Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:
  • 254.578 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:38

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:47:
Dat vliegveld gaat alleen vallen met speciale antibunker munitie. Daarvoor heb je alleen gevechtstoestellen nodig en die hebben de "separatisten" natuurlijk niet. Al die bombardement zijn tijdverspilling. Ik zou eigenlijk wel aantallen aan gewonden en doden willen zien want die zouden best wel eens behoorlijk kunnen zijn aan de Russische kant.
Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Er zijn al berichten van schendingen van het Oekraïense luchtruim afgelopen weken door Russische gevechtsvliegtuigen, zelfs ter hoogte van Luhansk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Even wat anders tussendoor, waar kan ik terecht voor beelden van de strijd e.d.?
Ik volg heel wat twitteraars, maar zoek nu nog afwisseling in beeld. Liveleak zie ik inmiddels door de propaganda en het geschreeuw het bos niet meer. Daar worden zomerse beelden van het vliegveld gebruikt om te zeggen dat de separatisten nu het vliegveld volledig in handen hebben. Worden oude beelden gerecycled met een nieuw kopje etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:54:
[...]

Dat zou ik niet zo stellig zeggen. Er zijn al berichten van schendingen van het Oekraïense luchtruim afgelopen weken door Russische gevechtsvliegtuigen, zelfs ter hoogte van Luhansk.
Einde schaduwoorlog dus als die ingezet gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-12-2014 19:50 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Opvallend bericht op Sputnik in het kader van het bezoek van Putin aan Turkije en in relatie tot South Stream.
“Taking into account the European Commission’s position, which is not contributing to the realization of this project, taking into account the fact that we have only recently received permission from the respective organizations in the Netherlands… Taking into account the fact that we still have not received Bulgaria’s permission, we think that Russia is unable to continue realization of this project in such conditions,” Putin said at a press conference following talks with Turkish President Recep Tayyip Erdogan.
Flink prestige verlies voor Putin en in één klap een hele grote afbouw van Nederlandse belangen in Rusland mocht dit door gaan. Goede zaak in mijn ogen.

[ Voor 9% gewijzigd door djengizz op 01-12-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Natuurlijk wel weer Bulgarije waar het moeilijk gaat en de Nederlandse bedrijven welke alles allang op orde hebben. Typisch weer...
Nu maar hopen dat het Merkel is welke Bulgarije onder druk zet en met iets komt dat ze niet kunnen weigeren. Dan is het meteen afgelopen met South Stream. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Prosac2010 schreef op maandag 01 december 2014 @ 17:41:
Even wat anders tussendoor, waar kan ik terecht voor beelden van de strijd e.d.?
Ik volg heel wat twitteraars, maar zoek nu nog afwisseling in beeld. Liveleak zie ik inmiddels door de propaganda en het geschreeuw het bos niet meer. Daar worden zomerse beelden van het vliegveld gebruikt om te zeggen dat de separatisten nu het vliegveld volledig in handen hebben. Worden oude beelden gerecycled met een nieuw kopje etc etc.
Liveleak is wat lastig te filteren inderdaad, maar daar komt wel het meeste voorbij. Alternatieven zijn voornamelijk op Reddit te vinden:
/r/Ukrainianconflict
/r/combatfootage

De eerste is gewoon de sub over dit conflict, waar ook af en toe combat footage voorbijkomt. De tweede is een sub die toegewijd is aan combat footage, ook van andere conflicten. En anders zul je Russisch moeten gaan leren en hele dagen op Twitter door moeten brengen :+

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15
DaniëlWW2 schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:42:
Natuurlijk wel weer Bulgarije waar het moeilijk gaat en de Nederlandse bedrijven welke alles allang op orde hebben. Typisch weer...
Nu maar hopen dat het Merkel is welke Bulgarije onder druk zet en met iets komt dat ze niet kunnen weigeren. Dan is het meteen afgelopen met South Stream. :/
De Volkskrant schrijft dat het volgens de directeur van Gazprom definitief over is.

Welke Nederlandse belangen zijn dat?

Op lange termijn lijkt me dit alleen maar goed: we worden genoodzaakt eerder alternatieven te zoeken, iets dat ooit hoe dan ook zal moeten gebeuren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Brent schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:04:
Welke Nederlandse belangen zijn dat?
Veel van deze belangen zitten verborgen onder een flinterdun laagje waardoor ze niet zo opvallen (en veel mensen bijvoorbeeld denken dat Duitsland veel meer belangen heeft in Rusland).

Bestudeer bijvoorbeeld (en ik kan echt vele voorbeelden geven) dit CV eens beginnend in '76.

Of dit 'Zwitserse bedrijf' met dit contract die daarvoor dit bescheiden bootje net gebouwd hebben.

Of een Boskalis met zijn Dockwise die al jaren hand en span diensten verricht voor de Russen. Oh en hun commisaris.

Je hoeft je echt geen illusies te maken bij die belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249623

PauseBreak schreef op maandag 01 december 2014 @ 21:52:
[...]

Liveleak is wat lastig te filteren inderdaad, maar daar komt wel het meeste voorbij. Alternatieven zijn voornamelijk op Reddit te vinden:
/r/Ukrainianconflict
/r/combatfootage

De eerste is gewoon de sub over dit conflict, waar ook af en toe combat footage voorbijkomt. De tweede is een sub die toegewijd is aan combat footage, ook van andere conflicten. En anders zul je Russisch moeten gaan leren en hele dagen op Twitter door moeten brengen :+
Novorossia TV heeft ook veel beelden, let wel op dat het voornamelijk een Russisch propagandakanaal is. News Ukraine is ook een dergelijk kanaal, ik heb ze nog niet kunnen betrappen op systematisch Oekraïense propaganda. Een ander YouTubekanaal is Press TV, die hebben ook een duidelijk anti-Russisch gehalte. Pas op met wat je te zien krijgt, geloof vooral niets van de 'berichten' die de filmpjes brengen, propaganda komt van beide kanten. Hier in ieder geval een samenstelling van de door mij bekeken kanalen.

https://www.youtube.com/user/novorossiaTV
https://www.youtube.com/user/newsukrenglish
https://www.youtube.com/user/PressTVNews1
https://www.youtube.com/channel/UCV6vcamxXCOEbvEZgQiSl6g
https://www.youtube.com/user/EuromaidanPR
https://www.youtube.com/channel/UCtj7qT-lvSoAFSAV78sTvtw

Een Twitteraccount die je in de gaten moet houden is lennutrajektoor, die kort geleden werd gebanned door Twitter, echter heeft de president van Estland daar wat van gezegd en is hij weer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:17:
[...]

Veel van deze belangen zitten verborgen onder een flinterdun laagje waardoor ze niet zo opvallen (en veel mensen bijvoorbeeld denken dat Duitsland veel meer belangen heeft in Rusland).

Bestudeer bijvoorbeeld (en ik kan echt vele voorbeelden geven) dit CV eens beginnend in '76.

Of dit 'Zwitserse bedrijf' met dit contract die daarvoor dit bescheiden bootje net gebouwd hebben.

Of een Boskalis met zijn Dockwise die al jaren hand en span diensten verricht voor de Russen. Oh en hun commisaris.

Je hoeft je echt geen illusies te maken bij die belangen.
Jij zit er zo diep in dat ik zou zeggen schrijf een artikel en stuur het naar de kwaliteitskrant van keuze. Als de redactie een beetje oplet publiceren ze dat zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 00:37:
Jij zit er zo diep in dat ik zou zeggen schrijf een artikel en stuur het naar de kwaliteitskrant van keuze. Als de redactie een beetje oplet publiceren ze dat zo. ;)
Hehehe

Het gaat nog wel wat verder ook dan South Stream en zo is het in sommige kringen bijvoorbeeld ook publiek geheim dat er Nederlandse financieel adviseurs zijn die seminars geven aan Putins ingewijde hoe ze veilig hun kapitaal in ons kikkerlandje kunnen stallen en uit zicht kunnen houden. Lesjes kapitaalvlucht zeg maar.

Ik ben alleen wat bang voor smaad en polonium :P

Overigens is niks wat ik zeg niet in brede kringen bekend. Het wordt niet vaak gebundeld getoond maar genoeg mensen weten dat het speelt. Eerder een manco van onze media dan een goed bewaard geheim.
In het buitenland is dat aan de grote klok hangen dan ook al wat verder gevorderd (te beginnen met de meer anti Rusland pers natuurlijk) met bijvoorbeeld de serie Comrade Capitalism die ik eerder aanhaalde en het laatste boek van Karen Dawisha. Al richten dat soort media zich vooral op Putin en het Kremlin en is belangenverstrengeling vanuit Europa wat minder belicht.

De follow the money aanpak is een opvallend makkelijke en goedkope manier om sensationeel nieuws te brengen in deze tijd. Maar wie weet, misschien klim ik nog eens in de pen in het kader van je steentje bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Misschien iets minder ambitieus beginnen ja. Acute stralingsziekte lijkt me niet leuk. O-)
Toch zou je het moeten overwegen, desnoods anoniem.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-12-2014 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

djengizz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 01:12:
Overigens is niks wat ik zeg niet in brede kringen bekend.
Idd. de belastingdienst geeft buitenlandse bedrijven kennis om miljoenen/miljarden belasting te ontwijken en een andere afdelen steekt honderden miljoenen om de burgers te weerhouden om een paar duizend euro voor de belastingdienst weg te moffelen. Tot aan het bijhouden wanneer mensen geld krijgen uit een erfenis of een grote verkoop en ze direct met een vordering om de oren te slaan.

En hoeveel vluchtkapitaal uit de Oekraïne is via Nederland op geheime Zwitserse/Luxemburgse bankrekeningen beland? Als ze in Oekraïne pijplijdingen kunnen vorderen dan kunnen ze ook dat vluchtkapitaal gaan vorderen als Europese landen hier ook aan mee gaan werken. Want het grootste gedeelte van dat geld is gestolen door corruptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42

XanderDrake

Build the future!

South Stream = Exit. Officieel.

http://www.bbc.com/news/world-europe-30283571

Was dit nou een klap in het gezicht van Poetin? Waarom ook al weer, was het een prestige project of een manier om Oekraine te ontwijken ivm gas transport?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Was met name om meer gas rondom Oekraïne te kunnen leveren i.p.v. er doorheen. En nog meer landen afhankelijk proberen te maken van het Russische gas natuurlijk.

Op zich in den beginne van de planvorming helemaal geen issue, maar gaandeweg heeft Poetin (en daarmee Rusland) zich onmogelijk gemaakt en nu zie je dus de voorzichtige beweging in de EU van afkeren van Rusland.
Terwijl zij ons harder nodig hebben dan wij hen, hoe hard ze ook roepen dat ze zich naar China keren (het land dat een beetje de 3e hond is in dit verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Wapenstilstand rond Lugansk:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141202_01407369

Die 15-20km betekent volgens mij dat de rebellen zich moeten terugtrekken uit de stad, dus dat lijkt me erg optimistisch.

Kennelijk doen de fracties rondom Donetsk ook niet mee aan de wapenstilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Prosac2010 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:10:
Was met name om meer gas rondom Oekraïne te kunnen leveren i.p.v. er doorheen. En nog meer landen afhankelijk proberen te maken van het Russische gas natuurlijk.
Vooral die afhankelijkheid is belangrijk.
Als jij een fysieke pijpleiding gebruikt dan maak je die afhankelijkheid ook fysiek.
Een schip vol LNG kan halverwege zijn reis omkeren of erbij gehaald worden indien nodig.

Een pijplijn die er ligt wil je gebruiken wat sneller leidt tot contracten voor wat het vervoert maar kan ook dichtgedraaid worden net toen je dacht je zaakjes rond te hebben qua leveringen. Het is een fysieke afhankelijkheid met een leverancier.

Ook de Oekraïne buitensluiten was een motivatie inderdaad.

En ja, dit was een enorm prestige project en geldkoe voor Putin en zijn vazallen in Europa. Daarnaast was het plan om het boeltje aan te sluiten op de 'friendship pipeline'.
Syria's rationale for rejecting the Qatar proposal was said to be "to protect the interests of [its] Russian ally, which is Europe's top supplier of natural gas."

[ Voor 8% gewijzigd door djengizz op 02-12-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

djengizz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 12:39:
En ja, dit was een enorm prestige project en geldkoe voor Putin en zijn vazallen in Europa. Daarnaast was het plan om het boeltje aan te sluiten op de 'friendship pipeline'.
Another one bites the dust, dan maar :)

En gas verkopen aan China levert niks op, juist op het moment dat Poetin geld nodig heeft.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Een exit van het project South Stream kan gezien geworden, heel makkelijk zelfs, als een debacle voor Putin. Men moet echter in het achterhoofd houden hoe het Kremlin te werk gaat (simpel gesteld, verliezen worden niet geleden door de toplaag, die worden afgeschoven wat op zijn beurt weer instrumenteel nut heeft), daarbij komt dat men behoorlijk wat partijen afhankelijk gemaakt heeft van deelname in het project (mensen die allemaal behoorlijk te werk zullen gaan om niet het schip in te gaan, kwestie van instrumenteel gebruik participatiemodel) en daarnaast moeten we iets verder kijken dan de neus lang is.

Er zijn eerder dergelijke projecten op weerstand gestoten, toch kwamen ze telkens weer boven water. Waarom? Omdat op exits altijd pressie volgde op posities van afhankelijkheden van betrokken partijen.

En daar zit een belangrijk punt. Cui bono, diegenen die baat zouden hebben bij, samen met hen die onder druk komen te staan, het vormt een nieuwe speerpunt. Als mensen iets verliezen, gaan ze harder te keer dan wanneer ze onder de tafel verzorgd worden. Het Kremlin doet het intern met eigen oligarchen en regionale politici, men ziet geen verschil in instrumenteel gebruik van mensen extern. En even eerlijk zijn, ongeacht effectief nut extern, intern is het een munt die goed te besteden valt ("we snijden ze af als ze niet meedoen", etc).

Ik wacht dus af of/wanneer het project weer op tafel komt, en het zal zeer interessant zijn om de schade verdeeld te zien worden, nog interessanter zelfs om te zien wie waar opduikt met spookverhalen en welke instellingen & bedrijven waar binnenlopen met nieuw vuur onder de lobby. Ook is het erg interessant om het spoor te volgen van brievenbussen en firma's de komende tijd betrokken bij herschikking van contracten via bestaande distributielijnen.

Wel moet inderdaad gezegd worden dat de komende tijd in dit opzicht de functie van de Ukraïne ten aanzien van doorvoer van energie middels bestaande distributie dus meer gewicht krijgt - net als de overige lijnen via noordelijkere landen. Dat klinkt misschien goed, en afhankelijk van slim- en gevatheid onderhandelaars kan het dat ook zijn. Vergeet echter niet, ook de aandacht van het Kremlin wordt opnieuw naar die gebieden verlegd. Dat is een punt van zorg.

Wat wel grappig is trouwens, zo triest als dit klinkt. Het "verhaal" in Brussel wordt gebracht als hoe problematisch het niet opleveren van een South Stream voor een Europese Unie en haar algemene behoeften energie gaat zijn. Het wordt even afwachten of er niet nog een staartje opduikt, maar vooralsnog lijkt het er op dat men in het Kremlin toch voor dat niveau (opnieuw) een inschattingsfout gemaakt heeft vanuit gefixeerde perceptie van het fenomeen / concept Europese Unie.

In Duitsland komen trouwens vanuit ondermeer de reactionaire kringen van de SPD stemmen die het debacle proberen vorm te geven als een zet van bewust gezichtsverlies als demonstratie van wil tot compromis van Putin. We hebben het dan over de politieke restanten van de oude bruggenbouwers uit de tijden van de DDR, en de overgebleven Schroeder "vernetzte" politici. Het is bijna leuk om te zien, echter gezien de werkwijze van het Kremlin in dit soort zaken van projectmanagement (menigeen zal zich nog de bewegingen van het Kremlin herinneren toen men Shell et alii onder de duim wrong bij de projecten en interventies rondom de Sachalin en andere oostelijke energieprojecten) is het - zelfs al zou het zo zijn - enkel een wassen neus die niet inzetbaar is als munt.

Mijn enige vraag is waarom Turkije gekozen is voor deze situatie. Daar zit iets van een onbekend element.

[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 02-12-2014 13:42 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik wil er een ding over zeggen. Ik vind het eigenlijk niet eerlijk om te spreken in termen van schade. De notie dat een project wat niet doorgaat per definitie negatief is gaat er bij mij niet in. Alle bedrijven en overheden welke hierin geïnvesteerd hadden wisten dat er altijd risico's aan investeringen zaten. Als ze het zelf over schade hebben dan hebben ze een slechte risico-inschatting gemaakt en de regels van kapitalisme zijn onverbiddelijk voor verkeerde inschatting.

Na een tijdje proberen het project alsnog van de grond te krijgen om de "schade" te verzachten gaat er bij mij al helemaal niet in. Dan leggen ze die pijpleiding alsnog aan en dan berekenen ze de "schade" gewoon door. Ondertussen zit de Balkan direct aan het infuus van het Kremlin en gaat Poetin zich direct met EU lidstaten bemoeien.

Verder zou in Brussel de mogelijkheid nu aangegrepen moeten worden om het Russische gas definitief buiten te sluiten. Dan is er echt sprake van een inschattingsfout van Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:28:
Mijn enige vraag is waarom Turkije gekozen is voor deze situatie. Daar zit iets van een onbekend element.
Ik schreef in het ISIS draadje al:
Ik las het ook en hoewel de bewijsvoering voor dit incident nog wat mager is zover ik kan beoordelen is het zeker een trend die mij doet afvragen wanneer Turkije zijn belangen openlijk in botsing gaan komen met hun bondgenoten. Dit soort incidenten in combinatie met de retoriek van Erdogan kan niet lang zo sterk in tegenspraak blijven met belangen van bondgenoten lijkt mij, er komt een moment dat die spanningsboog knapt.
Dat punt komt nu blijkbaar steeds dichter bij.

Verder had Turkije dubbele belangen waar het energie betrof: dit stond in directe competitie met de eerder genoemde friendship pipeline waarbij bij die laatste er ook een Turkse hub zou komen. Ook waren er al fondsen belooft ivm South Stream.Turkije wed op twee paarden zeg maar en lijkt nu te zien welk paard in de race blijft.

Nabucco is afgeblazen en daarmee de aanluiting vanuit Turkije van de Qatar - Turkey pipeline en hiermee de mogelijkheid tot het worden van de Aziatisch - Europese hub. Het nieuwe voorstel (Rusland-->Turkije-->Griekenland) maakt het weer die hub waarbij Nabucco niet hoeft worden her-opgestart en Eni (Berlusconi) tevreden blijft. Mocht South Stream weer in andere vorm tot leven gewekt worden zitten ze weer bij het vuur.

Interessant in deze is in hoeverre de Turkse retoriek aangaande Syrië gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:28:
Het wordt even afwachten of er niet nog een staartje opduikt, maar vooralsnog lijkt het er op dat men in het Kremlin toch voor dat niveau (opnieuw) een inschattingsfout gemaakt heeft vanuit gefixeerde perceptie van het fenomeen / concept Europese Unie.
Wat je zegt is dus dat de EU effectief heeft gefunctioneerd als geheel door individuele staten (met name Bulgarije, waar de south stream pijplijn aankomt vanuit de zwarte zee, en soort van Duitsland, met Schröder en de andere DDR-bruggenbouwers) in het gareel te houden totdat Rusland de handdoek in de ring gooide?

Ik lees op de Volkskrant dat de exit een blammage is voor Poetin om Europa verder verslaaft aan Russisch gas te maken, maar verder ook een pragmatische keuze: door de sancties en de dalende olieprijzen gaat Gasprom waarschijnlijk in het rood + het rendement van zo'n lange pipeline is niet gegarandeerd als de prijzen laag blijven.

Laatst las ik (Financial Times) dat de energie prijzen ook juist op de langere termijn naar beneden gaan. De hype om energie te besparen vanwege te korten, peak oil, hogere prijzen en global climate change beginnen nu hun investeringen waar te maken: technologie zorgt voor meer energie (groene stroom, biofuels, teerzand olie, shale fracking, diepere olie/gasvelden aanboren) en technologie zorgt voor minder verbruik (efficientere industrie, recyclage, zuinigere computers en autos). Rusland (samen met landen zoals Venezuela, Iran, Libië en Australië) gaan het nog moeilijk krijgen hiermee en kunnen zich maar beter focussen op andere soorten groei. Australië zal het wel lukken. Rusland heeft vooralsnog weinig anders te bieden dan gas en krijgt alleen maar "trouwe bondgenoten" door ze te treiteren en (dreigen met) binnen te vallen.

Ander leuk feitje van VK artikel:
Bovendien is de vraag naar gas in Europa met tien procent gedaald sinds 2010.
Hey kijk aan. Dus sinds de eerste en tweede keer dat Oekraine en Rusland problemen kregen over gasleveringen door Oekrainse pipelines (maar wel ruim voor de huidige rotzooi), kwam Europa collectief tot de concluse: screw this. Tijd voor andere bronnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dat is inderdaad een punt waar ik eerder naar heb verwezen: de focus op energie als fundament voor instrumentatie van het Kremlin kent zijn grenzen. Daar zitten natuurlijke grenzen bij, maar ook kaders afhankelijk van markten, technologische ontwikkelingen ga zo door. Dit is een van de hoofdredenen waarom men daar zo'n harde focus heeft ontwikkeld iets meer dan een decennium geleden: de tijdlijn voor maximaal gebruik van bestaande middelen om fundament te ontwikkelen voor een Russisch platform als supermacht is altijd beperkt geweest.

Het moet me van het hart even, niemand kan hierbij ontkennen dat het Kremlin op zijn minst een fundamentele fout gemaakt heeft: Rusland zit nog steeds met een structureel geval van zogeheten Dutch Disease. Het autocratisch participatiemodel dient Rusland - ongeacht doelstellingen - op termijn enkel als Putin er in kan slagen om maximaal gebruik te maken van middelen momenteel en dat om te zetten in instrumentatie om als eerste tegenwicht intern en extern af te breken en ten tweede het om te zetten in verdere middelen om Rusland zelf te hervormen.

Zonder die tweede stap (en dat is iets waar een verdeeld, verslaafd, afhankelijk Europa essentieel voor is) kan het Kremlin in wezen het land enkel naar een imperialistisch model brengen waarbij Rusland functioneert op basis van grondstoffen / kennis / e.a. verkregen uit andere gebieden / landen.

Daar zit een breuklijn, Rusland was immers op weg om die ontwikkelingen te behartigen zonder direct conflict met een Europese Unie of Navo. Men heeft de keuze gemaakt om niet die reeds open weg te bewandelen, men heeft gekozen voor subversie. Als we heel eerlijk zijn, en dit is iets wat ik (te) vaak hoor van Russische kennissen, eigenlijk enkel vanuit oude angsten voor het Westen, nieuwe angsten voor criminele oligarchie en de zucht naar compensatie voor het vermeende gevoel van "eeuwige verliezer".

Maar goed, de exit kan absoluut als een blamage gezien worden. Mijn punt daarbij is echter dat Rusland maar al te veel praktische ervaring heeft met het forceren van dit soort situaties, waarbij tegenstanders vervolgens de overtuiging krijgen "gewonnen" te hebben, terwijl ondertussen het Kremlin de aspecten van blamage en kosten direct weet in te zetten om juist het voordeel te verkrijgen. We hebben dit intern aan Rusland gezien bij de media wereld, maar net zo goed bij de reconstructie van conglomeraten zoals Gazprom en andere drama's zoals de Russische spoorwegen. Extern hebben we dat ook gezien bij de Nord Stream en Yamal projecten - waar menigeen in het Westen meende voordeel te verkrijgen, echter ineens voor een fait accompli te staan, of kijk naar de ontwikkelingen rond Mobil en Esso in het Oosten van Rusland waar het Westen meende geïntervenieerd te hebben na rondes van Russische wetswijzigingen en politieke manoeuvres en ineens vonden die bedrijven zich in een positie van afhankelijkheid.

Derhalve dat ik deze exit niet als positief kan zien. Elke keer als we zoiets de revue zagen passeren, volgde er escalatie en subversie. Dit is iets waar men in het Westen het erg moeilijk mee heeft, die lange visie van instrumentele logica.

Dat neemt niet weg dat de tijd begint te dringen voor het Kremlin.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:58:
Derhalve dat ik deze exit niet als positief kan zien. Elke keer als we zoiets de revue zagen passeren, volgde er escalatie en subversie. Dit is iets waar men in het Westen het erg moeilijk mee heeft, die lange visie van instrumentele logica.

Inderdaad en daar staat tegenover dat elke keer als we zoiets zien gebeuren er belangen, vriendjes en kapitaal verloren gaat. Dat dit geen hoofdzaken zijn maakt de som der delen toch pijnlijker en pijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:58:Daar zit een breuklijn, Rusland was immers op weg om die ontwikkelingen te behartigen zonder direct conflict met een Europese Unie of Navo. Men heeft de keuze gemaakt om niet die reeds open weg te bewandelen, men heeft gekozen voor subversie. Als we heel eerlijk zijn, en dit is iets wat ik (te) vaak hoor van Russische kennissen, eigenlijk enkel vanuit oude angsten voor het Westen, nieuwe angsten voor criminele oligarchie en de zucht naar compensatie voor het vermeende gevoel van "eeuwige verliezer".
Dit komt me inderdaad bekend voor. Rusland is zo'n ontzettend slachtoffer altijd 8)7 Fascisten in Oekraine en het hypocriete Westen die zich als eeuwige aartsvijanden van het Grote Moederland positioneren. Het neemt komische vormen aan. Nederlandse strafkampen die krijgsgevangenen van de rebellen misbruikt als mannelijke "troostjongens" 8)7 Tijdens een RT nieuwsitem wat de Nederlandse onderzoekers poogt weg te zetten als fraudeurs komt ineens een anonieme getuige naar voren die duidelijk een straaljager van Oekraine zat langsvliegen tijdens de crash van MH17. Dat terwijl hun straaljagers de hoogte van MH17 normaal niet halen en op die hoogte al helemaal niet zichtbaar zijn |:( enfin, kan nog even doorgaan.

Een voorbeeld van geopolitiek afreageren van frustraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
XanderDrake schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:44:
Dit komt me inderdaad bekend voor. Rusland is zo'n ontzettend slachtoffer altijd 8)7
Dat gaat wel wat verder terug en is niet geheel onterecht.

Het enge is dat veel Russen hun identiteit tegenwoordig terug claimen op basis van gedachtegoed en trots tot een niveau dat het extreem nationalisme wordt. Recent onderzoek wees dan ook uit dat veel Russen als factor noemen waarom ze trots zijn op Rusland het feit dat Rusland gevreesd wordt door veel landen...

Dit heeft als gevolg dat één ieder dit dit gevoel kan voeden succesvol is en dat bijvoorbeeld het wegvallen van een Putin niet meer noodzakelijk gelijk staat aan het ineenstorten van het regime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

djengizz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:50:
Het enge is dat veel Russen hun identiteit tegenwoordig terug claimen op basis van gedachtegoed en trots tot een niveau dat het extreem nationalisme wordt. Recent onderzoek wees dan ook uit dat veel Russen als factor noemen waarom ze trots zijn op Rusland het feit dat Rusland gevreesd wordt door veel landen...
A lá het imperialistische Rusland ten tijde van Peter de Grote? Rusland van nu daarentegen is op deze manier gedoemd om geïsoleerd te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:50:
[...]

Dat gaat wel wat verder terug en is niet geheel onterecht.

Dit heeft als gevolg dat één ieder dit dit gevoel kan voeden succesvol is en dat bijvoorbeeld het wegvallen van een Putin niet meer noodzakelijk gelijk staat aan het ineenstorten van het regime.
De geschiedenis van het land is inderdaad niet al te prettig, zogezegd. Met name de laatste anderhalve eeuw zeker. Telkens als er hoop was, werd dat òf de kop ingedrukt, of gekaapt door figuren en ideeën die alles in dienst van zichzelf stelden. Even terzijde, met een weinig zoeken kun je daar behoorlijk veel over terugvinden, met name in zake de tegenstelling tussen die lijn van Kiev als historische bakermat versus Moskou als vaandelvoerder - waar vernieuwing en fundament in het westen zat, en een Moskou wat krampachtig probeert dat vaandel te blijven voeren. Er zijn mensen in Rusland die dan ook zeggen dat men beter af zou zijn met een fundament van cultuur niet in Moskou, maar elders ..

Mais enfin, voor de liefhebber, zoek gerust eens naar de verbanden tussen recent Russische geschiedenis, alcohol, criminaliteit cultuur, het verval van hoop en positiviteit, mortaliteit bevolking, afname bevolkingsgroei en bevolking, ontvolking van historisch relevante gebieden, ga zo door. Niet voor niets zijn die vluchten met "vluchtelingen" uit het oosten van de Ukraïne omgeleid naar Siberië.

Wel moet ik opmerken, het is niet zo dat Russen die basis van identiteit claimen - het is aangeleerd gedrag. Vergeet niet hoe diep dat participatiemodel gaat, en hoe stringent de interne beeldvorming is in alle vormende patronen van informatie en voorzieningen. Dat verschil maakt weinig uit voor het Westen, zou je zeggen, toch zit daar zowel de uitdaging als het probleem voor de ontwikkeling van het grotere conflict hier. Maar het is en blijft een kunstmatige trend, in de jaren na de eerste stabilisaties volgend op het herstel onder Jeltsin kreeg je heel andere perspectieven van Russen in Rusland, ongeacht positie in samenleving. Men was gericht op "nieuw", men had het moeilijk, en de frustratie met de criminele oligarchie was groot, toch ontwikkelde men een voorzichtig open perspectief richting westen. Maar goed, toen kwamen de veiligheidsdiensten terug aan de macht.

En absoluut, Putin is sturend, maar ook een onderdeel van een apparaat. Om het even in Nederlandse termen te stellen, stel je voor dat een AIVD sturend is in alle benoemingen en gedragingen van zowel ministeries, media als bedrijven. Opvolging maakt niets uit voor continuïteit, enkel voor consequenties. Een exit van Putin zal dan ook geen verschil maken in praktische zin intern. Het zal enkel verschil maken in consequenties extern - dus voor ons - aangezien externe focus en middelen de basis zijn voor fundament macht intern. Dat zou voor Europa een crisis veroorzaken waar je gerust U tegen zou mogen zeggen.
XanderDrake schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:57:
[...]
A lá het imperialistische Rusland ten tijde van Peter de Grote? Rusland van nu daarentegen is op deze manier gedoemd om geïsoleerd te worden
Maar dat wil men juist. Denk er eens over na, maar niet vanuit perspectieven als politiek, samenleving of zakenleven. Het primaire perspectief is dat van de veiligheidsdiensten. Dat apparaat, hun perspectief. Isolatie is gewenst: het geeft mogelijkheden om intern informatiestromen te leiden. Men zoekt geen absolute controle, men beseft dat dit niet productief is. Men beseft wel dat het een ander soort energie is, die altijd zijn uitweg zoekt, dus moet je het richting geven. En die richting is in zijn negativiteit enkel naar buiten gericht, immers intern moet je meedoen - wil je meedoen.

Daar zit die schoen te wringen van tweede stap waar ik eerder vandaag over schreef: als men niet de benodigde middelen nu kan verkrijgen om de positie en volgende middelen te verkrijgen tot hervorming van huidig fundament om het land opnieuw tot supermacht te maken, dan is het enige andere alternatief een model waarbij alles extern Moskou doet voeden. Hier zit een gigantisch risico voor Europa, voor elke lidstaat, niet enkel vanwege wat dit zou betekenen, maar omdat we telkens weer hebben gezien dat ook Putin & co met hun veiligheidsstaat niet in staat zijn om hervorming aan te pakken. Kijk eens naar de interne organisatie van Rusland zelf, Putin's meest opvallende hervorming was niet de regio's te stimuleren tot interne handel, innovatie en modernisering, maar om middels wet- en regelgeving en persoonlijke benoemingen alle stromen (handel, financiering, posities, participaties, infrastructuur en verder) te centraliseren in een eenrichtingsstructuur. De regio's voeden Moskou als hart van Rusland en Russische cultuur.

Daarom dat in ieder geval mijn kennissen in Rusland niet kunnen zien dat Putin of wie dan ook van het veiligheidsapparaat ooit Rusland zal hervormen tot een innoverende en productieve economie van samenleving: ze erkennen het concept enkel als gevaar. Et voila. Men heeft wel her en der wat geprobeerd, toch wordt dat telkens de kop ingedrukt. Waarom? Omdat het een open weg is waar men geen garanties kan zekeren voor eigen apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
XanderDrake schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:57:
[...]
Waarom ik het dus niet zo heb op die sancties omdat die dit interne beeld alleen maar versterken. Wij het westen bereiken zoals ik het zie bar weinig, of in ieder geval niet de veronderstelde doelen.

We spelen voor zover ik zie helemaal mee in het Russische spel, het werd tijd dat we ons eigen liedje gingen zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:15:
[...]

Waarom ik het dus niet zo heb op die sancties omdat die dit interne beeld alleen maar versterken. Wij het westen bereiken zoals ik het zie bar weinig, of in ieder geval niet de veronderstelde doelen.

We spelen voor zover ik zie helemaal mee in het Russische spel, het werd tijd dat we ons eigen liedje gingen zingen.
Ja en nee. De sancties worden inderdaad gebruikt om intern te dienen. Toch moet je op zijn minst grenzen stellen aan het voeden van dat systeem, en dat kan enkel middels sancties. Probleem daarbij is dat je daar niet zoveel van ziet, aangezien ze specifiek en gericht zijn - dat moet ook wel, aangezien het onderliggende probleem niet het Russische volk is, of zelfs maar een heersende mentaliteit, maar die kern van de duale veiligheidsstaat. Daar zit het doel, en aangezien de harde kern daarvan niet direct te raken valt, moeten sancties zich dus richten op hen die deze mensen voorzien van middelen, en hun systemen.

Dat doen de sancties ook, en het heeft effect. Echter geen effecten die je makkelijk in beeld kan brengen, of zelfs maar op tafel kan leggen en zeggen "kijk, dit is het resultaat van dat". Dat is voor het Westen dus een probleem.

Triest is dat het ook een probleem is voor het Kremlin, en dat is iets over na te denken. De sancties zijn zo specifiek gericht dat ze intern niet te verkopen zijn om te dienen als katalysator voor interne focus. Dat zagen we zelfs in de staatsmedia - totdat Rusland zelf sancties instelde op zaken .... die Russen wel troffen. Voedsel, luxe, de dingen die men zich herinnerde vanuit oudere tijden waarbij de intern heersende elite dit de mensen afnamen of ontzegden. Maar middels sturing informatie / beeldvorming weet men nu het beeld te schetsen dat het juist het externe is wat Rusland dit soort zaken doet ontzeggen.

Ik besef goed dat dit voor mensen in het Westen moeilijk te begrijpen is, een regering die als reactie op het zelf als individu aangepakt worden zijn eigen volk in de problemen brengt? Zelfs een Mugabe wist het niet zo ver te krijgen, laat staan de resulterende trends te sturen.

Sancties zijn en blijven vrees ik noodzakelijk, zeker in de huidige vorm - ze zouden eigenlijk uitgebreid moeten worden naar die sectoren van financiering en ondersteuning waar de instrumentatie van het regime op rust. Maar het blijft inderdaad een moeilijk te conceptualiseren en verkopen aanpak, en een lapmiddel, immers uiteindelijk zullen we zelf moeten afkicken van Russische energie - totdat Rusland weer in staat en willig is om open wegen te bewandelen. En dat is pas als de oude garde van veiligheidsdiensten niet meer de bovenlaag vormt.

Het is een lange weg, waar absoluut heel veel wat wij doen misbruikt kan en zal worden. Dat wil niet zeggen dat je dan die stappen dus maar niet moet nemen. Dit is een kwestie van keuze: korte pijn versus lange pijn, visie op oplossing vereist visie op lange termijn. En is het triest, maar dat gaat altijd over de rug van menig mens totdat het probleem zelf uit de weg is.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 02-12-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:58:
Daar zit een breuklijn, Rusland was immers op weg om die ontwikkelingen te behartigen zonder direct conflict met een Europese Unie of Navo. Men heeft de keuze gemaakt om niet die reeds open weg te bewandelen, men heeft gekozen voor subversie.
Is die verandering van strategie een gevolg van eigen keuze of is Rusland door externe factoren gedwongen een meer confronterende strategie te kiezen?
Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:14:
Om het even in Nederlandse termen te stellen, stel je voor dat een AIVD sturend is in alle benoemingen en gedragingen van zowel ministeries, media als bedrijven.
Je zit er niet gek veel naast. Maar dat is een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Anoniem: 14038 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:27:
[...]

Is die verandering van strategie een gevolg van eigen keuze of is Rusland door externe factoren gedwongen een meer confronterende strategie te kiezen?
Ik denk dat we in deze onderscheid moeten maken in wat "Rusland" behelst. Als we puur naar de geopolitieke entiteit van staat, grondgebied en bevolking als demografie kijken, dan is het maar al te makkelijk om er een eigen draai aan te geven - context en doel afhankelijk.

Beter is het te kijken naar waar we mee te maken hebben. De samenleving in Rusland is divers, complex, samengesteld, echter is vanuit het door de regering gekozen gulzige participatiemodel voor organisatie intern een meervoudig gescheiden samenleving geworden in dienst van doelstellingen - als collectief, onafhankelijk van het individu als deelnemer (of zelfs maar positie daarvan) binnen die vorm van organisatie. Of je nu kijkt naar het Kremlin perspectief op Polen, of naar de verhoudingen in organisatie tussen Moskou en de Regio's - het is en blijft een gulzig participatiemodel gebaseerd op eenrichtingsverkeer en instrumenteel gebruik van elke mogelijke grondstof - waarbij alles en iedereen de status van grondstof heeft, tenzij onderdeel van sturing.

Ik kan daar veel woorden aan verspillen, maar laten we ons zelf nu afvragen, hebben we dan echt niets geleerd van de lessen sinds de Grote Oorlog? In Europa, zelfs in de VS, hebben we toch iets geleerd op zijn minst. Veel van de huidige economische situatie valt direct te herleiden tot onze problematiek in het omgaan met een breuk in de cyclus van vernietiging en wederopbouw op het continent - en toch zijn de compromissen die geleid hebben tot die breuk in cyclus het waard. Waarom heeft men dan in Rusland besloten geen lering te trekken, en terug te reiken naar tijden en mentaliteiten die resulteerden in die Grote Oorlog?

Het antwoord is niet makkelijk. Te complex zelfs om überhaupt te verkennen op een forum. We kunnen eigenlijk enkel kijken naar wat zichtbaar is, en wat consequenties van ontwikkelingen zijn nadat ze al lang in gang getreden zijn. Toch kun je de vinger op een bepaald fenomeen van menselijk gedrag leggen.

Mensen maken keuzes.

Er was een tijd waarin Rusland - met alle bijbehorende problematiek - zich op een open weg bevond. Een weg van moeizame openheid, van omgang met nieuwe problemen intern, maar ook een weg die tweerichtingsverkeer bevorderde tussen historisch oost en west. Natuurlijk is dit heel simplistisch voorgesteld, maar als we het ontdoen van alle kunstmatige drama en symboolvorming kunnen we best redelijk stellen dat het land als samenleving en als economie niet zo zeer verwesterde, maar op weg was om zich te moderniseren en de trauma's van recent verleden af te schudden. Harde lessen leverde dat op, maar mensen vonden aanpassingen, en verbeteringen. Menig westers concern ging naar Rusland met het oude idee van grondstoffenreservoir, toch bleek er meer dan voldoende fundament met wederzijdse ondersteuning te zijn om dat soort scenario's te voorkomen. Beter nog, er kwam een opvallende nieuwe trend van vernieuwing en verbetering vanuit Rusland op gang.

Dat hield echter snel op. Erger nog, de trend werd omgebogen. De focus was op singuliere grondstoffeneconomie als machtsbasis. Niet als basis voor opbouw, maar voor projectie van macht. In zekere zin begrijpelijk, echter wel haaks op belang van bevolking en land, aangezien de wereld inmiddels veranderd was, en projectie van macht pas duurzaam is op basis van een interne diversiteit die de rekening kan betalen.
Gevolg van keuzes gemaakt in het Kremlin. Niet onder druk van of als reactie op externe druk of ontwikkelingen. Keuzes gemaakt op basis van beslissingen inmiddels ver in het verleden. St. Petersburg, voorafgaand aan de "redding" van Jeltsin. Beslissingen die het publiekelijke continueren van samenwerking met het Westen na de Val - zoals inmiddels duidelijk - hypocriet maken, op zijn best.

Even terzijde als ik hier "Rusland" zeg, dan heb ik het over dat verbond van cultuur en identiteit wat er toen nog bestond. Nu, na deze crisis, niet meer. Ik maak dit punt niet zonder reden. Met het in werking treden van de trends geïnstigeerd vanuit het Kremlin over de laatste 10-12 jaar is er een opvallend iets zichtbaar geworden. Een verschil in ontwikkeling tussen de oude historische tegenpolen van Kiev en Moskou als fundamenten van culturele ontwikkeling. Moskou was niet altijd het centrum van de macht, laat staan van cultuur, taal, religie of zelfs maar overkoepelende identiteit. Het is niet moeilijk om die verschillen op te merken: waar in huidig Rusland de samenleving gereorganiseerd werd conform de wensen van de mensen in het Kremlin resulteerde dat in een structureel geval van "Dutch Disease". Terwijl in de Ukraïne langzaam maar zeker een nieuwe blik naar toekomst resulteerde in tal van nieuwe technologische innovaties, startups, ga zo door. Zeker, het land had het moeilijk met aanpassing na het einde van de Koude Oorlog, maar de verschillen in organisatie en mentaliteit van samenleving zijn duidelijk. Men zou eens goed moeten kijken naar de beslissingen die achter die grote verschillen in ontwikkelingen liggen.

We kunnen daar lang over doorgaan, het heeft echter nul en generlei nut. Waarom niet? Omdat alle gebeurtenissen, excessen, overtuigingen en ontwikkelingen ten spijt er een aantal mensen in Rusland zich samengepakt heeft om zonder pauze vanuit eigen overtuigingen en zonder zicht op de nieuwe ontwikkelingen al na de val van de muur een plan te maken voor "what comes next". Eerder in het topic is al uitgebreid de situatie rond Putin in zijn tijd in St. Petersburg de revue gepasseerd, waar tijdens de beëindiging van de Soviet Unie men actief aan het ageren was om een confrontatie te forceren met de Baltische staten op basis van dezelfde argumenten als in deze Ukraïne crisis teneinde die landen integraal onderdeel van het land Rusland te laten worden.

Heel simpel dus: terwijl het westen nog een decennium lang bezig was met denken, dromen, vrezen, paranoia, ideologie en wat nog allemaal, had een kern van macht in Rusland reeds besloten om het oude conflict te continueren - een maskirovka van een decennium, instrumenteel gebruik van de tegenstander, ongeacht de initiële voornemens van regeringen aan elke traditionele kant om samen te werken op een open weg.

We moeten erkennen dat die veiligheidsstaat aan de macht in Rusland geprobeerd heeft om ook zonder hypocrisie samen te werken. Enkel echter altijd op basis van realpolitiek, op het toneel van geopolitiek. Nooit met een focus van maatschappelijke of menselijke ontwikkeling. Als je ziet wat deze generatie van het Kremlin met de Russische gezondheidszorg gedaan heeft bijvoorbeeld, om te janken. Een grote kern in die complexiteit komt neer op de verschillen in mentaliteit tussen de oude inlichtingendiensten aan de macht, in een veranderende wereld, omringd door wat zij vanuit professionele optiek enkel als chaos konden beschouwen. In tegenstelling tot de Ukraïne, hebben zij in Rusland al heel, heel lang, geen vormen van organisatie gekend die conceptueel begrip konden laten groeien van ideeën als democratie, pluralisme e.d.
En daar wringt dus weer een andere schoen: de mensen in sturing en leiding in Rusland hebben de eigen bevolking geen kans gegeven om zelf eigen ontwikkelingen te bepalen. Met vallen en opstaan. Maar met eigen keuzes. Opnieuw zit het land met een nieuwe maar oude variant van hetzelfde probleem: mensen die keuzes maken voor iedereen, omdat mensen de keuze geven gevaarlijk is. Selbstbestimmung, zoals het woord uit Duitsland komt - nota bene - is toekomstgevaarlijk, zoals dat nu in Moskou heet.

Er zijn redenen waarom de veiligheidsstaat van Rusland samen kan werken met een Berlusconi, maar niet met een Merkel.

In het westen hebben we genoeg gedaan, zelfs geklooid, zoals dat best gezegd mag worden. Niets is ooit zwart/wit. Toch kom je hoe dan ook telkens terug bij de genomen beslissingen in Rusland lang, heel lang, voordat bijvoorbeeld het Amerikaanse State Department met zijn NGO's zaken ging doen (iets wat Rusland trouwens exact hetzelfde doet, ook heel dicht bij huis trouwens - welkom bij het gedrag van staten). Dit soort zaken worden altijd en door iedereen gedaan.

Vergeet niet de positionering niet door Moskou van de gasmiddelmannen om de politiek in de Ukraïne over te nemen. Een van die figuren loopt nog steeds in Oostenrijk rond, en doet zijn zaken nog steeds. Zelfs al zouden we een doelmatige focus in het toenmalige gestuntel (want dat was het) van het State Department kunnen vinden, dan nog staat er de tijdlijn: Moskou zat veel, veel verder in manipulaties, en was veel verder gevorderd dan wie dan ook, in zowel politiek als economie van de Ukraïne. Opnieuw: de keuzes waren al veel eerder gemaakt.

Nou zou het best kunnen zijn dat er geen sprake is van een situatie van initiële beslissingen en samenkomst als fundamentele oorzaak van de weg waar we nu achter komen ons op te bevinden, dat had gekund. Maar al te snel vervallen mensen tot vreemde paranoia, en ongeacht hoe makkelijk het is om daar mee om te gaan middels ridiculiseren, het heeft nut om eens wat dieper te kijken. Als er ondanks St. Petersburg en de beslissingen uit die tijd geen doelmatige instrumentele subversieve focus geweest was, dan zou er echter een lijn van ontwikkelingen herkenbaar moeten zijn van touwtrekken, van koehandel heen en weer, zonder excessen en experimenten voor ervaringsopbouw als Tsjetsjenië, Armenië, Azerbeidzjan, Ossetië, Moldavië, Oblast Kaliningrad.

We komen er helaas dus weer opnieuw bij uit: beslissingspunt ver in het verleden, elke stap volgend op het beslissingspunt. En zo jammerlijk als het is, iedere stap is binnen de toepassing van instrumentele logica vanuit het perspectief van veiligheid & inlichtingen een volstrekt logische en natuurlijke stap.

Dat dit vanuit een primair defensieve optiek komt, dan kan best zijn - en dat is ook zo. Ik kan oprecht stellen dat voor een groot deel van die kern van de veiligheidsstaat mensen overtuigd zijn van de noodzaak van hun acties voor de toekomst van wat zij zien als het Russische volk en de Russische cultuur. Dat wil echter niet zeggen dat men de goede beslissingen genomen heeft. Het verandert niets aan wat centraal staat, aan datgene wat die optiek dient te behartigen. Het verandert al helemaal niets aan wat een Europa en de organisatie van haar lidstaten ieder op zich als land en cultuur als enige rol kan hebben: grondstof zonder status voor Moskou. Putin en de overige machthebbers in Rusland zijn vrij duidelijk daarin. Men neemt hierin ook geen blad voor de mond, zo is het denken.

Het gaat uiteindelijk om doel van wat centraal staat voor hun optiek: Rusland als supermacht op voorwaarden van overwicht met hen als wijze (rijke) mannen van macht. Dat gaat nooit zonder conflict in de menselijke geschiedenis. Erger nog, dat loopt uiteindelijk nooit goed af in diezelfde geschiedenis.

Ik zou oprecht graag wensen dat het anders was, maar men heeft lang geleden de keuzes gemaakt - ver voor welke ontwikkeling van invloed op deze crisis vanuit andere hoeken dan Moskou. Wij als het Westen zijn daar pas heel laat achtergekomen. Enfin, beter laat dan te laat. En zeker, iedereen heeft genoeg op zijn of haar kerfstok, dat verandert echter niets aan de fundamentele oorzaak van het huidige conflict: men heeft er voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:15:

Ik kan daar veel woorden aan verspillen, maar laten we ons zelf nu afvragen, hebben we dan echt niets geleerd van de lessen sinds de Grote Oorlog? In Europa, zelfs in de VS, hebben we toch iets geleerd op zijn minst. Veel van de huidige economische situatie valt direct te herleiden tot onze problematiek in het omgaan met een breuk in de cyclus van vernietiging en wederopbouw op het continent - en toch zijn de compromissen die geleid hebben tot die breuk in cyclus het waard. Waarom heeft men dan in Rusland besloten geen lering te trekken, en terug te reiken naar tijden en mentaliteiten die resulteerden in die Grote Oorlog?

Het antwoord is niet makkelijk. Te complex zelfs om überhaupt te verkennen op een forum. We kunnen eigenlijk enkel kijken naar wat zichtbaar is, en wat consequenties van ontwikkelingen zijn nadat ze al lang in gang getreden zijn. Toch kun je de vinger op een bepaald fenomeen van menselijk gedrag leggen.

Mensen maken keuzes.
Ik denk dat ik wel een kort antwoord durf te formuleren. Ik ben eigenlijk niet van mening dat de keuzes welke gemaakt zijn na 2000 toen Poetin aan de macht kwam echt een keuze waren. Rusland is een land dat zichzelf in gijzeling heeft genomen. Die gijzeling duurt nu al eeuwen en houd niet zomaar op. Het oude verhaal van de Tsaar weet van niks en heeft het beste met ons voor. De Tsaar heeft alleen "slechte adviseurs" welke voor verkeerde besluiten komen. Daar is niks in veranderd tijdens het communisme en onder Poetin ook niet. Het probleem is dat de Tsaar meestal wel de baas is.

Deze eindeloze bescherming van de hoogste autoriteit is het probleem. Het maakt verandering onmogelijk. Maakt niet uit of het communisme, kapitalisme of Tsarisme is het systeem dicteert een leider en een centraal bestuur waarbij de rest van het land onderdanig is. Het had in 1917 voorbij moeten zijn toen er echt een opstand kwam. Een opstand welke perfect inspeelden op de zwakte van Rusland en de disfunctionaliteit van het land ten opzichte van West-Europa. Het ging alleen al mis bij Lenin en Stalin maakte een einde aan elke kans op verandering.

Poetin is een voortzetter van dit systeem maar ook zelf gegijzeld. Hij kan niet anders dan denken in machtsverhoudingen en er is geen andere regeerstijl dan het autoritaire voor hem. Als hij niet autoritair zou optreden dan is hij een zwakkeling en dan is het afgelopen met hem. Er veranderd dan alleen niks. Er staat gewoon een nieuwe "Tsaar" op welke het overneemt.

Aan de andere kant is er West-Europa. Wij doen al eeuwen eigenlijk iets heel raars. Wij concurreren constant met elkaar en zijn constant bezig met onszelf te verbeteren en we schromen het niet om van elkaar te leren. Wij hebben een serie aan militaire revoluties ontketent, min of meer de wereld veroverd, de hele samenleving meerdere malen volledig op zijn kop gedraaid, gebieden op uitzonderlijke manieren aangepast naar onze eigen wensen en de hele wereld heeft grote delen van onze manier van leven overgenomen. Dat is iets unieks.

Hoe wij dat gedaan hebben is simpel. Concurrentie. Wij zijn geen groot, autoritair land maar een collectie aan kleine landen welke constant met elkaar lopen kibbelen en elkaar constant de loef proberen af te steken. Als er iets mis is dan doen we er wat aan. Verder is er nooit een juiste oplossing voor een probleem en dan accepteren we. We bevorderen het zelfs hoewel dat de laatste jaren steeds minder word. Het laat ook meteen een van de grootste problemen zien waar wij als Europa intern mee te maken hebben. Ik denk dat het onderhand wel duidelijk is dat ik geen fan ben van de huidige koers van de EU. Ik maak mij ernstige zorgen wat daar gebeurd. Het laatste wat we moeten willen is dat alle landen Duitsland worden. Zodra dat gebeurd is het voorbij met ons grote voordeel ten opzichte van de rest van de wereld. We moeten onszelf wederom heruitvinden als Europa. De huidige weg kan niet meer en dat word steeds duidelijker. Het nieuwe pad weten we ook nog niet en daar hebben we verschillende alternatieven voor nodig. Laat Italië, Frankrijk, NL, Duitsland, GB hun eigen weg bepalen en laat men van elkaar leren. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Moldavie heeft zich weer wat verder gedistantieerd van Rusland, ondanks Poetins oneindige bedreigingen tegenover zijn kleinere buren. Het was spannend, maar het pro EU blok heeft gewonnen. Hoewel er veel meer aan de hand was, bijv. een "door Kremlin gesteunde" pro-Rusland partij die werd verboden.

Ik vind het bijzonder dat de Moldaviers zo durven te stemmen, gezien hun land als eerste te maken kreeg met Ruslands "bevroren conflicten" in de vorm van Transnistrië. Transnistrië is veel meer indy dan Donetsk en Luhansk, ze waren al "onafhankelijk " sinds de jaren 90 }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:04:
Moldavie heeft zich weer wat verder gedistantieerd van Rusland, ondanks Poetins oneindige bedreigingen tegenover zijn kleinere buren. Het was spannend, maar het pro EU blok heeft gewonnen. Hoewel er veel meer aan de hand was, bijv. een "door Kremlin gesteunde" pro-Rusland partij die werd verboden.

Ik vind het bijzonder dat de Moldaviers zo durven te stemmen, gezien hun land als eerste te maken kreeg met Ruslands "bevroren conflicten" in de vorm van Transnistrië. Transnistrië is veel meer indy dan Donetsk en Luhansk, ze waren al "onafhankelijk " sinds de jaren 90 }:O
Wel conform verwachtingen, al zal het Putin niet blij maken. Vraag is echter wat de focus van het Kremlin op Transnistrië nu gaat worden. Naar ik begrijp is er vandaag een "hulpkonvooi" onderweg vanuit Rusland naar de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Waar blijven EU's hulpkonvooien toch vraag ik me af. Als dit ineens volksrechtelijk is toegestaan ofzo, waarom springen wij dan niet op de bandwagon?

[edit] ik meen me te herinneren dat ik een plaatje postte een paar maanden terug met daarop een corridor van Rusland, dat dwars door Oekraine langs de zwarte zee naar Transnistrie liep. End game?

[ Voor 39% gewijzigd door XanderDrake op 03-12-2014 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XanderDrake schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:28:
Waar blijven EU's hulpkonvooien toch vraag ik me af. Als dit ineens volksrechtelijk is toegestaan ofzo, waarom springen wij dan niet op de bandwagon?
De EU is te zwak georganiseerd. Dat hebben we in dit hele conflict keer op keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XanderDrake schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:28:
En wie gaat dat betalen? Juist ja, einde plan...
[edit] ik meen me te herinneren dat ik een plaatje postte een paar maanden terug met daarop een corridor van Rusland, dat dwars door Oekraine langs de zwarte zee naar Transnistrie liep. End game?
Onderhand weet niemand meer hoe ver het Russische leger zal gaan. Ik denk dat Poetin het ook niet meer weet. Er is de afgelopen maanden te veel gebeurd om nog een zinnige inschatting te maken hoe ver Poetin nog durft te gaan en wat het Russische leger kan. Qua moreel zit het er denk ik nu bijvoorbeeld niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

RoD schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:32:
[...]

De EU is te zwak georganiseerd. Dat hebben we in dit hele conflict keer op keer gezien.
Hm? De flitsmacht is toch voornamelijk EU landen? Daarbij, de Navo mag toch ook vanalles sturen?
DaniëlWW2 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 20:01:
[...]

En wie gaat dat betalen? Juist ja, einde plan...
Want IS bombarderen is namelijk gratis? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XanderDrake schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:13:
[...]

Hm? De flitsmacht is toch voornamelijk EU landen? Daarbij, de Navo mag toch ook vanalles sturen?
De NAVO doet eigenlijk niet veel meer dan dingen roepen. Zelfs het opzetten van die flitsmacht heeft relatief lang (als je het vergelijkt met de snelheid waarop Rusland dingen doet) geduurd. Daarnaast is men gewoon vreselijk terughoudend. Er had allang lethal aid naar Oekraïne gestuurd kunnen worden als ze serieus wilden helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dit vroeg ik me een tijd terug ook af.
Totdat ik er in mijn ogen terecht op gewezen werd dat er waarschijnlijk geen endgame is.

Dit gaat door en is een constant spel van kijken hoe ver je kan gaan en pakken wat je pakken kunt.

De enige endgame die mogelijk is, is een regime dat tot inkeer komt icm een hele hoop hervormingen of een hele grote confrontatie die leidt tot een endgame waar je rustig voor mag vrezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

RoD schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:15:
[...]

De NAVO doet eigenlijk niet veel meer dan dingen roepen. Zelfs het opzetten van die flitsmacht heeft relatief lang (als je het vergelijkt met de snelheid waarop Rusland dingen doet) geduurd. Daarnaast is men gewoon vreselijk terughoudend. Er had allang lethal aid naar Oekraïne gestuurd kunnen worden als ze serieus wilden helpen.
Tja, lethal aid zal waarschijnlijk wat pijn doen... Miljoenen aan schade? Tientallen miljoenen? De sancties, die doen tientallen miljarden pijn. Daar kan geen konvooi tegen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Modbreak:Helaas is de oorlog nog niet voorbij, maar we naderen de 10.000 posts. Wie wil er een deel 2 maken met een bijbehorende topicstart? Vrijwilligers kunnen zich melden in het feedback topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XanderDrake schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:13:
Want IS bombarderen is namelijk gratis? :?
Ik zag toevallig vandaag de kosten op het journaal. In totaal niet eens €800 miljoen en iets van 90% is voor rekening van de VS. Gratis is het niet maar "spotgoedkoop" is het wel zo. ;)
Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:22:
[Modbreak]Helaas is de oorlog nog niet voorbij, maar we naderen de 10.000 posts. Wie wil er een deel 2 maken met een bijbehorende topicstart? Vrijwilligers kunnen zich melden in het feedback topic.[/]
Misschien kunnen we nu het topic het beste splitsen in de oorlog zelf en de gevolgen voor de relatie EU en Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:51

wontcachme

You catch me? No you wont

hmmm. Misschien moet Oekraine een persbericht gaan uitgeven dat Rusland Tsjetsjenië als zelfstandig land moet laten en dat de mensen daar hun eigen lot mogen bepalen? Waarom moet het leger helpen daar opstandelingen terug te dringen? Oekraine mag dat ook niet op hun eigen grond.

[/sarcasme]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Hoewel ik je sarcasme prima begrijp, zal het ongetwijfeld uitgelegd worden als "Kadyrov vroeg om onze hulp" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Misschien is een nog beter idee om onze F16s een klein stukje om te laten vliegen om onze kaukasische vrienden te helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DaniëlWW2 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:05:
[...]

Ik zag toevallig vandaag de kosten op het journaal. In totaal niet eens €800 miljoen en iets van 90% is voor rekening van de VS. Gratis is het niet maar "spotgoedkoop" is het wel zo. ;)

[...]

Misschien kunnen we nu het topic het beste splitsen in de oorlog zelf en de gevolgen voor de relatie EU en Rusland.
Kweenie. Die twee hebben best wel een sterke relatie met elkaar. Gezien het feit dat het topic niet meer zo heel hard loopt als in het begin, is het misschien het beste om die discussie bij elkaar te houden.

Maar misschien is het beter om dit in het feedbacktopic te bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Hmm, toch wel aardig mis daar als de Russische pers al spreekt van zo'n 300 'insurgents', er een legerbarak in de brand staat en er berichten zijn van veel lijken rondom een zogenaamd 'Press house' in Grozny en gevechten in de straten.

Ook zou Putin hier vannacht in allerijl voor uit zijn bed gekomen zijn en had sowieso het plan vandaag naar Tsjetsjenië af te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het Press House in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P1Hj7By.jpg

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
De Tsjetsjeense parlementsvoorzitter ziet dit als een uitgelezen mogelijkheid te melden dat de VS en de NAVO achter deze aanvallen zitten.

#hardop gelachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Van Volkskrant:
'Sancties maken Rusland sterker'
De westerse sancties tegen het land zouden Rusland juist vooruit helpen, meent hij. Volgens Poetin dragen de sancties er onder meer toe bij dat Rusland weer zelfvoorzienend wordt. Het financiële systeem van het land zou daarbij niet afhankelijk moeten zijn van buitenlandse financiers.
A lá Zimbabwe, Noord Korea en Birma. Leuk groepje om bij te horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik dacht dat iedereen Noord-Korea als het ultieme voorbeeld zag. O-)
Oh en de link.
http://www.volkskrant.nl/...voor-het-westen~a3803720/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Even als opmerking, is niemand anders het punt opgevallen van kapitaaltransacties? De groene kaart voor terugkeer gevlucht kapitaal om je zonden tegen de staat vergeven te krijgen? Er was vorige week al sprake van een nieuw offensief tegen kapitaalvlucht, alsmede oligarchen in Rusland niet binnen het door het Kremlin opgestelde cordon sanitaire, maar met dit stukje er bij komen toch belangrijke onderdelen van de Russische samenleving voor een fundamentele keuze te staan. Er in en er bij, of er buiten en ga door naar de interne sancties voor kapitaalvlucht met je familie.

Dat gezegd, ik begrijp prima dat de overtuiging voor het Kremlin er een is van "sancties helpen ons". De vraag is echter wie de "ons" in die formule is. Dat is niet Rusland, maar de overtuiging die men voorstaat, en de zekering van afhankelijkheden die men kent. Die zijn intern, niet extern.

Hoe meer de blik naar binnen is gericht, hoe groter de beeldvorming dat "buiten" gevaar en bedreiging is, hoe makkelijker het is voor die kern van macht om Rusland aan te sturen.

Dat is iets wat al eerder voorbij gekomen is, en dat brengt ons bij een volgende vraag. Over welke sancties heeft men het. Die kerngroep in het Kremlin heeft het moeilijker, hun instrumentatie heeft stringent last van de sancties opgelegd vanuit het Westen. Maar welke sancties hebben direct zichtbare impact op het leven van de Russen? De sancties ingeroepen vanuit het Kremlin zelf. De bevolking ziet lege schappen, om maar iets te noemen. En dat zijn geen schappen die voorheen gevuld waren met technologie voor energiewinning. Neen, daar lag voedsel in.

Dat is iets om over na te denken, en dat zou zelfs de meest blinde politicus of zakenman aan het denken moeten zetten: een regering die grijpt naar dit soort middelen om eigen bevolking op deze wijze om te vormen? Dat blijft nooit binnen de grenzen van territoria verbonden aan die bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:35:
Even als opmerking, is niemand anders het punt opgevallen van kapitaaltransacties?
Ja, overduidelijk een pijnpunt.
Namelijk dit (uit het stuk hierboven):
De westerse sancties tegen het land zouden Rusland juist vooruit helpen, meent hij. Volgens Poetin dragen de sancties er onder meer toe bij dat Rusland weer zelfvoorzienend wordt. Het financiële systeem van het land zou daarbij niet afhankelijk moeten zijn van buitenlandse financiers.

De president beloofde dat Russen die geld dat ze in het buitenland hebben geparkeerd weer terugbrengen naar Rusland 'carte blanche' krijgen. Wie zijn geld terugbrengt, zal niet worden lastiggevallen door de autoriteiten met vragen en hoeft ook niet aan te tonen waar dat geld vandaan komt.
afgezet tegen dit:
Cutting Russia out of SWIFT banking system would mean ‘war’ – head of VTB
Is weer een contradictie waarbij ze weer eens klassiek gefaald hebben hun retoriek zo te wringen dat hun zwakheid niet blijkt.
;)

Anyway, het is nog meer afbouw van de Nederlandse belangen, een goede zaak imo :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door djengizz op 04-12-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Natuurlijk is het voor een land als Rusland voor mijn gevoel makkelijker om zelfvoorzienend te zijn dan voor een land als Noord-Korea, vanwege de uitgestrektheid van het land.
Dat hij dat roept is prima, maar hij schept er tegelijk het beeld mee dat “onze” sancties gericht zijn op de bevolking van Rusland.. maar das toch helemaal niet geval? Ze zijn gericht op het kapitaal en de club om Poetin heen toch?
Poetin/Het Kremlin is vervolgens begonnen met het boycotten van zaken waar de eigen bevolking last van heeft (voedsel bv), tja..
Het is ook maar net hoe je het uitlegt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Prosac2010 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 16:33:
Natuurlijk is het voor een land als Rusland voor mijn gevoel makkelijker om zelfvoorzienend te zijn dan voor een land als Noord-Korea, vanwege de uitgestrektheid van het land.
Dat hij dat roept is prima, maar hij schept er tegelijk het beeld mee dat “onze” sancties gericht zijn op de bevolking van Rusland.. maar das toch helemaal niet geval? Ze zijn gericht op het kapitaal en de club om Poetin heen toch?
Poetin/Het Kremlin is vervolgens begonnen met het boycotten van zaken waar de eigen bevolking last van heeft (voedsel bv), tja..
Zelfvoorzienend zijn vereist heel veel, en zolang als mensen reizen en zien wat er "buiten" is zal een land dat nooit kunnen zijn. Erger nog, wil je het benaderen dan zal je je volledig moeten afsluiten - en dat wil dus ook zeggen geen zaken doen met of in het buitenland. Dan hebben we het nog niet over het investeren in en zelf ontwikkelen van kennis & kunde die je intern niet in huis hebt.

Retoriek dus, simpel gesteld.

Maar je hebt gelijk. De westerse sancties zijn gericht op de Club van Putin. Hun sancties daarentegen komen neer op eigen bevolking.

Het is geen kwestie van hoe je het uitlegt vrees ik - tenminste hier niet. In Rusland, waar controle op informatiestromen en stringente beeldvorming inherent aan alles is geworden, tja. Ik heb redelijk goede contacten met Russische kennissen aldaar, goed opgeleide mensen met open vizier - en toch. Zelfs zij zijn inmiddels al in zeer hoge mate beïnvloed - je kan het daar inmiddels niet meer uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou Rusland zelfvoorzienend moeten zijn als ze nog zat handel drijven die buiten de sancties vallen en ook nog met andere BRICS landen de zaken kunnen regelen die ze door de sancties niet kunnen.
Niet dat ze er totaal geen last van hebben en toch stevig moeten improviseren. Maar dat ze totaal afgesloten zouden zijn van de rest van de wereld is niets meer dan een hersenschim.
Wat dat betreft is de lage olieprijs veel lastiger omdat hierdoor er minder geld binnen komt om de machine te kunnen laten draaien. En dat geldt voor de meeste zo niet alle landen waarvan de begroting stevig leunt op de verkoop van natuurlijke bronnen.

De snelste manier om een volk in opstand te laten komen is zorgen dat de voedselvoorziening zwaar verslechterd. Dat was bij de Arabische lente ook het geval waarbij in no-time de prijzen van voedsel verdubbelde. Maar er is een groot verschil tussen elke dag hollandse pot of één keer per week/maand vlees omdat er niet meer in zit voor meer dan de helft van de wereldbevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zelfvoorzienend zijn wordt zwaar overschat. Nederland is in theorie ook zelfvoorzienend in voedsel maar wil jij de rest van je leven alleen maar aardappelen eten? Juist ja. In de moderne wereld is het zelfs voor Rusland onmogelijk om alle benodigde metalen te vinden in eigen land. Verder is het merendeel van Rusland bevroren grond waar je bijna niks mee kan. Landbouwprojecten in Siberië zijn al een keer geprobeerd en dat was ronduit rampzalig. :P

Verder is Noord-Korea een behoorlijke hoop metalen en zeldzame grondstoffen. Zelfvoorzienend zijn ze daar niet. Dat spul gaat naar China of zelfs Zuid-Korea voor voedsel.
Virtuozzo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:35:
Even als opmerking, is niemand anders het punt opgevallen van kapitaaltransacties? De groene kaart voor terugkeer gevlucht kapitaal om je zonden tegen de staat vergeven te krijgen? Er was vorige week al sprake van een nieuw offensief tegen kapitaalvlucht, alsmede oligarchen in Rusland niet binnen het door het Kremlin opgestelde cordon sanitaire, maar met dit stukje er bij komen toch belangrijke onderdelen van de Russische samenleving voor een fundamentele keuze te staan. Er in en er bij, of er buiten en ga door naar de interne sancties voor kapitaalvlucht met je familie.
Ik had vandaag het nieuws even wat minder gevolg. Het was wel opvallend dat dit zo gezegd word. In feite was het bijna een overgave van Poetin. Breng alsjeblief je geld terug en investeer ergens in. Wij straffen je niet, maakt niet uit hoeveel belasting je ontdoken hebt.

Het laat wel zien dat er scheuren in het beleid zitten. Het sterkt mijn punt ook aan dat de controle misschien helemaal niet zo sterk is als Poetin wil doen geloven. Dat Poetin het ingeplant heeft geloof ik zo. Ik geloof alleen niet dat iemand bijna een jaar lang met zoveel druk, weerstand, totale misrekeningen en tegenvallende resultaten nog perfect zijn agenda erdoorheen drukt en alles zo naar zijn hand kan zetten. :/

[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-12-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Precies volgens verwachting: 'Gasgevecht is een tegenvaller voor Europa' (NOS) - let op de namen, nationaliteit en waar men nu werkt ... et voila, met de huidige exit van South Stream komt de volgende lobby weer op tafel.

Triest eigenlijk, hoe voorspelbaar het inmiddels is. Ga je mee in zee, dan verwordt je al snel tot instrument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zag het ook net. Treurig was het inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:33:
Ik zag het ook net. Treurig was het inderdaad...
Treurig, maar wel een opvallende noot: Kramer verspreekt zich eigenlijk. Of verspreken, hij laat iets te veel op tafel komen. Het beeld van een Gazprom wat eigen beslissingen neemt los van Putin mag wel van tafel ... let op het verschil tussen wat geschreven wordt, en wat hij zegt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:37:
[...]
Treurig, maar wel een opvallende noot: Kramer verspreekt zich eigenlijk. Of verspreken, hij laat iets te veel op tafel komen. Het beeld van een Gazprom wat eigen beslissingen neemt los van Putin mag wel van tafel ... let op het verschil tussen wat geschreven wordt, en wat hij zegt ...
Dit wisten we alleen al. ;)
Of die subtiliteit bij de NOS, laat staan de gemiddelde kijker is doorgedrongen is een tweede...
Dat zou nou iets moeten zijn waar journalisten op zouden moeten duiken. In dat opzicht is de NOS echt een kopieer en presenteerfabriek. Dat is eigenlijk het echt treurige hierin. :/

Verder nog iets dat ik mij net bedacht. Poetin is nu veertien jaar aan de macht. Dit klinkt triviaal maar het is wel belangrijk. Het probleem met de hoeveelheid macht die hij heeft is dat het je uiteindelijk gestoord maakt. De vraag is hoe lang het gaat duren bij Poetin. Hoe het intern bij het Kremlin werkt zal denk ik pas over decennia bekent worden. Toch zou het interesant zijn om te weten hoe Poetin omgaat met zijn direct naasten. Even twee uitzonderlijke gevallen van "leiders" met te veel macht erbij pakken.

Zowel Stalin als Hitler waren na verloop van tijd volledig gestoord geworden door hun macht. Beiden waren paranoïde, speelden mensen tegen elkaar uit, verwijderden mogelijke tegenstanders en hebben gestoorde hoeveelheden mensen de dood in gejaagd. Hitler was tegen 1943 wel een gestoord wrak. Dat duurde tien jaar. Stalin was tegen 1938 ook wel volledig gestoord, wederom tien jaar na zijn alleenheerschappij. Dat roept de vraag op hoe Poetin nu is. Merkel zij een tijd geleden dat hij in zijn eigen wereld zat en dat er niet meer redelijk met hem was te praten. Dat roept de vraag op of Poetin ook eindelijk is doorgedraaid of dat nog komt als bijvoorbeeld zijn "avontuur" in Oekraïne op een mislukking zou uitdraaien wat nog steeds een mogelijkheid is.

De tijd zal het leren maar het is wel een interessante gedachtegang.

Nee ik heb er op zijn zachts gezegd moeite mee met de gedachte dat mensen zo lang rationeel kunnen blijven in een positie van (bijna) absolute macht en dit ook altijd zijn. Het is een deel van de studie geweest dat ik door "omstandigheden" (combinatie van waardeloze planning van tentamens en een ongelooflijk talent om of een 8 te halen of een 5,4) opnieuw kon gaan doen. Geschiedtheorie, ik vond er geen bal aan maar vergeten zal ik het niet. Met name het idee dat menselijke acties niet (altijd) rationeel zijn zal ik nooit vergeten.

Zelfs een ex KGB'er knapt uiteindelijk. De vraag is of die geknapt is of nog niet. Gestoorde leiders kunnen ook nog "rationeel" overkomen terwijl ze volledig gestoord zijn. Het grootste probleem is dat zeker bij types zoals Poetin welke zichzelf hebben geleerd om hun ware intenties te verbergen om zo de diplomatieke weg te kunnen bewandelen tot het uiterste.

[ Voor 60% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-12-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:00:
Even twee uitzonderlijke gevallen van "leiders" met te veel macht erbij pakken.
Sorry hoor, maar is dit nou nodig? Dacht dat we een zekere mate van volwassenheid in de discussies bereikt hadden. De man is niet populair, qua mensenrechten schendingen en andere moreel verwerpelijke zaken.
Maar deze aardappel psychologie van de koude grond is net zo tenenkrommend als wat ufo gekkies kunnen bedenken.
Zijn toekomstige opvolger zal uit hetzelfde hout gesneden worden. Misschien iets meer hardliner of misschien iets minder. Hangt er maar net vanaf wie het kliekje naar voren gaat schuiven. Wat Virtuozzo ook al zei. De steun van zelf de intelligentia is opmerkelijk en zal nog lang blijven hangen hoe goed of slecht het ook zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:00:
Nee ik heb er op zijn zachts gezegd moeite mee met de gedachte dat mensen zo lang rationeel kunnen blijven in een positie van (bijna) absolute macht en dit ook altijd zijn. Het is een deel van de studie geweest dat ik door "omstandigheden" (combinatie van waardeloze planning van tentamens en een ongelooflijk talent om of een 8 te halen of een 5,4) opnieuw kon gaan doen. Geschiedtheorie, ik vond er geen bal aan maar vergeten zal ik het niet. Met name het idee dat menselijke acties niet (altijd) rationeel zijn zal ik nooit vergeten.
Er zijn wel zaken die je in context moet zien.

Zo is 'de Russische waan' zoals wij hem zien vaak niet hetzelfde als hoe het in Rusland werkelijk leeft.
Een Rus die ik ken legde het mooi uit: de gemiddelde Rus weet dat de staatstelevisie propaganda is en weet dat er veel versies van de waarheid in omloop zijn en ook veel van de tegenovergestelde versies van de staatsvariant of buitenlandse media niet vrij zijn van propaganda. Dat daarom de waarheid in het midden ligt is een nuance die ze wel onderkennen maar toch kiezen ze ervoor één van die waarheden zich simpelweg eigen te maken. Dat dit dan een vorm van staatspropaganda is (en bijvoorbeeld zelden een buitenlandse) komt door het feit dat ze zich beter bij die onwaarheid thuis voelen dan bij andere varianten en omdat het de hand is die voedt. Hoe langer dit effect speelt hoe meer het idee van onwaarheid vertroebelt en hoe meer moeite er komt de waarheid te onderscheiden. Vanaf dat punt geldt dat als het maar enigszins aannemelijk is, het voldoende is. Natuurlijk een beeld wat deels een stereotypering is van de gemiddelde Rus maar ik denk wel tekenend.

Putin is niet belast met dit dilemma, deels omdat hij veel van deze waarheidsvarianten creëert, deel omdat hij dichter bij het vuur zit, minder naar binnen gekeerd is en beter weet wat er in het buitenland speelt. Niet alleen zit hij dichter bij het vuur in de zin van dat hij de buitenwereld beter kent, ook heeft hij machtshebbers en machtmakers van dichterbij gezien in allerlei hoedanigheden (succesvol, in problemen komend en falend). Daarnaast dus een carrière van manipulatie en indoctrinatie teneinde je doel te bereiken. Hij is er zich dan ook prima van bewust dat het machismo en zaken als de labrador stunt bij Merkel niet alleen een slimme zet zijn maar dit gedrag voorwaarde is om aan de macht te blijven. Door de manier hoe het Russische publiek is opgevoed moet hij dit beeld blijven bevestigen en is hij zelf, inclusief zijn imago, onderdeel geworden van de waarheid die niet waar is maar die de gemiddelde Rus het liefste ziet.

Dit is een redelijk subtiel spel en delicate balans omdat wanneer dit te overduidelijk een gemaakt imago wordt er het gevaar bestaat dat de gemiddelde Rus zich niet meer met hem identificeert, zijn vertroebelde onwaarheid op gaat geven en afdrijft naar andere waarheden wat veel van hun intern gerichte instrumenten in gevaar zou brengen. Een megalomaan of irrationeel persoon zal het heel moeilijk vinden om die fragiele balans in stand te houden. Dat hierbij het gevaar bestaat die balans te verliezen en dat dit gevaar toeneemt naarmate Rusland meer isoleert geloof ik wel.

Dit is geen gestoord geworden Kim Jong-un met een bevolking die niks meer ziet omdat die door honger een waas voor de ogen heeft gekregen en niet met hun leider bezig zijn. Dit is ook geen Hitler die zijn machtspositie razendsnel kreeg vanuit een andere discipline en een bevolking die snakte naar charisma en die (waarschijnlijk) een geesteszieke machtsamateur was. Ook een Stalin is onvergelijkbaar in de manier waarop hij de macht verkreeg en de zaken die speelde voor zijn bevolking toentertijd.

Wat dat betreft is de opkomst van Putin subtiel gefabriceerd, heeft hij een lange ervaring van hoe te leiden en is het eerder een machtsprofessional die bekend is met zijn volk en wat daar leeft. Dat hierbij macht gekke trekjes geeft en absolute macht nog gekkere trekjes ga ik met je mee maar zowel de mate van isolatie, het tijdperk van globale informatie onder handbereik, als de staat van zijn volk zegt mij dat Putin niet te onderschatten is en zeker niet handelt vanuit waan. Het gevaar dat dat gaat komen (of erger wordt zo je wil) is er natuurlijk wel en neemt rap toe nu ook zijn inner circle steeds kleiner wordt waardoor hij minder gecorrigeerd zal worden en er wildgroei van waanzin kan plaatsvinden.

Al met al denk ik nog steeds dat het een machtshebber is die afgewogen beslissingen maakt en een redelijke gebalanceerde, zei het opportunistische, visie heeft. Dit alles natuurlijk wel binnen zijn eigen kader wat duidelijk niet het onze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Interessant overzichtsartikel van de BBC: South Stream gas debacle seen as blow to Putin .. maar ondertussen ..

Edit. Valt me hier trouwens iets bij de ochtendbriefing op. Veel aandacht op de economische aspecten van de beslissingen aangaande South Stream, toch wordt er veel gewezen op het geopolitieke aspect: bij het Kremlin is immers de complexiteit van financiële aspecten en het verloop daarvan reeds een decennium gekend. Om te verduidelijken, het blijkt steeds meer dat de lijnen naar Europa veel minder te maken hebben gehad met winstbejag dan met opbouw netwerken voor beïnvloeding. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de rendementscijfers van Yamal, nog meer zelfs Nord Stream, dan zie je dat zelfs als je alle verdeelpunten van oligarchie & middelman & afroomcontracten (herleiding financiering naar bijvoorbeeld Europese organisaties) erbij haalt men al heel, heel lang netto verlies lijdt.

Dat is iets om over na te denken: opbouw winsten, ja. Exploitatie: verlies. Toch gaat men al heel lang consistent door met de agenda opbouw afhankelijkheid Europese lidstaten & Europese punten van beïnvloeding.

Als er de komende weken ook politici opduiken die statements afgeven dat dit een "win" is, dan zijn ze òf niet goed geïnformeerd, òf ze zijn geïnformeerd door anderen met belangen anders dan die van de Europese lidstaten. Dat laatste is in veel landen inmiddels afgenomen, maar goed, we zullen zien. En dan blijft er natuurlijk ook de oude reflex van afkoopgedrag en bijbehorende mentaliteit ("zie je, we krijgen dat op deze manier wel onder de duim, geen reden om echt iets te doen").

Edit.
djengizz schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 04:09:

Dit is geen gestoord geworden Kim Jong-un met een bevolking die niks meer ziet omdat die door honger een waas voor de ogen heeft gekregen en niet met hun leider bezig zijn. Dit is ook geen Hitler die zijn machtspositie razendsnel kreeg vanuit een andere discipline en een bevolking die snakte naar charisma en die (waarschijnlijk) een geesteszieke machtsamateur was. Ook een Stalin is onvergelijkbaar in de manier waarop hij de macht verkreeg en de zaken die speelde voor zijn bevolking toentertijd.
Putin, alsmede het hoofdaandeel van de cirkel waar hij deel van uitmaakt, is iemand die gevormd is in andere tijden dan waar Europa in leeft, met heel andere cultuur-historische lessen. Twee dingen staan centraal: dat cultuur-historisch Russisch perspectief, en het simpele gegeven van zijn training en vorming. Onderschat met name dat laatste niet, het is zichtbaar in alles - van persoonlijke netwerken & communicatie tot zakelijke verwevenheid.

Ik vrees dat dit ook de bril is waarmee je naar hem moet kijken, zijn denken en handelen valt net als dat van zijn intimi en andere centrale posities in de cirkel niet te verenigen met westerse perspectieven van politiek of economie. Je hebt hier te maken met inlichtingen- en veiligheidsmensen zonder beperking van welke scheiding der machten dan ook. Dit is ook de simpele reden waarom een Mobil en Esso foute inschattingen maakten, waarom Kramer's karretjes van een koude kermis thuis gaan komen, en waarom elk politiek / diplomatiek proces telkens spaak loopt.

Die onverenigbaarheid is ook telkens weer de oorzaak van foute inschattingen in het Westen. Er zijn maar weinig mensen in posities van belang die een inschatting kunnen maken van zijn perspectief aldus, en veel daarvan zitten met hun eigen vorming en zitten met het probleem van het eigenlijk ook niet echt willen (dat zou immers een terugkeer betekenen naar tijden waar met name in Europa de overtuiging heerst dat we daar mee afgerekend hebben). Juist die mensen, zo ook een inmiddels voormalig Nederlands minister van Buitenlandse Zaken, worden vanuit die onbewuste positie op hun beurt weer voor een kar gespannen die onze lading niet dekt.

Instrumentele logica, het toepassen van berekenend denken op basis van internaliseren van zowel abstracte als concrete elementen als inzetbaar instrument, waarbij het speelveld er een is van flexibele afmetingen enkel bepaald door controle over de enige drie fundamentele factoren van invloed: richting, tempo, bereik.

Er is geen verschil tussen aardgas, schip, zakelijk netwerk, arbeider of wat dan ook: alles is ondergeschikt, er zijn enkel gelijke stukken op het bord - geen pionnen of paarden. Fundament is informatie en perceptie, niets meer.

[ Voor 127% gewijzigd door Virtuozzo op 05-12-2014 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ach, het NOS interview is gewoon een "wij van WC eend" verhaal, instant negeerbaar, iedereen die het bericht leest heeft direct door dat meneer voor eigen kerk zit te prediken. Daarbij is de gemiddelde burger zich er van bewust dat je beter geen extra gas laat over komen uit een land dat bekend staat om het te gebruiken als machtsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

Qwerty-273

Meukposter

Wel grappig, iemand toevallig Command Authority van Tom Clancy en Mark Greaney gelezen? Het laatste boek van Tom Clancy uit 2013? Zit nu bijna ongeveer 1/3de van het boek, en het is wel frapant hoe dit (als fictie) toch wel naast de ontwikkelingen in de Oekraïne in 2013/2014 gezet kan worden (tot zo ver dan in het verhaal).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondertussen zitten in Kiev de mensen van het kersverse ministerie van 'Informatievoorziening' een nieuwe slogan te bedenken om die vermaledijde Russen een propagandistisch lesje te leren.
http://mashable.com/2014/12/02/ukraine-ministry-of-truth/

In Brussel is men het eens geworden dat het na 24 jaar echt niet langer zo door kan gaan met Turkije en worden er sancties opgelegd vanwege 'Cyprus'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:15:
Wel grappig, iemand toevallig Command Authority van Tom Clancy en Mark Greaney gelezen? Het laatste boek van Tom Clancy uit 2013? Zit nu bijna ongeveer 1/3de van het boek, en het is wel frapant hoe dit (als fictie) toch wel naast de ontwikkelingen in de Oekraïne in 2013/2014 gezet kan worden (tot zo ver dan in het verhaal).
Dat boek heeft zijn basis in een tweetal zeer oude strategische studies, Clancy heeft tijdens zijn carrière een uitgebreid netwerk opgebouwd onder de Amerikaanse en Britse strijdkrachten, en wist op die manier heel vaak uitzonderlijke inzichten en toegang te verkrijgen. Die studies zijn trouwens gedeclassificeerd, ook al heel lang geleden, vanuit de overtuiging opgebouwd dat Rusland actief op weg was in het Partnership for Peace Program om uiteindelijk partner in het Nato bondgenootschap dan wel een opvolger daarvan te worden. Maskirovka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Als Rusland en Poetin deze tactiek ten alle tijden toepasten, vind je dan niet dat ze op dit moment iets te vroeg hun intenties openbaarde in Oekraine? OK, het is niet dat de NAVO ineens de legers mobiliseert, maar er wordt wel een paar keer verder en dieper gekeken naar de fronten met Rusland, vergeleken met vóór 2013

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 05-12-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

XanderDrake schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:34:
[...]

Als Rusland en Poetin deze tactiek ten alle tijden toepasten, vind je dan niet dat ze op dit moment iets te vroeg hun intenties openbaarde in Oekraine? OK, het is niet dat de NAVO ineens de legers mobiliseert, maar er wordt wel een paar keer verder en dieper gekeken naar de fronten met Rusland, vergeleken met vóór 2013
Dat vroege openbaren zal ook zo zijn redenen hebben. Er was niet erg veel steun onder de bevolking om actief te gaan vechten, dus dan zul je zelf het voortouw moeten gaan nemen in het destabiliseren van Oekraïne.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
XanderDrake schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:34:
Die doctrines zijn inmiddels ook vernieuwd en moderner gemaakt.
Een quote uit de doctrine van Gerasimov (en in relatie met 'te vroeg') toont dit ook al aan:
Military actions are becoming more dynamic, active, and fruitful. Tactical and operational pauses that the enemy could exploit are disappearing.
In diezelfde redenatie is het vroeger tonen van je intenties ook niet iets wat zo sterk uit te buiten is
En daarnaast over die intenties, wat is nu hun intenties in de Oekraïne precies? Of daarbuiten wat dat aangaat? Genoeg gebieden en mogelijkheden tot escalatie elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Voor de geïnteresseerden: een beetje achtergrond over de rise to power van Putin en co. Een behoorlijk droevig beeld, het is letterlijk en figuurlijk een criminele bende:

http://www.nybooks.com/ar...his-cronies-stole-russia/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:32:
Voor de geïnteresseerden: een beetje achtergrond over de rise to power van Putin en co. Een behoorlijk droevig beeld, het is letterlijk en figuurlijk een criminele bende:

Pijnlijk, maar essentieel correct stuk inzicht. Zou verplicht leesvoer moeten zijn voor ieder die zaken doet, van welke aard dan ook, met Rusland.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 05-12-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Als je liever naar bewegende beelden en geluid wilt kijken is de CBS documentaire over Poetin ook behoorlijk inzichtvol.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:53:
Als je liever naar bewegende beelden en geluid wilt kijken is de CBS documentaire over Poetin ook behoorlijk inzichtvol.
Heb je daar nog de link van? Ik kan het zo snel niet vinden vrees ik. Samen met het bovenstaande onderzoek en beschreven boek zou het een goed startpunt zijn voor het nieuwe topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:32:

Ik had die al eerder gepost maar als dat je interesseert is dit een verzameling onderzoeksjournalisme met hetzelfde thema: Comrade Capitalism
Jouw link is een boekbespreking / artikel van een boek van Karen Dawisha.

[ Voor 11% gewijzigd door djengizz op 05-12-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.youtube.com/watch?v=D49CVOlkpQI

Slechte kwaliteit maar het is te kijken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
djengizz schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:04:
[...]

Ik had die al eerder gepost maar als dat je interesseert is dit een verzameling onderzoeksjournalisme met hetzelfde thema: Comrade Capitalism
my bad, ben ook pas wat later het topic in komen wandelen. misschien een extra indicator dat een goede topic start handig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:06:
[...]

my bad, ben ook pas wat later het topic in komen wandelen. misschien een extra indicator dat een goede topic start handig is ;)
Oh, dat maakt niet uit, ging mij erom om aan te geven dat er een heel boek is wat dit artikel reviewed.
Overigens heb ik de nieuwe TS af maar hoef je daarin niet dit soort links te verwachten omdat het te veel opinie is ;).

[ Voor 14% gewijzigd door djengizz op 05-12-2014 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
djengizz schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:07:
Overigens heb ik de nieuwe TS af maar hoef je daarin niet dit soort links te verwachten omdat het te veel opinie is ;).
Maar dat is dan ook direct zo lastig aan dit onderwerp: alles lijkt of is opinie, omdat de feiten systematisch gemanipuleerd en verhult worden. Maar misschien heeft je TS iets voor me in petto ;) Hoe dan ook, ik vind het zeker het te vermelden waard, desnoods onderaan onder een kopje opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dat zal dan onderwerp van discussie moeten worden.
Zoals het nu is is het nogal een droge opsomming van actualiteiten met weinig mening. Niet dat die TS verder statisch is ofzo: ik persoonlijk heb geen moeite met aanpassingen of uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
djengizz schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:24:
Dat zal dan onderwerp van discussie moeten worden.
Zoals het nu is is het nogal een droge opsomming van actualiteiten met weinig mening. Niet dat die TS verder statisch is ofzo: ik persoonlijk heb geen moeite met aanpassingen of uitbreidingen.
Wat achtergrond, duiding zoals dat tegenwoordig genoemd wordt, is toch wel echt een pre imho. De actualiteiten in bullets, die zien we ook elders wel. Als neutraliteit het probleem is, zijn er toch ook vast ook anti-kritische geluiden? Niet afkomstig uit het propaganda-apparaat natuurlijk. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Netjes, maar misschien even wat kopjes gebruiken. Nu is het een grote lap tekst :P

Oh, en misschien even wat informatiebronnen neerzetten? In ieder geval is iets als liveuamap wel handig (niet neutraal, maar wel een handige opsomming) en de twitteraccounts van oorlogsjournalisten waarvan we weten dat die daadwerkelijk daar zijn en betrouwbaar zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Dan kan deze iig op slot lijkt me :)
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.