Dag Tweakers,
Ik heb nogmaals een vraag over de SMART data van een harde schijf.
Als gift heb ik een 6TB Seagate Enterprise NAS harde schijf mogen ontvangen. Ik vraag mij echter af of ik hem kan vertrouwen.
Zoals te zien zijn de waarden van Read Error rate, Seek Error Rate, Hardware ECC recovered en Head Flying Hours erg hoog. Verder zijn er geen instabiele sectors, dus ik heb een back-up van 3 TB naar de schijf geschreven. Deze heb ik ook weer hersteld naar een andere schijf en dat ging zonder fouten.
Dit is de SMART data na het hierboven uitgevoerde. Enkele dingen zijn mij tijdens de back-up opgevallen:
1. De Seek Error Rate en Head Flying Hours blijven constant omhoog gaan, zelfs in idle,
2. De Read Error Rate gaat gelijk op met Hardware ECC recovered bij zowel lezen en schrijven,
3. De Read Error Rate, Hardware ECC recovered en Head Flying Hours resetten zich uiteindelijk naar 0 en stijgen dan weer verder.
Naast de waargenomen SMART data geeft het programma SeaTools van Seagate "SMART - Fail" aan bij een SMART check, echter zonder verdere toelichting. Dit programma heb ik uitgevoerd nadat ik de SMART data al had uitgelezen, als tip uit de TS.
Ik heb ook een snelheidsbenchmark met CrystalDiskMark gedaan, en hierbij viel mij op dat de Read een stuk slomer is dan de Write (zo'n 75 MB/s verschil).
Heeft iemand een idee wat er mee aan de hand zou kunnen zijn?
[
Voor 3% gewijzigd door
WAFOE op 18-03-2018 00:48
]