VPS: Een virtual private server is een virtuele machine die als dienst verkocht wordt, meestal door een Hostingprovider.
[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 25-08-2020 19:00 ]
VPS: Een virtual private server is een virtuele machine die als dienst verkocht wordt, meestal door een Hostingprovider.
[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 25-08-2020 19:00 ]
Ziet er inderdaad prachtig uit! Zou ik ook wel willen bouwen! Kan je wat meer vrijgeven zoals code en hardwarelayout?rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:17:
DSMR P1 – Slimme meter via WiFi adapter met display
Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home ...
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar @rwanrooyPromy schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:38:
[...]
Ziet er inderdaad prachtig uit! Zou ik ook wel willen bouwen! Kan je wat meer vrijgeven zoals code en hardwarelayout?
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Signature van nature
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Als je elke sec een telegram krijgt is het 5 en elke 10s een 4.Guldan schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:15:
@Sircuri Dat zou het wel verklaren. Ik krijg namelijk ook wel 'logische' data terug. Dat zou ik moeten kunnen bewijzen met de timestamps. Zou wel wat verklaren.
@jobr ik heb de crc ook niet vergelijken. Ook een goed idee.
Ik zal hem morgen eens googlen, maar ik verbind nu op 115200. Maar dat kan dus 4 of 5 zijn.
Ik heb onder al mijn kritieke apparatuur (NAS, UTM, aantal Pi's, ....) een tweetal UPS'en geschoven. zodat in geval van stroomuitval de boel niet (meteen) onderuit gaat. Wellicht een idee?jenser schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:36:
Hoi!
Ik hoop dat nog iemand deze thread volgt en mij met een stom probleem kan helpen.
Setup: Rpi4, domoticz, p1 usb kabel van aliexpress. Werkt allemaal prima behalve als er een stroomuitval was.
Probleem: Vgm krijgt de Rpi via de p1 kabel stroom, tenminste branden de lampjes van de Rpi (een beetje dan) voordat ik de voeding aansluit. Geen idee of dit de bedoeling is en op zich ook niet erg MAAR het heeft blijkbaar als effect dat als ik eerst de p1 kabel aansluit en vervolgens de usb-c voeding de Pi niet gaat booten. Indien ik het omgekeerd doe boot hij wel. Reboot is ook geen probleem.
Omdat op dezelfde pi ook een vpn draait zou dit dus als gevolg kunnen hebben dat als ik bijvoorbeeld op vakantie ben en er een stroomuitval plaatsvond ik niet meer zou kunnen inloggen (en dus ook niet bij mijn camera's etc. kan)
Weet iemand raad? Alvast dank voor ideeën!
[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 04-10-2020 08:39 ]
Signature van nature
Haha goeie! Dat is idd ook iets om rekening mee te houden, ik was tot nu toe meer bang voor mijn pi dan voor de slimme meterSircuri schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:14:
Ik zou die 5v lijn heel snel doorknippen. Het kan namelijk ook de andere kant op met de kans dat je je slimme meter P1 poort doorbrandt.
voor de slimme meter hoef je niet zo bang te zijn. de Poort zelf is galvanisch gescheiden van de rest van de slimme meter. Met een kapotte poort wordt het wel lastig om de p1 meter uit te lezen.jenser schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:47:
[...]
Haha goeie! Dat is idd ook iets om rekening mee te houden, ik was tot nu toe meer bang voor mijn pi dan voor de slimme meter
Onze p1 meter doet exact wat jij zocht, je slimme meter data uitlezen met wifi. (Ook nog zelf gevoed bij dsmr5) er is ook al een home assistant integratie voor. Maar waarschijnlijk kwam deze pas na jouw zoektocht beschikbaar.rwanrooy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:17:
DSMR P1 – Slimme meter via WiFi adapter met display
Ik was al een tijdje op zoek naar een adapter die mijn draadloze meter via wifi kan koppelen met Home Assistant. Ik kon geen adapter vinden en vond het eigenlijk wel heel erg leuk om er zefl eens een van begin tot eind te maken. Ik ben er zelf dus maar mee aan de slag gegaan. Dit is in eerste instantie een vrij eenvoudige 3D geprinte box geworden die alleen als telnet server diende. Uiteindelijk is dit uit de hand gelopen en heb ik er een display, dsmr parser en mqtt broker koppeling aan toegevoerd. Hij kan zelfs via Over the Air worden geupdate zodat ik een aantal vrienden waar hij nu draait van vernieuwingen kan voorzien. Uiteindelijk wil ik er nog wat zaken aan gaan toevoegen. Zonder programmeerkennis ben ik er eigenlijk toch best trots op. Hierbij een link naar mijn site met het projectje...
https://www.connectix.nl/...wifi-adapter-met-display/
[YouTube: Connectix.nl Slimme meter over WiFi (1/3) - Normal startup]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.GerritGekke schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:46:
Is er een P1 kabel voor de Landis+Gyr E360 op de markt?
Signature van nature
Het nieuwe type dat ik gemaakt heb van de gateway met display en zonder display kunnen nu ook gevoed worden via de slimme meter (ESMR5 of DSMR5). Via automatische firmware updates (OTA) worden er nog steeds functionaliteiten aan toegevoegd. De behuizing is ook vernieuwd waardoor deze nog mooier oogt (ook al hangt hij in de meterkast, het oog wil soms ook wat)HomeWizard_NL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:36:
[...]
Onze p1 meter doet exact wat jij zocht, je slimme meter data uitlezen met wifi. (Ook nog zelf gevoed bij dsmr5) er is ook al een home assistant integratie voor. Maar waarschijnlijk kwam deze pas na jouw zoektocht beschikbaar.
Leuk project zo met de display
Je bent wel snel in je oordelen, niet bepaald een fraaie eigenschap.Sircuri schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:19:
[...]
Je hebt niets ondernomen om antwoord te vinden op deze vraag. Zoek maar op met Google. Eerste hit is je antwoord.
Je hebt een jaar geleden dezelfde vraag in dit topic gesteld. Je hebt toen antwoorden gekregen en blijkbaar weet je niet hoe je daarmee verder moet komen. Als je dat had aangegeven had je al een ander antwoord gehad.GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Je bent wel snel in je oordelen, niet bepaald een fraaie eigenschap.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.
[ Voor 12% gewijzigd door JanPedaal op 13-10-2020 09:54 . Reden: Ali toegevoegd ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.GerritGekke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Je bent wel snel in je oordelen, niet bepaald een fraaie eigenschap.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben leek op dit gebied. Ik zoek een standaard kabel, niet een waar ik zelf nog een weerstand o.i.d. moet plaatsen. De E360 is afwijkend van de E350.
[ Voor 19% gewijzigd door Sircuri op 13-10-2020 09:59 . Reden: ff wezen google-en ]
Signature van nature
Mijn adapter (met display) werkt op alle E350 en E360 types met DSMR4.2 / 5 en ESMR5. De adapter zonder display werkt ook op de ESMR2.0/2.2 versies omdat dit protocol iets afwijkt.Sircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]
Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).
edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.
edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?
edit3: @JanPedaal tja, zijn we inderdaad toch aan het zoeken geslagen.....
Na wat Googlen en rond bellen ben ik er achter gekomen dat er een pull up weerstand in moet, 1k variant. Als ik dan weer Google op “p1 kabel pull ip 1k”, zie ik dat deze kabels ook te koop zijn. Bedankt voor de snelle reply’sSircuri schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]
Je bent dan wellicht een leek op het gebied van de slimme meter en dat neem ik je ook niet kwalijk en wil je daar graag bij helpen. Je bent alleen geen leek hier op Tweakers en je moet ondertussen toch weten dat we een bepaalde maten van eigen inspanning verwachten voordat je een vraag op dit forum zet. DAAR reageerde ik op.
Niets uit je vraag kan ik opmaken of en wat je zelf al gedaan hebt om antwoord te vinden. Dat is dan weer geen fraaie eigenschap van jou (als we toch met modder gaan gooien... iets met pot/ketel en zwart).
edit: Verder ben ik ook even gaan google-en en zie inderdaad op meer plekken staan dat deze meter kennelijk afwijkt van bijvoorbeeld het type E350. Het lijkt er toch op dat je bent aangewezen op enige soldeer skills om zelf iets in elkaar te zetten.
edit2: @rwanrooy Werkt jouw hardware met deze E360 type, want dan is @GerritGekke wellicht ook geholpen?
edit3: @JanPedaal tja, zijn we inderdaad toch aan het zoeken geslagen.....
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Dit klinkt zó herkenbaar! Ik verkijk me daar ook altijd op. Tegenwoordig probeer ik gewoon behuizingen te kiezen die minstens 2x zo groot zijn als ik denk nodig te hebben, dan heb je tenminste wat werkruimte.ydderf schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
Les voor de volgende keer: Toch iets kritischer kijken naar de afmeting van de verschillende componenten en die van de behuizing. Vooral de drukknop en diplay aansluiting namen toch wel vrij veel ruimte in.
