Dan heb je een aflossingsvrije hypotheek, maar bij een hypotheek met aflossingscomponent scheelt het wel iets meer. Ik vraag me af waarom je het 'lef' niet had toen , het is simpel over lange tijd is beleggen rendabel genoeg. Als je je een goede cash buffer hebt, kan je de rest verdelen onder schulden aflossen en beleggen.Blazer Coke schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:07:
[...]
Als ik 10.000 euro aflos scheelt me dat 10 euro per maand aan rente.
Aflossen met de lage rente is zeer onverstandig imo.
Dat terugbetalen moet idd een keer, maar dat kan ook nog over 20 jaar (als je bakken met geld hebt verdiend op de beurs).
[...]
Ook als je in aandelen belegt heb je je huis nog.
[...]
Ik had 11 jaar geleden een huis gekocht.
En een flink bedrag gestort voor aandelen in mijn hypotheek.
Een jaar later de crisis, en 40% van mijm geld in aandelen verdampte.
Ook een slechte baanzekerheid.
Ik baal er van dat ik toen niet het lef had om in 2010 of 2012 gewoon mijn 50.0000 spaargeld in aandelen te steken.
Maar als je het toen niet durfde , waarom zou je nu opeens wel durven beleggen. Dat is precies mijn punt , je moet de mentale durf hebben en vast kunnen houden aan een plan. Met grafieken uit het verleden is het achteraf makkelijk besluiten of je ergens spijt van hebt of niet.
Dus over tijd je schulden verlagen , cash buffer uitbreiden en beleggen is een prima mix denk ik. Het maakt je over tijd ook nog eens weerbaar voor tegenwind. Het gaat om de juiste risicoinschatting.