Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:17
Inmiddels ook een draad gemaakt, en de oude draad getest, op de meter van de buren; ook daar geen enkel resultaat. Begin toch te twijfelen of er in het (gebruikte) schema niet wat mis is.

De volgende stap is in een breadbord werken; en daar gewoon maar 'lukraak' elementen koppelen, net zo lang tot ik iets van signaal krijg, om
1. de soldeerpunten uit te sluiten (hoewel met multimeter allen nu werkende)
2. sneller te kunnen testen.

Is er nog een slimme suggestie? Want ik begin de moed op uitlezen een beetje te verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:48
Ik kreeg net een update van de Engie app, waarin je een Nsure energielezer-dongle kunt bestellen voor 1,99 per maand. Nu kun je hem gratis testen tijdens de testfase, aanmelden kan hier https://www.engie-energie.nl/app/realtime-inzicht Je moet wel klant zijn bij Engie natuurlijk en er zijn een beperkt aantal beschikbaar.

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 22:17
Vraag,
Ik heb een landis gyr 350 dsmr 4.0 zcf110 1 fase

Ik ben een newbie op gebied van Pi

Deze aangesloten middels een kabeltje met rj11 naar usb. Geschikt voor landis. Ik krijg ook gegevens er uit. Gas, levering, teruglevering
Maar ik krijg geen voltage eruit. Ik zie de optie ook niet staan.

Ben ik iets vergeten in te stellen in me pi of domoticz?
Of kan de meter dit niet aan via de P1 port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:37
wat zou je met voltage willen? ik gok dat ie strak tussen de 229 en 231 V zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 09:30
MoiZie schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:07:
Inmiddels ook een draad gemaakt, en de oude draad getest, op de meter van de buren; ook daar geen enkel resultaat. Begin toch te twijfelen of er in het (gebruikte) schema niet wat mis is.

De volgende stap is in een breadbord werken; en daar gewoon maar 'lukraak' elementen koppelen, net zo lang tot ik iets van signaal krijg, om

Is er nog een slimme suggestie? Want ik begin de moed op uitlezen een beetje te verliezen...
Je kan de voltages nog eens nameten. Dat er bijvoorbeeld wel 5v naar de enable gaat. Om 3.3v te maken had ik via 5v gedaan. De 3.3v van de pi kan niet krachtig genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

emielbf schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 07:33:
wat zou je met voltage willen? ik gok dat ie strak tussen de 229 en 231 V zit ;-)
Dat hoeft absoluut niet. Hier schiet hij gewoon naar de 250 volt op een zonnige dag en overdag standard (ruim) boven de 230 volt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tsurany schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:17:
[...]

Dat hoeft absoluut niet. Hier schiet hij gewoon naar de 250 volt op een zonnige dag en overdag standard (ruim) boven de 230 volt.
Je mag een X % boven de netspanning zitten. Wordt het echter te veel, dan moet als het goed is je omvormer zichzelf uitschakelen. Weet niet precies waar de grens ligt, maar het is ter bescherming van het net.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:10:
[...]

Je mag een X % boven de netspanning zitten. Wordt het echter te veel, dan moet als het goed is je omvormer zichzelf uitschakelen. Weet niet precies waar de grens ligt, maar het is ter bescherming van het net.
Klopt, dat is 10% lager of hoger. Maar in mijn straat zit het constant boven de 230 volt overdag en is 245 volt eerder het gemiddelde. Op een zonnige dag klapt mijn omvormer er soms drie keer uit als de zon beide dakhelften in de straat bestrijkt.

Vanuit dat oogpunt snap ik wel dat je voltage wilt meten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:27

Sabbi

je denkt aan mij.

Dazzie schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:13:
Vraag,
Ik heb een landis gyr 350 dsmr 4.0 zcf110 1 fase

Ik ben een newbie op gebied van Pi

Deze aangesloten middels een kabeltje met rj11 naar usb. Geschikt voor landis. Ik krijg ook gegevens er uit. Gas, levering, teruglevering
Maar ik krijg geen voltage eruit. Ik zie de optie ook niet staan.

Ben ik iets vergeten in te stellen in me pi of domoticz?
Of kan de meter dit niet aan via de P1 port?
Volgens mij geven alleen dsmr 5.0 meters het voltage door. Jouw E350 in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Sabbi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:37:
[...]

Volgens mij geven alleen dsmr 5.0 meters het voltage door. Jouw E350 in ieder geval niet.
DSMR 4 meters geven alleen maar de 'current' weer inderdaad. Niet het voltage.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:10:
[...]

DSMR 4 meters geven alleen maar de 'current' weer inderdaad. Niet het voltage.
Ik kan het nu door omstandigheden niet direct nakijken, maar ik meen mij te herinneren toen ik mijn Kaifa DSMR 4.2 meter nog uitlas dat deze ook de voltage doorgaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 12:02

BIM

Nothing interesting

Ik heb de E350 ook en hij heeft geen voltage door (als ik de raw P1 messages in de log van mijn P1 meter bekijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
Sircuri schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:10:
[...]

Dat is bij 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
In 2013 is de bovengrens voor de spanning naar het net verhoogd naar 253V
voorheen was dit 243,8V.

Al schiet die van mij daar ook nog wel eens overheen zonder af te slaan.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:11
Arghhh.. Ik heb inmiddels alle hardware gereed (Wemos D1), het debuggen is begonnen.

1. Ik loop tegen een probleem aan in Domoticz. Als ik "hardware" toevoeg van het type "P1 Smart Meter with LAN interface", dan verschijnen er helemaal geen devices. Waarom is dat? Ik heb de Idx nodig in de sourcecode van de Wemos, dus zonder dat device kan ik niet verder.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/w4yC7Cn/Aantekening-2019-09-07-171227.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FWSCvD9/Devices.png

2. Ik gebruik deze code: https://github.com/janten...6/blob/master/P1Meter.ino
Ik heb de data_out van de meter aangesloten op de RX-pin van de Wemos D1.
Weet iemand wat ik dan moet invullen als SERIAL_RX waarde (Ik dacht 3.)? Moet die poort nog op een bepaalde manier geconfigureerd worden?

code:
1
2
#define SERIAL_RX     D5  // pin for SoftwareSerial RX
SoftwareSerial mySerial(SERIAL_RX, -1, true, MAXLINELENGTH); // (RX, TX. inverted, buffer)

[ Voor 60% gewijzigd door MWDKing op 07-09-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 10:55

BTB

Voor wie interesse heeft: ik heb een paar jaar terug wat printjes laten maken voor een FET en wat weerstandjes, dat dan op de GPIO van de Raspberry past:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qToY1UN1Fn4b7LfRHaw9Fb4p/thumb.jpg

Daar kan dan ook een DS1678 op die S0 pulsen van een kWh meter kan registreren. Beetje dubbelop ja.

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

MoiZie schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:07:

Welke 'slimme' meter hangt in de meterkast?
Woon in de buurt van Leiden en bij mij hangt de Iskra ME382 (DSMR 2.2) van Liander sinds 2012 in de meterkast.

Een transistor zou met een paar goed gekozen weerstanden voldoende moeten zijn om het seriële signaal te inverteren. Of bijvoorbeeld een ttl/cmos inverter.

Het signaal kan vervolgens via een seriële poort/adapter ingelezen worden... baudrate, pariteit en stopbit goed zetten. (bv 9600 8N1)

RTS pin aan >=5V hangen om elke 10sec. een data pakketje te triggeren. Kan mogelijk per meter verschillen.

En het RJ12 kabeltje moet goed klikken cq contact maken.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 23:33

allure

Titaan fase 2/3

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd met de data als ik in DSMR dataretentie op "verwijderen na 1 jaar" zet?
Wat ga ik dan allemaal niet meer kunnen? Mijn huidige DB is 26GB groot, dat is 2,5 jaar aan data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
pentode schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:46:
[...]

Welke 'slimme' meter hangt in de meterkast?
Woon in de buurt van Leiden en bij mij hangt de Iskra ME382 (DSMR 2.2) van Liander sinds 2012 in de meterkast.

Een transistor zou met een paar goed gekozen weerstanden voldoende moeten zijn om het seriële signaal te inverteren. Of bijvoorbeeld een ttl/cmos inverter.

Het signaal kan vervolgens via een seriële poort/adapter ingelezen worden... baudrate, pariteit en stopbit goed zetten. (bv 9600 8N1)

RTS pin aan >=5V hangen om elke 10sec. een data pakketje te triggeren. Kan mogelijk per meter verschillen.

En het RJ12 kabeltje moet goed klikken cq contact maken.
AM550

Inmiddels nóg weer wat verder in trouble shooten: ik heb een RJ11 naar USB kabel van iemand te leen + raspberry pi 2. Deze werkt letterlijk plug and play in mijn meter: De poort in de meter werkt dus prima.

(gek genoeg werkt deze zelfde kabel dan weer NIET op een raspberry pi zero met converter stekker.... schiet mij maar lek).

Met de breadboard heb ik inmiddels een mooie opstelling gemaakt, maar nu loop ik tegen het probleem op dat het uitlezen van de Wemos deze error geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
53357432: P1 : Client connected!
53357542: P1 : Error: network buffer full!
53357543: P1 : Error: N>: GET / HTTP/1.1^^Host: 192.168.2.231:2001^^Connection: keep-alive^^Cache-Control: max-age=0^^Upgrade-Insecure-
53357642: P1 : Error: network buffer full!
53357643: P1 : Error: N>: ^^User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/77.0.38
53357742: P1 : Error: network buffer full!
53357743: P1 : Error: N>: ^^Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,image/webp,image/apng,*/*;q=0.8,application/s
53357839: P1 : Error: N>: ^^Accept-Encoding: gzip, deflate^^Accept-Language: en-US,en-NL;q=0.9,en;q=0.8,nl-NL;q=0.7,nl;q=0.6^^^^

Ook hierin kan ik dus niet proberen om verder te komen met dit #$^#$ probleem. Het betreft overigens een wemos d1 mini met een recente espeasy build: Git Build: mega-20190903

Ik weiger nu principieel om een soortgelijke USB-RJ11 kabel te kopen, dit moet toch mogelijk zijn?!

Edit:

Ook een nodemcu v3 werkt niet; gelijke error; p1 error network buffer full. Overigens is die met build mega-20181207

En als ik de 5V, 3.3V, ground op een nodemcu aansluit, maar de output van mijn BS170 op de RX van een raspberry ipv die van een nodemcu, dan doet
code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none -E q
op de raspberry pi helemaal niets behalve 'Connected.' tonen. Dat blijft zo, ook als ik de 5V, 3.3V en ground op de raspberry aansluit. (in theorie maakt dat natuurlijk geen bal uit, maar inmiddels ben ik álles aan het testen en uitsluiten).

Ik overweeg nu om alles aan te sluiten zo rechtstreeks mogelijk, zonder BS170 inverter, om ook die uit te sluiten; dan ontvang ik hoogstens enkel ruis, gezien alles niet inverted is, maar dat is al meer dan dit.

Edit 2:
klein lichtpuntje, poort 1 en 6 (5V en ground) ziijn idd in staat om de nodemcu te voeden; tenminste 1 ding wat normaal werkt. Rechtstreeks aansluiten = voldoende voeding.

[ Voor 18% gewijzigd door MoiZie op 08-09-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
allure schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:20:
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd met de data als ik in DSMR dataretentie op "verwijderen na 1 jaar" zet?
Wat ga ik dan allemaal niet meer kunnen? Mijn huidige DB is 26GB groot, dat is 2,5 jaar aan data.
Staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Vanmiddag een grote stap kunnen nemen; ik kan met dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://domoticx.com/wp-content/uploads/2016/04/p1-uitlezen-arduino-BC170-transistor.png

de ISKRA ME 382 bij een vriend (Leiden) met onderstaande instellingen uitlezen met deze code op de raspberry, en ook via mijn wemos d1 mini via de plugin van espeasy:

code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 9600 --parity=even -E q

Verplaats ik deze gehele setup 1 op 1 naar mijn eigen huis met een AM 550, krijg ik nul komma nul, op zowel de raspberry als de esp unit.

code:
1
cu -l /dev/ttyAMA0 -s 115200 --parity=none -E q

Kortom, dit schema klopt niet voor de AM550 maar wel voor de ME 382.

Weet iemand welk schema wél werkt bij een AM550?

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 08-09-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
@MoiZie De aansluiting voor een AM550 en ME382 is hetzelfde, dus de aansluiting moet goed zijn. Enige verschil is de instelling vd seriele poort, maar 115200 en parity none zou ook moeten kloppen.
Misschien cu eens met een -d (--debug all) optie proberen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@MoiZie

AM550 en ME382 zijn erg verschillende meters met andere pinout, ander DSMR protocol en baudrate etc, dus richt je daar niet te veel op. De schemas die ik een paar posts geleden gepost heb zou bij jou ook moeten werken. (ze werken bij mijn am550)

Het belangrijkste verschil, zonder pull-up weerstand tussen 5V en de Data lijn kan je het signaal vd AM550 niet lezen.

De AM550 data-lijn is een zgn open collector, dat wil zeggen dat schakelen tussen 0 - 1 niet schakelt tussen aarde en 5v maar tussen aarde en 'onaangesloten'. Om daar een signaal uit te krijgen moet je dus met een pull-up weerstand aan de gang, zodat wanneer je data-lijn 'onaangesloten' is je 5 volt kan lezen. (Die je dan nog moet inverteren om het niet te makkelijk te maken).

Ik weet niet of je beschikking hebt over een oscilloscoop, maar zodra je 5V op RTS zet en een pull-up op Data zou je elke seconde het telegram moeten kunnen zien voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat had ik gezien, het komt er dus enkel op neer dat je geen andere prijzen gaan genereren/doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
@u_nix_we_all @Sabbi

Het is gelukt, sort of... Ik heb het plaatje zoals ik hierboven geplaatst heb, maar op 1 manier aangepast nav jullie opmerkingen
Ik heb (om het even heel simpel te duiden) het rechter 'pootje' van de weerstand in dit figuur, 1 gaatje naar rechts verplaatst, zodat hij op de gate van de BS170 en op de data draad van de P1 poort zit.

En na het draaien van het bekende CU commando met baud rate 115200 kwam er daadwerkelijk slimme meter data, leesbaar, zonder problemen van eender welke aard.

Vermoeid ben ik naar bed gegaan; word ik vanochtend wakker; is mn raspberry pi zero w enorm heet, en werkt niet meer.

W...T...F....??? Kan je uberhaupt een raspberry pi opblazen hiermee?

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 09-09-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
MoiZie schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:31:

Vermoeid ben ik naar bed gegaan; word ik vanochtend wakker; is mn raspberry pi zero w enorm heet, en werkt niet meer.

W...T...F....??? Kan je uberhaupt een raspberry pi opblazen hiermee?
uh, ja. Een Raspberry Pi is niet 5V tolerant op de GPIO. Die heb je waarschijnlijk opgeblazen dus.

De makkelijkste oplossing is om de pullup weerstand niet aan een 5V pin te hangen, maar aan de 3v3 pin.

[ Voor 46% gewijzigd door mcDavid op 09-09-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
mcDavid schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:10:
[...]

uh, ja. Een Raspberry Pi is niet 5V tolerant op de GPIO. Die heb je waarschijnlijk opgeblazen dus.

De makkelijkste oplossing is om de pullup weerstand niet aan een 5V pin te hangen, maar aan de 3v3 pin.
Kennelijk dan.... En hoe doe ik dat? verplaats ik dan het linker pootje van de weerstand naar een random ongebruikt hokje, en verbind ik een kabel tussen 3.3V pin van raspberry met een hokje in dezelfde 'lijn'? Dus geen 5V meer op de raspberry? Als ik dat doe krijg ik namelijk enkel 'rommel', alsof de inverter niet goed meer werkt.

Edit:
Aha! als ik 3.3 V op de request pin stop zoals gezegd, maar dan de 10K ohm vervang voor 1K ohm, krijg ik keurig berichten binnen!

[ Voor 16% gewijzigd door MoiZie op 09-09-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

allure schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:20:
Woaw.... dat is inefficient. Mijn eigen database structuur beslaat slechts 3.8 GB en dat is ook over 2.5 jaar aan data. Elke 4 seconden 2 Solar omvormer standen en elke 10 seconden de P1 gegevens.

[ Voor 0% gewijzigd door Sircuri op 09-09-2019 18:30 . Reden: Was ondertussen al 3.8 GB geworden. Poeh, poeh ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 11:13
WAARSCHUWING

Vandaag zijn mijn slimme gas en elektra meter vervangen vanwege een communicatieprobleem tussen de gas en elektra meter. Ik was de laatste tijd overgestapt van mijn eigen - op een 74LS04 gebaseerde - logic inverter naar een "officiele" op een FTDI chip gebaseerde inverter.

Mijn nieuwe elektra meter is een Sagemcom 210D. Met de FTDI kabel crashte mijn programma binnen 10 seconden met CRC en andere fouten. Ik ben toen weer teruggegaan naar mijn eigen P1 inverter en die draait probleemloos.

Dit is een link naar de kabel die ik heb gekocht en die bij mij niet werkt op de DSMR5 Sagemcom 210D meter. Deze werkte wel bij mijn DSMR2.2 Kampstrup 382 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 09-09-2019 21:17 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Sircuri schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:29:
[...]

Woaw.... dat is inefficient. Mijn eigen database structuur beslaat slechts 3.8 GB en dat is ook over 2.5 jaar aan data. Elke 4 seconden 2 Solar omvormer standen en elke 10 seconden de P1 gegevens.
Ik denk dat dat "veroorzaakt" wordt door de DSMR5 meter welke elke seconde telegrammen uitspuugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
cville schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:13:
WAARSCHUWING

Vandaag zijn mijn slimme gas en elektra meter vervangen vanwege een communicatieprobleem tussen de gas en elektra meter. Ik was de laatste tijd overgestapt van mijn eigen - op een 74LS04 gebaseerde - logic inverter naar een "officiele" op een FTDI chip gebaseerde inverter.

Mijn nieuwe elektra meter is een Sagemcom 210D. Met de FTDI kabel crashte mijn programma binnen 10 seconden met CRC en andere fouten. Ik ben toen weer teruggegaan naar mijn eigen P1 inverter en die draait probleemloos.

Dit is een link naar de kabel die ik heb gekocht en die bij mij niet werkt op de DSMR5 Sagemcom 210D meter. Deze werkte wel bij mijn DSMR2.2 Kampstrup 382 meter.
Veel van die "genuine" FTDI producten zijn gewoon goedkope kloons. "genuine" FTDI chips zijn oprecht moeilijk te vinden (zelfs voor fabrikanten is dit vaak onduidelijk), laat staan dat je kunt verwachten dat een goedkoop chinees product daadwerkelijk een FTDI chip bevat.

En ja goedkope kloons doen het vaak best goed, totdat je de baudrate omhoog gooit en ongebruikelijke dingen als singal inverting gaat doen... dus ergens verbaast het me niet zo.

Als je de kans hebt (lees: een Raspberry Pi of microcontroller gebruikt) zou ik altijd adviseren gewoon de hardware seriële poort te gebruiken in plaats van een USB-serial oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

cville schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:13:
WAARSCHUWING

Ook voor deze kabels geldt, bij open collector meters als de sagemcom 210 moet je er een weerstandje op solderen om netjes signaal eruit te kunnen krijgen *O*

Als je geen zin/smaak/moed hebt om zelf te solderen, op aliexpress kan je precies dezelfde kabel kopen maar dan met de weerstand er alvast opgezet.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 11:13
Sabbi schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:49:
[...]

Ook voor deze kabels geldt, bij open collector meters als de sagemcom 210 moet je er een weerstandje op solderen om netjes signaal eruit te kunnen krijgen *O*

Als je geen zin/smaak/moed hebt om zelf te solderen, op aliexpress kan je precies dezelfde kabel kopen maar dan met de weerstand er alvast opgezet.
Wist ik niet; bedankt. Wellicht dat daarom mijn eigen schakeling wel werkt.

Heb je een schema t.a.v. het aansluiten van een weerstand bij de FTDI kabel?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

cville schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:11:
[...]

Wist ik niet; bedankt. Wellicht dat daarom mijn eigen schakeling wel werkt.

Heb je een schema t.a.v. het aansluiten van een weerstand bij de FTDI kabel?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1WB_6cJHO8KJjSZFLq6yTqVXaV/Usb-uart-ttl-naar-rj12-6p4c-voor-ISKRA-AM550-sagemcom-XS210-meter-in-combinatie-met-Domoticz.jpg

10K tussen RXD en RTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb zitten zoeken maar ik kan zo niks vinden wat ik zoek.

ik zoek namelijk het liefste een meter die in de P1 kan en op een scherm in de woonkamer live laat zien wat het verbruik is (en eventueel wat andere stats zoals amperes, volts en zo). of eentje met een 3 tal CT klemmen.
belangrijk punt voor mij is dat ik naukeurige (live) data wil zien, immers zijn al die draadloze meters allemaal ruk omdat ze uitgaan van een vast voltage en een power factor van 1, dus in een modern huis klopt er geen hout van de gegevens die eruit komen.

ik wil best een consessie doen dat het op een telefoon/pc zichtbaar is maar ik wil wel live data zien en absoluut geen "cloud" onzin. ik wil alles in huis houden, dus geen aparaatjes die naar huis bellen om te werken waar de fabrikant vervolgens de stekker uit trekt na een paar jaar en ik een berg afval in de meterkast heb hangen.

zijn er aparaten die voldoen aan mijn eisen of ben ik onredelijk?

ps: ik hoef niet de hele cloud-discussie op te starten, ik wil het gewoon niet in mijn aparatuur. communicatie naar buiten staat ook uit in mijn meter. als ze willen weten wat erop staat komen ze maar langs.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 22-09-2019 15:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@flippy Moet het één apparaat zijn? Anders zou ik een RPi Zero W of ESP8266 module gebruiken voor het uitlezen van de P1-poort en het doorsturen van de data en een 2e in de woonkamer met display er aan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy een Raspberry Pi met P1 Monitor voldoet dan.
Een goedkope smartphone of kindertablet in de woonkamer die boot met die webpagina en klaar.
Alternatief: https://opencircuit.nl/Pr...-V4-bouwpakket-met-ESP-12

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Raven schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:25:
@flippy Moet het één apparaat zijn? Anders zou ik een RPi Zero W of ESP8266 module gebruiken voor het uitlezen van de P1-poort en het doorsturen van de data en een 2e in de woonkamer met display er aan.
naar wat ik heb gezien zijn vrijwel alle Pi opties alleen logging, en geven geen actieve live data weer met een acceptabele vertraging. als dit ook een webpagina kan weergeven met live updates over het momentele verbruik heb ik dat nog niet gezien in de documentatie. als dat er wel is hoor ik dat graag natuurlijk. mn halve huis heeft al Pi's in elke hoek van de kamer liggen dus dat is geen probleem.
Proton_ schreef op zondag 22 september 2019 @ 17:26:
@flippy een Raspberry Pi met P1 Monitor voldoet dan.
Een goedkope smartphone of kindertablet in de woonkamer die boot met die webpagina en klaar.
Alternatief: https://opencircuit.nl/Pr...-V4-bouwpakket-met-ESP-12
ik heb een oude tab 10.1, die kan niet eens meer op internet, dus die zou perfect zijn voor zoiets. ik ken beide nog niet dus ik ga even inlezen op die opties.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

flippy schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:18:
[...]

naar wat ik heb gezien zijn vrijwel alle Pi opties alleen logging, en geven geen actieve live data weer met een acceptabele vertraging. als dit ook een webpagina kan weergeven met live updates over het momentele verbruik heb ik dat nog niet gezien in de documentatie. als dat er wel is hoor ik dat graag natuurlijk. mn halve huis heeft al Pi's in elke hoek van de kamer liggen dus dat is geen probleem.
Ik kom net https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader tegen, is dat wat? Zie ook https://dsmr-reader.readt...n/latest/screenshots.html , is dat een van de opties die jij al had gezien?

Afbeeldingslocatie: https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/_static/screenshots/frontend/dashboard.png

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, die heb ik gezien, maar ik zie nergens een "mooi" beeld waar ik huidig verbruik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

flippy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:05:
[...]

ja, die heb ik gezien, maar ik zie nergens een "mooi" beeld waar ik huidig verbruik kan zien.
Dat wat rechtsboven staat is niet mooi genoeg? :P Maar anders zou je alleen de datalogger functie kunnen gebruiken en zelf een live weergave van de data in elkaar kunnen knutselen, ik zie meerdere opties om die data uit te kunnen lezen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
@flippy @Raven Ik heb jullie posts even verplaatst vanuit Energiemeters... deel hier je ervaringen naar dit huidige topic. Het eerder genoemde topic is meer voor losse meetstekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 14:08
flippy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:05:
[...]

Gebruik zelf ook DSMR-reader en je kan inderdaad rechts boven prima je huidige vebruik zien.

Of je bedoelt iets anders met "mooi" beeld?

Ben toch wel benieuwd wat je nog meer wilt zien dan wat DSMR-reader te bieden heeft...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
flippy schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:50:
ik heb zitten zoeken maar ik kan zo niks vinden wat ik zoek.

ik zoek namelijk het liefste een meter die in de P1 kan en op een scherm in de woonkamer live laat zien wat het verbruik is (en eventueel wat andere stats zoals amperes, volts en zo). of eentje met een 3 tal CT klemmen.
belangrijk punt voor mij is dat ik naukeurige (live) data wil zien, immers zijn al die draadloze meters allemaal ruk omdat ze uitgaan van een vast voltage en een power factor van 1, dus in een modern huis klopt er geen hout van de gegevens die eruit komen.

ik wil best een consessie doen dat het op een telefoon/pc zichtbaar is maar ik wil wel live data zien en absoluut geen "cloud" onzin. ik wil alles in huis houden, dus geen aparaatjes die naar huis bellen om te werken waar de fabrikant vervolgens de stekker uit trekt na een paar jaar en ik een berg afval in de meterkast heb hangen.

zijn er aparaten die voldoen aan mijn eisen of ben ik onredelijk?

ps: ik hoef niet de hele cloud-discussie op te starten, ik wil het gewoon niet in mijn aparatuur. communicatie naar buiten staat ook uit in mijn meter. als ze willen weten wat erop staat komen ze maar langs.
Een geroote Toon die je aansluit op je P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Gewoon elke 10 seconden loggen naar influx, dan kan je zelf bepalen wat je op je dashboards wilt laten zien inclusief actuele waarden.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

[...]

[...]

ik heb een oude tab 10.1, die kan niet eens meer op internet, dus die zou perfect zijn voor zoiets. ik ken beide nog niet dus ik ga even inlezen op die opties.
Als je realtime data wilt zien kan je het beste een MQTT servertje opzetten en het daarheen sturen.

Mijn P1 monitor krijgt elke seconde een telegram van de (dsrm 5) meter door met actuele verbruik, en post dat naar Mosquitto. Mosquitto stuurt dat realtime door naar elke actieve client. Dat kan mijn android-telefoon met Mqtt Dash zijn, maar ik heb ook een Wemos met een oled eraan.

Als ik de waterkoker aandoe zie ik op mn telefoon met 1 seconde vertraging het verbruik omhoog springen, meer realtime dan dat wordt het niet. 8)

• Jazsie
Moet je wel een DSMR 5 meter hebben. Anders is het iedere 10 seconden.

Maar het idee wat @Sabbi is wel het meest handige.

Ik doe het ook zo met een Arduino aan de P1 die de data via mqtt stuurt.
En vervolgens gaat het naar mysql database en DSMR-Reader web app.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jazsie schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:43:
Moet je wel een DSMR 5 meter hebben. Anders is het iedere 10 seconden.
Tenzij je de knipperende LED op de meter in de gaten laat houden, dan heb je afhankelijk van de hoogte van het verbruik en het aantal pulsen per kWh meer data dan 1x per 10 seconden.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Raven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:56:
[...]

Tenzij je de knipperende LED op de meter in de gaten laat houden, dan heb je afhankelijk van de hoogte van het verbruik en het aantal pulsen per kWh meer data dan 1x per 10 seconden.
Ik vraag me af of je daar wijzer van wordt. Ik heb zelf een S0 meter die 1 puls per wh geeft, maar heb het script op de wemos zo gemaakt dat 'ie max 1x per 10 seconden de data weg schrijft. Vaker maakte de readout alleen maar onbetrouwbaarder, gezien de tijd om de request te maken dan een significante invloed krijgt.

Ik schrijf de data gewoon zonder tijd naar Influx, die daar dus de tijd van de server aan meegeeft op het moment van binnenkomen. Als je telegrammen uit je P1 poort uitleest kun je daar volgens mij ook een tijd uit halen, waarmee je dat probleem niet zou hebben.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:05:
[...]

Ik vraag me af of je daar wijzer van wordt.
Als het puur om actuele verbruik gaat, dan vind ik van wel. Ik heb oorspronkelijk de markering op de ronddraaiende schijf in de 80's kWh-meter als "puls" gebruikt (375x per kWh), dat leverde al mooie bruikbare grafiekjes op, nu een LED die 1x per Wh knippert wat meer gedetailleerde grafiekjes oplevert.

Voor het actuele verbruik heb ik daarnaast een pagina met indicator a la (de middelste)
Afbeeldingslocatie: https://wwvalue.com/ct/2012/05/2012051601gauge-01.jpg
waarbij elke seconde de meest recent vastgelegde waarde wordt weergegeven.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Raven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:16:
[...]

Als het puur om actuele verbruik gaat, dan vind ik van wel. Ik heb oorspronkelijk de markering op de ronddraaiende schijf in de 80's kWh-meter als "puls" gebruikt (375x per kWh), dat leverde al mooie bruikbare grafiekjes op, nu een LED die 1x per Wh knippert wat meer gedetailleerde grafiekjes oplevert.
Ja voor actueel verbruik is het leuk (mits je aardig wat verbruik hebt, want ook met 1 puls per Wh zit er bij mij
's nachts enkele minuten tussen 2 pulsen) maar voor grafiekjes is een dergelijke resolutie imo echt niet nodig.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een E350 ZCF-110 slimme meter die ik graag wil uitlezen. Eind doel is om alle data elke 10 seconden naar Influxdb te sturen. Wat is nu de eenvoudigste oplossing? Ik heb een Raspberry Pi 3B+ met Node-Red geïnstalleerd om mijn zonnepanelen uit te lezen. Liefst doe ik alles via Node-Red maar dat lijkt hem niet te worden.

Veel applicaties die hier genoemd worden zijn alles-in-een applicaties, dat wil ik juist voorkomen vanwege de overhead en de onnodige complexiteit. Wat is nu de simpelste manier om data uit te lezen?

Edit: Domoticz zou een optie zijn mits dit naar Influxdb kan pushen. Kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is?

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 26-09-2019 19:44 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Tsurany schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:33:
Ik heb een E350 ZCF-110 slimme meter die ik graag wil uitlezen. Eind doel is om alle data elke 10 seconden naar Influxdb te sturen. Wat is nu de eenvoudigste oplossing? Ik heb een Raspberry Pi 3B+ met Node-Red geïnstalleerd om mijn zonnepanelen uit te lezen. Liefst doe ik alles via Node-Red maar dat lijkt hem niet te worden.

Veel applicaties die hier genoemd worden zijn alles-in-een applicaties, dat wil ik juist voorkomen vanwege de overhead en de onnodige complexiteit. Wat is nu de simpelste manier om data uit te lezen?

Edit: Domoticz zou een optie zijn mits dit naar Influxdb kan pushen. Kan iemand bevestigen dat dit mogelijk is?
Ja Domoticz kan dat, zit er zelfs ingebouwd.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tsurany
En eigen verbruik uit laten rekenen via domoticz en een dzVents script.
Maak een dummy aan (electricity kWh and actual ofzoiets) voor Eigen verbruik. (idx=83 in voorbeeld)
De Eigen verbruik data komt dan uit de zonnepanelen en P1 (of youless) gecombineerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
return {

on = {
        devices = { 
                    87, -- Slimme meter youless of P1
                    82, -- Zonnepanelen
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

execute = function(domoticz, item)

local Smartmeter = domoticz.devices(87)   -- Slimme meter (youless or P1)
        local Generation = domoticz.devices(82)   -- Zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(83)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elekta kWh + counter

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport

--domoticz.log('EnergyImportLow ' .. EnergyImportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyImportHigh ' .. EnergyImportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportLow ' .. EnergyExportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportHigh ' .. EnergyExportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('PowerImport ' .. PowerImport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerExport ' .. PowerExport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyGeneration ' .. EnergyGeneration .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerGeneration ' .. PowerGeneration .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('EnergyConsumption ' .. EnergyConsumption .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerConsumption: ' .. PowerConsumption .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8095/json.htm?type=command&param=udevice&idx=83'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)  
        --vul zelf hier idx in van dummy Consumption (83) en domoticz port (8095)

end

}

Sidenote: P1 en zonnepanelen moeten wel zoveel mogelijk synchroon lopen. (dus dezelfde update tijd)
Upload naar PVoutput met dzVents heb ik ook.

Domoticz heeft standaard influxdb ondersteuning. Mits als Json verstuurd naar de dummy.

Edit: @Grolsch wilde enkel de P1 naar influx. Dat kan ook met dit script.
Dan haal je de zonnepanelen eruit. (EnergyGeneration en PowerGeneration

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Stedin heeft net de "Landis + Gyr E360"-meter vervangen voor een "Iskra AM 550" omdat de eerstgenoemde de meterstanden niet doorgaf.
Ik had de E360 via een P1-kabel aangesloten op een Raspberry Pi met Domoticz, waar ik het verbruik goed mee kon bijhouden. Gas werkte niet, maar dat lag dus aan de koppeling van die E360 die niet werkte.

Nu heb ik de nieuwe AM550 aangesloten op de zelfde P1 kabel, wat volgens deze info goed zou moeten kunnen. Ze hebben beiden een geïnverteerd signaal.
Ik heb in Domoticz de hardware verwijderd en weer toegevoegd, maar toch gebeurt er iets raars:
Domoticz AM550

Het actuele verbruik klopt, maar die andere waarden kloppen niet. Deze meter begon namelijk weer op 0 te tellen voor zowel hoog als laag verbruik. Waar komen dan die 1937 en 1644 vandaan?
Domoticz AM550 hardware
In de hardware-lijst staan er ook wat onduidelijke getallen achter, hoewel Delivery wel 0 is.

De gasmeter zit rond de 63 kuub en de oude elektrameter stond op 1128kWh.

De hardware is zo ingesteld:
Domoticz AM550 hardware instelling

Wat moeten die getallen voorstellen en wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@klump4u en @AUijtdehaag Ik heb even gekeken naar de mogelijkheid om data vanuit Domoticz naar Influxdb te sturen, hier werd ik niet heel vrolijk van. Het zag er vrij beperkt uit en leek vrij veel tijd te gaan kosten. Ik heb dus maar even MQTT geinstalleerd en laat alle data nu vanuit Domoticz via MQTT naar Node-RED lopen zodat ik het op die manier naar Influxdb kan sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aFYyL9AcdYE2owqClX96fz4U/full.png

Vooralsnog komt daar de volgende JSON uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
[
    {
        "measurement": "yield",
        "fields": {
            "totalyield": 9.366
        },
        "tags": {
            "device": "P1",
            "rate": "Low",
            "direction": "Usage"
        },
        "timestamp": "2019-09-28T23:56:25.604Z"
    },
    {
            "totalyield": 7.664
        },
            "rate": "High",
            "direction": "Usage"
        },
        "timestamp": "2019-09-28T23:56:25.607Z"
    },
    {
            "totalyield": 14.562
        },
            "rate": "Low",
            "direction": "Delivery"
        },
        "timestamp": "2019-09-28T23:56:25.608Z"
    },
    {
            "totalyield": 13.539
        },
            "rate": "High",
            "direction": "Delivery"
        },
        "timestamp": "2019-09-28T23:56:25.609Z"
    },
    {
        "measurement": "energy",
            "voltage": "237.000",
            "power": 341,
            "current": 1.4388185654008439
        },
            "type": "AC"
        },
        "timestamp": "2019-09-28T23:56:25.633Z"
    }
]

Ik twijfel of ik nog aggregated data moet sturen waarbij ik Delivery en Usage bij elkaar op tel. In feite is het dubbele opslag van data, iets wat ik in mijn professionele carrière altijd wil voorkomen, maar met maakt het werk van Grafana wel makkelijker.

Welke datastructuur hanteren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tsurany
Ik doe een mix van beiden voor alle data naar influxdb. Dus gebruik node-red voor bepaalde zaken en domoticz direct.
Wat is het probleem met domoticz naar influxdb dan? Het is even zoeken, maar de data komt toch aan?
Dat het met meer structuur kan ben ik wel met je eens.
Ik ben geen programmeur, maar het werkt zo ook.

Hoe sla je alles op? Op een sd-kaartje? Dat is misschien niet zo een goed idee voor de langere termijn. (Crashes)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2019 08:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AUijtdehaag schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:53:
@Tsurany
Ik doe een mix van beiden voor alle data naar influxdb. Dus gebruik node-red voor bepaalde zaken en domoticz direct.
Wat is het probleem met domoticz naar influxdb dan? Het is even zoeken, maar de data komt toch aan?
Dat het met meer structuur kan ben ik wel met je eens.
Ik ben geen programmeur, maar het werkt zo ook.
Domoticz is een typisch voorbeeld van een product ontwikkeld door een developer uit hobby dat eigenlijk net iets te groot gegroeid is. Het werkt prima en is zeer stabiel en veelzijdig maar zonder ervaring is het erg lastig in te komen omdat een aantal zaken vrij onlogisch in elkaar zitten.

Misschien komt het wel doordat ik een integratie achtergrond heb waarbij ik gewend ben te werken met tooling als Node-RED.
Hoe sla je alles op? Op een sd-kaartje? Dat is misschien niet zo een goed idee voor de langere termijn. (Crashes)
Ik heb een SSD besteld, komt ergens volgende week van Amazon US. Die SD kaartjes overleven niet lang met zoveel writes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tsurany schreef op zondag 29 september 2019 @ 01:59:
[Ik heb even gekeken naar de mogelijkheid om data vanuit Domoticz naar Influxdb te sturen, hier werd ik niet heel vrolijk van. Het zag er vrij beperkt uit en leek vrij veel tijd te gaan kosten.
Hoe kom je daarbij. Het is super simpel. Setup/more options/data push/InfluxDB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jobr schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:32:
[...]

Hoe kom je daarbij. Het is super simpel. Setup/more options/data push/InfluxDB.
En waar kan ik dan mijn measurements instellen? En welke values en tags ik wil sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tsurany schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:16:
[...]

En waar kan ik dan mijn measurements instellen? En welke values en tags ik wil sturen?
Via edit link voeg je een device en bijbehorende value to send. Rest doet domoticz automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jobr schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:19:
[...]

Via edit link voeg je een device en bijbehorende value to send. Rest doet domoticz automatisch.
Dat vind ik een waardeloze implementatie, dan heb ik dus totaal geen controle over de measurements en tags die meegestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Tsurany

Je originele wens was simpel, weinig overhead en weinig complexiteit. Hoe ben je dan in vredesnaam bij Domoticz uitgekomen :P

Als je het op een raspberrypi wilt draaien icm posten zou ik gewoon een simpel python script maken met een library of service die voor je het telegram uit de seriele poort trekt & decode; Daarna naar node-red posten en dan het verder daar afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sabbi schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 00:23:
@Tsurany

Je originele wens was simpel, weinig overhead en weinig complexiteit. Hoe ben je dan in vredesnaam bij Domoticz uitgekomen :P

Als je het op een raspberrypi wilt draaien icm posten zou ik gewoon een simpel python script maken met een library of service die voor je het telegram uit de seriele poort trekt & decode; Daarna naar node-red posten en dan het verder daar afhandelen.
Ik kwam bij Domoticz uit omdat de installatie bestaat uit een enkel script en wat klik werk in een web UI. Dan heb ik een oplossing die snel en stabiel werkt. Ook verwacht ik later nog Domoticz te gaan gebruiken voor andere functionaliteiten, dan zou het goed samen gaan.

Ik zit wel te kijken of ik geen python script kan maken dat gestart kan worden vanuit Node-RED en de data dan in JSON terug geeft. Dan kan ik mijn flow volledig integreren met mijn zonnepanelen flow en het netto verbruik berekenen. Gewoon een timer die elke 10 seconden een telegram opvraagt, die worden met mijn meter namelijk elke seconde afgeleverd en moet dus binnen een seconde resultaat hebben.

Merk wel dat de meeste python scripts aardig complex zijn. DSMR Reader is ook al weer een vrij grote applicatie, dan moet je gaan knippen en plakken met wat je precies nodig hebt. Ik zal dus flink zelf aan de knutsel moeten en daar heb ik dan weer geen tijd voor en zin in op dit moment :+

Edit: wellicht is https://github.com/nrocco/smeterd iets voor mij, morgen induiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 01-10-2019 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Sabbi ik heb Domoticz eruit getrokken en smeterd gebruikt. Deze kan ik via de exec node uit Node-RED aanroepen waardoor ik het kan integreren met mijn zonnepanelen flow en ik alle data tegelijk kan pushen naar Influxdb. Voordeel is dat de data hierdoor op vrijwel exact hetzelfde moment gemeten wordt en er niet langer flink wat seconden tussen de metingen kan zitten.

Ik moest smeterd nog wel even updaten zodat deze ook voltage uit kan lezen, dat was standaard niet mogelijk. Voor mij toch wel handig omdat ik merk dat ik in een gebied met vrij hoge netspanning zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rvdg16pUlvuzeRuMEYLtYk02/full.png

Wat er hier gebeurt is dat ik via een trigger vier acties uitvoer, ik lees drie keer bepaalde modbus registers uit van mijn SMA zonnepanelen omvormer en ik voer een script uit om de P1 uit te lezen via de Exec node in Node-RED. Vervolgens gebruik ik allerlei functions om de data te parsen en te formatten naar een InfluxDB measurement. Deze wordt batchgewijs naar InfluxDB gepusht, dit is efficiënter dan 17 losse insert queries.
Ik zit nog in de test fase dus InfluxDB is even uitgeschakeld en de trigger is handmatig.

Ik gebruik dus smeterd om de data uit te lezen via de CLI, met commando "smeterd read-meter --serial-baudrate 115200 --show-output consumed current produced voltage --tsv" krijg ik alle gewenste data. De data is tab delimited dus ideaal om in Node-RED te parsen. De "voltage" optie is mijn eigen toevoeging, die miste ik in smeterd.
Laat je de --tsv optie achterwegen krijg je de formatted data, dat ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Total electricity consumed (high, Wh)    13223
Total electricity consumed (low, Wh)     21395
Total gas consumed (m3)                  6864
Total electricity produced (high, Wh)    33266
Total electricity produced (low, Wh)     16152
Current electricity consumption (W)      280
Current electricity production (W)       0
Current voltage (V)                      238.0

Waarom heb ik deze oplossing gekozen? Ik ben volledig in control van de data, ik bepaal zelf welke measurements naar InfluxDB gestuurd worden. Dit heeft als voordeel dat ik heel eenvoudig extra processing kan uitvoeren op de data zoals het verrekenen van de zonnepanelen opbrengst tegen de teruglevering om mijn interne consumptie uit te rekenen of de totalen van consumptie/productie in high en low apart registeren, wat rapportages in Grafana makkelijker maakt. Tevens kan ik zelf bepalen hoe frequent ik de data op wil halen. Aangezien mijn slimme meter de data elke seconde uitspuugt en Modbus TCP ook binnen een seconde reactie geeft kan ik theoretisch elke seconde de waarde uitlezen. Echter gezien processing ook wat tijd kost kies ik voor een veilige marge van 10 seconden. Maar ik kan dit eenvoudig tweaken naar een langere tijd om data te besparen.
Daarnaast ben ik ook niet afhankelijk van andere software pakketten, enkel Node-RED met de Modbus plugin en een python script.

Morgen even goed testen als ik ook de zonnepanelen actief heb, dan weet ik zeker dat ik alle data op de juiste manier log. Nu zijn ze vrij inactief :+

code:
1
[{"id":"c575ff75.3289b","type":"tab","label":"P1 + SMA Logging","disabled":false,"info":""},{"id":"6e31895a.57e5b8","type":"modbus-getter","z":"c575ff75.3289b","name":"Yield","showStatusActivities":true,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"30531","quantity":"2","server":"26890943.6257c6","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"x":457.50000381469727,"y":222.00001335144043,"wires":[["4700b20a.0d6a2c"],[]]},{"id":"999c9ed6.8439","type":"modbus-getter","z":"c575ff75.3289b","name":"DC1 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":false,"logIOActivities":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"16","server":"26890943.6257c6","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"x":467.50000381469727,"y":441.00001335144043,"wires":[["6e20f164.5e585","83df4273.05a4c"],[]]},{"id":"7e88c112.ccd21","type":"modbus-getter","z":"c575ff75.3289b","name":"Temp - DC2 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":false,"logIOActivities":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"26","server":"26890943.6257c6","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"x":490.50000381469727,"y":320.00001335144043,"wires":[["3d2267b5.2f7558","765e9089.58d2c"],[]]},{"id":"3d2267b5.2f7558","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract + Format SMA DC2","func":"let DCCurrent2 =    msg.payload[5] / 1000;      // 30957\nlet DCVoltage2 =    msg.payload[7] / 100;       // 30959\nlet DCPower2 =      msg.payload[9];             // 30961\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tcurrent: DCCurrent2,\n\t\t\tvoltage: DCVoltage2,\n\t\t\tpower: DCPower2,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"SMA 5.0 - MPPT A\",\n\t\t    orientation: \"West\",\n\t\t    type: \"DC\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":744.0000038146973,"y":282.00001335144043,"wires":[["354954fa.eb277c"]]},{"id":"4700b20a.0d6a2c","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract + Format SMA Yield","func":"let TotalYield = msg.payload[1] ;    // 30531\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"SMA 5.0 - System\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":742.0000038146973,"y":215.00001335144043,"wires":[["a63fde53.8d639"]]},{"id":"fd9b6f0f.7573f","type":"debug","z":"c575ff75.3289b","name":"Debug","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1848.5001773834229,"y":361.0000972747803,"wires":[]},{"id":"83df4273.05a4c","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract + Format SMA DC1","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tcurrent: DCCurrent1,\n\t\t\tvoltage: DCVoltage1,\n\t\t\tpower: DCPower1, \n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"SMA 5.0 - MPPT B\",\n\t\t    orientation: \"East\",\n\t\t    type: \"DC\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.timestamp\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":782.0000038146973,"y":473.00001335144043,"wires":[["dad8a724.c37438"]]},{"id":"5c19e045.5fca9","type":"join","z":"c575ff75.3289b","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"8","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":1717.5000381469727,"y":360.0000343322754,"wires":[["fd9b6f0f.7573f"]]},{"id":"6e20f164.5e585","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract SMA AC","func":"let PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tsma_ac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tsma_ac_voltage: GridVoltagePhase1,\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":746.0000190734863,"y":405.0000352859497,"wires":[["c4f7a9b9.4e9138","531230d7.f6736"]]},{"id":"765e9089.58d2c","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract SMA AC + Temp","func":"let InternalTemperature = msg.payload[1] /10; // 30953\nlet ACCurrentL1 = msg.payload[25] / 1000;    // 30977\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tsma_temperature: InternalTemperature,\n\t\t\tsma_ac_currentL1: ACCurrentL1,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":733.0000038146973,"y":344.00001335144043,"wires":[["c4f7a9b9.4e9138"]]},{"id":"c4f7a9b9.4e9138","type":"join","z":"c575ff75.3289b","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"5","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":954.5000534057617,"y":374.0000057220459,"wires":[["e53d5caf.433c9","b174456.b02beb8"]]},{"id":"e53d5caf.433c9","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format SMA AC","func":"let _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tcurrent: msg.payload.sma_ac_currentL1,\n\t\t\tvoltage: msg.payload.sma_ac_voltage,\n\t\t\tpower: msg.payload.sma_ac_power_tot,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"SMA 5.0 - System\",\n\t\t    type: \"AC\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1150.5000610351562,"y":419.00004863739014,"wires":[["1d478725.e60949"]]},{"id":"b174456.b02beb8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format SMA Temp","func":"let _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"temperature\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttemperature: msg.payload.sma_temperature,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"SMA 5.0 - System\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1151.000087738037,"y":329.0000820159912,"wires":[["551ecf99.386c2"]]},{"id":"4380e15c.119c8","type":"influxdb batch","z":"c575ff75.3289b","influxdb":"b4a8fa5f.129f88","precision":"","retentionPolicy":"","name":"InfluxDB","x":1858.4999961853027,"y":302.0000743865967,"wires":[]},{"id":"dad8a724.c37438","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.power","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1362.4999961853027,"y":472.99999809265137,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"551ecf99.386c2","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.temperature","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1360.5000610351562,"y":329.0000591278076,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"1d478725.e60949","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.power","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1360.5000267028809,"y":420.00012016296387,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"354954fa.eb277c","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.power","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1358.4999923706055,"y":284.0000057220459,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"2ef2880e.c9ad28","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Set totalyield filter value","func":"flow.set('totalyield',msg.payload.fields.totalyield);","outputs":1,"noerr":0,"x":1433.5000038146973,"y":178.00001335144043,"wires":[[]]},{"id":"e0683ff7.c7756","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Limit Repeating","property":"payload.fields.totalyield","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"totalyield","vt":"flow"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1188.5000305175781,"y":214.00001907348633,"wires":[["2ef2880e.c9ad28","5c19e045.5fca9"]]},{"id":"14b7d5b5.45529a","type":"inject","z":"c575ff75.3289b","name":"Reset totalyield filter","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":171.5,"y":58,"wires":[["6ebecb35.53f764"]]},{"id":"6ebecb35.53f764","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Reset totalyield filter value","func":"flow.set('totalyield',0);","outputs":1,"noerr":0,"x":486,"y":58,"wires":[[]]},{"id":"a63fde53.8d639","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter invalid","property":"payload.fields.totalyield","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"65535","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":955.0000267028809,"y":214.00001907348633,"wires":[["e0683ff7.c7756"]]},{"id":"500d50c8.f02a2","type":"exec","z":"c575ff75.3289b","command":"smeterd","addpay":false,"append":"read-meter --serial-baudrate 115200 --show-output consumed current produced voltage --tsv","useSpawn":"false","timer":"5","oldrc":false,"name":"","x":462.99999237060547,"y":552.0000896453857,"wires":[["a09b135.05a3cf"],[],[]]},{"id":"a09b135.05a3cf","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract smeterd","func":"var payload = msg.payload\nvar clean_payload = msg.payload.trim();\n\nvar output = clean_payload.split('\\t');\n\n\nvar consumed_high = output[0];\nvar consumed_low = output[1];\nvar consumed_gas = output[2];\nvar produced_high = output[3];\nvar produced_low = output[4];\nvar current_consumption = output[5];\nvar current_production = output[6];\nvar current_voltage = output[7];\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        consumed_high: consumed_high,\n        consumed_low: consumed_low,\n        consumed_gas: consumed_gas,\n        produced_high: produced_high,\n        produced_low: produced_low,\n        current_consumption: current_consumption,\n        current_production: current_production,\n        current_voltage: current_voltage,\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":809.9999961853027,"y":735.5000286102295,"wires":[["5332693b.0df818","b00d294c.b32aa8","92a714b.1ae2fe8","37b8bce1.c51bd4","bc1cb20a.bb508","ff790294.9fbdc","b8991294.a81c5","769b89f3.fe24e8","7a92c10c.a94f9"]]},{"id":"b00d294c.b32aa8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Usage Low","func":"let consumed_low = msg.payload.consumed_low / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: consumed_low,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"Low\",\n\t\t    direction: \"Grid Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1376.5001258850098,"y":847.5000367164612,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"92a714b.1ae2fe8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Usage High","func":"let consumed_high = msg.payload.consumed_high / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: consumed_high,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"High\",\n\t\t    direction: \"Grid Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1376.0001106262207,"y":883.5000219345093,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"bc1cb20a.bb508","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Delivery High","func":"let produced_high = msg.payload.produced_high / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: produced_high,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"Low\",\n\t\t    direction: \"Grid Delivery\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1385.0001106262207,"y":971.5000238418579,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"ff790294.9fbdc","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Delivery High","func":"let produced_low = msg.payload.produced_low / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: produced_low,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"High\",\n\t\t    direction: \"Grid Delivery\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1386.0001106262207,"y":1009.5000238418579,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"7a92c10c.a94f9","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Extract P1 Power","func":"let current_voltage = msg.payload.current_voltage\nlet current_consumption = msg.payload.current_consumption\nlet current_production = msg.payload.current_production\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tp1_ac_power_usage: Number(current_consumption),\n\t\t\tp1_ac_power_delivery: Number(current_production),\n\t\t\tp1_ac_voltage: Number(current_voltage),\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":778.0002098083496,"y":578.4999980926514,"wires":[["82d778e7.80e7f8","2ada881f.bc1998","f5eed518.1622a8","531230d7.f6736"]]},{"id":"82d778e7.80e7f8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format Grid Net Usage","func":"let _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvoltage: msg.payload.p1_ac_voltage,\n\t\t\tpower: msg.payload.p1_ac_power_usage - msg.payload.p1_ac_power_delivery,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    type: \"AC\",\n\t\t    direction: \"Grid Net Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1214.5000305175781,"y":589.5000104904175,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"37b8bce1.c51bd4","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Usage Total","func":"let consumed_high = msg.payload.consumed_high / 1000;\nlet consumed_low = msg.payload.consumed_low / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: consumed_high + consumed_low,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"Total\",\n\t\t    direction: \"Grid Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1376.0001258850098,"y":920.3000378608704,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"b8991294.a81c5","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Delivery Total","func":"let produced_low = msg.payload.produced_low / 1000;\nlet produced_high = msg.payload.produced_high / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: produced_low + produced_high,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"Total\",\n\t\t    direction: \"Grid Delivery\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1386.0001106262207,"y":1046.30002450943,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"769b89f3.fe24e8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Net Usage","func":"let consumed_low = msg.payload.consumed_low / 1000;\nlet consumed_high = msg.payload.consumed_high / 1000;\nlet produced_low = msg.payload.produced_low / 1000;\nlet produced_high = msg.payload.produced_high / 1000;\n\nlet TotalUsage = consumed_low + consumed_high;\nlet TotalDelivery = produced_low + produced_high;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"yield\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: TotalUsage - TotalDelivery,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    rate: \"Total\",\n\t\t    direction: \"Grid Net Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1374.0001029968262,"y":1103.300018787384,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"5332693b.0df818","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format P1 Gas","func":"let consumed_gas = msg.payload.consumed_gas / 1000;\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"gas\",\n\t\tfields: {\n\t\t\ttotalyield: consumed_gas,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    direction: \"Grid Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1355.2002182006836,"y":795.5000591278076,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"2ada881f.bc1998","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format Grid Usage","func":"let _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvoltage: msg.payload.p1_ac_voltage,\n\t\t\tpower: msg.payload.p1_ac_power_usage,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    type: \"AC\",\n\t\t    direction: \"Grid Usage\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1194.0000228881836,"y":641.5000286102295,"wires":[["85ba72b5.96c5b"]]},{"id":"f5eed518.1622a8","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format Grid Delivery","func":"let _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvoltage: msg.payload.p1_ac_voltage,\n\t\t\tpower: msg.payload.p1_ac_power_delivery*-1,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    type: \"AC\",\n\t\t    direction: \"Grid Delivery\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1204.000057220459,"y":689.5000281333923,"wires":[["2545f0aa.fd982"]]},{"id":"85ba72b5.96c5b","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.power","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1397.5000267028809,"y":641.5000286102295,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"2545f0aa.fd982","type":"switch","z":"c575ff75.3289b","name":"Filter null","property":"payload.fields.power","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":1392.500057220459,"y":689.5000286102295,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"d7098e5e.16af5","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Format Internal Consumption","func":"usage = msg.payload.p1_ac_power_usage;\ndelivery = msg.payload.p1_ac_power_delivery;\nproduction = msg.payload.sma_ac_power_tot;\n\nnet_grid = usage - delivery;\n\nnet_internal_consumption = production + net_grid;\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"energy\",\n\t\tfields: {\n\t\t\tvoltage: msg.payload.p1_ac_voltage,\n\t\t\tpower: net_internal_consumption,\n\t\t},\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"P1\",\n\t\t    type: \"AC\",\n\t\t    direction: \"Internal Consumption\",\n\t\t},\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t}\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":1224.6667785644531,"y":538.3333415985107,"wires":[["5c19e045.5fca9"]]},{"id":"64ade0ea.207a3","type":"inject","z":"c575ff75.3289b","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":128.28124237060547,"y":194.45313835144043,"wires":[["d961d136.d2109"]]},{"id":"531230d7.f6736","type":"join","z":"c575ff75.3289b","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"5","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":1030.0235862731934,"y":539.0390911102295,"wires":[["d7098e5e.16af5"]]},{"id":"d961d136.d2109","type":"function","z":"c575ff75.3289b","name":"Create Timestamp","func":"let _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\ttimestamp: new Date()\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":182.28123474121094,"y":258.33595085144043,"wires":[["a416aec4.850b4"]]},{"id":"a416aec4.850b4","type":"change","z":"c575ff75.3289b","name":"Set Timestamp","rules":[{"t":"set","p":"payload.timestamp","pt":"msg","to":"timestamp","tot":"flow"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":244.28905487060547,"y":320.3437786102295,"wires":[["6e31895a.57e5b8","7e88c112.ccd21","999c9ed6.8439","500d50c8.f02a2"]]},{"id":"26890943.6257c6","type":"modbus-client","z":"","name":"SMA","clienttype":"tcp","bufferCommands":true,"stateLogEnabled":true,"tcpHost":"10.5.0.70","tcpPort":"502","tcpType":"DEFAULT","serialPort":"/dev/ttyUSB","serialType":"RTU-BUFFERD","serialBaudrate":"9600","serialDatabits":"8","serialStopbits":"1","serialParity":"none","serialConnectionDelay":"100","unit_id":"3","commandDelay":"1","clientTimeout":"1500","reconnectTimeout":"2000"},{"id":"b4a8fa5f.129f88","type":"influxdb","z":"","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"SMA","name":"","usetls":false,"tls":"f26ea607.4740a8"},{"id":"f26ea607.4740a8","type":"tls-config","z":"","name":"local-tls","cert":"","key":"","ca":"","certname":"","keyname":"","caname":"","verifyservercert":false}]

[ Voor 97% gewijzigd door Tsurany op 01-10-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 20:37
Ik heb volgens mij een redelijke beginnersvraag mbt nodered, ik ben bezig om alle input via nodered binnen te halen en daarna te versturen naar Domoticz in plaats van alles in Domoticz in te laden. Ik hoop daarmee wat makkelijker te kunnen switchen van Domoticz naar een ander systeem indien nodig of gewenst. Anyhow, ik zit redelijk in de startfase en loop nu tegen het volgende aan.

Ik heb het voor elkaar mijn slimme meter uit te lezen en daarbij de volgende output te ontvangen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
"idx":39,
"nvalue":0,
"svalue1":1561.449,
"svalue2":1769.78,
"svalue3":0,
"svalue4":0,
"svalue5":0.119,
"svalue6":0
}

echter wil ik alle svalues vervolgens omzetten naar "svalue" met de waardes gescheiden door een ; op die wijze kan ik met mqtt de data naar domoticz verzenden.

code:
1
2
3
4
5
{
"idx":39,
"nvalue":0,
"svalue":1561.449,1769.78,0,0,0.119,0
}

Volgens mij lukt dat nu alleen met een functionblock, maar ik kan niet de op juiste keywords zoeken om de oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@S-te-fan Kijk even in mijn flow hierboven, ik heb ontzettend veel van deze function blocks daar.

Enkel die string join zit er niet in, maar dat doe je als volgt:
var separator = ";";
var svalue = msg.payload.svalue1 + separator + msg.payload.svalue2 + separator + msg.payload.svalue3

String join JavaScript is de juiste zoekterm hiervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 03-10-2019 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualex
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-03 22:15
Misschien dat iemand hier iets aan heeft....

Ik ben namelijk vandaag ook bezig geweest om de slimme meter aan mijn Raspberry Pi te hangen. Hij is met een FTDI USB<>Serial converter aangesloten. De gebruikte chip is een FT232R.

Mijn meter geeft geïnverteerd signaal af met een baudrate van 9600,n,7,1.

Om nu het geïnverteerde signaal aan te kunnen heb ik de FTDI chip EPROM kunnen herprogrammeren zodat RXD default geïnverteerd staat. Dus geen transistor schakeling meer nodig etc! 8)

deze FTDI converter heb ik in gebruik:

https://www.ebay.com/itm/...3517f2:g:uBQAAOSwuMRb~pe9

Om hem te her-programmeren kun je deze software gebruiken: FT Prog versie 3.6.88.402
https://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm

De procedure is simpel (ik ben niet aansprakelijk voor als er iets mis gaat) :
1 Sluit de USB<>Serial converter aan
2 Start FT Prog
3 Selecteer het tabblad EEPROM
4 Druk op F5 (DEVICES -> Scan and Parse)
De chip zal nu gedetecteerd worden desnoods nog een keer F5 drukken
5 Navigeer in de "Device Tree" naar "Hardware Specific" -> Invert RS232 Signals en klik op -> RXD
6 Zet in het rechtervak een vinkje bij "Invert RXD"

Nu ben je klaar om de EEPROM te programmeren. Ga naar DEVICES en klik op "Program"

Als alles goed is gegaan dan accepteert de converter nu een geïnverteerd RXD signaal!

Test de kabel met bijvoorbeeld Terra Term en let op de baudrate en de stop bits. Eventueel is er een weerstand nodig van 2200 Ohm (2k2). Bij mij werkte een weerstand van 1000 Ohm (1k) niet!

Misschien dat andere FTDI chips ook geprogrammeerd kunnen worden met deze software maar dat heb ik niet kunnen testen.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 20:37
Tsurany schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:56:
@S-te-fan Kijk even in mijn flow hierboven, ik heb ontzettend veel van deze function blocks daar.

Enkel die string join zit er niet in, maar dat doe je als volgt:
var separator = ";";
var svalue = msg.payload.svalue1 + separator + msg.payload.svalue2 + separator + msg.payload.svalue3

String join JavaScript is de juiste zoekterm hiervoor.
Bedankt! Dat was hem inderdaad, met jouw stukje code kan ik 't wel iets makkelijker begrijpen als ik vervolgens de rest erbij Google. Jouw flow is een mooie en beantwoord direct ook mijn vraag hoe de data aangeleverd moet worden aan influxdb. Kan weer even vooruit nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 13:18
MoiZie schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:32:
Ik probeer mijn ISKRA AM550 uit te lezen via de P1 poort.

Qua hardware heb ik een nodemcu v3, maar ook een raspberry pi zero welke voor dit doel gebruikt zouden kunnen worden. Liefst de nodemcu....

Ik heb nu het volgende aangesloten / aan elkaar gesoldeerd:

- draad uit P1 RST ==> 5v poort van raspberry pi zero en 1 'poot' van de weerstand
- andere 'poort'van de weerstand gaat naar de datapoort van de raspberry pi en de poort van de BS170 inverter
- TXD vanP1 ==> middelste poot van BS170 inverter
- GND P1 ==> GND raspberry pi en laatste poot van de BS170 inverter

De gebruikte RJ12 kabel is ongeveer 10 meter lang.

Ik krijg met geen mogelijkheid data in mijn nodemcu noch raspberry pi. Wat doe ik fout? Ik vermoed dat het solderen fout gaat gezien ik niet geheel snap hoe inverters en weerstandjes werken :P

Foto van de soldeer-troep:
https://drive.google.com/...kSlABZZG/view?usp=sharing
Weet je toevallig of de P1 RS485 als protocol gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:25

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fermion schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:13:
Weet je toevallig of de P1 RS485 als protocol gebruikt?
Een P1-poort heeft een open collector uitgang en is dus geen RS485 (en ook geen RS232). Voor aansluiting op een computer is daarom wat elektronica nodig. De timing is standaard asynchroon serieel (startbit, data/paritybits, stopbit). De instellingen verschillen per generatie meter. De nieuwste generaties (DSMR4, DSMR5) gebruiken 115200/8N1. De eenvoudigste manier om een P1-poort te koppelen aan een computer is een kant-en-klare P1/USB-kabel.

Relevante documenten (standaarden, handleidingen, etc.) vind je bij Netbeheer Nederland.

Dromen mag zolang je maar op tijd wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 09-05 19:07

Lulukai

God's gift to women

Ik ben een Belg, wij hebben sindskort ook een digitale meter met een P1 poort via DSMR 5.0.2
Documentatie zie hier: https://www.fluvius.be/si...r-ports-digital-meter.pdf

Ik wil een stabiel toestelletje kopen dat de waarden in real-time via MQTT doorstuurt. Bestaat er al iets kant-en-klaar?
P1 monitor slaat alles lokaal op, en ik vond niet hoe het snel kan worden doorgestuurd naar andere systemen
Plugwise Smile v3 is een mooi afgewerkt product, maar ik wil de analyses en alle raw data zelf in beheer, niet via een andere partij.
Ik vond deze documentatie ook omtrent DSMR Reader, dat alles kan wat ik nodig heb, maar dan moet je een Raspberry Pi 3+ draaien, een ESP8266 zou qua (energie)kost interessanter zijn. https://dsmr-reader.readt...ml#older-versions-v1-23-0

[ Voor 20% gewijzigd door Lulukai op 17-10-2019 11:52 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Een P1-poort heeft een open collector uitgang en is dus geen RS485 (en ook geen RS232). Voor aansluiting op een computer is daarom wat elektronica nodig. De timing is standaard asynchroon serieel (startbit, data/paritybits, stopbit). De instellingen verschillen per generatie meter. De nieuwste generaties (DSMR4, DSMR5) gebruiken 115200/8N1. De eenvoudigste manier om een P1-poort te koppelen aan een computer is een kant-en-klare P1/USB-kabel.

Relevante documenten (standaarden, handleidingen, etc.) vind je bij Netbeheer Nederland.
En dat is gewoon RS232 maar dan met een aangepaste startbit/data/parity/stopbit etc :)
Lulukai schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 10:17:
Ik ben een Belg, wij hebben sindskort ook een digitale meter met een P1 poort via DSMR 5.0.2
Documentatie zie hier: https://www.fluvius.be/si...r-ports-digital-meter.pdf

Ik wil een stabiel toestelletje kopen dat de waarden in real-time via MQTT doorstuurt. Bestaat er al iets kant-en-klaar?
P1 monitor slaat alles lokaal op, en ik vond niet hoe het snel kan worden doorgestuurd naar andere systemen
Plugwise Smile v3 is een mooi afgewerkt product, maar ik wil de analyses en alle raw data zelf in beheer, niet via een andere partij.
Ik vond deze documentatie ook omtrent DSMR Reader, maar ik heb nood aan een uitgebreider tutorial: https://dsmr-reader.readt...ml#older-versions-v1-23-0
Heb het ook via MQTT draaien (MQTT > Node-Red > Mysql DB), kant en klaar heb ik nog niet gevonden helaas.
Daarom dus zelf een Arduino met Ethernet aansluiting erop aangesloten. Werkt goed tot heden :)
Weet niet hoe handig je bent maar wellicht ook een idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je toch via Node-RED wilt kan je direct de RaspberryPi aansluiten op de P1 poort. Dan hoeft er geen aparte device tussen. Je kan de DB gewoon op je RaspberryPi draaien als je daar een SSD in plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Tsurany schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:16:
Als je toch via Node-RED wilt kan je direct de RaspberryPi aansluiten op de P1 poort. Dan hoeft er geen aparte device tussen. Je kan de DB gewoon op je RaspberryPi draaien als je daar een SSD in plaatst.
*er vanuitgaande dat je èn Node-Red op een Pi hebt draaien èn die Pi in de meterkast hebt hangen, en niet gewoon op een echte server ergens in de cloud 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sabbi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

*er vanuitgaande dat je èn Node-Red op een Pi hebt draaien èn die Pi in de meterkast hebt hangen, en niet gewoon op een echte server ergens in de cloud 8)
Inderdaad, er zitten wel wat aannames in natuurlijk. Echter wel gebaseerd op wat ik doorgaans in dit topic voorbij zie komen, nog weinig mensen gezien die Node-RED niet op een RaspberryPi draaien en al helemaal niemand die het ergens remote draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tsurany schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:16:
Geen idee of @Lulukai dat wilt. Dat is hoe ik het draai... misschien wilt hij het gewoon naar MQTT sturen.

In mijn geval heb ik Node-Red op een echte server draaien waar ook andere applicaties draait en is RaspBerryPi een te dure en minder zuinige oplossing dan een Arduino :)
Sabbi schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:11:
[...]
Inderdaad, heb alles op een echte server (dan wel lokaal) draaien. Cloud gaat er niet in komen bij mij, wil alles in eigen beheer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik wil MQTT naar de cloud, Node-Red ken ik niet en niet nodig

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jazsie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:18:
En dat is gewoon RS232 maar dan met een aangepaste startbit/data/parity/stopbit etc :)
Nee. EIA/TIA RS-232 (en ook de nauw verwante ITU-standaard V.24) beschrijft alleen de elektrische signalen, zie de betreffende Wikipediapagina onder Scope of the standard. Woorden als startbit en stopbit komen in de standaard niet voor.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 18-10-2019 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lulukai schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:24:
Ik wil MQTT naar de cloud, Node-Red ken ik niet en niet nodig
Dan is een Arduino met ethernet voldoende. Raspberry of een ESP kan natuurlijk ook.
Het is maar hoe handig je bent.

Mischien dat iemand wel een kant en klare oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik ben ook aan het kijken naar het monitoren via de P1-poort. Wellicht kan iemand zijn setup met arduino delen? Ik heb zelf de landis gyr e360

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Dan is een Arduino met ethernet voldoende. Raspberry of een ESP kan natuurlijk ook.
Het is maar hoe handig je bent.

Mischien dat iemand wel een kant en klare oplossing weet?
Als je op ESP8266 zoekt kom je meer dan genoeg voorbeelden tegen. Dit bordje is ideaal omdat het standaard WiFi aan boord heeft en er ontzettend veel te vinden is over integratie met MQTT.
Nadeel is wel dat je altijd zelf de verbinding moet maken, ik heb nog geen kabels gezien die je direct op de pinnen van een ESP8266 kan aansluiten.

Daarom vind ik de RaspberryPi ideaal, je kan de standaard USB kabel gebruiken en direct alle software incl Node-RED, InfluxDB en Grafana op de RaspberryPi zelf draaien. Dan heb je gewoon een enkele unit in de meterkast die alles afhandelt. Mijn RaspberryPi leest ook de zonnepanelen uit en kan direct alle data combineren en met elkaar verrekenen, echt een kant en klare oplossing dus.

Alleen als je al een server hebt met een database en reporting tool dan is het wel een aardig dure oplossing. Dan is een ESP8266 interessanter maar vereist ook net weer wat extra werk. Met name om een duurzame oplossing te maken aangezien je niet met een breadboard wilt blijven werken lijkt me. Een enkel tikje en alle kabels schieten los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ben geen voorstander van Wifi @Tsurany, vandaar de keus gemaakt voor Arduino Ethernet (en had deze board al liggen).

RaspberryPi is naar mijn mening echt geen kant en klare oplossing. Linux installeren en alle benodigde software vergt ook tijd en kennis.
Je hebt inderdaad wel alles bij elkaar.

Indien @Lulukai netwerk kabel heeft liggen dan is Arduino Ethernet het meest voorliggende keus.
Is er enkel Wifi dan zou je naar ESP kunnen uitwijken.
manusjevanalles schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 10:24:
Ik ben ook aan het kijken naar het monitoren via de P1-poort. Wellicht kan iemand zijn setup met arduino delen? Ik heb zelf de landis gyr e360
Wil gerust mijn Arduino code (P1 > MQTT) posten, volgens mij is er in dit topic al wat gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:30:
Ben geen voorstander van Wifi @Tsurany, vandaar de keus gemaakt voor Arduino Ethernet (en had deze board al liggen).

RaspberryPi is naar mijn mening echt geen kant en klare oplossing. Linux installeren en alle benodigde software vergt ook tijd en kennis.
Je hebt inderdaad wel alles bij elkaar.

Indien @Lulukai netwerk kabel heeft liggen dan is Arduino Ethernet het meest voorliggende keus.
Is er enkel Wifi dan zou je naar ESP kunnen uitwijken.

[...]

Wil gerust mijn Arduino code (P1 > MQTT) posten, volgens mij is er in dit topic al wat gepost.
Voordeel van een RaspberryPi is dat het op hardwarematig gebied een kant en klare oplossing is. Voor velen is software installeren, waar je meer dan genoeg tutorials voor hebt, eenvoudiger dan hardware in elkaar knutselen en code compilen en deployen op een Arduino.

Maar voor ieder wat wils, niks tegen een Arduino als iemand daar graag tijd aan besteed. Levert een mooi single-purpose component op en vanuit architectuur perspectief is daar ook zeker wat voor te zeggen. Daarnaast ook altijd waardevol vanuit educatie perspectief.

Mooiste zou zijn om een keer een overzicht te maken van alle mogelijke oplossing met daarbij een indicator van complexiteit op software en hardware gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Voordeel van een RaspberryPi is dat het op hardwarematig gebied een kant en klare oplossing is. Voor velen is software installeren, waar je meer dan genoeg tutorials voor hebt, eenvoudiger dan hardware in elkaar knutselen en code compilen en deployen op een Arduino.

Maar voor ieder wat wils, niks tegen een Arduino als iemand daar graag tijd aan besteed. Levert een mooi single-purpose component op en vanuit architectuur perspectief is daar ook zeker wat voor te zeggen. Daarnaast ook altijd waardevol vanuit educatie perspectief.

Mooiste zou zijn om een keer een overzicht te maken van alle mogelijke oplossing met daarbij een indicator van complexiteit op software en hardware gebied.
Niet om je tegen te spreken maar volgens mij moet je meer verdiepen in Arduino.
Deze is namelijk ook op hw gebied gewoon klaar. sterker nog ik heb mijn Arduinio op mijn P1 aangesloten zonder enige extra hardware. Enkel de code uploaden en aansluiten.
Voor puur van P1 naar MQTT is een Raspberry naar mijn mening gewoon overkill.
Voor al het andere dan ja, afhankelijk van wat je wilt is het zeker een goede complete oplossing.

Een overzicht zou inderdaad wel veel mensen opweg helpen die hier pas aan beginnen.
Misschien wordt het tijd om de openingspost te updaten @Kroesss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:59:
[...]

Niet om je tegen te spreken maar volgens mij moet je meer verdiepen in Arduino.
Deze is namelijk ook op hw gebied gewoon klaar. sterker nog ik heb mijn Arduinio op mijn P1 aangesloten zonder enige extra hardware.
Ik heb hier nog geen kant en klare kabel voorbij zien kopen die ik in de P1 poort kan steken en op een Arduino aan kan sluiten. Als die er wel is zou ik graag een linkje ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Mijn poging tot een overzichtje:

Wil je iets kant en klaars:
Kies iets via https://www.energieverbruiksmanagers.nl en koop dat.
Je kan via een website/display informatie te krijgen, maar ook via http/mqtt naar eigen server.
Kosten 50-100 euro.

Wil je alleen software knutselen en/of wou je toch al een raspberry pi in je meterkast hangen?
Koop een Rasberry Pi met een P1 Kabel van Aliexpress
Je moet zelf voor een backend/display zorgen wat de data toont, lokaal of via http/mqtt
Kosten 40-60 euro

Wil je ook hardware zelf maken.
ESP8266/Arduino Wemos D1 met zelfbouw kabel.
Je moet alles zelf doen.
kosten +- 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sabbi schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:05:
Mijn poging tot een overzichtje:

Je kan via een website/display informatie te krijgen, maar ook via http/mqtt naar eigen server.
Kosten 50-100 euro.

Wil je alleen software knutselen en/of wou je toch al een raspberry pi in je meterkast hangen?
Je moet zelf voor een backend/display zorgen wat de data toont, lokaal of via http/mqtt
Kosten 40-60 euro

Wil je ook hardware zelf maken.
ESP8266/Arduino Wemos D1 met zelfbouw kabel.
Je moet alles zelf doen.
kosten +- 10 euro.
Mijn reactie is TLDR (dus als het niet matcht...)

p1 poort = rj11 stekker meestal, van de 4 draadjes heb je er maar 2 nodig en deze zijn (soms) inverted. dat betekend dat je er een extra componentje tussen moet/kan zetten.

je kan het kant en klaar kopen
<je overzicht leverancier(s)>

DIY:
stap 1 is welke kabel
stap 2 is hoe "meet' je het signaal (tx/rx)
stap 3 is hoe sluit je dit aan (elektronisch schema)

Dan je overzicht . welke computers je serieel/bt/zwave oid kan verbinden
- eventuele domotica prog's die het kunnen intergreren (linkjes)

Of hoe je dit via x.y.z weergeeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Er zijn toch verschillende type kabels voor verschillende meters?
Hoe weet je dan of hij goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Kosten 50-100 euro.
Dat was mijn initiële vraag, kant-en-klaar toestel dat ik via MQTT naar eigen server kan doorsturen. Tot nu toe geen enkel gevonden.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
Jazsie schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:59:
Een overzicht zou inderdaad wel veel mensen opweg helpen die hier pas aan beginnen.
Misschien wordt het tijd om de openingspost te updaten @Kroesss?
Hahaha, ik wist niet dat deze post nog steeds leefde. Ik zal binnenkort eens kijken wat ik er van kan maken. Ik heb nu al een paar jaar (sinds eind 2015) een Arduino draaien op mijn slimme meter. Het wordt dus voor mij ook wel even weer wat informatie bij elkaar zoeken, maar dat komt goed. Ik kan me nog wel herinneren dat het lastig was om de benodigde informatie te vinden bij elkaar. Er zijn overal wel gedeeltes beschikbaar, maar nergens een totaal-overzicht (nou moet ik ook zeggen dat mijn opstelling niet helemaal standaard is door bepaalde eisen/ideeën die ik hier zelf achter heb zitten). Een Arduino kan een en ander echter prima aan, dat staat voor mij wel als een paal boven water.

Ik zal een dezer dagen eens een overzicht opstellen, en deze inderdaad in de openingspost bijvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Lulukai schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 12:05:
[...]

Dat was mijn initiële vraag, kant-en-klaar toestel dat ik via MQTT naar eigen server kan doorsturen. Tot nu toe geen enkel gevonden.
vanuit de link die je quote zijn meerdere opties te vinden. Deze kan bijvoorbeeld mqtt versturen:
https://www.verdienmetenergie.nl/shop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:47:
[...]

p1 poort = rj11 stekker meestal, van de 4 draadjes heb je er maar 2 nodig en deze zijn (soms) inverted. dat betekend dat je er een extra componentje tussen moet/kan zetten.
rj11 heeft 6 pinnen, je hebt er 3 van nodig (tx en gnd voor je pulsen, soms geinverteerd, en rts waar je spanning op moet zetten om überhaupt output te krijgen. vziw hebben de meeste meters dat nodig)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:01
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Ik heb hier nog geen kant en klare kabel voorbij zien kopen die ik in de P1 poort kan steken en op een Arduino aan kan sluiten. Als die er wel is zou ik graag een linkje ontvangen.
Bedoel je zoiets?

edit: crap, lees niet goed, je bedoelt arduino...

[ Voor 6% gewijzigd door Knielen op 21-10-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tsurany schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Wat verwacht je precies van zo'n kabel dan? Rj11 stekker aan de ene kant en pin headers aan de andere kant? Als je de andere kant gewoon ff soldeert kun je natuurlijk gewoon een telefoonkabel bij de gamma kopen en door midden knippen, heb je er 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mcDavid schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:33:
[...]

Wat verwacht je precies van zo'n kabel dan? Rj11 stekker aan de ene kant en pin headers aan de andere kant? Als je de andere kant gewoon ff soldeert kun je natuurlijk gewoon een telefoonkabel bij de gamma kopen en door midden knippen, heb je er 2.
Inderdaad. En natuurlijk kan je die zelf maken maar niet iedereen heeft de kennis of de middelen om dat te doen, vandaar dat ik aangeef dat een Arduino oplossing meer investering vereist dan simpelweg een device en kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Okee met mijn beperkte kennis kom ik er niet uit, hopelijk kunnen jullie helpen.

Ik heb een kabeltje gekocht. aangesloten op mijn RPI 2B. P1 monitor geinstalleerd en geprobeerd het aan de praat te krijgen. Helaas krijg ik geen waardes uit de p1 kabel. (ook kan ik de pi niet opnieuw opstarten, dan is de sd kaart ineens corrupt ofzo..)

Dan maar proberen op mijn synology nas (DS211). Geprobeerd domoticz te installeren maar schijnbaar kan node.js_v4 niet op mijn oude nas en dus ook domoticz niet.

Dan maar de kabel proberen uit te lezen met de laptop. daar lijkt er wel wat te gebeuren. Zie screenshots hieronder. Maar is dit goed? Hoe hoort zo'n read-out er uit te zien?

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Moet ik de kabel verder configureren, is mijn RPI te oud? combinatie van beide?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S6dTxJo0Ty8lEBwMOve7ldZK/full.jpg

Bij een buadrate van 9600 krijg ik alleen maar [00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00][00]

[ Voor 10% gewijzigd door Pindakaas op 22-10-2019 12:22 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je output klopt niet @Pindakaas. Weet niet welke meter je hebt, even specs nalezen op welke baudrate hij moet staan. Bij mij staat ie op 9600 maar dat kan dus verschillen...

Ook even checken of je meter normaal of inverted de data geeft en dat instellen in je script.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Voor de nieuwere generaties slimme meter (DSMR4/ESMR5) moet je 115200 8N1 gebruiken, voor de oudere generatie (DSMR2.2) 9600 7E1 (dus niet 8N1). Op de Domoticx site staat een lijstje met veel gebruikte meters en de bijbehorende seriële instellingen. Daar vind je ook voorbeelden van de output die je mag verwachten.

Voor wie een goedkope kant-en-klare P1-naar-USB kabel zoekt: ik heb deze kabel gekocht bij Aliexpress. Voor dat geld moest ik wel zo'n 5 weken geduld hebben (al kreeg ik uit de tracking de indruk dat er bij China Post wat mis was gegaan). De kabel wordt standaard herkend door zowel Linux als Windows (en ik neem aan ook MacOS) en werkte ook meteen met de Sagemcom XS210 (ESMR5).

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 22-10-2019 16:24 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste