Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:08:
Sparen loont niet meer zeggen ze, maarja zonder spaargeld kun je ook niets kopen is mij altijd geleerd..
Het lijkt erop dat we niets hebben geleerd van 10 jaar terug en de krediet crisis..
Overal duiken de reclames van lenen weer op en ook leasen is bijna gemeengoed geworden..
In mijn directe omgeving heb ik helaas enkelen keihard op hun bek zien gaat met diverse kredieten en/of lease contracten..
En nu door de lage spaarrente willen mensen niet eens meer sparen voor een doel..
Ik ben bang dat een eventuele volgende crisis keihard zal aankomen bij de midden/laag inkomens..
Aan de andere kant, is juist het spenderen van geld ook weer een positieve stimulans voor de economie. Uiteraard wil je zorgen voor een goede buffer. Maar puur sparen voor het sparen, nee, dit zou ik ook niet doen. Niet alleen vanwege het feit dat de rentes historisch laag zijn, maar ook omdat de inflatie van de economie niet stil staat. Met een gemiddelde inflatie van 1,91% per jaar en 0,02% rente, verliest dat geld op de spaarrekening dus grofweg 1,9% van zijn effectieve waarde per jaar. Ja, in absolute euro's blijft die 50k die je momenteel op je bankrekening hebt staan mogelijk wel hetzelfde, maar over 20 jaar heb je circa 73k nodig om het equivalent aan goederen te bekostigen.
Geld op een spaarrekening voor een wat langere termijn is dan ook ontzettend contraproductief geworden. Dit in tegenstelling tot een paar jaar geleden wanneer de spaarrente nog in een gunstig licht stond t.a.v. de inflatie.
Overigens, ook de Nederlander spaart nog wel degelijk. De Nederlanders gezamenlijk hebben een astronomisch hoog bedrag van bijna 370 miljard op de spaarrekening staan:
https://statistiek.dnb.nl/dashboards/spaargeld/index.aspx
En dat is dan alleen nog maar wat bij banken in Nederland gestald is. Gemiddeld genomen circa 21.6k per persoon in Nederland (uiteraard puur en alleen even rekenkundig gemiddeld, in de praktijk zal dit zo scheef zijn verdeeld als maar wezen kan).
Maar dit is uiteraard een hele bak met geld waarbij de economie niets gestimuleerd wordt. Bovendien is het een gigantische hoop geld waarbij indien je jaarlijks gaat kijken hoe dit zich afzet tegen de inflatie, er nog maar aanzienlijk weinig in bestedingsvermogen bij komt. En dit is als individu gezien natuurlijk dood en doodzonde. En iets waarbij je je dus inderdaad moet afvragen, waarom sparen?
Uiteraard zijn er meer opties in het leven dan je geld dan maar spenderen aan materiële zaken of zelfs de schulden inwerken.