Neen, dan wordt het een moeilijk verhaal, om de natuurwetten kan je niet heen. Ik zou eige
nlijk niet weten of er fabrikanten van panelen zonder bypass diodes zijn.
als je in de dimensionering opneemt dat 2 panelen mogen missen, dan gaat het met vele omvormers ook al vaak goed.
ik heb sma gehad met optitrac maar was niet erg onder de indruk.
heb nu 2 erg brede mpp bereik omvormers, en die doen het wel erg goed.
bijkomend voordeel is ook dat met een breed mpp bereik (120-500Vdc bijvoorbeeld op 10 panelen)
de opbrengst bij lage instraling ook best goed is.
Optitrac is een heel specifieke oplossing voor een probleem, het levert per definitie geen meer opbrengst, het beperkt het verlies van een (mogelijk) vastzittende MPP, en dat hangt dan weer helemaal samen met de schaduwvorm.
@pciop
je gaf aan dat mixen van panelen best goed gaat, dat kan, maar een gevoelige omvormer moet niet 2 of 3 ripples in de mpp vinden, want dan gaat de mpp daar camperen,
en gaat het helemaal mis qua opbrengst.
/uit eigen ervaring
En voor dat kamperen geef je elke 5,6 of 10 minuten(StecaGrid, SMA, PowerOne) de MPP een douw waardoor deze het gehele bereik afzoekt naar het nieuwe globale MPP.
Zelfs met een Kostal Piko is het op te lossen, gewoon een tijdklok ertussen jassen die elke 10 minuten de omvormer uit en aan jast. Werkt ook voor Growatt, Omnik en Goodwe.

Proton_ schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:33:
[...]
Dat zouden inderdaad interessante gegevens zijn.
Het rendement is heel lastig goed te meten omdat zowel AC als DC vermogen met een nauwkeurigheid beter dan 1% gemeten moeten worden om er zinvolle getallen uit te laten komen.
Daar komt bij dat er in de condensatoren best wat energie opgeslagen kan worden waardoor op momenten het AC vermogen groter is dan het DC vermogen - is het omvormerrendement dan >100%?
Met een daggemiddelde heb je hier geen last van maar de meetnauwkeurigheid blijft een uitdaging.
Dat klopt, en het gebeurt dan ook. Met zowel de SMA 2000 HF als met de 3000TL-21 zie ik circa 95-97% als je de foutwaarden weg laat. Door middel van SMAspot kan je deze DC waarden uitlezen en loggen. Ze staan dan ook in de extended values van mijn installatie op PVoutput. Je kan deze zelf ook bekijken.
Door de oost-west installatie blijft de installatie eige
nlijk de gehele dag wel in dat bereik zitten doordat er vrijwel continue significant (> 10%) vermogen aanwezig is. (Met uitzondering van hele donkere dagen natuurlijk)
Als ik naar de meet gegevens van meerdere dagen kijk is dat toch wel de grote lijn, het is geen uitzondering.
[
Voor 39% gewijzigd door
databeestje op 28-08-2014 18:33
]