Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Op korte termijn zie ik de rente echt niet oplopen op deposito's, eerder afnemen. Voor mijn kids een doelsparen van 19jr en die rente nam afgelopen drie jaar ook fors af.

Als die deposito's passen in jouw financiele plan, dan kan je daar gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 18:03

JAN-B

525 Wp op mijn dak

spaarrente bij Nationale Nederlanden gaat van 0,2 naar 0,15% :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Sparen loont niet meer zeggen ze, maarja zonder spaargeld kun je ook niets kopen is mij altijd geleerd..

Het lijkt erop dat we niets hebben geleerd van 10 jaar terug en de krediet crisis..
Overal duiken de reclames van lenen weer op en ook leasen is bijna gemeengoed geworden..

In mijn directe omgeving heb ik helaas enkelen keihard op hun bek zien gaat met diverse kredieten en/of lease contracten..

En nu door de lage spaarrente willen mensen niet eens meer sparen voor een doel..

Ik ben bang dat een eventuele volgende crisis keihard zal aankomen bij de midden/laag inkomens..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:34:
Op korte termijn zie ik de rente echt niet oplopen op deposito's, eerder afnemen. Voor mijn kids een doelsparen van 19jr en die rente nam afgelopen drie jaar ook fors af.

Als die deposito's passen in jouw financiele plan, dan kan je daar gebruik van maken.
Binnenkort loopt er een leuke deposito af, de vraag is nu wat is verstandig, het hele bedrag voor 5 jaar vast zetten of het spreiden over 5 jaar, dus 5, 6, 7, 8 en 9 jaar?
De rente is hetzelfde voor die jaren dus dan maakt niet uit, maar niemand weet natuurlijk wat de rente over 5 jaar doet.
5 jaar geleden dacht ook niemand dat het nog lager kon.

[ Voor 13% gewijzigd door HereIsTom op 18-09-2019 23:02 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:37
Ik zou het voor 5 jaar vastzetten.
Veel lager dan dit kan niet, ja dat zeiden we 5 jaar geleden ook, maar nu is het echt.
Of we gaan echt dik onder de 0 met de rente. Maar ik las dat daar misschien een verbod op komt in NL. In België is het iig al verboden om de rente onder de 0 te laten zakken.
Maar als je het geld echt niet nodig hebt, kun je natuurlijk voor langere termijn gaan en voor iets meer zekerheid kiezen.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:08:
Sparen loont niet meer zeggen ze, maarja zonder spaargeld kun je ook niets kopen is mij altijd geleerd..

Het lijkt erop dat we niets hebben geleerd van 10 jaar terug en de krediet crisis..
Overal duiken de reclames van lenen weer op en ook leasen is bijna gemeengoed geworden..

In mijn directe omgeving heb ik helaas enkelen keihard op hun bek zien gaat met diverse kredieten en/of lease contracten..

En nu door de lage spaarrente willen mensen niet eens meer sparen voor een doel..

Ik ben bang dat een eventuele volgende crisis keihard zal aankomen bij de midden/laag inkomens..
Aan de andere kant, is juist het spenderen van geld ook weer een positieve stimulans voor de economie. Uiteraard wil je zorgen voor een goede buffer. Maar puur sparen voor het sparen, nee, dit zou ik ook niet doen. Niet alleen vanwege het feit dat de rentes historisch laag zijn, maar ook omdat de inflatie van de economie niet stil staat. Met een gemiddelde inflatie van 1,91% per jaar en 0,02% rente, verliest dat geld op de spaarrekening dus grofweg 1,9% van zijn effectieve waarde per jaar. Ja, in absolute euro's blijft die 50k die je momenteel op je bankrekening hebt staan mogelijk wel hetzelfde, maar over 20 jaar heb je circa 73k nodig om het equivalent aan goederen te bekostigen.

Geld op een spaarrekening voor een wat langere termijn is dan ook ontzettend contraproductief geworden. Dit in tegenstelling tot een paar jaar geleden wanneer de spaarrente nog in een gunstig licht stond t.a.v. de inflatie.

Overigens, ook de Nederlander spaart nog wel degelijk. De Nederlanders gezamenlijk hebben een astronomisch hoog bedrag van bijna 370 miljard op de spaarrekening staan:
https://statistiek.dnb.nl/dashboards/spaargeld/index.aspx

En dat is dan alleen nog maar wat bij banken in Nederland gestald is. Gemiddeld genomen circa 21.6k per persoon in Nederland (uiteraard puur en alleen even rekenkundig gemiddeld, in de praktijk zal dit zo scheef zijn verdeeld als maar wezen kan).

Maar dit is uiteraard een hele bak met geld waarbij de economie niets gestimuleerd wordt. Bovendien is het een gigantische hoop geld waarbij indien je jaarlijks gaat kijken hoe dit zich afzet tegen de inflatie, er nog maar aanzienlijk weinig in bestedingsvermogen bij komt. En dit is als individu gezien natuurlijk dood en doodzonde. En iets waarbij je je dus inderdaad moet afvragen, waarom sparen?

Uiteraard zijn er meer opties in het leven dan je geld dan maar spenderen aan materiële zaken of zelfs de schulden inwerken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
PM_Petrol schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:32:
Ik zou het voor 5 jaar vastzetten.
Veel lager dan dit kan niet, ja dat zeiden we 5 jaar geleden ook, maar nu is het echt.
Ik heb het voor de volle 30 jaar vast gezet. Waarom? Eventuele daling maakt geen groot verschil op te maandlasten, dat is tientjeswerk (of was het, in ons geval). Een stijging, die over een tijdsspanne van de looptijd vele malen waarschijnlijker lijkt, is veel kostbaarder. Dus, ik wissel een kans op een kleine verlaging in voor een (grotere) kans op een veel grotere verhoging.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
Brent schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:36:
[...]

Ik heb het voor de volle 30 jaar vast gezet.
[...]
Ik denk dat je in de war bent met je hypotheek. Dit topic gaat over spaarrekeningen/deposito's.
Jouw reactie is meer iets voor Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
ThinkPadd schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:39:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met je hypotheek. Dit topic gaat over spaarrekeningen/deposito's.
Jouw reactie is meer iets voor Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? :)
Urf, de vloek van de vele tabs openzetten :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05
psychodude schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:11:
[...]

Aan de andere kant, is juist het spenderen van geld ook weer een positieve stimulans voor de economie. Uiteraard wil je zorgen voor een goede buffer. Maar puur sparen voor het sparen, nee, dit zou ik ook niet doen. Niet alleen vanwege het feit dat de rentes historisch laag zijn, maar ook omdat de inflatie van de economie niet stil staat. Met een gemiddelde inflatie van 1,91% per jaar en 0,02% rente, verliest dat geld op de spaarrekening dus grofweg 1,9% van zijn effectieve waarde per jaar. Ja, in absolute euro's blijft die 50k die je momenteel op je bankrekening hebt staan mogelijk wel hetzelfde, maar over 20 jaar heb je circa 73k nodig om het equivalent aan goederen te bekostigen.

Geld op een spaarrekening voor een wat langere termijn is dan ook ontzettend contraproductief geworden. Dit in tegenstelling tot een paar jaar geleden wanneer de spaarrente nog in een gunstig licht stond t.a.v. de inflatie.

Overigens, ook de Nederlander spaart nog wel degelijk. De Nederlanders gezamenlijk hebben een astronomisch hoog bedrag van bijna 370 miljard op de spaarrekening staan:
https://statistiek.dnb.nl/dashboards/spaargeld/index.aspx

En dat is dan alleen nog maar wat bij banken in Nederland gestald is. Gemiddeld genomen circa 21.6k per persoon in Nederland (uiteraard puur en alleen even rekenkundig gemiddeld, in de praktijk zal dit zo scheef zijn verdeeld als maar wezen kan).

Maar dit is uiteraard een hele bak met geld waarbij de economie niets gestimuleerd wordt. Bovendien is het een gigantische hoop geld waarbij indien je jaarlijks gaat kijken hoe dit zich afzet tegen de inflatie, er nog maar aanzienlijk weinig in bestedingsvermogen bij komt. En dit is als individu gezien natuurlijk dood en doodzonde. En iets waarbij je je dus inderdaad moet afvragen, waarom sparen?

Uiteraard zijn er meer opties in het leven dan je geld dan maar spenderen aan materiële zaken of zelfs de schulden inwerken.
Vallen de spaartegoeden die gekoppeld zijn aan hypotheken niet onder de gemiddelde 21.6k per persoon? Ik meen dat dit niet afgetrokken wordt van de hypotheken maar als spaartegoeden in de boeken staat. Geen idee om hoeveel geld dit precies gaat, maar wel veel.

Daarnaast, wordt het gespaarde geld wat bij de banken staat niet verder uitgeleend? Het is volgens mij niet zo dat banken niets doen met het spaargeld. Sterker nog, als jij 100 miljoen op je spaarrekening hebt staan, dan kan je meestal niet eens dezelfde dag over dat geld beschikken, aangezien het er fysiek helemaal niet is. Maak je een overboeking voor het volledige bedrag, dan moet de bank eerst dat geld bij elkaar zoeken :P

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:02
evleerdam schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:40:
[...]

Vallen de spaartegoeden die gekoppeld zijn aan hypotheken niet onder de gemiddelde 21.6k per persoon? Ik meen dat dit niet afgetrokken wordt van de hypotheken maar als spaartegoeden in de boeken staat. Geen idee om hoeveel geld dit precies gaat, maar wel veel.

Daarnaast, wordt het gespaarde geld wat bij de banken staat niet verder uitgeleend? Het is volgens mij niet zo dat banken niets doen met het spaargeld. Sterker nog, als jij 100 miljoen op je spaarrekening hebt staan, dan kan je meestal niet eens dezelfde dag over dat geld beschikken, aangezien het er fysiek helemaal niet is. Maak je een overboeking voor het volledige bedrag, dan moet de bank eerst dat geld bij elkaar zoeken :P
Denk jij dat als jij 100 miljoen overmaakt, er een vrachtwagen met geld van de ene bank naar een andere rijdt?

Wat krijg je tegenwoordig voor de 5 jaarsdeposito? Ik verwacht eigenlijk hier in NL ook dat verbod op negatieve rente, en hoop dat eigenlijk ook. Negatieve rente op spaargeld is heel onwenselijk.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:05
appelflap1992 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:08:
[...]

Denk jij dat als jij 100 miljoen overmaakt, er een vrachtwagen met geld van de ene bank naar een andere rijdt?

Wat krijg je tegenwoordig voor de 5 jaarsdeposito? Ik verwacht eigenlijk hier in NL ook dat verbod op negatieve rente, en hoop dat eigenlijk ook. Negatieve rente op spaargeld is heel onwenselijk.
Fysiek is misschien niet het juiste woord. Maar ik bedoel dat als er staat dat je 100 miljoen op je bankrekening hebt, dat je niet direct toegang hebt tot dat geld. En dat komt omdat de bank het geld weer 'aan het werk zet', uitleent of wat dan ook.

Het is niet zo dat die 100 miljoen staat te slapen op je rekening, wat hierboven wel gesuggereerd werd.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Dean The Vee ik neem aan dat die 350k vóór veilingkosten is? Een veilinghuis pakt een flink deel van de opbrengsten. Hypotheek aflossen kun je ook doen tot de laagste risicoklasse (bijv 60% LTV).

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
Longcat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:40:
@Dean The Vee ik neem aan dat die 350k vóór veilingkosten is? Een veilinghuis pakt een flink deel van de opbrengsten. Hypotheek aflossen kun je ook doen tot de laagste risicoklasse (bijv 60% LTV).
Nee is zonder de 25% commissie van Christies, bieders moeten deze er zelf tijdens het bieden nog bijrekenen. Bedrag is bovendien de openingsprijs voor de biedingen, dus wie weet.

Goede tip, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 17:20

Arrogant

S.F.W.

psychodude schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:11:
[...]En iets waarbij je je dus inderdaad moet afvragen, waarom sparen?
Om de volgende crisis door te komen.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:32
Arrogant schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:11:
[...]

Om de volgende crisis door te komen.
Volgende crisis zou best eens veroorzaakt kunnen worden door de grotere centrale banken die in een soort van rente-verlagen oorlog terecht zijn gekomen. Als nu de inflatie gaat tikken (dus naar meer dan 5%) in het Westen denk ik dat de rem er heel erg lastig op te zetten is. Dan is je spaargeld ook rap veel minder waard.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 17:20

Arrogant

S.F.W.

Je spaargeld is minder waard, maar je wordt minder snel afhankelijk van de overheid.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een vorm van prisoners dillemma: het is goed voor de economie als iedereen zijn geld laat rollen, maar je wilt niet de enige zijn die daardoor zonder geld komt te zitten.
Op persoonlijk vlak is het natuurlijk altijd beter om je spaargeld minder waard te zien worden dan om helemaal geen spaargeld te hebben. Investeren in inflatiebestendige assets even buiten beschouwing gelaten.
"Ik spaar niet meer want het levert niets op" is dan ook een kortzichtige gedachte waardoor je jezelf op achterstand zet. Het lijkt vaak een manier om de eigen cognitieve dissonantie de kop in te drukken ("ik wil X graag kopen" vs. "ik heb X niet echt nodig en kan het geld beter bewaren voor later").

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Ergens is het ook vreemd natuurlijk: huizen gaan voor recordprijzen over de toonbank, mensen géven al meer geld uit en de economie draait in het algemeen genomen best goed. De noodzaak om meer geld uit te geven is er dus niet (direct).

Maar de behoorlijk zware tax op beleggingen, en de mogelijke negatieve rente die staat te loeren, zijn in mijn ogen verre van noodzakelijk. Sparen moet wel blijven lonen, of je nu belegt of spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Kapotlood schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:43:
Ergens is het ook vreemd natuurlijk: huizen gaan voor recordprijzen over de toonbank, mensen géven al meer geld uit en de economie draait in het algemeen genomen best goed. De noodzaak om meer geld uit te geven is er dus niet (direct).
Ja die noodzaak is er wel (gezien vanuit het huidige economische paradigma). De inflatie is te laag, omdat de omloopsnelheid van het geld te laag is. Inflatie is nodig om het systeem in stand te houden, zonder inflatie stagneert het systeem, het werkt als een extra feedback omdat bij lage inflatie de bereidheid om te consumeren kleiner wordt vanwege de relatief lage waardevermindering van het vermogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat de omloopsnelheid van het geld te laag is ligt in mijn ogen minder aan de burger. Die heeft de afgelopen 10+ jaar niet bijzonder veel meegemaakt van de groeiende economie: de lonen blijven achter, de zorg is duurder geworden, pensioenen worden met regelmaat gekort, spaarrentes dalen al jaren, en ga zo maar door.

Het meeste geld is o.a. blijven steken bij grote bedrijven, en bij een (in mijn ogen) lakend beleid bij de overheid. En een eindeloze inflatie is ook niet reëel. Ergens raak je een plafond namelijk… of dat nu komt door een land wat vol is, of een economie die (te) verzadigd raakt, of door iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Kapotlood schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:17:
pensioenen worden met regelmaat gekort
Welk pensioenfonds heeft volgens jou kortingen doorgevoerd? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Longcat Onder andere in 2013 door deze bedrijven/fondsen:
https://www.telegraaf.nl/...at-uw-pensioenfonds-erbij

En vergeet niet dat een pensioen wat niet meegroeit met de inflatie, in werkelijk ook als 'gekort' gerekend kan worden. Je koopkracht daalt als pensionada namelijk ook als de pensioenen gelijk blijven (ook al heb je destijds ingelegd in een pensioen wat geindexeerd zou worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Kapotlood schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 14:17:
En een eindeloze inflatie is ook niet reëel. Ergens raak je een plafond namelijk… of dat nu komt door een land wat vol is, of een economie die (te) verzadigd raakt, of door iets anders.
Je hebt helemaal gelijk, ik vertelde ook niet dat het huidige systeem van schuldgebaseerde valuta op lange termijn houdbaar is, dat is het namelijk niet. Uiteindelijk zullen de schulden op de één of andere manier worden afgebouwd, hetzij door hyperinflatie, hetzij door faillissement van staten, niet door ze af te lossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
Gerbenger schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:36:
Ook de spaarders die zogenaamd voordeel hebben van deze wijziging gaan de gevolgen nog wel merken. Mensen met 30k-444k spaargeld betalen straks geen VRH meer, maar als de rente stijgt zijn ze hun 30k heffingsvrije voet kwijt in ruil voor een heffingsvrij inkomen van € 400. Al bij een rente van 1,3% geeft dat niemand meer voordeel. Terwijl 3% een normale rente is. Men gebruikt de historisch lage rente om budgetneutraal een wijziging door te voeren die in de toekomst veel extra belastinginkomsten gaat opleveren.
Precies dit. Heffingsvrij inkomen omlaag, en het verkopen aan de burger met '440.000 belastingvrij sparen' nu de rente historisch laag is. Dat komt mooi uit, want dan valt daarnaast de feitelijke belastingverhoging van 30 naar 33% ook (nog) niet op. Godsamme zeg.

In Duitsland hebben ze overigens een vergelijkbaar systeem (waar zou dit idee toch vandaan gekomen zijn...), maar dan met 800 euro vrijstelling en 27% belasting over de winst. Nét iets vriendelijker voor de burger die spaart voor zijn zelfvoorziening.

En waaruit gaan ze dat beleggingsrendement (5,33%) vaststellen? Op de MSCI World? De AEX? Mix van aandelen en obligaties? Ook dat klinkt nog erg ondoordacht. In Duitsland hebben ze daarvoor een automatisch systeem opgetuigd waarbij alle banken en brokers de spaar- en beleggingsresultaten van een jaar direct aan de belastingdienst doorspelen. Maar dat zie ik in dat korte tijdsbestek nog niet gebeuren bij onze belastingdienst in nood.

• Kapotlood
Het klinkt m.b.t. de details erg ondoordacht, maar in de grote lijnen zie je dat er, ondanks de economie die men al jaren "sterk" vindt, de burger echt leeg trekt omwille van diverse andere zaken (ik gok op hun CO2 en stikstof projecten).

Het komt er op neer dat het in Nederland alleen maar moeilijker gaat worden om te sparen voor je zelfvoorziening, financiële onafhankelijkheid, of oude dag. Des te meer als je de rekenrentes en mogelijke pensioenkortingen meerekent.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kapotlood schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:00:
de burger echt leeg trekt omwille van diverse andere zaken (ik gok op hun CO2 en stikstof projecten).
Werkt toch goed die framing dat we zoveel geld uitgeven aan milieu maatregelen _/-\o_
Terwijl ondertussen vooral het bedrijfsleven profiteert van lastenverlichting e.d.

• Kapotlood
knio extreem offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2019 18:21 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Gerbenger schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:36:
Ook de spaarders die zogenaamd voordeel hebben van deze wijziging gaan de gevolgen nog wel merken. Mensen met 30k-444k spaargeld betalen straks geen VRH meer, maar als de rente stijgt zijn ze hun 30k heffingsvrije voet kwijt in ruil voor een heffingsvrij inkomen van € 400. Al bij een rente van 1,3% geeft dat niemand meer voordeel. Terwijl 3% een normale rente is. Men gebruikt de historisch lage rente om budgetneutraal een wijziging door te voeren die in de toekomst veel extra belastinginkomsten gaat opleveren.
Naja, een normale rente was. De vraag is nog altijd, keert dit weer terug? Of blijft het zoals in Japan? De lage spaarrentes houden daar al sinds mid jaren negentig aan op ons huidig niveau. Tot nu toe is er weinig indicatie dat de rente in Europe op korte termijn weer zal gaan stijgen.

• Kapotlood
Door het beleid van ECB duurt dit nog wel even. Volgens Draghi is de ECB van plan om dit nog wel even vol te houden, en áls ze al stoppen met dat obligatie-opkoop beleid, dan duurt het nog jaren voor de rente weer op 'n normaal niveau terug is. Als het al gebeurt.

Ik weet niet of we een Japan-situatie krijgen hier, maar ik denk dat je veilig kunt stellen dat het nog zeker jaren gaat duren voor de kans er überhaupt is dat de rente weer gaat stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
psychodude schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:22:
[...]

Naja, een normale rente was. De vraag is nog altijd, keert dit weer terug? Of blijft het zoals in Japan? De lage spaarrentes houden daar al sinds mid jaren negentig aan op ons huidig niveau. Tot nu toe is er weinig indicatie dat de rente in Europe op korte termijn weer zal gaan stijgen.
Kijk naar Noorwegen, daar wordt de rente juist verhoogd met voornaamste reden dat de economie het daar goed doet.
Hier kan dat ook weer gebeuren zodra alles weer wat beter loopt en vooral als die handelsoorlog stopt.
Maar we zitten natuurlijk ook opgescheept met landen als Italië en Griekenland, waren die er niet bij geweest dan was het ook nooit zover gekomen denk ik.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:08:
[...]

Kijk naar Noorwegen, daar wordt de rente juist verhoogd met voornaamste reden dat de economie het daar goed doet.
Hier kan dat ook weer gebeuren zodra alles weer wat beter loopt en vooral als die handelsoorlog stopt.
Maar we zitten natuurlijk ook opgescheept met landen als Italië en Griekenland, waren die er niet bij geweest dan was het ook nooit zover gekomen denk ik.
De afgelopen 6 jaar deed de economie het prim. Toch heeft dit niet geleid tot een renteverhoging bij de ECB. De rente kan ook niet veel omhoog, want dan gaat de overheid in de helft van de EU failliet. Zolang daar geen oplossing voor is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05-2022
De rente gaat pas omhoog als de inflatie omhoog gaat. In Europa zie ik daar nog geen duidelijke signalen van, maar in China staan de seinen wel op rood. Inflatie kan besmettelijk zijn: als belangrijke economieën last krijgen van inflatie, leidt dat ook tot inflatiedruk in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
De inflatie staat nu op 2,8% hoe hoog moet ie dan wel niet worden?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 115% gewijzigd door GioStyle op 15-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Inflatie NL komt door verhoging BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Zelf snap ik niet hoe een lagere rente de consumptie door consumenten moet aanwakkeren? Zelf zie ik het juist helemaal niet zitten om nu veel geld uit te geven. Maar ik moet wel een goede plek vinden om te sparen want die 0-1.7% die ik nu krijg is wat weinig. Wat is een goede manier om manier om te sparen? Ik heb geld niet direct nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
alienfruit schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:44:
Maar ik moet wel een goede plek vinden om te sparen want die 0-1.7% die ik nu krijg is wat weinig. Wat is een goede manier om manier om te sparen? Ik heb geld niet direct nodig.
Daarom benut ik dit jaar zulke acties vaker: Flatex - 100 euro welkomsbonus

Ik zie het zo als verkapt rendement met het spaargeld wat ik heb. Zo makkelijk verdiend. En zo heb je tig van zulke acties (beleg 1000 euro voor 100 euro cashback of 50 euro beleggen voor 50 euro) Geeft als enige een mooi alternatief voor de lage rentes.

[ Voor 14% gewijzigd door Joosie200 op 22-09-2019 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
alienfruit schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:44:
Zelf snap ik niet hoe een lagere rente de consumptie door consumenten moet aanwakkeren? Zelf zie ik het juist helemaal niet zitten om nu veel geld uit te geven. Maar ik moet wel een goede plek vinden om te sparen want die 0-1.7% die ik nu krijg is wat weinig. Wat is een goede manier om manier om te sparen? Ik heb geld niet direct nodig.
Consumenten gaan nu zelf ook al zoeken naar alternatieven voor sparen.
Denk dan niet enkel aan ''simpel'' wat aandeeltjes kopen, maar ook investeringen in bijvoorbeeld startups die een hoge rente vergoeding willen geven, op de lange termijn zijn dat soort investeringen ook goed voor de economie.
Maar er zullen vast ook mensen zijn die '' nu maar die nieuwe auto kopen, want geld wordt minder waard en rente is bij het nul punt ''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 14-09 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Ik ken zelf eigenlijk die startup investeringen niet? Ik heb jaren geleden wel in aandelen gehandeld maar dat was één grote teleurstelling. Denk je dat het zin heeft om eens met mijn hoofdbank te maken? Ik zag net wel dat mijn hoofdbank 1.8% (bij 95 dagen vastzetten) geeft tot 1 miljoen (ipv. tot 5k bij mijn niet hoofdbank rekening)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
JohanNL schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:01:
[...]

Consumenten gaan nu zelf ook al zoeken naar alternatieven voor sparen.
Denk dan niet enkel aan ''simpel'' wat aandeeltjes kopen, maar ook investeringen in bijvoorbeeld startups die een hoge rente vergoeding willen geven, op de lange termijn zijn dat soort investeringen ook goed voor de economie.
Yeah right, als de reguliere kredietverstrekkers er geen winstgevend business model in zien komt de naïeve particuliere investeerder te hulp als lender of last resort, die het risicoprofiel en het risico op een wanbetaling niet goed kan inschatten. Zeer speculatieve investeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:59
Joosie200 schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:57:
[...]

Ik zie het zo als verkapt rendement met het spaargeld wat ik heb. Zo makkelijk verdiend. En zo heb je tig van zulke acties (beleg 1000 euro voor 100 euro cashback of 50 euro beleggen voor 50 euro) Geeft als enige een mooi alternatief voor de lage rentes.
Je moet alleen wel overal je privégegevens achterlaten en daar ben ik de laatste tijd niet meer zo happig op. Vaak genoeg dat er databases gehacked worden en al je gegevens op straat komen te liggen. Ik vind dat die paar tientjes niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
alienfruit schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:20:
Ik ken zelf eigenlijk die startup investeringen niet? Ik heb jaren geleden wel in aandelen gehandeld maar dat was één grote teleurstelling. Denk je dat het zin heeft om eens met mijn hoofdbank te maken? Ik zag net wel dat mijn hoofdbank 1.8% (bij 95 dagen vastzetten) geeft tot 1 miljoen (ipv. tot 5k bij mijn niet hoofdbank rekening)
Ik bedoel zoiets als crowdfunding, voorbeeld: https://www.knab.nl/crowdfunding
Ben zelf meer van aandelen, maar er zijn veel ( vermogende ) particulieren die dat niet aandurven/ te ingewikkeld vinden en dan liever in iets als crowdfunding investeren.
Maar goed, ook hier zitten risico's aan vast en je moet heel goed opletten wat de kosten zijn die je betaald bij dit soort investeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JohanNL schreef op maandag 23 september 2019 @ 00:31:
Ik bedoel zoiets als crowdfunding, voorbeeld: https://www.knab.nl/crowdfunding
Ben zelf meer van aandelen, maar er zijn veel ( vermogende ) particulieren die dat niet aandurven/ te ingewikkeld vinden en dan liever in iets als crowdfunding investeren.
Maar goed, ook hier zitten risico's aan vast en je moet heel goed opletten wat de kosten zijn die je betaald bij dit soort investeringen.
Effectief is dergelijke crowdfunding natuurlijk weinig anders dan een bedrijfsobligatie met vrij veel rente en bijbehorend risico. Dus in die zin is het ironisch dat men dat minder eng/moeilijk vindt dan simpelweg aandelen of obligaties kopen (of deelnemen in een beleggingsfonds) :P

Het grootste verschil zal er wellicht in zitten dat particulieren de aandelen en obligaties vaak niet koopt zoals ze 'origineel' bedoeld waren (dus voor het dividend/de couponrente) en de koersschommelingen het ingewikkelder laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 14:12
stormbreaker schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:43:
[...]
Precies. Ik heb ook twee spaarrekeningen bij NIBC.
Goede tip. Vorige week een NIBC Kwartaalspaarrekening geopend en daar m'n LPB tegoed heen gesluisd.
NN Bank dropt naar 0,15% dus voor ons gezamenlijk spaarpotje aldaar ook maar een NIBC parkeerplek aanmaken nu.

Overigens had ik ook bij NN Bank twee spaarrekeningen (één voor mijzelf en één gezamenlijke).

Ik vind de NIBC Direct omgeving wel gedateerd. Vooral vanwege het feit dat er geen (responsive) mobiele variant is.
Hopelijk komt dit in november helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:57

Robtimus

me Robtimus no like you

LeasePlanBank gaat nu ook de deposito-rentes verlagen, vanaf aankomende vrijdag:
LooptijdHuidige renteWijzigingNieuwe rente
3 mnd0,30%- 0,10%0,20%
6 mnd0,45%- 0,10%0,35%
9 mnd0,55%- 0,15%0,40%
1 jaar0,65%- 0,15%0,50%
2 jaar0,75%- 0,15%0,60%
3 jaar0,85%- 0,10%0,75%
4 jaar0,95%- 0,10%0,85%
5 jaar1,05%- 0,10%0,95%

Aangezien de rentes voor 3 maanden vast en flexibel dan gelijk staan, zou het me ook niet verbazen als deze laatste binnenkort ook nog gaat dalen naar 0,15%...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:41
Niet alleen Leaseplan Bank die vandaag informeert over aangepaste rentes. Ook NIBC Direct heeft vandaag een mailing de deur uit gedaan met aangepaste rentes. Bij de spaarrekening en kwartaalspaarrekening daalt de (basis)rente met 0,05% (van 0,25% naar 0,20%, en bij kwartaalsparen blijft de bonus van 0,05% behouden). De depositos dalen allemaal eveneens met 0,05% (behalve 1 jaar die van 0,66% naar 0,60% gaat). De ingangsdatum van al deze wijzigingen is morgen, 25 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Word wel overschrijven van LeasePlan bank naar NIBC voor de jaar-deposito's voor mij. Scheelt 0,15%!

(moeten ze nog wel even 'loskomen' ;)

[ Voor 17% gewijzigd door NaN op 25-09-2019 18:40 ]

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:49
En ook MoneYou gaat omlaag:

Op 3 oktober 2019 verlagen we de rente voor de variabele spaarproducten:

Moneyou Sparen - Vrij opneembaar
0,10% variabele rente (dit was 0,15%)

Moneyou Sparen - Kwartaal Spaarrekening
0,10% variabele rente (dit was 0,15%)

Per 26 september 2019 verlagen we de rente op de nieuw te openen deposito spaarrekeningen voor 6 maanden Vast en 1 jaar Vast. Dit gaat er veranderen:

Moneyou Sparen - 6 maanden Vast
0,10% vaste rente (was 0,30%)

Moneyou Sparen - 1 jaar Vast
0,10% vaste rente (was 0,30%)

Moneyou Sparen - 2 jaar Vast
0,05% vaste rente (deze rente blijft gelijk)

Gaat goed Mario! ;(

[ Voor 40% gewijzigd door Cyclonist op 25-09-2019 20:29 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:57

Robtimus

me Robtimus no like you

Dat is wel een forse verlaging, van 0,30% naar 0,10%. Sowieso zou ik daar nooit mijn geld voor 2 jaar vastzetten tegen zo'n belachelijk lage rente. LPB zit straks voor 1 jaar 5x hoger en voor 2 jaar zelfs 12x hoger.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:57:
[...]

Ik zit ook bij Flatex en zo zijn er meer acties inderdaad, maar er komt nog wel een stukje risico bij kijken. Zo heb ik bij ABN iets meer dan 2100 euro staan momenteel in een fonds en ik krijg eind oktober (vlak voor de brexit) 100 euro uitgekeerd. Daar knijp ik hem wel een klein beetje voor want het is niet totaal irreel te verwachten dat je onder de streep neutraal of zelfs negatief uit komt. Heb in totaal 2075 ingelegd en sta nu op 2100 euro. Zeker nu Nout Wellink concreet heeft gesteld dat er binnen een jaar recessie is zou ik dit naderhand niet zomaar aanbevelen. Je bindt jezelf wel redelijk voor 3 maanden voor een aanzienlijk bedrag. Flatex is natuurlijk anders, dat is gewoon 100 euro gratis voor niets. De regeling was beleg nu 2000 euro en krijg na 3 maanden 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:37:
Daar knijp ik hem wel een klein beetje voor want het is niet totaal irreel te verwachten dat je onder de streep neutraal of zelfs negatief uit komt.
Bij beleggen komt vaak de term 'horizon' naar voren; de tijdsduur waarover je je geld niet nodig denkt te hebben. Het advies daarbij luidt dan ook; hoe langer de horizon, hoe meer risico je zou kunnen nemen.

Een beleggingshorizon van 3 maanden is erg kort, zeker als je risico's neemt die beter bij een veel langere horizon passen ;)

Voor dergelijke korte periodes is sparen of een deposito meestal wel de aangewezen methode. Maar je kan natuurlijk altijd wat (korter) beleggen in de hoop op snel rendement of zoals bij jou 100 euro bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:37:
[...]

Ik zit ook bij Flatex en zo zijn er meer acties inderdaad, maar er komt nog wel een stukje risico bij kijken. Zo heb ik bij ABN iets meer dan 2100 euro staan momenteel in een fonds en ik krijg eind oktober (vlak voor de brexit) 100 euro uitgekeerd. Daar knijp ik hem wel een klein beetje voor want het is niet totaal irreel te verwachten dat je onder de streep neutraal of zelfs negatief uit komt. Heb in totaal 2075 ingelegd en sta nu op 2100 euro. Zeker nu Nout Wellink concreet heeft gesteld dat er binnen een jaar recessie is zou ik dit naderhand niet zomaar aanbevelen. Je bindt jezelf wel redelijk voor 3 maanden voor een aanzienlijk bedrag. Flatex is natuurlijk anders, dat is gewoon 100 euro gratis voor niets. De regeling was beleg nu 2000 euro en krijg na 3 maanden 100 euro.
Het leest alsof je die 2000 in een aandelenfonds hebt gestopt. Je had bij ABN ook gewoon een fonds met minder risico (zoals een obligatiefonds) kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh zeker, en het was alles bij elkaar ook een gok hoor. Maar met de kennis van nu was ik inderdaad iets defensiever gegaan, maar dat blijf je altijd houden met beleggen. Punt was meer dat die welkomstbonussen onder de streep minder aantrekkelijk zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. Maar goed, nu gaan we wel een beetje richting de onderwerpen die expliciet in de topicwarning staan dus ik trek me terug uit de discussie over beleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

De rente bij LeasePlanBank gaat inderdaad omlaag naar 0.15% rente zie ik net.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
LPB van 0,20 naar 0,15 procent op de internetspaarrekening. Wordt steeds blijer met het deposito wat ik deze zomer afsloot. Of in ieder geval minder verdrietig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
Knab gaat ook omlaag:
Op dinsdag 1 oktober 2019 verlagen wij de rentetarieven. Hieronder vind je de nieuwe rentetarieven.

Betalen
Over je saldo tot € 250.000*: 0,02% (was 0,03%)

Flexibel Sparen
Over je saldo tot € 500.000*: 0,16% (was 0,22%)

Kwartaal Sparen
Basisrente over je saldo tot € 500.000*: 0,10% (ongewijzigd)
Bonusrente over je saldo tot € 500.000*: 0,09% (was 0,15%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

mark de man schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:50:
De rente bij LeasePlanBank gaat inderdaad omlaag naar 0.15% rente zie ik net.
Hop, doorschuiven naar NIBC... :) 0.20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sangroid schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:45:
[...]

Dat vind ik persoonlijk wel heel veel gedoe voor maar weinig rendement. Reken er maar op dat NIBC binnenkort ook wel zal dalen.
Mijn vrije tijd is me kostbaarder dan dat :)
Dus nee, niet de moeite in mijn ogen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 30-09-2019 15:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Gunner schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:53:
[...]

Dat vind ik persoonlijk wel heel veel gedoe voor maar weinig rendement. Reken er maar op dat NIBC binnenkort ook wel zal dalen.
Die zijn net gedaald, naar 0,20%. En och, gedoe... tis zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sangroid schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:54:
Die zijn net gedaald, naar 0,20%. En och, gedoe... tis zo gedaan.
LPB was vlak daarvoor ook 'net gedaald' van 0,25 naar 0,20...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 11:09
[...]

En open je een gratis kwartaalspaarrekening dan 0,25 % voor het geld wat er minstens een kwartaal op staat.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Bij LPB krijg je maand rente en bij NIBC jaar rente, met dit verschil in rente levert LPB uiteindelijk meer rente op 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

HereIsTom schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:17:
[...]

Bij LPB krijg je maand rente en bij NIBC jaar rente, met dit verschil in rente levert LPB uiteindelijk meer rente op 😉
-O-

Hop, weer terug boeken... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 30-09-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HereIsTom schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:17:
Dat maakt erg weinig uit. Het lijkt erop dat je bij LPB een miniscuul klein beetje meer krijgt, maar ik weet niet of dat aan mijn berekening ligt of echt klopt.
Bij € 10.000 en 1% rente op jaarbasis lijkt dat verschil volgens de berekening van LPB je na 12 maanden net geen 46 cent extra te geven (10k + 10%/12; en steeds elke maand verder optellen).

Met 0,20% daalt dat verschil naar net geen 2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Ga er maar vanuit dat de rente nog lager gaat worden.
Voor wie bereid is zijn geld wat langer opzij te zetten en wat risico te nemen kan nog kijken naar een USD Deposito zoals hier: https://www.garantibank.nl/sparen/usd-deposito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RenaldoN schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:44:
[...]

Yes dat klopt. Enige nadeel is dat die loten wel allemaal hetzelfde eindnummer hebben.
En nog iets gewonnen ?

Ik zelf €5,- met de 5 gratis loten van NN.
Minimaal natuurlijk, al met al met die paar euro extra is toch leuk meegenomen. Nu het geld weer terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:33
Viper® schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

En nog iets gewonnen ?

Ik zelf €5,- met de 5 gratis loten van NN.
Minimaal natuurlijk, al met al met die paar euro extra is toch leuk meegenomen. Nu het geld weer terugstorten.
Jazeker ik heb er €100 aan overgehouden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Spaarders bij ABN Amro krijgen nog maar 0,01 procent. Analisten zeggen dat het niet lang meer zal duren voordat consumenten rente moeten gaan betalen over hun spaargeld.

https://www.nrc.nl/nieuws...-bij-de-nulgrens-a3978028

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 07:06

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb geen rekening bij de ABN, maar wat kost het om die spaarrekening daar te mogen hebben? Met andere woorden, is dit niet stiekem al het geval?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

FunkyTrip

Funky vidi vici!

HereIsTom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:25:
Spaarders bij ABN Amro krijgen nog maar 0,01 procent. Analisten zeggen dat het niet lang meer zal duren voordat consumenten rente moeten gaan betalen over hun spaargeld.

Volgend jaar ga ik een nieuw huis kopen en reken maar dat ik 150.000 euro ofzo financieer uit mijn overwaarde en de 60.000 deposito waar ik nu amper een half procent rente op vang bij LPB. 25k spaargeld lijkt me meer dan genoeg om aan te houden.

Ook een huis ergens in het centrum van Delft ofzo, dat blijft ook enigszins waardevast bij een daling van de huizenmarkt.

[ Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 25-10-2019 11:36 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:34:
Ik heb geen rekening bij de ABN, maar wat kost het om die spaarrekening daar te mogen hebben? Met andere woorden, is dit niet stiekem al het geval?
Ik betaal bij de ING ook al meer voor het stallen van mijn geld dan wat ik er voor terug krijg.

Maarja, het is natuurlijk meer symbolisch een probleem dan praktisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb de kosten voor onze betaal/spaar/beleggingsrekeningen van de ING nog nooit bij elkaar opgeteld (dat voorkomt frustratie), maar feit is (zoals bij velen) dat ik de bank betaal om met mijn geld geld te verdienen (voor de bank dus).

Wat doe je eraan? In die ouwe sok onder bed proppen is ook niet handig.

Het is dat de beleggingen gelukkig nog een beetje renderen, maar qua spaargeld hou ik gewoon een x bedrag aan zodat we in geval van nood nog een klein jaar vooruit kunnen. De rest beleg ik of duw ik in de aflossing van de hypotheek.

