[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste
Acties:
  • 652.534 views

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 09:33
De SSH port kan zowieso dicht. Poorten 8843 en 8880 zijn de poorten voor de guest portal. Als je geen guest portal zaken gebruikt, kunnen die dus ook dicht.

U+

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 14:42
8880 en 22 dichtgezet.
Ik zie wel zo`n 9 MB traffic over 8843....is deze echt alleen voor het guest portal?

• Jeroen_ae92
unifi.shutdown.port=8081 (used for management purposes)
unifi.http.port=8080 (port for UAP to inform controller)
unifi.https.port=8443 (port for controller GUI / API, as seen in web browser)
portal.http.port=8880 (port for HTTP portal redirect)
portal.https.port=8843 (port for HTTPS portal redirect)
unifi.db.port=27117 (local-bound port for DB server)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb op 2 remote locaties nu de Long Range Ap`s draaien.
Ik moet zeggen dat deze types ook als een trein draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ja, daar had ik je nog een PB over gestuurd... Blijkbaar heb je ze niet meer nodig?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:09

lier

MikroTik nerd

Heb inmiddels een hele prettige ervaring met 2.4.6, zelfs mijn WP8.1 connect nu in één keer! Ook het signaal is nu constant. Thanks Jeroen!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Goed om te horen. Heb je zowel de controller als de firmware op 2.4.6 of enkel de firmware?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Beiden inderdaad, overigens heb ik de controller alleen draaien om te configureren. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde om de controller continu te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Versie 4.5.2 is uit in het UVP subforum (Unifi VoiP gedeelte). Dit is een versie die VoiP dingen toevoegd en gebaseerd is op versie 4. Wel zit de 3.2.7 firmware voor de UAP's erin. Echt heel spannend is het niet al geeft de insights tab nu standaard de leverancier/merk/manufacturer weer van de client. Handig maar niet noodzakelijk want dit kon je al zien bij de debug van de betreffende client.

Linkje

Maar er zijn dus nu een diversiteit aan controller software versies. Ik zet ze voor de aardigheid even op een rijtje. Lekker overzichtelijk voor iedereen.

V2
Laatste stable uit de v2 serie is de 2.4.6 met firmware 2.4.6. De meeste hebben hier zeer goede performance mee. Echter ZHO zit hier niet in!

V3
Dan heb je de versies uit de v3 serie. Resp. de 3.2.5 en de laatste 3.2.7. Deze hebben wel ZHO en de laatst genoemde een specifieke firmware update voor de Outdoor+.

V4
Last but not least heb je de v4 serie voor de gehele Unifi serie. Dus beheer van de USG, UAP en UVP.
Versie 4.2.0 met firmware 3.2.5 staat in het routing & switching gedeelte. En inderdaad, versie 4.5.2 met firmware 3.2.7 staat in het UVP gedeelte. Allemaal met ZHO.

De wireless uplinks en ZHO voor de UAP-AC zit hier nog steeds niet in en wordt zoals gewoonlijk weer belooft maar nog geen bekendmaking over wanneer deze opties in een nieuwe release komen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:40
Iemand heeft fans in de EdgeRouter Pro vervangen door stille fans ;)
http://community.ubnt.com...n-EdgeRouter/cns-p/867868

Wellicht is dit ook mogelijk voor de EdgeSwitch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 10:06
Weet trouwens iemand of er nog ergens 24p 250W edgeswitches op voorraad zijn?

Ander moet ik over op 500W, want ik kan niet wachten tot februari.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
VHware schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:48:
Iemand heeft fans in de EdgeRouter Pro vervangen door stille fans ;)
http://community.ubnt.com...n-EdgeRouter/cns-p/867868

Wellicht is dit ook mogelijk voor de EdgeSwitch? :)
Volgens mij wel, je zal er dan wel 4 moeten vervangen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
yzf1kr schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:59:
Weet trouwens iemand of er nog ergens 24p 250W edgeswitches op voorraad zijn?

Ander moet ik over op 500W, want ik kan niet wachten tot februari.
http://www.senetic.nl/product/ES-24-250W
Daar zo te zien wel (hoewel de site Nederlandstalig is, zit het bedrijf in de UK)

[ Voor 8% gewijzigd door VHware op 17-11-2014 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:06
Ik heb het volgende probleem met mijn UAP:

Vanuit alle clients merk ik af en toe disconnects, dit is begonnen toen ik een Chromecast heb gekregen en geregeld Netflix ging streamen. Op bepaalde momenten zag mijn telefoon de Chromecast niet meer. Ik ging dit verder uitzoeken.

Ik kwam erachter dat mijn wireless clients een gemiddelde ping van 2-10ms hebben. Echter om de zoveel minuten schiet dit omhoog naar 100-2000ms, 2000ms is natuurlijk erg veel en dit merk ik ook als disconnects (met name op mijn telefoon). Wifi blijft wel actief maar hij laad helemaal niks meer.

Mijn constatering zover:
- Wireless client ping UAP: Hoog gemiddelde lag rond de 100ms met pieken tot 2000ms (test van 10 min)
- UAP ping wireless client: Redelijk hoog, de waardes lagen hierin wat lager maar nog altijd een gemiddelde 75ms (test van 10 min).
- Desktop client (kabel) ping uap: laag, constant <1ms
- UAP ping desktop client: laag, constant <1ms

Ik heb een tijdje een extra Wireless netwerk (vanaf nu wireless2) toegevoegd, dit leek in eerste instantie goed te gaan. De ping van een wireless device naar de UAP waren redelijk stabiel. Vervolgens weer verbinding gemaakt met mijn originele wireless netwerk (vanaf nu wireless1) en hier waren de pings ook redelijk stabiel.
Wireless2 toen weer verwijderd en pings waren weer onstabiel, wireless2 weer toegevoegd en pings waren nog steeds onstabiel (dus ook dit is niet te verklaren voor mij).

Ik gebruik de Unifi 4.2.0 controller met de 3.2.5.2791 UAP firmware.
Settings van wireless netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SRDKpuR.png
De radio staat op HT20 en channel 1.

Nogmaals ik ben hier achter gekomen bij de komst van een Chromecast binnen mijn netwerk omdat die gewoon een stabiele verbinding vereist en geen disconnects kan gebruiken van een Android telefoon.

Weet iemand hoe ik dit probleem verder kan troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Welk type UAP gebruik je?
Heb je deze verschijnselen ook als je de controller simpelweg uitzet?
Heb je de TX op High of Auto staan? Probeer eens op medium TX power
Kun je testen door de 2.4.6 versie te installeren?

Ik begrijp dat je maar 1 accesspoint hebt, dus ik ga er een beetje vanuit dat je ZeroHandOff niet enabled hebt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 15:56
prekz schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:37:
Nogmaals ik ben hier achter gekomen bij de komst van een Chromecast binnen mijn netwerk omdat die gewoon een stabiele verbinding vereist en geen disconnects kan gebruiken van een Android telefoon.

Weet iemand hoe ik dit probleem verder kan troubleshooten?
De chromecast streamt niet direct van je Android telefoon. Je telefoon stuurt een url met de video naar de chromecast en deze handelt het verder af zonder tussenkomst van de telefoon.

Mijn chromecast had nogal de neiging om tussen de twee access points te ping pongen. Ik heb dit opgelost door de RSSI aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 22:51
Heb nu een tijdje een UAP en een UAP-Pro in gebruik. Ze werken redelijk. Doordat de 2.4GHZ behoorlijk vol zit in onze buurt (veelal kanalen 1, 6, 11 met enkele uitzonderingen) heb ik een tijdje de kanalen in de gaten gehouden en met verschillende instellingen gespeeld. Instellingen die ik gebruik zijn;

UAP: 2.4Ghz, channel 10, HT40, TX Power High
UAP-Pro: 2.4Ghz, channel 5, HT40, TX Power Medium
UAP-Pro: 5GHZ, channel 153, HT40, TX Power High

Software versie is 3.2.1. Ik had de laatste versie draaien maar door trage en instabiele verbinding teruggegaan naar 3.2.1

Wat mij opvalt is het volgende

- Sites laden soms traag
- Data verzenden vanaf een laptop naar server gaat met 10MB/s (2.4GHz) over de UAP-Pro
- Data ontvangen vanaf een server gaat met 6-7MB/s (2.4GHz) over de UAP-Pro
- Wanneer ik HT20 gebruik halveren de snelheden op de laptop maar voor Ipads/iphones lijkt er niet veel verschil in te zitten.
- Wanneer ik de 5GHz op de UAP-Pro gebruik laden de websites ook niet altijd even snel. (maximale snelheden is 8MB/s)

* De normale UAP haalt gem. 5-5.5MB/s met HT40 en dat lijkt me in orde. Met HT20 halveren ook hier de snelheden.

De snelheden zijn wel constant zijn zowel op de 2.4GHz als de 5Ghz wel constant. Om zeker te weten dat het niet aan de DNS ligt bij het soms traag laden van de websites heb ik ook een andere DNS geprobeerd en de UTM er tussen uitgehaald (andere gateway gebruikt).

Iemand die bovenstaande problemen ook heeft mee gemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Phorcys op 18-11-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Jeroen_ae92 schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:52:
Welk type UAP gebruik je?
Heb je deze verschijnselen ook als je de controller simpelweg uitzet?
Heb je de TX op High of Auto staan? Probeer eens op medium TX power
Kun je testen door de 2.4.6 versie te installeren?

Ik begrijp dat je maar 1 accesspoint hebt, dus ik ga er een beetje vanuit dat je ZeroHandOff niet enabled hebt.
Ik heb de normale UAP versie dus die met alleen 2.4 Ghz.
TX staat op auto ik zal dit eens aanpassen, mocht dit niet werken ga ik terug naar de 2.4.6.
(Ik had alleen ergens gelezen dat ik de firmware van de AP niet kon downgraden?).

Ik maak inderdaad gebruik van 1 AP, ZeroHandoff heb ik niks voor ingesteld (kan dit ook nergens vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
@prekz,

Heb zelf toevallig in het weekend zelf een downgrade uitgevoerd van 3.2.7 naar 3.2.1. Daarbij kon ik ook de firmware downgraden van de AP's. Neem aan dat je dan ook zou kunnen downgraden naar 2.4.6 (zelf nog niet geprobeerd).

Je kan alleen de huidige configuratie van de 3.x niet naar 2.x verhuizen. Je zal dan alles opnieuw moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@Phorcys,

Thanks voor de tip, het configureren is niet veel werk dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Ubiquiti EdgeRouter Lite gekocht. Deze zal worden gebruikt in een nieuwbouwwoning met telenet.
Ik heb gevraagd een modem-only installatie te krijgen om dubbele NAT te vermijden.

Het configureren verloopt aardig, enkel weet ik niet hoe ik 1 bepaalde zaak kan oplossen: de digicorder.

- 1 ethernet poort wordt als WAN gebruikt,
- 1 andere als LAN met DHCP door de edgeRouter
- 1 poort zal naar de digicorder gaan.

De digicorder krijgt een IP van telenet zelf, net zoals de router. Dus eigenlijk moet de router hier geen DHCP op doen.

Hoe stel ik in dat deze ook een telenet IP krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Je zou 2 poorten kunnen bridgen (de "WAN" poort en de poort waar je digicorder op komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Phorcys schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:59:
* De normale UAP haalt gem. 5-5.5MB/s met HT40 en dat lijkt me in orde. Met HT20 halveren ook hier de snelheden.
Nee, die snelheden zijn zeker niet normaal. Je zou op 20Mhz al hoger moeten uitkomen. 40Mhz is crimineel en al helemaal omdat je zelf aangeeft dat het behoorlijk "druk" is in de buurt.

Gezien je een UAP-Pro gebruikt zou je zeker terug moeten naar 2.4.6

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
is de performnce dan zoveel beter onder 2.4.6? Het is al wel een behoorlijk oude versie. Zitten er dan zoveel bugs in de recentere versies?

Zojuist even getest op mijn iphone 5 en daar kom ik met speedtest niet sneller dan 36mbit via uap en uap pro. Ipad air haalt gemiddeld 50-55mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-04 14:30
VHware schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:26:
Je zou 2 poorten kunnen bridgen (de "WAN" poort en de poort waar je digicorder op komt).
Dat gaat volgens mij niet werken. dat zal er wel voor zorgen dat de digicorder een correct IP krijgt, maar dan krijgt de ERL geen WAN IP meer op zijn interface.
Horie schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:07:
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Ubiquiti EdgeRouter Lite gekocht. Deze zal worden gebruikt in een nieuwbouwwoning met telenet.
Ik heb gevraagd een modem-only installatie te krijgen om dubbele NAT te vermijden.

Het configureren verloopt aardig, enkel weet ik niet hoe ik 1 bepaalde zaak kan oplossen: de digicorder.

- 1 ethernet poort wordt als WAN gebruikt,
- 1 andere als LAN met DHCP door de edgeRouter
- 1 poort zal naar de digicorder gaan.

De digicorder krijgt een IP van telenet zelf, net zoals de router. Dus eigenlijk moet de router hier geen DHCP op doen.

Hoe stel ik in dat deze ook een telenet IP krijgt?
Ik heb ook liggen zoeken, maar het is met enkel de ERL volgens mij niet mogelijk.
Ik heb dit met volgende setup opgelost, weliswaar wel met extra switches die ik sowieso nodig had.

Modem => Switch1 (Port 8 - Vlan10)
Switch1 (Port7 - Vlan10) => ERL (eth0)

ERL (eth1 - Vlan20/Vlan30/..) => Switch1 (Port6 - Vlan20/Vlan30/..)
Switch1 (Port1 - Vlan10/Vlan20/Vlan30/...) => Switch2 (Port1 - Vlan10/Vlan20/Vlan30/..)
Switch2 (Port 2 - Vlan10) => Digicorder

Ik doe het hier met 2 switches, en binnenkort een 3de, omdat mijn installatie verspreid staat over verschillende verdiepingen en er telkens maar 1 utp kabel naar het verdiep loopt. Als alles bij elkaar staat, kan je het uiteraard met 1 switch redden. Zoiets bijvoorbeeld.

Modem => Switch1 (Port 8 - Vlan10)
Switch1 (Port7 - Vlan10) => ERL (eth0)

ERL (eth1 - Vlan20) => Switch1 (Port6 - Vlan20)
Switch1 (Port 2 - Vlan10) => Digicorder
Switch1 (Port 3 - Vlan20) => PC

Het komt er dus op neer dat ik de telenet modem in Vlan10 steek, waar vervolgens dus de WAN poort van de ERL inkomt én de digicorder. Zo krijgen beide devices een IP van Telenet.
De rest van de vlans dienen voor mijn intern netwerk.

Nog makkelijker zou zijn om gewoon een basic switch tussen modem en ERL te hangen uiteraard, als je geen nood hebt aan een managed switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Als je 2 ethernet poorten in een bridge onderbrengt krijg je zowel op je WAN een ipadres als op alles wat achter de 2e LAN poort zit. Ik heb dit even getest voor je en dat werkt prima. Echter, omdat het een softwarematige bridge van 2 ethernetpoorten betreft verlies je je hardware offload. Maw, de CPU krijgt het druk met verkeer van "digicorder" LAN naar WAN.

U+

• m3gA
Ik heb op mijn Edgerouter een l2tp vpn om op afstand mijn netwerk te benaderen. Ik heb ook nog een Ipsec site to site vpn met een vriend. Als ik inlog met de l2tp vpn kan ik niks benaderen in het netwerk van die vriend. Wat moet ik nog aanpassen/ openzetten om dit mogelijk te maken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hebben jullie firewall rules staan die 't wellicht verstoren en als jij voor je l2tp vpn een ander subnet gebruikt dan je gewone lan, heeft die vriend dan routing richting dat subnet?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 20-11-2014 21:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Phorcys
Zojuist beide accesspoints gedowngrade naar 2.4.6. Troughput lijkt nu beter dan met 3.x en sites lijken beter te laden maar nu een ander vreemd probleem. Wanneer ik een bestand kopieer van laptop naar server begint hij met 9-10MB/s en zakt om de zoveel tijd naar 0mb/s en gaat dan weer verder. Dit probleem lijkt alleen voor te komen met de uap pro

Heb verschillende kanalen getest, 20mhz en 40mhz en tx power.

Zover ik nu zie komen de problemen alleen voor met de uap pro.

• Jeroen_ae92
m3gA schreef op donderdag 20 november 2014 @ 20:59:
Ik heb op mijn Edgerouter een l2tp vpn om op afstand mijn netwerk te benaderen. Ik heb ook nog een Ipsec site to site vpn met een vriend. Als ik inlog met de l2tp vpn kan ik niks benaderen in het netwerk van die vriend. Wat moet ik nog aanpassen/ openzetten om dit mogelijk te maken?
Zal wel zoiets moeten worden maar pas wel de subnetten aan en de rule 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
set firewall group network-group LAN_NETS description 'l2tp to remote'
set firewall group network-group LAN_NETS network 192.168.1.0/24
set firewall group network-group LAN_NETS network 192.168.3.0/24
set firewall modify balance rule 1 action modify
set firewall modify balance rule 1 destination group network-group LAN_NETS
set firewall modify balance rule 1 modify table main
commit
save

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-11-2024
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:21:
Als je 2 ethernet poorten in een bridge onderbrengt krijg je zowel op je WAN een ipadres als op alles wat achter de 2e LAN poort zit. Ik heb dit even getest voor je en dat werkt prima. Echter, omdat het een softwarematige bridge van 2 ethernetpoorten betreft verlies je je hardware offload. Maw, de CPU krijgt het druk met verkeer van "digicorder" LAN naar WAN.
Ok, bedankt om het te testen voor me :).

Dan denk ik dat ik toch voor de modem-met-router ga van telenet. Dan hoef ik geen extra switch bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:28
Heb al flink zitten Googlen maar er staat naar mijn idee nergens uitgelegd hoe je nou precies een config.properties aanmaakt onder Windows Server? Controller draait op 3.2.5 maar begrijp niet precies in welk pad ik dit bestand moet aanmaken.
Starting in v3.1.3, minimum RSSI configuration is done through config.properties file under each [UniFi base]/data/sites/the_site directory.
Wil graag gaan spelen met minimum RSSI.

Heb dit al gevonden maar ben er nog niet uit gekomen:
https://community.ubnt.co...I-for-clients/ta-p/522637

[ Voor 15% gewijzigd door andy88 op 21-11-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
andy88 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 23:17:
Heb al flink zitten Googlen maar er staat naar mijn idee nergens uitgelegd hoe je nou precies een config.properties aanmaakt onder Windows Server? Controller draait op 3.2.5 maar begrijp niet precies in welk pad ik dit bestand moet aanmaken.

[...]

Wil graag gaan spelen met minimum RSSI.

Heb dit al gevonden maar ben er nog niet uit gekomen:
Het staat op deze locatie: C:\Users\username\Ubiquiti UniFi\data\sites\default
Waarvan er uit wordt gegaan dat je je username nog even aanpast. De default kan natuurlijk ook anders heten als je een additionele site hebt gemaakt. Daarnaast bestaat het bestandje niet, dus die moet je aanmaken. En let op!, de laatste regel van de file mag niet leeg zijn.

En een kleine edit, ik kreeg de juiste mappen pas als ik portal customization aanzette bij Guest Control.
Bugje of feature, geen idee maar probeer maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 22-11-2014 08:24 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Bedankt, nu is het gelukt.
Als ik met SSH inlog op een AP dan laat hij de waarde ook netjes zien:

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/nvzh552v1/Schermafdruk_van_2014_11_22_09_33_21.png

Nu nog even spelen met de waardes..

[ Voor 28% gewijzigd door andy88 op 22-11-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:22
Ben ook in de race om enkele Ubiquiti producten te kopen en kwam bij de volgende site uit:
http://www.ubntsupply.nl
Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee? want deze biedt de producten ook wel tegen zeer scherpe en concurerende prijzen aan (als je ook kijkt naar bijv. varia-store.de e.d.)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Zijn idd scherpe prijzen al komt er nog btw bij. Geen ervaring met die site.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Gezien er nog BTW bijkomt vind ik het nog wat tegenvallen ....

Unifi AP bij Varia-shop: net geen 50 eur ex BTW en bij ubntsupply 58 eur ex BTW.
Unifi AP-Pro bij Varia-shop: 175,59 ex BTW en bij ubntsupply 174 ex BTW
Unifi AP-AC bij Varia-shop: 212,56 ex BTW en bij ubntsupply 247 ex BTW
ERLite3 bij Varia-shop: 83,99 ex BTW en bij ubntsupply 117 ex BTW

Kortom, uit bovenstaand lijstje is alleen de AP-Pro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Dan zou je eens bij senetic kunnen kijken. Daar hebben ze nu een actie op verschillende AP's

UAP-LR 80,93 EX BTW
UAP 46,01 EX BTW
UAP PRO 154,87 EX BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 16:08
Dan kan ik ze alsnog goedkoper inkopen.
En ik heb ze op voorraad liggen.

UbntSupply is aan de dure kant en ook geen ervaring mee.
Ik haal ze met grote partijen uit het buitenland.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik heb op een install gezien als ik de kanalen op auto laat dat alle apps op hetzelfde kanaal gaan zitten, zonder dat Zero Handoff aanstaat of ooit aangestaan heeft. Ik heb nu zelf alle kanalen ingesteld maar het verbaasd me. Ik draai daar versie 4.2.0

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Heb ondertussen wat instellingen aangepast op de access points. Nu lijkt de 2.4GHz band het redelijk te doen alleen merk ik dat met alle apple apparaten die we hier thuis liggen (iPhone 5/5s/6, IPad 3,4,air) regelmatig problemen hebben dat het lang duurt voordat een pagina geladen is (soms gewoon helemaal niet). Wanneer ik de browser opnieuw open werkt het wel. Alle iphones, ipads hebben de laatste IOS versie.

Wanneer ik hetzelfde doe op een laptop, surface etc werkt het wel goed.

Heb zo'n beetje iedere controller/firmware versie geprobeerd (momenteel 2.4.6). Iemand anders hier ook last van met apple apparaten?

[ Voor 16% gewijzigd door Phorcys op 24-11-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Phorcys, heb je al met SSH op je App het volgende commando uitgevoerd?

syswrapper.sh restore-default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
nee dat heb ik niet gedaan eigenlijk.

Enige wat ik gedaan heb is na installeren van 2.4.6 een re-adopt gedaan omdat ik van v3 afkwam. Ging ervan uit dat hij dan zo ie zo de gehele AP reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heb sinds het uitvoeren van de reset (waarbij ik van 3.2.5 naar 2.4.6 ging) geen problemen meer om met mijn Windows Phone 8.1 te connecten. Er gebeurt dus echt meer dan bij het uitrollen van de formware naar de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
aha zal dat nog eens proberen, bedankt!

Vervelende is dat ik steeds dingen tegen komen die net niet werken.

Performance issues in v3 en daardoor terug naar v2. en nu weer een aantal dingen tegen gekomen;

- apparaten die verbinding maken met de UAP pro behouden steeds de verbinding in standby terwijl de normale UAP steeds de verbinding na x aantal seconden verbreekt.
- apparaten die 5GHz ondersteunen die vaak geen verbinding maken met 5GHz maar 2.4GHz terwijl de iPhone vrijwel naast de AP ligt.
- Apparaten die met 25% signaal voor 5GHz kiezen i.p.v. 2.4GHz met 40-50% signaal.
- Signaal sterkte van de 5GHz verschilt erg per apparaat en kan al na 2 meter afstand (zelfde ruimte) al op 60% staan.

Ga er vanuit dat signaal sterkte in de controller redelijk klopt.

Heb 1 SSID voor zowel 5GHz als 2.4GHz.

[ Voor 10% gewijzigd door Phorcys op 24-11-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik heb nog steeds het issue dat onder "recent changes" op mijn unifi-controller de devicenaam word getoond ipv de alias naam. Dit moet ik dan handmatig corrigeren door het op te klikken en apply te kiezen.
Hierna wijzigt de naam van devicenaam naar alias-naam.

Iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden? --> ik draai 3.2.7 van de unifi-controller-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Annuk schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:12:
Ben ook in de race om enkele Ubiquiti producten te kopen en kwam bij de volgende site uit:
http://www.ubntsupply.nl
Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee? want deze biedt de producten ook wel tegen zeer scherpe en concurerende prijzen aan (als je ook kijkt naar bijv. varia-store.de e.d.)
Vergeet de BTW niet :)

Heb zelf bij unifisupply.nl besteld zij zijn onderdeel van hetzelfde bedrijf als ubntsupply.nl en heb er goede ervaring mee. Er was is mis gegaan bij mij met de (iDeal) betaling dat is netjes en snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 14:00
Heb zelf spullen bij http://shop.omg.de besteld. Leveren snel en goede prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb het 'probleem' (weet het, first world problem) dat als ik met bijvoorbeeld mijn mobiel van de slaapverdieping loopt, hij zelfs op de begane grond verbinding blijft houden met de unifi op zolder. Uiteraard met zwak signaal en het zou handiger zijn als hij dan het signaal overpikt van de AP die op de begane grond hangt. En uiteraard gebeurt dit ook andersom.

Nou zat ik dus te denken om Zerohandoff eens te proberen. Op de UBNT site al gevonden hoe e.e.a. ingesteld moet worden, maar wat ik eigenlijk niet duidelijk krijg, moet voor ZeroHandoff de controller altijd draaien of is dat iets dat de AP's zelf regelen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

PaT schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:47:
Op de UBNT site al gevonden hoe e.e.a. ingesteld moet worden, maar wat ik eigenlijk niet duidelijk krijg, moet voor ZeroHandoff de controller altijd draaien of is dat iets dat de AP's zelf regelen?
Voor zover ik het begrepen heb kan je maximaal drie accesspoints stand alone laten werken zonder controler. Enige dat dan niet werkt is de mogelijkheid van een portal.

In plaats van ZHO kan je ook eens kijken of je de RSSI zo kan configureren dat je geen ZHO nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

is dit een goede keus om te gebruiken icm unify pro?
(ik moet ook enkele foscam camera's voeden)

http://www.ebay.com/itm/8...ain_0&hash=item2a456e993d

verder twijfel ik nog altijd of ik de ERL of de Edgerouter 5ports moet nemen, ik vind het prijsverschil veel voor 2 extra poorten en poe.

als AP hoop ik dat één enkele AP pro mijn huis kan voorzien van wifi. 2 verdiepen(opp: 200m2)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
MikeVM schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:38:
is dit een goede keus om te gebruiken icm unify pro?
(ik moet ook enkele foscam camera's voeden)

http://www.ebay.com/itm/8...ain_0&hash=item2a456e993d

verder twijfel ik nog altijd of ik de ERL of de Edgerouter 5ports moet nemen, ik vind het prijsverschil veel voor 2 extra poorten en poe.

als AP hoop ik dat één enkele AP pro mijn huis kan voorzien van wifi. 2 verdiepen(opp: 200m2)
Gezien de prijs lijkt het me ook wel een interessante optie voor de gewone AP's. zou dat werken? Dan kan ik een hoop opruimen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
Dat ding lijkt "Passive" PoE te doen. Wat volgens mij zo veel betekent als "Ik neem de 4 draden in de UTP kabel die gereserveerd zijn voor Power en ik gooi daar het voltage op wat ik als voeding zelf binnen krijg".

Tenminste, correct me if I'm wrong.

In dat geval zal het dus wrs wel kunnen als als je PoE-gevoede apparaten daar mee overweg kunnen :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In utp is niks gereserveerd voor power hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Nou zat ik dus te denken om Zerohandoff eens te proberen. Op de UBNT site al gevonden hoe e.e.a. ingesteld moet worden, maar wat ik eigenlijk niet duidelijk krijg, moet voor ZeroHandoff de controller altijd draaien of is dat iets dat de AP's zelf regelen?
Volgens de releasenotes van v3.2.1 is het niet nodig om de controller beschikbaar te hebben voor het gebruik van ZHO. Linkje
lier schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:04:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb kan je maximaal drie accesspoints stand alone laten werken zonder controler. Enige dat dan niet werkt is de mogelijkheid van een portal.
Nee hoor, je hebt het verkeerd begrepen. Of je nou 1 of 1000 ap's hebt, de controller heb je enkel nodig voor provisioning, updates, statistieken of guest portal. Gebruik je een externe portal dan heb je de controller dus helemaal niet meer continue online nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 26-11-2014 20:10 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
CyBeR schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:25:
In utp is niks gereserveerd voor power hoor.
OK, ik had het misschien wat anders moeten formuleren (dat weet ik namelijk ook wel), maar bij Passive PoE komt het wel ongeveer daarop neer. Er worden 4 aders voor power gebruikt naast de gebruikelijke 4 aders waarop 100 mbit/s gevoerd wordt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• lier

lier

MikroTik nerd

Jeroen_ae92 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:07:
Nee hoor, je hebt het verkeerd begrepen. Of je nou 1 of 1000 ap's hebt, de controller heb je enkel nodig voor provisioning, updates, statistieken of guest portal. Gebruik je een externe portal dan heb je de controller dus helemaal niet meer continue online nodig.
Kijk...weer wat geleerd...dank voor de informatie!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:07:

Nee hoor, je hebt het verkeerd begrepen. Als jij 1000 AP's heb wil je ook Zero-Handoff, en dat kan alleen MET controller.

Owner of DBIT Consultancy

• Jeroen_ae92
Lezen DennusB. Zie mijn eerdere bericht een paar regels hoger dan je quote van mij, ZHO kan functioneren zonder controller as of versie 3.2.1.

Dan nog is de vraag of ZHO gewenst is. Ik kan in standaard kantoor en/of huis inrichtingen niet bedenken waarom je dit zou willen gebruiken. Als je VoiP doet en die moet kunnen roamen of andere low latency applicaties kan ik het me voorstellen. Anders is de min RSSI functie een veel beter optie.

[ Voor 160% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 27-11-2014 17:52 ]

U+

• eymey
Ik zou de UAP ook specifiek kopen voor ZHO.

Ik weet niet helemaal precies wat die "RSSI functie" doet, maar zeker de Android apparaten hier trekken zich niet zo heel veel van ontvangen signaalsterkte aan. Pas als het daadwerkelijk voor meer dan een seconde ofzo niet meer lukt om verbindingen op te bouwen of te onderhouden schakelen ze een keer over naar een sterker AP.

edit: OK, ik heb het even opgezocht (google) en kwam ook meteen op de uitleg van Ubiquiti uit. Klinkt inderdaad als een best aardig alternatief voor ZHO.

Toch zou ik, gewoon omdat dat 'van nature' als de mooiste oplossing klinkt, voor ZHO kiezen. Tenzij het echt heel grote nadelen heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door eymey op 27-11-2014 19:28 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

DennusB schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:38:
Nee hoor, je hebt het verkeerd begrepen. Als jij 1000 AP's heb wil je ook Zero-Handoff, en dat kan alleen MET controller.
En met Unifi's die het ondersteunen.

Of je het ook wil is vers 2, dat is afhankelijk van wat er op je netwerk rondzwerft en waarmee het nog meer moet communiceren. Als dat niet compatible is met ZH en het is belangrijk dan wil je echt geen ZH hebben.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hmm, dat min RSSI klinkt inderdaad als precies wat ik wil. Voip gebruik ik niet, dus dan zou min rssi misschien handiger zijn. Maar moet dat, zoals het op de ubnt pagina wordt uitgelegd, met ssh? Ik heb geen ervaring met ssh, maar zie ook geen optie voor min RSSI in de controller.

Daarnaast, als ik inSSIDer oid gebruik, dan wordt de signaalsterkte in - dBm weergegeven terwijl dat voor min RSSI in dB moet. Is de genoemde 20 dB in het voorbeeld van ubnt een logische of moet je dat echt meten in je eigen situatie en zo ja, met welk programma doe je dat?

Edit: toch maar eens met puTTy aan de slag gegaan :)

Als ik het goed begrijp moet ik in mijn 'default' site een bestand 'config.properties' aanmaken met die regels (config.minrssi.24a43c4c6b34.ng=20 ) er in.(uiteraard met goed MAC adres en juiste dBs) Kan dit gewoon met kladblok?
En daarna? Inloggen met puTTy en het commando 'ps' geven?

[ Voor 26% gewijzigd door PaT op 27-11-2014 21:04 ]

• Jeroen_ae92
De min RSSI feature zit er standaard in echter wil je aangepaste waardes dan dien je dit te maken in de config.properties. Deze maak/plaats je in de controller. De exacte waardes kunnen variëren per AP/per situatie. Verschillende waardes proberen is de beste optie. De aangegeven 20dB is een goede start en voldoet in 80% van de gevallen.

SSH gebruik je om te controleren per AP of het werkt/geland is. Namelijk, als je een provisioning afdwingt worden de nieuwe settings ingelezen. Als je enkel de config.properties plaatst doet de AP hier niets mee. Het moet dus ingeladen worden alvorens het werkt.

U+

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

en dat inladen doe ik door het 'ps' commando te geven?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PaT schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:11:
Daarnaast, als ik inSSIDer oid gebruik, dan wordt de signaalsterkte in - dBm weergegeven terwijl dat voor min RSSI in dB moet.
Eh? dB is niks, je moet dat ergens aan refereren. dBm is gerefereerd aan een milliwatt. Je zendt meestal 20dBm uit (100mW) en je ontvangt een of ander ridicuul laag signaal met één nul voor en een aantal aantal na de komma.

• Jeroen_ae92
PaT schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:05:
en dat inladen doe ik door het 'ps' commando te geven?
Op welk OS draai je de controller? De config.properties file bestaat standaard namelijk niet aangezien dit gezien wordt als advanced feature. De file maak je en hierin plaats je enkel de min RSSI feature per AP/per regel. De file plaatst je vervolgens in je controller. De locatie hiervan is afhankelijk van het OS maar is altijd /UniFi base/data/sites/default/

U+

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ho, voor de duidelijkheid. Om min RSSI te draaien moet je de controller continu hebben draaien? Dat doe ik namelijk niet. Ik start hem dan ook gewoon op in een browservenster op Windows 8.1 als ik hem nodig heb?

Wat betreft die dBm's. Wat ik bedoel is dat inSSIDer de signaalsterkte laat zien als bijv - 90, - 80, - 70 enz, waarbij - 90 zwakker is dan - 70. In het voorbeeld van ubnt staat als waarde 20 opgegeven zodat bij 19 en lager de client gekicked wordt. Hoe relateer ik die twee waarden aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Nee, om min RSSI te gebruiken hoeft de controller niet online te zijn. Je gebruikt hem gewoon voor provisioning. Dus als het config.properties bestand bestaat, dan forceer je een provisioning, controleer je in de AP's via het ps commando of het er goed in zit en dan zet je de controller weer uit.

Maak via notepad het config.properties bestandje in C:\Users\username\Ubiquiti UniFi\data\sites\default\. Let wel op de extensie. Deze mag dus geen txt zijn.

Heb je een UAP-Pro of UAP-AC dient het volgende per AP (mac adres dus) in de config.properties te staan:
code:
1
2
config.minrssi.dc9fdb700488.ng=20
config.minrssi.dc9fdb700488.na=20

Heb je de normale UAP dan enkel de "ng" regel:
code:
1
config.minrssi.dc9fdb700488.ng=20

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Top, dan gaat het toch zoals ik dacht. Dat ga ik vanavond eens even uitproberen!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Ik heb het 'probleem' (weet het, first world problem) dat als ik met bijvoorbeeld mijn mobiel van de slaapverdieping loopt, hij zelfs op de begane grond verbinding blijft houden met de unifi op zolder. Uiteraard met zwak signaal en het zou handiger zijn als hij dan het signaal overpikt van de AP die op de begane grond hangt. En uiteraard gebeurt dit ook andersom.

Hier voor moet je geen ZH gebruiken.

Wat jij beschrijft is een sticky client, 2 manieren om dit tegen te gaan:
- zendvermogen omlaag gooien naar Low (of evt. Medium)
- toepassen van minimum RSSI zodat clients beneden een bepaalde sterkte gekickt worden

Ik gebruik zelf een combinatie van deze 2.

De zendsterkte 'auto' moet je niet gebruiken deze staat gelijk aan 'high' (21 dBm). Hierdoor horen je clients het AP wel ("kijk eens ik heb 5 streepjes bereik") maar kunnen ze niet terug zenden met als gevolg een brakke connectie die erg traag is.

Heb zelf in een jaren 90 hoekwoning 3 UAP's hangen op iedere verdieping die op 9 dBm uitzenden met de minimum RSSI waarde op 10. Dit werkt perfect of ik nu met een iPad, laptop of Samsung smartphone rond loop ik zie hem overal netjes roamen. Door het lage zendvermogen zitten ze elkaar niet in de weg en door de minimum RSSI word een client als ik naar een andere verdieping loop vriendelijk gekickt en zal hij opnieuw een AP moeten kiezen.

Je ziet dit ook terug op de controller bij recent events:
2014/11/28 11:29:09 User[Galaxy Tab] roams from AP[AP zolder] to AP[AP woonkamer] on "channel 1(ng)"
Let wel dat ik uren heb zitten spelen om de RSSI en zendvermogen waardes juist te krijgen. Dit verschilt namelijk per omgeving, de hoeveelheid AP's en hun onderlinge afstand.

Leesvoer:
https://community.ubnt.co...mum-RSSI-work/ta-p/503957

[ Voor 19% gewijzigd door andy88 op 28-11-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

andy88 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:57:
[...]

Hier voor moet je geen ZH gebruiken.

lang verhaal
Bedankt voor de moeite die je voor mij doet, maar Jeroen_ae92 had mij al een flink eind op weg geholpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
Bedankt voor de moeite die je voor mij doet, maar Jeroen_ae92 had mij al een flink eind op weg geholpen :+
Zag ik net pas inderdaad. Misschien heeft iemand anders er iets aan.
Verder sprak hij niet over het zendvermogen, een belangrijke factor in het hele verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door andy88 op 28-11-2014 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 19:12
Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met die mFI spullen?
Ik was een beetje aan het zoeken naar home automation, maar alles wat ik tot nu toe kan vinden lijkt alleen maar gericht op de Amerikaanse markt, zijn er ook al europae modelen voor onze stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ik heb een 3 tal mFi mini's en een mFi mPower. Na het bekomen van de teleurstelling ben ik zelf maar aan de slag gegaan met scriptjes. De controller kan veel maar waar ik naar zocht was "doe het licht aan als het donker wordt" en dat zat er niet in. Ik heb een scriptje gemaakt die de tijd van Yahoo ophaalt wanneer hier de zon onder gaat, daar haalt ie 15 minuten vanaf en scheduled die tijd om een ssh commando af te vuren op de mFi's. Nu ben ik pas tevreden :-D

Het is dat ik het wou proberen en een (beetje) eigenwijs ben, maar anders had ik gekozen voor Fibaro.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaT schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:11:
Voip gebruik ik niet, dus dan zou min rssi misschien handiger zijn.
Ik doe ook niet aan VoIP, maar heb toch lekker ZH geconfigureerd en dat werkt perfect zonder heel de tijd een controller aan te hebben staan dus niet moeilijk doen en gewoon lekker ZH instellen :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nero355 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 03:36:
[...]

Ik doe ook niet aan VoIP, maar heb toch lekker ZH geconfigureerd en dat werkt perfect zonder heel de tijd een controller aan te hebben staan dus niet moeilijk doen en gewoon lekker ZH instellen :P
Zoals hierboven aangegeven hoef je voor min RSSI ook niet continu een controller te draaien. Ik ga dus, als ik een beetje tijd heb, experimenteren met min RSSI en het zendvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
The formula is roughly ((abs)x/2)=y where x is received signal and y is RSSI.
Dit is de formule voor de RSSI instelling.

Via ubiquity

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dus bij 60dBm zou de RSSI 30 moeten zijn :?

Of is abs niet de absolute waarde?

[ Voor 30% gewijzigd door PaT op 02-12-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
Klopt helemaal. Beetje raare waardes maar het werkt. Ik ben trouwens gewoon overgestapt op ZHO omdat het hier voor de performance weinig tot niks uitmaakte. Wel heb ik daar toentertijd experimentele firmware voor gekregen van Ubiquity omdat het voor geen meter werkte. Gelukkig hebben ze dat in de laatste versie weer goed gemaakt en draait het hier inmiddels als een zonnetje.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Is er misschien iemand die denkt aan upgraden en 1 of meer UAP's over heeft?
Voordat ik ze bestel buiten NL... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Welk type zoek je?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Gewoon de standaard UAP is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 19:12
Jeroen_ae92 schreef op zondag 30 november 2014 @ 20:42:
Ik heb een 3 tal mFi mini's en een mFi mPower. Na het bekomen van de teleurstelling ben ik zelf maar aan de slag gegaan met scriptjes. De controller kan veel maar waar ik naar zocht was "doe het licht aan als het donker wordt" en dat zat er niet in. Ik heb een scriptje gemaakt die de tijd van Yahoo ophaalt wanneer hier de zon onder gaat, daar haalt ie 15 minuten vanaf en scheduled die tijd om een ssh commando af te vuren op de mFi's. Nu ben ik pas tevreden :-D

Het is dat ik het wou proberen en een (beetje) eigenwijs ben, maar anders had ik gekozen voor Fibaro.
Wat ik eigenlijk wil (uiteindelijk) is meer richting Startrek, of (jaja, ik durf te dromen) Stargate Atlantis, een huis dat je herkend, dat altijd weet waar je bent, en dat zelf actie kan ondernemen..
Hoewel dat vooral dromen en toekomst muziek lijkt, zijn die mogelijkheden er inmiddels toch al wel!
Het is alleen zo jammer dat er geen "goede" oplossingen zijn, iedereen lijkt maar een halfbakken iets op de mark te gooien en je zoekt het zelf maar uit :(
Aangezien ik bij een aantal klanten al een Ubiquiti netwerk opgezet hebt, lijkt mij die mFI ook wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
japie101 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:03:
Is er misschien iemand die denkt aan upgraden en 1 of meer UAP's over heeft?
Voordat ik ze bestel buiten NL... ;-)
Bestellen buiten NL?
Waarom zou je dat doen..
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Jeroen_ae92 schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:14:
Mooi... Nu een mooie guest portal in mekaar knutselen en je bent klaar :-D

[afbeelding]
Jeroen hoe kan ik het volgende creeéren?
Het wifi - gasten netwerk mag gewoon open zijn zodat ze geen beveiligingscode hoeven in te vullen bij het verbinden.
Ze moeten wel op een vang pagina komen waar ze pas toegang krijgen nadat ze de voorwaarde geaccepteerd hebben.
Hoe kan ik dit bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Beste startpunt is om de Knowledge base van Ubiquiti te raadplegen:
https://community.ubnt.co...customization/ta-p/474293

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
erikvanhoutert schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:54:
[...]

Het wifi - gasten netwerk mag gewoon open zijn zodat ze geen beveiligingscode hoeven in te vullen bij het verbinden.
Ze moeten wel op een vang pagina komen waar ze pas toegang krijgen nadat ze de voorwaarde geaccepteerd hebben.
Hoe kan ik dit bouwen?
Extra ssid aanmaken zonder beveiliging. Guest policy aanzetten en portal enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
erikvanhoutert schreef op maandag 08 december 2014 @ 09:54:
[...]

Hoe kan ik dit bouwen?
Wat m3gA zegt :)

Maak eerst de Guest Control actief door naar de Settings te gaan en te kiezen voor Guest Control.
- Ik heb een aangepaste portal voor test doeleinde dus ik heb het vinkje aan voor Portal Customization
- Redirect using hostname als je een mooie url wilt weergeven binnen de browser van je gasten ipv een ip adres.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/gast1.png

Zelf doe ik het gasten netwerk limiteren op snelheid dus de volgende stap zou zijn om naar de usergroeps te gaan en daar een Gasten limiet aan te maken. Die kun je dan in stap 3 koppelen aan de SSID.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/gast2_klein.png

En als laatste ga je de gasten SSID aanmaken onder Wireless Networks.
Zet hier het vinkje voor de Guest policy en kies eventueel voor de limiet die je in stap 2 gemaakt hebt.
Als je een ander vlan gaat gebruiken kun je die hier ook opgeven.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/gast3_klein.png

Hier heb je nog een fijn linkje voor een custom portal in php die je op je controller kunt draaien.
Op klik voor pagina

Overigens, als je guest portal hebt opgegeven bij een SSID dien je wel de controller draaiende te houden.
Standaard is het zo dat als de controller onbereikbaar is, alle gasten zonder het zien van een pagina geautoriseerd zijn. Wil je dit niet, dus als de controller onverwachts onbereikbaar is de gasten geblokt worden, dien je een aanpassing te doen in de config.properties. Zie hier hoe dit moet... Linkje

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 11:01
Ik heb de afgelopen week eens lopen spelen met de USG. Zal wat tijd proberen te maken om er een kleine review over te schrijven.

Het is zoals al vaker gezegd echt een apparaat wat nog in ontwikkeling is. Het werkte prima met de unifi controller, de basis setup is echt extreem eenvoudig daarmee (vlans, pppoe, dhcp), maar alles daarbuiten moet op dit moment nog via de CLI ---> Firewall, VPN, NAT etc.
Daarom toch maar besloten om eerst de edgerouter te gebruiken en dan wacht ik even af hoe de updates van de controller verlopen om te kijken wat ze daarin gaan toevoegen. Ik heb het trouwens nu getest met v4.2.0 dus niet de laatste VOIP update.

Het apparaatje ziet er irl trouwens prachtig uit, met de bekende blauwe led verlichting :)

Edit: controller versie

[ Voor 7% gewijzigd door TTTuck op 09-12-2014 12:00 ]

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-04 18:36
Jongens wat een leuk topic dit. Ik mis het bereik vertaalt in meters een beetje (hoe haal je dat uit de richtkarakteristieken tabel?). Stel je voor ik heb een lege ruimte of hal. Hoe ver kom ik met een UniFi AP, een UniFi AP Pro en een UniFi AP Long-Range (tot 183m meld de documentatie, maar dat is lab situatie)?

De UniFi AP Long-Range zit overigens niet in de topic start.

Ik mag onderzoek doen naar WiFi on a very small budget voor een heel groot pand. (1000m2 per etage, 10 etages). Ik zat eerste te kijken naar de Netgear AC1900 of TP-Link TL-WDR3600 met openWRT als AP en http://openwisp.org als beheer omgeving, maar UniFi AP lijkt vanuit beheer, kosten en "daar is het voor bedoeld" oogpunt veel logischer. Leuk haalbaarheid/projectonderzoek trouwens want er worden uiteindelijk 1000+ wifi devices verwacht.

We gebruiken op het werk Ruckus Wireless, wat echt geweldig is, maar door het budget gewoon echt niet toepasbaar is in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Beetje off-topic, maar Thanks @Ma_rK, voor het attenderen op het bestaan van dit project :). Ziet er interessant uit.

• Ma_rK
eymey schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:54:
Beetje off-topic, maar Thanks @Ma_rK, voor het attenderen op het bestaan van dit project :). Ziet er interessant uit.
Haha, graag gedaan.

http://openwisp.org; developed for city networks in Italy and opensource by default. Scale: 1200 active hotspot managed in one environment in 2012.

Verder bracht een collega mij deze op het spoort: http://routerboard.com/RBcAP2n welke ik vervolgens terug vond hier: \[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur. De ervaringen daarmee zijn overigens beperkt als ik het draadje een beetje volg.

• m3gA
Ma_rK schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:36:
Jongens wat een leuk topic dit. Ik mis het bereik vertaalt in meters een beetje (hoe haal je dat uit de richtkarakteristieken tabel?). Stel je voor ik heb een lege ruimte of hal. Hoe ver kom ik met een UniFi AP, een UniFi AP Pro en een UniFi AP Long-Range (tot 183m meld de documentatie, maar dat is lab situatie)?

De UniFi AP Long-Range zit overigens niet in de topic start.

Ik mag onderzoek doen naar WiFi on a very small budget voor een heel groot pand. (1000m2 per etage, 10 etages). Ik zat eerste te kijken naar de Netgear AC1900 of TP-Link TL-WDR3600 met openWRT als AP en http://openwisp.org als beheer omgeving, maar UniFi AP lijkt vanuit beheer, kosten en "daar is het voor bedoeld" oogpunt veel logischer. Leuk haalbaarheid/projectonderzoek trouwens want er worden uiteindelijk 1000+ wifi devices verwacht.

We gebruiken op het werk Ruckus Wireless, wat echt geweldig is, maar door het budget gewoon echt niet toepasbaar is in deze situatie.
Kun je geen leverancier benaderen en vragen of je eentje mag lenen? Met het vooruitzicht om zoveel te verkopen zal dat vast geen probleem zijn. Je kunt dan een heatmap maken om te kijken hoe het bereik is.

• Ma_rK
m3gA schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:05:
[...]

Kun je geen leverancier benaderen en vragen of je eentje mag lenen? Met het vooruitzicht om zoveel te verkopen zal dat vast geen probleem zijn. Je kunt dan een heatmap maken om te kijken hoe het bereik is.
Dat kan tzt geheid, maar voor de inventarisatie is het wel makkelijk om te weten wat de ervaringen al zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sinds enige tijd ben ik een tevreden Ubiquiti UAP gebruiker, en heb nu ook een zg. gasten wifi netwerk opgezet. Het gasten netwerk is gescheiden van mijn eigen netwerk met behulp van vlans en een trunk.
In de Cisco ASA 5505 met OS 9.1.x heb ik hiervoor het volgende geconfigureerd:

Vlan3 voor Gasten-WiFi aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
interface vlan3
no forward interface vlan1
nameif guest
security-level 50
ip address 10.10.10.254 255.255.255.0
no shutdown

Ethernet poort 7 trunk gekoppeld vlan 1 en 3:
code:
1
2
3
4
5
interface Ethernet0/7
switchport trunk allowed vlan 1 3
switchport trunk native vlan 1
switchport mode trunk
no shutdown

DHCP configuratie voor vlan3:
code:
1
2
3
dhcpd address 10.10.10.1-10.10.10.50 guest
dhcpd dns 8.8.8.8 8.8.4.4 interface guest
dhcpd enable guest

NAT rule: verkeer van guest naar buiten:
code:
1
nat (guest,outside) after-auto source dynamic any interface

De NAT rule was even uitzoeken, omdat na het gebruik van de 'normale' NAT rule, port forwarding naar een interne host ineens niet meer werkte. De oorzaak hiervan was de NAT rule volgorde en kon eenvoudig opgelost worden met de 'after-auto' NAT rule, zodat de NAT rules weer in de juiste volgorde worden afgehandeld.

De oplettende lezer ziet dat de UniFi aan de ASA gekoppeld is aan ethernet port 0/7, welke een PoE poort is. Met behulp van deze adapter wordt de UniFi voorzien van voeding vanuit de router. De standaard bijgeleverde powerinjector wordt niet meer gebruikt in dit geval.

[ Voor 1% gewijzigd door LeGato23 op 22-12-2014 10:15 . Reden: [code] tags toegevoegd tbv verbeteren leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:46
Ik zit ook te denken aan deze ap's voor ons nieuwbouwhuis (nog niet af)
Ik was eigenlijk benieuwd naar de ervaringen mbt het geluid dat de pro zou maken. Op het ubnt forum lopen daar wat klachten, maar lees er hier weinig over. Mijn indruk is dus dat het wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 19:39
Mijn ervaring is dat ze stil zijn. Ik heb 3 pro's en hoor ze niet terwijl er eentje in de woonkamer onder de TV hangt en een ander vlak bij thuiswerkplek. Zit er dan relatief dicht op (1-3 meter). Heb ze nog nooit gehoord dus zelfs niet een heel klein beetje. Misschien wanneer je ze in een slaapkamer hangt dat ze wel te horen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Voor de liefhebbers, versie 3.2.8 is uit. Linkje

Overigens maken de AC's meer herrie dan de Pro's. Ik heb een AC in de woonkamer hangen en als ik daar data doorheen trek, voornamelijk op 5Ghz, is ie hoorbaar. Niet irritant maar wel aanwezig. Een soort geknetter.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:46
Dank heren voor de reacties.
Ik twijfel nog een beetje tussen de gewone en de pro. Dit ivm de dubbele radio in de pro vind ik die wel interessant. De pro zal waarschijnlijk op zicht te verbinden zijn in de woonkamer. Vandaar dus de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 16:08
Heb zelf ook een pro liggen en maakt af en toe als er veel data doorheen gaat wat lawaai maar dat is ook alles.
Niet hoorbaar als er omgeving's geluid is of als je er wat verder vandaan zit. Zit je er idd. dicht bij dan hoor je hem wel. En dat is idd. alleen op 5Ghz

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Pagina: 1 ... 9 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.