Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.621 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:02
Hiro33 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Young Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden?
Lijkt me prima. Ik zou zelf overigens voor Klarna gaan i.p.v. CEB. Toch weer wat meer rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:02
Hiro33 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Young Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden? Ten tweede, is er een website die een overzicht biedt van alle Europese banken met hun beoordelingen? In plaats van elke bank afzonderlijk de beoordelingen op te zoeken.
Dit is per persoon verschillend, maar als jij er geen bezwaar tegen hebt om €25K te spreiden over meerdere banken, dan kun je dat gewoon doen.
Het geeft nét iets meer zekerheid, maar ook meer werk en zodoende haal je waarschijnlijk ook niet de hoogste rente mogelijk.
Tegelijkertijd is de kans ook weer groter dat je bij een bank zit die omvalt en het DGS moet aanspreken ( wat toch weer extra tijd en wellicht wat onzekerheid zal kosten )
Zou persoonlijk 25K bij één bank proberen te doen met de hoogste rente.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
Pistachenootje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Lijkt me prima. Ik zou zelf overigens voor Klarna gaan i.p.v. CEB. Toch weer wat meer rente.
Tsja, voor hoge rente kun je weer beter alles bij de bank zetten met de hoogste rente. Gevolg van diversificatie is uiteraard dat je gemiddeld een iets lager rendement zult hebben. En met Klarna + Nordax natuurlijk weer twee banken uit Zweden. Zou het doel van de diversificatie ook zijn geweest om het in meerdere landen te zetten (ik weet niet zeker of dat met het huidige lijstje het geval is) gaat dat al niet meer op. En met Zweedse banken is er natuurlijk altijd een risicotje naar de Zweedse kroon. Niet in valutarisico etc dan (zeer geringe kans in DGS uitkering verhaal, maar met maximaal 25k dus echt zeer gering). Maar als het in Zweden rammelt bij 1 bank of de Zweedse economie is de kans lijkt mij groter dat ook andere banken beginnen te rammelen. Puur omdat het omvallen van 1 Zweedse bank lijkt mij ook (tijdelijk?) effect heeft op de koers van de Zweedse Kroon en dat dus weer invloed zal hebben op de overige banken. Waar dat risico mij veel kleiner lijkt in de euro zone. Immers is de euro zone (en aantal banken daarin) vele malen groter dan Zweden / Zweedse Kroon.

Edit:
Voor de duidelijkheid. Ik zou zelf overigens geen problemen hebben om 25k bij 1 Zweedse bank te zetten. Maar als het doel zou zijn om te diversificeren zou ik sowieso niet 2 Zweedse banken nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 15-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Tsja, voor hoge rente kun je weer beter alles bij de bank zetten met de hoogste rente. Gevolg van diversificatie is uiteraard dat je gemiddeld een iets lager rendement zult hebben. En met Klarna + Nordax natuurlijk weer twee banken uit Zweden.
Verschil tussen Orange en Nordax is maar 0.08% (~5 euro op 1 jaar bij 6.250). Als hij liever diversificatie wil dan die 5 euro dan is dat prima. 2 banken uit Zweden is ook prima. Er zijn geen reële nadelen, omdat er geen kosten worden gerekend.

PS. spreiden binnen 1 land kan ook voordelen hebben. Als er problemen zijn bij de een kun je waarschijnlijk nog bij de ander.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 15-10-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:14:
[...]
Puur omdat het omvallen van 1 Zweedse bank lijkt mij ook (tijdelijk?) effect heeft op de koers van de Zweedse Kroon en dat dus weer invloed zal hebben op de overige banken.
Met ~6k euro per Zweedse bank hoeft hij zich geen zorgen te maken om de wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
helloitsme schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 05:57:
[...]

Er zal een verschil zijn tussen een wereld reis waarbij je officieel in NL blijft wonen en emigratie waarbij je officieel in een ander land gaat wonen.

Edit: ik weet niet of dit een theoretische vraag is of dat je concrete plannen hebt. Als dat laatste het geval is, dan is het wellicht handig te melden wat je van plan bent, dan kan er gericht geantwoord worden (wellicht dan ook een apart topic starten?)
Dank!

Ik dacht ook wel dat men het wellicht niet zo nauw zal nemen in het geval van een wereldreis van langere tijd, zolang je je inschrijfadres in NL maar behoud. Denk dat het dan ook lastig voor ze te controleren zal zijn.

Bij immigratie schrijf je jezelf letterlijk inderdaad. Weet niet of dat banken o.i.d. dan ingelicht worden. En al helemaal buitenlandse banken binnen de EU zullen vast moeilijker aan informatie komen vanwege de privacywetgeving. Al zullen ze vast en zeker stappen kunnen ondernemen wanneer blijkt dat je hun voorwaarden passeert.

En ik ben wel al in en verder stadium van oriëntatie om die stap daadwerkelijk te gaan maken inderdaad. Spanje is een optie, maar de voorkeur gaat uit naar Zuid-Amerika.
In beiden gevallen is het toch mooi meegenomen wanneer je je b.v. nog een maandelijkse uitkering aan rente ontvangt. Maar ook weet dat je geld "veilig" staat.

Een afzonderlijke topic, maar dan meer gericht op alle algemene zaken die er bij komen kijken is wellicht een goed idee inderdaad _/-\o_
Sissors schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 06:14:
[...]

Kan toch? Oké via iets als Wise doen wel zo handig, maar verder lijkt mij dat verre van onmogelijk.

[...]

Rekening wordt opgezegd, overgeboekt naar tegenrekening? Als je die niet meer hebt, dan heb je wel een ander probleem ;)

Maar uiteraard gaat een bank niet kijken hoeveel dagen per jaar je thuis bent. Zolang je in Nederland bent ingeschreven is er geen enkel probleem.
Heb inderdaad een aantal weken terug hiervoor al een account bij Wise aangemaakt. Het is dan ook niet zozeer het overschrijven zelf. Maar eerder de betrouwbaarheid.
Zuid-Amerika is b.v. best wel een beetje instabiel op wat vlakken. Zo kan de politieke en maatschappelijke richting al een behoorlijke impact hebben op de financiële sfeer in een land. Morgen kan b.v. een coup plaatsvinden of een regering worden af gezet. :P
Dat gebeurt hier wat minder snel. En hier weet je in ieder geval dat je geld enigszins nog gedekt staat b.v. een bank omvalt (afhankelijk van bank natuurlijk).

Dat van die tegenrekening is een goeie. Zal eens gaan nakijken of ik dat overal juist heb staan.
Pistachenootje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:33:
[...]

Ik weet dat je je betaalrekening bij de Rabobank mag aanhouden na emigratie (bron: website).

Raisin volgens mij niet. Wise en Revolut volgens mij wel. Die laatste kan handig zijn omdat je bij Revolut een NL IBAN kan krijgen.

Overigens bij Raisin zou je je ook kunnen afvragen wat er kan gebeuren als je niets zegt. Officieel mag dat waarschijnlijk niet maar zolang je je tegenrekening aanhoudt zie ik ze er niet zo gauw achterkomen. Of zie ik dat verkeerd?
Had dus ook ergens iets gelezen dat je sinds een aantal jaren nu een rekening kan aanhouden na emigratie. Dat is fijn! En kan dan mooi gebruikt worden als tegenrekening. Al is de Rabobank niet echt een bank met een interessante rente. Dus zal eens moeten gaan kijken of ik ook een andere rekening zou kunnen blijven aanhouden.

Openbank zou ik wel fijn vinden. Aangezien die op het moment nog een leuke maandelijkse rente geven en goedkoop zijn met het opnemen bij bankautomaten in o.a. Zuid-Amerika (geen transactiekosten).

Ik heb onlangs een Wise-rekening geopend. En een Revolut rekening had ik al een tijdje. Maar zie nu eigenlijk dat ik nog een Litouwse IBAN heb. Zal eens kijken of ik dat misschien kan omzetten.

En hoe dat met Raisin gaat weet ik dus ook niet. Volgens mij kan men sowieso al niet makkelijk aan informatie komen van andere instanties, en volgens mij al helemaal niet vanuit het buitenland (Raisin is Duits dacht ik?) vanwege de Europese Wet op de privacy. Al hebben banken misschien wel wat verdergaande mogelijkheden om Europese witwaspraktijken of andere criminaliteit tegen te gaan, zou ik mij zomaar kunnen voorstellen...

Maar lijkt me ook wel sterk dat ze er (snel) achter komen als je geen vreemde dingen met je vermogen doet en b.v. simpelweg rente overschrijft... En vraag me af of er überhaupt wel actief op gecontroleerd word. Wanneer je rekening en vermogen verdwijnt missen ze natuurlijk ook weer een klant en inkomsten.

Ben niet op de hoogte van de voorwaarden van Raisin overigens, maar wanneer er iets in zou staan wat er betrekking op heeft, dan overtreed je wel hun voorwaarden met de consequenties van dien.

Maar zoek liever niet het "grijze" gebied op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

In de Raisin voorwaarden van mijn deposito's staat dat je Nederlandse vestiging moet hebben en belastingplichtig moet zijn. Daarnaast is opgenomen dat je ze direct moet informeren als dit wijzigt.

You cannot have the cake and eat it.

Maar voer voor een ander eigen topic denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Barrycade schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:36:

Bedankt voor de terugkoppeling, helder d:)b

Voorwaarden zijn natuurlijk voorwaarden. En het is de bedoeling dat beide partijen zich daaraan conformeren.

Maar die cake zie ik niet zo snel :)

Het is geen vriendendienst om geld bij o.a. een Raisin te plaatsen toch? Jij of ik zetten er geld weg, wat hun weer gebruiken om inkomsten te generen en waarvoor jij of ik weer een vergoeding voor terug krijgt als compensatie.

Dus voor hun zal het volgens mij niet veel uitmaken of ik b.v. een ton op hun platform zet terwijl ik in NL woon of dat ik datzelfde ton bij hun heb staan wanneer ik in b.v. Colombia woon. Het is niet zo dat ze ineens minder rendement uit mijn vermogen halen omdat ik in een ander land woon.

Al begrijp ik dat hun zich wellicht ook aan regels moeten houden en dat die voorwaarden daar vast betrekking op hebben. En nogmaals, voorwaarden zijn voorwaarden. Dus probeer het zeker niet te verdedigen of recht te lullen :)
Je hebt dus zeer gelijk dat het gewoonweg niet is toegestaan wanneer in de voorwaarden zo gesteld.

Eigen topic is wellicht een goed idee. Het is dan wel "spaarrekening gericht", maar wel heel erg specifiek inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Rockel83 op 15-10-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Rockel83 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Dus voor hun zal het volgens mij niet veel uitmaken of ik b.v. een ton op hun platform zet terwijl ik in NL woon of dat ik datzelfde ton bij hun heb staan wanneer ik in b.v. Colombia woon. Het is niet zo dat ze ineens minder rendement uit mijn vermogen halen omdat ik in een ander land woon.
Ik denk dat het misschien wel degelijk verschil maakt in hun rendement. Er zijn best strenge witwas- en terrorismebestrijdingsregels in Nederland/Europa die op dit moment vaak nog best arbeidsintensief zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat een controle op "Hans uit Amsterdam in loondienst bij Shell met betaalrekening bij ING" een makkelijker en sneller proces is om te doorlopen dan een controle op "geëmigreerde Hans uit Bogota werkzaam bij een Colombiaans bedrijf met Zuid-Amerikaanse betaalrekening".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ligt er o.a. aan waar je je belasting gaat betalen. Als je je belasting in NL blijft betalen en je houdt je tegenrekening aan die aan Raisin gekoppeld is dan zal er volgens mij geen probleem zijn.

Maar als je echt volledig emigreert en geen belasting meer betaalt in NL dan krijgt de NL belastingdienst nog steeds gegevens van Raisin door alsof je nog wel in Nederland woont. Ik verwacht dat je dan problemen gaat krijgen, ofwel met de BD, Raisin of beide.

Ik vind het wel interessant dat je deze vragen stelt omdat ik op dit moment emigratie aan het overwegen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

[...]

Bedankt voor de terugkoppeling, helder d:)b

Voorwaarden zijn natuurlijk voorwaarden. En het is de bedoeling dat beide partijen zich daaraan conformeren.

Maar die cake zie ik niet zo snel :)

Het is geen vriendendienst om geld bij o.a. een Raisin te plaatsen toch? Jij of ik zetten er geld weg, wat hun weer gebruiken om inkomsten te generen en waarvoor jij of ik weer een vergoeding voor terug krijgt als compensatie.

Al begrijp ik dat hun zich wellicht ook aan regels moeten houden en dat die voorwaarden daar vast betrekking op hebben. En nogmaals, voorwaarden zijn voorwaarden. Dus probeer het zeker niet te verdedigen of recht te lullen :)
Je hebt dus zeer gelijk dat het gewoonweg niet is toegestaan wanneer in de voorwaarden zo gesteld.

Eigen topic is wellicht een goed idee. Het is dan wel "spaarrekening gericht", maar wel heel erg specifiek inderdaad.
De cake is:
Je wil wel lekker onder het zonnetje in een land zitten waar je zelf aangeeft dat de financiële zekerheden niet zo als in Europa zijn. Waarschijnlijk genietend door/ met lage cost of living en lage belastingdruk. Maar dan wel met de luxe van je geld stabiel en veilig in Nederland.

Dit klinkt voor jou aanlokkelijk, voor een bank is dat een minder lekker vooruitzicht.

Rockel heeft dikke bankrekeningen in Europa en maakt zijn rente over naar Colombia. Nou als dat geen vlaggetjes triggert bij de Witwasafdeling weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Uniciteit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Ik denk dat het misschien wel degelijk verschil maakt in hun rendement. Er zijn best strenge witwas- en terrorismebestrijdingsregels in Nederland/Europa die op dit moment vaak nog best arbeidsintensief zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat een controle op "Hans uit Amsterdam in loondienst bij Shell met betaalrekening bij ING" een makkelijker en sneller proces is om te doorlopen dan een controle op "geëmigreerde Hans uit Bogota werkzaam bij een Colombiaans bedrijf met Zuid-Amerikaanse betaalrekening".
Mja dat is inderdaad een prima argument. Eventuele extra kosten. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Al ben ik wel van plan om een Nederlandse rekening aan te houden. Volgens mij is dit nu sinds een aantal jaren Wettelijk mogelijk gemaakt.
Pistachenootje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Ligt er o.a. aan waar je je belasting gaat betalen. Als je je belasting in NL blijft betalen en je houdt je tegenrekening aan die aan Raisin gekoppeld is dan zal er volgens mij geen probleem zijn.

Maar als je echt volledig emigreert en geen belasting meer betaalt in NL dan krijgt de NL belastingdienst nog steeds gegevens van Raisin door alsof je nog wel in Nederland woont. Ik verwacht dat je dan problemen gaat krijgen, ofwel met de BD, Raisin of beide.

Ik vind het wel interessant dat je deze vragen stelt omdat ik op dit moment emigratie aan het overwegen ben.
Oh waar wil je eventueel naar toe?

Ik zit er wel aan te denken om een tegenrekening aan te blijven houden. Zoals hierboven ook al aangegeven is dit nu geloof ik sinds een aantal jaren Wettelijk mogelijk gemaakt om een Nederlandse (tegen)rekening aan te blijven houden voor mensen die naar buiten de EU emigreren. Maar dit is dan wel beperkt. Je kunt dan geen diensten meer wijzigen of aanvullen.

Om vermogen op een spaarrekening te plaatsen buiten de EU vind ik een beetje tricky. Zeker als je b.v. aan Zuid-Amerika denkt. Volgens mij kun je dan gewoon naar je geld fluiten wanneer die omvalt. Dus wat dat betreft zou het wel fijn zijn als je op z'n minst ook hier een spaarrekening kunt aanhouden. Al is het maar als tijdelijke buffer. Eventuele rente is dan natuurlijk mooi meegenomen.

Al hebben veel Zuid-Amerikaanse banken een Spaanse achtergrond. Zo heb ik op het moment b.v. ook een bankrekening bij de Colombiaanse tak van het Spaanse BBVA.

Een andere optie is om eventueel hier mijn huis aan te houden voor onderhuur. In dat geval is het natuurlijk al helemaal handig om een Nederlanse rekening aan te kunnen blijven houden, maar blijf je ook van doen hebben met de belastingdienst.

Is het sowieso eigenlijk niet zo dat je met de BD van doen blijft houden zolang je hier een (spaar)rekening hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rockel83 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:54:
[...]
Oh waar wil je eventueel naar toe?
offtopic:
Thailand
Is het sowieso eigenlijk niet zo dat je met de BD van doen blijft houden zolang je hier een (spaar)rekening hebt?
Volgens mij niet als er tenminste geen inkomen op binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Barrycade schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

De cake is:
Je wil wel lekker onder het zonnetje in een land zitten waar je zelf aangeeft dat de financiële zekerheden niet zo als in Europa zijn. Waarschijnlijk genietend door/ met lage cost of living en lage belastingdruk. Maar dan wel met de luxe van je geld stabiel en veilig in Nederland.

Dit klinkt voor jou aanlokkelijk, voor een bank is dat een minder lekker vooruitzicht.

Rockel heeft dikke bankrekeningen in Europa en maakt zijn rente over naar Colombia. Nou als dat geen vlaggetjes triggert bij de Witwasafdeling weet ik het ook niet meer.
Bedankt voor het toelichten van de cake :)

Maar wat is het verschil met b.v. een gepensioneerde die hier b.v. een leuke spaarrekening heeft opgespaard en lekker gaat rentenieren in Portugal of Griekenland, om maar even wat relatieve "low cost living" landen op te noemen?

Het blijft dan weliswaar EU ja. Maar sommige banken/spaarrekeningen stellen ook duidelijk dat je in NL woonzaam moet zijn.
En volgens een Wettelijke aanpassing mag je kennelijk zelfs een (spaar)rekening in NL aanhouden wanneer je naar buiten de EU emigreert.
https://www.rabobank.nl/p...vice/verhuizen/buitenland

Wanneer ik al mijn geld in overschrijf naar een bankrekening in Colombia, dan heb ik een geen dikke bankrekening meer in Europa, maar een dikke bankrekening in Colombia. Misschien triggert dat zelfs nog wel meer vlaggetjes kan ik me zomaar indenken.
Daarnaast zie ik eigenlijk niet zo goed waarom het vlaggetjes zou triggeren bij de witwasafdeling wanneer je geen gekke bedragen heen en weer blijft storten.
Stel je ontvangt maandelijks €100 aan rente, en je maakt €100 per maand over naar een tegenrekening. Volgens mij hebben ze dan snel in de gaten dat het om rente gaat. Volgens mij wordt het een ander verhaal als er wekelijks 20K heen en weer gaat.

Het is overigens geen aanval. En misschien zie ik sommige dingen zelf wel te luchtig.
En nogmaals, je hebt gewoon gelijk wat die voorwaarden betreft. Wanneer iets niet mag, dan zijn er geen uitzonderingen of "maar-en" d:)b
Pistachenootje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

offtopic:
Thailand

[...]

Volgens mij niet als er tenminste geen inkomen op binnenkomt.
Thailand, nog nooit geweest maar ook gaaf lijkt me :)

Ah thanks, dat moet ik ook maar eens even gaan nakijken/navragen.

Al veranderd het natuurlijk wanneer je b.v. je huis gaat onderverhuren kan ik mij zomaar voorstellen. Dan haal je daar weer inkomsten uit.

Ben niet zo thuis op belastingtechnisch vlak. Maar daar gaat dit topic dan ook niet over :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rockel83 op 15-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Rockel83 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Het is overigens geen aanval. En misschien zie ik sommige dingen zelf wel te luchtig.
En nogmaals, je hebt gewoon gelijk wat die voorwaarden betreft. Wanneer iets niet mag, dan zijn er geen uitzonderingen of "maar-en" d:)b

Stel je ontvangt maandelijks €100 aan rente, en je maakt €100 per maand over naar een tegenrekening. Volgens mij hebben ze dan snel in de gaten dat het om rente gaat.
Je denkt er inderdaad wat te luchtig over. De regels zijn alleen al binnen Nederland écht streng. Ik kan me dan goed voorstellen dat een Nederlandse bank of platform weinig zin heeft om betalingen richting Colombia te controleren. Een bank zal echt wel het een-tweetje maken van "bedrag €X aan rente ontvangen" en vervolgens "identiek bedrag €X overgemaakt". Het probleem is dat de bank óók adequaat onderzoek moet doen naar wat er met dat geld gebeurt.

Het eerste waar ik dan aan denk is de drugsproductie in Colombia en de problematiek en criminaliteit rondom de Rotterdamse haven. Alleen vanuit dat oogpunt kan ik me al inbeelden dat een Nederlandse instelling zich niet wilt branden aan het uitvoeren van diepgaande controles.

Sterker nog, een paar jaar geleden heeft ING geschikt voor €775 miljoen... waarbij één van de zaken die het Openbaar Ministerie aanhaalde was dat ING een klantrelatie had in Zuid-Amerika waarbij mogelijk sprake was van witwassen. De klantrelatie werd door ING al na 8 maanden beëindigd, maar het was volgens het OM nog steeds too little, too late.

Een Nederlandse bank heeft gewoon echt geen zin in klanten buiten de EU. Voor iedere enigszins verdachte transactie moet personeel nagaan hoe/wat/waarom/wanneer/hoe/waar/wie. Een klant uit Colombia - of ieder ander Zuid-Amerikaans land - gaat wat dat betreft altijd meer geld kosten dan het oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 15-10-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
Uniciteit schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Je denkt er inderdaad wat te luchtig over. De regels zijn alleen al binnen Nederland écht streng. Ik kan me dan goed voorstellen dat een Nederlandse bank of platform weinig zin heeft om betalingen richting Colombia te controleren. Een bank zal echt wel het een-tweetje maken van "bedrag €X aan rente ontvangen" en vervolgens "identiek bedrag €X overgemaakt". Het probleem is dat de bank óók adequaat onderzoek moet doen naar wat er met dat geld gebeurt.

Het eerste waar ik dan aan denk is de drugsproductie in Colombia en de problematiek en criminaliteit rondom de Rotterdamse haven. Alleen vanuit dat oogpunt kan ik me al inbeelden dat een Nederlandse instelling zich niet wilt branden aan het uitvoeren van diepgaande controles.

Sterker nog, een paar jaar geleden heeft ING geschikt voor €775 miljoen... waarbij één van de zaken die het Openbaar Ministerie aanhaalde was dat ING een klantrelatie had in Zuid-Amerika waarbij mogelijk sprake was van witwassen. De klantrelatie werd door ING al na 8 maanden beëindigd, maar het was volgens het OM nog steeds too little, too late.

Een Nederlandse bank heeft gewoon echt geen zin in klanten buiten de EU. Voor iedere enigszins verdachte transactie moet personeel nagaan hoe/wat/waarom/wanneer/hoe/waar/wie. Een klant uit Colombia - of ieder ander Zuid-Amerikaans land - gaat wat dat betreft altijd meer geld kosten dan het oplevert.
o.a. De Rabobank doet er niet zo moeilijk over volgens mij:

Verhuizing buiten Europa
Verhuis je naar een land buiten de EER? Dan kijken we naar naar de producten en diensten die je bij ons afneemt, en of je tijdelijk of permanent naar het buitenland verhuist.

Permanente verhuizing
Je mag een betaalrekening, spaarrekening, pensioenproduct en een hypotheek op een in Nederland gevestigd onderpand behouden. Je kunt deze producten alleen niet uitbreiden en je mag ook geen nieuwe producten of diensten aanvragen.

Volgens mij de ING ook niet, je betaald alleen wat extra:

Verhuizen naar het buitenland
Ook in het buitenland kun je je bankzaken snel en simpel bij ING doen.

Kosten
Er wordt maandelijks een Buitenlandtoeslag in rekening gebracht indien (ten minste één van) de rekeninghouder(s) buiten Nederland woonachtig is. Voor deze klanten zijn de kosten die wij maken gemiddeld hoger. Dit omdat de controles voor klantmonitoring complexer zijn. Ook zijn de kosten voor ondersteuning van je bankzaken en gebruik van je Betaalrekening hoger.

Betaalpas
Je ING Betaalpas staat standaard ingesteld op gebruik in Europa. Ga je buiten Europa wonen? Zet je pas dan op ‘Wereld’ in Mijn ING of in de app.Check ook de vervaldatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb op 1 oktober 50k op mijn Trade Republic rekening gezet maar ik krijg slechts 2 procent en geen 4 procent. Weet iemand hoe dit zit?

En ik lees nu pas eea over het feit dat je spaargeld op TR als beleggingsgeld aangemerkt wordt. Is dat inderdaad zo als ik 50k bij TR onder breng maar daarnaast ook 76k op verschillende deposito's heb via Raisin?

[ Voor 50% gewijzigd door Jack1 op 16-10-2023 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafikii
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:57

Rafikii

“Asante sana squash banana!”

Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:11:
Ik heb op 1 oktober 50k op mijn Trade Republic rekening gezet maar ik krijg slechts 2 procent en geen 4 procent. Weet iemand hoe dit zit?
Als je een oud account hebt dan moet je volgens mij de 4% zelf aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
OK dank

En ik lees nu pas eea over het feit dat je spaargeld op TR als beleggingsgeld aangemerkt wordt. Is dat inderdaad zo als ik 50k bij TR onder breng maar daarnaast ook 76k op verschillende deposito's heb via Raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Rafikii schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Als je een oud account hebt dan moet je volgens mij de 4% zelf aanzetten
gekeken in de app maar nergens mogelijkheid hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:23
Zijn er meerdere mensen waarbij het overboeken van een groot bedrag naar TR heel lang duurt? Mijn vriendin heeft op 3 oktober 25k gestort en het is nog steeds niet aangekomen. Ze heeft contact met TR en die gaan er nu naar kijken, contact verloopt ook niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:38:
Zijn er meerdere mensen waarbij het overboeken van een groot bedrag naar TR heel lang duurt? Mijn vriendin heeft op 3 oktober 25k gestort en het is nog steeds niet aangekomen. Ze heeft contact met TR en die gaan er nu naar kijken, contact verloopt ook niet snel.
Nee, wel een keer 5 dagen. Maar dit is wel extreem.

Weer een argument om daar niets te stallen. Moet je nagaan hoeveel rentedagen je dit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De rekening bij TR voldoet niet aan de definitie van spaargeld die de Belastingdienst hanteert. Je hoort het saldo daarom als 'overige bezittingen' op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Uiteraard. Anders zou iedereen wel klant worden van meerdere banken en bij elke bank een bedrag dat lager dan het heffingsvrije vermogen aanhouden bij elke bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Nederland vs. Italië? Dat lijkt me wel terecht ja. Daar kun je met allerlei objectieve maatstaven naar kijken.
ja italie heeft inmiddels dacht ik meer dan 1000 miljard schuld... lekker stabiel zuid europees land dan.
en ja america heeft meer maar we hebben het even over europe en dat wij als noorderlingen daar mede verantwoordlijk voor zijn binnen europa
de kans dat het daar mis gaat is groter dan hier dus dat garantie stelsel va italie vind ik idd minder dan die van hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:38:
Ik stort altijd vanaf de website van de tegenrekening, niet via de website van TR. Dat is eigenlijk altijd de volgende dag op de rekening binnen. Let er op dat je wel stort naar de juiste rekening. Dus NIET naar de rekening waar de opnames vandaan komen. Is het misschien daar fout gegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
uh :? 8)7

ow :F

kan toch zweren dat ik reageerde op iemand die aangaf dat het off topic was of ben ik verplaats naar een andere topic zonder dat dit is gemeld?

[ Voor 28% gewijzigd door Maxwp op 16-10-2023 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:21:
OK dank

Ik zie geen relatie tussen "het feit dat je spaargeld op TR als beleggingsgeld aangemerkt wordt" & "maar daarnaast ook 76k op verschillende deposito's heb via Raisin". En volgens mij is die er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
Ik stort altijd vanaf de website van de tegenrekening, niet via de website van TR. Dat is eigenlijk altijd de volgende dag op de rekening binnen. Let er op dat je wel stort naar de juiste rekening. Dus NIET naar de rekening waar de opnames vandaan komen. Is het misschien daar fout gegaan ?
Nee, juiste IBAN is gebruikt en die is juist ingevuld. We wachten maar geduldig af op reactie van TR. Officieel kan een overboeking 10 werkdagen duren dacht ik? Die hebben we nog niet bereikt, maar zo lang heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Nee, juiste IBAN is gebruikt en die is juist ingevuld. We wachten maar geduldig af op reactie van TR. Officieel kan een overboeking 10 werkdagen duren dacht ik? Die hebben we nog niet bereikt, maar zo lang heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.
Ook vanaf de juiste tegenrekening? (Die gekoppeld is aan de TR rekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Staat het misschien weer of nog steeds op de tegenrekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:05:
[...]
Ik zie geen relatie tussen "het feit dat je spaargeld op TR als beleggingsgeld aangemerkt wordt" & "maar daarnaast ook 76k op verschillende deposito's heb via Raisin". En volgens mij is die er ook niet.
dank voor je reactie. Dus wat is dan exact het probleem waar in dit topic over wordt gesproken dat er zou zijn bij TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:51
Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
gekeken in de app maar nergens mogelijkheid hiervoor
Swipe naar Saldo
Scroll naar beneden naar Voordelen
Open daar Rente
Daar stond bij mij een mogelijkheid tot activatie (na aanvaarding voorwaarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

dank voor je reactie. Dus wat is dan exact het probleem waar in dit topic over wordt gesproken dat er zou zijn bij TR?
Staat hier besproken rondom deze post:
LuckyStriker in "Het spaartopic - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2023 10:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Ik zie het als volgt:

omdat er verschillende meningen binnen dit topic bestaan over 2 facetten van de rekening bij TR is er hier nog geen duidelijkheid:

1: niet iedereen is het eens of het saldo bij TR gedekt is tot de 100k van het DGS
2: niet iedereen is het eens of het niet belegde saldo door de belastingdienst wordt gezien als spaargeld of niet

van punt 2 heb je geen last als je totale spaargeld en overige... minder is dan 57k

voor beide punten ben ik nog een "zwevende kiezer"

deze discussie wordt inmiddels zoveel mogelijk gevoerd in andere topics.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195294
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1943906

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 16-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Vandaar dat ik aa heb gegeven in mijn eerdere topic dat ik naast de 50k van TR ook nog 75k bij Raisin deposito's heb staan.

Ik kies eieren voor mijn geld en haal mijn spaargeld weg bij TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:46:
Vandaar dat ik aa heb gegeven in mijn eerdere topic dat ik naast de 50k van TR ook nog 75k bij Raisin deposito's heb staan.

Ik kies eieren voor mijn geld en haal mijn spaargeld weg bij TR.
Spreiden is inderdaad verstandig, maar ik laat tot eind van dit jaar waarschijnlijk wel mijn saldo bij TR staan. Of korter wanneer ze ingehaald worden door banken waar ik al zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:00
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Ik zie het als volgt:

omdat er verschillende meningen binnen dit topic bestaan over 2 facetten van de rekening bij TR is er hier nog geen duidelijkheid:

1: niet iedereen is het eens of het saldo bij TR gedekt is tot de 100k van het DGS
2: niet iedereen is het eens of het niet belegde saldo door de belastingdienst wordt gezien als spaargeld of niet

van punt 2 heb je geen last als je totale spaargeld en overige... minder is dan 57k

voor beide punten ben ik nog een "zwevende kiezer"

deze discussie wordt inmiddels zoveel mogelijk gevoerd in andere topics.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195294
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1943906
In de IEX podcast van afgelopen week zat Erik Mauritz, Senior Advisor van Trade Republic, die aangaf dat dat het saldo onder het DGS valt. Hij is ook te vinden op Linkedin/X, misschien leuk om daar de vraag neer te leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Carfanatic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

In de IEX podcast van afgelopen week zat Erik Mauritz, Senior Advisor van Trade Republic, die aangaf dat dat het saldo onder het DGS valt. Hij is ook te vinden op Linkedin/X, misschien leuk om daar de vraag neer te leggen?
Welk spaargeld? Zal vast dat het geld dat TR bij Citi zet onder het DGS valt. Maar als ze 1 derdegeldenrekening gebruiken waar van honderden / duizenden klanten het saldo op staat dan doet die dekking tot 100k voor TR niet veel. Dan krijgt elke klant 1 euro terug, dat idee.

Edit:
Dat valt in dezelfde lijn van mooie praatjes als Raisins "je betaalt bij ons geen erfbelasting" / "wij houden geen erfbelasting is". Ja, dat doen zij inderdaad niet. Maar je zult het toch echt moeten betalen? Of heeft Raisin ineens allemaal exclusieve belastingverdragen? Van bv OpenBank (Spanje) zijn er genoeg horror verhalen te vinden over hoe lastig het is geld "terug" te krijgen als erfgenaam (eerst in Spanje, in het Spaans, de belastingaangifte doen, en dus betalen, en daarna het bewijs overhandigen aan OB zodat zij het geld vrijgeven / uitkeren). Maar bij Raisin zou dit met Spaanse banken ineens allemaal geen issue zijn? Ik geloof er niks van.

[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 16-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Tja mensen kunnen het er 'niet mee eens' zijn maar de Belastingdienst stelt zelf zwart op wit dat een derdengeldenrekening niet als spaargeld wordt gezien. Als je het daar niet mee eens bent zul je naar de rechter moeten. Ik sluit overigens niet uit dat de rechter het met je eens zou kunnen zijn.

PS. zelfde geldt voor die Erik Mauritz. Laat hem maar eens uitleggen waarom dat artikel van de BD niet van toepassing zou zijn. Ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Edit:
Dat valt in dezelfde lijn van mooie praatjes als Raisins "je betaalt bij ons geen erfbelasting" / "wij houden geen erfbelasting is".
Inderdaad ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Carfanatic schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Ik vind dit een goed plan. Wie gaat het doen? Heb zelf geen LinkedIn waarmee ik berichten kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Ik vind dit een goed plan. Wie gaat het doen? Heb zelf geen LinkedIn waarmee ik berichten kan sturen.
Als dat leidt tot een eenduidige niet mis te verstane verklaring op de website van Trade Republic dan heeft het wellicht waarde.
iets als:
in overleg met de belastingdienst verklaren wij dat het niet belegde saldo van elke gebruiker bij TR wordt gezien als spaargeld en niet als overige bezittingen
(of de ontkenning daarvan)

en iets vergelijkbaars over of het niet belegde saldo van elke gebruiker bij TR gedekt is tot 100k in welk DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is er ergens een overzicht in welke welke landen je erfbelasting dient af te dragen in geval van overlijden? Bij Spanje weten we het uit de verhalen die hier reeds zijn aangedragen. Geldt dit ook voor bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk of Estland? De meest interessante banken bij Raisin zijn immers in deze landen gevestigd.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:50:
[...]
Als dat leidt tot een eenduidige niet mis te verstane verklaring op de website van Trade Republic dan heeft het wellicht waarde.
Nou ja misschien heeft hij een sterk argument waarom het BD artikel niet van toepassing is?

Maar wat ik waarschijnlijker acht: hij is niet op de hoogte van dit recente artikel van de BD. En/of hij roept maar wat omdat hij salaris krijgt van TR.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
wcduck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:56:
Is er ergens een overzicht in welke welke landen je erfbelasting dient af te dragen in geval van overlijden? Bij Spanje weten we het uit de verhalen die hier reeds zijn aangedragen. Geldt dit ook voor bijvoorbeeld Zweden, Frankrijk of Estland? De meest interessante banken bij Raisin zijn immers in deze landen gevestigd.
Iemand hier heeft daar een overzichtje van gemaakt meen ik, met de percentages. Maar... het is sowieso complexe materie. In een huwelijk zul je normaliter geen erfbelasting afdragen(? lijkt mij zo). Maar zaken als geregistreerd partnerschap is absoluut niet eenduidig en van bekend dat hier verschillen per land in zitten (IIRC bv Duitsland betaalt de partner in een huwelijk geen erfbelasting, maar bij geregistreerd partnerschap dus wel). En bij kinderen etc kan ik me ook indenken dat daar zaken spelen (stiefkinderen etc).

En daarnaast is het niet eens perse per land. Bij Spanje zijn deze regels per regio (waarin de bank gevestigd is).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:54
Net een mail van Raisin binnen:
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,80% p.j. naar 3,05% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 17 oktober om 12 uur 's middags.

[ Voor 8% gewijzigd door Roadster112 op 16-10-2023 12:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Het lijkt erop dat Banca Progetto binnenkort met mogelijk interessante kort lopende deposito's komt:
https://www.vanspaarbankv...ijzigingen-depositorente/
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Ik zie ze alleen nog niet in het overzicht van Raisin zelf. Is vanspaarbankveranderen.nl eerder op de hoogte dan Raisin zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
wcduck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:28:
Ik zie ze alleen nog niet in het overzicht van Raisin zelf. Is vanspaarbankveranderen.nl eerder op de hoogte dan Raisin zelf?
Het overzicht bij Raisin is met de actuele rentes. Soms staat er onder Details wel een aankomende wijziging vermeld.

Zo ook de verhoging van CVK van morgen; die zie je daar ook pas morgen om 12u terug. Net als dat klanten die emailover veranderingen krijgen zullen vergelijkingssites die ook ontvangen.

Waarschijnlijk wordt de actie van CVK binnen 24 uur gevolgd door Nordax naar 3,06% 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 16-10-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Het lijkt erop dat Banca Progetto binnenkort met mogelijk interessante kort lopende deposito's komt:
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Als dat zo is mogen ze de rente op de spaarrekening onder voorwaarden ook flink verhogen. Die is nu "maar" 3,25%. En in ieder geval heb ik daar geld op staan dat ik in principe voor onbekende tijd, maar langer dan 3 maanden, niet nodig heb.

En ook met de verhoginen van Nordax en nu CKV dan dat het verschil wel minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:41
Roadster112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:18:
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,80% p.j. naar 3,05% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 17 oktober om 12 uur 's middags.
Bij ckv betaal je toch bronbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk:

Ik heb 50k op TR staan. Daarnaast heb ik 50k op Advanzia en 25k via verschillende deposito's op Raisin.

Hoe zit het nu precies met de belasting die ik betaal bij TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
En nog een andere vraag:
Ik heb een Advianzia Account. Ik kan nergens terug vinden op de website wat mijn huidige rentepercentage is. Iemand een idee waar dit staat bij de instellingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadster112
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:54
Kal-Ell schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Klopt, maar als Nederlander kun je dat naar 0% terugbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:17:
Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk:

Ik heb 50k op TR staan. Daarnaast heb ik 50k op Advanzia en 25k via verschillende deposito's op Raisin.

Hoe zit het nu precies met de belasting die ik betaal bij TR?
Zie hier de uitleg van de belastingdienst: https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023 Spaargeld zoals Advanzia en Raisin is voor de Belastingdienst 'spaargeld'. Geld bij TR is 'Beleggingen/andere bezittingen'.

Als je slim bent maak je die 50k van TR op een gegeven moment over naar Advanzia, in ieder geval voor de peildatum. En dan moet je het voor tenminste 3 maanden als spaargeld aanhouden.

Vervolgvragen kun je beter stellen in VRH topic. Zie de topic waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:25

sanook

_/-\o_

Jack1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:23:
En nog een andere vraag:
Ik heb een Advianzia Account. Ik kan nergens terug vinden op de website wat mijn huidige rentepercentage is. Iemand een idee waar dit staat bij de instellingen?
Dat staat in je 'Meine Kontoauszüge' wat je 1 keer per maand krijgt/in je online account staat.
Als je je account deze maand geopend hebt zie je het pas begin volgende maand (of je stuurt een mail naar klantenservice). Rente(percentage) gaat pas in op het moment dat je 5k op je rekening hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 16-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31
ikswarom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:06:
Ah ok. Goed om te weten dat het niet aan mijn telefoon ligt.
Ze hebben bij Raisin nu toch tijd gehad om het te fixen zou je denken. Kun jij je al identificeren? Hier nog steeds niet, dezelfde problemen als afgelopen vrijdag. Android One v13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Laatst online: 12:20
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Deze staan bij mij wel in de lijst.
Heb je wel gefilterd op "Korter dan 1 jaar"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
buiter schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Mooi, mijn 6 maanden depo die volgende week afloopt maar meteen verlengd voor 3 maanden. Rente is dan ook nog eens hoger dan mijn LHV depo van 6 maanden dat pas 1 á 2 maanden loopt :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij ING staat je geld wel veilig... zou je denken.
Systeemfout zette deur naar bankrekening ING op smartphone wagenwijd open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:41
Roadster112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Klopt, maar als Nederlander kun je dat naar 0% terugbrengen.
Ok bedankt, in dat geval toch maar eens kijken naar Belgische banken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Kal-Ell schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Ok bedankt, in dat geval toch maar eens kijken naar Belgische banken
Dat geldt overigens voor meer landen. Spanje is een zelfverklaring voldoende. Bij OpenBank teken je die zelfverklaring met dezelfde handtekening (digitaal) als het contract. Bij de Raisin banken (in/via Spanje) wordt het document automatisch gegenereerd maar moet je het nog uitprinten, tekenen, en scannen / foto maken en uploaden (digitaal tekenen werkt soms wel soms niet?).

En bij andere landen kan het ook weer voorkomen dat je de bronbelasting kunt verlagen. En in alle gevallen geldt dat je maximaal 10% meen ik kunt verrekenen met de Nederlandse box 3 belasting, als je die moet betalen. En anders kun je het nog X jaar later opgeven, als je het niet (volledig) kunt verrekenen.
Redelijk "complex" dus, als je echt alle banken open wilt houden. Zelf ben ik tot nu toe nog alleen gegaan voor "geen bronbelasting".

Edit:
Thanks @Exar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Spanje is een zaligverklaring voldoende.
:D _/-\o_ :9~ O+
Zijn ook wel echt katholieken in Spanje. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Exar op 16-10-2023 14:44 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
buiter schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Uiteraard. Ik zie dat de website van Raisin nu geupdate is. Nu staat het er inderdaad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-06 23:21
3 maanden 3,75%
9 maanden 4,10%
Hij is bijgewerkt, maar meteen een stukje van Renault voor 3 maanden naar BP doorgezet. Zal wel weer een weekje kosten maar 1% extra is toch mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Hij is bijgewerkt, maar meteen een stukje van Renault voor 3 maanden naar BP doorgezet. Zal wel weer een weekje kosten maar 1% extra is toch mooi meegenomen.
Ik zou uit gaan van minder dan 1%. Nu ook CKV verhoogd kan Renault bijna niet anders dan ook verhogen. Ik vond een reactie op ... & Nordax al lang duren. Maar als ze nu niet reageren op CKV denk ik dat ik vrij opneembaar naar Nordax ga verplaatsen. Omdat die in ieder geval nu altijd bovenaan het lijstje willen staan. Als Renault er achteraan hobbelt is het mij de moeite niet waard, maar ze moeten ook niet te lang achter gaan lopen of "te laag" blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Ik zou uit gaan van minder dan 1%. Nu ook CKV verhoogd kan Renault bijna niet anders dan ook verhogen. Ik vond een reactie op ... & Nordax al lang duren. Maar als ze nu niet reageren op CKV denk ik dat ik vrij opneembaar naar Nordax ga verplaatsen. Omdat die in ieder geval nu altijd bovenaan het lijstje willen staan. Als Renault er achteraan hobbelt is het mij de moeite niet waard, maar ze moeten ook niet te lang achter gaan lopen of "te laag" blijven.
Renault staat al 1/4% onder de hoogste bij spaarrekenign, misschien hebben ze al voldoende kapitaal om auto's te financieren? Ze moeten t geld natuurlijk wel kunnen gebruiken..... Enneh, alles > 0% is extra meegenomen ;-) Over 3 maanden zien we wel weer. Voorlopig voldoende op deposito,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
Kal-Ell schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

"België heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 30%. Als belastingplichtige in Nederland kun je vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe voltooi/accepteer je tijdens je online spaarrekening- of termijndeposito-aanvraag het digitale Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners (ter vrijstelling van Belgische bronbelasting op spaarrente). Lees meer in het Productinformatieblad."

Bron: https://www.raisin.nl/ban...9UMgqiN6oSORoCYfcQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:12:
... Enneh, alles > 0% is extra meegenomen ;-) ...
Het renteverschil moet wel opwegen tegen de rente die je misloopt gedurende de periode dat je geld onderweg is.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 16-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Ik ben gister weer een beetje met Revolut aan het spelen geweest. Die schijnen nu ook een mogelijkheid voor sparen te hebben. Is hier ondertussen ook wel al een paar keer ter spraken gekomen wanneer ik de zoekfunctie gebruik.

Op het gratis plan geven ze al een dagelijkse rente van 3,05%, Wat aantrekkelijker lijkt dan b.v. een Medirect, welke maar een keer per jaar uitkeert. En dit loopt natuurlijk op naarmate je een hoger (betaald) plan neemt/ hebt. Echter, in andere valuta's heb je meer rendement. Maar volgens mij val je dan niet meer onder het DGS, net als bij Bunq.

Zo krijg je op Premium een dagelijkse rente van 3,65%. Premium kost dan wel €9,99 p/m. Maar zie bij mij nu in de app dat ik het 2 maanden gratis op proef kan hebben.

Ik kan alleen niet zo snel terugvinden of deze "spaarrekening" ook onder het DGS valt. Ik geloof dat ik hier gelezen heb dat eerder iemand beweerde dat dit niet het geval zou zijn.

Al valt Revolut zelf (weer) onder het Litouws stelsel (is een tijdje VK geweest dacht ik?).

Gisteren had ik toch een medewerker op de chat m.b.t. tot het omzetten van IBAN. Deze medewerker stelde in ieder geval dat de spaarrekening ook onder het DGS van Litouwen zou vallen.

Iemand die dit weet te bevestigen?

Als dit zo is, dan gaat het wellicht net als bij Bunq ook enkel om het sparen in Euro's?

Bunq doet daar ook een beetje vaag over. In euro's sparen valt het onder het Nederlandse DGS. Maar ze proberen mensen te lokken met hogere rentes wanneer je o.a. in USD of Pond spaart. Maar vervolgens moet je best goed gaan zoeken om er achter te komen dat bedragen in andere valuta dan niet meer onder het Nederlandse DGS vallen, wellicht omdat het dan op een andere rekening komt te staan kan ik me zo maar voorstellen.

Edit:
Er staat APY achter de valuta's zie ik nu. De toelichting geeft aan dat APY een belegging met laag risico is. Dat is volgens mij toch heel wat anders dan een "spaarrekening" dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Rockel83 op 16-10-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:52:
[...]
Het renteverschil moet wel opwegen tegen de periode dat je geen rente krijgt omdat het geld onderweg is.
Correct, en tegen de administratieve moeite.

Het viel me op dat ik voor een 2e deposito weer dezelfde lange vragenlijst moest invullen voor dezelfde bank 8)7 Dat zou toch makkelijker moeten kunnen bijvoorbeeld 1x per (kalender)jaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Correct, en tegen de administratieve moeite.

Het viel me op dat ik voor een 2e deposito weer dezelfde lange vragenlijst moest invullen voor dezelfde bank 8)7 Dat zou toch makkelijker moeten kunnen bijvoorbeeld 1x per (kalender)jaar oid.
Als ik een deposito open krijg ik maar 3 vragen: hoeveel, hoelang & of het moet doorrollen. Maar ja, ik spaar rechtstreeks bij de bank en niet via een platform. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Rockel83 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:54:
Ik ben gister weer een beetje met Revolut aan het spelen geweest. Die schijnen nu ook een mogelijkheid voor sparen te hebben. Is hier ondertussen ook wel al een paar keer ter spraken gekomen wanneer ik de zoekfunctie gebruik.

Op het gratis plan geven ze al een dagelijkse rente van 3,05%, Wat aantrekkelijker lijkt dan b.v. een Medirect, welke maar een keer per jaar uitkeert. En dit loopt natuurlijk op naarmate je een hoger (betaald) plan neemt/ hebt. Echter, in andere valuta's heb je meer rendement. Maar volgens mij val je dan niet meer onder het DGS, net als bij Bunq.

Zo krijg je op Premium een dagelijkse rente van 3,65%. Premium kost dan wel €9,99 p/m. Maar zie bij mij nu in de app dat ik het 2 maanden gratis op proef kan hebben.

Ik kan alleen niet zo snel terugvinden of deze "spaarrekening" ook onder het DGS valt. Ik geloof dat ik hier gelezen heb dat eerder iemand beweerde dat dit niet het geval zou zijn.

Al valt Revolut zelf (weer) onder het Litouws stelsel (is een tijdje VK geweest dacht ik?).

Gisteren had ik toch een medewerker op de chat m.b.t. tot het omzetten van IBAN. Deze medewerker stelde in ieder geval dat de spaarrekening ook onder het DGS van Litouwen zou vallen.

Iemand die dit weet te bevestigen?

Als dit zo is, dan gaat het wellicht net als bij Bunq ook enkel om het sparen in Euro's?

Bunq doet daar ook een beetje vaag over. In euro's sparen valt het onder het Nederlandse DGS. Maar ze proberen mensen te lokken met hogere rentes wanneer je o.a. in USD of Pond spaart. Maar vervolgens moet je best goed gaan zoeken om er achter te komen dat bedragen in andere valuta dan niet meer onder het Nederlandse DGS vallen, wellicht omdat het dan op een andere rekening komt te staan kan ik me zo maar voorstellen.

Edit:
Er staat APY achter de valuta's zie ik nu. De toelichting geeft aan dat APY een belegging met laag risico is. Dat is volgens mij toch heel wat anders dan een "spaarrekening" dan?
Revolut is geen spaarrekening maar een belegging in een monetair fonds. En aangezien dat "aandelen" zijn valt het dus per definitie niet onder het DGS. Zelfde constructie als Wise dus, en dat is hier ook veel besproken als "geen DGS". En daarnaast... geen spaarrekening betekent dus ook VRH als zijnde " overige bezitting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:06:
[...]
Maar ja, ik spaar rechtstreeks bij de bank en niet via een platform. ;)
En dat zie je terug aan de rente ;)

[ Voor 16% gewijzigd door sanook op 16-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rockel83 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:54:
Ik heb de tekst in kwestie niet gezien, maar die twee termen (APY en risico) staan los van elkaar. :) APY staat voor Annual Percentage Yield, vertaald naar het Nederlands betekent dit 'rendement op jaarbasis'.

Als ze spreken over een belegging, dan maken ze waarschijnlijk gebruik van een geldmarktfonds. Dat is een beleggingsfonds en als ze dit aanbieden dan moeten ze alle voor beleggingen wettelijk verplichte uitingen publiceren, waaronder een risicoindicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 16-10-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Zr40 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb de tekst in kwestie niet gezien, maar die twee termen (APY en risico) staan los van elkaar. :) APY staat voor Annual Percentage Yield, vertaald naar het Nederlands betekent dit 'rendement op jaarbasis'.

Als ze spreken over een belegging, dan maken ze waarschijnlijk gebruik van een geldmarktfonds. Dat is een beleggingsfonds en als ze dit aanbieden dan moeten ze alle voor beleggingen wettelijk verplichte uitingen publiceren, waaronder een risicoindicatie.
Ik heb er even screenshots van gemaakt 🙂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDueJpomTGbGFZ0CSOqfOTY0wrI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0XZoOEJ7wcTQcrW2qnMAa4IW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZySDIbYEkumfEmga20iK6TKjzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wKrfYCQD1mhlBWkgfHPLP1Gr.png?f=fotoalbum_large

Maar je hebt gelijk, een geldmarktfonds dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
grun93 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Ze hebben bij Raisin nu toch tijd gehad om het te fixen zou je denken. Kun jij je al identificeren? Hier nog steeds niet, dezelfde problemen als afgelopen vrijdag. Android One v13.
Lukt hier ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Rockel83 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En om dan nog maar weer eens te vermelden om het hele verhaal compleet te maken voor de mensen; je loopt dus ook valuta risico want je moet het geld in Dollars of Ponden aanhouden als je het niet in de Euro's steekt.

Als je dit selecteert om af te sluiten kom je ook buiten je IBAN omgeving en moet je specifiek akkoord geven dat je een belegging aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Rockel83 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let héél goed op met die ' X maanden gratis ', mogelijk zit je er dan namelijk wel een jaar aan vast na de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Eventuele andere perks die je gebruikt mag je mogelijk ook gaan afrekenen als je deze hebt gebruikt/geactiveerd maar naderhand opzegt, zoals de premium/metal betaalkaart.
Ergens wat verstopt in de voorwaarden staat dat alle abbo's in principe voor een jaar zijn en er anders kosten in rekening worden gebracht.

Wil je gebruik maken van hun spaar functionaliteit in geldmarktfondsen en zo'n abbo af willen sluiten voor een hogere rente, dan wil je eerst kijken of je wat hebt aan de andere perks die je erbij krijgt.
Verdere discussie kan beter in Discussie over & Ervaringen met Revolut bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Barrycade schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

En om dan nog maar weer eens te vermelden om het hele verhaal compleet te maken voor de mensen; je loopt dus ook valuta risico want je moet het geld in Dollars of Ponden aanhouden als je het niet in de Euro's steekt.

Als je dit selecteert om af te sluiten kom je ook buiten je IBAN omgeving en moet je specifiek akkoord geven dat je een belegging aangaat.
Maar maak het nou niet spannender dan het is.
Je kunt je geld in het euro fonds stoppen ( wil je het in ponden of dollars steken moet je deze eerst bezitten of expliciet eerst je euro's omwisselen )
En die geldmarktfondsen zijn gewoon degelijk en kennen een laag risico die in lijn ligt met sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 16-10-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

JohanNL schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:32:
[...]

Maar maak het nou niet spannender dan het is.
Je kunt je geld in het euro fonds stoppen ( wil je het in ponden of dollars steken moet je deze eerst bezitten of expliciet eerst je euro's omwisselen )
En die geldmarktfondsen zijn gewoon degelijk en kennen een laag risico die in lijn ligt met sparen.
Nou dacht even compleet te zijn want Rockel lijkt hier af en toe hard op te denken / brainstormen.

Maar bij Revolut kan je vrij goedkoop Dollars aankopen (en goud en crypto) maar leek me voor de brainstorm wel even duidelijk om te vermelden. Want lijkt er op alsof wij hier als vraagbaak /dump je brainfart worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Barrycade schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

Nou dacht even compleet te zijn want Rockel lijkt hier af en toe hard op te denken / brainstormen.

Maar bij Revolut kan je vrij goedkoop Dollars aankopen (en goud en crypto) maar leek me voor de brainstorm wel even duidelijk om te vermelden. Want lijkt er op alsof wij hier als vraagbaak /dump je brainfart worden gebruikt.
Nah, het was een beetje overbodige info, aangezien het vrij duidelijk in de tweede screenshot vermeld stond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymon89
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ook vanaf de juiste tegenrekening? (Die gekoppeld is aan de TR rekening)
Ja.
W1ck1e schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Staat het misschien weer of nog steeds op de tegenrekening ?
Nee.

Afwachten maar weer. Vandaag geen bericht gehad. Morgen is de 10e werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Raymon89 misschien is het beter om te bellen. Dit soort dingen af handelen via de mail duurt mij meestal te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Pistachenootje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:58:
@Raymon89 misschien is het beter om te bellen. Dit soort dingen af handelen via de mail duurt mij meestal te lang.
Ik kan nergens een telefoonnummer vinden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 05:30
Raymon89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Ik kan nergens een telefoonnummer vinden..
https://www.google.com/se...te&aqs=heirloom-srp.1.0l5

Ik zie een paar keer hetzelfde Duitse nummer voorbij komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-06 15:40
Pistachenootje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Ik zie dat ze ook mooie rentes aanbieden via de Duitse Raisin, t/m 5%.
https://www.kritische-anleger.de/festgeld/vergleich/

Hebben we natuurlijk weinig aan maar ben benieuwd of het je lukt om rechtstreeks een rekening te openen.
Helaas :'(
Good morning Thijs,
Regarding your request, we inform you that the illimity account is reserved for natural persons resident in Italy.

For any doubts, visit our website www.illimitybank.com .

See you soon,
The illimity team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:51
Argenta (NL) gaat per 18 oktober de rente verhogen. Ik kreeg onderstaande mail.

Op woensdag 18 oktober 2023 verhogen we de variabele spaarrentes en de rente van de termijndeposito's.

Variabele spaarrentes per 18 oktober 2023.

Internet spaarrekening 2,25% (op jaarbasis)
Jongeren spaarrekening 2,25% (op jaarbasis)
Hypotheek profijt spaarrekening* 2,25% (op jaarbasis)

Rente termijndeposito's per 18 oktober 2023.

6 maanden 2,85%
1 jaar 3,00%
2 jaar 3,10%
3 jaar 3,15%
4 jaar 3,20%
5 jaar 3,25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Gisteren Advanzia opgezegd en vandaag de bevestiging gekregen dat het is verwerkt. Iemand een idee hoe lang je moet wachten voordat je weer een poging kan wagen om een nieuwe rekening aan te vragen? Want ik kan gewoon inloggen met mijn klantnummer. Dus hoe weet je wanneer je nieuwe rekening kan aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 1943460 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:44:
Gisteren Advanzia opgezegd en vandaag de bevestiging gekregen dat het is verwerkt. Iemand een idee hoe lang je moet wachten voordat je weer een poging kan wagen om een nieuwe rekening aan te vragen? Want ik kan gewoon inloggen met mijn klantnummer. Dus hoe weet je wanneer je nieuwe rekening kan aanvragen?
Daar kom je alleen achter door het te proberen denk ik. Ik zou zelf even wachten tot de nieuwe actie rente wordt aangekondigd. Laatste keer was dat op 29 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Anoniem: 1943460 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:44:
Is al genoeg over geschreven in het (recente) verleden dus gebruik de zoek functie even. In september heb ik dit proces binnen 1 maand volbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
Roadster112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:18:
Heb sinds kort een account bij Raisin en heb 3 kortlopende deposito's geopend én een normale Spaarrekening.

Nu zat ik naar het bericht van Roadster112 te kijken en dit leek me een mooie rente bij onze zuiderburen!

Ik heb gezocht, maar nog geen aanpassing of aankondiging kunnen vinden over de verhoging bij CKV. Iemand deze renteverhoging al ergens terug kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
LogiZ5500 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Ik heb gezocht, maar nog geen aanpassing of aankondiging kunnen vinden over de verhoging bij CKV. Iemand deze renteverhoging al ergens terug kunnen vinden?
https://www.raisin.nl/spa...ce=Finance%20Network%20BV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Nu online
LogiZ5500 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Bestaande klanten met een CVK-product krijgen dit rechtstreeks per email.
Alle Raisin-klanten krijgen (tenzij je je hebt uitgeschreven) een periodiek overzicht met de afgelopen wijzigingen.

De rest moet je zelf in de gaten houden, o.a. via:
https://www.vanspaarbankv...l/wijzigingen-spaarrente/

Dan zie je bijvoorbeeld dan Brand New Day morgen van 1,50 naar 1,75% gaat (en dus nog steeds geen goede optie, maar ook net niet meer de slechtste)

[ Voor 11% gewijzigd door GroteVoet459 op 17-10-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 12:36
Welkomstpakket Consorsbank, is onderweg in de PostNL app. hopelijk dat vandaag of morgen ook echt binnenkomt.

Iemand enige ervaring, met de overboekingstijden bij Consors? (in ochtend overmaken, middag aangeland bij Consors?)

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:36:
offtopic:
Het is: "You cannot eat the cake, and have it (too)."
Je kunt namelijk weldegelijk eerst de taart hebben en dan opeten, maar andersom lukt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
GroteVoet459 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Bestaande klanten met een CVK-product krijgen dit rechtstreeks per email.
Alle Raisin-klanten krijgen (tenzij je je hebt uitgeschreven) een periodiek overzicht met de afgelopen wijzigingen.

De rest moet je zelf in de gaten houden, o.a. via:
https://www.vanspaarbankv...l/wijzigingen-spaarrente/

Dan zie je bijvoorbeeld dan Brand New Day morgen van 1,50 naar 1,75% gaat (en dus nog steeds geen goede optie, maar ook net niet meer de slechtste)
Top!
Ik ga bij CKV maar een spaarrekening openen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Nu online
LogiZ5500 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
Top!
Ik ga bij CKV maar een spaarrekening openen!
GroteVoet459 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:50:
[...]
Waarschijnlijk wordt de actie van CVK binnen 24 uur gevolgd door Nordax naar 3,06% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcjah
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-03 19:48
Gisteren de paar spaarcentjes die ik heb overgezet naar een nieuwe spaarrekening van Credit Europe Bank (CEB) voor een mooie 3,55% rente (actietarief voor 6 mnd).

Wat mij echter opvalt in die “recht-toe-recht-aan” app van deze bank, is dat ik nergens terug kan zien wat mijn reeds opgebouwde rente is.

Herkennen meerdere CEB klanten dit?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Marcjah schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:24:
Gisteren de paar spaarcentjes die ik heb overgezet naar een nieuwe spaarrekening van Credit Europe Bank (CEB) voor een mooie 3,55% rente (actietarief voor 6 mnd).

Wat mij echter opvalt in die “recht-toe-recht-aan” app van deze bank, is dat ik nergens terug kan zien wat mijn reeds opgebouwde rente is.

Herkennen meerdere CEB klanten dit?
In de app moet je door blijven klikken op de spaarrekening.
1. Inloggen
2. Op spaarrekening drukken (pijltje)
3. Je ziet saldo. Op pijltje drukken.
4. Je ziet nu nogmaals het saldo. Op rekeningoverzicht drukken.
5. Je ziet nu alle specs van de rekening, incl rente percentage, opgebouwde rente, saldo etc.

Pagina: 1 ... 154 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling