Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:48
@Hamazaki
Zie mijn vorige post: die situatie geld identiek voor jou, maar je moet éérst afwachten totdat de harddisk die sector voldoende vaak heeft kunnen uitlezen: dat resulteert in een goedgekeurde uitlezing of een vervangen sector. Dus wachten totdat C5 weer nul is en daarna wellicht een extended test uitvoeren.
En zorgen voor goede backups.

En de getoonde cijfers geven geen (enkele) reden om deze harddisk te wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39
Renault schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:21:
@KennieNL
Het kan zijn dat zo'n sector niet direct goed kon worden uitgelezen, maar dat na een aantal pogingen (dat doet de print op de harddisk geheel zelfstandig) dat wel is gelukt. En dan staan zowel het aantal wachtende als vervangen sectoren op nul.

Je zou (als je die mogelijkheid hebt) eens een lange smart-test aan kunnen zetten (van het type zoals HD-Tune dat doet, dus zonder gegevensverlies elke sector uittesten of verse gegevens goed terugkomen na opslag op die sector) om te kijken wat je qua betrouwbaarheid kunt verwachten van deze disks.

En als je goede actuele backups hebt, gebruik je de NAS alleen voor de beschikbaarheid van je gegevens en is er weinig zorg voor dataverlies.
Thanks, ik had de post van jaspov niet gezien.

Ik dacht dat de hdd pas na de aantal pogingen terug naar SMART zou rapporteren en dat het dan 'vast' zou staan :). En ja ik heb actuele backups ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heyhoi,

Allereerst... Sorry ik snap niet alles wat ik heb gelezen, denk ik. Als ik het snap (en de waardes goed lees) dan denk ik dat het een wonder is dat mijn laptop nog iets doet? Sinds een paar dagen blijft hij de tijd verzetten en ik heb vandaag 2x het blauwe scherm des doods gehad. Ik wil weten of ik nog enige moeite moet doen om 'm te redden of dat ik beter gewoon in een hoekje kan zitten huilen. :/
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ftorck.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
waarom zie ik de aantal gedraaide uren en inschakelingen niet bij deze schijf ? staat op 'onbekend'. en waarom is de sector lijst korter dan de andere schijven ?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zmiyg1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 05-01-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Verwijderd
- maak direct een backup van al je data, deze harddisk lijkt toast.
- dan noteer je welke windows 10 versie je hebt (32/64 bits, Home of Pro) en je print je Apparaatbeheer scherm "overal uitgeklapt" uit
- daarna schaf je een 2,5" SATA SSD aan van 500 GB (die kosten momenteel bijna niets meer, bv. "Crucial MX500 2,5" 500GB") en je vervangt je harddisk door die SSD. Dat is geen rocket science en je hebt er alleen een horlogemaker schroevendraaiersetje voor nodig (kruiskop).
- dan maak je vanaf een andere PC een W10 installatiemedium aan en die CD/USB-stick steek je in je laptop.
- dan installeer je Windows 10 (je skipt het licentiescherm, dat komt vanzelf goed), installeer je de programma's en zet je de data terug.
- en dan heb je een laptop die sneller is dan toen je hem kocht. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Renault op 05-01-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
@Hamazaki
De SMART-gegevens worden door de software opgevraagd uit de chip op de print van de harddisk.
Aangezien een 3 TB harddisk nog niet erg oud kan zijn en dus SMART goed moet ondersteunen, vrees ik dat er te weinig communicatie mogelijk is met die printplaat om méér parameters te tonen.
Probeer eens uit te lezen met een ander programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Renault Sir yes sir. Bedankt voor het advies. Als het goed is heb ik morgen de nieuwe in huis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Renault schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:53:
@Hamazaki
De SMART-gegevens worden door de software opgevraagd uit de chip op de print van de harddisk.
Aangezien een 3 TB harddisk nog niet erg oud kan zijn en dus SMART goed moet ondersteunen, vrees ik dat er te weinig communicatie mogelijk is met die printplaat om méér parameters te tonen.
Probeer eens uit te lezen met een ander programma.
Ik heb paar nieuwe programma’s geinstalleerd, maar buiten crystaldiskinfo kan ik niet zien hoeveel uur een schijf heeft gedraaid? Ken je misschien een ander programma die dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:25
Hamazaki schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:35:
[...]

Ik heb paar nieuwe programma’s geinstalleerd, maar buiten crystaldiskinfo kan ik niet zien hoeveel uur een schijf heeft gedraaid? Ken je misschien een ander programma die dat wel kan?
HD Tune kan dat ook:

http://www.hdtune.com/download.html

HD Tune 2.55 is gratis voor persoonlijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Davetc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:47:
[...]

HD Tune kan dat ook:

http://www.hdtune.com/download.html

HD Tune 2.55 is gratis voor persoonlijk gebruik.
Waar kan je dat precies zien? Ik kon het gisteren niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Hamazaki schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Waar kan je dat precies zien? Ik kon het gisteren niet vinden.
Bij tabje Health

Links onderin het venster staat "Power On Time". En in de attributes "ID" lijst staat "Power On Hours Count".

Kun je een screenshotje posten van HD Tune (Health tabje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Davetc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Bij tabje Health

Links onderin het venster staat "Power On Time". En in de attributes "ID" lijst staat "Power On Hours Count".

Kun je een screenshotje posten van HD Tune (Health tabje)?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b3e5e0sr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Hij is met USB aangesloten? Het kan zijn dat dat de oorzaak is dat je niet alles ziet. Kun je de HDD rechtstreeks aansluiten op een SATA poort?

De schijf uit een externe behuizing halen kan een warranty void zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Davetc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Hij is met USB aangesloten? Het kan zijn dat dat de oorzaak is dat je niet alles ziet. Kun je de HDD rechtstreeks aansluiten op een SATA poort?

De schijf uit een externe behuizing halen kan een warranty void zijn..
Is een usb hdd ja. Laat anders maar zitten. Jammer. Je hebt geen andere programma’s denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
Hamazaki schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Is een usb hdd ja. Laat anders maar zitten. Jammer. Je hebt geen andere programma’s denk ik?
CrystalDiskInfo en HD Tune (Pro) vind ik zelf hier goed mee omgaan. De beperking zit hem in de controller van de externe behuizing vermoed ik. Met deze vier attributes kan ook geen status bekend gemaakt worden omdat de kritieke attributes er helaas niet tussen zitten..

Wel bijzonder dat het deze vier attributes zijn. Meestal is het alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Davetc schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:19:
[...]

CrystalDiskInfo en HD Tune (Pro) vind ik zelf hier goed mee omgaan. De beperking zit hem in de controller van de externe behuizing vermoed ik. Met deze vier attributes kan ook geen status bekend gemaakt worden omdat de kritieke attributes er helaas niet tussen zitten..

Wel bijzonder dat het deze vier attributes zijn. Meestal is het alles of niets.
ik heb 2 schijven waar ik de uren info niet kan zien. uit welke gegevens kan ik nog meer uithalen welke schijf meer is gebruikt ? ik wil deze 2 vergelijken. naar welke data moet ik kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Tja, zo heeft elke programmaatje wel iets. Bij CrystalDiskInfo is er niks aan de hand, terwijl bij HDTune een paar gele waardes staan en bij SSD-Z staat weer een uitroepteken over Airflow Temperature, maar de schijf functioneert verder prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WcutKC22OAR9Eojb8QXVVktI/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CIYdyn60oBAGdOO8GvUe9lHN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMFR1f7rQvOdiVxQ7gLlcrmJ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als ze alledrie over dezelfde harddisk gaan, vind ik alleen de waarde voor de G-sensor afwijkend. Blijkbaar heeft die schijf toch eens een tik gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@chim0
Een meer dan 10 jaar oude versie van HD Tune gebruiken kan wel eens niet zo goed werken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
-The_Mask- schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:49:
@chim0
Een meer dan 10 jaar oude versie van HD Tune gebruiken kan wel eens niet zo goed werken. ;)
HD Tune 2.55 is final. HD Tune Pro heeft wel nieuwe updates gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:49:
@chim0
Dan pakken we toch een nieuwere versie? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7w37DI9SkceNJmFL0UYii1yk/full.jpg

@Renault Is hier de G-sense Error Rate wel goed? Maar wel weer de Airflow Temperature die faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:26:
[...]

Dan pakken we toch een nieuwere versie? :P

[Afbeelding]

@Renault Is hier de G-sense Error Rate wel goed? Maar wel weer de Airflow Temperature die faalt.
De airflow temperature parameter geeft een waarde weer gelijk aan 100 - <huidige temperatuur>. Zoals je kan zien is de worst waarde onder de threshold gezakt wat aangeeft dat de schijf ooit warmer geworden is dan dat de fabrikant als goed aanmerkt (in dit geval 100 - 42 = 58°C).

De interpretatie van het overschrijden van deze grens hangt af van de software die je gebruikt. Ik zou de smart test van de fabrikant eens gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Admiral Freebee op 07-01-2019 04:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Admiral Freebee schreef op maandag 7 januari 2019 @ 03:59:
[...]

De airflow temperature parameter geeft een waarde weer gelijk aan 100 - <huidige temperatuur>. Zoals je kan zien is de worst waarde onder de threshold gezakt wat aangeeft dat de schijf ooit warmer geworden is dan dat de fabrikant als goed aanmerkt (in dit geval 100 - 42 = 58°C).

De interpretatie van het overschrijden van deze grens hangt af van de software die je gebruikt. Ik zou de smart test van de fabrikant eens gebruiken.
Oh ja, nu zie ik het want CrystalDiskInfo geeft inderdaad die 58 weer en huidig 31 wat kan kloppen want Speedfan geeft ook 31 graden aan. Maar jij zegt dus tools gebruiken van Seagate? Of hoef ik me niet zo'n zorgen te maken om die Airflow Temperature? Overigens wordt dit schijfje binnenkort vervangen door een SSD dus zo erg is het ook weer niet.

Die schijf komt trouwens uit een laptop van een kennis, die op een gegeven moment kapot was, omdat ie zwart beeld gaf en ik mocht hem hebben voor onderdelen, dus het zou best kunnen dat ie een keer te warm is geweest. Er zat een AMD APU in en die staan erom bekend dat ze loeiheet worden dus misschien dat de harde schijf daardoor ook te warm is geworden. Ik meen toen ergens gelezen te hebben dat het een bekend probleem was met die dingen door slechte soldering ofzo en dat de boel het op een gegeven moment begeeft. Mijn ouders hebben dezelfde laptop met dezelfde APU en die staat ook constant te loeien maar die doet het gelukkig nog. Hun vorige was ook een AMD en die gaf op een gegeven moment ook zwart beeld. Ze hebben hem toen weggebracht naar een winkel en die hebben hem opengemaakt en was ook een doorgebrande on-board GPU. En ook bij een andere kennis hetzelfde probleem. Ook een laptop met zo'n AMD APU, ook zwart beeld, dus dan kan het bijna geen toeval meer zijn toch? Maar goed, dat is weer een ander verhaal. Ik denk dat de nieuwere laptops met AMD APU's inmiddels wel verbeterd zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Over die waarde voor G-sensor error rate: daar is weinig over te zeggen: als die op nul staat is het goed, als die niet op nul staat is het mede afhankelijk van de omstandigheden waarin die waarde ontstond. Gezien de huidige toestand van de harddisk (nog goed bruikbaar) lijkt dat wel mee te vallen.

En de airflow temperatuur is OOIT slecht geweest. De huidige 31 graden zijn geruststellend.

En die te warm wordende laptop: wordt het niet eens tijd om die open te maken en het hele koelcircuit schoon te maken? Permanent "loeien" is een duidelijk signaal dat er iets mis is met de koeling. Gevolg-defecten zijn dan een kwestie van tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Renault op 07-01-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 04:53:
[...]

Oh ja, nu zie ik het want CrystalDiskInfo geeft inderdaad die 58 weer en huidig 31 wat kan kloppen want Speedfan geeft ook 31 graden aan. Maar jij zegt dus tools gebruiken van Seagate? Of hoef ik me niet zo'n zorgen te maken om die Airflow Temperature? Overigens wordt dit schijfje binnenkort vervangen door een SSD dus zo erg is het ook weer niet.
Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken omdat je niet weet hoe lang deze hoge temperatuur bereikt werd maar ook omdat een hoge temperatuur niet direct leidt tot een defecte schijf. Er lijken geen andere parameters te wijzen op het falen van de schijf. Uiteraard moet je backups hebben van je belangrijke data maar dat geldt altijd.

De reden waarom ik het tooltje van de fabrikant aanraad is omdat de fabrikant dan zelf kan bepalen welke smart parameter belangrijk genoeg is om een waarschuwing te geven.

offtopic:
De mobiele processors van AMD zijn helaas nog niet zo goed als die van Intel en worden vaak in budget laptops gebruikt. Het lijkt mij dat de ervaren problemen eerder daar mee te maken hebben dan dat de APU's zelf niet goed zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Admiral Freebee schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 04:18:
[...]

Ik zou mij er niet te veel zorgen over maken omdat je niet weet hoe lang deze hoge temperatuur bereikt werd maar ook omdat een hoge temperatuur niet direct leidt tot een defecte schijf. Er lijken geen andere parameters te wijzen op het falen van de schijf. Uiteraard moet je backups hebben van je belangrijke data maar dat geldt altijd.
Uiteraard. Hier staan alleen Windows en programma's op, verder niks. Data e.d. staat op een andere schijf.

offtopic:
Als die SSD dadelijk komt, wordt dit een extern USB schijfje. Alleen stom dat ik hem op IDE heb laten staan in de BIOS staan i.p.v. AHCI dus kan hem niet één op één overzetten anders start Windows niet op. Nu las ik ergens dat er wel trucjes zijn om het register aan te passen zodat Windows de AHCI driver herkend tijdens het opstarten zodat je Windows niet opnieuw hoeft te installeren, alleen staat die regkey er niet bij mij dus dat wordt toch opnieuw installeren helaas. Maar ook dit is voor een ander topic. :)
De reden waarom ik het tooltje van de fabrikant aanraad is omdat de fabrikant dan zelf kan bepalen welke smart parameter belangrijk genoeg is om een waarschuwing te geven.
Heb die Seatools geïnstalleerd, maar lijkt een heel achterhaald en beperkt programma. Je kan een SMART test doen, maar dan krijg je alleen dit dus lang niet zo uitgebreid als CrystalDiskInfo of HD tune. Maar schijfje is gewoon prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wkJmLrfYrCdL92LPRYBShoXr/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halliday
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05 11:55
Deze schijven (sda en sdb, beide WD RED 3TB WD30EFRX-68EUZN0) zitten in een RAID1 opstelling in mijn linux homebox. Moet ik me zorgen maken over één of beide van deze schijven? Ze zijn beide ongeveer 1 jaar oud en ik vraag me af of het aantal reallocated sectors en pending sectors van sda niet te snel oploopt. Heb op beide schijven nog ongeveer 2 jaar garantie. Is dit voldoende om één of beide om te ruilen?

sda:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/k3jD7JR/temp.png

sdb:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6D0jtRZ/temp.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:36
SDA is wel aan de mindere kant (Raw Read Errors & Reallocated Event Count geven dat aan).
Of het echt zorgwekkend is, hangt een beetje van de groei af. Als die waardes al maanden stabiel zijn, is het niet zo erg, fluctueren ze sterk in korte tijd, is dat geen goed signaal.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Het feit dat SDB helemaal in orde lijkt te zijn, geeft aan dat er geen oorzaak in de (voeding van de) Homebox lijkt te zijn voor de achteruitgang van SDA. Het is een RAID1 en als je periodiek backups maakt is er geen reden voor zorg. Natuurlijk moet je wel SDA in de gaten houden: zolang de stijging van ID# 5 niet te sterk oploopt heb je altijd nog SDB. Op termijn zou je SDA kunnen vervangen, want daarvoor (opslag met een onbetrouwbare disk) heb je destijds geen RAID1 geconfigureerd.
Dit alles geldt natuurlijk zolang je RAID1 goed hebt geïnterpreteerd: je totale opslagcapaciteit zou nu 3 TiB moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-09 22:48
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s8kHQiih.png

Ik heb zo'n idee dat mijn 3TB HDD het niet leuk vond dat er 2 4TB HDD's bijkwamen 8)7 8)7

Vlak voordat de 2 nieuwe schijven erbij kwamen stond C5 op 2. Aangezien alle bestanden toch verplaatst moesten worden heb ik maar gelijk de HDD een full format gegeven. Hierdoor sprong C6 op 1. Echter is na 2 dagen C5 op 18 gesprongen en na afgelopen nacht een chkdsk uitgevoerd te hebben staan C5 en C6 op 18. 01 staat ook al op 92 dus hij wil eigenlijk zeggen dat de sectoren niet meer te maken zijn, maar er wel in blijven staan? Correct me if i'm wrong. Wil hem liever nog niet wegdoen namelijk.. Is 4 januari 3 jaar geworden.... :X :X

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:36
Dat klinkt niet goed, dat getal moet absoluut niet verder op blijven lopen. Dat je tijdens een gigantische transfer een paar bad sectors tegenkomt in een oude schijf is niet perse erg, maar dat is dan ook het limiet.

Goed in de gaten houden, en geen kritieke data meer op zetten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
FireDrunk schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:06:
Dat klinkt niet goed, dat getal moet absoluut niet verder op blijven lopen. Dat je tijdens een gigantische transfer een paar bad sectors tegenkomt in een oude schijf is niet perse erg, maar dat is dan ook het limiet.

Goed in de gaten houden, en geen kritieke data meer op zetten.
Kritieke data staat gelukkig op andere schijven (SSD en 1TB HDD) + back-up :)

Gelukkig zijn het maar films die erop staan en weer opnieuw binnen te halen zijn. Zal er wel even opletten dan en hopen dat ie niet omhoog gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:55
Volgens de Acronis KB:
Read Error Rate

S.M.A.R.T.parameter indicates the rate of hardware read errors that occurred when reading data from a disk surface. Any value differing from zero means there is a problem with the disk surface, read/write heads (including crack on a head, broken head, head contamination, head resonance, bad connection to electronics module, handling damage). The higher parameter’s value is, the more the hard disk failure is possible
Met een nieuwe full format gaan C5 en C6 weer naar nul. Mogelijk blijven de pending sectors weer een tijd weg. Het blijft een gok die de moeite waard kan zijn als de data niet kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
EricJH schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:05:
Volgens de Acronis KB:
[...]
Met een nieuwe full format gaan C5 en C6 weer naar nul. Mogelijk blijven de pending sectors weer een tijd weg. Het blijft een gok die de moeite waard kan zijn als de data niet kritisch is.
Dan weet ik wat mijn pc vanavond en vannacht gaat doen :)

Na een full format afgelopen nacht is C5 nu leeg. Echter is C6 wel blijven staan... daarvan had ik juist verwacht dat die ook weg zou gaan om als vervangen slechte sector door het leven te gaan....

[ Voor 18% gewijzigd door timmie271 op 16-01-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:48
Ik heb sinds een paar dagen ook wat vage errors die ik niet kan plaatsen.
De HDD wordt uit de array gegooid (degraded).
Als ik Extended SMART test doe dan krijg ik na een minuut de melding: Failed.

DSM (Synology) blijft constant met meldingen komen over bad sectors:
Bij de info staat echter bij bad sectors: 0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMrgxVyHxqB8ZW8gekzjBtuL/full.png

Bij de SMART blijft bij ID 1 de Raw Read Error Rate oplopen --> eergisteren 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9paI1sWIVElHw3iBwm9ZOya/full.png

gisteren 14 (toen snel weer uittgezet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HRBA7DGBtevPtpZq03o0EdMG/full.png

Vandaag wil ik er wat dieper in duiken, staat nu al op 22.

Wat is hier aan te doen?. :?

[ Voor 33% gewijzigd door SmiGueL op 26-01-2019 16:07 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Bij mijn weten is de Raw Read Error Rate helemaal niet zo spannend: Wikipedia: Talk:S.M.A.R.T.
Je SMART waarden laten verder ook niets spannends zien op disk1.

Wat ik wel raar vind, is dat je Synology (welke?) als foutmelding geeft: "System Partition Failed" i.c.m. Health status "Normal". Ik zou dan denken dat de NAS problemen heeft, niet Disk1.

Wellicht dat een Synology-kenner meer weet van deze combinatie van meldingen?
Of wat zegt Synology er zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:48
Renault schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:45:
Bij mijn weten is de Raw Read Error Rate helemaal niet zo spannend: Wikipedia: Talk:S.M.A.R.T.
Je SMART waarden laten verder ook niets spannends zien op disk1.

Wat ik wel raar vind, is dat je Synology (welke?) als foutmelding geeft: "System Partition Failed" i.c.m. Health status "Normal". Ik zou dan denken dat de NAS problemen heeft, niet Disk1.

Wellicht dat een Synology-kenner meer weet van deze combinatie van meldingen?
Of wat zegt Synology er zelf van?
Hij komt rechts in beeld, bij de notifications, met: Read abnormality (UNC error) is detected on disk 1.
(En daarnaast dus allemaal Bad sector errors, ondanks dat die niet in de SMART info terug te vinden zijn.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Had ik gezien.
Daarom vind ik het ook zo raar. Maar wellicht dat Synology daar op een andere manier mee om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:47
Ik checkte zojuist periodiek weer eens mijn SMART, en zie dat mijn hoofd opslag schijf op caution is gesprongen.
Iemand een idee of ik mij zorgen moet maken?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ccl54x.png

Ter referentie, mijn hoge UltraDMA CRC Error count komt door een probleem met een SATA kabel ongeveer een jaar geleden. Lijkt wel sindsdien gestegen te zijn.
Flamesz in "Check je SMART"

[ Voor 45% gewijzigd door Flamesz op 12-02-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je C7 waarde is inderdaad niet goed en als die nog steeds stijgt moet je echt snel maatregelen nemen (nieuwe SATA kabel en op een andere Sata aansluiting op je moederbord zetten).
C5 en C6 zijn ook alarmerend voor je data consistentie.
Ik hoop dat je een goede en recente backup hebt en anders moet je die nu meteen maken. Draai niet vooraf tooltjes, eerst een backup maken.
Daarna geef je de harddisk een lange format en zet de data terug. je moet daarna wel de Smart data in de gaten houden: C7 mag daarna niet meer oplopen en C5 en C6 moeten dan liefst nul blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Renault schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:14:
Je C7 waarde is inderdaad niet goed en als die nog steeds stijgt moet je echt snel maatregelen nemen (nieuwe SATA kabel en op een andere Sata aansluiting op je moederbord zetten).
Ik hoop dat je een goede en recente backup hebt en anders moet je die nu meteen maken. Draai niet vooraf tooltjes, eerst een backup maken.
Daarna geef je de harddisk een lange format en zet de data terug. je moet daarna wel de Smart data in de gaten houden: C7 mag daarna niet meer oplopen en C5 en C6 moeten dan liefst nul blijven.
Ah bedankt voor de informatie. Ik kijk zojuist of C7 nog gestegen is, en er is sinds de screenshot gisteren inderdaad 500 bijgekomen, dus dat word maar even een sata kabeltje wisselen. Je zegt ook SATA poort, zou die poort ook beschadigd/foutief kunnen zijn?

Verder heb ik alles dat belangrijk is wel gebackupped, maar heb geen ruimte om de volledige 2tb te backuppen, dus de schijf formatteren word wel een rot taak aangezien daarna alles weer terug mag komen over een hele trage interneterbinding :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- een extern USB harddiskje voor backupdoeleinden kost erg weinig momenteel
- Cyclic Redundancy Check fouten worden aangetoond door een soort "negenproef" die permanent op de voorbij komende data wordt uitgevoerd ter controle of de data intact aankomt. Ze ontstaan tussen de SATA-chip op je moederbord en de communicatiechip op de printplaat van de harddisk. Dat zijn dus communicatiechip / soldeercontacten / moederbord / fysieke SATA-poort / SATA-kabel / fysieke SATA-poort op de printplaat van de harddisk / printplaat / soldeercontacten / communicatiechip. De enige variatie die jij kunt uitproberen ter verbetering, is de SATA-kabel wisselen en een andere SATA-poort op je moederbord benutten voor het aansluiten van de SATA-kabel.
Daarom.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 15-02-2019 11:02 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:11
Ik heb een 1TB SSD van Crucial,
Ik heb gekeken met HD Tune en ik krijg een melding in het geel met reallocated sector count. Moet ik me zorgen gaan maken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/se7Nbe9.jpg

en met Crystal Dsc
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkPDg60.jpg

En van de tool van Crusial zelf
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6nkKXAH.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Arjantje72 op 14-02-2019 23:04 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• Renault
Het is een SSD, ik zou me geen zorgen maken. Het zijn er maar 3 en ze zijn succesvol vervangen door reservesectoren.
En backups zijn altijd nuttig als je je toch zorgen maakt.

Maar als je je zorgen maakt over de staat van de SSD:
- gezien dat je 54 Unexpected Power Losses hebt gehad? Voor een SSD kan dat killing zijn, dus als je de oorzaak daarvan kent zou dat handig zijn.
- en ooit een max temp van 57 graden: krijgt de SSD genoeg koeling op de huidige plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:11
Renault schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:48:
Het is een SSD, ik zou me geen zorgen maken. Het zijn er maar 3 en ze zijn succesvol vervangen door reservesectoren.
En backups zijn altijd nuttig als je je toch zorgen maakt.

Maar als je je zorgen maakt over de staat van de SSD:
- gezien dat je 54 Unexpected Power Losses hebt gehad? Voor een SSD kan dat killing zijn, dus als je de oorzaak daarvan kent zou dat handig zijn.
- en ooit een max temp van 57 graden: krijgt de SSD genoeg koeling op de huidige plek?
Bedankt voor de reply :)

Backups heb ik wel gewoon, dat is altijd een fijne gedachte.
- van die Unexpected Power Losses, heb ik geen idee eigenlijk, ik ga wel in de gaten houden of het er meer worden, dan kan ik kijken wanneer het gebeurd.
- Wat betreft die hoge temperatuur heb ik geen enkele verklaring voor, hier blijft die voorlopig altijd tussen de 24 en 26 graden.
Wel heb ik deze pc samen laten stellen, misschien dat het met het inbouwen en testen er iets niet is goed gegaan, maar dat ga ik ook in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Doe niet te moeilijk, op dit moment lijkt er weinig aan de hand te zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Renault schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:14:
Ik heb in de tussentijd de SATA kabel vervangen en C7 is sinds dat moment niet meer veranderd.
Ik heb echter nog niet de tijd genomen om de lange format te doen, en sindsdien lijken C5 en C6 wel goed gestegen te zijn. Ik heb ook al gemerkt dat bepaalde bestanden deels onleesbaar zijn geworden, dus het word wel tijd er iets aan te gaan doen.
Mijn vraag is echter, gaat een lange format echt iets doen aan wat de C5 en C6 veroorzaakt, of kan ik aangezien deze nog stijgen net zo goed direct een nieuwe schijf kopen en is die format met deze stijging inachtgenomen verspilde moeite?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/152e461.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als C5 en C6 nog steeds blijven oplopen, is het m.i. qua betrouwbaarheid einde verhaal voor de harddisk.

Het is wel zo dat een full format de sectorheaders op een nieuwe plek zet, maar de kans dat je dan weer een betrouwbare harddisk hebt is klein omdat:
- de koppen nu mogelijk op een iets andere plaats uitlezen dan waar 8361 uur geleden bij het formatteren de sector startte. De oorzaak voor dit "verlopen" kennen we niet.
- of er een magnetisch slechte plek op je harddisk zit die 104 slechte sectoren op een kluitje veroorzaakt.
In het laatste geval zou een full format alle sectoren meteen testen, zodat je voorlopig wellicht even van de ellende af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Renault schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:09:
Als C5 en C6 nog steeds blijven oplopen, is het m.i. qua betrouwbaarheid einde verhaal voor de harddisk.

Het is wel zo dat een full format de sectorheaders op een nieuwe plek zet, maar de kans dat je dan weer een betrouwbare harddisk hebt is klein omdat:
- de koppen nu mogelijk op een iets andere plaats uitlezen dan waar 8361 uur geleden bij het formatteren de sector startte. De oorzaak voor dit "verlopen" kennen we niet.
- of er een magnetisch slechte plek op je harddisk zit die 104 slechte sectoren op een kluitje veroorzaakt.
In het laatste geval zou een full format alle sectoren meteen testen, zodat je voorlopig wellicht even van de ellende af bent.
Duidelijk. Dan ga ik maar eens beginnen aan de full format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Renault Kunnen die Onverwachte Power onderbrekingen ontstaan door bijvoorbeeld als je PC vastloopt en je zet hem geforceerd uit door de aan/uit knop ingedrukt te houden? Want dat ervaar ik nu. Heb een splinternieuwe MX500 500GB en heb er nu al 10.
AE 100 100 __0 000000000010 Onverwachte Power onderbrekingen
Mijn PC heeft soms opstartproblemen (vanuit slaapstand). Ik vermoedde eerst de voeding dus heb ik een nieuwe gekocht, maar vanmorgen was het toch weer raak. Zodra ik op het toetsenbord ram, gaat ie wel aan, maar blijft het beeld zwart, dus ik vermoed wederom het moederbord. Wederom want mijn oude was kapotgegaan, dus heb ik tweedehands een andere gekocht, maar ik vermoed dat deze ook niet helemaal jofel is want ik ervaar nog steeds opstartproblemen vanuit slaapstand.

Of het is dit, alleen heb ik die workaround nog niet geprobeerd. Microsoft confirms problem with Windows 10 update halting systems from starting

Maar goed, dat is een ander probleem. Vraag is dus nogmaals of Onverwachte Power onderbrekingen bij een SSD kunnen ontstaan door een vastgelopen PC hard met de aan/uit knop uit te zetten.

En je zegt "killing". Waar moet ik dan aan denken? Fysieke schade aan de chips? Want in dat geval ga ik snel weer een ander moederbord zoeken (als dat idd de oorzaak is van de vastlopers) want ik heb geen zin om m'n SSD om zeep te helpen door een brak moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- Mogelijke oorzaak: Je PC ontwaakt dus niet goed uit de slaapstand. Dat is enerzijds een setting in Windows, anderzijds in de BIOS. In jouw geval zou het kunnen zijn dat je moederbord niet kapot is, maar dat je een energy-setting anders kunt zetten, bv. een m.b.t. "awaking form S3": zet dat eens uit (dus energie-onzuinig, geen slaapstand) en laat Windows de slaapstand regelen. Kijk dan of het de problemen oplost en hoe je daarmee om wil gaan.

- Mogelijk gevolg: een unexpected Powerloss kan funest zijn voor SSD's, omdat de bestandstabel nog open staat terwijl de power wegvalt. Sommige SSD's hebben daar een voorziening voor in de vorm van een extra condensator op de SSD die genoeg energie bevat om de bestandstabel nog net goed af te kunnen sluiten.Maar ik hoor daar de laatste tijd weinig meer over.
Ik vermoed dat hier de "unexpected power loss"-meldingen vandaan komen. In jouw geval heb je geen problemen met de bestandstabel, want hij start gewoon weer op. Maar het wordt wel gemeld in SMART.

[ Voor 10% gewijzigd door Renault op 19-02-2019 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Renault schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:45:
- Mogelijke oorzaak: Je PC ontwaakt dus niet goed uit de slaapstand. Dat is enerzijds een setting in Windows, anderzijds in de BIOS. In jouw geval zou het kunnen zijn dat je moederbord niet kapot is, maar dat je een energy-setting anders kunt zetten, bv. een m.b.t. "awaking form S3": zet dat eens uit (dus energie-onzuinig, geen slaapstand) en laat Windows de slaapstand regelen. Kijk dan of het de problemen oplost en hoe je daarmee om wil gaan.
Die staat op "Auto" en ik heb ook EUP Ready ofzo, die kan je Enabled of Disabled zetten. Dat heeft dan weer met S5 state te maken. Heb ik ook op Disabled gezet.

Maar ik had net ook weer een BSOD zoals eerder, dus ik denk dat er meer aan de hand is. Maar goed, dit is zwaar off-topic. Bedankt voor de opheldering iig!
- Mogelijk gevolg: een unexpected Powerloss kan funest zijn voor SSD's, omdat de bestandstabel nog open staat terwijl de power wegvalt. Sommige SSD's hebben daar een voorziening voor in de vorm van een extra condensator op de SSD die genoeg energie bevat om de bestandstabel nog net goed af te kunnen sluiten.Maar ik hoor daar de laatste tijd weinig meer over.
Ik vermoed dat hier de "unexpected power loss"-meldingen vandaan komen. In jouw geval heb je geen problemen met de bestandstabel, want hij start gewoon weer op. Maar het wordt wel gemeld in SMART.
Duidelijk! Volgens mij had Crucial die functie van stroomverlies wel bij de MX300 maar niet meer bij de MX500 als ik me goed herinner. Waarom ze het weggehaald hebben, weet ik niet. Of ze hebben het anders opgelost.

Maar nogmaals, geen fysiek schade gevolg dus?

Hop, en weer een Unexpected powerloss erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/725k2lsSsgtudPs94kHNmaGZ/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 19-02-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
/offtopic:
Bij de getallen in de rechter kolom zie je getallen staan met letters erin: dat betekent dat het geen decimale getallen zijn maar hexadecimale getallen.
Je AE-waarde staat nu dus niet op "11" (hexadecimaal), maar op 17 stuks (decimaal).
Hoe je dat uitrekent?
Neem het aantal bedrijfsuren (rij 09) als voorbeeld: daar staat "8F".
- als je na de 9 doortelt met de A, B, C, D, E, F staat F voor het decimale getal 15.
- de meest rechter rij staat voor "het getal daar maal 16 tot de macht 0" = 16 decimaal, die links ervan staat wordt maal 16 tot de macht 1 = 256 enz.
- "8F" betekent dus: 8 x 16 + F x 1 = 126 + 15 = 141 stuks.

- zo kom je bij waarde rij AE op 1 x 16 + 1 x 1 = 17 stuks.
/ontopic

Is jouw voeding "onverdacht goed"?
Heb je in de BIOS al eens om uit te proberen de "Failsafe settings" teruggezet en alle Powersettings uit of heel veilig? En in Windows de slaapstand helemaal uitgeschakeld?
En dan een duurtest uitgevoerd?

[ Voor 14% gewijzigd door Renault op 19-02-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:28
Toch maar is smart wezen om mijn S.M.A.R.T. te laten toetsen. ;) De reden is voornamelijk dat mijn PC hier een daar traag is. "Toevallig" met name bij applicaties die op de betreffende Caution-schijf (D) staan. Het is/zijn sowieso hele oude schijven. De schijven onder D zijn sowieso ouder dan de SSD onder C. 5, 10 of misschien zelfs wel meer jaren oud. Als ik zo een beetje rondgoogle op de betreffende waarden dan krijg ik voornamelijk dikgedrukte waarschuwingen voor mij neus langs met betrekking tot backup. Niet verassend, naar mijn mening. Wat vinden jullie van deze 2?

Let wel op dat D een (softwarematige) RAID striping is van 2 schijven! Persoonlijk had ik wel ergens 3 schijven verwacht, maar geen idee of Windows dat uberhaupt wel ziet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KVxRqJB.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yPCXbZu.png

Allebei van: https://imgur.com/a/7fHQvsm

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
C:/E: heeft al aardig wat draai uren, maar gaat nog goed.
D: idem, maar die heeft nu wat problemen.
Je kiest er bewust voor om ermee door te werken, prima.
Ik neem aan dat je recente backups hebt van al je dierbare data.

Bij D: zou je kunnen overwegen om de SMART-cijfers in de gaten te houden en te kijken of C5 terug naar 0 gaat zonder dat C6 oploopt.
Sowieso zou je een nieuwe full backup kunnen maken, D: een full format kunnen geven en daarna weer in gebruik nemen terwijl je de SMART-cijfers goed monitort voor C5 en C6.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 03-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:28
Sowieso dank voor je kijk. _/-\o_

Vast wel vaker gehoord, maar de meest dierbare data staat op deze schijf maar wel via Dropbox of Stack. Dus wat dat betreft is het minder erg.

Kan de huidige staat die hier SMART-matig wordt getoond, ook mijn traagheid veroorzaken? Of zit dit bijvoorbeeld ook kunnen door de Creators Update? Als ik even slordig uitga van een gemiddelde van 30u p/w aanstaan van deze HDDs (D is RAID striping) zijn deze krengen al op z'n minst dik 7 jaar oud!

Zou het in het algemeen niet beter zijn om deze oud meuk er uit te gooien en er 2x 1TB-SSD in RAID striping ofzo in te zetten? Gezien je reactie wel, maar misschien dat ik die verkeer interpreteer.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanland op 04-03-2019 22:25 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Kijk, een harddisk die sectoren staat te (her)scannen, zal niet altijd echt lekker reageren als je hem gebruikt. Ook loop je met oudere harddisks die ook nog eens tekenen van falen vertonen, wat risico.
Vandaar mijn opmerking over backups.

Als je nu goed kunt werken met harddisks (op het moment dat die geen mankementen vertonen), zou ik niet weten waarom je een stripeset zou maken van twéé SSD's. Dat is niet echt veel sneller dan één SSD en minder bedrijfszeker. Dan zou ik eerder investeren in één 1 TB SSD (is even snel als je nu met harddisks werkt) samen met een offline backupmedium (voor je datazekerheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb 2 schijven die beide problemen geven/gaven. 1 lijkt bijna niet te missen, de andere is voor mij redelijk onverklaarbaar.
De HDD:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zbaFaAB.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fIUtJwE.png

De SSD:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4pZtekF.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hvo8mrD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo436
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-07 22:02
HDD overleden? pc net 2 weken oud maar geen zin om hele systeem retour te sturen.. ze weigeren om alleen hd te sturen voor omruil. wat te doen om de hd te redden? (werkt nog wel btw)

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/vBQD3L7 8)7 8)7

https://ibb.co/vBQD3L7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:14

JT

VETAK y0

Ik heb een Hitachi HUA723020ALA640 2tb schijf gekregen. Als ik deze bekijk met Disk Health vanuit Parted Magic. Hier is te vinden dat er voor attribuut 5, reallocated sector, 2005 stuks zijn. Per definitie kansloos of zou ik nog kans maken op een bruikbare niet-OS schijf zonder belangrijke bestanden na een format?

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 17-03-2019 21:51 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
gizmo436 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:27:
HDD overleden? pc net 2 weken oud maar geen zin om hele systeem retour te sturen.. ze weigeren om alleen hd te sturen voor omruil. wat te doen om de hd te redden? (werkt nog wel btw)

[Afbeelding] 8)7 8)7

https://ibb.co/vBQD3L7
Twee weken oud: 67 x ingeschakeld en 304 bedrijfsuren?
Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
JT schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:46:
Ik heb een Hitachi HUA723020ALA640 2tb schijf gekregen. Als ik deze bekijk met Disk Health vanuit Parted Magic. Hier is te vinden dat er voor attribuut 5, reallocated sector, 2005 stuks zijn. Per definitie kansloos of zou ik nog kans maken op een bruikbare niet-OS schijf zonder belangrijke bestanden na een format?
Dat is niet gezond.
Maar, gekregen: waarom niet formatteren (full format) en de SMART de eerste tijd in de gaten houden?
Nee heb je al en ja kun je krijgen in de vorm van een stabiele disk.
Wel gewoon voor backups van je data zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo436
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-07 22:02
Renault schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:25:
[...]

Twee weken oud: 67 x ingeschakeld en 304 bedrijfsuren?
Klopt dat wel?
pc staat dag en nacht aan dus kan wel kloppen , windows al 4x opnieuw geïnstalleerd dus dan gaat dat inschakelen ook wel hard :-)......

Ik krijg elke morgen via intel rapid storage een error op de disk... ik moet dat intel programma openen en de SMART gebeurtenis onderdrukken , dan is de error weg...wat is dat eigenlijk (dat onderdrukken van SMART)?

gr,
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
SMART is een bewakingssysteem van je opslagmedia en als je het overeenkomstig instelt, meldt het aan jou als er een parameter van de opslag zo van slag is dat je data in gevaar is.
Dus SMART onderdrukken kan niet, het negeren wel.
Of je schakelt het uit in de BIOS (en komt later waarschijnlijk op de koffie).
Maar in principe is dat niet slim, je wordt niet voor niets gewaarschuwd: meestal is er dan werkelijk iets mis.

In jouw geval is er waarschijnlijk een bepaalde reden dat het aantal omgewisselde sectoren bij nauwelijks bedrijfstijd erg hoog is. Het is een wonder dat je bij die verhouding nog kunt werken ....

Als je hebt betaald voor een gloednieuwe harddisk, zou ik dit netjes retourneren, want dit wordt geen happy ending verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 20-03-2019 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25
Mijn macbook startte niet meer door, zowel windows als osx niet..
Kan iemand mij vertellen of me SSD aan het overlijden is, of dat het eventueel de kabel is?
Heb het met een andere HDD geprobeerd, dan start hij wel op namelijk en als ik de SSD via USB aansluit wil hij ook OSX doorstartten

Afbeeldingslocatie: http://www.wiepjes.nl/ssd.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kabel zou goed kunnen, het gaat iig om communicatiefouten tussen de SSD en het moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
-The_Mask- schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:47:
Kabel zou goed kunnen, het gaat iig om communicatiefouten tussen de SSD en het moederbord.
Nieuwe sata kabel besteld.. hopen dat dat het euvel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Kan je de SSD eens bekijken met de Samsung Magician software (gratis)?
Je hebt namelijk meerdere afwijkende waarden, zoals AA, AE, B7 en BC.
Wellicht dat die dan goed worden geïnterpreteerd.

Even wat anders: SSD's kosten vrijwel niets meer nu. Waarom deze ouwe makker niet gewoon vervangen bij deze verschijnselen? Kijk eens in de Pricewatch hier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
J.Thermaltaker schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:42:
Mijn macbook startte niet meer door, zowel windows als osx niet..
Welke MacBook is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
Macbook pro 2012.. als het verstandiger is om ook een nieuwe ssd aan te schaffen is dat niet erg, maar als hij voorlopig nog goed is zit het mij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
Renault schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 14:03:
Kan je de SSD eens bekijken met de Samsung Magician software (gratis)?
Je hebt namelijk meerdere afwijkende waarden, zoals AA, AE, B7 en BC.
Wellicht dat die dan goed worden geïnterpreteerd.

Even wat anders: SSD's kosten vrijwel niets meer nu. Waarom deze ouwe makker niet gewoon vervangen bij deze verschijnselen? Kijk eens in de Pricewatch hier ...
Ik zal het even proberen vanavond of morgen!
Edit, magican software werkt niet omdat het een HP branded SSD is..

[ Voor 6% gewijzigd door J.Thermaltaker op 23-03-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
J.Thermaltaker schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 15:39:
[...]

Macbook pro 2012.. als het verstandiger is om ook een nieuwe ssd aan te schaffen is dat niet erg, maar als hij voorlopig nog goed is zit het mij prima
Als het een NON-retina model is dan is de kans groot dat de SATA kabel defect is. Dat is een bekend probleem bij die machines. Een SATA kabel kost je ongeveer €25-€35 en kun je in principe zelf vervangen. Daarna kun je de SSD weer intern gebruiken.

https://nl.ifixit.com/Gui...Replacement/10379?lang=en

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 23-03-2019 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
sypie schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:02:
[...]

Als het een NON-retina model is dan is de kans groot dat de SATA kabel defect is. Dat is een bekend probleem bij die machines. Een SATA kabel kost je ongeveer €25-€35 en kun je in principe zelf vervangen. Daarna kun je de SSD weer intern gebruiken.

https://nl.ifixit.com/Gui...Replacement/10379?lang=en
Idd een non retina model.. heb een sata kabel besteld dus ga het proberen.. is het nu verstandig om ook een nieuwe ssd aan te schaffen? Of kan ik deze nog gebruiken voorlopig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
J.Thermaltaker schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 19:33:
[...]

Idd een non retina model.. heb een sata kabel besteld dus ga het proberen.. is het nu verstandig om ook een nieuwe ssd aan te schaffen? Of kan ik deze nog gebruiken voorlopig?
SSD zal nog in orde zijn. Als die via een USB ding werkt dan werkt die in principe ook intern. Het is alleen de SATA kabel die stuk kan zijn, het is gewoon een brakke kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Volgens mij zijn twee harde schijven kapot aan het gaan namelijk /dev/sdg en /dev/sdi, of moet ik mij zorgen maken of nog meer schijven van de 8. Ik hoor ook bij één schijf een hard tikkend geluid. De smartctl -a staat hier in pastebin: https://pastebin.com/wGfteMSB

[ Voor 17% gewijzigd door FabiandJ op 05-04-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je hebt zo te zien inderdaad een probleem met die twee disks, alhoewel de parameters er naast de seek error rate goed uitzien; het heeft zich dus niet aangekondigd.
Het is interessant om te weten of beide disks op één controller zitten, of de kabels nog in orde zijn en of de disks nog gewoon werken. (Het kan tenslotte ook een fout in SMART zijn.)
In dat geval werkte ik mijn backups snel nog even bij.

Verdere actie hangt m.i. af van wat je (NAS?) voor hersteloptie biedt / hebt i.c.m. in welke RAID de schijven hangen (hopelijk niet in RAID5) en of ze alletwee in dezelfde RAID-bundel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Renault schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:58:
Je hebt zo te zien inderdaad een probleem met die twee disks, alhoewel de parameters er naast de seek error rate goed uitzien; het heeft zich dus niet aangekondigd.
Het is interessant om te weten of beide disks op één controller zitten, of de kabels nog in orde zijn en of de disks nog gewoon werken. (Het kan tenslotte ook een fout in SMART zijn.)
In dat geval werkte ik mijn backups snel nog even bij.

Verdere actie hangt m.i. af van wat je (NAS?) voor hersteloptie biedt / hebt i.c.m. in welke RAID de schijven hangen (hopelijk niet in RAID5) en of ze alletwee in dezelfde RAID-bundel hangen.
Ik maak gebruik van ZFS, waarbij 2 disks mogen uitvallen zonder dat ik data kwijt raak. Zojuist de hdd's ook nog even uitgelezen in mijn andere pc met hdtune, en daar komen deze gegevens uit: https://pastebin.com/aKitV4k3
Zo te zien is er één hdd echt aan het einde van zijn latijn, hdd4 in de pastebin, hdd2 zit op het randje.
beide disks zitten trouwens op dezelfde controller, maar dat zitten ze alle 8, wel zitten deze twee aangesloten op dezelfde SAS port, maar dan nog zitten er twee disks aan die geen problemen leveren, dus het zijn in dit geval echt de twee disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Als ik kijk naar je laatste plaatje, zie ik dat de bovenste disk erg veel seek errors heeft (7 posities lang) en dat de onderste er nog veel meer heeft (8 posities lang). De rest van de parameters ziet er merkwaardigerwijs nog prima uit. Het zou kunnen dat het programma wat de SMART status beoordeelt, maar 7 posities aankan en dat (alleen?) dat de reden is dat de onderste disk als "Failed" wordt beoordeeld.

Daarom mijn eerdere vraag: heb je (afgezien van de status "Failed") problemen met het geheel; is alles nog online en bruikbaar?
Als dit het geval is, draaide ik gewoon dóór als je goede backups hebt van alle data. Als dat laatste niet het geval is, zou ik eerst de onderste disk vervangen en daarna (als die operatie helemaal is gelukt) de bovenste disk.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 07-04-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Renault schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:42:
Als ik kijk naar je laatste plaatje, zie ik dat de bovenste disk erg veel seek errors heeft (7 posities lang) en dat de onderste er nog veel meer heeft (8 posities lang). De rest van de parameters ziet er merkwaardigerwijs nog prima uit. Het zou kunnen dat het programma wat de SMART status beoordeelt, maar 7 posities aankan en dat (alleen?) dat de reden is dat de onderste disk als "Failed" wordt beoordeeld.

Daarom mijn eerdere vraag: heb je (afgezien van de status "Failed") problemen met het geheel; is alles nog online en bruikbaar?
Als dit het geval is, draaide ik gewoon dóór als je goede backups hebt van alle data. Als dat laatste niet het geval is, zou ik eerst de onderste disk vervangen en daarna (als die operatie helemaal is gelukt) de bovenste disk.
In ZFS heb je de scrub functie, dan gaat die weer alles controleren en die triggerde mij om de smart te controleren, want tijdens het scrubben klapte twee disks er na een tijdje uit, precies deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb twee SSD's in een ZFS RAID 1 mirror. Eén van de schijven geeft al een paar maanden na elkaar (om de zoveel weken) volgende foutmelding:

code:
1
Device: /dev/sdb [SAT], 1 Currently unreadable (pending) sectors

Die blijft terugkomen. Daarna staat er wel volgende melding in /var/log/syslog:
code:
1
smartd[824]: Device: /dev/sdb [SAT], No more Currently unreadable (pending) sectors, warning condition reset after 1 email

En de SMART-waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   100   100   000    Pre-fail  Always       -       0
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0032   100   100   010    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       2155
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       75
171 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
172 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
173 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       1
174 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
180 Unused_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x0033   000   000   000    Pre-fail  Always       -       45
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
194 Temperature_Celsius     0x0022   061   046   000    Old_age   Always       -       39 (Min/Max 0/54)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
202 Unknown_SSD_Attribute   0x0030   100   100   001    Old_age   Offline      -       0
206 Unknown_SSD_Attribute   0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
210 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
246 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       423589016
247 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       6872460
248 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       6287346

SMART Error Log Version: 1
Invalid Error Log index = 0x13 (T13/1321D rev 1c Section 8.41.6.8.2.2 gives valid range from 1 to 5)

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short offline       Completed without error       00%      2068         -
# 2  Extended offline    Completed without error       00%      1951         -
# 3  Short offline       Completed without error       00%      1929         -
# 4  Short offline       Completed without error       00%      1789         -
# 5  Short offline       Completed without error       00%      1649         -
# 6  Short offline       Completed without error       00%      1514         -
# 7  Short offline       Completed without error       00%      1372         -
# 8  Extended offline    Completed without error       00%      1329         -
# 9  Short offline       Completed without error       00%      1241         -
#10  Short offline       Completed without error       00%      1105         -
#11  Short offline       Completed without error       00%       965         -
#12  Short offline       Completed without error       00%       842         -
#13  Extended offline    Completed without error       00%       789         -
#14  Short offline       Completed without error       00%       680         -
#15  Short offline       Completed without error       00%       556         -
#16  Short offline       Completed without error       00%       401         -
#17  Short offline       Completed without error       00%       277         -
#18  Extended offline    Completed without error       00%       149         -
#19  Short offline       Completed without error       00%       101         -

[ Voor 87% gewijzigd door Borromini op 11-04-2019 19:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Tja, ik zie in SMART geen clou waar dat vandaan komt. Zorg goed voor backups ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt. Die zijn er. Kan dat door een kabel zijn die slecht aangesloten is? Het is een kleine case en er kwam wat kunst- en vliegwerk aan te pas, er zit wat spanning op de S-ATA-kabels.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Iets met een kabel sluit ik uit op grond van het aantal geregistreerde CRC-errors (0).
Iets anders is dat je SATA-data kabels nou ook weer niet té dicht bij elkaar moeten liggen: door capacitieve / inductieve invloeden kan het zijn dat dan de kans dat dan een bitje omvalt, groter wordt (al spreekt het aantal CRC-errors dat dan weer tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 16:51

Maduth

Probeersel

Hi Allen,

Naar aanleiding van enkele problemen die ik had met mijn HD [topic] , heb ik besloten om het advies op te volgen en een screen te delen van mijn HD.

De error melding die bij de waarschuwing staat is als volgt:

Waarschuwing [C5] Huidige wachtend sectoren : 15

Dit ware voordat ik de boel opnieuw had geformatteerd, 19. De schijf werkt nu gewoon weer maar die waarschuwing blijft dus staan.

Vraag: is dit nog op te lossen of is het wijsheid om alvast een nieuwe uit te zoeken?

Smart [ik krijg hem niet in de post]

[ Voor 5% gewijzigd door Maduth op 28-04-2019 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
De oplossing daarvoor is een full ("lange") format van de harddisk: daarbij wordt sector voor sector getest op correcte werking. De sectoren die niet goed werken (waaronder de 15 gedetecteerde) worden gemarkeerd en niet langer gebruikt. De capaciteit van je harddisk wordt daardoor niet lager, omdat daarvoor sectoren zijn gereserveerd.
Je kunt je harddisk gewoon verder gebruiken, maar hou elke maand je SMART-parameters in de gaten of de harddisk goed blijft.

En zoals altijd kan het natuurlijk geen kwaad om van je belangrijke data structureel backups te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 16:51

Maduth

Probeersel

]Dank @Renault na een full format [ik had quick format gedaan], is de schijf weer ' Goed ' en zijn de foutmeldingen weg. Ik zal het zeker het programma maandelijks in de gaten houden maar we kunnen weer.

Nu zag ik ook dat mijn main disk [SSD] een 97% goed aangeeft. Is dit iets om nu zorgen over te maken?

SSD

[ Voor 7% gewijzigd door Maduth op 29-04-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
een off-topic vraagje:

gaan 3,5 schijven langer mee dan 2,5inch (qua errors)? of is dat een onderbuikgevoel bij mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 29-04-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S en A DW
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-09 14:02
Oke deze vraag lijkt me niet meer als logisch maar het is altijd beter als andere het bevestigen. Mijn pc is al vrij oud en dat resulteert er in dat ik af en toe de pc moet rebooten omdat hij windows 10 niet wil op starten. Normaal is het daarna weer goed maar vandaag gaf hij 3 keer aan dat er geen os te vinden was. Ben eerst naar de bios gegaan en ja hoor hij zag geen C: schijf. Na dat ik de power switch aan de achterkant van de pc had omgedraaid en hem weer aan zetten na een minuut zag hij de c schijf wel weer.

Daarna crystaldiskinfo gecheckt en daar kwam dit uit. Neem aan dat de ssd gewoon op is en dit te onstabiel word. Of kan ik nog iets doen om hem te rekken?

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/DjcDDGM1H449/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Maduth
Waarschijnlijk bedoel je de 3 % "verbruikte levensduur".
Dat is niets om je zorgen over te maken bij 3656 bedrijfsuren.
Gewoon mee doorgaan!

Dat gezegd hebbende: natuurlijk backups, backups en nog eens backups van al je belangrijke data. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@S en A DW
Je kan de gok nemen, maar die indicator geeft inderdaad aan dat de SSD het eigenlijk wel welletjes vindt.

Kijk eens in de Pricewatch en bekijk hoe ontstellend goedkoop de SSD's nu zijn.
Als je nu een nieuwe 2,5" SATA SSD koopt van een goed merk (nu iets groter?), die tijdelijk aansluit op de plek van je CD/DVD unit, nog gewoon een keertje kan opstarten vanaf de oude SSD, dan de gratis clonesoftware even download van de site van de SSD-fabrikant (effe zoeken op het woord "Clone" daar) en een smart clone uitvoert van je huidige naar je nieuwe SSD, ben je binnen een half uur definitief in business.
Je vervangt de oude SSD door de nieuwe en je sluit de CD/DVD unit weer aan.

Kost nauwelijks iets, kost weinig tijd en je hebt nog even een gratis backup op de oude SSD.
Ook zal de nieuwe SSD waarschijnlijk een tikkie sneller zijn.
Die oude SSD lijst je in, daar kan je zo nog jaren plezier van hebben naar kijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Hamazaki
Dat is m.i. vaker een kwestie van geluk hebben en voldoende goed behandelen van de kwetsbare hardware, dan van het formaat.

[small]En ook hier geldt: accurate backups hebben bespaart geld en nachtrust !!![/small]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Zeker geen PC specialist, maar ondervind al een tijdje problemen met mijn desktop.
Programma's blijven vaak lang hangen, reageert zéér traag, ...

Dacht dat ik aan een nieuwe toe was, maar lijkt mij nog niet zó verouderd. .
https://be.hardware.info/...-dtvj5eh003/specificaties

Onder taakbeheer zie ik wel dat schijf zeer vaak aan 100% zit. Ik dacht evt. een SSD schijf bij te (laten) steken.

In logboek vond ik echter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rKn57Vd.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KVjANm7.png

Is de huidige harde schijf te redden? of helemaal niet zo een groot probleem?
SSD bijsteken? Of PC toch maar helemaal vervangen?
PC wordt gebruikt voor mail/internet/office en photoshop.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg. Benieuwd naar reacties :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Als deze PC je goed bevalt, zou ik ermee doorgaan.
De harddisk is te redden door hem eerst een full format (= een "lange format") te geven (waardoor C5 en C6 weer nul worden) en daarna een tijdje in de gaten te houden of het aantal C5 en/of C6 weer ophoogt. Daarbij gaat echter wel de complete inhoud van de harddisk verloren.

Een alternatieve en hele snelle oplossing is de volgende:
1. kijk even in de verkenner hoeveel ruimte je nu op je harddisk gebruikt (bv. 180 Gb van de 500 GB in gebruik).
2. bestel een 2,5" SATA SSD van de benodigde / gewenste grootte, bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
3. sluit de nieuwe SSD tijdelijk aan in plaats van de DVD-speler
4. Zoek op internet bij de fabrikant van de SSD (bv. Crucial.com) naar clone-software (zoek op die website naar het woord "clone") en voer een smart clone uit van je harddisk naar de SSD.
5. verwissel de SSD met de harddisk en sluit de DVD-speler weer aan.
6. check of alles weer goed draait en voer een harddisk controle uit in de verkenner.
Als het goed is loopt je PC nu weer als vanouds, maar een stuk sneller.

En je weet dat je online een legale Windows 10 licentie vindt voor 22,50 Euro? Dan ben je weer helemaal "bij".

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 04-05-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik ben er niet volledig zeker van of dit het juiste topic vind... Maar het heeft volgensmij wel met SMART gegevens te maken.

Redelijk random is mijn Downloads folder corrupt geraakt. Bij het openen krijg ik een Windows popupje met:
F:\Users\Downloads is niet toegangkelijk. Bestand of map beschadigd en onleesbaar
. Nu is dit geen grote ramp want ik bewaar niks permanent in mijn downloads.

Via wat gezond Google werk kwam ik erop uit dat een CheckDisk commando draaien nooit kwaad kan, dus dit heb ik gedaan. Dit resulteert echter hier in de melding: "The disk does not have enough space to replace bad clusters". In het onderstaande screenshot staat een screenshot met de CrystalDiskInfo ernaast. Aan deze info zie ik echter niks bijzonders, gebaseerd op wat ik in dit topic heb gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I4qJsLmdtVpztZWi2NnJM9Tr/thumb.png

Is dit een reden om zsm mijn schijf te vervangen? Of is hier wat anders aan de hand?

edit: Ik zie nu dat CrystalDiskInfo de schijf herkent als D, en niet als F. In deze computer staat D als "System Reserved" en F gewoon als mijn schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door n9iels op 05-05-2019 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Dat laatste moet je even bekijken in je schijfbeheer, dat kan normaal zijn.

In je SMART zie ik als enige echt afwijkende parameter de 6 CRC-errors staan, dat duidt (ooit) op communicatieproblemen tussen je moederbord en de harddisk.
Voor de rest zie ik niets wat duidt op problemen met je harddisk.

Ik zou eerder richting Windows kijken:
In jouw plaats zou ik eerst eens goed scannen met een goede antivirusscanner en (ook met) Malwarebytes.
Als je Windows 10 hebt zou je ook eens het commando sfc / kunnen gebruiken: https://answers.microsoft...1f-4775-812c-695b60477a93

En doe eens een filesystem check vanuit Windows (verkenner, rechter muisknop op de harddisk, Eigenschappen, Controleren).

Pas daarna zou ik die melding met te weinig reserveclusters (als die opnieuw verschijnt) serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Renault Bedankt voor je advies! Ik heb de SFC en filesystem check uitgevoerd. Het probleem lijkt nu opgelost, ik kan mijn downloads map weer in :-) Wel vreemd dat CHKDSK in de 1e instantie een heel ander probleem aankaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendricusb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-07-2024
met enige regelmaat start mijn computer niet normaal op. Dan krijg ik de SMART melding voordat Windows is opgestart om met F1 BIOS op te starten vervolgens naar Windows te gaan. Dat gaat in 99% van de gevallen goed. Windows staat op een SSD geïnstalleerd.

Als Windows draait dan wil het regelmatig voorkomen dat mijn HDD(staan alleen games op, Steam/Oculus etc) niet meer gezien wordt. En daardoor games en Oculus niet meer kan opstarten.

Hieronder volgen de CrystalDiskInfo uitslagen van beide schijven.

Alvast bedankt voor de feedback!

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/T7bLKMw

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/UrHEXM8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Die "CrystalDiskInfo uitslagen van beide schijven" zullen nog wel volgen, maar is e.e.a. met zekerheid niet het gevolg van een lege BIOS-batterij?
Dat merk je bv. doordat als je met F1 de BIOS opstart, de systeemdatum/tijd niet meer klopt.

De BIOS-batterij kan je gewoon zelf vervangen door een van exact hetzelfde typenummer, mits je de nieuwe batterij niet met je vingers aanraakt (tegen huidvet wat contactproblemen veroorzaakt), maar met een stukje plastic erin frommelt.
(Kijk voordat je de oude batterij eruit haalt, eerst goed naar de + en de - van de batterij ...)

As je zeker weet dat de BIOS zelf niet het probleem is, zou je voor zowel de SSD als de harddisk eerst eens vanuit de verkenner een controle-scan kunnen opstarten zodat je zeker weet dat het bestandssyteem geen problemen heeft. En een scan van een goede virusscanner en Malwarebytes kan ook geen enkel kwaad en geeft je meer zekerheid m.b.t. het uitsluiten van oorzaken.

Maar zet de CrystalDiskInfo plaatjes (of als tekst-tabel) hier maar eens neer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendricusb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-07-2024
Zie dat de plaatjes niet laden op deze pagina(snap niet waarom) , maar de link van imgur kan wel gebruikt worden.

De tijd klopt idd soms niet en daarom al eens de batterij op het moederbord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renault schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:55:
Als deze PC je goed bevalt, zou ik ermee doorgaan.
De harddisk is te redden door hem eerst een full format (= een "lange format") te geven (waardoor C5 en C6 weer nul worden) en daarna een tijdje in de gaten te houden of het aantal C5 en/of C6 weer ophoogt. Daarbij gaat echter wel de complete inhoud van de harddisk verloren.

Een alternatieve en hele snelle oplossing is de volgende:
1. kijk even in de verkenner hoeveel ruimte je nu op je harddisk gebruikt (bv. 180 Gb van de 500 GB in gebruik).
2. bestel een 2,5" SATA SSD van de benodigde / gewenste grootte, bv. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
3. sluit de nieuwe SSD tijdelijk aan in plaats van de DVD-speler
4. Zoek op internet bij de fabrikant van de SSD (bv. Crucial.com) naar clone-software (zoek op die website naar het woord "clone") en voer een smart clone uit van je harddisk naar de SSD.
5. verwissel de SSD met de harddisk en sluit de DVD-speler weer aan.
6. check of alles weer goed draait en voer een harddisk controle uit in de verkenner.
Als het goed is loopt je PC nu weer als vanouds, maar een stuk sneller.

En je weet dat je online een legale Windows 10 licentie vindt voor 22,50 Euro? Dan ben je weer helemaal "bij".
Bedankt voor het advies!

Heb de tweede optie genomen, maar wel de originele harde schijf niet gekloond.In de plaats daarvan een 'clean' installatie van windows 10 gedaan op de nieuwe harde schijf. Ben nu (een deel van) de programma's van de 'oude' harde schijf aan het herinstalleren.
Merk nu al dat de pc merkelijk sneller is. :) :)

Loont het nog de moeite om ook wat intern geheugen bij te steken? er is ruimte voorzien voor extra intern geheugen, heb ik gezien toen de PC open lag ;-)
Pagina: 1 ... 23 ... 37 Laatste