Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.216.352 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 19:29
bruce the boss schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:38:
[...]

Weet je toevallig hoeveel? Een % van het bedrag dat je opneemt?
Ik dacht een vast bedrag, meen dat ergens in dit topic gelezen te hebben maar kan het met de search zo snel niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
jeroenkb schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:40:
[...]

Geen antwoord op al je vragen, maar:

Het depositogarantiestelsel werkt in principe in alle landen in de EU hetzelfde. Ik zal gelijk een misvatting wegnemen: het stelsel wordt betaald door de banken zelf. Een overheid mag vanuit EU wetgving zelfs niet mee betalen in geval van omvallen van een bank.

De 'kwaliteit' van het land maakt dus eigenlijk niet zoveel uit. je moet maar hopen dat er genoeg in het fonds zit en dat de andere banken in het desbetreffende land kapitaalkrachtig genoeg zijn om de totale lasten te dragen als er niet genoeg in het fonds zit.

Uitkering van geld is gelijk. Streven is nu 10 werkdagen (uit mijn hoofd)
Was het niet zo dat banken verplicht zijn de fonds inhoud op peil te houden. Zodat als bijvoorbeeld Santander omvalt de klanten altijd uitbetaald kunnen worden?

Denkt iemand hier echt dat er een kans van zeg 10% aanwezig is dat je niet 100% van je geld terug krijgt bij Duitse/ Spaanse of Franse bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:18
Rogerrrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:59:
[...]

Was het niet zo dat banken verplicht zijn de fonds inhoud op peil te houden. Zodat als bijvoorbeeld Santander omvalt de klanten altijd uitbetaald kunnen worden?
Tuurlijk niet, Santander is een van de grootste banken ter wereld. Hoe wil je dan continu een pot geld beschikbaar hebben, o.a. gevuld door de kleinere banken, die al die tegoeden dekt? Volgens mij is de inhoud van het fonds in Nederland kleiner dan 1% van al het vermogen dat door de banken wordt beheerd, en was dat in de rest van Europa niet veel anders. Het is dan uiteraard wel zo dat als er te weinig geld beschikbaar is dat de deelnemende banken moeten bijbetalen. En als dat niet kan moeten de buitenlandse fondsen bijspringen.

Overigens weet ik ook niet of je voor OpenBank hier naar moet kijken. OpenBank is voor iets van 90% in handen van Santander, maar ik weet niet of OB wel of niet onder de banklicentie valt van Santander. Dus het zou zomaar kunnen dat Santander dan wel "too big to fail" is maar dat OB gewoon dood kan bloeden omdat het formeel een zelfstandige bank is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 12:02
[...]
Denkt iemand hier echt dat er een kans van zeg 10% aanwezig is dat je niet 100% van je geld terug krijgt bij Duitse/ Spaanse of Franse bank?
Waarom denk je dat het bij een Nederlandse bank wel gegarandeerd is? Het doel van NL is om in 2024 slechts 0,80% afgedekt te hebben in het NL DGS, maar de daadwerkellik dekking per 2021 is nog maar 0,56%..
(Per https://www.eba.europa.eu...ss-european-economic-area)
De rest zullen diverse banken moeten bijspringen. Bijspringen door de overheid is een vorm van staatssteun en daar zal Brussel strak in mee kijken. En uiteindelijk betalen jij en ik dat opvangen zelf ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Klopt. Maar de inhoud is nooit 100% van de aangehouden spaargelden, maar een klein percentage (in NL minder dan 1%)
Mocht er dan onverhoopt toch meer nodig zijn dan moeten banken per direct bijstorten.

Je kunt dan nog altijd een scenario bedenken dat de banken als domino's omvallen en dan helpt geen enkel fonds natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
jeroenkb schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:37:
[...]

Klopt. Maar de inhoud is nooit 100% van de aangehouden spaargelden, maar een klein percentage (in NL minder dan 1%)
Mocht er dan onverhoopt toch meer nodig zijn dan moeten banken per direct bijstorten.

Je kunt dan nog altijd een scenario bedenken dat de banken als domino's omvallen en dan helpt geen enkel fonds natuurlijk.
Thanks voor alle reacties. Dan lijkt spreiden een goede keuze.

Weet iemand naast Openbank momenteel vergelijkbare opties?

En zijn er voor nieuwe klanten momenteel nog meer acties behalve de 10% cashback op incasso?

Stel dat ik de hypotheek daar laat afschrijven, is dat dan 20euro die je elke maand terugkrijgt?

En komt die 20euro bovenop de 2,5 % rente de 1e 6maanden?

Sorry voor alle vragen, maar ben echt een newbie als op sparen aankomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GroteVoet459 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:22:
[...]

Waarom denk je dat het bij een Nederlandse bank wel gegarandeerd is? Het doel van NL is om in 2024 slechts 0,80% afgedekt te hebben in het NL DGS, maar de daadwerkellik dekking per 2021 is nog maar 0,56%..
(Per https://www.eba.europa.eu...ss-european-economic-area)
De rest zullen diverse banken moeten bijspringen. Bijspringen door de overheid is een vorm van staatssteun en daar zal Brussel strak in mee kijken. En uiteindelijk betalen jij en ik dat opvangen zelf ...
Het fonds wordt vanaf juli 2013 in 15 jaar gevuld. Eind 2021 waren er 8½ jaar verstreken, dus zat er ongeveer 8,5/15 in het fonds: 56% dus.

Als een bank failliet gaat, dan kunnen de rekeninghouders zich bij de nationale bank melden. Die keert dan het tegoed uit, waarna dit in eerste instantie uit het garantiefonds wordt betaald, en daarna door de gezamenlijke overige banken in het land. Als dit niet kan of redelijkerwijs niet verantwoord is, dan zal het uiteindelijk door de overheid worden betaald (voorgeschoten). Dat betreft geen onvoorwaardelijke gift van de overheid en zal dan ook niet echt als verboden staatssteun worden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Rogerrrr schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:02:
[...]

Stel dat ik de hypotheek daar laat afschrijven, is dat dan 20euro die je elke maand terugkrijgt?

En komt die 20euro bovenop de 2,5 % rente de 1e 6maanden?
Volgens mij gaat het om een éénmalige vergoeding van maximaal € 20 over alle incasso's samen in de actieperiode, niet om € 20 / maand. De vergoeding wordt ook éénmalig in juli uitgekeerd.

Die € 20 is onafhankelijk van de hoge rente op een Welkom-spaarrekening.

Als je een Open-spaarrekening hebt (ouder dan 6 maanden, of een 2e spaarrekening) kun je wel drie 1- of 2-maandelikse incasso's gebruiken om daar de rente van 1,5% op te tillen naar 2,25%.

Maar ik zou het geld stallen waar het het meeste oplevert, dus bij OpenBank op je Welkomspaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Opties in wat? Je hebt alleen specifieke vragen gesteld, voornamelijk over DGS.

Opties v.w.b. hoge rente? Die Luxemburgse bank geeft momenteel X maanden 2,5% korting als ik mij niet vergis. Bunq 2,01% "vast" (geen actie). Via Raisin krijg je bij Renault 1,75% nu en bij Klarna binnenkort ook 1,75% (en als je bij Raisin nieuwe klant wordt middels een referral kun je nog een bonus van €50 krijgen). Er zijn ook een aantal Duitse banken met welkom acties van 2,xx% voor nieuwe klanten voor de eerste 6 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:28
Advanzia geeft de eerste 6 maanden 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
En Consorsbank 2,40%. Ze vragen om een Duitse of Engelse woonplaatsverklaring.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 11-04-2023 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Vergelijkbaar in wat?
- Sparen? - dan zit je in het juiste topic
- Nederlandstalige website?
- Credit/Debit/E-commerce card?
- Gratis banken? - Bespreken ze bij de buren: Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2
- Beleggen - Idem (en vaak goedkoper dan OpenBank)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fractus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik vind het een leuke discussie hier, volg hem op de voet. Wat ik ook nog met jullie wilde delen: https://fd.nl/financiele-...er-geld-weghalen-dan-ooit

Leuk stukje met ook waarom de (Nederlandse) spaarrentes zo achterblijven.

Verder kleine toevoeging aan de schier oneindige DSG-discussie: Vergeet niet dat alleen de saldo's van particulieren tot 100k gedekt worden. Dit is maar een klein deel van het kapitaal van een bank, zeker de grootbanken waarover gespeculeerd wordt hierboven. Alleen dat kleine deel hoeft het DSG-stelsel maar te dekken, niet al die biljoenen die op de balans staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-06 22:33
fractus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:48:
Verder kleine toevoeging aan de schier oneindige DSG-discussie: Vergeet niet dat alleen de saldo's van particulieren tot 100k gedekt worden.
Bedrijven vallen er net zo goed onder, hooguit is er samenloop met de particuliere rekening voor bedrijven zonder rechtspersoonlijkheid.

Bij de eerdergenoemde 0,8% gaat het om 0,8% van de gelden die daadwerkelijk onder het DSG gedekt zijn, dus niet over al die miljarden op de balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:53
Nationale Nederlanden verhoogd per 15 april de rente naar 0,80% in alle saldoklassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 22:38
RobertMe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:42:
[...]Dat is omdat meen ik Duitsland geen belasting heft over rente en/of je op jouw blauwe ogen geloofd dat je geen inwoner van Duitsland bent. Of omdat Lloyds net zoals OB een formele vestiging in Nederland heeft en het daardoor waarschijnlijk een stuk eenvoudiger is om de papierhandel, indien van toepassing, automatisch te regelen.
Meestal is de reden voor het niet doorberekenen of inhouden van bronbelasting een belastingverdrag waarin dit is geregeld. In het geval van Duitsland is er ook een dergelijk verdrag. Wanneer er wordt gespaard bij een buitenlandse bank is het altijd zinvol om na te gaan of er een dergelijk verdrag is gesloten en als dat het geval is, wat er al dan niet in is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
GroteVoet459 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:41:
[...]

Vergelijkbaar in wat?
- Sparen? - dan zit je in het juiste topic
- Nederlandstalige website?
- Credit/Debit/E-commerce card?
- Gratis banken? - Bespreken ze bij de buren: Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2
- Beleggen - Idem (en vaak goedkoper dan OpenBank)
Ja wellicht beetje achtergrond handig, want ik ben niet zo handig met zoeken :)

Jarenlang hard gewerkt en goed vermogen opgebouwd en keurig bij de ING laten verpieteren.

Nu wegens ziekte meer tijd om te kijken wat te doen met het vermogen.

Gezien ik er zo min mogelijk om wil kijken zoek ik de best renderende spaarbanken met enigsinds laag risico ( minimaal A rating )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogerrrr
RobertMe schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:27:
[...]

Opties in wat? Je hebt alleen specifieke vragen gesteld, voornamelijk over DGS.

Opties v.w.b. hoge rente? Die Luxemburgse bank geeft momenteel X maanden 2,5% korting als ik mij niet vergis. Bunq 2,01% "vast" (geen actie). Via Raisin krijg je bij Renault 1,75% nu en bij Klarna binnenkort ook 1,75% (en als je bij Raisin nieuwe klant wordt middels een referral kun je nog een bonus van €50 krijgen). Er zijn ook een aantal Duitse banken met welkom acties van 2,xx% voor nieuwe klanten voor de eerste 6 maanden.
Thanks!

Opties inderdaad met beetje vergelijkbaar risico profiel, dus land minimaal A rating. Welke bank in Luxemburg is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogerrrr
ColeJ schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:07:
Ik moet bij Bunq nu ook een bewijs van inkomen etc gaan uploaden. Iemand het hele proces al doorlopen?
Ja de witwas regels lijken steeds strenger te worden. ING en ABN hebben mij het laatste jaar ook al gecontact voor meer gegevens. Dus niks aparts iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 13:13
Centraal Beheer verhoogt per 13 april de rente van 0,90% naar 1,05%.
Wij verhogen de rente naar 1,05%
De rentewijziging gaat in per 13 april. De verhoging geldt ook voor een tegoed vanaf € 100.000,-.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Wellicht een enorme beginnersvraag maar ik vraag me even af hoe de rente precies werkt (bij bunq). Stel ik zet daar 50k op een easy savings rekening, het rente percentage is daar op dit moment 2,01%.

Mijn rekensom zou dan als volgt zijn, ik weet dat het niet 100% klopt, maar voor het gemak van de berekening doe ik het even zo.

€50k a 2,01% rente per jaar.

€50.000 x 1,0201 = €51005. Wat neerkomt op €1005 rente op jaarbasis, gedeeld door 365 dagen is 2,75 euro aan rente per dag of (obv maand met 30 dagen) €82,60.

Klopt dit zo of maak ik nou een gekke fout ergens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

BertP schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:20:
Wellicht een enorme beginnersvraag maar ik vraag me even af hoe de rente precies werkt (bij bunq). Stel ik zet daar 50k op een easy savings rekening, het rente percentage is daar op dit moment 2,01%.

Mijn rekensom zou dan als volgt zijn, ik weet dat het niet 100% klopt, maar voor het gemak van de berekening doe ik het even zo.

€50.000 x 1,0201 = €51005. Wat neerkomt op €1005 rente op jaarbasis, gedeeld door 365 dagen is 2,75 euro aan rente per dag of (obv maand met 30 dagen) €82,60.

Dit klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Top, dank!

Dan klopt de berekening wel alleen het overzicht van mijn bunq app laat met andere waarden niet het juiste bedrag zien. Of de app heeft ergens een afwijking/datafout of er gaat iets mis. Hoe is dit bij andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BertP schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:31:
Dan klopt de berekening wel alleen het overzicht van mijn bunq app laat met andere waarden niet het juiste bedrag zien. Of de app heeft ergens een afwijking/datafout of er gaat iets mis. Hoe is dit bij andere?
Bunq keert toch de rente maandelijks uit? Die 2.01% zou een "effectieve rente" kunnen zijn, waar ze ook rekenen met het feit dat je weer rente kreegt op de eerder uitgekeerde rentebetalingen.

In dat geval is vziw het wel wat ingewikkelder om door 365 te delen. Overigens is het ook nog mogelijk dat ze niet met 365 maar met 360 dagen rekenen. Ik kan dat verder niet terugvinden. Hou er verder rekening mee dat ze tot maximaal over een saldo van 100k rente uitkeren, volgens hun voorwaarden.

Maar je laat hier niet zien met welke invoer je welke uitkomst krijgt bij bunq, dus het is lastig te zeggen of jij toch een denkfout maakt of dat bunq iets fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Bij mij klopt dit precies op de cent. Ik hebt het bedrag x 11 (dagen) gedaan en vergeleken met het bedrag wat er nu staat bij "deze maand verdiend".

Let idd wel op dat je max tot 100k rente krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:23

The Legend

*Plop*

Heb je (ook) een gedeelde spaarrekening? Het lijkt er op dat dan de rente verdeeld wordt over de 2 personen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Wist dat het niet 100% waterdicht was (i.v.m. rente op rente) maar het bedrag was zo'n 60% lager dan ik op basis van het rentepercentage mocht verwachtten. Het probleem is inmiddels wel opgelost overigens, ik heb de app voorzien van een update en na het in/uitloggen stond het juiste bedrag nu ook in de app.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Wist dat het niet 100% waterdicht was (i.v.m. rente op rente) maar het bedrag was zo'n 60% lager dan ik op basis van het rentepercentage mocht verwachtten. Het probleem is inmiddels wel opgelost overigens, ik heb de app voorzien van een update en na het in/uitloggen stond het juiste bedrag nu in de app.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken!
The Legend schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:29:
[...]

Heb je (ook) een gedeelde spaarrekening? Het lijkt er op dat dan de rente verdeeld wordt over de 2 personen.
Nope, 1 rekening.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frankenstein
De nieuwe-klanten rente van https://www.vwfs.de/geldanlage-sparen/tagesgeldkonto.html gaat naar 3,1%.

[ Voor 33% gewijzigd door Frankenstein op 13-04-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 22:17
Volgens mij juist niet. Je krijgt maandelijks rente, dus na 1 maand heb je niet 50k meer, maar 50k en een beetje (b.v. 50032,75 bij 30 dagen). De maand erop krijg je dus rente over 50032,75 (ipv 50k), en de maand erop ook, etc.
Als het goed is krijg je dus meer rente dan wat er nu wordt geschetst..

@BertP : zou het dan eens navragen, ik dacht dat dat het hele idee was van maandelijkse uitkering :) Dat je naast die 2,01% dus ook nog extra rente op rente krijgt

[ Voor 21% gewijzigd door ID-College op 13-04-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
ID-College schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:35:
[...]

Volgens mij juist niet. Je krijgt maandelijks rente, dus na 1 maand heb je niet 50k meer, maar 50k en een beetje. De maand erop krijg je dus rente over 50k en een beetje (ipv 50k), en de maand erop ook, etc.
Als het goed is krijg je dus meer rente dan wat er nu wordt geschetst..
Klopt inderdaad, je krijgt rente op rente maar het bedrag in de app van bunq verschilde zoveel (60%) tov het bedrag wat ik op bovenstaande manier uit had gerekend dat het verschil niet verklaard kon worden door de rente op rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:59
Ik heb een Raisin account geopend en gisteren voor proef €5 overgemaakt (van ING). Nou weet ik niet of ik het goed gedaan heb. Er staat in Mijn Raisin +€5. Er staat ook bij NOTPROVIDED. Saldo spaarproducten is €0.
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik durf op deze manier geen deposito te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:19:
Ik heb een Raisin account geopend en gisteren voor proef €5 overgemaakt (van ING). Nou weet ik niet of ik het goed gedaan heb. Er staat in Mijn Raisin +€5. Er staat ook bij NOTPROVIDED. Saldo spaarproducten is €0.
Je hebt niets verkeerds gedaan. Het staat nu op je raisin-rekening. Nu open je je deposito en boek je het vanaf daar naar je nieuw geopende deposito/spaarrekening.

Dit is zoals het werkt met een tussenpersoon, in dit geval Raisin.

Je kan later ook met een PLAN-omschrijving direct naar je spaarrekening overboeken zonder dat je nog zelf iets hoeft te doen op de Raisin-rekening.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 13-04-2023 15:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Waarom zou je iets verkeerd hebben gedaan?

NOTPROVIDED zal wel komen omdat je er geen omschrijving aan de overschrijving hebt mee gegeven. Een deposito openen voor € 5 is een beetje gek denk ik.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Niet lullig bedoeld. Maar de vraag, en helemaal in combinatie met de laatste zin, doet mij afvragen of Raisin wel het juiste product voor je is en of je je voldoende hebt ingelezen in wat je precies hebt afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:35:
[...]

Niet lullig bedoeld. Maar de vraag, en helemaal in combinatie met de laatste zin, doet mij afvragen of Raisin wel het juiste product voor je is en of je je voldoende hebt ingelezen in wat je precies hebt afgesloten.
Dit vind ik een raar antwoord.
Ik heb mij goed ingelezen en had begrepen dat Raisin een tussenrekening was en ik dacht het eerst hierheen te kunnen storten en vanuit hier het door te kunnen storten naar de spaarrekening of deposito.
Het plan is om het een deposito van een jaar bij Younited te nemen (geen bronbelasting). Ik vond het nogal spannend om meteen een flink bedrag naar een onbekende rekening te sturen, dus wilde voor proef het even heen en weer storten.
Heb ik ook bij Bunq, LPB, NIBC en Centraal Beheer gedaan voordat ik grotere bedragen ging storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:44:
[...]

Dit vind ik een raar antwoord.
Ik heb mij goed ingelezen en had begrepen dat Raisin een tussenrekening was en ik dacht het eerst hierheen te kunnen storten en vanuit hier het door te kunnen storten naar de spaarrekening of deposito.
Het plan is om het een deposito van een jaar bij Younited te nemen (geen bronbelasting). Ik vond het nogal spannend om meteen een flink bedrag naar een onbekende rekening te sturen, dus wilde voor proef het even heen en weer storten.
Heb ik ook bij Bunq, LPB, NIBC en Centraal Beheer gedaan voordat ik grotere bedragen ging storten.
Maar saldo spaarproducten van €0 klopt toch gewooy. Immers heb je geen spaarproduct. Je hebt tot nu toe alleen €5 op de tussenrekeningen gezet (zoals anderen ook al aangaven). Oftewel: je kunt sowieso nu al een spaarproduct aanvragen, maar die hebben allemaal een minimum bedrag, vervolgens zul je minimaal dat bedrag eerst moeten overboeken naar Raisin waarna de aanvraag pas definief wordt afgerond, rekening wordt geopend, en dat bedrag dus ook zichtbaar is als Saldo spaarproducten. Immers heb je dan pas het product (met saldo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Je bent goed onderweg.

Dat je spaarsaldo op €0 staat is omdat je Raisin-rekening zelf geen spaarrekening is (en geen rente oplevert), maar alleen een tussenrekening.

Zodra je een product gekozen heb en de aanvraag is goedgekeurd zal dat veranderen.
Open je een deposito, dan moet je zorgen dat het benodigde geld op je Raisin-rekening staat voor zij hem doorzetten naar de partnerbank. Je kunt de aanvraag wel al eerder starten, bijvoorbeeld als je weet dat er een (uit)betaling aan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
RobertMe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:48:
[...]

Maar saldo spaarproducten van €0 klopt toch gewooy. Immers heb je geen spaarproduct. Je hebt tot nu toe alleen €5 op de tussenrekeningen gezet (zoals anderen ook al aangaven). Oftewel: je kunt sowieso nu al een spaarproduct aanvragen, maar die hebben allemaal een minimum bedrag, vervolgens zul je minimaal dat bedrag eerst moeten overboeken naar Raisin waarna de aanvraag pas definief wordt afgerond, rekening wordt geopend, en dat bedrag dus ook zichtbaar is als Saldo spaarproducten. Immers heb je dan pas het product (met saldo).
Ik weet nu dat het aankomt bij Raisin, maar hoe weet ik zeker dat het weer terugkomt op mijn ING? Dat nummer moest je nl handmatig toevoegen en werd niet automatisch gekoppeld aan je eerste storting. Of doen zij de check met de handmatige rekening. Die rekening kan je bij de instellingen niet meer zien, alleen de laatste 4 eindcijfers.
Hierom wilde ik het graag een keertje terugboeken voordat ik grote bedragen ga storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:06:
[...]
Ik weet nu dat het aankomt bij Raisin, maar hoe weet ik zeker dat het weer terugkomt op mijn ING? Dat nummer moest je nl handmatig toevoegen en werd niet automatisch gekoppeld aan je eerste storting. Of doen zij de check met de handmatige rekening. Die rekening kan je bij de instellingen niet meer zien, alleen de laatste 4 eindcijfers.
Hierom wilde ik het graag een keertje terugboeken voordat ik grote bedragen ga storten.
In de App onder de instellingen heb je een Opnemen/Withdrawals.
Op de website is het via je profiel en dan "Uitbetalen naar tegenrekening"
Daar staat je ING-rekening al ingevuld.

Overmaken naar een andere rekening dan je vaste tegenrekening of geopenede spaarproducten (die je nog niet hebt) kan volgens mij helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
Ik was blijkbaar iets te vroeg met mijn vragen. Het bedrag was nog in niemandsland. Toen ik de app net opende stond er een cirkel met 100% en de €5 stond bij Raisin-rekening (beschikbaar). Hierna heb ik een terugboeking gedaan naar mijn ING (dit zal wel even onderweg zijn). En nu staat er een cirkel met 80%(€1 teruggeboekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:05:
Ik was blijkbaar iets te vroeg met mijn vragen. Het bedrag was nog in niemandsland.
Dat zal je vaker zien gebeuren - ff wennen in de Instant Pay-wereld van de NL-banken.
Bij het openen/uitbetalen van een deposito, of als je geld van/naar een spaarrekening stuurt is het soms een dag of 2 "weg" (van je dashboard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
GroteVoet459 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:43:
[...]

Dat zal je vaker zien gebeuren - ff wennen in de Instant Pay-wereld van de NL-banken.
Bij het openen/uitbetalen van een deposito, of als je geld van/naar een spaarrekening stuurt is het soms een dag of 2 "weg" (van je dashboard).
Hij stond wel bij de transacties om 8.14 uur, maar daarna is hij blijkbaar ook nog even onderweg. Binnen je eigen rekening, dus dat begreep ik niet en daarom dacht ik dat ik het verkeerd had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:49:
[...]

Hij stond wel bij de transacties om 8.14 uur, maar daarna is hij blijkbaar ook nog even onderweg. Binnen je eigen rekening, dus dat begreep ik niet en daarom dacht ik dat ik het verkeerd had gedaan.
Kijk. Als je dat nu in de initiële vraag erbij had gezet (vanmorgen bijgeschreven, nu verdwenen) was mijn eerste reactie ook anders geweest :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:28
Catanan schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:44:
[...]
Het plan is om het een deposito van een jaar bij Younited te nemen (geen bronbelasting).
Bij Volkswagen bank krijg je 3.1% op vrij opneembaar voor tenminste 6 maanden. Mijn geld vastzetten voor minder zou ik niet doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Deposito's bij Banca Progetto gaan vandaag weer stijgen:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 02:30:
[...]

Bij Volkswagen bank krijg je 3.1% op vrij opneembaar voor tenminste 6 maanden. Mijn geld vastzetten voor minder zou ik niet doen.
Ben blij dat ik dat Raisin net een beetje begin te snappen.
En Volkswagen bank is alles in het Duits, lijkt mij lastig met verificatie enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-06 22:08

LGU

Catanan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:15:
[...]

Ben blij dat ik dat Raisin net een beetje begin te snappen.
En Volkswagen bank is alles in het Duits, lijkt mij lastig met verificatie enz.
Het is in de basis en met wat hulp hier prima te doen. Enkel de totale doorlooptijd (met post verzending vanuit Duitsland) vind ik iets omrekening mee te houden.

Jammer dat de 3,1% niet geldt voor bestaande klanten ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
Bij BUX kun je tegenwoordig 2.01% rente krijgen op niet belegde cash t/m een bedrag van € 25.000.

https://getbux.com/nl/blog/rente/

De rekening zelf kost wel € 2.99 per maand, handig voor degene die er nog wat aandelen hebben staan.

Welke BUX-gebruikers kunnen rentevergoeding krijgen?
Als je als BUX-gebruiker de KYC-check hebt afgerond, kun je rentevergoeding opbouwen over je niet-belegde cash. Je kunt zelfs rentevergoeding opbouwen als je account wordt geblokkeerd of je saldo tijdelijk negatief is. Maar als je je BUX-account sluit, krijg je over dat kwartaal geen rente meer.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Strider schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:36:
Bij BUX kun je tegenwoordig 2.01% rente krijgen op niet belegde cash t/m een bedrag van € 25.000.
...
De rekening zelf kost wel € 2.99 per maand, handig voor degene die er nog wat aandelen hebben staan.
Dat is dezelfde rente als bij Bunq, waar je geen maandelijkse kosten hebt.
Dus elke maand € 2,99 "verlies", tenzij je daar toch al klant bent en belegt.

Dit truukje van brokers als Trade Republic (waar je geen abo kosten hebt) en Scalable Capital (2,3% en €4,99/mnd) krijgt meer navolging - maar met de nu 4 banken met een 6 maanden lang hogere welkom-rente nog niet interessant genoeg (voor mij):
Volkswagen: 3,1%
Advanzia: 3,0%
OpenBank: 2,5%
Concors: 2,4%

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-04-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
dwdd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%
Kijk, dat is mooi. Komt goed uit, wilde net wat deposito's gaan openen nu ik m'n beleggingen verkocht heb. Wel max 1 jaar voor nu, want ik vermoed dat de rentes nog wel iets door gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
dwdd schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:07:

6 mnd 3,10%
1 jaar 3,50%
2 jaar 3,70%
3 jaar 3,80%
Kan dit rechtstreeks of moet dat via Raisin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Boerenlater schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:21:
[...]
Kan dit rechtstreeks of moet dat via Raisin?
Misschien kan het wel direct, maar hoe goed is jouw italiaans ?
Via Raisin is het in ieder geval makkelijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:09:
[...]

Dat is dezelfde rente als bij Bunq, waar je geen maandelijkse kosten hebt.
Dus elke maand € 2,99 "verlies", tenzij je daar toch al klant bent en belegt.

Dit truukje van brokers als Trade Republic (waar je geen abo kosten hebt) en Scalable Capital (2,3% en €4,99/mnd) krijgt meer navolging - maar met de nu 4 banken met een 6 maanden lang hogere welkom-rente nog niet interessant genoeg (voor mij):
Volkswagen: 3,1%
Advanzia: 3,0%
OpenBank: 2,5%
Concors: 2,4%
Met die kanttekening dat B, TR en SC geen actierente is. VW en A verhogen de geboden actierente niet. OB wel en van C weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriannn
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-03 07:17
Frankenstein schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
[...]

Met die kanttekening dat B, TR en SC geen actierente is. VW en A verhogen de geboden actierente niet. OB wel en van C weet ik het niet.
Verhoogt OpenBank de rente als je al een rekening hebt? Ik zie dat nergens terug. Heb zelf de Welkom Spaarrekening afgesloten toen het 2% was, en ik kreeg de indruk dat het 2% bleef, ondanks de actie voor nieuwe gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Weet iemand bij welke bij Raisin aangesloten banken het mogelijk is de rente wél tussentijds te laten uitkeren (bv per maand/kwartaal/jaar)?
Ik snap dat je dan een iets lagere nominale vergoeding krijgt maar 5 jaar moeten wachten op je rente op een 5 jaarsdeposito vind ik erg onaantrekkelijk (en risicovoller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Plof-kip schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:12:
Weet iemand bij welke bij Raisin aangesloten banken het mogelijk is de rente wél tussentijds te laten uitkeren (bv per maand/kwartaal/jaar)?
Ik snap dat je dan een iets lagere nominale vergoeding krijgt maar 5 jaar moeten wachten op je rente op een 5 jaarsdeposito vind ik erg onaantrekkelijk (en risicovoller).
Je krijgt die hogere rente nu juist omdat de bank weet dat je het geld er 5 jaar laat staan.
Een snelle check bij Raisin op 3-jaars deposito's geeft geen (nuttige) opties.

BigBank betaald jaarlijks rente uit, maar zit met een 5-jaars deposito ook tot 0,4% lager in de rente dan de Raisin opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
joriannn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:11:
[...]

Verhoogt OpenBank de rente als je al een rekening hebt? Ik zie dat nergens terug. Heb zelf de Welkom Spaarrekening afgesloten toen het 2% was, en ik kreeg de indruk dat het 2% bleef, ondanks de actie voor nieuwe gebruikers.
Ik las hier vorige week dat je OpenBank moet bellen en dat je dan kans maakt dat ze het dan eventueel naar boven aanpassen (de telefonist is niet bevoegd die beslissing te nemen, en moet het eerst voorleggen aan het kader). Grapjes waar ik zelf niet van houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Plof-kip schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:12:
Zijn er uberhaupt nog meerjarige deposito's bij Raisin met renteuitkering jaarlijks?

De producten onder vrij opneembaar en vast tot maximaal een jaar keren allemaal minimaal jaarlijks einde looptijd uit, andere vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
[...]
Klopt.
Maar van die 3 is alleen SC hoger in rente dan de gewone OB spaarrekening (uiteraard wel met de €600/3x incasso eis) en dan moet je er 120K neerzetten om die € 4,99 / mnd goed te maken.

C kun je trouwens rekken tot 1 jaar als je er elke maand minimaal € 10 bij stort.

En ik denk dat de meeste na die actieperiode gewoon hun geld oppakken en naar de volgende actie verhuizen, tenzij je zo veel spaargeld hebt dat je 4 of 5x DGS-max al hebt weggezet.

[ Voor 6% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-04-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:21
Strider schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:36:

https://getbux.com/nl/blog/rente/

Welke BUX-gebruikers kunnen rentevergoeding krijgen?
Als je als BUX-gebruiker de KYC-check hebt afgerond, kun je rentevergoeding opbouwen over je niet-belegde cash. Je kunt zelfs rentevergoeding opbouwen als je account wordt geblokkeerd of je saldo tijdelijk negatief is. Maar als je je BUX-account sluit, krijg je over dat kwartaal geen rente meer.
De eerste €100 krijg je niets dacht ik.
Gaat niet om veel rente dan, maar alsnog.

Heb mijn rekening daar laatst opgezegd, denk de meesten met mij en we komen niet meer terug :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
JohanNL schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:30:
[...]
Heb mijn rekening daar laatst opgezegd, denk de meesten met mij en we komen niet meer terug :)
Dan is de nieuwe rente waarschijnlijk precies de reactie waar iedereen op hoopt.

Zag net een Telegraaf Redactioneel Commentaar (login/abo nodig) dat hier mooi bij past:
https://www.telegraaf.nl/...ekening-in-het-buitenland
Samenvatting:
- NL spaarders zijn lui (of angstig) en blijven bij hun huisbank.
- NL banken vinden het welk prima zo en verhogen de rente dan ook niet.

De meeste mensen hier zijn waarschijnlijk al ervaren spaargeld-verhuizers (of willen het worden).
Wij volgen de muziek van de Rattenentevanger ... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 22:01
Rabobank gaat per 1 mei naar 0,75% voor vrij opneembaar spaargeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:32
marcelcee schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:52:
Zou het dan toch geholpen hebben dat we ons geld daar weg halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ze zijn misschien wel de eerste grootbank die omhoog gaat van 0,5.% naar 0,75%, maar ze blijven nog steeds (te) ver achter bij wat er in de markt mogelijk is. Je gooit per 10K zo €10+ per maand weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:58:
[...]

Ze zijn misschien wel de eerste grootbank die omhoog gaat van 0,5.% naar 0,75%, maar ze blijven nog steeds (te) ver achter bij wat er in de markt mogelijk is. Je gooit per 10K zo €10+ per maand weg.
Ze zijn zelfs de tweede keer op rij de eerste die omhoog gaat. De stap naar 0,50% was Rabo ook de eerste in. De andere grootbanken gooi je als klant dus nog meer weg :p Is Knab zelfs niet pas op 1 aprip naar 0,50% gegaan? Valt wellicht niet onder grootbank (Rabo, ING, ABN en SNS/Regio/...?), maar zij doen/deden zich zelfs voor als bank die voorop loopt in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 22:01
GroteVoet459 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:58:
[...]

Oh zeker, ik bankier er ook niet voor de spaarrekeningen :) Buiten een klein bedrag heb ik daar geen spaargeld meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
Ze zijn zelfs de tweede keer op rij de eerste die omhoog gaat.
Dat is zo als de andere grootbanken niet voor 1 mei verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:05:
[...]
Is Knab zelfs niet pas op 1 aprip naar 0,50% gegaan? Valt wellicht niet onder grootbank (Rabo, ING, ABN en SNS/Regio/...?), maar zij doen/deden zich zelfs voor als bank die voorop loopt in het algemeen.
Idd en dan ook nog rente per kwartaal. Voor mij staat daar dan ook alleen nog een absoluut minimum voor als de baas te laat overboekt of een onverwachte grotere uitgave nodig is.
En de baas boekt vanaf deze maand een deel al direct naar OpenBank over, dus nog minder actie bij KNAB.

In de reacties op een NU.nl artikel praat iemand over een Livret A spaarrekening in Frankrijk met 6,1%.
Dat lijkt me een sociale verzekeringsoplossing van de Franse overheid en dus niet zo maar beschikbaar voor buitenlanders - heeft iemand daar al eens naar gekeken?

Update: het gaat niet om een Livret A, maar een LEP. Moet je in Frankrijk bij een bank openen en heeft een inkomensmax van € 17K.
Een Livret A is een door de staat gesponsord "eerste" spaarrekening, tot max 22K inleg. Moet je FR ingezete zijn (geboren of langere tijd wonen)
Update 2: De inkomensgrens voor een LEP is variabel (grootte van het gezin), en ook hiervoor moet je ingezetene zijn. En gaat maar tot € 7.700 (oftewel € 189 rente). In ieder geval per Service Public FR.

[ Voor 26% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-04-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is zo als de andere grootbanken niet voor 1 mei verhogen.
* De aankondiging doen om te verhogen

Zo beter? ;) En met nog minder dan 3 weken te gaan verwacht ik ook niet dat anderen sneller verhogen. Geschiedenis leert dan dat de grootbanken nog wel wat tijd nemen tussen de aankondiging en daadwerkelijke verhoging.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

(jarig!)
Renteverhoging spaarrekening Renault Bank naar 2,00% p.j.

Per 18 April

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmzZ-F1qWGVaSHu8LCgn95tiquo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4VzwcJfu9HH9taIeQhKaplT6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:38
Pistachenootje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:45:
[...]

Ben benieuwd naar het antwoord dat jij en @Catillus krijgen. Ik verwacht dat ze het niet doen. Dan zou de meest logische oplossing zijn om de rekening op te zeggen en later weer te openen. Ik heb ze trouwens wel eens gebeld, had snel antwoord.
Het antwoord van Advanzia is helaas 'nee', niet voor bestaande klanten. Ben nog steeds geïnteresseerd in praktijkervaring omtrent het opzeggen- en weer aanvragen bij deze bank: hoeveel tijd zou daar tussen moeten zitten om je te zien als 'nieuwe klant'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Cyclonist schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
[...]

Het antwoord van Advanzia is helaas 'nee', niet voor bestaande klanten. Ben nog steeds geïnteresseerd in praktijkervaring omtrent het opzeggen- en weer aanvragen bij deze bank: hoeveel tijd zou daar tussen moeten zitten om je te zien als 'nieuwe klant'?
Het is de vraag of A daar een richtlijn voor heeft. Bij mij is twee maanden voldoende gebleken, wellicht is 1 week ook genoeg, of 1 dag. Echter, degene die dit precies zou weten zwijgt wellicht liever: Waar twee vechten om een been principe. Want ze zitten bij A vast niet te wachten op hordes die het zo doen.

Prima dat de verhoging van Renault meer thumbs up krijgt dan Advanzia. Iedereen kan een hoger rendement halen door tijdelijk Renault te combineren met het nu en dan heropenen van Advanzia. Voor de klussers onder de spaarders zeg maar...

[ Voor 20% gewijzigd door Frankenstein op 14-04-2023 18:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:29
Cyclonist schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:45:
[...]

Hier een rekening bij Advanzia op naam partner aangevraagd, deze had tot begin dec al een rekening.
Die opgezegd, en nu weer aangevraagd, het lijkt vooralsnog goed te gaan en geen afwijzing (los van een bewijs van e/o rekening, waarbij maar een naam staat bij de betaling)

Ik zelf heb Advanzia met 2% actie, en die gaat leeg (als alles akkoord is) en naar Advanzia van de vrouw.
Meerdere mensen hebben deze truck vaker toegepast, en heb nog niet vernomen dat iemand afgewezen is om een dergelijke reden.

Wat ook hielp in het verleden, is een bestaande rekening leeghalen, en niet opzeggen.
Dat heeft de laatste keer geleid tot de 2% actie. (heb mijn rekening al vanaf 2013)

Het lijkt er wel op dat Advanzia strenger geworden is.
Eerst wel de actie rente voor bestaande nieuwe klanten ook mee verhoogd, en daar zijn ze mee gestopt.

Dinsdag verwacht ik het zeker te weten, dat de aanvraag volledig geaccepteerd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Juan op 14-04-2023 19:11 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:06:
Geschiedenis leert dan dat de grootbanken nog wel wat tijd nemen tussen de aankondiging en daadwerkelijke verhoging.
Want als het maar gonst van een verhoging over een tijdje dan voelt menigeen zich voldaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:45:
[...]

Want als het maar gonst van een verhoging over een tijdje dan voelt menigeen zich voldaan...
Daarom vind ik het ook best wel grappig dat juist vandaag Renault ook een renteverhoging bekend maakt. Ook nog eens eenzelfde verhoging, van 0,25-procentpunt. Het verschil blijft dan in ieder geval net zo groot en dus gaat het argument "renteverschil wordt kleiner" niet echt op. En procentueel is het verschil natuurlijk nog kleiner. Toen de groot banken op 0,01% zaten en je elders "10 of 20 keer" zoveel kon krijgen werd het ook gebagatelliseerd als "20x niks is nog steeds niks". En met 0,75% vs 2% zal het argument wel zijn "is niet eens 1,5x zoveel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:51:
[...]

Daarom vind ik het ook best wel grappig dat juist vandaag Renault ook een renteverhoging bekend maakt. Ook nog eens eenzelfde verhoging, van 0,25-procentpunt. Het verschil blijft dan in ieder geval net zo groot en dus gaat het argument "renteverschil wordt kleiner" niet echt op. En procentueel is het verschil natuurlijk nog kleiner. Toen de groot banken op 0,01% zaten en je elders "10 of 20 keer" zoveel kon krijgen werd het ook gebagatelliseerd als "20x niks is nog steeds niks". En met 0,75% vs 2% zal het argument wel zijn "is niet eens 1,5x zoveel".
"Het stijgt toch. Dus dan wacht ik tot het echt lekker hoog is, dan heeft het zin". Als de billboards weer reclames laten zien van niet-EU banken met 5% rente, als de financieel adviseurs sparen adviseren als alternatief voor beleggen en de beursbubbel leeg begint te lopen omdat rente meer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
En de relatieve stijging is bij grootbanken groter, dus waarom zou je. Of het zijn wielerfans en zien Rabo nog steeds als de club die van alles doet. Mag hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-06 22:38
Bij de Rabobank heb je daarnaast wel een (duur) betaalpakket nodig om een spaarrekening te kunnen/mogen aanhouden. Mijn ervaring met de Rabobank is dat ze actief doen aan koppelverkoop (en bij het openen van een betaalrekening meteen willen verplichten om ook verzekeringen en beleggingsproducten e.d. van ze af te nemen). Andere Nederlandse 'kartelbanken' blijven gewoon bedragen in rekening brengen voor het aanhouden van een spaarrekening wanneer er een betaalrekening bij een andere bank wordt aangehouden. Voldoende reden om ze allemaal (inclusief Bunq) te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wim1147 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:45:
[...]
Mijn ervaring met de Rabobank is dat ze actief doen aan koppelverkoop (en bij het openen van een betaalrekening meteen willen verplichten om ook verzekeringen en beleggingsproducten e.d. van ze af te nemen).
Daar heb ik nooit wat van gemerkt. Ik heb nooit een verzekering bij ze gehad en de beleggingsproducten die ik heb (gehad) waren alleen op mijn eigen initiatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Wim1147 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:45:
[...]
Bij de Rabobank heb je daarnaast wel een (duur) betaalpakket nodig om een spaarrekening te kunnen/mogen aanhouden.
Waarom zou je in godesnaam alleen een spaarrekening bij de Rabo willen aanvragen? Voor de rente hoef je het niet te doen - er zijn diverse goedkopere (zelfs gratis) opties met ook nog eens meer rente.
Mijn ervaring met de Rabobank is dat ze actief doen aan koppelverkoop (en bij het openen van een betaalrekening meteen willen verplichten om ook verzekeringen en beleggingsproducten e.d. van ze af te nemen).
Ben er een paar jaar klant geweest (als "backup bank") en hier helemaal nooit iets van gemerkt.
Andere Nederlandse 'kartelbanken' blijven gewoon bedragen in rekening brengen voor het aanhouden van een spaarrekening wanneer er een betaalrekening bij een andere bank wordt aangehouden. Voldoende reden om ze allemaal (inclusief Bunq) te vermijden.
Dat banken de eis van een betaalrekening hebben voor het kunnen openen van een spaarrekening is een keuze van zowel henzelf als aanbieder als voor jou als consument. Als je dat niet wilt zijn er zat alternatieven, die ook allemaal een hogere spaarrente aanbieden.

Bunq biedt het Easy Savings plan aan - als je bij de aanvraag een klein beetje oplet is het prima mogelijk om alleen die gratis dienst te openen. Nog geen enkele druk gevoeld om ook iets anders bij ze af te nemen.

Zelfs de extra 0,75% rente bij OpenBank als je een minimale maandelijkse storting doet of 3 incasso's is gewoon een keuze. Wil je dat niet, dan blijf je op 1,5% zitten in een gratis totaalpakket - nog steeds een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
GroteVoet459 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:50:
[...]

Zelfs de extra 0,75% rente bij OpenBank als je een minimale maandelijkse storting doet of 3 incasso's is gewoon een keuze. Wil je dat niet, dan blijf je op 1,5% zitten in een gratis totaalpakket - nog steeds een goede deal.
Maak er maar gerust altijd 2,25% rente van; het enige wat je moet doen is €600 van een rekening buiten Openbank maandelijks naar de Open Betaalrekening overmaken.
Daarna kun je met die €600 doen wat je maar wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Die 2,25% van OpenBank heb ik één week volgehouden. En toen weer lekker terug naar Luxemburg / Advanzia / 3% gerend... :*)

Moet nu wel OpenBank weer sluiten. Voor de volgende nieuwe-klanten actie.

[ Voor 23% gewijzigd door Frankenstein op 15-04-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Frankenstein schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:23:
Ze zijn niet al te snugger daar bij Openbank, maar volgens mij trappen ze hier dan weer net niet in.
Had iemand anders ook al geprobeerd dacht ik zonder succes, wat ook logisch is want ze weten dat je een rekening had, dat zijn ze notabene wettelijk verplicht bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:21:
[...]

Daar heb ik nooit wat van gemerkt. Ik heb nooit een verzekering bij ze gehad en de beleggingsproducten die ik heb (gehad) waren alleen op mijn eigen initiatief.
Ik ook niet. Ik bankier er privé en zakelijk al ruim 30 jaar. Sparen/beleggen doe ik daar (uiteraard) niet. (Nou ok, 11 jaar geleden dan een deposito van 4,25% die nog tot 2037 loopt, maar verder niets). Ben nog nooit benaderd voor additionele produkten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Frankenstein schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:23:
Die 2,25% van OpenBank heb ik één week volgehouden. En toen weer lekker terug naar Luxemburg / Advanzia / 3% gerend... :*)

Ik hou sowieso niet van die nieuwe klant lokkers. Daarmee zeg je feitelijk: ben je vaste klant? Stik er maar in, dan gaan we je natuurlijk niet belonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:47:
[...]
Ik hou sowieso niet van die nieuwe klant lokkers.
Dus je hebt geen 4 tot 6 maanden extra rente gepakt bi Volkswagen, Advanzia, Concors of OpenBank?
En geen referals van Raisin gedaan (1 x aangepakt/11 x uitgedeeld)?
Want dat zijn allemaal lokkertjes ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:00
Het is wel lastig dat dit topic in de warning geen overzicht biedt voor wat handige posts/links met overzichten.

De typische posters hier kennen alle ins en outs, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in om mij hier dagelijks mee bezig te houden. Eenmaal per kwartaal een checkup is prima, maar verder neem ik kleine verschillen voor lief.

Ik zie nu advancia, Openbank en Renault bank als goede opties als EU ingezetene. Ik heb nu alles bij ING gestald en in erger me rot dat ze nog geen half procent rente bieden terwijl de marktrente zo enorm hoog is.

Waar vind ik een up to date overzicht? Hoppen vab welkomstactie naar bonusrente heb ik geen behoefte aan overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
t14wo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:01:
Het is wel lastig dat dit topic in de warning geen overzicht biedt voor wat handige posts/links met overzichten.

De typische posters hier kennen alle ins en outs, maar ik heb daar niet zo heel veel zin in om mij hier dagelijks mee bezig te houden. Eenmaal per kwartaal een checkup is prima, maar verder neem ik kleine verschillen voor lief.

Ik zie nu advancia, Openbank en Renault bank als goede opties als EU ingezetene. Ik heb nu alles bij ING gestald en in erger me rot dat ze nog geen half procent rente bieden terwijl de marktrente zo enorm hoog is.

Waar vind ik een up to date overzicht? Hoppen vab welkomstactie naar bonusrente heb ik geen behoefte aan overigens.
Dat dat overzicht er niet is zal ook komen omdat toch vrij regelmatig de rentes veranderen tegenwoordig, en daarnaast iedereen eigen voorkeuren / uitsluitingen heeft. Dus "Raisin is moeilijk" of "Raisin is risicovoller" ("wat als Raisin omvalt?"). Of bij OpenBank de kwestie met erfbelasting mocht je komen te overlijden. Advanzia, Volkswagen, ... kun je als Nederlander wel klant worden maar richten zich niet op Nederlanders dus communicatie is op zijn best in het Engels? (Volkswagen in het Duits in ieder geval, incl. ID verificatie / videogesprek). Vervolgens wilt de een uberhaupt zijn geld alleen in Nederland stallen, de ander wil Duitsland nog wel overwegen. En weer een ander zet het met net zoveel plezier bij Ice Save in Italië.

Qua acties heb je in ieder geval Advanzia, Volkwagen en OpenBank op het moment naar mijn idee (volgens mij ook op volgorde van rente?). Voordeel van OpenBank is dan weer dat ze zich op Nederland richten met Nederlandse website, klantenservice, ..., maar rente is dan weer 0,5(+?) procentpunt lager. Zonder acties heb je Renault (vanaf dinsdag 2,00%), Bunq (2,01%?) en het Estlandse Big Bank deed in het begin ook aardig mee, maar geen idee hoe die er nu voor staan.
Dichter bij huis heb je Lloyds (Duits, maar met Nederlandse website etc) met 1,50% en in Nederland LeasePlan Bank, met 1,25%. Daarnaast heb je nog NIBC Direct en wat verzekeringen (NN, centraal beheer, kwamen hier afgelopen dagen langs?), maar die zitten volgens mij ook allemaal nog op minder dan 1%.

En dat zijn dan nog alleen vrij onneembare spaarrekeningen. Met depositos ziet het er weer heel anders uit. Bv Banca Progetto (Italiaans, via Raisin) heeft momenteel een deposito voor 6 maanden met 3,10% nominaal op jaarbasis. En als je het langer vast zet is rente, uiteraard, hoger (tot 3,80%).

En dan ben ik vast nog voldoende vergeten. Want OpenBank heeft ook zonder actie(s) een redelijke rente (1,50% of 2,25%); zijn er nog andere banken, en beleggingsplatformen, met een hoge rente (Consor, Trade Republic, ...); valt Bunq ook onder Nederlands DGS; ...

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 15-04-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
t14wo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:01:
https://www.spaarrente.nl/
https://www.sparen.nl/
https://www.sparen.com/
https://www.homefinance.nl/

Daar vind je niet Volkswagen Bank (D, 3,1%), Advanzia (Lux, 3,0%), OpenBank (Spa, 2,5%) en Consors Bank (D, 2,4%). Die bieden allemaal een 6 maanden welkom-bonus-rente (tussen de haakjes), maar (op OpenBank na) richten zich niet specifiek op Nederlandse klanten - ze accepteren ze wel. En in die overzichten staat bij OpenBank die "gewone" rente van 1,5% (die je naar 2,25% kan optrekken)

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-04-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Banken die Nederlanders accepteren, maar zich niet specifiek op Nederlanders richten door middel van Nederlandstalige communicatie ontbreken inderdaad in die online overzichten. De grote nieuwskanalen verwijzen zelden of eerder nog nooit naar deze aanbieders. Hun redacties houden het denk ik ook maar bij de al genoemde sites. Advanzia had tot in 2017 echter wel Nederlandstalige e-mails; de website ook denk ik. De website van Advanzia is nu drietalig, maar de inlogomgeving (mein.advanziakonto.com) is uitsluitend in het Duits opgesteld.

Nog een vergelijker, maar ook zonder de banken die niet in het Nederlands communiceren:
https://www.actuelerentes...ngen.asp#goto-tablesparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
@Frankenstein @RobertMe @GroteVoet459
Bedankt voor jullie reacties!

Heb de overzichten en nullie suggesties bekeken. Ik denk dat Openbank voor mij de beste optie is. Niet-NL of EN websites/procedures en inlogomgevingen gaan hem niet worden voor mij (WAF).

Openbank richt zich op NL markt met een eigen website. ik zie dat je dan eerst 6mnd een Welkom spaarrekening krijgt met 2,5% en dit erna een gewone wordt. Daar heb je dan een basis van 1,5%, maar als je maandelijks minimaal 600 stort 2,25%.

Vooral dat laatste is mooi. Die 600 haal ik wel. Maar ik zie niet expliciet terug of ik dat ook vanaf mijn ING betaalrekening kan inplannen. Ze hebben het over het overboeken van salaris, pensioen of uitkering namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

t14wo schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:35:
Vooral dat laatste is mooi. Die 600 haal ik wel. Maar ik zie niet expliciet terug of ik dat ook vanaf mijn ING betaalrekening kan inplannen. Ze hebben het over het overboeken van salaris, pensioen of uitkering namelijk.
Dat stellen ze in de toelichting van die voorwaarden vrij specifiek als optie, je laat namelijk net de 4e optie weg in je vraag :P
Wanneer je voldoet aan de voorwaarden van het maandelijks laten bijschrijven van het salaris, een pensioenbetaling, uitkering of periodieke overboeking van minimaal € 600,- of door het laten afschrijven van ten minste 3 maandelijkse of tweemaandelijkse automatische incasso’s van de gekoppelde Open Betaalrekening, is de nominale rente op jaarbasis 2,25%; wanneer je niet voldoet aan deze voorwaarden is de rente 1,50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
De Wife Acceptance Factor (WAF) verwijst naar de kans dat een dure aankoop door de vrouw wordt goedgekeurd.

Aha ;-)

WAF is hier wat minder aan de orde; ben gezegend met een vaste vriendin. Voor haar is OpenBank eerder niet acceptabel. Ze heeft vertrouwen in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, België... bij andere landen past ze. OpenBank is Spaans, onderdeel van de grootste bank van Spanje, de Santander Group. En dat is an sich dus wel safe. Maar niet echt voor haar.

[ Voor 6% gewijzigd door Frankenstein op 16-04-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:23:
[...]
. En weer een ander zet het met net zoveel plezier bij Ice Save in Italië.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Frankenstein schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:06:
[...]

De Wife Acceptance Factor (WAF) verwijst naar de kans dat een dure aankoop door de vrouw wordt goedgekeurd.

Aha ;-)

WAF is hier wat minder aan de orde; ben gezegend met een vaste vriendin. Voor haar is OpenBank eerder niet acceptabel. Ze heeft vertrouwen in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, België... bij andere landen past ze. OpenBank is Spaans, onderdeel van de grootste bank van Spanje, de Santander Group. En dat is an sich dus wel safe. Maar niet echt voor haar.
Inderdaad die WAF. ;) En dan iets breder uitgelegd. Vrouw gaat niet akkoord met banken zonder in ieder geval een Engelse mijn omgeving.
ACM schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:48:
[...]

Dat stellen ze in de toelichting van die voorwaarden vrij specifiek als optie, je laat namelijk net de 4e optie weg in je vraag :P

[...]
Staat er inderdaad, maar niet duidelijk of dit vanuit de meegeleverde betaalrekening moet gebeuren. Hoewel ik me nu bedenk dat bij ING (en volgens mij alle banken) de spaarrekening niet kan worden bereikt vanuit andere rekeningen dan je eigen betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GroteVoet459 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:54:
[...]

Dus je hebt geen 4 tot 6 maanden extra rente gepakt bi Volkswagen, Advanzia, Concors of OpenBank?
En geen referals van Raisin gedaan (1 x aangepakt/11 x uitgedeeld)?
Want dat zijn allemaal lokkertjes ...
Dat klopt.

Als een bedrijf gunstige standaardtarieven biedt en daar bovenop nog een lokkertje heeft om je over de streep te trekken, dan heb ik daar minder moeite mee. Maar als het voordeel alleen zit in dat eerste halfjaar, dan laat ik dat zitten. Dan heb ik toch meer het gevoel dat dat vooral ten kosten van de bestaande klanten gaat en daar voel ik me niet prettig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

t14wo schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:47:
Staat er inderdaad, maar niet duidelijk of dit vanuit de meegeleverde betaalrekening moet gebeuren.
Het wordt inderdaad niet echt duidelijk gemeld. Voor de incasso's is het een stuk duidelijker. Voor de zekerheid zou je het dan dus naar de betaalrekening kunnen overmaken en daarvandaan weer naar de spaarrekening.
Hoewel ik me nu bedenk dat bij ING (en volgens mij alle banken) de spaarrekening niet kan worden bereikt vanuit andere rekeningen dan je eigen betaalrekening.
Jawel hoor, zowel de spaar- als betaalrekening hebben een eigen iban.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
ACM schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:00:
[...]

Het wordt inderdaad niet echt duidelijk gemeld. Voor de incasso's is het een stuk duidelijker. Voor de zekerheid zou je het dan dus naar de betaalrekening kunnen overmaken en daarvandaan weer naar de spaarrekening.

[...]

Jawel hoor, zowel de spaar- als betaalrekening hebben een eigen iban.
Ja een IBAN is logisch. Anders is het niets. :) maar ik kan vanaf mijn privérekening niet overmaken naar de spaarrekening gekoppeld aan mijn en/of rekening.
Pagina: 1 ... 77 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling