Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

@Laagheim
Als het goed is is dat niet veranderd ten opzichte van de E350.
Ik lijk nu ook wel data te hebben maar de 10k pull-up weerstand op de datalijn heb ik gebaseerd op een verhaal met 3.3V data op een Arduino. Ik ga nog even een hogere weerstand proberen. Kijken of dat helpt :/

edit:
Dat hielp dus ook niet :'(

edit:
Heel kort kabeltje hielp ook niet :|

Normale TTL RS-232 is +5V in rust dus dat zou nu goed moeten zijn. Het probleem zit dus ergens in het signaal zelf :/
De meter zou 6mA moeten kunnen sinken. 22k op 5V is 0,22mA. Zou makkie moeten zijn.
De EZL-70 die ik gebruik ziet <0,2V als laag maar dat zou die 7404 moeten regelen want die doet 0,1V uit als laag en 4,9V uit als hoog. De tolerantie op de ingang van de SN74HC04N die ik gebruik is nog groter.

Zou die 10k of 22k weerstand juist te hoog zijn?

1K geeft 5mA en is dus misschien wat te klein. 2k2 eens proberen...

EDIT:
YES!!! TTL 5V RS-232 moet dus met een 2K(2) weerstand als je de SN74HC04N gebruikt als inverter!
En dus inderdaad een paar keer per seconde een telegram. Dat is misschien wel wat veel 8)7

[ Voor 78% gewijzigd door NBK op 25-05-2020 22:16 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@iMars Wat is dat ontzettend netjes gemaakt. Hulde.

Wil al best lang zo'n module hebben om onze meter uit te lezen. Maar geen idee waar te beginnen. Je wordt dood gegooid met soorten meters en die werkt dan weer niet en dan moet je die hebben. :P

Het zou voor mij niet zoveel uitmaken of ik bedraad of wifi gebruik. In de meterkast ligt unifi spul waaronder het AP en Switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:22
NBK schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:35:
@Laagheim
Als het goed is is dat niet veranderd ten opzichte van de E350.
Ik lijk nu ook wel data te hebben maar de 10k pull-up weerstand op de datalijn heb ik gebaseerd op een verhaal met 3.3V data op een Arduino. Ik ga nog even een hogere weerstand proberen. Kijken of dat helpt :/

edit:
Dat hielp dus ook niet :'(

edit:
Heel kort kabeltje hielp ook niet :|

Normale TTL RS-232 is +5V in rust dus dat zou nu goed moeten zijn. Het probleem zit dus ergens in het signaal zelf :/
De meter zou 6mA moeten kunnen sinken. 22k op 5V is 0,22mA. Zou makkie moeten zijn.
De EZL-70 die ik gebruik ziet <0,2V als laag maar dat zou die 7404 moeten regelen want die doet 0,1V uit als laag en 4,9V uit als hoog. De tolerantie op de ingang van de SN74HC04N die ik gebruik is nog groter.

Zou die 10k of 22k weerstand juist te hoog zijn?

1K geeft 5mA en is dus misschien wat te klein. 2k2 eens proberen...

EDIT:
YES!!! TTL 5V RS-232 moet dus met een 2K(2) weerstand als je de SN74HC04N gebruikt als inverter!
En dus inderdaad een paar keer per seconde een telegram. Dat is misschien wel wat veel 8)7
Hier mijn L&G 350 kabeltje, niets geen invertors etc. Alleen een 2k weerstandje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfzriZ6VXj34uPQlUS5jne4P-wc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1RHk4SFCtA69igQfQSyYSN3O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

iMars

Full time prutser

Arunia schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:37:
@iMars Wat is dat ontzettend netjes gemaakt. Hulde.

Wil al best lang zo'n module hebben om onze meter uit te lezen. Maar geen idee waar te beginnen. Je wordt dood gegooid met soorten meters en die werkt dan weer niet en dan moet je die hebben. :P

Het zou voor mij niet zoveel uitmaken of ik bedraad of wifi gebruik. In de meterkast ligt unifi spul waaronder het AP en Switch.
Ik heb momenteel nog 1 wifi variant kant en klaar over, de ethernet variant heeft een usr-tcp232 nodig en die heb ik niet meer.

Ik denk dat ik sowieso een aantal ESP12F ga bestellen om een aantal extra wifi's te kunnen maken, maar de USR's kosten iets van 8 a 9 euro per stuk en deze heb ik niet (veel) op voorraad. Kan via Ali bestellen, maar dan kan de koper ook ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34

Ethirty

Who...me?

iMars schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:04:
Vandaag kwam mijn printplaatje(s) binnen (18x20mm) om mijn P1 meter via ethernet aan te sluiten O+
[Afbeelding]
Dit kan op een USR-TCP232-T2 geplaatst worden en zo wordt de data geïnverteerd én wordt het gevoed vanuit de P1 poort :9~
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb er een klein blogje over geschreven ;)

edit:
Dit is wat een telnet sessie geeft, data wordt goed ingelezen en correct uitgespuugd over telnet:
[Afbeelding]
Geweldig dit!

Voor iemand die echt 0 kaas heeft gegeten van printplaatjes ontwerpen en chips programmeren, hoe makkelijk is het om zoiets Modbus TCP uit te laten spugen ipv Telnet?

Want bestaande oplossing zijn me veel te duur :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ethirty schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Geweldig dit!

Voor iemand die echt 0 kaas heeft gegeten van printplaatjes ontwerpen en chips programmeren, hoe makkelijk is het om zoiets Modbus TCP uit te laten spugen ipv Telnet?

Want bestaande oplossing zijn me veel te duur :)
Volgens mij kan dit met de USR-TCP232 niet. Maar ik heb hier ook nog een Eport-E20 liggen en deze heeft dat volgens mij er wel in zitten. Nu past mijn printje niet direct hierop (mijn printje geeft 5V en de Eport wil 3.3v, dus zal gemodificeerd moeten worden). Zal kijken of ik dit kan aanpassen (een LM1117MPX-3.3 erbij, zit ook op de wifi variant).

Ik heb gekeken, deze modules kunnen de seriële poort uitlezen en hebben daar als protocol "none/modbus/frame". Echter als server/communicatie gedeelte zijn er de opties:
  • TCP Server
  • TCP Client
  • UDP Server
  • UDP Client
  • HTTP
  • Telnetd
Ik heb trouwens even met @ThinkPad overlegd (advies gervraagd) omdat het niet de bedoeling is om handel te drijven in dit topic ;) Ik heb daarom een V/A advertentie aangemaakt.

Neem aan dat we alle technische aspecten hier gewoon mogen en kunnen bespreken. Maar mocht iemand interesse hebben, dan graag via mijn advertentie :)

[ Voor 33% gewijzigd door iMars op 26-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 06:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Iemand ervaring met deze situatie en mij kan voorzien van een 'hopelijk' geslaagd antwoord?
Ik heb op Ali een usb kabel om de P1 port mee uit te meten en een rpi zero w besteld om hem straks aan HA te koppelen. Kan deze kabel de rpi voldoen van genoeg stroom dat hij werkt?

Ik heb in de meterkast een Landis Gyr E350. In de meterkast zit echter geen stopcontact en de meterkast bevind zich naast mijn appartement waar ik moeilijk een kabel naar toe kan trekken, kan wel iets verzinnen met een juicepack, echter liever niet natuurlijk.

Zag in dit topic wel meer mensen zonder stopcontact in de meterkast, alleen was de situatie vaak anders.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 20:16

nitrodesign

There is more joy on a ...

Hopelijk zit ik in het goede topic, momenteel heb ik een USB P1 kabel aangesloten op mijn server die naar mijn Slimme meter gaat, dit wordt uitgelezen door Domoticz en werkt.

Helaas ben ik alleen niet gecharmeerd door de grafieken die in Domoticz zitten, ook dat niet kan terug kijken en dergelijke en wil hiervoor een oplossing.

Nu zie ik dat er verschillende oplossingen worden aangeboden zoals:
* Domoticz --> influxDB --> Grafana
* Dsmr reader (mqtt) - node red - influxdb

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van DSMR reader en wil daar mijn P1 informatie hebben, maar ook naar Domoticz omdat het allemaal in een geheel is.

Nu zag ik dat er ook een optie is om je P1 kabel te splitten d.m.v. de Splitter Slimme Meter P1 IUNGO (https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo)
Heeft iemand hiermee ervaring mee of is er een goedkopere alternatief?

Zoals ik het zie moet je namelijk dan de splitter aanschaffen en nogmaals een P1 kabel met USB.

Alvast bedankt.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nitrodesign Je kan van DSMR reader eenvoudig naar domoticz, via node-red.
Via de Api van dsmr reader lees je de waardes uit en stuur je ze naar domoticz.

Of via json en MQTT:
code:
1
[{"id":"2a8a1eee.2c4152","type":"tab","label":"DSMR reader","disabled":false,"info":""},{"id":"ffbdb5a9.6aafb8","type":"mqtt in","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","topic":"dsmr/json","qos":"2","datatype":"json","broker":"b6900fdc.02856","x":100,"y":60,"wires":[["be58d3da.a6596"]]},{"id":"be955292.f7b27","type":"debug","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":510,"y":280,"wires":[]},{"id":"be58d3da.a6596","type":"delay","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"10","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"x":270,"y":60,"wires":[["be955292.f7b27","1a353c6d.fdc8d4","1134d4cf.ee6bdb","3a733aaa.4f7636"]]},{"id":"1a353c6d.fdc8d4","type":"function","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"Filter","func":"var phase_voltage_l1 = msg.payload.phase_voltage_l1;\n\nvar msg1 = {payload:{\"idx\": 59, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(phase_voltage_l1)}};\n\nreturn [ msg1 ];","outputs":1,"noerr":0,"x":490,"y":60,"wires":[["c43ceea3.635fa"]]},{"id":"c43ceea3.635fa","type":"mqtt out","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"d7e87d08.b07b6","x":670,"y":60,"wires":[]},{"id":"1134d4cf.ee6bdb","type":"function","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"Filter","func":"\nvar USAGE1 = (JSON.parse(msg.payload.electricity_delivered_1*1000)).toString();\nvar RETURN1 = (JSON.parse(msg.payload.electricity_returned_1*1000)).toString();\nvar USAGE2 = (JSON.parse(msg.payload.electricity_delivered_2*1000)).toString();\nvar RETURN2 = (JSON.parse(msg.payload.electricity_returned_2*1000)).toString();\nvar CONS = (JSON.parse(msg.payload.electricity_currently_delivered*1000)).toString();\nvar PROD = (JSON.parse(msg.payload.electricity_currently_returned*1000)).toString();\n\nmsg.url = \"127.0.0.1:8090/json.htm?type=command&param=udevice&idx=58&nvalue=0&svalue=\"+USAGE1 +\";\"+USAGE2 +\";\"+RETURN1 +\";\" +RETURN2 +\";\"+CONS +\";\" +PROD ;\n\nmsg.payload = [\n    {\n        measurement: \"energy\",\n        _USAGE1: USAGE1,\n        _RETURN1: RETURN1,\n        _USAGE2: USAGE2,\n        _RETURN2: RETURN2,\n        _CONS: CONS,\n        _PROD: PROD,\n        timestamp: new Date(),\n        tags:{\n\t\t    device: \"DSMR_reader\",\n\t\t     },\n    },\n    ];\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":490,"y":120,"wires":[["72ca4215.90b39c"]]},{"id":"72ca4215.90b39c","type":"http request","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"Domoticz","method":"use","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":660,"y":120,"wires":[[]]},{"id":"ee296a06.063e58","type":"function","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"Extract for influxdb","func":"var Voltage = parseInt(msg.payload.phase_voltage_l1);\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"DSMR\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvoltage_grid:     Voltage,\t\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"Smart_meter\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":690,"y":180,"wires":[["e9959fd7.70884"]]},{"id":"c4d3ddd1.ee2e4","type":"debug","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","active":false,"console":false,"complete":"false","x":1030,"y":220,"wires":[]},{"id":"c6eb4dd8.5cf33","type":"influxdb batch","z":"2a8a1eee.2c4152","influxdb":"49a6bdfe.38cd84","precision":"","retentionPolicy":"","name":"Influxdb","x":1040,"y":180,"wires":[]},{"id":"e9959fd7.70884","type":"join","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"8","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":890,"y":180,"wires":[["c4d3ddd1.ee2e4","c6eb4dd8.5cf33"]]},{"id":"3a733aaa.4f7636","type":"delay","z":"2a8a1eee.2c4152","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"x":490,"y":180,"wires":[["ee296a06.063e58"]]},{"id":"b6900fdc.02856","type":"mqtt-broker","z":"","name":"DSMR Reader","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":false,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"d7e87d08.b07b6","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"49a6bdfe.38cd84","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":""}]

Het kan allemaal. ;)

[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 12:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:38
nitrodesign schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:44:
Hopelijk zit ik in het goede topic, momenteel heb ik een USB P1 kabel aangesloten op mijn server die naar mijn Slimme meter gaat, dit wordt uitgelezen door Domoticz en werkt.

Helaas ben ik alleen niet gecharmeerd door de grafieken die in Domoticz zitten, ook dat niet kan terug kijken en dergelijke en wil hiervoor een oplossing.

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van DSMR reader en wil daar mijn P1 informatie hebben, maar ook naar Domoticz omdat het allemaal in een geheel is.

Nu zag ik dat er ook een optie is om je P1 kabel te splitten d.m.v. de Splitter Slimme Meter P1 IUNGO (https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo)

Zoals ik het zie moet je namelijk dan de splitter aanschaffen en nogmaals een P1 kabel met USB.

Alvast bedankt.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat soort oplossingen. Het is nogal out-of-spec om meerdere devices aan dezelfde seriële poort te hangen. Nu zal het in dit geval waarschijnlijk prima werken aangezien de clients toch alleen maar luisteren (afgezien van het RTS signaal), maar een heel charmante oplossing is het niet.

Daarnaast zijn er ook wel trucjes om een tty in software te clonen. Net zo out-of-spec natuurlijk maar het scheelt je weer een paar euro.

Maar, hebben de applicaties die je wilt gebruiken niet ook de mogelijkheid om via een API telegrammen in te schieten? Dan hoef je enkel een programmatje te draaien dat de seriële poort uitleest en de telegrammen doorstuurt. Volgens mij zit de mogelijkheid om telegrammen door te sturen zelfs ingebakken in DSMR-Reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
nitrodesign schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:44:

Alvast bedankt.
Met socat kun je je usb poort splitsen naar 2 virtuele en hoef je de kabel niet te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 20:16

nitrodesign

There is more joy on a ...

jobr schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Met socat kun je je usb poort splitsen naar 2 virtuele en hoef je de kabel niet te splitsen.
@jobr
Bedankt voor de link, helaas ben ik nog een leek op dit gebied. Zou jij aan kunnen geven hoe ik mijn USB poort dan splitten?

Je geeft aan dat het mogelijk is met dat script, maar hoe doe ik dat ? moet ik die regels overnemen in de CLI of sla ik dan een aantal stappen over ?

Alvast bedankt.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
nitrodesign schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:18:
[...]

@jobr
Bedankt voor de link, helaas ben ik nog een leek op dit gebied. Zou jij aan kunnen geven hoe ik mijn USB poort dan splitten?

Je geeft aan dat het mogelijk is met dat script, maar hoe doe ik dat ? moet ik die regels overnemen in de CLI of sla ik dan een aantal stappen over ?

Alvast bedankt.
Je moet die regels opnemen in een script op je raspberry pi (neem ik aan ) en dan zorgen dat deze bij een bij een start van de pi wordt uitgevoerd.

Maar ik zou ze eerst testen door ze 1 voor 1 uit te voer op de cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terual
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 20:39
terual schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:32:
Ik was op zoek naar een simpel tooltje wat de slimme meter uitleest vanaf mijn router en dit naar een MQTT broker stuurt. De meesten hebben waarschijnlijk toch al de router in de buurt van de slimme meter hangen. Er was het een en ander te vinden in bijvoorbeeld Python, maar niets wat op mijn OpenWrt router zou draaien. Vandaar dat ik zelf aan de gang ben geweest. Ik heb op basis van deze code en libmosquitto iets in elkaar gedraaid wat voor mij voldoende werkt. Simpele instructies om de code te compileren voor OpenWrt staan in de readme.

De code is hier te vinden: https://github.com/terual/dsmr2mqtt
Puur uit interesse, is er iemand in dit topic die mijn programmaatje in gebruikt heeft? Voor zover ik weet is er namelijk niet iets anders dat op een OpenWRT router kan draaien en de P1 poort uitleest en uitspuugt naar MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 17:06
Zijn er ondertussen meer mensen die een ESP32 gebruiken in combinatie met Micropython? Het voordeel van de ESP32 is dat deze zelf de bits kan inverten. Hierdoor hoef je geen inverter circuits meer te bouwen.

Meer dan deze code heb je niet nodig om de data te krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
from machine import UART
from machine import Pin

TX = 17 # Je bent vrij om de TX pin te kiezen.
RX = 16 # Je bent vrij om de RX pin te kiezen.

uart = UART(1, 115200) # Start de UART nummer 1.                           
uart.init(115200, bits=8, stop=1, parity=None, rx=RX, tx=TX, invert=UART.INV_TX | UART.INV_RX) # Invert de bits

while True:
    while uart.any(): # Check of er berichten zijn
        message = uart.readline() # Lees één regel van het bericht
        print(message) # Print het bericht

[ Voor 8% gewijzigd door Lennyz op 08-06-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Waterkoker schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:37:
Mijn dashboard inmiddels ook voor elkaar :) thanks voor alle tips/hulp

[Afbeelding]
Vet, influxDB heeft een update waarmee je ook maandelijks/jaarlijks data kan groeperen https://docs.influxdata.c...t/releasenotes-changelog/

nu moet het dus ook mogelijk zijn om maandelijks/jaarlijks verbruik netjes in kaart te brengen. Binnenkort eens kijken of ik probleemloos influxdb kan updaten en mn bovenstaande dashboard kan updaten

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 09-06-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Laatst online: 16-06 10:49
Underworld schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:22:
Iemand ervaring met deze situatie en mij kan voorzien van een 'hopelijk' geslaagd antwoord?
Ik heb op Ali een usb kabel om de P1 port mee uit te meten en een rpi zero w besteld om hem straks aan HA te koppelen. Kan deze kabel de rpi voldoen van genoeg stroom dat hij werkt?

Ik heb in de meterkast een Landis Gyr E350. In de meterkast zit echter geen stopcontact en de meterkast bevind zich naast mijn appartement waar ik moeilijk een kabel naar toe kan trekken, kan wel iets verzinnen met een juicepack, echter liever niet natuurlijk.

Zag in dit topic wel meer mensen zonder stopcontact in de meterkast, alleen was de situatie vaak anders.
Ik denk het niet, want volgens mij is de Landis Gyr E35 een DSMR 4.2 meter en die hoeven volgens de spec maximaal 100mA te voorzien. In de DSMR 5 spec is dit veranderd naar 250 mA. Een Pi Zero W gebruikt ongeveer ~120mA idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Groot nieuws vanuit HomeWizard, die al tijden bezig zijn met het automatiseren van lampen en andere zaken in en rondom het huis.

Ze komen met een P1 meter om de slimme meter uit te lezen. Op zich niet zo spannend, maar waar ze bekend om staan is het gebruiksvriendelijke sausje wat ze erover heen gooien.

Ik ben als beta tester uitgenodigd mee te doen met de test en vandaag komt het pakketje binnen, ik kan niet wachten.

Wat mag ik al verklappen over het systeem? (mij is gevraagd nog geen foto's of video's te delen).
Het wordt een wifi gebaseerd modulair systeem, dat laatste ben ik erg benieuwd naar. Het impliceert uitbreidingsmodules. Nu heb ik geen idee waar ik precies aan moet denken, maar ik ben heel benieuwd.

Ik heb nu een Pi met Domoticz draaien, maar die stopt er iedere keer mee, het kost mij te veel tijd en te veel ge-hobby om dat draiend te houden. Natuurlijk zijn de mogelijkheden eindeloos, maar mijn ervaring is dat er iedere keer wel iets is om te repareren.

Dit zou plug&play moeten zijn, met een goed werkende app, grafisch gelikt vormgegeven, i'll keep you posted!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lukt het iemand om ook het huidige voltage uit te lezen? Ik heb een Kaifa MA105C die DSMR 4.2 ondersteund, maar krijg maar geen voltage eruit (via Home Assistant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

DSMR 4.2 geeft toch helemaal geen voltages terug? Ik dacht dat dat iets was voor DSMR 5 meters.
Het telegram moet dan de velden "32.7.0", "52.7.0" en "72.7.0" teruggeven.

Je kan anders eens een telegram hier posten.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Laatst online: 09:38
Underworld schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:22:
...
OT: daar zit toch ook de groepenkast? Daar dan een WCD plaatsen hoeft niet veel werk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sircuri schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:00:
DSMR 4.2 geeft toch helemaal geen voltages terug? Ik dacht dat dat iets was voor DSMR 5 meters.
Het telegram moet dan de velden "32.7.0", "52.7.0" en "72.7.0" teruggeven.

