De 'slimme' digitale energiemeter komt eraan in België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 09:13
De Vlaamse regering heeft beslist om de digitale energiemeters erdoor te krijgen. In de komende jaren wordt deze verplichte meter gefaseerd uitgerold. Hoewel niemand hier op zit te wachten, is het duidelijk dat de regering alweer eens de spelregels aanpast tijdens het spel. De kost zal alweer voor de eindgebruiker zijn. Met vele leugens halve waarheden probeert men dan ook nog eens alles goed te praten.

Op de website van vlaanderen.be kan men volgende inleidende tekst terugvinden: Ik plaats er al even mijn persoonlijke bedenkingen bij in een rode kleur.

De Vlaamse overheid start met de invoering van digitale energiemeters in Vlaanderen. Met een slimme meter kan de gebruiker op elk moment zien hoeveel elektriciteit en aardgas hij precies verbruikt. En de netbeheerder kan ze van op afstand aflezen.

Wat kunnen digitale meters meer dan gewone meters?

U hebt nu wellicht thuis een elektromechanische meter met een draaiteller. De meeste van deze meters staan er al lang en zijn aan vervanging toe.

Inderdaad: de klassieke 'Ferrarismeter' doet al zeer lang dienst, maar is bijlange nog niet 'versleten' zoals hier gesuggereerd wordt. Hij kan volgens mij nog wel 20 jaar draaien.

De nieuwe generatie meters zijn digitale meters. Dat type meter kan veel meer dan de oude meters. Er bestaan digitale meters voor elektriciteit en aardgas. Hieronder vindt u de voordelen op een rij.

Uw meterstand wordt automatisch doorgestuurd naar de netbeheerder. Er moet dan niemand meer langskomen om uw meterstand op te nemen en u moet zelf geen kaartjes meer invullen. Om zelf uw verbruik af te lezen, moet u enkele handelingen stellen. Volg hiervoor de handleiding. Hebt u geen handleiding? Neem dan contact op met uw netbeheerder.

Die nieuwe meter wordt dus moeilijker om af te lezen, men heeft een handleiding nodig en moet verschillende stappen ondernemen

Bij de plaatsing kan de verbruiker kiezen tussen enkel- of tweevoudig tarief. Het is nog niet duidelijk of de tariefwissel apart aangevraagd moet worden of dat u dit kan doen tijdens de plaatsing van de digitale meter. Het tarief voor de tariefwissel is ook nog niet bepaald.

De bepaling van het tarief is nog niet duidelijk

Afsluiten of opnieuw aansluiten op het netwerk kan door zo'n slimme meter op afstand gebeuren, wat de hoge kosten die nu worden aangerekend voor het af- en aansluiten grotendeels kan doen wegvallen.

Zoals men het hier schrijft lijkt het wel alsof iedereen regelmatig eens van het netwerk afgesloten wordt en zichzelf daardoor in grote kosten steekt.

In welke gevallen en volgens welke procedure een netbeheerder een gezin mag afsluiten wegens niet-betaling van facturen is strikt geregeld en verandert natuurlijk niet door deze nieuwe technische mogelijkheid.
Er bestaan ook digitale budgetmeters.

Laten we nu even dieper gaan:

Wat is er nu eigenlijk mis met onze huidige meters? Wees toch gewoon eerlijk en zeg rechtuit dat jullie geen mensen meer willen die salderen dankzij hun zonnepanelen, een gevolg van jullie steeds terugkerende korte termijnvisie.

De huidige (Ferraris) meters werken eigenlijk ongelofelijk goed vanuit het oogpunt van een consument:

- Ze gaan makkelijk 30 jaar mee zonder onderhoud/updates (Ik vermoed dat er meters te vinden zijn die zelfs nog veel ouder zijn)
- Ze kosten amper 200 euro om te laten vervangen indien nodig (normaal gezien nooit nodig, tenzij men wil veranderen van enkelvoudig naar dubbel tarief of omgekeerd)
- Ze zijn perfect af te lezen, ook voor een digibeet, de nieuwe tellers blijkbaar niet zonder handleiding.
- Het draaiende schijfje toont mooi aan als er veel verbruik is of niet (draait snel of traag of zelfs terug)
- Mensen met zonnepanelen zijn sowieso al geneigd om het schijfje terug te laten draaien en kijken dan ook vaker/bewuster naar dit draaiende schijfje.
- Mensen gaan helemaal niet zuiniger zijn omdat er ergens in een verborgen kastje nu een nieuwe teller komt. Enkel Big Brother zal meer gegevens kunnen analyseren. Zoals vermeld op de site van Vlaanderen.be moet men zelfs meerdere stappen ondernemen om de teller af te lezen. De huidige tellers zijn zeer makkelijk af te lezen omdat ze een eenvoudige mechanische display hebben, net zoals gas- en watermeter
- De analoge tellers zijn lichtjes in het voordeel van de verbruiker geijkt.
- De analoge teller kan niet gehackt worden. De nieuwe echter wel gezien deze continu met het internet verbonden is. Wie garandeert mij dat ik de komende 20 jaar updates krijg voor de software van deze digitale meter?
- Gaan inbrekers nu ook al vanop afstand kunnen zien als er iemand thuis is of niet?
- De digitale teller is een extra sluikverbruiker en stralingsbron in huis.

Daarenboven kunnen we er al zeker van zijn dat de nieuwe tarieven niet hetzelfde voordeel zullen geven als de oude. De prijzen voor energie zijn de laatste 5 jaar al enorm gestegen, echter krijgen we daar geen extra service voor terug. Men heeft een verouderd netwerk. Door de komst van de zonnepanelen heeft men veel extra investeringen moeten doen om de pieken te kunnen verwerken. Echter zou dit toch al moeten voorzien zijn in het bedrag dat men reeds betaalde. De verhouding tussen verbruik en distributiekosten is ver te zoeken tegenwoordig.

Een andere drogreden die men op sommigen websites kan lezen is dat de netbeheerder meer inzicht wenst te krijgen over het verbruik, de pieken en de dalen. Hierbij kan men echter opmerken dat dit helemaal niet op huisniveau dient te gebeuren. Het is voldoende als men wat inzicht heeft over het verbruik van een straat of wijk.

Tenslotte mag men niet vergeten dat deze gegevens doorgestuurd worden naar een centrale database 'Atrias' die nu reeds een flop is. Men verkondigt dat deze gegevens veilig zijn, maar nog veiliger zou zijn indien deze gegevens er gewoon niet zouden zijn.

Ik denk dat hier een zeer gevaarlijk precedent geschept wordt. Eénmaal deze meter erdoor geduwd is, wie zal de regering dan nog tegenhouden om een meter te plaatsen op onze afvoer in de riool of onze schoorsteen? Wie garandeert dat de verplichte jaarlijkse opname niet zal veranderen naar een verplichte wekelijkse opname? Dit paard van Troje is absoluut geen stap in de goede richting.

Om te eindigen met een positieve noot:

Als ik mag dromen over een echte 'slimme' meter dan denk ik aan een meter die op elk moment van de dag het goedkoopste tarief uitkiest bij de verschillende leveranciers en de switch maakt. Op het goedkoopste moment begint de wasmachine te draaien en warmt de boiler nog wat extra water op. Diezelfde slimme meter zal ook de hele dag kijken bij welke leverancier ik de beste prijs krijg voor mijn opgewekte stroom. Dat zal tenminste een mooie concurrentie laten losbarsten tussen de verschillende aanbieders. Stroom die ik zelf verbruik op dat moment passeert niet langer via de meter, en wordt mij dus ook niet langer aangerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 15-03-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 18:10
Geen idee hoe het er bij jullie uiteindelijk werkelijk gaat verlopen, maar lees deze eens: Slimme energiemeter, weigeren?? zie net dat dit nog niet bekend is, iig in Vlaanderen.

Daarnaast hebben we iig in NL de mogelijkheid om je slimme meter niet op afstand uit te laten lezen, blijkbaar loopt daar in België nog een hele discussie over.

En natuurlijk de mogelijkheid om middels de P1-poort zelf de meter uitlezen Bijzonder, ondertussen meerdere websites gelezen, sommigen zeggen dat dit mogelijk is, terwijl anderen zeggen dat Vlaanderen een basismodel krijgt zonder P1 en/of S1 poort

De communicatie van de slimme meter naar de netbeheerder gaat over het algemeen via GPRS alhoewel Powerline-Carrier ook een mogelijkheid is. Wederomme meerdere sites die telkens iets anders roepen

[ Voor 43% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 15-03-2019 03:05 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 09:45
Mocht je bezwaar hebben, dan is het blokkeren van het signaal nog een (niet altijd legale) optie.
Oftewel, je m.k. een kooitje geven, of een zwakke actieve verstoring van een chinees grootwinkelbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
mrb85 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 00:10:

Wat is er nu eigenlijk mis met onze huidige meters? Wees toch gewoon eerlijk en zeg rechtuit dat jullie geen mensen meer willen die salderen dankzij hun zonnepanelen, een gevolg van jullie steeds terugkerende korte termijnvisie.
Afgezien van de hele discussie om een nieuwe meter te hebben of niet dacht ik dat België een uitzondering begint te worden met de terugdraaiende teller icm zonne-energie. Dus zo abnormaal is het niet dat ze dit willen stopzetten. Wat ze niet mogen doen is de spelregels veranderen voor mensen die al panelen hebben liggen, maar voor nieuwe installaties is het normaal gezien kost neutraal. Misschien niet meer op 5-10 jaar zoals nu maar op langere termijn.

voor de meter: ik vind het persoonlijk wel handig om in de toekomst de verschillende pieken en dalen te zien in energieverbruik icm zonnepanelen bv. Kan je beter je verbruik erop afstemmen/plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In Nederland is het overigens niet verplicht een slimme meter te laten plaatsen. Als de meter afgekeurd is, kan je niet weigeren dat deze vervangen wordt, maar je kunt altijd kiezen voor een domme digitale meter. Deze bevat geen module om data door te sturen naar de netbeheerder of energiemaatschappij, maar registreert netjes vier standen (hoog/laag en verbruikt/opgewekt). De monteur gaf mij bij het vervangen groot gelijk dat ik geen slimme meter wilde en heeft toen een iskra ME162 geplaatst. Zijn argument was dat hij hoofdpijn kreeg van slimme meters vanwege de communicatie module.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn argument kan simpelweg niet.
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 02:41:
Geen idee hoe het er bij jullie uiteindelijk werkelijk gaat verlopen, maar lees deze eens: Slimme energiemeter, weigeren?? zie net dat dit nog niet bekend is, iig in Vlaanderen.
Tja misschien wordt de situatie iets anders in Vlaanderen, maar laten we wel wezen, dit wordt gewoon een herhaling van zetten van dat topic. En veruit het merendeel van de argumenten van TS hier zijn echt gemierenneuk, of zelfs gewoon onzin. (Bijvoorbeeld gaan we nu echt beweren dat kijken naar draaiing van een schijfje een makkelijkere manier is om je instantane verbruik af te lezen als met een display te kijken wat je instantane verbruik is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wat ik wel apart vind is dat in BE de meter op afstand iemand kan af- en aansluiten. in NL is deze funktie - terecht - geblokkeerd.
ik vind dat afsluiten een uiterste moet zijn, en dus mag dat best wel wat moeite kosten. nu is het een druk op de spreekwoordelijke knop, of misschien een muisklik? en dan heb ik het nog niet eens over het gevaar dat een hack grote groepen installaties in een keer uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dit kon hier toch gewoon bij:

Slimme energiemeter, weigeren??

Of anders in de titel even duidelijk maken dat het om België Vlaanderen gaat waar weigeren er binnenkort niet meer in zit.

[ Voor 44% gewijzigd door sambalbaj op 15-03-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-06 11:22
PetervdM schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:09:
wat ik wel apart vind is dat in BE de meter op afstand iemand kan af- en aansluiten. in NL is deze funktie - terecht - geblokkeerd.
ik vind dat afsluiten een uiterste moet zijn, en dus mag dat best wel wat moeite kosten. nu is het een druk op de spreekwoordelijke knop, of misschien een muisklik? en dan heb ik het nog niet eens over het gevaar dat een hack grote groepen installaties in een keer uitschakelt.
Het kan nog leuker, een flinke groep verbruikers in 1 keer afschakelen kan een blackout veroorzaken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timber83
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 21:18
Ik ben benieuwd wanneer ze het hier in Nederland verplicht gaan stellen vanuit de overheid.
Heb ook zo mijn bezwaren tegen de slimme meter en heb deze dan ook geweigerd.
Heb nog steeds de oude draaischijfmeter & onlangs zonnepanelen laten leggen en dat gaat prima samen.
Ondanks de bangmaak verhalen dat dit wellicht niet goed samenging (tuurlijk)!

Slimme meter: ja slim voor de Energiemaffia maar niet voor jou!

[ Voor 17% gewijzigd door Timber83 op 15-03-2019 09:48 ]

12x LG320N1K-A5 | https://pvoutput.org/list.jsp?userid=108681

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PetervdM schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:09:
ik vind dat afsluiten een uiterste moet zijn, en dus mag dat best wel wat moeite kosten. nu is het een druk op de spreekwoordelijke knop, of misschien een muisklik?
Daar zijn echter toch gewoon wetten en contracten wanneer dat gedaan mag worden? En het voordeel is dat het heel veel goedkoper is om weer aan te sluiten, anders ben je net uit je betalingsachterstanden, en mag je een paar honderd euro betalen om weer elektra te hebben.
Timber83 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:45:
Slimme meter: ja slim voor de Energiemaffia maar niet voor jou!
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:48
Uw meterstand wordt automatisch doorgestuurd naar de netbeheerder. Er moet dan niemand meer langskomen om uw meterstand op te nemen en u moet zelf geen kaartjes meer invullen. Om zelf uw verbruik af te lezen, moet u enkele handelingen stellen. Volg hiervoor de handleiding. Hebt u geen handleiding? Neem dan contact op met uw netbeheerder.

Die nieuwe meter wordt dus moeilijker om af te lezen, men heeft een handleiding nodig en moet verschillende stappen ondernemen
Wat zou je moeten instellen om zelf je meter af te kunnen lezen? Hier in Nederland hebben voor zover ik weet alle slimme/digitale meters gewoon een lcd-schermpje :o

Hebben ze daar in België echt een extra handleiding voor nodig? Of hebben ze een onmogelijk (waarschijnlijk goedkoper) model digitale meter bedacht om te gebruiken wat inderdaad ingewikkeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb ook bij mijn slimme meter een handleiding gekregen. Waar niks anders op staat als druk op knopje om LCD schermpje het volgende schermpje te laten zien. Een Ferraris meter heeft vast ook een handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Titelfix, dit is voor België, voor Nederland zijn al meerdere topics gemaakt in DED. Voor de compleetheid WVB>>>DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 16-06 11:53
Sissors schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:04:
Een Ferraris meter heeft vast ook een handleiding.
Toevallig heb ik onlangs een foto genomen van onze meter omdat wij overgeschakeld zijn van dag/nacht tarief naar enkelvoudig tarief. Zoals je op onderstaande foto kan zien, is een handleiding voor een ferraris meter absoluut nutteloos. Het ding heeft enkel een schijf en twee tellers.
Afbeeldingslocatie: https://f5xjug.am.files.1drv.com/y4muExx-YfezISVMu7iXy9bd8a_wTxsBfghN1Xd0G-cqu_MaHVSiW4tuUHjeK3PggsDt7cEo1zaJEiP8zyg2iSLlPGWB7aF_2zkQy0sYKSf7N1XMWdATArsqP4xVJRzdEjKivERlH6bRW0XXQ2apDMsBmGNTQNuhEf1w35kjrUkPPo0I6DO56OpFfozFdxnF37VfUdFZivkHlJMgBydqknJCA?width=495&height=660&cropmode=none

Dat gezegd zijnde: gisteren is er ook de beslissing genomen dat zonnepanelen eigenaars de garantie krijgen dat ze 15 jaar kunnen salderen. Ik ben daar blij mee aangezien ze er nog maar 3 weken op liggen en ik volgens mijn (conservatieve) berekeningen ongeveer 10 jaar over ga doen om ze terug te verdienen.

[ Voor 17% gewijzigd door Horla op 15-03-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
Tarkin schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:26:
[...]
voor de meter: ik vind het persoonlijk wel handig om in de toekomst de verschillende pieken en dalen te zien in energieverbruik icm zonnepanelen bv. Kan je beter je verbruik erop afstemmen/plannen
Maar wat ben je nu concreet met die info? Je hebt waarschijnlijk een piek tussen 6h30 en 7h30: koffiezet/waterkoker/boiler/elektrisch vuurtje en ‘s avonds ook nog wat verbruik. Je weet nu al dat die pieken er zijn en je kan die pieken toch niet verplaatsen naar een ander moment. En daarenboven: of je nu verbruikt om 12h of 18h of 22h ... dat maakt helemaal niet uit voor mensen met zonnepanelen en een enkelvoudige teller: op het einde van het jaar heb je een aantal kWh aan verbruik en dat betaal je gewoon. Alsof de ‘daluren’ zoveel goedkoper zijn. Bij mij persoonlijk is het werkelijke verbruik nog geen vierde van mijn factuur. 80% bestaat uit distributie en allerlei taksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
Horla schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Toevallig heb ik onlangs een foto genomen van onze meter omdat wij overgeschakeld zijn van dag/nacht tarief naar enkelvoudig tarief. Zoals je op onderstaande foto kan zien, is een handleiding voor een ferraris meter absoluut nutteloos. Het ding heeft enkel een schijf en twee tellers.
[Afbeelding]

Dat gezegd zijnde: gisteren is er ook de beslissing genomen dat zonnepanelen eigenaars de garantie krijgen dat ze 15 jaar kunnen salderen. Ik ben daar blij mee aangezien ze er nog maar 3 weken op liggen en ik volgens mijn (conservatieve) berekeningen ongeveer 10 jaar over ga doen om ze terug te verdienen.
Prachtige teller toch 😄 onverwoestbaar, makkelijk in gebruik, niet te hacken en geen privacy lekken 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Horla schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

En een slimme meter heeft één display en één knop. Ik weet ook hoe een Ferraris meter eruit ziet, en die heeft vast een handleiding wat hij toont met die zaken. Al was het maar hoe je hem moet aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 16-06 11:53
Een display (met 1 lijn?) en vooral die knop gaat altijd 'moeilijker' af te lezen zijn dan iets zonder knoppen. En met alle respect maar als je een handleiding nodig hebt om twee cijfers af te lezen van een toestel waar voor de rest niets op staat, dan heb je andere problemen in het leven dan je meterstand controleren/doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:22

Yucon

*broem*

Vloris schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:47:
[...]

Wat zou je moeten instellen om zelf je meter af te kunnen lezen? Hier in Nederland hebben voor zover ik weet alle slimme/digitale meters gewoon een lcd-schermpje :o

Hebben ze daar in België echt een extra handleiding voor nodig? Of hebben ze een onmogelijk (waarschijnlijk goedkoper) model digitale meter bedacht om te gebruiken wat inderdaad ingewikkeld is?
Waarschijnlijk gaat dit om informatie over hoe je hem zelf digitaal kunt uitlezen. Er zal vast een normaal schermpje met een getal op zitten.

TS, ik zou dit argument in ieder geval schrappen want het is niet heel sterk. Het haalt je verhaal omlaag omdat het er nogal gezocht uitziet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrb85
Yucon schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:48:
[...]

Waarschijnlijk gaat dit om informatie over hoe je hem zelf digitaal kunt uitlezen. Er zal vast een normaal schermpje met een getal op zitten.

TS, ik zou dit argument in ieder geval schrappen want het is niet heel sterk. Het haalt je verhaal omlaag omdat het er nogal gezocht uitziet,
We lezen al meer dan 50 jaar deze teller af. Deze is dezelfde als de gasmeter en watermeter. Iedereen (vooral senioren) is deze gewend en behoeft geen handleiding. Men verkoopt het overal alsof de nieuwe teller eenvoudiger af te lezen is en dat is dikke bullshit. Vandaar de vermelding.

Op zich zou het uitlezen en grafieken trekken wel een leuk visueel beeld kunnen geven, maar ik merk dat de p1 poort, software, randapparatuur of externe apps gewoon ontbreken.

Ikzelf hou een excel bij die ik elke maand invul: 2 minuten werk om gas, water en elektriciteit even te noteren.

Het uitlezen is nu niet direct het grootste pijnpunt, het gaat hem over de algemene verplichte implementatie van een gedrocht waarbij de bevolking blijkbaar nog niet beseft wat ze in huis halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Hoewel ik Nederlands ben wil ik toch reageren. Heb al jaren een Slimme Digitale Meter namelijk.
Inderdaad: de klassieke 'Ferrarismeter' doet al zeer lang dienst, maar is bijlange nog niet 'versleten' zoals hier gesuggereerd wordt. Hij kan volgens mij nog wel 20 jaar draaien.
Volgens jou. En wat is precies jouw specifieke kennis omtrent meetapparatuur zoals de Ferrarismeter? Wat is de basis om te concluderen dat deze meters nog prima zijn en nog wel 20 jaar draaien gaan?
Misschien dat de Belgen een handleiding nodig hebben, maar wij in Nederland hebben geen moeite met op 1 knopje drukken om door de informatie van de meter heen te gaan.
- Ze gaan makkelijk 30 jaar mee zonder onderhoud/updates (Ik vermoed dat er meters te vinden zijn die zelfs nog veel ouder zijn)
OK. En Slimme Digitale Meters gaan dat niet? Heb je een bron die aangeeft dat deze na 5, 10, 15, 20, 25 of 30 jaar zeker versleten zijn? En heb je ook een bron van het onderhoud wat plaats moet vinden?
- Ze kosten amper 200 euro om te laten vervangen indien nodig (normaal gezien nooit nodig, tenzij men wil veranderen van enkelvoudig naar dubbel tarief of omgekeerd)
In Nederland zijn dit soort kosten voor de netbeheerder, de gebruiker betaalt huur aan de netbeheerder. Geen idee hoe dat in België zit.
- Ze zijn perfect af te lezen, ook voor een digibeet, de nieuwe tellers blijkbaar niet zonder handleiding.
Slimme Digitale Meters zijn ook perfect af te lezen. Een handleiding heeft 99,9999% van de Nederlanders in ieder geval niet nodig.
- Het draaiende schijfje toont mooi aan als er veel verbruik is of niet (draait snel of traag of zelfs terug)
De Slimme Digitale Meter toont mooi als er veel verbruik is of niet (meterstand loopt snel of traag op en zelfs de teruglevering meterstand loopt op)
- Mensen met zonnepanelen zijn sowieso al geneigd om het schijfje terug te laten draaien en kijken dan ook vaker/bewuster naar dit draaiende schijfje.
Heb je niets beters te doen dan naar een draaiend schijfje te gaan kijken? En wat is het nut van vaker of bewuster naar het draaiende schijfje kijken?
Bij de Slimme Digitale Meter zie je de getalletjes van je teruglevering omhoog gaan, daar kan je ook vaker en bewuster naar kijken.
- Mensen gaan helemaal niet zuiniger zijn omdat er ergens in een verborgen kastje nu een nieuwe teller komt. Enkel Big Brother zal meer gegevens kunnen analyseren. Zoals vermeld op de site van Vlaanderen.be moet men zelfs meerdere stappen ondernemen om de teller af te lezen. De huidige tellers zijn zeer makkelijk af te lezen omdat ze een eenvoudige mechanische display hebben, net zoals gas- en watermeter
Doe daar eens een bron van?
De Slimme Digitale Meter heeft juist als voordeel dat je niet naar dat verborgen kastje meer hoeft. Er zijn, in Nederland, legio mogelijkheden om de meter uit te lezen terwijl je heerlijk comfortabel in je stoel zit. Je hoeft geen stoffig en verborgen kastje meer in.
- De analoge tellers zijn lichtjes in het voordeel van de verbruiker geijkt.
Hiervan zou ik heel graag een echte bron hebben. En dan ook een bron die aantoont dat dit bij de Slimme Digitale Meter niet zo is.
- De analoge teller kan niet gehackt worden. De nieuwe echter wel gezien deze continu met het internet verbonden is. Wie garandeert mij dat ik de komende 20 jaar updates krijg voor de software van deze digitale meter?
De Slimme Digitale Meter zit, in Nederland, niet verbonden met het internet.
Wie garandeert je dat je de komende 20 jaar updates nodig hebt voor deze meter?
- Gaan inbrekers nu ook al vanop afstand kunnen zien als er iemand thuis is of niet?
De inbreker die slim genoeg is om de Slimme Digitale Meter te hacken, die gaat echt niet in jouw huis kijken. Dat is een cybercrimineel van de bovenste plank, die kan veel eenvoudiger geld verdienen zonder naar buiten te hoeven. Het grootste risico op inbraak is inbraak door gelegenheidsdieven, die lopen door een straat en kijken waar ze snel een goed kraakje kunnen zetten.
- De digitale teller is een extra sluikverbruiker in huis.
De Slimme Digitale Meter wordt gevoerd door het stroomnet aan de 'buitenkant' van de meter. De kosten zijn voor de netbeheerder.
Daarenboven kunnen we er al zeker van zijn dat de nieuwe tarieven niet hetzelfde voordeel zullen geven als de oude. De prijzen voor energie zijn de laatste 5 jaar al enorm gestegen, echter krijgen we daar geen extra service voor terug. Men heeft een verouderd netwerk. Door de komst van de zonnepanelen heeft men veel extra investeringen moeten doen om de pieken te kunnen verwerken. Echter zou dit toch al moeten voorzien zijn in het bedrag dat men reeds betaalde. De verhouding tussen verbruik en distributiekosten is ver te zoeken tegenwoordig.
Over de tarieven in België kan ik niet veel zeggen, geen idee hoe het daar zit. Ik weet wel dat het niet uitmaakt wat voor meter je hebt, tarieven zijn tarieven. Hoe ze geteld worden staat daar los van.
Een andere drogreden die men op sommigen websites kan lezen is dat de netbeheerder meer inzicht wenst te krijgen over het verbruik, de pieken en de dalen. Hierbij kan men echter opmerken dat dit helemaal niet op huisniveau dient te gebeuren. Het is voldoende als men wat inzicht heeft over het verbruik van een straat of wijk.
Wederom trek je de jas van de expert aan.
Op welke basis kan jij beslissen of dit op straat, wijk of huisniveau zou moeten gebeuren?
Ik denk dat hier een zeer gevaarlijk precedent geschept wordt. Eénmaal deze meter erdoor geduwd is, wie zal de regering dan nog tegenhouden om een meter te plaatsen op onze afvoer in de riool of onze schoorsteen?
En wat zou de regering daar nu van weerhouden? Het is niet dat de Slimme Digitale Meter dit meet. Daarvoor heb je andere meters nodig, waarom zouden ze die nu niet plaatsen en straks wel?
Als ik mag dromen over een echte 'slimme' meter dan denk ik aan een meter die op elk moment van de dag het goedkoopste tarief uitkiest bij de verschillende leveranciers en de switch maakt. Op het goedkoopste moment begint de wasmachine te draaien en warmt de boiler nog wat extra water op. Diezelfde slimme meter zal ook de hele dag kijken bij welke leverancier ik de beste prijs krijg voor mijn opgewekte stroom. Dat zal tenminste een mooie concurrentie laten losbarsten tussen de verschillende aanbieders. Stroom die ik zelf verbruik op dat moment passeert niet langer via de meter, en wordt mij dus ook niet langer aangerekend.
Je kan je wasmachine inderdaad laten draaien op dalmomenten, en dat wordt straks automatisch mogelijk (voor zover dat nu niet is).

Het switchen van leverancier, hoe denk je dat dat werkt? Je zit nu met je kabeltje direct aangesloten op een leverancier, de stroom die uit je stopcontact komt is op het netwerk gezet door de netbeheerders. Het is niet zo dat als jij stroom bij partij X afneemt dat er dan stroom van partij X uit je stopcontact komt. Switchen van aanbieder zal nooit een optie zijn op deze manier die jij beschrijft.
We lezen al meer dan 50 jaar deze teller af. Deze is dezelfde als de gasmeter en watermeter. Iedereen (vooral senioren) is deze gewend en behoeft geen handleiding. Men verkoopt het overal alsof de nieuwe teller eenvoudiger af te lezen is en dat is dikke bullshit. Vandaar de vermelding.
Senioren kunnen ook prima een LCD schermpje aflezen. Daar veranderd niet in. Daar is geen handleiding voor nodig.
Op zich zou het uitlezen en grafieken trekken wel een leuk visueel beeld kunnen geven, maar ik merk dat de p1 poort, software, randapparatuur of externe apps gewoon ontbreken.
In Nederland niet, iedereen kan zijn P1 poort vrij gebruiken. Maar dat kan in België natuurlijk anders zijn.
Ikzelf hou een excel bij die ik elke maand invul: 2 minuten werk om gas, water en elektriciteit even te noteren.
Hoop werk. Wat levert het op?
Ik krijg elke 2 maanden een uitdraai van mijn leverancier in de mail met mijn verbruik. Mail gooi ik dan weg, want het boeit me niet zo. Ik kan niets met de informatie.
Het uitlezen is nu niet direct het grootste pijnpunt, het gaat hem over de algemene verplichte implementatie van een gedrocht waarbij de bevolking blijkbaar nog niet beseft wat ze in huis halen.
Of de bevolking beseft dat dingen gewoon met hun tijd meegaan en veranderen? Toen de elektrameter geïntroduceerd werd vele jaren geleden, toen dachten ze er waarschijnlijk ook zo over.

Voor de rest, prima dat je kritisch bent. Maar achter elke boom een beer zien slaat nergens op. Meters verouderen, technieken veranderen. Als je werkgever je salaris wil verhogen dan ga je toch ook niet protesteren dat het vroeger al goed genoeg was, dus je hebt het niet nodig? En je computer, heb je die ook al 25 jaar in gebruik?

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 23-03-2019 12:59 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
* Joen is ook Nederlander, maar wil toch iets bijdragen in dit topic.

Toen ik een vraag van een belg over slimme meters in het topic voor nederlandse Slimme Meters zag (Marzman in "Slimme meter uitlezen via P1-poort") ben ik wat gaan zoeken naar topics en kwam ik dit topic tegen.
Drardollan schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 12:55:
(...)

[...]

Hiervan zou ik heel graag een echte bron hebben. En dan ook een bron die aantoont dat dit bij de Slimme Digitale Meter niet zo is.
Ik heb hier helaas geen directe online bron van, maar er is volgens mij wel op te googlen: blindstroom.

Ik ben vrijwilliger bij een jaarlijks recreatief volleybaltoernooi (sportveld) met 2 feestavonden (feesttent) in mijn dorp. Ik regel daar zelf vooral ICT-dingetjes en ontwerpen voor promotiemateriaal.

Zaken omtrent elektra (aggregaat, vaste stroomnet) wordt door andere vrijwilligers gedaan. 1 van die vrijwilligers legde mij uit dat analoge draaischaafmeters geen blindstroom kunnen meten. Slimme meters kunnen de blindstroom wel meten. Blindstroom wordt onder andere veroorzaakt door led-verlichting. Overigens zou dat voornamelijk pas merkbaar moeten zijn bij ontzettend veel led-verlichting zoals binnen grote bedrijfspanden.

Dus ja: analoge draaischaafmeters zijn qua meting van verbruik lichtjes in het voordeel van de consument. En nee: veel zal je er niet van merken. Ik heb althans nooit wezenlijk verschil gemerkt dussen mijn oude draaischijfmeter en de nieuwe slimme meter.
[...]

De Slimme Digitale Meter zit, in Nederland, niet verbonden met het internet.
Wie garandeert je dat je de komende 20 jaar updates nodig hebt voor deze meter?
Misschien niet een normaal internet, maar wel via GPRS / 4G M2M (de Kaifa in mijn huis via GPRS). En theoretisch valt alles wel te hacken. Je kunt het kwaadwillenden alleen zo moeilijk of ininteressant mogelijk maken.
(...)

[...]

Senioren kunnen ook prima een LCD schermpje aflezen. Daar veranderd niet in. Daar is geen handleiding voor nodig.
Ja je kunt inderdaad niet eeuwig vasthouden aan iets ouds en vertrouwd. Oud spul verslijt op den duur en dan blijft innovatie ook uit.
De Nederlandse slimme meters zijn doorgaans erg simpel en hebben voor zover ik gezien heb altijd maar 1 knopje. Met elke druk op dat knopje langs de verschillende weergaves. Bij mijn Kaifa meter is dat: lcd test, teller 1, teller 2, terugleverteller 1, terugleverteller 2, id van gekoppelde gasmeter en laatste uilezen (met datum, tijd en soort uitlezing). Hoe simpel wil je het hebben? Enig nadeel van sommige meters als de Kaifa in mijn huis is dat ze geen achtergrondverlichting hebben en in donkere ruimtes en de gegevens op het display dus moeilijk te zien zijn.
[...]

In Nederland niet, iedereen kan zijn P1 poort vrij gebruiken. Maar dat kan in België natuurlijk anders zijn.
Jup. En ook nog steeds beter gedocumenteerd ook. En steeds meer kant-en-klaar pakketten en diensten hier voor. :)
Je moet het alleen wel wat tijd gunnen om van de grond te laten komen. In Nederland waren al die diensten ook niet direct na aansluiten van de eerste slimme meters beschikbaar.
[...]

Hoop werk. Wat levert het op?
Ik krijg elke 2 maanden een uitdraai van mijn leverancier in de mail met mijn verbruik. Mail gooi ik dan weg, want het boeit me niet zo. Ik kan niets met de informatie.
Ik noteer het zelf ook in een Excel-bestand. En zelfs elke week. Voor mij zelf levert het een stukje bewustwording van je verbruik op. Daarnaast doe ik het deels noodgedwongen, omdat ik nog geen goed uitleessysteem naar wens heb gecreëerd. Het is wel de bedoeling om een Raspberry Pi mijn meter uit te laten lezen.
[...]

Of de bevolking beseft dat dingen gewoon met hun tijd meegaan en veranderen? Toen de elektrameter geïntroduceerd werd vele jaren geleden, toen dachten ze er waarschijnlijk ook zo over.

Voor de rest, prima dat je kritisch bent. Maar achter elke boom een beer zien slaat nergens op. Meters verouderen, technieken veranderen. Als je werkgever je salaris wil verhogen dan ga je toch ook niet protesteren dat het vroeger al goed genoeg was, dus je hebt het niet nodig? En je computer, heb je die ook al 25 jaar in gebruik?
Helemaal hier mee eens. :)
In Nederland zijn er ook nog steeds mensen die op de zelfde redenen als @mrb85 nog altijd huiverig zijn voor de Slimme Meter en hem niet laten plaatsen. Regelmatig meng ik mij in de discussies er over om mensen te informeren over de voor- en nadelen van Slimme Meters met argumenten die meestal wèl onderbouwd zijn en te controleren zijn op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:15
We hebben nu al een tijdje slimme meters. Kan je er nu ook echt iets slims mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
@Drardollan Ik snap nu waarom veel Belgen niet zoveel op hebben met Nederlanders.

@mrb85 Blijf zolang mogelijk de ferraris houden. De mijne (uit 1964) doet het iig nog perfect. En dat al 55 jaar. Dat zie ik een SM nog niet nadoen.
Aan- en afschakelen op afstand is niet wenselijk, wetten en overheden zijn zo veranderlijk als het weer. De salderingsregeling in Nederland is hier een mooi voorbeeld van.
En bij een storing of defecte meter moet je maar zien wat de energieleverancier voor standen aan gaat houden, je hebt zelf geen controle meer.

@Joen Ik zie nog steeds mijn voordeel van een SM niet. Ik houd al bijna 20 jaar wekelijks de standen van de ferraris bij en dat geeft mij voldoende inzicht in mijn verbruik. En één per jaar de standen doorgeven kost nog geen minuut werk.

[ Voor 92% gewijzigd door drielp op 13-05-2019 08:10 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
drielp schreef op maandag 13 mei 2019 @ 00:29:
@Drardollan Ik snap nu waarom veel Belgen niet zoveel op hebben met Nederlanders.
Ik heb geen idee waar je op doelt. Maar als jij ergens problemen mee hebt, dan staat mijn DM voor je open. Dat zullen we maar Nederlandse directheid noemen, maak er gerust gebruik van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

drielp schreef op maandag 13 mei 2019 @ 00:29:
Waarom? Omdat hij naar onderbouwing vraagt i.p.v al die onderbuikgevoelens die nergens op gebaseerd zijn? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Drardollan schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:14:
[...]

Ik heb geen idee waar je op doelt. Maar als jij ergens problemen mee hebt, dan staat mijn DM voor je open. Dat zullen we maar Nederlandse directheid noemen, maak er gerust gebruik van.
Ik help je even:

Misschien dat de Belgen een handleiding nodig hebben, maar wij in Nederland hebben geen moeite met op 1 knopje drukken om door de informatie van de meter heen te gaan.

en

Slimme Digitale Meters zijn ook perfect af te lezen. Een handleiding heeft 99,9999% van de Nederlanders in ieder geval niet nodig.

Dit zijn niet echt complimenten voor onze zuiderburen. Je bevestigd hiermee het beeld van de arrogante Nederlanders. En daar hebben ze dus gelijk in.
(jij dacht natuurlijk dat ik het over je gedram verzoek naar bronnen had? Nee, daar heb je een punt. Bronvermelding is altijd goed. En om vragen ook, maar je kan het ook overdrijven)

@gunner. Niet gelijk een conclusie trekken. Aannames zijn …...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
drielp schreef op maandag 13 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Ik help je even:

en

Dit zijn niet echt complimenten voor onze zuiderburen. Je bevestigd hiermee het beeld van de arrogante Nederlanders. En daar hebben ze dus gelijk in.
Het is maar wat je wil lezen natuurlijk.

Als je het topic gelezen had, dan had je deze opmerkingen ongetwijfeld in de juiste context gezien.
TS benoemt namelijk dat de Belgische overheid de beslissing genomen heeft om de (Slimme) Digitale Energiemeters te gaan plaatsen in België, dat is nu nog niet het geval.

In Nederland wordt de (Slimme) Digitale meter al enkele jaren geplaatst. En uit die ervaring weet ik dat er geen handleiding in Nederland aan te pas komt om deze te bedienen. Het is om precies te zijn 1 knopje.
Ik heb geen idee welke meters er in België komen te hangen, misschien dat die wel bijzonder ingewikkeld zijn. Maar als het dezelfde soort meters zijn als in Nederland, dan zullen de Belgen ook ongetwijfeld geen handleiding nodig hebben. Maar zoals ik zeg, misschien wel, omdat het een ingewikkelde meter is.

Maar zoals gezegd, lees wat je wil lezen.
(jij dacht natuurlijk dat ik het over je gedram verzoek naar bronnen had? Nee, daar heb je een punt. Bronvermelding is altijd goed. En om vragen ook, maar je kan het ook overdrijven)
Ik heb werkelijk geen idee waarom jij dit voor mij invult? Ik heb dat geen moment gedacht. Ik had sowieso geen enkel idee waarom je praktisch een maand later met dit soort fratsen aan komt zetten. Gek genoeg heb ik van niemand anders, ook geen Belgische mede-GoT'ers iets vernomen in de tussentijd.

Ook je nodeloze op de man spelen met 'gedram' is volledig misplaatst en arrogant te noemen.
@gunner. Niet gelijk een conclusie trekken. Aannames zijn …...
Volgens mij ben jij de enige die aannames doet en gelijk conclusies trekt. Niet enkel over wat ik zou bedoelen met dat in Nederland de mensen geen handleiding nodig hebben om de meter te bedienen, maar ook over wat ik zou denken dat jij zou bedoelen met je post.

Blijf jij lekker fijn in het verleden leven met je Ferraris meter (voorspelling: deze ga je per uiterlijk 2023 gewoon moeten laten vervangen). Maar daarvoor hoef je niet in dit topic te zijn, dit gaat over de Belgische uitrol van de (Slimme) Digitale Meter en het bespreken van de zorgen omtrent deze meter door de Belgen. Het Nederlandse topic staat al jaren vol met de zin en onzin van de diverse meters, daar kan je prima terecht.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 13-05-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Voor mij is het uiteindelijke doel zeer duidelijk op langere termijn en dat is je meer laten betalen tijdens piekmomenten. Dat is het enige doel van die digitale meter.

Mij maakt het geen bal ui qua verbruik wat die meter is eigenlijk. Maar die gaat hier niks verzenden en verstoren niet draadloos of niet over mijn kabel. En als hij geplaatst wordt zal ik door mijn elektricien een module er tussen laten zetten zodat ik zeker ben dat die meter juist werkt.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
cricque schreef op maandag 13 mei 2019 @ 23:02:
Voor mij is het uiteindelijke doel zeer duidelijk op langere termijn en dat is je meer laten betalen tijdens piekmomenten. Dat is het enige doel van die digitale meter.
Ik ga er vanuit dat we in de dalmomenten juist minder betalen. Ik denk dat het per saldo niet veel uit zal maken, in Nederland is een groot deel van de kosten ordinaire belasting.
Mij maakt het geen bal ui qua verbruik wat die meter is eigenlijk. Maar die gaat hier niks verzenden en verstoren niet draadloos of niet over mijn kabel. En als hij geplaatst wordt zal ik door mijn elektricien een module er tussen laten zetten zodat ik zeker ben dat die meter juist werkt.
Ik ben dan wel nieuwsgierig wat je ertussen laat zetten zodat hij juist werkt? En waar zet hij die module tussen? De meter en het stroomnet buiten of aan de binnenkant tussen de meter en de groepenkast?

Verstoren heb ik nog nooit gehoord, ik ken wel de verhalen over foutieve metingen door zogenaamde blindstroom. Maar dat is naar mijn weten al in 2012 opgelost en de meters die daar last van hadden zijn niet meer op de markt.

Ik weet niet of je in Nederland of België zit, in Nederland kan je het verzenden uit laten zetten. Waarmee het in feite een normale digitale meter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
[quote]Drardollan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:16:
[...]
Ik ga er vanuit dat we in de dalmomenten juist minder betalen. Ik denk dat het per saldo niet veel uit zal maken, in Nederland is een groot deel van de kosten ordinaire belasting.
[...]

Dit zijn bedrijven, je zal misschien minder betalen tijdens een dalmoment, maar op koude dagen
en piekmomenten zal je fors bijbetalen. En dan moet je maar net een warmtepomp hebben/inductie/oven etc. Want wanneer maak je eten ? Juist in een piekmoment en dat is nu al van 17-18u. Met wat geluk is er iemand thuis om 4u. Dus je zal elke avond top $$$ betalen om rustig een potje te koken. Dat dit neutraal zal zijn voor ons budget kan je alleen maar wensen, maar dit zal niet het geval zijn.

Zel uit Belziek.
Al die digitale meters "zouden" dus serieuze straling geven. De meeste mensen hun router/wifi hangt toch wel in de buurt als je bekijkt hoe Telenet hier alle installaties gedaan heeft. Want waar de electriciteit binnenkomt ligt ook meestal de kabel. Dus hun kastje zit er vlak naast. Ja wij zijn tweakers en ik heb een aparte router etc. Maar vele mensen hebben dit dus niet en behelpen hun verder met die Telenet rommel modem/wifi.

Nog altijd niks gezien van model van meter of wat het nu gaat worden, bij de maatschappij weten ze het zelf nog niet. Onlangs nog iemand van Fluvius thuis gehad om van mijn dubbele meter een enkele meter te laten maken (heb zonnepanelen). En die zei zelf dat het om te lachen is, al die meters vervangen zal nog 10 jaar duren. Niet genoeg personeel en zelf met aanwervingen, wie gaat er nu een (van mensen die ook effectief werken) een dag verlof opgeven om een digitale meter te hangen .... (enja er zijn genoeg mensen die niet van thuis uit kunnen werken)

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
cricque schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:51:
Dit zijn bedrijven, je zal misschien minder betalen tijdens een dalmoment, maar op koude dagen
en piekmomenten zal je fors bijbetalen. En dan moet je maar net een warmtepomp hebben/inductie/oven etc. Want wanneer maak je eten ? Juist in een piekmoment en dat is nu al van 17-18u. Met wat geluk is er iemand thuis om 4u. Dus je zal elke avond top $$$ betalen om rustig een potje te koken. Dat dit neutraal zal zijn voor ons budget kan je alleen maar wensen, maar dit zal niet het geval zijn.
Voor die 1 á 2 cent per kWh hoef je er echt niet bij na te denken wanneer je kookt of wast hoor. Zeker niet als je het vergelijk met wat je keuken kost (afschrijving), de pannen en het voedsel wat je klaar maakt.

Pas wanneer je over warmtepompen, boilers en/of elektrische auto's gaat spreken gaat het verschil maken in welk tarief je het apparaat laat draaien.

Zelf heb ik ook een slimme meters (standaard bij Nederlandse nieuwbouw), maar merk totaal geen nadelig effect. Mijn leverancier leest netjes de kwartierstanden uit en vertrouw erop dat zij deze data gebruiken om zo efficient mogelijk stroom te leveren. Daarnaast stellen ze mij deze data ook beschikbaar in een app, toch leuk als je in 7-8 uur er 70 kWh doorheen haalt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
cricque schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:51:

Zoals ik zei, in Nederland is het met name belasting. Energie kost niet zoveel. Sowieso is er concurrentie, dus dat stijgen zal wel meevallen, er hoeft maar 1 gunstige aanbieder te zijn om dat probleem op te lossen. Prijsafspraken zijn verboden in Nederland.

Dus nee, daar ben ik niet bang voor.
Al die digitale meters "zouden" dus serieuze straling geven. De meeste mensen hun router/wifi hangt toch wel in de buurt als je bekijkt hoe Telenet hier alle installaties gedaan heeft. Want waar de electriciteit binnenkomt ligt ook meestal de kabel. Dus hun kastje zit er vlak naast. Ja wij zijn tweakers en ik heb een aparte router etc. Maar vele mensen hebben dit dus niet en behelpen hun verder met die Telenet rommel modem/wifi.
Ik geloof niet in alu-hoedjes en stralingsziektes. Al zou de meter straling afgeven, dan is het zo weinig dat dit amper merkbaar zal zijn, en ook nog eens op een plek waar een normaal mens echt geen 10 minuten per week aanwezig is. Althans, ik ken niemand die in zijn meterkast kantoor houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Drardollan schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:13:
[...]

Zoals ik zei, in Nederland is het met name belasting. Energie kost niet zoveel. Sowieso is er concurrentie, dus dat stijgen zal wel meevallen, er hoeft maar 1 gunstige aanbieder te zijn om dat probleem op te lossen. Prijsafspraken zijn verboden in Nederland.

Dus nee, daar ben ik niet bang voor.

[...]

Ik geloof niet in alu-hoedjes en stralingsziektes. Al zou de meter straling afgeven, dan is het zo weinig dat dit amper merkbaar zal zijn, en ook nog eens op een plek waar een normaal mens echt geen 10 minuten per week aanwezig is. Althans, ik ken niemand die in zijn meterkast kantoor houdt ;)
Het is niet omdat het verboden is dat het er niet is uiteraard.
De straling op zich kan ik nog wel mee leven, maar stel je voor dat jij dus geen aparte router hebt en je vriendin gaat constant liggen "zagen/zeuren" over de slechte wifi Dan wordt het dus wel jouw probleem :)

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
cricque schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Het is niet omdat het verboden is dat het er niet is uiteraard.
Als het ontdekt wordt zijn de boetes niet mals, ik durf wel te stellen dat de meeste bedrijven dat amper tot niet zullen overleven. Dus daar passen ze echt wel mee op. En niet elk bedrijf(je) wil er aan meewerken, dus krijg je toch automatisch de juiste tarieven.
In Nederland heb je echt tientallen aanbieders van energie, het is niet dat er maar 2 zijn die alles kunnen beheersen.
De straling op zich kan ik nog wel mee leven, maar stel je voor dat jij dus geen aparte router hebt en je vriendin gaat constant liggen "zagen/zeuren" over de slechte wifi Dan wordt het dus wel jouw probleem :)
Tsjah, wij hebben uitermate goede wifi. En dat hangt naast/tegen de Slimme Meter aan. Werkt als een trein. Maar dat is iets voor in een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrb85
De grap in België gaat verder:

1) De ‘slimme’ meters komen er.
2) De VREG wil nu geen uitzondering meer voor eigenaren van zonnepanelen.

Gevolg:

1) Stroomprijzen weer omhoog (wie gaat de nieuwe meters en bijhorend platform van honderden miljoenen euro’s betalen denk je)

2) Door het continu veranderen van de spelregels zijn mensen die recent investeerden in zonnepanelen de pineut. Hen was namelijk beloofd dat ze nog in het oude systeem konden blijven.

https://m.hln.be/geld/con...len-niet-zitten~a97e2da6/

Mijn persoonlijke investering in zonnepanelen met groene stroom certificaten stamt uit 2012. Na 7-8 jaar zou mijn installatie terugverdiend zijn. In werkelijkheid mag ik ieder jaar nog veel extra bijbetalen. De terugverdientijd is al enorm opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
Je kan bij Fluvius al bekijken wanneer in jouw regio de vervanging er aan komt ... voor mij is dit Februari/maart 2022 !

Ik heb pas sinds januari zonnepanelen, dusja eer ik er mijn geld uithaal zal het nog wel even duren. Maar we zullen wel zien.

Maar ik heb dus gelezen dat je vanaf 1 januari 2021 je energie kan "vermarkten" and I quote "Vanaf ten laatste 1 januari 2021 heb je de mogelijkheid om je eigen groene stroom te vermarkten als je meer produceert dan je verbruikt." (zie https://www.hln.be/woon/u...-weten~a3802736/#comments)

Dan kan het wel terug "interresanter" worden. Afhankelijk van hoeveel je zal krijgen. Maar dan zal je dus moeten kiezen
1. huidig systeem (als het blijft bestaan), nog x aantal jaar terugdraaien (voor mij zou dit dus tot 2034 zijn) en prosumententarief betalen.
2. overschakelen naar digitale meter en geen prosumententarief betalen en vermarkten

Maar dan zal veel afhangen van het volgende, waar niemand iets over zegt ... Als je gaat terugleveren ga je dan ook netvergoeding/transportkosten moeten betalen voor deze opgewekte overstroom. Daar zal veel van afhangen. Zowieso zal je nu meer moeten betalen want hetgeen je afneemt zal je transportkosten op betalen (wat je nu eigenlij niet doet omdat ze er "geen idee" van hebben)

Maar het vermarkten lijkt mij wel eerlijk, dan wil ik gerust nog wel een omvormer bijzetten en NO, NW ook vol leggen (heb piramide dak en ZW en ZO liggen vol). Maar dat zal er sterk van afhangen of je dan ook transport zal betalen voor opgewekte/afname en dergelijke. En dan de prijs die ervoor zal krijgen, als het bijvoorbeeld 0,1 cent is per teruggelevere KW brengt het ook niks op

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1256508

welkom op GoT! Kan je je verhaal uitbreiden? Linkdumpen zijn we niet blij mee op een discussieforum :)

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 21-09-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze gaan ervan uit dat je de plaatsing waar ook ter wereld kunt weigeren of laten teniet doen en geven daar ook vele duizenden voorbeelden van. Bij de plaatsing van de gewone meter gaf je stilzwijgend toestemming. Onderliggend is er een contract, aangezien er geen hogere macht is, daarom is alles, maar dan ook alles in de maatschappij geregeld door contracten. Van zodra een contract eenzijdig wordt opgezegd en er een nieuw contract komt zoals voor de digitale meter heb je inspraak in de vorming van dat nieuwe contract en kan je mee de spelregels bepalen, als je niet reageert stem je weer stilzwijgend toe. Ze klagen niet het bedrijf aan, want dat verliezen ze, maar ze stellen de leidinggevende verantwoordelijke aan en winnen. Bijvoorbeeld je stuurt een brief naar de leidinggevende van Electrabel en vermeldt dat je weigert en als de meter er toch komt, eis je een bedrag van €1000 per maand.

YouTube: InPower Episode #1: A Mass Action of Liability (2017)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:38
@Anoniem: 1256508 niet alles is geregeld in contracten. Veel (meer) is geregeld in wetten en de daaruit volgende AMvB’s. Zeker m.b.t. nutsvoorzieningen.
Ik ben er redelijk zeker van dat het in Nederland niet mogelijk is een bestuurder aansprakelijk te stellen voor negatieve effecten van het uitvoeren van landelijk beleid / wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blissard heb je al de video bekeken? Ik vraag dat omdat ik het zelf niet tot op de bodem snap, wegens in het Engels en ook sommige termen die ik niet kan plaatsen, maar volgens hun is dat overal ter wereld mogelijk, omdat ze vanuit de onderliggende niveaus gaan werken. Landen zijn in wezen bedrijven en elk
land staat genoteerd met een bedrijfscode en werkt dus met contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Anoniem: 1256508 kan je je verhaal nog iets duidelijker maken? Wie zijn "ze"? Waarvoor gaf je "stilzwijgend toestemming"? En alinea's helpen ook. Is jouw voorbeeld van 1000 euro eisen een hypothetisch geval, of is dit daadwerkelijk mogelijk volgens de Belgische wetgeving?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met ze bedoel ik de mensen die de video gemaakt hebben en de specialist(en) in de video en op hun website..
Elke elektrische meter is gebaseerd op een contract dat stilzwijgend werd goedgekeurd door elke huiseigenaar. De Belgische wet of eendere welk ander land zijn wet zit op een zo je wil lager niveau dan het niveau van waarop zij werken en daar ligt hem juist de kracht van impower. Het maakt helemaal niet uit in welk land je woont. Maar het schijnt nogal ingewikkeld te zijn.
Hieronder link naar faq. https://www.inpowermovement.com/faq
Pagina: 1