Meer in beleggingen stoppen vind ik niet wenselijk, want stel dat ik mijn werk kwijt raak a.g.v. de crisis en dus moet interen op mijn vermogen dan zullen de beursen ook wel wat lager staan en mijn beleggingen dus minder waard zijn. Dan heb ik er dus dubbel last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
FunkyTrip schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Volgend jaar ga ik een nieuw huis kopen en reken maar dat ik 150.000 euro ofzo financieer uit mijn overwaarde en de 60.000 deposito waar ik nu amper een half procent rente op vang bij LPB. 25k spaargeld lijkt me meer dan genoeg om aan te houden.

Ook een huis ergens in het centrum van Delft ofzo, dat blijft ook enigszins waardevast bij een daling van de huizenmarkt.
Inderdaad, als je veel spaargeld hebt is extra aflossen of een lagere hypotheek nemen de beste oplossing, ook al is de hypotheekrente laag een aflossing geeft veel meer rendement dan het nu op een spaarrekening laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HereIsTom schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:25:

Dat denken analisten al wel heel lang, maar het gebeurd niet. Oké natuurlijk, totaal betaal je meer aan kosten dan het oplevert, maar dat is toch niet hetzelfde als negatieve rente. Als dat gebeurd is het heel simpel, de hele handel gaat naar een betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sissors schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:54:
[...]
Dat denken analisten al wel heel lang, maar het gebeurd niet. Oké natuurlijk, totaal betaal je meer aan kosten dan het oplevert, maar dat is toch niet hetzelfde als negatieve rente. Als dat gebeurd is het heel simpel, de hele handel gaat naar een betaalrekening.
Misschien toch maar eens kijken of er een betrouwbare partij is waar je spaargeld kan stallen en wél rente krijgt. Aan de andere kant, als dat betekend dat het in bommen en granaten word geïnvesteerd hoeft het van mij ook niet. Liever geen rente dan mijn geld gebruikt voor zaken waar ik totaal niet achter kan staan.

Het maakt het wel verleidelijk met een deel te gaan investeren in iets als groene energie of zinvolle humanitaire projecten waarbij het een win-win situatie is. Of desnoods gewoon uitlenen tegen 0% rente. 0% rente uitgeleend aan een goed doel (maar wel met de nodige garantstellingen en de mogelijkheid het op relatief korte termijn terug te krijgen) vind ik ook nog wel een overweging.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 11:34:
Inderdaad, iedereen in paniek omdat de ABN naar 0.01 gaat. Alsof dat nog maar iets uitmaakt tov. 0.02 of 0.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:48
Bij de SNS heb ik "nog" 0.17% op mijn spaarrekening.
Betaal wel 2.75 per maand voor mijn betaalrekening met spaarrekening.
Ook niet een vetpot maar wel beter dan die 0.01% van de ABN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 13:27
Hmm stel dat er negetieve rente is, wat gebeurd er dan met de ING rentepunten winkel? Moeten wij de ING dan rentepunten geven? :+ haha

Het loont al een tijd niet meer om te sparen... Al houden we uiteraard wel een goede buffer aan maar ik noem het al tijden geen sparen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Nou, ik heb nog wel wat ING rentepunten over. Dus de negatieve rente kan nog wel even aanhouden dan :P
Heb werkelijk nog nooit iets met die punten gedaan. Het gekke is dat ik wel regelmatig (naja, paar keer per jaar) kijk of er iets boeiends tussen zit, maar volgens mij zijn het nooit echt top deals.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

B-Real schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:45:
Nou, ik heb nog wel wat ING rentepunten over. Dus de negatieve rente kan nog wel even aanhouden dan :P
Heb werkelijk nog nooit iets met die punten gedaan. Het gekke is dat ik wel regelmatig (naja, paar keer per jaar) kijk of er iets boeiends tussen zit, maar volgens mij zijn het nooit echt top deals.
Misschien moeten we een "hoe haal ik de meeste euro's uit ING rentepunten"-topic maken. Dat vraag ik me oprecht af als ik door die shop heen ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Misschien moeten we een "hoe haal ik de meeste euro's uit ING rentepunten"-topic maken. Dat vraag ik me oprecht af als ik door die shop heen ga.
Zit zelf nog met 35k punten. Kan werkelijk niks vinden wat interessant is. Er komen er meer bij dan dat ik op kan maken in ieder geval. Had het er laatst nog over met m'n ouders. Blijken die op een oude rekening al ruim 1,3mln punten te hebben... 8)7 Dáár kun je al helemaal niets mee haha :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:29
Freakster86 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Zit zelf nog met 35k punten. Kan werkelijk niks vinden wat interessant is. Er komen er meer bij dan dat ik op kan maken in ieder geval. Had het er laatst nog over met m'n ouders. Blijken die op een oude rekening al ruim 1,3mln punten te hebben... 8)7 Dáár kun je al helemaal niets mee haha :X
Dat is waarschijnlijk ook het probleem. Er zijn waarschijnlijk zoveel rentepunten in omloop door historische rentestanden dat, of door inflatie de meeste deals niet meer bereikbaar zijn voor nieuwe klanten, of je slechte deals hebt. ING heeft dus voor het laaste gekozen, waardoor punten niet uitgegeven worden wat het effect versterkt. Hetzelfde zie je ook in zekere zin gebeuren met Douwe Egbert zegels.

Laatste keer dat ik wat kocht was rond 2000. De siemens C35, dat waren pas deals :*)

[ Voor 46% gewijzigd door Kelvern op 26-10-2019 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Laatst een LG OLED TV gekocht met rentepunten. Misschien niet de beste deal. Maar wel mooi wat rentepunten opgemaakt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

fsfikke schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Inderdaad, iedereen in paniek omdat de ABN naar 0.01 gaat. Alsof dat nog maar iets uitmaakt tov. 0.02 of 0.
Inderdaad. Laat ze lekker direct naar nul gaan want dit gaat natuurlijk al heel lang nergens meer over. Elke keer die paar dubbeltjes per kwartaal overmaken van het saldo dat ik nog bij grootbanken heb staan is ook altijd zo sneu. Al is een LPB ook niet veel beter meer.

* Gunner houdt van mooie ronde bedragen op spaarrekeningen en laat ook die paar cent dan nooit staan.
[...]

hier is het in ieder geval offtopic ja.

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 26-10-2019 09:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]

Toen ik laatst m’n ING rekeningen heb opgezegd (zit nu bij ASN O+ ) had ik ook nog veel punten. Het meeste is zooi/waardeloze aanbiedingen inderdaad. Ben denk ik wel twee uur bezig geweest om alles door te spitten. Dan denk je een goede deal te hebben gevonden, maar zitten er weer erg beperkende voorwaarden aan :/

De kortingsbonnen (Philips/JBL/HP) bleken nog wel oké, misschien komen die over een tijdje nog van pas. Oja en we hebben nog een sauna kortingsbon gekocht. En de pricewatch: Sony WH-1000XM3 (Zwart) was wel een goede deal, die had ik voor €259

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2019 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:28
E-mail met de volgende renteverlaging van Moneyou:
Op 31 oktober 2019 verlagen we de rente voor de variabele spaarproducten en de nieuw te openen deposito spaarrekeningen voor 6 maanden Vast en 1 jaar Vast.

Dit gaat er veranderen:
Moneyou Go 0,05%* variabele rente (dit was 0,10%)
Moneyou Sparen - Vrij opneembaar 0,05%* variabele rente (dit was 0,10%)
Moneyou Sparen - Kwartaal Spaarrekening 0,05%* variabele rente (dit was 0,10%)
Moneyou Sparen - 6 maanden Vast 0,05%** vaste rente (was 0,10%)
Moneyou Sparen - 1 jaar Vast 0,05%** vaste rente (was 0,10%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
Ik heb een deel van ons spaargeld bij LPB staan en een deel bij SNS. Bij SNS heb ik ook mijn bankrekening samen met mijn vrouw. 0,17% is niet slecht voor een grootbank.

Binnenkort ons eerste huis kopen dus ik ga even geen deposito o.i.d. aan.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
@LuPo Ik denk dat je je vergist, bij SNS bank zijn er geen rekeningen met 0,17% rente
http://www.spaarinformatie.nl/sparen/banken/info/21-SNS_Bank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien ze daar bij meerdere andere SNS rekeningen het hebben over 0.1% bonusrente bij het hebben van een betaalrekening, heb ik gewoon even op SNS eigen website gekeken: https://www.snsbank.nl/pa...te-van-andere-banken.html, iets naarbeneden scrollen. Dus 0.07% + 0.1% = 0.17% rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
LuPo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:40:
[...]
Binnenkort ons eerste huis kopen dus ik ga even geen deposito o.i.d. aan.
Bij sommige deposito's kan het kopen van een huis een geldige reden zijn om de deposito eerder te mogen openbreken. Weet zo niet meer welke dat waren, maar heb het eens voorbij zien komen in de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:18
Toevallig zat ik net te kijken bij NIBC Direct
Je mag een termijndeposito in principe niet vroegtijdig beëindigen. Dit is alleen mogelijk bij:
a. Overlijden.
b. Echtscheiding of ontbinden van een geregistreerd partnerschap.
c. Werkloosheid of arbeidsongeschiktheid: als je een uitkering krijgt in verband met
werkloosheid of arbeidsongeschiktheid dan moet je een kopie van je uitkeringsbeschikking
en een kopie van een rekeningafschrift meesturen waar de meest recente uitkering op staat.
d. Schuldsanering: als je gebruikmaakt van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
(WSNP), dan moet je een kopie van toelating tot de WSNP (vonnis) meesturen.
https://www.nibcdirect.nl...aren-nibc-direct-2019.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:28
ThinkPadd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:30:
[...]

Bij sommige deposito's kan het kopen van een huis een geldige reden zijn om de deposito eerder te mogen openbreken. Weet zo niet meer welke dat waren, maar heb het eens voorbij zien komen in de voorwaarden.
Hier een overzicht met banken die tussentijdse opname van depositos toestaan:
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
En dat wil niet zeggen dat het altijd kosteloos is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb even een shortlist gemaakt van banken met interessante deposito rentes & Nederlands DGS:
CreditEurope
Leaseplan
YapiKredi
NIBC Direct
DHB Bank
ATB bank

Zitten hier banken bij die ik beter kan vermijden? Of zijn er misschien partijen die met elkaar verbonden zijn waardoor het DGS niet van toepassing is op beide tegelijk voor het maximale bedrag van 100k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:57:
Ik heb even een shortlist gemaakt van banken met interessante deposito rentes & Nederlands DGS:
CreditEurope
Leaseplan
YapiKredi
NIBC Direct
DHB Bank
ATB bank

Zitten hier banken bij die ik beter kan vermijden? Of zijn er misschien partijen die met elkaar verbonden zijn waardoor het DGS niet van toepassing is op beide tegelijk voor het maximale bedrag van 100k?
Waarom die banken?
Op https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx staat een lijst met meer banken die een betere rente lijken te geven dan die je hebt benoemd.
Het DGS gaat per bankvergunning, welke bankvergunning elke bank hanteert kun je vinden in de algemene bankvoorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

JohanNL schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 01:37:
[...]

Waarom die banken?
Op https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx staat een lijst met meer banken die een betere rente lijken te geven dan die je hebt benoemd.
Blijkbaar heb je de eerste zin van het verhaal dat je quote niet goed gelezen? :P

Al die genen met hogere rente hebben geen "Nederlandse DGS", toch? En op Bigbank na gaan ze ook nog eens via een tussenpartij.
Dus dan moet je eerst nog vragen "Waarom per se Nederlandse DGS?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Freakster86 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:56:
[...]

Heb gisteren ook naar die rentepunten gekeken en had gehoopt dat ik ze kon doneren, maar zelfs daar moet je nog bij betalen... Jammer eigenlijk want had ze best aan een goed doel willen doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
ACM schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 07:32:
[...]

Blijkbaar heb je de eerste zin van het verhaal dat je quote niet goed gelezen? :P

Al die genen met hogere rente hebben geen "Nederlandse DGS", toch? En op Bigbank na gaan ze ook nog eens via een tussenpartij.
Dus dan moet je eerst nog vragen "Waarom per se Nederlandse DGS?"
Inderdaad, vergeten op in te gaan waarom een Nederlandse DGS van belang is @Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:39:
[...]
Inderdaad, vergeten op in te gaan waarom een Nederlandse DGS van belang is @Pistachenootje
Om 100k weg te zetten in Estland of Portugal... Ik heb er te weinig vertrouwen in. Dan maar een beetje minder rendement maar wel een bank die in NL onder toezicht staat van de AFM.

Hoe denk jij erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:10:
[...]

Om 100k weg te zetten in Estland of Portugal... Ik heb er te weinig vertrouwen in. Dan maar een beetje minder rendement maar wel een bank die in NL onder toezicht staat van de AFM.

Hoe denk jij erover?
Ik zou me er niet zo druk om maken in dat opzicht.
Wel zou ik kijken naar de bank specifiek, staat die er wel goed voor? zijn er geen problemen op dit moment? etc.
Je wilt namelijk niet je geld storten op een bank waarvan je al weet dat die er wellicht over een half jaar niet meer zal zijn.
En ja zelfs toen met Icesave hebben velen nog coulance gekregen vanuit de overheid, de kans is zo ontzettend klein dat er echt iets fout zou gaan, zelfs in de doom scenario's :P

Pagina: 1 ... 27 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling