Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
kumootje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:37:

Wat bedoel je met VPS en het python script? :?
VPS: Een virtual private server is een virtuele machine die als dienst verkocht wordt, meestal door een Hostingprovider.

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 25-08-2020 19:00 ]

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:41
rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:17:
DSMR P1 – Slimme meter via WiFi adapter met display

Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home ...
Ziet er inderdaad prachtig uit! Zou ik ook wel willen bouwen! Kan je wat meer vrijgeven zoals code en hardwarelayout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Promy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:38:
[...]

Ziet er inderdaad prachtig uit! Zou ik ook wel willen bouwen! Kan je wat meer vrijgeven zoals code en hardwarelayout?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar @rwanrooy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 10:50

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb zojuist ook een slimme meter gekregen. Ik heb via bol.com een p1 kabel met usb besteld en die aangesloten op mijn PI. Dit werkt prima, ik kan via cu de data lezen (en zelfs via C#). Dus dat gaat prima.

Echter valt het volgende mij op. Na een lange tijd verbonden te zijn met de seriele poort krijg ik valide data binnen maar zijn de verbruikswaarden (totaal verbruik tarief 1 en 2) niet juist meer. Na 8 uur loop ik gewoon 4 kwh achter oid.

Wanneer ik dan opnieuw connect met de meter is het weer een tijdje goed en daarna gebeurt het weer. Hebben meer mensen die gedrag ervaren?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Heb je een DSRM5 meter of een versie 4? Wellicht komt er zoveel data over de lijn, dat jouw raspberry PI het niet kan bijbenen en het dus lijkt dat je KWs mist. Ik vermoed dat ook de timestamps van de telegrams dat aantonen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Er zit dacht ik ook een crc16 check op het p1 telegram. Anders deze gebruiken, dan kom je er wel achter of het telegram valide is. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

@Sircuri Dat zou het wel verklaren. Ik krijg namelijk ook wel 'logische' data terug. Dat zou ik moeten kunnen bewijzen met de timestamps. Zou wel wat verklaren.

@jobr ik heb de crc ook niet vergelijken. Ook een goed idee.

Ik zal hem morgen eens googlen, maar ik verbind nu op 115200. Maar dat kan dus 4 of 5 zijn.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Guldan schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:15:
@Sircuri Dat zou het wel verklaren. Ik krijg namelijk ook wel 'logische' data terug. Dat zou ik moeten kunnen bewijzen met de timestamps. Zou wel wat verklaren.

@jobr ik heb de crc ook niet vergelijken. Ook een goed idee.

Ik zal hem morgen eens googlen, maar ik verbind nu op 115200. Maar dat kan dus 4 of 5 zijn.
Als je elke sec een telegram krijgt is het 5 en elke 10s een 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan

Guldan

Thee-Nerd

ik heb de meter gegoogled maar het is een ziv-e0058-esmr5 meter. Ik kan alleen nergens vinden hoevaak hij een bericht stuurt maar het lijkt per seconde te zijn. Dus het klinkt steeds aannemelijker wat @Sircuri zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenser
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-04-2021
Hoi!

Ik hoop dat nog iemand deze thread volgt en mij met een stom probleem kan helpen.

Setup: Rpi4, domoticz, p1 usb kabel van aliexpress. Werkt allemaal prima behalve als er een stroomuitval was.

Probleem: Vgm krijgt de Rpi via de p1 kabel stroom, tenminste branden de lampjes van de Rpi (een beetje dan) voordat ik de voeding aansluit. Geen idee of dit de bedoeling is en op zich ook niet erg MAAR het heeft blijkbaar als effect dat als ik eerst de p1 kabel aansluit en vervolgens de usb-c voeding de Pi niet gaat booten. Indien ik het omgekeerd doe boot hij wel. Reboot is ook geen probleem.

Omdat op dezelfde pi ook een vpn draait zou dit dus als gevolg kunnen hebben dat als ik bijvoorbeeld op vakantie ben en er een stroomuitval plaatsvond ik niet meer zou kunnen inloggen (en dus ook niet bij mijn camera's etc. kan)

Weet iemand raad? Alvast dank voor ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
jenser schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:36:
Hoi!

Ik hoop dat nog iemand deze thread volgt en mij met een stom probleem kan helpen.

Setup: Rpi4, domoticz, p1 usb kabel van aliexpress. Werkt allemaal prima behalve als er een stroomuitval was.

Probleem: Vgm krijgt de Rpi via de p1 kabel stroom, tenminste branden de lampjes van de Rpi (een beetje dan) voordat ik de voeding aansluit. Geen idee of dit de bedoeling is en op zich ook niet erg MAAR het heeft blijkbaar als effect dat als ik eerst de p1 kabel aansluit en vervolgens de usb-c voeding de Pi niet gaat booten. Indien ik het omgekeerd doe boot hij wel. Reboot is ook geen probleem.

Omdat op dezelfde pi ook een vpn draait zou dit dus als gevolg kunnen hebben dat als ik bijvoorbeeld op vakantie ben en er een stroomuitval plaatsvond ik niet meer zou kunnen inloggen (en dus ook niet bij mijn camera's etc. kan)

Weet iemand raad? Alvast dank voor ideeën!
Ik heb onder al mijn kritieke apparatuur (NAS, UTM, aantal Pi's, ....) een tweetal UPS'en geschoven. zodat in geval van stroomuitval de boel niet (meteen) onderuit gaat. Wellicht een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 16:58

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Zoals je zelf al aangeeft, krijgt de RPi stroom via de P1-kabel (er branden lampjes, ook zonder USB-voeding). Maar dat is duidelijk niet genoeg om de RPi goed te laten werken (de lampjes branden zwak).

Wat vermoedelijk gebeurt, is dat de RPi na een stroomuitval net iets eerder stroom krijgt via de P1-kabel dan via de USB-voeding. Doordat de voeding via de P1-kabel te zwak is, loopt het booten vast. Tegen de tijd dat de USB-voeding stroom levert, is het kwaad al geschied. Een reboot werkt vervolgens wel omdat de USB-voeding voldoende stroom levert.

Je zou kunnen proberen de P1-kabel zo te veranderen dat de RPi geen voeding meer krijgt via de P1-kabel (bv. het +5V-draadje doorknippen (pin 1, meestal rood), of een nieuw RJ11-stekkertje aanknijpen zonder +5V-draadje). Dan krijgt de RPi geen voeding meer vanuit de P1-kabel en start de RPi pas als de USB-voeding in de lucht komt.

Een UPS is uiteraard een goed idee, maar die maskeert het probleem alleen maar. Na een langdurige stroomuitval (accu UPS leeg) heb je nog steeds hetzelfde probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-10-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik zou die 5v lijn heel snel doorknippen. Het kan namelijk ook de andere kant op met de kans dat je je slimme meter P1 poort doorbrandt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenser
Thanks voor de reacties! Ik denk wat ik ga doen is de p1 kabel aan een usb verlengsnoer aansluiten en daar de 5v doorknippen. Ben benieuwd, zal en update geven als het gebeurd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenser
Sircuri schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:14:
Ik zou die 5v lijn heel snel doorknippen. Het kan namelijk ook de andere kant op met de kans dat je je slimme meter P1 poort doorbrandt.
Haha goeie! Dat is idd ook iets om rekening mee te houden, ik was tot nu toe meer bang voor mijn pi dan voor de slimme meter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:32
jenser schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Haha goeie! Dat is idd ook iets om rekening mee te houden, ik was tot nu toe meer bang voor mijn pi dan voor de slimme meter :)
voor de slimme meter hoef je niet zo bang te zijn. de Poort zelf is galvanisch gescheiden van de rest van de slimme meter. Met een kapotte poort wordt het wel lastig om de p1 meter uit te lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:02
rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:17:
DSMR P1 – Slimme meter via WiFi adapter met display

Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home Assistant. Ik kon geen adapter vinden en vond het eigenlijk wel heel erg leuk om er zefl eens een van begin tot eind te maken. Ik ben er zelf dus maar mee aan de slag gegaan. Dit is in eerste instantie een vrij eenvoudige 3D geprinte box geworden die alleen als telnet server diende. Uiteindelijk is dit uit de hand gelopen en heb ik er een display, dsmr parser en mqtt broker koppeling aan toegevoerd. Hij kan zelfs via Over the Air worden geupdate zodat ik een aantal vrienden waar hij nu draait van vernieuwingen kan voorzien. Uiteindelijk wil ik er nog wat zaken aan gaan toevoegen. Zonder programmeerkennis ben ik er eigenlijk toch best trots op. Hierbij een link naar mijn site met het projectje...

https://www.connectix.nl/...wifi-adapter-met-display/

[YouTube: Connectix.nl Slimme meter over WiFi (1/3) - Normal startup]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Onze p1 meter doet exact wat jij zocht, je slimme meter data uitlezen met wifi. (Ook nog zelf gevoed bij dsmr5) er is ook al een home assistant integratie voor. Maar waarschijnlijk kwam deze pas na jouw zoektocht beschikbaar.

Leuk project zo met de display :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 11:15

GerritGekke

Gamechanger

Is er een P1 kabel voor de Landis+Gyr E360 op de markt?

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

GerritGekke schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:46:
Is er een P1 kabel voor de Landis+Gyr E360 op de markt?
Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 17:33
HomeWizard_NL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

Onze p1 meter doet exact wat jij zocht, je slimme meter data uitlezen met wifi. (Ook nog zelf gevoed bij dsmr5) er is ook al een home assistant integratie voor. Maar waarschijnlijk kwam deze pas na jouw zoektocht beschikbaar.

Leuk project zo met de display :*)
Het nieuwe type dat ik gemaakt heb van de gateway met display en zonder display kunnen nu ook gevoed worden via de slimme meter (ESMR5 of DSMR5). Via automatische firmware updates (OTA) worden er nog steeds functionaliteiten aan toegevoegd. De behuizing is ook vernieuwd waardoor deze nog mooier oogt (ook al hangt hij in de meterkast, het oog wil soms ook wat) :)
https://www.connectix.nl/...wifi-adapter-met-display/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Sircuri schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.
Je bent wel snel in je oordelen, niet bepaald een fraaie eigenschap.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.
Je hebt een jaar geleden dezelfde vraag in dit topic gesteld. Je hebt toen antwoorden gekregen en blijkbaar weet je niet hoe je daarmee verder moet komen. Als je dat had aangegeven had je al een ander antwoord gehad.
Ik begrijp de reactie van Sircuri wel. Als je wat meer info geeft wat je in het tussenliggende jaar zelf al hebt gevonden en wat je verder geprobeerd hebt, krijg je allicht meer hulp.

Edit:
Je hebt het toch voor elkaar gekregen dat mensen voor je gaan zoeken blijkbaar. Deze verkoper op Ali heeft een kabel die geschikt zou moeten zijn voor de Landis Gyr E360.

[ Voor 12% gewijzigd door JanPedaal op 13-10-2020 09:54 . Reden: Ali toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).

edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.

edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?

edit3: @JanPedaal tja, zijn we inderdaad toch aan het zoeken geslagen.....

[ Voor 19% gewijzigd door Sircuri op 13-10-2020 09:59 . Reden: ff wezen google-en ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 16:10
Ik lees de meter uit met een ESP8266. Nu ben ik kort geleden verhuist en ben ik van een DSMR5 meter naar een DSMR4.2 meter gegaan. Dat is jammer want deze geeft een stuk minder voeding. Nu verbruikt mijn ESP kaal,na boot, zo'n 60-90Ma en de poort levert 100 dus ik zit nu wat te proberen met een batterij die de boot opvangt om vervolgens te draaien op stroom van de meter. Iemand hier al eens iets mee gedaan?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 17:33
Sircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).

edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.

edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?

Mijn adapter (met display) werkt op alle E350 en E360 types met DSMR4.2 / 5 en ESMR5. De adapter zonder display werkt ook op de ESMR2.0/2.2 versies omdat dit protocol iets afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Sircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Na wat Googlen en rond bellen ben ik er achter gekomen dat er een pull up weerstand in moet, 1k variant. Als ik dan weer Google op “p1 kabel pull ip 1k”, zie ik dat deze kabels ook te koop zijn. Bedankt voor de snelle reply’s oOo

 Karma

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:28
Ik heb gisteren de P1-reader met wifi van @iMars gekocht, echt een ideale oplossing. Ik kan nu via wifi mijn slimme meter eenvoudig met een telnet-commando uitlezen. Echt gebruiksvriendelijk is dat natuurlijk niet, dus ik heb een Python-script gemaakt dat het telegram via wifi uitleest, interpreteert, omzet naar JSON en publiceert op MQTT. Met Telegraf, InfluxDB en Chronograf heb ik vervolgens een mooi dashboard in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xDwDzPf/image.png

De code om via wifi de P1-reader van Marcel uit te lezen en te publiceren naar MQTT kan ik wel publiceren mocht er iemand in geïnteresseerd zijn. In feite moet je alleen maar het IP-adres van de P1-reader en MQTT-broker aangeven en you're good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvsboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 13:55
Dit is de P1 dongle van Nsure. Was onder andere te gebruiken met app van Essent en Engie. Zijn er handige Tweakers die een idee hebben om dit apparaat zelf uit te lezen?

Kan hem met mijn wifi netwerk verbinden maar daarna lukt het niet meer om contact te maken via de apps van Essent of Engie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnXMtssp8xlp2KdW3eFHG5qgmuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HHej3ZDAtUe3agwcKuamkYC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeBxbykOoFBzNG7mROSTAgvOQDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEV84b7BNLX0EZKAPYiCDMat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKc8ye7S8R9eBJaGlj9a2j3_VSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCLUNQtM5hSqmDpPzsxuv96U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITn49QmrCPY2WQu7juDSNahXlLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGFQyyLlNjzP4BO66nhLWXIr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34
Afgelopen week ben ik bezig geweest om de hardware voor de P1 monitoring wat te updaten (lees: netjes maken).
Tot nu toe lag dit altijd nog in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLuAEIz7E4XjUcJXVKCHB_yoL3g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1iSsL00jqTnt2ysbEgbCQdv.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerst maar begonnen met reverse enginering, de schema's tekenen:
Uitlezen v.d. P1 poort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqXM4ahnU2njC7cifiOryfrfK5E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iSdpqnDnhzfyMQhGNi71OtDl.png?f=fotoalbum_medium

Uitlezen van de watermeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJUy0b0ka8sofTKSPMHpozqXRcs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TCVrORPBon0fmhrntdgl3VcD.png?f=fotoalbum_medium

Aansturing van een display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUb5qvRJfxxdlMhM3X8X0Xjp3S0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GAVBbhZbNxNWmXQF1XgD0XUZ.png?f=fotoalbum_medium

En nog een losse drukknop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6_9pm8ryuEM0M4NYHxhFitNQpI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9ZsqB3HlIzDAZC2w0cZwdxSA.png?f=fotoalbum_medium

Vervolgens maar een schets gemaakt hoe alles op een soldeerprint zou moeten passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi38lMCUKRkIcqr5iX2kC4mZuno=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cjaFQ8NrCb73CFeH4M7pHCLf.png?f=fotoalbum_medium

Gelukkig lijkt het in werkelijkheid ook nog te passen. Was nog wel ff puzzelen omdat het doosje niet super groot was....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP6jw-e--3mJ6b5nIS_ktlEiMz0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWVcxNQixaOQ3Yz9s7moA7Oq.jpg?f=fotoalbum_medium

Hierna alles maar gemonteerd in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubnJ2dZg3-k4iFfguiTZM8RiqV8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2XxIHcfAXQOmdtpTGBy43gJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri2es2ehHGJLax_r-uwUjsu9QXg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dMwdyWUw4xi0wxUZfdnpt4BL.png?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVcwTHg5ldF6M6SiDGpVfLwDxd8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/i5i74Lj53D9cl7hy4S3rFpaW.png?f=fotoalbum_medium

En de sensor tbv waterverbruik meting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoAV4dfv83RRtJL87wfOHT_nhes=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJlfiNQExXAuGHi47c7iRM2L.jpg?f=fotoalbum_medium

Les voor de volgende keer: Toch iets kritischer kijken naar de afmeting van de verschillende componenten en die van de behuizing. Vooral de drukknop en diplay aansluiting namen toch wel vrij veel ruimte in.

En nu verder met de software verbeteren. Alles werd/word nog gelogd in een SQL database op de synology NAS. Vanuit de ESP32 wordt de dataverzonden via een HTTP request. Op de NAS draait een PHP script welke de data in SQL wegschrijft. Met een selfmade website wordt de data weergegeven in een grafiek (Highchart).
Dit moet nu gaan verhuizen naar een Raspberry PI met SSD schijf. Vanaf de ESP32 wordt via MQTT data verzonden. Op de PI wordt deze uitgelezen en in een InfluxDB geschreven (via Telegraf). De data moet gepresenteerd worden in Grafana.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
ydderf schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
Les voor de volgende keer: Toch iets kritischer kijken naar de afmeting van de verschillende componenten en die van de behuizing. Vooral de drukknop en diplay aansluiting namen toch wel vrij veel ruimte in.
Dit klinkt zó herkenbaar! Ik verkijk me daar ook altijd op. Tegenwoordig probeer ik gewoon behuizingen te kiezen die minstens 2x zo groot zijn als ik denk nodig te hebben, dan heb je tenminste wat werkruimte.

Ben wel benieuwd trouwens: wat is de reden dat je mqtt wilt gebruiken ipv de influxdb API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
ydderf schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
Dit moet nu gaan verhuizen naar een Raspberry PI met SSD schijf. Vanaf de ESP32 wordt via MQTT data verzonden. Op de PI wordt deze uitgelezen en in een InfluxDB geschreven (via Telegraf). De data moet gepresenteerd worden in Grafana.
Beetje omslachtig lijkt dit. Je kunt ook rechtstreeks vanaf de ESP naar influxdb met een HTTP request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
@jobr en @mcDavid . Thanks voor de tip.
Mijn primaire reden om het zo op te lossen, is dat ik wat wil leren van docker, mqtt en influxdb. En dan helpt het bij mij wel om een concreet doel te hebben.
Daarnaast wist ik in het begin ook nog niet van de API / HTTP oplossing, dus begon mijn Google zoektocht misschien ook wel een beetje te gericht. Later wel wat tegen gekomen, maar nog niet veel aandacht gegeven.
Maar in de toekomst zal ik hier nog wel verder na kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Im heb begin dit jaar een rasberry pi gekocht met sd kaartje waarop met domotix de slimme meter wordt uitgelezen.

De kaast is na een maand of 2 gesneuveld. Ik wil het nu beter loggen maar heb geen nas of server in huis. Zijn er andere manieren om de data op te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Ik gebruik bij mijn raspberry pi 4 een ssd hardeschijf via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 08:24
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Iskra AM550 3 fase meter met P1 aansluiting.

Ik heb een 3x 25A aansluiting. 2 zonnepanelen omvormers. Een 3 fase 11kw Keba en een 1 fase 20A keba.

Nu lijkt het mij handig om per fase te kunnen monitoren wat het verbruik is en of dit in de buurt van de 25A komt.

Volgens mij is de standaard software;
p1 Monitor daar niet toe in staat en
domoticz volgens mij ook niet.

Is er een ander softwaretooltje die dit wel kan (verbruik per fase registreren)

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Je slimme meter is enkel in staat om je netto verbruik te meten. Je zal dus altijd naast je slimme meter ook de gegevens van zonnepanelen moeten uitlezen. Dan pas kan je zien wat je daadwerkelijk verbruik in huis is.
Helaas kan ik je verder niet helpen. Heb mijn eigen software gemaakt en maak geen gebruik van standaard tooltjes.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
@famrossel3 wat versta je precies onder "de standaard software"?

De stroom staat per fase in het telegram vermeld. Als je hier monitoring op wilt, kun je bijvoorbeeld grafana alerts gebruiken: https://grafana.com/docs/grafana/latest/alerting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
famrossel3 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:05:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Iskra AM550 3 fase meter met P1 aansluiting.

Ik heb een 3x 25A aansluiting. 2 zonnepanelen omvormers. Een 3 fase 11kw Keba en een 1 fase 20A keba.

Nu lijkt het mij handig om per fase te kunnen monitoren wat het verbruik is en of dit in de buurt van de 25A komt.

Volgens mij is de standaard software;
p1 Monitor daar niet toe in staat en
domoticz volgens mij ook niet.

Is er een ander softwaretooltje die dit wel kan (verbruik per fase registreren)

Ik hoor het graag.
Met DSMR Reader kun je dat inzichtelijk maken. Geeft alleen geen Alarm.
Met Domoticz kan dat ook. Ik heb een script die een alarm geeft als ik op 1 fase boven een bepaald Wattage kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 29-05 09:47
Wie koppelt vanuit een ESP32 met een hardware serial de P1? Die kan ook inverten, dus zou je geen SoftSerial nodig moeten hebben. Ik krijg het zelf echter niet voor elkaar. Niet met SoftSerial als met HardwareSerial. Ik ontvang alleen jibberisch en na een paar seconden crasht de esp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
@kwaazaar Ik heb deze esp32: https://www.reichelt.nl/e...219897.html?&trstct=pos_0.

Voorbeeld code: https://github.com/ydderfBackwards/TweakersForum
Regel 276 geeft de setup functie weer.
Vanaf regel 1123 wordt de seriele poort uitgelezen.
De rest van het script is nog under construction her en der, maar het serieel uitlezen werkt al ruim een half jaar zonder problemen.

Een mijn aansluitschema staat een paar Posts terug (d.d. 25. Okt).

Wat misschien nog wel een aandachtspunt kan zijn is de instelling van de seriële poort (parity, stopbits, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
ydderf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:50:
@kwaazaar Ik heb deze esp32: https://www.reichelt.nl/e...219897.html?&trstct=pos_0.

Voorbeeld code: https://github.com/ydderfBackwards/TweakersForum
Regel 276 geeft de setup functie weer.
Vanaf regel 1123 wordt de seriele poort uitgelezen.
De rest van het script is nog under construction her en der, maar het serieel uitlezen werkt al ruim een half jaar zonder problemen.

Een mijn aansluitschema staat een paar Posts terug (d.d. 25. Okt).

Wat misschien nog wel een aandachtspunt kan zijn is de instelling van de seriële poort (parity, stopbits, enz).
Het gaat mij om de bit inversion te doen met HardwareSerial of SoftSerial en niet, zoals jij, met een transistor of IC. Simpelweg omdat ik die hier niet heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
@kwaazaar , sorry dan heb ik je vraag niet goed geïnterpreteerd.
Het probleem van geen oneindige grijpvoorraad aan componenten klinkt me ook bekend ;-)

Maar in theorie zou de hardwareserial makkelijk kunnen inverteren.
https://github.com/espres...es/esp32/HardwareSerial.h

Wat naast de bautrate enz misschien nog wel een aandachtspunt is, is de spanning. Mijn esp werkt op 3,3volt signalen maar de slimme meter geeft 5 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Het is gelukt! Er wat gaaf om die data ineens binnen te zien komen! :-)

Ik gebruik nu dus de hardware serial om ook de invertion te doen. Ik had een pull-up resistor gebruikt van 10K tussen de RST en de TX (of RX van de ESP).

RST voed ik overigens met 5v nu. Ik heb met een podmeter zitten testen wat dan wel de juiste waarde was. Het werkte pas goed en dus ook langere tijd bij 720 ohm. Met 3.3V op RST heb ik ook getest en blijk ik een pull-up van 1220 ohm nodig te hebben.

Wel merk ik dat als er ineens bagger wordt ontvangen, de communicatie niet meer hersteld.

[ Voor 23% gewijzigd door kwaazaar op 30-10-2020 17:11 . Reden: 3.3V test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:00
Ik heb sinds kort slimme meter en zonnepanelen (eigenlijk gewoon een nieuw huis :) ) en meet de data van m'n slimme meter met een p1 kabel.
Eerst in domoticz en nu een tijdje met p1 monitor.
Wat me opvalt is dat het teruggekeerde kWh veel minder is dan wat mijn pc omvormer aangeeft.
Is dat normaal? Of is er een betere manier om de meter uit te lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:57
ComTech schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:35:
Ik heb sinds kort slimme meter en zonnepanelen (eigenlijk gewoon een nieuw huis :) ) en meet de data van m'n slimme meter met een p1 kabel.
Eerst in domoticz en nu een tijdje met p1 monitor.
Wat me opvalt is dat het teruggekeerde kWh veel minder is dan wat mijn pc omvormer aangeeft.
Is dat normaal? Of is er een betere manier om de meter uit te lezen ?
Bij de P1 meting is je verbruik er af. En bij je omvormer is dit alleen je opbrengst zonder verbruik.

Als je het goed wilt meten kan je denken aan een losse kWh meter, maar een beetje nutteloos omdat je een omvormer hebt welke het al meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
prakka schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:44:
[...]

Bij de P1 meting is je verbruik er af. En bij je omvormer is dit alleen je opbrengst zonder verbruik.

Als je het goed wilt meten kan je denken aan een losse kWh meter, maar een beetje nutteloos omdat je een omvormer hebt welke het al meet.
Ah zoiets dacht ik al, dan ga ik iets anders zoeken voor P1 monitor.
Zoek iets wat een mooi overzicht maakt van elektriciteit verbuik en levering per dag.
Ik ga dsmr reader eens proberen die doet denk ik wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:13

rvk

ComTech schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:38:
[...]
Ah zoiets dacht ik al, dan ga ik iets anders zoeken voor P1 monitor.
Zoek iets wat een mooi overzicht maakt van elektriciteit verbuik en levering per dag.
Ik ga dsmr reader eens proberen die doet denk ik wat ik zoek.
Hoe lees je je omvormer uit?

Voor huidige power verbruik van al mijn apparaten in huis op dat moment doe ik:
P1 lever power + Omvormer lever power - P1 teruggave power.

Dit zou je ook met het dagverbruik kunnen doen.
Maar je hebt dus wel de opbrengst van de zonnepanelen nodig en de P1 gaat jou dat niet geven. Ik heb hiervoor een kWh in de meterkast gehangen.

Je kunt uit de P1 wel weergeven wat je teruglevert aan het net en wat je rekening zal zijn maar dus niet wat jou echte verbruik zou zijn zonder panelen.

Je kunt ook eventueel een online omgeving uitlezen als je omvormer het daarnaartoe stuurt. Maar dan is je werkelijke verbruik alleen per 15 (of 5) minuten te zien en niet realtime (omdat die online sites meestal per 15 of 5 min loggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12
rvk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:46:
[...]

Hoe lees je je omvormer uit?

Voor huidige power verbruik van al mijn apparaten in huis op dat moment doe ik:
P1 lever power + Omvormer lever power - P1 teruggave power.

Dit zou je ook met het dagverbruik kunnen doen.
Maar je hebt dus wel de opbrengst van de zonnepanelen nodig en de P1 gaat jou dat niet geven. Ik heb hiervoor een kWh in de meterkast gehangen.

Je kunt uit de P1 wel weergeven wat je teruglevert aan het net en wat je rekening zal zijn maar dus niet wat jou echte verbruik zou zijn zonder panelen.

Je kunt ook eventueel een online omgeving uitlezen als je omvormer het daarnaartoe stuurt. Maar dan is je werkelijke verbruik alleen per 15 (of 5) minuten te zien en niet realtime (omdat die online sites meestal per 15 of 5 min loggen)
Volgens mij is je huidige gebruik in DSMR uit te lezen door L1+, L2+ en L3+ bij elkaar op te tellen.
Wat je terug levert is kun je in een aparte grafiek tonen, dat komt bij ons binnen op L3- namelijk.

De verbruiksgrafiek in DSMR haalt inderdaad gelijk al de teruglevering van het verbruik af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl2Oux6s_ZjdS0GHvnOSc1mPz-Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9YwoR0CjBBuliAiOVMTmp2rz.png?f=user_large
2297 + 432 = 2729w

Als we daar de teruglevering van 137w vanaf halen dan komen we (met afronding naar boven in DSMR) op onderstaand totaal van 2593w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ps7WqaEhhPpSc65xjizf6Et8lQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pagSKoTgOHfOplnogtMhhBII.png?f=user_large

De teruglevering is dus wel via P1 uit te lezen. Je moet alleen zelf even gaan rekenen zoals ik het zie.

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 06-11-2020 10:05 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:03:
[...]
De teruglevering is dus wel via P1 uit te lezen. Je moet alleen zelf even gaan rekenen zoals ik het zie.
Ik had het niet over de teruglevering. Die staat inderdaad gewoon in P1.
Ik had het over het daadwerkelijke gebruik van al je apparaten in huis.
Als je zonnepanelen hebt en die leveren op, wordt eerst de stroom gebruikt door je apparaten. Alles wat over is wordt teruggeleverd. Maar op die manier is uit de P1 alleen niet te halen wat dus je werkelijke verbruik is van je apparaten in huis. Dus je kunt je echte gebruik niet echt goed weergeven zonder ook de opbrengst (en power) van je zonnepanelen te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
rvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:39:
[...]

Ik had het niet over de teruglevering. Die staat inderdaad gewoon in P1.
Ik had het over het daadwerkelijke gebruik van al je apparaten in huis.
Als je zonnepanelen hebt en die leveren op, wordt eerst de stroom gebruikt door je apparaten. Alles wat over is wordt teruggeleverd. Maar op die manier is uit de P1 alleen niet te halen wat dus je werkelijke verbruik is van je apparaten in huis. Dus je kunt je echte gebruik niet echt goed weergeven zonder ook de opbrengst (en power) van je zonnepanelen te weten.
In de eerste grafiek die ik toonde zie je zowel het werkelijke verbruik als de opbrengst apart weergeven. Daar zie je dus dat mijn verbruik op dat moment 2729w was. Zonder dat daar de opbrengst vanaf gehaald was.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:59:
[...]
In de eerste grafiek die ik toonde zie je zowel het werkelijke verbruik als de opbrengst apart weergeven. Daar zie je dus dat mijn verbruik op dat moment 2729w was. Zonder dat daar de opbrengst vanaf gehaald was.
Dan zijn jouw zonnepanelen denk ik direct op de meter aangesloten.
Dat is meestal niet het geval.
Normaal leveren ze via de meterkast eerst de stroom aan de lokale apparaten en komt die stroom en power nooit bij de meter van de netwerkbeheerder.

Wat is L1, L2, L3, T1, T2, T3 bij jou? Waar komen die vandaan? Allemaal direct van de P1?
Want de P1 heeft volgens mij alleen 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2.

Dus of jij haalt een van de L/T waardes uit een andere bron (zonnepanelen omvormer), of de zonnepanelen zijn ook rechtstreeks aangesloten op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:59:
[...]

Nee hoor. DSMR leest alleen de P1 meter uit. Dus niet het werkelijk verbruik.
Wat rechtstreeks van de panelen bijv de wasmachine in gaat zie je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
rvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:08:
Dan zijn jouw zonnepanelen denk ik direct op de meter aangesloten.
Dat is meestal niet het geval.
Nee, dat kan niet. Alles komt bij de meter samen. Je hebt gelijk dat niet het werkelijk verbruik wordt getoond. Alleen de import en export van stroom van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:34:
[...]

Nee hoor. DSMR leest alleen de P1 meter uit. Dus niet het werkelijk verbruik.
Wat rechtstreeks van de panelen bijv de wasmachine in gaat zie je niet.
Heb ik het dan gewoon compleet verkeerd begrepen?

Hoe moet ik het eerste plaatje van mij dan begrijpen? Hij haalt namelijk daadwerkelijk de L3- van het totaal af in het overzicht. Of is die 137w dan gewoon daadwerkelijke teruglevering? En zal in mijn situatie alleen balans (rechtstreeks verbruik van panelen door bijvoorbeeld wasmachine) optreden wanneer die apparaten ook op de L3 fase zijn aangesloten?

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:41:
[...]

Heb ik het dan gewoon compleet verkeerd begrepen?

Hoe moet ik het eerste plaatje van mij dan begrijpen? Hij haalt namelijk daadwerkelijk de L3- van het totaal af in het overzicht. Of is die 137w dan gewoon daadwerkelijke teruglevering? En zal in mijn situatie alleen balans (rechtstreeks verbruik van panelen door bijvoorbeeld wasmachine) optreden wanneer die apparaten ook op de L3 fase zijn aangesloten?
Wat je ziet is inderdaad de daadwerkelijk teruglevering naar en opname uit het net. Alles wat "binnendoor" gaat ziet de meter niet.
Ik heb een 3 fase omvormer. Vandaag zie ik dan gewoon 0 bij verbruik terwijl er van alles aan staat. Maar omdat mijn omvormer meer dan 2000W geeft zie ik alleen teruglevering.

Jij hebt waarschijnlijk een 1 fase omvormer?

[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 06-11-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:44:
[...]

Jij hebt waarschijnlijk een 1 fase omvormer?
Dat zou best wel eens kunnen dan. Klinkt niet als de mooiste oplossing, aangezien de meeste load bij mij op de eerste twee fases zit... Eens kijken of dat voor niet al te duur is aan te passen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:50:
[...]

Dat zou best wel eens kunnen dan. Klinkt niet als de mooiste oplossing, aangezien de meeste load bij mij op de eerste twee fases zit... Eens kijken of dat voor niet al te duur is aan te passen.
Dat zal zeker duur zijn want dat betekent een nieuwe omvormer. Is ook niet nodig.
Ik denk dat je omvormer op L3 zit. Als het goed zie je dan altijd alleen terug levering op L3. Klopt dat?
DUs nooit op L1 en L2.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 06-11-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:52:
[...]

Dat zal zeker duur zijn want dat betekent een nieuwe omvormer. Is ook niet nodig.
Ik denk dat je omvormer op L3 zit. Als het goed zie je dan altijd alleen terug levering op L3. Klopt dat?
DUs nooit op L1 en L2.
Ja klopt, alleen op L3. En daar maakt volgens mij alleen de kookplaat gebruik van. Dus de rest wordt gewoon terug op het net gestort. Direct gebruiken is natuurlijk een stuk effectiever, zeker als ze in de toekomst gaan korten op het geld wat je terug krijgt voor terug geleverd stroom.

Dan zou het goedkoopste zijn om de omvormer aan te sluiten op L1 of L2 denk ik?

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:58:
[...]

Ja klopt, alleen op L3. En daar maakt volgens mij alleen de kookplaat gebruik van. Dus de rest wordt gewoon terug op het net gestort. Direct gebruiken is natuurlijk een stuk effectiever, zeker als ze in de toekomst gaan korten op het geld wat je terug krijgt voor terug geleverd stroom.

Dan zou het goedkoopste zijn om de omvormer aan te sluiten op L1 of L2 denk ik?
Is niet nodig. Uiteindelijk saldeert de meter alle fases. Dus naar de energieleverancier gaat dus of x Watt verbruik of y Watt teruglevering. Dus nooit beide tegelijk zoals jij nu wel ziet.
De energie leverancier ziet dus je afzonderlijke fases niet.

Dus als 1000W opwekt en je de kookplaat aanzet (bijv 1500W) dan zie je op L3 500W verbruik en daardoor zie je dus je eigen verbruik op L3 (-1500W) niet.

Als je inderdaad verder niets op L3 hebt dan wordt in feite wel je eigen verbruik getoond, TOTDAT je de kookplaat aanzet.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Kortom: financieel maakt het allemaal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:10:
[...]
Kortom: financieel maakt het allemaal NOG niet uit.
kleine correctie. ;) :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Wanneer wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als nuon/rattenval en consorten gaan kutten met salderen moet je niet raar staan kijken dat ze onderscheid gaan maken in de fases. immers krijg je met de toekomstige afbouwregeling de situatie dat je in de praktijk bijvoorbeeld 5kW verbruikt op L2 op je kookplaat of whatever terwijl je op L1 aan het terugleveren bent. ik kan je garanderen dat ze uiteindelijk die 5kW van de kookplaat op voltarief gaat fractureren terwijl je een stukje droog brood terugkrijgt voor wat je op de andere fase teruglevert.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
flippy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:46:
[...]

als nuon/rattenval en consorten gaan kutten met salderen moet je niet raar staan kijken dat ze onderscheid gaan maken in de fases. immers krijg je met de toekomstige afbouwregeling de situatie dat je in de praktijk bijvoorbeeld 5kW verbruikt op L2 op je kookplaat of whatever terwijl je op L1 aan het terugleveren bent. ik kan je garanderen dat ze uiteindelijk die 5kW van de kookplaat op voltarief gaat fractureren terwijl je een stukje droog brood terugkrijgt voor wat je op de andere fase teruglevert.
Kan niet. P1 meter heeft maar 4 telwerken voor kWh (hoog/laag tarief import en export) en niet per fase. Is onderdeel van de P1 standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
[...]

Kan niet. P1 meter heeft maar 4 telwerken voor kWh (hoog/laag tarief import en export) en niet per fase. Is onderdeel van de P1 standaard.
ik zeg niet dat het meteen gebeurt. zulk soort dingen duren even. maar gewoon even wachten op de volgende generatie meters die ze je geforceerd door je strot duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@xirixiz kan het zijn dat de latest niet meer werkt? Het startcommando lijkt veranderd en de omgevingsvariabelen zijn ook niet meer wat het was.

Heb nu een nieuwe van latest-4.7.0-amd64 (uit m'n hoofd) gedownload en daar een nieuwe container van gemaakt, die doet het weer maar liefst had ik natuurlijk gewoon op de tag 'latest' gebleven. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:46:
[...]

Dan zet je die teruglevering toch ook op die fase, probleem opgelost.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:10:
[...]

Dan zet je die teruglevering toch ook op die fase, probleem opgelost.
volgens mij staat de kookplaat minder vaak aan dan de zon schijnt.

en het hele punt van 3 fase is dat je je verbruikers verdeelt over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
[...]

volgens mij staat de kookplaat minder vaak aan dan de zon schijnt.

en het hele punt van 3 fase is dat je je verbruikers verdeelt over de fases.
Nee het hele punt van 3-fase is dat je 75A tegelijk kan gebruiken, 1-fase is maar max 35A in NL en je had het niet alleen over een kookplaat dacht ik te lezen😉

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Heb nu een paar dagen dsmr reader draaien maar hij is regelmatig niet meer bereikbaar.
En vanmorgen helemaal niet meer op gang te krijgen.
Draaide op een oude pi2 met oude sd-kaart dus die zal wel snel corrupt zijn geraakt door de vele korte schrijf acties.
Ik heb hem nu op een pi4 draaien met nieuwe 32 GB USB stick kijken hoe lang dat goed gaat.
Heb gelezen dat je ook alleen de datalogger op de pi kan draaien en dan kan doorsturen naar een andere installatie.
Iemand dat succesvol aan de gang gekregen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xirixiz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 03:51
Gonadan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:14:
@xirixiz kan het zijn dat de latest niet meer werkt? Het startcommando lijkt veranderd en de omgevingsvariabelen zijn ook niet meer wat het was.

Heb nu een nieuwe van latest-4.7.0-amd64 (uit m'n hoofd) gedownload en daar een nieuwe container van gemaakt, die doet het weer maar liefst had ik natuurlijk gewoon op de tag 'latest' gebleven. :)
Je zou gewoon latest weer moeten kunnen gebruiken. Er zat een fout in het build proces afgelopen week maar dat is verholpen. Verder zijn idd de vars gewijzigd omdat die in DSMR Reader zelf zijn aangepast (zie docu). "command" in de Docker image heb ik aangepast omdat ik idd de paden enigszins heb aangepast om het overzichtelijker te maken. Werkt het niet, maak dan even een issue aan op github.

Also known as xirixiz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ComTech schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:09:
Heb nu een paar dagen dsmr reader draaien maar hij is regelmatig niet meer bereikbaar.
En vanmorgen helemaal niet meer op gang te krijgen.
Draaide op een oude pi2 met oude sd-kaart dus die zal wel snel corrupt zijn geraakt door de vele korte schrijf acties.
Ik heb hem nu op een pi4 draaien met nieuwe 32 GB USB stick kijken hoe lang dat goed gaat.
Heb gelezen dat je ook alleen de datalogger op de pi kan draaien en dan kan doorsturen naar een andere installatie.
Iemand dat succesvol aan de gang gekregen ?
Yup. Ik heb een pi in de meterkast hangen met alleen de datalogger, die pusht de data naar m'n NAS alwaar DSMR-reader zelf netjes in een container draait (die van @xirixiz dus). Gewoon de handleiding volgen dan gaat het als een zonnetje.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Gonadan schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:31:
[...]

Yup. Ik heb een pi in de meterkast hangen met alleen de datalogger, die pusht de data naar m'n NAS alwaar DSMR-reader zelf netjes in een container draait (die van @xirixiz dus). Gewoon de handleiding volgen dan gaat het als een zonnetje.
Gelukt ik had dus bij de DATALOGGER_API_HOSTS geen http:// ervoor gezet |:(
Heb het nog niet Docker draaien het draait nu op een VM op m'n server en ach die heeft toch nog ruimte zat daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zit een beetje te klooien om mijn huis slimmer te maken en wil nu de meterkast erbij pakken.
Meter: Iskra AM550
Kabel: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07R2L22GW

Helaas krijg ik zowel op mijn RPi (via cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q) en Windows 10 (Putty serial COM3 poort) geen telegrammen terug (wel beide kunnen connecten). Heb ik de verkeerde kabel gekocht (er staat Iskra AM550 in de titel), of sla ik een bepaalde stap over?

[ Voor 3% gewijzigd door H92! op 10-11-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Sabbi

je denkt aan mij.

H92! schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:28:
Ik zit een beetje te klooien om mijn huis slimmer te maken en wil nu de meterkast erbij pakken.
Meter: Iskra AM550
Kabel: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07R2L22GW

Helaas krijg ik zowel op mijn RPi (via cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q) en Windows 10 (Putty serial COM3 poort) geen telegrammen terug (wel beide kunnen connecten). Heb ik de verkeerde kabel gekocht (er staat Iskra AM550 in de titel), of sla ik een bepaalde stap over?
Je kan het kapje van de USB stekker afhalen en controleren of er een extra weerstand op het bord gesoldeerd zit waar de kabel zit. Zoja dan moet het in principe werken. Wat ook kan is dat de usb-serieel chip niet ingesteld is om te inverteren, dat kan je dan met de ftdi software instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
Ook ik heb sinds vanavond een P1 kabel tussen mijn nas en slimme meter.

Ik heb 1 fase en 1 telwerk.
En ik zie verschillen in de grafieken L1 usage en Power.
Bijvoorbeeld om 21:25 Power 737W L1-usage 2478W

Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/680WOXnxCrCmgeYr12Pf5baYv44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSbFVEDmYx7WCh2o1jDWipCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz9mqOWVWKDywNISBRJFLZgylno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69dFaCJaeC4wLubzXGtDmZPO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

FRANQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:58:
Grafana neem ik aan?
Welke database gebruik je?
En om de hoeveel seconden log je?

Kan ook liggen aan de manier waarop je de grafiek samen stelt.

Ik kan prima zien aan mijn power wanneer ik inductie aan het koken ben, waterkoker aanzet of zelfs dat mijn ijskast om de zoveel tijd aan en uitspringt.

Grafana/influxdb/p1 en kwh voor solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
rvk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:11:
[...]

Grafana neem ik aan?

Kan ook liggen aan de manier waarop je de grafiek samen stelt.

Ik kan prima zien aan mijn power wanneer ik inductie aan het koken ben, waterkoker aanzet of zelfs dat mijn ijskast om de zoveel tijd aan en uitspringt.

Grafana/influxdb/p1 en kwh voor solar.
Grafana neem ik aan?
Ik heb een Landis+Gyr E350

geen idee :o

Heb de ontvangst limiet (waar hieronder 30 staat)op 0 staan.
wilde zoveel mogelijk updates.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr2El_wUjC7pf8RLrRl2w-pliwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFEyq9sfs30nNWOjpqnSbyyt.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het gisteravond aangesloten en even een avondje laten staan.
Na serie kijken keek ik wat hij nu gelogd had, en toen zag ik het verschil in de grafieken.

Ik moet er dus nog verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

FRANQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:39:
[...]
Na serie kijken keek ik wat hij nu gelogd had, en toen zag ik het verschil in de grafieken.
Is dat dan met domoticz?

De L1-usage is volgens mij een totaal verbruik teller. Die loopt continue op. Ik denk dat de grafiek elke keer het verschil tussen 2 periodes laat zien.

De L1-power zou dan een momentopname zijn. Als je bv een waterkoker aanzet zie je de power spiken naar 2,5kWh. Maar dat is maar voor een minuut. Dat vind je dan in een verbruiksperiode van een uur totaal niet meer terug (omdat die gemiddelde over langere periode weergeeft).

Ik vind die verbruiksgrafiek niet zo interessant. Dat zie ik wel aan het dagtotaal. De powergrafiek zou echt moeten laten zien wat er op dat moment verbruikt wordt.

Alleen bij jou lijkt het wel of die twee omgedraaid zijn want ik zou zo'n piek in de power verwacht hebben, niet in de L1 :S Maar ik weet ook niet wat jouw L1 is. Ik ken domoticz niet zo goed maar was er niet L1-Power en L1-Usage?

Je moet dus even kijken naar het verschil in power en usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
rvk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:59:
[...]

Is dat dan met domoticz?
Ja ik heb domoticz op mijn synology nas.
Maar als een ander pakket (ook op synology) meer mogelijkheden heeft hoor ik dat graag.
[...]
De L1-usage is volgens mij een totaal verbruik teller. Die loopt continue op. Ik denk dat de grafiek elke keer het verschil tussen 2 periodes laat zien.
Heb er nu een dag data in zitten en L1-usage is het actuele verbruik.
Je ziet elke seconde het aantal watt verbruik, helaas logt hij elke 5 minuten.
Ik kan nergens vinden waar je hem vaker kunt laten loggen.
De kachel of mijn cirkelzaag in de schuur staat geen 5 minuten aan, waardoor de piek wegvalt.
Ik hoop juist inzicht te krijgen in mijn verbruikers odat ik 6000kwh per jaar verstook.
[...]
De L1-power zou dan een momentopname zijn. Als je bv een waterkoker aanzet zie je de power spiken naar 2,5kWh. Maar dat is maar voor een minuut. Dat vind je dan in een verbruiksperiode van een uur totaal niet meer terug (omdat die gemiddelde over langere periode weergeeft).

Ik vind die verbruiksgrafiek niet zo interessant. Dat zie ik wel aan het dagtotaal. De powergrafiek zou echt moeten laten zien wat er op dat moment verbruikt wordt.

Alleen bij jou lijkt het wel of die twee omgedraaid zijn want ik zou zo'n piek in de power verwacht hebben, niet in de L1 :S Maar ik weet ook niet wat jouw L1 is. Ik ken domoticz niet zo goed maar was er niet L1-Power en L1-Usage?

Je moet dus even kijken naar het verschil in power en usage.
Die twee zijn inderdaad omgedraaid.
En dat de piek wegvalt bij een uur opname is inderdaad logisch.

Ben nog niet tevreden ermee nu, hoopte juist op meer inzicht dan dat ik al had vie slimmemeterportal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Ik heb geen domoticz dus weet dat ook niet precies. Ik gebruik een eigen script om P1 en solar in infuxdb database te zetten en dan grafana om het weer te geven. Maar dat is misschien iets meer voor de diy'er.

De L1-usage moet je denk ik alleen gebruiken voor dag totalen staaf grafiek (en maand/jaar). De L1-power zou je dan kunnen gebruiken voor de actuele grafiek zoals je nu hebt. Maar die moet dan inderdaad wel per 15 seconden loggen o.i.d.

Je zou toch zeggen dat die 0 of 15 dan goed moet zijn. Maar je ziet in die ene grafiek toch ook wel een piek?

Dit is mijn voorlopige dashboard (ben er nét me begonnen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcwzUPNSU5L4jB9t0Sn3QE8wfHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buX2RiVcfLwB7m0ERNOlrvBv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaQm-nrw_9QhpBdvKUWZSQZB79U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9oiqTqOptuAI2iyS2m4YXE8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXwdq6_juW10tneh5sl0vm1w_dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSNhkia1bqj1NWvmMgFUvHrt.png?f=fotoalbum_large

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

FRANQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:01:
[...]
Ja ik heb domoticz op mijn synology nas.
Maar als een ander pakket (ook op synology) meer mogelijkheden heeft hoor ik dat graag.
[...]
Heb er nu een dag data in zitten en L1-usage is het actuele verbruik.
Je ziet elke seconde het aantal watt verbruik, helaas logt hij elke 5 minuten.
Ik kan nergens vinden waar je hem vaker kunt laten loggen.
De kachel of mijn cirkelzaag in de schuur staat geen 5 minuten aan, waardoor de piek wegvalt.
Ik hoop juist inzicht te krijgen in mijn verbruikers odat ik 6000kwh per jaar verstook.
[...]
Die twee zijn inderdaad omgedraaid.
En dat de piek wegvalt bij een uur opname is inderdaad logisch.

Ben nog niet tevreden ermee nu, hoopte juist op meer inzicht dan dat ik al had vie slimmemeterportal.
Volgens mij komt dit door de manier hoe Domoticz de informatie in grafieken zet. Het verbruik wordt per 5 minuten weergegeven. Er komt wel iedere 1, 5 of 10 seconden o.i.d. een telegram binnen over de P1 (afhankelijk van welke meter je hebt). Het actuele verbruik wordt ook weergegeven, alleen niet in een grafiek. Daar zul je zelf dan wat voor moeten maken. Zie in plaatje hieronder de gele waarde rechtsboven. Die update (bij mij) iedere 5 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqYmacudGwQzmYfa3wbDcN2iuwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77PYxr5e91rIS04P0y5w3IQO.png?f=user_large

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
FRANQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:58:
Ook ik heb sinds vanavond een P1 kabel tussen mijn nas en slimme meter.

Ik heb 1 fase en 1 telwerk.

Hoe kan dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De bovenste grafiek is je verbruik in Wh. De 2de is van je afgenomen vermogen in Watt.
Verbruik is afgenomen vermogen per tijdseenheid.
Dat zijn 2 verschillende dingen.

[ Voor 198% gewijzigd door jobr op 12-11-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-05 00:49
Hey experts.

Even jullie hulp. Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten. Ik ben dus aangewezen op het aftappen van de 'p1' meter van Newmotion, wat volgens mij geen p1 meter is, want ik ben al 2 dagen aan het kloten met arduino's usb-ttls met alle mogelijke schemas maar ik krijg er niks uit.

serieel sniffen tussen de paal en module ook al geprobeerd (parasite met diodes ertussen).

Iemand een idee? Het gaat me niet om de meterstand maar alleen om actueel verbruik te meten.

Heb er even een espeasy aangehangen als serial2net, zodat ik allerlei baudrates/stop/parity kan proberen, beste wat ik eruit krijg is het onderstaande. Iemand ervaring met die NewMotion 'p1' sensor??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
-/%
-ek%
    -ek%
        -ek%
            -ek%
                /-ek%
                     /-ek%
                          /-ek%
##/OeOA_yYAS-ek%
##/-ek%
       ##/+}-ek%
                ##/-ek%
                       ##/+}-ek%
                                /#+)Q-ek%
                                         ##/#+)Q-ek%
                                                    ##/#+)Q-ek%
                                                               /#+)Q-ek%
                                                                        /#+)Q-ek%
s}ek                                                                             /#+)Q-ek=

[ Voor 37% gewijzigd door phenomic op 13-11-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

phenomic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:46:
Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten. Ik ben dus aangewezen op het aftappen van de 'p1' meter van Newmotion, wat volgens mij geen p1 meter is, want ik ben al 2 dagen aan het kloten met arduino's usb-ttls met alle mogelijke schemas maar ik krijg er niks uit.
De P1 van de NewMotion is daar toch niet voor bedoeld? Volgens mij is dat alleen een inkomende P1 om load-balacing mogelijk te maken (dat je auto dus niet teveel stroom pakt als je ook inductie staat te koken). Die sluit je dus aan op de P1 van je stroommeter en zo weet die NewMotion dat en wanneer die piekstroom kan pakken.

Een quote:
Voor loadbalancing meet de NewMotion laadpaal hoeveel vermogen er op de huisaansluiting nog beschikbaar is. Dit doen ze door de laadpaal op de P1 poort van de slimme meter aan te sluiten (als je die hebt), of door een stroom-meetsysteem in de meterkast te plaatsen. De laadpaal kan hierdoor continu het vermogen richting de auto bijstellen aan het overige verbruik in huis. Zet je een inductie kookplaat of warmtepomp aan, dan moet de laadpaal het vermogen richting de auto naar beneden regelen om niet over het maximum van je aansluiting heen te gaan. NewMotion configureert in de laadpaal wat het maximale vermogen is, en je krijgt er ook een aardlek/automaat van dat vermogen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
rvk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 01:04:
[...]

De P1 van de NewMotion is daar toch niet voor bedoeld? Volgens mij is dat alleen een inkomende P1 om load-balacing mogelijk te maken (dat je auto dus niet teveel stroom pakt als je ook inductie staat te koken). Die sluit je dus aan op de P1 van je stroommeter en zo weet die NewMotion dat en wanneer die piekstroom kan pakken.
Nouja voor bedoeld niet, maar het is wel een device die weet heeft van de load van mijn 3 fasen in huis. Die 3 CT klemmen meten de load om inderdaad aan de laadpaal door te geven hoeveel ampere de installatie kan vrijgeven.

Ik HEB geen slimme meter, krijg die voorlopig ook niet (woon niet in NL) en heb het probleem dat er fysiek geen ruimte is om mijn eigen CT klemmen met arduino/esp te plaatsen. Toch wil ik graag het verbruik van mijn huis meten in mijn domotica.

Ik heb het vermoeden dat communicatie tussen die module van Newmotion en de laadpaal serial is, als ik er rechtstreeks een TTL-uart serial aanhang zie ik ook 'telegrams' voorbij komen met bagger (zie eerdere post) op intervallen, dus ik probeer de juiste manier/settings/weerstanden/diodes/transistoren weet ik het te vinden om die berichten te decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 14:21
Ik heb sinds een paar weken een slimme meter van Enexis een ZIV E0059.
Nu heb ik de DSMR datalogger eraan hangen die netjes z'n data naar DSMR reader stuurt.

Alleen staat er een verkeerde datum in de telegram (13 mei 2020). Nu dacht ik, laat ik eens bellen met Enexis en dan kunnen ze dat even voor mij fixen.

Dat is dus niet zo schijnbaar, ja ze kunnen een monteur langsturen maar als er niets fout is moet je voorrij kosten betalen.

Dit staat er in het telegram:

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(200513124023S)
0-0:96.1.1(4530303639303030373036323036393230)
1-0:1.8.1(000403.504*kWh)
1-0:1.8.2(000000.000*kWh)
1-0:2.8.1(000061.749*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)

Edit: De meterstanden en het actuele verbruik kloppen wel, dus de data komt echt van de meter binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door vanisher op 18-11-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 16:42
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een slimme meter van enexis.

De monteur zei tegen mij dat enexis ca.3 dagen nodig heeft om de meter in te stellen. Er wordt een software update gedaan, de tijd wordt gesynchroniseerd en alle meters worden in werking gezet.
Totdat is afgerond heb je het stroomtarief volgens de daluren. Zowel levering als teruglevering.

Het is vandaag bij mij 5 dagen geleden en de meter is nog steeds niet geactualiseerd.
Je moet enexis dus even de tijd geven.
Als het vrijdag bij mij ook nog zo is dan ga ik ook een bellen.

Ik heb er trouwens een raspberry aanhangen met domoticz en dat uitlezen gaat ook prima. Van de interne klok heb ik daarbij geen problemen

Overigens een vreemd verhaal van enexis want zolang enexis de meter niet heeft geactiveerd krijg jij stroom tegen daltarief en ik denk dat je stroom leverancier daar niet zo blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 14:21
Dat zou het wel eens kunnen zijn idd, want ik heb alleen nog maar daltarief op de meter.
De meter is bij mij 29 oktober al geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
@phenomic Het zou ook nog RS485 ofzo kunnen zijn. Heb je wat meer informatie/foto's van de apparatuur die je hebt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
@Thinkpad het is me inmiddels gelukt de module uit te lezen. Signaal was inverted en op een of andere manier waren mijn prutsels niet goed, verdenk ook breadbordje van niet helemaal goed contact gemaakt te hebben, whatever....

De uitkomst is teleurstellend. die 'p1' module van NewMotion doet niks anders dan ALLEEN de ampere belasting (afgerond naar hele ampere ook nog pfff) doorgeven aan de laadpaal

Dus als stroommeter is het niet echt super accuraat/bruikbaar....
Heb het toch even op mqtt gezet... kan je met stappen van 1A up/down nog in grafana zien... Tja, was niet echt de bedoeling van het project.

Ik neem aan dat je de CT klemmen niet parallel kan uitmeten met een 2e device, gewoon recht de Analoog-digitaal conversie er parallel op knopen?? zal wel van invloed zijn op de meting van de CT klem?
tussen 0-1 volt, en met bepaalde burden weerstand etc etc .. Of iemand hier succes mee geboekt?
Want dan kan ik het evt zelf nog preciezer uitlezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

vanisher schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:57:
Alleen staat er een verkeerde datum in de telegram (13 mei 2020). Nu dacht ik, laat ik eens bellen met Enexis en dan kunnen ze dat even voor mij fixen.
Bij mij hebben ze ook op 29 oktober de meters geplaatst. En bij mij staat de datum nu zelfs nog op 191030221946W (30 oktober 2019). En ook alleen de 1.8.1 en 2.8.2 lopen nog op.

(Bij mij Enexis / sagemcom xs210)

Heb wel gemerkt dat bij deze meters het gas gelukkig beter geüpdate wordt (via bluetooth). Dat was bij dat oudere meters 1x per uur (via draadje) en liep ook een uur achter. Nu is het per 5 minuten geloof ik.

• rvk

rvk

Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten.
Je hebt ook geen ruimte om IN de meterkast een kwh meter te plaatsen?

Hebben ze die klemmen vóór de meterkast gezet op de binnenkomende fases? Ik vraag me sowieso af hoe accuraat die CT klemmen zijn.

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Hey experts.

Even jullie hulp. Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.

serieel sniffen tussen de paal en module ook al geprobeerd (parasite met diodes ertussen).

Iemand een idee? Het gaat me niet om de meterstand maar alleen om actueel verbruik te meten.

Heb er even een espeasy aangehangen als serial2net, zodat ik allerlei baudrates/stop/parity kan proberen, beste wat ik eruit krijg is het onderstaande. Iemand ervaring met die NewMotion 'p1' sensor??

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
-/%
-ek%
    -ek%
        -ek%
            -ek%
                /-ek%
                     /-ek%
                          /-ek%
##/OeOA_yYAS-ek%
##/-ek%
       ##/+}-ek%
                ##/-ek%
                       ##/+}-ek%
                                /#+)Q-ek%
                                         ##/#+)Q-ek%
                                                    ##/#+)Q-ek%
                                                               /#+)Q-ek%
                                                                        /#+)Q-ek%
s}ek                                                                             /#+)Q-ek=
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ct klemmen.

Maar ik heb toevallig een (mid) kWh meter achter een TNM laadpaal en die laadpaal klopt niet aan wat hij voor verbruik opgeeft. Per volledige laadsessie zit daar zo’n 2 kWh extra in het werkelijk verbruik, wat de laadpaal niet meet.

Als ik zie wat een moeite jullie allemaal in die P1 meter stoppen zeg _/-\o_

Ik doe het jullie niet na hoor!

De HomeWizard Energy P1 meter heeft onlangs een update gekregen en is met een lokale api ook uit te lezen. Misschien een tip voor sommige, aangezien de meter slechts €29,95 kost.

Je sluit hem op de P1 poort aan en via WiFi kun je de locale api benaderen. Ik heb dat zelf nog niet gebruikt, maar verschillende mensen in het topic wel:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Het zou je kwa hardware kunnen schelen.

De kWh meter is overigens nog niet uit te lezen via een api, maar schijnt er wel aan te komen.

Die laatste is overigens wel een stuk duurder, 49,95 (MID) gekeurd en wederom via WiFi gekoppeld aan de app. Maar voor de laadpaal ben ik er erg blij mee!

Ik zie nu in de app direct het verbruik en kosten van de laadpaal en het totaal:

Huidig verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvNQqqOXR5E0WCLGWEuNAeKimeU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eLcHxF9WdOSAy2ZJsd8jdiT3.png?f=user_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQkzUhMxY_nOgsmJ2VI30FYEJz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YzxmSJYQGX89gnHUUQxFqLvR.png?f=user_large

Deze week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mceEXbcYoRkMPTR21dtLl5kJalI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wDkhLqtl9LkNvIHOTUBvumNF.png?f=user_large

Hier iemand die wat meer met de api is gaan doen:
https://community.home-as...-homewizard-energy/227441

Overigens is er niet direct een mogelijkheid om dataverkeer naar de HomeWizard uit te schakelen, maar zij geven zelf als tip om het device in je router te blokkeren van data naar buiten te laten gaan.

Ik denk dat het de “doe-het-zelver” voor 3 tientjes ook wat verder kan helpen.

Edit:
Documentatie van de leverancier zelf mbt de api:
https://energy.homewizard...p1-meter-lokale-api-beta-

Youtube: DashcamNL

• rvk

rvk

BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 01:36:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ct klemmen.
...
Als ik zie wat een moeite jullie allemaal in die P1 meter stoppen zeg _/-\o_
phenomic heeft geen slimme meter en dus ook geen p1 daarvan. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom er CT klemmen om de inkomende aders zitten. Het signaal daarvan gaat waarschijnlijk naar de newmotion (autolader) voor load balancing. (CT klemmen gaan om de draad heen en kunnen zo stroom meten zonder de kabels open te maken). En de p1 op de newmotion is dus niet bedoeld om het verbruik daarvan uit te lezen maar geefr alleen het signaal dat uit die CT's komen naar de newmotion.

Als de meterkast groot genoeg is kun je ook zelf een kwh meter plaatsen, zoals jij hebt gedaan. Ik heb onlangs een sdm120 kwh meter (ook mid, 1 fase) laten komen voor mijn zonnepanelen. Via aliexpress was die de helft goedkoper dan hier in Nederland (je moet er alleen dat langer op wachten).

Welke kWh meter heb je overigens voor die laadpaal geplaatst? Kan die direct wifi aan uit zichzelf? Want de sdm120 kan dat niet en kost in Nederland al 49,50.

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
rvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:26:
[...]

phenomic heeft geen slimme meter en dus ook geen p1 daarvan. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom er CT klemmen om de inkomende aders zitten. Het signaal daarvan gaat waarschijnlijk naar de newmotion (autolader) voor load balancing. (CT klemmen gaan om de draad heen en kunnen zo stroom meten zonder de kabels open te maken). En de p1 op de newmotion is dus niet bedoeld om het verbruik daarvan uit te lezen maar geefr alleen het signaal dat uit die CT's komen naar de newmotion.

Als de meterkast groot genoeg is kun je ook zelf een kwh meter plaatsen, zoals jij hebt gedaan. Ik heb onlangs een sdm120 kwh meter (ook mid, 1 fase) laten komen voor mijn zonnepanelen. Via aliexpress was die de helft goedkoper dan hier in Nederland (je moet er alleen dat langer op wachten).

Welke kWh meter heb je overigens voor die laadpaal geplaatst? Kan die direct wifi aan uit zichzelf? Want de sdm120 kan dat niet en kost in Nederland al 49,50.
Even voorop gezegd, de kWh meter heeft op dit moment van spreken nog geen lokale api beschikbaar.

Toen de api voor de p1 meter beschikbaar kwam is wel aangegeven ook daaraan te werken.

Dus hij komt eraan, maar is er nog niet.

De kWh meter configureer je met de HoneWizard Energy app en binnen de configuratie verbind je hem met je WiFi netwerk.

Vervolgens gaat de data naar de servers en lees je die met de app uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKH4eGU6PvCLPDNWsmv5GjlnpUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VEPaF8EwNZ8c3sK7KqbiHwU.jpg?f=fotoalbum_large

Het is volledig modulair, je hebt dus geen P1 meter nodig om de kWh meter te gebruiken.

Maar voor jullie doeleinden (zelf uitlezen) is de meter nog niet geschikt.

De P1 meter kan dit al wel en daar geeft @HomeWizard_NL aan dat je na de configuratie en uitlezen van de meter, de P1 meter op je router gewoon kunt dicht zetten zodat je data niet naar buiten gaat.

Ik heb vroeger wel eens geprutst met kabels en pi’s en ik merkte vaak dat kabels brak waren of van mindere kwaliteit waardoor ik data miste.

Op zich is zo’n P1 meter best een leuke plotseling. Via WiFi uit te lezen, vanaf DSMR5.0 ook geen voeding meer nodig.

Als je wil zit er een (best gebruiksvriendelijke) app bij.

Tegenwoordig heb ik geen tijd en zin meer in het hobbien. Ik gebruik dus gewoon de app van HW.

Maar ik snap dat “jullie” dat liever in eigen beheer houden. Dat kan dus ook gewoon.

Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven of de lokale api op de kWh meter nog op de agenda staat?

Youtube: DashcamNL

• meermarco
  • Laatst online: 22:44
Ik krijg binnenkort geen slimme meter (bewust) maar een domme digitale (als het goed is). Mijn vraag is: heeft die ook een p1 Port? Bij de netbeheerder konden ze daar geen antwoord op geven.

• Joen
meermarco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Ik krijg binnenkort geen slimme meter (bewust) maar een domme digitale (als het goed is). Mijn vraag is: heeft die ook een p1 Port? Bij de netbeheerder konden ze daar geen antwoord op geven.
Je krijgt een slimme meter met uitgeschakelde slimme functies èn een P1-poort of een eenvoudige digitale meter zonder P1 poort. Als die laatste een P1-poort had gehad zou die "slim" zijn geweest he. :P

• meermarco
Ja ik heb een 'domme' meter gevraagd. Maar dacht wellicht is dat wel 'slim' binnen je eigen netwerk. Ipv met een SIM erin enzo. Nee dus. Bedankt.

• Joen
meermarco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:36:
Ja ik heb een 'domme' meter gevraagd. Maar dacht wellicht is dat wel 'slim' binnen je eigen netwerk. Ipv met een SIM erin enzo. Nee dus. Bedankt.
Om daar zeker van te zijn moet je een slimme meter nemen en dan die "administratief uit" laten zetten. Dan kan alleen de netbeheerder nog onderhoudsinformatie uitlezen (spanning op het net, fluctuaties, etc. om te bepalen of er onderhoud aan het stroomnet in de buurt nodig is). En dan heb je dus sowieso die P1-poort voor het lokaal uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Jammer, maar dat lijkt dan de enige mogelijkheid idd. De functies die de p1 met bijvoorbeeld de homewizard biedt lijkt me echt ideaal.
Pagina: 1 ... 25 ... 39 Laatste