Voor iemand die zo “bang” is dat zijn spaargeld niet goed beschermd is, geef je even aan dat je nummer van je id kaart gebruikt om in te loggen. Dus de dief weet nu al dat ie niets aan je paspoortnummer heeft….RobertMe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:59:
[...]
Maar dus ook dat iemand die in jouw account geraakt het naar zijn eigen rekening kan over maken. Voor een "totaal bank" maakt het dus niet echt uit dat je het overal naar kunt over maken (bv bij OpenBank kan dat ook, en bij Bunq is het ook mogelijk om betaal + spaarrekening te hebben). Immers kan diegene dan ook eerst het geld overmaken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan overal naar toe over maken. Maar als het een zelfstandige spaarrekening is geeft het ook mij een fijner gevoel dat niemand zomaar aan mijn spaargeld komt, maar toegang moet hebben tot zowel mijn spaarrekening bij bank X en mijn betaalrekening bij bank Y. Want mijn grote spaarbedrag bij OpenBank wordt nu letterlijk alleen beschermd door het documentnr van mijn ID kaart en een 4 cijferig wachtwoordGrote kans dus dat ik als de welkomstactie (van 2% rente) is afgelopen dat ik het overgrote deel van het spaargeld daar weer weg haal. Dan zet ik het liever voor een wat lagere rente bij een andere bank waarbij het geld wel in 2 stappen over gemaakt moet worden.
Maar dat ligt uiteraard ook aan hoeveel geld je er zet en hoe prettig je je daarbij voelt. Mijn "eerste spaarrekening" is LPB waarbij ik instant payments heen en weer kan doen naar mijn huisbank. Dus als ik geld meteen nodig zou hebben (komt eigenlijk niet voor) kan dat gewoon. En de grotere bedragen staan dan bij andere banken waar ik er niet "instant" aan kan.

Verder, wat @pdukers zegt: Beveiliging in 2 stappen is er wel degelijk