Nee, dat is heel duidelijk uitgelegd ook door TR zelf dat het een spaarrekening/effectenrekening was, zelfs als de belastingdienst het anders aanvinkt kun je het gewoon als spaarrekening aanvinken, dat moet geen probleem zijn.pdukers schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:03:
[...]
Heb je als klant een persoonlijk bankrekeningnummer gekregen? Nee, dan het wordt het dubieus.
Side note. Als dit inderdaad zo werkt, levert dat dan ook geen probleem op met je box 3? Ik denk dat er een risico is dat ipv het onder het lage tarief van sparen valt het wel eens onder overige bezittingen gaat vallen met bijbehorend hoog tarief.
De kwestie van het sparen is vrij transparant; waar ik op doel is het depositogarantiestelsel. Wanneer je geld spaart bij Trade Republic, zijn zij niet gemachtigd om je geld namens jou vast te houden. Bijgevolg wordt jouw geld gestort op een "geblokkeerde rekening" bij een van de partnerbanken van Trade Republic, zoals Citibank in Ierland.W1ck1e schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:04:
[...]
Als je al een antwoord krijgt dan heb je dat "van horen zeggen". Tenzij iemand een link heeft van een bericht van bijvoorbeeld de bank waarin het antwoord staat, heb je geen poot om op te staan.
@pdukers Volgens deze link https://www.homefinance.n...paren-via-trade-republic/ is het spaargeld
ik heb een eigen reference account (de tegenrekening, ik bij ing)
ik heb een eigen cash account (met mijn saldo bij de bank): de94.......
ik heb een eigen securities account
Deze "escrow account" is in wezen een grote rekening, ook bekend als een collectieve trustrekening, waar alle fondsen van de klant gescheiden worden bewaard voor boekhoudkundige doeleinden. Het is belangrijk op te merken dat er geen aparte escrow-rekening per spaarder is.
Wanneer je een rekening opent bij Trade Republic en akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden, stem je ermee in dat je geld op collectieve escrow-rekeningen wordt bewaard.
Mijn vraag is dan aangezien het 1 grote "escrow account" is ben je dan per persoon ook verzekerd van die €100.000 of gaat de Centrale Bank van Ierland dat zien als 1 trust account en keert eenmalig €100.000 uit, TR zegt overigens wel dat per persoon de vergoeding geldt maar ik denk dat je uiteindelijk alleen een 100% antwoord met zekerheid kan krijgen van de Ierse overheid.