Gezien de vele slechte ervaringen, heb ik geen vertrouwen in deze bank:
https://nl.trustpilot.com/review/bunq.com?stars=1
Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20
Wat ik veel lees is dat men 18euro moeten betalen terwijl ze ervan uitgaan een gratis product afnemen. Deels moet ik de mensen gelijk geven. Want je opent een rekening, net zoals ik een uur geleden. En ik doe nu even een aanname. Je start met en trial abonnement die zal naar x-periode omgezet worden naar een betaalde variant. Mensen die niet goed lezen zullen dus op een gegeven moment moeten betalen. Aan de andere kant het is ook niet heel duidelijk aangegeven. Ik heb meteen na activatie het abonnement omgezet naar 'easy savings' de gratis variant puur alleen voor sparen. Dus ik ga er even vanuit dat ik die rekening van 18 euro niet ga krijgen.dwdd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:49:
[...]
https://nl.trustpilot.com/review/bunq.com?stars=1
Heel veel van die kritiek had voorkomen kunnen worden door zelf een beetje te onderzoek te doen / te lezen. Maar van een bank verwacht ik eerlijk gezegd niet dit soort praktijken (gratis rekening openen maar ondertussen een free trial periode starten van een betaald product).Jirure1984 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:
[...]
Wat ik veel lees is dat men 18euro moeten betalen terwijl ze ervan uitgaan een gratis product afnemen. Deels moet ik de mensen gelijk geven. Want je opent een rekening, net zoals ik een uur geleden. En ik doe nu even een aanname. Je start met en trial abonnement die zal naar x-periode omgezet worden naar een betaalde variant. Mensen die niet goed lezen zullen dus op een gegeven moment moeten betalen. Aan de andere kant het is ook niet heel duidelijk aangegeven. Ik heb meteen na activatie het abonnement omgezet naar 'easy savings' de gratis variant puur alleen voor sparen. Dus ik ga er even vanuit dat ik die rekening van 18 euro niet ga krijgen.
Die 2% bij wvfs.de is, als ik het goed begrijp, een tijdelijk actietarief. Op basis van tijdelijke acties maak ik geen vergelijking voor de langere termijn.Frankenstein schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:31:
[...]
Maar haal je daarmee meer rendement dan met vrij opneembaar? Vrij opneembaar heb ik nu 2% rente (VWFS.de). Voor kortlopend vast is de max in landen waar ik wil sparen 3 mnd 2%, 6 mnd 2.2%, 9 mnd 2% en 12 mnd 2.8%. 3 en 9 mnd vallen bij voorbaat af, omdat ik verwacht dat vrij opneembaar tenminste hetzelfde rendement geeft. Bij 6 mnd is het verschil op dit moment marginaal. Bij 12 mnd 2.8%, daar valt wat voor te zeggen. Of vrij opneembaar 2.8% gemiddeld haalt valt te betwijfelen. Het kan wel. Maar deposito geeft zekerheid daarover.
Nu heb ik 6 mnd deposito's (lopen over 1 maand af) tegen 1.65%. En ook 1 jaar 1.75%... voor deze geldt dat vrij opneembaar houden meer op zou hebben geleverd.
hier heb ik tijdens aanmaken gewoon zonder problemen voor easy savings kunnen kiezen. heb hiervoor na aanmaken niks meer hoeven aanpassen hoor.Jirure1984 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:01:
[...]
Wat ik veel lees is dat men 18euro moeten betalen terwijl ze ervan uitgaan een gratis product afnemen. Deels moet ik de mensen gelijk geven. Want je opent een rekening, net zoals ik een uur geleden. En ik doe nu even een aanname. Je start met en trial abonnement die zal naar x-periode omgezet worden naar een betaalde variant. Mensen die niet goed lezen zullen dus op een gegeven moment moeten betalen. Aan de andere kant het is ook niet heel duidelijk aangegeven. Ik heb meteen na activatie het abonnement omgezet naar 'easy savings' de gratis variant puur alleen voor sparen. Dus ik ga er even vanuit dat ik die rekening van 18 euro niet ga krijgen.
Vanaf 22.03.2023 is het nieuwe rentepercentage op het Flexibel Sparen: 1,75%.
Ik heb het niet voorbij zien komen dat ik kon kiezen tijdens het aanmelden welk abonnement ik wil afnemen. Heb het daarna wel eenvoudig kunnen wijzigen. En als ik de reviews lees ben ik niet de enige. Moet wel zeggen ben via de site gestart en heb de verificatie met de app afgemaakt. Misschien dat daar een verschil in zit.RenaldoN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:31:
[...]
hier heb ik tijdens aanmaken gewoon zonder problemen voor easy savings kunnen kiezen. heb hiervoor na aanmaken niks meer hoeven aanpassen hoor.
Nu de deposito's nog van Bigbank, die zijn sinds 14 december jl. niet meer verhoogd !klepje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:32:
Bij Bigbank zijn ze sinds vandaag naar 1.75% gegaan, dus hetzelfde als Renault.
Van de website:
[...]
En precies diezelfde regels zijn ook van toepassing op het Nederlandse DGS. Dus hoe verschilt het dan precies met een Nederlandse bank? Omdat ING & ABN al eerder bewezen hebben de broek zelf niet op te kunnen houden en de staat de boel moet redden heb je daar meer vertrouwen in? Terwijl dat uberhaupt al banken waren die op omvallen stonden. Iets dat mij van Renault bank niet bekend is. Nog naast dat Renault andere dingen doet met het geld dan een traditionele grootbank die het geld eerder uitgeeft aan vastgoed / bedrijfsleningen. Waardoor de exposure aan de economie ook anders is.dtsv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Dit is Raisin -> Renault bank.
Ik vind het toch wel bijzonder dat bijna iedereen denkt "dat zal allemaal wel meevallen"..
Hou er rekening mee dat er nauwelijks geld in die depositogarantiestelsels zit, hebben een dekking van 0.5 - 0.8% oid.
Ik zie de vergelijking met ABN/ING heel vaak gemaakt worden als het over dit onderwerp gaat, maar is dat nog relevant tegenwoordig? Was de positie van die banken niet verzwakt door de nasleep van de instorting van de markten in de VS? Nu 10+ jaar later, nieuwe regels en verscherpt toezicht van de DNB ligt dat toch wel anders lijkt mij.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:51:
[...]
En precies diezelfde regels zijn ook van toepassing op het Nederlandse DGS. Dus hoe verschilt het dan precies met een Nederlandse bank? Omdat ING & ABN al eerder bewezen hebben de broek zelf niet op te kunnen houden en de staat de boel moet redden heb je daar meer vertrouwen in? Terwijl dat uberhaupt al banken waren die op omvallen stonden. Iets dat mij van Renault bank niet bekend is. Nog naast dat Renault andere dingen doet met het geld dan een traditionele grootbank die het geld eerder uitgeeft aan vastgoed / bedrijfsleningen. Waardoor de exposure aan de economie ook anders is.
Ik vertrouw geen enkel depositogarantiestelsel, er is nauwelijks dekking.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:51:
[...]
En precies diezelfde regels zijn ook van toepassing op het Nederlandse DGS. Dus hoe verschilt het dan precies met een Nederlandse bank? Omdat ING & ABN al eerder bewezen hebben de broek zelf niet op te kunnen houden en de staat de boel moet redden heb je daar meer vertrouwen in? Terwijl dat uberhaupt al banken waren die op omvallen stonden. Iets dat mij van Renault bank niet bekend is. Nog naast dat Renault andere dingen doet met het geld dan een traditionele grootbank die het geld eerder uitgeeft aan vastgoed / bedrijfsleningen. Waardoor de exposure aan de economie ook anders is.
[Voor 7% gewijzigd door dtsv op 22-03-2023 12:01]
[Voor 90% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2023 12:06]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Even geduld, Raisin verandert het in de loop van de dag namelijk....AWiersma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:18:
Weet iemand hoe dit zit met Younited? Op het overzicht staat 3.05% voor 1 jaar.
[Afbeelding]
Maar als ik inlog op mijn Raisin account kan ik hem alleen afsluiten tegen 2.48%[Afbeelding]
Is dat een actie alleen voor nieuwe klanten of zo?
[Voor 86% gewijzigd door dirk_mec op 22-03-2023 12:34]
Hier gewoon 3.05%.AWiersma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:18:
[Afbeelding]
Maar als ik inlog op mijn Raisin account kan ik hem alleen afsluiten tegen 2.48%[Afbeelding]
[Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 22-03-2023 12:48]
Betekent in dit geval 'never mind'/laat maar. Ik had gepost dat BigBank naar 1.75% was gegaan, maar had niet ver genoeg teruggekeken om te zien dat dat al gemeld was. Dus toen heb ik mijn post aangepast.JAN-B schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:17:
[...]
@Herko_ter_Horst Wat betekent n.m als ik vragen mag![]()
kwam het afgelopen weekend ook al tegen.
Abbreviations of 'Never Mind'
Closing the spelling of compounds is a common linguistic phenomenon, and so is dropping vowels and inconsequential consonants in abbreviations when texting. In social media, never mind is abbreviated NVM (also NM) or lowercase nvm (nm) and is usually used to tersely say "Disregard my last comment."
[Voor 29% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2023 12:58]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Een grootbank als ING of ABN zullen ze - ongeacht DGS - in ieder geval nooit laten omvallen.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:51:
[...]
Amsterdam Trade Bank is het niet met je eens. Die is vorig jaar "gewoon" omgevallen.sham27 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:12:
Een kleinere (spaar)bank wellicht ook niet, maar zou m’n hand er niet voor in het vuur steken.
Dat zegt ie toch ook? Hij zou er z’n hand niet voor in het vuur stekenRobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:14:
[...]
Amsterdam Trade Bank is het niet met je eens. Die is vorig jaar "gewoon" omgevallen.
In een markt met stijgende rentes heb je een goed punt! Het aanbod van Advanzia moet ik gemist hebben, ga er eens induiken, thx.Pistachenootje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 00:43:
Zo lang Advanzia 2.2% betaalt op vrij opneembaar zou ik geen geld vast zetten tegen lagere rente.
[Voor 16% gewijzigd door BertP op 22-03-2023 14:03]
Dat kreeg ik ook maar als je doordrukt komt het gewoon aanBertP schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
Net een easy savings account aangemaakt bij bunq, ging allemaal vrij eenvoudig moet ik toegeven. Mijn plan is om er wat spaargeld heen te zetten wat ik niet direct nodig heb, twee keer per maand opnemen is voor mij meer dan genoeg. Denk er overigens ook aan om hetzelfde bij openbank te doen en daar nog van de welkomst aanbieding te kunnen profiteren.
/edit, als ik vanuit mijn rabo app geld wil storten naar bunq krijg ik nog de melding inactieve rekening. Enig idee hoe lang dit duurt?
[Voor 83% gewijzigd door ColeJ op 22-03-2023 14:39]
De bank was financieel gezond maar kon door de sancties, ATB was een russische bank met nederlandse vergunning, niet opereren. Dus behalve opheffen van sancties viel er niets te redden.....Iedereen heeft of krijgt zijn geld terug.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:14:
[...]
Amsterdam Trade Bank is het niet met je eens. Die is vorig jaar "gewoon" omgevallen.
Heb het geld toch overgemaakt ondanks de melding. Het stond meteen op de rekening. Daarna weer teruggestort, wat er ook meteen op stond.namliam_eht schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:27:
[...]
Komt omdat je de rekening net geopend hebt, de rekening controle gebeurd niet "live" duurt even voordat je nieuwe nummer herkent wordt als bestaand.
Dit dus, en mensen lijken dit niet te snappen helaasdtsv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Ik vertrouw geen enkel depositogarantiestelsel, er is nauwelijks dekking.
Al is het wel zo dat als je moet kiezen, een depositogarantiestelsel in je eigen land altijd een stuk veiliger is.
Om meerdere redenen, maar 1 ervan is dat het politiek gezien nou eenmaal niet zo lekker valt om belastinggeld te moeten gebruiken om een bank overeind te houden waar de meeste spaarders buitenlanders zijn, en ze dat juridisch dus ook niet HOEVEN te doen, dus eigenlijk is die garantie helemaal geen garantie, de dekking is er namelijk niet, en de overheid mag zelf beslissen bij te springen of niet.
Met andere woorden: wassen neus.
Misschien snappen jullie het niet.xxxMaverick schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:50:
[...]
Dit dus, en mensen lijken dit niet te snappen helaas
Bron?dtsv schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Ik vertrouw geen enkel depositogarantiestelsel, er is nauwelijks dekking.
Al is het wel zo dat als je moet kiezen, een depositogarantiestelsel in je eigen land altijd een stuk veiliger is.
Om meerdere redenen, maar 1 ervan is dat het politiek gezien nou eenmaal niet zo lekker valt om belastinggeld te moeten gebruiken om een bank overeind te houden waar de meeste spaarders buitenlanders zijn, en ze dat juridisch dus ook niet HOEVEN te doen, dus eigenlijk is die garantie helemaal geen garantie, de dekking is er namelijk niet, en de overheid mag zelf beslissen bij te springen of niet.
Met andere woorden: wassen neus.
[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2023 20:00]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
DGS is een Europese "richtlijn", die landen verplicht moeten omzetten in een wet. Echter stelt die richtlijn/wet alleen dat er een DGS moet zijn, tot €100k, en binnen 10 werkdagen moet uitkeren (wordt 7 in 2024?). Daarnaast is er een richtlijn / advies m.b.t. de dekkingsgraad, waar vrijwel geen enkel DGS aan voldoet? Het DGS staat daarbij compleet los van de overheid en ligt bij de landelijke bank (DNB dus hier), en het geld is afkomstig van de banken zelf (banken moeten het geld vooraf inleggen). Op het moment dat het DGS uitkeert zijn dus ook weer de banken verantwoordelijk om de pot aan te vullen. Treed het DGS in werking maar bezit deze onvoldoende middelen dan zijn het (alleen) de banken die dit resterende vermogen moeten ophoesten. Daarbij is er geen enkele verplichting voor de overheid om bij te springen.Sport_Life schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:59:
[...]
Bron?
Vziw is het DGS op Europees niveau geregeld, dus hoezo kan een land daarvan afwijken?
[Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 23-03-2023 15:50]
Ja dus tenzij je geld in een mini land qua beheerde vermogen zit, zal dit waarschijnlijk betekenen dat alle banken in Europa moeten vallen ( want besmetting) en dus de ECB moet ingrijpen wanner dit het geval is. Effectief lijkt er dus weinig extra risico te zijn aan het shoppen binnen Europa. Maar ja kijk naar de staatsrentes dan denk de markt toch weer anders over.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:33:
[...]
DGS is een Europese "richtlijn", die landen verplicht moeten omzetten in een wet. Echter stelt die richtlijn/wet alleen dat er een DGS moet zijn, tot €100k, en binnen 10 werkdagen moet uitkeren (wordt 7 in 2024?). Daarnaast is er een richtlijn / advies m.b.t. de dekkingsgraad, waar vrijwel geen enkel DGS aan voldoet? Het DGS staat daarbij compleet los van de overheid en ligt bij de landelijke bank (DNB dus hier), en het geld is afkomstig van de banken zelf (banken moeten het geld vooraf inleggen). Op het moment dat het DGS uitkeert zijn dus ook weer de banken verantwoordelijk om de pot aan te vullen. Treed het DGS in werking maar bezit deze onvoldoende middelen dan zijn het (alleen) de banken die dit resterende vermogen moeten ophoesten. Daarbij is er geen enkele verplichting voor de overheid om bij te springen.
Overigens heb ik geld in Frankrijk, Spanje, Duitsland en Nederland. Voel er niks bij
The level of deposit protection in the EU is harmonised at €100,000 (or equivalent amount in the local currency), and this amount is guaranteed irrespective of the current level of available financial means of any Deposit Guarantee Scheme (DGS). All Member States extend this guarantee to their depositors. The amount of available financial means of a DGS has no impact on the level of this guarantee, and in any case, alternative means of financing the guarantee are available.RobertMe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:33:
[...]
DGS is een Europese "richtlijn", die landen verplicht moeten omzetten in een wet. Echter stelt die richtlijn/wet alleen dat er een DGS moet zijn, tot €100k, en binnen 10 werkdagen moet uitkeren (wordt 7 in 2024?). Daarnaast is er een richtlijn / advies m.b.t. de dekkingsgraad, waar vrijwel geen enkel DGS aan voldoet? Het DGS staat daarbij compleet los van de overheid en ligt bij de landelijke bank (DNB dus hier), en het geld is afkomstig van de banken zelf (banken moeten het geld vooraf inleggen). Op het moment dat het DGS uitkeert zijn dus ook weer de banken verantwoordelijk om de pot aan te vullen. Treed het DGS in werking maar bezit deze onvoldoende middelen dan zijn het (alleen) de banken die dit resterende vermogen moeten ophoesten. Daarbij is er geen enkele verplichting voor de overheid om bij te springen.
Ik was er al op gewezen dat dit tegen elkaar weggestreept zou worden.Alpina schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:41:
Ik krijg zo snel het juiste topic niet gevonden maar:
Stel dat bank x valt waar ik zowel mijn hypotheek EN spaargeld op heb staan.
Wordt dat dan eerst met elkaar verrekend voor ik recht heb op een depositogarantiestelsel?
Edit: tijdens het typen heb ik het antwoord al gevonden:
https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/
Maar mijn vraag blijft, is het zinvol om mijn spaargeld naar de andere bank x te plaatsen?
Gaat om 2 grootbanken dus ik ga er niet vanuit dat die zo 1,2,3 vallen en er zal dan waarschijnlijk een fusie ontstaan zodat er uiteindelijk nog niets wijzigt lijkt mij?
Vroeg het me gewoon af
LPB is tegenwoordig ook in Franse handen en Raisin heeft gewoon NL talige klantenservice.JMS-2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:09:
[...]
Ik was er al op gewezen dat dit tegen elkaar weggestreept zou worden.
Wij zijn nu ook aan het kijken waar we het spaargeld heen gaan verplaatsen.
Kwa rente zou Bunq fijn zijn, maar het feit dat je geen tegenrekening kan opgeven vind ik geen fijn idee.
Ook Raisin vind ik geen fijn idee aangezien ik Frans, Spaans en Zweeds niet voldoende machtig ben, mocht er daar iets gebeuren. Ook het feit dat mocht ik plotseling overlijden ik het mijn partner niet aan wil doen om het geld weer terug te krijgen ( de taal en erfbelasting)
Het zal de LPB worden aangezien je daar een en/of rekening kan krijgen en dus ook 2 x 100 k beschermd is.
Zoveel hoger is de rente daar nu ook weer niet, vandaar dat wij het tot nu toe gewoon hebben laten staan bij de Rabo.
Volgens mij als ik het hier allemaal zo een beetje heb gelezen is dit een prima alternatief.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dat graag.
Ik kies daar bewust niet voor. Niet alleen vanwege het omvallen van de bank, maar stel dat je een conflict krijgt met je bank. Betalingsproblemen wegens ziekte/werkeloosheid/... Dan denkt de bank eerst aan zichzelf terwijl jij vindt dat je het geld beter kan gebruiken voor iets anders (eten, zorg, ...)Alpina schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:41:
Ik krijg zo snel het juiste topic niet gevonden maar:
Stel dat bank x valt waar ik zowel mijn hypotheek EN spaargeld op heb staan.
Wordt dat dan eerst met elkaar verrekend voor ik recht heb op een depositogarantiestelsel?
Edit: tijdens het typen heb ik het antwoord al gevonden:
https://www.vanspaarbankv...verrekenen-met-hypotheek/
Maar mijn vraag blijft, is het zinvol om mijn spaargeld naar de andere bank x te plaatsen?
Gaat om 2 grootbanken dus ik ga er niet vanuit dat die zo 1,2,3 vallen en er zal dan waarschijnlijk een fusie ontstaan zodat er uiteindelijk nog niets wijzigt lijkt mij?
Vroeg het me gewoon af
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Nederlands staat natuurlijk voor meer dan alleen de taal van de klantenservice. LPB is nog steeds een Nederlandse bank met de bank licentie in Nederland en valt dus niet alleen onder het Nederlandse DGS maar valt in totaliteit onder de Nederlandse wetgeving. Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.mpandroid schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 05:17:
[...]
LPB is tegenwoordig ook in Franse handen en Raisin heeft gewoon NL talige klantenservice.![]()
Er zijn alternatieven: Openbank met NL klantenservice, Lloyds met NL talige website enz. Als jouw Duits redelijk is, dan heb je nog veel meer keuze zoals VW, Consorsbank enz.
Bewust spaargeld niet bij dezelfde bank waar ook de hypotheek staat?Nico Klus schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:34:
[...]
Ik kies daar bewust niet voor. Niet alleen vanwege het omvallen van de bank, maar stel dat je een conflict krijgt met je bank. Betalingsproblemen wegens ziekte/werkeloosheid/... Dan denkt de bank eerst aan zichzelf terwijl jij vindt dat je het geld beter kan gebruiken voor iets anders (eten, zorg, ...)
Het is een klein risico, maar eenvoudig te vermijden.
[Voor 26% gewijzigd door Alpina op 23-03-2023 07:11]
[Voor 13% gewijzigd door Frankenstein op 23-03-2023 09:31]
Dat is interessant, scheelt 0,66% t.o.v. 10 jaar vast bij CKV (3%, 3,44% effectief),wellicht dat je ook online terecht kunt voor identificatie via videochat (zoals bij Raisin):Frankenstein schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:30:
4,10% rente op 10 jaar vast. Het kan bij BKM in Mainz, Duitsland. En aan het aanmeldformulier en de voorwaarden te zien kun je er als Nederlander terecht. Voor identificatie moet je wel ff langs een Duits postkantoor. Zie:
https://www.bkm.de/geldanlage/festgeld/
[Voor 6% gewijzigd door dwdd op 23-03-2023 10:16]
Nice. Hier nog niet ontvangen.
Voor de volledigheid, inderdaad ooksham27 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:07:
[...]
Nice. Hier nog niet ontvangen.
Staat er ook iets in over de deposito's toevallig?
[Voor 11% gewijzigd door Gunner op 23-03-2023 10:12]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
3 jaar is ook wel interessant aan het worden. Krijgen we bij rente daling ook vooraf bericht zodat we nog snel (lang) vast kunnen zetten ?Gunner schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Voor de volledigheid, inderdaad ook
[Afbeelding]
Toch wel apart dat een 9 maand deposito minder oplevert dan gewoon laten staan op een flexibele rekening
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Ja, ook bij dalingen hebben ze een mail gestuurd. Ik heb blijkbaar maar een paar van die mails niet weggegooid maar bijvoorbeeld die op 24 september 2019 over een daling meldde dat het op 27 september omlaag zou gaan. Dus dan had je inderdaad genoeg tijd gehad om nog e.e.a. vast te zetten (aannemende dat ze deposito's niet stiekem eerder veranderen). Andere aankondigingen (stijging of daling) die ik nog kan terugvinden waren ook steeds minimaal 1 dag van te voren.Sport_Life schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:17:
3 jaar is ook wel interessant aan het worden. Krijgen we bij rente daling ook vooraf bericht zodat we nog snel (lang) vast kunnen zetten ?
Dat zou mooi zijn.ACM schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:20:
[...]
Ja, ook bij dalingen hebben ze een mail gestuurd. Ik heb blijkbaar maar een paar van die mails niet weggegooid maar bijvoorbeeld die op 24 september 2019 over een daling meldde dat het op 27 september omlaag zou gaan. Dus dan had je inderdaad genoeg tijd gehad om nog e.e.a. vast te zetten (aannemende dat ze deposito's niet stiekem eerder veranderen). Andere aankondigingen (stijging of daling) die ik nog kan terugvinden waren ook steeds minimaal 1 dag van te voren.
Dit is idd precies wat ik bedoel.RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:44:
[...]
Nederlands staat natuurlijk voor meer dan alleen de taal van de klantenservice. LPB is nog steeds een Nederlandse bank met de bank licentie in Nederland en valt dus niet alleen onder het Nederlandse DGS maar valt in totaliteit onder de Nederlandse wetgeving. Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.
Dit doet mij wel sterk overwegen om van Openbank naar bunq te gaan. Denk dat mensen dit scenario (ikzelf ook niet) nooit hebben meegenomen in hun overweging.RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 06:44:
Bij bv OpenBank ("met Nederlandse klantenservice") is dus al gebleken dat dat op zijn allerminst ideaal, als niet ronduit problematisch, is in het geval van het overlijden van de rekeninghouder. Want die Nederlandse klantenservice voorkomt niet dat je klant bent bij een Spaanse bank die aan Spaanse wetgeving moet voldoen. Waardoor je dus een flink bedrag aan erfbelasting mag betalen in Spanje. En daarvoor ook allemaal Spaanstalige documenten moet aanleveren om toegang te krijgen tot het geld op de rekening. En zo zullen er veel meer situaties zijn waarin je alsnog wordt blootgesteld aan buitenlandse wetgeving ondanks die Nederlandse klantenservice. Daar waar LPB dan wel in handen kan zijn van een Frans moederbedrijf, maar het wel nog steeds onder Nederlandse wetgeving valt.
Geen betaalrekening bij waar je ook bankiert zal niet iedereen doen, omdat ze er natuurlijk heel slim weer wat rentekorting aan koppelen, maar het is zeker wel een risico. Volgens mij kan een bank niet zomaar zeggen: ik wil je niet meer want je betaalt je hypotheek niet bij bank 2. Dan moet je wel erg in de zwartboeken staan voordat andere banken je gaan weigeren..Alpina schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:03:
Bewust spaargeld niet bij dezelfde bank waar ook de hypotheek staat?
In dat geval snap ik m maar ik vraag me dan ook meteen af in hoeverre grootbanken samenwerken in een geval van conflict/blokkering. Of staat dat nog steeds allemaal los van elkaar?
[Voor 25% gewijzigd door 2Dutch op 23-03-2023 14:39]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
UPDATE: volgens BKM is alleen bij een filiaal van de Deutsche Post identificatie mogelijk en niet online.dwdd schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:45:
[...]
Dat is interessant, scheelt 0,66% t.o.v. 10 jaar vast bij CKV (3%, 3,44% effectief),wellicht dat je ook online terecht kunt voor identificatie via videochat (zoals bij Raisin):
https://www.deutschepost....kation-per-videochat.html
Ik heb de vraag per email gesteld aan BKM en ben in afwachting van een reactie.
[Voor 13% gewijzigd door dwdd op 23-03-2023 15:06]
Best interessant. Zie ik het goed dat rente jaarlijks wordt uitbetaald?Frankenstein schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:30:
4,10% rente op 10 jaar vast. Het kan bij BKM in Mainz, Duitsland.
Poeh, 10 jaar vast is ook wel een hele lange tijd ...Pistachenootje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Best interessant. Zie ik het goed dat rente jaarlijks wordt uitbetaald?
Ja rente wordt jaarlijks uitbetaald.Pistachenootje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:00:
[...]
[Voor 56% gewijzigd door dwdd op 23-03-2023 15:22]
* RobertMe heeft 10 jaar aan 0,95%, en nog 7,5 jaar te gaan. Open breken kan onder voorwaarden (aankoop woning in ieder geval), of met een boete van 0,25% per resterend kwartaal (/1% per jaar dus). Als ik nu zou kunnen vastzetten voor 1,95% houd ik er in ieder geval hetzelfde, als niet meer, aan over. En met 10 jaar aan 4,10% houd ik er dus zelfs meer dan 2% extra aan over dan nu.ColeJ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Poeh, 10 jaar vast is ook wel een hele lange tijd ...
10 jaar tegen 4,1% is een hele fijne tijd, maar tegen 0,95% een lange strafColeJ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:16:
[...]
Poeh, 10 jaar vast is ook wel een hele lange tijd ...
10 jaar als de rente naar 8% gaat binnen 2 jaar is natuurlijk ook een lange strafdwdd schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:26:
[...]
10 jaar tegen 4,1% is een hele fijne tijd, maar tegen 0,95% een lange straf
Dat de rente in zulke korte tijd zo veel zou stijgen was niet te voorspellen. Maar het was toentertijd ook niet onwaarschijnlijk dat de rente in de komende 10 jaar wel een stukje hoger zou worden dan 0,95%.RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:43:
[...]
10 jaar als de rente naar 8% gaat binnen 2 jaar is natuurlijk ook een lange strafAlleen niet zo'n zware straf als 0,95% terwijl je ook 8% kunt krijgen. Hetzelfde als dat 2,5 jaar terug 0,95% geen straf was, aangezien je toen, vrij opneembaar, blij kon zijn als het uberhaupt niet met 0,0 begon. En ja, 0,95% is historisch gezien natuurlijk een heel lage rente. Maar de rente was ook al verschillende jaren lager dan dat en nog steeda dalende, op dat moment. Dat nu op tijd van een jaar de rente met ruim 1% omhoog zou schieten kon niemand voorspellen.
Exact, zo lang de doelstelling van de ECB blijft om inflatie ongeveer op 2% te houden, is vastzetten onder de 2% wellicht vervelend, maar vastzetten boven de 2% relatief veilig gemiddeld gezien.Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:02:
[...]
Dat de rente in zulke korte tijd zo veel zou stijgen was niet te voorspellen. Maar het was toentertijd ook niet onwaarschijnlijk dat de rente in de komende 10 jaar wel een stukje hoger zou worden dan 0,95%.
De rente kan uiteraard ook doorschieten naar 8%. Maar de kans dat dat voor langere tijd zo blijft, lijkt mij dan weer niet zo groot. Met het tien jaar vastzetten van de spaarrente tegen > 4% loop je dus wel risico dat de rente een tijdje veel hoger is, maar ik zou zelf de kans niet groot vinden dat de rente 10 jaar lang op 8% zou blijven. Als dat wel het geval is, dan denk ik dat we economisch wel andere problemen hebben dan de rente van een deposito.
android since G1.
Maar die 8% moet er eerst nog maar komen, wat ik eigenlijk toch niet zie gebeuren, voor nu is die 4+% dan toch best wel lucratief.RobertMe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:43:
[...]
10 jaar als de rente naar 8% gaat binnen 2 jaar is natuurlijk ook een lange strafAlleen niet zo'n zware straf als 0,95% terwijl je ook 8% kunt krijgen. Hetzelfde als dat 2,5 jaar terug 0,95% geen straf was, aangezien je toen, vrij opneembaar, blij kon zijn als het uberhaupt niet met 0,0 begon. En ja, 0,95% is historisch gezien natuurlijk een heel lage rente. Maar de rente was ook al verschillende jaren lager dan dat en nog steeda dalende, op dat moment. Dat nu op tijd van een jaar de rente met ruim 1% omhoog zou schieten kon niemand voorspellen.
Dat klopt. Dat de 10-jaars rente binnen enkele jaren naar 8% gaat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Hét moment om in te stappen is wellicht ook nog niet bereikt, want als de 10-jaarsrente over 12 maanden 1 procentpunt hoger is (en dit is al een stukkie minder onwaarschijnlijk) dan is het over 12 maanden al beter.Pistachenootje schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:00:
[...]
Ik zie dat je dit hebt laten vertalen van de website van Kritische Anleger. Die website is bedoeld om Duitsers te informeren. Bij mijn weten is het zo dat Duitse banken de genoemde belastingen (bronbelasting) niet in mogen houden bij spaarders die in Duitsland niet belastingplichtig zijn. Bij twijfel de bank even contacten. VW betaalt me maandelijks rente zonder inhouding van Duitse vermogenswinstbelasting of kerkbelasting.dwdd schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:17:
[...]Ja rente wordt jaarlijks uitbetaald.
Aandachtspunt: "De Bausparkasse Mainz betaalt automatisch de vermogenswinstbelasting van 25% (plus eventuele solidariteitstoeslagen en kerkbelasting) die in Duitsland moet worden betaald over rente-inkomsten. U kunt dit voorkomen door de bank een vrijstellingsbevel te geven of een verklaring van niet-aanslag te overleggen, mits u uw spaargeld nog niet heeft opgebruikt of überhaupt nog niet wordt aangeslagen. Als alternatief kunt u aan het einde van het jaar de te veel betaalde belasting terugkrijgen als onderdeel van uw belastingaangifte"
Wat is daar voor nodig, een woonplaatsverklaring van de belastingdienst ?
[Voor 99% gewijzigd door Frankenstein op 23-03-2023 19:21]
De deposito rentes van Younited zijn interessant, voor 1 jaar vast toch ruim meer dan 1 procent hoger dan vrij opneembare spaarrekeningen met de hoogste rente.AWiersma schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:18:
[Afbeelding]
1 procentpuntTonyMontana schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:44:
[...]
De deposito rentes van Younited zijn interessant, voor 1 jaar vast toch ruim meer dan 1 procent hoger dan vrij opneembare spaarrekeningen met de hoogste rente.
Correct, volgens de Website van Raisin: "Duitsland (DE), Estland (EE), Frankrijk (FR), Italië (IT) en Zweden (SE) heffen geen bronbelasting voor niet-ingezetenen, d.w.z. je bent automatisch vrijgesteld van bronbelasting en hoeft verder niets te doen."Frankenstein schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:56:
[...]
Ik zie dat je dit hebt laten vertalen van de website van Kritische Anleger. Die website is bedoeld om Duitsers te informeren. Bij mijn weten is het zo dat Duitse banken de genoemde belastingen (bronbelasting) niet in mogen houden bij spaarders die in Duitsland niet belastingplichtig zijn. Bij twijfel de bank even contacten. VW betaalt me maandelijks rente zonder inhouding van Duitse vermogenswinstbelasting of kerkbelasting.
[Voor 4% gewijzigd door dwdd op 24-03-2023 08:11]
[Voor 3% gewijzigd door Elandenmelk op 24-03-2023 10:42]
Dit soort stakingen zijn in mij optiek "typisch Frans". Het blijft een van de grootste economieën van Europa.TonyMontana schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:44:
Tot voor kort vond ik Frankrijk ook de meest zekere van alle Raisin banken.
Ben gaan twijfelen door de sociale onrust en stakingen als gevolg van het doordrukken van de nieuwe Pensioen wetgeving. Hoor in het nieuws dat stakingen nog wel maanden aan kunnen houden.
Vraag me af wat dat voor de economie / inflatie / financiële sector zal gaan betekenen.
Zijn er meer mensen die Frankrijk op dit moment liever vermijden? Of juist niet?
[Voor 98% gewijzigd door ocn op 24-03-2023 11:51]
Qua rente klopt dat, maar de credit rating van Italië is een stuk slechter (BBB) dan die van Frankrijk (AA).
[Voor 14% gewijzigd door Frankenstein op 24-03-2023 12:37]
Ratings zijn absoluut 100% onzin.TonyMontana schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:04:
[...]
Qua rente klopt dat, maar de credit rating van Italië is een stuk slechter (BBB) dan die van Frankrijk (AA).
Weet eerlijk gezegd niet of dat heel belangrijk is, dat is mede afhankelijk van de vraag of de overheid banken zal redden die dreigen om te vallen. Tendens is dat de bankensector dat zo mogelijk zelf moet oplossen (zie UBS en Credit Suisse).
De kredietwaardigheid van de bank zelf is denk ik veel belangrijker dan die van het land, maar helaas heeft niet elke bank op Raisin een eigen rating bij bijvoorbeeld Moody of S&P.
Mocht iemand die informatie wel hebben, of weten waar dit te vinden is. dan ben ik zeer geïnteresseerd.
Dank voor je voorbeeld van SVB, bizar.dtsv schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:12:
[...]
Ratings zijn absoluut 100% onzin.
"Moody’s had given the lender an ‘A’ rating prior to its collapse. After the failure of SVB made news, Moody’s subsequently downgraded the start-up lender and pushed it to ‘junk’ category, indicative of the bank’s extremely poor financial health."
En nog 345546545 andere voorbeelden..
Dank voor het delen.Frankenstein schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:36:
@TonyMontana @dwdd Niet alle banken hebben een rating.
Overzicht 270 banken
https://www.tagesgeldverg...geber/banken-ratings.html
Nog een overzicht
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Bausparkasse Mainz heeft zo te zien een heel aardige rating.
Kijk vooral niet naar de nieuws van de laatste 24 uur betreffende Deutsche Bank ...TonyMontana schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:34:
[...]
...
Toch stal ik mijn geld bij voorkeur op een bank in Nederland, Duitsland of Frankrijk vanwege de relatief sterke economie. Maar zekerheid heb je nergens uiteraard.
[Voor 13% gewijzigd door GroteVoet459 op 24-03-2023 14:17]
Inderdaad, daar kun je als spaarder behoorlijk zenuwachtig van worden.GroteVoet459 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:14:
[...]
Kijk vooral niet naar de nieuws van de laatste 24 uur betreffende Deutsche Bank ...
Dat is het moment dat je je ECHT zorgen moet gaan maken, als ze gaan roepen dat er toch echt niets aan de hand is...TonyMontana schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:19:
[...]
beweerde NCB directeur
Klaas Knot gisteren nog dat er geen enkel signaal is dat de NL banken in problemen zijn.
[Voor 98% gewijzigd door dwdd op 27-03-2023 17:59]
Nog even hoe dit is afgelopen. Na 14 dagen is de resterende rente uitbetaald, uiteindelijk was het een fout bij de partnerbank.Mr.Conroe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:18:
[...]
Geen vergissing in mijn voordeel. Moet het misschien nog even verduidelijken. Het gaat om 25k tegen 1,75% per jaar met een looptijd van 3 maanden. Verwachte opbrengst ca. € 109. Dit bedrag berekent Raisin overigens ook in de app. Uitbetaald aan rente is 61,64. Teruggerekend naar jaarbasis is dit 0,98%.
Het gaat mij niet eens om die paar tientjes. Dit is een bancaire instelling, daar moet je blind op kunnen vertrouwen dat afspraak ook afspraak is
De app is een doolhof.TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:27:
Zijn er naast het maar 2x opnemen per maand beperking nog meer zaken om rekening mee te houden bij bunq spaarrekening?
Geen vaste tegenrekening, dat vind ik zelf het risico niet waard.TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:27:
Zijn er naast het maar 2x opnemen per maand beperking nog meer zaken om rekening mee te houden bij bunq spaarrekening?
Wat bedoel je daarmee? Je geeft toch je betaalrekening op waar je van en naar overmaakt?JMS-2 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:02:
[...]
Geen vaste tegenrekening, dat vind ik zelf het risico niet waard.
Nee dat kan van elk willekeurig rekeningnummer.TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Je geeft toch je betaalrekening op waar je van en naar overmaakt?
Bij Bunq mag je ook geld overmaken naar een andere IBAN dan een vaste tegenrekening zoals bij veel andere banken.TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Je geeft toch je betaalrekening op waar je van en naar overmaakt?
Ze adverteren dat zelfs als zou het een plus-punt zijn:TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:21:
[...]
Vind ik ook wel een pluspunt.GroteVoet459 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Ze adverteren dat zelfs als zou het een plus-punt zijn:
https://nl.bunq.com/sparen:
Geen extra rekeningen nodig
Je kan je spaargeld naar elke gewenste rekening overmaken
Welk risico loop je? Het is naar mijn mening heel fijn dat je het naar andere rekeningen kan overmaken.TechFox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:34:
Duidelijk, ook voor mij een te groot risico. Dan blijf ik waar ik ben.
Maar dus ook dat iemand die in jouw account geraakt het naar zijn eigen rekening kan over maken. Voor een "totaal bank" maakt het dus niet echt uit dat je het overal naar kunt over maken (bv bij OpenBank kan dat ook, en bij Bunq is het ook mogelijk om betaal + spaarrekening te hebben). Immers kan diegene dan ook eerst het geld overmaken van de spaarrekening naar de betaalrekening en dan overal naar toe over maken. Maar als het een zelfstandige spaarrekening is geeft het ook mij een fijner gevoel dat niemand zomaar aan mijn spaargeld komt, maar toegang moet hebben tot zowel mijn spaarrekening bij bank X en mijn betaalrekening bij bank Y. Want mijn grote spaarbedrag bij OpenBank wordt nu letterlijk alleen beschermd door het documentnr van mijn ID kaart en een 4 cijferig wachtwoorddirk_mec schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:35:
[...]
Welk risico loop je? Het is naar mijn mening heel fijn dat je het naar andere rekeningen kan overmaken.
Als ik me niet vergis kun je instellen dat o.a. voor overboekingen je verplicht je electronische handtekening moet ingeven. Is daarmee je terechte zorg dan weg?RobertMe schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:59:
[...]
Want mijn grote spaarbedrag bij OpenBank wordt nu letterlijk alleen beschermd door het documentnr van mijn ID kaart en een 4 cijferig wachtwoord
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details