Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 08:51
En meteen nog een vraag.

Ik heb de Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 3B+ besteld en vraag mij af of er ergens een duidelijke beschrijving te vinden is om hem via Wi-Fi te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:42
Mario52 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:30:
Vandaag komt mijn Raspberry setje binnen maar nu is het zo dat bij mijn slimme meter de P1 poort verzegeld zit achter een plaatje, kan ik straffeloos die zegel verwijderen?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat deze verzegeld is? Volgens mij ziet het bij mij er hetzelfde uit, maar kan de P1 poort (helemaal rechts) gewoon worden geopend zonder een zegel er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Heb het gecheckt, zegel zit er doorheen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:49

Pierre

Van nature lui!

Mario52 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:32:
Heb het gecheckt, zegel zit er doorheen .
Dat is mooi kak, ik kan er inderdaad gewoon bij, kan je niet bellen met je leverancier waarom dat het zo is.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:02

rvk

Mario52 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 08:30:
Vandaag komt mijn Raspberry setje binnen maar nu is het zo dat bij mijn slimme meter de P1 poort verzegeld zit achter een plaatje, kan ik straffeloos die zegel verwijderen?
Nee, die zegel moet je niet verwijderen. Die zit er niet voor niets. Dan moet je even de installateur bellen.

Normaal zou je dat rechter plaatje volgens mij wel naar beneden moeten kunnen schuiven. Maar als de zegel daar ook doorheen zit moet je ze even bellen.

Ps. Ik vraag me toch af of die verzegeling ook echt op die P1 schuif zit. Zie image.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wUegtaK.png

[ Voor 32% gewijzigd door rvk op 16-04-2019 10:41 . Reden: plaatje kleiner en clickable. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
Geloof inderdaad dat het loos alarm is.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/16128363/1024/Domotica/20190414-215417.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Mario52 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:59:
Geloof inderdaad dat het loos alarm is.
Yep, inderdaad. Dat P1 klepje zit vrij.

Zal alleen wat moeilijk te zien zijn geweest in zo'n meterkast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Zo de kabels vanmorgen besteld, komen voor het weekend in huis. Dan maar eens opzoek naar een manual om het te installeren op de Pi3.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-05 14:53

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Pierre schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:02:
Zo de kabels vanmorgen besteld, komen voor het weekend in huis. Dan maar eens opzoek naar een manual om het te installeren op de Pi3.
Is werkelijk appeltje-eitje, Install Domoticz " the easy way"
code:
1
2
3
4
5
6
7
curl -L https://install.domoticz.com | bash 

Congratulations, you're done! 
Just point your browser to the IP address of your Raspberry Pi, 
and use the port specified during the installation script.

For example: http://192.168.0.10:8080.

Sinds begin deze maand ook aan de Domotica verslaafd aan t worden.

Na de plaatsing van de bekende 'Slimme meter (gas/electra) kon ik natuurlijk niet achterblijven.

Raspberry Pi 3b+: check
*nix gebruik: check
Domoticz installeren: check
P1 kabel: no check -> besteldt

Dag later kon ik aan de slag, wat resteerde was twee device aanmaken/configen, een voor t gas en de andere voor 'power'

Het enige nu nog 'domme' in de meterkast is de water meter, maar de Sensus 620 is uit te lezen en de NPN proximity detector is inmiddels in huis (en getest mbv een 9v batterij). Wat rest zijn wat weerstanden om hem direct aan de Pi te hangen (zoals hier) en dan de software werkend krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://pantagruel.mine.nu/tweakers/NPN-sensor.jpg

Maar gezien het succes van anderen mag dat een kwestie van tijd en volharding zijn.

De vraag is wat dan aan de beurt komt? Misschien de WTW (Zehnder ComfoAir E300), wellicht dat we die slimmer kunnen maken. Een CO2 sensor voor de keuken en een vocht/warm water flow sensor voor de badkamer zodat de domme kracht niet langer de perilex schakelaar hoeft om te zetten. 8)
(gaat over mechanische ventilatie, maar zal grotendeels toepasbaar zijn voor een WTW)

Edit:
En niet te vergeten, monitoring van ons vandaal luikje (kat) , niets belangrijker dan weten of meneer binnen of buiten is. Big brother will be watching ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Pantagruel op 18-04-2019 08:38 . Reden: relevante toevoegingen ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Pantagruel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:07:
[...]

Is werkelijk appeltje-eitje, Install Domoticz " the easy way"
code:
1
2
3
4
5
6
7
curl -L https://install.domoticz.com | bash 

Congratulations, you're done! 
Just point your browser to the IP address of your Raspberry Pi, 
and use the port specified during the installation script.

For example: http://192.168.0.10:8080.

Sinds begin deze maand ook aan de Domotica verslaafd aan t worden.

Na de plaatsing van de bekende 'Slimme meter (gas/electra) kon ik natuurlijk niet achterblijven.

Raspberry Pi 3b+: check
*nix gebruik: check
Domoticz installeren: check
P1 kabel: no check -> besteldt

Dag later kon ik aan de slag, wat resteerde was twee device aanmaken/configen, een voor t gas en de andere voor 'power'

Het enige nu nog 'domme' in de meterkast is de water meter, maar de Sensus 620 is uit te lezen en de NPN proximity detector is inmiddels in huis (en getest mbv een 9v batterij). Wat rest zijn wat weerstanden om hem direct aan de Pi te hangen (zoals hier) en dan de software werkend krijgen.

[Afbeelding]

Maar gezien het succes van anderen mag dat een kwestie van tijd en volharding zijn.

De vraag is wat dan aan de beurt komt? Misschien de WTW (Zehnder ComfoAir E300), wellicht dat we die slimmer kunnen maken. Een CO2 sensor voor de keuken en een vocht/warm water flow sensor voor de badkamer zodat de domme kracht niet langer de perilex schakelaar hoeft om te zetten. 8)
(gaat over mechanische ventilatie, maar zal grotendeels toepasbaar zijn voor een WTW)

Edit:
En niet te vergeten, monitoring van ons vandaal luikje (kat) , niets belangrijker dan weten of meneer binnen of buiten is. Big brother will be watching ;)
Deze had ik inderdaad gevonden, ik zit te denken of ik Domoticz op een USB key zal installeren incl de software van de PI, zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Pierre schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:58:
[...]

Deze had ik inderdaad gevonden, ik zit te denken of ik Domoticz op een USB key zal installeren incl de software van de PI, zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Geen ervaring, maar zit wel in de pijplijn aangezien de SD-cards toch wel faal gevoelig zijn.

Zie o.a hier op t domoticz forum voor boot from USB (RPI 3B/3B+)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Pantagruel schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:06:
[...]

Geen ervaring, maar zit wel in de pijplijn aangezien de SD-cards toch wel faal gevoelig zijn.

Zie o.a hier op t domoticz forum voor boot from USB (RPI 3B/3B+)
Die had ik al gevonden inderdaad van het weekend eens lekker de zaak installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:36
NVM

[ Voor 108% gewijzigd door renegrunn op 19-04-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-06 22:04
Peet3kabo schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:51:
Ik zie dus alleen het nummer van de gasmeter, niet de meterstand. Waarschijnlijk zit het hem dus daar in dan......
Even op mijn probleem terug komen, is eindelijk opgelost.
Ik had een meter welke verbond via CDMA.
Dit had niet genoeg dekking.
Meter vervangen door 1 met GPRS en tadaa, zie gelijk mijn gasmeter in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:00
Is het mogelijk om je P1 uit te lezen middels een ESP8266 zonder extra hardware?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Kijk eens op http://www.esp8266thingies.nl/wp/. Robert verkoopt wemos d1 mini met een P1 shield. Werkt perfect. Je kunt de standen via het webportaal uitlezen maar ook doorsturen naar domoticz. Alles staat uitgelegd in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Heb alles draaien nu maar voeg mij af of de slimme meter via Domoticz real time uit te lezen is? er zit nu zo'n 10 sec vertraging op en om te kijken wat een specifiek apparaat nu werkelijk verbruikt bij inschakelen zou dat wel wat sneller mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Een tijd geleden bezig geweest mijn Kaifa slimme meter uit te lezen met een Python-script en specifiek USB-kabeltje dat ik op een website had gevonden. De resultaten werden weggeschreven naar een MySQL-servertje op mijn WIndows PC. Het geheel werkte echter nooit helemaal stabiel en inmiddels ligt het een poosje stil. Ook vond ik het jammer dat ik mijn watermeter niet digitaal kon uitlezen.

We zijn inmiddels een poosje verder en ik zag hier op GoT een topic om je watermeter digitaal uit te kunnen lezen. :) Is deze watermeter uitleesbaar? Daarin staan 2 manieren om hem uit te lezen en ik ga het met een NPN proximity detector proberen.

Ik heb het alleen best wel druk met andere zaken en dus weet ik nog niet wanneer ik het uitlezen van mijn slimme meter en de watermeter weer ga oppakken. :P
Mario52 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:59:
Heb alles draaien nu maar voeg mij af of de slimme meter via Domoticz real time uit te lezen is? er zit nu zo'n 10 sec vertraging op en om te kijken wat een specifiek apparaat nu werkelijk verbruikt bij inschakelen zou dat wel wat sneller mogen.
Ik meen mij te herinneren dat de slimme meters slechts 1x per 10 seconden hun gegevens uitspuwen over de seriële interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:19
Pierre schreef op donderdag 18 april 2019 @ 09:58:
[...]

Ik heb mijn raspberry pi 3 nu al een dik jaar op een USB Key draaien. Werkt als een tierelier, rete stabiel. Voordien heb ik meerdere Samsung EVO kaartjes kapot gedraaid :(

Ik heb deze link gebruikt: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md.

Daarna weer de sd kaart teurggeplaatst in in Rabsian met de SD Card copier alles overgezet naar de USB Key. Afsluiten, SD kaart verwijderen, de USB Key laten zitten en booten maar.

[ Voor 13% gewijzigd door SiorcGeal op 20-04-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Joen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:11:

Ik meen mij te herinneren dat de slimme meters slechts 1x per 10 seconden hun gegevens uitspuwen over de seriële interface.
Die van mij doet dat elke seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Is dat standaard zo bij jou of dmv een bepaalde setting?
jobr schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:07:
[...]

Die van mij doet dat elke seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Mario52 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:27:

[...]
Standaard. Is een ISKRA AM550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Dat verklaard een hoop ;)
jobr schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:28:
[...]

Standaard. Is een ISKRA AM550

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:40
Mario52 schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:27:

[...]
1 x per seconde is standaard bij DSMR5 meters.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
cville schreef op zondag 21 april 2019 @ 16:47:
[...]

1 x per seconde is standaard bij DSMR5 meters.
Ik heb een Kaifa met DSMR4 en volgens mij is het bij mij om de 10 seconden. Ik moet er bij zeggen dat ik door omstandigheden hem al een tijdje niet meer uitgemeten heb en dus het antwoord niet met 100% zekerheid geef.

Update:
Met een beetje Googlen kwam ik op dit PDF-document uit: https://esmig.eu/sites/de...mart_metering_in_nl_1.pdf
Op pagina 5 staat de bevestiging dat DSMR4 inderdaad om de 10 seconden zijn gegevens uitspuwt en DSMR5 elke seconde:
Verschillen tussen DSMR-versies van Slimme Meters

[ Voor 34% gewijzigd door Joen op 21-04-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Hmm, ik snap niet hoe het kan misschien heeft iemand van jullie een idee. Ik lees mijn meterstanden uit met een FTDI serial adapter. Werkt(e) altijd goed. Nu zie ik echter hele vreemde dingen in de grafiek terug. Zoals bijvoorbeeld mijn boiler aan gaat hij 5800 watt meet. Maar het ding is maar 1000watt. Verder zie ik er voor een paar keer 0watt. Lijkt me iets met een kalibratie of i.d.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8vPOziQSKzgISMnvh4Z2GkG3/thumb.jpg

In onderstaande voorbeeld zie je dus dat hij vanaf 22:15 tot 22:40 0watt meet en dan om 22:45 een piek van 6.792Watt en om 22:50 gaat hij naar 180watt...

Wie o wie heeft hier meer info over?

[ Voor 11% gewijzigd door Henkie-Jan op 22-04-2019 11:06 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Gisteren alles perfect, maar vandaag enkel een blauw scherm (http://ipadresvanderaspberry:8080) op de Chrome webbrowser (Imac), modem geeft aan dat de Pi aan wifi gekoppeld is en een reboot dmv power off/on brengt ook niks, via Safari en op mijn Galaxy S8+ is de site wel zichtbaar, Chrome blijkt de site dus te blokkeren maar onder instellingen kan ik alles wat geblokkeerd staat niet deblokkeren.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Probeer eens option + cmd + R om een geforceerde reload te doen van de webpagina? Maar dit lijkt meer een MacOS issue te zijn dan iets wat met je P1 meter te maken heeft. Wellicht moven naar ander forum?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Pierre schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:19:
[...]

Die had ik al gevonden inderdaad van het weekend eens lekker de zaak installeren.
Paasweekend was errug lekker weer maar tussentijds toch tijd gehad om de boel te testen, te solderen en te installeren (hardware en software). Het meeste werk was een beugel prutsen, wel een mooie 30 mm alu strip aanwezig maar geen 18mm ijzerboor, dus een boor patroontje van 5mm gaatjes en met beleid vijlen ;) .

RFXmeter/WaterMeter draait in t Domoticz dashboard >:)

Afbeeldingslocatie: http://pantagruel.mine.nu/tweakers/watermeter.jpg

Met dank aan t Domoticz forum en markiemark d:)b

Update 1:
Positionering ietwat aangepast, maar bleek niet t antwoord te zijn voor t spook verbruik.
Verder zoeken wat t is. (ca. 5l iedere 10 sec). Zit waarschijnlijk in t script, de door mij gebruikte detector is een NPN NO dus de default stand is open (een ±3.5V op de GPIO pin dus) en de detectie van t metalen deel vd schijf resulteert in een voltage drop naar ± 0.7 . Mogelijk komt t spook verbruik doordat t script de open stand als verbruik ziet ipv geen verbruik. Verder pluizen.

Update 2:

Via een andere website ehoco.nl een ander script gevonden. Het script is voorzien van filtering voor vals positieven in de vorm van een 'time.sleep'. Zien of dat soelaas biedt

Update 3: Spookverbruik is nog steeds niet onder controle. Ondanks afwezigheid, toch een fix verbruik 🤬.

[ Voor 47% gewijzigd door Pantagruel op 27-04-2019 00:21 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ik heb een Landis&Gyr ZCF120ABD slimme meter met DSMR2.2. In slimme-meterland een oudje.
Na aansluiten van een RPI3B met kabel van SOS Solutions krijg ik wel de meter als hardware te zien in Domoticz. Deze geeft echter de hele tijd 0 Watt aan.Op dit moment ben ik volop aan het terugleveren, maar dit is niet zichtbaar.

Ik herinner mij van een apparaat dat ik eerder had (Upp monitoring) dat mijn specifieke slimme meter raar omging met teruglevering. Ik kan vanavond kijken of hij de levering wel goed pakt, ik vermoed van wel.

Even een telegram als ik de kabel via Putty uitlees:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/XMX5XMXABCE000023173

0-0:96.1.1(39373936383830302020202020202020)
1-0:1.8.1(09719.100*kWh)
1-0:1.8.2(09281.115*kWh)
1-0:2.8.1(06716.004*kWh)
1-0:2.8.2(16060.218*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0000.00*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
!

Edit: lijkt toch in mijn slimme meter te zitten bevestigd gezien op http://womp3-14.vijfwal.nl/p2013a.html die hem netjes omgeruild heeft gekregen van Stedin. Ga ik dus ook maar proberen.

Edit2: Stedin is ongevoelig voor mijn klachten en meent dat een P1-poort functionaliteit een bijkomstigheid is. De meter spuugt zijn tellerstanden netjes door dus wat hen betreft is dat voldoende. Nu ben ik in deze een beetje het slachtoffer van het vroeg mee hebben gedaan aan een pilot met slimme meters, nota bene vanuit Stedin destijds in 2012, genaamd Social Energy, hierdoor heb ik eerder dan de rest van de wijk een slimme meter gekregen, die nu functioneel beperkt blijkt.
Ik mag een nieuwe als ik € 67,76 aftik. Dan maar beter ineens de aansluiting laten aanpassen naar 3x25A, ik begin toch tegen de grens van mijn 35A enkelfasig te komen qua teruglevering en er komt binnenkort nog een laadpaal bij.

[ Voor 34% gewijzigd door Luiaard op 24-04-2019 16:28 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
@Luiaard Zo te zien geeft 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 gewoon netjes de waardes aan van elektriciteitsvraag en teruglevering. Je slimme meter lijkt het prima te doen. Ik heb geen kennis van Domoticz, maar ik vermoed dat je een configuratiefout hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Maarals hij aan het leveren is, zou in 1.7.0 toch wat moeten staan?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
FireDrunk schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:57:
Maarals hij aan het leveren is, zou in 1.7.0 toch wat moeten staan?
Volgens mij zou bij terugleveren er iets moeten staan in: 1-0:2.7.0(00.079*kW)
Dat is bij mij het geval. Domoticz laat bij mij dan -79 Watt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Het schijnt dus een bekend euvel te zijn van de ZCF120ABd. En er is dus een nieuwe ZCF120ABdFs2 die het oplost. Maar dan moet Stedin wel mee willen werken om hem om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Het blijft inderdaad een probleem van de ZCF120ABd dat deze geen momentaan vermogen bij teruglevering aangeeft. Stedin ziet dit niet als hun probleem.

Aangezien ik toch al twijfelde om naar 3x25A over te stappen, zal ik niet eerder op eigen kosten een nieuwe slimme meter aanvragen, maar dan gewoon die overstap doen waar een nieuwe 3-fasemeter bij in zit.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilzo69
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik heb een NodeMCU v3 met daarop https://github.com/jantenhove/P1-Meter-ESP8266 draaien.
De NodeMCU is verbonden met het netwerk. Ik heb nu alleen geen idee hoe ik hier een RJ11 stekker aan ga monteren. Dus op welke pinnen van de de NodeMCU.

Ik heb al heel veel blogs en dergelijke gevonden en heel veel schematische tekeningen, ik heb alleen geen idee wat ik hiermee moet.

Kan ik een telefoonkabel doorknippen en rechtstreeks op de NodeMCU pinnen aansluiten middels een breadboard? Zo ja, welke aders sluit ik aan op welke pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nilzo69 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:33:
Ik heb een NodeMCU v3 met daarop https://github.com/jantenhove/P1-Meter-ESP8266 draaien.
De NodeMCU is verbonden met het netwerk. Ik heb nu alleen geen idee hoe ik hier een RJ11 stekker aan ga monteren. Dus op welke pinnen van de de NodeMCU.

Ik heb al heel veel blogs en dergelijke gevonden en heel veel schematische tekeningen, ik heb alleen geen idee wat ik hiermee moet.

Kan ik een telefoonkabel doorknippen en rechtstreeks op de NodeMCU pinnen aansluiten middels een breadboard? Zo ja, welke aders sluit ik aan op welke pinnen?
Ik wil niet lullig doen maar als ik op de link klik die jij deelt zie ik onderaan het aansluitschema staan 8)7

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierbroeder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-06 23:15
Nilzo69 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:33:

Zie deze post ETH0.1 in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:52
Joen schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 13:11:
We zijn inmiddels een poosje verder en ik zag hier op GoT een topic om je watermeter digitaal uit te kunnen lezen. :) Is deze watermeter uitleesbaar? Daarin staan 2 manieren om hem uit te lezen en ik ga het met een NPN proximity detector proberen.

Ik heb het alleen best wel druk met andere zaken en dus weet ik nog niet wanneer ik het uitlezen van mijn slimme meter en de watermeter weer ga oppakken. :P
Naar aanleiding van het zelfde topic ben ik ook aan de slag gegaan en is mij uiteindelijk gelukt met een CNY70.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

chriistiix schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:19:
[...]

Naar aanleiding van het zelfde topic ben ik ook aan de slag gegaan en is mij uiteindelijk gelukt met een CNY70.
Leuk om te lezen.

Ben net terug van een weekje weg en in de tussentijd is t spook verbruik enorm opgelopen 8)7 . Niemand thuis maar de schoonmaak heeft de kraan open gehad en is op t metalen deel vd schijf blijven staan. 'Niemand' thuis en 50 kuub verbruik :F .

Of te wel verder knoeien aan het script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik zie niet helemaal in wat een watermeter met slimme meter te maken heeft :?
Verdere discussie over watermeters graag in Is deze watermeter uitleesbaar? voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie282
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 23:08
Ik heb zojuist de pimonitor van ztatz.nl op mijn rpi proberen te installeren. Alleen krijg ik de wifi niet geïnstalleerd, als ik via raspi-config naar wifi settings ga krijg ik de error: could not communicate with wpa_supplicant. Tevens krijg ik dezelfde error als ik naar de wifi localization settings ga. Zijn er anderen die dit probleem ook hebben gehad? Of weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik krijg uit mijn nieuwe meter nu ook voltages van de losse fasen. Echter, dit zegt natuurlijk welhaast niks. Is hier nog een vermogen uit te trekken op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kwam gisteren wat tegen over gebruikerspoorten die op aanvraag open kunnen worden gezet en P1 Monitor en wil dit ook gaan proberen. Ik heb nog een Rapsberry Pi2 liggen, gaat dat ook of moet het echt een Raspberry Pi3 zijn? (al zou ik dan wel meteen wifi hebben ook, ik wil het nu met powerlineadapters proberen, die heb ik ook nog liggen want mijn meters zitten in de garage). Wel weer wat extra sluipverbruik, een pi en twee powerline adaptes :p

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 05-05-2019 07:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
@Marzman Ik heb er ook een Raspberry Pi 2 voor gebruikt. Op zich gaat dat prima, maar bij mij raakte de gegevens niet snel genoeg weggeschreven naar een MySQL-servertje op een andere Windows PC in mijn netwerkje waar door het Python-scriptje dat ik er voor gebruikte nog wel eens bleef hangen.

Op dit moment heb ik al een tijdje niet meer omgekeken naar de Raspberry Pi 2, maar af en toe als ik in de meterkast kijk zie ik wel dat beide lampjes van de Raspberry Pi 2 branden. Ik gok er op dat het SD-kaartje kapot is.

Ik wil mijn Raspberry Pi 2 nog wel een keer gaan vervangen door de Raspberry 3 mits ik er nog eentje over heb. Dat de Raspberry Pi 3 WiFi heeft is best wel een voordeel inderdaad, want ook in mijn meterkast kan ik niet eenvoudig vaste internetverbindingen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Marzman schreef op zondag 5 mei 2019 @ 07:08:
Ik kwam gisteren wat tegen over gebruikerspoorten die op aanvraag open kunnen worden gezet en P1 Monitor en wil dit ook gaan proberen. Ik heb nog een Rapsberry Pi2 liggen, gaat dat ook of moet het echt een Raspberry Pi3 zijn? (al zou ik dan wel meteen wifi hebben ook, ik wil het nu met powerlineadapters proberen, die heb ik ook nog liggen want mijn meters zitten in de garage). Wel weer wat extra sluipverbruik, een pi en twee powerline adaptes :p
Ik zou dit overwegen, even in elkaar solderen en de software erop, dan heb je een microcontroller/processor die zelf de data opslaat zonder potentiële ellende van een SD kaartje die omzeep gaat, die praat ook over wifi en kun je de data eventueel opslaan in een database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

z1rconium schreef op maandag 6 mei 2019 @ 01:33:
[...]

Ik zou dit overwegen, even in elkaar solderen en de software erop, dan heb je een microcontroller/processor die zelf de data opslaat zonder potentiële ellende van een SD kaartje die omzeep gaat, die praat ook over wifi en kun je de data eventueel opslaan in een database.
Of de data rechtstreeks op een Queue zetten en op je server die queue weer uitlezen en wegschrijven naar een datastore. Ik zelf gebruik hier MQTT voor.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik probeer uit te zoeken welke kabel ik nodig heb voor mijn slimme meter. De meter is een HXE100-KP
https://www.dlms.com/product/Hexing-electric-HXE100-KP_29. Er zi. een kast van Eandis (heet nu Fluvius, Belgie) omheen en onderin zitten klepjes die allemaal op slot zaten op een na. Die niet op slot zit daar zit een telefoonachtige aansluiting met de tekst HAN er boven. Ik neem aan dat dit de P1 aansluiting is.

Maar dan probeer ik een kabel te bestellen. Bij SOS solutions staat deze meter er niet bij, bij Aliexpres bij een veel verkochte kabel moet ik kiezen uit verschillende kabels maar daar staat ook mijn meter niet tussen. Er zal er vast wel eentje werken, maar welke.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joen
@Marzman Ik zie je België en DLMS noemen. In Nederland gebruiken we DSMR en heb ik tot dusver ook nog nooit slimme meters met een klavier er op gezien. SOS Solutions richt zich op de Nederlandse markt. Ik denk dat je daarom dan ook geen geschikte kabel kunt vinden aldaar.

Misschien is dit topic handig voor je om te volgen: De 'slimme' digitale energiemeter komt eraan in België

[ Voor 19% gewijzigd door Joen op 12-05-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 16:40
@Marzman Op dit forum staat dat een datakabel (neem aan gewoon zo'n usb ding) werkt. https://www.zonstraal.be/...iewtopic.php?f=46&t=21967

In het YouTube filmpje in 1 van de tegels staan de seriële waardes die je moet gebruiken (baud, bit etc).
(zit ik op een zondagavond te googlen naar Belgische energiemeters. Tjonge ben blij dat ik morgen weer mag werken 😄)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is niet zo'n meter als uit dat persbericht. Er zitten stickers op waarop het een slimme meter genoemd wordt en een reclame sticker uit 2012.

Ik woon hier pas twee maanden dus ik weet verder ook niks over de meter. De Chinese fabrikant noemt het ergens een prepaid meter, ik denk dat er daarom dat cijfer paneel op zit. Er loopt ook een kabel naar de gasmeter en onderaan zit een klepje niet op slot met er achter een 'han'-poort, ik denk dat het een oude generatie slimme meter is voor een ander soort klant. Er is verder vrij weinig over deze meter te vinden, iemand die een prepaid meter krijgt (bij mij werkt hij gewoon normaal met een abonnement) zal ook niet geïnteresseerd zijn in P1 kabels.

Om nou een kabel van 20 euro te kopen om maar wat te proberen zie ik ook niet zo zitten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romixL
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-01 14:37
Jawel hoor, de huidige versie van de P1-wifi gateway werkt parasitair op esmr5 meters.

Zie http://esp8266thingies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-04 15:53
Ik wil ook graag m'n meter gaan uitlezen via de P1 poort en nu heb ik begrepen dat deze achter dit klepje zit. Voordat ik er met bruut geweld een schroevendraaier tussen probeer te wrikken, is er misschien een obvious methode om het kapje er af te krijgen die ik over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3O5w0aA.jpg

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Dr.Dragonfly
Kun je het kapje niet verschuiven naar onder of iets?

Genoeg fotos te vinden zonder kapje.
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/011981_slimme-meter.jpg
https://forum.eneco.nl/al...-en-landis-gyr-e350-10863

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2019 21:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-04 15:53
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:27:
@Dr.Dragonfly
Kun je het kapje niet verschuiven of iets?

Genoeg fotos te vinden zonder kapje.
(foto)
Ahh dank je wel, ik had het idee dat het kapje alleen het gedeelte onderin betrof, maar door je foto begreep ik dat hij helemaal doorliep en inderdaad het was (met een beetje kracht) naar beneden te schuiven waardoor de poort vrij kwam. Dank je wel voor het posten van de foto! _/-\o_

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phAn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 23:56
Ik heb sinds enkele dagen ook een P1 kabel (via ali-express) aan m'n Raspberry 3b+ met Home Assistant (hass.io) hangen. Mijn meter is een ISKRA550 (DSMR 5). Alles werkt en de gegevens stromen binnen.

Maarr... mijn history en logbook van HA crashen binnen een dag door alle data :+ Ik gebruik dezelfde pi voor een handvol automations qua lampen. Is er een manier om de meter elke 10 of 15 seconden uit te laten lezen, ipv elke seconde? Ik kan het nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
phAn schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:12:
Ik heb sinds enkele dagen ook een P1 kabel (via ali-express) aan m'n Raspberry 3b+ met Home Assistant (hass.io) hangen. Mijn meter is een ISKRA550 (DSMR 5). Alles werkt en de gegevens stromen binnen.

Maarr... mijn history en logbook van HA crashen binnen een dag door alle data :+ Ik gebruik dezelfde pi voor een handvol automations qua lampen. Is er een manier om de meter elke 10 of 15 seconden uit te laten lezen, ipv elke seconde? Ik kan het nergens vinden...
Je zou DSMR-Reader kunnen proberen, deze gaat 'beter' om met de P1 data. Volgens de website zou een Pi 2 of hoger voldoende moeten zijn.

BTW - ik gebruik thuis in HA de history/logbook eigenlijk alleen voor de laatste 4 dagen, de rest van de data staat in InfluxDB of DSMR-Reader. HA vind ik niet zo geschikt om long term data op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phAn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 23:56
UTMachine schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:13:
BTW - ik gebruik thuis in HA de history/logbook eigenlijk alleen voor de laatste 4 dagen, de rest van de data staat in InfluxDB of DSMR-Reader. HA vind ik niet zo geschikt om long term data op te slaan.
Ik ben (nog) niet zo heel geïnteresseerd in het long term opslaan van m'n verbruik. Ik heb als oplossing voor nu alle dsmr-sensoren ge-exclude uit m'n history/logbook en HA recorder, dat lijkt te helpen. Niet de meest sjieke oplossing, maar het helpt iig om te voorkomen dat de db na een dag omvalt.

[toevoeging]
En ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Idd de dsmr-sensoren blocken uit de recorder dmv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
recorder:
  purge_keep_days: 5
  purge_interval: 1
  exclude:
    entities: 
      - sensor.Power_Consumption
      - sensor.power_consumption_low
      - sensor.power_consumption_normal
      - sensor.hourly_gas_consumption
      - sensor.gas_consumption

En dan een filtersensor maken op de sensor die je wilt vertragen (in dit voorbeeld power_consumption):
code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: filter
    name: "blijde_sensor"
    entity_id: sensor.power_consumption
    filters:
      - filter: throttle
        window_size: 10

In dit voorbeeld maak ik sensor.blijde_sensor die per 10s update ipv elke seconde :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door phAn op 13-06-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413376

Ik probeer de slimme meter uit te lezen middels de Raspberry Pi. Als eerste stap via su, maar daar loop ik al tegen problemen aan. Met het commando "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q" krijg ik live resultaat die steeds verder aanvult, maar dat resultaat ziet er uit als "...|||||||~~>||||~~~||||~~~|~|||||||||~~~|||||||||||||||>||~||||||||||||||||||||>||~~~|||||||||~|||||||||||>||||||>||||||~~||...".

Hoe zorg ik er voor dat dit leesbaar wordt? Mijn slimme meter is een Merk: ISRA AM 550
DSM/ESMR: ESMR 5.0. P1 header: /ISK5\

Ik heb deze kant en klare kabel https://m.nl.aliexpress.c...BuwsEAWj2uAg1560534935628

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaKluit
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-06 22:28
Ik heb een Landis E350 meter en had de p1 kabel van sossolutiona gekocht om een Pi Zero aan te sluiten op de meter. Helaas gaat de Pi niet aan wanneer ik hem aansluit op de meter.
Na wat uitzoeken blijkt die kabel maar op de middelste 4 pins aangesloten te zijn.
Om de Pi te voeden heb ik pin 1 en 6 ook nodig. Weet iemand waar ik een kabel kan kopen die wel alle 6 pins aangesloten heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DaKluit je weet dat er vanuit de meter geen voeding komt? Je zult echt een stroomadapter nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
Jawel, volgens dsmr 4 specs zit er voeding op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

DaKluit schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:03:
Jawel, volgens dsmr 4 specs zit er voeding op.
Klopt maar niet genoeg om een pi te voeden, een esp8266 gaat wel op de P1 poort.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
Een Pi Zero verbruikt 80mA, de poort kan max 100mA leveren. Dus zou moeten kunnen.
Ik probeer dit namelijk omdat ik geen stopcontact heb in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:35
Ik probeer mijn ISKRA AM550 uit te lezen via de P1 poort.

Qua hardware heb ik een nodemcu v3, maar ook een raspberry pi zero welke voor dit doel gebruikt zouden kunnen worden. Liefst de nodemcu....

Ik heb nu het volgende aangesloten / aan elkaar gesoldeerd:

- draad uit P1 RST ==> 5v poort van raspberry pi zero en 1 'poot' van de weerstand
- andere 'poort'van de weerstand gaat naar de datapoort van de raspberry pi en de poort van de BS170 inverter
- TXD vanP1 ==> middelste poot van BS170 inverter
- GND P1 ==> GND raspberry pi en laatste poot van de BS170 inverter

De gebruikte RJ12 kabel is ongeveer 10 meter lang.

Ik krijg met geen mogelijkheid data in mijn nodemcu noch raspberry pi. Wat doe ik fout? Ik vermoed dat het solderen fout gaat gezien ik niet geheel snap hoe inverters en weerstandjes werken :P

Foto van de soldeer-troep:
https://drive.google.com/...kSlABZZG/view?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 28-07-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DaKluit schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:29:
Een Pi Zero verbruikt 80mA, de poort kan max 100mA leveren. Dus zou moeten kunnen.
Ik probeer dit namelijk omdat ik geen stopcontact heb in de meterkast.
Maar dan zul je de voeding waarschijnlijk naar de micro usb (voeding) ingang moeten sturen (of op de I/O pinnen, maar let op voltages), ik weet niet of je een pi zero kun voeden via de device usb uitgang
Begin in ieder geval met de spanning die uit je meter komt te checken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
u_nix_we_all schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:33:
[...]

Maar dan zul je de voeding waarschijnlijk naar de micro usb (voeding) ingang moeten sturen (of op de I/O pinnen, maar let op voltages), ik weet niet of je een pi zero kun voeden via de device usb uitgang
Begin in ieder geval met de spanning die uit je meter komt te checken.
Nee, de voedingslijnen zijn intern verbonden met elkaar. Alleen de data lijnen zijn bij de power uab poort niet verbonden. Dus het zou moeten lukken. Maar dan heb ik wel een rj12 6 pins naar usb nodig.

Mocht ik er geen vinden, is dit misschien mog een alternatief:
http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
Ik probeer een Landis +Gyr E350 uit te lezen d.m.v. een RPi 2 B.
Ik heb dit kabeltje besteld, p1 monitor geinstalleerd en alles aangesloten, maar er komt geen data binnen.

Ik heb de kabel middels FT_PROG uitgelezen en hier stond 'invert RXD' aangevinkt. Ik heb dit ook eens zonder geprobeerd meer ook dit werkt niet. 'invert TXD' erbij aanzetten geeft ook geen signaal.

Ik las wel dat er eventueel bij deze meter nog een extra weerstand aangesloten moet worden? Hoe werkt dit precies, en is dit de oorzaak van mijn probleem? Nog andere tips om uit te proberen?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Laatst online: 14-06 06:57
Pindakaas schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:06:
Ik probeer een Landis +Gyr E350 uit te lezen d.m.v. een RPi 2 B.
Ik heb dit kabeltje besteld, p1 monitor geinstalleerd en alles aangesloten, maar er komt geen data binnen.
Zelfde slimme meter, zelfde kabeltje alleen hier met een RPi3B. En alles werkt hier als een dolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:04
Anoniem: 413376 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:27:
Ik probeer de slimme meter uit te lezen middels de Raspberry Pi. Als eerste stap via su, maar daar loop ik al tegen problemen aan. Met het commando "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q" krijg ik live resultaat die steeds verder aanvult, maar dat resultaat ziet er uit als "...|||||||~~>||||~~~||||~~~|~|||||||||~~~|||||||||||||||>||~||||||||||||||||||||>||~~~|||||||||~|||||||||||>||||||>||||||~~||...".

Hoe zorg ik er voor dat dit leesbaar wordt? Mijn slimme meter is een Merk: ISRA AM 550
DSM/ESMR: ESMR 5.0. P1 header: /ISK5\

Ik heb deze kant en klare kabel https://m.nl.aliexpress.c...BuwsEAWj2uAg1560534935628
Waarom gebruik je niet de software van Domoticz? Installeren op je Pi, kabel erin, Domoticz benaderen vanaf je pc/ laptop, e.e.a. configureren (eenvoudig), en klaar is kees!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
@swiebert Dat is apart. Welke software draai jij op de pi?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
Ik zie dat ik een fout heb gemaakt met het zoeken naar info over mijn meter. Ik zat naar de e350 te zoeken. Maar ik heb de e360. Ja, soms ben ik een warhoofd :p
Anyway, de e360 voldoet aan de SMR 5.0 standaard. Wat zou betekenen dat er maximaal 250mA aan stroom geleverd moet worden door de P1 poort. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn voor een Pi Zero met wifi aan.

Maar dan heb ik nog steeds wel een goede kabel nodig :p Met 6 pinnen dus. Misschien ontkom ik er niet aan om deze zelf te gaan maken helaas.
DaKluit schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:49:
Ik heb een Landis E350 meter en had de p1 kabel van sossolutiona gekocht om een Pi Zero aan te sluiten op de meter. Helaas gaat de Pi niet aan wanneer ik hem aansluit op de meter.
Na wat uitzoeken blijkt die kabel maar op de middelste 4 pins aangesloten te zijn.
Om de Pi te voeden heb ik pin 1 en 6 ook nodig. Weet iemand waar ik een kabel kan kopen die wel alle 6 pins aangesloten heeft?
EDIT: nog even verder zitten neuzen. Is de serial-usb adapter, die bij die p1-kabels zit , per se nodig? Ik ben niet zo super thuis hierin, maar zou ik de serial niet gewoon aan kunnen sluiten op de PL011 UART van de Pi? Dan hoef ik alleen maar een rj12 telefoonkabel te kopen, welke een stuk makkelijker verkrijgbaar zijn.
Ik lees dat dan de bluetooth niet meer bruikbaar is, wat niet erg is aangezien ik die niet gebruik.

[ Voor 17% gewijzigd door DaKluit op 29-07-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
MoiZie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:32:

Qua hardware heb ik een nodemcu v3, maar ook een raspberry pi zero welke voor dit doel gebruikt zouden kunnen worden. Liefst de nodemcu....

- draad uit P1 RST ==> 5v poort van raspberry pi zero en 1 'poot' van de weerstand
- andere 'poort'van de weerstand gaat naar de datapoort van de raspberry pi en de poort van de BS170 inverter

Ik krijg met geen mogelijkheid data in mijn nodemcu noch raspberry pi. Wat doe ik fout? Ik vermoed dat het solderen fout gaat gezien ik niet geheel snap hoe inverters en weerstandjes werken :P

Iemand met goed advies hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
DaKluit schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:27:

EDIT: nog even verder zitten neuzen. Is de serial-usb adapter, die bij die p1-kabels zit , per se nodig? Ik ben niet zo super thuis hierin, maar zou ik de serial niet gewoon aan kunnen sluiten op de PL011 UART van de Pi? Dan hoef ik alleen maar een rj12 telefoonkabel te kopen, welke een stuk makkelijker verkrijgbaar zijn.
Ik lees dat dan de bluetooth niet meer bruikbaar is, wat niet erg is aangezien ik die niet gebruik.
Dat heb ik met een pi zero ook gedaan (wel met een losse voeding). Het probleem is dat de meeste meters het signaal geïnverteerd versturen. Dit heb ik met een transistor en 2 weerstandjes opgelost (schema ergens op internet gevonden)
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/meter_intf.png
Edit:
Bij mij moest ik ook nog een 5v signaal op een van de rj12 pinnen zetten, dat is nodig om ervoor te zorgen dat de meter data gaat versturen.
Edit2:
Deze site is handig voor pinouts, en instellingen van verschillende meters: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/

[ Voor 14% gewijzigd door u_nix_we_all op 30-07-2019 10:09 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Laatst online: 14-06 06:57
Pindakaas schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:40:
@swiebert Dat is apart. Welke software draai jij op de pi?
p1 mon (laatste versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:08
Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 3B+

Kan ik met deze kit, ook (slimme) gasmeter uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Laatst online: 23:12
Silver7 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:47:
Slimme Meter Domoticz Starter Kit met Raspberry Pi 3B+

Kan ik met deze kit, ook (slimme) gasmeter uitlezen?
Ja is 1 geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKluit
u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:01:
[...]

Dat heb ik met een pi zero ook gedaan (wel met een losse voeding). Het probleem is dat de meeste meters het signaal geïnverteerd versturen. Dit heb ik met een transistor en 2 weerstandjes opgelost (schema ergens op internet gevonden)
[Afbeelding]
Edit:
Bij mij moest ik ook nog een 5v signaal op een van de rj12 pinnen zetten, dat is nodig om ervoor te zorgen dat de meter data gaat versturen.
Edit2:
Deze site is handig voor pinouts, en instellingen van verschillende meters: http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
Bedankt voor de info, ga ik mee aan de slag. Nadat ik de pi überhaupt werkend heb. Want vooralsnog blijft ie rebooten wanneer die alleen is aangesloten op de p1 poort.
Met een externe voeding via usb (en verlengkabel) start de pi wel gewoon op. Dus er zit nog ergens met die voeding een probleem, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie

Kan iemand hier me verder helpen met mijn zelf-gesoldeerde kabel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MoiZie schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Kan iemand hier me verder helpen met mijn zelf-gesoldeerde kabel? :)
Ik ben niet bekend met die BS170, is er reden dat je die gebruikt ipv bijv. een 2N2222 of BC547 transistor?
Verder valt me op dat je je data pullup naar 5V hebt lopen (via die weerstand), de gpio pinnen van de pi werken met 3,3 volt, ik weet niet of je je pi daar niet mee sloopt (of gesloopt hebt ?)
Met data pin op de pi bedoel je de RX pin (pin nr 10/GPIO 16) neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Dank voor je reactie; ik heb geprobeerd dit te volgen, die spraken over BS170:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-uitlezen-hardware/

De 5V komt van een paar verschillende websites die allemaal claimen de heilige graal gevonden te hebben :P Deze zeiden dat het soms wel werkt met 5V ipv 3.3 volt, ook omdat je het spul zelf kan voeden dmv de 5v draad output van de P1 poort zelf

De datapoort van de raspberry is idd een rx pin op de seriele receiver van de gpio, of die op de ESP unit nodemcu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@MoiZie Als ik die link volg, lijkt je schema idd wel te kloppen. Maar daar gebruiken ze wel een arduino ipv een raspberry pi, en die heeft 5v I/O. Met de raspberry pi zou ik daar toch voorzichtig mee zijn.
Misschien toch een goed idee om te testen of gpio 16 nog werkt ? (bijv. even draadje tussen de 3.3V en pin 16 doen, met voor de veiligheid een 1k weerstandje ertussen) Dan zou je in software moeten zien dat die pin hoog wordt, als je hem voor input configureert. Zie bijv. https://raspberrypihq.com...n-with-raspberry-pi-gpio/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb eindelijk m'n Iskra AM550 aan de praat met een Wemos D1 mini, parasitair op stroom van de meter dus geen aparte voeding nodig *O*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPkQRop.png

gemaakt op basis van deze print, wel wat jumperdraadjes nodig gehad, want de pinout van de RJ12 connector op deze print is precies omgekeerd van de connector die ik had.

Voor wie durft: (LED1 R4 en C1 heb je niet nodig)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pUol4pN.png
Je hebt een kabel met 6 aders nodig om de 5 volt van de meter af te takken.

Voor iedereen die problemen heeft om een zelfbouwkabel voor de AM550 werkend te krijgen: je moet zorgen dat je in ieder geval: P1 GND met je eigen aarde verbinden, P1 RTS op 5volt, en een 10K weerstand tussen P1 RTS en P1 Data. Dan natuurlijk nog P1 DATA inverteren en klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Sabbi op 02-08-2019 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Volgens mij heb je je mosfet precies verkeerd om en je mist een extra weerstand.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zqIUwoM.png
(bovenste heb ik zelf gebruikt, onderste zou moeten werken maar pin me er nie op vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 630248

Welke software is nu het beste te gebruiken op de pi en krijg je het beste overzicht mee?
DSMR-Reader, P1 monitor ZTATZ of Domiticz?

Ik heb nu zelf sinds vandaag DSMR-Reader draaien en deze werkt eigenlijk wel goed.

Het enige waar ik eigenlijk mee zit zijn de kosten die je moet invullen voor het terugleveren, wat je hier moet invullen.
As je namelijk meer teruglevert (piek-tarief), wordt het overschot verrekend met het dal netwerk, daar is het teruglevertarief dus lager.
Ik denk niet dat dit goed werkt in alle 3 de programma’s. Het overschot wordt in werkelijkheid namelijk in het piek netwerk teruggeleverd (programma gaat dus uit van het piek tarief wat je daar invult) en verrekend met het dal netwerk. En als je in totaal daarna ook nog is meer teruglevert dan je verbruikt (op jaarbasis), dan geldt er wederom een ander teruglever tarief.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 630248 op 09-08-2019 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 11:53

GerritGekke

Gamechanger

Ik had een slimme meter welke niet communiceerde met de gasmeter, daarop heeft Liander een nieuwe meter geplaatst. De oude meter kon ik met mijn Pi uitlezen via de P1 usb kabel. Maar bij de nieuwe slimmer meter krijg ik het niet aan de praat.

Het gaat om een Landis+Gyr E360 SMR 5.0. Iemand enig idee hoe ik dit via een P1 poort met USB kabel kan uitlezen?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:30

MsG

Forumzwerver

GerritGekke schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:31:
Ik had een slimme meter welke niet communiceerde met de gasmeter, daarop heeft Liander een nieuwe meter geplaatst. De oude meter kon ik met mijn Pi uitlezen via de P1 usb kabel. Maar bij de nieuwe slimmer meter krijg ik het niet aan de praat.

Het gaat om een Landis+Gyr E360 SMR 5.0. Iemand enig idee hoe ik dit via een P1 poort met USB kabel kan uitlezen?
Definieer "krijg het niet aan de praat"? Waar loop je precies vast?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

MsG schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Definieer "krijg het niet aan de praat"? Waar loop je precies vast?
Ik heb een RJ11 4 pin kabel. Als ik de Rpi er aan hang komt er 0 signaal binnen. Ik heb een zero W geprobeerd en een Rpi 2 met beide zowel p1mon als Domoticz.

Edit: de Rpi wordt extern gevoed met een 5v adapter. Voorheen kon ik dit er in pluggen en werkte het.

[ Voor 12% gewijzigd door GerritGekke op 11-08-2019 15:54 ]

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 13:16
Na zoeken op het internet en dit topic kom ik helaas nog niet niet tot een oplossing. Mogelijk kunnen jullie mij hier verder helpen.

Ik heb een Raspberry Pi Zero W waarmee ik al tijden mijn P1 meter succesvol uitlees middels een python script. Nu zou ik graag dezelfde gegevens ook willen uitlezen via Home Assistant op een andere RPi via ser2net. Het lukt me om dat in te stellen, alleen is de seriële poort vervolgens in gebruik door ser2net waardoor mijn python script de poort niet meer kan openen. Het is dus of-of.........

Ik heb gekeken of ik middels socat een virtuele poort kan aanmaken, maar die blijft maar te benaderen door 1 applicatie als ik het volgende commando gebruik.

code:
1
socat -d -d pty,raw,echo=0 /dev/ttyUSB0,raw,echo=0

Ik weet dat het met een hardwarematige P1 splitter mogelijk is het signaal te klonen naar meerdere poorten. De vraag is of dat ook softwarematig kan. Als het zou gaan om een bidirectionele koppeling snap ik dat dat nogal lastig wordt. Maar in dit geval is het een unidirectionele (read-only) koppeling.
Ik zou dus graag 2 virtuele poorten hebben die ik allebei kan laten uitluisteren door 2 verschillende applicaties. Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:29
GerritGekke schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:31:

Signaal moet je nu inverten en op de oude meter niet?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

@chaoscontrol heeft dat ook wat te maken met een 4 pin of 6 pin kabel?

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
awenger schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:08:
Na zoeken op het internet en dit topic kom ik helaas nog niet niet tot een oplossing. Mogelijk kunnen jullie mij hier verder helpen.

Ik heb een Raspberry Pi Zero W waarmee ik al tijden mijn P1 meter succesvol uitlees middels een python script. Nu zou ik graag dezelfde gegevens ook willen uitlezen via Home Assistant op een andere RPi via ser2net. Het lukt me om dat in te stellen, alleen is de seriële poort vervolgens in gebruik door ser2net waardoor mijn python script de poort niet meer kan openen. Het is dus of-of.........

