Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.216.240 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 14:26
Voor de rente zit niemand bij een grootbank. Er kunnen inderdaad andere redenen zijn om bij een grootbank te zitten. Misschien was ik wat voorbarig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Frankenstein schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:34:
[...]
Daarnaast, nog niet lang geleden, een jaar of twee terug, was Groensparen bij Rabo niet onaantrekkelijk. Bij de aangiften over 2022 en 2023 trek ik persoonlijk voordeel van Rabo groen.
Dank voor deze tip, wist niet dat je dit weer kon openen, heb zojuist (naast mijn gewone Raisin deposito's) nu ook een Rabo GroenSparen rekening geopend.

Qua rente totaal niet interessant overigens, 1,2% nu voor een jaar met het belastingvoordeel erbij, tegen de 3+% die je nu bij Raisin kan krijgen voor eenjaars depositos.

Maar mogelijk wordt dit wat interessanter op termijn als die rente oploopt en als het box3 tarief voor sparen en deposito's omhoog gaat (groenprojecten zijn vrijgesteld van box3).

Ik heb ook nog even rondgekeken naar andere groenbanken, en de Rabobank lijkt het enige groen spaar product te hebben dat 1) geen beleggingsfonds is maar een spaarproduct en 2) niet automatisch afloopt na een bepaalde termijn (geen echt deposito is).
Met echte groenfondsen heb je last van koersrisico (ik had in het verleden Tridodos Groenfonds waar rentereisico's aan zitten) en de Rabo heeft een echt 'spaar' product.

Helaas moet je wel gelijk geld vastzetten als je hem opent.. Dus voor nu maar 1k gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

bumble_bee schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:23:
[...] lijkt het enige groen spaar product te hebben dat 1) geen beleggingsfonds is maar een spaarproduct
Maar misschien is dat omdat geen box 3 betalen over een beleggingsfonds nòg interessanter is dan geen box 3 betalen over een spaarproduct?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-06 09:51
Maar misschien is dat omdat geen box 3 betalen over een beleggingsfonds nòg interessanter is dan geen box 3 betalen over een spaarproduct?
Is een grapje neem ik aan? Zo niet, leg mij eens uit wat het verschil is tussen 0,36% niet betalen en 2% niet betalen of 10% niet betalen? Welke heb je liever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:17:
[...]

Ik vind bunq een zwaar irritante site etc hebben. Hoort daarom niet bij de banken waar ik mijn geld stal.
ik noem bunq even als uiterste voorbeeld, er zijn betere websites waar je geld kan stallen tegen een leuke rente :+

[ Voor 23% gewijzigd door Zwelgje op 05-04-2023 04:49 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

TanteBeth schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:44:
[...]

Is een grapje neem ik aan? Zo niet, leg mij eens uit wat het verschil is tussen 0,36% niet betalen en 2% niet betalen of 10% niet betalen? Welke heb je liever?
Zoals ik de thread lees:
@bumble_bee vind een 'groen spaarproduct' fijner dan een beleggingsvariant omdat er dan geen koersrisico is.

@aawe mwan suggereert dat er wellicht meer beleggingsvarianten zijn omdat er voor spaarvarianten minder belastingvoordeel in het box-3 deel is en dus minder animo voor is.

Overigens zijn er in mijn ervaring geen groene beleggingsproducten waar je daadwerkelijk een hoog rendement hebt (dus die 10% uit jouw comment zal in de praktijk dan niet voorkomen). Ik ben er vrij zeker van dat zo'n hoog rendement effectief heel moeilijk of zelfs onmogelijk maken is binnen eisen voor zo'n officieel goedgekeurde 'groene belegging' waar die vrijstelling van box3 en aanvullende heffingskorting voor gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Even een controle vraag:

Als je genoeg ruimte hebt in box 3 om bronbelasting te verrekenen dan is administratieve rompslomp om per post vermindering aan te vragen via de NL belastingdienst en dan weer zaken op te sturen naar Raisin niet nodig, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 18:54
jeroenkb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:13:
Even een controle vraag:

Als je genoeg ruimte hebt in box 3 om bronbelasting te verrekenen dan is administratieve rompslomp om per post vermindering aan te vragen via de NL belastingdienst en dan weer zaken op te sturen naar Raisin niet nodig, toch?
Als je bronbelasting 15% is ja. Alles boven de 15% mag je niet verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jeroenkb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:13:
Even een controle vraag:

Welke 'administratieve rompslomp' bedoel je? Een woonplaatsverklaring aanvragen is in ieder geval vrij eenvoudig; mailtje sturen naar het juiste mailadres en een paar weken later krijg je per post zo'n ding toegestuurd.

Lijkt me dat je die daarna bij bij Raisin kan uploaden, wat me ook niet heel spannend lijkt. Het grootste nadeel is denk ik nog dat je dat ieder jaar opnieuw moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 05-04-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Skynick schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens Raisin kun je maximaal 10% bij je aangifte verrekenen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrbfz_G2VsRZ5PSrv77yRIl3NDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yeO2ahB964VScQmdVpaHimj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06 18:54
dwdd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:01:
[...]

Volgens Raisin kun je maximaal 10% bij je aangifte verrekenen

[Afbeelding]
Ja als je bronbelasting niet meer bedraagt dan 10% dan kan je natuurlijk niet meer dan dat verrekenen. Je moet per belastingverdrag kijken, maar in zo'n beetje alle verdragen is 15% opgenomen als het maximum wat het buitenland mag heffen.

Wordt er 30% geheven in Frankrijk, dan verreken je 15% in je aangifte IB en 15% vraag je terug in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:10
ACM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 07:03:
[...]

Zoals ik de thread lees:
@bumble_bee vind een 'groen spaarproduct' fijner dan een beleggingsvariant omdat er dan geen koersrisico is.

@aawe mwan suggereert dat er wellicht meer beleggingsvarianten zijn omdat er voor spaarvarianten minder belastingvoordeel in het box-3 deel is en dus minder animo voor is.

Overigens zijn er in mijn ervaring geen groene beleggingsproducten waar je daadwerkelijk een hoog rendement hebt (dus die 10% uit jouw comment zal in de praktijk dan niet voorkomen). Ik ben er vrij zeker van dat zo'n hoog rendement effectief heel moeilijk of zelfs onmogelijk maken is binnen eisen voor zo'n officieel goedgekeurde 'groene belegging' waar die vrijstelling van box3 en aanvullende heffingskorting voor gelden.
Dat is inderdaad het 'probleem' bij groene beleggingen. Als het rendement + risico daarvan 1 op 1 vergelijkbaar zou zijn met niet-groene beleggingen, of als het verschil beperkt was, dan was de keus voor een 'groen' beleggingsfonds makkelijk. Maar meestal is dat niet zo. En kun je beter een van de vele 'lichtgroene' beleggingsfondsen zonder fiscaal voordeel kiezen in plaats van kiezen voor een van de paar 'donkergroene' fondsen met fiscaal voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:00:
[...]

Welke 'administratieve rompslomp' bedoel je? Een woonplaatsverklaring aanvragen is in ieder geval vrij eenvoudig; mailtje sturen naar het juiste mailadres en een paar weken later krijg je per post zo'n ding toegestuurd.

Lijkt me dat je die daarna bij bij Raisin kan uploaden, wat me ook niet heel spannend lijkt. Het grootste nadeel is denk ik nog dat je dat ieder jaar opnieuw moet doen.
Je kunt er inderdaad over discussiëren wat rompslomp is, maar ik lees op Raisin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6d8oM_lqaj9NF55O0EA_Yhi660=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCNJCeKPDEKpoxBvO0BqFcqw.jpg?f=fotoalbum_large

Dus geen email en klaar, maar 'gedoe' met printen, brieven sturen en inderdaad timing bijhouden want maar beperkt houdbaar.

Dan is gewoon de bronbelasting verrekenen met box 3 wel iets makkelijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bumble_bee schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:23:
[...]

Dank voor deze tip, wist niet dat je dit weer kon openen, heb zojuist (naast mijn gewone Raisin deposito's) nu ook een Rabo GroenSparen rekening geopend.

Qua rente totaal niet interessant overigens, 1,2% nu voor een jaar met het belastingvoordeel erbij, tegen de 3+% die je nu bij Raisin kan krijgen voor eenjaars depositos.

Maar mogelijk wordt dit wat interessanter op termijn als die rente oploopt en als het box3 tarief voor sparen en deposito's omhoog gaat (groenprojecten zijn vrijgesteld van box3).
Dat eerste jaar is er vooral om 'peildatum arbitrage' voor de bank tegen te gaan. Je kunt als bank weinig met het toevertrouwde geld als je weet dat een groot deel van de mensen het geld eind van het jaar op de rekening zet en begin volgend jaar er weer meteen af haalt.

Verschil met een gewoon deposito is wel dat je bij groensperen na dat jaar elk moment vrij kunt opnemen. Het eerste jaar zal het waarschijnlijk wel minder goed zijn dan een gewoon 1-jaars deposito, maar na dat jaar is het in feite vergelijkbaar met een vrij opneembare spaarrekening en waarvan de rente toch vaak wat lager is dan bij deposito's.

Overigens kun je er ook voor kiezen om na halverwege het jaar te storten en het geld er bij twee jaarovergangen op te laten staan. Dan pak je voor twee jaar het fiscaal voordeel, terwijl je maar anderhalf jaar last van het lagere rentetarief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Skynick schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:54:
[...]

Thanks.

Litouwen is blijkbaar 15% dus laat ik het formulierencircus maar zitten. Komt het wel via box3 terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jeroenkb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:41:
[...]

Je kunt er inderdaad over discussiëren wat rompslomp is, maar ik lees op Raisin:
[Afbeelding]

Dus geen email en klaar, maar 'gedoe' met printen, brieven sturen en inderdaad timing bijhouden want maar beperkt houdbaar.

Dan is gewoon de bronbelasting verrekenen met box 3 wel iets makkelijker...
Ah, dat is inderdaad wel wat meer moeite dan de paar die ik moest doen :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TanteBeth
Het is niet zo dat als een land 15% bronbelasting op spaarrente inhoudt je 15% mag verrekenen op je Nederlandse (Box3) belastingaangifte.

15% is het percentage van nederlandse dividendbelasting. En dat percentage geldt meestal ook als maximum bij verrekenen buitenlandse dividendbelasting. Maar kan ook hoger of lager zijn.

Maar voor bronbelasting op spaarrente (interest) gelden andere regels. We hebben in Nederland zelf deze bronbelasting niet. Maar je kunt wel verrekenen met ingehouden bronbelasting in het buitenland. Hoeveel dat is is afhankelijk van het verdrag met dat land. Soms is dat 0% of 5% of 10% of 15%. Kan ook hoger zijn zoals bijv. bij Thailand.

Kijk daartoe in dit overzicht van belastingverdragen: Je zult je verbazen. Ik wel tenminste. Zoals bij Tsjechië.

https://download.belastin...gezetenen_ib4001z31fd.pdf

Je moet dan ook op de aangifte het land vermelden, de rente en de ingehouden bronbelasting. In de verdere berekening wordt dan ook conform gemaximeerd: Bij. bijv. Spanje verschijnt de tekst:
De buitenlandse bronbelasting is hoger dan 10% van het rentebedrag. Volgens het belastingverdrag is 10% verrekenbaar. Het bedrag dat wij verrekenen ziet u aan het einde van de aangifte bij de berekening van de inkomstenbelasting.

[ Voor 3% gewijzigd door TanteBeth op 05-04-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
TanteBeth schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:31:
Het is niet zo dat als een land 15% bronbelasting op spaarrente inhoudt je 15% mag verrekenen op je Nederlandse (Box3) belastingaangifte.

15% is het percentage van nederlandse dividendbelasting. En dat percentage geldt meestal ook als maximum bij verrekenen buitenlandse dividendbelasting. Maar kan ook hoger of lager zijn.

Maar voor bronbelasting op spaarrente (interest) gelden andere regels. We hebben in Nederland zelf deze bronbelasting niet. Maar je kunt wel verrekenen met ingehouden bronbelasting in het buitenland. Hoeveel dat is is afhankelijk van het verdrag met dat land. Soms is dat 0% of 5% of 10% of 15%. Kan ook hoger zijn zoals bijv. bij Thailand.

Kijk daartoe in dit overzicht van belastingverdragen: Je zult je verbazen. Ik wel tenminste. Zoals bij Tsjechië.

https://download.belastin...gezetenen_ib4001z31fd.pdf

Je moet dan ook op de aangifte het land vermelden, de rente en de ingehouden bronbelasting. In de verdere berekening wordt dan ook conform gemaximeerd: Bij. bijv. Spanje verschijnt de tekst:
De buitenlandse bronbelasting is hoger dan 10% van het rentebedrag. Volgens het belastingverdrag is 10% verrekenbaar. Het bedrag dat wij verrekenen ziet u aan het einde van de aangifte bij de berekening van de inkomstenbelasting.
Dus bij de Spaanse bank Haitong toch maar de verklaring aanvragen, want de bronbelasting is 19% en je kunt maar maximaal 10% verrekenen in box 3.
De kolom "Maximaal te verrekenen" in overzicht Raisin in mijn vorige post lijkt dan wel te kloppen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 19:55
Heeft er iemand al ervaringen met: TradeRepublic?

Zit in Duitsland en krijgt 2% rente.
Je kunt er mee beleggen maar wanneer je je geld alleen op je rekening zet krijg je dus 2% rente tot €50.000

Je krijgt ook een rekening nr van Citibank Europe plc of Deutsche Bank.
Dat zijn de banken waarmee ze werken. Die vallen dus onder de depositogarantiestelsel.

Enige wat ik dus niet weet is:
1. Telt het geld als beleggingsrekening of valt het gewoon onder sparen?
(dan zit er namelijk een andere belasting op)
2. Wordt er in ierland bronbelasting ingehouden (wanneer dit bij Citibank zit)

ik heb deze 2 vragen uitstaan bij de klantenservice.

Maar wellicht hebben al mensen uit deze groep hier ervaring mee.

https://traderepublic.com/nl-nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
jeroenkb schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:53:
[...]

Thanks.

Litouwen is blijkbaar 15% dus laat ik het formulierencircus maar zitten. Komt het wel via box3 terug.
Je kunt in Nederland maar 10% verrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
dwdd schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:01:
[...]

Je kunt in Nederland maar 10% verrekenen...
Ik zie het nu ook in overzicht van @TanteBeth

15% dividend en 10% bronbelasting voor Litouwen

Dan maar aan de papieren rompslomp.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 14:37
timwat schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:59:
Heeft er iemand al ervaringen met: TradeRepublic?
Even de zoekfunctie bovenin gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
ING staat in Duitsland bovenaan de lijstjes vrij opneembaar. Per vandaag 3% voor nieuwe klanten gedurende 6 maanden, echter tot 50k. En ook 3% voor bestaande klanten (tenzij er al een bestaande bonusrente op van toepassing is, dwz de laatste 6 maanden geopend). Alleen voor Duitsers, maar ik houd me warm aanbevolen voor mogelijkheden.

(Over grootbanken gesproken).

https://www.ing.de/sparen-anlegen/sparen/tagesgeld/

[ Voor 11% gewijzigd door Frankenstein op 05-04-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
In Duitsland is ING natuurlijk geen grootbank. Dus daar moeten ze meer moeite doen om mensen 'over te halen' om bij hen te komen.

Daarbij zullen potentiële klanten wellicht ook antecedenten onderzoek doen naar ING. Net als dat Nederlanders dat bij 'buitenlandse' banken doen. Vraag me af hoe ze dan over ING zullen denken, als je ziet hoe die door de bankencrisis zijn gesleept. Een beetje extra rente zal dan wel nodig zijn om mensen toch over te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:12
E-mail van GarantiBank:
Voor iedere €25.000,- die u nieuw stort op uw spaarrekening bij Garanti BBVA International en vervolgens een Gouden Termijn Deposito opent, ontvangt u na afloop van de actieperiode €50,- op uw spaarrekening.

De voorwaarden in het kort:
✓ Actieperiode loopt van 3 april tot en met 3 mei 2023;
✓ Bij iedere nieuwe storting van minimaal €25.000,- i.c.m. een deposito;
✓ Saldo op de spaarrekening vanaf start actie toegenomen met minimaal € 25.000,-;
✓ Voor alle Gouden Termijn Deposito’s (aantrekkelijke rentes);
✓ Actievergoeding €50,-.
https://garantibank.nl/voorjaarsactie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Rubbergrover1 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:43:
[...]

In Duitsland is ING natuurlijk geen grootbank. Dus daar moeten ze meer moeite doen om mensen 'over te halen' om bij hen te komen.

Daarbij zullen potentiële klanten wellicht ook antecedenten onderzoek doen naar ING. Net als dat Nederlanders dat bij 'buitenlandse' banken doen. Vraag me af hoe ze dan over ING zullen denken, als je ziet hoe die door de bankencrisis zijn gesleept. Een beetje extra rente zal dan wel nodig zijn om mensen toch over te halen.
Zoals Open Bank bij ons een kleintje is, maar deel uitmaakt van de grootste bank van Spanje.

Systeembanken laten ze niet vallen.

What else? Een Duitser die spaart bij een bank met een oranje leeuw als logo. Toen ik jong was was dat ongehoord :)F :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Kortste deposito is 3 maanden tegen 1,60% met deze actie 0,80% erbij is 2,40%.
Dat schiet nog niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:34
Advanzia bank heeft hun actieperiode weer verlengd voor bestaande kanten:
We are extending the current exclusive offer. This means you will benefit from an increased interest rate until May 31, 2023.

You can make as many deposits during this period as you wish. Following this offer, our standard interest rate will apply.
Onduidelijk of dit de rente van 2.2% betreft of 2.0%, op mijn afschrift van Maart staat 2.0%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
@wibblemoo Het percentage waarbij je bij Advanzia bent ingestapt houdt je tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilletto
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-04-2024
InBank vrij opneembaar naar 1,86% per vandaag (via Raisin).

Lloyds gister naar 1,50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:34
Frankenstein schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:27:
@wibblemoo Het percentage waarbij je bij Advanzia bent ingestapt houdt je tegenwoordig.
Lijkt er op ja, hoewel ik destijds meeging van 1.6 naar 2.0%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
@wibblemoo Advanzia is na jaren gestopt met automatisch verhogen van actierentes voor bestaande nieuwe klanten.

Quirion Privatbank per vandaag 2.5% vrij opneembaar. Lijkt erop dat wij er terecht kunnen; voorwaarde is een tegenrekening uit het SEPA-gebied. Voorwaarde: ETF van 25 euro van ze afnemen.

https://www.quirion.de/guthabenzinsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Frankenstein schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:20:

Quirion Privatbank per vandaag 2.5% vrij opneembaar. Lijkt erop dat wij er terecht kunnen; voorwaarde is een tegenrekening uit het SEPA-gebied. Voorwaarde: ETF van 25 euro van ze afnemen.

https://www.quirion.de/guthabenzinsen
Heb me hier een beetje in verdiept. Het is volgens mij net zoals Scalable Capital etc. een broker met een spaarrekening. Nadat ik me door een hele reeks vragen heb geworsteld over je ervaring met beleggingen, kom ik uit op drie keuzes voor de beleggingspakketten die ze aanbieden. Elke keuze brengt zo te zien, afhankelijk van je inleg, aardig wat vaste jaarlijkse kosten met zich mee. Dan is die rente op je spaarkonto wel aardig hoog, maar in hoeverre er na aftrek van die kosten nog wat van overblijft, vraag ik me af. Eerst nog wat meer in verdiepen voordat ik hier enthousiast van wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
@Bar_en_boos Inderdaad. 0,48% kosten op jaar basis. Dag Quirion ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImperiumDC
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-06 23:14
Is er een reden waarom men niet voor het aanbod van Progetto op Raisin zou kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 18:23
ImperiumDC schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Is er een reden waarom men niet voor het aanbod van Progetto op Raisin zou kiezen?
Persoonlijk heb ik er 2 bij hen lopen en eerdere deposito's zijn netjes uitgekeerd.

Voor veel mensen houd hun gevoel hen tegen. 't Is een Italiaanse Bank en de rating van Italië is niet denderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-06 14:18
De rating van een land heeft niks met 'gevoel' te maken. Het ligt eraan hoeveel risico je met je spaargeld wil nemen. De één vindt Italië prima, een ander neemt liever minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ImperiumDC schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Ja. Ik kan er wel een paar bedenken. Maar die redenen hoeven niet voor iedereen te gelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:50:
[...]

Ja. Ik kan er wel een paar bedenken. Maar die redenen hoeven niet voor iedereen te gelden.
Als er geen reden was om niet voor Progretto te kiezen, dan was bij hen de rente het laagst.

[ Voor 28% gewijzigd door Frankenstein op 06-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:25
Pistachenootje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:48:
De rating van een land heeft niks met 'gevoel' te maken. Het ligt eraan hoeveel risico je met je spaargeld wil nemen. De één vindt Italië prima, een ander neemt liever minder risico.
Dat is dan ook niet wat @GroteVoet459 schrijft. Punt is, de rating is feitelijk onderbouwd lager. Vervolgens is het aan ieder an zich om te bepalen hoe hij zich voelt om het geld te stallen bij een bank met een lagere rating. De een heeft daar geen/minder een probleem mee, de ander juist wel.

En kwam in dit topic laatst niet ook voorbij dat Wirecard en/of SVB ook een schitterende rating hadden op het moment dat het mis ging? Dus die rating is ook maar een momentopname en/of er kan genoeg verborgen zijn voor de "keurders" waardoor het gras er groener lijkt dan het daadwerkelijk is. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat de rating er totaal niet toe doet. Maar alleen dat puur die rating ook niet alles zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe mijn punt: je keuze bepalen op basis van rating is juist niet je keuze op gevoel baseren. Het één is rationeel, het ander niet. Dat een rating niet alles zegt is waar maar dat is een ander argument.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:54
Juan schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 08:44:
Advanzia bank word wat terughoudender.

[...]

Nu wachten tot ze 3% aanbieden, en een rekening voor de vrouw openen. Dan de mijne weer leegtrekken en hopen op een actie mailing.
Advanzia lijkt vanaf nu 3% aan te bieden..

Volgens Tagesgeldvergleich ook 6 maanden nu ipv 4 met vorige acties.
Heb zelf (nog) het 2,2% tarief, ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zo 3% bij Advanzia, dat is beter. En ik loop net een automatische overboeking voor Openbank in te stellen. Helaas heb ik al Advanzia en krijg ik maar 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 18:23
Pistachenootje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:15:
@RobertMe mijn punt: je keuze bepalen op basis van rating is juist niet je keuze op gevoel baseren. Het één is rationeel, het ander niet. Dat een rating niet alles zegt is waar maar dat is een ander argument.
De rating van een land is niet hetzelfde als de rating van een bank in dat land. Omdat Banca Progetto de grote 4 niet veel geld wil betalen om een rating te laten doen is er voor hen alleen geen andere rating behalve die van het land.

@RobertMe haalt 2 voorbeelden aan die recent lieten zien dat er bij de experts (die de ratings bepalen) ook gewoon enorm geblunderd wordt. Ook die ratings zijn niet heilig.

De rating van Italië is vooral gebaseerd op een enorme schuldenlast uit de jaren 70. Maar de productiecijfers van Italië waren vorig jaar beter dan die van Duitsland. Alleen zie je dat niet zo snel terug op het totaal.
Italië is te groot om te doen wat Brussel deed met Griekenland, dus is het voorlopig aanmodderen.

Belangrijk is vooral om met sparen net te doen als met beleggen - niet alle eieren in één mandje.
Als je je spaargeld kan spreiden en dan het minimum van 10K bij die Italianen kan stallen in een deposito is het (wat mij betreft) geen slecht mandje om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@GroteVoet459 je schreef dat het gevoel me tegen houdt. Bij mij is het juist mijn verstand dat me tegen houdt. Dat jij tot andere keuzes komt helemaal prima natuurlijk.

PS. De discussie over wel of geen Italië is al zo vaak voorbij gekomen, ik zie geen reden om die telkens opnieuw te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 06-04-2023 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 17:34
Pistachenootje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:25:
Zo 3% bij Advanzia, dat is beter. En ik loop net een automatische overboeking voor Openbank in te stellen. Helaas heb ik al Advanzia en krijg ik maar 2%.
Nou moe... ik zit met hetzelfde (en bij VW-bank ook 2%). Ik neem aan dat ik mijn vrouw ook een rekening kan laten openen op haar naam? Dan sleur ik het van Advanzia naar ING en zo weer terug naar Advanzia.

Zal ING hartstikke leuk vinden: ik kreeg dat stupide witwasalgoritme al achter me aan. 7(8)7 Absurd, omdat diezelfde knaken al die tijd tijdens de 0% bij hen hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 17:12
Probeer een rekening te openen, in Stap 2 krijg ik de mededeling:

"Please complete or adjust the red marked fields."

Terwijl er geen rood gemarkeerd veld te vinden is op de betreffence pagina |:(

Iemand hier al eens tegen aan gelopen
(wachtwoorden matchen, Tax Country en TIN ingevuld...)
Verder geen velden te bekennen in deze stap :|

Wellicht hebben ze zich toch bedacht :+

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 06-04-2023 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
@Batilan Bepaalde tekens in het wachtwoord mogen niet. Zie:

Frankenstein in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dwdd
Het artikel op nu.nl over Bunq geeft mij niet genoeg vertrouwen om daar te bankieren, maar dat is persoonlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/...l/5376408/bunq-ali-niknam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:40
Ha, thanks, ik had precies hetzelfde! Snel opgelost dus, dank je.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TanteBeth
Precies. Bunq was altijd verliesgevend. Maar nu hebben ze een verdienmodel gevonden. Vergeet hun hele bedrijfsvoering, dat was geld in een bodemloze put storten. Nu doen ze het heel simpel: Spaarders aantrekken a 2,01% en met dat geld helemaal niets doen alleen parkeren bij de ECB. Die betalen daar 3% voor. Ergo bijna 1% winst. Vandaar dat Bunq heel solide is volgens Niknam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankenstein
dwdd schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:22:
Het artikel op nu.nl over Bunq geeft mij niet genoeg vertrouwen om daar te bankieren, maar dat is persoonlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/...l/5376408/bunq-ali-niknam
Doe mij maar Advanzia.

Advanzia Bank reports €122m profit, changes CEO.

Moet toegeven dat ik niet wist wat Advanzia met onze middelen doet. Het artikel geeft daar een indrukje van; ze financieren vooral creditcarduitgaven in vier West-Europese en twee Zuid-Europese landen. Mogelijk toch tricky. Helaas heeft Advanzia geen eigen kredietrating. Luxemburg wel, triple A.

https://delano.lu/article/advanzia-bank-reports-122m-pro

[ Voor 26% gewijzigd door Frankenstein op 06-04-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:13
Cyclonist schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:22:
[...]

Advanzia lijkt vanaf nu 3% aan te bieden..

Volgens Tagesgeldvergleich ook 6 maanden nu ipv 4 met vorige acties.
Heb zelf (nog) het 2,2% tarief, ben benieuwd.
Heeft er al iemand geprobeert een tweede rekening aan te maken bij Advanzia maar dan op naam van zijn partner maar met wel dezelfde en/of tegenrekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 17:34
Mediacj schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:49:
[...]

Heeft er al iemand geprobeert een tweede rekening aan te maken bij Advanzia maar dan op naam van zijn partner maar met wel dezelfde en/of tegenrekening?
Ik heb eerst de vraag gesteld, per mail... en of er geen makkelijkere manier is voor beide partijen (lees: 'geef me gewoon ook die 3,00%' }:|) Maar zal wel even duren voor het antwoord binnenkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
Nog even de huidige voorwaarden:
"De effectieve speciale rentevoet van momenteel 3,0% per jaar (nominale rentevoet 2,96% per jaar) geldt gedurende 6 maanden vanaf het moment van de eerste storting. De speciale rente geldt alleen voor nieuwe klanten en klanten die nog geen storting hebben gedaan. Rente wordt pas betaald vanaf een minimale inleg van € 5.000. De geldende speciale rentevoet op www.advanziakonto.com op het moment van de eerste storting is bepalend en geldig voor 6 maanden . Wijzigingen in de speciale rente zijn mogelijk. Voor bestaande klanten en na de actieperiode geldt de geldende standaardrente van momenteel 1,1% per jaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Catillus schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:03:
[...]

Ik heb eerst de vraag gesteld, per mail... en of er geen makkelijkere manier is voor beide partijen (lees: 'geef me gewoon ook die 3,00%' }:|) Maar zal wel even duren voor het antwoord binnenkomt
Ik gisteren ook, ben benieuwd :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:47
TanteBeth schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:46:
Precies. Bunq was altijd verliesgevend. Maar nu hebben ze een verdienmodel gevonden. Vergeet hun hele bedrijfsvoering, dat was geld in een bodemloze put storten. Nu doen ze het heel simpel: Spaarders aantrekken a 2,01% en met dat geld helemaal niets doen alleen parkeren bij de ECB. Die betalen daar 3% voor. Ergo bijna 1% winst. Vandaar dat Bunq heel solide is volgens Niknam.
Ik vraag me af wanneer er dan nou eindelijk een partij komt die dat gat gaat vullen.
Zegt wellicht ook wel iets over het huidige financiële klimaat, alsof banken totaal geen interesse hebben in spaargeld en het mogelijk ook niet durven uit te lenen aan andere partijen.
En bij de grootbanken is het al helemaal om te huilen, nog steeds teveel ' slapend ' geld ben ik bang.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Laatst online: 18-06 16:39
JohanNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:40:
[...]

Ik vraag me af wanneer er dan nou eindelijk een partij komt die dat gat gaat vullen.
Zegt wellicht ook wel iets over het huidige financiële klimaat, alsof banken totaal geen interesse hebben in spaargeld en het mogelijk ook niet durven uit te lenen aan andere partijen.
En bij de grootbanken is het al helemaal om te huilen, nog steeds teveel ' slapend ' geld ben ik bang.
Tja als je het zo zegt moet het toch simpel zijn om nu een bank te starten en 2.5% te geven en dat weg te zetten voor 3% bij de ECB. Zullen wel meer haken en ogen aan zitten (of kosten) want anders was daar allang iets of iemand ingesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Eddie_V2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Tja als je het zo zegt moet het toch simpel zijn om nu een bank te starten en 2.5% te geven en dat weg te zetten voor 3% bij de ECB. Zullen wel meer haken en ogen aan zitten (of kosten) want anders was daar allang iets of iemand ingesprongen.
Niemand die zomaar een bank kan oprichten en elke bank zit met die beruchte KYC.
De kosten daarvan zijn best hoog en zeker bij klanten met grotere tegoeden, maar met een paar euro p/m per rekening ben je er ook wel weer.
Nee, ik denk dat het gewoon opportunisme is; de grootbanken doen zich voor als ' de veilige haven ' en waarschuwen (in)direct en eventueel via de media dat je vooral niet moet gaan sparen buiten hun om, en al helemaal niet ' in het buitenland ' - want iets met icesave -.
Zodoende komen zij weg met die schamele 0,5% en kunnen andere banken een veel betere, maar ook nog steeds relatief lage rente aanbieden.
Bij de spaarbanken moet het KYC gedeelte er nog af, maar voor de rest is de rekensom toch zo aardig simpel als ECB depositorente min rente voor klant = winst bank.
En niet te vergeten dat het nog steeds de norm is géén rente uit te betalen op de betaalrekening, daar is ook totaal geen goede reden meer voor anno 2023, behalve - omdat het kan - en goed is voor de winst van de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:55
JohanNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:38:
Bij de spaarbanken moet het KYC gedeelte er nog af, maar voor de rest is de rekensom toch zo aardig simpel als ECB depositorente min rente voor klant = winst bank.
Verder totaal geen kosten inderdaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cyclonist schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:26:
[...]

Ik gisteren ook, ben benieuwd :*)
Ben benieuwd naar het antwoord dat jij en @Catillus krijgen. Ik verwacht dat ze het niet doen. Dan zou de meest logische oplossing zijn om de rekening op te zeggen en later weer te openen. Ik heb ze trouwens wel eens gebeld, had snel antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Pistachenootje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:45:
[...]
Dan zou de meest logische oplossing zijn om de rekening op te zeggen en later weer te openen.
Ik zou het nu niet doen - maar iemand ervaring met hoeveel tijd hier +/- tussen moet zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
JohanNL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:38:
[...]

Niemand die zomaar een bank kan oprichten en elke bank zit met die beruchte KYC.
De kosten daarvan zijn best hoog en zeker bij klanten met grotere tegoeden, maar met een paar euro p/m per rekening ben je er ook wel weer.
Nee, ik denk dat het gewoon opportunisme is; de grootbanken doen zich voor als ' de veilige haven ' en waarschuwen (in)direct en eventueel via de media dat je vooral niet moet gaan sparen buiten hun om, en al helemaal niet ' in het buitenland ' - want iets met icesave -.
Zodoende komen zij weg met die schamele 0,5% en kunnen andere banken een veel betere, maar ook nog steeds relatief lage rente aanbieden.
En niet te vergeten dat het nog steeds de norm is géén rente uit te betalen op de betaalrekening, daar is ook totaal geen goede reden meer voor anno 2023, behalve - omdat het kan - en goed is voor de winst van de bank.
Wat denk je van al die duizenden onnodige stropdassen die in dienst zijn bij grootbanken - maar wel allemaal een dikke bonus verlangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:08:
[...]

Wat denk je van al die duizenden onnodige stropdassen die in dienst zijn bij grootbanken - maar wel allemaal een dikke bonus verlangen?
Je bedoelt al die Tweakers die ze moeten inhuren om de systemen te bouwen, in de lucht te houden en aan te passen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 06:16:
[...]

Je bedoelt al die Tweakers die ze moeten inhuren om de systemen te bouwen, in de lucht te houden en aan te passen?
Ik bedoel meer de communicatieadviseurs, communicatiespecialisten, inclusiviteitsmanagers, brandingadvisors, agilecoaches en verbindingspecialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 08:41:
[...]

Ik bedoel meer de communicatieadviseurs, communicatiespecialisten, inclusiviteitsmanagers, brandingadvisors, agilecoaches en verbindingspecialisten.
En al het personeel zit natuurlijk in die categorieën. En daarnaast zijn er nog een handvol mensen dat tegen minimumloon of als vrijwilligers de systemen in de lucht houden...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Eddie_V2 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:14:
[...]

Als je dat voor 2 miljard spaarkapitaal kunt doen, waar bunq tien jaar heeft gekost, dan heb je dus een marge van 10 miljoen. Daarvan kun je, uitgaand van een ton aan kosten per werknemer (niet alleen salaris, maar ook zaken als kantoorruimte, werkplekken en andere voorzieningen) zo'n 100 mensen inhuren. En dan heb je nog geen andere kosten ingecalculeerd. Dus je hebt bv nog geen enkele potentiële klant kunnen bereiken om te zeggen dat je bestaat. Ter indicatie, bij bunq werken ongeveer 500 mensen. De businesscase is dus niet zo heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 22:38
Pistachenootje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:15:
De rating van een land zegt, net als de rating van de bank zelf, vrijwel niets. Veel belangrijker is om te weten of de pot voor het depositogarantiestelsel van een land wel voldoende is gevuld om iedere gedupeerde schadeloos te kunnen stellen bij bijvoorbeeld een bankrun. Is niet eenvoudig om uit te vinden. Aan de toezegging van een centrale bank dat een spaarsaldo 'gegarandeerd' is tot een bepaald bedrag of uitspraken dat een bepaalde bank 'robuust' is heb je niets wanneer blijkt dat er onvoldoende geld beschikbaar is om gedupeerde spaarders te compenseren. Zo blijkt bijvoorbeeld uit het jaarverslag over 2021 van het Nederlandse Depositogarantiefonds dat er (slechts) € 3.2 miljard in het fonds zit. Bij een bankrun of daarmee te vergelijken probleem bij een Nederlandse bank (vaak neergezet als 'betrouwbaar') is dat al erg weinig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54
Wim1147 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:48:
[...]

De rating van een land zegt, net als de rating van de bank zelf, vrijwel niets. Veel belangrijker is om te weten of de pot voor het depositogarantiestelsel van een land wel voldoende is gevuld om iedere gedupeerde schadeloos te kunnen stellen bij bijvoorbeeld een bankrun. Is niet eenvoudig om uit te vinden. Aan de toezegging van een centrale bank dat een spaarsaldo 'gegarandeerd' is tot een bepaald bedrag of uitspraken dat een bepaalde bank 'robuust' is heb je niets wanneer blijkt dat er onvoldoende geld beschikbaar is om gedupeerde spaarders te compenseren. Zo blijkt bijvoorbeeld uit het jaarverslag over 2021 van het Nederlandse Depositogarantiefonds dat er (slechts) € 3.2 miljard in het fonds zit. Bij een bankrun of daarmee te vergelijken probleem bij een Nederlandse bank (vaak neergezet als 'betrouwbaar') is dat al erg weinig.
Nou wees gerust, dat fonds is niet het eindstation van het Depositogarantiestelsel.

Als er onvoldoende geld in het fonds zit, zal DNB voorschotten vragen aan de banken en de banken zijn verplicht hier aan mee te werken. Die 3,2 miljard is niet zo belangrijk, het gaat om het beschikbaar vermogen van alle bij DNB aangesloten banken samen.

Als dat niet genoeg is kan kan DNB nog geld lenen bij een 'bankconsortium' en uiteindelijk bij de Staat.

Er zijn zeker wel scenario's denkbaar waarin je kan fluiten met je geld maar ik denk dat we dan in situaties zitten waarbij het überhaupt allemaal er niet meer zo toe doet.

https://www.dnb.nl/voor-d...rlandse-depositogarantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wim1147 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:48:
[...]

De rating van een land zegt, net als de rating van de bank zelf, vrijwel niets.
Te kort door de bocht. Uiteindelijk is het het land zelf dat garant staat.
The level of deposit protection in the EU is harmonised at €100,000 (or equivalent amount in the local currency), and this amount is guaranteed irrespective of the current level of available financial means of any Deposit Guarantee Scheme (DGS). All Member States extend this guarantee to their depositors. The amount of available financial means of a DGS has no impact on the level of this guarantee, and in any case, alternative means of financing the guarantee are available.
https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ik kan me nog herinneren wat Dijsselbloem 10 jaar geleden zei over spaargeld naar aanleiding van de situatie in Cyprus. Dat klonk destijds alsof spaargeld toch niet zo veilig was.

Je kunt natuurlijk zelf wel nagaan wat de financiele positie is van dergelijke landen op basis van BNP per inwoner. IJsland bijvoorbeeld heeft maar een paar honderdduizend inwoners, Icesave risico's waren voorspelbaar. Pas jaren later bleek dat deze bank voldoende assets had voor schadeloosstellingen. DNB sprong ertussen voor Nederlandse spaarders.

Voor Luxemburg en puntjes op de landkaart zoals Liechtenstein is het niet zo makkelijk te bepalen. Luxemburg heeft wel een groot BNP voor zo weinig inwoners, maar dat is vertekend volgens cbs.

Advanzia is grotendeels in handen van een Noorse investeringsmaatschappij, met geld dat zijn origine heeft in de houtzaagindustrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 22:38
Pistachenootje schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:49:
[...]Te kort door de bocht. Uiteindelijk is het het land zelf dat garant staat.
Een aantal banken in Nederland (en hetzelfde geldt voor andere lidstaten van de EU) zijn qua balanstotaal zo groot dat de overheden van de lidstaten helemaal niet kunnen 'redden' door een garantstelling. Dit zal zeker het geval zijn wanneer meerdere banken te maken krijgen met een bankrun of iets dat er op lijkt. In de periode 2008-2009 heeft dit in Nederland al eens tot grote problemen geleid (en bijna geleid tot een ramp van ongekende omvang) met een vrijwel omgevallen ING Bank. Een goed boek daarover is "De afrekening" van Roel Janssen.
mrmrmr schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:57:
Je kunt natuurlijk zelf wel nagaan wat de financiele positie is van dergelijke landen op basis van BNP per inwoner. IJsland bijvoorbeeld heeft maar een paar honderdduizend inwoners, Icesave risico's waren voorspelbaar. Pas jaren later bleek dat deze bank voldoende assets had voor schadeloosstellingen. DNB sprong ertussen voor Nederlandse spaarders..
Toen Icesave omviel in oktober 2008 had het in Nederland ongeveer 120.000 spaarders met gemiddeld €13.000,- aan tegoeden. Wanneer een Nederlandse bank van een dergelijke geringe omvang zou omvallen, zou dit al ongeveer een halvering betekenen van de huidige reserves van het Depositogarantiefonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:23
Ik zou graag eens uitgewerkt zien hoe het niet kunnen uitvoeren van het deposito garantiestelsel (en dus complete faillissement) van een groter euroland zoals Frankrijk of Italië er uit zo zien voor Nederland in de huidige financiële unie die we hebben. Zou ik in dat geval nu echt zoveel slechter af zijn met geld op een Franse bank vergeleken met een Nederlandse. Zijn zo'n enorme doemscenario's dat ik dat echt niet kan overzien.

De Europese bank heeft mandaad om de stabiliteit van de Euro te garanderen en zou in zo'n geval toch ook ingrijpen? Dus dan moet het scenario nog donkerder zijn en moet de Europese bank ook "failliet" zijn ofzo?

[ Voor 19% gewijzigd door Janpietertje89 op 08-04-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 11:12
Hoeveel banken zijn er in bv Frankrijk, Luxemburg en Italie omgevallen?
In Nederland zouden er (minimaal) 3 omgevallen zijn zonder staatssteun.

Misschien dat bankiers in andere landen beter hun werk doen dan hier in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
appie39 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:58:

Je vergeet dan sowieso al Amsterdam Trade Bank, DSB etc. En bij de kleintjes (ATB bv) zal het hier weer niet grootschalig in het nieuws komen, laat staan in het buitenland. Dus het kan best dat in het buitenland banken omvallen zonder dat we er hier echt weet van hebben. (Ja, ik weet het, ATB was een andere situatie, maar dat is niet groot uitgemeten in het nieuws geweest en een vergelijkbare situatie kan zich in het buitenland ook hebben voor gedaan).

En een Renault of Banca Progetto (beide waar ik geld heb staan) zijn nu niet echt grote namen in banken-land heb ik het idee. Dus of die met bv staatssteun overeind gehouden zouden worden?

Verder wel eens met @wibblemoo. Als grootbanken beginnen te klappen en/of DGS het niet kan dragen zal er sowieso wel iets van een financiële crisis zijn en is het geld in Nederland net zo (on)veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:47
kijk wat er in de VS gebeurt. Daar biedt bijna elke bank 4,5% depositocertificaten aan. Bijna iedereen verplaatst geld van rekeningen naar de certificaten. wie denk je dat die 4,5% betaalt? Bank? Echt niet, het is de Fed die betaalt, de bank afromt gewoon 0,5% van de top. Er staan ​​nu letterlijk triljoenen cd's - en zodra mensen zich realiseren dat de cd's mogelijk worden bevroren, (omdat fed het niet meer kan betalen) zal er een vreselijke bankrun plaatsvinden. Geen garantiefonds ter wereld kan dat dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
andru123 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:58:
kijk wat er in de VS gebeurt. Daar biedt bijna elke bank 4,5% depositocertificaten aan. Bijna iedereen verplaatst geld van rekeningen naar de certificaten. wie denk je dat die 4,5% betaalt? Bank? Echt niet, het is de Fed die betaalt, de bank afromt gewoon 0,5% van de top. Er staan ​​nu letterlijk triljoenen cd's - en zodra mensen zich realiseren dat de cd's mogelijk worden bevroren, (omdat fed het niet meer kan betalen) zal er een vreselijke bankrun plaatsvinden. Geen garantiefonds ter wereld kan dat dekken.
Dan gaat dus gewoon de geldprinter overuren maken, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:47
JohanNL schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:07:
Dan gaat dus gewoon de geldprinter overuren maken, probleem opgelost.
De printer staat al aan, waar denk je de fed die 4,5% rendement haalt? Zeker niet uit leuke investeringen in windmolen of Afghanistan of oost europa. Maar een paar triljoen bij printen kan niet zomaar zonder consequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:47:
En een Renault of Banca Progetto (beide waar ik geld heb staan) zijn nu niet echt grote namen in banken-land heb ik het idee. Dus of die met bv staatssteun overeind gehouden zouden worden?

Verder wel eens met @wibblemoo. Als grootbanken beginnen te klappen en/of DGS het niet kan dragen zal er sowieso wel iets van een financiële crisis zijn en is het geld in Nederland net zo (on)veilig.
Ja, ironisch is dat je misschien beter bij een kleine bank kan sparen dan een grote. Een enkele kleine bank kan met buffers worden opgevangen, van een grote bank weet je dat niet.

Ik ben daarom niet huiveriger voor sparen bij een kleine bank dan bij een grote bank in verder dezelfde omstandigheden. Wel is er het probleem van de veiligheid van data. Ze vragen tegenwoordig het hemd van je lijf.

Sommige spaarbanken zoals Advanzia vragen doodleuk of je je paspoort per email opstuurt. Emaildata wordt routineus gestolen door ransomware aanvallers. Het is ook eenvoudig bij veel email servers om een man-in-the-middle aanval uit te voeren door versleuteling uit te schakelen. Certificaten worden niet geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wim1147 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:28:
[...]
Een aantal banken in Nederland (en hetzelfde geldt voor andere lidstaten van de EU) zijn qua balanstotaal zo groot dat de overheden van de lidstaten helemaal niet kunnen 'redden' door een garantstelling. Dit zal zeker het geval zijn wanneer meerdere banken te maken krijgen met een bankrun of iets dat er op lijkt.
Eens, maar in het geval dat het benodigde bedrag niet te groot is is de rating van een land wel een indicatie van hoe goed ze in staat zijn garant te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
appie39 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:58:

In bijvoorbeeld Frankrijk hebben tijdens de bankencrisis alle banken (verplicht) steun ontvangen van de overheid. Juist ook om te voorkomen dat de consumenten zouden denken dat bank X, die steun nodig had, er te slecht aan toe was. En je je geld daar beter kon weghalen. Dus een leuk voorbeeld...

Sowieso is in Frankrijk de overheid nog veel meer bij het bedrijfsleven betrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-06 16:30
Niets is natuurlijk zonder risico, maar wat zou nu een goede (veilige) keuze zijn als je wilt dat je spaargeld iets oplevert en je het binnen Nederland ergens wilt stallen?

Bunq lijkt wel leuk, en is natuurlijk gewoon gedekt door het nederlandse depositostelsel. Maar hoe verhoudt het zich (buiten de rente) met bijv. een leaseplan bank?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
eltweako schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:43:
Niets is natuurlijk zonder risico, maar wat zou nu een goede (veilige) keuze zijn als je wilt dat je spaargeld iets oplevert en je het binnen Nederland ergens wilt stallen?

Bunq lijkt wel leuk, en is natuurlijk gewoon gedekt door het nederlandse depositostelsel. Maar hoe verhoudt het zich (buiten de rente) met bijv. een leaseplan bank?
Bij Bunq kun je geld overmaken van en naar elke willekeurige rekening. Bij LPB alleen naar de vaste tegenrekening (bij je normale bank dus). Voordeel is dat je dus evt grotere rekeningen in een keer kunt betalen vanaf de Bunq rekening. Nadeel is dat als iemand toegang heeft tot de Bunq rekening die ook de hele rekening kan plunderen, bij LPB kan het geld dus alleen naar jouw eigen rekening worden over gemaakt.

Toevoeging: geldt overigens dus ook andersom. Anderen kunnen AFAIK dus ook rechtstreeks geld over maken naar jou Bunq spaarrekening, bij LPB moet het via de betaalrekening van je normale bank lopen en moet je het dus zelf overboeken.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 09-04-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik moet bij Bunq nu ook een bewijs van inkomen etc gaan uploaden. Iemand het hele proces al doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:07:
Ik moet bij Bunq nu ook een bewijs van inkomen etc gaan uploaden. Iemand het hele proces al doorlopen?
2 vragen beantwoord en 1 pdf geupload, toen niks meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
Frankenstein schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:30:
4,10% rente op 10 jaar vast. Het kan bij BKM in Mainz, Duitsland. En aan het aanmeldformulier en de voorwaarden te zien kun je er als Nederlander terecht. Voor identificatie moet je wel ff langs een Duits postkantoor. Zie:

https://www.bkm.de/geldanlage/festgeld/
CKV België gaat naar 3,50% per jaar voor 10 jaar vast, door de jaarlijkse rente op rente is dat effectief 4,106%
(rentebetaling aan einde looptijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dwdd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
[...]

CKV België gaat naar 3,50% per jaar voor 10 jaar vast, door de jaarlijkse rente op rente is dat effectief 4,106%
Hoezo is dat effectief 4,106%? Bij die 3,5% op jaarbasis heb je het ook al impliciet over rente-op-rente toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
ACM schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:36:
[...]

Hoezo is dat effectief 4,106%? Bij die 3,5% op jaarbasis heb je het ook al impliciet over rente-op-rente toch?
Na 10 jaar ontvang je 4106 euro aan rente in totaal, dat afgezet tegen je inleg is 4,106%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Raisin:
Klarna Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 1,55% p.j. naar 1,75% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op donderdag 13 april om 12 uur 's middags.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hopelijk komt Renault met een tegenactie om weer bovenaan te staan binnenkort :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
dwdd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:08:
[...]

Normaliter levert BKM meer op. Alleen staat niet vast welk rendement de jaarlijkse rente op kan leveren. De vergelijking van de twee gaat verder mank op productverschillen.

Weltsparen heeft inmiddels deposito's tot 4,5%.

[ Voor 13% gewijzigd door Frankenstein op 11-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
Frankenstein schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:27:
[...]

Normaliter levert BKM meer op. Alleen staat niet vast welk rendement de jaarlijkse rente op kan leveren. De vergelijking van de twee gaat verder mank op productverschillen.

Weltsparen heeft inmiddels deposito's tot 4,5%.
Weltsparen is alleen voor een Duits/Oostenrijks geregistreerd adres, valt voor bijna iedereen hier af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:31
dwdd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:37:
[...]

Weltsparen is alleen voor een Duits/Oostenrijks geregistreerd adres, valt voor bijna iedereen hier af.
Weltsparen=Raisin. Wat daar aangeboden wordt geeft mogelijk een indicatie voor wat er hier beschikbaar komt/hoe de rentes zich ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
  • Laatst online: 25-10-2023
Hi,

Leuk topic!

Verwijs me door als dit al eerder ter sprake is gekomen, maar ik ben zelf benieuwd naar de risico's van spaargeld vrij opneembaar parkeren bij andere EU banken (tot 100k).

Bijvoorbeeld het risico bij Openbank. Onderdeel van het grote Santander, en Spaanse garantie. Hoe snel betaald Spanje bijvoorbeeld jouw geld terug bij faillisement? Kans dat Spanje omvalt lijkt mij niet zo groot ;) ?

En zit je nog met extra papier werk om ingehouden bronbelasing terug te halen? Dacht dat het zo in Spanje was?

En hoeveel werk is dat ( minuten ) ? :)

In Duitsland heb ik bij Lloyd nooit ingehouden belasting moeten terughalen.

Ander voorbeeld met een Deposito voor 6 maanden via Raisin bij Haitong te Portugal. Wie heeft zich daar in al eens in verdiept?

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als Raisin failliet gaat? Of is dat net een soort Independer, waarmee je financieel niks te maken hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door Rogerrrr op 11-04-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
arj1o1 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:53:
[...]

Weltsparen=Raisin. Wat daar aangeboden wordt geeft mogelijk een indicatie voor wat er hier beschikbaar komt/hoe de rentes zich ontwikkelen.
Voornamelijk hoe rentes zich ontwikkelen dan. Want rentes zijn gebaseerd op concurrentie etc. Zat ING in Duitsland niet op 2% voor nieuwe klanten, terwijl ze hier, in hun thuisland, maar op 0,50% zitten. Rentes in andere landen zeggen dus niet veel behalve dat "als het daar omhoog gaat" het hier misschien ook omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Laatst online: 20-06 14:32
Ik zit eraan te denken om een spaarrekening te openen bij Bunq maar ik zie nu dat je 2x per maand een bedrag van je rekening kunt opnemen. Maar nu is het me niet duidelijk of 3 of meerdere keren helemaal niet kan of dat je dan kosten in rekening krijgt gebracht.

Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 21:38
bruce the boss schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:35:
Ik zit eraan te denken om een spaarrekening te openen bij Bunq maar ik zie nu dat je 2x per maand een bedrag van je rekening kunt opnemen. Maar nu is het me niet duidelijk of 3 of meerdere keren helemaal niet kan of dat je dan kosten in rekening krijgt gebracht.

Weet iemand dat?
Dan kost het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Laatst online: 20-06 14:32
Weet je toevallig hoeveel? Een % van het bedrag dat je opneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Rogerrrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:17:
Hi,

Leuk topic!

Verwijs me door als dit al eerder ter sprake is gekomen, maar ik ben zelf benieuwd naar de risico's van spaargeld vrij opneembaar parkeren bij andere EU banken (tot 100k).

Bijvoorbeeld het risico bij Openbank. Onderdeel van het grote Santander, en Spaanse garantie. Hoe snel betaald Spanje bijvoorbeeld jouw geld terug bij faillisement? Kans dat Spanje omvalt lijkt mij niet zo groot ;) ?

En zit je nog met extra papier werk om ingehouden bronbelasing terug te halen? Dacht dat het zo in Spanje was?

Ander voorbeeld met een Deposito voor 6 maanden via Raisin bij Haitong te Portugal. Wie heeft zich daar in al eens in verdiept?

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als Raisin failliet gaat? Of is dat net een soort Independer, waarmee je financieel niks te maken hebt?
Geen antwoord op al je vragen, maar:

Het depositogarantiestelsel werkt in principe in alle landen in de EU hetzelfde. Ik zal gelijk een misvatting wegnemen: het stelsel wordt betaald door de banken zelf. Een overheid mag vanuit EU wetgving zelfs niet mee betalen in geval van omvallen van een bank.

De 'kwaliteit' van het land maakt dus eigenlijk niet zoveel uit. je moet maar hopen dat er genoeg in het fonds zit en dat de andere banken in het desbetreffende land kapitaalkrachtig genoeg zijn om de totale lasten te dragen als er niet genoeg in het fonds zit.

Uitkering van geld is gelijk. Streven is nu 10 werkdagen (uit mijn hoofd)

[ Voor 23% gewijzigd door jeroenkb op 11-04-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rogerrrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:17:
Er staat sowieso een maximum in de EU richtlijn. Momenteel is dat binnen 10 werkdagen. Landelijke wetgeving kan dus al korter zijn, maar niet langer. Daarnaast wordt de richtlijn bijgesteld (per 2025?) naar 4 of 7 dagen als ik mij niet vergis. In ieder geval dus korter/sneller.

Ja, in Spanje betaal je bronbelasting. Het papier dat je daarvoor moet invullen / ondertekenen zit echter al bij het digitale contract met OpenBank. Met 1 krabbel voor het contract onderteken je dus ook meteen de woonplaatsverklaring om dus geen bronbelasting te betalen. Het kost bij OB dus 0 seconden werk.
Dat is omdat meen ik Duitsland geen belasting heft over rente en/of je op jouw blauwe ogen geloofd dat je geen inwoner van Duitsland bent. Of omdat Lloyds net zoals OB een formele vestiging in Nederland heeft en het daardoor waarschijnlijk een stuk eenvoudiger is om de papierhandel, indien van toepassing, automatisch te regelen.
Dit is al heel vaak besproken. Officieel is Raisin alleen een bemiddelaar. Echter heb je bij Raisin Bank een tussenrekening via welke het geld altijd loopt. Als Raisin niet meer bestaat ben je nog steeds klant van de achterliggende bank en kun je vast direct bij ee bank aankloppen om je geld terug te krijgen. Maar hoe dat proces precies in zijn werking zal gaan zal dan moeten blijken. Maar laten we er vanuit gaan dat dat nooit nodig is.
Maar je hebt in ieder geval gewoon een contract bij de achterliggende bank (bv Renault of Banca Progetto) en bent dus ook geregistreerd klant bij die bank. Alleen heeft die bank de "administratie" en "klantcontact" uitbesteed aan Raisin. Valt Raisin weg kun/moet je dus direct met de bank communiceren.
Pagina: 1 ... 76 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling