Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben bezig om mijn slimme meter te koppelen aan OpenHab (met InfluxDB en Grafana). Ik draai deze echter op een NUC, dus geen GPIO. Nou ben ik iemand die dozen vol kabeltjes, bordjes en electronica heeft. Dus even wezen graven en ik heb nog een WeMos D1, een aantal ESP8266 en wat oude raspberry Pi's (v2) liggen. Echter, alle RJ11 kabels die ik vindt in mijn oude collectie hebben maar 2 aansluitingen en zijn dus niet te gebruiken voor dit projectje. Waardeloos, en dat was wel het laatste waarvan ik dacht het niet op voorraad te hebben.

Nou ben ik wel gecharmeerd van de ESP8266 oplossing, met voeding via de P1 connector. Maar zoals ik het zie heb ik dan RJ12 stekkers nodig, met 6 pin aansluitingen. Ik zit nu te dubben om daar wat van aan te schaffen, of toch een paar tientjes uit te geven aan een niet zelfbouw oplossing. Een usb -> P1 kabel. Die kan dan direct in mijn NUC server in plaats van de ESP oplossing die via Wifi de data nog moet versturen.

Wat denken jullie? ESP8266 of voor gemak (en wellicht stabiliteit :+ ) gaan?

edit: mijn meter is een Iskra AM 550

[ Voor 1% gewijzigd door Reteip op 20-07-2020 21:10 . Reden: meter toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Reteip, (sommige) NUCs hebben een interne seriele port header, in dat geval zou je die mss wel rechtstreeks aan de meter kunnen hangen zonder extra chips?
Kijk ik naar de pinout dan kan de NUC het denk ik goed ontvangen (RX is RS232), en mss ook fatsoenlijk een data request doen (diverse outputs zijn TTL).

Ja en omdat je het vraagt, persoonlijk heb ik een voorkeur voor zo min mogelijk complexiteit/onderdelen/systemen, dus zou ik m zo rechtstreeks/simpel mogelijk aan de NUC hangen, als de data toch daarheen moet.
Maar in mijn geval is de afstand groter en wil ik geen kabel helemaal daarheen trekken, dus voor mij is draadloos desondanks interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Reteip schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:50: Ik zit nu te dubben om daar wat van aan te schaffen, of toch een paar tientjes uit te geven aan een niet zelfbouw oplossing. Een usb -> P1 kabel. Die kan dan direct in mijn NUC server in plaats van de ESP oplossing die via Wifi de data nog moet versturen.
Paar tientjes? Een TTL serial adapter van nog geen $2 doet het ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

jobr schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:10:
[...]

Paar tientjes? Een TTL serial adapter van nog geen $2 doet het ook hoor.
@Reteip wat @jobr zegt. Alles wat je nodig hebt is een pull-up weerstand voor de datalijn, een inverter om de data goed te zetten (wordt door een optocoupler in de p1 logic omgezet ivm beveiliging/scheiding) en een manier om de data de computer in te krijgen (hetzij via usb, hetzij via netwerk).

Staat je computer in de meterkast bij de meter, dan is usb verreweg het goedkoopst (zelfbouw wat @jobr zegt). Staat deze niet in de buurt, kan je ervoor kiezen om het via het netwerk te doen (wifi of ethernet).

Die kabels uit china zijn een rip-off, maar werken lekker. De wat betere kabels hebben namelijk een echte ftdi chip. Deze programmeren ze om zodat het signaal in deze chip al wordt omgezet. Het enige wat er extra in zit, is een weerstand wat nodig is voor de pull up.

Doe vooral wat je zelf fijn vindt. Bij mij is het uit de hand gegroeid en heb zelf verschillende printjes gemaakt door iedere keer nieuwe manieren/methodes te gebruiken (maar ja, je bent tweakert of niet O-) :Y) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dank voor de tips! Ik had nog een TTL serial adapter liggen, en inmiddels met een RS11 connector en een weerstand een kabeltje geflanst. De boel draait en werkt! OpenHab DSMR Binding ingericht en inmiddels netjes data aan het verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-01 08:34
hoi,

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van het uitlezen van de p1 poort.
Mijn ouders hebben een slimme meter en zonnepanelen (en stroom in de meterkast) maar verder geen elektrische auto of warmtepomp.

Ik zou graag iets voor hun (budget 30 of max 40 euro) willen kopen om het realtime verbruik en de opbrengt van de zonnepanelen te kunnen zien. Het liefst in een app met daarbij de mogelijkheid voor een webinterface.

Ik had al zitten kijken naar de p1 meter van homewizard maar weet niet helemaal zeker of dit aan al mijn wensen tegemoet komt? (https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter).
Ik las over de homewizard iets met een betaalde dienst van €1 per maand, moet je dit verplicht afnemen? Ik ben eigenlijk wel naar iets op zoek met alleen een eenmalige uitgave.

ik heb geen raspberry pi ect en ben daar ook verder niet zo in thuis, dus ik ben meer op zoek naar een wat meer plug and play oplossing.

Hebben jullie advies voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
Jasje39 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:46:
hoi,

Mijn ouders hebben een slimme meter en zonnepanelen (en stroom in de meterkast) maar verder geen elektrische auto of warmtepomp.

Ik zou graag iets voor hun (budget 30 of max 40 euro) willen kopen om het realtime verbruik en de opbrengt van de zonnepanelen te kunnen zien. Het liefst in een app met daarbij de mogelijkheid voor een webinterface.

Ik had al zitten kijken naar de p1 meter van homewizard maar weet niet helemaal zeker of dit aan al mijn wensen tegemoet komt? (https://www.homewizard.nl...homewizard-wi-fi-p1-meter).
Ik las over de homewizard iets met een betaalde dienst van €1 per maand, moet je dit verplicht afnemen? Ik ben eigenlijk wel naar iets op zoek met alleen een eenmalige uitgave.

ik heb geen raspberry pi ect en ben daar ook verder niet zo in thuis, dus ik ben meer op zoek naar een wat meer plug and play oplossing.

Ik heb net de Youless LS120 met een Din-rail kWh-meter aangeschaft om er voor te zorgen dat ik alle statistieken kan zien.
Youless sluit je aan op de P1 poort van de slimme meter en de S0 poort van de DIN-rail meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-07-2020
hoi,

het abbo van homewizard is optioneel dus hoeft niet. als je plug en play zoekt is homewizard denk wel de beste optie. maar ook voor de mensen die wel graag meer ermee doen is er ook een API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
ro3lie schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:52:
[...]

Ik heb net de Youless LS120 met een Din-rail kWh-meter aangeschaft om er voor te zorgen dat ik alle statistieken kan zien.
Youless sluit je aan op de P1 poort van de slimme meter en de S0 poort van de DIN-rail meter.
En wat kost deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
mesman schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:55:
[...]

het abbo van homewizard is optioneel dus hoeft niet. als je plug en play zoekt is homewizard denk wel de beste optie. maar ook voor de mensen die wel graag meer ermee doen is er ook een API.
Wat bedoel je met een API?
Mijn ouders hebben ook een nefit thermostaat hangen, kan dat problemen opleveren met het uitlezen van de p1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
hoi,

Er loopt een topic over die Homewizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter en mensen zijn er blij en tevreden over. Die leest alleen de P1 poort uit maar dus niet de zonnepanelen. Je kan wel zien of je energie teruglevert of afneemt.

Maar je schrijft dat je je ouders inzicht in opbrengst van de zonnepanelen wilt geven? Is dan niet een app of website van de omvormer afdoende? Dat kost het minste toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:37
Totaal € 100.80
Youless LS120 - € 78.95
DIN rail kWh meter - € 21,90
Kalentum schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Er loopt een topic over die Homewizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter en mensen zijn er blij en tevreden over. Die leest alleen de P1 poort uit maar dus niet de zonnepanelen. Je kan wel zien of je energie teruglevert of afneemt.
Opbrengst zonnepanelen kan je ook apart uitlezen via de HomeWizard Wi-Fi kWH meter.
Kalentum schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Er loopt een topic over die Homewizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Maar je schrijft dat je je ouders inzicht in opbrengst van de zonnepanelen wilt geven? Is dan niet een app of website van de omvormer afdoende? Dat kost het minste toch?
Als je de P1 poort uitleest weet je niet wat je verbruik is binnen de woning.
Lees je de omvormer uit weet je alleen je opbrengst, mogelijk is toegang tot de omvormer (mits mogelijk) dan al voldoende.
Maar met een Youless/kWh meter of Homewizard/kWh meter kan je zien wat je opbrengst is en je netto verbruik van je woning voor de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesman
Reteip schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:50:
Ik ben bezig om mijn slimme meter te koppelen aan OpenHab (met InfluxDB en Grafana).

edit: mijn meter is een Iskra AM 550
Misschien wel handig om te weten dat de oplossing van HomeWizard voor p1 geen stroom nodig hebt indien er een SMR 5.0 meter is. (gevoed uit de meter) en geen internetkabel nodig heeft > want wifi. de lokale api is nu in beta maar documentatie staat al op de site.
homewizard Wifi p1 meter is 29,95
homewizard kwh meter is 49,95 (maar dan wel MID gekeurd/accuraat)

EDIT: ik zie dat de gelinkte kwh meter hierboven ook MID is
dus 80,-

[ Voor 34% gewijzigd door mesman op 24-07-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
@Jasje39 P1 monitor van ZTATZ op een Raspberry Pi en een kabeltje van Ali. Bij elkaar kom je in de buurt van je budget. Het is heel makkelijk om de software op de Pi te zetten en hem in te stellen, zie de site van ZTATZ. Je kan hiermee (nog) niet zien wat de zonnepanelen opbrengen maar wel wat je terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasje39
@Kalentum De app en website van de omvormer zijn er inderdaad wel, maar niet echt gebruiksvriendelijk. Daarnaast weet je dan alsnog niet goed wanneer je wel of niet stroom afneemt van het net in verhouding tot de hoeveelheid opbrengt van de panelen op dat moment.

@ro3lie ik vind deze optie die je hier beschrijft eigenlijk wat te duur. Eigenlijk is inzicht in het netto verbruik - dus wat er echt nog via de meter wordt afgenomen het meest gewenst. Al zouden we het liefst daarin ook de stroom meten die binnen de woning is gebruikt maar niet meer door de meter is gegaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel kan.....
@mesman Mijn ouders hebben een 4.2 SMR meter, dus die stroomvoorziening uit de p1 poort werkt dus helaas niet.

Ook 80 euro vind ik eigenlijk te veel

@Merwede Ik heb ook gelezen over p1mon software die je op een pi kan draaien (edit: ik zie nu dat die p1mon software van ZTATZ is). Op zich is het waarschijnlijk prima in te stellen voor mij. Maar wat kost een pi? Want je hebt er meerdere versies van en welke dan het verstandigst is te kopen als ik het alleen voor het stroomgebruik gebruik weet ik niet zo goed?

eigenlijk zouden we dus graag per tijdsblok willen kunnen zien, zoveel stroom is er verbruikt in het huis, zoveel stroom is er afgenomen van het net en hoeveel stroom is er terug geleverd.
Maar kan dat? Zou dat met software via een pi kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Jasje39 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:21:

eigenlijk zouden we dus graag per tijdsblok willen kunnen zien, zoveel stroom is er verbruikt in het huis, zoveel stroom is er afgenomen van het net en hoeveel stroom is er terug geleverd.
Dat kan zeker; zie b.v. https://gathering.tweaker...message/63110486#63110486

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesman
Jasje39 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:21:
@Kalentum De app en website van de omvormer zijn er inderdaad wel, maar niet echt gebruiksvriendelijk. Daarnaast weet je dan alsnog niet goed wanneer je wel of niet stroom afneemt van het net in verhouding tot de hoeveelheid opbrengt van de panelen op dat moment.

@ro3lie ik vind deze optie die je hier beschrijft eigenlijk wat te duur. Eigenlijk is inzicht in het netto verbruik - dus wat er echt nog via de meter wordt afgenomen het meest gewenst. Al zouden we het liefst daarin ook de stroom meten die binnen de woning is gebruikt maar niet meer door de meter is gegaan, maar ik weet eigenlijk niet of dat wel kan.....
@mesman Mijn ouders hebben een 4.2 SMR meter, dus die stroomvoorziening uit de p1 poort werkt dus helaas niet.

Ook 80 euro vind ik eigenlijk te veel

@Merwede Ik heb ook gelezen over p1mon software die je op een pi kan draaien (edit: ik zie nu dat die p1mon software van ZTATZ is). Op zich is het waarschijnlijk prima in te stellen voor mij. Maar wat kost een pi? Want je hebt er meerdere versies van en welke dan het verstandigst is te kopen als ik het alleen voor het stroomgebruik gebruik weet ik niet zo goed?

Voor het netto gebruik kun je een pi met p1 kabel naar usb gebruiken. Ben je waarschijnlijk wel al duurder uit dan de homewizard p1. Ligt eraan wat je al hebt liggen. :P

Als je opbrengst en het daadwerkelijke gebruik bruto (zonder zonnepanelen) wilt meten heb je ook een kwh meter nodig die je kan uitlezen. En heb je software nodig die de waardes kan verrekenen. Denk alleen dat je voor dit bijde meten niet snel onder de 80 uit komt kwa eindprijs, en veel knutselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
Ik heb het op een Raspberry Pi 3 draaien en heb er ook een sensor voor het waterverbruik op gemaakt. Deze Pi kost zo tussen de 35 en 40 Euro. Een P1 kabeltje kost bij Ali zo rond de 8 a 9 Euro.

Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld slimmemeterportal. Daar kan je online tot de vorige dag je verbruik en opbrengst zien en via en betaalde account ook op een app. Hier heb je een overzicht met meerdere energieverbruikmanagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mesman schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Voor het netto gebruik kun je een pi met p1 kabel naar usb gebruiken. Ben je waarschijnlijk wel al duurder uit dan de homewizard p1. Ligt eraan wat je al hebt liggen. :P

Als je opbrengst en het daadwerkelijke gebruik bruto (zonder zonnepanelen) wilt meten heb je ook een kwh meter nodig die je kan uitlezen. En heb je software nodig die de waardes kan verrekenen. Denk alleen dat je voor dit bijde meten niet snel onder de 80 uit komt kwa eindprijs, en veel knutselen :+
Ik doe de volgende aannamen:

1. opbrengst verkrijg je door je inverter uit te lezen
2. netto verbruik en teruglevering verkrijg je door je slimme meter uit te lezen

Als je dat doet heb je geen extra kWh meter nodig maar wel een RPI + P1 kabel.
Een complete RPI (inclusief voeding, behuizing en 8Gb SD kaartje) kost je EUR 69.84

Dus EUR 80 ja, maar geen losse kWh meter nodig. Het knutselen is zeer beperkt (uitsluitend assembleren)

cville dacht eerst dat het wel voor EUR 60 kon (en dat was ook zo in het RPI3 tijdperk) maar dat viel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
cville schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Ik doe de volgende aannamen:

1. opbrengst verkrijg je door je inverter uit te lezen
2. netto verbruik en teruglevering verkrijg je door je slimme meter uit te lezen

Als je dat doet heb je geen extra kWh meter nodig maar wel een RPI + P1 kabel.
Een complete RPI (inclusief voeding, behuizing en 8Gb SD kaartje) kost je EUR 69.84

Dus EUR 80 ja, maar geen losse kWh meter nodig. Het knutselen is zeer beperkt (uitsluitend assembleren)

cville dacht eerst dat het wel voor EUR 60 kon (en dat was ook zo in het RPI3 tijdperk) maar dat viel tegen.
En als je een kwh meter zelf niet kunt/wilt installeren dan gaat het bedrag nog wel een keer over de kop door de kosten van de electricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
jobr schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:57:
[...]

En als je een kwh meter zelf niet kunt/wilt installeren dan gaat het bedrag nog wel een keer over de kop door de kosten van de electricien.
De installatiekosten van een kWh meter zijn in dit geval nul omdat je die bijna nooit nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
@Lennyz Inmiddels heb ik een ESP32. Maar hoe heb jij het hardwarematig aangesloten?

Vervolgens heb ik er MicroPython op geflasht; esp32-idf4-20191220-v1.12. Ik kan een putty verbinding open zetten. De eerste keer kreeg ik iets van "user mode finished loading". Nu alleen 8 onleesbare tekens.

Ik kan ook niet vinden waar ik die regels met inverted kwijt kan.

Mijn doel is om al mijn info in HomeAssistant te krijgen, eventueel via MQTT.

Als ik eerst al maar eens kon testen of ik data uit de P1 poort krijg...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:16
Goedeavond,

Ik heb een beetje door de zoek functie zitten kijken,

Maar kan niet echt iets vinden over een esp8266 en dsmr 5.0,

Iemand kennis dat iemand het aan de praat gekregen heeft?

Want ik krijg hem aangesloten op wifi en MQTT maar als ik hem op P1 aansluit klapt hij er steeds uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchone op 01-08-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
Dutchone schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:57:
Goedeavond,

Want ik krijg hem aangesloten op wifi en MQTT maar als ik hem op P1 aansluit klapt hij er steeds uit.
Misschien kun je hier iets mee

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Dutchone wat bedoel je precies met "klapt hij er steeds uit"? Dat is iets te vaag om je gerichte tips te kunnen geven.

Mijn ouders hebben een esp8266 aan de slimme meter hangen en die doet het prima. Ik weet alleen niet welke versie DSMR het is, maar ik denk 4.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Merwede schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:14:
[...]

Ik heb het op een Raspberry Pi 3 draaien en heb er ook een sensor voor het waterverbruik op gemaakt. Deze Pi kost zo tussen de 35 en 40 Euro. Een P1 kabeltje kost bij Ali zo rond de 8 a 9 Euro.

Je kan ook kijken naar bijvoorbeeld slimmemeterportal. Daar kan je online tot de vorige dag je verbruik en opbrengst zien en via en betaalde account ook op een app. Hier heb je een overzicht met meerdere energieverbruikmanagers.
Ik heb zo’n kabel van €10 euro via Ali en die heeft welgeteld 3 maanden vlekkeloos gewerkt. Daarna kreeg ik gaten in de grafiek. Gaf bepaalde tijden geen data meer door.

Dan is goedkoop opeens duurkoop, want koop je een kwalitatief betere kabel en ben je weer €20 euro kwijt.

Zit je op totaal €30, gelijk aan de kosten van de P1 meter van HW Energy.

Ik ben er achteraf super blij mee, heb de kWh meter erbij voor de laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZnE8KiYkvJosvH5HFZi-VdRR18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hx2Z7FVAk6i3RjEhj9i3drNR.png?f=user_large

Enige wat ik nog zou willen dat is een totaal grafiek - de kWh meter van de laadpaal. Zodat ik totaal zie, maar ook totaal van mijn huishouden exclusief laadpaal.

Daar heb je met een kant en klare oplossing niet echt grip op, maar ik hoef geen avonden meer weg te gooien aan het fixen van Domoticz.

Liever een vendor gesloten oplossing en nooit meer avonden prutsen. Mijn persoonlijke voorkeur 😉

Dat zal voor veel Tweakers anders liggen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Ik heb de volgende vraag voor de kabelkenners in dit forum. In mijn meterkast hangt een Raspberry Pi 3B+. Daar draait Domoticz op. Sinds kort heb ik een 3 fase aansluiting met slimme meter (ISKRA AM550, SMR 5.0) en 8625 Wp zonnepanelen op mijn dak (micro's op Envoy meterd S). De productie van de zonnepanelen meet ik met een Finder 3fase DIN railmeter en een getweakte Youless LS110. De oude meters en nu ook de slimme meter kan ik op mij telefoon volgen via Huisbaasje. Tussen de slimme meter en Huisbaasje zit dus nu een simpel (4 aderig kabeltje) met aan beide zijden een RJ11 plug. Nu wil ik de gegevens ook in Domoticz inlezen. Als het even kan met behoud van Huisbaasje. Dan moet ik dus op een of andere manier de metingen via de P1 poort twee kanten opsturen. Nu heb ik deze splitter nog liggen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvauErxHr0LkQOpO2v0iYARVLRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjCAuodO4TV7p8VPxo2uUHMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0OkHc4k_4mbexFyILcrks1GMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyoiplrpamK4hS4rVFcyx46a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/109rB8TFYnZjNekQG7RV2c_LEsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rn6XBzgyltlgLe1bCC0ij7zm.jpg?f=fotoalbum_large
Het idee is dan de splitter in de slimme meter, het kabeltje van Huisbaasje aan de ene kant en de andere kant gebruiken voor Domoticz.
Nu heb ik ook nog een Youless LS120 met een RJ11 aansluiting liggen. In de meterkast hangt een switch met nog genoeg vrije ethernet poorten.

Nu enkele vragen:
1) Is dit splitterkabeltje (zonder meer) geschikt om de data twee kanten op te sturen?
Ik meen ergens in dit forum eens gelezen te hebben dat een van de contacten afgeknipt moet worden, maar kan het zo een twee drie niet meer terugvinden.
2) Wat heeft dan de voorkeur, aansluiten op de Youless of met een slimmemeterkabel rechtstreeks op een USB poort van de Pi aansluiten?
Ik heb nog twee USB poorten op de Pi vrij. De andere worden gebruikt voor de Kamstrup warmtemeter en een USB stick voor backups.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
Ik heb zo’n kabel van €10 euro via Ali en die heeft welgeteld 3 maanden vlekkeloos gewerkt. Daarna kreeg ik gaten in de grafiek. Gaf bepaalde tijden geen data meer door.

Dan is goedkoop opeens duurkoop, want koop je een kwalitatief betere kabel en ben je weer €20 euro kwijt.
Hij werkt hier al ruim 2 jaar zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Copitano schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 02:31:
Ik heb de volgende vraag voor de kabelkenners in dit forum. In mijn meterkast hangt een Raspberry Pi 3B+. Daar draait Domoticz op. Sinds kort heb ik een 3 fase aansluiting met slimme meter (ISKRA AM550, SMR 5.0) en 8625 Wp zonnepanelen op mijn dak (micro's op Envoy meterd S). De productie van de zonnepanelen meet ik met een Finder 3fase DIN railmeter en een getweakte Youless LS110. De oude meters en nu ook de slimme meter kan ik op mij telefoon volgen via Huisbaasje. Tussen de slimme meter en Huisbaasje zit dus nu een simpel (4 aderig kabeltje) met aan beide zijden een RJ11 plug. Nu wil ik de gegevens ook in Domoticz inlezen. Als het even kan met behoud van Huisbaasje. Dan moet ik dus op een of andere manier de metingen via de P1 poort twee kanten opsturen. Nu heb ik deze splitter nog liggen [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het idee is dan de splitter in de slimme meter, het kabeltje van Huisbaasje aan de ene kant en de andere kant gebruiken voor Domoticz.
Nu heb ik ook nog een Youless LS120 met een RJ11 aansluiting liggen. In de meterkast hangt een switch met nog genoeg vrije ethernet poorten.

Nu enkele vragen:
1) Is dit splitterkabeltje (zonder meer) geschikt om de data twee kanten op te sturen?
Ik meen ergens in dit forum eens gelezen te hebben dat een van de contacten afgeknipt moet worden, maar kan het zo een twee drie niet meer terugvinden.
2) Wat heeft dan de voorkeur, aansluiten op de Youless of met een slimmemeterkabel rechtstreeks op een USB poort van de Pi aansluiten?
Ik heb nog twee USB poorten op de Pi vrij. De andere worden gebruikt voor de Kamstrup warmtemeter en een USB stick voor backups.
Splitterkabeltje is niet geschikt want de P1 poort krijgt dan van 2 devices tegelijk spanning om een telegram te versturen en dat gaat fout, dus je moet zorgen dat maar een device contact maakt op de pin die het telegram opvraagt, dan werkt het.
Ik zou hem rechtstreeks op de Pi waar Domoticz opdraait aansluiten, dat is weer een device minder met kans op storingen als je via de youless naar Domoticz gaat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Ik ga hier naar kijken bedankt!

Edit: het werkt nu! En je hebt voor de ikara 550am geen 10k Ohm weerstand nodig
mcDavid schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:25:
@Dutchone wat bedoel je precies met "klapt hij er steeds uit"? Dat is iets te vaag om je gerichte tips te kunnen geven.

Mijn ouders hebben een esp8266 aan de slimme meter hangen en die doet het prima. Ik weet alleen niet welke versie DSMR het is, maar ik denk 4.*
Het moment dat ik de data kabel aansluit dan blijft hij rebooten, dat zie ik aan de timeouts en nieuwe connecties op mijn mqtt server. Het moment dat ik data los haal blijft hij stabiel.

Het komt waarschijnlijk omdat 5.0 elke seconde data stuurt en 4.x om de 10 sec dat kan hij niet bij benen

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchone op 02-08-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Huh... Dat klinkt raar... Weet je zeker dat hij uitvalt en niet freezet of zo? En if so, is het niet een brownout door een kortsluiting oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Hij blijft in een soort loop hangen, ik denk omdat je met processen en data gewoon heel het geheugen vol gooi.

En de snelste manier om dat te fixen is natuurlijk een reboot om het geheugen leeg te maken, maar dan begint het verhaaltje overnieuw.

Maar dit gebeurd alleen het moment dat ik de "data" kabel aansluit,

In die nieuwe 5,0 github die Copitano heeft gelinkt, blokeerd de serial software gewoon een tijdje zodat er geen nieuwe data binnen komt en alles rustig verzonden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:35
Goedeavond,

Hier werkt dat al jaren goed op een wemos d1 mini. Heb er een PCB voor gemaakt om het signaal te inverten waar een d1 mini op geklikt kan worden. Elke seconden uitlezen is geen probleem.

(Eerst draaide ik zelfs een webserver op de esp met een simpele pagina met een graph.js grafiekje maar dat was traag en uiteindelijk maar vervangen met een grafana dashboard.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
chaoscontrol schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Hier werkt dat al jaren goed op een wemos d1 mini. Heb er een PCB voor gemaakt om het signaal te inverten waar een d1 mini op geklikt kan worden. Elke seconden uitlezen is geen probleem.

(Eerst draaide ik zelfs een webserver op de esp met een simpele pagina met een graph.js grafiekje maar dat was traag en uiteindelijk maar vervangen met een grafana dashboard.)
Ik heb een hoop mooie oplossingen gezien voor het uitlezen voor de slimme meter, alleen dat er zo veel mogelijkheden zijn in het dsmr standaard is in mijn ogen bizar,

Ik weet nu igg dat ik geen 10k Ohm weerstand nodig heb op de iskra 550am, raar genoeg is het een 3 fase meter op een 1 fase huishouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Dutchone schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:44:
[...]

Ik heb een hoop mooie oplossingen gezien voor het uitlezen voor de slimme meter, alleen dat er zo veel mogelijkheden zijn in het dsmr standaard is in mijn ogen bizar,

Ik weet nu igg dat ik geen 10k Ohm weerstand nodig heb op de iskra 550am, raar genoeg is het een 3 fase meter op een 1 fase huishouden...
Er is niet zoveel verschillende standaarden hoor ;) Alleen hebben de meeste meters geen weerstand voor de optocoupler, waardoor de meeste mensen een weerstand moeten gebruiken. Dit is eigenlijk DE standaard, als je de documentatie na leest. Dat het zonder weerstand werkt is mooi meegenomen. Maar als het met weerstand niet werkt, wijkt het weer af van de standaard.
Goedeavond,

Ik lees nu dat je een ISKRA AM550 hebt, exact dezelfde meter als die van mij. Hoe heb je de ESP aangesloten? Maak je gebruik van een hardware inverter? Of een SoftwareSerial die het softwarematig inverteerd?

Ik heb inmiddels al vele (test)modellen gemaakt en heb toevallig de mqtt software van Flip Hess met een wijziging (hardware serial ipv software serial) goed werkend. Ik maak daarbij wel gebruik van een logic inverter ;)

[ Voor 36% gewijzigd door iMars op 03-08-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 19:07
Ik heb een Wemos welke nu op mijn SMR 5 meter zit die zonder problemen werkt. Echter wil ik hier ook graag stroom vanaf tappen.

Als ik pin 1 en 6 verbind dan gaat hij wel aan maar knipperen de lampjes op het Wemos bordje en doet hij verder niks. Ik denk dat bij het opstarten de P1 meter al in de beveiliging schiet. Met een 1000μF 6,3V Condensator ertussen doet hij helemaal niks.

Iemand een idee hoe ik mijn Wemos "parasitair" kan maken op mijn P1 meter?

[ Voor 5% gewijzigd door Chrisz op 03-08-2020 22:36 ]

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Het splitsen van de P1 kabel in een Master en een Slave aansluiting is na wat gepiel met een blokje dat brak blijkt uiteindelijk gelukt met een ander blokje. Aan een kant Huisbaasje (Master), aan de andere kant Youless LS120 (slave). Beide systemen werken en de data van de Youless (firmware 1.4.3-EL) komen netjes binnen in Domoticz. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWGsVU8HlHh0gwmPQc8NiQsz6ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SIfPEwERVkpeU5UBDbCGzBN.jpg?f=fotoalbum_largeAls ik echter probeer de gegevens door te sturen naar Influxdb, blijken de devices niet voor te komen in de getoonde lijst. Dat lukte wel met de counter die er boven staat (met S0 van een getweakte LS 110) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k6YgTm3kBLf918xIhD-YujFtu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWL9oauoaKA7wGrpuUDngEQU.jpg?f=fotoalbum_largeIk wil de gegevens vanuit domoticz via Influx doorsturen naar grafana om ze daar toe te voegen aan het dashboard.
Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? Heb ik een verkeerde versie van de firmware op de Youless gezet???
Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

EDIT: Opgelost! Ik moet gewoon beter kijken O-) , maar ja de lijst wordt nogal lang ;)
Niet zoeken naar Youless, maar naar de afzonderlijke namen (Power, S0, Gas). Ze staan er gewoon allemaal (verspreid) tussen. Nu doorgezet naar Influx en Grafana. Morgen eerste resultaten in het dashboard *O*

[ Voor 48% gewijzigd door Copitano op 04-08-2020 23:54 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Chrisz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:35:
Ik heb een Wemos welke nu op mijn SMR 5 meter zit die zonder problemen werkt. Echter wil ik hier ook graag stroom vanaf tappen.

Als ik pin 1 en 6 verbind dan gaat hij wel aan maar knipperen de lampjes op het Wemos bordje en doet hij verder niks. Ik denk dat bij het opstarten de P1 meter al in de beveiliging schiet. Met een 1000μF 6,3V Condensator ertussen doet hij helemaal niks.

Iemand een idee hoe ik mijn Wemos "parasitair" kan maken op mijn P1 meter?
Hier werkt dat gewoon. Esp (wemos d1 mini) gebruikt tijdens het booten zon 250ma maar zakt snel terug naar 70-90ma. De poort levert 500ma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
chaoscontrol schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 00:11:
[...]

Hier werkt dat gewoon. Esp (wemos d1 mini) gebruikt tijdens het booten zon 250ma maar zakt snel terug naar 70-90ma. De poort levert 500ma.
Dus je hebt er ook geen enkele vorm van een elco tussen zitten? En gewoon de twee uiterste pins aangesloten op de ground en de 5v plus van het wemos bordje? Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

iMars schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:04:
Er is niet zoveel verschillende standaarden hoor ;)
Eigenlijk is er maar één. Probleem is echter dat DSMR 2.x en 3.x (en in mindere mate ook 4.x) niet verder komen dan "gij zult optocouplers gebruiken". Dat laat veel ruimte voor verschillende implementaties met alle compatibiliteitsgevolgen van dien. Eigenlijk is de P1-interface pas in DSMR 5.0 voldoende gespecificeerd (al zijn ook daar wat kanttekeningen bij te plaatsen).
Alleen hebben de meeste meters geen weerstand voor de optocoupler, waardoor de meeste mensen een weerstand moeten gebruiken. Dit is eigenlijk DE standaard, als je de documentatie na leest.
Ik neem aan dat je hier de optocoupler voor de datalijn bedoelt (de data-requestlijn heeft er ook een). Die weerstand mag er ook niet zijn: de datalijn is open collector (overigens pas in 5.0 als zodanig gepreciseerd). Dan hoort er geen pull-up weerstand te zijn. Die zou namelijk de afnemer beperken in zijn mogelijkheden.
Dat het zonder weerstand werkt is mooi meegenomen.
Inderdaad. Puur mazzel eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de aangesloten interface dan ergens een pull-up weerstand of een lekstroom die impliciet hetzelfde resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:06:
[...]

Eigenlijk is er maar één. Probleem is echter dat DSMR 2.x en 3.x (en in mindere mate ook 4.x) niet verder komen dan "gij zult optocouplers gebruiken". Dat laat veel ruimte voor verschillende implementaties met alle compatibiliteitsgevolgen van dien. Eigenlijk is de P1-interface pas in DSMR 5.0 voldoende gespecificeerd (al zijn ook daar wat kanttekeningen bij te plaatsen).

[...]

Ik neem aan dat je hier de optocoupler voor de datalijn bedoelt (de data-requestlijn heeft er ook een). Die weerstand mag er ook niet zijn: de datalijn is open collector (overigens pas in 5.0 als zodanig gepreciseerd). Dan hoort er geen pull-up weerstand te zijn. Die zou namelijk de afnemer beperken in zijn mogelijkheden.

[...]
Inderdaad. Puur mazzel eigenlijk. Waarschijnlijk heeft de aangesloten interface dan ergens een pull-up weerstand of een lekstroom die impliciet hetzelfde resultaat geeft.
Precies dat dus ;) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dutchone schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:44:
Dat is inderdaad raar. Welk model heb je precies? De AM550-ED1 is een 1-fasemeter, de AM550-TD2 is een 3-fasemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Chrisz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:50:
[...]

Dus je hebt er ook geen enkele vorm van een elco tussen zitten? En gewoon de twee uiterste pins aangesloten op de ground en de 5v plus van het wemos bordje? Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe.
Geen elcos idd. Wel moet ik volgens mij na het inprikken in de P1 poort wel een keer de Wemos reset knop indrukken voor hij fatsoenlijk wil booten.

Je zou eventueel simpel blink programmaatje kunnen draaien op ESP om te kijken of dat wel werkt op spanning van de p1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
chaoscontrol schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Geen elcos idd. Wel moet ik volgens mij na het inprikken in de P1 poort wel een keer de Wemos reset knop indrukken voor hij fatsoenlijk wil booten.

Je zou eventueel simpel blink programmaatje kunnen draaien op ESP om te kijken of dat wel werkt op spanning van de p1 poort.
Thanks voor de tip van de reset, zelf totaal niet aan gedacht. Helaas werkt het nog niet, ik heb een Wemos die blijft knipperen en verder niks doet en ik heb een Wemos die of continue brand of helemaal niet brand.

Iemand nog tips over wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@Chrisz als je enkel de power draadjes aansluit. Komt de esp dan wel online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisz
chaoscontrol schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:48:
@Chrisz als je enkel de power draadjes aansluit. Komt de esp dan wel online?
Lastig te testen, dan zou ik een apart kabeltje moeten knijpen en heb de materialen niet in huis. Heb wel een RJ12 naar een soort kroonsteentje met 6 ingangen, maar de opening is te klein bij mijn P1 poort, dus dat ding past er niet tussen. Enige wat ik mij afvraag is of de GND pin wel nodig is, gezien er in één van de andere middelste 4 aders ook een GND aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

In figuur 5-2 van de DSMR 5.0.2 P1 Companion Standard is Data_GND (pin 3) verbonden met Power_GND (pin 6). Maar dat plaatje lijkt mij slechts een voorbeeld van een mogelijke implementatie. Ik zou er niet blind op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-05 22:12
Is er hier toevallig al een schema voorbij gekomen voor 2 apparaten op 1 P1 poort?

Ik heb een reguliere rj11 splitter gepakt en naar 1 splitsing de 5v onderbroken maar dit werkt sowieso niet :)

Er zit nu een rs232 naar usb (FTDI) tussen een RPI en de meter. Ik wil daar nog tijdelijk een rs232 naar LAN adapter op hebben.

Een schema zou erg welkom zijn want zelf heb ik er helaas te weinig verstand van om iets te kunnen fabriceren.

[ Voor 15% gewijzigd door sanscorp op 08-08-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Vooral omdat het tijdelijk is en qua onderdelen niet veel voor stelt wil ik geen 25 euro spenderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 07:59:
Is er hier toevallig al een schema voorbij gekomen voor 2 apparaten op 1 P1 poort?

Ik heb een reguliere rj11 splitter gepakt en naar 1 splitsing de 5v onderbroken maar dit werkt sowieso niet :)

Er zit nu een rs232 naar usb (FTDI) tussen een RPI en de meter. Ik wil daar nog tijdelijk een rs232 naar LAN adapter op hebben.

Een schema zou erg welkom zijn want zelf heb ik er helaas te weinig verstand van om iets te kunnen fabriceren.
Waarom extra hardware toevoegen ipv gewoon met socat of zo de data te exposen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De rpi met domoticz blijft voorlopig nog even. Met de rs232 to lan wil ik inderdaad kijken of p1 monitor wat is, dat gaat met socat geloof ik ja.

Voor nu is het dus zaak dat ik de data naar twee apparaten tegelijk stuur.

Ik had er nog niet eens aan gedacht...

Kan de rpi en domoticz ook simpel met socat aangemaakt worden dan?
Dat is wel handiger als je hem van beide apparaten tegelijk kan bevragen.

[ Voor 31% gewijzigd door sanscorp op 08-08-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville

Toch zou dit moeten werken - ik heb het ook zo gedaan. Heb je geprobeerd om de poorten om te wisselen? Bij mij werkte de ene wel en de andere niet. Als ik de juiste poort aktief gebruikte kreeg ik op beide poorten signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Beide poorten getest, zelf een heel kort 6p4c kabeltje geknepen voor meter naar splitter en daarna alleen de rpi aangesloten op de "master".

Keijg dan geen signaal meer wat vreemd is tenzij het een cross splitter is.

Misschien maar gewoon even tijdelijk wat draadjes aan elkaar leggen zodat ik zeker weet dat het straight is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:26:
De rpi met domoticz blijft voorlopig nog even. Met de rs232 to lan wil ik inderdaad kijken of p1 monitor wat is, dat gaat met socat geloof ik ja.

Zo doe ik het op ubuntu:

#!/bin/bash
cd /home/john/serial_splitter

echo "Set speed ttyUSBP1Meter"
stty -F /dev/ttyUSBP1Meter 115200 clocal ignpar -ixon -opost -isig -icanon -iexten -echo -icrnl

echo "Create fifo1 and fifo2"
mkfifo fifo1 fifo2
echo "Start tee"
tee </dev/ttyUSBP1Meter fifo1 >fifo2 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_a"
sudo socat -u GOPEN:fifo1 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_a,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_b"
sudo socat -u GOPEN:fifo2 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_b,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &

en dan heb je 2 usb poorten die je kunt gebruiken in je progs

EN anders zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
De site heb ik gezien ja, zo kwam ik ook op de splitter en 5V doorknippen :)

Ik krijg 2 devices die de boel uit willen lezen, aangezien de telegram "gewoon het net" op gestuurd wordt lijkt het mij geen probleem om 2 ontvangers te hebben.

Tenzij er niet gepushed wordt en de rpi pulled dan kan je wel conflicten krijgen.

Moet het nog proberen en kom er op terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:59:
Ik krijg 2 devices die de boel uit willen lezen, aangezien de telegram "gewoon het net" op gestuurd wordt lijkt het mij geen probleem om 2 ontvangers te hebben.
Als je zorgt dat van maar 1 device de data request pin wordt doorverbonden dan is 2 ontvangers geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

chaoscontrol schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

Geen elco gebruiken is vragen om problemen. Ik zou er minimaal 1 van 10u ertussen zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p88TPLK8uXiH0ie4VbkTd6MVLK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tZa8uvuycQEzqVYviJGUWluu.png?f=fotoalbum_large
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:52:
In figuur 5-2 van de DSMR 5.0.2 P1 Companion Standard is Data_GND (pin 3) verbonden met Power_GND (pin 6). Maar dat plaatje lijkt mij slechts een voorbeeld van een mogelijke implementatie. Ik zou er niet blind op vertrouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNwwUeJjmU1BF9yzgqJj9pbvGbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lHgTM7UhE2wX4UMrJ4yoM89.png?f=fotoalbum_large
Ja, pin 3 is met pin 6 verbonden. Dit heb ik nagemeten.

Nee, niet standaard, ik ben er toevallig zelf mee bezig. Heb net voor het weekend mijn prototype pcb's binnen gekregen. Verwacht vandaag of morgen de onderdelen te ontvangen om alles te testen B)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su8m7B4uvjHMr6or0Tux4T2K3gE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmv5LgfOqT1HPANXgApzPSvh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U-sx4LQzpBsNfBwB97qKc-LWis=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CyqsqgdYUfb00zcBS2pwzuY.jpg?f=fotoalbum_tile
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:04:
Vooral omdat het tijdelijk is en qua onderdelen niet veel voor stelt wil ik geen 25 euro spenderen :)
Je moet heel goed oppassen met hoe je alles aansluit. Ook omdat als je twee standaard P1 devices aansluit op een P1 poort, elkaar kunnen verstoren. Dit moet je van elkaar isoleren, dan dat gaat niet zomaar met een paar diodes.
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:26:

Ik heb p1monitor een tijdje gebruikt maar ben al een ruime jaar overgestapt naar DSMR-reader.
Voordeel van DSMR-reader is dat vanaf versie v4.1 er nu ook een netwerk socket verbinding mogelijk is ipv alleen USB. Het voordeel is dat als je een netwerk module hebt (zoals mijn modules ;) ), dat je daar meerdere devices op aan kunt sluiten zonder dat je meerdere p1 modules nodig hebt. Domoticz sluit je aan door P1 WiFi gateway te gebruiken (ip-adres van module) en DSMR-reader kan dat ook vanaf v4.1

In p1monitor is het mij nog niet gelukt om een pseudo tty te laten gebruiken. Via socat heb ik een de ip gekoppeld aan meerdere tty's (/dev/ttyUSB0/1/2 etc). Maar geen data.
jobr schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Als je zorgt dat van maar 1 device de data request pin wordt doorverbonden dan is 2 ontvangers geen probleem.
Dit is heel belangrijk! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
sanscorp schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:59:
De site heb ik gezien ja, zo kwam ik ook op de splitter en 5V doorknippen :)

Tenzij er niet gepushed wordt en de rpi pulled dan kan je wel conflicten krijgen.

Moet het nog proberen en kom er op terug.
Als je zo'n splitter hebt werkt het inderdaad niet (op geen van beide poorten). Ik had gelukkig een tweede meegenomen van de bouwmarkt die werkte wel. Wel goed opletten dat je de juiste pin wegknipt en de andere onbeschadigd laat. Ik heb aan de kant waar de Master/Slave kant de buitenste pin rechts weggeknipt. Dat ging het makkelijkst. Werkt bij mij prima. Master => Huisbaasje Slave Youless. Het moet dus echt gewoon kunnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF9QKy2gzVmEhOUhurTraNO24bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZJ31cmfF2TlTzCaZ2sSPMDF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Copitano op 10-08-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
even een vraagje.

Vandaag via dit stappenplan https://pcmweb.nl/artikel...pberry-pi/?article-page=2 een PI4 middels usb naar p1 poort aangesloten. Wij hebben een ISKRA 550 slimme meter.
Heb de Baudrate en byte size aangepast.
Baudrate staat op115200 en byte size op 8.
De meter geeft info op http://p1mon./ echter ik zie wel wat wij terugleveren maar niet wat het huidige verbruik is...
Wie weet wat ik kan aanpassen om dit te fiksen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MrGab schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:50:
even een vraagje.

Vandaag via dit stappenplan https://pcmweb.nl/artikel...pberry-pi/?article-page=2 een PI4 middels usb naar p1 poort aangesloten. Wij hebben een ISKRA 550 slimme meter.
De meter geeft info op http://p1mon./ echter ik zie wel wat wij terugleveren maar niet wat het huidige verbruik is...
als je momenteel teruglevert, heb je geen verbruik dus dat kan kloppen. Als het totaalverbruik van je huishouden weer positief wordt, zal het verbruikstelwerk uitslaan en het teruglevertelwerk op nul staan.

• Smika
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05-2024
Zijn er mensen die iets goeds weten om buiten het loggen, ook wat met de data te kunnen doen? Ik zou graag een alert willen krijgen als mijn dagelijkse kosten boven de 4,50 zijn of mijn maandelijkse kosten boven de 140 euro. Ik heb dit wel eens aan de praat gehad (dagelijkse kosten) via domoticz, maar dir crashed mij te vaak. Ik zoek dus naar een oplossing (liefst zelf gehost, maar anders ook buiten de deur), waarbij alles gelogd wordt en dat ik dus alert kan instellen.

Hopelijk heeft iemand een idee of een voorbeeld.

• Copitano
....
Door een (DIN-rail) kWh meter te (laten) installeren tussen je zonnepanelen en de slimme meter. De kWh meter registreert dan de bruto opbrengst van je panelen. Bruto opbrengst - teruglevering = direct gebruik. Directverbruik + afgenomen van het net = totaal verbruik.
Dat laat zich overigens prima in domoticz berekenen met een dummy sensor en een dzVents scriptje.

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 13-08-2020 13:48 ]

• mcDavid
Smika schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 00:48:
Zijn er mensen die iets goeds weten om buiten het loggen, ook wat met de data te kunnen doen? Ik zou graag een alert willen krijgen als mijn dagelijkse kosten boven de 4,50 zijn of mijn maandelijkse kosten boven de 140 euro. Ik heb dit wel eens aan de praat gehad (dagelijkse kosten) via domoticz, maar dir crashed mij te vaak. Ik zoek dus naar een oplossing (liefst zelf gehost, maar anders ook buiten de deur), waarbij alles gelogd wordt en dat ik dus alert kan instellen.

Hopelijk heeft iemand een idee of een voorbeeld.
https://grafana.com/docs/...t/alerting/notifications/

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik liep destijds, paar jaar geleden, tegen eenzelfde probleem aan toen ik bezig was met het ontwerp van mijn thuis automatisering.
Ik had 2 wensen/problemen:
1. Mijn Raspberry PI ligt niet in de buurt van de meterkast.
2. Ik wil met meer dan 1 client kunnen connecten. Gewoon omdat het kan cq om makkelijk een dev omgeving te kunnen starten zonder dat de productie omgeving daar last van heeft, of andersom.

Dus ik heb een P1 naar Ethernet converter gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XL3HV6L_CHQ-62oUxETmz09WbsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILezP7b33gVOxb1l7VDqohok.jpg?f=fotoalbum_large
Die is vanaf mijn hele interne netwerk beschikbaar als simpele TCP server welke (dacht ik) tot 10 clients simultaan aankan.
Met een tcp client zoals Putty kan je dan al meekijken wat er langskomt.

Hij interpreteerd de gegevens van de P1 niet, maar geeft ze gewoon 1:1 door van serieel naar tcp/ip.

Een paar uur werk. Soldeer en electronica skillz vereist en kost een tientje of 3 a 4 incl. behuizing en ethernet module.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 13-08-2020 14:06 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Dus ik heb een P1 naar Ethernet converter gemaakt:
[Afbeelding]
Een paar uur werk. Soldeer en electronica skillz vereist en kost een tientje of 3 a 4 incl. behuizing en ethernet module.
Ziet er professioneel uit. Zoiets wil ik ook nog eens ter vervanging van de huidige splitter (die bij mij overigens nu wel prima werkt).
Solderen kan ik wel. Elektronica skillz (rekenwerk) zijn wat minder aanwezig. Schema's kan ik inmiddels wel aardig lezen. Schemaatje en lijstje met onderdelen zeer welkom dus. Mooie kleine behuizing overigens ook. Leuk projectje voor als de dagen weer korter worden.
Heb hier een ISKRA AM550-TD2.04 SMR 5 - 3 fase meter van bouwjaar 2020. Hang er net een maand ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 13-08-2020 14:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik moest even zoeken in mijn aantekeningen uit 2017, maar dit is het schema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reNQ09Fr8mztOfvg1LSJ_QlnyOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0IiM8E2X6FxPCD7iKYs5vZFQ.png?f=user_large

Achter dit schema aan gebruik ik een USR-TCP232-T2 TTL converter om naar ethernet te gaan.
(ps. ik weet dat die TTL (3v) doet, en dat mijn schema 5v uitpoept, maar dat heeft tot nu toe gewoon prima gewerkt).
Maar je kan hier natuurlijk ook andere modules achter hangen die b.v. ook Wifi aan boord hebben.

Alles zit in deze behuizing:
https://www.conrad.nl/p/t...18-abs-wit-1-stuks-543359
(waarvan ik nu zie dat de huidige verkrijgbare er iets anders uitziet).

Plaatje van de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Myfw4PIjuCY1hHuzV3QS_CXLYPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MqhGEH75mMTAtq1HptexMBY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 13-08-2020 15:01 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
even een vraagje.

Je kunt - als je logt - de teruglevering aftrekken van de PV opbrengst om zo tot het zelfverbruik te komen. Daar heb j geen extra kWh meter voor nodig.

• Copitano
cville schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:58:
[...]

Je kunt - als je logt - de teruglevering aftrekken van de PV opbrengst om zo tot het zelfverbruik te komen. Daar heb j geen extra kWh meter voor nodig.
@MrGab
Yep, ALS je al kunt loggen heb je geen extra kWh meter nodig. Dan nog je verbruik buiten de terugleveruren erbij optellen voor het totale verbruik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smika
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-05-2024
Bedankt... ben vandaag gaan verdiepen in influxdb en grafana en ziet er fantastisch uit. Ik ben al aarig ver en kan zover ik nu kan zien alles maken wat ik wil hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rob_Dz_Ju1-csO56dqbRQoK1ZAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E68IW2zVB73BeQfIf2I3iAuQ.png?f=fotoalbum_large

Dit is maar een beginnetje, maar begint al wat te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Links onderin is naar ik aanneem de layout van het printplaatje?

[ Voor 52% gewijzigd door Copitano op 14-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Copitano schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Links onderin is naar ik aanneem de layout van het printplaatje?
Yep. Voor zover je van layout kan spreken in die tekening. 😀

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 00:27
Kan iemand nog 1 keer samen vatten hoe ik alles aan sluit als ik geen transistor wil gebruiken?

Ik heb 3 draadjes uit de slimme meter, GND, TX en 5V-Activeer.

Op de ESP32 sluit ik dat aan op GND, RX en 5V.

(mis ik nog een weerstand? Zo ja, waar tussen en hoeveel Ohm?)

Hoe invert ik het signaal dat op RX binnen komt? Ik had begrepen dat ik dat software matig kon doen.
Ik gebruik momenteel ESPeasy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVpYIVJnSrdXjOBFNxpXTo0fxrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PGdWbvOA7ww6gjE5APhXGo29.png?f=user_large

Huidig resultaat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPVCC0gsmXjCUl7iPbeKBpd4fbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1yva3BNLArYths8HLCuLF44.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door maartenv op 14-08-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
remco_k schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Yep. Voor zover je van layout kan spreken in die tekening. 😀
Spul inmiddels besteld. Rest heb ik nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
maartenv schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:16:
Kan iemand nog 1 keer samen vatten hoe ik alles aan sluit als ik geen transistor wil gebruiken?

Ik heb 3 draadjes uit de slimme meter, GND, TX en 5V-Activeer.

Op de ESP32 sluit ik dat aan op GND, RX en 5V.

(mis ik nog een weerstand? Zo ja, waar tussen en hoeveel Ohm?)

Hoe invert ik het signaal dat op RX binnen komt? Ik had begrepen dat ik dat software matig kon doen.
Ik gebruik momenteel ESPeasy.

[Afbeelding]

Huidig resultaat;
[Afbeelding]
https://github.com/letsco...rial/ESPeasySerial.h#L239

Net als arduino's Serial class eigenlijk, invert =true meegeven aan begin().

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

remco_k schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:54:
Ik moest even zoeken in mijn aantekeningen uit 2017, maar dit is het schema.
[Afbeelding]

Achter dit schema aan gebruik ik een USR-TCP232-T2 TTL converter om naar ethernet te gaan.
(ps. ik weet dat die TTL (3v) doet, en dat mijn schema 5v uitpoept, maar dat heeft tot nu toe gewoon prima gewerkt).
Maar je kan hier natuurlijk ook andere modules achter hangen die b.v. ook Wifi aan boord hebben.

Alles zit in deze behuizing:
https://www.conrad.nl/p/t...18-abs-wit-1-stuks-543359
(waarvan ik nu zie dat de huidige verkrijgbare er iets anders uitziet).

Plaatje van de binnenkant:
[Afbeelding]
Nicely done! Ziet er heel bekend uit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxnpak7rIMETnH7ZPxwp-wHJMXc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F2eEWB8MXRYAo2wF8ATOprx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwH3_ZHQY5FHh3UYwp4nIRbZ5Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8WLUMg1njDKbDAtSS0jJzNk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHX-Uyc_6dCtNSpcBsGWH5Ezals=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onpL76hPHKTz10kQbnNyaThR.jpg?f=fotoalbum_tile

Elk inverter werkt gewoon. Ikzelf heb de bekende bs170 gebruikt en daarna een single channel logic inverter (deze heeft een TTL output van 3v). Enige waar je hier rekening mee moet houden, als je het als parasitair voedt, dat je een elco van 10~100u gebruikt om de voeding te stabiliseren. De USR zelf heeft een Vdd (5v) en Vcc (3v) dus erg breed in te zetten qua voeding. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 14-08-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
com2,1ghz schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:04:
Ik heb onlangs mijn usb P1 kabel binnen gekregen en aangesloten. In Domoticz zag ik netjes de data binnen komen.
Laatst was de PI vastgelopen en dacht ik hem even opniew op te starten.
Ik trok de usb voeding eruiten de PI, echter zag ik dat mijn Tado Gateway en Ikea Tradfri hub nog steeds stroom kregen. Wat bleek nou, de USB apparaten kregen gewoon stroom door die P1 USB.
Pas toen ik de P1 kabel los had, ging de Tado gateway en Tradfri hub uit.

Klopt het dat dit zo moet werken?
Tijdje terug had ik het volgende gepost. Ik heb inmiddels een RaspberryPI 4 8GB met een 5A voeding.
Ik heb op de PI de Tradfri hub, Tado cloud controller en de USB P1 kabel aangesloten.
In domoticz kan ik netjes de slimme meter uitlezen.

Laatst was de PI onbereikbaar dus ik trok de voedingskabel eruit, en zag dat de USB apparaten nog steeds gevoed werden. Op een of ander manier krijgt mijn P1 USB kabel stroom vanuit mijn slimme meter.
Ik heb het idee dat dit voor storing zorgt.

Het is toch niet normaal dat de P1 USB stroom gaat leveren? Heeft iemand anders hier ook last van? Of is dat kabeltje van mij kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dan is de 5V lijn van de USB met de 5V lijn van de slimme meter doorverbonden. Idd niet heel handig maar het kan waarschijnlijk ook weinig kwaad. Als je het zeker wilt weten knip je dat lijntje door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Data is afkomstig van een Youless LS120 met daarop Firmware versie: 1.4.3-EL. De Youless is aangesloten op de slimme meter met een RJ11 jack en op een Finder 3-fase meter via S0. Wat in de Widgets van S0 en de Slimme meter binnenkomt klopt met de echte meterstanden. Ik krijg er echter ook onderstaande vreemde widget (Unknown) erbij met een astronomisch getal erin. Als ik het log van de Widget opvraag lijkt er toch echt wel ergens iets te gebeuren, maar geen idee wat dit is. Het gaat wel om serieuze getallen.
Wie weet het wel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFaR2YgBwG4bzOx_pDkCLMrtPfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATWOnNAI3B9PyMsbUZlpAnlB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZBrYqskNO-faRSsPmKjOltBvB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRjuik9rqZeyH9qSPLVXSxtH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Volgens mij heeft iedereen die 'Unknown' en die actuele indicator is bij mij ook zo hoog. De teller is geloof ik de som van je 4 tellers.

BTW, @Copitano ik heb wel interesse in je script voor die netto teller. Ik krijg dat zelf maar niet voor elkaar. Kun je dat script delen?

[ Voor 38% gewijzigd door Huupke op 23-08-2020 16:50 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:46:
Volgens mij heeft iedereen die 'Unknown' en die actuele indicator is bij mij ook zo hoog. De teller is geloof ik de som van je 4 tellers.

BTW, @Copitano ik heb wel interesse in je script voor die netto teller. Ik krijg dat zelf maar niet voor elkaar. Kun je dat script delen?
Het verdient misschien geen schoonheidsprijs en kan vast slimmer, maar het werkt voor de ISKRA AM550-TD2.04 SMR 5 - 3 fase meter van bouwjaar 2020 icm Youless LS120 Firmware versie: 1.4.3-EL. Ik doe het met een dzVents scriptje en wat extra aangemaakte dummy devices. Wel uiteraard je devicenamen aanpassen naar jou situatie en jou IP nummer en Poortnummer aanpassen. Moet nog wel vanavond kijken of mijn actuele verbruik nog de juiste waarde geeft. Die staat nu even in een apart scriptje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },
    execute = function(domoticz, device)
            local Teruggeleverd_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterDeliveredToday*1000
            local Verbruikt_Meter   =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000
            local Netto_Verbruikt_Meter =domoticz.devices("Power_SM").counterToday*1000-teruggeleverd_Meter     
        local Verbruikt_Direkt  =domoticz.devices("S0").WhToday-Teruggeleverd_Meter
        local Verbruikt_Totaal  =Verbruikt_Direkt+Verbruikt_Meter

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Teruggeleverd Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Teruggeleverd_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Netto Verbruikt Meter').idx..'&nvalue=0&svalue='..Netto_Verbruikt_Meter)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Direkt').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Direkt)
    domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Verbruikt Totaal').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Totaal)

end
}

Blijf wel benieuwd of iemand weet wat het is. De som van de vier tellers is het niet volgens mij. Die zou dan elke dag geupdate moeten worden. En dat is niet zo. Denk er meer aan dat het iets te maken heeft met het uitlezen van de meter door de netbeheerder omdat wijzigingen toevallig net op die dagen plaatsvinden dat ik op de meter ook kan zien dat er uitgelezen is. Alleen de tijd klopt dan van geen kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 23-08-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
--

[ Voor 99% gewijzigd door Copitano op 24-08-2020 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Ik heb dit dzVents scriptje gemaakt om het actueel verbruik zichtbaar te maken. De output voor het 'verbruik' uit de slimme meter kent twee varianten:
  1. .usageDelivered
  2. .usage
Er zijn twee sommetjes nodig om het actuele verbruik te kunnen berekenen.
Zolang via de meter nog teruggeleverd wordt werkt het basisscript met usageDelivered. Zodra minder teruggeleverd wordt dan verbruikt, verandert usageDelivered in usage. Het script moet dan dus een voorwaardelijke andere berekening uitvoeren waarbij geschakeld wordt zodra usageDelivered 0 wordt. In beide gevallen moet de waarde van S0 wordt opgeteld. Die wordt door direct verbruikt later 0 dan de teruglevering via de meter 0 wordt. S0 draagt dus nog wel een tijdje bij aan het verbruik. Er zijn dan drie situaties waarbij S0 de echte productie is van zonnestroom:
  1. S0 >0 en > verbruik= usageDelivered
  2. S0 >0 maar =< verbruik= usage
  3. S0 =0 dus < verbruik= usage
Ik probeer dat op te lossen met het volgende script.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local SM_Actueel1       =domoticz.devices("Power_SM").usageDelivered        
        local SM_Actueel2       =domoticz.devices("Power_SM").usage
        local S0_Actueel        =domoticz.devices("S0").WhActual

If (SM_Actueel1.usageDelivered) = 0 then
            local Verbruikt_Actueel =S0_Actueel+SM_Actueel2
        Else
        local Verbruikt_Actueel =S0_Actueel-SM_Actueel1
        End

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Actueel Verbruik').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Actueel)

end
}
Hierbij heb ik naar deze voorbeelden gekeken.
Ik krijg in het log van domoticz de volgende foutmelding:
code:
1
2020-08-23 21:44:27.657 ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:14: syntax error near '='

Op regel 14 heb ik al verschillende varianten geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
If (SM_Actueel1) = 0 then
If (SM_Actueel1.usageDelivered) == 0 then
If (SM_Actueel1.usageDelivered = 0) then
If (domoticz.devices("Power_SM").usageDelivered) = 0 then

Wie ziet wat ik hier fout doe?

[ Voor 24% gewijzigd door Copitano op 24-08-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Ik ben geen lua-expert, maar je gebruikt hoofdletters voor If..Else..End. Dat moet in kleine letters lijkt me.
En voor een toets moet je == gebruiken i.p.v. =, als ik op de voorbeelden afga in je link.

[ Voor 0% gewijzigd door JanPedaal op 24-08-2020 13:27 . Reden: typo ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
JanPedaal schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Ik ben geen lua-expert, maar je gebruikt hoofdletters voor If..Else..End. Dat moet in kleine letters lijkt me.
En voor een toets moet je == gebruiken i.p.v. =, al sik op de voorbeelden afga in je link.
Scherp! Ga dat vanavond eens proberen.
EDIT: Helaas, krijg nu een andere foutmelding.
code:
1
2
2020-08-24 17:51:41.278 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 17:51:41.278 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:14: attempt to index a number value (local 'SM_Actueel1')

[ Voor 32% gewijzigd door Copitano op 24-08-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Scherp! Ga dat vanavond eens proberen.
EDIT: Helaas, krijg nu een andere foutmelding.
code:
1
2
2020-08-24 17:51:41.278 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 17:51:41.278 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:14: attempt to index a number value (local 'SM_Actueel1')
Je moet dus niet dit doen: (SM_Actueel1.usageDelivered) == 0
maar (SM_Actueel1 == 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Je moet dus niet dit doen: (SM_Actueel1.usageDelivered) == 0
maar (SM_Actueel1 == 0)
Nope :N
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

if (SM_Actueel1 == 0)  then
        else
        local Verbruikt_Actueel =S0_Actueel-SM_Actueel1+Actueel2
        end

domoticz.openURL('http://192.168.xxx.xxx:xxxx/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Actueel Verbruik').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Actueel)

end
}

Deze kan misschien helpen. Precies het punt waarbij levering net even veranderde in teruglevering. Regel 14 is nu wel goed, maar hij struikelt nu over regel 17 of 21. Maar die 'nil' zit mij een beetje dwars. Het lijkt wel, als levering verandert in teruglevering de andere waarde niet meer bestaat (m.a.w. het is of usage of usageDelivered in een variabele). Dat zou betekenen dat de if niet moet zijn =0 maar 'nil' bestaat niet. Maar hoe je dat dan doet :?
code:
1
2
3
4
2020-08-24 19:57:44.827 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 19:57:44.827 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:21: attempt to concatenate a nil value (global 'Verbruikt_Actueel')
2020-08-24 19:57:54.771 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 19:57:54.771 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:17: attempt to perform arithmetic on a nil value (global 'Actueel2')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Nope :N
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

else
        local Verbruikt_Actueel =S0_Actueel-SM_Actueel1+Actueel2
        end

domoticz.openURL('http://192.168.2.36:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('Actueel Verbruik').idx..'&nvalue=0&svalue='..Verbruikt_Actueel)

end
}

Deze kan misschien helpen. Precies het punt waarbij levering net even veranderde in teruglevering. Regel 14 is nu wel goed, maar hij struikelt nu over regel 17 of 21. Maar die 'nil' zit mij een beetje dwars. Het lijkt wel, als levering verandert in teruglevering de andere waarde niet meer bestaat (m.a.w. het is of usage of usageDelivered in een variabele). Dat zou betekenen dat de if niet moet zijn =0 maar 'nil' bestaat niet. Maar hoe je dat dan doet :?
code:
1
2
3
4
2020-08-24 19:57:44.827 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 19:57:44.827 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:21: attempt to concatenate a nil value (global 'Verbruikt_Actueel')
2020-08-24 19:57:54.771 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 19:57:54.771 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:17: attempt to perform arithmetic on a nil value (global 'Actueel2')
Logisch want Actueel2 bestaat niet. Kijk maar eens goed naar die naam.

En ik zou een spatie gebruiken voor en na een operator. Dus ipv c=a+b dan c = a + b
Maakt het een stuk leesbaarder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:29
DSMR P1 – Slimme meter via WiFi adapter met display

Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home Assistant. Ik kon geen adapter vinden en vond het eigenlijk wel heel erg leuk om er zefl eens een van begin tot eind te maken. Ik ben er zelf dus maar mee aan de slag gegaan. Dit is in eerste instantie een vrij eenvoudige 3D geprinte box geworden die alleen als telnet server diende. Uiteindelijk is dit uit de hand gelopen en heb ik er een display, dsmr parser en mqtt broker koppeling aan toegevoerd. Hij kan zelfs via Over the Air worden geupdate zodat ik een aantal vrienden waar hij nu draait van vernieuwingen kan voorzien. Uiteindelijk wil ik er nog wat zaken aan gaan toevoegen. Zonder programmeerkennis ben ik er eigenlijk toch best trots op. Hierbij een link naar mijn site met het projectje...

https://www.connectix.nl/...wifi-adapter-met-display/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5iPUxCbKfXcB-S3V-9xLiVg8Pc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTEhauLJKBUgaDMOQ8eK0RMJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78PWcZD_NM8wLqoPt2xtaj7NexI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYQwo2vuBvpRRtxNs6ZDxzs0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQaVdj38PBQLrwJ8coTLeDQAE_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHhfbbfbKu6QDQnacDUBo6yo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lARxNKg35cP-4ENjgKJvJvTFNXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEZSDuoixAGZvLS1s54XPw0l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZjAhSRCLx1bFYp34HLVu6Y1rdw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfhnCKpgfzauqNcA9oy3O18U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxu4KGGC-Jy01vPPeZb2kISe7Uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjYeoNGBk1Hw83PJJtG5nJeY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:35:
[...]

Logisch want Actueel2 bestaat niet. Kijk maar eens goed naar die naam.
8)7 8)7 8)7 Eigenlijk is die daar ook helemaal niet nodig.
Maar toch nope! :N Blijft zeuren over 'nil'
En ik zou een spatie gebruiken voor en na een operator. Dus ipv c=a+b dan c = a + b
Maakt het een stuk leesbaarder.
Yep, zo dan :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local SM_Actueel1        =domoticz.devices("Power_SM").usageDelivered       
        local SM_Actueel2        =domoticz.devices("Power_SM").usage
        local S0_Actueel         =domoticz.devices("S0").WhActual

local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel + SM_Actueel2
        else
        local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel - SM_Actueel1
        end

end
}
Geeft dit:
code:
1
2
2020-08-24 20:51:46.966 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 20:51:46.966 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:21: attempt to concatenate a nil value (global 'Verbruikt_Actueel')

Gek genoeg werkt de onderstaande wel zonder foutmelding. Zelfde variabelen :? :? :? Allen levert S0 nu even geen stroom. Moet morgenvroeg dus even checken of de uitkomst ook klopt als S0 weer levert en SM net iets teruglevert of net iets verbruik is meer dan S0 levert
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel - SM_Actueel1 + SM_Actueel2

end
}
Maar of die laatste nu wel of niet werkt, blijf nog steeds wel benieuwd wat er nu nog mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 23:59

The Executer

Lekker belangrijk!

rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:17:

Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home Assistant. Ik kon geen adapter vinden en vond het eigenlijk wel heel erg leuk om er zefl eens een van begin tot eind te maken. Ik ben er zelf dus maar mee aan de slag gegaan. Dit is in eerste instantie een vrij eenvoudige 3D geprinte box geworden die alleen als telnet server diende. Uiteindelijk is dit uit de hand gelopen en heb ik er een display, dsmr parser en mqtt broker koppeling aan toegevoerd. Hij kan zelfs via Over the Air worden geupdate zodat ik een aantal vrienden waar hij nu draait van vernieuwingen kan voorzien. Uiteindelijk wil ik er nog wat zaken aan gaan toevoegen. Zonder programmeerkennis ben ik er eigenlijk toch best trots op. Hierbij een link naar mijn site met het projectje...

[YouTube: Connectix.nl Slimme meter over WiFi (1/3) - Normal startup]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, ook qua mogelijkheden! Kun je wat meer vertellen hierover? Ik lees wel over mogelijkheden e.d., maar niet wat er in zit. Waar is het te koop of wat heb je nodig om dit te bouwen?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
The Executer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Ziet er goed uit, ook qua mogelijkheden! Kun je wat meer vertellen hierover? Ik lees wel over mogelijkheden e.d., maar niet wat er in zit. Waar is het te koop of wat heb je nodig om dit te bouwen?
Dank je wel. Ik heb hem op basis van een esp32 gemaakt en er een 3D case bij ontworpen. De esp32 had ik nog liggen en vond het wel gaaf om alles op het scherm te laten zien. Verder heel wat dagen aan programmeren wat ik door dit project eigenlijk heb geleerd. Ik heb er een paar gemaakt dus mocht je interesse hebben dan kun je mij een berichtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:40:
[...]
8)7 8)7 8)7 Eigenlijk is die daar ook helemaal niet nodig.
Maar toch nope! :N Blijft zeuren over 'nil'
[...]
Yep, zo dan :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local SM_Actueel1        =domoticz.devices("Power_SM").usageDelivered       
        local SM_Actueel2        =domoticz.devices("Power_SM").usage
        local S0_Actueel         =domoticz.devices("S0").WhActual

local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel + SM_Actueel2
        else
        local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel - SM_Actueel1
        end

end
}
Geeft dit:
code:
1
2
2020-08-24 20:51:46.966 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 20:51:46.966 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:21: attempt to concatenate a nil value (global 'Verbruikt_Actueel')

Gek genoeg werkt de onderstaande wel zonder foutmelding. Zelfde variabelen :? :? :? Allen levert S0 nu even geen stroom. Moet morgenvroeg dus even checken of de uitkomst ook klopt als S0 weer levert en SM net iets teruglevert of net iets verbruik is meer dan S0 levert
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
return {
    active = true,
    on = {
      devices = {
         'Power_SM',
      }
    },

local Verbruikt_Actueel = S0_Actueel - SM_Actueel1 + SM_Actueel2

end
}
Maar of die laatste nu wel of niet werkt, blijf nog steeds wel benieuwd wat er nu nog mis gaat.
Waarschijnlijk omdat 1 van die variabelen geen waarde geeft. Doe maar eens boven die if 3 logregels:
domoticz.log('SM_Actueel1: '..SM_Actueel1)
domoticz.log('SM_Actueel2: '..SM_Actueel2)
domoticz.log('S0_Actueel: '..S0_Actueel)

dan gok ik dat je op 1 van die 3 een nil krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 23:59

The Executer

Lekker belangrijk!

rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Dank je wel. Ik heb hem op basis van een esp32 gemaakt en er een 3D case bij ontworpen. De esp32 had ik nog liggen en vond het wel gaaf om alles op het scherm te laten zien. Verder heel wat dagen aan programmeren wat ik door dit project eigenlijk heb geleerd. Ik heb er een paar gemaakt dus mocht je interesse hebben dan kun je mij een berichtje sturen.
Interesse is er zeker! Pb gaat er aan komen, vandaag lukt dat denk ik niet meer, is dat een probleem?

Gezien de website, ik had het idee dat je hier mee verder wilde gaan? De commerciële kant op?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
The Executer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Interesse is er zeker! Pb gaat er aan komen, vandaag lukt dat denk ik niet meer, is dat een probleem?

Gezien de website, ik had het idee dat je hier mee verder wilde gaan? De commerciële kant op?
Leuk om te zien dat je interesse hebt. De website is eigenlijk gewoon hobbymatig waarop ik wat zaken beschrijf waar ik me mee bezig hou. Voor de leuk dus. Laat maar wat weten als je tijd hebt. Ze lopen niet weg 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
jobr schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:16:
[...]

Waarschijnlijk omdat 1 van die variabelen geen waarde geeft. Doe maar eens boven die if 3 logregels:
domoticz.log('SM_Actueel1: '..SM_Actueel1)
domoticz.log('SM_Actueel2: '..SM_Actueel2)
domoticz.log('S0_Actueel: '..S0_Actueel)

dan gok ik dat je op 1 van die 3 een nil krijgt.
Dat is vrijwel zeker. Volgens mij stuurt de slimme meter maar een waarde door naar Domoticz met een toevoeging leveren of gebruiken. Dat heeft mogelijk ook iets met het '-' teken te maken bij terugleveren. Gekke is dan dat mijn laatste scriptje er niet over struikelt. Ik zal de toevoeging daar eens inzetten.
@jobr Nou ehhh nee dus, in ieder geval niet in het laatste script
code:
1
2
3
4
5
2020-08-24 22:32:51.457 Status: dzVents: Info: ------ Start external script: AcutueelVerbruik.lua: Device: "Power_SM (Youless LS120 P1-S0)", Index: 474
2020-08-24 22:32:51.462 Status: dzVents: Info: SM_Actueel1: 0
2020-08-24 22:32:51.462 Status: dzVents: Info: SM_Actueel2: 1034
2020-08-24 22:32:51.462 Status: dzVents: Info: S0_Actueel: 0.0
2020-08-24 22:32:51.462 Status: dzVents: Info: ------ Finished AcutueelVerbruik.lua
Heb het zojuist ook even in het if then else end scriptje geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
2020-08-24 23:32:39.620 (Youless LS120 P1-S0) P1 Smart Meter (Power_SM)
2020-08-24 23:32:39.635 (Youless LS120 P1-S0) General/kWh (S0)
2020-08-24 23:32:39.746 Status: dzVents: Info: Handling events for: "Power_SM", value: "347153;229251;272142;657532;796;0"
2020-08-24 23:32:39.746 Status: dzVents: Info: ------ Start external script: AcutueelVerbruik.lua: Device: "Power_SM (Youless LS120 P1-S0)", Index: 474
2020-08-24 23:32:39.747 Status: dzVents: Info: SM_Actueel1: 0
2020-08-24 23:32:39.747 Status: dzVents: Info: SM_Actueel2: 796
2020-08-24 23:32:39.747 Status: dzVents: Info: S0_Actueel: 0.0
2020-08-24 23:32:39.749 Status: dzVents: Info: ------ Finished AcutueelVerbruik.lua
2020-08-24 23:32:39.749 Status: dzVents: Info: ------ Start external script: SlimmeMeter.lua: Device: "Power_SM (Youless LS120 P1-S0)", Index: 474
2020-08-24 23:32:39.755 Status: dzVents: Info: ------ Finished SlimmeMeter.lua
2020-08-24 23:32:39.756 Status: EventSystem: Script event triggered: /home/pi/domoticz/dzVents/runtime/dzVents.lua
2020-08-24 23:32:39.749 Error: dzVents: Error: (3.0.2) An error occurred when calling event handler AcutueelVerbruik
2020-08-24 23:32:39.749 Error: dzVents: Error: (3.0.2) ...pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/AcutueelVerbruik.lua:24: attempt to concatenate a nil value (global
'Verbruikt_Actueel')
Wel waardes dus, maar nog steeds de foutmelding.

[ Voor 71% gewijzigd door Copitano op 24-08-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Leuk project hoor. Zou er ook wel meer van willen zien hier. Voor 3D printen heb ik de spullen helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
Copitano schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Leuk project hoor. Zou er ook wel meer van willen zien hier. Voor 3D printen heb ik de spullen helaas niet.
Dank je wel. Een 3D printer had ik al veel eerder moeten aanschaffen. Gebruik hem bijna dagelijks. Maak veel van dit soort bouw projectjes en ontwerp er dan via fusion360 een mooie box bij. Leuk tijdverdrijf (vind ik dan) 😃🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kumootje
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
n9iels schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:24:
Ik gebruik specifiek DSMR Reader. Die hebben een handleiding voor een zogenoemde remote data logger. De daadwerkelijke instantie van DSMR reader draait op een VPS, en het python script stuurt de data op. Werkt verassend goed en draait 100% stabiel op mijn Pi Zero W.
Hallo, ik ben kersverse owner van een Pi 3B+ en wou DSMR reader installeren en wou ook de split doen tussen remote datalogger (wegens SD write cycles reduce op Pi) en feitelijke instantie van DSMR reader op mijn Synology NAS (kan dan later ook influxdb+Grafana gebruiken?).
Echter, ben tamelijk noob op gebied van installatie op Synology. Gebruik ik best de normale installatie-instructies zoals op https://dsmr-reader.readt...stallation/explained.html of de docker installatie https://dsmr-reader.readt.../installation/docker.html?
Wat bedoel je met VPS en het python script? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

[YouTube: Connectix.nl Slimme meter over WiFi (1/3) - Normal startup]

Mooi gemaakt man! Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar je code _/-\o_

Pagina: 1 ... 24 ... 39 Laatste