Als ik heel eerlijk mag zijn, ongeacht de opbouw ten noorden, de verplaatsingen in Belarus en de aanpassingen van identificaties bij de concentraties ten oosten, als je familie in die gebieden hebt dan staan ze eigenlijk hoe dan ook voor een aantal keuzes.
Blijven in een gebied wat als conflictzone dient.
Blijven in een gebied wat ter overname bestempeld is.
Het eerste is niet gezond. Het tweede net zo min. Ik heb inmiddels genoeg verslagen gezien van ervaringen van mensen, ook gewoon etnische Russen, in zones waar het Kremlin de controle neemt. De enige manier om te overleven is om - bij wijze van spreken - zelf de NKVD te gaan spelen.
Ik sluit me dan ook aan bij het Nato advies: als je kan, ga weg. Je loopt enorme risico's bij de huidige variant van het conflict, nog grotere risico's bij escalatie, en bij inname door Russische troepen verlies je in feite alles hoe dan ook. Het verbaast me altijd hoe mensen anders denken / hopen, maar kijk naar de vorige conflict zones en zie het verloop en nasleep daarvan voor lokale bevolking.
Om eerlijk te zijn, we hebben ze nooit een keuze gegeven. Vergeet niet dat wij de koude oorlog ingezet hebben, en doorgevoerd totdat de muur viel.
De Ukraïne was de eigenlijke bufferzone, oorspronkelijk. Benodigd als markt en motor van Putin's Gemenebest. Kazachstan is enkel interessant voor wat in de grond zit, Belarus is een buffer maar een hopeloze situatie (om dat land bruikbaar te maken, veel te duur, dus status quo). Zonder de Ukraïne geen werkzaam Gemenebest. Vergeet niet hoe ook binnen de Russische Federatie Putin alle stromen van middelen / kapitaal / besluitvorming gecentraliseerd heeft, weg van de regio's.
De landroute voor de Krim is hoe dan ook essentieel. Belangrijker nog echter zijn die oostelijke regio's van de Ukraïne. De bevolking is niet relevant, we hebben telkens opnieuw gezien hoe die aan de kant gezet en vervangen wordt bij overnames. De gevestigde wapenindustrie daar is een factor, Moskou heeft echter al de kans genomen om die in eigen land door te starten. Veel meer gaat het om wat in de grond zit.
Waarom zijn er diepgaande onderzoeksprojecten van Shell, ExxonMobile, etc ter plaatse? Waarom zijn die bedrijven vorige week opnieuw naar Moskou gegaan? De Krim was al een bonus, gezien de consequenties van die overname voor verruiming territoriale wateren ten aanzien wat er daar in de grond zit - maar die twee oostelijke regio's zijn nog potentieel rijker. Gas, olie, ga door.
Putin heeft weinig relevants te verliezen. Zelfs thuis, met name Nederlandse en Belgische bedrijven hebben de landbouwindustrie danig hervormd daar. Rusland kan zichzelf prima voeden. Kennisinfrastructuur heeft men middels Frankrijk en Duitsland binnen gekregen. Ga zo door. Onderschat ook niet de impact van lobby hier. Of je nu naar de energiesector kijkt, de landbouw, transport of metaal & techniek, al die lobby heeft enorm veel belangen bij afzet in Rusland (men heeft de les van de Britten nog niet geleerd, namelijk dat als puntje bij paaltje komt je investeringen ineens kwijtraakt vanwege nieuwe wetjes uit het Kremlin).
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.