Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:02

rvk

meermarco schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:08:
Dankjewel. Jammer, maar dat lijkt dan de enige mogelijkheid idd. De functies die de p1 met bijvoorbeeld de homewizard biedt lijkt me echt ideaal.
Je kunt altijd nog een uitleesbare kwh meter (liefst modbus) in de meterkast plaatsen.

Alleen zal b.v. de gasmeter ook niet uitleesbaar zijn omdat deze niet zal communiceren met de elektrameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:41:
[...]

Even voorop gezegd, de kWh meter heeft op dit moment van spreken nog geen lokale api beschikbaar.

Toen de api voor de p1 meter beschikbaar kwam is wel aangegeven ook daaraan te werken.

Dus hij komt eraan, maar is er nog niet.

De kWh meter configureer je met de HoneWizard Energy app en binnen de configuratie verbind je hem met je WiFi netwerk.

Vervolgens gaat de data naar de servers en lees je die met de app uit.

[Afbeelding]

Het is volledig modulair, je hebt dus geen P1 meter nodig om de kWh meter te gebruiken.

Maar voor jullie doeleinden (zelf uitlezen) is de meter nog niet geschikt.

De P1 meter kan dit al wel en daar geeft @HomeWizard_NL aan dat je na de configuratie en uitlezen van de meter, de P1 meter op je router gewoon kunt dicht zetten zodat je data niet naar buiten gaat.

Ik heb vroeger wel eens geprutst met kabels en pi’s en ik merkte vaak dat kabels brak waren of van mindere kwaliteit waardoor ik data miste.

Op zich is zo’n P1 meter best een leuke plotseling. Via WiFi uit te lezen, vanaf DSMR5.0 ook geen voeding meer nodig.

Als je wil zit er een (best gebruiksvriendelijke) app bij.

Tegenwoordig heb ik geen tijd en zin meer in het hobbien. Ik gebruik dus gewoon de app van HW.

Maar ik snap dat “jullie” dat liever in eigen beheer houden. Dat kan dus ook gewoon.

Misschien kan @HomeWizard_NL aangeven of de lokale api op de kWh meter nog op de agenda staat?
De API voor onze Wi-Fi kWh meter staat inderdaad nog steeds op de agenda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:26:
[...]

De API voor onze Wi-Fi kWh meter staat inderdaad nog steeds op de agenda :)
Kijk dat is goed nieuws!
Vooral doordat hij via WiFi benaderbaar is, mis je de kabels door de meterkast heen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
rvk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:28:
[...]

Je kunt altijd nog een uitleesbare kwh meter (liefst modbus) in de meterkast plaatsen.

Alleen zal b.v. de gasmeter ook niet uitleesbaar zijn omdat deze niet zal communiceren met de elektrameter.
Heb gezocht. Naar bedoel je een kWh meter met een WiFi functie die je dan na de hoofdschakelaar plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

meermarco schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:20:
[...]
Heb gezocht. Naar bedoel je een kWh meter met een WiFi functie die je dan na de hoofdschakelaar plaatst?
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar kan ook een goedkopere sdm120m met modbus zijn (dus zonder wifi) als je die zelf uit kunt lezen met een raspberry pi. Zo doe ik dat zelf met de zonnepannelen (verhuurder wilde geen monitoring neerzetten).

(Overigens is die wifi kwh meter niet eens duur bij HomeWizard Energy. Een sdm120m kost in Nederland ook 49,95. Ik heb hem voor 20 bij aliexpress gekocht)

Als je dat niet zelf kunt moet je inderdaad even kijken naar een complete oplossing die ook direct kan loggen naar een online omgeving die je dan met kant en klare grafiekjes kunt bekijken.

Bij dit topic zie je een kwh meter. Daar noemen ze wel die de zonnepanelen maar je kunt ze dus ook gewoon gebruiken achter de hoofdschakelaar. Moet je wel ruimte voor hebben in de meterkast. En even verstand hebben van aansluiten en of je 1 of 3 fases hebt.
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Thuis: meet hoeveel stroom je uit het net haalt en terug levert door de kWh meter op je hoofdaansluiting te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 20-11-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 14-09 22:29
Dankjewel. Helaas enkel nog 1 fase. Maar ik hou dat in de gaten. Dankuwel 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08-2021
Heeft iemand hier ervaring met het uitlezen via Home assistent? Ik krijg het niet voor elkaar, als ik Domoticz op mijn pi installeer leest hij wel. Het ligt dus niet aan de hardware. Ik kan nergens een uitleg in Jip en Janneke taal vinden. Ondertussen twee weken bezig 🤯.
Mijn dank zou zeer groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Remirz
Icm dsmr reader?
Of wil je het naast domoticz gebruiken?
AUijtdehaag in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 08:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
[~AUijtdehaag

Domoticz heb ik alleen geïnstalleerd om te kijken of de hardware in orde was.
Ik draai mijn domotica op home assistant, het is de bedoeling dat ik daar mijn meter ook mee ga uitlezen.
De vraag is hoe doe ik dat :X

Hardware:
RPI 4
Pi POE hat
P1 kabel:https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Meter: Landis+ Gyr e360

[ Voor 4% gewijzigd door Remirz op 21-11-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Remirz Deze had je al gevonden?
https://dsmr-reader.readt...smr-reader-manually-quick
Ik gebruik het zelf niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@AUijtdehaag
Inderdaad al gevonden helaas kan ik dit niet installeren. ik zou niet weten hoe ik de pi kan benaderen aangezien er geen raspberry os op zit.

ik had een plug in verwacht net als in domoticz ;(

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/ al geprobeerd maar dan krijg ik diverse errors
code:
1
2
3
4
2020-11-21 07:34:21 ERROR (MainThread) [homeassistant.setup] Setup failed for meter_readings: Integration not found.
2020-11-21 07:34:21 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [sensor.dsmr]: [group] is an invalid option for [sensor.dsmr]. Check: sensor.dsmr->group. (See /config/configuration.yaml, line 15). Please check the docs at https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr
2020-11-21 07:48:54 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.hassio] Component error: meter_readings - Integration 'meter_readings' not found.
Invalid config for [sensor.dsmr]: [group] is an invalid option for [sensor.dsmr]. Check: sensor.dsmr->group. (See ?, line ?).

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader geprobeerd en dan krijg ik wel de entiteiten maar geen uitlezing. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5SDHyiMwWm91n8LqYGPlf8JJ7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tZQssfqO692MztPC2xImVb8j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2vcVzHV-7jOVLTcnMyuV0qF0Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwtEcyTEhyoZOICR0qGsCIBm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door Remirz op 21-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Remirz Dan is het lastig inderdaad. Je zal dsmr moeten installeren.

Ik draai ubuntu op een odroid, met home assistant op docker, en dan kan je vanalles installeren (influxdb, mqtt, grafana, node-red)

Rapsberry pi imager al geprobeerd met ubuntu image installeren?
Raspian werkt weer niet lekker met docker geloof ik

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@AUijtdehaag

Lees je zelf ook p1 uit met home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Remirz
Ik zelf niet, maar ik heb voor anderen wel eens dsmr reader geinstalleerd (op ubuntu 20.04 minimal)

De laatste poging gaf dat ook weer foutmeldingen tijdens installatie, dus ik ben er een beetje huiverig voor, bij anderen te doen (op afstand). Maar misschien is het weer verbeterd.

Ik maak ook gebruik van de domoticz methode mqtt naar home assistant via node-red.(bij anderen)

Ik heb zelf 2 meters zitten in de MK, die verbruik en opwek apart registreren, en een Ez3 van TA, dus de SM uitlezen vind ik niet zo interessant. Dan meet ik het 3x :+

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@AUijtdehaag

Als ik het goed begrijp zou met mijn hardware:
ubuntu geinstalleerd moeten worden op de pi met home assistant op docker,

een oplossing kunnen zijn?

Mqtt kan ik wel installeren op home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Remirz Ik denk het wel.
Ik heb enkel geen ervaring meer met Pi's omdat ik werk op odroids met emmc.
Ik heb teveel sd kaartjes zien crashen in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Remirz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:18:
@AUijtdehaag

Als ik het goed begrijp zou met mijn hardware:
ubuntu geinstalleerd moeten worden op de pi met home assistant op docker,

een oplossing kunnen zijn?

Mqtt kan ik wel installeren op home assistant.
Home assistent is toch gewoon alleen python source?
Die kun je volgens mij ook op rasbian draaien (of nu Raspberry Pi OS Lite). Hoeft ook niet in docker (maar kan wel)

https://www.home-assistan...nstallation/raspberry-pi/

Als je Home assistent geïnstalleerd hebt via hassio gwat de complete OS is) dan zit je dus wel met die met gesloten omgeving.

Overigens denk ik dat het in hassio ook wel moet kunnen. Bij de add-on voor dsmr wordt deze ook gewoon geïnstalleerd. Maar zoals ik bij jou foutmeldingen lees niet die nog wel apartgoed ingesteld worden. (Ik heb alleen geen ervaring met beide dus weet ook niet hoe maar dat zou in de documentatie moeten staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@rvk

ik zou niet weten welke add-on ik zou moeten gebruiken. ik kan geen dsmr add-on vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Remirz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:57:
Ik zou niet weten welke add-on ik zou moeten gebruiken. ik kan geen dsmr add-on vinden.
Ik denk die eerste die je noemde
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Voor de tweede heb je een aparte dsmr reader nodig.

Je moet echter wel alle config bestanden goed aanpassen zoals op die pagina staat.

(Maar zoals gezegd heb ik hier ook geen ervaring mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:19
@Remirz
ik lees de meter uit in HA. Kabeltje op Ali gekocht.
In de configuratie toevoegen onder de groep "sensor" (ziet er in mijn geval zo uit):
- platform: dsmr
port: /dev/ttyUSB0
dsmr_version: 4

Dit is eigenlijk al voldoende, er is geen addon nodig.

Verder doe ik nog wat formattering:
- platform: template
sensors:
meterstand_dal:
friendly_name: Meterstand Dal
unit_of_measurement: "kWh"
value_template: "{{ states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float | round(0) }}"
meterstand_norm:
friendly_name: Meterstand Normaal
value_template: "{{ states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float | round(0) }}"

[ Voor 3% gewijzigd door djiedjee op 21-11-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@djiedjee

YEEY eindelijk een ervarings deskundige :)
Als ik jou goed begrijp :) wordt dit dan mijn cofiguration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
    dsmr_version: 5

Of bedoel je iets anders met de groep sensor?
en waar zet je de formatering neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@Remirz
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
De formattering kun je daaronder toevoegen, maar is niet nodig om het te laten werken. Ik wilde alleen de decimalen achter de meterstanden weghalen.

De sensor.power_consumption is bij mij het actuele gebruik, daar kun je een mooi grafiekje van maken.
De standaard sensoren sensor.energy_consumption_tarif_1 en sensor.energy_consumption_tarif_2 geven de meterstand inclusief decimalen aan, maar die heb ik dus zelf vervangen door "meterstand_dal" en "meterstand_norm" .

Als je het werkend hebt, kun je eventueel later de data in influxDB opslaan en er mooiere grafiekjes van maken in Grafana.

[ Voor 20% gewijzigd door djiedjee op 21-11-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-06 11:26
rvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:41:
[...]

Je hebt ook geen ruimte om IN de meterkast een kwh meter te plaatsen?

Hebben ze die klemmen vóór de meterkast gezet op de binnenkomende fases? Ik vraag me sowieso af hoe accuraat die CT klemmen zijn.
Nee, meterkast zit helemaal vol, past geen kwh meter meer bij op rails.
De CT klemmen kunnen heel accuraat zijn, er zijn control bordjes voor (die verder gaan dan burden weerstandje en een condensatortje) en die krijgen zelfs uit een 100A gewoon het dimmen van een ledlampje uitgelezen.... wemos d1 is minder geschikt, daar is 3,3 v 10 bit adc veel mindere resolutie, dus grotere stappen.

Newmotion maakt het niet uit hoe accuraat ze zijn, gewoon afronden naar hele Amperes .. jah ... lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@djiedjee

Jij bent de held van de dag ✌🏻
ITS WORKING🎉

Maar je verteld ook:
Als je het werkend hebt, kun je eventueel later de data in influxDB opslaan en er mooiere grafiekjes van maken in Grafana.
Vertel eens hoe 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Mooi!

in de gelogde history in HA bewaar ik maar 2 weken data.
Als je daar bijvoorbeeld 1 jaar data in wil bewaren gaat dat qua performance niet echt.

Voor de opslag van dit soort standen heb je een addon van InfluxDB, voor grafieken die de data uit InfluxDB halen is er een Grafana addon.
Lees anders eerst de documentatie door, die is best duidelijk.

Let op: Als je op een SD-card werkt, zijn grote hoeveelheden schrijfacties niet goed voor de kaart. Kans dat hij corrupt raakt is best aanwezig.
Ik heb daarom een SSD aan de Pi hangen
Remirz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:11:
@djiedjee

Jij bent de held van de dag ✌🏻
ITS WORKING🎉

Maar je verteld ook:
Vertel eens hoe 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Toevallig net ongeveer hetzelfde gedaan. Ik heb DSMR reader in een docker naast HA gezet, en vervolgens een aparte datalogger op een nog rondslingerende Pi4.

Deze drukt alles via de API naar DSMR reader, en wat ik in HA wil hebben trek ik daar weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Na heel veel geklooi met allerlei circuits waarvan niks werkte (ik kreeg of niks binnen, of garbage, of diagrammen die voor 95% in orde waren maar dan her-en-der gewoon tekens mistten) ben ik uiteindelijk tot deze schakeling gekomen.

Voor iemand die alleen een basis assortiment aan 0.25W weerstandjes, transistors, condensators en diodes heeft liggen en dus geen optocouplers en what-nots die ik eigenlijk zou moeten gebruiken (I know, I know): kan iemand iets zinnigs zeggen over wat ik nu heb gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://github.com/RobThree/P1-meter/blob/master/doc/schema.png?raw=true&cb=1

En dat ziet er dus zo en zo uit. Een ding is zeker; van alle schakelingen die ik heb geprobeerd is dit, vooralsnog, de enige die (stabiel) werkt. Dat het (elektrisch) niet helemaal je-van-het is zie ik ook wel :P

Ik heb deze schakeling geprobeerd (took me a while om te beseffen dat bij de 2N2222 die ik heb liggen de pinnen precies omgekeerd zijn van de BC547 8)7 ) en deze schakeling met de BC547 (waarbij ik die, wederom, met de 2N2222 vervangen heb). De RX recht op D5, dus zonder schakeling whatsoever, werkt (ook), maar dat is 5V op een 3.3V pin knallen en ik heb gepoogd met deze 'voltage divider' daar (ongeveer) 3.3V van te maken. Overigens doe ik de inversie van 't signaal (waar je dus die transistor anders voor gebruikt) gewoon in software. Ik heb eventueel nog wel wat SN74HCT245N liggen om de 5V naar 3.3V te krijgen maar dat is zo'n gedoe.

Het enige dat ik wil bereiken is dat ik mijn P1 draadloos kan uitlezen. Ik heb een zooi Wemosjes D1 mini liggen; ik ga niet moeilijk doen met CRC's berekenen en andere ellende om die telegrammen uit te lezen; ik pak gewoon een heel telegram op en gooi 't middels een HTTP post naar een server die ik TOCH heb draaien; laat die 't uitpluiswerk maar doen en doorzetten naar InfluxDB. KISS dus :P

Edit:
RobIII schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:05:
Na heel veel geklooi met allerlei circuits waarvan niks werkte (ik kreeg [...] garbage, of diagrammen die voor 95% in orde waren maar dan her-en-der gewoon tekens mistten)
... dat blijkt nu, achteraf, aan de (mijn) software gelegen te hebben :F |:(
Maar goed, ik krijg data binnen op mijn webserver. Komende week eens spelen met parsen van de DSMR data.

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 23-11-2020 02:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remirz
@heval

Hier heb jij ook problemen mee toch? de oplossing kan zijn door de data weg te schrijven naar een ssd. (drie berichten terug)

[ Voor 11% gewijzigd door Remirz op 23-11-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-08 18:40
@RobIII , het ontbreken van data heb ik ook problemen mee, zal je schakeling vanavond eens proberen.

Tasmota ondersteunt ook p1 uitlezen, https://tasmota.github.io/docs/P1-Smart-Meter/ , dan kan je redelijk plug & play het hele spul uitlezen en via MQTT doorzetten. Even Tasmota op die D1 flashen en gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door Rein_stein op 23-11-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023

Voor iemand die alleen een basis assortiment aan 0.25W weerstandjes, transistors, condensators en diodes heeft liggen en dus geen optocouplers en what-nots die ik eigenlijk zou moeten gebruiken (I know, I know): kan iemand iets zinnigs zeggen over wat ik nu heb gedaan?

[Afbeelding]
Je hebt een spanningsdeler gemaakt. Ervan uit gaande, dat pin 5 fluctueert tussen 0 en 5 V (Niet geheel TTY, maar vooruit), dan krijg je iets tussen 0 en 2/3*5V (=3.33) binnen op D5.
MTS, 2e klas, voor Kerst; parallel en serie schakelingen met weerstanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
The Van schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:10:
[...]

Je hebt een spanningsdeler gemaakt. Ervan uit gaande, dat pin 5 fluctueert tussen 0 en 5 V (Niet geheel TTY, maar vooruit), dan krijg je iets tussen 0 en 2/3*5V (=3.33) binnen op D5.
MTS, 2e klas, voor Kerst; parallel en serie schakelingen met weerstanden ;)
Huh :? Dat klopt dan toch ook precies? Ik wil 3.3V op de Wemos hebben, immers, die is 3.3V. Of begrijp ik je verkeerd?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:38
Misschien heeft iemand hier een idee ...

Ik ben pas verhuisd, nieuw type meter, Landis Gyr 360, kabeltje op ali besteld en gaan ...
Echter zie ik in DSMR reader metingen met een vertraging van enkele minuten soms, zonder dat de load van mijn server hoog is.
Vanavond met cu handmatig de poort uitgelezen en dan krijg ik het volgende, een groot deel van de telegrammen is onleesbaar .... zou dit aan mijn kabeltje liggen ? Of kan er iets anders aan de hand zijn ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
/XMX5LGF0010455248125

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(201125221526W)
0-0:96.1.1(4530303637303035353234383132353230)
1-0:1.8.1(000210.859*kWh)
1-0:1.8.2(000274.237*kWh)
1-0:2.8.1(000096.304*kWh)
1-0:2.8.2(000224.580*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(00.388*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00017)
0-0:96.7.9(00006)
1-0:99.97.0(4)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000059340*s)(200914131408S)(0000000629*s)(200917074807S)(0000000246*s)(201124140605W)(0000000374*s)
!-0:32.32.0(00021)
1-0:52.32.0(00011)
1-0:72.32.0(00015)
1-0:32.36.0(00002)
1-0:52.36.0(00000)
1-0:32.36.0(00000)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(232.9*V)
1-0:52.7.0(233.0*V)
1-0:72.7.0(232.4*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(001*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.138*kW)
1-0:41.7.0(00.250*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303634303032303130343236353230)
0-1:24.2.1(201125221501W)(00140.943*m3)
!1C28
/XMX5LGF0010455248125

0-0:1.0.0(201125221527W)
1-0:1.8.2(000274.238*kWh)
1-0:2.7.0(00███*┐W)
█▲█:6▼7▼21(███17)
█▲█:96▼7▼9(████6)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*⎽)(2██917█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:32▼32▼█(███21)
1▲█:52▼32▼█(███11)
1▲█:72▼32▼█(███15)
1▲█:32▼36▼█(████2)
1▲█:52▼36▼█(█████)
1▲█:72▼36▼█(█████)
█▲█:96▼13▼█()
1▲█:32▼7▼█(232▼9*V)
1▲█:52▼7▼█(233▼1*V)
1▲█:72▼7▼█(232▼4*V)
1▲█:31▼7▼█(███*A)
1▲█:51▼7▼█(██1*A)
1▲█:71▼7▼█(███*A)
1▲█:21▼7▼█(██▼139*┐W)
1▲█:41▼7▼█(██▼249*┐W)
1▲█:61▼7▼█(██▼███*┐W)
1▲█:22▼7▼█(██▼███*┐W)
1▲█:42▼7▼█(██▼███*┐W)
1▲█:62▼7▼█(██▼███*┐W)
█▲1:24▼1▼█(██3)
█▲1:96▼1▼█(473█3█36343█3█323█313█34323635323█)
█▲1:24▼2▼1(2█11252215█1W)(██14█▼943*└3)
!973C
/XMX5LGF██1█455248125

1▲3:█▼2▼8(5█)
█▲█:1▼█▼█(2█1125221528W)
█▲█:96▼1▼1(453█3█36373█3█3535323438313235323█)
1▲█:1▼8▼1(███21█▼859*┐W#)
1▲█:1▼8▼2(███274▼238*┐W#)
1▲█:2◀8▼1(████96▼3█4*┐W#)
1▲█:2▼8▼2(███224▼58█*┐W#)
█▲█:96▼14▼█(███2)
1▲█:1▼7▼█(██▼384*┐W)
1▲█22▼7▼█(██▼███*┐W)
█▲█:96▼7▼21(███17)
█▲:96▼7◀9(████6)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8)(███████629*⎽)(2██915█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:52▼32▼█(█████)
1▲█:52▼7▼█(233▼█*V)
1▲█:21▼7▼█(██▼137*┐W)
1▲█:41▼7▼█(██▼248*┐W)
1▲█:1▼7▼█(██▼███*┐W)
!7E6A
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221529W)
1▲█:1▼8▼2(███274▼2#8*┐W#)
1▲█:2▼8▼1(████96▼3█4*┐W#)
1▲█:2▼7▼█(██▼███*┐W)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*⎽)(2██917█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:32▼7▼█(232▼8*V)
1▲█:52▼7▼█(232▼9*V)
1▲█:72▼7▼█(232▼2*V)
1▲█:21▼7▼█(██▼136*┐W)
!4755
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█112522153█W)
1▲█22▼8▼1(████96▼3█4*┐W#)
1▲█:1▼7▼█(██▼386*┐W)
1▲█:52▼32▼█(████1)
1▲█:21▼7&█(██▼136*┐W)
!6BD7
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221531W)
█▲█:96▼1▼1(453█3█3&353█3█3535323438313235323█)
1▲█:1▼7▼█(██▼389*┐W)
1▲█:21▼7▼█(██▼14█*┐W)
!99A4
/XMX5LGF██1█455248125

1▲3:█▼2▼█(5█)
█▲█:1▼█▼█(2█1125221532W)
█▲█:1▼8▼1(███21█▼859*┐W#)
1▲█:1▼7▼█(██▼388*┐W)
1▲█:32▼7▼█(233▼█*V)
1▲█:72▼7▼█(232▼5*V)
1▲█:41▼7▼█(██▼247*┐W)
!54D5
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221533W)
1▲█:72▼7▼█(232▼6*V)
1▲█:61▼7*█(██▼███*┐W)
!█FA7
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221534W)
█▲ :96▼7▼21(███17)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*⎽)(2██917█748█7S)(█████ █246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:52▼7▼█(2#3▼1*V)
1▲█:7█▼7▼█(███*A)
!BC39
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221535W)
█▲█:96▼1▼1(453█3█36333█3█3535323438313235323█)
1▲█:1▼7▼█(██▼382*␋W)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*␌)(2██917█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
█▲█:94▼13▼█()
1▲█:2█▼7▼█(██▼136*┐W)
1▲█:41▼7▼█(██▼245*┐W)
1▲█:61▼7▼█(██▼██*┐W)
!98F6
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221536W)
1▲█:1▼7▼█(██▼382*┐W)
1▲█:72▼#4▼█(█████(
1▲█:52▼7▼█(233▼2*V)
1▲█:72▼▼█(232▼6*V)
1▲█:31▼'▼█(███*A)
1▲█:61▼▼█(███*A)
1▲█:41▼3▼█(██▼246*┐W)
█▲1:96▼1▼█(473█3█32343█3█323█313█34323635323█)
!5F█2
XMX5LGF0010455248125

0-0:1.0.0(201125221537W)
1-0:1.8.2(000274.239*kWh)
1-0:1.7.0(00.381*kW)
1-0:99.97.0(4)(0-0:96.7.19)(000101010000W)(0000059340*s)(200914131408S)(0000000629*s)(200917074807S)(0000000246*s)(201124140605W)(0000000374*s)
1-0:32.32.0(00021)
1-0:72.36.0(00000)
1-0:52.7.0(233.1*V)
1-0:72.7.0(232.5*V)
1-0231.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.136*kW)
1-0:41.7.0(00.245*kW)
1-0241,7.0(00.000*kW)
!A9184.2.1(201125221501W)(00140.943*m3)
/XMX5LGF0010455248125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:49
chaoscontrol schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:35:
Nou ik had weer tijd om er naar te kijken, heb het uiteindelijk zo opgelost. De transistor is een simpele 2n2222 omdat ik die had liggen.

[Afbeelding]

Hopelijk heeft iemand daar nog wat aan als ze hier via (bijv.) Google komen. :)

Volgens de DSMR5 P1 pdf kun je ook 250ma uit de meter trekken, onbelast. :7 Daar moet dus een ESP aan. :P
Ik ben verhuist en heb nu een Landis Gyr E350 (ZCF110). Uiteraard toentertijd niks gedocumenteerd ofzo maar gelukkig wel op Tweakers. :+ Ter info; dit schema werkt ook op de Landis E350 (dsmr 4.2).

De oudere dsmr 4.2 meter levert echter maar 100ma en dat is iets minder dan mijn Wemos tijdens booten en connecten verbruikt. Als het eenmaal draait is het verbruik rond 90ma, moet te doen zijn dus. Eens kijken of ik er een klein lithium celletje tussen kan hangen die de klap even kan opvangen bij het booten.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maar goed, ik krijg data binnen op mijn webserver. Komende week eens spelen met parsen van de DSMR data.
Inmiddels een (.Net) DSMR parser geschreven en een (.Net) Webservice waar de Wemos de telegrammen tegenaan gooit, die vervolgens door de webservice geparsed (en optioneel gelogged) worden en in InfluxDB gemikkerd worden om vervolgens met Grafana... you get the idea...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHGKuDzx02bahK7QSiOGRschJ0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvfOveCTCbZbO68KCwo2frVc.png?f=fotoalbum_large

Et voila, Robbie is ook 2020 binnengestapt oOo :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 26-11-2020 01:43 ]

Over mij

• The Executer
  • Laatst online: 10:42

The Executer

Lekker belangrijk!

Wow @RobIII , zeer strak! Moet echt eens in de materie duiken, dit zou prima op een tablet aan de muur kunnen o.i.d..

Helaas geen ervaring met programmeren, geen hardware in huis én geen systeem wat 24/7 draait. Om nou die DL360 G8 in te zetten die 165W idle doet :X . Ben al een poosje op zoek naar een NUC, maar die lijkennog steeds overpriced te zijn in vergelijking met een HP Mini.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
The Executer schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:58:
Om nou die DL360 G8 in te zetten die 165W idle doet :X
Lach maar. Ik heb jarenlang een DL380G5 gehad draaien :X
Ik ga kijken of ik het hele zwikkie op een Pi passend krijg (moet prima kunnen). Dan moet je eigenlijk voor een paar tientjes klaar zijn.

Over mij

• chaoscontrol
  • Laatst online: 08:49
RobIII schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:28:
[...]

Inmiddels een (.Net) DSMR parser geschreven en een (.Net) Webservice waar de Wemos de telegrammen tegenaan gooit, die vervolgens door de webservice geparsed (en optioneel gelogged) worden en in InfluxDB gemikkerd worden om vervolgens met Grafana... you get the idea...

[Afbeelding]

Leuk om te zien hoe iedereen het weer anders doet. :P

Ik parse het bericht op de Wemos zelf. Publiceer een http pagina op de Wemos met de waarden (die elk nieuw bericht refresht). De pagina lees ik uit met een powershell script straight into een MSSQL db want heb toch al een hele SQL omgeving draaien, net zo makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/237G0Cx.png

Webpagina op de wemos is heel simpel:
code:
1
2
3
4
5
6
Date: 2020-11-26
Time: 09:55:43
Tar1: 006254.121
Tar2: 004930.432
Live: 00.434
Gas: 03961.718

Voor mij gevoel ben ik zo heel flexibel want http werkt met alles.

[ Voor 9% gewijzigd door chaoscontrol op 26-11-2020 09:57 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik denk dat ik eens en Elfin EW10 (of EL10) ga bestellen. Ik zal wel simpel zijn maar zo'n ding lijkt me uitermate geschikt om aan een P1 poort te hangen? Voor ~ €6.50 tot €12 (afhankelijk van wat je kiest, ex verzendkosten) is 't nog steeds minimaal een factortje 2 tot... 4(?) duurder dan een Wemos D1 met wat weerstandjes etc. maar het scheelt solderen, is off-the-shelf en nog altijd goedkoper dan heel veel andere oplossingen.

Ik heb geen idee of dit ding werkt, maar als je al eens op Telnet die poort kunt uitlezen ben je er al; alle andere dingen die 't ding kan is allemaal leuk en mooi meegenomen. En de rest is software.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 05:17:
Ik denk dat ik eens en Elfin EW10 (of EL10) ga bestellen. Ik zal wel simpel zijn maar zo'n ding lijkt me uitermate geschikt om aan een P1 poort te hangen? Voor ~ €6.50 tot €12 (afhankelijk van wat je kiest, ex verzendkosten) is 't nog steeds minimaal een factortje 2 tot... 4(?) duurder dan een Wemos D1 met wat weerstandjes etc. maar het scheelt solderen, is off-the-shelf en nog altijd goedkoper dan heel veel andere oplossingen.

Ik heb geen idee of dit ding werkt, maar als je al eens op Telnet die poort kunt uitlezen ben je er al; alle andere dingen die 't ding kan is allemaal leuk en mooi meegenomen. En de rest is software.
De vraag is of het ook de geinverteerde signalen aan kan, of dat je alsnog een circuitje moet solderen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Aiolos schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:17:
[...]

De vraag is of het ook de geinverteerde signalen aan kan, of dat je alsnog een circuitje moet solderen.
Ha! Scherp! Daar had ik niet bij stilgestaan. Zal eens kijken. Misschien is dat anders nog wel relatief makkelijk erbij te beunen door de fabrikant in een nieuwe firmware.

Edit: heb de fabrikant een mailtje geschoten met wat uitleg en de vraag of het supported is en, zo niet, of ze interesse hebben support toe te voegen. Nee heb je, ja kun je krijgen, niet geschoten is altijd mis :P
Ik denk als 't ondersteund wordt dat er nog wel eens een markt voor die dingen kon zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 28-11-2020 13:34 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
RobIII schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:28:
[...]

[Afbeelding]

Oh nice, ziet er goed uit! Zou je de JSON willen delen? O-)

Ik moet ook weer aan de slag. Van de week hier een slimme meter gekregen met SMR5.0. Dat betekent dat mijn eigen (s0) metertje er tussenuit kan. Misschien ga ik die voor de boiler zetten of zo. Anyway, vandaag eerst ff een kabeltje knutselen voor naar de RPi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mcDavid schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:50:
[...]

Oh nice, ziet er goed uit! Zou je de JSON willen delen? O-)
Sure :Y)

[ Voor 98% gewijzigd door RobIII op 28-11-2020 13:54 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:07
Hallo,

Onder het moto "als je het niet weet, moet je het vragen"...
Mijn meter hangt in de meterkast.. :-)
Mijn RaspberryPI met Domoticz ligt boven. Bekabeld aangesloten op netwerk. Boven in de meterkast hangt mijn wifi-router, en die heeft ook nog wel poorten vrij.
Nou wil ik mijn slimme meter uitlezen. Hoe kan dat? Wat heb ik nodig? Moet niet te duur worden.
P1 kabel denk ik. Kan ik die b.v. aansluiten op een Pi Zero? Maar hoe krijg ik dat signaal dan in mijn Domotics boven. Of zijn er ander mogelijkheden/oplossingen. P1 kabel verlengen is geen optie, want dan moet ik een kabel trekken, en dat zou een hele grote uitdaging worden.
Ik denk dat zoiets moet kunnen, maar hoe, dat zie ik even niet. Wie helpt mij op weg of weet er ergens een handleiding voor te vinden...
Bedankt voor alle hulp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Hendrik55 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:30:
Hallo,

Mijn RaspberryPI met Domoticz ligt boven. Bekabeld aangesloten op netwerk. Boven in de meterkast hangt mijn wifi-router, en die heeft ook nog wel poorten vrij.
Nou wil ik mijn slimme meter uitlezen. Hoe kan dat? Wat heb ik nodig? Moet niet te duur worden.
P1 kabel denk ik. Kan ik die b.v. aansluiten op een Pi Zero? Maar hoe krijg ik dat signaal dan in mijn Domotics boven. Of zijn er ander mogelijkheden/oplossingen. P1 kabel verlengen is geen optie, want dan moet ik een kabel trekken, en dat zou een hele grote uitdaging worden.
Ik denk dat zoiets moet kunnen, maar hoe, dat zie ik even niet. Wie helpt mij op weg of weet er ergens een handleiding voor te vinden...
2e pi (zero) en dan domoticz in slave mode :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:00

iMars

Full time prutser

Mitch schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:24:
Misschien heeft iemand hier een idee ...

Ik ben pas verhuisd, nieuw type meter, Landis Gyr 360, kabeltje op ali besteld en gaan ...
Echter zie ik in DSMR reader metingen met een vertraging van enkele minuten soms, zonder dat de load van mijn server hoog is.
Vanavond met cu handmatig de poort uitgelezen en dan krijg ik het volgende, een groot deel van de telegrammen is onleesbaar .... zou dit aan mijn kabeltje liggen ? Of kan er iets anders aan de hand zijn ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
/XMX5LGF0010455248125

0-0:1.0.0(201125221526W)
1-0:1.8.2(000274.237*kWh)
!-0:32.32.0(00021)
1-0:32.36.0(00000)
1-0:52.7.0(233.0*V)
1-0:72.7.0(232.4*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.138*kW)
1-0:41.7.0(00.250*kW)
1-0:61.7.0(00.000*kW)
0-1:24.2.1(201125221501W)(00140.943*m3)
!1C28
/XMX5LGF0010455248125

0-0:1.0.0(201125221527W)
1-0:1.8.2(000274.238*kWh)
1-0:2.7.0(00███*┐W)
█▲█:6▼7▼21(███17)
1▲█:21▼7▼█(██▼139*┐W)
!973C
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221528W)
1▲█:2◀8▼1(████96▼3█4*┐W#)
1▲█22▼7▼█(██▼███*┐W)
█▲:96▼7◀9(████6)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8)(███████629*⎽)(2██915█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:52▼32▼█(█████)
1▲█:21▼7▼█(██▼137*┐W)
1▲█:1▼7▼█(██▼███*┐W)
!7E6A
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221529W)
1▲█:1▼8▼2(███274▼2#8*┐W#)
1▲█:32▼7▼█(232▼8*V)
1▲█:52▼7▼█(232▼9*V)
1▲█:72▼7▼█(232▼2*V)
!4755
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█112522153█W)
1▲█22▼8▼1(████96▼3█4*┐W#)
1▲█:1▼7▼█(██▼386*┐W)
1▲█:52▼32▼█(████1)
1▲█:21▼7&█(██▼136*┐W)
!6BD7
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221531W)
█▲█:96▼1▼1(453█3█3&353█3█3535323438313235323█)
1▲█:1▼7▼█(██▼389*┐W)
!99A4
/XMX5LGF██1█455248125

1▲3:█▼2▼█(5█)
█▲█:1▼█▼█(2█1125221532W)
█▲█:1▼8▼1(███21█▼859*┐W#)
1▲█:72▼7▼█(232▼5*V)
!54D5
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221533W)
1▲█:61▼7*█(██▼███*┐W)
!█FA7
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221534W)
█▲ :96▼7▼21(███17)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*⎽)(2██917█748█7S)(█████ █246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
1▲█:52▼7▼█(2#3▼1*V)
1▲█:7█▼7▼█(███*A)
!BC39
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221535W)
█▲█:96▼1▼1(453█3█36333█3█3535323438313235323█)
1▲█:1▼7▼█(██▼382*␋W)
1▲█:99▼97▼█(4)(█▲█:96▼7▼19)(███1█1█1████W)(█████5934█*⎽)(2██9141314█8S)(███████629*␌)(2██917█748█7S)(███████246*⎽)(2█112414█6█5W)(███████374*⎽)
█▲█:94▼13▼█()
1▲█:2█▼7▼█(██▼136*┐W)
1▲█:41▼7▼█(██▼245*┐W)
1▲█:61▼7▼█(██▼██*┐W)
!98F6
/XMX5LGF██1█455248125

█▲█:1▼█▼█(2█1125221536W)
1▲█:1▼7▼█(██▼382*┐W)
1▲█:72▼#4▼█(█████(
1▲█:52▼7▼█(233▼2*V)
1▲█:72▼▼█(232▼6*V)
1▲█:31▼'▼█(███*A)
1▲█:61▼▼█(███*A)
1▲█:41▼3▼█(██▼246*┐W)
█▲1:96▼1▼█(473█3█32343█3█323█313█34323635323█)
!5F█2
XMX5LGF0010455248125

0-0:1.0.0(201125221537W)
1-0:1.8.2(000274.239*kWh)
1-0:1.7.0(00.381*kW)
1-0:32.32.0(00021)
1-0:72.36.0(00000)
1-0:52.7.0(233.1*V)
1-0:72.7.0(232.5*V)
1-0231.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.136*kW)
1-0:41.7.0(00.245*kW)
1-0241,7.0(00.000*kW)
!A9184.2.1(201125221501W)(00140.943*m3)
/XMX5LGF0010455248125
Heb je dit ook als je het kabeltje in een andere computer stopt? Als je het daar ook hebt, blijven er nog 2 factoren over: of het kabeltje, of de meter.

Had je het kabeltje al op je vorige meter? Of speciaal voor deze besteld? Je meter is een DSMR 5 meter.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Hallo,

Ik heb je een DM gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RobIII schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:35:
[...]

Huh :? Dat klopt dan toch ook precies? Ik wil 3.3V op de Wemos hebben, immers, die is 3.3V. Of begrijp ik je verkeerd?
Als er een weerstand in serie zit, wordt de stroom beperkt en kan je gewoon 5v op de ingang gebruiken.
Mooier is om een alles in een inverter te gebruiken. Ik en een inverter die het signaal inverteerd en in 3v3 vorm eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

stuffer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:33:
[...]

2e pi (zero) en dan domoticz in slave mode :)
Zonde van die Pi :+ Daar kan je iets veel simpelers voor gebruiken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
iMars schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:12:
[...]

Als er een weerstand in serie zit, wordt de stroom beperkt en kan je gewoon 5v op de ingang gebruiken.
Ik snap er geen hout van. Ja, dat kan en, ja, dat zal wel werken, maar "gewoon 5v" is niet echt de bedoeling, wel?
iMars schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:12:
Mooier is om een alles in een inverter te gebruiken. Ik en een inverter die het signaal inverteerd en in 3v3 vorm eruit komt.
Als je dan even vertelt welke je gebruikt? ;)
Ik kan er zelf ook een bouwen (en heb dat gedaan) met een 2N2222 en wat weerstandjes maar dat werkte (toen) niet; achteraf bleek 't aan de software te liggen maar toen was ik al bij de huidige oplossing met de spaningsdeler en inversie in software :+ (hell; het is een true vs. false in software - ik zie 't probleem (behalve dat 't non-standaard is :F ) dus niet zo met dat geïnverteerde signaal...)

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 28-11-2020 17:17 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RobIII schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:15:
[...]

Ik snap er geen hout van. Ja, dat kan en, ja, dat zal wel werken, maar "gewoon 5v" is niet echt de bedoeling, wel?

[...]

Als je dan even vertelt welke je gebruikt? ;)
Ik kan er zelf ook een bouwen (en heb dat gedaan) met een 2N2222 en wat weerstandjes maar dat werkte (toen) niet; achteraf bleek 't aan de software te liggen maar toen was ik al bij de huidige oplossing met de spaningsdeler en inversie in software :+ (hell; het is een true vs. false in software - ik zie 't probleem (behalve dat 't non-standaard is :F ) dus niet zo met dat geïnverteerde signaal...)
Hahaha ik was nog aan het zoeken naar de type :o SN74LVC1G04DBVR
Als je deze voedt met 3v3, is de output ook 3v3. Ik gebruik deze voor mijn P1 readers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXrG1Y5jC13FNstNAvHRTUwi_B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBHUKvKGkXuz1sjnfhBPV5md.jpg?f=fotoalbum_large

Het is wel een SOT-23-5 package ... weet niet of ze in iets grotere maten bestaan?
Hier zie je 'm rechts zitten (U2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv3IjPr7UfLpEr7IX0nxFSWnLcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlx4RMz9qBFyfvNbrfdvAiM5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 28-11-2020 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
iMars schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:22:
Het is wel een SOT-23-5 package ... weet niet of ze in iets grotere maten bestaan?
Natuurlijk ;)

Helaas moet ik 't doen zonder custom PCB'tjes en met alleen wat een prutser op voorraad heeft liggen :P

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 28-11-2020 17:27 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
RobIII schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:15:
[...]

ESP heeft inmiddels zelf aangegeven dat de 8266 GPIO's inderdaad 5V tolerant zijn. Alleen de voeding moet echt 3v3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mcDavid schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:30:
[...]

ESP heeft inmiddels zelf aangegeven dat de 8266 GPIO's inderdaad 5V tolerant zijn. Alleen de voeding moet echt 3v3 zijn.
Ah, ok. Heb je daar een bron van? Ik weet niet beter dan "ja, het werkt, maar... " :P

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RobIII schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:25:
[...]

Natuurlijk ;)

Helaas moet ik 't doen zonder custom PCB'tjes en met alleen wat een prutser op voorraad heeft liggen :P

[...]
Als je op de Google resultaten klikt (pdfjes) zie je alleen maar kleine packages ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.zuidwijk.com/wp-content/uploads/2020/05/Schermafbeelding-2020-05-23-om-16.47.18-1536x1219.png
(excuus voor de grote afbeelding :X )

Deze inverter werkte voor mij prima! Gewoon een mosfetje (of transistor) en twee weerstandjes. Door de 12k kan je makkelijk 5v op de ingang van een ESP zetten, de 12k zorgt ervoor dat de stroom beperkt blijft. Dat heeft de gemiddelde prutserTweaker wel op de plank liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
iMars schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:33:
[...]

Als je op de Google resultaten klikt (pdfjes) zie je alleen maar kleine packages ;)
Ja, op dat exacte type ja, maar ik kom zat DIP alternatieven tegen?
iMars schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:33:
Deze inverter werkte voor mij prima! Gewoon een mosfetje (of transistor) en twee weerstandjes. Door de 12k kan je makkelijk 5v op de ingang van een ESP zetten, de 12k zorgt ervoor dat de stroom beperkt blijft. Dat heeft de gemiddelde prutserTweaker wel op de plank liggen ;)
Ja, zoals ik al zei: dat heb ik dus (gehad); met een 2N2222. Toen leek 't niet te werken, achteraf bleek 't een fout in de software. Mijn vraag is nog steeds: wat (if anything) is er mis met mijn spanningsdeler en inverteren in software? Moet ik terug aan 't solderen of zal/kan ik 't zo laten?

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

RobIII schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:32:
[...]

Ah, ok. Heb je daar een bron van? Ik weet niet beter dan "ja, het werkt, maar... " :P
Linkje
Onderaan pagina 17
All digital IO pins are protected from over-voltage with a snap-back circuit connected between the pad and ground. The snap back voltage is typically about 6V, and the holding voltage is 5.8V. This provides protection from over-voltages and ESD. The output devices are also protected from reversed voltages with diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dank u d:)b

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 15:49
Hallo,

Zelf heb ik de Pi ook boven (aan mijn slaapkamer TV hangen), ook mijn slimme meter hangt samen met een LAN aansluiting in de meterkast. Ik gebruik een serial to LAN concvertor em krijg zo mijn P1 data in Domoticz. Niet duur, minimale onderdelen en stabiel.

https://tweakers.net/i/7Q...7JeheULt.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/Af...QSyYSN3O.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Ik heb inmiddels hier https://tweakers.net/aanb...r-2-3-4-5-aangeboden.html
een ethernet versie gekocht en ga daar mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnke
  • Laatst online: 19-10-2021
Enige tijd geleden ook begonnen om mijn slimme meter uit te lezen, een ISKRA MT382-D2A52 ZBEV.
Voornaamste reden was een hoge energierekening, maar ook naar aanleiding van een nieuwsbericht dat dit type meter is aangeduid als een die mogelijk meer verbruik meet.

Daarnaast natuurlijk ook gewoon een mooi hobby project, dus ik heb een P1 usb kabel besteld en had nog een Pi liggen. Inmiddels lees ik elke 10 seconden de data uit met Python, die schrijf ik weg naar Graphite om te plotten met Grafana (beiden in docker).

Na wat handmatig meet- en rekenwerk viel het mij op dat er verschil zit tussen de rauwe meterstanden (kWh) en het verrekende huidige verbruik (kW, elke 10 seconden). De Grafana tabel hieronder van de laatste paar dagen maakt het (hoop ik) wat duidelijker.
Dus ik bepaal het dag verbruik door het verschil in verbruik (dal+piek) aan het eind en aan het begin van de dag. Die vergelijk ik met een totaalsom (optellen van 'huidig verbruik' meting in kW elke 10 seconden over de gehele dag) welke ik door 360 deel (6 meetmomenten per minuut, 60 minuten per uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNYw3hECo0nEn_6pN5SGUuAm2r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnCKphzjBv7bD6bGIXIj9ekl.png?f=fotoalbum_large

De vraag die ik eigenlijk probeer te beantwoorden is of ik hiermee foutief meetgedrag van de slimme meter kan aantonen.

Berekeningsfouten in afronding (aan mijn kant!) zijn volgens mij niet aan de orde omdat ik de rauwe data naar Grafana push en dan pas de berekening maak.

Wat ik niet weet is of de slimme meter met precies dezelfde data werkt (en het dus kan zijn dat het de mij beschikbare data in granulariteit ontbreekt). Wat ik wel weet is dat het verschil in verbruik altijd in mijn nadeel uitpakt, wat zou suggereren dat de fout in de slimme meter zit (of maak ik daar een denkfout?). Ervan uitgaande dat mijn manier van berekenen klopt dan.

Uiteindelijk gaat dit om een paar euro per jaar natuurlijk, maar is 't voor mij ook een principe kwestie.
Alhoewel, als het echt op zo'n basaal punt al mis gaat ben ik sterk geneigd naar dieper onderzoek.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Na een tijdje priegelen voor het juiste schema kan ik nu mijn AM550 meter mooi uitlezen via een ESP8266. De data wordt mooi door Domoticz op mijn Synology (918+) in wat basisgrafiekjes omgezet.

Graag zou ik nu DSMR reader op mijn NAS willen laten draaien, ook om direct naar mindergas te kunnen uploaden.
Echter zie ik dat de docker er niet voor x86 architectuur is, maar alleen ARM32/64 en AMD64. Of vergis ik me? Zijn er ook alternatieven? Uiteindelijk wil ik de data ook dmv InfluxDB/Grafana representeren, maar dat wordt de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hnke schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:56:

De vraag die ik eigenlijk probeer te beantwoorden is of ik hiermee foutief meetgedrag van de slimme meter kan aantonen.

Berekeningsfouten in afronding (aan mijn kant!) zijn volgens mij niet aan de orde omdat ik de rauwe data naar Grafana push en dan pas de berekening maak.
Nee, natuurlijk niet. Allereerst niet omdat je een apparaat natuurlijk nooit aan zichzelf kunt ijken, ten tweede zul je altijd te maken hebben met afrondverschillen, zowel aan jouw kant als aan de kant van de meter.

Als je je meter niet vertrouwt zul je een tweede meter of een geijkte last nodig hebben.

@JPS wat had je zelf al gevonden? (Hint: klik het hoofdstuk "installation" eens aan in de docs)

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 30-11-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@mcDavid dank voor de hint, daar had ik inderdaad al gekeken en zie dan dit op de Hubs van Xirixiz:

The following architectures are available on the Docker Hub:

amd64 (default)
arm32
arm64

Geen x86 dus; mijn DS918+ heeft een celeron CPU. Ik ben nog niet handig met docker maar dacht dat ik wel een image voor deze architecuur nodig heb, of vergis ik me dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

JPS schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:34:Geen x86 dus; mijn DS918+ heeft een celeron CPU. Ik ben nog niet handig met docker maar dacht dat ik wel een image voor deze architecuur nodig heb, of vergis ik me dus?
Je Celeron gebruikt 64bit en in Linux heten die packages amd64 ook al is het een intel processor.

De bovenste moet je dus hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JPS schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:34:
@mcDavid dank voor de hint, daar had ik inderdaad al gekeken en zie dan dit op de Hubs van Xirixiz:

The following architectures are available on the Docker Hub:

amd64 (default)
arm32
arm64

Geen x86 dus; mijn DS918+ heeft een celeron CPU. Ik ben nog niet handig met docker maar dacht dat ik wel een image voor deze architecuur nodig heb, of vergis ik me dus?
Er staan daar 3 manieren hoe je het kunt installeren zonder docker te gebruiken :? Maar verder wat @7o9 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@mcDavid bedoel je dat ik op een Syno beter zonder docker installeer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
Hnke schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:56:
Dus ik bepaal het dag verbruik door het verschil in verbruik (dal+piek) aan het eind en aan het begin van de dag. Die vergelijk ik met een totaalsom (optellen van 'huidig verbruik' meting in kW elke 10 seconden over de gehele dag) welke ik door 360 deel (6 meetmomenten per minuut, 60 minuten per uur).

Wat je hier vooral mee aantoont is een foutieve manier om een cumulatief totaal te berekenen :)

Een 'huidig verbruik' is precies dat wat het verteld: het huidge verbruik. Niet het verbruik van de vorige seconde of de vorige tien seconden...
Stel je voor dat je een apparaat hebt dat 1 seconde aan staat, en dan 9 seconden uit. Als je precies meet op het moment dat het apparaat aan staat, zul je 10 keer teveel stroom meten, als je precies meet wanneer het apparaat uitstaat zul je oneindig veel tekort (=0) meten.
Gemiddeld over een hele dag zal het verschil wel ongeveer bij 0 uit moeten komen; maar het is geen zinnige meting op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:27
Dat heb ik een tijdje gedaan. Je zou denken dat je dan gemiddeld gezien op 0 moet uitkomen. Maar hier scheelde dat toch soms 10% of meer met de waarde van de slimme meter zelf!
Dus nee, niet handig ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 01-12-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Laatst online: 15-09 07:14
Beste heren,

Inmiddels wil ik ook graag mijn slimme meter uitlezen na lang dit topic te hebben gevolgd. Via Cedel BV een p1USB kabel besteld https://webshop.cedel.nl/Slimme-meter-kabel-P1-naar-USB aangesloten via een pi3 met p1monitor.
baudrate 115200, byte 8 bits, geen parity en 1 stop bit ingesteld...
Krijg netjes seriele device in gebruik, maar geen data. Rode lampje op de kabel knippert netjes ;)

Ik heb een ISKRA AM550 (ESMR).

Jullie enig idee wat het kan zijn?

Hieronder de eigenschappen van de kabel:
Ontdek eenvoudig hoeveel energie u verbruikt en hoeveel zonne-energie u teruglevert aan het net. U sluit de P1 naar USB slimme meter kabel aan op uw slimme meter en op een computer, Raspberry Pi of energieverbruiksmanager naar keuze. Vervolgens kunt u uw energiegegevens in realtime inzien, bijvoorbeeld via Domoticz.

Deze FTDI slimme meter kabel werkt met alle gangbare slimme meters van diverse merken, waaronder:

Kaifa
Iskra
Kamstrup
Landis + Gyr
Sagemcom (o.a. XS210 ESMR5)
Deze slimme meter kabel ondersteunt de DSMR 3, 4 en 5 protocollen, maar werkt ook samen met SMR en ESMR meters. Dat maakt deze kabel niet alleen geschikt voor alle Nederlandse slimme meters, maar ook voor de Belgische digitale meter. De lengte van de kabel is 1,5 meter.
Weet u niet zeker of deze Slimme Meter Kabel werkt met uw slimme meter? Neem dan contact met ons op. Uiteraard kunt u de kabel kosteloos terugsturen wanneer deze niet blijkt te werken.
Iedere kabel wordt door ons getest voor verzending!

[ Voor 51% gewijzigd door Mastadont op 04-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
ik probeer dsmr-reader te installeren maar loop vast bij de test meting.
de installatie zegt dit:
https://dsmr-reader.readt...reader-manually-explained

Log nu in als de gebruiker die we zojuist hebben aangemaakt voor de eerste testmeting!

sudo su - dsmr
Test met cu voor DSMR 4+:

cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

als ik dit doe, dan moet ik sowieso dit doen:
sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Maar dan moet ik een ww opgeven voor de dsmr user, maar die heb ik nooit echt hoeven opgeven? Wat doe ik fout?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Driek schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:53:
ik probeer dsmr-reader te installeren maar loop vast bij de test meting.
de installatie zegt dit:
https://dsmr-reader.readt...reader-manually-explained

Log nu in als de gebruiker die we zojuist hebben aangemaakt voor de eerste testmeting!

sudo su - dsmr
Test met cu voor DSMR 4+:

cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

als ik dit doe, dan moet ik sowieso dit doen:
sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Maar dan moet ik een ww opgeven voor de dsmr user, maar die heb ik nooit echt hoeven opgeven? Wat doe ik fout?
Je moet er geen sudo voor zetten. Juist die user dsmr moet die poort kunnen lezen. Anders staan de rechten niet goed op die poort.

Ik denk dat je nog even moet doen: sudo usermod -a -G dialout dsmr
Dit moet je niet uitvoeren onder user dsmr doen maar als je gewone user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
jobr schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:22:
[...]

Je moet er geen sudo voor zetten. Juist die user dsmr moet die poort kunnen lezen. Anders staan de rechten niet goed op die poort.

Ik denk dat je nog even moet doen: sudo usermod -a -G dialout dsmr
Dit moet je niet uitvoeren onder user dsmr doen maar als je gewone user.
stapje verder, waarschijnlijk deze gemist:
sudo apt-get install -y cu

De frontend werkt nu ook, alleen als ik naar de config pagina ga moet ik inloggen, geen idee waarmee.
dsmr met ww dsmr werkt niet

Waarschijnlijk misgegaan bij dit gedeelte van de installatie:
# Open /home/dsmr/dsmr-reader/.env and enter the superuser credentials
# you wish to use, when running 'manage.py dsmr_superuser' later.
DSMR_USER=???
DSMR_PASSWORD=???

weet niet zo goed wat ik bij deze stap uit moet voeren

[ Voor 40% gewijzigd door Driek op 05-12-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Driek schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:55:
[...]

stapje verder, waarschijnlijk deze gemist:
sudo apt-get install -y cu

De frontend werkt nu ook, alleen als ik naar de config pagina ga moet ik inloggen, geen idee waarmee.
dsmr met ww dsmr werkt niet

Waarschijnlijk misgegaan bij dit gedeelte van de installatie:
# Open /home/dsmr/dsmr-reader/.env and enter the superuser credentials
# you wish to use, when running 'manage.py dsmr_superuser' later.
DSMR_USER=???
DSMR_PASSWORD=???

weet niet zo goed wat ik bij deze stap uit moet voeren
Je kunt een gebruiker creeeren door:
/manage.py createsuperuser --username gebruikersnaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
H92! schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:06:
[...]

Je kunt een gebruiker creeeren door:
/manage.py createsuperuser --username gebruikersnaam
thnks, gelukt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mastadont schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:58:

Jullie enig idee wat het kan zijn?

[...]
Ja, mijn kristallen bol doet het ook wel eens niet.

Heb je andere instellingen geprobeerd of alleen de baudrate zoals je beschreef in je topic? Hoe lees je de telegrammen uit? Knipperend ledje moet in ieder geval een indicatie geven dat er data binnenkomt via de USB stekker. Heb je al eens via 'cu' geprobeerd data uit te lezen?

Je geeft iets te weinig info over wat je al wel geprobeerd hebt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jammer12
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 28-08 21:58
van het weekend heb ik een nieuwe slimme meter gekregen (ISKRA AM550). hiervoor had ik een KAIFA MA105C.

Bij de oude meter geen problemen met ESPeasy en een draad gemaakt volgens het schema op http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O9XvaKiLcw1Oqb4yMM4Vx5j7FU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epPyhffPWBWpfvBowL3svNcS.png?f=user_large

Een BS170 en 10k weerstand.

Met de nieuwe meter krijg ik geen data binnen. Iemand een idee wat het verschil is in deze meters?

Edit: inverted signaal komt wel binnen maar zodra de BS170 er tussenkomt geen signaal meer

edit 2: Gefixed door de weerstand te verplaatsen van de linker pin van de BS170 naar het midden dus 5v -> 10k weerstand -> datapin inkomend meter

[ Voor 16% gewijzigd door jammer12 op 07-12-2020 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Laatst online: 09-09 14:37
Ik krijg deze telegramregel binnen voor mn gasmeter: 0-1:24.2.1(2/ISK5\2M550E-1012

Ik had daar een m3-waarde verwacht, maar die staat daar dus niet. Weet iemand wat hier aan de hand is?

Af en toe krijg ik overigens wel de waarde binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

kwaazaar schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:59:
Ik krijg deze telegramregel binnen voor mn gasmeter: 0-1:24.2.1(2/ISK5\2M550E-1012
/ISK5\2M550E lijkt mij weer het begin van het volgende telegram.

Ik denk dat je communicatie parameters niet goed staan of er iets anders aan de hand is waardoor je incomplete telegrammen binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 13:34
Vandaag even snel een Wemos D1 Mini aan de slimme meter gekoppeld. Meter in kwestie is een Landis Gyr E350. Opzet is simpel: van slimme meter direct naar breadboard, 3.3V op de daarvoor bestemde pin, ground verbonden, en de TX pin verbonden met D1 op de Wemos. Daarbij wel nog een 1K ohm weerstand gezet tussen de TX & 3.3V. Op de Wemos draait vervolgens eigen code die met SoftSerial de D1 pin uitleest inclusief inverted flag. De data zet ik vervolgens 1 op 1 door naar een TCP socket. (Waar DSMR-Reader mee verbind, of ik via bv telnet ook kan bekijken).

Bij het testen via telnet zag ik echter al dat sommige datagrammen corrupt zijn. Dat wil zeggen dat, meestal op één regel (welke wisselt) alleen maar vreemde tekens verschijnen. Hetzelfde effect valt ook in DSMR Reader op doordat het soms bv 20+ seconden duurt voordat nieuwe data verschijnt / de "laatst bijgewerkt" weer naar ~0 gaat.

Mijn vraag is nu wat de oorzaak van deze bitflips kan zijn. Moet ik dit zoeken in een slechte verbinding (mogelijk op te lossen door het af te ronden en alles te solderen i.p.v. breadboard, dupont kabels, etc), of wellicht iets dat met SoftSerial fout gaat (data die te snel binnen komt en niet correct verwerkt wordt?) of mogelijk ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemens_1965
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11-2021
djiedjee schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:12:
@Remirz
De formattering kun je daaronder toevoegen, maar is niet nodig om het te laten werken. Ik wilde alleen de decimalen achter de meterstanden weghalen.

De sensor.power_consumption is bij mij het actuele gebruik, daar kun je een mooi grafiekje van maken.
De standaard sensoren sensor.energy_consumption_tarif_1 en sensor.energy_consumption_tarif_2 geven de meterstand inclusief decimalen aan, maar die heb ik dus zelf vervangen door "meterstand_dal" en "meterstand_norm" .

Kan je de complete configuration.yaml file eens laten zien? Inclusief de spaties en zo. Ik krijg het niet voor elkaar. Ik krijg steeds foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemens_1965
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-11-2021
djiedjee schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:12:
@Remirz

Hoi, als ik de code er onder plak dan krijg ik de melding "duplicated mapping key", mijn code ziet er zo uit:

sensor:
- platform: command_line
name: CPU Temperature
command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp"
unit_of_measurement: "°C"
value_template: '{{ value | multiply(0.001) | round(1) }}'

dsmr_version: 5

sensors:
meterstand_dal:
value_template: "{{ states('sensor.energy_consumption_tarif_1') | float | round(0) }}"
meterstand_norm:
value_template: "{{ states('sensor.energy_consumption_tarif_2') | float | round(0) }}"

Waar doe ik iets fout? Kan iemand een werkende configuration.yaml file laten zien of beschikbaar stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:29
- post verwijderd -

[ Voor 99% gewijzigd door rwanrooy op 23-12-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

@rwanrooy Ik weet niet of dit de bedoeling is hier in dit topic. Mijn eerste reactie was: "Het is hier geen Marktplaats". Als je nou de hele PCB design en software opensource had gemaakt, was het wellicht geen issue geweest. Maar je bent nu gewoon aan het proberen om geld te vangen van je apparaten. (wat er overigens gelikt uitziet)
Daarnaast is het niet de eerste link die je plaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door Sircuri op 23-12-2020 11:16 ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:29
@Sircuri Zo had ik er nog niet over nagedacht. In dat geval verwijder ik mijn post.Misschien ben ik iets te enthousiast met mijn hoobbyproject :) Maar in ieder geval bedankt voor het compliment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
@clemens_1965

Als je een duplicate-foutmelding krijgt, heb je waarschijnlijk al ergens anders de "sensor: " staan, of de "- platform: template:

Als dat al bestaat moet je de jouw stukje code toevoegen aan die group, niet de group nog een keer opnemen.

Mijn Conf als code, inclusief spaties:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    dsmr_version: 4

sensors:
      meterstand_dal: 
      meterstand_norm: 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Hallo,

Allereerst de beste wensen en dat het maar een beter 2021 mag worden.

Ik heb mijn slimme meter met een P1 naar LAN kabel aangesloten ( https://www.zuidwijk.com/p1-reader-ethernet-version/ ) .

Na het instellen van "P1 smart meter with LAN-interface" in Domoticz komen mijn electra zaken keurig vanzelf te voorschijn.
Ik zie echter geen gegevens mijn gas meter. Die is wel gekoppeld aan de slimme meter.
En Domoticz ziet hem ook wel, want ik zie in de logfile "P1 Smart Meter: Found gas meter on M-Bus channel 1". Dus Domoticz weet van het bestaan.

Maar hoe krijg ik die gegevens nou zichtbaar op het Dashbord.
Onder apparaten kom ik alleen Power, delivery, voltage en usage tegen, maar kan ik niets van gas toevoegen omdat ik het niet zie...

Heeft iemand enig idee? Moet ik daar nog iets voor doen? Er is vast wel iemand die weet hoe?

Alvast bedankt, groet en blijf gezond,
Henny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Hendrik55 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:33:

Heeft iemand enig idee? Moet ik daar nog iets voor doen? Er is vast wel iemand die weet hoe?
In je devices tab moet je een P1 Smart Meter van subtype Gas hebben.
Heb je allow new devices wel aan staan bij settings?
Anders die P1 hardware een keer disable en weer enable misschien.
Of P1 hardware opnieuw toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
Beide al geprobeerd, maar zonder succes.
Maar hier stond oplossing: https://www.domoticz.com/...er_not_reporting_any_data
Nu heb ik wel een gasmeter er bij staan, maar alleen met een uitgelezen waarde. Nog geen live aanpassingen. Dat wordt de volgende uitdaging...
Moet tocg al wel ergens, door iemand uitgezocht zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
Sinds een paar weken heb ik een Iskra AM550 meter in de kast hangen. Daarop heeft mijn woningcorporatie een BeNext gateway aangesloten via de P1 poort, helaas heb ik daar niks aan met mijn Home Assistant gezien er geen API's of andere oplossingen zijn om de data te integreren.

Dus heb ik een HomeWizard P1 gekocht, deze doet het prima als die direct is aangesloten op de P1 poort, maar met een (RJ12) splitter er tussen werkt het nog steeds niet. Zodra de BeNext de meter begint uit te lezen raakt de HomeWizard de verbinding kwijt, en wordt de led rood. Ook niet na het doorknippen van contact 2 (RTS) om er zo een master/slave splitter van te maken. Gezien zowel HomeWizard, als webshops als Cedel en EARN-E deze master/slave splitters verkopen, en BeNext ook suggereert dat een simpele RJ12 splitter waarschijnlijk zou werken, heb ik het idee dat ik toch iets verkeerd heb gedaan bij de modificatie. Wat wel opvalt is dat de slave poort op zichzelf niet werkt, en zodra de HomeWizard P1 is ingeplugt in de master, het BeNext systeem wel werkt op de slave, dus het lijkt er op dat wel het juiste contact is doorgeknipt op de splitter. Zie de foto hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZkgS_5Hikbk9gnlhBg4SLho7dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZBw5Zuk7VWvYUR2XF4ZzAbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Andere bijzonderheden: de BeNext gateway is aangesloten met een vrij lange RJ11 kabel (ca. 5m). Ik heb een kortere kabel gekocht tussen de splitter en de meter (was eerst 1m, nu 0,5m), maar zonder effect. De gedachte was dat het signaal te zwak zou zijn voor beide apparaten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan de praat zou kunnen krijgen? Een alternatief zou zijn om de Rpi met Home Assistant maar in de meterkast te hangen en een P1-usb kabel te gebruiken, maar het is lastig om daar een utp kabel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Yannes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 01:03:
Sinds een paar weken heb ik een Iskra AM550 meter in de kast hangen. Daarop heeft mijn woningcorporatie een BeNext gateway aangesloten via de P1 poort, helaas heb ik daar niks aan met mijn Home Assistant gezien er geen API's of andere oplossingen zijn om de data te integreren.

Dus heb ik een HomeWizard P1 gekocht, deze doet het prima als die direct is aangesloten op de P1 poort, maar met een (RJ12) splitter er tussen werkt het nog steeds niet. Zodra de BeNext de meter begint uit te lezen raakt de HomeWizard de verbinding kwijt, en wordt de led rood. Ook niet na het doorknippen van contact 2 (RTS) om er zo een master/slave splitter van te maken. Gezien zowel HomeWizard, als webshops als Cedel en EARN-E deze master/slave splitters verkopen, en BeNext ook suggereert dat een simpele RJ12 splitter waarschijnlijk zou werken, heb ik het idee dat ik toch iets verkeerd heb gedaan bij de modificatie. Wat wel opvalt is dat de slave poort op zichzelf niet werkt, en zodra de HomeWizard P1 is ingeplugt in de master, het BeNext systeem wel werkt op de slave, dus het lijkt er op dat wel het juiste contact is doorgeknipt op de splitter. Zie de foto hieronder:

[Afbeelding]

Andere bijzonderheden: de BeNext gateway is aangesloten met een vrij lange RJ11 kabel (ca. 5m). Ik heb een kortere kabel gekocht tussen de splitter en de meter (was eerst 1m, nu 0,5m), maar zonder effect. De gedachte was dat het signaal te zwak zou zijn voor beide apparaten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit aan de praat zou kunnen krijgen? Een alternatief zou zijn om de Rpi met Home Assistant maar in de meterkast te hangen en een P1-usb kabel te gebruiken, maar het is lastig om daar een utp kabel te krijgen.
Raspberry met WiFi gebruiken, geen utp nodig.
Een splitter met 4 kabels gebruiken, misschien storing van de buitenste 2 kabels want er zit spanning op die 2 vanuit de P1 poort

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 02-01-2021 07:14 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Yannes wat is uberhaupt het idee van die benext gateway als je daar niets mee kunt? Trek die gewoon los zou ik zeggen? Sowieso een raar verhaal dat je woningcorporatie met zo'n ding aan komt zetten... willen ze zelf illegaal jouw verbruik monitoren of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
klump4u schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 07:12:
[...]

Raspberry met WiFi gebruiken, geen utp nodig.
Een splitter met 4 kabels gebruiken, misschien storing van de buitenste 2 kabels want er zit spanning op die 2 vanuit de P1 poort
Ja, dat is ook nog een optie, ben alleen een bang dat dit niet betrouwbaar genoeg is (veel beton hier, en mijn andere 2.4 Ghz apparaat stoort nog weleens).

Heb net even de splitter aangepast zodat het een RJ11 wordt, en dit keer ook alle contactjes er echt uitgetrokken (ipv. enkel kabeltjes doorgeknipt), maar het lijkt niet te werken. Dus ik denk dat de RPi maar naar de meterkast moet.
mcDavid schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:03:
@Yannes wat is uberhaupt het idee van die benext gateway als je daar niets mee kunt? Trek die gewoon los zou ik zeggen? Sowieso een raar verhaal dat je woningcorporatie met zo'n ding aan komt zetten... willen ze zelf illegaal jouw verbruik monitoren of zo?
Zodat ze het verbruik kunnen meten ;) Ze zijn sinds kort ook mijn energieleverancier geworden en leveren warm water en verwarming (warmtepomp), en elektriciteit via zonnepanelen. Helaas is de website van BeNext die ze aan bewoners bieden vrij beperkt, en heb ik liever alle data bij elkaar. Dus even de stekker er uit trekken kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als ze energieleverancier zijn kunnen ze toch gewoon de meter op afstand uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35
Volgens mij is dit het beste topic om twee vragen over DSMR Reader te stellen. Ik wil mijn Home Assistant data en DSMR data voortaan in InfluxDB gaan loggen. Ik heb in DSMR Reader al een shitload aan data. Kan ik die (eenvoudig) in InfluxDB krijgen?

En is het mogelijk om de meterstanden uit de historie van DSMR Reader te halen? De raw data heb ik nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 17:39
barrymossel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:15:
Volgens mij is dit het beste topic om twee vragen over DSMR Reader te stellen. Ik wil mijn Home Assistant data en DSMR data voortaan in InfluxDB gaan loggen. Ik heb in DSMR Reader al een shitload aan data. Kan ik die (eenvoudig) in InfluxDB krijgen?
Ja is mogelijk; ik heb DSMR die via Ser2NET alles naar Home Assistant stuurt, welke vervolgens alles opslaat in een InfluxDB. Vervolgens kun je alles er weer uithalen met bijvoorbeeld Grafana.

Zie hieronder mijn wattage en verdeling over de 3 fasen in Grafana..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97D19tpjFamSKdGFooEu9fryz34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmygbIxdNKp2oXMyp3857CnM.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35
Midget1234 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Ja is mogelijk; ik heb DSMR die via Ser2NET alles naar Home Assistant stuurt, welke vervolgens alles opslaat in een InfluxDB. Vervolgens kun je alles er weer uithalen met bijvoorbeeld Grafana.

Zie hieronder mijn wattage en verdeling over de 3 fasen in Grafana..

[Afbeelding]
Ik bedoel dus oude data van de afgelopen twee jaar die geregistreerd zijn in DSMR Reader. De huidige/nieuwe data krijg ik nu automatisch al in InfluxDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokker1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 09:33
Ik hoop dat iemand kan helpen, gister hele dag bezig geweest om mijn p1 poort uit te lezen met een esp wemos met espeasy firmware.
Ik kreeg geen data uit de p1 poort tot ik vanmorgen per ongeluk mijn breadboard stekkertje niet in de rx maar in de tx stopte, maar volgens alle beschrijvingen is dat niet de bedoeling.
Nou zou je zeggen het werkt, maar helaas alleen met putty of met de arduino serieele monitor.
Maar als ik de espeasy toevoeg aan domoticz word hij gevonden en connected, maar in devices komt er niets bij.
Wie o wie heeft hier een verklaring voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
barrymossel schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Ik bedoel dus oude data van de afgelopen twee jaar die geregistreerd zijn in DSMR Reader. De huidige/nieuwe data krijg ik nu automatisch al in InfluxDB.
Het is een ProgreSql database dus je kan het eruit trekken en omkatten naar influxdb.
Misschien hier wel mee: http://mfadhel.com/transferring_data_to_influx/

In DSMR reader wordt data wel geaggregeerd afhankelijk van de instellingen. Dus niet perse is alle detail nog aanwezig.

Er is trouwens ook een export in DSMR reader, maar niet voor de detail data dacht ik.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 06-01-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blokker1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-05 09:33
Het werkt, snap alleen niet dat volgens alle schema`s de geinventeerde data bij espeasy op de rx ingang moet, terwijl hij bij mij alleen werkt op de tx. probleem dat het niet werkte in domoticz lag denk ik aan de domoticz versie, na een update werkt het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:01
Ik ben een vriend aan het helpen om zijn P1 meter uit te lezen. Hij heeft deze kabel gekocht https://www.nodo-shop.nl/nl/home/210-p1-meter-usb-kabel.html. Maar kreeg hem niet werkend met zijn pi. Laatste naar hem toe gegaan om te helpen maar ik kan hem ook niet uitlezen met mijn laptop. Voor de zekerheid de weerstand die tussen de datalijn en vcc zit los gehaald dit leverde niks op. Ook weerstand van 2.2k ohm aangepast naar 1k ohm.

Wat ik ook deed ik kreeg geen data uit de meter. Voor de zekerheid de kabel maar mee naar mijn huis genomen en hier blijkt hij het prima te doen. Wij beide hebben een ESMR 5.0 meter dus dat is gelijk.

Zijn meter: Landis + Gyr E360

Mijn meter: Sagemcom T210-D ESMR5

Alles wat ik online vind is dat zijn meter op de zelfde manier uit de lezen is als mijn meter. Heeft iemand een P1 meter werkend met de Gyr E360 ?

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste