Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.296 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Zelfde hier. Weet zeker dat ik alles goed heb ingevuld. Twijfel of ik weer contact ga opnemen of lekker alles bij CEB ga zetten. Begint beetje veel tijd te kosten dit.
Dikke doei met Consorsbank. Had ze toch een mailtje gestuurd met waarom ik een US-Quellensteuerrichtlinien moet invullen. De reden? De landen van de volgende 3 gegevens komen volgens hun niet overeen. Wat complete onzin is. Want bij alles heb ik Nederland opgegeven.

- Hoofdverblijfplaats
- Afleveradres
- Nationaliteit

Dit Consorsbank laten weten en gezegd dat ik niet begrijp dat ik een US-Quellensteuerrichtlinien moet invullen. Nu is dit hun reactie:
Guten Tag Herr ***,

schön, dass Sie uns schreiben.

Das Formular ist ebenso erforderlich, wenn die Legitimation nicht via PostIdent/Videolegitimation erfolgt. Es hat nichts mit einer US-Staatsbürgerschaft zu tun. Vielen Dank.

Wir wünschen Ihnen einen schönen Tag.

Freundliche Grüße

*knip*
Kunden-Service
Dit heb ik allang afgerond want anders kon ik niet eens verder. Hoef hier geen klant meer te zijn. Kost zoveel tijd dat ik beter bijbaantje kan nemen.

Edit: verzoek ingediend om account te sluiten. Ga wel naar CEB om vervolgens Advanzia te sluiten en opnieuw aan te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 13-10-2023 09:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

Van dat hoppen van VrijOpneembaarActieDit naar VrijOpneembaarActieDat krijg ik wel een beetje genoeg. Ondertussen ook gestart met deposito laddertjes en dat levert naast meer rente ook meer rust op.

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 13-10-2023 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:35
Pistachenootje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:42:
@Harbo pas op met Progretto want ze betalen geen rente op rente. Daardoor zijn die getallen wat misleidend. Zie bijvoorbeeld hoe dicht Younited met 4.1% komt doordat ze wel rente op rente betalen.
[Afbeelding]

Hoe lang vastzetten? Daarvoor zou je eigenlijk veel meer informatie moeten geven. Mocht je al genoeg beleggen en mocht je dit geld lange tijd niet nodig hebben dan zou ik het lang vastzetten want ik verwacht niet dat de rentes op langere deposito's nog significant zullen oplopen.
Dank voor de tip heb ik me niet eerder gerealiseerd en heb meerdere depositos bij hun lopen. Weer wat geleerd om volgende keer op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sanook schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:31:
Van dat hoppen van VrijOpneembaarActieDit naar VrijOpneembaarActieDat krijg ik wel een beetje genoeg. Ondertussen ook gestart met deposito laddertjes en dat levert naast meer rente ook meer rust op.
Ga ik ook maar doen. Consorsbank stuurt nu dat ze in Duits communiceren, dus als je ze mailt mag het enkel in Duits. Anders behandelen ze het niet. Nu maar in Duits gezegd dat ze de rekening mogen opheffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tsooj schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:10:
Ik ben mij toch ook eens aan het kijken naar andere opties van sparen. Raden jullie een platform als Raisin aan of toch liever rechtstreeks bij een van de verschillende banken?
Je moet eerst voor jezelf duidelijk hebben in hoeverre je risico wil lopen en of je geld in het buitenland wil opslaan. Er zijn een aantal NL banken, die onder het NL garantiestelsel vallen, die toch al een flinke rente geven op vrij opneembare tegoeden.
Credit Europe Bank: 3,55% voor de eerste 6 maanden
Yapi Kredi: 2,75%
Bunq: 2,45%

Raisin geeft over het algemeen hogere rentes bij deposito's. De mogelijke nadelen:
- buitenlandse garantiestelsels => daarvan kan de werking anders lopen dan in NL. Potentieel valutarisico bij niet-Euro landen.
- Afhankelijk van het land bronbelasting (belasting die je over de rente betaald) => lager rendement dan geadverteerd
- in geval van overlijden kan het zijn dat je in het betreffende land erfbelasting moet betalen
- het overmaken van het geld kan enkele dagen in beslag nemen. Traag in vergelijking met NL banken.

[ Voor 5% gewijzigd door wcduck op 13-10-2023 10:19 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:45
Harbo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:29:
Ik kan een deposito die binnenkort vervalt verlengen.

BankBanca Progetto
Land Italië

Looptijd

6 maanden voor 4,00% p.j.
12 maanden voor 4,30% p.j.
24 maanden voor 4,40% p.j.
36 maanden voor 4,45% p.j.

Wat is de wijsheid?
Ik heb net 6 maanden 4% vastgezet maar da's ook omdat er mogelijk een grote uitgave aankomt.

Vandaag een artikel in het FD dat de Italiaanse 10 jaars rente nu op 4.8% staat (DL ~2.75%) en steeds verder van de Duitse rente wegloopt. Toenemende overheids tekorten. Staatsschuld 140% BBP (Nederland 48%).

Tot een jaar daar vastzetten lijkt me te overzien, 3 jaar zou ik als risico zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:44
Nog een imo belangrijke quote:
"De markt prijst voor halverwege volgend jaar weer een renteverlaging in. Maar ik denk dat dat nog te vroeg is", zegt Knot tegen ANP. "Ik zou voorlopig uitgaan van het huidige renteniveau."

Ben benieuwd of Klaas het beter inschat dan de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

"De markt prijst voor halverwege volgend jaar weer een renteverlaging in. Maar ik denk dat dat nog te vroeg is", zegt Knot tegen ANP. "Ik zou voorlopig uitgaan van het huidige renteniveau."

Klaas is baas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Pistachenootje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Hij zit iig dicht bij t vuur.

De Amerikaanse rente stijgt ook en dat gaat effect hebben op de EUR-USD koers. Lage euro rente = slecht voor importen (energie, aankopen bij Ali) maar goed voor export (Duitsland hapert). Als het uit balans blijft kan het naar mijn idee niet anders dan dat hier de rente ook weer omhoog gaat - in ieder geval nog niet naar beneden.

Ik verwacht nog wel een stijging. Slecht voor hypotheken, goed voor spaarders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
Heeft iemand anders problemen met het identificatie proces in de Raisin app? Zodra ik druk op 'Voltooi identificatie' dan gaat deze even laden en dan crasht de app. Ik heb al cache geleegd, gegevens gewist en ook app opnieuw geïnstalleerd maar tevergeefs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:29
ikswarom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:56:
Heeft iemand anders problemen met het identificatie proces in de Raisin app? Zodra ik druk op 'Voltooi identificatie' dan gaat deze even laden en dan crasht de app. Ik heb al cache geleegd, gegevens gewist en ook app opnieuw geïnstalleerd maar tevergeefs.
Ja, hier ook. Inloggen gaat goed, maar als je dat veld identificeren aanklikt zegt de app 'raisin is gestopt'.

Uiteindelijk heb ik het via de losse webcam van de desktop pc geprobeerd. Toen kreeg ik wel contact en die man kon mij ook zien maar ik hem niet. Gewoon een zwart beeld. Horen kon ik hem wel en Ik was niet de eerste zei hij, ze waren er mee bezig.

De identificatie is hier dus ook niet voltooid. Morgen of maandag nog maar eens proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door grun93 op 13-10-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:10
ikswarom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:56:
Ik had vandaag het zelfde op mijn Android phone, uiteindelijk de iPad er maar bij gepakt en dat ging in één keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
NN heeft de rentes op bepaalde deposito’s ook weer verhoogd vandaag. Bijvoorbeeld 2,85% voor één jaar. Verrassend dat ze daarmee hoger zitten dan LPB en dus gelijk maar wat weggezet. De 10 jaar deposito naar 3,25% valt me dan weer ietwat tegen. Had gehoopt dat ze Centraal Beheer zouden volgen naar 3,5%. Voor dat percentage zou ik wel een bedragje willen vastzetten voor 10 jaar. Helaas is CB geen optie want geen en/of rekening mogelijk. Waarom eigenlijk niet? Voor mij onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
MarcelNH schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:41:
NN heeft de rentes op bepaalde deposito’s ook weer verhoogd vandaag. Bijvoorbeeld 2,85% voor één jaar. Verrassend dat ze daarmee hoger zitten dan LPB en dus gelijk maar wat weggezet. De 10 jaar deposito naar 3,25% valt me dan weer ietwat tegen. Had gehoopt dat ze Centraal Beheer zouden volgen naar 3,5%. Voor dat percentage zou ik wel een bedragje willen vastzetten voor 10 jaar. Helaas is CB geen optie want geen en/of rekening mogelijk. Waarom eigenlijk niet? Voor mij onbegrijpelijk.
Waarom niet wegzetten bij Yapi Kredi? 3.6% voor 1 jaar. 3.75% voor (2 of) 5 jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
jan390 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Waarom niet wegzetten bij Yapi Kredi? 3.6% voor 1 jaar. 3.75% voor (2 of) 5 jaar
Ik heb niet zoveel vertrouwen in banken als Yapi Kredi of in de B rating banken welke via Raisin worden aangeboden. Spaargeld moet voor mij zekerheid zijn, anders kan ik net zo goed gaan beleggen. Wat voor mij een goede vergelijking is: ik bouw (als kleine minderheid, maar straks moeten we er allemaal aan geloven) al tientallen jaren een DC pensioen op. Ga ik dat dan straks inkopen bij NN, ASR of Zwitser Leven, of probeer ik het onderste uit de kan te halen bij een vage partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

MarcelNH schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb niet zoveel vertrouwen in banken als Yapi Kredi of in de B rating banken welke via Raisin worden aangeboden. Spaargeld moet voor mij zekerheid zijn, anders kan ik net zo goed gaan beleggen. Wat voor mij een goede vergelijking is: ik bouw (als kleine minderheid, maar straks moeten we er allemaal aan geloven) al tientallen jaren een DC pensioen op. Ga ik dat dan straks inkopen bij NN, ASR of Zwitser Leven, of probeer ik het onderste uit de kan te halen bij een vage partij?
Wat een onzin om sparen bij een buitenlandse bank te vergelijken met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
jan390 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Credit Europe Bank krijg je die 3,75% al bij 1 jaar. 3,85% bij 2 jaar en 3,95% bij 3 jaar. Daarna gaat het weer wat omlaag (maar nog steeds 3,25% op 10 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Wat een onzin om sparen bij een buitenlandse bank te vergelijken met beleggen.
Bij sparen in het buitenland is het inderdaad nog steeds gedekt door het DGS, tot 100k. Bij beleggen heb je maar het beleggerscompensatiestelsel dat maar tot 20k vergoed als de broker heeft lopen prutsen (uiteraard niet bij waardedaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
[...]

Je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt. Fyi: Yapi is, net als lpb, een bank die onder het Nederlandse DSG valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-06 14:53
grun93 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Ja, hier ook. Inloggen gaat goed, maar als je dat veld identificeren aanklikt zegt de app 'raisin is gestopt'.

Uiteindelijk heb ik het via de losse webcam van de desktop pc geprobeerd. Toen kreeg ik wel contact en die man kon mij ook zien maar ik hem niet. Gewoon een zwart beeld. Horen kon ik hem wel en Ik was niet de eerste zei hij, ze waren er mee bezig.

De identificatie is hier dus ook niet voltooid. Morgen of maandag nog maar eens proberen.
Ah ok. Goed om te weten dat het niet aan mijn telefoon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
[...]

Het inkopen van een pensioenuitkering is niet te vergelijken met het openen van een spaarrekening waar je een paar duizend euro neerzet. Ik kan mij voorstellen dat je een paar ton aan pensioen niet bij een vage partij gaat stallen. Maar met sparen ligt die drempel veel lager, ook omdat de kans zeer groot is dat je alles terugkrijgt als de boel om valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Bij je pensioen heb je geen DGS. Je bent maar beschermd tot 20k. Bij Yapi Kredi ben je beschermd door het Nederlandse DGS tot 100k. Ik zie geen enkele reden om dat als onveilig te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb de laatste pagina's van dit topic doorgelezen om twee zaken helder te krijgen, maar dat is helaas niet helemaal gelukt (ligt ongetwijfeld aan mij)

Het eerste: is het na 31-10 afgelopen met de 3.87 procent rente bij advanzia?

Het tweede: klopt mijn conclusie dat geld wat trade republic stalt bij een bank op een soort verzamelrekening komt te staan en het dgs verhaal dus niet opgaat?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sarcomorbato schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:41:
Waarschijnlijk niet. Grote kans dat er een soort gelijke actie komt of beter.
Het tweede: klopt mijn conclusie dat geld wat trade republic stalt bij een bank op een soort verzamelrekening komt te staan en het dgs verhaal dus niet opgaat?
Het is wel beschermd door DGS volgens TR. Maar indien je VRH moet betalen mag je het niet opgeven als spaargeld. Als je hier meer over wil weten raad ik je aan de zoekfunctie te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Sarcomorbato schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:41:
Ik heb de laatste pagina's van dit topic doorgelezen om twee zaken helder te krijgen, maar dat is helaas niet helemaal gelukt (ligt ongetwijfeld aan mij)

Dank alvast!
Advanzia:
De huidige aktie voor 3,87% voor 3 maanden loopt tot 31 oktober, dat betekent dat je tot 31 oktober mee kunt doen en dan krijg je de 3,87% tot 31 januari. Het zou kunnen dat ze na 31 oktober weer een nieuwe aktie hebben of dat ze deze verlengen, maar dat blijft afwachten.
Bij Advanzia gaat je rente(percentage) pas in op het moment dat je 5000 euro op de rekening hebt staan.

TR:
Dat is eigenlijk offtopic hier, maar volgens mij is DGS geen issue bij TR, het probleem zit erin dat je rekening door de BD waarschijnlijk niet als spaarrekening gezien wordt dus je betaalt VRH alsof het onder beleggingen/overig valt.
Alleen van toepassing als je boven de VRH drempel uit komt, zit je daar onder dan is er geen probleem om van TR gebruik te maken. In dit topic wordt dat besproken: Vermogensrendementsheffing 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Dank Pistachnootje en Sanook.

Duidelijk wat betreft Advanzia. Mijn rekening is gisteren geopend en ik ga er vandaag geld naar overboeken.

Over traderepublic: het vhr gedeelte is voor ons nog niet relevant dus blijft de vraag over dgs over en dat lijkt wil ik in het dgs topic nog wat over vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

Het zou kunnen dat ze na 31 oktober weer een nieuwe aktie hebben...
Het zou kunnen? :)

Ze hebben eigenlijk continu acties. Zou heel opmerkelijk zijn als ze nu ineens gaan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Sarcomorbato schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:24:
Dank Pistachnootje en Sanook.

Duidelijk wat betreft Advanzia. Mijn rekening is gisteren geopend en ik ga er vandaag geld naar overboeken.
Vandaag zou ik sowieso niets overmaken. Maandagochtend vroeg is dan beter.

Maar of je halverwege de maand wil overmaken zou je je ook kunnen afvragen. Zie eerdere discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Vandaag zou ik sowieso niets overmaken. Maandagochtend vroeg is dan beter.
Hangt er helemaal vanaf waar het geld nu staat. Als het nu op een betaalrekening staat kun je het net zo goed vandaag overmaken. Des te eerder staat het op de Advanziarekening en krijg je er rente over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 11:26
Post van Consors is onderweg.. zou vandaag moeten komen, echter was het de vorige keer toch nog 3 dagen langer onderweg, stond wel in de postel app.

Paar vraagjes voor mensen die een account hebben

Krijg je dan gelijk een IBAN zodat je kan overmaken/inloggen in de app?
Krijg je dan bevestigd dat je 3,75% krijgt voor 6 maanden?
Gaat die termijn in zodra je de eerste storting doet?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:02:
[...]
Hangt er helemaal vanaf waar het geld nu staat. Als het nu op een betaalrekening staat kun je het net zo goed vandaag overmaken. Des te eerder staat het op de Advanziarekening en krijg je er rente over.
Zaterdagmiddag overmaken komt niet sneller aan dan maandagmorgen vroeg. Nu kan je nog rente pakken. En ja dan moet je natuurlijk wel rente krijgen, kan prima bijvoorbeeld bij Wise met instant pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Zaterdagmiddag overmaken komt niet sneller aan dan maandagmorgen vroeg. Nu kan je nog rente pakken. En ja dan moet je natuurlijk wel rente krijgen, kan prima bijvoorbeeld bij Wise met instant pay.
Ik denk niet dat diegene die hier vragen stellen al Wise hebben. En om een extra "rekening" te openen puur om 2 dagen renteverlies op te vangen?

Nog los van dat je belasting technisch gezien met die 2 dagen vast voldoet aan de "het is een overige bezitting" als er gekeken wordt naar pijldatumarbitrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Juan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:03:
Post van Consors is onderweg.. zou vandaag moeten komen, echter was het de vorige keer toch nog 3 dagen langer onderweg, stond wel in de postel app.

Paar vraagjes voor mensen die een account hebben

Krijg je dan gelijk een IBAN zodat je kan overmaken/inloggen in de app?
Krijg je dan bevestigd dat je 3,75% krijgt voor 6 maanden?
Gaat die termijn in zodra je de eerste storting doet?
Je krijgt bij Consors 2 rekeningen: Een Verrechnungskonto en een Tagesgeldkonto. Allebei met eigen IBAN. Tagesgeldkonto is je spaarrekening, het lukte mij om direct hier geld naar over te boeken vanaf Rabo dus hoeft niet via je Verrechnungskonto.
Volgens mij staat je rente vast op het moment van openen van de rekening bij Consors.Dit kun je zien bij Kontodetails van je Tagesgeldkonto. Ik had de pech dat er tussen openen van de rekening en storten van mijn saldo een renteverhoging kwam van Consors, maar die kreeg ik dus niet (ook niet na een email hierover).
Bij overboeken van Consors naar extern is er een max limiet van 50k per dag. Je kan wel bv op zaterdag en zondag een overboeking klaarzetten (allebei 50k) die dan allebei op maandag gedaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door sanook op 14-10-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@sanook
Waarempel toch de post vandaag ontvangen.

Echter is het een Stuer formulier, voor de bronbelasting.
Hopelijk mag ik dat fysiek invullen, en digitaal terugsturen.
Geen "Welkomst pakket" dat ik zou ontvangen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Ik denk niet dat diegene die hier vragen stellen al Wise hebben.
Hij zal vast wel een spaarrekening hebben bij z'n grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik hoop dat iedereen die hier bij de oosterburen spaart goed op de hoogte is van de begrippen Kapitalertragssteuer/Freistellungsauftrag/NV-Bescheinigung.

Heb zelf vorige week een Duitse OpenBank rekening geopend met 4.02% voor 6 maanden gegarandeerd.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2023 11:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• W1ck1e
fsfikke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:02:
Ik hoop dat iedereen die hier bij de oosterburen spaart goed op de hoogte is van de begrippen Kapitalertragssteuer/Freistellungsauftrag/NV-Bescheinigung.
...
Kan je ook uitleggen waarom ? Nu gooi je alleen maar een knuppel in het hoenderhok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik heb een rekening geopend bij BKM in Duitsland t.b.v. een te openen deposito.
Eerst maar een spaarrekening geopend, dat ging vlotjes:

4 oktober: postident identificatie bij duits postkantoor + aanvraagformulier rekening per post verzonden
10 oktober: bevestiging rekening van BKM per post ontvangen
14 oktober: post van BKM ontvangen, voor online bankieren heb je een Duits telefoonnummer nodig.
(dat laatste was mij vooraf niet verteld overigens)

Het lijkt me dat een duits prepaid telefoonnummer zou moeten volstaan, maar hoe kom ik daar het makkelijkst aan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
De 3 Duitse begrippen worden door chatgpt als volgt uitgelegd.
"Kapitalertragssteuer" is een Duitse term die in het Nederlands vertaald kan worden als "kapitaalwinstbelasting." Het is een belasting die wordt geheven op de winst of de opbrengst die wordt gegenereerd uit de verkoop van kapitaalgoederen, zoals aandelen, obligaties, onroerend goed of andere investeringen. In Duitsland wordt deze belasting geheven op het inkomen dat individuen of entiteiten genereren uit hun investeringen.

De exacte regels en tarieven voor de kapitaalwinstbelasting kunnen van het ene land naar het andere verschillen, en ze kunnen ook binnen een land variëren, afhankelijk van het type activa en de duur van de investering. In Duitsland kunnen kapitaalwinsten uit de verkoop van bepaalde activa onderworpen zijn aan verschillende belastingtarieven en vrijstellingen, dus het is belangrijk om de specifieke voorschriften te begrijpen en bij vragen contact op te nemen met een belastingadviseur of de belastingautoriteiten.
Een "Freistellungsauftrag" is een Duitse term die verwijst naar een "vrijstellingsovereenkomst" in het Nederlands. Het is een financiële overeenkomst die wordt gebruikt in Duitsland en heeft betrekking op de vrijstelling van bronbelasting op rente-inkomsten of dividenden die worden verdiend uit beleggingen, zoals spaarrekeningen of beleggingsfondsen.

Met een Freistellungsauftrag kan een belastingplichtige aangeven dat ze tot een bepaald bedrag per jaar vrijgesteld willen worden van bronbelasting op rente-inkomsten of dividenden. Dit betekent dat de financiële instelling de belasting niet automatisch zal inhouden op de inkomsten tot het gespecificeerde bedrag. Het doel van een dergelijke overeenkomst is om belastingbetalers in staat te stellen hun belastingverplichtingen te verminderen of te minimaliseren.

Houd er rekening mee dat de exacte regels en bedragen met betrekking tot een Freistellungsauftrag kunnen variëren en onderhevig zijn aan wettelijke limieten. Het is belangrijk om advies in te winnen bij een financieel adviseur of de belastingautoriteiten in Duitsland om de juiste procedures en limieten te begrijpen.
Een "NV-Bescheinigung" is een Duitse term die verwijst naar een "niet-veiligstellingcertificaat" in het Nederlands. Het heeft betrekking op een certificaat dat door de Duitse belastingdienst wordt verstrekt aan personen of entiteiten die in aanmerking komen voor een vrijstelling van bronbelasting op rente-inkomsten.

Dit certificaat kan worden aangevraagd door personen of entiteiten die in Duitsland wonen of investeringen hebben en die in aanmerking komen voor een verlaagd tarief of een vrijstelling van bronbelasting op rente-inkomsten, bijvoorbeeld op rente die wordt verdiend op spaarrekeningen. Het certificaat dient als bewijs voor financiële instellingen dat de houder recht heeft op de genoemde vrijstelling of het verlaagde tarief en dat er geen of minder belasting hoeft te worden ingehouden op de rente-inkomsten.

Het verkrijgen van een NV-Bescheinigung kan helpen om dubbele belastingheffing te voorkomen en de belastingefficiëntie van investeringen in Duitsland te verbeteren. De exacte procedures en vereisten voor het verkrijgen van dit certificaat kunnen variëren en moeten worden besproken met de belastingautoriteiten of een financieel adviseur in Duitsland.
Wij zitten hier in het spaartopic, "Kapitalertragssteuer" gaat over beleggingen.
De andere begrippen gaan over bronbelasting. Waar we volgens mij in het geval van Duitsland geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Probeer het formulier in te vullen, echter wat bedoelen ze met "Steuerlicher Wohnsitz"

De woonplaats van mij, of de woonplaats van het lokale belasting kantoor. met adres gegevens

En wat bedoelen ze met Unterschrift des Kontoinhabers/des 1. gesetzlichen verdrehteres en Unterschrift des Kontoinhabers/des 2. gesetzlichen verdrehteres

Handtekening van de rekeningehouders? maar van de aanvrager, of van de tegenrekening (is e/o rekening bij ABN of RABO enkele rekening)
Rekening bij Consors is alleen op mijn naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dwdd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:17:
Ik heb een rekening geopend bij BKM in Duitsland t.b.v. een te openen deposito.
Eerst maar een spaarrekening geopend, dat ging vlotjes:

4 oktober: postident identificatie bij duits postkantoor + aanvraagformulier rekening per post verzonden
10 oktober: bevestiging rekening van BKM per post ontvangen
14 oktober: post van BKM ontvangen, voor online bankieren heb je een Duits telefoonnummer nodig.
(dat laatste was mij vooraf niet verteld overigens)

Het lijkt me dat een duits prepaid telefoonnummer zou moeten volstaan, maar hoe kom ik daar het makkelijkst aan ?
Het probleem van prepaid-nummers is dat deze vaak verlopen als je ze niet regelmatig gebruikt. Als over 10 jaar je deposito afloopt hoop ik dat je dan nog een ander telefoonnummer kan opgeven :p
W1ck1e schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:27:
De 3 Duitse begrippen worden door chatgpt als volgt uitgelegd.

[...]

[...]

[...]

Wij zitten hier in het spaartopic, "Kapitalertragssteuer" gaat over beleggingen.
De andere begrippen gaan over bronbelasting. Waar we volgens mij in het geval van Duitsland geen last van hebben.
Aan die conclusie kan je afleiden hoeveel je aan ChatGPT hebt…

Ik ben al vaker op de vingers getikt om hier niet te praten over sparen in Duitsland, dus ik zal niet te veel off-topic gaan. Maar jouw conclusies zijn drie maal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:03
Juan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:35:
Probeer het formulier in te vullen, echter wat bedoelen ze met "Steuerlicher Wohnsitz"

De woonplaats van mij, of de woonplaats van het lokale belasting kantoor. met adres gegevens
Het land waar je belastingplichtig bent. De ‘plaats’ is wat minder relevant in NL maar je kunt het toevoegen (‘Amsterdam, Niederlande’). Ik vermoed dat voor Duitsland de plaats wel relevant is, met de verschillende deelstaten.
En wat bedoelen ze met Unterschrift des Kontoinhabers/des 1. gesetzlichen verdrehteres en Unterschrift des Kontoinhabers/des 2. gesetzlichen verdrehteres

Handtekening van de rekeningehouders? maar van de aanvrager, of van de tegenrekening (is e/o rekening bij ABN of RABO enkele rekening)
Rekening bij Consors is alleen op mijn naam
Gewoon jouw handtekening als jij de enige aanvrager bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
fsfikke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:36:
...
Aan die conclusie kan je afleiden hoeveel je aan ChatGPT hebt…

Ik ben al vaker op de vingers getikt om hier niet te praten over sparen in Duitsland, dus ik zal niet te veel off-topic gaan. Maar jouw conclusies zijn driemaal fout.
Als jij het nu even uitlegt dan leer ik ook nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
wibblemoo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Het land waar je belastingplichtig bent. De ‘plaats’ is wat minder relevant in NL maar je kunt het toevoegen (‘Amsterdam, Niederlande’). Ik vermoed dat voor Duitsland de plaats wel relevant is, met de verschillende deelstaten.

[...]

Let op: Land waar je belastingplichtig bent hoeft niet beperkt te zijn tot 1 land. De VS is samen met Eritrea een voorbeeld van een 2e land. Zie o.a. https://accidentalamerica...tizen-based-taxation-cbt/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

W1ck1e schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Als jij het nu even uitlegt dan leer ik ook nog wat.
In Duitsland betaal je geen belasting op vermogen, maar over de winst die je daarmee maakt (Kapitalertrag <> vermogensrendement). In Nederland gaan ze uit van een fictief rendement, in Duitsland van het daadwerkelijke rendement. De banken houden in de meeste gevallen deze belasting direct in op de rente-uitbetalingen en dragen deze af aan de Duitse belastingdienst. Sommige Duitse banken doen dit niet voor buitenlandse spaarders, maar daar zou ik niet zomaar op gokken. Of iig zwart op wit laten bevestigen door de bank.

Bij de Kapitalertragssteuer heb je een vrijbedrag, maar aangezien de bank niet weet of je hier boven komt of niet moet je dit zelf middels een Freistellungsauftrag aangeven. Dit kan tot €1000, resp. €2000 voor getrouwden. Als je meer dan die €1000 of €2000 aan rente ontvangt in een jaar bij die bank zal deze op dat bedrag nog belasting inhouden. Om dat te voorkomen kan je een Nichtveranlagungs-Bescheinigung aanvragen bij de Duitse fiscus waarbij je verklaart dat je dusdanig lage inkomsten in Duitsland hebt dat je onder de vrije voet blijft en geen belasting hoeft te betalen. Met zo een verklaring zal de bank helemaal geen belasting inhouden.

Mocht je dat allemaal gemist hebben en de bank heeft toch belasting ingehouden is er nog een proces om deze belasting terug te vragen. Maar dan kom je echt diep in het hol van de Duitse bureaucratie.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
wibblemoo schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

[...]

Wellicht onduidelijk vanuit mij, hierbij een screenshot.
Moet ik hier mijn NAW gegevens invullen, of die van een lokaal belastingkantoor?
En ze vragen specifiek om een woonplaats, dus voor hun van belang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP7P12enwni6Xz_QL-rtEn4KNBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ohXc6NxZhlEbeoZ8IOtJtZh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Juan schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Wellicht onduidelijk vanuit mij, hierbij een screenshot.
Moet ik hier mijn NAW gegevens invullen, of die van een lokaal belastingkantoor?
En ze vragen specifiek om een woonplaats, dus voor hun van belang
[Afbeelding]
Gewoon jouw adres. zoeken bij google naar 'steuerlicher wohnsitz'

In Duitsland heeft zowat elke grotere gemeente zijn eigen belastingdienst (Finanzamt), vandaar dat dit daar normaal relevant is.

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 14-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
fsfikke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:59:
...Mocht je dat allemaal gemist hebben en de bank heeft toch belasting ingehouden is er nog een proces om deze belasting terug te vragen. Maar dan kom je echt diep in het hol van de Duitse bureaucratie.
Bij mijn 2 Duitse bankrekeningen met vaker dan jaarlijkse rente uitkering zie ik dat ik de verwachte rente heb ontvangen. Deze rekeningen heb ik korter dan 12 maanden, dus ik weet niet of dat zo blijft. Bij een andere rekening die ik wel langer dan 1 jaar heb mis ik ook geen rente, en daarnaast is de totale rente over 3 jaar minder dan 200 euro. Dus ik denk dat bij mij alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
fsfikke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Gewoon jouw adres. zoeken bij google naar 'steuerlicher wohnsitz'

In Duitsland heeft zowat elke grotere gemeente zijn eigen belastingdienst (Finanzamt), vandaar dat dit daar normaal relevant is.
Dankje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:36:
[...]
Ik ben al vaker op de vingers getikt om hier niet te praten over sparen in Duitsland, dus ik zal niet te veel off-topic gaan. Maar jouw conclusies zijn drie maal fout.
Volgens mij kreeg je klachten omdat je berichten deelde waar mensen zonder Duits adres niets aan hadden.

Als in dit geval de informatie wel relevant is voor de vele mensen in dit topic die bij Consors en/of VW sparen zal er niets aan de hand zijn.

Overigens heb ik zonder problemen bij VW kunnen sparen zonder rekening te houden met die begrippen. Ik kreeg volgens mij ook de juiste rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxwp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

het is idd wat offline maar wilde wel nog even kwijt voor de mensen die nu denken dan g aik daar heen die 3,55 geld maar voor 6 maanden zover ik nu lees en dus over een jaar uitgespreid is het meer 2,65 of zo wat niet veel meer is dan bunq bijvoorbeeld
Nee, want je hebt geen idee wat de rente bij CEB zal zijn na afloop van de 6 maanden.

En waar je bij CEB gegarandeerd bent van 3.55% voor tenminste 6 maanden, heb je bij Bunq geen idee wat er zelfs volgende week kan gebeuren (al acht ik het niet reëel dat ze de rente volgende week zullen verlagen).

Overigens zijn er nog Advanzia 3.86% (3-4m), Consors 3.8% (6m) en VWFS 3.8% (6m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Nee, want je hebt geen idee wat de rente bij CEB zal zijn na afloop van de 6 maanden.

En waar je bij CEB gegarandeerd bent van 3.55% voor tenminste 6 maanden, heb je bij Bunq geen idee wat er zelfs volgende week kan gebeuren (al acht ik het niet reëel dat ze de rente volgende week zullen verlagen).

Overigens zijn er nog Advanzia 3.86% (3-4m), Consors 3.8% (6m) en VWFS 3.8% (6m).
ik adviseer de kleine lettetjes te lezen
3,86% is voor 3 maanden daarna 1,6.
maar goed laten we het maar niet te veel op in gaan! goed lezen is het devies denk ik en niet denken dat de bomen tot in de wolken gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxwp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:55:
[...]
ik adviseer de kleine lettetjes te lezen
3,86% is voor 3 maanden daarna 1,6.
Daarom zei ik al de 3.86% bij Advanzia geldt voor 3-4 maanden (ja bijna 4 maanden kan, lees dit topic goed).
maar goed laten we het maar niet te veel op in gaan!
Er op in gaan is juist waar dit topic voor bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:11
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Daarom zei ik al de 3.86% bij Advanzia geldt voor 3-4 maanden (ja bijna 4 maanden kan, lees dit topic goed).

[...]

Er op in gaan is juist waar dit topic voor bedoeld is ;)
belleggen niet spaar rekening toch?

--
The special effective interest rate of 3.87% p.a. (nominal interest rate 3.80% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on October 31, 2023. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000. The applicable and valid interest rate is the one that is announced on www.advanziakonto.com at the time of the first payment. Changes to the special interest rate are possible. The standard effective rate, which is currently at 1.61% p.a., will apply for existing customers and for all other customers after the campaign ends. The minimum investment for the Advanzia deposit account is €5,000. Terms and conditions apply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maxwp schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
belleggen niet spaar rekening toch?
Je bent in het spaartopic ;)

En ja wat ik over Advanzia zei klopt echt. Je kan het nalezen in dit topic.

Overigens zijn er via Raisin ook nog een paar partijen met rente rond de 3%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 12:45
Iemand wel eens geprobeerd om een rekening te openen bij Illimity in Italië?
Mooie depositorente van 5,75% voor 36, 48 en 60 maanden…

https://www.illimitybank.com/it/conto-premium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
thys schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:35:

Als het te mooi lijkt om waar te zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 01:50
wian schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Als het te mooi lijkt om waar te zijn…
DGS is DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 21:01
Bij Illimity gaan er nog 1,5% kosten vanaf bij 4 jaar. Blijft netto 4,25%
Als het te mooi ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Niemand weet wat er ooit gaat gebeuren als ooit echt de pleuris uitbreekt. 99% kans dat je het waarschijnlijk gewoon terugkrijgt , maar helemaal zeker ben je niet. DGS is geen 100% verplichting dat ze het terug moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Hansi55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:23:
Als het te mooi ......
Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Ik ben zeker niet te beroerd om me bij jullie spreekwoord aan te sluiten, ik begrijp alleen wel graag de Waarom.

De enige kosten die ik kan vinden zijn de rekeningkosten a € 21 per kwartaal (of € 10,50 in promo) en de Italiaanse “stamp duty” belasting, welke door de bank zelf wordt afgedekt. Daarnaast valt de bank onder het FITD (Fondo Interbancario di Tutela dei Depositi oftewel DGS). In het aanmeldformulier kan ik ook gewoon een Nederlands telefoon nr opgeven. De SMS komt alleen nog niet aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Niemand weet wat er ooit gaat gebeuren als ooit echt de pleuris uitbreekt. 99% kans dat je het waarschijnlijk gewoon terugkrijgt , maar helemaal zeker ben je niet. DGS is geen 100% verplichting dat ze het terug moeten betalen.
Die verplichting is er wel. Maar als de pleuris uitbreekt weet je natuurlijk niet wat er gebeurt. Maar een DGS kan niet zeggen "ach, dit keer hebben we geen zin om te betalen". Maar als de pleuris uitbreekt heb je ook geen garantie dat het Nederlandse DGS overeind blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Die verplichting is er wel. Maar als de pleuris uitbreekt weet je natuurlijk niet wat er gebeurt. Maar een DGS kan niet zeggen "ach, dit keer hebben we geen zin om te betalen". Maar als de pleuris uitbreekt heb je ook geen garantie dat het Nederlandse DGS overeind blijft.
Nou dan heb je dus 100 % zekerheid. Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:11:
[...]

Nou dan heb je dus 100 % zekerheid. Case closed.
Die 100% zekerheid heb je in Nederland ook niet, dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Weet iemand wat de rente na 6 maanden bij CEB is en hoe lang overmaken duurt, m.a.w. hebben zij het wel Instant Payment of is het net als bij Openbank van ING een werkdag?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Hansi55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:23:
Als het te mooi ......
Inmiddels gevonden dat in Italië standaard een bronbelasting van 26% wordt geheven, in elk geval voor Italianen. Vandaar de 1,5% kosten (26% van 5,75%) waar @Hansi55 het vermoedelijk over heeft.

Nu weten we natuurlijk van Raisin dat er in Italië juist geen buitenlandse bronbelasting wordt geheven. Het zou dus kunnen dat deze belasting niet voor buitenlanders geldt. Ik zal proberen om dit eens bij de genoemde bank na te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
THE_BASE schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:52:
Weet iemand wat de rente na 6 maanden bij CEB is en hoe lang overmaken duurt, m.a.w. hebben zij het wel Instant Payment of is het net als bij Openbank van ING een werkdag?
Op dit moment is de standaard rente bij CEB 1.77% maar dat kan over 6 maanden helemaal anders zijn.

Geen instant pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:22
RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Die 100% zekerheid heb je in Nederland ook niet, dus...
Dus het is ontzettend lastig te zeggen of optie 1 nou veiliger is als optie 2, zolang je maar binnen de DGS grens blijft.
Er wordt alleen vaak wel de indruk gewekt dat het Nederlandse DGS superieur is aan buitenlandse DGS's, maar is dat eigenlijk wel terecht? Goed punt wat je hier dus ook aanhaalt wat mij betreft.
Alleen zijn sommige DGS's obv een vreemde valuta, wat een risico kan vormen als die valuta daalt in waarde tov de euro en heb je bij sommige rekeningen te maken met een verhoogde VRH.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Er wordt alleen vaak wel de indruk gewekt dat het Nederlandse DGS superieur is aan buitenlandse DGS's, maar is dat eigenlijk wel terecht?
Nederland vs. Italië? Dat lijkt me wel terecht ja. Daar kun je met allerlei objectieve maatstaven naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Nederland vs. Italië? Dat lijkt me wel terecht ja. Daar kun je met allerlei objectieve maatstaven naar kijken.
En welke objectieve maatstaven zijn dat dan?

De enige maatstaf die ik mij kan bedenken is de dekkingsgraad. En ook die hoeft maar 0,8% te zijn van Europa.

Maar maakt die dekkingsgraad vervolgens zoveel uit? Het kan ook zomaar zijn dat je het geld stalt bij een relatief kleine bank waarbij die maar 0,00x% van het totale saldo van alle banken in dat land beslaat, dan is de dekkingsgraad dus alsnog (ruim) voldoende als die in de buurt van die 0,8% zit. En daarnaast zijn de DGSen verplicht om regelingen te treffen met mogelijke geldverstrekkers als het DGS te weinig geld in kas heeft. En zo'n lening kan dan ook weer worden aangegaan met andere DGSen. En waar de DGSen die regelingen mee hebben is AFAIK niet openbaar? Dus wie zegt dat bv het Italiaanse DGS niet een lening kan afsluiten bij het Nederlandse DGS, of zelfs de Nederlandse overheid? Is het Italiaanse DGS dan nog steeds onbetrouwbaar in dat geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Nu online
In Belgie is het makkelijk. Daar is het DGS een staatsgarantie. Er is daar geen fonds dat volgestort moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 11:12
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Nederland heeft natuurlijk ook veel meer ervaringen met banken die omvallen, hè?

In het buitenland hoef je je daar niet zoveel zorgen over te maken, daar hebben ze serieuzere mensen die geld beheren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:37:
[...]
Dus wie zegt dat bv het Italiaanse DGS niet een lening kan afsluiten bij het Nederlandse DGS, of zelfs de Nederlandse overheid?
Ja denkt bij een serieuze bankencrisis in Italië dat het Nederlandse DGS gaat zeggen: 'kom maar, bij ons kun je lenen'?

De Duitse minister van financiën heeft zich al uitgesproken tegen dergelijke scenario's. In de praktijk is een kleine bank al vaak te groot voor een DGS. Ik geef dus ook weinig om de dekkingsgraad. Als er te weinig geld is, is de kans groot dat ze toch bij de staat gaan aankloppen. Daarom kun je kijken naar allerlei objectieve maatstaven van de staat. Hoeveel geld is er, wat is de rating, wat is de schuld etc. Maar je kan ook kijken naar objectieve maatstaven van de banken: bijvoorbeeld hoeveel eigen staatsobligaties hebben ze op hun balans staan en wat is de rente op die staatsobligaties. Op beide laatste criteria scoren Italiaanse banken vrij slecht. Bij iedere rente verhoging worden die obligaties minder waard, waardoor er steeds meer druk op de balans van de banken komt.

Een financieel sterke staat kan ook voorkomen dat een DGS getriggerd wordt. Zie bijv. ABN en ING. Ik heb daardoor meer vertrouwen in NL DGS dan Italiaans. De markt trouwens ook.

Ik heb deze artikelen al vaker gedeeld, ze gaan wat dieper in op de materie.
Is the euro zone’s doom loop still to be feared?
Zuid-Europese banken hebben nog altijd relatief hoge blootstelling aan schuld uit eigen land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
appie39 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:15:
[...]
Nederland heeft natuurlijk ook veel meer ervaringen met banken die omvallen, hè?
Bedoel je ATB? Dat kwam door Russische sancties en daar werkte het DGS prima voor.
In het buitenland hoef je je daar niet zoveel zorgen over te maken, daar hebben ze serieuzere mensen die geld beheren.
Ja bijvoorbeeld in IJsland, Duitsland en de VS doen ze het veel beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 11:12
Ja, zelfs daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Laatst online: 04-06 21:01
thys schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Ik ben zeker niet te beroerd om me bij jullie spreekwoord aan te sluiten, ik begrijp alleen wel graag de Waarom.

De enige kosten die ik kan vinden zijn de rekeningkosten a € 21 per kwartaal (of € 10,50 in promo) en de Italiaanse “stamp duty” belasting, welke door de bank zelf wordt afgedekt. Daarnaast valt de bank onder het FITD (Fondo Interbancario di Tutela dei Depositi oftewel DGS). In het aanmeldformulier kan ik ook gewoon een Nederlands telefoon nr opgeven. De SMS komt alleen nog niet aan :+
Neem deze link: https://www.illimitybank.com/it/conto-deposito en kijk onderaan op de pagina.
Daar staat het voorbeeld van 20k inleg voor 3 jaar met 5,75% rente.
==>Ecco il tuo importo totale a fine vincolo: 22.553 € vertaald is dit:
==>Dit is uw totale bedrag aan het einde van de obligatie: € 22.553 (obligatie = periode)

Tasso Lordo 5,75% (Bruto tarief) ==> (4,25% netto)

Conclusie: niks bijzonders.

Ik herinner mij dat Illimity ook in de lijst van Raisin gestaan heeft met dacht ik 4.25% voor 3 jaar vast. Staat er nu niet meer in.
Moeilijk voor te stellen dat je zo maar 5.75% krijgt!
Zou het toch storm lopen bij Illimity!?

[ Voor 9% gewijzigd door Hansi55 op 14-10-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Wellicht gekeken op raisin Duitsland?

Daar staat die bank meermaals op de lijst
5% voor 5 jaar

https://www.weltsparen.de/festgeld/

[ Voor 6% gewijzigd door Juan op 14-10-2023 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Icesave, Wirecard, Herstatt, Sillicon Valley, BCCI, Barings, Lehman etc. Zoveel voorbeelden dat het in het buitenland niet noodzakelijk beter is dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max_72
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-11-2024
Hmm, nu een paar keer gehad dat tijdens het overboeken van Wise naar Rabo de melding 'binnen enkele seconden op de rekening' zichtbaar is, en dat dit vervolgens na het versturen van de overboeking wijzigt naar 'maandag'. Vorig weekend ook al zo en toen stond het geld er alsnog direct op, maar nu lijkt het echt maandag te worden. Niet helemaal wat ik voor ogen had qua direct toegankelijk. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Ja denkt bij een serieuze bankencrisis in Italië dat het Nederlandse DGS gaat zeggen: 'kom maar, bij ons kun je lenen'?
Als die contractuele verplichting er is dan zullen ze wel moeten.
De Duitse minister van financiën heeft zich al uitgesproken tegen dergelijke scenario's. In de praktijk is een kleine bank al vaak te groot voor een DGS. Ik geef dus ook weinig om de dekkingsgraad. Als er te weinig geld is, is de kans groot dat ze toch bij de staat gaan aankloppen. Daarom kun je kijken naar allerlei objectieve maatstaven van de staat. Hoeveel geld is er, wat is de rating, wat is de schuld etc. Maar je kan ook kijken naar objectieve maatstaven van de banken: bijvoorbeeld hoeveel eigen staatsobligaties hebben ze op hun balans staan en wat is de rente op die staatsobligaties. Op beide laatste criteria scoren Italiaanse banken vrij slecht. Bij iedere rente verhoging worden die obligaties minder waard, waardoor er steeds meer druk op de balans van de banken komt.

Een financieel sterke staat kan ook voorkomen dat een DGS getriggerd wordt. Zie bijv. ABN en ING. Ik heb daardoor meer vertrouwen in NL DGS dan Italiaans. De markt trouwens ook.

Ik heb deze artikelen al vaker gedeeld, ze gaan wat dieper in op de materie.
Is the euro zone’s doom loop still to be feared?
Zuid-Europese banken hebben nog altijd relatief hoge blootstelling aan schuld uit eigen land
Dus jij denkt dat nadat Icesave onder het oude / "zwakkere" DGS is "gered" door het bijspringen van "lokale" overheden voor hun eigen inwoners, en elke cent (inclusief rente?) is terugbetaald, en dat plaatsvond tijdens een toch wel serieuze kredietcrisis (NL overheid die ook even ABN, ING en Volksbank overeind moest houden). Dat er nu een volgende keer met het nieuwe, Europees geregelde, DGS zomaar klanten naar hun geld kunnen fluiten? Als dat gebeurt is het een farce van jewelste dat iedereen zo'n "reclame" maakt met deze EU brede regels, en dat het vervolgens bij de eerste serieuze "test" meteen een grote leugen blijkt te zijn? Dan valt de hele EU en de euro ook meteen door de mand.
Dus ja: ik geloof dat als shit de ventilator raakt uiteindelijk alsnog iedereen zijn geld terug krijgt als dit binnen de regels van het DGS valt. En als dat niet door de DGS instantie is die moet betalen dan wel door het Nederlandse DGS of de Nederlandse overheid. Simpelweg omdat de EU het zich niet kan permitteren om zich niet aan zijn eigen afspraken te houden en als in de gehele EU de inwoners hun geld letterlijk kwijt raken de euro ook meteen door het putje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Max_72 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:34:
Hmm, nu een paar keer gehad dat tijdens het overboeken van Wise naar Rabo de melding 'binnen enkele seconden op de rekening' zichtbaar is, en dat dit vervolgens na het versturen van de overboeking wijzigt naar 'maandag'. Vorig weekend ook al zo en toen stond het geld er alsnog direct op, maar nu lijkt het echt maandag te worden. Niet helemaal wat ik voor ogen had qua direct toegankelijk. ;w
Geen ervaring met Wise, maar grote bedragen worden wel vaker niet door IP gedaan. Bv van en naar LeasePlan Bank is ook maar tot 10k. Daarnaast kan het ook dat een transactie of bij de versturende bank on hold wordt gezet of (in ieder geval IP) wordt geweigerd door de ontvangwnde bank. Dit i.v.m. bv fraude / witwas / terrorisme detectie. Waarbij (potentieel) een medewerker van de desbetreffende bank de transactie moet goedkeuren. En die detectie is ook semi willekeurig (dag / tijdstip kunnen er bv ook een rol in spelen) dus een "maar gisteren kon ik wel 1k via IP over maken en vandaag niet" kan ook daardoor het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
Wellicht niet helemaal on-topic.

Maar zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met langere tijd of wellicht zelfs permanent te vertrekken uit NL/EU t.o.v. lopende spaarrekeningen?

Ik heb onlangs een bankrekening geopend bij Bunq. En in diens voorwaarden staat dat men woonachtig binnen de EU moet zijn. Hierop ben ik het ook eens proberen na te gaan kijken bij Openbank, waar ik ook een rekening heb. En daar vertelde de klantenservice mij dat men zelfs woonachtig moest zijn in (ik geloof) één van de 4 landen waar Openbank vestigingen heeft (ES, NL, DE en nog eentje dacht ik). En dat je minimaal 180 dagen van het jaar in één van deze landen moet wonen om je rekening aan te kunnen blijven houden.

Nu zal het bij veel Europese banken wellicht niet echt storm lopen als je binnen de EU blijft. Zoals b.v. in Spanje (dat zou dan binnen de voorwaarden van zowel Bunq als ook Openbank vallen).

Maar wat is er nu als je b.v. een lange wereldreis wilt gaan maken van b.v. meer dan een jaar. Of misschien wel naar buiten de EU wilt emigreren? Je schrijft niet zomaar even je opgebouwde vermogen over naar een bankrekening in b.v. Colombia O-)

Wat kan dit voor consequenties hebben voor de rekening en het gestalde vermogen? Zou men in het voorbeeld van Openbank b.v. je rekening kunnen bevriezen o.i.d. wanneer men de indruk heeft dat men minder dan die gestelde 180 dagen in één van de aangegeven landen woonzaam is? Ik neem aan dat ze niet zomaar je vermogen kunnen innemen. Of kan het wellicht andere consequenties hebben voor je vermogen of rekening?

Nu is het in het geval van een wereldreis wellicht moeilijk om te controleren of je ergens minder dan b.v. 180 dagen ergens woont. Zolang je een inschrijfadres in NL aanhoudt. Of neemt men het wellicht zelfs met een korreltje zout.

Ik had ergens iets gevonden dat er sinds 2018 (ofzo) een nieuwe Wet ingevoerd was die de mogelijkheid zou geven om een bankrekening aan te kunnen houden wanneer men naar buiten de EU emigreert. Maar het is me een beetje onduidelijk wat dit praktisch zou betekenen. En of dit slechts voor één bank geld.
Maar ik geloof dat dit dan betekende dat je slechts een rekening kan aanhouden, maar geen zaken of diensten meer kunt toevoegen of wijzigen.

Bedankt alvast als iemand hier iets nuttigs over weet te vertellen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:14
Rockel83 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:53:
Wellicht niet helemaal on-topic.

Maar zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met langere tijd of wellicht zelfs permanent te vertrekken uit NL/EU t.o.v. lopende spaarrekeningen?

Ik heb onlangs een bankrekening geopend bij Bunq. En in diens voorwaarden staat dat men woonachtig binnen de EU moet zijn. Hierop ben ik het ook eens proberen na te gaan kijken bij Openbank, waar ik ook een rekening heb. En daar vertelde de klantenservice mij dat men zelfs woonachtig moest zijn in (ik geloof) één van de 4 landen waar Openbank vestigingen heeft (ES, NL, DE en nog eentje dacht ik). En dat je minimaal 180 dagen van het jaar in één van deze landen moet wonen om je rekening aan te kunnen blijven houden.

Nu zal het bij veel Europese banken wellicht niet echt storm lopen als je binnen de EU blijft. Zoals b.v. in Spanje (dat zou dan binnen de voorwaarden van zowel Bunq als ook Openbank vallen).

Maar wat is er nu als je b.v. een lange wereldreis wilt gaan maken van b.v. meer dan een jaar. Of misschien wel naar buiten de EU wilt emigreren? Je schrijft niet zomaar even je opgebouwde vermogen over naar een bankrekening in b.v. Colombia O-)

Wat kan dit voor consequenties hebben voor de rekening en het gestalde vermogen? Zou men in het voorbeeld van Openbank b.v. je rekening kunnen bevriezen o.i.d. wanneer men de indruk heeft dat men minder dan die gestelde 180 dagen in één van de aangegeven landen woonzaam is? Ik neem aan dat ze niet zomaar je vermogen kunnen innemen. Of kan het wellicht andere consequenties hebben voor je vermogen of rekening?

Nu is het in het geval van een wereldreis wellicht moeilijk om te controleren of je ergens minder dan b.v. 180 dagen ergens woont. Zolang je een inschrijfadres in NL aanhoudt. Of neemt men het wellicht zelfs met een korreltje zout.

Ik had ergens iets gevonden dat er sinds 2018 (ofzo) een nieuwe Wet ingevoerd was die de mogelijkheid zou geven om een bankrekening aan te kunnen houden wanneer men naar buiten de EU emigreert. Maar het is me een beetje onduidelijk wat dit praktisch zou betekenen. En of dit slechts voor één bank geld.
Maar ik geloof dat dit dan betekende dat je slechts een rekening kan aanhouden, maar geen zaken of diensten meer kunt toevoegen of wijzigen.

Bedankt alvast als iemand hier iets nuttigs over weet te vertellen _/-\o_
Er zal een verschil zijn tussen een wereld reis waarbij je officieel in NL blijft wonen en emigratie waarbij je officieel in een ander land gaat wonen.

Edit: ik weet niet of dit een theoretische vraag is of dat je concrete plannen hebt. Als dat laatste het geval is, dan is het wellicht handig te melden wat je van plan bent, dan kan er gericht geantwoord worden (wellicht dan ook een apart topic starten?)

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 15-10-2023 06:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je schrijft niet zomaar even je opgebouwde vermogen over naar een bankrekening in b.v. Colombia O-)
Kan toch? Oké via iets als Wise doen wel zo handig, maar verder lijkt mij dat verre van onmogelijk.
Ik neem aan dat ze niet zomaar je vermogen kunnen innemen. Of kan het wellicht andere consequenties hebben voor je vermogen of rekening?
Rekening wordt opgezegd, overgeboekt naar tegenrekening? Als je die niet meer hebt, dan heb je wel een ander probleem ;)

Maar uiteraard gaat een bank niet kijken hoeveel dagen per jaar je thuis bent. Zolang je in Nederland bent ingeschreven is er geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
rechtsherstel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:48:
In Belgie is het makkelijk. Daar is het DGS een staatsgarantie. Er is daar geen fonds dat volgestort moet worden.
Dus de staat staat garant? hoe gaat dit dan als de financiële sector (Zoals in Nederland) vele malen groter is dan de reële economie en het vermogen van de staat om dat te financieren?

zo was het ook in IJsland destijds, banken met honderden miljarden onder beheer en een overheid dit ingericht en genoeg geld had om een 'visserij economie' te ondersteunen.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Als die contractuele verplichting er is dan zullen ze wel moeten.
Maar die is er niet. En de NL en Duitse politiek hebben zich al uitgesproken tegen dergelijke constructies.

Het feit dat het bij Icesave uiteindelijk allemaal goed afliep zegt niets over andere scenario's in de toekomt. Om een grove indicatie te geven: bij Icesave ging het om zo'n 6 miljard aan claims. In Italië heb je 1 bank die >1000 miljard op de balans heeft staan.

Je kan hopen dat je bij problemen weer gered gaat worden door de Nederlandse staat maar die zekerheid is er niet. Dat zal liggen o.a. aan de grootte van het probleem, de financiële situatie van dat moment, de bereidheid in de politiek etc. etc.

Hier nog even een quote die uitlegt waarom de rating van een land belangrijk is:
De depositogarantiestelsels in Europa beschikken slechts over zeer beperkte financiële middelen, waardoor zelfs middelgrote bankfaillissementen tot tekorten kunnen leiden bij de vergoeding van beleggers. In het verleden sprong in dergelijke gevallen altijd de respectieve thuisstaat bij. Om de veiligheid van een bank te beoordelen, is het daarom zinvol om naar de beoordeling van het thuisland te kijken, omdat dit aangeeft of het land in geval van een groter bankfaillissement überhaupt in staat zou zijn om extra middelen op de geldmarkt te verkrijgen ter ondersteuning van het depositogarantiestelsel.
Hier nog een afbeelding uit het eerdergenoemde artikel van The Economist. "Can they afford it?" staat voor 'Kan een land het zich permitteren banken omhoog te houden bij serieuze problemen?'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgun2M0sSEBOdAuWz_Dp69gxjPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kYgQazwxjX3RBlXUxGKptCmx.png?f=user_large
Schuld als % BBP
Italie 144%
Nederland 48%
https://www.imf.org/exter...r/GG_DEBT_GDP@GDD/SWE/ITA

Samenvattend: je kan op basis van meerdere objectieve criteria onderbouwen dat een Nederlandse DGS wat meer waard is dan een Italiaans DGS. Dit betekent niet dat een Italiaans DGS waardeloos is, zeker niet. Maar de stelling werd gemaakt dat het NL DGS niet beter zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik weet dat je je betaalrekening bij de Rabobank mag aanhouden na emigratie (bron: website).

Raisin volgens mij niet. Wise en Revolut volgens mij wel. Die laatste kan handig zijn omdat je bij Revolut een NL IBAN kan krijgen.

Overigens bij Raisin zou je je ook kunnen afvragen wat er kan gebeuren als je niets zegt. Officieel mag dat waarschijnlijk niet maar zolang je je tegenrekening aanhoudt zie ik ze er niet zo gauw achterkomen. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

rechtsherstel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:48:
Weet je dat zeker? Waar is dan het Garantiefonds van België voor bedoeld? Dat lijkt toch precies het soort fonds dat ivm de DGS-wetgeving is gemaakt. En in de wetteksten die je daar kan vinden staat ook:
Het Garantiefonds wordt gefinancierd door de periodieke en buitengewone bijdragen van zijn deelnemers, de toegangsrechten voor de kredietinstellingen en beleggingsondernemingen bedoeld in artikel 4
Zwelgje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 06:22:
Dus de staat staat garant? hoe gaat dit dan als de financiële sector (Zoals in Nederland) vele malen groter is dan de reële economie en het vermogen van de staat om dat te financieren?

zo was het ook in IJsland destijds, banken met honderden miljarden onder beheer en een overheid dit ingericht en genoeg geld had om een 'visserij economie' te ondersteunen.
Die "Daar" in de tekst die je aanhaalt verwijst naar 'in België', dat het in België op manier X is geregeld zou zijn zegt nog niet dat het in alle andere landen die meedoen aan DGS zo is geregeld ;)
Maar ik ben er vrij zeker van dat ook België een garantiefonds heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Let even op, voor het DGS is een apart topic: Het Deposito Garantie Stelsel Topic. Graag daar verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
thys schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:35:

Ik zie dat ze ook mooie rentes aanbieden via de Duitse Raisin, t/m 5%.
https://www.kritische-anleger.de/festgeld/vergleich/

Hebben we natuurlijk weinig aan maar ben benieuwd of het je lukt om rechtstreeks een rekening te openen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 15-10-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterestED
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-12-2023
feddesman schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:41:
Is er nog een lijst met ratings van de banken en niet de landen?
Ik wil een 1 jaars deposito afsluiten bij orange of younited credit.
Hi, een zeer relevante vraag lijkt me maar ik heb hier nog geen respons op gezien. Het gaat dan om een site waar de betreffende bank kan worden opgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@InterestED check de link in de post boven je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiro33
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Younited Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden? Ten tweede, is er een website die een overzicht biedt van alle Europese banken met hun beoordelingen? In plaats van elke bank afzonderlijk de beoordelingen op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Iemand ervaring met onderstaande bank?

https://tfbank.de/tagesgeldkonto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

Hiro33 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Young Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden? Ten tweede, is er een website die een overzicht biedt van alle Europese banken met hun beoordelingen? In plaats van elke bank afzonderlijk de beoordelingen op te zoeken.
https://www.kritische-anleger.de/banken-ratings/
Hier veel beoordelingen.

Beetje afhankelijk van je risicoprofiel. Als die 25k echt cruciaal is voor je kan je het beter verdelen.

Normaal gesproken dekt het DSG dit allemaal af.

Ik zie dat je 2 Franse aanbieders hebt geselecteerd. Als je het echt het risico wil spreiden doe het dan in 4 verschillende landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

6 maanden 4% en dan 1,45% nou gezien de ervaringen met aanmelden van nieuwe klanten bij Duitse banken wens ik je veel succes voor die paar euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:19
Heb er al wel eens naar gekeken, maar een rekening kan alleen geopend worden met
opgave van een Duitse woonplaats + Duits mobiel nummer.
Ik heb beide niet, jij wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Hiro33 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik ben van plan om 25k voor een jaar vast te zetten bij verschillende banken via Raisin en via CEB. k vroeg mij af hoe gediversifieerd jullie spreiding is over verschillende banken? Ik ben namelijk van plan om dit over vier banken te doen: Orange Bank, Nordax Bank, Young Credit en CEB. Is dit misschien te veel, of zou het voldoende zijn om het over bijvoorbeeld slechts twee banken te spreiden? Ten tweede, is er een website die een overzicht biedt van alle Europese banken met hun beoordelingen? In plaats van elke bank afzonderlijk de beoordelingen op te zoeken.
Let in ieder geval op de minimum inleg. Ik weet niet hoe dat zit met de genoemde banken, maar bv Banca Progetto heeft een minimum bedrag van 10k.

Daarnaast zou ik voornamelijk kijken naar waar jij je prettig bij voelt. Als je liever bv 5 banken met 5k doet kun je beter dat doen. Maar wellicht vind je maar zeg 3 banken waar je je prettig bij voelt en zet je liever daar ~10k per bank dan dat je "gedwongen" 2 extra banken gaat zoeken waar je een minder goed gevoel bij hebt puur voor de diversificatie.
Pagina: 1 ... 153 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling