Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlobalHawk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 00:38
Renault schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:50:
Besef goed dat een "automatisch" proces je meestal niet beschermt tegen cryptobesmettingen en virussen.
De combinatie van "automatische" met offline backups (dus waarbij je éérst iets moet aansluiten / fysiek aanzetten) geeft meer zekerheid.
Nog bedankt voor deze tip. De back-up wordt weggeschreven naar een netwerkopslag op een andere locatie, waarbij ik me dan afvraag of ransomware doorgaans zo ver reikt. Synology en Acronis bieden daar toch wel wat bescherming tegen, zou ik denken.

Echter, het is inderdaad een goed idee om aanvullend periodiek een volledige back-up te maken op een externe HDD, die je dan ergens in een kast legt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:32
GlobalHawk schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Nog bedankt voor deze tip. De back-up wordt weggeschreven naar een netwerkopslag op een andere locatie, waarbij ik me dan afvraag of ransomware doorgaans zo ver reikt.
Ransomware malware reikt zover. Als ik het me goed herinner was het probleem bij de ransomware aanval in Hof van Twente het probleem dat backups met het netwerk verbonden waren.
Synology en Acronis bieden daar toch wel wat bescherming tegen, zou ik denken.
Geen idee maar mijn gut zegt me van niet.
Echter, het is inderdaad een goed idee om aanvullend periodiek een volledige back-up te maken op een externe HDD, die je dan ergens in een kast legt o.i.d.
Dat is gegarandeerd veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-05 16:37
Een over het netwerk verbonden backuplocatie die online is, wordt gewoon mee ge-encrypt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:45
Hoi, mijn hdd wordt niet meer door mijn pc gelezen. Zelf weinig ervaring hiermee, kunnen jullie me misschien helpen? Ik krijg deze melding;

https://i.imgur.com/yNzTx98.png

https://i.imgur.com/H2Cl11E.png

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Aan de SMART-tabel is niets raars te zien: de harddisk zelf lijkt niets te mankeren.
Maar geef eens wat meer info: is het een interne of externe harddisk?

Extern: welk type (van het artikel, niet van de ingebouwde disk, die staat in de SMART-tabel)?
De harddisk heeft dan een externe voeding nodig, is dat de originele en is die nog in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:45
Thnx voor je reactie, het is een interne hdd. Zie link;

pricewatch: WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB

Alles is nog orgineel, kabeltjes zitten ook allemaal nog goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je eerste link ("Drive L: onbeschikbaar") zegt je m.i. dat de harddisk op dat moment niet als hardware beschikbaar is óf dat op dat momenthet bestandssysteem niet kan worden gelezen.

In dat geval begon ik eens om de harddisk op een andere interne SATA-Power connector aan te sluiten.
De SATA-kabel hoef je niet te vervangen, omdat er geen communicatiefouten zichtbaar zijn in SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemvaniersel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-02 21:51
Graag jullie deskundige blik.

Windows opstarten was zeer traag vandaag. Lijkt nu weer te werken, maar heb er geen vertrouwen in. Gisteren heb ik navigatie file voor de auto gedownload (30gig), voor de rest niks speciaals. RAM lijkt nog in orde (8gig). Dus denk dat harde schijf eraan gaat binnenkort. Dus zodoende raag jullie deskundig advies op basis van deze crystal output. Dank, groet JochemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTriXFmfPFXG8k7ETvh4zJy29hQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bdLzlEEhHLNUyPyjZSLC1Fwa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Je hebt vijf problematische sectoren aangeven door de C5 parameter. Deze zijn magnetisch moeilijk en meer dan waarschijnlijk niet meer leesbaar. Windows zal ze blijven proberen telezen als het deze sectoren weer tegenkomt en als deze na meerdere pogingen door de HD niet meer als leesbaar worden geacht dan worden ze als niet corrigeerbare sectoren (C6) gevlagd.

In een zeer kleine minderheid worden ze als mechanisch beschadigd gevlagd en worden reservesectoren ingezet. Dat zie je dan terug op parameters 05.

In 99% van de gevallen zijn problematische sectoren magnetisch moeilijk leesbaar en schiet de foutcorrectie tekort en dat zie je dan terug in de C5 en C6 parameters.

Staat er alleen data of ook Windows op deze harde schijf? Maak om te beginnen een backup van al je data die op je harde schijf staat. Daarna doe je een lange format. Hierbij overschrijft Windows de harde schijf met nullen. De sectoren die onder C5 en C6 staan gevlagd zullen dan weer beschikbaar komen.

De harde schijf is vanaf nu minder betrouwbaar. Het probleem met problematische sectoren zal terugkomen maar hoe snel is niet te zeggen.

Gebruik deze schijf niet meer voor mission critical doeleinden. Als dataschijf met minder belangrijke data en geregelde backup is deze eventueel nog een tijd(je) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemvaniersel
Dank Eric voor je deskundige blik, fijn!

Dit is mijn enige schijf in mijn huidige desktop, die ik actief gebruik, met 2 partities, eentje voor windows en eentje voor data (docs/veel foto's /muziek).En ik heb een relatief nieuwe 3TB externe harde schijf toshiba waarnaar ik backup.

Gezien dat Windows echt zeer traag opstartte (ca. 1,5u tot volledige opstart) denk dat ik wel snel moet handelen. Of verwacht je dat dit zichzelf oplost, gezien jouw antwoord?

Ik denk dat mijn de keuze is: of nieuwe schijf kopen en windows opnieuw installeren. Met het risico dat videokaart en moederbord ook binnenkort een keer sneuvelen.
Of PC eruit gooien. Heb ook nog een goede laptop, met (helaas) kleine schijf. Dan maar mijn geld in in een NAS server stoppen (2 bay, opslag en spiegel).

Ik neig naar het laatste. Alleen wel even sparen.. groet Jochem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Dit probleem lost zich niet vanzelf op. Een lange format of een nieuwe harde schijf gebruiken is realistisch de enige oplossing. Maar voor je dat doet. Valt deze schijf nog onder de garantie? Als dat zo is formatteer hem dan nog niet. De leverancier zal de SMART van de schijf willen zien als bewijs.

offtopic:
Gezien de lange boottijd vermoed ik dat enkele Windows systeembestanden beschadigd zijn. Zo'n lange boottijd heb ik nog niet eerder gezien. Als Windows een slechte sector tegenkomt dan zal het proberen deze te lezen. Dan wordt je systeem 2 minuten onaanspreekbaar. Maar een boot van 1,5 uur is exceptioneel. Ik ben benieuwd of anderen hier nog iets aan toe te voegen hebben.

Op een oude schijf waar ik Windows Insider builds op draai ben ik eens een paar slechte sectoren kwijtgeraakt omdat bij updaten van Windows Insider heel veel systeembestanden worden overschreven. Je zou System File Checker kunnen proberen Maar dit is enkel interessant op een schijf die niet je 'productieschijf' is, je voldoende tijd om handen hebt en je het leuk vind om te prutsen.

Realistisch gezien. Maak eerst een back up van al je data. Maak daarna een back up van de profielinformatie van geinstalleerde programma's. Denk aan browsers, plaatjes viewer, mediaspelers etc. De profielinformatie van programma's staan in de volgende mappen: c:\users\%username%\AppData\Local en c:\users\%username%\AppData\Roaming.

Na schone installatie zet je als eerste deze mappen terug. Als je daarna programma's installeert zullen alle programma's die hun instellingen in de profielmappen opslaan deze vinden en gebruiken. Je browsers en andere programma's hebben dan al hun informatie (wachtwoorden, logins, cookies, sessies, bookmarks) terug en je ben relatief snel up and running. Bij programma's die instellingen opslaan in het register zul je opnieuw moeten beginnen.

Bij de schone installatie van Windows kies de Geavanceerde optie. Dan kun je zelf bepalen op welke partitie je Windows installeert. Als ik het goed heb kun je dan ook je partities formatteren. Doe dan de lange format van de Windows partitie als je zou besluiten de oude schijf nog een tijdje te gebruiken. Je kunt altijd later een lange format van je Data partitie doen.

Of als je een docking station hebt kunt je de schijf vooraf formatteren met de docking station op de laptop aangesloten.

Ik zou een nieuwe schijf kopen. Dan ben je goedkoper uit dan met een NAS. Let er op dat een NAS niet geschikt is als backup medium omdat ransomware virussen ook data op het netwerk (NAS, One Drive, Dropbox etc) encrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemvaniersel
Wederom dank Eric! Altijd goed om even afgeremd te worden in veel geld uitgeven.

Huidige desktop is packard bell ixtreme M5740, bon heb ik niet meer, denk 10+ jaar oud. Mijn harde schijf WDC WD10EADS 1TB is denk ik 8 jaar oud ofzo. Ook geen bon meer, meer zeker geen garantie :)

Dan is scenario: lang formateren en schoon installeren de volgende stap. Of ik koop een nieuw schijf, en een case voor de oude schijf als reserve back up schijf.Met wat voor een schijf zou ik hem kunnen vervangen denk jij?

groet Jochem

ps. zelf al even wat gekeken. wordt dan SSD, 1TB. en denk ik nog een rack en een kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Jochemvaniersel op 11-01-2021 23:09 . Reden: zelf al even wat gezocht ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
Met een SSD maak je een goede keuze. Je systeem krijgt een merkbare prestatieboost en "een tweede leven". Daar ga je veel plezier aan beleven.

Ik zou de oude schijf enkel als hobbyschijf achter de hand houden. Je kunt hem ook als dataschijf in je PC laten.maar zet er geen belangrijke data op. Ik heb het meegemaakt dat ik een oudere schijf twee keer binnen een maand moest formatteren om daarna vrolijk anderhalf jaar achter elkaar geen problematische sectoren meer te geven. Je kunt er geen peil op trekken.

Ik zou overwegen tussen nu en enkele maanden een extra HD in je computer te zetten als dataschijf naast je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennieD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-04 19:03
Hallo,

Sinds pakweg een week krijg ik een SMART-melding. In deze tijd heb ik twee keer een blue screen gehad. Verder merk ik eigenlijk geen klachten op.

De testuitdraai geeft een rood signaal bij heringedeelde sectoren. Ik heb er zelf weinig verstand van. Iemand die mij kan vertellen wat dit betekent? Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHIejzOQKyLdvhBPkPvQkKvUxQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qS4m1ZAV3Oluwsfzrq0GknPO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Als Crystaldiskinfo alles correct interpreteert (er staat veel op de standaard waarden ...) heeft deze harddisk een probleem (gehad?): 16376 sectoren zijn succesvol vervangen door reservesectoren. Daarmee is deze harddisk eigenlijk ongeschikt om er data op te bewaren of er betrouwbaar op te kunnen werken.
- je hebt geen communicatiefouten met de harddisk
- de oorzaak voor het enorme (!) aantal vervangen sectoren is dat er iets mis gaat met de magnetische laag op de platter(s).
- je kunt er gerust op verder werken, mits je goede, actuele backups hebt van al je data en je laptop/PC niet "mission critical" voor je is (dus je wel enkele dagen zonder kunt).
- je zou kunnen overwegen om de harddisk nu te vervangen door een 2,5" SATA SSD; de benodigde grootte daarvan hangt af van de hoeveelheid ruimte die je nu in gebruik hebt op de harddisk.
Voorbeeld: pricewatch: Samsung 860 EVO 500GB voor 60 Euro of een grotere/kleinere variant.
- zet vóórdat je de SSD gaat gebruiken AHCI aan in de BIOS.
- nu je harddisk nog functioneert, kan je gratis de harddisk clonen naar de SSD met de gratis software op de website van de SSD-leverancier (zoek op "Clone"...) en kies dan voor clone type "Smart" of "Auto").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennieD
Bedankt voor de zeer nuttige info Renault!
Het schiet me nu ook te binnen dat ik, ik denk circa maand geleden, water over mijn laptop heen heb gemorst. De eerste 5-10 minuten hierna wilde de laptop niet normaal opstarten. Wellicht dat dit voor schade aan de harde schijf heeft gezorgd?

Ik denk dat ik dan maar een SSD ga aanschaffen en deze op de plaats van de DVD-drive ga aansluiten. Dan kan de HDD mooi als extra erbij blijven zolang die nog blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 22:59
DennieD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:54:
Bedankt voor de zeer nuttige info Renault!
Het schiet me nu ook te binnen dat ik, ik denk circa maand geleden, water over mijn laptop heen heb gemorst. De eerste 5-10 minuten hierna wilde de laptop niet normaal opstarten. Wellicht dat dit voor schade aan de harde schijf heeft gezorgd?

Ik denk dat ik dan maar een SSD ga aanschaffen en deze op de plaats van de DVD-drive ga aansluiten. Dan kan de HDD mooi als extra erbij blijven zolang die nog blijft werken.
Water gaat niet de magnetische laag bereiken. De 0-en en 1tjes zijn zo klein op zo'n HDD, dat een stofje op de schijf best al een van alles zou slopen. Een HDD zit dus best wel stof dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
DennieD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:54:
...
Bij vervangen sectoren denk je bij een harddisk normaal aan iets van 13 sectoren: 16.376 is echt een enórm aantal.
In jouw situatie zou ik de harddisk (nu direct) vervángen door een SSD ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennieD
Duidelijk, dan ga ik een SSD bestellen. Nogmaals dank voor de info en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:51
Ik heb deze Samsung 850 EVO in m'n server zitten. Via smartctl de waardes opgevraagd. Ik was eigenlijk op zoek naar de TB Written, maar deze zie ik er zo 123 niet tussenstaan? Of is dat #241 ?

Verder nog iemand een oordeel over de gezondheid?

Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   093   093   000    Old_age   Always       -       32557
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   096   096   000    Old_age   Always       -       3444
177 Wear_Leveling_Count     0x0013   088   088   000    Pre-fail  Always       -       236
179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot   0x0013   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
181 Program_Fail_Cnt_Total  0x0032   100   100   010    Old_age   Always       -       0
182 Erase_Fail_Count_Total  0x0032   100   100   010    Old_age   Always       -       0
183 Runtime_Bad_Block       0x0013   100   099   010    Pre-fail  Always       -       0
187 Uncorrectable_Error_Cnt 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032   079   049   000    Old_age   Always       -       21
195 ECC_Error_Rate          0x001a   200   200   000    Old_age   Always       -       0
199 CRC_Error_Count         0x003e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
235 POR_Recovery_Count      0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       35
241 Total_LBAs_Written      0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       87863997183

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 22:59
241 is "The total number of 512-byte sectors written during the entire lifetime of the device."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Groentjuh schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:29:
241 is "The total number of 512-byte sectors written during the entire lifetime of the device."
Dank, ik had zelf wat beter moeten zoeken. Er is een calculator voor zie ik: https://www.virten.net/20...bytes-written-calculator/

In mijn geval dus 40,91TB written. Hij is gespecced op 75TB dus we hebben nog even.

De formule is (LBA's * SectorSize) / 1099511627776 = TB's written. Ik ga er even een scriptje voor maken dat ik het in PRTG kan loggen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je SSD'tje "tikt nog prima" qua gezondheid.
Ik hoop dat je zorg over het # TWB niet wordt ingegeven doordat dit de enige locatie is waarop je je data hebt staan (en dan ook nog op een SSD in plaats van op een harddisk)? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank.

Ik begrijp dat #177 bij deze Samsung ook een veld is waar je de gezondheid mee kunt afleiden. Die staat bij mij op 88, wat voor 88% gezondheid zou moeten staan. Die waarde wordt volgens deze methode berekend.

Dit is de datastore in m'n ESXi server, ik heb zeker nog een backup van alles wat erop staat. Ging mij er meer om dat ik vanwege het gebruiken van consumentenhardware i.p.v. een fancy RAID-controller o.i.d., ik geen inzicht heb in de gezondheid van de schijf (ESXi kan dit niet uitlezen).

Daarom nu zelf wat gebouwd zodat ik het kan bijhouden/laten waarschuwen. Die 88% waarde ga ik loggen zodat ik een notificatie kan sturen als dat sterk zakt. Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-05 15:44
DennieD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:15:
Duidelijk, dan ga ik een SSD bestellen. Nogmaals dank voor de info en adviezen.
Nog een klein advies over ssd in de dvd slot, vaak is de SATA van je dvd drive begrensd op SATA150. Het is dan beter om je ssd in de plaats van de hdd te doen en als je de hdd echt nog wil gebruiken die in de dvd slot te doen voor de beste prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 19:12

jdh009

FP ProMod
Mijn disk zit regelmatig vol waardoor deze er binnenkort uit gaat voor een groter exemplaar. Echter is weggooien zonde en zou na een format misschien nog wel voor iets anders willen gebruiken of iemand anders blij mee maken. Gezien de vele "draaiuren" vroeg ik me af of die verder nog gezond is. Heeft een volledige wipe nog veel effect op de levensduur en moet je dat bij een SSD nog meerdere keren per sector doen of was dat alleen voor HDD?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSxFjzwqwHcje4TRi9Az7gAq12o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/UGjbtLgs0rU6ZCPuko9nXU9C.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door jdh009 op 13-01-2021 20:25 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Hij zit nog prima in zijn velletje!
Een wipe beïnvloed alleen je Total Bytes Written negatief (er wordt relatief gezien een klein beetje geschreven ...), voor de rest maakt het niet uit.
Als je dat doet en je delete ook nog alle partities, moet je al véél moeite doen om data te recoveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Renault op 14-01-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vernes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 19:49
Wat betekend het als je Bios wel je SanDisk X400 SSD SATA 2.5 1TB ziet.
Maar er niet van kan opstarten (geen error, geen gepiep)
En als als je het als 2de schijf aansluit, windows hem ook niet kan zien?
Had gehoopt wat informatie te kunnen krijgen van CrystalDiskInfo.
Maar zelfs dat niet.

EDIT.

Ik vond het kabeltje nogal los zitten in de 2de sata aansluiting.
De 2 bovenste sata aansluitingen wijken af van de 6 andere aansluitingen.
Ik heb gemakshalve 1 van die 6 onderste sata aansluitingen geprobeerd.
Deze klikte wel lekker vast dus ik dacht de test overnieuw te gaan doen.

Niet alleen kan CrystalDiskInfo de disk nu zien.
Ik heb gewoon toegang tot de schijf...

https://imgur.com/a/J2TTmQg

Altijd dus op de sata 3.0 GB dus aangesloten
Faalt.
Maar werkt als ik hem op de 6.0 GB sata aansluit?

[ Voor 47% gewijzigd door Vernes op 15-01-2021 19:41 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als de aansluitingen gewoon mechanisch en elektrisch in orde zijn maakt het niet uit: de SSD wordt gewoon gelezen, maar op de snelle aansluiting wordt hij in elk geval niet beperkt in zijn snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vernes
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 19:49
Wel vreemd dat de SSD op een dag opeens niet meer werkt op een 3.0GB sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Is de fysieke aansluiting (connector) van die SATA-poort i.c.m. de gebruikte SATA-kabel wel in orde?

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 16-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkness89
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtFjtRa2MBykCDV3YBiXpUZon4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wI1Ss2ufnXuRSPHA8sx8VNzy.png?f=fotoalbum_large

Als ik Crystal disk info opstart maakt die een vreemd geluidje dit is ook bij lage tempraturen.
Zijn mijn waardes nog goed? Laptop is eigenlijk vrij nieuw.
Geeft tijdens opstarten bij de bios af toe wel een melding niet SSD gerelateerd.
Bios reset is al gedaan de Samsung tool zelf herkent de schijf niet omdat dit waarschijnlijk OEM disk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dit is een NVME disk en die wordt af en toe wat warm zo te zien (NVME wordt over het algemeen warmer dan SATA maar presteert daarvoor ook beter).
Bij een nieuwe laptop is dat geen goed teken (omdat er nog geen stof in zit als verhelpbare oorzaak).
Waarom reset je de BIOS? (Dat is ongeveer hetzelfde als een autodealer om een software-update voor je auto vragen als die aangeeft dat er te weinig olie in zit.)
En wat is de melding die de BIOS af en toe geeft?

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 18-01-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo999
  • Laatst online: 04-09-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZhvS_1eYailPDFs00vjZ47F-bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R0wcLsd8Tf7FdDEnZIaea7bZ.png?f=user_large

Tijdje terug memory_management bluescreen gehad. Hier een lange tijd geen last meer van gehad, maar ze zijn nu toch weer teruggekeerd. HDD aan vervanging toe?

[ Voor 3% gewijzigd door Timo999 op 22-01-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
@Timo999: Inderdaad, als de SMART zelf "Bad" zegt, dan is ie inderdaad slecht.

Dat mag wel achter 650 aan/uit in een half jaar werktijd. Waarom is dat nummer zo hoog? Slechte voeding?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Ik ga in ieder geval geen Samsung meer kopen in de toekomst. Had een slechte sector (SMART), warempel kun je dit niet verzorgen via de website, dus een half uur aan de telefoon moeten hangen, en moet je zelf voor de kosten opdraaien om het pakje te zenden, maar dan sturen ze hetzelfde ding gewoon terug met de error count teruggezet naar 0.

WD en Intel hebben beide een veel betere service en sturen gewoon een nieuwe SSD of schijf op voorhand en dan kun je het pakje gebruiken om de schijf terug te zenden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number:                       Samsung SSD 950 PRO 512GB
Serial Number:                      Sxxxxxx
Firmware Version:                   1B0QBXX7
PCI Vendor/Subsystem ID:            0x144d
IEEE OUI Identifier:                0x002538
Controller ID:                      1
Number of Namespaces:               1
Namespace 1 Size/Capacity:          512,110,190,592 [512 GB]
Namespace 1 Utilization:            206,792,466,432 [206 GB]
Namespace 1 Formatted LBA Size:     512
Namespace 1 IEEE EUI-64:            002538 5161b03ed3
Local Time is:                      xxxx
Firmware Updates (0x06):            3 Slots
Optional Admin Commands (0x0007):   Security Format Frmw_DL
Optional NVM Commands (0x001f):     Comp Wr_Unc DS_Mngmt Wr_Zero Sav/Sel_Feat
Maximum Data Transfer Size:         32 Pages

Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     6.50W       -        -    0  0  0  0        5       5
 1 +     5.80W       -        -    1  1  1  1       30      30
 2 +     3.60W       -        -    2  2  2  2      100     100
 3 -   0.0700W       -        -    3  3  3  3      500    5000
 4 -   0.0050W       -        -    4  4  4  4     2000   22000

Supported LBA Sizes (NSID 0x1)
Id Fmt  Data  Metadt  Rel_Perf
 0 +     512       0         0

=== START OF SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        26 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    3%
Data Units Read:                    8,095,377 [4.14 TB]
Data Units Written:                 64,567,057 [33.0 TB]
Host Read Commands:                 108,551,357
Host Write Commands:                2,138,932,619
Controller Busy Time:               20,680
Power Cycles:                       81
Power On Hours:                     38,833
Unsafe Shutdowns:                   72
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      1

Error Information (NVMe Log 0x01, max 64 entries)
Num   ErrCount  SQId   CmdId  Status  PELoc          LBA  NSID    VS
  0          1     0  0x000a  0x4004  0x000            0     0     -

[ Voor 3% gewijzigd door Guru Evi op 22-01-2021 19:45 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo999
  • Laatst online: 04-09-2023
@Guru Evi Zal zometeen maar even een nieuwe HDD bestellen dan. Zou niet weten waarom hij een power on count van 650 heeft. Heb de pc zelf pas +- een half jaar in bezit. Overgekocht van een vriend voor een goedkoop prijsje. Zover ik weet sinds ik de pc heb geen problemen gehad met de voeding. Wel vandaag voor de 2e keer ooit gehad dat hij zich spontaan opnieuw opstarte, zou dit een probleem met de voeding kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
@Timo999
Ik heb een afwijkende mening, op basis van de gegevens in de tabel:
- je hebt ongelooflijk veel communicatiefouten met de harddisk (C7 hoort nul te zijn, zelfs een getal als 50 is al alarmerend). Oorzaak is alles tussen de SATA communicatiechips op PC/laptop van het moederbord en de harddisk. In de praktijk vernieuw je de SATA-kabel en prik je die op het moederbord in een andere SATA-connector.
- je hebt één succesvol vervangen opslagsector (05). Dat is normaal zolang het er niet meer worden.
Hiernaast denk ik dat diverse waarden verkeerd worden geïnterpreteerd, want ik mag bv. hopen dat je harddisk geen 171 graden warm is en ook vind ik een raw value van 0 en een waarde van 1 bij (05) niet kunnen.

Dus vervang je SATA kabel, ga verder met deze harddisk, hou de SMART-waarden verder in de gaten en doe dat in het vervolg met de management-software die hoort bij deze Hitachi harddisk en (specifiek bij deze harddisk, op grond van de misinterpretaties) niet meer met Crystaldiskinfo / deze versie daarvan.

En de reboots zouden goed kunnen worden veroorzaakt door de massieve aantallen communicatiefouten.
(Die C7 wordt niet meer nul als je alles hebt gerepareerd, als alles goed is loopt het gewoon niet verder op dan de huidige waarde)

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 22-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 13:19
Hallo,

Ik had een nieuwe harde schijven gekocht en er 2 TB aan data naartoe gekopieerd. Toen ik de dag erna de computer nieuw starten kreeg ik de volgende foutmeldingen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYw1EWyVJoQh--sjmc_FTTBhR9g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7ZEshKb66FuKWbMW2SqrcFV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z0pRoq1Q2lhTin7vak5dCRnhfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ymy2pqkE3a144Dhi5X2HCdk.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat ik dit nooit eerder gehad heb, heb ik de HDD geretourneerd. Nu heb ik een nieuwe HDD geinstalleerd van het zelfde type (wellicht ook dezelfde batch) Toshiba X300 8TB en na het kopiëren van 2TB aan data geeft die ook dezelfde fouten weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ3H6_bXCvXNGY24qgZ5-OVncPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G6OqOK9iUYoXUySiTRduqBnj.png?f=user_large

Zijn deze schijven slecht/defect, of is 2TB aan data te weinig om een genormaliseerd gemiddelde van deze fout te kunnen vaststellen? :?

Op dit moment geeft het mij een slecht gevoel en neig ik ernaar ook deze schijf terug te sturen.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
In de SMART-tabel zie ik geen fouten staan behalve 07.
Ook heb je geen communicatiefouten. Dus wat je laat zien van SMART is verder niet fout.
Als dit de tweede drive is waarmee je dit hebt, zou ik eens in je PC kijken wat daar fout kan gaan: neem eens een andere SATA_Power connector bijvoorbeeld.
En overclock je de PC? zet hem dan eens op een veiliger profiel.
En kijk eens in de BIOS updates of daar een fix voor een SATA probleem staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrainedFTW
Gedurende het kopieer proces staat de PC verder IDLE. Ik heb de data dus 's nachts gekopieerd en 's ochtends meteen op fouten gecheckt. Er zijn voor mijn mobo geen SATA problemen bekend en ik heb de nieuwste BIOS. Verder heb ik de AMD chipset drivers geïnstalleerd (nieuwste versie).

De HDD is aangesloten met een kabel waar verder alleen een fan op aangesloten is die op constante snelheid draait.

De PC is niet overgeclockt.

Ik heb de vorige drive volledig geformatteerd voordat ik hem terugstuurde en na die volledige formatering, was de SMART melding verdwenen. Wil dat nog iets zeggen?

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
Blijkbaar komt dit probleem meer voor bij deze Toshiba drives: https://www.reddit.com/r/...ance_8tb_seek_error_rate/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Geen idee, omdat ik niet weet of de vorige format een low level of quick type is geweest.

Wat je nu even zou kunnen proberen is (omdat je recent hebt gekopieerd) de harddisk een volledige low level format te geven en dezelfde kopieeractie herhalen. Als die goed gaat zou ik niet weten waarom je de harddisk zou moeten terugsturen, odmat je niet weet wat de oorzaak is geweest.
(Maar dat laatste is alleen een mening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
Thanks voor je input!

Het was low level.

Gezien de gelijkaardige klachten/constateringen van andere met deze Toshiba drives op Reddit, ga ik er vanuit dat het niet aan mijn systeem ligt.

Wellicht is het iets onschuldig, maar ik ga voor een retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Gezien de reactie van @TrainedFTW kan ik mij dat voorstellen: ga dan meteen ook voor een ander merk.
Wellicht gaat dat het soepelst via "aankoop ontbinden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
Sterker nog met pijn in de beurs heb ik besloten tegaan voor de 8TB Samsung 870 QVO SSD.

Geen bewegende onderdelen, geen geratel, voldoende levensduur voor mijn gebruik en veeeeel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb iets raars waar ik niet goed weet wat ik er mee aan moet:

(debian) Smartd stuurt mij om de paar uur (variabel interval) een email dat er een fout gevonden is op sda (current pending sector), kijk voor meer details in de syslog.
In de syslog vind ik dat idd terug, maar dat wordt altijd iets later gevolgd door (vrij vertaald) 'geen errors meer gevonden op /dev/sda, error gecleared'.

extract van syslog:
code:
1
2
3
Jan 28 02:30:48 flock smartd[745]: Device: /dev/sda [SAT], 1 Currently unreadable (pending) sectors
...
Jan 28 03:00:48 flock smartd[745]: Device: /dev/sda [SAT], No more Currently unreadable (pending) sectors, warning condition reset after 1 email

en dan opnieuw hetzelfde:
06:00:01 -> smart error met email
07:00:01 -> error gecleared

07:30:01 -> smart error met email
08:00:01 -> error gecleared

Een smart test (zowel short als long) op sda levert denk ik niets op: alle waardes staan op 0, behalve de 'normale', tests geven geen fouten aan.

Ingekorte smartctl -a output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Crucial/Micron BX/MX1/2/3/500, M5/600, 1100 SSDs
Device Model:     CT1000MX500SSD1
...

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED
...

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   100   100   000    Pre-fail  Always       -       0
  5 Reallocate_NAND_Blk_Cnt 0x0032   100   100   010    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       179
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       11
171 Program_Fail_Count      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
172 Erase_Fail_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
173 Ave_Block-Erase_Count   0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       9
174 Unexpect_Power_Loss_Ct  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       7
180 Unused_Reserve_NAND_Blk 0x0033   000   000   000    Pre-fail  Always       -       26
183 SATA_Interfac_Downshift 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 Error_Correction_Count  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
194 Temperature_Celsius     0x0022   065   023   000    Old_age   Always       -       35 (Min/Max 0/77)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
202 Percent_Lifetime_Remain 0x0030   100   100   001    Old_age   Offline      -       0
206 Write_Error_Rate        0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
210 Success_RAIN_Recov_Cnt  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
246 Total_LBAs_Written      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       8708572262
247 Host_Program_Page_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       69900996
248 FTL_Program_Page_Count  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       61424813

...

Error -2 occurred at disk power-on lifetime: 0 hours (0 days + 0 hours)
  When the command that caused the error occurred, the device was in an unknown state.

After command completion occurred, registers were:
  ER ST SC SN CL CH DH
  -- -- -- -- -- -- --
  00 ec 00 00 00 00 00

Commands leading to the command that caused the error were:
  CR FR SC SN CL CH DH DC   Powered_Up_Time  Command/Feature_Name
  -- -- -- -- -- -- -- --  ----------------  --------------------
  ec 00 00 00 00 00 00 00      00:00:00.000  IDENTIFY DEVICE
  c8 00 00 00 00 00 00 00      00:00:00.000  READ DMA

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Extended offline    Completed without error       00%       179         -
# 2  Short offline       Completed without error       00%       179         -
# 3  Extended offline    Completed without error       00%       129         -

...

Kan iemand hier een licht op werpen?
Ik vermoed niet dat ik op basis van deze smart een gooi naar garantie moet/mag/kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Mijn HDD is ondertussen 7-8 jaar en heeft er wel wat uurtjes op zitten, ik ga dus een nieuwe halen maar vraag mij af: Is hij aan het einde van zijn latijn?

(01) SAMSUNG HD103SJ
----------------------------------------------------------------------------
Model : SAMSUNG HD103SJ
Firmware : 1AJ10001
Serial Number : S246J9CB107230
Disk Size : 1000,2 GB (8,4/137,4/1000,2/1000,2)
Buffer Size : 32767 KB
Queue Depth : 32
# of Sectors : 1953525168
Rotation Rate : 7200 RPM
Interface : Serial ATA
Major Version : ATA8-ACS
Minor Version : ATA8-ACS version 6
Transfer Mode : ---- | SATA/300
Power On Hours : 22110 hours
Power On Count : 7093 count
Temperature : 35 C (95 F)
Health Status : Good
Features : S.M.A.R.T., APM, AAM, NCQ
APM Level : 0000h [OFF]
AAM Level : FE00h [OFF]
Drive Letter : D:

-- S.M.A.R.T. --------------------------------------------------------------
ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
01 100 100 _51 000000000171 Read Error Rate
02 252 252 __0 000000000000 Throughput Performance
03 _70 _67 _25 00000000245A Spin-Up Time
04 _82 _82 __0 000000004A6C Start/Stop Count
05 252 252 _10 000000000000 Reallocated Sectors Count
07 252 252 _51 000000000000 Seek Error Rate
08 252 252 _15 000000000000 Seek Time Performance
09 100 100 __0 00000000565E Power-On Hours
0A 252 252 _51 000000000000 Spin Retry Count
0B 252 252 __0 000000000000 Recalibration Retries
0C _93 _93 __0 000000001BB5 Power Cycle Count
BF 100 100 __0 000000000003 G-Sense Error Rate
C0 252 252 __0 000000000000 Power-off Retract Count
C2 _64 _49 __0 0033000B0023 Temperature
C3 100 100 __0 000000000000 Hardware ECC recovered
C4 252 252 __0 000000000000 Reallocation Event Count
C5 252 252 __0 000000000000 Current Pending Sector Count
C6 252 252 __0 000000000000 Uncorrectable Sector Count
C7 200 200 __0 000000000000 UltraDMA CRC Error Count
C8 100 100 __0 000000000860 Write Error Rate
DF 252 252 __0 000000000000 Load/Unload Retry Count
E1 _99 _99 __0 000000004E78 Load/Unload Cycle Count

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@roeleboel
Géén idee ... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
@Frozen
Gebaseerd op de Raw Values ziet de harddisk er qua waarden prima uit.

[ Voor 56% gewijzigd door Renault op 30-01-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Renault schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:15:
@Frozen
Gebaseerd op de Raw Values ziet de harddisk er qua waarden prima uit.
Dankje, maar je begint je toch af te vragen of na zoveel uren het niet verstandig is om het ding te vervangen. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Dát is een heel andere vraag / discussie ...
Zolang je een goed uitgevoerd backupregime hebt kan je ermee doorgaan totdat je er problemen mee krijgt, je hebt immers van alles een backup, je raakt niets kwijt.
Als je géén goed uitgevoerd backupregime hebt, zou ik hem vervangen als je primaire datadrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:56
Frozen schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:18:
[...]

Dankje, maar je begint je toch af te vragen of na zoveel uren het niet verstandig is om het ding te vervangen. :)
Jij hebt ook een goede te pakken zo te zien. Beesten van schijven zijn het, die F3's! Die van mij is ook al iets van 10 jaar oud en compleet maar dan ook compleet grijs geschreven/gelezen, maar gaat nog als de brandweer. Maar ook ik zit, net als jij, eraan te denken om hem te vervangen voor een SSD (maar ja, centjes he..). Het blijft toch in je hoofd spoken, dat ie het iedere keer kan begeven. Jammer dat mechanische schijven geen TBW hebben. Ben echt benieuwd op hoeveel ie zou zitten. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_ON5oMpjgMYZpmqdBQSHdtRxz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8QrDiPNSuFENSb16rvW0e2oT.jpg?f=user_large

_/-\o_

PS: Geen backup hier! * chim0 rent voor @Renault :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Na veel zoeken en lezen blijkt deze reeks schijven een probleem te hebben met de firmware die onterecht aangeeft dat er een pending cluster is. Advies van de fabrikant: negeren want kan geen kwaad...
Enfin ja, ik hoef me voorlopig nog geen zorgen te maken dus.

Toch bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een PC met 4 schijven in raid5. Ik weet niet of ik daardoor nog gewoon de smart op de juiste manier kan uitlezen maar het lijkt gewoon te werken? (CrystalDisk 8.10.0)

Ik had een melding gekregen dat mijn Raid5 volume degraded was. Het ging om de 4e schijf. Via Intel Rapid Storage Technology Utilities kon ik de schijf markeren als normal en werd het rebuild. Een aantal dagen later tijdens het downloaden gebeurde weer hetzelfde en binnen een dag weer. Nu ben ik inmiddels alweer een paar dagen verder en "werkt" het nog al is het wel een stuk langzamer dan eerst.

Het is een oud systeem en wordt binnenkort vervangen. Er is al een backup van de belangrijke data. Maar toch ben ik benieuwd naar de staat van de schijven. Uit de SMART data lijkt het alsof alle schijven niet in orde zijn? Of komt dit omdat ze in Raid5 staan? Ik hoopte toch nog wel iets met de schijven te kunnen doen straks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hnt974CHhVzQEK6VYEGjTuLva3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weT9hUYPd2l3fMmvroQq2ATf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGYQDtr7KP6mXhaGxBO075XuSH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TrOgLL6Rqmv3CMqHHiDvOCtD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsSB8soSwCaKDmYxIANRgPFwEl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mUDiWGwpoeE9awzSUuTy1M7f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyZtEKpsVEjMUUfuFXCzfQhtUVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HIkOtkm1azyzibA8a9lDnVmv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- de bovenste schijf heeft 4 (ooit) vervangen sectoren en nul communicatiefouten. Lijkt niets mis mee te zijn, temperatuurwaarden zijn zelfs prima.
- de tweede schijf idem, met 6 (ooit) vervangen sectoren.
- de derde schijf idem, met 23 (ooit) vervangen sectoren.
- de vierde schijf is toast, je bent (max) 57 bestanden kwijt geraakt doordat delen ervan niet meer leesbaar waren. Ook heeft deze schijf ooit 2 communicatiefouten gehad, vervang dus zijn datakabel en inspecteer aan beide kanten de SATA-connectoren.

Op de vierde schijf na zijn ze niet slecht en je hebt databackups.
Als je schijf vier en zijn SATA-kabel vervangt, kan je verder draaien.
De grote vraag is echter of je niet beter uit bent met 1 of 2 grotere nieuwe schijven, waarop je de data na het maken van een backup restored.

Een factor om rekening mee te houden, is dat je RAID5 volume kan crashen als je een full backup gaat maken van je data: alle sectoren die data bevatten worden dan gelezen en dan kan véél meer schade bovenkomen.

Anticipeer daar dus goed op, wellicht is het vervangen van schijf 4 (door tijdelijk een van de nieuwe schijven?) aan te raden vóórdat je een full databackup maakt t.b.v. vervanging van alle schijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

@Renault Dankjewel. Ik heb op dit moment geen schijven die groot genoeg zijn die ik ervoor kan gebruiken. Ik wil mijn gebruik van hdd's eigenlijk ook een beetje afbouwen. Ik kan misschien een 3TB schijf (WD red) lenen, maar die is dus niet van mij. Kan ik deze ook gebruiken? En zit hier een risico aan voor deze schijf? (ik verniel niet graag een schijf van iemand anders :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Nee, los van dat alle data op die schijf wordt gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dankjewel, ik weet niet of ik deze vraag hier ook kan plaatsen? Ik heb de 3TB schijf er nu in zitten (ipv de defecte 1.5TB) maar ik krijg niet gevonden hoe ik het nu moet rebuilden. Ik heb het zowel via het booten met de Intel Matrix Storage Manager (ctrl+i) als met de Intel Rapid Storage Technology Utilities in Windows zelf bekeken maar ik zie niet hoe ik het moet rebuilden. Ik heb een HP Z800.

edit: ik denk dat het aan de controller ligt dat deze geen schijf van 3TB herkent, zou dat kunnen? Tijdens het booten zegt hij dat de schijf 746.5GB is terwijl hij in Windows zelf wel 2794.52GB herkent (disk management)

edit2: het lijkt erop dat mijn controller max 2TB aan kan helaas

edit3: Ik heb de defecte 1.5TB terug erin geplaatst en zonder te rebuilden werkte deze opeens gewoon weer. Intel RST geeft ook geen melding nu. En ook ziet de SMART data er anders uit. Het lijkt erop dat die C6 die voorheen 57 was nu beter is geworden met 27? Ik heb verder niets aan de schijf gedaan behalve deze eerst eruit gehaald, de 3TB erin, de 3TB weer eruit en de oude 1.5TB er weer erin.
Ik ga er vanuit dat de schijf ondanks dit nog steeds toast is? Zou fijn zijn als de schijf nog 2 weekjes zou kunnen werken tot mijn nieuwe hardware binnen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzfjQMUyKDv2oQ0Vjxle7NpTRks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y49Mw0WxAyEvT7T4P7vM48pg.png?f=user_large

[ Voor 61% gewijzigd door Markos op 09-02-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Tja, je kunt het erop gokken dat je NAS het met deze disks nog twee weken uithoudt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Renault schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:42:
Tja, je kunt het erop gokken dat je NAS het met deze disks nog twee weken uithoudt ...
Het is een workstation dus mijn belangrijke data staat er niet op. Maar de pc is niet functioneel als de schijf max 10MB/s haalt.

Kan ik een extended smart self test doen in Windows? Ik zie deze optie niet bij Crystaldisk. Ik heb HDDscan gedownload maar die ziet mijn schijven alleen als RAID en HDtune heeft deze optie volgens mij niet in de gratis trial. Ik kan ook wel een Ubuntu live stick maken maar ik weet niet of deze ook problemen heeft met individuele schijven in een raid te lezen? (al zal dit waarschijnlijk niets aan de bruikbaarheid van de schijf doen, ik ben benieuwd of dit grote veranderingen in de smart data kan opleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Markos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:45:
[...]
Het is een workstation dus mijn belangrijke data staat er niet op. Maar de pc is niet functioneel als de schijf max 10MB/s haalt.
...
En waarom niet? Ik mag toch hopen dat je Windows niet vanaf die RAID5 draait, dat is not done, een RAID is bedoeld voor data, niet voor een OS (kan wel, alles kan, maar is om diverse redenen niet de bedoeling).
Markos schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:45:
[...]
...
Kan ik een extended smart self test doen in Windows? Ik zie deze optie niet bij Crystaldisk. Ik heb HDDscan gedownload maar die ziet mijn schijven alleen als RAID en HDtune heeft deze optie volgens mij niet in de gratis trial. Ik kan ook wel een Ubuntu live stick maken maar ik weet niet of deze ook problemen heeft met individuele schijven in een raid te lezen? (al zal dit waarschijnlijk niets aan de bruikbaarheid van de schijf doen, ik ben benieuwd of dit grote veranderingen in de smart data kan opleveren)
Tests hebben geen nut, het is de magnetische laag op de harddisks die het aan het begeven is.
Vandaar het advies om zsm je data in veiligheid te brengen zodat je verdere achteruitgang vóór bent.
Vandaar het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-05 22:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GihI78mhZCpHU99V7Yy0Wj7RT5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LZEurNt4fOhUmtxWOcfT7SWB.png?f=user_large

Ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik heb hier een bijna nieuwe Samsung SSD 860 pro 512GB die in een CCTV video recorder gebruikt gaat worden. Nou wil ik een gemiddelde levensduur bepalen gebaseerd op het aantal bytes de recorder per uur schrijft naar de SSD. Het plan is om de SMART gegevens van de SSD voor en na de testdag uit te lezen en samen met de TBW waarde die Samsung opgeeft (600TBW) een inschatting geven.

Is dit een goede aanpak om mijn doel te behalen? Zo ja, moet ik dan de "Total Host Writes"-waarde moet pakken of de "Total LBAs Written"-waarde?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Juzzuts op 16-02-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Juzzuts Total Host Writes heeft als eenheid GB (gigabytes), dat zou de beste maatstaf moeten zijn.

LBA is Logical Block Allocation. Het aantal LBA writes heeft een relatie met host writes.

Je plan om 24 uur te meten lijkt me prima.

Op de lange termijn is het in de gaten houden van SMART foutmeldingen verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
mrmrmr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:53:
@Juzzuts Total Host Writes heeft als eenheid GB (gigabytes), dat zou de beste maatstaf moeten zijn.

LBA is Logical Block Allocation. Het aantal LBA writes heeft een relatie met host writes.

Je plan om 24 uur te meten lijkt me prima.

Op de lange termijn is het in de gaten houden van SMART foutmeldingen verstandig.
Bedankt voor je snelle antwoord!

Wat zou je verwachten als langere termijn? Na de garantie periode van 5 jaar? Of gewoon continu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
SSD's van Samsung zijn doorgaans redelijk betrouwbaar. Maar je gaat de SSD zwaar belasten. SMART tools zoals CrystalDiskInfo kun je instellen zodat ze je een bericht sturen wanneer er een probleem is.

Ik kijk er zelf naar (eens in de zoveel maanden), o.a. omdat het opvragen van SMART data disks die in spindown staan uit die stand kan halen en dat is ongewenst.

Als je een beetje kan scripten en de weg weet op de command line kun je zo'n controle periodiek (via de scheduler) laten doen. Een wekelijkse controle lijkt mij voldoende voor jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
helaas heeft het apparaat geen internet toegang en is het ook beperkt beschikbaar. Daarom ben ik ook op zoek naar een geschatte levensduur om een preventief vervangingstermijn te bepalen. Ik wacht even mijn testdag af en kom bij jullie terug. Denk niet dat ik trouwens de 24 uur haal en zal me denk ik moeten beperken tot 8 uur. Denk nog steeds dat het een goed beeld gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Waarom wil je een SSD gebruiken? Mechanische harde schijven kunnen vaker overschreven worden en zijn performant genoeg voor de toepassing. Western Digital heeft een speciale lijn voor opslag van beelden bewakingscamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 16:13
Hallo,

Op mijn laptop loop ik de laatste tijd tegen stabiliteit issues aan.
- Windows boot niet lekker, vaak uit slaapstand en komt af en toe bij opstarten in BSOD met melding : "Critical process died"
- Bij sommige applicaties (AdobeLightroom) zelfde problemen dat windows reboot met BSOD.
Vervolgens lukt het niet om een dump te maken :|

Nu vond ik het volgende in de logs "Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\DR0."
en daarom CrystalDisk gecheckt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQDES5E9rO7jTCaHPCplTosa-7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o45zaxiF5Om7kYnF7umojgIN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNOCpnh_v_F_42ncUsSy2jTjb0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yHB9uTBLVznq2hP1hi9beAoq.png?f=fotoalbum_large

Moet ik me zorgen maken? Welke acties zouden problemen weg kunnen nemen?
Nieuwe SSD erin?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@BraX
Dat ligt eraan:
- als je je stoort aan die meldingen zet je er een nieuwe SSD in
- en dat doe je sowieso als je geen accurate databackups maakt
- en als je niet krap bij kas zit zou ik het sowieso meteen doen: deze SSD heeft zijn beste tijd gehad, heeft nu 4 pending sectoren en jouw Windows reageert daar niet lekker op (waarschijnlijk omdat het nou net sectoren zijn die Windows nodig heeft, vóórdat de SSD ze zelf als onbruikbaar heeft gemarkeerd).

[ Voor 16% gewijzigd door Renault op 17-02-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Juzzuts
Waarom stop je er die SSD niet gewoon in en periodiek (bv. na elke 3 maanden) noteer je het getal voor "Resterende levensduur". Je ziet het einde van de SSD dan gewoon aankomen en je kunt daarop anticiperen.
Ik zou er niet bang van zijn om er een SSD in te stoppen als je dat persé wil.
(al zou ik niet weten waarom een normale vlotte harddisk niet zou voldoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
Het apparaat komt in een situatie te draaien waarin nogal wat trillingen voorkomen. Vandaar dat de leverancier wil kiezen voor een SSD. Ik heb alleen mijn twijfels bij de levensduurverlenging ten opzichte van de voorheen gebruikte HDD. Vandaar dat ik de tests wil uitvoeren en die hier even wilde toetsen. Verder ga ik inderdaad expliciet de vraag aan de leverancier stellen waarom niet gewoon een WD purple aangeboden wordt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
BraX schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:52:
Hallo,

Op mijn laptop loop ik de laatste tijd tegen stabiliteit issues aan.
- Windows boot niet lekker, vaak uit slaapstand en komt af en toe bij opstarten in BSOD met melding : "Critical process died"
- Bij sommige applicaties (AdobeLightroom) zelfde problemen dat windows reboot met BSOD.
Vervolgens lukt het niet om een dump te maken :|

Nu vond ik het volgende in de logs "Beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0\DR0."
en daarom CrystalDisk gecheckt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet ik me zorgen maken? Welke acties zouden problemen weg kunnen nemen?
Nieuwe SSD erin?

Alvast bedankt.
Er zijn meerdere reallocated sectors en een paar pending sectors. Bij een harde schijf vind ik dat erg verdacht maar bij een ssd is dat deel van het proces waarmee versleten cellen worden vervangen. Meestal is dit ook een parameter in de life remaining.

Wat mij wel opvalt is dat je heel wat uncorrectable errors hebt. Dit kan volgens mij wijzen op een slechte of losse sata connectie. Kijk eens of je ssd nog goed vastzit. Het zou in ieder geval het gedrag verklaren. Ik weet niet of er nog andere zaken zijn die voor dit soort fouten kunnen zorgen. Heb je de laatste firmware? Misschien is de dram cache van de ssd niet meer goed?

• Renault
Admiral Freebee schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 06:46:
[...]

Er zijn meerdere reallocated sectors en een paar pending sectors. Bij een harde schijf vind ik dat erg verdacht maar bij een ssd is dat deel van het proces waarmee versleten cellen worden vervangen. Meestal is dit ook een parameter in de life remaining.

Wat mij wel opvalt is dat je heel wat uncorrectable errors hebt. Dit kan volgens mij wijzen op een slechte of losse sata connectie. Kijk eens of je ssd nog goed vastzit. Het zou in ieder geval het gedrag verklaren. Ik weet niet of er nog andere zaken zijn die voor dit soort fouten kunnen zorgen. Heb je de laatste firmware? Misschien is de dram cache van de ssd niet meer goed?
Het aantal CRC-fouten (C7) is nul, dus SATA communicatiefouten kan je m.i. uitsluiten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Renault schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:02:
[...]

En waarom niet? Ik mag toch hopen dat je Windows niet vanaf die RAID5 draait, dat is not done, een RAID is bedoeld voor data, niet voor een OS (kan wel, alles kan, maar is om diverse redenen niet de bedoeling).
Ja er stond eigenlijk alleen data op, op 1 programma na omdat deze niet op de ssd paste en de nieuwe ssd (m2) niet in dit systeem kon. Maar ik ben nu eindelijk over naar mijn nieuwe systeem dus het is allemaal goedgekomen. Dankjewel voor de hulp.

Edit: Gezien de kennis mbt hdd/sdd hier een korte vraag. Is er een firmware history of changelog of iets dergelijks beschikbaar voor SSD's? Ik heb twee Samsung SSD's en vraag me af hoe oud mijn huidige firmware is en wat er eventueel allemaal vernieuwd is.
- Samsung SSD 970 EVO: Firmware 2B2QEXE7
- Samsung SSD 860 EVO (sata): Firmware RVT01B6Q
Teven vraag ik mij af of het verstandig is om NVMe drivers te installeren of dat Windows 10 dit zelf al goed geregeld heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Markos op 19-02-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
... Als je de Samsung Magician software installeert, meldt die vanzelf of op je SSD's de laatste firmware aanwezig is, én biedt aan om die te upgraden als je achterloopt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreistein
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz6oTKRCXopysO8mpnrC6eKTL-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8dPxmBrKPh2XNrXOD5G1enFn.jpg?f=user_large

Op mijn Mac Pro komt het programma Techtool pro 13 regelmatig met een waarschuwing voor deze 3 TB disk.
Ik begrijp inmiddels uit andere reacties dat er slechte sectoren op zitten. Wat kan ik het beste doen want de schijf staat vol met geordende en bewerkte foto's die ik niet kwijt wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
dreistein schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:09:
[Afbeelding]

Op mijn Mac Pro komt het programma Techtool pro 13 regelmatig met een waarschuwing voor deze 3 TB disk.
Ik begrijp inmiddels uit andere reacties dat er slechte sectoren op zitten. Wat kan ik het beste doen want de schijf staat vol met geordende en bewerkte foto's die ik niet kwijt wil.
Als je je foto's niet kwijt wilt raken, dan mag ik hopen dat je sowieso al een backup hebt. Zo niet, snel doen.

Wat betreft je schijf: vervangen.
En dus niet vervangen en vervolgens alleen op die ene nieuwe schijf je foto's hebben, maar vervangen én een losse backup maken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 13:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8roAGVgbmm6f_h-HcQ0_cHn6jmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOP92l3qK0LILsthZy4jdLdg.jpg?f=fotoalbum_large
Die is op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@dreistein:
Je uitleesprogramma geeft een indicatie dat er wat aan de hand is met slechte sectoren, maar niet hoevéél er dat zijn. Je zou ook eens kunnen kijken met bv. Crystaldiskinfo, hoeveel die er meldt.
Het is wel fijn dat er geen communicatiefouten worden gemeld, dan zijn de afwijkende statistieken in elk geval niet daaraan te wijten.
Sowieso moet je deze harddisk in de gaten houden, want die meldingen zijn er niet voor niets.
Zorg in elk geval z.s.m. dat je al je belangrijke data (liefst tweemaal op verschillende datadragers) hebt gebackupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@wappiewappie:
Dat is helemaal de vraag: statistisch gezien is je SSD voorbij zijn geprojecteerde levensduur.
Maar je hebt nog geen gesignaleerd dataverlies, dus als je goede backups maakt kan je de SSD door blijven gebruiken totdat hij problemen gaat geven.
Hou hem dus vaak in de gaten en zodra hij problemen kent vervang je hem meteen.
(Deze grootte SSD kost weinig op het moment.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreistein
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07-2024
@Renault DriveDX gaf aan dat het er 40 waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Is dat 197, 198 of beide opgeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 13:00
@Renault
Dank je. blijkbaar iets minder ernstig dan ik dacht.
vandaag toch maar wel de SSD vervangen door een andere. Deze pc wordt zakelijk gebruikt door een collega en Windows was blijkbaar al een keer gecrasht. Het ding wordt gebruikt voor wat standaard office werk. Dus geen flauw idee waar die grote hoeveelheid schrijfacties vandaan komt. Moet ik de komende tijd maar even in de gaten houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Die grote hoeveelheid schrijfacties: kijk eerst eens naar de achtergrondprocessen: als er daar veel indexaties/scans worden uitgevoerd, heb je de belangrijkste oorzaken al snel te pakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:32

MsG

Forumzwerver

Kan hier iemand wat zinnigs over zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQCWtUK9whuMPlL_Zype8vUTLNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q0Hc4BIl9h7r4aiePoy6Aany.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTt6QxfpW-pjIydK4_WnR8bl-yI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9xutEEp2hb6EcQZpTT1smWNe.png?f=user_large

Ik snap niet helemaal waarom hij hem faalt vindt. En de raw data lijkt juist weer leeg te zijn?

Bij andere schijven van me staat dat current weer op 100 veelal.

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 02-03-2021 20:08 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:18
Je gebruikt vrij oude versies zo te zien. Maar aan de Reallocated Event Count van 2720 te zien is er wel wat gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je hebt 1 communicatiefout (ooit gehad), kijk of dat oploopt.
En 1 succesvol omgewisselde sector lijkt mij niets om van wakker te liggen, gewoon mee doorgaan maar wel de SMART-waarden periodiek blijven monitoren.
Ik vind het netjes voor zo'n "ervaren" harddisk.

En het zal maar gezegd zijn: actuele backups zijn altijd goud waard ...

[ Voor 7% gewijzigd door Renault op 03-03-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:03
Willen jullie even met mij meekijken? Ik heb een NAS gebouwd met een Odroid HC4. Daarin heb ik twee hardeschijven gebruikt die ik nog had liggen. Nu werkt de hardeschijf volgens mij prima. Ik heb echter moeite om de smart values te begrijpen. Ik zie een paar "pre-fail" warnings, maar de raw values is volgens mij goed. Wat denken jullie?

SAMSUNG HD103SJ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SSL15fo.png

SAMSUNG HD204UI
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jIYDmji.png

[ Voor 3% gewijzigd door Lennyz op 06-03-2021 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
De bovenste:
Daar is niets mis mee, je zou je alleen af kunnen vragen hoe die schijf aan een schok met zo'n hoge waarde is gekomen (191)

De onderste:
Idem.

Beide schijven hebben al wel "redelijk wat ervaring".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
Ik heb sinds een tijdje wat zorgen over de staat van mijn ThinkPad. Een tijdlijn:
  1. Sinds een tijdje incidenteel hangen en een BSOD. Daar heb ik eerder niet zo veel aandacht aan besteed.
  2. Ik was wat aan het experimenteren met het encrypten van folders in Windows 10. Daarbij kreeg ik tijdens het encrypten van een folder een hanger, maar ook een paar keer een door Windows gerapporteerde CRC-error.
  3. Ik heb toen Lenovo Vantage gestart omdat daar een hardwarescanfunctie in zit. Die gaf een SMART-waarschuwing. Ook een knop om bad blocks te fixen. Die heb ik aangeklikt, maar uiteindelijk niet gestart (er werd gewaarschuwd voor mogelijk dataverlies).
  4. Daarna wat ik eigenlijk eerst had moeten doen: CrystalDiskInfo geïnstalleerd. Resultaat: zie onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yObPeHrYFqJG6NL-kX3jN-7wy_A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dFgVmT2JH3YpFybcLA0k8PKH.png?f=fotoalbum_medium

Nu heb ik weer met Vantage een hardware scan gedaan. Daar zit een short SMART self test bij. Dat gaf deze waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Jv-I7RXzB_3hk2VrHfteD8PRI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/L8aq7jYJ6gTdt5TYuYBOqDU1.png?f=fotoalbum_small

Opnieuw Crystal Disk Info runnen geeft dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS3Kk8uLhYyNZJ49gN6R1vTO_Ao=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OuFTVKFEueZvGw7y6Ge6K7nS.png?f=fotoalbum_medium

De re-allocated sector count is hier nu ineens 4 hoger.

Initieel vroeg ik me af of er nog een ander hardwareprobleem zou kunnen zijn (Vantage heb ik later ook zien rapporteren dat alles okay was), maar het lijkt denk ik wel duidelijk dat deze SSD aan het overlijden is.

Wat ik me nu alleen afvraag: waarom vindt Crystal Disk Info dit okay, maar Vantage niet :? ? En waarom kan ik niet zo'n short self test in Crystal Disk Info doen?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik ben het niet met je eens dat deze SSD aan het overlijden is.
Sowieso zie ik geen CRC-fouten gerapporteerd, dus waar die "Windows-CRC melding" over is gegaan (Windows kan zelf geen CRC-meldingen doen) weet ik niet.
Het enige waar je over zou kunnen vallen is het aantal Reallocated sectors, maar ook dat is nog draaglijk (alhoewel oplopend) voor een OS-schijf.

Zolang je backups hebt van je data en regelmatig schijfcontroles uitvoert & herstelpunten maakt, lijkt er mij weinig aan de hand te zijn.

Aan de andere kant: SSD kosten weinig momenteel, als je die gemakkelijk kan vervangen ben je van de problemen af ...

[ Voor 11% gewijzigd door Renault op 20-03-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:35
@Renault: ik denk dat die CRC-fouten door de EFS-encryptie van Windows gerapporteerd werden, hoewel ik daar niet echt iets over kan vinden als ik erop zoek.

Mijn data staat in principe op mijn NAS. Het enige waar ik een beetje paranoia over ben zijn spullen die corrupt naar Dropbox gepusht zouden kunnen worden (hoewel ik intussen wel een plan heb voor het geval dat ooit zou gebeuren). En SMTP-mails die misschien corrupt zouden kunnen raken in mijn Thunderbirdprofiel. Terwijl ik e-mails in principe vlot op mijn NAS zet, dus ook daar geen heel groot risico.

Ik denk dat ik het wel met je eens ben dan het geen acute actie nodig heeft. Ik wil uiteindelijk wel een verse installatie met BitLocker vanaf dag 1, ik denk wel dat ik dat voor de zekerheid op een verse SSD wil :) .

Wat me alleen jeukt: bij de (oudere) SSD in mijn desktopmachine is het aantal reallocated sectors gewoon 0 :P .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanavond een aantal keer wat haperingen gehad in een game en opeens een complete reboot van mijn computer. Daarna was mijn SSD write protected en kon ik deze write protect er ook niet meer afhalen.

Via de Intel Solid-State Drive toolbox krijg ik deze errors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QID9DE0pZ7Gf6OqrDKkQ_8Zdeug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUGqOxkPB1m5AhkU55hrCOhS.png?f=user_large

In CrystalDiskInfo zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6zCYvUg_FrYDK_UpmQ8RoOxaRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RP8wS1PxnRdhFmxeF6TK1Gr7.png?f=user_large

Neem aan dat dit een gevalletje RMA is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat ligt eraan, of je nog (fabrieks?)garantie hebt.

SSD's worden ineens read-only als er intern wordt geconstateerd "dat er een kritieke fout dreigt": door de read-only state kun je je data er vaak nog af halen, maar de SSD wordt onherroepelijk onbruikbaar.

Kijk eens of je nog winkelgarantie hebt (= geen RMA maar garantiegeval via de winkel) en vul het serienummer bij de fabrikant op de website in om te kijken of je dáár nog garantie hebt (= RMA).
Bedenk voor je hem RMA stuurt of er iets op staat wat je niet wilt delen met een derde partij en beslis dan of je RMA aanvraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Renault hij is een half jaar oud, zit nog ruim vier jaar garantie op. Was ook verbaasd dat hij al binnen een half jaar defect raakte, dat lijkt me niet de bedoeling. Zal wel een ticket aanmaken bij de verkoper, staat niks anders op dan game installaties dus hoef er verder niks mee te doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 00:32
Ik heb al een tijdje een setje disks die geschucked zijn (dus USB schijven die dermate goedkoop zijn/waren dat het goedkoper is zo een USB schijf te kopen, de enclosure er rond uit te slopen en ze als reguliere interne disks te gebruiken dan dat je rechtstreeks een 3.5 disk koopt). Voor sommigen kan dat misschien als iets akeligs klinken maar het is een vaak voorkomende en bewezen praktijk op /r/datahoarders.

Voor diegene die op zoek is naar goedkope disks:
https://diskprices.com/

cc:@FireDrunk

Nu was ik met de tool van @Q mijn disks eens aan het nakijken en ik merkte vandaag pas op dat ik ook "park" kon opvragen. Nou ja, monitoring/logging wat aangepast zodat dit nu mee komt en klaar. Maar bij inspectie viel me wel op dat in verhouding die park precies heel snel omhoog gaat voor die nieuwe disks versus disks die ik al jaren heb zitten:

-----------------------------------------------------------------------------------------
| Dev   | Model                     | GB    | Temp | Hours | PS | RS | RSE | CRC | Park |
-----------------------------------------------------------------------------------------
| loop0 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| loop1 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| loop2 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| loop3 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| loop5 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| loop6 |                           | 0     | ?    | ?     | ?  | ?  | ?   | ?   | ?    |
| sda   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 35   | 2592  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1887 |
| sdb   | Samsung SSD 840 EVO 500GB | 500   | ?    | 95449 | ?  | 0  | ?   | ?   | ?    |
| sdc   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 34   | 2462  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1853 |
| sdd   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 36   | 2596  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1848 |
| sde   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 36   | 2593  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1874 |
| sdf   | ST4000DM000-1F2168        | 4000  | 33   | 53701 | 0  | 0  | ?   | 0   | 8436 |
| sdg   | ST4000DM000-1F2168        | 4000  | 32   | 54618 | 0  | 0  | ?   | 0   | 8670 |
| sdh   | ST4000DM000-1F2168        | 4000  | 33   | 54615 | 0  | 0  | ?   | 0   | 8553 |
| sdi   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 34   | 2459  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1857 |
| sdj   | Samsung SSD 840 EVO 250GB | 250   | ?    | 99384 | ?  | 11 | ?   | ?   | ?    |
| sdk   | ST4000DM000-1F2168        | 4000  | 35   | 54611 | 0  | 0  | ?   | 0   | 8722 |
| sdl   | WDC WD120EDAZ-11F3RA0     | 12000 | 38   | 2488  | 0  | 0  | 0   | 0   | 1889 |

Ik hoor de nieuwe disks (die EDAZ's dus) veel vaker "pingelen of tikkelen" dan dat ik mijn oude disks dat heb horen doen. Voor de rest doen ze het echt prima hoor, wekelijkse scrub van ZFS gaat hier goed, ik heb ook dagelijkse smartctl -a output moest men daar iets mee zijn.

Zit ik met een "WD Green" probleempje? Ze parkeren hier gemiddeld 1.4x per uur. Is het nuttig/aangewezen om hier het volgende over heen te laten gaan?

hdparm -B 255 /dev/sdX

hdparm -S0 /dev/sdX

Voor één specifieke disk dagelijkse statistieken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
Local Time is:    Sun Jan 24 14:47:29 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       53
Local Time is:    Mon Jan 25 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       57
Local Time is:    Tue Jan 26 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       61
Local Time is:    Wed Jan 27 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       68
Local Time is:    Thu Jan 28 03:01:02 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       77
Local Time is:    Fri Jan 29 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       78
Local Time is:    Sat Jan 30 03:00:11 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       79
Local Time is:    Sun Jan 31 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       86
Local Time is:    Mon Feb  1 03:00:08 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       91
Local Time is:    Tue Feb  2 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       93
Local Time is:    Wed Feb  3 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       97
Local Time is:    Thu Feb  4 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       103
Local Time is:    Fri Feb  5 03:00:05 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       104
Local Time is:    Sat Feb  6 03:00:05 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       108
Local Time is:    Sun Feb  7 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       113
Local Time is:    Mon Feb  8 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       125
Local Time is:    Tue Feb  9 03:00:11 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       170
Local Time is:    Wed Feb 10 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       222
Local Time is:    Thu Feb 11 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       274
Local Time is:    Fri Feb 12 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       279
Local Time is:    Sat Feb 13 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       313
Local Time is:    Sun Feb 14 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       364
Local Time is:    Mon Feb 15 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       414
Local Time is:    Tue Feb 16 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       429
Local Time is:    Wed Feb 17 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       480
Local Time is:    Thu Feb 18 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       532
Local Time is:    Fri Feb 19 03:00:03 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       537
Local Time is:    Sat Feb 20 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       571
Local Time is:    Sun Feb 21 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       627
Local Time is:    Mon Feb 22 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       677
Local Time is:    Tue Feb 23 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       698
Local Time is:    Wed Feb 24 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       745
Local Time is:    Thu Feb 25 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       797
Local Time is:    Fri Feb 26 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       802
Local Time is:    Sat Feb 27 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       837
Local Time is:    Sun Feb 28 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       889
Local Time is:    Mon Mar  1 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       936
Local Time is:    Tue Mar  2 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       956
Local Time is:    Wed Mar  3 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1010
Local Time is:    Thu Mar  4 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1063
Local Time is:    Fri Mar  5 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1068
Local Time is:    Sat Mar  6 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1098
Local Time is:    Sun Mar  7 03:00:05 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1125
Local Time is:    Mon Mar  8 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1156
Local Time is:    Tue Mar  9 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1165
Local Time is:    Wed Mar 10 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       1197
Local Time is:    Thu Mar 11 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1244
Local Time is:    Fri Mar 12 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1249
Local Time is:    Sat Mar 13 03:00:11 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1280
Local Time is:    Sun Mar 14 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1331
Local Time is:    Mon Mar 15 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1376
Local Time is:    Tue Mar 16 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1391
Local Time is:    Wed Mar 17 03:00:05 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1443
Local Time is:    Thu Mar 18 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1492
Local Time is:    Fri Mar 19 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1497
Local Time is:    Sat Mar 20 03:00:06 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1529
Local Time is:    Sun Mar 21 03:00:11 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1579
Local Time is:    Mon Mar 22 03:00:07 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1629
Local Time is:    Tue Mar 23 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1646
Local Time is:    Wed Mar 24 03:00:11 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1695
Local Time is:    Thu Mar 25 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1744
Local Time is:    Fri Mar 26 03:00:04 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1749
Local Time is:    Sat Mar 27 03:00:10 2021 CET
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1784
Local Time is:    Sun Mar 28 03:00:10 2021 CEST
193 Load_Cycle_Count        0x0012   099   099   000    Old_age   Always       -       1837

offtopic:
@Q ik weet niet waarom of hoe maar ik krijg ondanks dat ik op disks selecteer ("show disk") ook de loop network interfaces mee van Docker, althans dat denk ik. Maak ik daar een GitHub issue'tje van aan?

[ Voor 78% gewijzigd door HyperBart op 28-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mendelson
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05-2021
Beste mensen, al lezend op het forum kwam ik SMART tegen. Ik even gecheckt,
zegt hij bij de SSD Good 76 % Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ik heb vrijwel geen problemen met de laptop. Over de HDD zegt hij gewoon Good. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyyZrb-y0AhirjDZm8_Uw7fC1X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4OFs7mnvc5EtLzpTLNF1xrUi.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQsUy-0K8qQY1b7_VCdKXZpF8PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ikNIdkdDrScaVqgQfpevfah9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@HyperBart: geen idee ...

@mendelson:
- je harddisk mankeert nog niets (op die waarde bij BF na, dat is merkwaardig).
- je SSD mankeert nog niets.
Die 76% is de verhouding van het aantal werkelijk geschreven Bytes Written ten opzichte van het mac aantal Bytes Written dat de fabrikant opgeeft voor dit type SSD. Het is dus een soort statische slijtage-indicator.
In principe kan je er gewoon mee door als betrouwbare SSD, totdat de waarde in de buurt komt van 10%: dan wordt het aantal Reassigned Blocks interessant, dat zal dan sneller gaan oplopen.
En actuele backups van belangrijke data zijn natuurlijk altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:14

LankHoar

Langharig tuig

Van de week een nieuwe schijf in gebruik genomen, een WD Blue van 4 TB. Vandaag hoor ik wat gekraak uit mijn PC kast komen dus ik dacht laat ik hem even uitlezen met CrystalDiskInfo, en dit is wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEdmlI6A1D5omoztDDslnn90T-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ui8wb0o738lyASXlsyBck4T5.png?f=user_large

Geen idee wat dit precies betekend maar dat "Caution" zegt natuurlijk niets goeds. Gevalletje RMA denk ik, of niet?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1 ... 30 ... 37 Laatste