Je kan anders eens een telegram hier posten.
Ik dacht in de specs te lezen dat de voltages wel in 4.2 zouden zitten, de Amperes krijg ik in ieder geval wel uit de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Appesteijn schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Ik dacht in de specs te lezen dat de voltages wel in 4.2 zouden zitten, de Amperes krijg ik in ieder geval wel uit de meter.
Ik heb op dit moment geen werkende uitleessysteem draaiende, maar ik meen mij te herinneren uit de tijd dat ik dat wel draaiende had dat mijn Kaifa met DSMR 4.2 gewoon voltages uitspuwde in de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 12:20
Ik heb een iskra ME382. Ik dacht ook zelf een simpele kabel te maken. De componenten had ik nog liggen. Helaas kwam ik er achter dat deze slimme meter geen voeding geeft, maar daar heb ik de aansluiting wel voor gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5o3Iew7QYaitdkbaqDaupgiReQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRAq3xRbmJmaMJQialLsbEar.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zV5KJ0IPKur_LG-uPO5kOfSu3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNAcwSwTPLFaF2G9xFhtIHkF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjw_h_Pcn36qqxAQ5-xoTLnmVsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0ihuFghLorJ82zP0gmpCzC4.png?f=fotoalbum_large

Maar wellicht doe ik iets niet goed in de configuratie van ESPeasy versie 20200608. Want ik zie niets verschijnen.
Ik heb wel een device toegevoegd; Communication - P1 Wifi Gateway.
Poort 8088
baud 9600
7 bit parity even stop bits 1
Geheel volgens; http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Ik heb het gevoel dat ik slechts een klein schopje in de juiste richting nodig heb. Ziet iemand wat ik fout doe?

[ Voor 11% gewijzigd door maartenv op 23-06-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phin
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-03 08:48
Even paar uurtjes geknutseld, nu kan ik ook m'n p1 uitlezen :)
Doorgelust, dus Toon blijft 't ook doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB5t3RVuAyEb9QmYIVy14qLybiw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JdZNveC5kZZccGw5KdxEdXgf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
maartenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:59:
Ik heb een iskra ME382. Ik dacht ook zelf een simpele kabel te maken. De componenten had ik nog liggen. Helaas kwam ik er achter dat deze slimme meter geen voeding geeft, maar daar heb ik de aansluiting wel voor gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wellicht doe ik iets niet goed in de configuratie van ESPeasy versie 20200608. Want ik zie niets verschijnen.
Ik heb wel een device toegevoegd; Communication - P1 Wifi Gateway.
Poort 8088
baud 9600
7 bit parity even stop bits 1
Geheel volgens; http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

Ik heb het gevoel dat ik slechts een klein schopje in de juiste richting nodig heb. Ziet iemand wat ik fout doe?
Deze pagina ook gezien?
Staat geen 5V op pin 1 volgens die pagina. Dus staat pin 2 wel hoog dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Ja, vanuit de "vin" van de nodemcu staat er 5 volt op de "RTS" poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phin
maartenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:59:
Probeer eens een 2k-10k pull up weerstandje tussen pin 1/2 (5v) en pin 5 (data).

Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/147429

P.s. Ik zou een 1k ofzo tussen vin en pin2, zetten, dat is een data pin, wil je niet teveel stroom op gooien :)

[ Voor 8% gewijzigd door phin op 23-06-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Nu als volgt, met jouw tips, heb ik het zo goed begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAReMSceVyShCBOK-0DRiu3p-Ac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0WOxHeXGdUNyADWQMZsPJ2qU.png?f=user_large

Ik zie niet dat het werkt. Maar dan ook weer; Ik kom niet op poort 8088..? Dus ik weet ook niet waar ik resultaat kan/moet zien.

Edit: Ah ik zie dat de poort wel open staat via telnet, maar ik krijg verder niets terug; browser zegt err_connection_reset.

Misschien moet ik nog wat in ESPeasy?
Init SPI?
Pin mode?

[ Voor 39% gewijzigd door maartenv op 23-06-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phin
maartenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:

[Afbeelding]

Ik zie niet dat het werkt. Maar dan ook weer; Ik kom niet op poort 8088..? Dus ik weet ook niet waar ik resultaat kan/moet zien.

Edit: Ah ik zie dat de poort wel open staat via telnet, maar ik krijg verder niets terug; browser zegt err_connection_reset.

Init SPI?
Pin mode?
Hmm, software: Ik gebruikt tasmota volgens dit: https://tasmota.github.io/docs/P1-Smart-Meter/
Hardware: Met je tekening zie ik dat de combinatie van mijn suggesties niet zo heel goed werkt, de 10k moet direct aan 5v ipv pin 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 16:29

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb me recent, sinds wij zonnepanelen hebben, verdiept in dit topic. Ik ben wat wijzer, maar dit topic is niet echt voor 'leken', het gaat er soms erg technisch aan toe, maar ik probeer het te volgen.

Ik heb nu een Youless LS120 aangesloten op mijn slimme meter. Deze zit gekoppeld aan het Enelogic dashboard. Sommige gegevens zijn niet beschikbaar, en daar loop ik nu vast. Het betreft voornamelijk het opgewekte stroom-verhaal van de zonnepanelen. Uiteindelijk zou ik het ook graag automatisch in PVoutput willen krijgen (doe ik nu elke dag handmatig), maar het Enelogic dashboard is even mijn eerste prioriteit.

Ik kan dit door de dag heen volgen in het SMA portal. De SMA omvormer zit middels UTP verbonden met mijn netwerk. Maar als ik deze data ook in Enelogic wil krijgen, wat ik daarvoor moet doen, daar loop ik even vast. Ik heb inmiddels SBF Spot gevonden, wat ik volgens mij kan installeren op mijn NAS, maar ik ben niet zo thuis in het Linux/scripten. Dus voordat ik daar een dag in duik, eerst maar eens kijken of het niet eenvoudiger kan.

Ik heb ook deze gevonden: https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html daar zal het zeker mee lukken, maar het lijkt me wat dubbelop (en het kost weer aardig wat geld in aanschaf en installatie), omdat SMA dit immers ook al kan registreren.

Kan iemand mij op weg helpen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BeQuietAndDrive lijkt er op dat Enelogic enkel met Youless samenwerkt, waarschijnlijk is dat hun verdienmodel. Wil je meer monitoren moet je meer hardware kopen. Je kan het ook zelf realiseren met een RaspberryPi waar je Node-RED, InfluxDB en Grafana op draait maar dat gaat wel even wat tijd vragen om je er in te verdiepen. Ik heb dat wel gedaan en op die manier lees ik elke 10 seconden mijn SMA omvormer en de slimme meter uit en verreken ik direct alle waarde met elkaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:21:
Ik heb me recent, sinds wij zonnepanelen hebben, verdiept in dit topic. Ik ben wat wijzer, maar dit topic is niet echt voor 'leken', het gaat er soms erg technisch aan toe, maar ik probeer het te volgen.

Ik heb nu een Youless LS120 aangesloten op mijn slimme meter. Deze zit gekoppeld aan het Enelogic dashboard. Sommige gegevens zijn niet beschikbaar, en daar loop ik nu vast. Het betreft voornamelijk het opgewekte stroom-verhaal van de zonnepanelen. Uiteindelijk zou ik het ook graag automatisch in PVoutput willen krijgen (doe ik nu elke dag handmatig), maar het Enelogic dashboard is even mijn eerste prioriteit.

Ik kan dit door de dag heen volgen in het SMA portal. De SMA omvormer zit middels UTP verbonden met mijn netwerk. Maar als ik deze data ook in Enelogic wil krijgen, wat ik daarvoor moet doen, daar loop ik even vast. Ik heb inmiddels SBF Spot gevonden, wat ik volgens mij kan installeren op mijn NAS, maar ik ben niet zo thuis in het Linux/scripten. Dus voordat ik daar een dag in duik, eerst maar eens kijken of het niet eenvoudiger kan.

Ik heb ook deze gevonden: https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html daar zal het zeker mee lukken, maar het lijkt me wat dubbelop (en het kost weer aardig wat geld in aanschaf en installatie), omdat SMA dit immers ook al kan registreren.

Kan iemand mij op weg helpen?
Een Youless is leuk, heb er zelf ook 1, maar die meet alleen wat je huis binnenkomt en wat er uitgaat, niet wat je zonnepanelen doen. Daar kan Enelogic ook niets aan doen.

Die din rail meter gaat inderdaad ook werken met Youless en Youless heeft ook een firmware beschikbaar voor PVOutput. Dus dat zou kunnen werken.

En je kan inderdaad ook met SBF Spot aan de gang (of andere oplossingen) op een NAS of een Raspberry PI. Ik zou zelf in jouw situatie daarvoor kiezen. Er zijn ook andere open source softwarepakketten die ook een SMA omvormer en de Youless kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
maartenv schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:

[Afbeelding]

Init SPI?
Pin mode?
Ik vind het een raar circuit zo.
Wat doet de 1Kohm weerstand op de vin? Als je je nodemcu wilt voeden vanaf de meter zit die flink in de weg...
Wat doet de 1Kohm weerstand in het witte lijntje? Lijkt me een pull-up, dus zou er 10K van maken. Of gewoon weghalen en interne pullup gebruiken.

Als je een gewone NPN transistor gebruikt denk ik niet dat die volledig saturated is met totaal 12Kohm aan current limiting resistors. Dat icm de 1Kohm pull-up zou wel eens kunnen resulteren in een te lage drop om je input te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
Helaas heeft mijn meter geen pin1 en pin6 voeding. Dus dat was het probleem niet. Maar ik heb nu tasmota er op gezet en geprobeerd op die manier verbinding te maken + de laatste tips van @phin opgevolgd.

Helaas zonder soelaas; Ik ga een ESP32 kopen. Als ik @Lennyz zijn verhaal moet geloven, is er dan niets nodig kwa weerstanden en transistors. Hoef ik maar 3 adertjes aan te sluiten en wordt het een mooi clean geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Daar hoef je niet persé een ESP32 voor te kopen. Er zijn ook Software Serial libraries voor de ESP8266 waar dat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 17-06 17:06
maartenv schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:11:
Helaas heeft mijn meter geen pin1 en pin6 voeding. Dus dat was het probleem niet. Maar ik heb nu tasmota er op gezet en geprobeerd op die manier verbinding te maken + de laatste tips van @phin opgevolgd.

Helaas zonder soelaas; Ik ga een ESP32 kopen. Als ik @Lennyz zijn verhaal moet geloven, is er dan niets nodig kwa weerstanden en transistors. Hoef ik maar 3 adertjes aan te sluiten en wordt het een mooi clean geheel.
Dat klopt bijna ;) Je hebt wel nog een weerstand nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lennyz Ik heb een aantal ESP32 in gebruik genomen met Micropython, sinds kort ook met meer RAM (SPI). Sinds kort is er blijkbaar ook webrepl beschikbaar. Ik moet er alleen weer de draad(loos) oppakken.
Bij gebrek aan een smartmeter kan ik hier verder niets bijdragen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Vraagje ( als het niet het juiste topic is hoor ik dat uiteraard graag ) , ik heb sinds afgelopen maandag een slimme meter. De slimme meter zelf is een Landis Gyr E360 en de Slimme gasmeter een Flonindan Uniflo G4SRT. Echter zie ik op de slimme gas meter gewoon een actuele verbruiksstand staan, echter op de slimme meter zelf laat hij het nummer van de slimme gasmeter zien, maar hij staat vervolgens nog steeds op meterstand 000000. Ik al geprobeerd de rode knop op de gasmeter een tijd in te drukken, zodat hij opnieuw gaat koppelen, na een paar seconden krijg ik dan de melding: "koppelen geslaagd" te zien, echter veranderd er op mljn slimme meter nog niks. Kan ik hier zelf nog wat mee, of moet ik het bij Stedin ( de netleverancier ) aankaarten? Overigens heb ik P1 Monitor ook aangesloten, maar daar zie ik dan uiteraard ook geen gasverbruik

[ Voor 6% gewijzigd door GertJan2012 op 27-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GertJan2012 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:38:
Vraagje ( als het niet het juiste topic is hoor ik dat uiteraard graag ) , ik heb sinds afgelopen maandag een slimme meter. De slimme meter zelf is een Landis Gyr E360 en de Slimme gasmeter een Flonindan Uniflo G4SRT. Echter zie ik op de slimme gas meter gewoon een actuele verbruiksstand staan, echter op de slimme meter zelf laat hij het nummer van de slimme gasmeter zien, maar hij staat vervolgens nog steeds op meterstand 000000. Ik al geprobeerd de rode knop op de gasmeter een tijd in te drukken, zodat hij opnieuw gaat koppelen, na een paar seconden krijg ik dan de melding: "koppelen geslaagd" te zien, echter veranderd er op mljn slimme meter nog niks. Kan ik hier zelf nog wat mee, of moet ik het bij Stedin ( de netleverancier ) aankaarten? Overigens heb ik P1 Monitor ook aangesloten, maar daar zie ik dan uiteraard ook geen gasverbruik
Ik had gedeeltelijk hetzelfde probleem. De gasmeter koppelde niet met de elektrameter maar ook de standen werden niet doorgegeven.
Er werd aanvankelijk door Stedin gezegd dat ik twee weken moest wachten, maar na een maand hebben ze de elektrameter vervangen en nu werkt het ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
BounceMeister schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Ik had gedeeltelijk hetzelfde probleem. De gasmeter koppelde niet met de elektrameter maar ook de standen werden niet doorgegeven.
Er werd aanvankelijk door Stedin gezegd dat ik twee weken moest wachten, maar na een maand hebben ze de elektrameter vervangen en nu werkt het ineens wel.
De hele slimme meter vervangen dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
afgelopen week ook eens bezig geweest met het uitlezen van de P1 poort.
Viel niet mee...volgens mij alle bekende valkuilen tegen gekomen, maar er komt leesbare data uit.

Maar hoe nu verder?
Wat is een handige manier om iets leuks met de data te doen.
Ik had zelf bedacht om met een Wemos d1 de data naar een website/database te uploaden en daar iets van een dashboard te maken.
Voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden, er bestaat vast zo iets.
Ik lees ook veel over domoticz maar dat ken ik verder niet. Moet dat draaien op een Raspberry of kan ik dat ook kwijt op een website die ik al heb? Of is domoticz hier niet voor geschikt.

Wat ik graag willen is een dashboard met het actuele verbruik, een grafiek van het verbruik in de tijd (per dag) liefst van de electra en het gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:49
MrNiles schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:54:
Viel niet mee...volgens mij alle bekende valkuilen tegen gekomen, maar er komt leesbare data uit.

Maar hoe nu verder?
Ik had zelf bedacht om met een Wemos d1 de data naar een website/database te uploaden en daar iets van een dashboard te maken.
Ik lees ook veel over domoticz maar dat ken ik verder niet. Moet dat draaien op een Raspberry of kan ik dat ook kwijt op een website die ik al heb? Of is domoticz hier niet voor geschikt.

Wat ik graag willen is een dashboard met het actuele verbruik, een grafiek van het verbruik in de tijd (per dag) liefst van de electra en het gas
Domoticz is wel erg handig hiervoor, daar kan je de P1 kabel als 'device' aan toevoegen en worden alle standaard grafieken direct gemaakt. Ik gebruik domoticz om alle waarden door te sturen naar een InfluxDB die ook op de RaspberryPi draait. Grafana gebruik ik daarna om mooie grafieken te tonen waar ik elektra combineer met opbrengst zonnepanelen. Ook stuurt domoticz elke nacht de gasmeter stand naar mindergas.nl

Voorbeeld van een Grafana grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLeaKpV1_jP59MvlULtwj8ZlHqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dt9pO8cs4XY9aKfXk3UkDXZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Met één RaspberryPi kun je dus al bereiken wat je wilt :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar hoe nu verder?

RaspberryPi + Node-RED + InfluxDB + Grafana, meer heb je niet nodig. Zoek even op mijn naam in dit topic, heb het een keer goed uitgewerkt incl voorbeeld flow in Node-RED.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GertJan2012 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:40:
[...]

De hele slimme meter vervangen dus ?
Dat was in mijn geval uiteindelijk de oplossing ja. Maar er werd eerst gezegd dat ik moest wachten, omdat er administratief een en ander verwerkt moet worden, waarna alle koppelingen (zouden moeten) werken. Toen het na die periode nog steeds niet werkte, kreeg ik een nieuwe meter.
Ze hebben gelijk een ander model geplaatst, maar gelukkig werkte dezelfde P1 kabel daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59

Maar hoe nu verder?

Ik vond het zelf wel leuk om het allemaal zelf te bouwen. Dus ik laat de meterstanden uploaden naar mijn eigen 'server' en sla de data op in een PostgreSQL database. En dan kan ik daar mijn eigen SQL queries op los laten, voor visualisatie gebruik ik Redash https://redash.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

Maar hoe nu verder?

Kijk eens naar DSMR-reader. Erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 20:33

aex351

I am the one

Sinds kort ook een slimme meter (ISKRA AM550). Nu wil ik de P1 poort ook gaan gebruiken om de data uit te lezen. Echter ik zit met het probleem dat er geen extra stopcontact aanwezig is in de meterkast. Waardoor veel simpele en kant en klare oplossingen direct al lijken af te vallen. Ik lees wel het e.e.a. over dat de P1 poort een kleine device van stroom zou moeten kunnen voorzien. Klopt dit, en wat is nu het handigst?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45

Sabbi

je denkt aan mij.

aex351 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:15:
Sinds kort ook een slimme meter (ISKRA AM550). Nu wil ik de P1 poort ook gaan gebruiken om de data uit te lezen. Echter ik zit met het probleem dat er geen extra stopcontact aanwezig is in de meterkast. Waardoor veel simpele en kant en klare oplossingen direct al lijken af te vallen. Ik lees wel het e.e.a. over dat de P1 poort een kleine device van stroom zou moeten kunnen voorzien. Klopt dit, en wat is nu het handigst?
Ja, die meter levert genoeg stroom om een Wemos of andere ESP8266 te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

aex351 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:15:
Vanaf DSMR4 kan de P1-poort stroom leveren: DSMR4: 5 V / 100 mA, ESMR5: 5 V / 250 mA. P1-poort documentatie vind je bij Netbeheer Nederland (P1 Companion Standard documenten).

Maar wat let je om gewoon een (extra) stopcontact te (laten) installeren? Kleine moeite, groot gemak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janbrab
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10-2023
Enkele maanden geleden verhuisde mijn dochter naar een woning waar zonnepanelen op het dak lagen. Iedereen nieuwsgierig wat dat nou bespaart natuurlijk. Er zaten 2 'meet-doosjes' in de meterkast. De vorige eigenaar wist van toeten nog blazen. Ben me er in gaan verdiepen en heb een Youless gekocht. Daar zitten 4 aansluitingen op. 1 voor LAN naar de modem. 1 voor een USB voeding. 1 voor de P1 poort en 1 voor de S0 poort. Binnen een kwartier werkte alles. Maar helaas moest ik de P1 aansluiten op het 'meet-doosje' van de energieleverancier en dat pulste op (ik schat) 2 seconden. Mijn Youless raakte helemaal in de war en leek 30.000 kWh te leveren, volkomen onzinnig. Ik heb toen een 2e kWh metertje gekocht (ca 25 euro) en dat in serie achter de bestaande kWh meter gezet. De 'oude' kWh meter bleef op het 'meet-doosje' van de leverancier en de nieuwe kWh meter sloot ik aan op de Youless. Probleem opgelost. Nu levert Youless een mooie interface in de browser, maar dan moet je achter de pc zitten. Dat moest beter kunnen. Om een lang verhaal in te korten...ik heb ontdekt hoe je de Youless uitleest en daar een Android app voor gemaakt en een Windows applicatie / programma. Op mijn website kun je de app downloaden en tevens een flink aantal screenshots ophalen. Ik lees dat veel mensen vinden dat je er niks mee opschiet dat je de data kan bekijken en dat zal zeker zo zijn. Maar zelf heb ik natuurlijk ook een Youless aangeschaft, hoewel ik geen zonnepanelen heb. Toch gaf het mij wel veel plezier om een indruk te hebben van mijn energieverbruik. Zelf ben ik van mening dat je pas echt besparen kan als je zonnepanelen hebt, want je kunt dan beter in de gaten houden op welk moment je 'groot verbruikers' in moet schakelen en wanneer zeker niet. Je krijgt immers minder terug voor de terug-geleverde stroom dan voor de 'gekochte' stroom.
Voor 85 euro voor mijn Youless (zelf geen 2e kWh meter nodig) heb ik veel plezier van mijn onderzoek en programmeerwerk gehad. Voor mijn dochter waren de kosten 110 euro en die gaat dit zeker terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
janbrab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:39:
Om een lang verhaal in te korten...ik heb ontdekt hoe je de Youless uitleest en daar een Android app voor gemaakt en een Windows applicatie / programma. Op mijn website kun je de app downloaden en tevens een flink aantal screenshots ophalen.
Nice, is het mogelijk om jou software te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld een Wemos d1 mini?
Deze leest ook de P1 en heeft een internetverbinding?

Ik heb het bijna zo ver dat ik met mijn Wemos een database kan gaan vullen op een website....maar hoe dan verder? Ik kan iets zelf gaan knutselen, maar ik ben niet zo heel erg thuis in webdesign, sql, php en alles wat erbij komt om grafieken te maken.
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een SWpakketje waar ik met mijn hardware iets bruikbaars uit kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45

Sabbi

je denkt aan mij.

MrNiles schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:29:
[...]

Nice, is het mogelijk om jou software te gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld een Wemos d1 mini?

Ik heb het bijna zo ver dat ik met mijn Wemos een database kan gaan vullen op een website....maar hoe dan verder? Ik kan iets zelf gaan knutselen, maar ik ben niet zo heel erg thuis in webdesign, sql, php en alles wat erbij komt om grafieken te maken.
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een SWpakketje waar ik met mijn hardware iets bruikbaars uit kan halen
InfluxDB + Grafana wordt hiervoor door veel mensen hier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sabbi schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:40:
[...]

Inderdaad, waarom zou je überhaupt zelf iets willen bouwen als je een pakket als Grafana kan gebruiken wat veel geavanceerder is? Tenzij je het een leuke hobby vind zou ik bij Grafana blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5-kvS05XC0xYTIBPqU9Lx0l8PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1KEWEGAOeHPsUf56qtgGPjEW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 08-07-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dat is zeer zeker prima mogelijk. Leuk voordeel hiervan is dat je de Wemos D1 ook van stroom kunt voorzien omdat je P1 poort ook 5V en 200mAh uitspuugt op de juiste De combinatie met software is echter wat ingewikkelder. Veel mensen gebruiken een Raspberry Pi om de data op te slaan. Op dat moment is het ook net zo makkelijk om de P1 port direct op de Pi aan te sluiten.

Ik gebruik zelf DSMR Reader en draait dit op een VPS. Mijn Pi in de meterkast upload alle metingen naar deze VPS waar ze vervolgens worden verwerkt. Hiermee overkom ik het probleem van SD kaartje die bij veel lezen en schrijven toch snel afslijten :) In de toekomst wil ik wellicht i.p.v. met een Pi een Wemos D1 gebruiken om de data te uploaden.

[ Voor 5% gewijzigd door n9iels op 08-07-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:16
[...]

Dit ja. InfluxDB heeft een goede API. Je kan dus door middel van simpele HTTP requests je database vullen.

Binnenkort zal ik daar een python script voor gaan maken (P1 uitlezen en influx vullen met data).

Ben het van plan om dat icm een NodeMCU te draaien.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
Jazzle schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:22:
Ik kom er niet uit. In mijn vorige woning had ik een Wemos D1 mini op de P1 poort die prima werkte, zelfs zonder pull-up whatsoever (enkel inverted in softwareserial).

Nu in een nieuw huis met een nieuwe meter (Iskra AM550) is de afstand van de meter tot de rest van de woning erg groot, en heb ik besloten gebruik te maken van een M5StickC, een ESP32 met o.a. ingebouwde accu die ik op de P1 poort kan opladen.

Vreemd genoeg krijg ik helemaal geen data binnen over softwareserial. Ik kan prima debuggen over MQTT (de meter is dus niet binnen bereik...) en 'mySerial.available()' wordt nooit aangeroepen. Relevante delen uit de code om softwareserial te initialiseren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#define SERIAL_RX G36 // pin for SoftwareSerial RX

const int MAXLINELENGTH = 64;
constexpr SoftwareSerialConfig swSerialConfig = SWSERIAL_8N1;
constexpr int IUTBITRATE = 115200;
SoftwareSerial mySerial;

void setup()
{
  mySerial.begin(IUTBITRATE, swSerialConfig, SERIAL_RX, -1, true, MAXLINELENGTH);
}

void loop()
{
    readTelegram();
}
void readTelegram()
{

if (mySerial.available())
  {
       [Knip]
   }
}

De fysieke hardware, de connecties heb ik doorgemeten en lijken te kloppen (5V op RTS, RxD met een pull-up naar 3.3v van 10kOhm op pin G36, GND op GND, 5V op 5V. Hij laad ook prima op vanaf de meter.

[Afbeelding]

Edit: met hardwareserial werkt het wel (en die kan op de esp32 ook gewoon inverten!). Alleen loopt de ESP vast bij booten als hij aan de p1 poort hangt. Eerst booten en dan eraan hangen werkt wel.
Ik probeer de overstap te maken van een RPi Zero naar de M5StickC voor het uitlezen, om de meterkast wat op te ruimen en een voeding minder. De laadstroom kun je op 100mA beperken, volgens mij is dat ook de standaard instelling van de M5StickC, dus dan zou de voeding moeten lukken via de P1 poort. (DSMR 5)

Zou je willen delen welke stappen/repositories je hebt gebruikt om de boel draaiend te krijgen?
Het plaatje bij je post is erg verhelderend voor wat betreft de pin-out, maar aangezien het m'n eerste ESP32 is, heb ik iets meer moeite met de scripts...
Ik zie door de bomen het bos even niet meer op GitHub e.d.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
[...]

Van iemand een raspberry 3 gekregen om dit uit te vogelen.
Lijkt er op dat ik Home Assistent er op hen staan. Sinds vanavond ook influxdb en Grafana...maar nu vraag ik me af. Hoe krijg ik de data via de Wemos in de Home Assistent /influx /Grafana, die koppeling snap sowieso niet. Maar is er ergens een goede tutorial om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 00:42
Sinds gisteren heb ik de Homewizard P1 meter:
https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter

Werkt binnen een paar minuten en geeft heel aardige grafiekjes:
https://www.homewizard.nl/energie

En dat alles voor €30....

Mijn eerste ervaringen zijn erg positief.
Hier een uitgebreide beschrijving:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:44
MrNiles schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Van iemand een raspberry 3 gekregen om dit uit te vogelen.
Lijkt er op dat ik Home Assistent er op hen staan. Sinds vanavond ook influxdb en Grafana...maar nu vraag ik me af. Hoe krijg ik de data via de Wemos in de Home Assistent /influx /Grafana, die koppeling snap sowieso niet. Maar is er ergens een goede tutorial om dit voor elkaar te krijgen?
Ik weet niet wat je op de WeMos voor firmware draait maar als je b.v. Tasmota gebruikt, kun je daarop MQTT zo configureren dat je data rechtstreeks via Telegraf naar InfluxDB gaat. Daar is uitsluitend configuratie voor nodig en geen eigen software. Je moet dan wel Mosquitto draaien om de MQTT messages af te handelen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:28
terual schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Puur uit interesse, is er iemand in dit topic die mijn programmaatje in gebruikt heeft? Voor zover ik weet is er namelijk niet iets anders dat op een OpenWRT router kan draaien en de P1 poort uitleest en uitspuugt naar MQTT.
Dat werkt ook met DD-WRT toch? Misschien dat ik me er dan eens aan ga wagen.
Beetje flauw van alle losse rotzooi in de meterkast... 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
cville schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet wat je op de WeMos voor firmware draait maar als je b.v. Tasmota gebruikt, kun je daarop MQTT zo configureren dat je data rechtstreeks via Telegraf naar InfluxDB gaat. Daar is uitsluitend configuratie voor nodig en geen eigen software. Je moet dan wel Mosquitto draaien om de MQTT messages af te handelen.
geen idee...zo uit de verpakking aan Arduino IDE gehangen en wat geprobeerd om in een bestandje op een webserver wat random getallen weg te schrijven. Gewoon om te kijken hoe complex dat was...niet heel erg dus.

maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar de volgende stap, hoe nu verder
MQTT ben ik vaker tegen gekomen, dus in Home Assistant moet ik Mosquitto installeren?
En hoe kan ik dan de Wemos configuren?

Eigenlijk ben ik op zoek naar een stappenplan, of tutorial die een ESP8266 op de juiste manier connect met Home Assistant om zo de data van de P1 te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MrNiles schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:39:
[...]

geen idee...zo uit de verpakking aan Arduino IDE gehangen en wat geprobeerd om in een bestandje op een webserver wat random getallen weg te schrijven. Gewoon om te kijken hoe complex dat was...niet heel erg dus.

maar nu ben ik eigenlijk op zoek naar de volgende stap, hoe nu verder
MQTT ben ik vaker tegen gekomen, dus in Home Assistant moet ik Mosquitto installeren?
En hoe kan ik dan de Wemos configuren?

Eigenlijk ben ik op zoek naar een stappenplan, of tutorial die een ESP8266 op de juiste manier connect met Home Assistant om zo de data van de P1 te versturen.
Als je MQTT wilt gebruiken kun je Tasmota installeren. Dan Mosquitto op een Linux systeem en daarna kun je de data via MQTT naar meerdere systemen sturen, b.v. HAS of InfluxDB. Er zal vast wel een compleet tutorial zijn maar het is niet ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:06
Al lange tijd lees ik mijn P1 poort uit met een Plugwise Smile P1. Dat gaat goed met af en toe een reset omdat de gasmeter dan niet meer wordt uitgelezen.

Omdat de smile alleen het totaal weergeeft heb ik nu dsmr reader op een pi gezet en een splitter gemaakt. Bij de splitter heb ik pin 2 losgetrokken in de aansluiting waar ik de pi aan heb hangen.

Nu is het vreemde dat zodra ik de pi ook aansluit de smile geen nieuwe waarden meer rapporteert. Hij geeft wel per tijdseenheid een waarde door, maar dat is de waarde die hij doorgaf toen ik de pi aankoppelde.

Wisselen tussen pi en smile voor de volledig verraden aansluiting maakt niet uit. In beide situaties reageert de smile zo.

De pi rapporteert wel netjes in beide situaties. De smile werkt ook prima met de splitter ertussen zonder device op de andere poort.

Wat zou hier mis kunnen gaan? Enige oplossing die ik nog zie is een dure Iungo splitter kopen. Echter is het de bedoeling dat op termijn de smile er helemaal uitgaat, dus die investering probeer ik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
cville schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Als je MQTT wilt gebruiken kun je Tasmota installeren. Dan Mosquitto op een Linux systeem en daarna kun je de data via MQTT naar meerdere systemen sturen, b.v. HAS of InfluxDB. Er zal vast wel een compleet tutorial zijn maar het is niet ingewikkeld.
ik ben hier helemaal niet in thuis...dus niet ingewikkeld, voor mij wel :-)

dus je hebt nog een tussen systeem nodig om Mosquitto te gebruiken?
Ik dacht dat je het MQTT rechtstreeks met Home Assistant kon ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
MrNiles schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:00:
[...]

ik ben hier helemaal niet in thuis...dus niet ingewikkeld, voor mij wel :-)

dus je hebt nog een tussen systeem nodig om Mosquitto te gebruiken?
Ik dacht dat je het MQTT rechtstreeks met Home Assistant kon ontvangen
Ik ken HAS onvoldoende maar zelfs as het niet rechtstreeks via HAS kan, kun je altijd Mosquitto op het zelfde systeem draaien als waar je HAS op draait. Je hebt er dus geen extra hardware voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik kom ergens niet helemaal uit wat betreft de verwerking van dsmr via docker op een rpi 3b+. Docker is nieuw voor mij, heb wel al Hass succesvol geïnstalleerd via deze manier, dat terzijde.
Wil nu via deze aka xirixiz manier dsmr reader in mijn docker zetten.

Ik krijg de volgende dik gedrukte foutmelding, na het toevoegen van compose:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
root@raspberrypi:~# mkdir /home/pi/composedsmr
root@raspberrypi:~# cd /home/pi/composedsmr
root@raspberrypi:/home/pi/composedsmr# nano docker-compose.yml
root@raspberrypi:/home/pi/composedsmr# docker-compose up -d
Creating network "composedsmr_default" with the default driver
Pulling dsmrdb (postgres:10.5-alpine)...
10.5-alpine: Pulling from library/postgres
905674ea9d94: Pull complete
d91fe322e169: Pull complete
7b459e79bf04: Pull complete
269c532d4d04: Pull complete
7d1113069c4d: Pull complete
ba85b3fa11d1: Pull complete
3410424900cb: Pull complete
a028a9e31f1b: Pull complete
0bddb4251bf8: Pull complete
f184b68dd874: Pull complete
Digest: sha256:295a08ddd9efa1612c46033f0b96c3976f80f49c7ce29e05916b0af557806117
Status: Downloaded newer image for postgres:10.5-alpine
Pulling dsmr (xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest)...
ERROR: manifest for xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest not found: manifest unknown: manifest unknown

Ik denk dat het hier fout gaat:
mkdir /home/pi/composedsmr
cd /home/pi/composedsmr

Kan iemand mij wellicht in stappen uitleggen hoe ik dsmr reader in docker krijg met de juiste commando's?
Zoiets als deze uitleg zou chill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Underworld schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:57:
Ik kom ergens niet helemaal uit wat betreft de verwerking van dsmr via docker op een rpi 3b+. Docker is nieuw voor mij, heb wel al Hass succesvol geïnstalleerd via deze manier, dat terzijde.
Wil nu via deze aka xirixiz manier dsmr reader in mijn docker zetten.

Ik krijg de volgende dik gedrukte foutmelding, na het toevoegen van compose:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
root@raspberrypi:~# mkdir /home/pi/composedsmr
root@raspberrypi:~# cd /home/pi/composedsmr
Creating network "composedsmr_default" with the default driver
Pulling dsmrdb (postgres:10.5-alpine)...
10.5-alpine: Pulling from library/postgres
905674ea9d94: Pull complete
d91fe322e169: Pull complete
7b459e79bf04: Pull complete
269c532d4d04: Pull complete
7d1113069c4d: Pull complete
ba85b3fa11d1: Pull complete
3410424900cb: Pull complete
a028a9e31f1b: Pull complete
0bddb4251bf8: Pull complete
f184b68dd874: Pull complete
Digest: sha256:295a08ddd9efa1612c46033f0b96c3976f80f49c7ce29e05916b0af557806117
Status: Downloaded newer image for postgres:10.5-alpine
Pulling dsmr (xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest)...
ERROR: manifest for xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest not found: manifest unknown: manifest unknown

Ik denk dat het hier fout gaat:
mkdir /home/pi/composedsmr
cd /home/pi/composedsmr

Kan iemand mij wellicht in stappen uitleggen hoe ik dsmr reader in docker krijg met de juiste commando's?
Zoiets als deze uitleg zou chill zijn.
De betreffende docker image tag bestaat niet. Hoe ziet je compose.yml eruit?

Ik neem aan dat het deze is;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
version: '3.6'

services:
  dsmrdb:
    image: postgres:10.5-alpine
    container_name: dsmrdb
    restart: always
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PG_TZ=Europe/Amsterdam
      - POSTGRES_USER=dsmrreader
      - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader
      - POSTGRES_DB=dsmrreader

dsmr:
#    build: .
    image: xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest
    container_name: dsmr
    depends_on:
      - dsmrdb
    cap_add:
      - NET_ADMIN    
    links:
      - dsmrdb
    volumes:
      - ./dsmr_backups:/dsmr/backups
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - VIRTUAL_HOST=localhost
      - SD_AUTOSTART_MQTT=false
      - SD_AUTORESTART_MQTT=false
    ports:
      - 7777:80
      - 7779:443
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0

#volumes:
#   dsmrdb:
#   dsmrdb_backups:

Image tag "xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest" bestaat niet. Dit kan je controleren door op https://hub.docker.com/r/...ker/tags?page=1&name=test deze image op te zoeken. Je zal dan zien dat de tag "test-latest" niet bestaat. Ik denk dat je de compose file even moet aanpassen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sircuri op 16-07-2020 17:46 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Sircuri schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:42:
[...]

De betreffende docker image tag bestaat niet. Hoe ziet je compose.yml eruit?

Ik neem aan dat het deze is;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
version: '3.6'

services:
  dsmrdb:
    image: postgres:10.5-alpine
    container_name: dsmrdb
    volumes:
      - ./dsmrdb:/var/lib/postgresql/data
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - PG_TZ=Europe/Amsterdam
      - POSTGRES_USER=dsmrreader
      - POSTGRES_PASSWORD=dsmrreader
      - POSTGRES_DB=dsmrreader

dsmr:
#    build: .
    image: xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest
    container_name: dsmr
    depends_on:
      - dsmrdb
    cap_add:
      - NET_ADMIN    
    links:
      - dsmrdb
    volumes:
      - ./dsmr_backups:/dsmr/backups
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - VIRTUAL_HOST=localhost
      - SD_AUTOSTART_MQTT=false
      - SD_AUTORESTART_MQTT=false
    ports:
      - 7777:80
      - 7779:443
    devices:
      - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0

#volumes:
#   dsmrdb:
#   dsmrdb_backups:

Image tag "xirixiz/dsmr-reader-docker:test-latest" bestaat niet. Dit kan je controleren door op https://hub.docker.com/r/...ker/tags?page=1&name=test deze image op te zoeken. Je zal dan zien dat de tag "test-latest" niet bestaat. Ik denk dat je de compose file even moet aanpassen.
Yes gebruik inderdaad dat script.

Ik denk dat ik het begrijp, ik moet gewoon een van deze kiezen:
https://hub.docker.com/r/...ker/tags?page=1&name=test

wordt dit dan wat er achterkomt:

[code]xirixiz/dsmr-reader-docker:9e3c6c86f4b6[/code]

Zag in een eerdere post: iMars in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"
code:
1
xirixiz/dsmr-reader-docker:arm32v6-latest

Dat het dit moest worden, alleen krijg ik dan nog steeds de error van het manifest

Ben iets verder, dankzij, Winnetou in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Was dus enkel:
code:
1
xirixiz/dsmr-reader-docker

Krijg nu weer een nieuwe error O-)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Pulling dsmr (xirixiz/dsmr-reader-docker:)...
latest: Pulling from xirixiz/dsmr-reader-docker
b4b72e716706: Already exists
aba84132d8cf: Pull complete
18f66c01d795: Pull complete
7d4bbffbc380: Pull complete
acc2d1da6688: Pull complete
5867db8a5d32: Pull complete
0e7dc50f5c39: Pull complete
2f889d4745e1: Pull complete
d1de3bb2d0bd: Pull complete
50d7e7878705: Pull complete
022584c7eaf4: Pull complete
e96e752a80df: Pull complete
b9bc13e61a49: Pull complete
Digest: sha256:8af0c04f1dc2e6a18e773d6a8813e355a103322f283c2f66883af51a7e9830ed
Status: Downloaded newer image for xirixiz/dsmr-reader-docker:latest
Creating dsmrdb ... done
Creating dsmr   ... error

ERROR: for dsmr  Cannot start service dsmr: error gathering device information while adding custom device "/dev/ttyUSB0": no such file or directory

ERROR: for dsmr  Cannot start service dsmr: error gathering device information while adding custom device "/dev/ttyUSB0": no such file or directory
ERROR: Encountered errors while bringing up the project.

Zou dat kunnen komen dat mijn RPI 3b+ niet op de slimme meter is aangesloten?
ik gebruik namelijk een rpi zero w in de meterkast die de data logged. En via ser2net doorstuurt.
Of gaat het hierbij om een andere error?

[ Voor 34% gewijzigd door Underworld op 16-07-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zou dat kunnen komen dat mijn RPI 3b+ niet op de slimme meter is aangesloten?
ik gebruik namelijk een rpi zero w in de meterkast die de data logged. En via ser2net doorstuurt.
Of gaat het hierbij om een andere error?
Je maakt er wel een heel exotische opstelling van. Kan je eens precies uitleggen hoe alles aan elkaar vast zit? Ik ben je nu even kwijt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Sircuri schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:40:
[...]

Je maakt er wel een heel exotische opstelling van. Kan je eens precies uitleggen hoe alles aan elkaar vast zit? Ik ben je nu even kwijt.
Raspberry Pi Zero W (dsmr logger) <-> P1 --> via ser2net stuur ik deze data naar de --> RPI 3B+ --> Home Assistant (docker)

Ik wil in deze docker dus ook de dsmr reader zetten. vanuit https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html lijkt mij dit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

n9iels schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:22:
[...]
Hiermee overkom ik het probleem van SD kaartje die bij veel lezen en schrijven toch snel afslijten :) In de toekomst wil ik wellicht i.p.v. met een Pi een Wemos D1 gebruiken om de data te uploaden.
Daar heb ik ook last van gehad. Moet de boel opnieuw gaan instellen op de Pi.
Zou het graag ergens (online) opslaan is daaar handoge info over te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Underworld schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Raspberry Pi Zero W (dsmr logger) <-> P1 --> via ser2net stuur ik deze data naar de --> RPI 3B+ --> Home Assistant (docker)

Ik wil in deze docker dus ook de dsmr reader zetten. vanuit https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html lijkt mij dit moeten kunnen.
We snappen elkaar absoluut niet. Voor iemand die docker niet kent, pak je wel meteen een hele complexe opstelling volgens mij.

Je P1 meter zit met een kabel in een raspberry pi Z? Werkt dat? Krijg je daarop data binnen?
Dan gebruik je ser2net? Waarom precies? Wat probeer je te bereiken? Je stuurt je data door naar een raspberry pi 3? Waarom hang je de PI3 niet gewoon rechtstreeks aan je P1 meter? En waarom moet alles in een docker? Die Zero W lijkt me dedicated voor je P1 meter? Wat kan er niet met die Zero W waardoor je er ook een PI3 bij hebt gehangen?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Daar heb ik ook last van gehad. Moet de boel opnieuw gaan instellen op de Pi.
Zou het graag ergens (online) opslaan is daaar handoge info over te vinden?
Ik gebruik specifiek DSMR Reader. Die hebben een handleiding voor een zogenoemde remote data logger. De daadwerkelijke instantie van DSMR reader draait op een VPS, en het python script stuurt de data op. Werkt verassend goed en draait 100% stabiel op mijn Pi Zero W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Sircuri schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:11:
[...]

We snappen elkaar absoluut niet. Voor iemand die docker niet kent, pak je wel meteen een hele complexe opstelling volgens mij.

Je P1 meter zit met een kabel in een raspberry pi Z? Werkt dat? Krijg je daarop data binnen?
Dan gebruik je ser2net? Waarom precies? Wat probeer je te bereiken? Je stuurt je data door naar een raspberry pi 3? Waarom hang je de PI3 niet gewoon rechtstreeks aan je P1 meter? En waarom moet alles in een docker? Die Zero W lijkt me dedicated voor je P1 meter? Wat kan er niet met die Zero W waardoor je er ook een PI3 bij hebt gehangen?
Ik ben me er van bewust dat deze constructie complex is ja..
Denk dat ik mijn vraag beter in homeassistant topic kan stellen, echter dacht dat het dsmr docker verhaal beter hier tot zijn recht kwam.

fyi:
- Een zero w is niet goed genoeg voor homeassistant (traag en wordt niet aangeraden);
- Ik heb in mijn meterkast (nog) geen stopcontact. Ik laadt de zero w nu nog met een voeding;
- Een 3b+ is te sterk voor deze voeding en krijgt dan te weinig stroom;
- De normale installatie van homeassistant zorgt er voor dat je verder niets meer met je Pi kan doen, vandaar ik hiervoor docker gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Underworld schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Denk dat ik mijn vraag beter in homeassistant topic kan stellen, echter dacht dat het dsmr docker verhaal beter hier tot zijn recht kwam.

fyi:
- Een zero w is niet goed genoeg voor homeassistant (traag en wordt niet aangeraden);
- Ik heb in mijn meterkast (nog) geen stopcontact. Ik laadt de zero w nu nog met een voeding;
- De normale installatie van homeassistant zorgt er voor dat je verder niets meer met je Pi kan doen, vandaar ik hiervoor docker gebruik.
Ah helder. Dank je voor de uitleg.

Voor de continuiteit van een P1 meter uitlezen is het wellicht raadzaam om toch een stopcontact te maken in je meterkast. Dat is niet moeilijk en geeft een hoop plezier. De internet aansluiting zit dus duidelijk ook niet in je meterkast?

Ik ken verder HomeAssistant niet, maar is die niet als losse software te installeren op een raspberry pi? Je opmerking "dan kun je hem verder nergens anders voor gebruiken" lijkt me heel sterk. Uiteindelijk is het gewoon een Ubuntu machine waar je met SSH op kan inloggen en dus software op kan installeren. Ook docker of wat dan ook.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 21:13
Underworld schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:21:
[...]

fyi:
Ik heb een vergelijkbare setup volgens mij (Pi in de meterkast, Home Assistant elders, in mijn geval een VM op mijn thuisserver). Wat ik heb gedaan is P1 uitlezen op de Pi met een script, wat zijn data in een InfluxDB database op de Pi zelf pompt. (Influxdb data op een USB stick in de Pi, vanwege spookverhalen schrijven op SD kaart) Dan hoef je geen ser2net te gebruiken. Home Assistant kan vervolgens over het netwerk je InfluxDB data uitlezen.

Het hele wel/niet in een docker speelt dan volgens mij geen rol van betekenis meer.
Edit: Eerdere toelichting op mijn configuratie: DFKT in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Sowieso is InfluxDB i.c.m. Grafana de bom. Dus ik gebruik HASS alleen voor de basic weergave, de uitgebreide visualisatie van mijn P1 data doe ik met Grafana.

(N.B. Ik schrijf in de tegenwoordige tijd, maar ik heb een paar weken geleden mijn Pi installatie om zeep geholpen. Alles behalve het uitlezen van mijn P1 is hersteld, dus ik kan momenteel even geen voorbeelden laten zien :-P)

[ Voor 4% gewijzigd door DFKT op 17-07-2020 14:03 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
Terugkomend op een post in het HomeAssistant topic waarbij het leek alsof mijn stroomverbruik alleen sporadisch data leek weer te geven.
Nu dat ik wat historie heb lijkt het er inderdaad sterk op dat hij niet los kan rapporteren wat het verbruik is als ik tegelijkertijd stroom aan het opwekken ben.

Nouja, geen groot probleem, maar ik had wel verwacht dat een "slimme" meter dit onderscheid wel had kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yGcJImD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Zebby schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:26:
Terugkomend op een post in het HomeAssistant topic waarbij het leek alsof mijn stroomverbruik alleen sporadisch data leek weer te geven.
Nu dat ik wat historie heb lijkt het er inderdaad sterk op dat hij niet los kan rapporteren wat het verbruik is als ik tegelijkertijd stroom aan het opwekken ben.

Nouja, geen groot probleem, maar ik had wel verwacht dat een "slimme" meter dit onderscheid wel had kunnen maken.
[Afbeelding]
Het is me niet helemaal duidelijk wat je probleem is maar de slimme meter kan niet je zelfverbruik weergeven. Dat moet je uitrekenen. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R46hwhTJZmxgHWRk7Q_63iNACnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fDm5DukDSbpOh9f2hcNqEuW6.png?f=fotoalbum_large

Is dat wat je uiteindelijk wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@cville hoe kom jij aan import en export tegelijkertijd? Zelfs over verschillende fasen zou de meter dit zelf moeten salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40
cville schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat je probleem is maar de slimme meter kan niet je zelfverbruik weergeven. Dat moet je uitrekenen. Dan krijg je dit:

[Afbeelding]

Is dat wat je uiteindelijk wil?
Voordat ik zonnepanelen had kon ik gewoon live zien (per data levering) wat mijn verbruik was, nu is deze vaak 0, waarschijnlijk door de opbrengst.
Ik wil echter alsnog weten wat ik verbruik, ongeacht of ik opbrengst heb of niet. Anders kan ik niet extraheren wat mijn sluik-verbruik is en deze kan gaan terugdringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:09:
@cville hoe kom jij aan import en export tegelijkertijd? Zelfs over verschillende fasen zou de meter dit zelf moeten salderen.
Deze meter doet dit niet. Ik heb vorig jaar september een meterwissel gehad naar een DMSR5 meter van Sagemcom (3 fasen). Bij mijn vorige - DMSR 2 - meter trad dit niet op. Ik kan allen maar concluderen dat de meter zelf niet over de fasen saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cville schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Deze meter doet dit niet. Ik heb vorig jaar september een meterwissel gehad naar een DMSR5 meter van Sagemcom (3 fasen). Bij mijn vorige - DMSR 2 - meter trad dit niet op. Ik kan allen maar concluderen dat de meter zelf niet over de fasen saldeert.
Dan ga je dus over een paar jaar betalen voor stroom die je afneemt terwijl je minder krijgt voor stroom die je tegelijkertijd levert over een andere fase?

Is die meter niet gewoon defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Tsurany schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Dan ga je dus over een paar jaar betalen voor stroom die je afneemt terwijl je minder krijgt voor stroom die je tegelijkertijd levert over een andere fase?

Is die meter niet gewoon defect?
Ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft? Verder meen ik me te herinneren dat de provider altijd over de fasen zal salderen.

Imand anders met een Sagemcom DMSR5 3 fasen die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor wie net als ik interesse heeft in uitlezen via Bluetooth (zullen er vast niet veel zijn):

Daarnaar zoekend kwam ik deze kant-en-klare dongle tegen voor €47, die was nog niet eerder genoemd.
De handleiding bekijkend ziet de Android app er wel leuk uit.

Overigens ga ikzelf die ws niet nemen, want ik wil erbij kunnen zonder proprietary software.
Toen kwam ik op Ali een MS88SF2 bordje tegen, met nRF52840 SoC, Bluetooth LE 5.0, PCB antenne en 5V input (edit: grrr, alleen de voeding, de I/O pins zijn 3,6V) , van slechts 23x17mm.

Nouja tot zover mijn ideeen.

[ Voor 15% gewijzigd door N8w8 op 17-07-2020 15:59 . Reden: linkje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cville schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft? Verder meen ik me te herinneren dat de provider altijd over de fasen zal salderen.

Imand anders met een Sagemcom DMSR5 3 fasen die hier iets over kan zeggen?
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Salderen na 2020, 3-fasen

Specifiek: Anoniem: 633784 in "Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?"

Kennelijk wordt het dus wel verrekend maar hangt het van de meter af hoe het weergegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Bedankt voor de links. Ik kan het zo gauw niet vinden maar meen op meerdere plaatsen gelezen te hebben dat er administratief over de fasen gesaldeerd wordt. Hoe dank ook, ik kan mijn meter toch niet zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Sircuri schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Ah helder. Dank je voor de uitleg.

Voor de continuiteit van een P1 meter uitlezen is het wellicht raadzaam om toch een stopcontact te maken in je meterkast. Dat is niet moeilijk en geeft een hoop plezier. De internet aansluiting zit dus duidelijk ook niet in je meterkast?

Ik ken verder HomeAssistant niet, maar is die niet als losse software te installeren op een raspberry pi? Je opmerking "dan kun je hem verder nergens anders voor gebruiken" lijkt me heel sterk. Uiteindelijk is het gewoon een Ubuntu machine waar je met SSH op kan inloggen en dus software op kan installeren. Ook docker of wat dan ook.
klopt internetaansluiting zit inderdaad niet in de meterkast.
Stopcontact ga ik inderdaad laten maken.

Inderdaad, het is gebaseerd op debian geloof ik, er zijn wel addon mogelijkheden voor samba, duck dns, pi hole etc. Echter los daarvan Ubuntu/Raspbian draaien kan niet via de normale installatie. Alleen dus als je het via docker installeert.
DFKT schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Ik heb een vergelijkbare setup volgens mij (Pi in de meterkast, Home Assistant elders, in mijn geval een VM op mijn thuisserver). Wat ik heb gedaan is P1 uitlezen op de Pi met een script, wat zijn data in een InfluxDB database op de Pi zelf pompt. (Influxdb data op een USB stick in de Pi, vanwege spookverhalen schrijven op SD kaart) Dan hoef je geen ser2net te gebruiken. Home Assistant kan vervolgens over het netwerk je InfluxDB data uitlezen.

Het hele wel/niet in een docker speelt dan volgens mij geen rol van betekenis meer.
Edit: Eerdere toelichting op mijn configuratie: DFKT in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Sowieso is InfluxDB i.c.m. Grafana de bom. Dus ik gebruik HASS alleen voor de basic weergave, de uitgebreide visualisatie van mijn P1 data doe ik met Grafana.

(N.B. Ik schrijf in de tegenwoordige tijd, maar ik heb een paar weken geleden mijn Pi installatie om zeep geholpen. Alles behalve het uitlezen van mijn P1 is hersteld, dus ik kan momenteel even geen voorbeelden laten zien :-P)
Wat betreft je eerste alinea, zou inderdaad ook een goede mogelijkheid zijn, echter de Pi Zero is echt te zwak voor homeassistant icm influxdb. Daarom gebruik ik hem liever als (dsmr) logger en stuur deze data zo naar de andere pi via ser2net. Welke homeassistant draait icm dsmr reader.

Ja mee eens, Grafana is een mooie manier om de boel te visualiseren, hopelijk heb ik het allemaal snel werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:32
Ik heb onlangs mijn usb P1 kabel binnen gekregen en aangesloten. In Domoticz zag ik netjes de data binnen komen.
Laatst was de PI vastgelopen en dacht ik hem even opniew op te starten.
Ik trok de usb voeding eruiten de PI, echter zag ik dat mijn Tado Gateway en Ikea Tradfri hub nog steeds stroom kregen. Wat bleek nou, de USB apparaten kregen gewoon stroom door die P1 USB.
Pas toen ik de P1 kabel los had, ging de Tado gateway en Tradfri hub uit.

Klopt het dat dit zo moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zoveel stroom geeft de P1 poort toch helemaal niet dat je er 2 hubs van stroom mee kan voorzien. Beetje vreemd? Weet je dit zeker of is het gewoon het leeglopen van condensators ofzo?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 21:13
Underworld schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Wat betreft je eerste alinea, zou inderdaad ook een goede mogelijkheid zijn, echter de Pi Zero is echt te zwak voor homeassistant icm influxdb.
Dat komt mooi uit, want ik draai alleen Influxdb op mijn Pi ;) En HASS ergens anders (op mijn thuisserver). Alleen Influxdb op de Pi moet wel lukken lijkt mij?

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

N8w8 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:43:
Voor wie net als ik interesse heeft in uitlezen via Bluetooth (zullen er vast niet veel zijn):

Daarnaar zoekend kwam ik deze kant-en-klare dongle tegen voor €47, die was nog niet eerder genoemd.
De handleiding bekijkend ziet de Android app er wel leuk uit.

Overigens ga ikzelf die ws niet nemen, want ik wil erbij kunnen zonder proprietary software.
Toen kwam ik op Ali een MS88SF2 bordje tegen, met nRF52840 SoC, Bluetooth LE 5.0, PCB antenne en 5V input (edit: grrr, alleen de voeding, de I/O pins zijn 3,6V) , van slechts 23x17mm.

Nouja tot zover mijn ideeen.
Neem dan een ESP32 dev boardje... daar zit al een 5v>3v3 converter op én bluetooth + wifi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@iMars, ja die kwam ik inmiddels ook tegen, maar wat ik zo zie is ook daar de I/O niet 5V?
Wat de P1-aansluiting betreft zijn die twee dan ongeveer gelijkwaardig (al kan de ESP32 hardwarematig inverten, edit: maar die heeft dan weer wel een 3,3V regulator nodig).

ESP32 heeft dan idd wifi, en is goedkoper+populairder (=meer community support).
nRF52840 heeft BT5 (meer range?), NFC (mss ooit handig voor keys uitwisselen?) en Zigbee.
Ik broed er nog even op.

[ Voor 5% gewijzigd door N8w8 op 19-07-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

N8w8 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:11:
@iMars, ja die kwam ik inmiddels ook tegen, maar wat ik zo zie is ook daar de I/O niet 5V?
Wat de P1-aansluiting betreft zijn die twee dan ongeveer gelijkwaardig (al kan de ESP32 hardwarematig inverten maar goed).

ESP32 heeft dan idd wifi, en is goedkoper+populairder (=meer community support).
nRF52840 heeft BT5 (meer range?), NFC (mss ooit handig voor keys uitwisselen?) en Zigbee.
Ik broed er nog even op.
I/O logic is idd 3v3. Maar met een goede weerstand kan je makkelijk 5V gebruiken om de stroom te beperken. Ik heb in mijn huidige varianten ook gewoon 5V op de I/O, als ik meet, zie ik dat dat gezakt is naar ~4V.

Wat je ook kan doen, wat wel mooi is, is een SN74AHCT1G04 Single Inverter Gate. Als je de Vcc voed met de 3V van de ESP (of andere board), kan je gewoon 5V signaal aansturen en komt er een geinverteerde signaal van 3V uit ;) Wel de pin 5 omhoog pullen met een weerstand en 5V ;)
Afbeeldingslocatie: https://media.digikey.com/Renders/Texas%20Instr%20Renders/296;4093553-3;DCK;5.jpg
Die krengen zijn trouwens SMD SOT-23 package... echt super klein :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@iMars, zo, dat is inderdaad een elegante oplossing, bedankt voor de tip :)
Maar gezien verkrijgbaarheid en ik nog in 0,1" THT land woon, denk ik dat ik het bij transistor+weerstandjes houd.
edit: Oh, maar je zegt dus dat je (itt voorheen) ook helemaal geen transistor gebruikt.
Ik ben nog aan het orienteren dus nog niet in de precieze circuits verdiept.
Maar ok, ook dat staat genoteerd, bedankt :)

[ Voor 35% gewijzigd door N8w8 op 18-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

N8w8 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:59:
@iMars, zo, dat is inderdaad een elegante oplossing, bedankt voor de tip :)
Maar gezien verkrijgbaarheid en ik nog in 0,1" THT land woon, denk ik dat ik het bij transistor+weerstandjes houd.
edit: Oh, maar je zegt dus dat je (itt voorheen) ook helemaal geen transistor gebruikt.
Ik ben nog aan het orienteren dus nog niet in de precieze circuits verdiept.
Maar ok, ook dat staat genoteerd, bedankt :)
Momenteel maak ik gebruik van de bs170 schema als inverter, maar zit toch stiekem te kijken of ik iets met deze inverter kan maken. 1 ic ipv weerstand en transistor (pull up weerstand heb je toch altijd nodig). Maar een nette 3v3 datalijn is wel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

com2,1ghz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:04:
Ik heb onlangs mijn usb P1 kabel binnen gekregen en aangesloten. In Domoticz zag ik netjes de data binnen komen.
Laatst was de PI vastgelopen en dacht ik hem even opniew op te starten.
Ik trok de usb voeding eruiten de PI, echter zag ik dat mijn Tado Gateway en Ikea Tradfri hub nog steeds stroom kregen. Wat bleek nou, de USB apparaten kregen gewoon stroom door die P1 USB.
Pas toen ik de P1 kabel los had, ging de Tado gateway en Tradfri hub uit.

Klopt het dat dit zo moet werken?
Sircuri schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:25:
Zoveel stroom geeft de P1 poort toch helemaal niet dat je er 2 hubs van stroom mee kan voorzien. Beetje vreemd? Weet je dit zeker of is het gewoon het leeglopen van condensators ofzo?
Als je/jullie bedoelen dat de P1 poort als stroombron gebruikt werd, moet ik jullie teleurstellen ;) De usb P1 kabel heeft maar een 4 pin RJ11 connector en je hebt een 6-pin RJ11 nodig om stroom te kunnen gebruiken uit de P1 poort. Daarnaast is de usb niks anders dan een omvormer om seriële data om te zetten naar usb. Deze kan alleen gevoed worden via de usb ;)

Wat het dan wel geweest is, dat durf ik je niet te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Waarom zou je voor het uitlezen van de P1 in combinatie met een ESP een fysieke signaal inverter willen gebruiken? De SoftwareSerial library van paul stoffregen voldoet meer dan zeer prima. Of ik moet iets missen in deze, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 13:54
Binnenkort heb ik de sleutels van mijn nieuwe woning, hier komen spoedig ook zonnepanelen op het dak.

Ik zit te kijken naar een goede/stabiele manier om te loggen.
De nieuwe Youless voor P1 en een extra DIN-meter voor S0 lijkt me opzich een goede oplossing.
Al zou ik de DIN meter misschien ook willen (kunnen) resetten en later meer integratie mogelijkheden willen met Domoticz/PVoutput.

Ik twijfel dus tussen zelfbouwen met een Pi of kant/klaar en een andere DIN-meter.

Hebben jullie een DIN-meter die wel te resetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@iMars, als je suggereert dat het nu niet netjes 3,3V is?
Ik heb eerder n level shifter gemaakt volgens deze spec (NB niet voor P1 port).
Dat kan met 1 mosfet (al zou BS170 ongeschikt zijn, zie blz 13 voor eisen) en 2 pullups per datalijn.
Ik ben een noob en heb geen scope, dus geen idee of t netjes 3,3/5V was, ik ging er gewoon blind vanuit dat Philips zulke adviezen niet zomaar uit hun duim zoog.
Het werkte voor mij iig prima voor 100kHz I2C, met ZVNL120A mosfet en 2k2 pullups.

Daarbij wordt niet ge(de)inverteerd, maar hier zie ik dat ook de ESP8266 hardware serial (inmiddels) overweg kan met geinverteerde data.

Dat haalt het ws nog steeds niet bij jouw inverter IC, behalve mss qua kosten of voor wie THT wilt.

@Willie Wortel, hardware serial zou betrouwbaarder zijn dacht ik? Wellicht dat software op 115k2 bij sommige meters niet goed werkt. Maar sinds kort ondersteunt de hardware serial (stack) dat dus ook.

[ Voor 28% gewijzigd door N8w8 op 19-07-2020 16:45 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 39 Laatste