Dat doen we.
We hebben een huis dat half zo veel kost als we zouden mogen bewonen van de bank, geen kinderen, gaan niet vaak uit eten, etc. Wel eten we vaak vegetarisch en als we vlees eten, als het even kan geen kiloknallers.
Onze hypotheek alleen al is grofweg de helft van een aantal mensen met een vergelijkbaar inkomen.
Wij werken beiden (en zoon van 1,5), kind gaat naar opvang etc. Werken in onderwijs en zorg, niet de best betaalde banen. Er komt hier maandelijks 3.700 binnen aan salaris (daarnaast vakantiegeld en 13e maand), voor € 30.000,- moeten wij 1,5 jaar sparen zonder bijzondere uitgaven zoals de aankoop van een nieuwe auto. Dat is prima te doen. Mensen die minder verdienen zullen met hetzelfde uitgavepatroon inderdaad langer bezig zijn om die 30k te sparen.
Mensen die hetzelfde verdienen maar er langer over doen dan 1,5 jaar geven teveel uit. Werkt maar één van de twee dan is dat een prima keuze, maar dat heeft inderdaad financiële gevolgen...
Dat vind ik erg kort door de bocht.
Ik weet dat als het écht moet, ik in mijn eentje meer dan €10.000 per jaar kan sparen. Maar dan bezuinig ik fors. (Die 10K kon ik een paar jaar geleden met een lager loon, maar ook lagere vaste lasten sparen. Hoe veel het nu onder extreme omstandigheden is weet ik niet omdat die situatie gelukkig nog niet is voorgekomen.)
Op dit moment sparen we met zijn 2en grofweg €15.000 per jaar, maar dat is *zonder* uitgaves. Dan gaat echt alles behalve het vakantiegeld op de spaarrekening. Voor die 30K zouden wij dus 2 jaar moeten sparen. Nemen we het vakantiegeld mee én heb ik een jaar waarin ik flink overwerk, kom ik inderdaad aan die 1.5 jaar maar veel minder gaat het niet worden.
For the record: Ons gezamenlijk inkomen is grofweg 1.25x van jullie gezamenlijk inkomen én we hebben geen kinderen.
Mensen die alleen zijn zullen inderdaad in de huidige economie weinig kunnen sparen.
Het zou fijn zijn als iedereen in ieder geval spaart om realistische onverwachte uitgaven te dekken: genoeg geld om de twee duurste eigendommen te vervangen, vaak een auto en een huishoudelijk apparaat.
Dat kan ook al met 5k.
Dan moet iedereen nog overwegen dat hij of zijn een baan kwijtraakt, dus een half jaar aan uitgaven op een rekening hebben staan (waar die 5k dus ook onder valt) is prima. Voor een gezin met kinderen zou 15k echt een mooi bedrag zijn voor op de spaarrekening als buffer...
Ben het met je eens dat je voldoende buffer moet hebben om grote calamiteiten op te vangen zoals een auto en een duur huishoudelijk apparaat. (Vaatwasser, koelkast, wasmachine.) Yet, dat is zeker niet iedereen gegeven. Wij redden dat wel en onze absolute ondergrens is rond de €10.000 wat betreft direct beschikbaar geld. In principe willen we daar ver boven zitten en eerder richting de €15.000 van het NIBUD komen, maar een keiharde must is dat niet.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.