Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:50

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

tomas123 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 19:50:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
So, 42K op 21 jarige leeftijd? Dat is netjes! Zuinige spaarder of vroege ondernemer?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:30
Jeroenneman schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:24:
[...]

So, 42K op 21 jarige leeftijd? Dat is netjes! Zuinige spaarder of vroege ondernemer?
Waarom zou het een van die 2 zijn? Wie weet heeft hij veel giften ontvangen. Of een erfenis en is hij wees.

Desondanks een flink bedrag voor de leeftijd.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 07:50
Members only:
0

Wil na geboorte rekening opbouwen voor de kleine die straks komt. Zit te denken aan een Dela Spaarplan gezien de prima rente het relatief lage risico.

Ook is de buffer nu stuk lager dan een halfjaar geleden was door verbouwingen die zwaar over budget gingen + Kinderkamer spullen etc. Wel veel 2ehands gekocht, maar kost nog steeds geld!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:28
pineapple schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:20:
Members only:

Ik plan om rond de €10k a 12K aan te houden als buffer en alles wat er over blijft te beleggen, om te streven naar Financiële onafhankelijkheid.

Door op het juiste moment m'n crypto beleggingen te cashen heb ik nu een vrij lage hypotheek (50K)
hou ik gelukkig genoeg over om nog te kunnen beleggen.
Netjes hoor. Met zulke lage woonlasten heb je in praktijk eigenlijk nog een veel grotere buffer. Sowieso: je totale buffer geef je aan is 15.000 euro, maar met jouw aandelen + crypto investeringen heb je eigenlijk bijn 60K aan buffer ;) .. Of rekenen we hier in het topic alleen het vrij opneembare spaargeld bij een bank als "totale buffer" ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:06
Valorian schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:28:
[...]

Netjes hoor. Met zulke lage woonlasten heb je in praktijk eigenlijk nog een veel grotere buffer. Sowieso: je totale buffer geef je aan is 15.000 euro, maar met jouw aandelen + crypto investeringen heb je eigenlijk bijn 60K aan buffer ;) .. Of rekenen we hier in het topic alleen het vrij opneembare spaargeld bij een bank als "totale buffer" ?
Over die vraag is hier regelmatig discussie gevoerd en daarbij blijkt constant weer dat iedereen daar een eigen mening over heeft. De een vindt 'buffer' hetgeen dat op je spaarrekening staat en waar je binnen een korte periode de volledige beschikking over hebt en welke je aanhoudt voor slechte tijden (als de beurs vandaag crasht dan zijn je aandelen ineens flink meer waard en moet je met verlies verkopen; dan zou dat dus niet echt een goede buffer geweest zijn), de ander vindt dat alles wat niet vast zit in spullen (dus wel spaargeld, aandelen, crypto) onder buffer vallen.

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen betekenis. Uiteindelijk is in ieder geval de buffer 'voor nood'. De een gebruikt zijn spaargeld om bij bijvoorbeeld missende inkomsten nog het huis een jaar te kunnen doorbetalen, de ander vindt dat aandelen verkopen (ook al staan ze laag) ook acceptabel is om de hypotheeklasten te betalen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:16
Jeroenneman schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:24:
[...]

Zuinige spaarder, afgelopen jaren tussen de 8.000 - 10.000 verdient naast mijn studie en relatief weinig van uitgegeven.

Hoop dat als ik afgestudeerd ben niet veel moeite heb om een huis te kopen waar veel starters nu wel veel last van hebben. Studenten die naar mijn mening te royaal leven met dure merkkleding, dure auto's zelfs en denken ''komt wel als ik begin met full time werken na mijn studie'', gaat het denk ik vies tegenvallen op het moment dat ze zien hoeveel hypotheek ze krijgen.

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-04 20:40

Bartske

Valar Morghulis

Members only:

"A tale is never so good that ale won't make it better."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• President
Je zit in een VVE: is dat een gezonde VVE?

En heb je een up-to-date woning, of loop je de kans dat je in de komende maanden/jaren ineens het verzoek krijgt om meer te betalen voor bijvoorbeeld nieuwe kozijnen/ramen? Of dat het dak van de flat ineens moet worden vervangen en er te weinig geld in cash zit?

Heb je een privé auto of een lease auto? Voor mij is een buffer namelijk minimaal zo groot als de twee duurste 'bezittingen' welke ik heb, zodat ik binnen dezelfde week zowel mijn auto alsmede mijn wasmachine bijvoorbeeld kan vervangen. Als je een auto van de zaak hebt dan hoef je je auto niet te kunnen vervangen (ervan uitgaande dat je een vast contract hebt). Daarnaast weet ik ook niet hoe baanzeker je bent; zou je bijvoorbeeld 3-4 maanden zonder salaris kunnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01-04 11:38
Members only:

[Voor 16% gewijzigd door Koffiebarbaar op 02-05-2019 13:46]

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Members only:

Ik ben zeker niet ontevreden maar wil de komende jaren nog minder 'onzin' kopen. Netflix en PS+ zijn al geschrapt een paar maanden geleden.
tomas123 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:27:
[...]

Zuinige spaarder, afgelopen jaren tussen de 8.000 - 10.000 verdient naast mijn studie en relatief weinig van uitgegeven.

Hoop dat als ik afgestudeerd ben niet veel moeite heb om een huis te kopen waar veel starters nu wel veel last van hebben. Studenten die naar mijn mening te royaal leven met dure merkkleding, dure auto's zelfs en denken ''komt wel als ik begin met full time werken na mijn studie'', gaat het denk ik vies tegenvallen op het moment dat ze zien hoeveel hypotheek ze krijgen.
Ik denk dat wij het op geld-gebied wel goed met elkaar zouden kunnen vinden :+ Ik denk er exact hetzelfde over.

[Voor 34% gewijzigd door Kuusj op 02-05-2019 13:53]

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:30
tomas123 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:27:
[...]

Doe je goed, maar realiseer je dat de gemiddelde student niet 8-10k verdient naast z'n studie, ongeacht de uitgaven.

• Valorian
Kuusj schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:49:
Members only:
Stijgt die klassieker hard genoeg in waarde om de hoeveelheid geld die je er aan onderhoud in stopt te rechtvaardigen? Ofwel, is elke 500 euro die je daar in stopt ook weer 500 euro meerwaarde op potentiele verkoop?

[Voor 7% gewijzigd door Valorian op 02-05-2019 14:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-04 20:40

Bartske

Valar Morghulis

President schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:36:
Je zit in een VVE: is dat een gezonde VVE?

En heb je een up-to-date woning, of loop je de kans dat je in de komende maanden/jaren ineens het verzoek krijgt om meer te betalen voor bijvoorbeeld nieuwe kozijnen/ramen? Of dat het dak van de flat ineens moet worden vervangen en er te weinig geld in cash zit?

Heb je een privé auto of een lease auto? Voor mij is een buffer namelijk minimaal zo groot als de twee duurste 'bezittingen' welke ik heb, zodat ik binnen dezelfde week zowel mijn auto alsmede mijn wasmachine bijvoorbeeld kan vervangen. Als je een auto van de zaak hebt dan hoef je je auto niet te kunnen vervangen (ervan uitgaande dat je een vast contract hebt). Daarnaast weet ik ook niet hoe baanzeker je bent; zou je bijvoorbeeld 3-4 maanden zonder salaris kunnen?
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door Bartske op 05-05-2019 12:55]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Hoijong schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:01:
[...]

Doe je goed, maar realiseer je dat de gemiddelde student niet 8-10k verdient naast z'n studie, ongeacht de uitgaven.
Inderdaad. En als een student al 10k verdiend gaat een groot deel naar collegegeld, studieboeken, levensonderhoud,...

Het is echt een luxe positie om 10k per jaar te sparen als student. Dan heb je of een (fulltime) baan die goed betaald of ouders die flink bijdragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
@Bartske dan lijkt je buffer mij op dit moment meer dan genoeg. Dergelijke informatie is belangrijk om iets zinvols te zeggen over de hoogte. Natuurlijk kan er een situatie voorkomen waarbij je meer geld wil hebben, maar je kan je niet overal voor indekken.

Daarnaast is soms een lagere buffer ook genoeg als je weet dat je de risico's kan dragen, of als je bijvoorbeeld vermogende ouders hebt die in nood kunnen bijspringen... Ook dergelijke zaken zijn van belang.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

Ik zit ook in deze categorie inkomsten, en ben het maar gedeeltelijk met je eens. Zeker heeft niet iedereen de kans om zo veel te werken omdat de studie dat niet toe laat, maar het is bij mij ook niet uit te lucht komen vallen. Ik heb enkele jaren voor een paar euro per uur moeten werken, en na mezelf te ontwikkelen en te 'durven' ook flink door kunnen groeien. Van de andere kant ken ik ook genoeg gevallen die wel redelijk wat verdienen maar dit letterlijk allemaal verkwisten aan feesten, en zeggen dat het wel allemaal goed komt.
Valorian schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:04:
[...]

Stijgt die klassieker hard genoeg in waarde om de hoeveelheid geld die je er aan onderhoud in stopt te rechtvaardigen? Ofwel, is elke 500 euro die je daar in stopt ook weer 500 euro meerwaarde op potentiele verkoop?
Mja ik zeg zelf al dat ik hem niet mee tel in mijn vermogen (ik wil hem namelijk niet verkopen), maar tot dusver is de waarde nog steeds meer dan ik er in geld heb in gestoken. De aanschaf was erg voordelig. Als ik mij puur op onderhoud had gericht was ik misschien 1500,- kwijt geweest en was hij 4500,- waard geweest. Nu heb ik er +-6.000,- ingestopt. Iedereen weet dat als je geld in iets als een auto stopt, je dat niet bij de waarde kan optellen. Maar het is ook mijn grootste hobby dus dat is me ook wat waard. Sparen tot ik een ons weeg is leuk, maar ik wil ook nog gewoon kunnen leven zeg maar. De paar duizend euro die ik in elektronica heb zitten zou ik bijvoorbeeld überhaupt niet meetellen omdat je dit gewoon echt afschrijft binnen een paar jaar. Een normale auto schrijf je ook veel op af, een klassieker (meestal) niet.
Tsurany schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Inderdaad. En als een student al 10k verdiend gaat een groot deel naar collegegeld, studieboeken, levensonderhoud,...

Het is echt een luxe positie om 10k per jaar te sparen als student. Dan heb je of een (fulltime) baan die goed betaald of ouders die flink bijdragen.
Tja, je mag het luxe noemen, maar ik vind het eerder gewoon keihard (HBO + werk = 55u p.w. in mijn geval) werken en slim met centen om gaan :). 2000,- per jaar schoolgeld is inderdaad vervelend maar voor iedereen hetzelfde. Boeken kun je tweedehands kopen en verkopen, en je moet het geluk hebben thuis te kunnen blijven wonen.

[Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 02-05-2019 14:19]

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Kuusj schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:17:
[...]
Tja, je mag het luxe noemen, maar ik vind het eerder gewoon keihard (HBO + werk = 55u p.w. in mijn geval) werken en slim met centen om gaan :). 2000,- per jaar schoolgeld is inderdaad vervelend maar voor iedereen hetzelfde. Boeken kun je tweedehands kopen en verkopen, en je moet het geluk hebben thuis te kunnen blijven wonen.
Heeft dus niks met keihard werken te maken, je ouders sponsoren je volledige onderkomen door je thuis te laten wonen. Daar is niks mis mee maar dat is wel even een cruciaal gegeven in deze zaak aangezien dat vele duizenden euro's kan schelen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tsurany schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:21:
[...]

Heeft dus niks met keihard werken te maken, je ouders sponsoren je volledige onderkomen door je thuis te laten wonen. Daar is niks mis mee maar dat is wel even een cruciaal gegeven in deze zaak aangezien dat vele duizenden euro's kan schelen.
Prima, maar ik beweer ook nergens dat ik een huis heb of een studentenhut moet huren. Dat die vlieger niet voor iedereen op gaat vind ik eerlijk waar heel vervelend, maar is niet iets waardoor ik me slechter zou moeten voelen over het bedrag wat ik kan sparen per jaar. Ik had ook verder weg van huis kunnen studeren bij een vergelijkbare opleiding die wel iets beter stond aangeschreven. Dat zou echter betekenen dat ik of iedere dag 4 uur zou moeten reizen of daar iets huren. Ik heb gekozen om het dicht bij huis te houden en het compromis van de (mogelijk) mindere opleiding te accepteren.

Bovendien help ik thuis met schoonmaken, eten koken, in de tuin werken, klussen en nog 10 andere dingen. Dus het is niet alsof ik permanent in een kosteloos all-inclusive resort zit. Redelijk vanzelfsprekend zou je zeggen, maar ik ken nog genoeg mensen van mijn leeftijd die geen idee hebben hoe een wasmachine werkt of nog nooit een verfkwast in de hand hebben gehad.

[Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 02-05-2019 14:31]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Valorian
@Tsurany @Kuusj
Thuis wonen geeft je inderdaad de gelegenheid om meer te sparen, maar dat gezegd hebbende zijn er toch ook legio mensen die én thuis wonen én alles uitgeven. Dus wat dat betreft doet @Kuusj nog steeds iets goed ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:16
[...]

Gemiddeld wellicht niet al ken ik ook jongens die op zondag vrachtwagenchauffeur zijn naast de studie en daarmee veel meer verdienen dan mij. €13,00 p/u x 200% x 12 uur (gemiddelde werkdag) = €312 per week. Dan ook nog 1 avond er bij en je zit zo aan de €1700 p/m.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 03-04 17:49
Je hoeft jezelf absoluut niet te verdedigen hoor :)

Er zijn zat mensen die na de middelbare school van gekkigheid niet weten hoe snel ze op kamers moeten en daarna opzoek gaan naar een studie in die stad. Maximaal van de DUO gebruik maken, weinig studeren, na tig jaar toch een papiertje hebben behaald en met een monsterlijke studieschuld aan het werk gaan. Maarrrrr, ze hebben wel een leuke tijd gehad.

Nou, ik heb niet op kamers gezeten en ook een leuke tijd gehad. Dat zorgde er wel voor dat ik eigenlijk altijd kon doen en laten wat ik wou en ook met een leuk spaarcentje op de bank mijn studie afsloot.

• Kuusj

Kuusj

Valorian schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:32:
@Tsurany @Kuusj
Thuis wonen geeft je inderdaad de gelegenheid om meer te sparen, maar dat gezegd hebbende zijn er toch ook legio mensen die én thuis wonen én alles uitgeven. Dus wat dat betreft doet @Kuusj nog steeds iets goed ;)
Dit zie ik zelf ook bij een aantal vrienden inderdaad. Het besef dat het geld over een paar jaar (en misschien al sneller dan ze denken) écht nodig is, lijkt er niet te zijn. Waardoor dat komt? Geen idee. Bedankt trouwens :)
B-Real schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:33:
Je hoeft jezelf absoluut niet te verdedigen hoor :)

Er zijn zat mensen die na de middelbare school van gekkigheid niet weten hoe snel ze op kamers moeten en daarna opzoek gaan naar een studie in die stad. Maximaal van de DUO gebruik maken, weinig studeren, na tig jaar toch een papiertje hebben behaald en met een monsterlijke studieschuld aan het werk gaan. Maarrrrr, ze hebben wel een leuke tijd gehad.

Nou, ik heb niet op kamers gezeten en ook een leuke tijd gehad. Dat zorgde er wel voor dat ik eigenlijk altijd kon doen en laten wat ik wou en ook met een leuk spaarcentje op de bank mijn studie afsloot.
Ik moet die neiging echt eens van me af schudden :+ Verbeterpuntje zullen we maar zeggen haha.

Ja precies. "Ah het is maar 800,- per maand, ik heb 40 jaar om dat terug te betalen en geen rente, waar maak je je druk om?". Als ik dan de rekensom ga voorleggen (5 jaar 800,- p.m. = 48.000,- schuld, over 40 jaar 100,- per maand) en dat dit zaken als een huis kopen vrij onmogelijk gaat maken binnen afzienbare tijd, is dat nog steeds niet genoeg reden om eens te stoppen met 200,- aan drank per maand uit te geven. Ja, studeren is wellicht een leuke tijd vol zuipen etc, maar ik houd persoonlijk liever een langere termijn visie vast. Na die 4/5 jaar studeren is er namelijk nog een leven dat hopelijk minimaal 10/15x zo lang duurt als dat studeren waar je ook normaal in moet kunnen leven.

Ik heb het inderdaad ook prima naar mijn zin, ik ben sowieso niet het type persoon die geschikt is voor iets als een studentenvereniging. Zal best dat het leuker is dan thuis wonen maar ik heb andere behoeften. Overigens ben ik nu aan het afstuderen. Als ik wil kan ik met mijn 20 jaar aan de slag met een HBO diploma in de ICT, maar ik ben toch van plan nog door te studeren (ook vanwege juist het gebrek aan leeftijd/levenservaring). Als ik zou gaan werken full-time zou dat voor het sparen natuurlijk weer heel anders uit komen te zien per jaar.

• peakrever
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:54
Kuusj schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:49:
Members only:

Ik ben zeker niet ontevreden maar wil de komende jaren nog minder 'onzin' kopen. Netflix en PS+ zijn al geschrapt een paar maanden geleden.

[...]

Ik denk dat wij het op geld-gebied wel goed met elkaar zouden kunnen vinden :+ Ik denk er exact hetzelfde over.
tering zeg. lekkere buffer wel voor een 20-jarige. maar geen echte studententijd/verenignigsleven gehad zo te zien en vooral gewerkt tijdens je studie?

Ieder z'n eigen keuzes..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

peakrever schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:00:
[...]

tering zeg. lekkere buffer wel voor een 20-jarige. maar geen echte studententijd/verenignigsleven gehad zo te zien en vooral gewerkt tijdens je studie?

Ieder z'n eigen keuzes..
Ja maar dat is dus de grap, dat heb ik wel :) Ik heb een vaste vriendengroep waar ik iedere vrijdagavond mee samen kom en een paar pilsjes doe, en ik ben vrijwilliger bij een Scoutingvereniging. Daarnaast ga ik regelmatig met collega's van werk naar de stad. Alleen laat ik me niet iedere keer compleet vollopen met dure drankjes, Ik geef 25,- uit op een avond waar een van mijn beste vrienden gerust 50/60,- per avond uitgeeft.

Nee ik ga inderdaad niet iedere avond uit tot 6:00 in de morgen naar clubs en dergelijke. Dat trekt mij niet, waarom zou ik het dan doen denk ik dan meestal. En school is voor mij meer een last dan een lust. Ik ga er alleen voor de noodzakelijke dingen heen. Ik heb met 3 medestudenten een 'vrienden' relatie, maar de rest heb ik echt helemaal niks mee en hoef ik ook niks mee.

[Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 02-05-2019 15:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Leeftijd: 22
Opleiding(en): MBO ICT en mediabeheer Niveau 4 (behaald) & HBO-ICT (Lopend)
Huidige functie: Senior Systeembeheerder (ik weet het, normaal wordt je geen senior op je 22ste...)

Type woning: Thuiswonend

Bank:ING
Totale buffer:10K

Aan het sparen voor een huisje! :)

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 03-04 12:22
Quote en reactie verwijderd. Volgende keer graag een TR indienen ipv reageren.

[Voor 86% gewijzigd door Ardana op 02-05-2019 19:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kuusj schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:47:
[...]

[...]

Ik moet die neiging echt eens van me af schudden :+ Verbeterpuntje zullen we maar zeggen haha.
Dit, het triggert ook reacties die jou dan weer triggeren. ;)

Ja natuurlijk de makkelijke 800 lenen 'komt wel goed joh' terwijl het niet nodig is maar ook 10k naast je studie sparen per jaar op je 18e is ook niet gemiddeld. En dat is niet alleen omdat mensen niet willen (je moet maar net in een mooi job-je rollen/kunnen, thuis kunnen blijven wonen, geen kostgeld hoeven te betalen etc.)

Het is sowieso altijd een gevaar je eigen situatie als 'standaard' te zien, op allerlei manieren. En nee dat betekend niet dat je je best niet doet en het allemaal maar in je schoot geworpen werdt. Je mag er gerust best wel trots op zijn hoor. Het is alleen niet zo zwart wit, dat weet je vast, je lijkt me een slimme vent, maar komt een soms zo over. :Y)

• Kuusj

Kuusj

GoldenSample schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:54:
[...]

Dit, het triggert ook reacties die jou dan weer triggeren. ;)

Ja natuurlijk de makkelijke 800 lenen 'komt wel goed joh' terwijl het niet nodig is maar ook 10k naast je studie sparen per jaar op je 18e is ook niet gemiddeld. En dat is niet alleen omdat mensen niet willen (je moet maar net in een mooi job-je rollen/kunnen, thuis kunnen blijven wonen, geen kostgeld hoeven te betalen etc.)

Het is sowieso altijd een gevaar je eigen situatie als 'standaard' te zien, op allerlei manieren. En nee dat betekend niet dat je je best niet doet en het allemaal maar in je schoot geworpen werdt. Je mag er gerust best wel trots op zijn hoor. Het is alleen niet zo zwart wit, dat weet je vast, je lijkt me een slimme vent, maar komt een soms zo over. :Y)
Ja goed, daar ben ik het wel mee eens. Ik ben net zoals iedereen op deze aardkloot iemand met gebreken waar ik ook actief aan probeer te werken. Het is af en toe moeilijk een balans te vinden in zwaar 'verdeelde' onderwerpen als geld. Waar mag je trots op zijn, en waar kun je beter je mond over houden? Ja ik ben trots op wat ik tot dusver bereikt heb, maar weet inderdaad dat de kans er niet voor iedereen is. Als ik een wereld kon maken waar dat wel mogelijk was, zou ik de eerste zijn die het deed _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:10

Arfman

Drome!

Zie het zo: je had die kans om het zo aan te pakken en die heb je ten volle benut. Goed gedaan! Helaas (?) is deze manier niet voor iedereen weggelegd, het is inderdaad ook goed om je dat te beseffen.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die niet in verzekeringen gelooft. Hij doet het barre minimum wat verplicht is, de rest spaart hij zelf en dat scheelt hem veel geld. Ik krijg het hem echter niet aan het verstand gepeuterd dat niet iedereen 100% gezond is en maandelijks honderden euro's opzij kan leggen om de risico's af te dekken....

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:08
Het is imo wel een beetje een vervelend terugkerend onderwerp hier. Elke keer als er een jong iemand / student hier komt met een mooie buffer, moet er verteld worden hoeveel geluk diegene heeft gehad. En natuurlijk, niet iedereen heeft de kansen gehad om dat op te bouwen, maar dat had hij ook nooit beweerd. Daarnaast is het simpelweg zo dat heel veel studenten heel veel meer hadden kunnen hebben als ze niet de handel opzuipten.

Overigens zijn meeste verzekeringen die echt belangrijk zijn in Nederland wel verplicht. Het lijkt dat je het over een zorgverzekering hebt, maar als je het minimum verzekert daarbij gaat het echt niet over maandelijks honderden euro's opzij leggen om risico's af te dekken. Het gaat om een €50 maandelijks dan, waarbij de helft je terug krijgt door lagere premies. Ruim €20 per maand is toch wat anders dan honderden euro's per maand. En natuurlijk, dat is geen optie voor iedereen, maar wel voor velen (anders was ons stelsel allang ingestort, de meeste mensen zijn simpelweg gezond).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onnodig en off-topic.

[Voor 81% gewijzigd door Ardana op 03-05-2019 09:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
President schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:12:
Members only:
Ik merk wel nu met een tweede kind en een extra dag opvang voor de eerste, dat het geld er sneller uitloopt. We zijn nu maar begonnen met weer wat beter op onze centen letten, ik wil toch wel minimaal 15.000,- elk jaar bij de spaarrekening kunnen storten of op de hypotheek aflossen.

De reden voor het aanhouden van een te grote buffer is 'simpel'; we willen verhuizen als we een huis kunnen vinden dat aan ons budget en onze wensen voldoet. Dan is spaargeld verstandiger dan aandelen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 03-04 18:17
Tsurany schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:21:
[...]

Dat valt ook wel mee denk ik. Ik was thuiswonend maar betaalde € 300 kostgeld aan mijn ouders, maar ik heb gewoon goed kunnen sparen (en incl. collegegeld, boeken, noem het maar op zelf betaald).

Zorgtoeslag was ca. 70 euro, studiefinanciering 80 euro. Als ik op kamers zou gaan had ik geen €300 kostgeld betaald en zou ik een standaard uitwonende beurs krijgen à € 280 euro. Dus als ik voor € 350 een kamertje had kunnen vinden zou ik nog € 150 voor boodschappen overhouden en zou er netto niets veranderen tussen thuiswonen en op kamers.

Dat staat dan nog even los van het opbouwen van een buffer of kunnen sparen. Mijn buffer was ook goed, had nog zelf 2 rijbewijzen gehaald en een motor gekocht. Ik kon minimaal 100 uur per maand werken naast de studie, volgens mij is dat ook niet bizar veel. Ik verlang in ieder geval nog regelmatig terug naar de tijd van doordeweeks een dag kunnen uitslapen, een paar college-uurtjes hebben, lekker werken wanneer het uitkomt en óók gewoon nog vol gas kunnen gamen of op een donderdag te gaan stappen.

En denk wel, als je een 'lousy' €200 per maand opzij kan zetten tijdens je studie is dat ook al bijna €10k na 4 jaar. Ik had zelf ongeveer €15k en voelde mij nou niet echt bepaald rijk (die verdampen direct aan k.k. bij je eerste huis).

[Voor 13% gewijzigd door Divak op 03-05-2019 11:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
@Divak ik weet niet wat er allemaal in je kostgeld zat maar als ik even naar mijn situatie keek betaalden mijn ouders alles voor mij inclusief zorgverzekering, collegegeld, rijbewijs, brandstof voor het weekend,... puur om mij een opstapje te geven in het leven. Studiefinanciering en zorgtoeslag gingen gewoon mijn eigen portemonnee in. Daarnaast nog twee jaar thuis blijven wonen terwijl ik aan het werk was dus ik kon met een grote zak geld een huis gaan kopen.

Dat heeft mij gigantisch geholpen en in een zeer goede startpositie gebracht. Maar ik realiseer me wel dat dit zeker niet voor iedereen mogelijk is en dat ik echt geluk gehad heb dat mijn ouders dit konden en wilden.

De hulp die ouders kunnen leveren is vaak veel groter dan wat je zelf bij elkaar kan werken, zeker als je een intensieve studie volgt. En daar is helemaal niks mis mee maar het is wel belangrijk om je te realiseren dat het simpelweg niet vanzelfsprekend is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:42:
@Divak ik weet niet wat er allemaal in je kostgeld zat maar als ik even naar mijn situatie keek betaalden mijn ouders alles voor mij inclusief zorgverzekering, collegegeld, rijbewijs, brandstof voor het weekend,... puur om mij een opstapje te geven in het leven. Studiefinanciering en zorgtoeslag gingen gewoon mijn eigen portemonnee in.
sorry, maar alles aan mijn ouders laten betalen? dat zou niet passen bij mijn karakter. prima dat jij ermee kan leven :)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Hamazaki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:44:
[...]

sorry, maar alles aan mijn ouders laten betalen? dat zou niet passen bij mijn karakter. prima dat jij ermee kan leven :)
In de ondertoon zit een waardeoordeel over mijn karakter die je niet uit durft te spreken, jammer. Daarnaast ken je de situatie niet en ken je mij en mijn ouders niet maar je staat wel klaar om direct een oordeel te vellen, ook erg jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Divak
@Tsurany Jouw situatie is dan gunstiger, maar ik betaalde mijn eigen collegegeld, boeken, toebehoren, zorgverzekering, motorkosten, brandstof, kleding. Het kostgeld was 'gewoon' de bijdrage voor het huishouden zonder dat er iets specifieks bij in zat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hamazaki
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:53:
[...]

In de ondertoon zit een waardeoordeel over mijn karakter die je niet uit durft te spreken, jammer. Daarnaast ken je de situatie niet en ken je mij en mijn ouders niet maar je staat wel klaar om direct een oordeel te vellen, ook erg jammer.
was niet zo bedoeld, maar ik kon er niks anders maken na deze quote:
Tsurany schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:42:
@Divak ik weet niet wat er allemaal in je kostgeld zat maar als ik even naar mijn situatie keek betaalden mijn ouders alles voor mij inclusief zorgverzekering, collegegeld, rijbewijs, brandstof voor het weekend,... puur om mij een opstapje te geven in het leven

[Voor 6% gewijzigd door Hamazaki op 03-05-2019 12:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Members only:

Een buffer slinkt snel als je gaat verhuizen van een benedenwoning naar compleet eengezinswoning. Want ik heb in eens 2x zoveel ruimte tot mijn beschikking dan voorheen. En je wilt weleens een andere inrichting dus ik heb veel spullen die ik sinds mijn op kamers gaan tijd al had weggedaan. In aanloop naar de belastingteruggaaf die maandag op de rekening bijgeschreven gaat worden heb ik mijn meubels een upgrade gegeven. Tien dagen op vakantie naar Schotland was geweldig maar ook niet echt bevorderend voor mijn buffer :P

Ondanks een toename qua huur (1,5x zoveel als voor de verhuizing maar ik krijg er 2x zoveel woonoppervlakte voor terug) en wegvallen van huur en zorgtoeslag valt er nog genoeg te sparen. Dus die vakantie naar Schotland heb ik in een maandje terugverdiend/goedgemaakt qua spaarvermogen. Op naar de 20k aan het einde van het jaar. Zodra ik de 15k weer passeer overweeg ik nu wel om wat opzij te zetten voor crypto en/of beleggingsfondsen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:10

Arfman

Drome!

Sissors schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:47:
Overigens zijn meeste verzekeringen die echt belangrijk zijn in Nederland wel verplicht. Het lijkt dat je het over een zorgverzekering hebt, maar als je het minimum verzekert daarbij gaat het echt niet over maandelijks honderden euro's opzij leggen om risico's af te dekken. Het gaat om een €50 maandelijks dan, waarbij de helft je terug krijgt door lagere premies. Ruim €20 per maand is toch wat anders dan honderden euro's per maand. En natuurlijk, dat is geen optie voor iedereen, maar wel voor velen (anders was ons stelsel allang ingestort, de meeste mensen zijn simpelweg gezond).
Ik heb het dan over maximaal eigen risico bij de zorgverzekering, geen enkel aanvullend pakket, motor + auto alleen WA verzekerd (ondanks vrij hoge dagwaarde), enzovoort. Dat tikt in de maand lekker aan hoor. Geen honderden euro's natuurlijk maar dat was meer om aan te geven dat hij sowieso veel kan sparen en daardoor dus ook in een heel andere positie zit dan bijvoorbeeld iemand die een slechte gezondheid heeft, daardoor niet of minder kan werken en in januari al door z'n eigen risico heen is geblazen.
Hamazaki schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:05:
[...]

was niet zo bedoeld, maar ik kon er niks anders maken na deze quote:

(opstapje in het leven)
[...]
Wat is daar mis mee? Dat is imo de perfecte beschrijving van wat ouders voor je zouden kunnen doen mits de situatie het toestaat. Toen ik uit huis ging had ik een flinke zak spaargeld doordat ik geen kostgeld hoefde te betalen en al wel een aantal jaren fulltime werkte. Ik heb daardoor mijn eerste flatje met lage hypotheek kunnen kopen, volledig kunnen opknappen en meubileren en na 3 jaar met flinke winst weer kunnen verkopen. Dat geld is weer naar een nieuwbouwhuis gegaan waar ik nu samen woon.

Dan heb je een heel andere start in het leven kan ik je vertellen. Die goede start (waar ik mijn ouders enorm dankbaar voor ben) heeft een soort sneeuwbaleffect gecreëerd waardoor we er nu prima bijzitten. Ik ben dan ook zeker van plan om mijn dochter zo'n zelfde start te geven als blijkt dat ze verantwoordelijkheidsgevoel heeft, en daar lijkt het nu wel op. Sterker nog, we hebben al een mooi bedrag voor haar gespaard.

[Voor 32% gewijzigd door Arfman op 03-05-2019 12:23]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb het dan over maximaal eigen risico bij de zorgverzekering, geen enkel aanvullend pakket, motor + auto alleen WA verzekerd (ondanks vrij hoge dagwaarde), enzovoort. Dat tikt in de maand lekker aan hoor. Geen honderden euro's natuurlijk maar dat was meer om aan te geven dat hij sowieso veel kan sparen en daardoor dus ook in een heel andere positie zit dan bijvoorbeeld iemand die een slechte gezondheid heeft, daardoor niet of minder kan werken en in januari al door z'n eigen risico heen is geblazen.
Ik val er tussen in. Kan flink sparen, zit op 45% SR tov mijn inkomen, toen ik nog een auto had enkel WA idd. Qua zorg enkel basisverzekering, wel 385 ER want die heb ik er in januari al doorheen gejaagd. Verder een vdsl abbo van 30 euro, mobiel 15, niet enorm veel kwijt aan boodschappen (150) dus ik probeer mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden. Voor de verhuizing zat ik zelfs op 55% SR, maar na 9 jaar had ik het wel gezien in een verkapt twee kamer appartement. Dus 10% van mijn spaarvermogen kwijt geraakt om 2x zoveel woongenot te krijgen. Zonnepanelen op het dak, dus stroomverbruik is 0, ik ga flink terugleveren en alleen voor gasverbruik betalen. Nog steeds geen auto nodig, dus geen wegenbelasting, dure verzekering, kans op boetes of achterstallig onderhoud. Kan in de stad alles op de fiets af en naar het werk prima met OV welke 100% vergoed wordt.

En als het goed is gaat mijn inkomen vanaf nu nog enkel toenemen, terwijl de vaste lasten dat niet direct zullen doen. Dus nog meer sparen :7
Arfman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:19:

[...]

Wat is daar mis mee? Dat is imo de perfecte beschrijving van wat ouders voor je zouden kunnen doen mits de situatie het toestaat.
Ik heb die mazzel niet gehad. Het was geen onwil vanuit mijn ouders, want ze hadden het echt wel gewild. Maarja soms loopt het zo in het leven. Ik moest op kamers of mee emigreren met mijn ouders op mijn 18e. En hoewel het aanlokkelijk klonk op mijn 18e, besloot ik zoals ieder ander in mijn omgeving op kamers te gaan. Enkel collegegeld kreeg ik vergoed, de rest mocht ik zelf zien te betalen. Rijbewijs kreeg ik niet, die heb ik bij elkaar gesprokkeld nav mijn stagevergoeding. Dus ik heb verre van een springplank gekregen van mijn ouders om makkelijk aan het leven te beginnen. Maar ik neem het ze niet kwalijk. Mij staat straks een flinke erfenis te wachten. Tuurlijk heb ik liever die springplank want heb je nu meer aan. En zodra die erfenis in zicht komt heb ik het als ik het goed doe niet meer nodig. Maarja..

[Voor 24% gewijzigd door Joosie200 op 03-05-2019 12:30]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Divak
Als je weet dat je niet standaard (chronisch of andere reden) je eigen risico opmaakt heb je binnen 2 jaar de zorgverzekering er al 'uit'.

Anderzorg: € 85 (€385 eigen risico)
Anderzorg: € 108 (€885 eigen risico)

En pas boven rekeningen van €385 zie je het verschil. Veel mensen staan er ook niet bij stil dat áls je dan een jaartje bijv. €300 moet betalen, dat het alsnog niets uitmaakt. Dan is de schade bij beide verzekeringen even groot. Veel mensen maken dat rekensommetje niet en denken dat je een hoog eigen risico altijd duurder is zodra je iets moet bijbetalen.

Maargoed, als iedereen dat rekensommetje zou maken betekent het alleen maar dat de premie omhoog gaat ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:39
Divak schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:31:
En pas boven rekeningen van €385 zie je het verschil.
Sterker nog, pas bij rekeningen boven de €635* was het pas voordeliger om geen extra eigen risico te doen. :P

*Uitgaande van €250 korting voor €500 extra eigen risico

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sissors schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:47:
Het is imo wel een beetje een vervelend terugkerend onderwerp hier. Elke keer als er een jong iemand / student hier komt met een mooie buffer, moet er verteld worden hoeveel geluk diegene heeft gehad. En natuurlijk, niet iedereen heeft de kansen gehad om dat op te bouwen, maar dat had hij ook nooit beweerd. Daarnaast is het simpelweg zo dat heel veel studenten heel veel meer hadden kunnen hebben als ze niet de handel opzuipten.
Echt waar heb je het over, als je goed leest is het de vanzelfsprekendheid in de opsomming, alsof iedereen eenvoudig het zelfde kan doen die wat stoort. Niet of iemand wel of niet veel centjes zou hebben en zou opscheppen in die categorie zou ik dan wel heel hypocriet zijn, mijn cash buffer is voor mijn leeftijd enorm en ik post best vaak in het 'wat verdient de Tweaker/ICT-er topic' met een inkomen dat meer dan 2x modaal is terwijl ik nog geen dertig ben.

Wat de Amerikanen een 1-upper noemen, als iemand zegt dat het niet voor iedereen zo logisch is want: ... Dan komt er elke keer weer iemand die met een uitzondering laat zien dat het toch wel kan (ik bedoel met veel studies moet je echt mazzel hebben met een baan op eigen niveau, in het weekend/te plannen rond je studie etc.). En nee dat zegt niets over of het wel of geen goeie prestatie is etc. Maar veel of weinig mazzel heeft iedereen nodig, ook ik, 2x modaal inkomen en dik meer dan een ton op de bank heb voor dingen hard gewerkt maar ook gewoon mazzel gehad. Period.

Het is geen wedstrijd wie het meeste of minste hulp van zij. Ouders, broer, oom, buurman, Donald Duck kreeg en wie het meeste of minste buffer heeft en wie er allemaal wel of niet het beste is. Het gaat om hoeveel, hoezo überhaupt hoe en wat. Het projecteren van je eigen situatie op anderen is heel normaal echter is het ook heel normaal om te vergeten dat je eigen situatie waarschijnlijk niet zo normaal is voor anderen. Simpelweg omdat je geen invloed hebt op alle omgevingsfactoren terwijl die wel grote invloed kunnen hebben op je financiële situatie/buffer.

[Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 03-05-2019 16:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:44
Members only:

Tijdens mijn studie toch een aardige schuld bij DUO opgebouwd. Mijn totale package bij mijn eerste werkgever wordt ~ 50-55k (afhankelijk van bonus) dus ruimte genoeg om door te kunnen sparen. Krijg hier ook een auto, dus gelukkig ook niet nodig om deze binnenkort aan te schaffen.

Mijn vriendin moet nog 2 jaar naar school waarna we het liefste samen een huis zouden willen kopen. Zou het verstandig zijn deze schuld met mijn buffer direct na afstuderen af te lossen? En hoeveel spaargeld zou aanwezig moeten zijn voor het kopen van een eerste woning?

Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg om hiervoor al een afspraak met een adviseur oid te plannen.

[Voor 4% gewijzigd door Cas op 03-05-2019 16:25. Reden: tekstueel]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Studieschuld telt meestal dubbel mee in de berekeningen voor maximaal te lenen. Dus die
Members only:
telt dan dubbel tegen je. Hangt een beetje af of je vriendin ook een studieschuld heeft, maar dan gaat het hard tegen je werken.

Reken qua eigen inbreng op 10% van de kosten van een woning. Plus zeker 10-20k aan additionele kosten. Dus als je die studieschuld in die 2 jaar weg weet te werken lijk je wel een aardig potje te hebben staan om serieus de huizenmarkt op te gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-04 20:37
@Cas Rente op je bankrekening is te verwaarlozen, wat is de rente op je studielening en wanneer gaat die lopen? Als je een deel van die buffer geinvesteerd had zitten had dat de rente op je DUO lening kunnen balanceren (of bij meer inkomsten zelfs voordelig geweest) maar als je alleen maar rente aan het betalen bent en het geld kan missen; aflossen die hap. Studielening telt ook mee bij het kopen van je huis (in negatieve zin) en met een redelijk salaris en geen of weinig vaste lasten heb je dat bedrag zo weer bij elkaar gespaard.

Ik hou zelf (HBO-ICT, 32jr, huis+vrouw) een buffer van 20k aan (en mijn vrouw ook), alles wat daarboven zit moet passief inkomen opbrengen, al was het alleen maar om de vermogensbelasting te compenseren. We hebben twee jaar terug ons huis gekocht (nieuwbouw) en hebben naast de hypotheeksom nog zo'n 40k opgemaakt (keuken, tuin, lampen, raamdecoratie, wat nieuw meubilair) wat uit het spaar/investeringsbudget van dat jaar is gekomen, buffer is intact gebleven.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 30-03 10:14
Ik doe het (lekkah) enorm slecht. Ben 21, bij ouders inwonend, en heb zo'n 2k buffer.
Dure hobby's, zoals een oude bmw 6 cilinder rijden.
Ik ben meer van het motto, genieten nu het nog "makkelijk" kan.
Buiten dat, heb ik geen schulden, buiten een telefoonabonnementje van rond de 200 euries.

[Voor 18% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 03-05-2019 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:44
Barrycade schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:36:
Studieschuld telt meestal dubbel mee in de berekeningen voor maximaal te lenen. Dus die
Members only:
telt dan dubbel tegen je. Hangt een beetje af of je vriendin ook een studieschuld heeft, maar dan gaat het hard tegen je werken.

Reken qua eigen inbreng op 10% van de kosten van een woning. Plus zeker 10-20k aan additionele kosten. Dus als je die studieschuld in die 2 jaar weg weet te werken lijk je wel een aardig potje te hebben staan om serieus de huizenmarkt op te gaan.
Mijn vriendin heeft gelukkig geen studieschuld. Ik zou na mijn studie dus mogelijk het beste mijn buffer kunnen gebruiken om in één keer mijn studieschuld af te lossen en ongeveer
Members only:
over te houden en daarop door te sparen.
Tassadar32 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:37:
@Cas Rente op je bankrekening is te verwaarlozen, wat is de rente op je studielening en wanneer gaat die lopen? Als je een deel van die buffer geinvesteerd had zitten had dat de rente op je DUO lening kunnen balanceren (of bij meer inkomsten zelfs voordelig geweest) maar als je alleen maar rente aan het betalen bent en het geld kan missen; aflossen die hap. Studielening telt ook mee bij het kopen van je huis (in negatieve zin) en met een redelijk salaris en geen of weinig vaste lasten heb je dat bedrag zo weer bij elkaar gespaard.

Ik hou zelf (HBO-ICT, 32jr, huis+vrouw) een buffer van 20k aan (en mijn vrouw ook), alles wat daarboven zit moet passief inkomen opbrengen, al was het alleen maar om de vermogensbelasting te compenseren. We hebben twee jaar terug ons huis gekocht (nieuwbouw) en hebben naast de hypotheeksom nog zo'n 40k opgemaakt (keuken, tuin, lampen, raamdecoratie, wat nieuw meubilair) wat uit het spaar/investeringsbudget van dat jaar is gekomen, buffer is intact gebleven.
Rente over de studielening is voor 2019 0% en staat voor 5 jaar vast. Deze start op 1 januari 2022 maar tijdens deze zogenoemde aanloopfase is er wel de mogelijkheid het volledige bedrag af te lossen en ervan af te zijn.

Dat heeft persoonlijk ook mijn voorkeur en vooral als voor een hypotheek mogelijk een verdubbeling van deze schuld in mindering op een maximale hypotheek zou worden gebracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 19:06

Metro2002

Mind explorer

234FaTaLiTy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:38:
telefoonabonnementje van rond de 200 euries.
Whut? Heb je een gouden iphone ofzo :P?

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:39
Metro2002 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:41:
De schuld is €200.. Daar krijg je geen gouden iPhone voor. ;)

@hieronder: Er staat toch nergens per maand? :P

[Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 03-05-2019 19:28]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:02
SmiGueL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:44:
[...]

De schuld is €200.. Daar krijg je geen gouden iPhone voor. ;)
Dat staat er niet, er staat een abonnement van rond de 200 euro, als dat per maand is dan moet het wel een puur gouden iPhone zijn ;-)

 iPad Pro 12.9 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 30-03 10:14
Metro2002 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:41:
[...]

Hahaha nee, ik bedoelde niet per maand, ik bedoelde in totaal iets van 200. Dus paar euries per maand :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-04 19:52

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Cas schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:49:
[...]

Mijn vriendin heeft gelukkig geen studieschuld. Ik zou na mijn studie dus mogelijk het beste mijn buffer kunnen gebruiken om in één keer mijn studieschuld af te lossen en ongeveer
Members only:
over te houden en daarop door te sparen.

[...]

Rente over de studielening is voor 2019 0% en staat voor 5 jaar vast. Deze start op 1 januari 2022 maar tijdens deze zogenoemde aanloopfase is er wel de mogelijkheid het volledige bedrag af te lossen en ervan af te zijn.

Dat heeft persoonlijk ook mijn voorkeur en vooral als voor een hypotheek mogelijk een verdubbeling van deze schuld in mindering op een maximale hypotheek zou worden gebracht.
zolang de rente 0% is geen cent aflossen.

Als je straks een huis wil kopen kan je dan beter een lagere ltv nemen of als de bank het wel eist op dat moment direct aflossen. Tijdens het kopen van ons huis was er een studieschuld van 2 maal jouw bedrag hierzo ( bij mijn vriendin bedoel ik dan) maar gezien de buffer en het inkomen die we hadden is het er geen moment over gegaan

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

CaLeX schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:10:
[...]
zolang de rente 0% is geen cent aflossen.

Als je straks een huis wil kopen kan je dan beter een lagere ltv nemen of als de bank het wel eist op dat moment direct aflossen. Tijdens het kopen van ons huis was er een studieschuld van 2 maal jouw bedrag hierzo ( bij mijn vriendin bedoel ik dan) maar gezien de buffer en het inkomen die we hadden is het er geen moment over gegaan
Geen moment over gehad omdat je het niet gemeld hebt? Of nadat je het meldde was het geen probleem?

Zelfde uitkomst maar versie 1 kan problematisch zijn want banken vragen momenteel naar DUO uitdraaitjes (begrijp ik uit het hypotheek forum)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Barrycade schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Geen moment over gehad omdat je het niet gemeld hebt? Of nadat je het meldde was het geen probleem?

Zelfde uitkomst maar versie 1 kan problematisch zijn want banken vragen momenteel naar DUO uitdraaitjes (begrijp ik uit het hypotheek forum)
Tja zolang je netjes je hypotheekrente en eventueel aflossing betaalt zal de hypotheekverstrekker weinig moeite erin steken denk ik :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 07:58
Als je nu al 55k gaat verdienen en je vriendin ook fulltime gaat werken met een modaal salaris, dan zorgt die 16k studieschuld dat je i.p.v. van 482k hypotheek, 450k hypotheek kan krijgen.

Zo’n groot verschil maakt dat dus niet. Wij zaten in hetzelfde schuitje en wij hebben allebei onze studieschuld niet afgelost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:17:
[...]

Tja zolang je netjes je hypotheekrente en eventueel aflossing betaalt zal de hypotheekverstrekker weinig moeite erin steken denk ik :).
Precies, zodra die hyptoheek binnen is boeit het de bank allemaal niks meer. Dan kan je opeens je baan opzeggen en schulden maken tot en met.

Pas als je je termijnen niet meer betaald hoor je ze weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-04 19:52

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Barrycade schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:45:
[...]

We hebben het gewoon gemeld.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• henkyyyyyyy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03:20
Members only:

Voor mijn gevoel een aardige buffer en/of spaargeld.
Er is alleen 1 dingetje, ik geef bijna niks van dat geld uit...... 8)7
Ik wil graag veel geld achter de hand hebben en dat heeft te maken met een jeugd waarbij vaak de deurwaarders bij mijn ouders aan de deur stonden.

Ik heb dus ook geen spaardoelen. Ik zit vaak te denken aan een nieuwe game pc, maar altijd denk ik dan achteraf, laat maat zitten heb voldoende consoles dus wat ga je er verder mee doen.

Vakanties betalen we van ons vakantiegeld en ook weekendjes weg van onze "gewone" betaalrekening.
Als dalijk de PlayStation 5 er komt, zal ik die vast wel gaan kopen en dat was het dan wel weer.

Vaak ben ik bang dat ik ontslagen word, waar totaal geen enkele aanleiding toe is, maar dat blijft maar door mijn hoofd spoken. Ook al zou dat zo zijn dan zijn er genoeg vrienden in de ICT die zo een baan voor mij hebben. Ook werkt mijn vriendin 4 dagen in de week, waarbij we onze vaste lasten voor 80 % zouden kunnen betalen, mocht ik geen werk meer hebben.

Tldr:

Naar mijn gevoel best een grote buffer, wordt eigenlijk alleen maar meer. Niks durven uit te geven door verleden. Vaak heel frustrerend aan de ene kant aan de andere kant heb ik ook niet iets wat ik SUPER graag wil hebben.
Volgens mij is het niet gezond om geen geld te durven uit te geven, maar heb ook geen idee hoe daar vanaf te komen.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• rnark
  • Registratie: november 2009
henkyyyyyyy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:12:
***members only***

Ik wil graag veel geld achter de hand hebben en dat heeft te maken met een jeugd waarbij vaak de deurwaarders bij mijn ouders aan de deur stonden.

Ik heb dus ook geen spaardoelen. Ik zit vaak te denken aan een nieuwe game pc, maar altijd denk ik dan achteraf, laat maat zitten heb voldoende consoles dus wat ga je er verder mee doen.

Vakanties betalen we van ons vakantiegeld en ook weekendjes weg van onze "gewone" betaalrekening.
Als dalijk de PlayStation 5 er komt, zal ik die vast wel gaan kopen en dat was het dan wel weer.

Vaak ben ik bang dat ik ontslagen word, waar totaal geen enkele aanleiding toe is, maar dat blijft maar door mijn hoofd spoken. Ook al zou dat zo zijn dan zijn er genoeg vrienden in de ICT die zo een baan voor mij hebben. Ook werkt mijn vriendin 4 dagen in de week, waarbij we onze vaste lasten voor 80 % zouden kunnen betalen, mocht ik geen werk meer hebben.

Tldr:

Naar mijn gevoel best een grote buffer, wordt eigenlijk alleen maar meer. Niks durven uit te geven door verleden. Vaak heel frustrerend aan de ene kant aan de andere kant heb ik ook niet iets wat ik SUPER graag wil hebben.
Volgens mij is het niet gezond om geen geld te durven uit te geven, maar heb ook geen idee hoe daar vanaf te komen.
Het probleem is volgens mij niet zo groot als dat je zelf denkt. Jullie gaan op vakantie, weekendjes weg en je gaat de PS5 'gewoon' kopen. Volgens mij ben je gewoon een tevreden mens? Je bent niet verplicht om je geld uit te geven hè ;)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
@henkyyyyyyy heerlijk toch, lekker met beide beentjes op de grond :)
Dat je (spaar)geld hebt, betekend niet dat je het uit moet geven. En zoals @rnark ook al zegt, jullie gaan lekker op vakantie, weekendjes weg en je koopt "gewoon" een ps5 als die uit komt.

Liever tevreden zijn met wat je hebt, dan je diep in de schulden werken om te hebben wat je eigenlijk niet kan betalen. Wellicht leuk voor de buitenwereld (want die ziet je banksaldo niet), maar ik ruil dan toch liever met jou ;-)

• henkyyyyyyy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03:20
rnark schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:16:
[...]
Het probleem is volgens mij niet zo groot als dat je zelf denkt. Jullie gaan op vakantie, weekendjes weg en je gaat de PS5 'gewoon' kopen. Volgens mij ben je gewoon een tevreden mens? Je bent niet verplicht om je geld uit te geven hè ;)
BastaRhymez schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:20:

@henkyyyyyyy heerlijk toch, lekker met beide beentjes op de grond :)
Dat je (spaar)geld hebt, betekend niet dat je het uit moet geven. En zoals @rnark ook al zegt, jullie gaan lekker op vakantie, weekendjes weg en je koopt "gewoon" een ps5 als die uit komt.

Liever tevreden zijn met wat je hebt, dan je diep in de schulden werken om te hebben wat je eigenlijk niet kan betalen. Wellicht leuk voor de buitenwereld (want die ziet je banksaldo niet), maar ik ruil dan toch liever met jou ;-)
Tja als je het inderdaad zo zegt is het eigenlijk misschien wel niet zo heel groot probleem :+
Ik ben inderdaad tevreden met wat ik heb en dat heb ik ook met mijn werk al 20 jaar bij dezelfde werkgever waarbij ik ergens anders veel meer zou kunnen verdienen. Maar ik zit daar wel op mijn plek zo.
Ik zal wel weer een probleem maken van iets wat geen probleem hoeft te zijn.
Dank jullie :)

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 16:01
***members only***

Tldr:

Herken mezelf hier wel in terug, ik spaar veel en heb soms "moeite" me geld uitgeven.

Gelukkig dwingt mijn vrouw me er soms toe, en achteraf moet ik zeggen dat ik er nooit spijt van heb. Het gaat dan wel echt om forse uitgaven; huis verbouwd, zonnepanelen etc. dus echt investeringen in het huis. Op het moment zelf doet het pijn, achteraf ben ik blij met de beslising :).

Members only: Voor mij is het verloop ongeveer zo gegaan

Voorlopig spaar ik weer even lekker door, de kinderen zijn nu nog klein maar wil alvast wel gaan beginnen aan een spaarpot voor studies etc. Wil ze het liefst zonder schulden de deur uit sturen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• pineapple
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-04 09:14
Members only:

Heb geen studieschuld, €46k hypotheek nog, dus heb het aardig voor elkaar denk ik voor iemand van mijn leeftijd.

• Hielko
  • Laatst online: 22:53
henkyyyyyyy schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:28:
[...]

[...]

Tja als je het inderdaad zo zegt is het eigenlijk misschien wel niet zo heel groot probleem :+
Ik ben inderdaad tevreden met wat ik heb en dat heb ik ook met mijn werk al 20 jaar bij dezelfde werkgever waarbij ik ergens anders veel meer zou kunnen verdienen. Maar ik zit daar wel op mijn plek zo.
Ik zal wel weer een probleem maken van iets wat geen probleem hoeft te zijn.
Dank jullie :)
Als je 40 bent dan is de hoeveelheid spaargeld die je hebt mijn inziens ook helemaal niet overdreven veel. Je zou misschien kunnen overwegen om een deel te beleggen of af te lossen op hypotheek oid, maar moet wel bij je passen. Het is in ieder geval niet alsof je een miljoen op de bank hebt staan en in kleding met gaten rondloopt.

• Flight777
  • Laatst online: 03-04 16:14
Members only:

[Voor 3% gewijzigd door Flight777 op 12-02-2020 13:09]

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Tijd voor een klein schopje, zie dat mijn vorige post alweer enigszins gedateerd is :+
Members only:

• Theo
  • Laatst online: 21:19

Theo

moederbord

***members only***

Tldr:

De grote buffer kan je ook iets brengen dat je wellicht niet direcht doorhebt. Het kan je rust geven. Je _moet_ namelijk niet werken voor je inkomen. Je hebt de luxe om een jaar zonder uitkering niet te werken. Of om een jaar eerder te stoppen. Of wellicht minder te gaan werken.

Met zo'n buffer die niet een specifiek doel heeft (bijv sparen voor nieuwe auto) werk je omdat je wil werken, niet omdat het keihard noodzakelijk is en je maandelijks het salaris nodig hebt. Je kan uiteraard niet gaan rentenieren, maar een jaar even geen inkomen is niet echt een probleem.

Met zo'n buffer is werken een keuze, en niet een harde verplichting. Het 'moeten' is uit het werk verdwenen. Wil je ontslag nemen? Dan kun je dat gewoon doen zonder financiële problemen.

Die gedachte is enorm veel waard; en die gedachte werkt alleen als je zo'n bedrag doelloos hebt staan :)
Wat koop je dus voor je buffer? Rust in je hoofd. je moet niet werken; het maakt werken een keuze.

7400 Wp op het dak

• celiorion
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 02-04 21:38
Members only:

[Voor 5% gewijzigd door Ardana op 12-02-2020 21:06]

• Dabbel
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 30-03 10:44
Je bent nog wat meer vergeten

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:29
celiorion schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:26:
Members only:

Zelf ben ik pas in 2016 echt begonnen met werken en tevens ook sparen. Eind 2016 een auto gekocht en weer verder gegaan met sparen. verder ben ik zelf wel aan het rondkijken naar een huisje.. Maar het valt niet mee op het moment. Plus wanneer heb je genoeg?

Kleine edit, was iets vergeten 8)7
Genoeg waarvoor ;). Met een buffer van 60k op dit moment zijn er meerdere opties te overwegen. Zowel voor wat betreft koop als huur. Om het in perspectief te plaatsen, op jouw leeftijd had ik met een buffer van ongeveer 5k een huurwoning. Een eerste woning zal toch onwaarschijnlijk je laatste zijn, gezinssamenstelling is er vermoedelijk nog niet naar, inkomen heeft nog veel groeipotentie, etc. Dus het financiële aspect zou ik niet direct de zoektocht naar een woning in de weg doen laten staan.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:42

Richh

HODL

@psychodude 60k klinkt als heel wat. Echter wie nu een woning koopt dient zelf de kosten koper te financieren, plus waarschijnlijk moet 'ie nog wat inboedel kopen en voor de zekerheid een klein beetje overhouden voor wanneer het tegenzit is nooit een slecht plan. Realistisch heb je dan zo'n 35k om in de woning te stoppen indien nodig.

Nu ben ik zo vrij geweest om in de postgeschiedenis van @celiorion te duiken en z'n salaris (mocht dat hetzelfde zijn nu) door te rekenen in een hypotheek, dan heeft 'ie uiteindelijk een budget van zo'n 160k.

In de huidige woningmarkt heb je dan een appartementje van 30 vierkante meter :+

Afhankelijk van hoe graag je uit huis wilt, staat het financiële aspect dan best wel in de weg. Zonde om nu al in te stappen terwijl er inderdaad nog veel potentie voor groei ligt in de toekomst.
Dan raad ik 'm toch meer aan om met z'n partner samen iets serieus en toekomstbestendigds te kopen wanneer de tijd daarvoor rijp is.

Het is jammer dat je in de huidige woningmarkt niet zoveel hebt aan enkele tienduizenden euro's spaargeld, want ik vind het best wel veelzeggend als je zoveel geld hebt kunnen sparen op die leeftijd. Dat is lovenswaardig en zou best beloond mogen worden, imho.

• psychodude
Richh schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:48:
@psychodude 60k klinkt als heel wat. Echter wie nu een woning koopt dient zelf de kosten koper te financieren, plus waarschijnlijk moet 'ie nog wat inboedel kopen en voor de zekerheid een klein beetje overhouden voor wanneer het tegenzit is nooit een slecht plan. Realistisch heb je dan zo'n 35k om in de woning te stoppen indien nodig.

Nu ben ik zo vrij geweest om in de postgeschiedenis van @celiorion te duiken en z'n salaris (mocht dat hetzelfde zijn nu) door te rekenen in een hypotheek, dan heeft 'ie uiteindelijk een budget van zo'n 160k.

In de huidige woningmarkt heb je dan een appartementje van 30 vierkante meter :+

Afhankelijk van hoe graag je uit huis wilt, staat het financiële aspect dan best wel in de weg. Zonde om nu al in te stappen terwijl er inderdaad nog veel potentie voor groei ligt in de toekomst.
Dan raad ik 'm toch meer aan om met z'n partner samen iets serieus en toekomstbestendigds te kopen wanneer de tijd daarvoor rijp is.

Het is jammer dat je in de huidige woningmarkt niet zoveel hebt aan enkele tienduizenden euro's spaargeld, want ik vind het best wel veelzeggend als je zoveel geld hebt kunnen sparen op die leeftijd. Dat is lovenswaardig en zou best beloond mogen worden, imho.
Is grotendeels natuurlijk afhankelijk van waar je woont en werkt. Maar voor nog geen 160k koop je waar ik woon een tussenwoning van circa 120 vierkante meter.

Maar je kunt er natuurlijk ook bewust voor kiezen om te huren. Natuurlijk, bij je ouders in huis verblijven (ga ik vanuit gezien er geen huur of wat dan ook betaald wordt) is voordelig. Maar in het kader van een relatie op die leeftijd zul je toch ook een stap willen gaan maken naar samenwonen.

En wat is dan toekomstbestendig. Een kleinere woning voor zijn twee is uiteraard ook redelijk toekomstbestendig indien je dit over een paar jaar weer verkoopt om binnen de woningmarkt zelf door te stappen naar een grotere woning. De kans dat je als starter op de huidige woningmarkt een woning koopt die geschikt zal blijken voor voor je verdere leven is uiteraard verwaarloosbaar klein. Dat is veelal op deze leeftijd gewoonweg niet te betalen in de meeste delen van dit land.

Verder hoeft de eerste inboedel natuurlijk helemaal niet duur te zijn. Hoef je binnen een eerste woning nu echt niet veel te investeren in randzaken als keuken en badkamer indien je weet dat je er voor een beperkte duur zult gaan wonen. Daarin kun je echt aanzienlijk besparen op de extra's die er anderszins bij komen te kijken.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 23:42

Richh

HODL

Hoewel offtopic:
psychodude schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:01:
Is grotendeels natuurlijk afhankelijk van waar je woont en werkt. Maar voor nog geen 160k koop je waar ik woon een tussenwoning van circa 120 vierkante meter.
Ben wel benieuwd waar je woont dan :+
In heel Nederland zijn er nog geen 90 woningen die aan die voorwaarden voldoen; letterlijk 0,01% van het totale aanbod. En dan moet je de 'bouwgrond only', duokoop, zorgwoningen en extreme kluswoningen er nog uit filteren.
Maar oke, eerlijk is eerlijk, in Emmen en Veendam zal het inderdaad lukken. Hij werkt in Brabant overigens.
Een kleinere woning voor zijn twee is uiteraard ook redelijk toekomstbestendig indien je dit over een paar jaar weer verkoopt om binnen de woningmarkt zelf door te stappen naar een grotere woning.
Dat was ook het plan van de twintigers die in 2007 een appartementje kochten. Die konden tot midden-dertig niet aan kinderen beginnen.

De woningmarkt groeit niet eeuwig door en deze tophoogte kan niet eeuwig vastgehouden blijven worden. Daar moet je als starter toch echt wel een klein beetje rekening mee houden imho.

Zeker als je het over een paar jaar samen durft te doen, zou ik echt niet al mijn spaargeld in een net iets te klein appartement drukken.

• RoasteR87
  • Laatst online: 02-04 21:26
RoasteR87 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:02:
***members only***

Momenteel zijn de buffers wat lager ivm investeringen in het onderhoud (vernieuwing totale boven verdieping, Gevelreiniging en impregnatie, nieuwe boeiboorden e.d.) en verduurzaming (alle kozijnen vervangen en zonnepanelen) van ons huis.

Hierna staat nog 1 grotere klus te wachten, de beneden verdieping en dan kunnen we gaan kijken naar aflossen van de hypotheek. Ik denk dat we al met al zo'n 70 a 80k in het huis gestoken hebben de afgelopen 2 jaar om het aangenaam en naar onze zin te krijgen.

Daarnaast is onze trouwe kleine auto vervangen voor een gezinswagen, die ook 10k van de buffer snoepte.

We proberen altijd een buffer van 10 a 15k aan te houden en met de surplus onze wensen te verwezelijken.

Beleggen heb ik geen verstand van, maar is misschien wel iets waar ik me in zou moeten verdiepen..
Update-tje:

De grote klus is daar: de totaal renovatie van beneden. Omdat we zo 1 2 3 het geld niet voor handen hadden om alles in een keer te kunnen financieren, hebben we besloten onze hypotheek op te hogen met een bouwdepot. Hiermee kunnen we nu de volledige renovatie mee bekostigen.

Echter proberen we wel zoveel mogelijk kleine zaken mee te pakken buiten het depot om, om eventueel ruimte te creeren voor een renovatie van de tuin of om de hypotheek wat te drukken.

Momenteel houden we de buffer zo rond de 10k. Maandelijks wordt deze met 1 a 1.5k gespekt, afhankelijk van de onvoorziene uitgaven.

Ben redelijk content met het geheel en voorzie ook dat we met de komende belastingteruggaaf en het vakantiegeld kunnen beginnen met het aflossen van de hoofd hypotheek, om deze vervolgens jaarlijks met een 5k + besparingen uit vorige inleggen te verminderen.

Dit gaat uiteraard alleen met extra's, de maandelijkse opbouw van de buffer blijft intact.

PVoutput

• psychodude
Richh schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:14:
Hoewel offtopic:

[...]

Ben wel benieuwd waar je woont dan :+

...

Maar oke, eerlijk is eerlijk, in Emmen en Veendam zal het inderdaad lukken. Hij werkt in Brabant overigens.
Op fietsafstand van Veendam :9.
Richh schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:14:Dat was ook het plan van de twintigers die in 2007 een appartementje kochten. Die konden tot midden-dertig niet aan kinderen beginnen.

De woningmarkt groeit niet eeuwig door en deze tophoogte kan niet eeuwig vastgehouden blijven worden. Daar moet je als starter toch echt wel een klein beetje rekening mee houden imho.

Zeker als je het over een paar jaar samen durft te doen, zou ik echt niet al mijn spaargeld in een net iets te klein appartement drukken.
De woningmarkt groeit zeker niet eeuwig door nee. Maar doorgaans stort ook niet een deel van de woningmarkt finaal in terwijl een ander door blijft groeien. De kans is dus redelijk dat ook al indien jij een woning zelfs met verlies verkoopt, ook de nieuwe woning die jij gaat kopen, in waarde achteruit gegaan zal zijn.

En daarnaast wat niet vergeten dient te worden is ook gewoonweg de sociale implicatie van thuis blijven wonen. Over een paar jaar samen durven te kopen. Is natuurlijk een ramp voor de gemiddelde relatie. Je zult uiteindelijk iets moeten / willen ondernemen hierin als koppel. Kopen is een optie, huren is een ander.

Voor wat betreft kopen zijn daar als koppel in Noord-Brabant ook echt wel opties, wel een trede duurder dan in Groningen, maar tussen 175 - 200k echt wel iets te vinden. En dat kan hij mogelijk alleen dan wel niet betalen, maar als gedeelde hypotheek zal dat zeer waarschijnlijk wel lukken. En ook dan heb je in Brabant echt meer dan 30 vierkante meter.

En kopen betekend nog altijd niet direct je gehele buffer verbrassen. Ik zou voor een eerste woning altijd terughoudend zijn met grote investeringen, zoals al eerder aangegeven. Voor minder dan 10k moet je klaar kunnen zijn, en in de praktijk kan dat ook indien je jezelf beperkt tot inboedel, een likje verf, etc. Uiteraard speelt natuurlijk enigszins mee hoelang de relatie al staande is. Maar dan zou ik op zijn minst huren gaan overwegen indien het koppel de stap tot kopen nog als te groot vind. Door blijven sparen tot je als koppel gezamenlijk als eerste woning een woning kunt kopen waarin je echt voor de lange termijn in wilt gaan is nauwelijks haalbaar en de vraag is bovendien ook hoe realistisch een dusdanig grote financiële aankoop is indien je nog in geen enkele andere vorm hebt samengewoond.

• Ataturk
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-04 15:01
Members only:
neen

Was even schrikken toen ik einde van het jaar plots belastingen, rekeningen kreeg van over de 6k. Maar heb het snel kunnen recupereren. Sinds mei 19 heb ik een lening lopen en alleen wonen is een stuk kostelijker als bij de ouders in. Maar lukt wel nog steeds redelijk omdat ik 55-60k/jaar heb.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:17

Snake

Los Angeles, CA, USA

Members only:

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 03-04 18:07
Members only:

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:19
Members only:

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Nu online
Ik en mijn vrouw hebben op dit moment een Buffer van 7500 euro.
Ons huis is 275 duizend waard , onze hypotheek bedraagt 165 duizend euro.
Buffer gaat denk ik nu wel weer sneller groeien, ik had hier eerst ook al een vraag gedaan om een lening voor energiezuinig ons huis te maken, maar dat hoeft waarschijnlijk niet meer omdat zowel ik (andere baan ) en mijn vrouw (Opslag ) op dit moment meer gaan verdienen.
Op dit moment sparen wij een +-400 euro per maand, geen vetpot , wel genoeg om te sparen voor bepaalde dingen om te vervangen.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

Hielko schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Als je 40 bent dan is de hoeveelheid spaargeld die je hebt mijn inziens ook helemaal niet overdreven veel.
Vind je ? Het is echt ver boven het gemiddelde van Nederland.

Mijn stats:

Members only:

• Hielko
Metro2002 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Vind je ? Het is echt ver boven het gemiddelde van Nederland.

Mijn stats:

***members only***
Ja. En nee, dat is niet bovengemiddeld:
Gemiddeld heeft een Nederlands huishouden ongeveer 40.000 tot 45.000 euro spaargeld. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit is wel scheef verdeeld. Slechts 25 procent van de Nederlandse huishoudens heeft meer dan 39.000 euro spaargeld. 50 procent van de huishoudens heeft maximaal 11.000 tot 12.000 euro spaargeld. Nog eens 25 procent van de gezinnen heeft 3.000 euro of minder spaargeld.

• pirke
Gemiddeld en mediaan... Groot verschil

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

Met gemiddeld bedoel ik dus: meer dan de gemiddelde Nederlander ofwel de mediaan.

Niet het gemiddelde spaarsaldo wat gigantisch omhoog getrokken wordt door de rijkste paar procent en dus een gigantisch vertekend beeld geeft.

Je eigen stukje geeft het al aan. De user waar ik op reageerde heeft ruim het driedubbele van het spaarsaldo van wat 75% van de bevolking op de rekening heeft staan.

Dat noem ik bovengemiddeld veel ;)

[Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 13-02-2020 10:54]

• Hielko
Dan moet je schrijven boven modaal/mediaan veel, het is in ieder geval niet boven gemiddeld.

Afgezien van de semantiek, ook al is het meer dan wat 75% van de Nederlanders op de bankrekening heeft staan, dat maakt het niet direct veel. De meeste mensen hebben gewoon nauwelijks een financiële buffer en leven min of meer van loonbetaling tot loonbetaling.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

Hielko schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:00:
Dan moet je schrijven boven modaal/mediaan veel, het is in ieder geval niet boven gemiddeld.
Bovengemiddeld in mijn zin was bedoeld als: meer dan de gemiddelde Nederlander en dat klopt gewoon.
Jij bedoelt bovengemiddeld als in boven het gemiddelde spaarsaldo. Subtiel verschil ;)
Afgezien van de semantiek, ook al is het meer dan wat 75% van de Nederlanders op de bankrekening heeft staan, dat maakt het niet direct veel. De meeste mensen hebben gewoon nauwelijks een financiële buffer en leven min of meer van loonbetaling tot loonbetaling.
Dat is maar helemaal afhankelijk van je uitgavenpatroon. Ik heb bv ook geen enorme bak geld op de rekening staan maar door het versneld aflossen van de hypotheek zijn de maandlasten laag genoeg om met het geld op de spaarrekening bijna anderhalf jaar zonder inkomen te overleven.

[Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 13-02-2020 11:13]

• pirke
Members only:

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03-04 16:11
Members only:

Een scheiding is niet gratis, ik kon een aantal jaren geleden opnieuw beginnen met een huis onder water. Inmiddels in dat ingelopen en is het huis 320k waard en de hypotheek 250k. Met drie puberende kinderen weet je een ding zeker: je bankrekening loopt goed.... leeg.
Partner heeft een grotere buffer, mocht de nood echt aan de man zijn, kunnen we anderhalf jaar samen uitzingen. Mijn buffer wordt gebruikt voor investeringen (auto, huis, etc), de hare voor nood.

• Lasteraar
  • Laatst online: 03-04 12:17
+ O-)

[Voor 98% gewijzigd door Lasteraar op 13-02-2020 13:26]

• Echt niet.
  • Laatst online: 03-04 17:00

Echt niet.

Gewoon niet.

Members only:

• Joosie200
  • Niet online
Members only:

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Oef, dus nu wachten op de belastingteruggave dit jaar?
Ik zou het niet kunnen, ik wordt al zenuwachtig als de betaalrekening onder de 1000 euro saldo komt...

• pirke
Barrycade schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:28:
[...]

Ik zou het niet kunnen, ik wordt al zenuwachtig als de betaalrekening onder de 1000 euro saldo komt...
Doe dat maal 20 en daaronder wordt ik erg zenuwachtig :) Ik heb als freelancer ook geen vast inkomen, dat scheelt.

• Echt niet.
  • Laatst online: 03-04 17:00

Echt niet.

Gewoon niet.

@Barrycade Dat went wel :+
Uitgaven zijn behoorlijk stabiel en voorspelbaar. De 'buffer' wordt eigenlijk alleen soms gebruikt voor noodzakelijke dingen als benzine in afwachting op de uitbetaling van de kilometerdeclaraties. Daarnaast kan ik her en der wat bijbeunen.

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Een buffer is juist voor het moment dat je kies afbreekt of je ingehaald wordt door je rechter achterwiel...

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-04 20:23

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Members only:
Barrycade schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:28:
[...]
Ik niet, dat gebeurt iedere maand.
Maar daar staat wel een échte buffer tegenover. :) (Die ruim hoger is dan onze maximale roodstand.)

[Voor 32% gewijzigd door unezra op 13-02-2020 17:58]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Christoph
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Zet je cash bij Wealthfront cash account, Marcus of Amex savings account... allemaal rond 1.8% rente, BoA schiet niet op.

• Snake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:17

Snake

Los Angeles, CA, USA

Christoph schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Zet je cash bij Wealthfront cash account, Marcus of Amex savings account... allemaal rond 1.8% rente, BoA schiet niet op.
Je hebt gelijk, en ik was verkeerd. Checking is BofA, savings is Capital One: ANNUAL PERCENTAGE YIELD
1.70%

Ik ga kijken naar Wealthfront cash account.

Ik gebruik Capital One voor gratis checks, maar ik ben er niet mee getrouwd.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True