Beetje omslachtig lijkt dit. Je kunt ook rechtstreeks vanaf de ESP naar influxdb met een HTTP request.ydderf schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
Dit moet nu gaan verhuizen naar een Raspberry PI met SSD schijf. Vanaf de ESP32 wordt via MQTT data verzonden. Op de PI wordt deze uitgelezen en in een InfluxDB geschreven (via Telegraf). De data moet gepresenteerd worden in Grafana.
Signature van nature
Met DSMR Reader kun je dat inzichtelijk maken. Geeft alleen geen Alarm.famrossel3 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:05:
Beste Tweakers,
Ik heb sinds kort een Iskra AM550 3 fase meter met P1 aansluiting.
Ik heb een 3x 25A aansluiting. 2 zonnepanelen omvormers. Een 3 fase 11kw Keba en een 1 fase 20A keba.
Nu lijkt het mij handig om per fase te kunnen monitoren wat het verbruik is en of dit in de buurt van de 25A komt.
Volgens mij is de standaard software;
p1 Monitor daar niet toe in staat en
domoticz volgens mij ook niet.
Is er een ander softwaretooltje die dit wel kan (verbruik per fase registreren)
Ik hoor het graag.
Het gaat mij om de bit inversion te doen met HardwareSerial of SoftSerial en niet, zoals jij, met een transistor of IC. Simpelweg omdat ik die hier niet heb liggen.ydderf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:50:
@kwaazaar Ik heb deze esp32: https://www.reichelt.nl/e...219897.html?&trstct=pos_0.
Voorbeeld code: https://github.com/ydderfBackwards/TweakersForum
Regel 276 geeft de setup functie weer.
Vanaf regel 1123 wordt de seriele poort uitgelezen.
De rest van het script is nog under construction her en der, maar het serieel uitlezen werkt al ruim een half jaar zonder problemen.
Een mijn aansluitschema staat een paar Posts terug (d.d. 25. Okt).
Wat misschien nog wel een aandachtspunt kan zijn is de instelling van de seriële poort (parity, stopbits, enz).
[ Voor 23% gewijzigd door kwaazaar op 30-10-2020 17:11 . Reden: 3.3V test ]
Bij de P1 meting is je verbruik er af. En bij je omvormer is dit alleen je opbrengst zonder verbruik.ComTech schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:35:
Ik heb sinds kort slimme meter en zonnepanelen (eigenlijk gewoon een nieuw huis) en meet de data van m'n slimme meter met een p1 kabel.
Eerst in domoticz en nu een tijdje met p1 monitor.
Wat me opvalt is dat het teruggekeerde kWh veel minder is dan wat mijn pc omvormer aangeeft.
Is dat normaal? Of is er een betere manier om de meter uit te lezen ?
Ah zoiets dacht ik al, dan ga ik iets anders zoeken voor P1 monitor.prakka schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:44:
[...]
Bij de P1 meting is je verbruik er af. En bij je omvormer is dit alleen je opbrengst zonder verbruik.
Als je het goed wilt meten kan je denken aan een losse kWh meter, maar een beetje nutteloos omdat je een omvormer hebt welke het al meet.
Hoe lees je je omvormer uit?ComTech schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:38:
[...]
Ah zoiets dacht ik al, dan ga ik iets anders zoeken voor P1 monitor.
Zoek iets wat een mooi overzicht maakt van elektriciteit verbuik en levering per dag.
Ik ga dsmr reader eens proberen die doet denk ik wat ik zoek.
Volgens mij is je huidige gebruik in DSMR uit te lezen door L1+, L2+ en L3+ bij elkaar op te tellen.rvk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:46:
[...]
Hoe lees je je omvormer uit?
Voor huidige power verbruik van al mijn apparaten in huis op dat moment doe ik:
P1 lever power + Omvormer lever power - P1 teruggave power.
Dit zou je ook met het dagverbruik kunnen doen.
Maar je hebt dus wel de opbrengst van de zonnepanelen nodig en de P1 gaat jou dat niet geven. Ik heb hiervoor een kWh in de meterkast gehangen.
Je kunt uit de P1 wel weergeven wat je teruglevert aan het net en wat je rekening zal zijn maar dus niet wat jou echte verbruik zou zijn zonder panelen.
Je kunt ook eventueel een online omgeving uitlezen als je omvormer het daarnaartoe stuurt. Maar dan is je werkelijke verbruik alleen per 15 (of 5) minuten te zien en niet realtime (omdat die online sites meestal per 15 of 5 min loggen)
[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 06-11-2020 10:05 ]
Chookity-pok
Ik had het niet over de teruglevering. Die staat inderdaad gewoon in P1.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:03:
[...]
De teruglevering is dus wel via P1 uit te lezen. Je moet alleen zelf even gaan rekenen zoals ik het zie.
In de eerste grafiek die ik toonde zie je zowel het werkelijke verbruik als de opbrengst apart weergeven. Daar zie je dus dat mijn verbruik op dat moment 2729w was. Zonder dat daar de opbrengst vanaf gehaald was.rvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:39:
[...]
Ik had het niet over de teruglevering. Die staat inderdaad gewoon in P1.
Ik had het over het daadwerkelijke gebruik van al je apparaten in huis.
Als je zonnepanelen hebt en die leveren op, wordt eerst de stroom gebruikt door je apparaten. Alles wat over is wordt teruggeleverd. Maar op die manier is uit de P1 alleen niet te halen wat dus je werkelijke verbruik is van je apparaten in huis. Dus je kunt je echte gebruik niet echt goed weergeven zonder ook de opbrengst (en power) van je zonnepanelen te weten.
Chookity-pok
Dan zijn jouw zonnepanelen denk ik direct op de meter aangesloten.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:59:
[...]
In de eerste grafiek die ik toonde zie je zowel het werkelijke verbruik als de opbrengst apart weergeven. Daar zie je dus dat mijn verbruik op dat moment 2729w was. Zonder dat daar de opbrengst vanaf gehaald was.
Nee hoor. DSMR leest alleen de P1 meter uit. Dus niet het werkelijk verbruik.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:59:
[...]
In de eerste grafiek die ik toonde zie je zowel het werkelijke verbruik als de opbrengst apart weergeven. Daar zie je dus dat mijn verbruik op dat moment 2729w was. Zonder dat daar de opbrengst vanaf gehaald was.
Nee, dat kan niet. Alles komt bij de meter samen. Je hebt gelijk dat niet het werkelijk verbruik wordt getoond. Alleen de import en export van stroom van het net.rvk schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:08:
Dan zijn jouw zonnepanelen denk ik direct op de meter aangesloten.
Dat is meestal niet het geval.
Heb ik het dan gewoon compleet verkeerd begrepen?jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:34:
[...]
Nee hoor. DSMR leest alleen de P1 meter uit. Dus niet het werkelijk verbruik.
Wat rechtstreeks van de panelen bijv de wasmachine in gaat zie je niet.
Chookity-pok
Wat je ziet is inderdaad de daadwerkelijk teruglevering naar en opname uit het net. Alles wat "binnendoor" gaat ziet de meter niet.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:41:
[...]
Heb ik het dan gewoon compleet verkeerd begrepen?
Hoe moet ik het eerste plaatje van mij dan begrijpen? Hij haalt namelijk daadwerkelijk de L3- van het totaal af in het overzicht. Of is die 137w dan gewoon daadwerkelijke teruglevering? En zal in mijn situatie alleen balans (rechtstreeks verbruik van panelen door bijvoorbeeld wasmachine) optreden wanneer die apparaten ook op de L3 fase zijn aangesloten?
[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 06-11-2020 18:48 ]
Dat zou best wel eens kunnen dan. Klinkt niet als de mooiste oplossing, aangezien de meeste load bij mij op de eerste twee fases zit... Eens kijken of dat voor niet al te duur is aan te passen.
Chookity-pok
Dat zal zeker duur zijn want dat betekent een nieuwe omvormer. Is ook niet nodig.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:50:
[...]
Dat zou best wel eens kunnen dan. Klinkt niet als de mooiste oplossing, aangezien de meeste load bij mij op de eerste twee fases zit... Eens kijken of dat voor niet al te duur is aan te passen.
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 06-11-2020 18:54 ]
Ja klopt, alleen op L3. En daar maakt volgens mij alleen de kookplaat gebruik van. Dus de rest wordt gewoon terug op het net gestort. Direct gebruiken is natuurlijk een stuk effectiever, zeker als ze in de toekomst gaan korten op het geld wat je terug krijgt voor terug geleverd stroom.jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:52:
[...]
Dat zal zeker duur zijn want dat betekent een nieuwe omvormer. Is ook niet nodig.
Ik denk dat je omvormer op L3 zit. Als het goed zie je dan altijd alleen terug levering op L3. Klopt dat?
DUs nooit op L1 en L2.
Chookity-pok
Is niet nodig. Uiteindelijk saldeert de meter alle fases. Dus naar de energieleverancier gaat dus of x Watt verbruik of y Watt teruglevering. Dus nooit beide tegelijk zoals jij nu wel ziet.Saeverix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:58:
[...]
Ja klopt, alleen op L3. En daar maakt volgens mij alleen de kookplaat gebruik van. Dus de rest wordt gewoon terug op het net gestort. Direct gebruiken is natuurlijk een stuk effectiever, zeker als ze in de toekomst gaan korten op het geld wat je terug krijgt voor terug geleverd stroom.
Dan zou het goedkoopste zijn om de omvormer aan te sluiten op L1 of L2 denk ik?
kleine correctie.jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:10:
[...]
Kortom: financieel maakt het allemaal NOG niet uit.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
als nuon/rattenval en consorten gaan kutten met salderen moet je niet raar staan kijken dat ze onderscheid gaan maken in de fases. immers krijg je met de toekomstige afbouwregeling de situatie dat je in de praktijk bijvoorbeeld 5kW verbruikt op L2 op je kookplaat of whatever terwijl je op L1 aan het terugleveren bent. ik kan je garanderen dat ze uiteindelijk die 5kW van de kookplaat op voltarief gaat fractureren terwijl je een stukje droog brood terugkrijgt voor wat je op de andere fase teruglevert.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Kan niet. P1 meter heeft maar 4 telwerken voor kWh (hoog/laag tarief import en export) en niet per fase. Is onderdeel van de P1 standaard.flippy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:46:
[...]
als nuon/rattenval en consorten gaan kutten met salderen moet je niet raar staan kijken dat ze onderscheid gaan maken in de fases. immers krijg je met de toekomstige afbouwregeling de situatie dat je in de praktijk bijvoorbeeld 5kW verbruikt op L2 op je kookplaat of whatever terwijl je op L1 aan het terugleveren bent. ik kan je garanderen dat ze uiteindelijk die 5kW van de kookplaat op voltarief gaat fractureren terwijl je een stukje droog brood terugkrijgt voor wat je op de andere fase teruglevert.
ik zeg niet dat het meteen gebeurt. zulk soort dingen duren even. maar gewoon even wachten op de volgende generatie meters die ze je geforceerd door je strot duwen.jobr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
[...]
Kan niet. P1 meter heeft maar 4 telwerken voor kWh (hoog/laag tarief import en export) en niet per fase. Is onderdeel van de P1 standaard.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan zet je die teruglevering toch ook op die fase, probleem opgelost.flippy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:46:
[...]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
volgens mij staat de kookplaat minder vaak aan dan de zon schijnt.klump4u schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:10:
[...]
Dan zet je die teruglevering toch ook op die fase, probleem opgelost.
Nee het hele punt van 3-fase is dat je 75A tegelijk kan gebruiken, 1-fase is maar max 35A in NL en je had het niet alleen over een kookplaat dacht ik te lezen😉flippy schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
[...]
volgens mij staat de kookplaat minder vaak aan dan de zon schijnt.
en het hele punt van 3 fase is dat je je verbruikers verdeelt over de fases.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Je zou gewoon latest weer moeten kunnen gebruiken. Er zat een fout in het build proces afgelopen week maar dat is verholpen. Verder zijn idd de vars gewijzigd omdat die in DSMR Reader zelf zijn aangepast (zie docu). "command" in de Docker image heb ik aangepast omdat ik idd de paden enigszins heb aangepast om het overzichtelijker te maken. Werkt het niet, maak dan even een issue aan op github.Gonadan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:14:
@xirixiz kan het zijn dat de latest niet meer werkt? Het startcommando lijkt veranderd en de omgevingsvariabelen zijn ook niet meer wat het was.
Heb nu een nieuwe van latest-4.7.0-amd64 (uit m'n hoofd) gedownload en daar een nieuwe container van gemaakt, die doet het weer maar liefst had ik natuurlijk gewoon op de tag 'latest' gebleven.
Also known as xirixiz
Yup. Ik heb een pi in de meterkast hangen met alleen de datalogger, die pusht de data naar m'n NAS alwaar DSMR-reader zelf netjes in een container draait (die van @xirixiz dus). Gewoon de handleiding volgen dan gaat het als een zonnetje.ComTech schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:09:
Heb nu een paar dagen dsmr reader draaien maar hij is regelmatig niet meer bereikbaar.
En vanmorgen helemaal niet meer op gang te krijgen.
Draaide op een oude pi2 met oude sd-kaart dus die zal wel snel corrupt zijn geraakt door de vele korte schrijf acties.
Ik heb hem nu op een pi4 draaien met nieuwe 32 GB USB stick kijken hoe lang dat goed gaat.
Heb gelezen dat je ook alleen de datalogger op de pi kan draaien en dan kan doorsturen naar een andere installatie.
Iemand dat succesvol aan de gang gekregen ?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gelukt ik had dus bij de DATALOGGER_API_HOSTS geen http:// ervoor gezetGonadan schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:31:
[...]
Yup. Ik heb een pi in de meterkast hangen met alleen de datalogger, die pusht de data naar m'n NAS alwaar DSMR-reader zelf netjes in een container draait (die van @xirixiz dus). Gewoon de handleiding volgen dan gaat het als een zonnetje.
[ Voor 3% gewijzigd door H92! op 10-11-2020 21:29 ]
Je kan het kapje van de USB stekker afhalen en controleren of er een extra weerstand op het bord gesoldeerd zit waar de kabel zit. Zoja dan moet het in principe werken. Wat ook kan is dat de usb-serieel chip niet ingesteld is om te inverteren, dat kan je dan met de ftdi software instellen.H92! schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:28:
Ik zit een beetje te klooien om mijn huis slimmer te maken en wil nu de meterkast erbij pakken.
Meter: Iskra AM550
Kabel: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07R2L22GW
Helaas krijg ik zowel op mijn RPi (via cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q) en Windows 10 (Putty serial COM3 poort) geen telegrammen terug (wel beide kunnen connecten). Heb ik de verkeerde kabel gekocht (er staat Iskra AM550 in de titel), of sla ik een bepaalde stap over?
Grafana neem ik aan?FRANQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:58:
En ik zie verschillen in de grafieken L1 usage en Power.
Bijvoorbeeld om 21:25 Power 737W L1-usage 2478W
Grafana neem ik aan?rvk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:11:
[...]
Grafana neem ik aan?
Welke database gebruik je?
En om de hoeveel seconden log je?
Kan ook liggen aan de manier waarop je de grafiek samen stelt.
Ik kan prima zien aan mijn power wanneer ik inductie aan het koken ben, waterkoker aanzet of zelfs dat mijn ijskast om de zoveel tijd aan en uitspringt.
Grafana/influxdb/p1 en kwh voor solar.
Is dat dan met domoticz?FRANQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:39:
[...]
Na serie kijken keek ik wat hij nu gelogd had, en toen zag ik het verschil in de grafieken.
Ja ik heb domoticz op mijn synology nas.
Heb er nu een dag data in zitten en L1-usage is het actuele verbruik.rvk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:59:
[...]
De L1-usage is volgens mij een totaal verbruik teller. Die loopt continue op. Ik denk dat de grafiek elke keer het verschil tussen 2 periodes laat zien.
Die twee zijn inderdaad omgedraaid.rvk schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:59:
[...]
De L1-power zou dan een momentopname zijn. Als je bv een waterkoker aanzet zie je de power spiken naar 2,5kWh. Maar dat is maar voor een minuut. Dat vind je dan in een verbruiksperiode van een uur totaal niet meer terug (omdat die gemiddelde over langere periode weergeeft).
Ik vind die verbruiksgrafiek niet zo interessant. Dat zie ik wel aan het dagtotaal. De powergrafiek zou echt moeten laten zien wat er op dat moment verbruikt wordt.
Alleen bij jou lijkt het wel of die twee omgedraaid zijn want ik zou zo'n piek in de power verwacht hebben, niet in de L1Maar ik weet ook niet wat jouw L1 is. Ik ken domoticz niet zo goed maar was er niet L1-Power en L1-Usage?
Je moet dus even kijken naar het verschil in power en usage.
Volgens mij komt dit door de manier hoe Domoticz de informatie in grafieken zet. Het verbruik wordt per 5 minuten weergegeven. Er komt wel iedere 1, 5 of 10 seconden o.i.d. een telegram binnen over de P1 (afhankelijk van welke meter je hebt). Het actuele verbruik wordt ook weergegeven, alleen niet in een grafiek. Daar zul je zelf dan wat voor moeten maken. Zie in plaatje hieronder de gele waarde rechtsboven. Die update (bij mij) iedere 5 seconden.FRANQ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:01:
[...]
Ja ik heb domoticz op mijn synology nas.
Maar als een ander pakket (ook op synology) meer mogelijkheden heeft hoor ik dat graag.
[...]
Heb er nu een dag data in zitten en L1-usage is het actuele verbruik.
Je ziet elke seconde het aantal watt verbruik, helaas logt hij elke 5 minuten.
Ik kan nergens vinden waar je hem vaker kunt laten loggen.
De kachel of mijn cirkelzaag in de schuur staat geen 5 minuten aan, waardoor de piek wegvalt.
Ik hoop juist inzicht te krijgen in mijn verbruikers odat ik 6000kwh per jaar verstook.
[...]
Die twee zijn inderdaad omgedraaid.
En dat de piek wegvalt bij een uur opname is inderdaad logisch.
Ben nog niet tevreden ermee nu, hoopte juist op meer inzicht dan dat ik al had vie slimmemeterportal.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
De bovenste grafiek is je verbruik in Wh. De 2de is van je afgenomen vermogen in Watt.FRANQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:58:
Ook ik heb sinds vanavond een P1 kabel tussen mijn nas en slimme meter.
Ik heb 1 fase en 1 telwerk.
En ik zie verschillen in de grafieken L1 usage en Power.
Bijvoorbeeld om 21:25 Power 737W L1-usage 2478W
Hoe kan dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 198% gewijzigd door jobr op 12-11-2020 18:57 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| -/% -ek% -ek% -ek% -ek% /-ek% /-ek% /-ek% ##/OeOA_yYAS-ek% ##/-ek% ##/+}-ek% ##/-ek% ##/+}-ek% /#+)Q-ek% ##/#+)Q-ek% ##/#+)Q-ek% /#+)Q-ek% /#+)Q-ek% s}ek /#+)Q-ek= |
[ Voor 37% gewijzigd door phenomic op 13-11-2020 19:03 ]
De P1 van de NewMotion is daar toch niet voor bedoeld? Volgens mij is dat alleen een inkomende P1 om load-balacing mogelijk te maken (dat je auto dus niet teveel stroom pakt als je ook inductie staat te koken). Die sluit je dus aan op de P1 van je stroommeter en zo weet die NewMotion dat en wanneer die piekstroom kan pakken.phenomic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:46:
Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten. Ik ben dus aangewezen op het aftappen van de 'p1' meter van Newmotion, wat volgens mij geen p1 meter is, want ik ben al 2 dagen aan het kloten met arduino's usb-ttls met alle mogelijke schemas maar ik krijg er niks uit.
Voor loadbalancing meet de NewMotion laadpaal hoeveel vermogen er op de huisaansluiting nog beschikbaar is. Dit doen ze door de laadpaal op de P1 poort van de slimme meter aan te sluiten (als je die hebt), of door een stroom-meetsysteem in de meterkast te plaatsen. De laadpaal kan hierdoor continu het vermogen richting de auto bijstellen aan het overige verbruik in huis. Zet je een inductie kookplaat of warmtepomp aan, dan moet de laadpaal het vermogen richting de auto naar beneden regelen om niet over het maximum van je aansluiting heen te gaan. NewMotion configureert in de laadpaal wat het maximale vermogen is, en je krijgt er ook een aardlek/automaat van dat vermogen bij.
Nouja voor bedoeld niet, maar het is wel een device die weet heeft van de load van mijn 3 fasen in huis. Die 3 CT klemmen meten de load om inderdaad aan de laadpaal door te geven hoeveel ampere de installatie kan vrijgeven.rvk schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 01:04:
[...]
De P1 van de NewMotion is daar toch niet voor bedoeld? Volgens mij is dat alleen een inkomende P1 om load-balacing mogelijk te maken (dat je auto dus niet teveel stroom pakt als je ook inductie staat te koken). Die sluit je dus aan op de P1 van je stroommeter en zo weet die NewMotion dat en wanneer die piekstroom kan pakken.
[ Voor 7% gewijzigd door vanisher op 18-11-2020 16:06 ]
Bij mij hebben ze ook op 29 oktober de meters geplaatst. En bij mij staat de datum nu zelfs nog op 191030221946W (30 oktober 2019). En ook alleen de 1.8.1 en 2.8.2 lopen nog op.vanisher schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:57:
Alleen staat er een verkeerde datum in de telegram (13 mei 2020). Nu dacht ik, laat ik eens bellen met Enexis en dan kunnen ze dat even voor mij fixen.
Je hebt ook geen ruimte om IN de meterkast een kwh meter te plaatsen?phenomic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:46:
Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ct klemmen.phenomic schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:46:
Hey experts.
Even jullie hulp. Ik wil het verbruik van mijn huis meten, maar heb ook een laadpaal voor electrische autos.
Van NewMotion. Nu hebben die bij de installatie CTklemmen rond mijn 3 inkomende fasen gedaan en er is nergens meer plek (ook niet na aardlek) om mijn eigen CTklemmen erbij te zetten. Ik ben dus aangewezen op het aftappen van de 'p1' meter van Newmotion, wat volgens mij geen p1 meter is, want ik ben al 2 dagen aan het kloten met arduino's usb-ttls met alle mogelijke schemas maar ik krijg er niks uit.
serieel sniffen tussen de paal en module ook al geprobeerd (parasite met diodes ertussen).
Iemand een idee? Het gaat me niet om de meterstand maar alleen om actueel verbruik te meten.
Heb er even een espeasy aangehangen als serial2net, zodat ik allerlei baudrates/stop/parity kan proberen, beste wat ik eruit krijg is het onderstaande. Iemand ervaring met die NewMotion 'p1' sensor??
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 -/% -ek% -ek% -ek% -ek% /-ek% /-ek% /-ek% ##/OeOA_yYAS-ek% ##/-ek% ##/+}-ek% ##/-ek% ##/+}-ek% /#+)Q-ek% ##/#+)Q-ek% ##/#+)Q-ek% /#+)Q-ek% /#+)Q-ek% s}ek /#+)Q-ek=
phenomic heeft geen slimme meter en dus ook geen p1 daarvan. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom er CT klemmen om de inkomende aders zitten. Het signaal daarvan gaat waarschijnlijk naar de newmotion (autolader) voor load balancing. (CT klemmen gaan om de draad heen en kunnen zo stroom meten zonder de kabels open te maken). En de p1 op de newmotion is dus niet bedoeld om het verbruik daarvan uit te lezen maar geefr alleen het signaal dat uit die CT's komen naar de newmotion.BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 01:36:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met ct klemmen.
...
Als ik zie wat een moeite jullie allemaal in die P1 meter stoppen zeg
Even voorop gezegd, de kWh meter heeft op dit moment van spreken nog geen lokale api beschikbaar.rvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:26:
[...]
phenomic heeft geen slimme meter en dus ook geen p1 daarvan. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn waarom er CT klemmen om de inkomende aders zitten. Het signaal daarvan gaat waarschijnlijk naar de newmotion (autolader) voor load balancing. (CT klemmen gaan om de draad heen en kunnen zo stroom meten zonder de kabels open te maken). En de p1 op de newmotion is dus niet bedoeld om het verbruik daarvan uit te lezen maar geefr alleen het signaal dat uit die CT's komen naar de newmotion.
Als de meterkast groot genoeg is kun je ook zelf een kwh meter plaatsen, zoals jij hebt gedaan. Ik heb onlangs een sdm120 kwh meter (ook mid, 1 fase) laten komen voor mijn zonnepanelen. Via aliexpress was die de helft goedkoper dan hier in Nederland (je moet er alleen dat langer op wachten).
Welke kWh meter heb je overigens voor die laadpaal geplaatst? Kan die direct wifi aan uit zichzelf? Want de sdm120 kan dat niet en kost in Nederland al 49,50.
Je krijgt een slimme meter met uitgeschakelde slimme functies èn een P1-poort of een eenvoudige digitale meter zonder P1 poort. Als die laatste een P1-poort had gehad zou die "slim" zijn geweest he.meermarco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:57:
Ik krijg binnenkort geen slimme meter (bewust) maar een domme digitale (als het goed is). Mijn vraag is: heeft die ook een p1 Port? Bij de netbeheerder konden ze daar geen antwoord op geven.
Om daar zeker van te zijn moet je een slimme meter nemen en dan die "administratief uit" laten zetten. Dan kan alleen de netbeheerder nog onderhoudsinformatie uitlezen (spanning op het net, fluctuaties, etc. om te bepalen of er onderhoud aan het stroomnet in de buurt nodig is). En dan heb je dus sowieso die P1-poort voor het lokaal uitlezen.meermarco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:36:
Ja ik heb een 'domme' meter gevraagd. Maar dacht wellicht is dat wel 'slim' binnen je eigen netwerk. Ipv met een SIM erin enzo. Nee dus. Bedankt.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq