[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.806 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:11

carnager

AmsterdamVideo

@Jeroen_ae92 Is er een changelog? Dan kan ik kijken of het de moeite is om up te daten of deze release te skippen.
* heb even de code van ubnt forum niet bij de hand :O

-

NB Erg tevreden over de normale outdoor versie, met grotere omni eraan om een groter gebied te bereiken (ja dit neemt vermogen weg uit vertikaal vlak maar dat is in dit geval ook niet erg) Volgende stap worden een paar indoor aps (LR model) met zero handoff ism de outdoor en volgend jaar nog een extra reguliere outdoor met een paneelantenne aan ander uiteinde van het gebouw om een blinde vlek in te vullen. De load op de huidige ene outdoor is gemiddeld 10 tot 15 concurrent connecties waarbij de effectieve snelheid client side gemiddeld op 5Mbit komt (niet iedereen is constant bezig natuurlijk) bij piekbelasting, bij weinig belasting is 30 a 35Mbit mogelijk per client. 20MHz kanaal, redelijk veel wifi netwerken nabij (stuk of 20 met een client, de AP aan z'n omni ziet er 137 maar die zijn lang niet allemaal 'aktief' maar zitten ook veel gelogde uitschietertjes tussen die enkele seconden doorkomen. In die ap's kan straks trouwens aardig gesneden worden als de extra APs geplaatst gaan worden)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Release Note
Bug Fixes
From 3.2.7->3.2.8
UAP - Fixed a case where wireless uplink stays isolated.
UAPs - Fixed a regression introduced in 3.2.7(fixing a crash) on rate limiting reported from forum.
UAPs - Fixed wireless uplink monitor randomly resets the interfaces causing disconnects. Note, Please setup a gatway ip address if using wireless uplink. If not using wireless uplink, please disable wireless uplink monitor.
UAPs - Fixed some memory leak in hostapd reported from forum.
UAPs - Default timezone to UTC.
UAPs - Fixed Guest Portal appends www.google.com to promotional URL if VLAN is enabled. This fix is needed along with v3.2.8 CTRL code or higher.
UAP Pro - Improved 5Ghz HT40 performance with Intel6300.
UAP AC - Corrected power display again from previous fix.
UAP AC - Fixed AP can not pass PPPoE traffic reported from forum.
UAP AC - Fixed kernel panic during heavy reset testing.
UAP AC - Fixed Rogue AP reported as secured when it is open.
UAP AC - Fixed DHCP offers containinng wrong subnet mask reported from forum.
UAP AC - Added hostapd support for UAP ACS to help fix some WPA/2 Enterprise Radius issues reported from forum.
CTRL - Updated portal sample hotspot scripts to use tls v1 and ssl v1.
CTRL - Enable HT80 support in South Africa.
CTRL - Fixed web ui closes with error when downloading support info from chrome browser.
CTRL - Enable connectivity monitoring also for Zero Handoff.
CTRL - Fixed calendar selection is off at insight/past guest authorization reported from forum.
CTRL - Fixed map scaling issue with Firefox/Ubuntu.
CTRL - Fixed "Events" time scope filter is off.
CTRL - Fixed Guest Portal appends www.google.com to promotional URL if VLAN is enabled. This fix is needed along with v3.2.8 AP code or higher.
CTRL - Fixed Invalid Operator Account creation error in hotspot manager.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:11

carnager

AmsterdamVideo

Thnx @Jeroen_ae92
Ziet er niet al te dringend uit bij mijn huidige toepassing dus die gaat op z'n gemakkie :)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
Ik lees al geruime tijd mee, maar ik loop vandaag zelf tegen een probleem aan.

http://community.ubnt.com...h-Local-Users/ta-p/954653

Deze tutorial heb ik gebruikt om VPN in te stellen op de USG. Na het maken van de json heb ik een provision gedaan en daarna ook nog een restart van de USG.

Nu wil ik de VPN verbinding uitproberen, maar ik krijg maar geen verbinding. Hoe kan ik controleren of de USG het json bestand goed heeft geladen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:33:
Voor de liefhebbers, versie 3.2.8 is uit. Linkje

Overigens maken de AC's meer herrie dan de Pro's. Ik heb een AC in de woonkamer hangen en als ik daar data doorheen trek, voornamelijk op 5Ghz, is ie hoorbaar. Niet irritant maar wel aanwezig. Een soort geknetter.
Hier ook AC's (3 stuks) maar geen van allen maakt lawaai. Ik heb ze wel op z'n zij gezet, schuin tegen de muur want dat zorgt ervoor dat ze een stuk koeler zijn dan wanneer je ze plat neerlegt (op de onder- of bovenkant maakt niet zoveel uit).

Heb nu versie 3.2.8 van die controller gedownload en helaas, hij werkt nog steeds niet met Java 8 (in OS X, ongeacht of de JRE of JDK gebruikt). De workaround is nog steeds nodig (handmatig op de commandline de juiste jar starten). Ik verwacht dat het bij Windows niet veel anders zal zijn. Op het forum is al gemeld dat ze wel druk met het probleem bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mujentas schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:52:
Ik lees al geruime tijd mee, maar ik loop vandaag zelf tegen een probleem aan.

http://community.ubnt.com...h-Local-Users/ta-p/954653

Deze tutorial heb ik gebruikt om VPN in te stellen op de USG. Na het maken van de json heb ik een provision gedaan en daarna ook nog een restart van de USG.

Nu wil ik de VPN verbinding uitproberen, maar ik krijg maar geen verbinding. Hoe kan ik controleren of de USG het json bestand goed heeft geladen?

Alvast bedankt :)
Heb je dit op een Windows machine gemaakt? Is de extensie niet stiekem toch nog .txt bv?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
Jeroen_ae92 schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:45:
[...]

Heb je dit op een Windows machine gemaakt? Is de extensie niet stiekem toch nog .txt bv?
WHS2011, maar de extensie is zeer zeker json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just double checking ;)

Deze tutorial geeft ook PPTP VPN maar is totaal anders. Had je die ook al gezien?
http://community.ubnt.com...lient-Support/ta-p/961915

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 14-12-2014 15:53 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
Jeroen_ae92 schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:53:
Just double checking ;)

Deze tutorial geeft ook PPTP VPN maar is totaal anders. Had je die ook al gezien?
http://community.ubnt.com...lient-Support/ta-p/961915
Aan de hand van deze post heb ik het gedeeltelijk werkend gekregen;

http://community.ubnt.com...e-Config/m-p/398067#M5003

Lokaal (dus vanaf LAN) werkt het prima, ik kan een succesvolle vpn verbinding opzetten. Alleen van buitenaf werkt het nog niet. Wellicht dat hier nog aanpassingen voor moeten worden gedaan in de firewall? Ik heb alleen geen idee wat hier voor gewijzigd moet worden.

Deze configuratie gebruik ik nu;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 pptp {
     remote-access {
         authentication {
             local-users {
                 username user {
                     password pass
                 }
             }
             mode local
         }
         client-ip-pool {
             start 192.168.1.200
             stop 192.168.1.225
         }
         dhcp-interface eth0
         dns-servers {
             server-1 8.8.8.8
         }
         mtu 1492
     }
 }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf heb ik geen USG maar ik kan met zo voorstellen dat het ongeveer gelijk werkt aan een Edgerouter. De PPTP poorten moeten van buitenaf op WAN_LOCAL openstaan. Dus tcp poort 1723 en GRE. Maar hier haak ik af

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
Jeroen_ae92 schreef op zondag 14 december 2014 @ 17:26:
Zelf heb ik geen USG maar ik kan met zo voorstellen dat het ongeveer gelijk werkt aan een Edgerouter. De PPTP poorten moeten van buitenaf op WAN_LOCAL openstaan. Dus tcp poort 1723 en GRE. Maar hier haak ik af
Bedankt voor de hulp. Ik heb het inmiddels werkend gekregen en alles ook aangepast naar het iets veiligere l2tp ipsec.

Ik zie succesvolle verbindingen niet tevoorschijn komen in de controller. Deze informatie wordt niet gelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:32
Hebben mensen met UAP AC's AP's problemen met een zeer slecht signaal en performance? Heb vandaag 2 units ontvangen maar voor alsnog niets kunnen vinden wat het probleem zou kunnen zijn. Beide units zijn getest.

Heb één unit in de woonkamer hangen. Maximale signaal sterkte is +/- 65-70% maar zakt al zeer snel naar 20% of nog lager. IPhone 6 zakt naar 5% met ongeveer 5 meter afstand van de AP. Surface/Elitebook zaken naar 15-20% bij 5 meter afstand (zelfde ruimte als AP). Daardoor neemt ook de performance zeer snel af. (5Ghz N en AC op HT80)

Als ik ongeveer naast de AP zit haal ik met de iPhone 6 max van mijn ziggo (180MBps. Loop ik 2-3 meter verder haal ik nog 90-100MBps en vaak nog lager. Zelfde geld voor andere apparaten. Surface pro 3 haalt 300MBps maar halveert al snel als ik paar meter verder ga zitten.

De UAP pro die ik hier in de huiskamer had staan haalde ik op de gehele beneden verdieping en op het terras afhankelijk van het apparaat tussen de 110-200MBps op de 5GHz HT40.

Gebruik de firmware 3.2.7 voor alle UAP's

Meer mensen die bovenstaande problemen herkennen met de UAP AC?

[ Voor 7% gewijzigd door Phorcys op 15-12-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
mogen we inmiddels concluderen dat er geen ZHO meer komt voor de UAP-AC`s?

Het duurd al maanden, maar er is nog steeds geen firmware die ZHO ondersteund op deze ap`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
pitchdown; heb al een lang lopende case bij ubiquiti voor allerlei problemen en waar ik o.a. deze vraag heb gesteld maar heb daar tot op het heden geen antwoord op gekregen. Ik wordt nu geholpen door iemand anders van ubiquiti en zal dit straks nog eens vragen als hij de andere problemen heeft opgelost.

Wanneer je meer dan één vraag stelt krijg je maar op 1 antwoord zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier ook de AC's hangen. Als ik de AC in de woonkamer uitzet doen alle devices het zonder morren op de AC die op zolder hangt. In het begin had ik dezelfde issues als wat jij beschrijft. Mijn oplossing was overigens de land instellingen aan te passen naar America.

Beide AP's staan op medium TX op de 2,4Ghz band en auto op de 5Ghz band. Ik draai niet met HT80 ivm legacy devices. Hoop dat je er iets aan hebt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Was het al naar Amerika aan het zetten. Maar TX op auto betekent bij ubiquiti toch standaard high? Zojuist even gekeken maar zelfs met TX op auto en landinstelling op Amerika maakt het helemaal niets uit. In de huiskamer haal ik nog maar 15% signaal op de AC.

Net even getest met een Elitebook en haal daar 55MBps op 5GHZ n (huiskamer) waar ik met de PRO 120MBps haal. Deze verschillen komen wel beetje overeen met alle andere apparaten.

Beneden kan ik de 2.4GHz van de AC boven ook bereiken alleen de 5GHz is echt slecht. Batterij van de iPhone is sinds ik terug ben van werken (17.30) al met 20-25% afgenomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Phorcys op 15-12-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:15
Iemand ervaringen met een Unify camera icm met de NVR?
Ik zit te denken om een dedicated opnameapparaat te gaan gebruiken ipv mijn NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb momenteel een NVR staan en daarop de Unifi-NVR, Unifi en mFi controllers. Werkt uit de kunst.
De NVR is een volwaardige mini desktop met Debian. Geheugen is niet eenvoudig uit te breiden maar er kunnen additionele USB3 disken aan voor extra storage.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:52

Stefan©

Toet toet

TTTuck schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:57:
Ik heb de afgelopen week eens lopen spelen met de USG. Zal wat tijd proberen te maken om er een kleine review over te schrijven.

[knip]

Het apparaatje ziet er irl trouwens prachtig uit, met de bekende blauwe led verlichting :)
Mag ik vragen waar je 'm hebt gekocht? Hij lijkt erg slecht leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 13:25:
Ik heb momenteel een NVR staan en daarop de Unifi-NVR, Unifi en mFi controllers. Werkt uit de kunst.
De NVR is een volwaardige mini desktop met Debian. Geheugen is niet eenvoudig uit te breiden maar er kunnen additionele USB3 disken aan voor extra storage.
Top, dankjewel voor je antwoord.
Tevens nog een vraagje over de outdoor cam: Is deze goed waterdicht? op de product-pagina staat dat deze onder een afdak moet, maar op andere verkoopsites staat dan weer gewoon outdoor.
Ik wil em namelijk ophangen zonder afdakje erboven.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 16-12-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:59
rinkel schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:45:
[...]

Top, dankjewel voor je antwoord.
Tevens nog een vraagje over de outdoor cam: Is deze goed waterdicht? op de product-pagina staat dat deze onder een afdak moet, maar op andere verkoopsites staat dan weer gewoon outdoor.
Ik wil em namelijk ophangen zonder afdakje erboven.
We hebben ze zelf gewoon buiten hangen zonder afdak, geen probleem.
Hij is gewoon waterdicht... Maar niet zo water dicht dat je hem in een bak met water kunt gooien natuurlijk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
Stefan© schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 14:04:
[...]

Mag ik vragen waar je 'm hebt gekocht? Hij lijkt erg slecht leverbaar.
Ik heb hem een paar weken terug hier gekocht

https://maxict.nl/product...-broadband-router-ubi-usg

Volgens de website is er nog steeds voorraad, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Hmm nog wat testjes gedaan met de uap ac en heb alleen maar goed bereik met max 1,5 meter bereik daarna is het een drama. Verschillende software versies gebruikt maar maakt geen verschil.

Tot op het heden ook niets meer van de ubiquiti support vernomen. Lijkt wel wanneer je lastige vragen hebt dat je geen reactie krijgt.

Heeft iemand al torgang tot firmware 3.2.8? Hopelijk werkt deze versie wat beter voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Phorcys schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:41:
Hmm nog wat testjes gedaan met de uap ac en heb alleen maar goed bereik met max 1,5 meter bereik daarna is het een drama. Verschillende software versies gebruikt maar maakt geen verschil.

Tot op het heden ook niets meer van de ubiquiti support vernomen. Lijkt wel wanneer je lastige vragen hebt dat je geen reactie krijgt.

Heeft iemand al torgang tot firmware 3.2.8? Hopelijk werkt deze versie wat beter voor mij?
Vreemd hoor, want ik heb er hier 1 in de meterkast liggen (achter de gasmeter nota bene) en die biedt me op 2,4ghz gewoon 5 streepjes signaal als in de woonkamer zit. Dat is een meter of 8 verderop met 2 muren ertussen. Op 5ghz heb ik hier 3 streepjes.

Zit wel even te zoeken naar de juiste instellingen om via AC optimale snelheden te halen. Vooralsnog lijkt ik niet echt boven de 28-30MB/s te komen. Ook niet als ik dichtbij het AP zit (3m). Iemand nog tips of ervaringen? Welke snelheid halen jullie bij filetransfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
28-30MB/s? Dat haal ik alleen met een surface pro pal naast de ap. Haalde net nog 5MBps haha

Dat ik met AC slechte performance heb tot daar aan toe maar zelfs op de 5GHz N band heb ik 40-50% minder performance dan met een UAP Pro dat gaat me ver ;)

Ik denk eerder dat mijn units niet goed zijn. Hopelijk kan ik ze omwisselen.

[ Voor 38% gewijzigd door Phorcys op 16-12-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phorcys schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:41:
Mac versie
Windows versie
Linux versie

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
bedankt jeroen, heb het getest maar maakt geen verschil. Heb de UAP-AC maar uitgezet en de PRO aangesloten en alles werkt weer perfect.

Leverancier maar een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Phorcys, heb je al een keer (via de CLI) syswrapper.sh restore-default uitgevoerd? Dat heeft bij mij (op mijn Pro) echt heel veel goed gedaan :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
lier, ja dat had ik als eerste gedaan. Had destijds al een tip hier gehad om dat op mijn PRO unit te doen. Maar maakte met de AC geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je em als een terug gezet op HT40 kanaal 36?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 01:41:
[...]

Is dit de interface van de Beta 4.x controller software toevallig ? Ziet er veel overzichtelijker uit zo dan de huidige 3.x :>
Ja, dat is de 4.2.0 controller. Deze is overigens geen Beta meer hoor.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Jeroen, ja dat heb ik geprobeerd maar maakt geen verschil. Net een aantal testjes gedaan voor de leverancier. Met de ac ap haal ik met een iphone 6;

Woonkamer voor; 140Mbps
Woonkamer achter ; 177Mbps ( vlakbij ap)
Keuken; 60-70MBps
Terras; geen signaal

Ipad air doet in huiskamer 100Mbps, keuken 75Mbps, buiten niets

Met uap pro;
Huiskamer voor en achter + keuken 110-115MBps
Terras: 100-110MBps

Ipad air doet 145Mbps binnen en buiten 120-130Ms

Op de 1e verdieping haal ik op de eerste 2 kamers ook nog 90Mbps

Uap ac: channel 36, tx power high, ht80 (ook getest met ht40)
Uap pro: channel 36, tx power high, ht40

Ook heb ik bovenstaande getest met andere tx power waarde, channels etc

[ Voor 35% gewijzigd door Phorcys op 17-12-2014 21:04 ]

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 17:13:
[...]

Ja, dat is de 4.2.0 controller. Deze is overigens geen Beta meer hoor.
Zijn er nog grote verschillen voor wat betreft de functionaliteit rondom AP's tussen 3.2.8 en 4.2.0?

Ik ben overigens nog in dubio tussen de ERL en USG. Het grootste gemis van de USG is voor mijn situatie IPv6 ondersteuning (XS4ALL FttH).

[ Voor 18% gewijzigd door Stefan© op 18-12-2014 10:40 ]

Stefan© schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:20:
[...]

Zijn er nog grote verschillen voor wat betreft de functionaliteit rondom AP's tussen 3.2.8 en 4.2.0?

Ik ben overigens nog in dubio tussen de ERL en USG. Het grootste gemis van de USG is voor mijn situatie IPv6 ondersteuning (XS4ALL FttH).
Nope, geen wijzigingen op dat gebied. De enige echte aanvulling van 4.2.0 en 4.5.2 is het beheer van resp. de USG en de USG+VoiP. Anders dan dat ziet het er gelikter uit. De standaard firmware van 4.2.0 is 3.2.5 en van de 4.5.2 is dat de 3.2.7. Je kunt eventueel de firmware van versie 3.2.8 in de DL map plaatsen van je 4.2.0 controller. Daarnaast heeft de 4.2.0/4.5.2 de mogelijkheid tot scheduled SSID's. Dus die kun je per dag kiezen of en hoe laat deze beschikbaar moet zijn. Handig voor kinderen of gast netwerken ;)

Momenteel is er nog geen IPv6 beschikbaar op de USG...

U+

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 09:07
Stefan© schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:20:
[...]

Ik heb hem zelf in duitsland gekocht, prijzen waren daar nog iets gunstiger, bij omg.de, verzendkosten waren trouwens wel best hoog, maar die usg was niet het enige in die bestelling.

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

TTTuck schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:41:
[...]

Ik heb hem zelf in duitsland gekocht, prijzen waren daar nog iets gunstiger, bij omg.de, verzendkosten waren trouwens wel best hoog, maar die usg was niet het enige in die bestelling.
En hoe bevalt de USG? Ik lees ook dat hairpin NAT nog niet werkt. Hairpin NAT en IPv6 zijn toch wel erg prettig. Aan de andere kant is het product nog volop in ontwikkeling en verwacht dat er de komende tijd met enige regelmaat updates zullen komen.

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 09:07
Als je los bent op Edge os het een geweldig apparaat is, maar de leercurve was voor mij vrij hoog moet ik zeggen. Ik heb verder geen ict achtergrond en om de manier van inrichten van de firewall etc te doorgronden heb ik nog wel een paar uur nodig. Vooral omdat het allemaal via de CLI moet is dat voor mij vrij veel werk. Zie je dat niet als probleem dan denk ik dat het een geweldig apparaat is.

Het adopten via de controller was vlekkeloos net als alle instellingen die wel via de controller gaan. De KPN glas verbinding draait ook als een zonnetje dus wat dat betreft geen klagen. Ipv6 is voorlopig niet aan de orde bij mij. Hairpin nat niet geprobeerd dus daar zou je toch nog even bij ubiquity op het forum moeten vragen of ze dat werkend hebben. Alle andere routing functies werken volgens mij dus alle NAT functies ook.

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
Phorcys schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:58:
Jeroen, ja dat heb ik geprobeerd maar maakt geen verschil. Net een aantal testjes gedaan voor de leverancier. Met de ac ap haal ik met een iphone 6;

Woonkamer voor; 140Mbps
Woonkamer achter ; 177Mbps ( vlakbij ap)
Keuken; 60-70MBps
Terras; geen signaal

Ipad air doet in huiskamer 100Mbps, keuken 75Mbps, buiten niets

Met uap pro;
Huiskamer voor en achter + keuken 110-115MBps
Terras: 100-110MBps

Ipad air doet 145Mbps binnen en buiten 120-130Ms

Op de 1e verdieping haal ik op de eerste 2 kamers ook nog 90Mbps

Uap ac: channel 36, tx power high, ht80 (ook getest met ht40)
Uap pro: channel 36, tx power high, ht40

Ook heb ik bovenstaande getest met andere tx power waarde, channels etc
Valt mij tegen als ik vergelijk met simpele consumenten meuk zoals de Apple Airport Extreme. Uit de test van Hardware.info:

LAN > WLAN 3m - 409 Mbit
WLAN > LAN 3m - 309 Mbit
LAN > WLAN 10m - 374 Mbit
WLAN > LAN 10m - 267 Mbit

Kortom je kunt (voor thuis) beter een Airport Extreme neerzetten als accesspoint?

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 18-12-2014 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Daar lijkt het wel op! Sterker nog, zwager van me heeft een Fritzbox en daar ik op de gehele beneden verdieping met mijn iPhone 6 220-280MBps.

Zojuist een mail gehad van de leverancier en die geven aan dat de UAP AC's haast wel defect zou moeten zijn. Volgens hen is het zo dat het signaal zelfs beter zou moeten zijn dan van de PRO. Zal ze dus terug moeten sturen.

Wat me wel opvalt en wat ik maar niet opgelost krijg is dat het laden van websites soms lang duurt. Dit is zowel op de UAP, UAP PRO als UAP AC. Echter is dit alleen maar op apple apparaten. Pak ik een laptop of surface is het probleem niet aanwezig en laad alles super snel.

Heb het ook getest met een Ruckus, Brocade AP en daar heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
De access points bij mij thuis en hier op kantoor (klein kantoortje op de begane grond) zijn aan vervanging toe, ze kunnen niet meer op tegen al het wifi-geweld in de nabije omgeving. (alle truukjes met vrije kanelen zoeken etc. al geprobeerd)

Nu vindt ik de ubiquity apparatuur best interessant, met name de UAP AC's.
Ik zou er dan 3 kopen, twee voor op kantoor en de bovenliggende woning van mijn ouders, en een voor bij mij thuis.

Maar wat Phorcys hierboven beschrijft, is dat exemplarisch of hebben meer mensen daar last van?
Anders kan ik inderdaad beter kiezen voor Airport Extremes (vrijwel alles is Apple hier, dus dat integreert wel weer lekker)

Die UAP's zijn geen router toch? Dat zou betekenen dat ik in beide gevallen nog een router moet voorzien. (fiber hier, dus hoge NAT throughput is wel vereist)

Al met al ben ik bang dat ik straks iets heel moois in huis haal, wat vrij duur is, ingewikkelder te beheren is (als ik weg zou vallen, moet het wel blijven werken) en enorm overkill of ingewikkelder is dan ik nodig heb.
Ik ben juist van het 'minder apparaten, minder ingewikkeld, minder verbruik'

Voor minder dan de prijs van 3 UAP's en twee routers, heb ik ook 2 airport extremes en 1 time capsule, wat op zich ook prima zou voldoen.

edit: mijn specieke vraag? uhm... weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat ik gewoon op zoek ben naar advies.

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 19-12-2014 08:44 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

glnk schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:12:
[...]

Valt mij tegen als ik vergelijk met simpele consumenten meuk zoals de Apple Airport Extreme. Uit de test van Hardware.info:
...

Kortom je kunt (voor thuis) beter een Airport Extreme neerzetten als accesspoint?
Ligt er aan hoe stabiel zo'n airport extreme is. Dat vind ik namelijk een heel groot pluspunt van de unifi's

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
NovapaX, Omdat ik veel werk met Ruckus/Strix en af en toe brocade vergelijk ik de unifi apparaten hiermee aangezien unifi aangeeft dat het een Enterprise product is. Vanwege de prijs heb ik voor Ubiquiti gekozen.

Ondanks dat ik problemen heb met de access points zijn er ook goede dingen aan deze producten

- Veel functies
- Makkelijk in beheer
- Gratis controller.

Ik ga er vanuit dat de producten over het algemeen goed zijn alleen in mijn geval misschien niet. De UAP AC's van mij lijken gewoon defect te zijn (althans dat hoop ik). De UAP Pro doen het eigenlijk wel goed alleen zit er veel performance verschil in tussen verschillende software versies (2.4.7/3.2.1/3.2.7) (althans bij mij).

De apparaten zelf lijken verder tot nu toe wel stabiel te zijn.

Let wel; ik test alleen maar met 5GHz omdat 2.4GHz bij mij zo ie zo niet bruikbaar is.

Als ik het laden van websites en de performance op acceptabele niveau krijg is het voor mij in orde.

De UAP's zijn inderdaad geen router, je zal dus een aparte modem/router moeten hebben. Zolang je geen guest portals gebruikt hoef je de controller niet 24/7 te draaien, je hebt het alleen de eerste keer nodig om ze te configureren.

Volgens mij heeft Ubiquiti ook een router in hun assortiment maar ben hier niet mee bekend. Zwager van mij heeft onlangs glasvezel (500/500) en gebruikt daarbij een fritzbox (7490 dacht ik) en is daar zeer te spreken over.

[ Voor 19% gewijzigd door Phorcys op 19-12-2014 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Phorcys schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:44:
NovapaX, Omdat ik veel werk met Ruckus/Strix en af en toe brocade vergelijk ik de unifi apparaten hiermee aangezien unifi aangeeft dat het een Enterprise product is. Vanwege de prijs heb ik voor Ubiquiti gekozen.
De hardware is op basis van meer dan 3 jaar oude consumenten electronica. Persoonlijk vind ik daarom de prijs van een dergelijke accesspoint dan ook way over the top. Het is em dan ook puur te doen om de software en het beheer perspectief (minder interessant voor thuisgebruik). De performance kan niet tippen aan de hedendaagse draadloze consumenten router. Dat zou ik persoonlijk niet verwachten van een accesspoint met een prijskaartje van 280 euro. Jammer, want ik ben toe aan een nieuw accesspoint voor thuis en de Unifi producten leken mij interessante producten. Blijkbaar kan ik beter mijn WRT610N vervangen voor een moderne alles-in-een 'draadloze' router :P

"Wat hierbij opvalt is dat de gebruikte hardware in tegenstelling tot het uiterlijk en implementatie van de apparaten niet bepaald 'Enterprise' genoemd kan worden. We komen chips tegen die we de afgelopen jaren al in behoorlijk wat consumentenrouters tegengekomen zijn."
http://nl.hardware.info/r...cess-points-review-intern

"Als we drie laptops tegelijkertijd aan de Ubiquiti Unifi-access points hangen, dan zien we dat de Unifi AP - het instapmodel - het moeilijk krijgt. 60 Mbps is geen geweldige score, al zal het voor veel gebruikers voldoende zijn. Hier komen wellicht de wat verouderde consumenten-componenten om de hoek kijken. Ook van het prestatieniveau van de Unifi AP-Pro op 2,4 GHz worden we nog niet echt warm."
http://nl.hardware.info/r...211n---3-laptops-tegelijk

"Op de eerste verdieping zijn de dual-band-modellen op 2,4 GHz sneller dan op 5 GHz. Met andere woorden, 5 GHz is vooral nuttig zolang het signaal de ruimte niet hoeft te verlaten. Althans, als het je om pure snelheid te doen is."
"Het tweede dat opvalt is dat het instapmodel zich op de tweede verdieping beter staande weet te houden dan de twee duurdere modellen."
http://nl.hardware.info/r...oints-review-praktijktest

[ Voor 8% gewijzigd door glnk op 19-12-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Dat had ik idd een tijdje geleden ook al eens gelezen.
Ze gebruiken consumentenelectronica voor deze accesspoints, maar maken de software erbij voor bedrijfsomgevingen. Op zich geen moeite mee, zolang het maar goed en stabiel werkt. De Spaceshuttle gebruikte ook jarenlang oudere hardware, omdat het beproefd was en goed werkte.

Ik wou zelf gaan voor de Pro en de AC links laten liggen ivm toch wel wat klachten.
Ik ben echter zelf toch maar voor een Airport gegaan (oudere gen) en ga die ophangen. Ik heb thuis namelijk die beheersfuncties niet nodig; instellen en klaar voor jaren is het idee.

Ik ga wel die PoE missen, dat vind ik dan wel een erg mooie functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
glnk schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:40:
[...]

"Op de eerste verdieping zijn de dual-band-modellen op 2,4 GHz sneller dan op 5 GHz. Met andere woorden, 5 GHz is vooral nuttig zolang het signaal de ruimte niet hoeft te verlaten. Althans, als het je om pure snelheid te doen is."
"Het tweede dat opvalt is dat het instapmodel zich op de tweede verdieping beter staande weet te houden dan de twee duurdere modellen."
http://nl.hardware.info/r...oints-review-praktijktest
Dat is het vreemde, ik haal met de UAP-Pro boven op zolder nog 40% signaal.

Welke firmware versies gebruiken jullie overigens met de UAP-AC? las net op het internet dat met 3.1.10 beta firmware het signaal + performance een stuk beter is, met nieuwere versies is het een stuk slechter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

glnk schreef op donderdag 18 december 2014 @ 18:12:
Voor maximale snelheden wel en bij weinig clients ook. Het professionele spul is daar niet op ingericht. Die richten zich op een stabiele werking voor heel veel clients. Dat vergt andere instellingen. Het is bij die tests vaak zo dat ze met 1 of hooguit 5 client(s) testen en niet met 10 en meer (wat tegenwoordig absoluut geen ondenkbaar aantal is in het gemiddelde huishouden!) terwijl daar wel een behoorlijk fors verschil in kan zitten. Ook het samenwerken met andere access points is niet iets waar consumenten spul zich op richt, zakelijk spul weer wel.

Als je alleen maar wifi wilt en niet zo'n groot huis hebt dan voldoet zo'n consumentendevice als de Airport Extreme prima. Heb je een groot huis, grote tuin en/of wil je gewoon knutselen dan kun je beter naar Ubiquiti spullen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
Ik heb nu een paar maanden een standaard AP draaien, en deze presteert bijzonder goed. Er is nog nooit een moment geweest dat hij het niet deed. Dat er misschien consumenten hardware in zit, is voor mij niet echt belangrijk. Ik vind het belangrijker dat die stabiel is en het gewoon doet. Tot dusver ben ik er zeer tevreden over.

Recentelijk heb ik de USG gekocht, en die werkt ook prima. Ik zat te twijfelen tussen de Edgerouter en de USG, maar ben uiteindelijk toch voor de USG gegaan, ondanks dat ik weet dat die nog in ontwikkeling is. Ik vind de integratie met de andere Unifi producten wel interessant. Misschien dat ik nog een Unifi Switch ga aanschaffen wanneer deze hier op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
ppl schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:49:
[...]
Als je alleen maar wifi wilt en niet zo'n groot huis hebt dan voldoet zo'n consumentendevice als de Airport Extreme prima. Heb je een groot huis, grote tuin en/of wil je gewoon knutselen dan kun je beter naar Ubiquiti spullen kijken.
Ja, ik ben sowieso niet van plan om meerdere accesspoints te gaan plaatsen, dat vind ik niet praktisch. Waarschijnlijk wordt het een Ubiquiti Edgerouter Lite/POE ergens weggemoffeld bij het glasvezel modem en een Apple Airport Extreme als accesspoint ergens strategisch geplaatst voor goede performance door het hele huis heen. Dat had ook een Unify AP kunnen zijn maar die zijn qua performance een stuk minder. Qua hardware is zo'n Apple Airport Extreme gewoon beter. Het apparaat heeft 6 (!) interne antennes, beamforming, ondersteuning voor de moderne 802.11 standaarden (g/n/ac) en de beste performance van alle populaire wireless router van dit moment. Daarnaast is het uiterlijk van het apparaat totaal niet storend als het ergens in het zicht staat. Als router zou ik het niet inzetten vanwege de beperkte mogelijkheden maar als AP lijkt het mij prima. Alle andere standalone accesspoints lijken ook niet de performance te hebben van de Airport Extreme voor een betaalbare prijs. Of moet ik nog even verder zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Ppl probeerde te zeggen dat het aantal clients dat verbinding gaat maken met het accesspoint ook een factor is die invloed heeft op de stabiliteit en performance.

De Apple is een prima keuze.
Ik heb de UAP Pro en ben blij dat het hele gezin een rocksolid WiFi netwerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Maximaal 50 clients geeft Apple in ieder geval aan. Nou daar kom ik thuis echt niet aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Er zijn er zat die het behoorlijk moeilijk hebben wanneer het aantal naar 10 of meer clients stijgt. Bij consumenten thuis is dat minder erg, daar zit je dan aan de max. In het bedrijfsleven is dat eerder het minimum. Het zijn dus eigenlijk twee hele verschillende situaties die hele verschillende settings nodig hebben. Zo draait de een geheel zonder controller waarbij de ander juist heel erg gericht is op gebruik met een controller (o.a. vanwege het uitrollen van dezelfde settings naar alle AP's maar ook vanwege features als een hotspot portal). Ook al heeft het dezelfde hardware, eigenlijk is het (vrij letterlijk) appels met peren vergelijken.

Beamvorming doet de UAP-AC ook maar dit staat standaard uit vanwege problemen met iOS devices :+ Die hebben ook met andere apparatuur die beamvorming toepast nog wel eens rare problemen. Om maar eens een voorbeeld te geven.

Wat je ontvangst betreft: je zult dit bij apparatuur voor het bedrijfsleven vaker zien. Dat komt omdat je in zo'n omgeving de boel bezaait met AP's. Dan wil je niet dat dit op elkaar gaat storen dus je kunt hier geen apparatuur gebruiken dat als een gek staat te zenden/ontvangen. Thuis heb je die situatie niet en wil men vaak met 1 apparaat alles kunnen dekken dus daar wil je wel weer iets dat als een gek staat te zenden/ontvangen. Voordeel van meer van die AP's is een egalere dekking (je hebt overal 100Mbit en niet alleen dichtbij het AP terwijl je daar 10 meter vandaan nog maar 50Mbit hebt).

Btw, die Airport Extreme kan ook prima fungeren als router en AP. Waarom dat niet doen?

Edit: die 50 clients is een stuk eerlijker dan de 256 die anderen aangeven (dat is wat de dhcp server op dat ding aankan, niet per definitie ook de radio) maar ook die 50 clients zijn nogal theoretisch (hebben ze dan alleen verbinding of is het dan ook nog een fatsoenlijk werkbare verbinding?).

[ Voor 31% gewijzigd door ppl op 19-12-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik heb momenteel een UAP 2.4 Ghz. op een UPC-200 Mbps verbinding.

Diverse instellingen geprobeerd maar op nog geen 5 meter afstand hou ik zodra ik een speedtest doe maar 30 Mbps over.

Channel 2 = (vrij kanaal) HT20
Tx Power = Medium
WLAN groep zonder bandwidth limit.
WPA-Personal
WPA2 only
Encryption AES/CCMP only

Diverse kanalen en opstellingen geprobeerd. Zodra ik laptop aan de kabel hang haal ik wel de 200 Mbps.
Diverse laptops geprobeerd maar ook de snelheid van de netwerk kaart is maar max 72 Mbps. Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat je nog zou kunnen doen is een config.properties file aan te maken en hierin het volgende plaatsen:
code:
1
config.uapsd_enabled=false

Hiermee pas je eigenlijk het gebruik van de powersettings aan. Sommige clients werken niet goed als dit aanstaat. Soms helpt het, soms niet.

Weet je hoe je een config.properties file aanmaakt en waar je deze plaatst?

Overigens, flow control kan een issue zijn. Vaak zie je dit terug op switches of switch poorten. Soms loont het om dit aan te zetten en bij andere merken moet het juist weer uit. Kwestie van proberen dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 21-12-2014 14:55 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 14:23
Ok bedankt voor de feedback!

Ik denk dat ik hier op kantoor dan voorlopig toch maar ga voor een airport extreme en voor thuis voor een time capsule. Minder apparaten nodig (want router ingebouwd)
En voor een handvol gebruikers heeft het niet zoveel meerwaarde om op te schalen naar het professionelere spul.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

MikeVM

- Baloo -

ik zou graag ook vpn werkend krijgen op mn ERL,

met PPTP moet ik een ip-adres opgeven bij "server outside adress"
maar bij telenet krijg je een dynamic IP (dat maandelijks verandert)

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/BalooTheBigBear/folders/Jing/media/1327b2a4-cdd8-4d0a-8c3b-077368192921/2014-12-22_2105.png

kan ik dit omzeilen? ik kan geen url opgeven.

is OPENVPN een optie?
zou ik misschien het hele vpn gedeelte op mijn synology draaien ipv op men ERL?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via cli is het eenvoudiger. Zie onderstaand. Pas aan waar nodig en plak de regels in je terminal.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
configure
set vpn pptp remote-access authentication mode local
set vpn pptp remote-access authentication local-users username *hierjeusername* password *hierjepassword*
set vpn pptp remote-access client-ip-pool start 192.168.1.200 <- Begin vpn ipreeks
set vpn pptp remote-access client-ip-pool stop 192.168.1.205 <- Eind vpn ipreeks
set vpn pptp remote-access dhcp-interface eth0 <- je WAN interface
set vpn pptp remote-access dns-servers server-1 192.168.1.1 <- Spreekt voor zich
set vpn pptp remote-access dns-servers server-2 8.8.8.8 <- Spreekt voor zich
delete service upnp 
set vpn pptp remote-access mtu 1492 
commit
save

Maak vervolgens een firewall regel op WAN Local (eth0/local waarvan eth0 je WAN interface is)
- allow TCP destination port 1723
- Allow protocol GRE

Deze regel:
code:
1
set vpn pptp remote-access dhcp-interface eth0

Geeft aan dat je WAN interface DHCP assigned is. Dan hoef je dus niets meer in te vullen en zit je niet klem met een dynamisch adres.

Overigens hoef ik niet te zeggen dat je beter L2TP kunt gebruiken dan PPTP toch? Oh en de ERL handelt VPN sneller af dan je Synology.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 22-12-2014 21:32 . Reden: Toevoegingen ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

MikeVM

- Baloo -

waarom is l2tp beter? is dit niet voor een vaste vpn verbinding?

ik wil met men laptop(en andere computers) overal ter wereld snel via vpn even inloggen. iemand vertelde me dat pptp daar beter voor zou zijn..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PPTP is een achterhaald protocol en niet veilig (genoeg) meer. L2TP en OpenVPN zijn wat dat aangaat veiliger.

http://nl.giganews.com/vyprvpn/compare-vpn-protocols.html

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]erikvanhoutert schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:24:

Diverse instellingen geprobeerd maar op nog geen 5 meter afstand hou ik zodra ik een speedtest doe maar 30 Mbps over.

Tx Power = Medium
WPA-Personal
WPA2 only
Encryption AES/CCMP only

Diverse kanalen en opstellingen geprobeerd. Zodra ik laptop aan de kabel hang haal ik wel de 200 Mbps.
Diverse laptops geprobeerd maar ook de snelheid van de netwerk kaart is maar max 72 Mbps. Wie weet raad? [/quote]
Dit lijkt mij allemaal heel normaal :?

Ik heb hier ook de basis modellen en de laptops verbinden daarmee op 72 Mbps en dat werkt prima. Als je sneller wil dan zou ik richting 802.11ac gaan denken.

Never mind... verkeerd begrepen :$ :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet helemaal, op medium power (TX) zou je op 5 meter afstand als nog tussen de 50Mbps en 53Mbps moeten halen. Dit uiteraard afhankelijk van de plaatsing.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:26
erikvanhoutert schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:24:

Tx Power = Medium
WPA-Personal
WPA2 only
Encryption AES/CCMP only

Diverse laptops geprobeerd maar ook de snelheid van de netwerk kaart is maar max 72 Mbps. Wie weet raad?
Wat voor client gebruik je? Dat bepaalt nogal wat van je uiteindelijke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Laatst online: 23:02
Iemand trouwens ook het probleem dat radius authenticatie (bij PPTP/L2TP) naar een Windows 2012 R2 NPS radius server niet goed werkt? De requests naar de radius server komen wel aan maar bevatten enkel het externe IP adres van de VPN client en niet bijvoorbeeld de attributen dat het een VPN verbinding betreft. Hierdoor is het ook lastig policies hiervoor te maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zit te denken aan een edgerouter lite ter vervanging van mijn ziggo-ding.
Het lijkt erop dat die vrij rap is, en ook nog eens heel betaalbaar.
Is dit ding ook zonder de CLI in te regelen?
Ik zag dat er wat templates te laden zijn om je op weg te helpen, is dat voldoende?
Eigenlijk heb ik al die functies niet nodig voor mijn thuis setup, maar lees goeie reviews over de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:26
Met de performance van de Ziggo router is niks mis enkel de WiFi is zo brak als het maar zijn kan, misschien heb je gewoon een goed AP nodig (of twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mujentas
andy88 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:58:
Met de performance van de Ziggo router is niks mis enkel de WiFi is zo brak als het maar zijn kan, misschien heb je gewoon een goed AP nodig (of twee).
Toen ik het Ubee modem van Ziggo als router gebruikte, merkte ik vaak dat berichten via whatsapp veel te laat binnenkwamen, soms tot wel een half uur later. Nu ik de USG als router heb (en ubee in bridge) heb ik daar geen last meer van en berichtjes komen nu direct aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb dat probleem ook gehad met de Cisco. Een soort lag bij het openen van web pagina's
Toen zag ik in de verkenner een aantal mediaspelers en herinnerde me de UPnP setting. Die uit en dat scheelt een boel.
Nu zijn er nog een aantal andere issues met de Cisco (iets met Airplay). Dat speelt al ruim een jaar en zijn ze nu aan t oppakken bij ziggo (volgens ziggo forum).
Dit soort zaken geeft niet echt heel veel vertrouwen.
Daarnaast wil ik wat meer onafhankelijk zijn van de Ziggo setup. Er komt hier bijvoorbeeld ook glasvezel en wil dan de vrijheid hebben om makkelijk over te stappen (al zal ik niet meteen overstappen)
Op zich is dan een zyxel of draytek wel een optie, maar dan zit je meteen rond de 200 euro. Op zich vind ik de zyxel wel aardig, temeer omdat die in een 10" rack past.
Een eenvoudige linksys kan natuurlijk ook, maar hee, dit is het ubiquiti forum. Waarom geen edgerouter, volgens mij best veel "bang for the buck", past mooi in de meterkast onder mijn andere spulletjes straks (ga een 10" kast maken met rackprofielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

rinkel schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:03:
Ik zit te denken aan een edgerouter lite ter vervanging van mijn ziggo-ding.
Het lijkt erop dat die vrij rap is, en ook nog eens heel betaalbaar.
Is dit ding ook zonder de CLI in te regelen?
Ik zag dat er wat templates te laden zijn om je op weg te helpen, is dat voldoende?
Eigenlijk heb ik al die functies niet nodig voor mijn thuis setup, maar lees goeie reviews over de performance.
Ja, die templates helpen je een eind op weg. Mijn router werd door de leverancier alvast voorgeprogrammeerd, maar achteraf is daar weinig tot niets anders gedaan dan de template inladen (maar alsnog dank!)

De edgerouter werkt wel iets anders dan een standaard modem van je ISP. Daar waar een Ziggo modem al je netwerkpoorten als 1 netwerk instelt heb je met het standaard template in feite 2 gescheiden netwerken (en je internet ingang). Ik gebruik dus 1 poort van de edgerouter niet en verdeel de rest via TP-link switches.

Die andere poort zou je wel in bridge modus kunnen zetten zodat hij vrolijk mee doet met de rest van het netwerk, maar daar moet je dan wel weer wat dieper de materie voor induiken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaT schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:31:
[...]Die andere poort zou je wel in bridge modus kunnen zetten zodat hij vrolijk mee doet met de rest van het netwerk, maar daar moet je dan wel weer wat dieper de materie voor induiken.
En dat gaat ten kostte van je performance. Zodra je 2 poorten (of meer als je het hebt over een PoE of een Pro) in bridge gaat plaatsen verlies je je hardware offload. Dit heeft serieuze impact op de performance tussen de 2 poorten aangezien het verkeer dan over de CPU gaat lopen. Kun je beter een 2e subnet aan de 2e LAN poort hangen en het verkeer tussen de 2 subnetten toestaan.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:40:
En dat gaat ten kostte van je performance. Zodra je 2 poorten (of meer als je het hebt over een PoE of een Pro) in bridge gaat plaatsen verlies je je hardware offload. Dit heeft serieuze impact op de performance tussen de 2 poorten aangezien het verkeer dan over de CPU gaat lopen. Kun je beter een 2e subnet aan de 2e LAN poort hangen en het verkeer tussen de 2 subnetten toestaan.
Heb nu voor de eerste optie (bridge) gekozen...2de subnet lukt me nog wel maar hoe kan ik het verkeer tussen de twee subnetten toestaan?

Lijkt erop dat de SOHO template dit standaard al doet :)

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 24-12-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om verkeer tussen 2 subnetten toe te staan kun je zoiets gebruiken middels CLI
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
configure
set firewall group network-group INTER_LAN description 'Verkeer tussen subnetten'
set firewall group network-group INTER_LAN network 192.168.1.0/24
set firewall group network-group INTER_LAN network 192.168.3.0/24
set firewall modify balance rule 1 action modify
set firewall modify balance rule 1 destination group network-group INTER_LAN
set firewall modify balance rule 1 modify table main
commit
save

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag op werk een UAP-Pro geïnstalleerd, een collega was wel aan het torrenten en ik merkte gelijk dat de ping rond de 500-1000MS sprong.

Helaas is er geen goede oplossing met onze apparatuur die we hebben om dit tegen te gaan :-(

Ik heb toen wel de gebruiker vriendelijk verzocht zijn torrent te limiten op het aantal connecties, omdat iedereen boos mij aan het aankijken was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buiten de initiële "WTF" gedachte zou je toch even op zoek moeten hoe je torrents tegen gaat in je kantoor omgeving. Daarnaast moet je toch gaan denken aan een internet beleid. Want dit gedrag kan ook aan de normale kabel en dan hou je het issue.

Welke versie van de controller draai je eigenlijk? Voor een UAP-Pro kan ik enkel de 2.4.6 aanraden namelijk.
Ik weet niet zeker of de 3.2.8 de issues met de UAP-Pro oplost maar die is nog vet beta.

U+

Verwijderd

Tjah, ik ben de enige die wat van netwerken weet bij ons op kantoor en dan krijg je de opmerking: "owh, hoe kan 1 torrent het netwerk overloaden". Het is wel zeker iets dat ik in de toekomst wel wil geen aankaarten, nu hebben we ongeveer 15 medewerkers, dus het is nog te overzien.

Ik draai nu de nieuwste versie van de controller. 3.2.7, heb verder nog geen rare dingen gezien.
Dan wordt het tijd om de Edgerouter aan te schaffen en die te gaan plaatsen. Daar kun je eenvoudig P2P verkeer mee blocken. Als je een Edgerouter PoE neemt, die wel wat duurder is, en daar een 48v voeding bij versierd heb je gelijk PoE voor je UAP-Pro. :-)

U+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens heeft een edgerouter geen enkel probleem met een paar torrents.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lier

lier

MikroTik nerd

lier schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:27:
Lijkt erop dat de SOHO template dit standaard al doet :)
De WAN+2LAN2 template routeert inderdaad out-of-the-box tussen verschillende subnetten.
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 09:39:
Daar kun je eenvoudig P2P verkeer mee blocken.
Elke zichzelf respecterende router kan P2P verkeer blokken :P

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 25-12-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, opzich hebben we nu een prima bedrijfsrouter een Vigor 2925 met VPN etc. Alleen is de UI nog uit 2000. Welke Edgerouter raden jullie dan aan voor ongeveer 40 apparaten tegelijkertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:40:
[...]

ik zou alleen de wan poort en een enkele lan poort gebruiken, de rest gaat via de (16 poort) switch.
die andere poorten heb ik dus niet nodig. Die andere poort mag dus best op een ander (niet gebruikt) subnet staan. Dit soho template zou dus prima voldoen.
Toch zit ik ook nog naar een simpele linksys lt214 te kijken, maargoed dat is niet voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 23:00
Zijn er hier mensen die de controler software op een raspberry geïnstalleerd hebben ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:17
Downloader_NL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:58:
Zijn er hier mensen die de controler software op een raspberry geïnstalleerd hebben ?
Eriks blog: Turning a Raspberry Pi into a UniFi controller appliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:47:
Mjah, opzich hebben we nu een prima bedrijfsrouter een Vigor 2925 met VPN etc. Alleen is de UI nog uit 2000. Welke Edgerouter raden jullie dan aan voor ongeveer 40 apparaten tegelijkertijd?
De lite is ruim voldoende.
Op ik heb er regelmatig 60 of 70 op zitten.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:17
De VPN performance is ook vele malen beter dan een Draytek. Dat is de reden dat ik mijn draytek weggedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah super, we hebben wel VLAN's nodig, dus dan zouden we voor de pro moeten gaan. Het probleem is dat ik laatst op aanraden van routershop.nl een Draytek heb besteld omdat er haast bij geboden was omdat de oude het had begeven.

Ik zal morgen even bellen en vragen of ik hem nog kan omruilen.

Thanks voor de suggestie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 16:35:
Ah super, we hebben wel VLAN's nodig, dus dan zouden we voor de pro moeten gaan.
:? Alle edgerouters kunnen hetzelfde (muv PoE-model wat PoE kan natuurlijk), het verschil zit 'm in de performance en de hoeveelheid poorten. De ER lite kan prima 40 computers voorzien van internet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, ik zag bij de beschrijving er niet bijstaan dat de Edgerouter Lite ook VLAN's ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Kan die zonder probleem. Ik gebruik hem hier thuis met glasvezel, en geef het IPTV vlan tagged door zodat de KPN kastjes het nog "fijn" vinden.

Overigens heb ik op een andere locatie nog een edgerouter lite met ongeveer 200 apparaten in 1 subnet er achter hangen, en daarnaast nog op de andere ethernetpoort een link naar een unifi wifi gasten netwerk, waar gemiddeld tussen de 5 en 15 users actief zijn. Trekt tie allemaal zonder dat de load ook maar iets omhoog gaat. Natuurlijk zijn het geen 200 bittorrent gebruikers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Vandaag dhcpv6-pd willen activeren op de ERL. Meteen daarna ging mijn cpu usage naar 100%.. Komt blijkbaar door het feit dat er veel duplicate processes worden geactiveerd daarvoor..

Dit soort processes:
0:00 /usr/bin/perl /opt/vyatta/sbin/dhcpv6-pd-response.pl

Er is ook een topic over geweest op hun forum.
http://community.ubnt.com...pl-processes/td-p/1107003

Nog geen tijd gehad om het verder uit te zoeken. Iemand dit reeds tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 00:47:
http://www.draytek.nl/pro...-2925-serie#Specificaties

Kijk eens bij punt 8 ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals bedankt voor al jullie input en behulpzaamheid ;-)

Ik ga inderdaad het gelijk nu even instellen.

/edit: 5 minuten later is het ingesteld }:O ook gelijk even piratebay etc. geblockt :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik draait 3.2.8 firmware.
Ik heb de laatste tijd het probleem dat verschillende ap`s disconnected zijn (uap-ac).

iemand die hiervoor een oplossing heeft of dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:17:
Ik draait 3.2.8 firmware.
Ik heb de laatste tijd het probleem dat verschillende ap`s disconnected zijn (uap-ac).

iemand die hiervoor een oplossing heeft of dit herkend?
Ik heb het eerder gehoord. Resetten of het inform adres opnieuw invullen lost het op.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:34:
[...]

Ik heb het eerder gehoord. Resetten of het inform adres opnieuw invullen lost het op.
Ik heb inmiddels geupgrade naar 3.2.9.
Kijken of dit een oplossing bied.

Iemand die deze firmware al draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
De leverancier heeft inmiddels mijn 2 UAP-AC's getest en geven aan dat wanneer je AC gebruikt het signaal echt dramatisch is. Op 2.4GHz lijken ze het goed te doen. Ze hebben nog een aantal UAP AC's getest en ook deze hebben hetzelfde probleem dat na 1.5meter het signaal drastisch afneemt.

Ze hebben me inmiddels geadviseerd de UAP AC's niet terug te nemen omdat ze dermate slecht zijn en zeker voor apparaten van 280,-.

Jammer om te horen, had graag de AC units gehad i.v.m. de snelheden die gehaald kunnen worden maar ze sturen nu 2 PRO units op zodat ik in ieder geval de 5GHz band kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Omdat ik bij steeds meer familieleden en kennissen UniFi AP's installeer, wil ik eigenlijk een cloud controller inrichten.

Ik heb nog een Intel NUCje over, die lijkt me bij uitstek geschikt.
Wel loop ik tegen een aantal zaken aan die ik niet direct kan vinden:

- Welke poorten moeten er open naar buiten toe
- Ik neem aan dat het mogelijk is om per site een eigen login aan te maken waarin men alleen de eigen AP's ziet. Zie ik als admin dan een overzicht van alle sites? Hoe stel ik dit precies in?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangt van je controller versie af maar in de regel maak je een 2e site onder je admin account. En vervolgens kun je een 2e admin uitnodigen voor de 2e site. Die 2e admin kan enkel bij de 2e site en niet bij de eventuele andere sites komen.

De poorten zijn als volgt voor je firewall regels:
TCP:8080
TCP:8443
TCP:8843
TCP:8880
UDP:3478

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik heb nu een paar weken een Unifi AP Pro. Nu vraag ik mij af hoe de statistieken worden bijgehouden die je kunt bekijken met de Unifi Controller software (in de browser). Worden die statistieken op de AP zelf opgeslagen (in het geheugen) of worden deze statistieken naar de host gestuurd die de Unifi Controller software draait? Is het mogelijk om deze controller software op een ander systeem te draaien (bijvoorbeeld op een Linux server lokaal op het netwerk) zodat deze historie bewaard blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De statistieken worden inderdaad van de AP naar de controller gestuurd. Deze zijn dan via de webpagina te bekijken. Veel meer dan hoeveel data en door wie geeft ie overigens niet. De logging is daarentegen wel weer handig.

De software draait op Windows, Linux en Mac.

Ik neem aan dat je de AP eenmalig hebt ingericht. Start de controller software vanaf de machine vanwaar je de inrichting hebt gemaakt. Trek vervolgens een backup van de instellingen. Deze kun je gebruiken tijdens de installatie op een Debian, Ubuntu (of whatever je voorkeurs linux is).

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Jeroen_ae92 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 18:19:
Hangt van je controller versie af maar in de regel maak je een 2e site onder je admin account. En vervolgens kun je een 2e admin uitnodigen voor de 2e site. Die 2e admin kan enkel bij de 2e site en niet bij de eventuele andere sites komen.

De poorten zijn als volgt voor je firewall regels:
TCP:8080
TCP:8443
TCP:8843
TCP:8880
UDP:3478
Check :)

Het enige wat ik me nog afvraag, de Discovery Utility ziet de AP's niet.
Ongeacht of ze adopted zijn of niet. Hoe kan ik een bestaand, geconfigureerd AP naar de nieuwe controller laten verwijzen? Ik meen ooit een optie gezien te hebben in de controller waar ik een inform URL kon invullen. Op die manier kan ik ze natuurlijk van de oude naar de nieuwe controller moven. Ik vind alleen die optie nergens terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de nieuwe controller al hebt draaien kun je zowel via de discovery tool als via cli een nieuw inform adres geven. De dicovery tool doet het enkel in het locale netwerk. In de webinterface kun je enkel de AP's moven tussen sites maar niet tussen controllers.

Je kunt werken met ip adressen of met hostnames in het inform adres. Let op dat een uplinked AP (geen downlinked dus) enkel en alleen met IP adres overweg kan bij een set-inform commando. Na aanmelden, provisioning etc kun je deze weer op hostname een set-inform geven.

U+

Pagina: 1 ... 10 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.