Acties:
  • +3Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:02
RobertMe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Maar dus ook dat iemand die in jouw account geraakt het naar zijn eigen rekening kan over maken. Voor een "totaal bank" maakt het dus niet echt uit dat je het overal naar kunt over maken (bv bij OpenBank kan dat ook, en bij Bunq is het ook mogelijk om betaal + spaarrekening te hebben). Immers kan diegene dan ook eerst het geld overmaken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan overal naar toe over maken. Maar als het een zelfstandige spaarrekening is geeft het ook mij een fijner gevoel dat niemand zomaar aan mijn spaargeld komt, maar toegang moet hebben tot zowel mijn spaarrekening bij bank X en mijn betaalrekening bij bank Y. Want mijn grote spaarbedrag bij OpenBank wordt nu letterlijk alleen beschermd door het documentnr van mijn ID kaart en een 4 cijferig wachtwoord 7(8)7 Grote kans dus dat ik als de welkomstactie (van 2% rente) is afgelopen dat ik het overgrote deel van het spaargeld daar weer weg haal. Dan zet ik het liever voor een wat lagere rente bij een andere bank waarbij het geld wel in 2 stappen over gemaakt moet worden.

Maar dat ligt uiteraard ook aan hoeveel geld je er zet en hoe prettig je je daarbij voelt. Mijn "eerste spaarrekening" is LPB waarbij ik instant payments heen en weer kan doen naar mijn huisbank. Dus als ik geld meteen nodig zou hebben (komt eigenlijk niet voor) kan dat gewoon. En de grotere bedragen staan dan bij andere banken waar ik er niet "instant" aan kan.
Voor iemand die zo “bang” is dat zijn spaargeld niet goed beschermd is, geef je even aan dat je nummer van je id kaart gebruikt om in te loggen. Dus de dief weet nu al dat ie niets aan je paspoortnummer heeft…. 8)7
Verder, wat @pdukers zegt: Beveiliging in 2 stappen is er wel degelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:43
Ik moet in ieder geval iedere overboeking bij Openbank goedkeuren met een code gestuurd via een SMS-je.

Maar pas op: het is al een tijdje mogelijk om SMS-jes op je PC te ontvangen. Als je deze optie hebt geactiveerd is je TFA gelijk een stuk zwakker. Als ze je laptop stelen....
https://messages.google.com/web/conversations

[Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 27-03-2023 23:49]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
appie39 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Voor iemand die zo “bang” is dat zijn spaargeld niet goed beschermd is, geef je even aan dat je nummer van je id kaart gebruikt om in te loggen. Dus de dief weet nu al dat ie niets aan je paspoortnummer heeft…. 8)7
Een dief die mijn ID kaart nummer heeft zal er vrij snel achter zijn dat ik geen paspoort heb... Als die het ID kaart nummer weet te achterhalen moet het toch ook vrij makkelijk zijn om het "minder prive/geheim" gegeven te achterhalen of ik ook een paspoort heb.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55
TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:34:
Duidelijk, ook voor mij een te groot risico. Dan blijf ik waar ik ben.
Dan heb je zeker ook geen vertrouwen in je betaalrekening? Daar zou je dan net zo goed bij kunnen :+

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11
Phyxion schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:34:
[...]
Dan heb je zeker ook geen vertrouwen in je betaalrekening? Daar zou je dan net zo goed bij kunnen :+
Ik heb bij Bunq geen betaalrekening, alleen het Easy Savings plan. Hoop dat ik wat extra zou moeten doen dan alleen een knop drukken om dat aan te passen.
De meestee bank-apps loggen me binnen een paar minuten uit - die van Bunq lijkt dagen achter elkaar ingelogd te blijven en nog niet gezien of ik dat kan aanpassen.

Naast mijn gewone betaalrekening staat een minimale spaarbuffer. Het grootste deel van mijn spaargeld staat elders, zowel vanwege de hogere rente als vanwege een extra login/andere app.

Bij mijn backup bank (betaal/kaart + spaar) staat momenteel tijdelijk wat meer spaargeld vanwege een actie, maar normaliter is daar ook een beperkt probleem bij hack..
.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:36
GroteVoet459 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Ik heb bij Bunq geen betaalrekening, alleen het Easy Savings plan. Hoop dat ik wat extra zou moeten doen dan alleen een knop drukken om dat aan te passen.
De meestee bank-apps loggen me binnen een paar minuten uit - die van Bunq lijkt dagen achter elkaar ingelogd te blijven en nog niet gezien of ik dat kan aanpassen.
.
Ga naar profiel, bovenaan rechts instellingen, dan beveiliging, daar kun je het één en ander instellen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-05 21:25
Nieuwe klantenrente Consorsbank per vandaag 2,4% vrij opneembaar.

Hoogste vrij opneembare rente in Duitsland naar 3% voor nieuwe klanten bij Suresse. Die alleen voor in Duitsland belastingplichtigrn, maar zet weer opwaartse druk!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:29
Ik heb even overwogen om bij openbank een rekening te openen, maar hun beschermingsmechanisme is wat mij betreft onder de maat. 4 cijfers om je rekening te beschermen is niet van deze tijd (volgens mij van geen enkele tijd waarin computers een rol spelen). Jammer, maar helaas.
appie39 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Verder, wat @pdukers zegt: Beveiliging in 2 stappen is er wel degelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
mcmd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:02:
Ik heb even overwogen om bij openbank een rekening te openen, maar hun beschermingsmechanisme is wat mij betreft onder de maat. 4 cijfers om je rekening te beschermen is niet van deze tijd (volgens mij van geen enkele tijd waarin computers een rol spelen). Jammer, maar helaas.

[...]
Je documentnummer + 4 cijfers inderdaad.
Zolang je die beide gewoon geheim weet te houden is het op zich oké en overboekingen moet je nog bevestigen via een TAN code per sms, die bestaat dan ook uit slechts 4 tekens, maar kan dan cijfers én hoofdletters bevatten.

Vraag is eigenlijk vooral wat Openbank gaat doen in geval van phishing, waarbij je dan mogelijk zelf ook nalatigheid wordt verweten, omdat je zelf codes zou hebben doorgegeven.
Nederlandse banken vergoeden je vaak dan alsnog wel, maar bij Openbank is dit onduidelijk.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:55
RobertMe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Maar dus ook dat iemand die in jouw account geraakt het naar zijn eigen rekening kan over maken. Voor een "totaal bank" maakt het dus niet echt uit dat je het overal naar kunt over maken (bv bij OpenBank kan dat ook, en bij Bunq is het ook mogelijk om betaal + spaarrekening te hebben). Immers kan diegene dan ook eerst het geld overmaken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan overal naar toe over maken. Maar als het een zelfstandige spaarrekening is geeft het ook mij een fijner gevoel dat niemand zomaar aan mijn spaargeld komt, maar toegang moet hebben tot zowel mijn spaarrekening bij bank X en mijn betaalrekening bij bank Y. Want mijn grote spaarbedrag bij OpenBank wordt nu letterlijk alleen beschermd door het documentnr van mijn ID kaart en een 4 cijferig wachtwoord 7(8)7 Grote kans dus dat ik als de welkomstactie (van 2% rente) is afgelopen dat ik het overgrote deel van het spaargeld daar weer weg haal. Dan zet ik het liever voor een wat lagere rente bij een andere bank waarbij het geld wel in 2 stappen over gemaakt moet worden.

Maar dat ligt uiteraard ook aan hoeveel geld je er zet en hoe prettig je je daarbij voelt. Mijn "eerste spaarrekening" is LPB waarbij ik instant payments heen en weer kan doen naar mijn huisbank. Dus als ik geld meteen nodig zou hebben (komt eigenlijk niet voor) kan dat gewoon. En de grotere bedragen staan dan bij andere banken waar ik er niet "instant" aan kan.
Mag ik vragen welke andere banken je bedoeld voor grotere bedragen?
LPB ben ik het idd ook mee eens hoor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JMS-2 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Mag ik vragen welke andere banken je bedoeld voor grotere bedragen?
LPB ben ik het idd ook mee eens hoor.
Franse Renault, via Raisin, heeft momenteel 1,75% "vast" (geen actie). Duitse Lloyds Bank gaat volgende week naar 1,50%. En op het gebied van acties komen hier een aantal Duitse banken langs die ook buitenlanders/Nederlanders accepteren (VW Bank bv) die 2,00% of meer bieden. En dan is er nog die Luxemburgse bank die hier vaker langs komt die hun actie ook al meermaals verlengd en verhoogd heeft (en intussen meen ik ook al boven de 2,00 zit meen ik).

OpenBank heb ik toentertijd ook niet alleen als spaarbank aangevraagd. Maar ook dat ze hun eigen mobiel betalen oplossing hebben (zonder Google Pay dus), ze al MasterCard Debit passen aanbieden (waardoor ik creditcard heb kunnen opzeggen), en een tweede bank wellicht uberhaupt niet onverstandig is als backup. De rente was begin dit jaar ook niet met van de hoogste, dus interessant om iets te zetten, maar niet perse veel. Maar met de (her)introductie van de welkom actie alsnog tijdelijk er een groter bedrag gezet. Maar dat gaat tzt er ook weer af.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 15:03
Volgens mij is in de wel/niet-tegenrekening discussie een belangrijk vertrekpunt wat je precies wilt. Een "pure" spaarrekening (spaarbank) of een "volledige" bank (incl. betaalrekening).

Bij een Spaarbank denk ik dan bijv. aan een LPB of Centraal Beheer: vaste tegenrekening bij een andere bancaire instelling.

Bij een bank denk ik aan bijv. bunq, ING, Knab, Openbank. Behalve een spaarrekening is het aanbod (meestal in 1 pakket) completer met betaalrekening en betaalpas.
Nu hebben bunq & Openbank geen vaste tegenrekening (dus je kan direct van/naar spaarrekening overmaken). Bij ING en Knab is de vaste tegenrekening je betaalrekening (waar je direct van/naar kunt overmaken). Deze tussenstap is naar mijn idee een wassen neus. Als iemand met kwade intenties bij je bankrekening kan en kan overmaken vanaf je spaarrekening, dan geldt dat ook voor de betaalrekening.

Volgens mij al eerder genoemd (of alleen in het topic zelf), maar bij Openbank kan je instellen dat je behalve een TAN-code (push/sms) ook je "elektronische handtekening" moet gebruiken (ook vanaf bepaald bedrag). Krijg je automatisch 2FA, waarvan 1 helemaal niet digitaal is want die tweede ontvang je per post na het openen van de rekening. Geen flauw idee of bunq ook zoiets heeft, want daar dan ben ik sinds circa een maand of 6 geen klant meer.
EDIT: dit is zojuist gepost in het bunq topic door @ChrisM:
ChrisM schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:10:
De beveiliging is wel goed geregeld, hoor! Als jij een nieuw device registreert (of via het web), dan moet je je eerst verifiëren, bijv. via een ander apparaat. Dit moet je dus alleen doen op apparaten die je vertrouwt. Als je dat gedaan hebt, kan je snel en gemakkelijk inloggen op een vertrouwd apparaat.
Wat mij betreft perfecte balans tussen veiligheid en gemak.

[Voor 20% gewijzigd door Elandenmelk op 28-03-2023 15:37]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:19
Kreeg net e-mail van Raisin dat Younited 1 jaar deposito van 3,05% naar 2,95% gaat op 31-03. Dus wie hier nog van wil profiteren moet op 30-03 een deposito hebben afgesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik sta op het punt een account bij Raisin te openen. Kan ik hierbij een kopie paspoort gebruiken met de BSN zwartgelakt of niet? Bij de 'normale' instanties is dat wel gebruikelijk.
dit om te voorkomen dat er (eerst) afkeur volgt.

(update: duidelijk, bedankt voor de antwoorden)

[Voor 21% gewijzigd door WaterFire op 28-03-2023 18:39]

• Elandenmelk
WaterFire schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:14:
Ik sta op het punt een account bij Raisin te openen. Kan ik hierbij een kopie paspoort gebruiken met de BSN zwartgelakt of niet? Bij de 'normale' instanties is dat wel gebruikelijk.
dit om te voorkomen dat er (eerst) afkeur volgt.
Juist financiële instellingen mogen (moeten?) je volledige identiteitsbewijs vragen zonder zwartgelakte info. Zeker je BSN is relevant want dat is tenslotte je fiscale nummer.

• JohanNL
  • Nu online
Elandenmelk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Juist financiële instellingen mogen (moeten?) je volledige identiteitsbewijs vragen zonder zwartgelakte info. Zeker je BSN is relevant want dat is tenslotte je fiscale nummer.
Alsnog kun je die wel afschermen van je paspoort/ID, maar deze moet je dan weer ( later ) handmatig invullen.
Of ze bij een financiële instelling hiermee akkoord gaan is een tweede, maar het is mij al een keer gelukt :)

• Elandenmelk
JohanNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Alsnog kun je die wel afschermen van je paspoort/ID, maar deze moet je dan weer ( later ) handmatig invullen.
Of ze bij een financiële instelling hiermee akkoord gaan is een tweede, maar het is mij al een keer gelukt :)
Zou kunnen, maar er zijn ook (banken) die het simpelweg niet accepteren. Heb ik bijv. met Revolut meegemaakt. Alleen watermerk was ok.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JMS-2
RobertMe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Franse Renault, via Raisin, heeft momenteel 1,75% "vast" (geen actie). Duitse Lloyds Bank gaat volgende week naar 1,50%. En op het gebied van acties komen hier een aantal Duitse banken langs die ook buitenlanders/Nederlanders accepteren (VW Bank bv) die 2,00% of meer bieden. En dan is er nog die Luxemburgse bank die hier vaker langs komt die hun actie ook al meermaals verlengd en verhoogd heeft (en intussen meen ik ook al boven de 2,00 zit meen ik).

OpenBank heb ik toentertijd ook niet alleen als spaarbank aangevraagd. Maar ook dat ze hun eigen mobiel betalen oplossing hebben (zonder Google Pay dus), ze al MasterCard Debit passen aanbieden (waardoor ik creditcard heb kunnen opzeggen), en een tweede bank wellicht uberhaupt niet onverstandig is als backup. De rente was begin dit jaar ook niet met van de hoogste, dus interessant om iets te zetten, maar niet perse veel. Maar met de (her)introductie van de welkom actie alsnog tijdelijk er een groter bedrag gezet. Maar dat gaat tzt er ook weer af.
@RobertMe @Elandenmelk

Bedankt voor de verduidelijking en informatie en jullie tijd.

Mij gaat het idd om het spaargeld en niet voor de dagelijkse bankzaken.

Voordeel van de LPB is een en/of rekening (200k garantie), IP en een andere bank als waar de hypotheek staat ( Rabo ).
De rente is niet het hoogste maar ivm de Rabo stukken beter natuurlijk.

[Voor 9% gewijzigd door JMS-2 op 28-03-2023 19:05]

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:11
JMS-2 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:55:
[...]

@RobertMe @Elandenmelk

Bedankt voor de verduidelijking en informatie en jullie tijd.

Mij gaat het idd om het spaargeld en niet voor de dagelijkse bankzaken.

Voordeel van de LPB is een en/of rekening (200k garantie), IP en een andere bank als waar de hypotheek staat ( Rabo ).
Zit er aan de IP een maximum of maakt dat niet uit? Kan me heugen dat iemand had gezegd dat het maar tot 2500 euro IP is en daarboven langer kan duren?

Kan jij dit bevestigen of zijn grotere bedragen ook IP?

Bedankt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Flexion1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:17:
[...]

Zit er aan de IP een maximum of maakt dat niet uit? Kan me heugen dat iemand had gezegd dat het maar tot 2500 euro IP is en daarboven langer kan duren?

Kan jij dit bevestigen of zijn grotere bedragen ook IP?

Bedankt.
Ligt aan de banken. Begin dit jaar was LPB => Rabo nog tot 10k IP (daarboven kon je het in stukjes knippen en waren die alsnog allemaal IP), of dat nu nog is weet ik niet (boek dit niet dagelijks over :+). Maar bv Rabo heeft IIRC de limiet verlaagd tot 4k per (uitgaande) overboeking? Dus moet je dan sowieso al in stukjes knippen (of limiet verhogen incl 4 uur wachttijd na aanpassen). Maar in februari kon ik Rabo => OpenBank nog een veelvoud van 10k doen en was een IP. (Nadat daarvoor een kleiner bedrag meteen mijn rekening blokkeerde :X ).

[Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 28-03-2023 19:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:36
Volgens de website van LeasePlan bank, kan je nog steeds tot €10.000 met instant payments overboeken.
https://www.leaseplanbank...n-naar-mijn-tegenrekening

• JMS-2
RobertMe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Ligt aan de banken. Begin dit jaar was LPB => Rabo nog tot 10k IP (daarboven kon je het in stukjes knippen en waren die alsnog allemaal IP), of dat nu nog is weet ik niet (boek dit niet dagelijks over :+). Maar bv Rabo heeft IIRC de limiet verlaagd tot 4k per (uitgaande) overboeking? Dus moet je dan sowieso al in stukjes knippen (of limiet verhogen incl 4 uur wachttijd na aanpassen). Maar in februari kon ik Rabo => OpenBank nog een veelvoud van 10k doen en was een IP. (Nadat daarvoor een kleiner bedrag meteen mijn rekening blokkeerde :X ).
Ik zou het je niet durven zeggen sorry,
maar RobertMe weet het gelukkig wel.

[Voor 14% gewijzigd door JMS-2 op 28-03-2023 22:51]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:50
JMS-2 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Mentaal was het een hele stap voor mij, maar sinds vandaag ben ik ook weg bij de Rabo met sparen. Hoe meer mensen dit doen, hoe groter het signaal dat de grootbanken niet achter kunnen blijven _/-\o_

• JMS-2
noslen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:57:
[...]

Mentaal was het een hele stap voor mij, maar sinds vandaag ben ik ook weg bij de Rabo met sparen. Hoe meer mensen dit doen, hoe groter het signaal dat de grootbanken niet achter kunnen blijven _/-\o_
Ik denk dat wij een beetje hetzelfde hierin zijn, ook ik vond het mentaal een toch wel beetje enge stap.Niet nodig natuurlijk maar toch als je niet anders weet en je hebt je hele leven alles bij de Rabo dan is het een beetje vreemd en wennen.

• RobertMe
  • Nu online
JMS-2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 01:46:
[...]

Ik denk dat wij een beetje hetzelfde hierin zijn, ook ik vond het mentaal een toch wel beetje enge stap.Niet nodig natuurlijk maar toch als je niet anders weet en je hebt je hele leven alles bij de Rabo dan is het een beetje vreemd en wennen.
Tsja, je kunt het natuurlijk gewoon dicht bij huis en onder handbereik plaatsen. Met LPB valt het onder Nederlandse licentie en heb je instant payments. En je hoeft natuurlijk ook niet meteen de hele spaarrekening te plunderen, je kunt ook met een klein bedrag beginnen natuurlijk. Mijn traject met "spelen" met banken begon verschillende jaren terug met Knab (hogere spaarrente en gratis creditcard) en even later een SNS spaarrekening. Intussen heb ik beide alweer een aantal jaren opgeheven. En nu heb ik een spaarrekening bij NIBC Direct waar €0 op staat :+

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:41
LongBowNL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:30:
Volgens de website van LeasePlan bank, kan je nog steeds tot €10.000 met instant payments overboeken.
https://www.leaseplanbank...n-naar-mijn-tegenrekening
Ik kon in tranches van 50k instant overboeken naar mijn tegenrekening.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
Elandenmelk schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:15:

Nu hebben bunq & Openbank geen vaste tegenrekening (dus je kan direct van/naar spaarrekening overmaken). Bij ING en Knab is de vaste tegenrekening je betaalrekening (waar je direct van/naar kunt overmaken). Deze tussenstap is naar mijn idee een wassen neus. Als iemand met kwade intenties bij je bankrekening kan en kan overmaken vanaf je spaarrekening, dan geldt dat ook voor de betaalrekening.
Het idee van een tegenrekening is imo ook niet die opzet. Volgens mij was dat moneyou (lang geleden) maar daar had je een tegenrekening die je zelf kon opgeven (eigenlijk 1 rekening waarvan je kon overschrijven van en naar die spaarrekening). Je kiest dan uiteraard je eigen betaalrekening, die weer bij een andere bank zit.
Als het bij bunq ook zo zou werken, dan is het prima. Mocht er dan ooit iemand bij kunnen, dan kunnen ze het alleen overschrijven naar die tegenrekening (die dan ook weer van jou is). Het risico wordt daarmee verkleind dat het geld ineens weg is..

Zeker als het om wat serieuzere bedragen gaat (zeg b.v. 50k+), dan zou ik mij daar niet comfortabel bij voelen dat je het overal naartoe kan overschrijven..

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:15
ColeJ schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Ik kon in tranches van 50k instant overboeken naar mijn tegenrekening.
Hier hetzelfde, ook 70k stond er direct op. ABN->LPB, afgelopen januari. Instant payments bij LPB ondersteunt dus zeker meer dan 50k. Geen idee waar de limiet ligt.

• Elandenmelk
ID-College schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Het idee van een tegenrekening is imo ook niet die opzet. Volgens mij was dat moneyou (lang geleden) maar daar had je een tegenrekening die je zelf kon opgeven (eigenlijk 1 rekening waarvan je kon overschrijven van en naar die spaarrekening). Je kiest dan uiteraard je eigen betaalrekening, die weer bij een andere bank zit.
Als het bij bunq ook zo zou werken, dan is het prima. Mocht er dan ooit iemand bij kunnen, dan kunnen ze het alleen overschrijven naar die tegenrekening (die dan ook weer van jou is). Het risico wordt daarmee verkleind dat het geld ineens weg is..

Zeker als het om wat serieuzere bedragen gaat (zeg b.v. 50k+), dan zou ik mij daar niet comfortabel bij voelen dat je het overal naartoe kan overschrijven..
Wat precies het verschil is tussen een spaarbank en gewone bank. Als jij bij partij X je betaalrekening heb is het enorm beperkend en nagenoeg nutteloos als je maar 1 tegenrekening kan gebruiken. Zowel Openbank als Bunq zijn uiteindelijk "gewone" banken die ook spaarmogelijkheden bieden. Dat is bij spaarbanken als LPB, NIBC, Raisin, enz. niet zo.

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Maar dat is wat @Elandenmelk in het eerste bericht al aangaf. Bv Rabo heeft ook een vaste tegenrekening gekoppeld aan de spaarrekening. Alleen is die tegenrekening de betaalrekening. En de betaalrekening kun je mee over boeken naar elke willekeurige bank. Dat maakt die hele "je kunt alleen overboeken naar de vaste tegenrekening" dus een wasse neus.
Bij pure spaarbanken zoals LPB, NIBC, Lloyds, Raisin werkt dat uiteraard wel omdat een aanvaller toegang tot beide banken moet hebben.
En vervolgens heb je banken zoals Bunq & OpenBank die (wel) inzien dat die tegenrekening een wassen neus is en dus die "beperking" niet hebben. Alleen kun je bij Bunq alleen een spaarrekening hebben, waardoor het gek over komt dat er geen vaste tegenrekening is. Dit omdat je een "gewone" bank dus inzet als pure spaarbank. Maar als je ook een spaarrekening afneemt voegt die vsste tegenrekening dus niks toe. En bij OpenBank begin je altijd met een betaalrekening, en kun je optioneel een spaarrekening openen. De situatie dat je alkeeneen spaarrekening hebt bestaat daar dus niet. En via spaarrekening => betaalrekening kan geld dus altijd worden overgeboekt naar elke willekeurige rekening.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:16
Ik heb bunq een mailtje gestuurd met de vraag of ze een vaste tegenrekening van een andere bank en 2 staps verificatie willen toevoegen aan de savings account.

• Sormano
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 10:02
feddesman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:41:
Ik heb bunq een mailtje gestuurd met de vraag of ze een vaste tegenrekening van een andere bank en 2 staps verificatie willen toevoegen aan de savings account.
Yes please! _/-\o_

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Trishul schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:38:
Hier hetzelfde, ook 70k stond er direct op. ABN->LPB, afgelopen januari. Instant payments bij LPB ondersteunt dus zeker meer dan 50k. Geen idee waar de limiet ligt.
Het lijkt me dat maximale limiet voor instant payments vooral van de 'bronbank' afhangt. De bij LPB genoemde limiet gaat in ieder geval over hoe hoog het maximale bedrag is dat je vanaf je spaarrekening bij hun via instant payment naar je tegenrekening kan boeken. En dat is 10k momenteel, hoewel je daar dus wel omheen kan werken door het meerdere keren te herhalen (geen idee of ze daar een limiet op hebben).

Bij ABN staat die grens blijkbaar op 70k of hoger, in ieder geval bij die specifieke transactie.

• juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 15:30
Op de site van LPB staat nog steeds een max 10k per keer vermeld voor IP. (Zegt ook de chat)
Dan hebben we het over LPB naar tegenrekening.
Andersom is reguliere cap van ?1 mio? (Europese afspraken?)

http://www.tweakers.net/gallery/14643/sys & http://specs.tweak.to/11068

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-06 20:32
Prima actie. Heb net hetzelfde verzoek naar Bunq gestuurd.
Hoe meer dezelfde verzoeken, hoe meer het toch zou moeten opvallen :)

Vandaag heeft Haitong Bank (Portugese DGS) de rente op hun depostio's weer wat verhoogd.
Hierdoor hebben ze nu voor alle looptijden de hoogste rente.

Heeft iemand ervaring met Haitong?

• Frankenstein
[b]TonyMontana schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:32
Hierdoor hebben ze nu voor alle looptijden de hoogste rente.
Dit zijn (denkbeeldig) vijf dansende-banaan emoticons:

:) :) :) :) :)

• bt0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:35
[...]

Je kan de beperking van Easy Savings ook inzetten om de beveiliging ervan te versterken. Dan wordt het een soort van termijndeposito. Dan moet je wel maandelijks de wekker zetten om het beveiligingsniveau weer te herstellen.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:22
bt0 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Je kan de beperking van Easy Savings ook inzetten om de beveiliging ervan te versterken. Dan wordt het een soort van termijndeposito. Dan moet je wel maandelijks de wekker zetten om het beveiligingsniveau weer te herstellen.
Slim idee

• Frankenstein
Wie de wekker zet wordt niet slapend rijk.

[Voor 18% gewijzigd door Frankenstein op 29-03-2023 22:51]

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:38
*Openbank verhoogt rente naar 2,25%.
*18 maanden depos: 3,00% jaarlijkse nominale rente

[Voor 41% gewijzigd door Wietsee. op 30-03-2023 00:22]

Web Enrichment

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wietsee. schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:07:
*18 maanden: 3,00% jaarlijkse nominale rente
*Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de nominale rente op jaarbasis 2,25%; wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarden is de rente 1,50%.

De genoemde rentes zijn van toepassing op het saldo t/m € 200.000.

Deze voorwaarden waren mij niet eerder opgevallen, dus ik weet niet of ze nieuw zijn.

• Wietsee.
  • Laatst online: 14:38
Goede zet van Openbank, die voorwaarde zet ook druk op de grootbanken van NL.

[Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 30-03-2023 00:26]

Web Enrichment

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-06 22:17
Argenta gaat per 31 maart de rente ook verhogen:

Variabele spaarrentes per 31 maart.
Internet spaarrekening: 1,00%
Jongeren spaarrekening: 1,00%
Hypotheek profijt spaarrekening*: 1,00%

Nieuwe termijndeposito's per 31 maart.

Met een termijndeposito zet je jouw geld vast voor een langere looptijd met de zekerheid van een vaste rente. Bekijk hieronder de rentes voor nieuwe termijndeposito's:

1 jaar rentevast: 1,50%
2 jaar rentevast: 2,00%
3 jaar rentevast: 2,30%
5 jaar rentevast: 2,60%.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wietsee. schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 00:07:
*18 maanden depos: 3,00% jaarlijkse nominale rente
De rente op de Openbank Welkom-rekening (die je als nieuwe klant de eerste 6 maanden krijgt) is blijkbaar meegestegen en staat nu op 2,5%.

• THWIT
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 09:45
ACM schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:07:
[...]

De rente op de Openbank Welkom-rekening (die je als nieuwe klant de eerste 6 maanden krijgt) is blijkbaar meegestegen en staat nu op 2,5%.
Ik zie zo snel niet staan of dat enkel is voor mensen die zich nu aanmelden of dat dit ook geldt voor mensen die al een welkomrekening hebben. Kan je ergens in de klantomgeving je actieve rentepercentage zien staan?

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:06
OpenBank heeft een nieuwe actie lopen vanaf 29-3-2023 / 30-6-203:
Ontvang 75 euro bij minimale storting van 3.000 euro (wel voorwaarden)

https://www.openbank.nl/75-euro-gebruik-rekening

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

THWIT schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:54:
Ik zie zo snel niet staan of dat enkel is voor mensen die zich nu aanmelden of dat dit ook geldt voor mensen die al een welkomrekening hebben. Kan je ergens in de klantomgeving je actieve rentepercentage zien staan?
Nee, dat is inderdaad een gemis op dit soort momenten. Ik neem daardoor wel een beetje aan dat dat voor iedereen met een Welkom-rekening geldt.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dwdd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:20:
OpenBank heeft een nieuwe actie lopen vanaf 29-3-2023 / 30-6-203:
Ontvang 75 euro bij minimale storting van 3.000 euro (wel voorwaarden)

https://www.openbank.nl/75-euro-gebruik-rekening
Let wel op dat dat op storten op de betaalrekening is. En dat je dan van die 3000 daarna 1500 nog 6 maanden moet laten staan (wat eigenlijk een beetje gek is als ze willen dat je de rekening gebruikt). Je zou uiteraard die andere 1500 weer weg kunnen halen of doorstorten naar de spaarrekening.

• dwdd
ACM schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:21:
[...]

Nee, dat is inderdaad een gemis op dit soort momenten. Ik neem daardoor wel een beetje aan dat dat voor iedereen met een Welkom-rekening geldt.
Voor nieuwe en bestaande klanten (indien < 6 maanden klant)

• dwdd
ACM schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Let wel op dat dat op storten op de betaalrekening is. En dat je dan van die 3000 daarna 1500 nog 6 maanden moet laten staan (wat eigenlijk een beetje gek is als ze willen dat je de rekening gebruikt). Je zou uiteraard die andere 1500 weer weg kunnen halen of doorstorten naar de spaarrekening.
Ja, als je op dag 1 die 3000 euro stort en dag 2 er 1500 euro afhaalt, dan krijg je voor die 1500 euro die nog op de betaalrekening staat geen rente. Dan loop je 7* maanden tegen 2,25% mis (rente openbank spaarrekening) en is je opbrengst feitelijk 75 euro minus 19,68 euro = 55,32 euro. Maar een rendement 7,38% (55,32 euro voor 1500 euro tegen 7 maanden) is dan toch echt wel de moeite.

* Omdat de bonus de maand volgend op de storing wordt betaalt, begint dan de 6 maanden te lopen, dus vandaar 7 maanden.

[Voor 8% gewijzigd door dwdd op 30-03-2023 09:06]

• RobertMe
  • Nu online
dwdd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:24:
[...]

Voor nieuwe en bestaande klanten (indien < 6 maanden klant)
[Afbeelding]
Leest eerder alsof je nieuwe Welkom Spaarrekening moet hebben. En als "recent nieuwe" klant kun je die ook nog openen door even te bellen. Dat geeft dus geen uitsluiting over of ze de rente aanpassen voor lopende Welkom Spaarrekening.

• Frankenstein
@dwdd De hamvraag is of "bestaande nieuwe klanten" ook naar 2,50% gaan, of dat die op het oude percentage van 2% blijven. Ik vermoed het laatste. VW en Advanzia laten "bestaande nieuwe klanten" in ieder geval niet meegroeien. Advanzia heeft dat jarenlang wel gedaan.

Ik ben opnieuw begonnen met een rekening te openen bij Consorsbank 2,40% voor nieuwe klanten. Heeft mijn voorkeur boven Spanje vanwege de hoge Spaanse erfbelasting. Maar Consors moet snel zijn, ben binnenkort een tijd met de computer offline. Anders wellicht toch OpenBank.

De 75-euro actie geldt alleen voor klanten die hierover van OpenBank een e-mail hebben ontvangen staat in de voorwaarden. Zo heb ik die e-mail nog niet ontvangen.

[Voor 43% gewijzigd door Frankenstein op 30-03-2023 09:25]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
Had toch wel op een hogere rente gehoopt zonder vreemde voorwaarden, beetje vreemde zet van Openbank. Met 1,5% beginnen ze nu toch wat achter te lopen.

• Frankenstein
Carfanatic schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:19:
Had toch wel op een hogere rente gehoopt zonder vreemde voorwaarden, beetje vreemde zet van Openbank. Met 1,5% beginnen ze nu toch wat achter te lopen.
Een maandelijkse overboeking van tenminste 600 euro vind ik hooguit een onnodige, maar zeker geen onmogelijke voorwaarde. En dan is 2.25% wel weer flink competitief.

[Voor 17% gewijzigd door Frankenstein op 30-03-2023 09:26]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ACM schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:07:
[...]

Hoe is hier over gecommuniceerd? Ik heb geen email o.i.d ontvangen hierover.

edit: ik zie het nu op openbank.nl/spaarrekening staat dus dit lijkt me niet voor bestaande klanten?

[Voor 53% gewijzigd door Gunner op 30-03-2023 09:43]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:32:
Ik ook niet, ik zag het toevallig omdat ik n.a.l. die 2,25% opmerking ging kijken.
edit: ik zie het nu op openbank.nl/spaarrekening staat dus dit lijkt me niet voor bestaande klanten?
Dat laten ze inderdaad in het midden. En daarom gaf ik ook al aan dat het wel een gemis is dat we de actuele rente van onze eigen rekening niet zien.
Sowieso geldt de welkomrekening alleen voor nieuwe klanten, maar wat betekent dit voor klanten die nog zo'n lopende welkomrekening hebben? Krijgen zij nu ook 2,5%? Of blijven ze nog op 2%?

Ik neem aan dat alle welkomrekeningen 2,5% krijgen, ongeacht wanneer ie was geopend. Ik meen dat daar eerder wel wat over was gemeld bij toen het 2% werd en omdat - vziw - was gesuggereerd/gemeld dat je de 'actuele rente' kan zien op die productpagina.

Maar zeker weten doe ik dat uiteraard ook niet.

• Rayban89
  • Laatst online: 10:31
Gunner schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Ik ben gestart in februari bij Openbank, als je maximaal 6 maanden klant bent of korter dan kun je vragen om alsnog in aanmerking te komen hiervoor. Heb net gemaild, hoop op positief bericht terug.

Heb eerst €70 gestort gekregen van een actie in februari, 2000eu of meer storting en een nieuwe betaalrekening openen. Dat is al 3,5% rendement. Dan ook nog eens 6 maanden 2,5% spaarrente op een non-deposito is toch echt een aanbod wat je nu nergens kan krijgen.

https://www.flickr.com/photos/133617783@N08/

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:02
Ik ben al een paar jaar klant van Openbank. Erg blij met de gratis debit Mastercard en reisverzekering die ik van ze gehad heb. Nu lees ik hier https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening Open Spaarrekening: tot 2,25% rente!*
Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de nominale rente op jaarbasis 2,25%.* Wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarden is de rente 1,50%.*
Dus als ik iedere maand 600 euro overmaak van mijn ING betaalrekening naar mijn Openbank spaarrekening krijg ik 2,25% rente? niet dus, moet eerst overschrijven naar Open betaalrekening.

Het is wel heel complex allemaal op deze manier.

[Voor 12% gewijzigd door ocn op 30-03-2023 13:21]

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 16:22
ocn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:17:
Ik ben al een paar jaar klant van Openbank. Erg blij met de gratis debit Mastercard en reisverzekering die ik van ze gehad heb. Nu lees ik hier https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening Open Spaarrekening: tot 2,25% rente!*

[...]

Dus als ik iedere maand 600 euro overmaak van mijn ING betaalrekening naar mijn Openbank spaarrekening krijg ik 2,25% rente?

Beetje onduidelijk inderdaad.

Er staat voor de incasso van de gekoppelde betaalrekening, verder staat nergens dat het bedrag erop moet blijven staan dus theoretisch kan het dan meteen retour. Ook onduidelijk is voor mij of de €600 eis enkel geldt voor de periodieke uitkering of ook voor salaris etc.

Een paar lage incasso's aanpassen zou het makkelijkst zijn om aan de voorwaarden te voldoen. Helaas is hier in mijn geval meestal iDeal voor nodig (Telefoonabo, parkeerapp).

[Voor 11% gewijzigd door Pbure97 op 30-03-2023 12:50]

• dwdd
Frankenstein schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:14:
@dwdd De hamvraag is of "bestaande nieuwe klanten" ook naar 2,50% gaan, of dat die op het oude percentage van 2% blijven. Ik vermoed het laatste. VW en Advanzia laten "bestaande nieuwe klanten" in ieder geval niet meegroeien. Advanzia heeft dat jarenlang wel gedaan.

Ik ben opnieuw begonnen met een rekening te openen bij Consorsbank 2,40% voor nieuwe klanten. Heeft mijn voorkeur boven Spanje vanwege de hoge Spaanse erfbelasting. Maar Consors moet snel zijn, ben binnenkort een tijd met de computer offline. Anders wellicht toch OpenBank.

De 75-euro actie geldt alleen voor klanten die hierover van OpenBank een e-mail hebben ontvangen staat in de voorwaarden. Zo heb ik die e-mail nog niet ontvangen.
ik heb in 1e instantie geen mail ontvangen van openbank voor de 75 euro actie, en heb me zojuist via de site aangemeld hiervoor en nu per email bevestiging ontvangen van aanmelding. Maar of ik dan aan de voorwaarden voldoe dat is mij niet duidelijk, ik heb een mail gestuurd en wacht bericht maar even af.

Ik zie nu de actie ook niet meer op de website staan :?

[Voor 4% gewijzigd door dwdd op 30-03-2023 13:55]

• feddesman
Reactie van bunq

Mischien een idee om met z’n allen op de community te gaan zeuren voor betere beveiliging.

Thank you for your clarification.

Thanks for sharing your suggestion with me! Your feedback is highly valued as it helps us grow and improve our services for you 🚀

You can always share your Feature Requests here: together.bunq.com/t/ideas 💡

It’d be great to share your idea with fellow bunqers on bunq's community platform - Together.

Follow this link to find it: https://together.bunq.com/t/Community

For now, you can have options such as auto log out after certain amount of time or after certain amount spent 💡

Another security feature currently is the Security Code that you can change following the steps from this topic : https://together.bunq.com/d/3980 📚

I hope you have an amazing day! 🌟

• feddesman
Topic voor vaste tegenrekening bij bunq was er al.

https://together.bunq.com...g-met-vaste-tegenrekening

Topic voor 2FA

https://together.bunq.com...factor-authentication-2fa

[Voor 25% gewijzigd door feddesman op 30-03-2023 16:17]

• bt0
Frankenstein schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:50:
Wie de wekker zet wordt niet slapend rijk.
Klopt, maar als je wakker bent, wordt je minder snel bestolen.

• Frankenstein
bt0 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:12:
[...]Klopt, maar als je wakker bent, wordt je minder snel bestolen.
Slapen is onvermijdelijk. Als je kunt opstaan zonder wekker, dan slaap je zeker genoeg.

• bt0
Frankenstein schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Slapen is onvermijdelijk. Als je kunt opstaan zonder wekker, dan slaap je zeker genoeg.
Ik zou dan toch de wekker zetten om mijn spaarcentjes bij Bunq beter te beschermen. Dan slaap je daarna ook rustiger.

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:22
bt0 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Ik zou dan toch de wekker zetten om mijn spaarcentjes bij Bunq beter te beschermen. Dan slaap je daarna ook rustiger.
Vertrouw maximaal zoveel spaarcentjes toe aan Bunq dat je niet je wekker hoeft te zetten. O-)

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11
Pbure97 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:26:
[...]
Een paar lage incasso's aanpassen zou het makkelijkst zijn om aan de voorwaarden te voldoen. Helaas is hier in mijn geval meestal iDeal voor nodig (Telefoonabo, parkeerapp).
Als je iDeal gebruikt is het toch geen incasso, maar gewoon een rekening betalen?
Bij een incasso machtig je een derde partij om het geld van je rekening te boeken.

Heb net 3 incasso's omgezet - da's een snel verdiende extra 0,75% spaarrente (hoger dan totaal bij de huisbank!), zeker omdat ik er toch al geld geparkeerd had voor die spaaractie. Nu hoef ik niet meer te twijfelen om dat alsnog naar Bunq te verhuizen (tot de volgende lokker/actie)

Ik denk dat de eerste voorwaarde (die € 600,- gestort krijgen) van een 3e rekening (dus niet op je eigen naam) moet komen. Maar dat gaan we wel merken aan de reacties. 't is mogelijk een goede poging van OpenBank om je als "spaarklant" meer diensten te gaan laten gebruiken.

Weet dat ik ben mijn werkgever het salaris verdeeld over 2 (of meer) rekeningen kan laten betalen. Zo ben ik al eens simpel overgestapt van "huisbank". Eens zien wat ze morgen zeggen als ik met een Spaanse IBAN aan kom ...

• feddesman
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat de eerste voorwaarde (die € 600,- gestort krijgen) van een 3e rekening (dus niet op je eigen naam) moet komen. Maar dat gaan we wel merken aan de reacties. 't is mogelijk een goede poging van OpenBank om je als "spaarklant" meer diensten te gaan laten gebruiken.
Dit lijkt mij wel waarschijnlijk ja,
Makkelijkste optie lijkt mij 3 x automatische incasso (internet,verzekering,energie)

• Frankenstein
Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of...
Ik haal hier niet uit dat de periodieke overboeking niet van je eigen (Nederlandse) tegenrekening mag komen.

Ik stel in een overboeking vanuit Rabo naar Open betaalrekening en een overboeking van Open betaal naar Open spaar, beide maandelijks. (Makkelijker te onthouden dan automatische incasso's).

[Voor 6% gewijzigd door Frankenstein op 30-03-2023 21:02]

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Als je iDeal gebruikt is het toch geen incasso, maar gewoon een rekening betalen?
Bij een incasso machtig je een derde partij om het geld van je rekening te boeken.
Hoe wettelijk het is weet niemand. Maar normaliter bevestig je online een automatische incasso door eenmalig via iDeal te betalen. De iDeal betaling geldt in dat geval als handtekening / akkoord. Mogelijk dat je het wel geregeld krijgt door de "verkoper" te contacteren, maar daar valt van tevoren natuurlijk niks over te zeggen.

En auto incasso is IMO sowieso een beetje aparte vind ik dan. Een maandelijkse "MasterCard afschrijving" (dus Credit / Debit card) valt vast niet onder de actie, maar komt op hetzelfde neer natuurlijk. (In mijn geval bv een VPS bij een buitenlandse partij die dus via de MasterCard Debit pas maandelijks wordt betaald).

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Het valt mij op dat er vaak veel verwarring is hier als ergens een bank een nieuwe actie of nieuw product heeft. Onduidelijke voorwaarden, hoe werkt het, wat voor rekening, wanneer krijg ik het, voor wie is het, hoe lang moet het blijven staan etc.

Zijn al die banken nou zo onduidelijk of lezen wij zo slecht?

• JohanNL
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:21:
[...]

Hoe wettelijk het is weet niemand. Maar normaliter bevestig je online een automatische incasso door eenmalig via iDeal te betalen. De iDeal betaling geldt in dat geval als handtekening / akkoord. Mogelijk dat je het wel geregeld krijgt door de "verkoper" te contacteren, maar daar valt van tevoren natuurlijk niks over te zeggen.
Nee, met die iDeal betaling maak je een bedrag over en de ontvanger weet dan je IBAN nummer, het is verder geen rechtsgeldige machtiging.
Een rechtsgeldige machtiging gaat via iDin of via een ordinaire handtekening op papier.
Het is alleen zo dat het systeem zo is ingericht dat enkel een geldige IBAN nodig is om geld af te laten schrijven van dat rekeningnummer, maar de rekeninghouder kan het bedrag dan altijd binnen 13 maanden na afschrijving laten storneren via de zogenaamde MOI procedure.
Tenminste zo werkt het in Nederland, Openbank is Spaans en dan zijn er wellicht weer andere regels.

[Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 30-03-2023 21:39]

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:06
Dus dit kan gewoon? Een overboeking programmeren van 600 piek van NL bank naar rekening Openbank van persoon 1 en vervolgens doorstorten naar Openbank rekening van persoon 2 (partner) die het dan weer doorstort naar hun en/of rekening?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:19

[...]

Dus als ik iedere maand 600 euro overmaak van mijn ING betaalrekening naar mijn Openbank spaarrekening krijg ik 2,25% rente? niet dus, moet eerst overschrijven naar Open betaalrekening.

Ben je ook nieuwe klant, als je vandaag je rekening opzegt en een paar dagen later weer een rekening opent?
https://www.openbank.nl/a...Maestro_Mastercard_NL.pdf
Hier kan ik er namelijk niks over lezen.

[Voor 10% gewijzigd door dutchnltweaker op 31-03-2023 08:16]

• dwdd
offtopic:
Ik zit nog te wachten op een gratis of goedkope creditcard i.p.v. debitcard bij Openbank.
Een debitcard is in sommige gevallen (o.a. autohuur/boekingen) niet voldoende.

[Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 31-03-2023 11:36. Reden: Graag ontopic blijven, dus bij het spaargedeelte.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frankenstein
[b]dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:10
Ben je ook nieuwe klant, als je vandaag je rekening opzegt en een paar dagen later weer een rekening opent?
Ik heb na enige maanden heropend. Kon geen Welkom spaarrekening openen, alleen een gewone. Geeft bij de Welkom spaarrekening een foutmelding. Omdat ik al eerder klant was?

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:14
Bunq betaald op de 1e v/d maand hun rente uit (zo zie ik in de app in ieder geval). Is dit ook in het weekend het geval of moet ik maandag even checken?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:19
Frankenstein schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb na enige maanden heropend. Kon geen Welkom spaarrekening openen, alleen een gewone. Geeft bij de Welkom spaarrekening een foutmelding. Omdat ik al eerder klant was?
Zou best kunnen, dan wordt het tricky om maar even af te sluiten en weer opnieuw aan te sluiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
BertP schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:17:
Bunq betaald op de 1e v/d maand hun rente uit (zo zie ik in de app in ieder geval). Is dit ook in het weekend het geval of moet ik maandag even checken?
De rente is vandaag uitbetaald, valuta 1 april

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:16
Wenzel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:17:
[...]

De rente is vandaag uitbetaald, valuta 1 april
Dit is nog niet bij iedereen het geval, zelf zit ik nog op m'n paar euro rente te wachten bij Bunq. Dat zal in de komende uren wel worden bijgeschreven.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:17
U123456 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:29:
Dus dit kan gewoon? Een overboeking programmeren van 600 piek van NL bank naar rekening Openbank van persoon 1 en vervolgens doorstorten naar Openbank rekening van persoon 2 (partner) die het dan weer doorstort naar hun en/of rekening?
Als ik de voorwaarden goed lees moet er alleen 600 gestort worden op de betaalrekening. Er zijn geen verdere aanvullende voorwaarden dus ja dit kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Frankenstein schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:58:Bij Consors moet ik eerst nog een uittreksel brp toesturen in het Duits of Engels (worden in deze talen door mijn gemeente verstrekt).
Is dit nog steeds van toepassing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:41:
[...]

Is dit nog steeds van toepassing?
Ik neem aan van wel.

• ColeJ
RobinNL schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:12:
[...]

Dit is nog niet bij iedereen het geval, zelf zit ik nog op m'n paar euro rente te wachten bij Bunq. Dat zal in de komende uren wel worden bijgeschreven.
Hier is de rente bijgeschreven :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01
Misschien een wat retorische vraag maar stel hem toch.

Ik heb vrijdag een nieuw Raisin account aangemaakt en de ID controles afgerond, om bij Progetto een deposito te openen. Ik heb nu een Raisin tegenrekening nummer gekregen.

Eigenlijk wil ik liever eerst 1 euro overmaken om te zien of die goed op het account komt, in plaats van direct mijn hele inleg.
Is dat 'overdreven'? Het duurt waarschijnlijk drie werkdagen om die euro te zien, en daarna nog eens drie werkdagen om het hele bedrag over te maken. Dat nummer zelf heb ik vaak genoeg gelezen en gecontroleerd, die klopt wel..
Hoe hebben anderen dit gedaan? Ik kon bij Progetto al een deposito openen/klaarzetten, moet die binnen een bepaald tijdsbestek overgemaakt zijn? Dat lees ik zo snel niet terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
WaterFire schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:27:
Misschien een wat retorische vraag maar stel hem toch.

Ik heb vrijdag een nieuw Raisin account aangemaakt en de ID controles afgerond, om bij Progetto een deposito te openen. Ik heb nu een Raisin tegenrekening nummer gekregen.

Eigenlijk wil ik liever eerst 1 euro overmaken om te zien of die goed op het account komt, in plaats van direct mijn hele inleg.
Is dat 'overdreven'? Het duurt waarschijnlijk drie werkdagen om die euro te zien, en daarna nog eens drie werkdagen om het hele bedrag over te maken. Dat nummer zelf heb ik vaak genoeg gelezen en gecontroleerd, die klopt wel..
Hoe hebben anderen dit gedaan? Ik kon bij Progetto al een deposito openen/klaarzetten, moet die binnen een bepaald tijdsbestek overgemaakt zijn? Dat lees ik zo snel niet terug.
Meestal dezelfde dag of maximaal een dag later staat een overboeking vanaf de ING al op mijn Raisin rekening. Nog nooit 3 (werk)dagen hoeven wachten. En qua gevoel snap ik wel dat je het even wil testen. Al zal er niks misgaan als je het rekeningnummer juist overneemt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 21:54

Licko

ZVDK

Ik heb ook eerst een eurootje op en neer geboekt, goed voor de gemoedsrust :)

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:18
Rabo Doelsparen (en andere spaarvormen) renteverhoging per 11 april.

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ColeJ
RaymondD schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:34:
Rabo Doelsparen (en andere spaarvormen) renteverhoging per 11 april.

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging
Ik neem aan dat iedereen in dit spaar topic niet bij een groot bank zit om te sparen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ColeJ schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:05:
[...]

Ik neem aan dat iedereen in dit spaar topic niet bij een groot bank zit om te sparen.
Vreemde aanname.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Waarom? Bij rabobank heb je een looptijd van 5 tot 6 jaar nodig om 2% rente te krijgen (was 1,85, woehoe). Bij vele andere banken krijg je dat standaard op de spaarrekening, vrij opneembaar.
ieder die een beetje serieus is met sparen zit dus niet bij de Rabobank.

[Voor 9% gewijzigd door Voggy op 03-04-2023 21:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frankenstein
Voggy schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:51:
[...]

Waarom? Bij rabobank heb je een looptijd van 5 tot 6 jaar nodig om 2% rente te krijgen (was 1,85, woehoe). Bij vele andere banken krijg je dat standaard op de spaarrekening, vrij opneembaar.
Tenzij heel serieus?

Immers bij looptijden >10 jaar zijn er maar weinig aanbieders. En daar zit CB wel flink hoger. Maar een heel serieuze spaarder wil mogelijk zijn risico spreiden. Toegegeven, daar zijn vast geen Tweakers bij.

Daarnaast, nog niet lang geleden, een jaar of twee terug, was Groensparen bij Rabo niet onaantrekkelijk. Bij de aangiften over 2022 en 2023 trek ik persoonlijk voordeel van Rabo groen.

[Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 03-04-2023 22:57]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:50
[...]

Beetje een filosofische reactie van mij:
Ieder die bij een grootbank zit en serieus met sparen bezig was begint nu langzamerhand te beseffen dat hij of zij wel erg benadeeld wordt. Dan daalt het besef in dat het gras toch groener is aan de overkant. Wat doe je dan? Alle moed verzamelen om het tij te keren. Voor de een gaat dat sneller dan voor de ander. Dat is voor sommigen een lang proces van wikken en wegen van alle opties. Welke opties heb je dan? Wat zijn de risico’s? Uiteindelijk maak je toch een keuze, en ik heb het vermoeden dat het maken van die keuze voor vele mensen steeds dichterbij komt. Althans dat is zo binnen mijn eigen kennissen kring.
Kortom, je kan best serieus zijn met sparen en bij een grootbank zitten. Je bent slechts ‘bang’ om die eerste stap te zetten. Terecht of onterecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 13:13
noslen schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:36:
[...]

Beetje een filosofische reactie van mij:
Ieder die bij een grootbank zit en serieus met sparen bezig was begint nu langzamerhand te beseffen dat hij of zij wel erg benadeeld wordt. Dan daalt het besef in dat het gras toch groener is aan de overkant. Wat doe je dan? Alle moed verzamelen om het tij te keren. Voor de een gaat dat sneller dan voor de ander. Dat is voor sommigen een lang proces van wikken en wegen van alle opties. Welke opties heb je dan? Wat zijn de risico’s? Uiteindelijk maak je toch een keuze, en ik heb het vermoeden dat het maken van die keuze voor vele mensen steeds dichterbij komt. Althans dat is zo binnen mijn eigen kennissen kring.
Kortom, je kan best serieus zijn met sparen en bij een grootbank zitten. Je bent slechts ‘bang’ om die eerste stap te zetten. Terecht of onterecht.
Toevallig, maar je hebt mijn gedachte proces van de afgelopen maand mooi verwoord. Vandaag het besluit genomen. Zal vast door de lentezon komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:29
[...]

Ook als je niet bij een grootbank spaart kan het bijhouden van de ontwikkelingen daar alsnog interessant zijn voor een goed totaalplaatje van de markt(bewegingen). Dat helpt vervolgens weer bij de keuzes mbt welke bank, wat voor soort product (lengte depositos), etc. Ik vind de ontwikkelingen van spaarrente van een Rabo, Ing of ABN dan ook zeker een plek verdienen in dit topic. Al hoeft natuurlijk niet elke wijziging benoemd te worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21
want? bij ABN krijg je maar 0.50% rente op een spaarrekening, dan ga je toch lekker naar bunq en vang je 2.01%?

je moet wel heel erg vastgeroest zitten om bij dit soort molochen (die er vanuit gaan dat de klanten wel blijven zitten!) wilt blijven.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +3Henk 'm!
[...]

Er kunnen meerdere redenen zijn om voor bepaalde banken te kiezen of om bepaalde banken juist niet te kiezen. Rentepercentage is daarbij één factor, maar zeker niet de enige en ook niet de belangrijkste.

(En als het je puur om het beste rendement gaat, dan zou je het sowieso niet op een spaarrekening zetten...)
Zwelgje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 05:24:
[...]

want? bij ABN krijg je maar 0.50% rente op een spaarrekening, dan ga je toch lekker naar bunq en vang je 2.01%?

je moet wel heel erg vastgeroest zitten om bij dit soort molochen (die er vanuit gaan dat de klanten wel blijven zitten!) wilt blijven.
Ik vind bunq een zwaar irritante site etc hebben. Hoort daarom niet bij de banken waar ik mijn geld stal.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:15:
[...]
(En als het je puur om het beste rendement gaat, dan zou je het sowieso niet op een spaarrekening zetten...)
Natuurlijk afhankelijk van het risico dat je kunt en wilt nemen. Zelfs het spaargeld op een termijn deposito bij een Italiaanse bank zetten is een risicoafweging.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:39
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:17:
[...]

Ik vind bunq een zwaar irritante site etc hebben. Hoort daarom niet bij de banken waar ik mijn geld stal.
Vind Bunq prima. Beter dan OpenBank. Dat aanmeldproces liep bijzonder langzaam en vaag. Ook hun site absoluut ondermaats. Nergens te vinden hoeveel je rente is bijvoorbeeld. Ik heb het opgegeven bij hen en alles al weer weggehaald. Wel prima telefonische support, maar zit er niet op te wachten elke keer te bellen.
Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee