Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Ik bedoel dat gesorteerd op efficiency, nummer 1 (123 zonnenergie) een productie heeft van 2.899kWh/kW. Ik lees dat als een jaaropbrengst van 2899 kWh per kW piek vermogen. Dat is drie keer meer dan 900 of 1000 kWh/ kWp als jaaropbrengst. Average van 13 kwh. Per wat?
Het is ook niet de totale opbrengst.
Uit de documentatie blijkt:
Hier zeggen ze total energy output maar als ik die getallen op elkaar deel komt er weer iets heel anders uit (rond de 1000 kwh/kwp wat we gewend zijn). Wie het snapt mag het zeggenEfficiency
Efficiency is calculated by dividing the total energy output (kWh) by the system size (kW). The efficiency measure allows the outputs of system with different sizes to be compared.
Je wordt in verwarring gebracht door het feit dat PVoutput alle getallen met drie decimalen en met de '.' als decimaalteken toont.De efficiency is 2,899. Als ik mijn eigen efficiency van gisteren neem (wordt getoond als 5.607 kWh/kW) dan klopt het getal als je de '.' als decimaalteken beschouwt (27,333 kWh / 4,875 kWp = 5,6067 op zijn Nederlands)SpiceWorm schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 23:18:
[...]
Ik bedoel dat gesorteerd op efficiency, nummer 1 (123 zonnenergie) een productie heeft van 2.899kWh/kW. Ik lees dat als een jaaropbrengst van 2899 kWh per kW piek vermogen.
Gemiddeld 2,899 kWh/kWp over 684 dagen met een gemiddelde per dag van 13,047kWh.
Totalen zoals hier doen ze niet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is excl.SpiceWorm schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 21:51:
Kan iemand de gigantische opbrengsten per kwp verklaren?
http://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=440
[...]
Basanca mag ik vragen 0,78 euro /wp incl. of excl btw? Ik vond 1 euro /wp ex btw (via btw regeling) al best wel acceptabel. Maar als je van die 78 cent nog 21% terug krijgt dan kom je op 64 cent /wp. Dat scheelt nog wel even flink natuurlijk.
Het vervelende is dat er aan de westkant een grote dakkapel staat die toch wel schaduw geeft (rechts is zuiden, zelf woon ik in het huis met de linkse dakkapel).

In het kader van het moet er een beetje leuk uitzien, zat ik zelf te denken aan Solarfrontiers, alleen het is de vraag hoe deze aan de westkant het beste te plaatsen. Aan de oostkant staan er ook wel wat obstakels als een boom en andere huizenblokken (op afstand van meter of 40/50).
Iemand tips voor deze situatie? Is dit rendabel?
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
rendablel is geen vraagstuk, dat is het wel.
het is bijna onmogenlijk om onder de 500kWh/kWp te komen.
(helemaal is dat natuurlijk niet waar, soms zie je heel domme dingen)
en tvt's worden soms wat langer, maar echt erg is dat niet.
probleem is eerder kun je genoeg opwekken?
(een gedeelte is ook leuk natuurlijk)
een paar tip's voor sf panelen.
de V van die panelen is erg hoog (75Vmpp) en de A is laag.
dus je moet een aantal stringen parallel maken op veel omvormers.
dat doe je dan met gelijke aantallen.
parallelle stringen kunnen een stuk afwijking hebben in de hoek en richting.
b.v. 3 op het dakkapel richting zuidwest en 3 onder het dakkapel op west.
en dat kan dan weer op 1 mpp van de omvormer. (mischien een omvormer met 2x mpp, 1 voor oost en 1 voor west)
probeer eens of je genoeg parallelle stringen kunt op hangen rond het dakkapel?
sf en schaduw, dat loopt anders als op een mono paneel.
hoe, dat weet ik niet. (heb wel een vermoeden)
misschien dat iemand met sf en een poezendekentje het eens wil testen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Er zijn twee soorten/levels qua accounts. 'k Vermoed dat jij een gewoon gebruikers-account hebt, waarmee je weinig kunt wijzigen. Er is ook een soort 'admin' account, dat veel meer mogelijkheden biedt. Je kunt dit regelen via je leverancier of via support van SolarEdge zelf.BdB schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:26:
Vandaag eens door de portal van solaredge zitten klikken... Dat ding valt eigenlijk best tegen!
Ik mis allerlei settings, zoals de kWh prijs, of je site publiek maken. Iemand ook die ervaring met de SE portal?
Ik heb zo'n account voor mijn site. Als je op het pijltje naar 'Welcome xxxxxx' (rechtsboven) klikt, Kun je kiezen voor My Account. Vervolgens kun je naar de Tab Site List. Klik op je site en klik daarna op de Admin-button. Daar kun je van alles instellen, waaronder je elektriciteitstarief en het al dan niet publiekelijk zichtbaar maken van je site.
Klein beetje offtopic:
Over het onderscheppen van data die naar SE gestuurd wordt: ik heb weleens wat gesnifft, maar ik kon daar niet 1-2-3 zinvolle (herkenbare) data van maken.
Ik ben heel benieuwd wat Domoticz daarmee kan en doet....
Zelf zou ik ook graag wat data kunnen loggen.
BdB, 'k ben benieuwd naar je bevindingen n.a.v. een WireShark/tcpdump onderzoek
[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 28-03-2014 11:05 ]
Inmiddels heb ik meer rechten gekregen van de leverancier (Eco Pro) en kan nu een stuk meer zien. Kan nu ook charts aanmaken en alerts instellen.Aegle schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 22:50:
[...]
In de Solaredge portal kun je wel degelijk de kWh prijs opgeven. En ook je site public maken...
Bij mij was het de bedoeling a.s. zaterdag (eindelijk!) de panelen op het dak te plaatsen. Helaas. ben vorige week door mijn rug gegaan en ben nog niet zodanig hersteld dat ik me zelf op het dak waag![]()
![]()
Inmiddels heb ik wel de omvormer en AC- en DC werkschakelaars op zolder geplaatst en deels bedraad. Ziet er best professioneel uit, al zeg ik zelf. Foto's volgen.
Ik zie echter nergens een knop om mijn site public te maken of de kWh prijs in te stellen. Help! (Lees: waar moet ik kijken?)
Drommels!
EDIT: @BdB: Kan ik nu niet nakijken. Zal straks even inloggen en ff kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door Aegle op 28-03-2014 11:34 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Onder Admin heb ik een tab Site Details. Daar kan ik zaken instellen zoals:BdB schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:28:
[...]
Inmiddels heb ik meer rechten gekregen van de leverancier (Eco Pro) en kan nu een stuk meer zien. Kan nu ook charts aanmaken en alerts instellen.
Ik zie echter nergens een knop om mijn site public te maken of de kWh prijs in te stellen. Help! (Lees: waar moet ik kijken?)
- Site Details
- Address details
- Feed in tariff
- Public Details
Als je dit niet kunt vinden, is het mss toch nog ergens een permissieprobleem.
Ik weet idd dat SE ook gebruik kan maken van het SunSpec protocol, maar dat werkt dacht ik alleen via de RS232/RS485 poort en wordt afaik niet gebruikt voor het Ethernet-verkeerAegle schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 11:32:
Ik zie wel dat Domoticz SolarEdge in de harwarelijst heeft staan. Solaredge maakt gebruik van het open (?) protocol SunSpec.
[ Voor 25% gewijzigd door Cranberry op 28-03-2014 11:37 ]
-Dashboard- -Layout- -Chart- -Reports- -Alerts- -Admin-
EDIT: vreemd, twee posts achter elkaar van mij
[ Voor 12% gewijzigd door Aegle op 28-03-2014 11:47 ]
Heb al een bericht naar Eco Pro gestuurd. Het lijkt me dat ik (als betaler van het systeem) toegang mag hebben tot de admin panel.
Er begint eea op z'n plek te vallen. De leverancier beweerde namelijk dat je alleen als leverancier/installateur portals aan kon maken bij SolarEdge. Ik heb al gevraagd hoe mensen die alles zelf installeren dat dan doen, maar daarop kreeg ik te horen dat dat erg lastig zou zijn.
Niet waar dus?
Wie heeft bij jou het systeem geinstalleerd Aegle?
Drommels!
Dank je voor je antwoord. Het gedeelte over de parallele stringen en omvormers heb ik nog niet helemaal begrepen.... Ben nog een beetje n00bmigjes schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:19:
@Cliffie
rendablel is geen vraagstuk, dat is het wel.
het is bijna onmogenlijk om onder de 500kWh/kWp te komen.![]()
(helemaal is dat natuurlijk niet waar, soms zie je heel domme dingen)
en tvt's worden soms wat langer, maar echt erg is dat niet.
probleem is eerder kun je genoeg opwekken?
(een gedeelte is ook leuk natuurlijk)
een paar tip's voor sf panelen.
de V van die panelen is erg hoog (75Vmpp) en de A is laag.
dus je moet een aantal stringen parallel maken op veel omvormers.
dat doe je dan met gelijke aantallen.
parallelle stringen kunnen een stuk afwijking hebben in de hoek en richting.
b.v. 3 op het dakkapel richting zuidwest en 3 onder het dakkapel op west.
en dat kan dan weer op 1 mpp van de omvormer. (mischien een omvormer met 2x mpp, 1 voor oost en 1 voor west)
probeer eens of je genoeg parallelle stringen kunt op hangen rond het dakkapel?
sf en schaduw, dat loopt anders als op een mono paneel.
hoe, dat weet ik niet. (heb wel een vermoeden)
misschien dat iemand met sf en een poezendekentje het eens wil testen?
Mijn totale stroomverbruik van afgelopen jaar is opgeteld (dag/nacht) zo'n 3250 KWh.
Ik kan er ook voor kiezen om alleen de oostkant vol te gooien, maar is het niet beter om het toch te verdelen over oost en west (al zal de verhouding toch max 1/3e van de panelen op west worden, 2/3e op oost)?
[ Voor 9% gewijzigd door Cliffie op 28-03-2014 13:07 ]
Ik heb zelf alles geregeld (mijn vrouw noemt het ook veelzeggend het "hoofdpijn dossier"BdB schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:00:
Alleen de eerste 5. Admin heb ik niet.
Heb al een bericht naar Eco Pro gestuurd. Het lijkt me dat ik (als betaler van het systeem) toegang mag hebben tot de admin panel.
Er begint eea op z'n plek te vallen. De leverancier beweerde namelijk dat je alleen als leverancier/installateur portals aan kon maken bij SolarEdge. Ik heb al gevraagd hoe mensen die alles zelf installeren dat dan doen, maar daarop kreeg ik te horen dat dat erg lastig zou zijn.
Niet waar dus?
Wie heeft bij jou het systeem geinstalleerd Aegle?
Na ontvangst van de omvormer en optimizers heb ik bij Solaredge een bedrijfsaccount aangemaakt. Daarna mijzelf als enduser geregistreerd. That's all.
Nu alleen nog de panelen het dak op...
In dat geval moet Eco Pro mij de admin geven, of ik registreer een eigen account.
Drommels!
zal je een stukje op weg helpen.Cliffie schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:04:
[...]
Dank je voor je antwoord. Het gedeelte over de parallele stringen en omvormers heb ik nog niet helemaal begrepen.... Ben nog een beetje n00bAls ik zo eens rondkijk, zie ik bij bijvoorbeeld 24x SF panelen gewoon 1 omvormer, daar zou het dus op moeten werken
Mijn totale stroomverbruik van afgelopen jaar is opgeteld (dag/nacht) zo'n 3250 KWh.
Ik kan er ook voor kiezen om alleen de oostkant vol te gooien, maar is het niet beter om het toch te verdelen over oost en west (al zal de verhouding toch max 1/3e van de panelen op west worden, 2/3e op oost)?
(ik versimpel de cijfers voor mijn eigen gemak.)
1x een sf paneel levert 75V en 2A.
2x een sf paneel serieel levert 150V en 2A.
2x een sf paneel parallel levert 75V en 4A.
etc.....
4x een sf panel parallel + serieel levert 150V en 4A.
etc...
meeste tl omvormers willen graag 350V hebben. (ergens tussen de 200V en 500V afhankelijk van type)
dan geven we hem dus 4x sf = 300V met 2A.
willen we meer dan doen we er meer parallel zetten.
laten we zeggen 6x parallel met stringen van 4 serieel.
dat maakt 24 panelen met 300V en 12A.
(de parallellen stringen moeten dan wel gelijke lengte serieel hebben.)
er komt dan nog wel meer bij kijken.
bij hoge temperaturen zakt de V een stukje naar beneden en lagere temp gaat hij weer omhoog.
begin maar eens te spelen met http://www.sunnydesignweb.com/
was je eigenlijk van plan zelf iets te bouwen of het aan te laten leggen?
het is niet moeilijk, maar niet iedereen is een held op dak.
oost-west tegen over alleen oost of west.
het maakt niet zoveel uit voor de opbrengst kan wel wat uit maken in de kosten van aanleg.
(omvormers met 2x mpp hoeven niet veel meer te kosten.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als ik kijk bij Solarfrontier, dan zie ik dat ze ze in serie van 6 zetten (je kunt een set met kabels en inverter kopen). Jij geeft als voorbeeld 6 parallele stringen van 4. Kun je die 6 parallele dan ook aan elk type inverter knopen? Daar hebben ze trouwens een omgelabelde Coolcept Steca aan 24 panelen hangen
Ik was van plan om het helemaal uit te laten besteden
@Cliffie, die 24 SF's die liggen op mijn dak sinds deze weekCliffie schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:49:
Ik snap het nu een stukje beter, thanks!
Als ik kijk bij Solarfrontier, dan zie ik dat ze ze in serie van 6 zetten (je kunt een set met kabels en inverter kopen). Jij geeft als voorbeeld 6 parallele stringen van 4. Kun je die 6 parallele dan ook aan elk type inverter knopen? Daar hebben ze trouwens een omgelabelde Coolcept Steca aan 24 panelen hangen
Ik was van plan om het helemaal uit te laten bestedenIk ben a-technisch en ga zeker niet op het dak staan
Nog tips voor mensen/bedrijven die het zouden kunnen aanleggen (goede ervaringen enzo)? Moet volgens mij dan ook nog een extra nieuwe groep naar boven worden aangelegd.
als je kijkt op de site van SF dan zie je dat de sets uit een veelvoud van 6 of 7 panelen in serie bestaan.
Ik heb er dus 4 rijen (van 6 in serie) parallel. dat geeft een PVstring spanning van zo tussen de 500 en de ruim 600 Volt.
voordeel is lage amperage's en dus minder kabelverliezen.
De Steca Coolconcept is nog zo'n voorbeeld van lage verliezen, het ding wordt gewoon niet warm!
Wat betreft installateurs, kan ik je Cobaltenergie.nl aan bevelen!
Ook twentezon.nl heeft de zelfde pakketten op de site staan, dit met de prijzen erbij.
sinds dinsdag liggen er 24 stuks Solar Frontier 170 op mijn dak. opbrengs te zien op http://public.solarmonito...d/system/H1UVX/B9mk5dx3zS
sinds woensdag liggen er 18 op het dak bij MXL http://public.solarmonito...d/system/DWAUM/B9mk5dx3zS
Nu kan ik MXL qua opbrengst maar nét voorlijven ondanks de 6 extra panelen
Is volgens jullie dit helemaal verklaarbaar aan de hand van de situering?
Ik zit pal op ZW en MXL pal op zuid!
Mijn dakhoek is 36 graden en die bij MXL 45 graden.
Graag jullie mening
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Leesvoer voor mensen die het over kabelverliezen willen hebben:mb1 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:40:
[...]
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
wellicht was de zon aan het begin van de dag feller als aan het eind van de dag, dat zie je ook als je die 2 grafieken bekijkt.Als straks de zon straks hoger gaat staan zal jij langer in de middag hogere opbrengsten hebben.mb1 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:53:
Graag pols ik jullie mening.
sinds dinsdag liggen er 24 stuks Solar Frontier 170 op mijn dak. opbrengs te zien op http://public.solarmonito...d/system/H1UVX/B9mk5dx3zS
sinds woensdag liggen er 18 op het dak bij MXL http://public.solarmonito...d/system/DWAUM/B9mk5dx3zS
Nu kan ik MXL qua opbrengst maar nét voorlijven ondanks de 6 extra panelen![]()
Graag jullie mening
Ik zit met 3060 wp ook pal op het zuiden, ietsje naar oost en heb ongeveer gelijke opbrengsten nu als mijn pa die op zuidwest met 4000Wp zit. ik had 18.3 kWh vandaag.
kunnen jullie niet naar pvoutput loggen? dan kun je beide systemen naast elkaar vergelijken en kun je per 5 minuten bekijken op welke tijdstippen je grote verschillen hebt.
Beter een paar dagen aankijken, de hoek is erg verschillend. Zelfs voor 45 graden nog niet ideaal maar wel beter dan 30, ik heb de vergelijking met koraal zeewolde gedaan, ik zie dat mxl ook minder power haalt dan hem, maar kan ook sluier zijn.mb1 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:53:
Graag jullie mening
http://pvoutput.org/compa...11&sid1=17739&dt=20140328
Voor de rest ziet het er prima uit voor zo'n dag, lekkere opbrengsten
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 28-03-2014 21:43 ]
Onze grafieken lopen verder wel mooi gelijk, je ziet de 20 graden verschil t.o.v. De ligging goed, ik heb allleen beide middagen last gehad van bewolking, die haalt het eindresultaat nog best behoorlijk onderuit.
Gelukkig vandaag goede logging resultaten naar pvoutput
[ Voor 4% gewijzigd door MXL op 28-03-2014 22:42 ]
Daarom dacht ik ook dat hij bijv 165Wp panelen heeft gehad, jij kreeg toch ook grotere voor het zelfde geld of zoiets?MXL schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 22:42:
Koraal zit gewoon absurd hoog, waarschijnlijk zitten zijn 150 Wp dik op of over 155Wp. Ik heb gisteren zitten meten met een lichtopbrengst meter. Op de piek kwam die net niet aan 900 watt per m2 bij mij leverde dat net geen 2800 watt op . Dat klopte dus aardig voor 170 Wp. Als je dit omrekend naar koraal zou die op dat moment een equivalent van 158 Wp panelen hebben. Ik heb overigens wel te maken met 1% verschil tussen omvormer en kWh meter.
Onze grafieken lopen verder wel mooi gelijk, je ziet de 20 graden verschil t.o.v. De ligging goed, ik heb allleen beide middagen last gehad van bewolking, die haalt het eindresultaat nog best behoorlijk onderuit.
Gelukkig vandaag goede logging resultaten naar pvoutput
Maar dat hij het zelf niet weet of zo.
Geeft alleen een raar beeld in de lijsten, dan gaan mensen er op rekenen als ze die panelen kopen.
Ja je gaat lekker hard, maar de panelen zijn nog nieuw en super schoon, ook nog kijken hoe dat lightsoaking effect uit gaat pakken, maar goed is het wel, omvormer ook natuurlijk.MXL schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 23:03:
Ik zag wel dat ik vandaag op de vierde plek sta in de tweakers team output sta op efficiency
Ik stond eerste en laatste in het zuid holland team, beetje bewolking gehad ook.
Alleen de stecaportal is ronduit waardeloos, dat ze daar in de toekomst geld voor willen vragen vind ik erg bijzonder. Gisteren meteen pvoutput maar een donatie gedaan.
Gisteren en vandaag zijn overigens de twee andere 3060 systemen gemonteerd. Maandag gaan de 44 sf165 panelen het dak op
Ik heb sterk het gevoel als ik de berichten op Tweakers lees dat er flinke technologische vooruitgang wordt geboekt t.a.v. het rendement. Om die reden ben ik huiverig om nu in te stappen als er de komende 2 jaar veel gaat verbeteren en de terugverdientijd omlaag gaat. Is die vrees terecht???
Life is all about Tweaking
Die portal ben ik niet eens aan begonnen, ik heb ook de lan aansluiting niet maar wel 2 rj45, ik heb wel een steca vision liggen die ik nog eens moet proberen, leuk voor in de kamer.
Zulke offertes ook gezien, 2900 met 3060Wp moet wel een redelijk ideale ligging zijn, en dan rekenen ze de terugverdien tijd ook met 23,5 cent....ja ja.dere12 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 23:16:
Ik kreeg deze week uitleg over mogelijke plaatsing van 12 panelen op ons schuine dak op het zuiden. Het verhaal was dat door de BTW teruggave de terugverdientijd flink is verbeterd, stond nu op 7,5 jaar. Volgens het voorstel zouden we met die 12 panelen ca. 2900kWh kunnen opwekken met een vermogen van 3060Wp. Ze zeiden dat de aangeboden Eiging 255wp all black panelen een rendement hadden van 17,7%. Omvormer was een Omnik 3.0
Ik heb sterk het gevoel als ik de berichten op Tweakers lees dat er flinke technologische vooruitgang wordt geboekt t.a.v. het rendement. Om die reden ben ik huiverig om nu in te stappen als er de komende 2 jaar veel gaat verbeteren en de terugverdientijd omlaag gaat. Is die vrees terecht???
Maar wel zonder blozen 1,75 per Wp rekenen met een omnik omvormer.
Nou dat kan beter, ook gehad met sma voor 1,38 en all black.
Kun je ook een beetje loggen met die Steca?mb1 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:40:
[...]
@Cliffie, die 24 SF's die liggen op mijn dak sinds deze week
als je kijkt op de site van SF dan zie je dat de sets uit een veelvoud van 6 of 7 panelen in serie bestaan.
Ik heb er dus 4 rijen (van 6 in serie) parallel. dat geeft een PVstring spanning van zo tussen de 500 en de ruim 600 Volt.
De Steca Coolconcept is nog zo'n voorbeeld van lage verliezen, het ding wordt gewoon niet warm!
Wat betreft installateurs, kan ik je Cobaltenergie.nl aan bevelen!
Ook twentezon.nl heeft de zelfde pakketten op de site staan, dit met de prijzen erbij.
Geen idee of die Cobalenergie ook in Gouda monteert
Verder: welk montagesysteem heb je gebruikt?
Kijk altijd handig om dit soort zaken te kunnen voorleggen aan meer ervaren mede-TweakersRol-Co schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 23:22:
[...]
Zulke offertes ook gezien, 2900 met 3060Wp moet wel een redelijk ideale ligging zijn, en dan rekenen ze de terugverdien tijd ook met 23,5 cent....ja ja.
Maar wel zonder blozen 1,75 per Wp rekenen met een omnik omvormer.
Nou dat kan beter, ook gehad met sma voor 1,38 en all black.
Staan er in deze thread tips welke panelen + omvormer merk/type op dit moment goed scoren?
Life is all about Tweaking
Nee, het zijn nogal weer afhankelijke componenten dus dat valt niet mee. Het is ook een beetje wat je wil, veel opbrengst of goede efficiëntie. Zo goedkoop mogelijk is kortere tvt.dere12 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 06:23:
[...]
Kijk altijd handig om dit soort zaken te kunnen voorleggen aan meer ervaren mede-Tweakers
Staan er in deze thread tips welke panelen + omvormer merk/type op dit moment goed scoren?
Cliffie
ik dacht al te herkennen dat het Gouda was
Loggen, klik maar op de link die ik op de vorige pagina gafCliffie schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 23:56:
[...]
Kun je ook een beetje loggen met die Steca?
Geen idee of die Cobalenergie ook in Gouda monteert
Verder: welk montagesysteem heb je gebruikt?
Die logging is leuk maar stelt niet veel voor aangezien je niet goed kan vergelijken met andere systemen.
Ik heb sinds gisteren net voor zonsondergang ook nog een Energy Wizard aangesloten op de kWh meter in de meterkast, geen idee of ik dat kan oploaden naar pvoutput..... iemand?
Cobalt in Gouda? geen idee een belletje/mailtje en je weet het!
Het montagesysteem is van solarslide met zwarte eindkappen en montagebeugels.
Zo'n kWh meter zet je toch gewoon in je meterkast en daar dan bijv. een Youless op? Moet volgens mij toch een extra groep komen, kan dat meteen meeRol-Co schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 07:02:
Logging gewoon met een kWh meter en een youless / arduino / netduino / flukso enz enz
Hiermee monitor ik dus alleen de PV opbrengst toch? Als ik ook mijn actuele verbruik wil zien van mijn huis, dan zal ik zeker ook zo'n Youless op de normale meter moeten aansluiten? Momenteel nog een dubbele ferrarismeter
[ Voor 24% gewijzigd door Cliffie op 29-03-2014 08:06 ]
Als je je actuele verbuik wil zien ongeacht of de elektronen van je dak of uit de grond komen moet je een S0 meter voor je verbruikende groepen laten zetten (als ze toch bezig zijn). Met de Youless op je Ferraris meet je het netto verbruik en als de zon schijnt loopt ie achteruit....Cliffie schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:04:
[...]
Zo'n kWh meter zet je toch gewoon in je meterkast en daar dan bijv. een Youless op? Moet volgens mij toch een extra groep komen, kan dat meteen mee
Hiermee monitor ik dus alleen de PV opbrengst toch? Als ik ook mijn actuele verbruik wil zien van mijn huis, dan zal ik zeker ook zo'n Youless op de normale meter moeten aansluiten? Momenteel nog een dubbele ferrarismeter
Gouda toch?Cliffie schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:04:
[...]
Zo'n kWh meter zet je toch gewoon in je meterkast en daar dan bijv. een Youless op? Moet volgens mij toch een extra groep komen, kan dat meteen mee
Je kan ook even langs rijden
2 sets + bruto meter naar pvoutput.
Zie onderschrift
ga maar eens langs rol-co.Cliffie schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:04:
[...]
het helpt vaak om het allemaal in het echt te zien. (het legt ook een stuk sneller uit met direct contact)
dan komt dat wel goed.
Dus:noo schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:17:
[...]
Als je je actuele verbuik wil zien ongeacht of de elektronen van je dak of uit de grond komen moet je een S0 meter voor je verbruikende groepen laten zetten (als ze toch bezig zijn). Met de Youless op je Ferraris meet je het netto verbruik en als de zon schijnt loopt ie achteruit....
1) kWh meter voor je verbruikende groepen
2) kWh meter voor PV panelen
Om dat dus netjes op pvoutput te krijgen, moet je dan wel 2 Youlessen hebben?
Genereus aanbodRol-Co schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:31:
[...]
Gouda toch?
Je kan ook even langs rijden![]()
2 sets + bruto meter naar pvoutput.
Zie onderschrift
Ik kom zeker een keer langs voor het monitor gedeelte!
Gisteren vroeg ik jullie al eens mee te denken omtrent bovenstaande.mb1 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:53:
Graag jullie mening
nu zat ik gisterenmiddag toen ik thuiskwam nog eens voor de omvormer en viel mij het volgende op
https://www.dropbox.com/s...2014-03-28%2017.55.04.jpg
https://www.dropbox.com/s...2014-03-28%2017.48.50.jpg
Ik heb er gisteren niet te veel aandacht aan besteed, maar zat er vanochtend nog eens over na te denken, is dit een normaal beeld?
Ik snap die 2e lijn niet helemaal, jullie?
@migjes, wat vindt jij ervan je bent zo stil
Met een Youless op de S0 van je extra kWh-meter kan je rechtstreeks naar PV Output. Simpele oplossing waar de registratie doorloopt ook wanneer je verder gaat met een ander platform.noo schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:17:
[...]
Als je je actuele verbuik wil zien ongeacht of de elektronen van je dak of uit de grond komen moet je een S0 meter voor je verbruikende groepen laten zetten (als ze toch bezig zijn). Met de Youless op je Ferraris meet je het netto verbruik en als de zon schijnt loopt ie achteruit....
A'dam PVOutput
Wát zien we hier nu precies? Je voltage gedurende de looptijd? Je V/A verhouding aangzien de linker as tot 2(A) loopt en de x-as tot 600(v)?mb1 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:07:
[...]
Gisteren vroeg ik jullie al eens mee te denken omtrent bovenstaande.
nu zat ik gisterenmiddag toen ik thuiskwam nog eens voor de omvormer en viel mij het volgende op
Ik heb er gisteren niet te veel aandacht aan besteed, maar zat er vanochtend nog eens over na te denken, is dit een normaal beeld?
Je grafieken op de website zien er normaal uit. maar ik kan geen chocola van het grafiekje op je omvormer maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 29-03-2014 09:28 ]
Zo te zien heb je schaduw, dit is je mpp tracking point die ineens naar beneden dropt, verticaal is vermogen, horizontaal is voltage.mb1 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:07:
[...]
Het kan ook zijn dat er 1 string uitgevallen is ergens door maar dan zou je het nu niet meer moeten zien.
Doe eens setup, yield, day, dan gisteren selecteren en setup, dan krijg je de daggrafiek, zie je daar ook die drop terug?
Dit is de IV curve van de panelen, als je schaduw hebt krijg je curve 2 te zien, dit is de stroom bij de spanning. De Steca ziet dat er schaduw is en gaat op een lagere MPP spanning werken omdat er dan het meeste vermogen uitkomt.mb1 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:07:
[...]
Meestal zit er wel een wat rondere punt aan. Zijn alle strings wel even lang?
Dit is niet de stroom maar het vermogen bij voltage.databeestje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:43:
[...]
Dit is de IV curve van de panelen, als je schaduw hebt krijg je curve 2 te zien, dit is de stroom bij de spanning. De Steca ziet dat er schaduw is en gaat op een lagere MPP spanning werken omdat er dan het meeste vermogen uitkomt.

Pagina 15 van de engelse handleiding
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 29-03-2014 10:08 ]
Verwijderd
Of 1 Arduino, die kan meerdere outputs aan en is veel goedkoper. Je mag hier (20 minuten van Gouda) tzt ook wel komen kijken, alles is al gesplitst met aparte meters alleen laat de levering van de Arduino nog even op zich wachten maar dat is het minst 'lastige' klusje om die erbij te zetten.Cliffie schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:51:
[...]
Dus:
1) kWh meter voor je verbruikende groepen
2) kWh meter voor PV panelen
Om dat dus netjes op pvoutput te krijgen, moet je dan wel 2 Youlessen hebben?
Ik zat gisteren eens tegen mijn achtergevel aan te kijken en daar kunnen ook nog 3 panelen van 2 meter in landscape onder een mooi hoekje (tussen ramen 1ste verdieping en die van begane grond) naast elkaar over de breedte van het huis (net iets meer dan 6 meter) zonder er in welk jaargetijde dan ook echt last van te hebben. Mooi is zoiets natuurlijk niet en er zal vast regelgeving zijn die een dergelijk idee verpest. Iemand die buiten de technische (on)mogelijkheden hier ervaring mee heeft?
Op deze foto van 1 oktober 2013 zie ik alleen schaduw onder op het dak (huis in het midden van de foto), ik weet het tijdsstip niet. Het dak ligt op het ZZW. In de winter en nu zijn de bomen kaal en maak ik mij geen zorgen over schaduw.

Zonatlas zegt dit :

10 Panelen gaat het niet worden, ik denk eerder aan 6-7 panelen, ik wil ook mijn dakramen behouden (eventueel verplaatsen, moeten toch vervangen worden). De buurman heeft een dakopbouw, dus ik kan niet tot aan zijn dak werken.
No one told you it would be easyCliffie schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:30:
Ik zit nog eens te kijken op mijn daken, maar het is helaas geen mooie ononderbroken geheel. Aan de voorkant is ook nog een klein dakraampje gemonteerd. Dat wordt aardig puzzelen dus..
Je dak goed in kaart brengen door foto's te maken, dakpannen opmeten en dan in de beschikbare ruimte kijken welk formaat panelen er het beste (lees meeste) in passen. Er zijn diverse maten panelen die landscape als portrait kunnen.
Dan krijg je het meeste vermogen uit je dak.
Wil je extremer kan je zo'n 4 pans dakraampje nog eventeel verplaatsen en dat geld ook voor ventilatie pijpjes bijv.
Het kost wat tijd, overhaasten krijg je spijt van.
Het gekke is dat de twee IV cutves die ik in het vorige bericht plaatste iets van 5 minuten na elkaar genomen zijn......databeestje schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 09:43:
[...]
Dit is de IV curve van de panelen, als je schaduw hebt krijg je curve 2 te zien, dit is de stroom bij de spanning. De Steca ziet dat er schaduw is en gaat op een lagere MPP spanning werken omdat er dan het meeste vermogen uitkomt.
En ja de strings zijn even lang (4*6) en nee ik heb geen schaduw
https://www.dropbox.com/s/zfoih7y3s4w88mj/pvset.jpg
Geeft die dakkapel geen schaduw dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 29-03-2014 11:32 ]
Ik zit op zuidwesten en de zon is voorlopig allang onder voordat de dakkapel ook maar iets van schaduw kan veroorzaken.Rol-Co schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:31:
Dit is toch jouw dak?
Wellicht rond de langste dagen dat de meetst linkse string iets in de schaduw kan komen, maar die zitten dan ook in één string.
Als ik nu op de omvormer kijk bij generator curve keb ik wederom een curve als het 2e plaatje in het voorgaande bericht.....
Dus je draaide net 2000W en nu de helft?
Rol-Co schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:51:
Geeft hij iets aan bij derating?
Dus je draaide net 2000W en nu de helft?
Derating waar vind ik dat in het menu?Rol-Co schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 11:31:
Dit is toch jouw dak?
Mijn opbrengst curve is in de ochtend een prachtige parabool vorm (zie http://public.solarmonito...d/system/H1UVX/VpcHVMJr5X) ik zit nu ook reeds op een output van 2700 Watt.
Ik weet ook niet OF er iets aan de hand is, ik ben nieuw in PV land en ik ben kennis aan het maken met mijn systeem.
Wat mij echter opvalt is de vreemde curve en het feit dat ik Mxl (met 6 panelen minder) maar nét kan voorblijven met de dagopbrengst.!
Die parabool ziet er normaal uit inderdaad, stuur anders eens een mail naar steca of solar frontier.
Dat je nog achter blijft op mxl is puur de ligging en hoek, je maakt nog minder uren op zw en de lagere hoek is nog niet gunstig.
Dat die dakkapel pas laat schaduw geeft ben ik nog niet van overtuigt, loop maar eens naar buiten rond 4-5 uur vanmiddag, ik denk dat er al een puntje begint.
Ik heb hier het zelfde, alleen pal zuid op 180 graden en om 15:00 begint die punt al te komen, als je naar de zon kijkt zou je zeggen dat dat nog een tijdje duurt, het viel mij vies tegen iedergeval.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 29-03-2014 17:53 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zou ze morgen gewoon al plat op het dak leggen.....David schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:19:
Jippie! Patrick van Zonnekompas reed vandaag langs om zes Yingli Panda's en drie Enecsys Duo's af te leveren. Nu nog even wachten op de platdaksteunen en dan kan ik ook gaan opwekken
Ik heb vanmorgen weer bevestigingsmateriaal gekocht voor nog een set van 15 panelen op Noord Oost.
Dakhelling 5 graden... Dat op een SMA SB4000TL21
Dan komt het totaal uit op 10.000Wp... (40x250)

[ Voor 22% gewijzigd door paulv1973 op 29-03-2014 21:29 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ja inderdaad, die steunen kunnen er ook later wel onder, het ligt hier al ruim een jaar zonder steunen.paulv1973 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:25:
[...]
Ik zou ze morgen gewoon al plat op het dak leggen.....
Goed idee, de voorspellingen zijn primapaulv1973 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:25:
[...]
Ik zou ze morgen gewoon al plat op het dak leggen.....
[...]
Iets van een balkje dr onder geeft al wat meer koeling en /_
Verwijderd
Zonnepanelen Beusekom Veiling
https://www.beusekom.nl/o...m-315-mm-per-pane/2534167
De Wp waarde is volgens mij maar 50-55 van deze panelen. Als ik dit vergelijk met andere panelen die op minimaal Wp van 200 of meer uitkomen is de opbrengst zeer laag lijkt mij.
Maar ik kan mij hier goed in vergissen. Dus vandaar de vraag of jullie hier iets anders in zien.
Het zijn dunne film panelen als ik het goed heb.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Net als dit
http://www.ebay.de/itm/So...lagen&hash=item2a3a122b54
Of dit
http://www.ebay.de/itm/ge...lagen&hash=item27e13f7f39
[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 30-03-2014 14:48 ]
is er ergens een overzicht of database waar je op de afmeting van de panelen kunt zoeken?
welke omvormer kan ik dan het beste nemen?
de panelen komen niet zo hoog te liggen en ik heb verder last van een watertoren mbt schaduw.
ik denk dat ik maximaal op 3x 270 / 280 kan uitkomen of bijvoorbeeld 2x2 225 Wp.
kan het ivm de schaduw aantrekkeljk zijn om om 2 of 4 omvormers te nemen?
Het zijn leuke panelen als je de ruimte hebt. Ze leveren maar iets van 1/3 van het vermogen per m2 als "normale" zonnepanelen. De prijs zal trouwens nog wel flink stijgen, let idd op de +16%+21 %Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 14:38:
Iemand enig idee of deze zonnepanelen van Beusekom geschikt zijn voor gebruikt op daken.
Zonnepanelen Beusekom Veiling
https://www.beusekom.nl/o...m-315-mm-per-pane/2534167
De Wp waarde is volgens mij maar 50-55 van deze panelen. Als ik dit vergelijk met andere panelen die op minimaal Wp van 200 of meer uitkomen is de opbrengst zeer laag lijkt mij.
Maar ik kan mij hier goed in vergissen. Dus vandaar de vraag of jullie hier iets anders in zien.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Dat zou ik denk ik doen, je hebt dan ook de ruimte (hoogte is max. afstand dakrand) om ze onder een beetje hoek te plaatsen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat het schuurtje een plat dak heeft?engelbertus schreef op zondag 30 maart 2014 @ 15:06:
ik denk dat ik maximaal op 3x 270 / 280 kan uitkomen
Even snel gerekend met panelen van 2 meter zou je ruim 14 graden kunnen doen. Met een normaal formaat paneel iets over de 33 graden.
dus het is een schuin dak. panelen van 2x1 meter mogen er dan niet echt op, ruimte tot de dakrand en zo...
dus ik denk dat het dan 3 panelen van 80 cm breed zullen moeten worden, of 4 van maximaal 1 meter bij 1,25
..?
Verwijderd
Ik ging uit van vergunningsvrij plaatsen op een plat dak van een object wat lager ligt dan omliggende woningen. Er moet dan (eventueel) wel meer ballast geplaatst worden maar het mag wel en kan met een beetje logisch nadenken ook veilig uitgevoerd worden. Dit in het geval van een plat dak en daar is hier geen sprake van dus ik zou, mits de hoek de goede richting uit wijst, ze gewoon plat op het dak leggen en er panelen voor kiezen met zo groot mogelijke opbrengst (vaak ook oppervlak) en minst mogelijke kosten.
ik iwl niet voor dure 20% opbrengst panelen gaan, maar betaalbare panelen. de hele grote panelen passen niet 3 naast elkaar op 3 meter, ik mag ze niet tot aan de rand leggen. panelen van 90 bij 160 of zo passen er ook maar 3 op, terwijl er ook panelen zijn die iets korter zijn, zodat ze zegmaar in portrait kunnen en dan 2 bij 2 een totaal oppervlak van maximaal 2 meter "hoog" en 2,5 meter breed.
en dan met totaal zoveel mogelijk Wp.
met 4 panelen moet dan mainimaal 800 Wp mogelijk zijn.
ik zal kijken of ik een foto kan maken morgen.
Verwijderd
Met je uitspraak van 3x 270/280Wp dacht ik aan panelen van 2x1 meter in portrait maar dat gaat dus niet op. Ik wacht de foto wel af maar het lijkt me een lastige (en dus een uitdagende
Zelf zit ik eraan te denken even schijt te hebben aan de WAF en toch nog 3 panelen aan de gevel te hangen. Hoe en wat ben ik nog niet uit met name qua bevestiging maar voor de plannen die ik heb is het wel noodzakelijk. Leuk dat we nu zo goed als zelfvoorzienend zijn maar dat zijn we in de winter natuurlijk niet.
mmmmm .... WAF ...... alimentatie ....... TVT ....... Ik voorzie een rekenfoutVerwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:42:
Zelf zit ik eraan te denken even schijt te hebben aan de WAF en toch nog 3 panelen aan de gevel te hangen. Hoe en wat ben ik nog niet uit met name qua bevestiging maar voor de plannen die ik heb is het wel noodzakelijk. Leuk dat we nu zo goed als zelfvoorzienend zijn maar dat zijn we in de winter natuurlijk niet.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Al dat "hand" werk ook meegerekend ?WoudseHoeve schreef op maandag 31 maart 2014 @ 10:55:
[...]
mmmmm .... WAF ...... alimentatie ....... TVT ....... Ik voorzie een rekenfout

Basanca, zou ik mogen vragen welke panelen en welke omvormer jij hebt aangeschaft (en eventueel ook leverancier). Ik sta zelf op het punt iets aan te schaffen maar kom ex BTW niet onder 1,10/Wp uit. Dat is dan wel voor zwarte panelen en inclusief bevestigingsmateriaal (maar wel zelf monteren) maar dan vind ik het nog wel een erg groot verschil.
Bij een gevelbevestiging gaat het dan ook om de Welstands Approval Factor, vrees ik.Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 21:42:
Betaalbaar zijn standaard maten, mits je ook nog wat aan opbrengst (per m2) wil dus dat limiteerd je in je keuze.
Met je uitspraak van 3x 270/280Wp dacht ik aan panelen van 2x1 meter in portrait maar dat gaat dus niet op. Ik wacht de foto wel af maar het lijkt me een lastige (en dus een uitdagende) situatie.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ik zit nog een beetje te dubben. Het verstand zegt 5x Yingli Panda 275. Maar 5x Sunpower E20 327 zijn ook wel erg verleidelijk.
Het prijsverschil is €1319,-, dus €263,80 per paneel. Fors verschil. Maar ja, kan ik wel weer een stuk groter deel van mijn verbruik mee dekken... Wie helpt mee de duurdere keuze te rechtvaardigen?
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Zekers, stuur me ff een mailtje. Weet niet of je hier reclame mag makengodfriedd schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:01:
[...]
Basanca, zou ik mogen vragen welke panelen en welke omvormer jij hebt aangeschaft (en eventueel ook leverancier). Ik sta zelf op het punt iets aan te schaffen maar kom ex BTW niet onder 1,10/Wp uit. Dat is dan wel voor zwarte panelen en inclusief bevestigingsmateriaal (maar wel zelf monteren) maar dan vind ik het nog wel een erg groot verschil.
Verwijderd
Behalve als je mijn buurman hebt......ik heb daarom drie panelen die zouden passen op mijn schuurtje achterwege gelaten helaas, terwijl die superstrak pal op het zuiden zouden kunnen liggen. Sommige mensen doen overal moeilijk over.....SkiFan schreef op maandag 31 maart 2014 @ 12:47:
Engelbert: Leg je toch 3 van die grote panelen plat op je dak, mits dat de goede kant op staat? Daar zal echt geen hond over vallen hoor.

je zelf over halen mag je zelf verzinnen. (ook ik moet altijd slikken bij het zien van de prijzen van sunpower.)VincentH schreef op maandag 31 maart 2014 @ 14:28:
Bij ons komt nu eindelijk ook PV op het dak. Het is een mooi plat dak, zonder schaduw, behalve een borstwering aan de straatkant (ZW), waar 10 panelen op passen (150x100). Helaas is het dak gedeeld, dus kan ik er maar 5 op plaatsen. Oriëntatie wordt dus ZO 140gr.
Ik zit nog een beetje te dubben. Het verstand zegt 5x Yingli Panda 275. Maar 5x Sunpower E20 327 zijn ook wel erg verleidelijk.![]()
Het prijsverschil is €1319,-, dus €263,80 per paneel. Fors verschil. Maar ja, kan ik wel weer een stuk groter deel van mijn verbruik mee dekken... Wie helpt mee de duurdere keuze te rechtvaardigen?
lg komt nu met 290Wp panelen voor waarschijnlijk een leuke prijs.
kan ook een alternatief zijn.
of kijk of je geen sanyo kunt gebruiken, momenteel kun je die krijgen van 240Wp, maar dan zijn ze wel een stukje kleiner. (ongeveer 190Wp per m2)
wat je ook vaak ziet is dat mensen te veel ruimte tussen de panelen laten op een plat dak.
(laat de diodes maar een deel van de schaduw oplossen, en dan kunnen ze een stuk krapper tegen elkaar.)
kijk ook eens naar dit verhaal:
http://www.ecologieforum....f8cc2496298235ade5ca68bc6
met wat goedkopere panelen kun je toch een hoop installeren.
Die onderlinge afstand is inderdaad wel een beperking. Lastig om daar als leek iets van te vinden ten opzichte van het advies van een professional.
Qua schaduw is er alleen een borstwering aan de zuidwestkant van een meter hoog.
Maar de grootste beperking op ons dak zijn een viertal dakkoepels en een vijftal pijpjes. Niet hoog, maar wel belemmerend in waar je de panelen neer kunt zetten.
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
je kunt ook nog over wegen om solar frontier panelen te gebruiken.VincentH schreef op maandag 31 maart 2014 @ 17:07:
Ja die verstelbare constructie had ik al eens gezien. Ingenieus! Vraagt volgens mij wel dat je makkelijk je dak op kunt. En twee rechterhanden natuurlijk.![]()
Die onderlinge afstand is inderdaad wel een beperking. Lastig om daar als leek iets van te vinden ten opzichte van het advies van een professional.
Qua schaduw is er alleen een borstwering aan de zuidwestkant van een meter hoog.
Maar de grootste beperking op ons dak zijn een viertal dakkoepels en een vijftal pijpjes. Niet hoog, maar wel belemmerend in waar je de panelen neer kunt zetten.
die hebben een hoge V en een lage A.
daar door moet je korte seriele stringen maken die je dan weer parallel aan elkaar knoopt.
elke parallel string kan wat afwijking hebben in hoek of richting.
misschien wel iets mogelijk dan?
sanyo geprobeerd?
scheelt een 20cm per paneel aan ruimte.
of als je toch iets wil, wat dacht je van sanyo hit double
semi doorzichtige panelen, kun je gewoon over de dakkoepels heen leggen.
er is altijd wel iets creatiefs te verzinnen, maar niet alle installateurs zijn even creatief.
Ik draai met http://solarmeter.codeplex.com/ en da's super maar wil EXTRA mijn 2 strings apart loggen, inclusief voltages, amperages en vermogen en uit Pac/Pdc uitrekenen wat totaal rendement constant is (e.e.a. oploaden naar V7 t/m V12)
Iemand ?
[ Voor 4% gewijzigd door reddo op 31-03-2014 17:46 ]
Nu ik me serieus aan het oriënteren ben op PV, zoek ik advies voor het vernieuwen van mijn groepenkast.
Op dit moment heb ik 7 groepen in een 1-fasekast achter één 3-fase aardlekschakelaar. Mijn aansluiting is 3x25A. De hele installatie is een mengelmoes van oud (1970) en nieuw (2009), maar in geen geval conform de huidige NEN1010. Dat wil ik nu dus eens goed aanpakken.
Waar ik nu mee zit is: zet ik de nieuwe kast nog steeds op 1 fase, of ga ik het verdelen over 3?
Als ik mijn grootverbruikers zo eens op een rijtje zet:
- 14,8A elektrische oven
- 8,7A stofzuiger
- 8,0A wasmachine
- 7,5A waterkoker
- 6,3A Senseo
- 5,2A vaatwasser
- 3,3A magnetron
- 2,4A broodbakmachine
Hoewel de gelijktijdigheid natuurlijk niet 100% is, kom ik al erg snel uit boven de 25A. Zeker tijdens een lekkere "koken & wassen" weekendsessie. De afgelopen jaren is dat altijd goed gegaan, maar zo langzamerhand begin ik 'm toch een beetje te knijpen. Spreiden over 3 fases is helemaal geen gek idee.
Maar voor 3 fases is natuurlijk een 3-fase omvormer óf meerdere 1-fase omvormers nodig. Alleen kan ik op mijn dak maximaal 3.000 Wp kwijt. Dat is toch aan de lage kant voor een 3-fase omvormer, terwijl er voor minder geld efficiëntere 1-fase omvormers te koop zijn.
Ik kom dan uit op twee opties:
Optie 1: alle verbruikers en de omvormer op 1 fase. "De afgelopen jaren is het ook goed gegaan." Sterker nog, er zal minder stroom over de hoofdzekering lopen dan vroeger, dus het wordt er alleen maar beter op.
Optie 2: de verbruikers verdelen over 3 fases, één 1-fase omvormer op één van de fases. Over de hoofdzekering hoef ik me dan geen zorgen meer te maken. Maar dit wringt wel als salderen in de toekomst wordt beperkt (huidige jaarverbruik: 2.400 kWh).
Wat raden jullie aan? En, bij 3 fases: met welke verbruikers zouden jullie de omvormer op één fase zetten?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.