Dit probleem lost zich niet vanzelf op. Een lange format of een nieuwe harde schijf gebruiken is realistisch de enige oplossing. Maar voor je dat doet. Valt deze schijf nog onder de garantie? Als dat zo is formatteer hem dan nog niet. De leverancier zal de SMART van de schijf willen zien als bewijs.
offtopic:
Gezien de lange boottijd vermoed ik dat enkele Windows systeembestanden beschadigd zijn. Zo'n lange boottijd heb ik nog niet eerder gezien. Als Windows een slechte sector tegenkomt dan zal het proberen deze te lezen. Dan wordt je systeem 2 minuten onaanspreekbaar. Maar een boot van 1,5 uur is exceptioneel. Ik ben benieuwd of anderen hier nog iets aan toe te voegen hebben.
Op een oude schijf waar ik Windows Insider builds op draai ben ik eens een paar slechte sectoren kwijtgeraakt omdat bij updaten van Windows Insider heel veel systeembestanden worden overschreven. Je zou System File Checker kunnen proberen Maar dit is enkel interessant op een schijf die niet je 'productieschijf' is, je voldoende tijd om handen hebt en je het leuk vind om te prutsen.
Realistisch gezien. Maak eerst een back up van al je data. Maak daarna een back up van de profielinformatie van geinstalleerde programma's. Denk aan browsers, plaatjes viewer, mediaspelers etc. De profielinformatie van programma's staan in de volgende mappen: c:\users\%username%\AppData\Local en c:\users\%username%\AppData\Roaming.
Na schone installatie zet je als eerste deze mappen terug. Als je daarna programma's installeert zullen alle programma's die hun instellingen in de profielmappen opslaan deze vinden en gebruiken. Je browsers en andere programma's hebben dan al hun informatie (wachtwoorden, logins, cookies, sessies, bookmarks) terug en je ben relatief snel up and running. Bij programma's die instellingen opslaan in het register zul je opnieuw moeten beginnen.
Bij de schone installatie van Windows kies de Geavanceerde optie. Dan kun je zelf bepalen op welke partitie je Windows installeert. Als ik het goed heb kun je dan ook je partities formatteren. Doe dan de lange format van de Windows partitie als je zou besluiten de oude schijf nog een tijdje te gebruiken. Je kunt altijd later een lange format van je Data partitie doen.
Of als je een docking station hebt kunt je de schijf vooraf formatteren met de docking station op de laptop aangesloten.
Ik zou een nieuwe schijf kopen. Dan ben je goedkoper uit dan met een NAS. Let er op dat een NAS niet geschikt is als backup medium omdat ransomware virussen ook data op het netwerk (NAS, One Drive, Dropbox etc) encrypten.