Na heel veel geklooi met allerlei circuits waarvan niks werkte (ik kreeg
of niks binnen,
of garbage,
of diagrammen die voor 95% in orde waren maar dan her-en-der gewoon tekens mistten) ben ik uiteindelijk tot deze schakeling gekomen.
Voor iemand die alleen een basis assortiment aan 0.25W weerstandjes, transistors, condensators en diodes heeft liggen en dus geen optocouplers en what-nots die ik
eigenlijk zou moeten gebruiken (I know, I know): kan iemand iets zinnigs zeggen over wat ik nu heb gedaan?
En dat ziet er dus
zo en
zo uit. Een ding is zeker; van alle schakelingen die ik heb geprobeerd is dit, vooralsnog, de enige die (stabiel) werkt. Dat het (elektrisch) niet helemaal je-van-het is zie ik ook wel
Ik heb
deze schakeling geprobeerd (took me a while om te beseffen dat bij de 2N2222 die ik heb liggen de pinnen precies omgekeerd zijn van de BC547

) en
deze schakeling met de BC547 (waarbij ik die, wederom, met de 2N2222 vervangen heb). De RX recht op D5, dus zonder schakeling whatsoever, werkt (ook), maar dat is 5V op een 3.3V pin knallen en ik heb gepoogd met deze 'voltage divider' daar (ongeveer) 3.3V van te maken. Overigens doe ik de inversie van 't signaal (waar je dus die transistor anders voor gebruikt) gewoon
in software. Ik heb eventueel nog wel wat SN74HCT245N liggen om de 5V naar 3.3V te krijgen maar dat is zo'n gedoe.
Het
enige dat ik wil bereiken is dat ik mijn P1 draadloos kan uitlezen. Ik heb een zooi Wemosjes D1 mini liggen; ik ga niet moeilijk doen met CRC's berekenen en andere ellende om die telegrammen uit te lezen; ik pak gewoon een heel telegram op en gooi 't middels een HTTP post naar een server die ik TOCH heb draaien; laat die 't uitpluiswerk maar doen en doorzetten naar InfluxDB. KISS dus
Edit:
... dat blijkt nu, achteraf, aan de (mijn) software gelegen te hebben
Maar goed, ik krijg data binnen op mijn webserver. Komende week eens spelen met parsen van de DSMR data.
[
Voor 21% gewijzigd door
RobIII op 23-11-2020 02:14
]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij