uitstekende start gegeven door er voor te zorgen dat ik zonder studielening kon beginnen, kijkend naar mijn leeftijdsgenoten is dat al ontzettend fijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15:01
Members only:

Gaming & Boardgame Enthusiast - BGG - Loonens

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14:29
Mijn 'filosofie' is dat je niet al teveel geld als buffer hoeft te hebben, alles wat echt in de kosten zou kunnen lopen ben ik goed voor verzekerd. De eerder genoemde 10k lijkt mij een gezonde buffer waar je over het algemeen niet verzekerde klappen mee op zou kunnen vangen. Overigens maak ik ook nog onderscheid tussen mijn buffer en spaargeld... ik hou in principe een ondergrens van 10k aan en alles daarboven is spaargeld bedoelt voor eventuele toekomstige uitgaven; denk aan verbouwingen, aanschaf luxe goederen etc. En dat gaat al jaren goed... heb de buffer eigenlijk nooit aan hoeven spreken en het spaargeld groeit gestaag.

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Divak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:53:
[...]

Dit is weer een beetje het verhaal van de gordel. Achteraf is het makkelijk praten. De poster hier heeft idd 1000 euro overgehouden, maar die van het andere topic niet. Die stelt dat die niks meer heeft en nu dus het onvoorziene meerwerk van 4000 niet kan betalen.

Hoe dan ook, 1000 euro overhouden na 80000 euro, is iets van 1,25%. Terwijl je naar mijn idee er verstandig aan doet om rekening te houden met onvoorzien meerwerk van 5-10%. Maar wellicht was de verbouwing eigenlijk 70k en is er al 9k onvoorzien bijgekomen? Exacte details missen, en ieder moet het voor zich weten.
Persoonlijk kan ik het me gewoon totaal niet voorstellen om zo weinig achter de hand te hebben.

• unezra
  • Nu online

unezra

Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:47:
Wat ik me afvraag; ik neem aan dat de meesten hier ook ouders hebben (die er wellicht financieel warm bij zitten). In hoeverre calculeren jullie in dat je in een echt 'when the shit hits the fan'-scenario altijd nog thuis kunt aankloppen?
Die heb ik dus niet.
Wel schoonouders maar die hebben het minder ruim dan wij.

Als hier de shit de fan raakt, is het wij 2. *klaar*

• ardana

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Haha, ik post nooit iets in dit topic (alleen maar lurken). Maar vind het stiekem wel een beetje komisch dat de 'risicomijdende instelling' van @unezra weer de revue passeert. ;)

Ontopic:
Wij zijn al een aantal jaar aan het verbouwen; ik doe daarbij zoveel mogelijk zelf en dat scheelt een hoop in de kosten, toch komt het regelmatig voor dat (bij een grotere klus) de reserve naar nihil daalt. Als ik dan een tijdje niet aan het verbouwen ben dan zien we het in no-time weer oplopen natuurlijk.

Dat calculeer ik wel in, altijd al gedaan, maar dan de andere kant op: ik heb al jaren geen moeder meer en m'n vader heeft geen cent en woont in Hongarije, en zelfs toen ik nog dacht dat ik ouders had, wist ik dat ik nog geen pakje boter van ze kon verwachten. Daarom heb ik bijv. altijd, vanaf m'n 17e, gezorgd dat ik mijn eigen boontjes kon doppen, event. met steun van de overheid.

• B-Real

Ontopic:

Ik houd daar geen rekening mee, sowieso geloof ik niet zozeer in "shit die de fan raakt".
Wat moet dat zijn?
- Werkloos? Zou kunnen, maar houd ik maar beperkt rekening mee. Ik zit nog in een goede sector waar het eenvoudig solliciteren is, dat kan over een paar jaar prima anders zijn uiteraard.
- Auto kapot? Lease auto, dus geen big deal. Mijn eerste auto koste 1000eu en goedkoper heb ik sindsdien niet gereden, dus bij een eigen auto zou ik het in geval van nood ook wel redden met een goedkoop bakkie.
- Huishoudelijke apparatuur kapot? We hebben twee koelkasten, één daar van kunnen we wel missen als het echt moet. Wasmachine kapot? Was kan naar m'n (schoon)ouders en een wasmachine hoeft ook niet duur te zijn, in het ergste geval kan ik dat van mijn ouders lenen. TV, laptop, tablet, telefoon is allemaal (als het moet) goedkoop te vervangen of prima een tijdje zonder uit te houden.
- Huis brand af? Tja, verzekeringswerk en we zien wel hoe we er daarna bovenop komen. Moeilijk om daar buffer voor aan te houden.
- Arbeidsongeschikt? Tja, verzekerings/uitkeringswerk. Je leven staat dan aardig op de kop, dus zullen we wellicht het roer rigoureus om moeten gooien. Een buffer van 10k is ook dan niet genoeg.

Mijn (schoon)ouders zitten niet in de slappe was dat ze zo ineens even >10k kunnen bijstorten (gok ik). Wel weet ik dat, mocht het nodig zijn, mijn ouders mij zullen helpen voor zover nodig en in hun mogelijkheden ligt. Heb ik nooit met ze besproken, maar dat weet ik zeker.

Andersom zal dat niet anders zijn. Of houden we dan ook het buffertje van minimaal 10k aan?

Nee, ik wil heel graag financieel gezond zijn en nog liever financieel onafhankelijk zijn, maar uiteindelijk is geld maar geld en zijn er belangrijkere dingen. Zolang er nog zat mensen zijn die het met (veel) minder moeten doen als ik is er altijd nog een hoop als de shit de ventilator raakt (wat dat dan ook moge zijn).

• Tsurany
  • Niet online
Ik calculeer dat niet in ondanks dat ik ouders heb die mij makkelijk een paar duizend euro kunnen en willen lenen in noodgevallen.
Het is een fijne gedachte dat ik een opvangnet heb maar ik wil nooit in de situatie komen dat ik die echt nodig heb.

Daarnaast is het in mijn situatie ook niet nodig. Alle eenvoudige tegenslagen kan ik zelf opvangen en bij grote problemen helpt een paar duizend euro extra ook niet en moet ik gewoon mn huis verkopen. En als die verkocht is red ik het wel weer flink wat jaar.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10:02
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:20:
[...]

Die heb ik dus niet.

Van mijn ouders hoef ik financieel ook niets te verwachten en daardoor ben ik zelf ook ontzettend risico avers geworden.

Ze zullen me overigens met alles helpen waar ze kunnen, maar financieel hebben ze het VEEL minder dan ik.

BMW F31 330i M Sport Shadow

• SaraNostra
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 11-01 15:14
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:20:
[...]

Die heb ik dus niet.

Mijn vrouwtje en ik werken allebei en kunnen in principe per maand plusminus 2500 Euro opzij leggen. Onze ouders hebben het niet zo "goed" als wij. Zodoende werkt het bij ons the other way around.

Mochten zij problemen hebben, dan springen wij bij. Fingers crossed dat niemand problemen krijgt en dat iedereen - bovenal- gezond blijft. De rest mag me ontnomen worden.

• unezra
  • Nu online

unezra

sham27 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:01:
[...]
Van mijn ouders hoef ik financieel ook niets te verwachten en daardoor ben ik zelf ook ontzettend risico avers geworden.

Ze zullen me overigens met alles helpen waar ze kunnen, maar financieel hebben ze het VEEL minder dan ik.
Mijn pa is een paar jaar geleden overleden en had ik tot een jaar voor zijn overlijden nauwelijks contact mee, mijn ma heb ik al jaren zeer beperkt contact meer mee. :)

(Mijn ma heeft altijd op, net boven of fors onder bijstandsniveau geleefd. Daar zat het geld ook niet zeg maar.)

Beetje hetzelfde als @ardana maar dan anders. Vanaf mijn 17e voor mezelf gezorgd en *flink* misgekleund. (Iets met schade, schande en wijs worden.)

Dus ja, dan word je wel "een beetje" risico avers, zeker als je na een tijdje wél alles hebt wat je nooit had en dat liever niet meer kwijt wil raken.

Overigens heb ik de liefste schoonouders van de wereld, daar kom ik dan weer niets te kort. :)

• ardana

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:24:
[...]
Beetje hetzelfde als @ardana maar dan anders. Vanaf mijn 17e voor mezelf gezorgd en *flink* misgekleund. (Iets met schade, schande en wijs worden.)

Dus ja, dan word je wel "een beetje" risico avers, zeker als je na een tijdje wél alles hebt wat je nooit had en dat liever niet meer kwijt wil raken.

Overigens heb ik de liefste schoonouders van de wereld, daar kom ik dan weer niets te kort. :)
Ik heb nooit flink gemis-kleund, of het iig nooit zo ervaren. Zelfs toen ik mijn huis met een flinke restschuld moest verkopen, ik anti-kraak moest gaan wonen, maanden bij vrienden moest wassen omdat ik geen geld had voor een nieuwe wasmachine, geen elektra of verwarming had omdat dat was afgesloten heb ik het vrijwel altijd met een glimlach en grap gedragen. Alleen toen het water afgesloten was, was het heel naar. Niet naar de wc kunnen is toch wel heel erg onhandig.

Het ligt dus ook heel erg aan je wensen-pakket :)

• unezra
  • Nu online

unezra

ardana schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:41:
[...]
Ik heb nooit flink gemis-kleund, of het iig nooit zo ervaren. Zelfs toen ik mijn huis met een flinke restschuld moest verkopen, ik anti-kraak moest gaan wonen, maanden bij vrienden moest wassen omdat ik geen geld had voor een nieuwe wasmachine, geen elektra of verwarming had omdat dat was afgesloten heb ik het vrijwel altijd met een glimlach en grap gedragen. Alleen toen het water afgesloten was, was het heel naar. Niet naar de wc kunnen is toch wel heel erg onhandig.

Dingen terug moeten leggen bij de kassa omdat je nog wat maand over hebt aan het eind van je geld voelt toch wel écht als miskleunen. :( (Maar dat was deels ook gewoon écht pech en dat wil ik nooit meer.)

Grappig, ik ben juist heel erg materialistisch geworden in een bepaald opzicht. Door het nooit gehad te hebben, is het nu extra belangrijk. Jij gaat daar duidelijk anders mee om.

Denk dat ik ook goed zonder zou kunnen, als het moet, maar het is ook een grote nachtmerrie alles waar ik de afgelopen jaren zo hard voor heb gewerkt weer kwijt te raken. Dan maar af en toe uit worden gemaakt voor risico-avers, ondertussen heb ik redelijk wat ik wil qua spullen en komt er af en toe wat leuks bij. Het is niet dat we geen geld uitgeven zeg maar. (Al ben ik wel ánders materialistisch dan anderen denk ik. Ik geef weinig om een ultra luxe tv of een dure auto voor de deur...)

• ardana

ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:52:
[...]
Dingen terug moeten leggen bij de kassa omdat je nog wat maand over hebt aan het eind van je geld voelt toch wel écht als miskleunen. :( (Maar dat was deels ook gewoon écht pech en dat wil ik nooit meer.)

Grappig, ik ben juist heel erg materialistisch geworden in een bepaald opzicht. Door het nooit gehad te hebben, is het nu extra belangrijk. Jij gaat daar duidelijk anders mee om.

Denk dat ik ook goed zonder zou kunnen, als het moet, maar het is ook een grote nachtmerrie alles waar ik de afgelopen jaren zo hard voor heb gewerkt weer kwijt te raken. Dan maar af en toe uit worden gemaakt voor risico-avers, ondertussen heb ik redelijk wat ik wil qua spullen en komt er af en toe wat leuks bij. Het is niet dat we geen geld uitgeven zeg maar. (Al ben ik wel ánders materialistisch dan anderen denk ik. Ik geef weinig om een ultra luxe tv of een dure auto voor de deur...)
Ik heb juist geleerd dat spullen en geld echt geen geluk geven. Enkel dat je emotie dat kan doen, en dat je die kunt sturen :)

Dingen terugleggen bij de kassa is niet meer dan wat jij er van maakt. Het kan iedereen een keer overkomen, en imo niets om je voor te schamen. Daarnaast, de mensen om je heen (andere klanten, kassabediende) hebben wel wat beters te doen dan zich druk maken om jou, en als ze niets beters te doen hebben, gun ik ze hun lol ook, want ik zou het knap naar vinden als mijn leven zo leeg was dat ik daar iets van zou moeten vinden.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Materialisme bestaat al sinds mensenheugenis. (Want wat ik kan hebben, heb jij nog niet, dus wil jij het ook hebben, maar dan wil ik wat mooiers, zodat jij dat dan ook weer wil).

De kunst is om gewoon te "lui" te zijn om iets te kopen. Of juist lastig een keuze kunnen maken waardoor je al snel iets zou kunnen laten liggen.

"Gelukkig" heb ik nooit iets hoeven laten staan bij de kassa en zou op zo'n moment ook aardig door de grond willen zakken, als ik weet dat het mijn eigen schuld is.
In het vak waarin ik werk zijn genoeg mensen die door vaste lasten aan het einde van de maand spullen bij de kassa moeten laten staan....dit betreft dan weer een hele andere situatie.

Wabbawabbawabbawabba

• unezra
  • Nu online

unezra

ardana schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb juist geleerd dat spullen en geld echt geen geluk geven. Enkel dat je emotie dat kan doen, en dat je die kunt sturen :)
Ja en nee.

Geld as-such geeft geen geluk, spullen as-such ook niet maar ik word wél heel gelukkig van de restauratie van mijn piano, mijn accordeon en het bezit, of meer gebruik, van mijn andere muziekinstrumenten en andere spullen.

Of op je 40e een peperdure PC kunnen kopen vol met LED verlichting en andere meuk en alleen al een paar honderd € uitgeven aan die LED verlichting. Omdat ik dat als 15 jarige niet kon en het toen onrealisch leek het ooit te kunnen.

Voor mij is dát geluk. Iets nu hebben, wat ooit compleet onhaalbaar leek.

Maar ik geef dus geen ruk om een luxe dure auto. Of meer, lijkt me best leuk, voor een dagje, maar ik ga d'r geen duizenden € aan uitgeven en onze TV is een 2e handsje. (Al ZUIPT 'ie stroom, om die reden moet ik 'm wel een keer vervangen.)
Dingen terugleggen bij de kassa is niet meer dan wat jij er van maakt. Het kan iedereen een keer overkomen, en imo niets om je voor te schamen. Daarnaast, de mensen om je heen (andere klanten, kassabediende) hebben wel wat beters te doen dan zich druk maken om jou, en als ze niets beters te doen hebben, gun ik ze hun lol ook, want ik zou het knap naar vinden als mijn leven zo leeg was dat ik daar iets van zou moeten vinden.
Mja, nee. Ik vind het knap als je er zo nuchter over kunt doen. Voor mij hoeft dat niet nog een keer zeg maar.
KatirZan schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:06:
Materialisme bestaat al sinds mensenheugenis. (Want wat ik kan hebben, heb jij nog niet, dus wil jij het ook hebben, maar dan wil ik wat mooiers, zodat jij dat dan ook weer wil).
Dat is wat anders. Het interesseert me weinig wat een ander heeft en ik hoop dat het een ander net zo min interesseert wat ik heb.

Ik wil hebben waar ik zelf plezier aan beleef. :)
De kunst is om gewoon te "lui" te zijn om iets te kopen. Of juist lastig een keuze kunnen maken waardoor je al snel iets zou kunnen laten liggen.

"Gelukkig" heb ik nooit iets hoeven laten staan bij de kassa en zou op zo'n moment ook aardig door de grond willen zakken, als ik weet dat het mijn eigen schuld is.
In het vak waarin ik werk zijn genoeg mensen die door vaste lasten aan het einde van de maand spullen bij de kassa moeten laten staan....dit betreft dan weer een hele andere situatie.
:(

• B-Real
ardana schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:41:
[...]

Kijk, dan heeft (waarschijnlijk) de shit wel de ventilator geraakt. Want je had blijkbaar nog een dak boven je hoofd, maar daarmee was het ook gezegd. Hoe kun je daar nou überhaupt een buffer voor opbouwen? 10k is dan een druppel op een gloeiende plaat lijkt mij en met 20k zing je het iets langer uit, maar ook dat gaat wel op.

Mocht het bij mij zo ver komen dan zou ik zonder twijfel (tijdelijk) bij m'n (schoon)ouders kunnen intrekken. Nu hebben die de leeftijd en voldoende ruimte in huis waarbij dat kan, dat wordt in de loop der tijd ook wel anders.
Ik/wij kunnen dan in het aller ergste geval ons huis verkopen die, naar verwachting, dan aardig boven water staat. Daar zit in geval van ECHTE nood dan onze buffer in.

Tot die tijd houd ik een beperkte buffer aan (ruim boven de 10k waar we het telkens over hebben), gooi ik zeker geen geld over de balk maar leef ik wel prettig en alles wat ik boven een x bedrag heb los ik af op het huis.
De x heb ik voor nu nog niet bepaald. Pas net verhuist, dus we zijn nog wel een paar euro's nodig van de spaarrekening en als het lukt zullen er binnen nu en vijf jaar ook kinderen in het spel zijn.

• ThomasG
  • Laatst online: 12-01 22:39
Natuurlijk betekent het hebben van geld en spullen niet automatisch dat je gelukkig bent. Wat ik zelf het ergste vind is als ik afhankelijk ben/wordt van anderen. (Netzoals ik het erger zou vinden als mensen medelijden zouden hebben dan het ziekzijn zelf; gelukkig ben ik gezond). Nu kan het best zo zijn dat een ander daar geen probleme mee heeft en mij graag helpt/wilt helpen, maar ik zal daar gewoon een schuldgevoel aan overhouden. Dus de "voor de hand liggende" problemen die zouden kunnen ontslaan probleer ik te voorkomen. Daarom hanteer ik bijvoorbeeld een vuistregel om een buffer van minimaal 3 keer mijn maandsalaris paraat te hebben. Dat is een redelijk groot bedrag dat staat weg te roesten op een spaarrekening. Je zou kunnen zeggen dat dát zonde is, maar ik zie het als een "verzekering" om het eerder genoemde te voorkomen (tot op zekere hoogte natuurlijk).

• Lasteraar
  • Laatst online: 09:08
Hehe.. mooi topic.
Ik kan jullie gerust stellen. Mijn buffer is zo'n beetje x10 wat ik hier gemiddeld voorbij zie komen. En nog heb ik altijd het gevoel 'niet genoeg' te hebben.

Dus om jullie wel/niet gerust te stellen. De onrust blijft.. ;-)

• Conono
  • Registratie: mei 2013
  • Nu online
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:19:
Hehe.. mooi topic.
Ik kan jullie gerust stellen. Mijn buffer is zo'n beetje x10 wat ik hier gemiddeld voorbij zie komen. En nog heb ik altijd het gevoel 'niet genoeg' te hebben.

Een buffer van (in de orde van grootte van) een ton, en dan nog steeds bang dat het niet genoeg is? Dat is geen onrust, dat is een angststoornis.. :D

• unezra
  • Nu online

unezra

ThomasG schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:13:
Natuurlijk betekent het hebben van geld en spullen niet automatisch dat je gelukkig bent. Wat ik zelf het ergste vind is als ik afhankelijk ben/wordt van anderen. (Netzoals ik het erger zou vinden als mensen medelijden zouden hebben dan het ziekzijn zelf; gelukkig ben ik gezond). Nu kan het best zo zijn dat een ander daar geen probleme mee heeft en mij graag helpt/wilt helpen, maar ik zal daar gewoon een schuldgevoel aan overhouden. Dus de "voor de hand liggende" problemen die zouden kunnen ontslaan probleer ik te voorkomen. Daarom hanteer ik bijvoorbeeld een vuistregel om een buffer van minimaal 3 keer mijn maandsalaris paraat te hebben. Dat is een redelijk groot bedrag dat staat weg te roesten op een spaarrekening. Je zou kunnen zeggen dat dát zonde is, maar ik zie het als een "verzekering" om het eerder genoemde te voorkomen (tot op zekere hoogte natuurlijk).
Perceptie. :)

Of 3x een maandsalaris veel geld is of niet, hangt denk ik een beetje van je salaris af én van wat jij beschouwt als "veel". Met 3 netto maandsalarissen haal ik de 10K niet, maar het is wel voor mij de grondslag. Ik wil het inderdaad minimaal 3 maanden zonder aanpassingen kunnen uitzingen bij verlies van 1 volledig salaris.

Het is precies wat je zegt, een verzekering. Heb je dat geld niet en gaat het mis, kunnen de consequenties fors zijn.
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:19:
Hehe.. mooi topic.

Geen idee wat hier gemiddeld voorbij komt. Het is nogal divers. :) Ik zie ook bedragen van €1000 voorbij komen. Dan haal ik die "10x" ook wel.

Maar als het gaat om een ton, tenzij je zelfstandig ondernemer bent of andere financiële risico's loopt, zou ik zo'n bedrag niet als buffer hanteren. Hooguit als spaargeld, pensioen, etc. Maar niet als buffer. Dan zou ik het in mijn huis gaan stoppen waardoor de maandlasten dalen en ik mijn huis sneller kan aflossen. (Plus minder rente hoef te betalen.)

• Lasteraar
financiële risico's loopt,
Zolang je nog een hypotheek hebt , heb je al snel een financieel risico..
Ben wel ondernemer.. Maar alles wat ik heb is afbetaald. Zelfs de belasting al ;-) Enkel mijn prive hypotheek niet.

Maar goed.. Het is wel meer dan een ton. Maar de onrust blijft zeg maar :-)

• unezra
  • Nu online

unezra

Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:44:
[...]
Zolang je nog een hypotheek hebt , heb je al snel een financieel risico..
Ben wel ondernemer.. Maar alles wat ik heb is afbetaald. Zelfs de belasting al ;-) Enkel mijn prive hypotheek niet.

Maar goed.. Het is wel meer dan een ton. Maar de onrust blijft zeg maar :-)
Mja, dat is wel herkenbaar, met kleinere bedragen. :(

Eerst dacht ik "ik heb 5K nodig om rust te hebben", toen ik 5K had werd het "ik heb 10K nodig om rust te hebben" en toen het 10K werd... Juist.

Dus wellicht dat dat met grotere bedragen net zo hard gaat. (Wat wél rust gaf, was 8K aan zonnepanelen uitgeven in de wetenschap dat me dát dik €800 per jaar op gaat leveren en dat minimaal 25 jaar lang.)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:04
Ik zit samen met mijn vrouw op 50k direct opneembaar en dat vind ik genoeg (alles over die grens gaat in investeringen die beter kunnen renderen). Heb echt niet het gevoel dat ik veiliger zit als ik een ton op de bank heb staan, sterker nog dat zou ik zonde vinden van m'n geld.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD EAP | TNM Lolo 3.7kW

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-01 09:15

kazz1980

Goh... Ik hier?

De tussenstand maar weer eens delen. Hard aan het sparen voor eigen geld t.b.v. een eigen huis. Zit inmiddels over de helft, maar de tweede helft gaat sneller dan de eerste helft verwacht/hoop ik (inmiddels 7 jaar aan het sparen).

Members only:

kazz1980 wijzigde deze reactie 21-12-2018 16:44 (22%)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• unezra
  • Nu online

unezra

@kazz1980 Dat spaargeld voor je huis staat neem ik aan los van je genoemde buffer?

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:55:
@kazz1980 Dat spaargeld voor je huis staat neem ik aan los van je genoemde buffer?
Members only:

Verder sluit ik trouwens geheel aan bij jouw eerdere relaas m.b.t. materialisme. ;) Spullen en geld maken in basis weliswaar niet gelukkig... Maar ik wordt toch wel héél gelukkig van bepaalde spullen... en dan met name inderdaad hobby gerelateerde spullen (in mijn geval ook piano's (ja, meervoud!) en kunst benodigdheden)

• Xanthine
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 09-01 16:13
Members only:

• Lasteraar
Zonder rekening te houden met pensioen ( want daar spaar ik toch niet voor ) heb ik tegen de tijd dat ik 50 ben 800.000 euro buffer nodig :-)
( whoehoe!)

Als ik dan zou willen stoppen kan ik het tot m'n 70-75ste ermee uithouden ( wanneer ik rond de 3000-4000 netto per maand uit zou geven )

Ben nu 37.. nog 13 jaar de tijd. Moet lukken ^_^

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:25:
Zonder rekening te houden met pensioen ( want daar spaar ik toch niet voor ) heb ik tegen de tijd dat ik 50 ben 800.000 euro buffer nodig :-)
( whoehoe!)

Als ik dan zou willen stoppen kan ik het tot m'n 70-75ste ermee uithouden ( wanneer ik rond de 3000-4000 netto per maand uit zou geven )

Ben nu 37.. nog 13 jaar de tijd. Moet lukken ^_^
wtf? Wat doe ik verkeerd?? :P haha. Zoals het er nu voorstaat ben ik blij als ik met mijn 70e-75e kan stoppen met werken...
Members only:

kazz1980 wijzigde deze reactie 21-12-2018 16:42 (7%)

• Lasteraar
Ik leid momenteel ook maar een kansloos leven van altijd werken en nergens geen tijd voor. Dus of je wat fout doet weet ik niet.
Voor hetzelfde geld val ik dood neer op m'n 50ste en heb ik er nog niks aan gehad :(

• Tsurany
  • Niet online
kazz1980 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:39:
[...]

wtf? Wat doe ik verkeerd?? :P haha. Zoals het er nu voorstaat ben ik blij als ik met mijn 70e-75e kan stoppen met werken...
Members only:
Dat vroeg ik me ook af.
Members only:

• ThomasG
  • Laatst online: 12-01 22:39
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:49:
Ik leid momenteel ook maar een kansloos leven van altijd werken en nergens geen tijd voor. Dus of je wat fout doet weet ik niet.
Voor hetzelfde geld val ik dood neer op m'n 50ste en heb ik er nog niks aan gehad :(
Members only:

• BroederM
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-01 15:09
Members only:

My life is in 2D, How about yours?

• HereIsTom
  • Laatst online: 15-01 11:31
kazz1980 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:39:
[...]

Members only:
Ik weet niet, maar er zijn genoeg mensen die altijd al rondkomen van 1800 per maand, dus weet niet wat voor grote plannen je hebt als je 75 bent, maar ga er vanuit dat je dan niet meer zo actief bent als nu :N

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Tsurany
  • Niet online
BroederM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:31:
Members only:
En jij haalt, zoals velen hier, buffer en vermogen door elkaar. Je hebt, ondanks al je schulden, gewoon een buffer voor onvoorziene uitgaven. Immers heb je geld beschikbaar voor onvoorziene omstandigheden die je niet direct terug hoeft te betalen.

• unezra
  • Nu online

unezra

BroederM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:31:
Members only:
De vraag is dan, moet je hypothecaire schuld wel meenemen, als dat gedekt is door de waarde van je huis? Nu kan dat fluctueren, maar ons huis staat (flink) boven water. Zouden we het NU moeten verkopen, dan houden we er geld aan over en is ons vermogen dus groter dan ons huidige vermogen.

Daar zit best wel een crux.

Moet je schuld mee nemen, ja en nee. Voor een buffer in principe niet. Een buffer is direct beschikbaar geld dat je vrij kunt inzetten om calamiteiten op te vangen.

Natuurlijk hebben wij ook een hypotheek, maar houd morgen de auto d'r mee op, koop ik maandag nog een nieuwe. Zonder daarvoor te hoeven lenen.

Sowieso is dit een precair onderwerp, ik vind het al heel wat dat mensen behoorlijk open zijn over hun financiële zaken, snap dat mensen d'r minder happig op zijn om specifiek over hun schulden te praten. Los van taboe, is het ook gewoon niet iets dat de hele wereld hoeft te weten. Je weet nooit wie er mee leest. :)

Overigens, dat bedraf aflossingsvrij dat je noemt, dat blijft niet altijd schuld. Einde looptijd = "Betalen!" en hoe, dat mag je zelf weten. :) Het moet nog steeds worden afgelost.

• BroederM
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 16-01 15:09
Tsurany schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:39:
[...]

En jij haalt, zoals velen hier, buffer en vermogen door elkaar. Je hebt, ondanks al je schulden, gewoon een buffer voor onvoorziene uitgaven. Immers heb je geld beschikbaar voor onvoorziene omstandigheden die je niet direct terug hoeft te betalen.
Kennelijk heb ik de indruk gewekt dat ik het door elkaar haal. Maar daarvoor opende ik de post met "hoeveel heb je over onvoorziene uitgaven"

Maar ik heb het gevoel dat mensen die lopen te roepen dat ze 50k aan buffer hebben.

Hierdoor de indruk wekken dat dit "normaal" en "kijk mij eens op internet roeptoeteren dat ik veel knaken heb"

Maar ben je echt met je 50k "los" of zit er een addertje onder het gras.

@unezra tjsa ik heb weinig te verbergen wat betreft financiën, kwa voorkeur aan toetjes is een heel ander verhaal :+ .

Je kan in mijn CAO vinden hoeveel ik verdien.
Je kan in het registreer vinden wat mijn WOZ waarde is.

Google en de Chinezen/Russen/Amerikanen kunnen de rest vertellen #paranoide.

Nee serieus, we leven in een Facebook timeline tijd waarin we graag willen laten zien hoe goed alles wel niet met ons gaat.
Dus ik ben open op Tweakers dat er aan ons goddelijke leven ook een financiële keerzijde zit.

My life is in 2D, How about yours?

• unezra
  • Nu online

unezra

BroederM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:06:
[...]
Kennelijk heb ik de indruk gewekt dat ik het door elkaar haal. Maar daarvoor opende ik de post met "hoeveel heb je over onvoorziene uitgaven"

Maar ik heb het gevoel dat mensen die lopen te roepen dat ze 50k aan buffer hebben.

Hierdoor de indruk wekken dat dit "normaal" en "kijk mij eens op internet roeptoeteren dat ik veel knaken heb"

@unezra tjsa ik heb weinig te verbergen wat betreft financiën, kwa voorkeur aan toetjes is een heel ander verhaal :+ .

Je kan in mijn CAO vinden hoeveel ik verdien.
Je kan in het registreer vinden wat mijn WOZ waarde is.

Google en de Chinezen/Russen/Amerikanen kunnen de rest vertellen #paranoide.

Nee serieus, we leven in een Facebook timeline tijd waarin we graag willen laten zien hoe goed alles wel niet met ons gaat.
Dus ik ben open op Tweakers dat er aan ons goddelijke leven ook een financiële keerzijde zit.
Ik ben er ook open over, maar merk dat ik toch liever niet vertel wat er exact op mijn bankrekening staat of wat er iedere maand binnen komt. Niet in absolute termen that is. (Al zal ik het vast een keer gezegd hebben.)

Is het heel spannend? Neuh. Gewoon 2 DINK's met allebei een (iets) boven modaal salaris. Niets bijzonders. Plus een klein stukje voorschot op de erfenis (de rest zit vooral in het huis waar zijn weduwe in woont) dat deels is uitgegeven aan de restauratie van mijn piano en deel op het dak is gelegd in de vorm van zonnepanelen.

Er zit ook een keerzijde aan. Ik weet wat het is dit niet te hebben. Het is pas iets van de de afgelopen 8 jaar dat we het iets ruimer hebben en dit huis (ook gewoon een rijtjeshuis) hadden we tot 3 jaar geleden helemaal niet kunnen kopen wegens andere financiële verplichtingen.

We genieten van wat we hebben, maar zien het niet als vanzelfsprekendheid.

Vind het wel opvallend idd dat er soms wel érg makkelijk over gigantische bedragen gepraat word. In sommige (geen specifieke) gevallen vraag je je af wat de keerzijde daarvan is en of het wel waar is. :) (Maar ook, waarom mensen dat willen vertellen.)

• hotdenio562
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:37
Hoe meer geld je hebt, hoe harder de maatschappij financieel op je gaat leunen.
Op zich vind ik dat niet erg. Maar ik heb het gevoel dat er nogal wat mensen zijn die de boel belazeren en dat het niet in de juiste handen terecht komt.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:19:
[...]

Vind het wel opvallend idd dat er soms wel érg makkelijk over gigantische bedragen gepraat word. In sommige (geen specifieke) gevallen vraag je je af wat de keerzijde daarvan is en of het wel waar is. :) (Maar ook, waarom mensen dat willen vertellen.)
Tja, wat zijn gigantische bedragen?
Members only:

• Tsurany
  • Niet online
BroederM schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:06:
[...]

Wat bedoel je dan met een "addertje onder het gras"? Een hypotheekschuld heeft namelijk niks te maken met je buffer aangezien dat een langlopende schuld is die je niet op korte termijn hoeft af te lossen. Zelfde geld voor allerlei anders langlopende schulden, heeft niks met je buffer te maken.

Dus waar jij zegt dat anderen een vertekend beeld geven doe je dat zelf net zo goed.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

HereIsTom schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:33:
[...]

Ik weet niet, maar er zijn genoeg mensen die altijd al rondkomen van 1800 per maand, dus weet niet wat voor grote plannen je hebt als je 75 bent, maar ga er vanuit dat je dan niet meer zo actief bent als nu :N
Ga er wél vanuit dat ik dan meer medische kosten e.d. heb dan nu... En dat je dat redelijk kunt wegstrepen t.o.v. de extra kosten die ik nu heb aan activiteiten die ik dan niet meer doe ;) Ik hóóp dat ik tegen die tijd minder vaste lasten heb (ergens een huis kopen en die tegen die tijd afbetaald hebben??), maar als dat niet het geval mocht zijn....
Members only:
Doe daarbij op de zorgkosten, nuts voorzieningen (als bejaarde moet die verwarming echt wat hoger!), belastingen, internet/telefonie, overige verzekeringen, etc. En dan nog even rekening houden met stijgende prijzen/inflatie.... En dan gaat het financieel ineens niet meer lukken!
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:49:
Klinkt redelijk als mijn leven :P Werk in de IT. 40-50 uur in de week plus 10-15 uur reistijd. Nooit ergens tijd voor... 's avonds een paar uurtjes, maar dan ben ik vaak zodanig moe dat ik niks meer uit handen krijg. Maar qua financieën kom ik in de verste verste verte niet in de buurt van de bedragen die jij hier even noemt!

kazz1980 wijzigde deze reactie 21-12-2018 19:18 (22%)

• Lasteraar
Ik werk niet in de IT , misschien ligt het daaraan ;-)
Maar wat BroederM zegt voel ik heel erg. Ik heb nog steeds schuld. Heb een behoorlijke hypotheek op mijn huis. Die kan ik nog niet spiegelen met mijn spaarrekening. Mijn zaak heeft fysieke waarde. Maar zit vast in stenen. Maar tel ik die 2 op dan kom ik nog een tonnetje te kort.

Maar mijn vorige huis, een huis van 4ton. Dat had ik gewoon staan. Dat was een doel. Ik wilde mijn hypotheek niet perse aflossen. Maar wilde het wel gespiegeld hebben staan. En dan geen vage constructies. Gewoon netto op de bankrekening.

Dat geeft rust in de zin van: 'ze kunnen je nooit uit huis zetten'. Gewoon afbetaald. Is van jou.
Ga nu verhuizen. Dat huis was 7ton+... Flinke bedragen.. 'ik ben ook maar een normale jongen'. Maar dat wil ik ook gewoon gedekt hebben staan. Tot die tijd heb ik geen rust.

En wat ik al als grap zei ( maar toch beetje serieus meen ) ... 8 ton heb je nodig om lekker te kunnen leven wanneer je op je 50ste wil stoppen. Zeg niet dat ik het doe ( zal wel niet .. ) Maar het idee dat het kan, en dat je daar naartoe kan werken. Dat is een mooi streven.

Als ik dan buffers lees van 10k.. 15k.. dan denk ik 'wuuuut' .. Maar die mensen leven ook gewoon door. Iedereen leeft gewoon door. Waarom ik die bizarre plannen in mijn hoofd haal weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat ik het maar 'saai' vind wanneer ik geen doel heb om naartoe te werken.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:14:

Als ik dan buffers lees van 10k.. 15k.. dan denk ik 'wuuuut' .. Maar die mensen leven ook gewoon door. Iedereen leeft gewoon door. Waarom ik die bizarre plannen in mijn hoofd haal weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat ik het maar 'saai' vind wanneer ik geen doel heb om naartoe te werken.
Tja... Ik werk me een slag in de rondte voor nu een buffer van 9K... En dat is ook met een doel: namelijk een eigen huis kopen. Daarvoor heb ik zo'n 15.000 euro eigen geld nodig (liever iets meer!). Maar ja - als ik dan eenmaal dat huis koop is de buffer wel meteen geheel op (en waarschijnlijk ga ik dan zelfs wat de min in....). En dan heb ik het 'maar' over een huis van 2,5 ton... Niets in de buurt van 4 of zelfs 7 ton!
En dat vind ik al doodeng... Dan zit ik een periode zonder enige buffer! Dus die bizarre plannen van jou... Ik kan ze wel in mijn hoofd halen, maar ze zijn volstrekt totaal niet haalbaar en ik vraag me dus toch ook een beetje af hoe dat bij jou wel haalbaar kan zijn... IT is nu toch juist één van de beter betaalde beroepen - dus ik verdien absoluut helemaal niet slecht...

(nb. begrijp me niet verkeerd... ik klaag niet he;) - lijkt het zo misschien wel een beetje op, maar zo bedoel ik het niet! Ik verbaas me er echter wel over hoe anderen zulke enorme bedragen bij mekaar weten te harken aan nieuw geld (als in: geen oud geld: erfenis/familie-geld))

• unezra
  • Nu online

unezra

@kazz1980 Toch zou ik serieus kijken of je het niet zo kunt plannen dat je nog iets geld over hebt. Ik weet niet meer precies hoe veel geld wij over hadden toen we 3 jaar geleden verhuisden en we zijn budget-bewust te werk gegaan, maar het was zeker niet nul. Een paar duizend stond er nog wel op de rekening. Al was het alleen maar omdat we het eerste jaar niet wisten wat de exacte lasten zouden zijn en dus wat vlees op de botten wilde overhouden.

Tonnen aan buffer heb ik niet, zou ik ook niet willen. Dan zou ik mijn huis afbetalen. (Ook gewoon een normaal rijtjeshuis van net iets onder de 3 ton.) Dát slaat vast heel lekker, maar dat duurt nog 25 jaar. (Met wat geluk minder, we gaan versneld aflossen.)

Scheelt wel, wij zijn met zijn 2en. Dat spaart wat sneller en je kunt je buffer delen. :)

• Lasteraar
Ik verbaas me er echter wel over hoe anderen zulke enorme bedragen bij mekaar weten te harken aan nieuw geld
Ik werk inmiddels 17 jaar voor mijzelf als Opticien.
Heb 10+ jaar een grote zaak met 8 man personeel gehad in Den Bosch. Goed verkocht. En nu een 5+ jaar een eenmanszaak.. Afbetaald kooppand. 150,- vaste lasten aan energie per maand. En ik verkoop aardig wat aantallen. Doe het goed zeg maar :-) Dus ja dan kun je goed sparen als je geen gekke dingen doet.

Maar dat is dus 17 jaar oefenen geweest voordat ik dit heb kunnen realiseren. En dan nog ben ik maar een prutser. Als ik weer kijk naar andere ondernemers die ik ken. Die doen er allemaal nog wat scheppen bovenop qua grootste , ondermengen en verdiensten.

Tevreden zijn is het belangrijkste, maar ook het lastigste.

Lasteraar wijzigde deze reactie 21-12-2018 19:57 (3%)

• Tsurany
  • Niet online
@kazz1980 wellicht eens kritisch naar de uitgaven kijken? Ik neem aan dat jij op ruim 4500 euro bruto zit, daar moet je toch aardig van kunnen sparen?

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

unezra schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:29:
@kazz1980 Toch zou ik serieus kijken of je het niet zo kunt plannen dat je nog iets geld over hebt.
Tsurany schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:03:
@kazz1980 wellicht eens kritisch naar de uitgaven kijken? Ik neem aan dat jij op ruim 4500 euro bruto zit, daar moet je toch aardig van kunnen sparen?
Als alleenstaande ouder valt dat helaas héél erg tegen als je ook nog moet huren ;) Alle mogelijke bezuinigingen zijn al gedaan (behalve dan een bepaald bedrag dat ik maandelijks besteed aan hobby en weiger in te leveren - maar dat is niet heel veel).

Deze discussie al vaker gevoerd op fora - ook wel eens hier... En steevast zegt iedereen dat je met zo'n inkomen heus wel flink moet kunnen sparen, maar als je dan de vaste lasten er eens bij zet blijkt dat toch echt niet het geval! Dit topic is volgens mij niet echt de plek om die discussie nog eens over te doen... Maar om toch iets toe te lichten:
Members only:

.
Lasteraar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:56:
[...]
Ik werk inmiddels 17 jaar voor mijzelf als Opticien.
Maar dat is dus 17 jaar oefenen geweest voordat ik dit heb kunnen realiseren. En dan nog ben ik maar een prutser. Als ik weer kijk naar andere ondernemers die ik ken. Die doen er allemaal nog wat scheppen bovenop qua grootste , ondermengen en verdiensten.

Tevreden zijn is het belangrijkste, maar ook het lastigste.
Zou maar tevreden zijn... Dit zijn bizarre bedragen (als je jezelf ten minste niet gaat lopen vergelijken met Quote 500 achtige bedragen: en waarom zou je??). 100.000 euro aan spaargeld (of andere vorm van vermogen) is iets waar menigeen enkel van kan dromen. Ik hoop het vooralsnog uberhaupt ooit te kunnen bereiken in m'n leven! Bedragen zoals 800.000 euro vermogen/spaargeld durf ik niet eens van te dromen (anderszins dan de droom de loterij een keer te winnen)... En desondanks ben ik alsnog redelijk tevreden! Ik heb een mooi inkomen en geen schulden.... Kunnen velen al niet zeggen! (mijn enige punt van klagen is de hoge huur die ik maandelijks af moet tikken voor een appartement waar ik niet eens gelukkig mee ben... Zo is voor mij bijvoorbeeld de tuin echt de belangrijkste ruimte in een huis! Ik heb een balkon :X ).

kazz1980 wijzigde deze reactie 21-12-2018 22:56 (36%)

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-01 20:20
Members only:

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-01 18:14

Zenix

BOE!

Members only:

Zenix wijzigde deze reactie 22-12-2018 14:35 (4%)

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Laat ik ook een duit in het zakje buffertje doen:

Members only:
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True