Ik heb gekeken of ik middels socat een virtuele poort kan aanmaken, maar die blijft maar te benaderen door 1 applicatie als ik het volgende commando gebruik.

code:
1
socat -d -d pty,raw,echo=0 /dev/ttyUSB0,raw,echo=0

Ik weet dat het met een hardwarematige P1 splitter mogelijk is het signaal te klonen naar meerdere poorten. De vraag is of dat ook softwarematig kan. Als het zou gaan om een bidirectionele koppeling snap ik dat dat nogal lastig wordt. Maar in dit geval is het een unidirectionele (read-only) koppeling.
Ik zou dus graag 2 virtuele poorten hebben die ik allebei kan laten uitluisteren door 2 verschillende applicaties. Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Ja hoor, ik doe het zo (op linux)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
echo "Set speed ttyUSBP1Meter"
stty -F /dev/ttyUSBP1Meter 115200 clocal ignpar -ixon -opost -isig -icanon -iexten -echo -icrnl

echo "Create fifo1 and fifo2"
mkfifo fifo1 fifo2
echo "Start tee"
tee </dev/ttyUSBP1Meter fifo1 >fifo2 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_a"
sudo socat -u GOPEN:fifo1 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_a,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &
echo "Create /dev/ttyUSBP1Meter_b"
sudo socat -u GOPEN:fifo2 pty,link=/dev/ttyUSBP1Meter_b,raw,b115200,echo=0,group=dialout,mode=0660 &

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het uitlezen van een MA105 met een NodeMCU en ESP Easy? De (nagebouwde) schakeling van http://www.esp8266thingies.nl/wp/ wordt gebruikt, ESP Easy heeft ondersteuning voor P1 ingebakken, maar het lijkt alsof er geen data binnenkomt.

@ThinkPad Ik las op jouw blog iets over het geïnverteerd zijn van het signaal, dat wordt zo te lezen in die schakeling opgevangen, maar zelfs al zou dat niet het geval zijn, dan zou er toch iets (zei het onleesbaar) binnen moeten komen?

Via een USB-P1 kabel werkt het wel, via de NodeMCU zien we echter niets meer dan
"DSMR version 4 meter, CRC on"
en
"Client (dis)connected"
in het log verschijnen en ip-adresESP+TCPpoort zoals in de handleiding aangegeven leverde een foutmelding van de browser op.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Sabbi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:59:
Ik heb eindelijk m'n Iskra AM550 aan de praat met een Wemos D1 mini, parasitair op stroom van de meter dus geen aparte voeding nodig *O*

[Afbeelding]

gemaakt op basis van deze print, wel wat jumperdraadjes nodig gehad, want de pinout van de RJ12 connector op deze print is precies omgekeerd van de connector die ik had.

Voor wie durft: (LED1 R4 en C1 heb je niet nodig)
[Afbeelding]
Je hebt een kabel met 6 aders nodig om de 5 volt van de meter af te takken.

Voor iedereen die problemen heeft om een zelfbouwkabel voor de AM550 werkend te krijgen: je moet zorgen dat je in ieder geval: P1 GND met je eigen aarde verbinden, P1 RTS op 5volt, en een 10K weerstand tussen P1 RTS en P1 Data. Dan natuurlijk nog P1 DATA inverteren en klaar.
Mooi werk! Ik heb precies dezelfde configurafie van meter en Wemos. Ik wacht nog op een transistor om het circuit af te maken.

Ga je hem aansluiten op een Demoticz server oid?

Zou je je arduino(?) code willen delen? Ik heb al veel varianten op inet gevonden, maar weet niet of die ook met geinverteerde DSMR5.0 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

MWDKing schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 23:44:
[...]

Mooi werk! Ik heb precies dezelfde configurafie van meter en Wemos. Ik wacht nog op een transistor om het circuit af te maken.

Ga je hem aansluiten op een Demoticz server oid?

Zou je je arduino(?) code willen delen? Ik heb al veel varianten op inet gevonden, maar weet niet of die ook met geinverteerde DSMR5.0 werken.
Ik publiceer het op mqtt, dat wordt dan opgepikt door node-red waarna ik het met influxdb/grafana visualiseer. Je zou het zo ook naar domiticz kunnen sturen ja. De code is een samenraapsel van eigen code en wat code die ik online hebt gevonden om het telegram te decoderen.
Als ik terug ben van vakantie zal ik het eens opschonen en op GitHub zetten, maar ik neem aan dat de meeste code zou moeten werken omdat het de-inverteren van het signaal hardwarematig gaat; ik lees met de standaard serial library de data uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
chaoscontrol schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:26:
[...]

Ik zou het zo doen. let op dat je 2 verschillende weerstanden nodig hebt:

[Afbeelding]
Ik heb het nu precies zo gemaakt, maar ook hiermee krijg ik geen data. Als ik het cu commando gebruik, zie ik wel ruis als ik de RXD pin op de raspberry verbind en weer los trek, maar verder enkel 'connected'.

Wat zie ik nog over hhet hoofd? Volgens mij heb ik precies het schema van chaoscontrol gevolgd met mijn AM550

Misschien slecht zichtbaar, maar de resistor links onder is bruin, zwart, zwart, rood, bruin, kortom 10k ohm en rechts onder is bruin zwart zwart bruin bruin, kortom 1k ohm.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f91gQLK/31ce0113-bdd6-47ff-9f1b-f3036d2c3bdd.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MoiZie op 17-08-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Niemand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

@MoiZie
10K is bruin zwart oranje, 1K is bruin zwart rood
https://www.petervis.com/..._Resistor_Values/10K.html
eventueel als laatste de tolerantie zilver of goud
En zijn dit weerstanden of stiekum toch spoeltjes?

[ Voor 19% gewijzigd door pentode op 22-08-2019 00:08 . Reden: typos en aanvullingen ]

De mens leert. De mensheid niet.

• MoiZie
pentode schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:57:
@MoiZie
10K is bruin zwart oranje, 1K is bruin zwart rood
https://www.petervis.com/..._Resistor_Values/10K.html
eventueel als laatste de tolerantie zilver of goud
En zijn dit weerstanden of stiekum toch spoeltjes?
Bij het doormeten met mn multimeter, zie ik rondom de weerstanden wel 10k en 1k ohm. Het zijn 5 band coderingen.

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 22-08-2019 00:28 ]

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

MoiZie schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 00:27:
[...]

Bij het doormeten met mn multimeter, zie ik rondom de weerstanden wel 10k en 1k ohm. Het zijn 5 band coderingen.
Ok my bad, het was een beetje lastig te zien op het plaatje.
Beschik je over een oscilloscoop oid want het is geiverteerde seriele data.
Ik ben zelf bezig geweest met https://willem.aandewiel....28/slimme-meter-uitlezer/
Desnoods een ledje aansluiten en kijken of er signaal is.
En rx naar tx en tx naar rx :)

[ Voor 2% gewijzigd door pentode op 22-08-2019 00:53 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1 ... 17 ... 39 Laatste