Hier ook. Gewoon krankzinnig hoge vraagprijs. Stelletje ging er 5K onderzetten, maar wel 15K meer gekregen dat de voorspellingen van 3 makelaars. Dit was begin vorig jaar.kepler schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:19:
[...]
Wij hebben zelfs verkocht onder de vraagprijsIedereen tevreden
Dat hebben wij ook gedaan. Koper blij want die 'heeft wat van de prijs afgekregen' (heeft ie het gevoel z'n aankoopmakelaar terugverdient te hebben) en wij hebben meer gekregen dan dat de makelaars dachten. Uiteindelijk is er denk ik niet 1 beste strategie want als er 30 mensen komen kijken en ze bieden tegen elkaar op kan dat ook een hoge prijs opleveren. Maar als je initieel te laag gaat zitten krijg je kijkers die niet ruim kunnen overbieden. Dus of je daar dan echt veel aan hebt... Maar ja je kunt niet tegelijkertijd dezelfde woning op 2 manieren in de markt zetten, dus uiteindelijk volg je een strategie die je het meest verstandig lijkt.aschja schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:56:
[...]
Hier ook. Gewoon krankzinnig hoge vraagprijs. Stelletje ging er 5K onderzetten, maar wel 15K meer gekregen dat de voorspellingen van 3 makelaars. Dit was begin vorig jaar.
Exact expert nodig?
Vanochtend een eerste kennismakingsgesprek met een verkoopmakelaar gehad. De verkoopopbrengst die hij verwacht ligt op ongeveer 250% van wat ik zelf in 2015 voor het huis betaald heb. Maar het is dan ook flink opgeknapt en gasloos gemaakt. Neem ik die kosten mee, dan ligt de opbrengst die verwacht wordt op zo'n 180% van mijn totale investering.
Met werken kan ik dat niet verdienen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Gefeliciteerd!Ivow85 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:07:
Tegelijkertijd kan je je afvragen of je iets hebt aan deze prijsstijging. Er van uitgaande dat je weer een ander huis wilt gaan kopen in Nederland, is dat huis waarschijnlijk aan dezelfde prijsstijging onderhavig geweest.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Niet als je naar een goedkopere regio binnen Nederland verhuist natuurlijkFreeaqingme schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:42:
[...]
Gefeliciteerd!
Tegelijkertijd kan je je afvragen of je iets hebt aan deze prijsstijging. Er van uitgaande dat je weer een ander huis wilt gaan kopen in Nederland, is dat huis waarschijnlijk aan dezelfde prijsstijging onderhavig geweest.
Kan niet wachten tot we ons huis in de verkoop doen. Alleen nog niet helemaal het moment ivm voortgang nieuwbouw.
Ook dan had je diezelfde winst (of meer) waarschijnlijk wel kunnen pakken zonder de bizarre prijsstijgingen van de laatste paar jaarfinsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:51:
[...]
Niet als je naar een goedkopere regio binnen Nederland verhuist natuurlijk![]()
Kan niet wachten tot we ons huis in de verkoop doen. Alleen nog niet helemaal het moment ivm voortgang nieuwbouw.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Nou, in ons geval niet. De prijs van onze tussenwoning is zowel absoluut als relatief gezien harder gestegen dan de prijs van een tweekapper in de regio waar we naartoe gaan.naitsoezn schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Ook dan had je diezelfde winst (of meer) waarschijnlijk wel kunnen pakken zonder de bizarre prijsstijgingen van de laatste paar jaar
180% is wel heel veel. Onlangs zelf een aantal verkoopmakelaars over de vloer gehad. 6 jaar geleden gekocht (was reeds helemaal gerenoveerd, dus geen waarde toegevoegd) en zon 50% meer waarde inmiddels. regio randstad is dat.Freeaqingme schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:42:
[...]
Gefeliciteerd!
Ik heb een nieuwbouwwoning aangeschaft die Q4 wordt opgeleverd. Nu gaan we volgende week foto's laten maken van ons te verkopen huis. Verleden jaar hebben we in september een taxatie laten uitvoeren en daar kwam 375.000,- uit. Dat is een rijtjeshuis met 131m2 woonoppervlak in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Gezien de prijsstijgingen zou de waarde dan nu zo'n 420.000,- zijn. Ik sta daar echt wel van te kijken. Na de foto's gaan we met de makelaar de strategie bepalen. Ik heb er wel een goed gevoel over met al die mediaberichten dat de prijzen maar blijven stijgen en het aanbod afneemt. Ik kan mij wel goed voorstellen dat wanneer je aan de andere kant van de tafel staat dat het kommer en kwel is.
Gezien de prijsstijgingen zou de waarde dan nu zo'n 420.000,- zijn. Ik sta daar echt wel van te kijken. Na de foto's gaan we met de makelaar de strategie bepalen. Ik heb er wel een goed gevoel over met al die mediaberichten dat de prijzen maar blijven stijgen en het aanbod afneemt. Ik kan mij wel goed voorstellen dat wanneer je aan de andere kant van de tafel staat dat het kommer en kwel is.
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik had 10k bovenop de vraagprijs gedaan, dan pak je twee zoekgrenzen mee (t/m dat bedrag en vanaf dat bedrag). Maar vol is vol
Ik denk dat die strategie niet meer past bij de huidige markt. Ik zat vorig jaar juist aan de hoge kant, hoger dan de makelaar adviseerde, en toen kwamen er alsnog 15 op af. Momenteel lijkt het nog extremer.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik zie dat ik het wat ongelukkig heb neergezet. Het was vooral bedoeld om de absurditeit van de prijsstijgingen te laten zien. In de meeste gevallen heb je immers weinig aan de overwaarde op je eigen koopwoning.Freeaqingme schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:42:
[...]
Gefeliciteerd!
Wij gaan nu wel verhuizen naar een regio ver buiten de randstad. De prijzen per m² liggen daar nog zeker 40% lager dan waar wij nu wonen. Wat dat betreft kunnen we een hele mooie stap zetten naar een woning van zeker anderhalf keer zo groot op een ruimer perceel dan nu, zonder dat er extra geld bij moet. Maar die verhouding tussen de regio's is niet heel sterk veranderd, dus wat dat betreft is ook in dit geval de overwaarde niet meer dan een getal op papier waar je niets mee opschiet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maat van mij heeft de huizencaroussel met succes doorlopen:Ivow85 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Ik zie dat ik het wat ongelukkig heb neergezet. Het was vooral bedoeld om de absurditeit van de prijsstijgingen te laten zien. In de meeste gevallen heb je immers weinig aan de overwaarde op je eigen koopwoning.
Wij gaan nu wel verhuizen naar een regio ver buiten de randstad. De prijzen per m² liggen daar nog zeker 40% lager dan waar wij nu wonen. Wat dat betreft kunnen we een hele mooie stap zetten naar een woning van zeker anderhalf keer zo groot op een ruimer perceel dan nu, zonder dat er extra geld bij moet. Maar die verhouding tussen de regio's is niet heel sterk veranderd, dus wat dat betreft is ook in dit geval de overwaarde niet meer dan een getal op papier waar je niets mee opschiet.
Ergens in 2013 ofzo een Loft in Rotterdam gekocht voor 150k, in 2015 verkocht voor 300k -> 150k winst
In 2015 slim een buitenkansje gekocht in Gouda voor 200k, tijdelijk omdat ze plannen hadden een eigen huis te laten bouwen, verkocht voor 300k ofzo, weer 100k winst.
Samen dus eigen huis laten bouwen voor 700k en dat onlangs verkocht voor ruim een miljoen, weer 300k
550k + 100k spaargeld + 650k gezamenlijke hypo = Vrijstaande villa met flinke tuin en zwembad in de veluwe voor 1.3 miljoen (!). Ik neem aan dat dit hun eindpunt is, ik zou niet weten hoe ze hier nog meer voordeel uit kunnen halen
Dit dus.
80% waardestijging in 6 jaar. Het klinkt mooi, maar als je het afzet tegen de gemiddelde waardestijging over dezelfde 6 jaar is denk ik niet heel abnormaal (afgelopen jaar gemiddeld al 20%). Zeker als je er zelf veel uren in hebt gestoken.Ivow85 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:07:
Vanochtend een eerste kennismakingsgesprek met een verkoopmakelaar gehad. De verkoopopbrengst die hij verwacht ligt op ongeveer 250% van wat ik zelf in 2015 voor het huis betaald heb. Maar het is dan ook flink opgeknapt en gasloos gemaakt. Neem ik die kosten mee, dan ligt de opbrengst die verwacht wordt op zo'n 180% van mijn totale investering.
Nou vorige week 4 dagen bezichtigingen gehad en nu afwachten. De vraagprijs ligt onder wat walterliving zegt dat het waard is en de makelaar denkt ook dat het meer op moet gaan leveren dan de vraagprijs.
Nu was er een bezichtiging van een vrouw alleen waarbij de man niet kon mee komen want druk en kon echt niet weg etc. Maar ze wilde heel graag een bod uitbrengen maar niet als haar man het niet ook gezien had dus ik heb gezegd via de makelaar dat hij vroeg in de avond wel even mocht komen kijken.
Ze vertelde dat ze heel veel geluk had met het maken van een afspraak want dat was bijna niet gelukt etc etc. En ze waren zo blij dat ik nog tijd voor hun wilde maken. Dus bezichtiging van 1 uur gedaan en ze waren super enthousiast en zagen zich er helemaal wonen.
Krijg net belletje van de makelaar dat ze een bod hebben uitgebracht van 20% onder de vraagprijs met 100% voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring en een oplevering datum die heel erg afwijkt met wat wij hebben aangegeven.
Gelukkig zijn er nog veel meer andere biedingen die wel reëel zijn maar dit is de laatste keer dat ik dus extra moeite ga doen voor mensen.
Nu was er een bezichtiging van een vrouw alleen waarbij de man niet kon mee komen want druk en kon echt niet weg etc. Maar ze wilde heel graag een bod uitbrengen maar niet als haar man het niet ook gezien had dus ik heb gezegd via de makelaar dat hij vroeg in de avond wel even mocht komen kijken.
Ze vertelde dat ze heel veel geluk had met het maken van een afspraak want dat was bijna niet gelukt etc etc. En ze waren zo blij dat ik nog tijd voor hun wilde maken. Dus bezichtiging van 1 uur gedaan en ze waren super enthousiast en zagen zich er helemaal wonen.
Krijg net belletje van de makelaar dat ze een bod hebben uitgebracht van 20% onder de vraagprijs met 100% voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring en een oplevering datum die heel erg afwijkt met wat wij hebben aangegeven.
Gelukkig zijn er nog veel meer andere biedingen die wel reëel zijn maar dit is de laatste keer dat ik dus extra moeite ga doen voor mensen.
Hier is het huis ook verkocht onder voorbehoud.
Vraagprijs 275, verkocht voor 290.
De kopers maken nu hun hypotheek rond.
Wij zijn erg blij, ons huis heeft erfpacht, en toevallig 2 weken later kwam 3 huizen verder een huis te koop.
Gelukkig waren wij eerder.
Wij zijn erg blij, ons huis heeft erfpacht, en toevallig 2 weken later kwam 3 huizen verder een huis te koop.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Dank je wel - maar dit is niet heel nuttig voor de lezers van dit topic natuurlijk. Misschien leuk als je bijvoorbeeld benoemd in welke stad / regio, iets over het huis en of je nog tips hebt bijv.Mars18 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:15:
Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn. Tegenwoordig gaat de prijsontwikkeling vaak:Wij zijn erg blij, ons huis heeft erfpacht, en toevallig 2 weken later kwam 3 huizen verder een huis te koop.
- huis x in de buurt wordt te koop gezet voor [normale prijs]
- huis x wordt verkocht voor [normale prijs] + 10k
- huis y wordt in de verkoop gezet voor [normale prijs + 10k]
- huis y wordt uiteindelijk verkocht voor [normale prijs + 10k] + 10k (omdat diegene die er de vorige keer naast gegrepen hebben nu toch wel zeker het huis willen)
Dus dan is het juist interessant om niet als eerste te verkopen maar als 2e
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Paar weken geleden wat meer info geplaatst,Maestro.mosjuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Dank je wel - maar dit is niet heel nuttig voor de lezers van dit topic natuurlijk. Misschien leuk als je bijvoorbeeld benoemd in welke stad / regio, iets over het huis en of je nog tips hebt bijv.
[...]
Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn. Tegenwoordig gaat de prijsontwikkeling vaak:
- huis y wordt uiteindelijk verkocht voor [normale prijs + 10k] + 10k (omdat diegene die er de vorige keer naast gegrepen hebben nu toch wel zeker het huis willen)
Regio Drechtsteden,
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Stond je eigen huis toen al op 'verkocht onder voorbehoud' toen dat andere huis te koop kwam?Mars18 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:15:
Vraag me af welke afwegingen men maakt als er een zelfde woning te koop staat.
Gelukkig al verkocht onder voorbehoudLaapo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:36:
[...]
Stond je eigen huis toen al op 'verkocht onder voorbehoud' toen dat andere huis te koop kwam?
Vraag me af welke afwegingen men maakt als er een zelfde woning te koop staat.
Die stond te koop voor 300.000, precies zoals wij al hadden verwacht en makelaars hadden verteld dat de erfpacht 25.000 zou schelen van de waarde.
Voor ons prima, dit huis hadden wij in 2018 voor 212.000 gekocht en nu 3 jaar later voor 290.000 zien vertrekken
Langzaamaan zijn we aan het kijken om een huis te kopen in een andere regio, +- 80 km verderop.
Nu ben ik alvast wat aan het oriënteren, we hebben een huis te verkopen met redelijk wat overwaarde. Wat is handig in dit soort situaties qua advies? Kan ik het beste een losse verkoop- en aankoopmakelaar in de hand nemen? Of dit juist samen laten doen door 1 makelaar. De uitdaging die ik in dat laatste zie is dat deze de markt in ofwel verkoop ofwel aankoop regio minder goed kent, of valt dat in de praktijk mee?
Ben een beetje op zoek naar meningen over deze uitdaging.
Nu ben ik alvast wat aan het oriënteren, we hebben een huis te verkopen met redelijk wat overwaarde. Wat is handig in dit soort situaties qua advies? Kan ik het beste een losse verkoop- en aankoopmakelaar in de hand nemen? Of dit juist samen laten doen door 1 makelaar. De uitdaging die ik in dat laatste zie is dat deze de markt in ofwel verkoop ofwel aankoop regio minder goed kent, of valt dat in de praktijk mee?
Persoonlijk zou ik ze lekker regionaal houden, die hebben toch het beste zicht op de lokale markt en weet ook de dingen die zich niet laten vangen in modellen en verkoopoverzichten.Ambianz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:09:
Langzaamaan zijn we aan het kijken om een huis te kopen in een andere regio, +- 80 km verderop.
Kolere zeg, dan ben je zuur. Logisch dat je het probeert maar dit zijn dan toch geen serieuze kopers in deze markt lijkt me. Dat voorbehoud e.d. is nog tot daar aan toe, maar 20% onder vp bieden terwijl die niet exorbitant hoog lijkt is toch wel erg dapper.Sen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:35:
Nou vorige week 4 dagen bezichtigingen gehad en nu afwachten. De vraagprijs ligt onder wat walterliving zegt dat het waard is en de makelaar denkt ook dat het meer op moet gaan leveren dan de vraagprijs.
De meerwaarde van een aankoopmakelaar zit wmb in kennis van de lokale markt. Dan moet je 'm daar dus ook inhuren.Ambianz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:09:
Dan heb je toch ook geen inspiratie om al je vermogen in een villa op de Veluwe te steken, ook financieel niet slim overigens. Tenzij er meer achter zit. Laat ook maar.FunkyTrip schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:06:
= Vrijstaande villa met flinke tuin en zwembad in de veluwe voor 1.3 miljoen (!). Ik neem aan dat dit hun eindpunt is, ik zou niet weten hoe ze hier nog meer voordeel uit kunnen halen
[ Voor 62% gewijzigd door KleineJoop op 19-07-2021 21:47 ]
Lekker misgunnen en oordelen, waarom niet. Wellicht is het voor hun geen patshut, maar gewoon een supermooi huis waar ze derest van hun leven kunnen wonen. Laat iedereen lekker zelf bepalen wat ze met hun geld doen.KleineJoop schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:41:
[...]
Dan heb je toch ook geen inspiratie om al je vermogen in een villa op de Veluwe te steken, ook financieel niet slim overigens. Tenzij er meer achter zit. Laat ook maar.
Prima, daarom, laat ook maar. Maar ik geef mijn mening wanneer en hoe ik dat wil. Of ik of jij er mee scoort of niet boeit me niet. Maar goed, men gaat maar weer on-topic verder.Reiziger88 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:51:
Lekker misgunnen en oordelen, waarom niet. Wellicht is het voor hun geen patshut, maar gewoon een supermooi huis waar ze derest van hun leven kunnen wonen. Laat iedereen lekker zelf bepalen wat ze met hun geld doen.
Wellicht een spiel om rapport te maken en zo te hopen op "gunning" bij een exorbitant laag bod? Of denk ik nu gelijk het slechte van de mensSen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:35:
Vandaag zijn de foto's gemaakt. Wat een werk is het nog om alles aan de kant en leeg te krijgen. Blijkbaar hadden we het wel goed gedaan, want de fotograaf had geen enkele opmerking en was binnen 1 uur en 5 minuten klaar, terwijl hij 2 uur had ingepland.
Binnen 4 a 5 werkdagen zijn de foto's en de video klaar. We zitten niet echt op een schopstoel. We gaan pas verkopen als we een opleverindicatie hebben van onze nieuwbouwwoning.
Binnen 4 a 5 werkdagen zijn de foto's en de video klaar. We zitten niet echt op een schopstoel. We gaan pas verkopen als we een opleverindicatie hebben van onze nieuwbouwwoning.
Waarom dan nu al de foto's? Dan loop je het risico op mooie, bloeiende zomerfoto's in het druilerige najaar?
Wij gaan heel bewust voor foto's ongeveer een week voor de boel online gaat, dan klopt de verwachting adhv de foto's zoveel mogelijk met de situatie iets later.
Wij gaan heel bewust voor foto's ongeveer een week voor de boel online gaat, dan klopt de verwachting adhv de foto's zoveel mogelijk met de situatie iets later.
Onze bouwer had een maand of 2 geleden aangegeven dat er geen vertragingen in ons nieuwbouwproject waren, en dat de oplevering ergens in Q4 zou zijn. Ze hadden ons gemeld dat de verwachting was dat we voor de bouwvak een oplevermaand zouden krijgen. Dan zouden de bezichtigingen tijdens onze vakantie plaatsvinden in augustus. Dus de foto's waren een maand daarvoor in juli ingepland. Verleden week bleek dat die maandprognose niet meer voor de bouwvak zou plaatsvinden, dus hebben we besloten om nog even te wachten met de verkoop. Ik wil het risico niet lopen dat ik mijn huis heb verkocht, maar dat de oplevering uit zou lopen en ik met een probleem kom te zitten.Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:04:
Waarom dan nu al de foto's? Dan loop je het risico op mooie, bloeiende zomerfoto's in het druilerige najaar?
Een week voor de foto's afzeggen/verplaatsen was niet handig. Er was al met familie afgesproken dat onze kinderen daar konden logeren. We hadden al vrij genomen. Het halve huis was al aan kant. Dus vandaar die keus.
Omdat mensen liever naar bloeiende zomerfoto's kijken in een druilerige najaar. Je verkoopt je huis, niet het weer.Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:04:
Klinkt logisch dan, HellBeast.
Niet eens met Roadman overigens. Je wil natuurlijk zo licht/zonnig mogelijke foto's maar ik zit echt niet te wachten op lentezon en bloemetjesfoto's als ik in januari door de sneeuw baggerend naar de voordeur loop. De werkelijkheid moet niet al te zeer afwijken van de foto's.
Niet eens met Roadman overigens. Je wil natuurlijk zo licht/zonnig mogelijke foto's maar ik zit echt niet te wachten op lentezon en bloemetjesfoto's als ik in januari door de sneeuw baggerend naar de voordeur loop. De werkelijkheid moet niet al te zeer afwijken van de foto's.
Ik denk in het algemeen dat de huizenkoper zich daar op dit moment echt niet druk om maakt.Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:15:
Dat zou mij als koper echt niets kunnen interesseren, daar kijk je toch doorheen?Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:15:
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
Je kunt je als je op Funda kijkt afvragen wat er aan de hand is. Hoe waarheidsgetrouw zijn de foto's als het buiten al een paar weken pokkenweer is en de foto's tonen een heerlijk mooi juli-zonnetje.... Dat zou "opvallend" kunnen zijn in negatieve zin. Nu is dat in de huidige huizenmarkt niet zo'n probleem denk ik.Freelance schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:28:
[...]
Dat zou mij als koper echt niets kunnen interesseren, daar kijk je toch doorheen?
Exact expert nodig?
Tja zo kan je altijd wel wat vinden 
Winter: Jeminee wat een kale bedoeling, hadden ze geen zomer/lente foto’s kunnen gebruiken?
Zomer: jeminee wat staat het hier vol, hoe ziet het eruit zonder al dat woekerende groen?
Devies:
Zorg zelf voor seizoensfotos als je denkt dat het een minpunt is…
Winter: Jeminee wat een kale bedoeling, hadden ze geen zomer/lente foto’s kunnen gebruiken?
Zomer: jeminee wat staat het hier vol, hoe ziet het eruit zonder al dat woekerende groen?
Devies:
Zorg zelf voor seizoensfotos als je denkt dat het een minpunt is…
Foto's met een pak sneeuw in de tuin en allemaal slurry voor de deur heb je toch ook weinig aan. Dat komt hooguit een paar dagen per jaar voor. Ik zou, in geval het echt wat toevoegt, zeker ook foto's uit de lente er bij doen. Bijvoorbeeld als je tuin niet perfect gelegen is maar toch wel wat zon pakt. Kopers willen dat ook gewoon zien en in het najaar krijg je dat niet goed voor elkaar.Pannencouque schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:15:
Punt is simpelweg dat zonnige foto's meer kijkers trekt. Dat is altijd al zo geweest dus zullen makelaars ook bij voorkeur foto's maken die zonnig zijn, of handmatig wat zonniger maken.
[removed]
Denk dat in de huidige markt de meeste kopers al blij zijn dat ze een bezichtiging bemachtigenCrazy D schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Je kunt je als je op Funda kijkt afvragen wat er aan de hand is. Hoe waarheidsgetrouw zijn de foto's als het buiten al een paar weken pokkenweer is en de foto's tonen een heerlijk mooi juli-zonnetje.... Dat zou "opvallend" kunnen zijn in negatieve zin. Nu is dat in de huidige huizenmarkt niet zo'n probleem denk ik.
Zelf met zelfgemaakte aardappel foto's zijn wordt het over het algemeen toch wel verkocht, misschien iets minder bezichtigingen maar dat maakt in de huidige markt niet veel uit.
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
Het eerste wat ik denk als ik foto's zie met (verdwijnende) sneeuw en/of grote plassen van de regen, is "Die mensen hebben haast want niet het juiste moment kunnen kiezen om foto's te maken"
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
En dan maak je vandaag foto's... Fotograaf geboekt voor midden in de zomer en dan is ook alles bewolkt en zeiknat, omdat het net in dat uurtje dat de fotograaf was geboekt zeikweer is ..naitsoezn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:38:
Het eerste wat ik denk als ik foto's zie met (verdwijnende) sneeuw en/of grote plassen van de regen, is "Die mensen hebben haast want niet het juiste moment kunnen kiezen om foto's te maken"
Onze foto's waren ook op een complete overcast dag met regen gemaakt eind vorig jaar. De makelaar vroeg nog of we het overnieuw wilden doen. A: de fotograaf had het uberdruk, en B: de eerste klanten stonden al aan de deur zodra het bordje aan de gevel hing dus nee denk niet dat het veel uitgemaakt had.naitsoezn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:38:
Al smeer je vaseline op je iphone en maak je daar foto's mee, het verkoopt nu gewoon met idiote overbiedingen.
Ook onze ervaring hier in de straat. Het zou ook erg gek zijn als mensen daarop af zouden knappen, al helemaal als er geen sprake is van een kopersmarkt.Skybullet schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Onze foto's waren ook op een complete overcast dag met regen gemaakt eind vorig jaar. De makelaar vroeg nog of we het overnieuw wilden doen. A: de fotograaf had het uberdruk, en B: de eerste klanten stonden al aan de deur zodra het bordje aan de gevel hing dus nee denk niet dat het veel uitgemaakt had.
Al smeer je vaseline op je iphone en maak je daar foto's mee, het verkoopt nu gewoon met idiote overbiedingen.
Het is misschien wat anders als je je woning zelf zeer hoog in de markt zet met crappy foto's.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je hebt natuurlijk zelf de volmacht afgegeven aan de notaris om de overdracht voor jullue te regelen.FabianGTI schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:24:
***members only***
Daarnaast zou ik je vragen uitzetten richting de notaris ipv op een tech forum. Natuurlijk krijg je nog de papieren en wordt je geld gestuurd. kan alleen best wat tijd overheen gaan. Zeker een weekend
Hier zijn vandaag foto's gemaakt. Natuurlijk toen we opstonden scheen het zonnetje en zodra de fotograve binnenstapte begon het te regenen
. Uiteindelijk heeft ze nog wel met droog weer fotos kunnen maken gelukkig. We zijn het hele weekend bezig geweest met inpakken alvast van spullen en schoonmaken en het resultaat mocht er wel zijn, volgensmij zijn de foto's wel erg gaaf geworden. Volgende week vrijdag gaan we op funda en ben dan benieuwd wat er op afkomt! Het gaat om een startersappartement in het oververhitte Leiden dus het moet opzich wel goed komen..
Nog even een update hier na mijn laatste verhaal over de extra bezichtiging van iemand die uiteindelijk 20% onder de vraagprijs bood. Nou er waren nog 8 andere biedingen waarvan het winnende bod net geen 20% boven de vraagprijs was en dat zonder financiering voorbehoud en bouwtechnische keuring. De koop is dus nu ook al definitief.
En ja de markt is totaal verziekt.
En ja de markt is totaal verziekt.
[ Voor 5% gewijzigd door Sen op 02-08-2021 12:07 ]
Goedemiddag allen,
Wij hebben sinds woensdag 28 juli ons huis op Funda gezet. Na 1 dag waren alle bezichtings momenten (ca. 20) volgepland. Afgelopen zaterdag waren de eerste bezichtigingen, deze week zijn er nog 2 bezichtingsrondes (waaronder vandaag). Na hoeveel dagen na de eerste bezichtigingsronde hebben jullie een bod ontvangen?
Onze verkoopmakelaar heeft ervoor gekozen om de eventuele biedingen verzamelen en na de bezichtingsronde met ons te bespreken. Vanmiddag horen we hier dus meer over, ben benieuwd.
MvG,
Michael
Wij hebben sinds woensdag 28 juli ons huis op Funda gezet. Na 1 dag waren alle bezichtings momenten (ca. 20) volgepland. Afgelopen zaterdag waren de eerste bezichtigingen, deze week zijn er nog 2 bezichtingsrondes (waaronder vandaag). Na hoeveel dagen na de eerste bezichtigingsronde hebben jullie een bod ontvangen?
Onze verkoopmakelaar heeft ervoor gekozen om de eventuele biedingen verzamelen en na de bezichtingsronde met ons te bespreken. Vanmiddag horen we hier dus meer over, ben benieuwd.
MvG,
Michael
Wij hadden de bezichtiging momenten op donderdag en vrijdag ingepland staan. Op woensdag 12:00 sloot de inschrijving. Op dinsdagmiddag hadden we al een aantal biedingen ontvangen, maar de meeste kwamen eigenlijk allemaal vlak voor het sluiten van de inschrijving.michaelrr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:22:
Goedemiddag allen,
MvG,
Michael
Door dat rondje hebben wij naast een huis gegrepen..Maestro.mosjuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:54:
8<8<
[...]
Ik weet niet of je daar blij mee moet zijn. Tegenwoordig gaat de prijsontwikkeling vaak:
Huis1 te koop voor 525k
Huis1 verkocht voor 549k
Op de dag dat huis1 gepasseerd werd kwam huis 2 te koop.
Vraagprijs huis2 549k
Verkoopprijs huis2 616k
Huis1 en huis2 staan binnen 10m van elkaar. Huis1 had meer grond, maar iets mindere ligging.
Huis2 had onze voorkeur vanwege een aantal redenen, we wilden tot 582k gaan, de verkopende makelaar is een bekende van ons, wij hebben het 1-na hoogste bod uitgebracht als ik het goed heb begrepen..
[Edit] We hebben overigens onze bieding 2 minuten voor sluiten ingediend, want we kennen de markt en wilden voorkomen dat er een bod na ons werd uitgebracht door de makelaarstruuk. Nouja dat had dus niet gehoeven
[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 03-08-2021 12:28 ]
Bericht hierboven
Bedankt voor de info! We hebben nog geen biedingen ontvangen, maar kan inderdaad ook komen omdat de sluiting pas volgende week maandag is.GadgetJunkPhone schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
Wij hadden de bezichtiging momenten op donderdag en vrijdag ingepland staan. Op woensdag 12:00 sloot de inschrijving. Op dinsdagmiddag hadden we al een aantal biedingen ontvangen, maar de meeste kwamen eigenlijk allemaal vlak voor het sluiten van de inschrijving.
We horen dat de markt nu gekkenhuis is, maar hadden niet verwacht dat we zelf ook zo in spanning zouden zitten wat betreft de biedingen. Vanmiddag horen we waarschijnlijk hier meer over...
On-topic na mijn vorige post 
We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe woning, hebben nu en dan wel wat op het oog, maar onze eisen zijn fors, onze wensenlijst zo mogelijk nog langer.
(Gelukkig hebben we ook een dikke spaarpot voor verbouwen
)
We hebben drie makelaars over de vloer gehad voor een verkooptraject van de huidige woning. Het verschil in prijzen is absurd te noemen.
Makelaar1: 325k, lager dan de vraagprijs in 2012
Makelaar2: 399k vragen, hopen op >430 verkopen
Makelaar3: 535k vragen, kans op de vraagprijs niet halen, maar dat gebeurt maar zelden
±40min van Amsterdam naar het noorden. Huis uit ±1908, 155m2. Schuur (verbonden aan huis) van twee verdiepingen, ±125m2. 292m2 perceel. In 2012 gekocht voor 296k.
Aan de andere kant van het dorp stond een huis te koop van dezelfde bouwperiode, 145m2 met een schuur van ±70m2 op een perceel van 424m2. Vraagprijs 495k, binnen 2 weken verkocht. (Verkoopprijs onbekend, verwachting is >540k). Dat huis heeft een minder logische inrichting en heel veel hout (= schilderwerk).
Donderdag gaan we bij een ander huis kijken, ben erg benieuwd of het ons bekoren kan.
We zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe woning, hebben nu en dan wel wat op het oog, maar onze eisen zijn fors, onze wensenlijst zo mogelijk nog langer.
We hebben drie makelaars over de vloer gehad voor een verkooptraject van de huidige woning. Het verschil in prijzen is absurd te noemen.
Makelaar3: 535k vragen, kans op de vraagprijs niet halen, maar dat gebeurt maar zelden
±40min van Amsterdam naar het noorden. Huis uit ±1908, 155m2. Schuur (verbonden aan huis) van twee verdiepingen, ±125m2. 292m2 perceel. In 2012 gekocht voor 296k.
Aan de andere kant van het dorp stond een huis te koop van dezelfde bouwperiode, 145m2 met een schuur van ±70m2 op een perceel van 424m2. Vraagprijs 495k, binnen 2 weken verkocht. (Verkoopprijs onbekend, verwachting is >540k). Dat huis heeft een minder logische inrichting en heel veel hout (= schilderwerk).
Donderdag gaan we bij een ander huis kijken, ben erg benieuwd of het ons bekoren kan.
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 03-08-2021 12:39 ]
Bericht hierboven
Vakantie, slechte tijd om te verkopen. 4 weken wachten had je zomaar 10/20K meer opgeleverd.michaelrr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Bedankt voor de info! We hebben nog geen biedingen ontvangen, maar kan inderdaad ook komen omdat de sluiting pas volgende week maandag is.
We horen dat de markt nu gekkenhuis is, maar hadden niet verwacht dat we zelf ook zo in spanning zouden zitten wat betreft de biedingen. Vanmiddag horen we waarschijnlijk hier meer over...
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
Ik denk dat dit in de huidige markt niet opgaat. Mijn woning ook voor een mooi bedrag weten te verkopen eind juli.Bschnitz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Vakantie, slechte tijd om te verkopen. 4 weken wachten had je zomaar 10/20K meer opgeleverd.
Wat een onzin in deze markt. Je biedingen zullen vlak voor sluitingstijd binnenstromen.Bschnitz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Vakantie, slechte tijd om te verkopen. 4 weken wachten had je zomaar 10/20K meer opgeleverd.
Ik vond het verschil tussen de twee makelaars die wij benaderd hebben al groot.Floor-is schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:38:
Makelaar 1: 350k vraagprijs, 'gekkenhuis creëren' en opbrengst 375-380k of meer wanneer een gek is die een uitschieter biedt.
Makelaar 2: 400k vraagprijs, bezichtigingen zullen binnen 24 uur vol zitten en vrijwel zeker gaan er biedingen over de vraagprijs heen. Verwacht 415-425k.
Toch een verschil van meer dan 10%.
Het is toch niet alsof je op sluitingstijd + 1 minuut hoort of jij het winnende bod hebt of niet? Als de makelaar of verkoper truukjes willen uithalen kunnen ze dat ook na de sluitingstijd doen.Floor-is schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:17:
[Edit] We hebben overigens onze bieding 2 minuten voor sluiten ingediend, want we kennen de markt en wilden voorkomen dat er een bod na ons werd uitgebracht door de makelaarstruuk. Nouja dat had dus niet gehoeven
wij hebben kleine 2 weken geleden de sluiting van biedingen gehad. Meeste biedingen komen pas op laatste moment binnen. Makelaar gaf aan dat ze dit veel zien.michaelrr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Bedankt voor de info! We hebben nog geen biedingen ontvangen, maar kan inderdaad ook komen omdat de sluiting pas volgende week maandag is.
Wij vonden het ook spannend... Gelukkig belde de makelaar snel en waren we er snel uit.
[ Voor 3% gewijzigd door DialOut op 03-08-2021 19:54 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 10% gewijzigd door Barrybobslee op 04-08-2021 08:20 ]
Welke regio is dat, Barrybobslee?
Randstad rond UtrechtHellBeast schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:41:
Welke regio is dat, Barrybobslee?
[ Voor 7% gewijzigd door Barrybobslee op 04-08-2021 08:45 ]
Vind het toch bijzonder dat werkelijk overal 60-80k boven vraagprijs wordt geboden. Niet overwogen om gewoon de vraagprijs 60k hoger te zetten en kijken wie er toehapt met 60k boven de vraagprijs?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vind ik ook altijd een interessante gedachte. Ik denk dan ook dat dit deels gebeurt en dat daardoor de prijzen opgedreven worden.Sport_Life schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:
Vind het toch bijzonder dat werkelijk overal 60-80k boven vraagprijs wordt geboden. Niet overwogen om gewoon de vraagprijs 60k hoger te zetten en kijken wie er toehapt met 60k boven de vraagprijs?
Lekker, mooi bodBarrybobslee schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:17:
***members only***
Gisteren de 2e bezichtingsronde gehad, er zijn nog geen biedingen binengekomen.
Aankomende maandag sluit de inschrijving voor de biedingen, makelaar verwacht ook dat de biedingen binnen komen last minute. Als het goed is weet ik dus a.s. maandag wat het uiteindelijk is geworden qua biedingen, ik hou jullie op de hoogte
Achteraf gezien was het misschien wel een idee om een hogere vraagprijs te hanteren. Momenteel waren van alle biedingen er maar een paar nipt boven de overdrachtsbelastingsgrens. De rest zat er tegenaan.Sport_Life schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:
Verwijderd
Sommige mensen zijn gewoon dermate wanhopig dat ze inderdaad een knock-out bod doen. Dan krijg je flinke uitschieters.Sport_Life schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:05:
Maar toen wij vorig jaar verkochten, zag je wel dat de markt ook niet helemaal gek is. Wij hebben ons huis toen met een relatief hoge vraagprijs op de markt gezet. Mooiere huizen stonden met ongeveer dezelfde vraagprijs te koop. Dan zie je wel verschil hoor. Op die mooiere huizen werd harder overboden dan bij ons. Maarja... wij waren al blij geweest met de vraagprijs en het is tóch meer geworden.
Maar door hem wat hoger weg te zetten, leek het er wel op dat we de echte aasgieren niet over de vloer kregen. Heb de makelaar maar 1 keer horen klagen over iemand die wel een bod wilde doen van 20% onder de vraagprijs. De makelaar heeft dat gesprek natuurlijk direct afgekapt en geadviseerd te gaan zoeken in een goedkopere regio.
Tja ik vind het gewoon toevallig dat overal zoveel wordt overboden. Bij ons in de wijk vorig jaar 4 woningen verkocht allen 60-80k boven de vraagprijs. Zijn verschillende woningen (2 kap, hoek, tussenwoning van 130 tot 200m2) , maar het lijkt wel een soort norm of zo tegenwoordig
.
Diezelfde soort woningen stonden in 2017-2018 nog 3-4 maanden te koop voor 100k minder.
Diezelfde soort woningen stonden in 2017-2018 nog 3-4 maanden te koop voor 100k minder.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 04-08-2021 09:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik zou nog terugkomen indien ik updates heb. Die heb ik vandaag zeker!
Vanmiddag ben ik gebeld door mijn verkoopmakelaar dat er kopers zijn die een bod wilden uitbrengen met als deadline morgen om 10:00. Onze aanname is dat ze hiermee de andere kopers buiten spel willen zetten.
Het bod is:
- 70k boven vraagprijs (was vanaf prijs)
- zonder voorbehoud van financiering
- met bouwkundige keuring voor tekenen koopovereenkomst
Dit bod hebben we uiteindelijk geaccepteerd 😀
Gr. Michael
Vanmiddag ben ik gebeld door mijn verkoopmakelaar dat er kopers zijn die een bod wilden uitbrengen met als deadline morgen om 10:00. Onze aanname is dat ze hiermee de andere kopers buiten spel willen zetten.
Het bod is:
- 70k boven vraagprijs (was vanaf prijs)
- zonder voorbehoud van financiering
- met bouwkundige keuring voor tekenen koopovereenkomst
Dit bod hebben we uiteindelijk geaccepteerd 😀
Gr. Michael
70k boven vraagprijs klinkt erg mooi
Maar is natuurlijk wel afhankelijk van hoe reëel de vanaf-prijs was. En of jullie en de makelaar het idee hadden dat er meer in het vat zou zitten.
Desondanks zijn dit leuke opstekers. Dat betekent wat extra luxe in het nieuwe huis en een klein deukje in de nieuwe hypotheek slaan wellicht
Desondanks zijn dit leuke opstekers. Dat betekent wat extra luxe in het nieuwe huis en een klein deukje in de nieuwe hypotheek slaan wellicht
In Amsterdam en omstreken is de meest gebruikte strategie voor 'starterswoningen' van 350-450k toch wel wat lager in de markt zetten en hopen op een koper die al een paar keer mis gegrepen heeft en daarom extra over de vraagprijs heen gaat.Verwijderd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:29:
[...]
Maar door hem wat hoger weg te zetten, leek het er wel op dat we de echte aasgieren niet over de vloer kregen. Heb de makelaar maar 1 keer horen klagen over iemand die wel een bod wilde doen van 20% onder de vraagprijs. De makelaar heeft dat gesprek natuurlijk direct afgekapt en geadviseerd te gaan zoeken in een goedkopere regio.
Zowel mijn vriendin en ik als twee vrienden van me gaan binnenkort ons huis verkopen en al onze verkoopmakelaars hanteren deze techniek. Kopers in Amsterdam lijken wel te weten dat je niet op en zeker niet onder de vraagprijs kan bieden dus aasgieren heb je eigenlijk niet.
tja dan kan je net zo goed zeggen bieden vanaf toch of komt dat dan anders over?Louislouislouis schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:09:
[...]
In Amsterdam en omstreken is de meest gebruikte strategie voor 'starterswoningen' van 350-450k toch wel wat lager in de markt zetten en hopen op een koper die al een paar keer mis gegrepen heeft en daarom extra over de vraagprijs heen gaat.
Ja effectief is de vraagprijs op funda inmiddels ook een bieden vanaf prijs. Maar dit zetten makelaars er, in de randstad althans, niet expliciet bij om dat iedereen dit wel weet.bie100 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
tja dan kan je net zo goed zeggen bieden vanaf toch of komt dat dan anders over?
Vandaag gehoord dat de hypotheek van de kopers rond is, en ons huis officieel is verkocht.
Erg blij mee, is soepel gelopen.
Kan het te koop bord ook weer van het raam af, en kan het rolluik weer omlaag.
Erg blij mee, is soepel gelopen.
Kan het te koop bord ook weer van het raam af, en kan het rolluik weer omlaag.
Mijn eerste bijdragen aan dit topic
Wij mogen nu gaan beginnen met het verkopen van ons Appartementje (amsterdam west/3kamer/46m2) want na een tijdje zoeken eindelijk een huis gevonden in Alkmaar (waar ik vandaan kom, een tuin heeft, simpelweg bijna drie keer groter is als deze en mijn ouders wonen dus ++)
We heb nog geen besluit genomen welke verkoop makelaar we in de hand willen nemen. Wel is het me opgevallen dan de courtages nogal uiteen lopen. heb nu 2 van de 3 beoogde verkoop makelaars gesproken, de courtages lopen uiteen van (M1)1% vs (M2)1.6% +599 opstartkosten. in afwachting van waar m3 mee gaat komen. (Al ben ik zelf voornemend om voor de laagste kosten te gaan aangezien de verkoopstrategie nagenoeg gelijk is, en het in mijn optiek niet moeilijk lijkt om in amsterdam wat te verkopen.)
De beoogde vraagprijs vond ik ook wat uiteen lopen, 350(m1) vs 325(m2). met een goede onderbouwing van m1. m2 meende dat het beter was om wat lager in te zetten. (waar ik mij niet in kan vinden, want je kan altijd zakken in prijs, stijgen is lastiger.
To Be continued.
Wij mogen nu gaan beginnen met het verkopen van ons Appartementje (amsterdam west/3kamer/46m2) want na een tijdje zoeken eindelijk een huis gevonden in Alkmaar (waar ik vandaan kom, een tuin heeft, simpelweg bijna drie keer groter is als deze en mijn ouders wonen dus ++)
We heb nog geen besluit genomen welke verkoop makelaar we in de hand willen nemen. Wel is het me opgevallen dan de courtages nogal uiteen lopen. heb nu 2 van de 3 beoogde verkoop makelaars gesproken, de courtages lopen uiteen van (M1)1% vs (M2)1.6% +599 opstartkosten. in afwachting van waar m3 mee gaat komen. (Al ben ik zelf voornemend om voor de laagste kosten te gaan aangezien de verkoopstrategie nagenoeg gelijk is, en het in mijn optiek niet moeilijk lijkt om in amsterdam wat te verkopen.)
De beoogde vraagprijs vond ik ook wat uiteen lopen, 350(m1) vs 325(m2). met een goede onderbouwing van m1. m2 meende dat het beter was om wat lager in te zetten. (waar ik mij niet in kan vinden, want je kan altijd zakken in prijs, stijgen is lastiger.
To Be continued.
Mijn appartement is vandaag op Funda gekomen, toch spannend zo voor de eerste keer verkopen. Binnen een uur al 6 aanvragen voor bezichtigingen en de teller staat nu op 10 volgensmij. Volgende week bezichtigingen en hopen dat daarna snel een deal volgt!
En dat ik mn huis niet hier ga tegenkomen
En dat ik mn huis niet hier ga tegenkomen
Zelf recent een huis gekocht en inmiddels is de hypotheek bijna rond. Hoogstwaarschijnlijk gaat ons eigen huis morgen of maandag online, erg spannend ben benieuwd hoe het gaat 
Moet zeggen dat we fijne makelaar hebben, geen opstartkosten, achteraf 1,45% provisie en daar zit alles bij in. Interieur styliste, fotograaf (incl 360gr foto en filmpje), funda etc. Gemakkelijk communiceren via whatsapp etc. Tevreden over tot dusver.
We willen ons huis per 1 november overdragen hopelijk gaat dat lukken. Vraagprijs van 235k dus lijkt me een gemakkelijk segment.
Moet zeggen dat we fijne makelaar hebben, geen opstartkosten, achteraf 1,45% provisie en daar zit alles bij in. Interieur styliste, fotograaf (incl 360gr foto en filmpje), funda etc. Gemakkelijk communiceren via whatsapp etc. Tevreden over tot dusver.
We willen ons huis per 1 november overdragen hopelijk gaat dat lukken. Vraagprijs van 235k dus lijkt me een gemakkelijk segment.
[ Voor 14% gewijzigd door Chaoss op 13-08-2021 00:38 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Lijkt me sterk, makelaars doen (hier althans) niet aan tegen elkaar opbieden, elke gegadigde kan een bod uitbrengen zonder dat ze weten wat op dat moment het hoogste bod is. Uiteindelijk plannen de makelaars ook maar 2 dagen aan bezichtigingen de rest komt op de reservelijst.Bschnitz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Tuurlijk zullen er potentiële kopers op vakantie zijn maar zelf toen ik op vakantie was checkte ik elke dag funda om te kijken of er nog wat bij gekomen was om eventueel een afspraak te kunnen maken. Daarnaast zullen er in de vakantie ook minder huizen online komen waardoor er weer meer schaarste is.
Klopt wel, maar mensen die op vakantie gaan hebben over het algemeen meer geld. Je krijgt dus tijdens de vakanties altijd de B groep bieders. De A groep, welke soms debiel te veel wilt betalen ben je dus kwijt.Chaoss schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:47:
[...]
Lijkt me sterk, makelaars doen (hier althans) niet aan tegen elkaar opbieden, elke gegadigde kan een bod uitbrengen zonder dat ze weten wat op dat moment het hoogste bod is. Uiteindelijk plannen de makelaars ook maar 2 dagen aan bezichtigingen de rest komt op de reservelijst.
Tuurlijk zullen er potentiële kopers op vakantie zijn maar zelf toen ik op vakantie was checkte ik elke dag funda om te kijken of er nog wat bij gekomen was om eventueel een afspraak te kunnen maken. Daarnaast zullen er in de vakantie ook minder huizen online komen waardoor er weer meer schaarste is.
Dus ja zeker, je zal voldoende animo hebben. Maar zeker niet de gek die veel te veel wilt betalen.
Als je 10 mensen hebben die een bod uitbrengen zullen er 8 op elkaar lijken, 2 niet.
Je wilt dat die 2 zoverre mogelijk van de rest zijn of dat het er meer dan 2 zijn. Dat kan gewoon niet tijdens de vakantie periode....
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
Eerlijk gezegt gaat die theorie er bij mij niet in
bazeer je dit ook ergens op?
Dit is gewoon een leuk hersenspinsel, maar verder niet op feiten gebaseerd lijkt me.Bschnitz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:23:
[...]
Klopt wel, maar mensen die op vakantie gaan hebben over het algemeen meer geld. Je krijgt dus tijdens de vakanties altijd de B groep bieders. De A groep, welke soms debiel te veel wilt betalen ben je dus kwijt.
Dus ja zeker, je zal voldoende animo hebben. Maar zeker niet de gek die veel te veel wilt betalen.
Als je 10 mensen hebben die een bod uitbrengen zullen er 8 op elkaar lijken, 2 niet.
Je wilt dat die 2 zoverre mogelijk van de rest zijn of dat het er meer dan 2 zijn. Dat kan gewoon niet tijdens de vakantie periode....
Je kunt ook beargumenteren dat er een aantal wanhopige A-groepers (de 'gekken') zijn die Funda zelfs volgen terwijl ze op vakantie zijn en zich extra onder druk gezet voelen om snel te reageren.
Nog even los van een aantal aannames: niet iedereen heeft tegelijk vakantie tijdens de schoolvakanties. Mensen die op vakantie gaan hebben over het algemeen meer geld? Dat weet ik ook zo snel niet, al helemaal als je de extreme percentielen wegfiltert. En wie weet is die 'gek' zelfs wel thuis gebleven om te sparen voor een huis...
Met dezelfde logica kan je zeggen dat mensen die op vakantie gaan dat geld niet kunnen gebruiken voor overbieden, dus je wil juist de thuisblijvers hebben die hebben niet net een paar duizend euro uitgegeven.Bschnitz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:23:
[...]
Klopt wel, maar mensen die op vakantie gaan hebben over het algemeen meer geld. Je krijgt dus tijdens de vakanties altijd de B groep bieders. De A groep, welke soms debiel te veel wilt betalen ben je dus kwijt.
Wij keken met onze kop in de zon op vakantie ook gewoon huisjes op Funda.
Zelfs een keer, na foto's bekijken, mijn ouders op bezichtiging gestuurd.
Zelfs een keer, na foto's bekijken, mijn ouders op bezichtiging gestuurd.
Dat gaat geen moer uitmaken wanneer je huis naar doorstromers gaat die hun financiën gewoon op orde hebben en lekker overbieden vanuit de overwaarde van hun eigen woning. Die groep heeft sowieso diepere zakken dan de starter die elke cent bij elkaar moet schrapen om mee te doen aan het overbieden.Rmg schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Met dezelfde logica kan je zeggen dat mensen die op vakantie gaan dat geld niet kunnen gebruiken voor overbieden, dus je wil juist de thuisblijvers hebben die hebben niet net een paar duizend euro uitgegeven.
Alleen wanneer je een echte startershuisje/appartementje verkoopt kan dat misschien iets uitmaken. Maar de doorsnee starter heeft nog geen kinderen, dus waarom zou die in het hoogseizoen op vakantie gaan?
Heel veel mensen mijden juist bewust de schoolvakanties en zeker de bouwvakvakantie, want er is bijna niets erger dan overbevolkte gebieden met massa's vervelende, schreeuwende en verwende kinderen.
= mijn persoonlijke mening
= mijn persoonlijke mening

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Mijn verkoopmakelaar. Maar maakt niet uit, iedereen mag dingen vinden. Je zal zien dat er over +- 2weken weer een nieuwe lading huizen online zal komen. Blijkbaar wachten meer makelaars met huizen online zetten.Chaoss schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:25:
Eerlijk gezegt gaat die theorie er bij mij niet inbazeer je dit ook ergens op?
Maybe is het inderdaad een lul verhaal omdat die niet wilt werken in de vakantie. Maar ik kon me er wel in vinden.
Sowieso bij ons is er sinds 2 weken tijd maar 1 huis bij gekomen op Funda. Die was ook direct verkocht ook, via interne woonmatch.
Dus het klopt wel dat niemand zijn huis nu online zet, tenminste in mijn regio.
Zijn boodschap was gewoon heel duidelijk, na de vakantieperiode krijg je meer geld voor je huis.
Eigenlijk denk ik dat. Het zijn ook maar mensen met kinderen en schoolvakanties enzo. En zeker kleine kantoren hebben vaak geen vervanger. Misschien zijn ze bang dat je wegloopt als zij je huis niet direct online gooien.Bschnitz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:04:
[...]
Mijn verkoopmakelaar. Maar maakt niet uit, iedereen mag dingen vinden. Je zal zien dat er over +- 2weken weer een nieuwe lading huizen online zal komen. Blijkbaar wachten meer makelaars met huizen online zetten.
Maybe is het inderdaad een lul verhaal omdat die niet wilt werken in de vakantie. Maar ik kon me er wel in vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 13-08-2021 20:45 ]
En als er dan over 2 weken opeens een grote bubs online komt lijkt mij dat ook niet heel positief voor de prijsontwikkeling.
Gisteren is onze woning in de verkoop gegaan.
Verkoop makelaar hanteert een drietrapsraket idee.
Dag 1 voor eigen klanten/zoekende.
Dag 2 via het gedeelde makelaars zoek systeem
Dag 3 op Funda en dat is dus vannacht/morgen vroeg.
Dag 1 heeft al de eerste bezichtiging opgeleverd.
Mensen konden alleen geen vrij regelen/nemen dus is die bezichtig "pas" volgende week zaterdag.
In de afgelopen weken ons huis zo leeg mogelijk gemaakt voor de foto's.
Berging gehuurd in de buurt en al flink wat ritjes met een volle auto er heen gereden.
Laatste week voor de foto's alle openstaande klusjes nog gedaan. Laminaat halletje boven leggen, plinten, dingetje her en der afkitten, vlekken op de muren weg werken, enz.
Huis is er klaar voor, als we zo de foto's bekijken dan hebben we best een tof huisje. Zonder om het te verkopen eigenlijk
Verkoop makelaar hanteert een drietrapsraket idee.
Dag 1 voor eigen klanten/zoekende.
Dag 2 via het gedeelde makelaars zoek systeem
Dag 3 op Funda en dat is dus vannacht/morgen vroeg.
Dag 1 heeft al de eerste bezichtiging opgeleverd.
Mensen konden alleen geen vrij regelen/nemen dus is die bezichtig "pas" volgende week zaterdag.
In de afgelopen weken ons huis zo leeg mogelijk gemaakt voor de foto's.
Berging gehuurd in de buurt en al flink wat ritjes met een volle auto er heen gereden.
Laatste week voor de foto's alle openstaande klusjes nog gedaan. Laminaat halletje boven leggen, plinten, dingetje her en der afkitten, vlekken op de muren weg werken, enz.
Huis is er klaar voor, als we zo de foto's bekijken dan hebben we best een tof huisje. Zonder om het te verkopen eigenlijk
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Haha zelfde situatie hier. Veel moeite gedaan om alle kleine klusjes te fixen waar je anders nooit aan toe komt. Foto's zijn gisteren gemaakt. Vandaag kregen we de draft brochure met de foto's en dachten we: hmm, waarom verkopen we ons huis ook alweer?Bommes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:05:
Huis is er klaar voor, als we zo de foto's bekijken dan hebben we best een tof huisje. Zonder om het te verkopen eigenlijk![]()
Ons huis is nu op zijn best, week voor foto’smarvel27 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
Haha zelfde situatie hier. Veel moeite gedaan om alle kleine klusjes te fixen waar je anders nooit aan toe komt. Foto's zijn gisteren gemaakt. Vandaag kregen we de draft brochure met de foto's en dachten we: hmm, waarom verkopen we ons huis ook alweer?
Afgelopen 3 jaar dat wij hier wonen nog nooit zo strak geweest haha.
Herkenbaar… en het erge is nog dat je met een paar dagen al die kleine rot klusjes gewoon klaar had. Dacht toen wel had ik het meer vijf jaar eerder gedaan. Geniet je er zelf ook nog wat meer van!Source90 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:18:
[...]
Ons huis is nu op zijn best, week voor foto’s :’j
Afgelopen 3 jaar dat wij hier wonen nog nooit zo strak geweest haha.
Aan de andere kant, blijkbaar heeft het t woongenot niet bedorven. Wij doen ook van dat soort kleine dingen, dan kunnen we onszelf wat betreft de presentatie in elk geval niks kwalijk nemen.koentjuh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:22:
[...]
Herkenbaar… en het erge is nog dat je met een paar dagen al die kleine rot klusjes gewoon klaar had. Dacht toen wel had ik het meer vijf jaar eerder gedaan. Geniet je er zelf ook nog wat meer van!
Heb ook als woningzoekende wel eens smoezelige huizen bezocht

Je zou nog iets anders kunnen overwegen, namelijk een wat dikkere bonusconstructie. Iets van overbieden zit wel in de markt. Ik heb met mijn makelaar een vast courtage afgesproken over de vraagprijs en een bonusconstructie als boven een bepaalde prijs. Dit het met het argument 'voor de eerste 10% overbieding hoef je bijna niets te doen in deze markt, jouw meerwaarde als makelaar zit daarboven, dus laat maar zien'. Die uitdaging wilde hij wel aan.Nl-jeff schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:54:
Mijn eerste bijdragen aan dit topic![]()
To Be continued.
Ieder z'n keuze in wat ie wil, maar ik geloof er wel in. De prikkel om er 20k meer uit te slepen is nu een stuk groter dan wanneer de courtage 1,5% over de hele prijs is.
Heel herkenbaarkoentjuh schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:22:
[...]
Herkenbaar… en het erge is nog dat je met een paar dagen al die kleine rot klusjes gewoon klaar had. Dacht toen wel had ik het meer vijf jaar eerder gedaan. Geniet je er zelf ook nog wat meer van!
[ Voor 4% gewijzigd door Pannencouque op 14-08-2021 09:05 ]
Dat met die bonusconstructie werkt denk ik ook alleen maar als je een eenpitter hebt. Als je een makelaar hebt bij een wat groter kantoor die gewoon in dienst is daar maakt het hem niets uit, hij krijgt zijn salaris toch wel.
En dan zet ie het 10% lager in de markt dan dat hij eigenlijk wellicht had willen doen, er wordt sowieso overboden. Easy money. Ik geloof wel in een bonus constructie als incentive maar niet in de huidige markt. In de huidige markt is het gewoon een kwestie van zelf bepalen wanneer je het uiterlijk verkocht wilt hebben, biedingen komen toch wel. En hoe langer je wacht hoe hoger het bod. Maar op een gegeven moment wil je er ook vanaf zijn zodat je verder kunt.Pannencouque schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:04:
[...]
Je zou nog iets anders kunnen overwegen, namelijk een wat dikkere bonusconstructie. Iets van overbieden zit wel in de markt. Ik heb met mijn makelaar een vast courtage afgesproken over de vraagprijs en een bonusconstructie als boven een bepaalde prijs. Dit het met het argument 'voor de eerste 10% overbieding hoef je bijna niets te doen in deze markt, jouw meerwaarde als makelaar zit daarboven, dus laat maar zien'. Die uitdaging wilde hij wel aan.
Ieder z'n keuze in wat ie wil, maar ik geloof er wel in. De prikkel om er 20k meer uit te slepen is nu een stuk groter dan wanneer de courtage 1,5% over de hele prijs is.
[...]
Heel herkenbaar
Exact expert nodig?
Het vervolg hiervan:JeroenNietDoen schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:21:
Onlangs begonnen met zoeken naar een nieuw huis en dus ook verkoop van mijn huis. Ik woon in een maisonette. Starterswoning. 100M2, 4 slaapkamers, 2 verdiepingen. Staat op een zakelijk complex, totaal 10 woningen. Valt in 1 VVE.
Zodoende begonnen met het opknappen van het e.e.a. Zo ook een scheur in, wat oogde, het pleisterwerk. Met dat ik daar aan wil beginnen constateer ik dat er meer aan de hand, stukjes stucwerk zitten los. De scheur loopt horizontaal en dat zou dus betekenen dat er meer aan de hand is. Ik neem een behoorlijk stukje stucwerk weg en constateer dat er in de binnenmuur een scheur loopt. Oei. Hetzelfde euvel had mijn buurman in zijn keuken, en dat is volledig op kosten van de VVE hersteld.
Nou is de oorzaak hiervan bekend. In ons complex is door de architect eind jaren 60 besloten de betonplaat van de 1ste verdieping door te laten lopen tot buiten i.p.v. daarvoor gewoon een gemetselde muur. Krijg je een effect van. Dat is helemaal geen probleem wanneer je een loodslab erop legt zodat water tussen je muren niet op je beton blijft liggen.
In 2019 hebben we als VVE een bouwbedrijf dat al laten onderzoeken. Er treedt betonrot op als gevolg van het ontbreken van die loodslab. Het bouwbedrijf heeft geadviseerd om het beton uit te slijpen, te behandelen en tevens alsnog een loodslab rondom het hele complex te plaatsen. Dat gaat ook vanuit de VVE aangepakt worden. Volgens de splitsingsakte koop je feitelijk alleen woonrecht en zijn alle vastzittende delen van de woning eigendom van de VVE. Zodoende is dus ook de VVE verantwoordelijk voor herstel.
Maar goed, terug naar de schade in mijn woning. Ik wil mijn huis verkopen. De voorzitter van de VVE heeft, met klankbord de vastgoedbeheerder, voorgesteld om een document op te stellen waarin de VVE dit gebreek in mijn woning erkent en toezegt dat onderzoek en reparatie van dit gebreek plaats zal vinden nadat de achterliggende oorzaak, dat betonrot, is aangepakt. Logisch, het heeft weinig zin om iets te herstellen als de oorzaak nog niet weggenomen is. Dit document wordt dan ook beschikbaar gesteld bij de verkoopdocumenten. Zodoende kan ik de scheur dicht smeren en schilderen. Dat document is er inmiddels, ondertekend, is ook ingediend bij de vastgoedbeheerder. Tevens heeft mijn verkoopmakelaar dit document beoordeeld en stelt hij dat dit voldoende is.
Gebreek benoemd, vastgelegd met toezeggingen. En dat terwijl de muren etc sowieso al niet voor de bewoner/eigenaar zijn. De starter die mijn woning koopt wordt niet met kosten opgezadeld. All good and well zou je zeggen? Toch zit het mij ergens niet lekker. What if achteraf? Of maak ik me druk om niks?
Wat is jullie mening hierover?
23-7 is mijn woning gepubliceerd voor €175K vraagprijs. De week erna waren mijn vrouw en dochter met oma een midweek op vakantie. Zodoende kon ik de katten bij mijn schoonmoeder dumpen en was ik die week aan het werk. Er waren 3 dagdelen beschikbaar voor bezichtiging. Hoewel de statistieken extreem positief waren, in vergelijking met andere soortgelijke woningen in de buurt in die prijscategorie veel meer bezocht en opvallend genoeg gemiddeld 30x meer bewaard op Funda. Toch waren er slechts 9 aanmeldingen voor bezichtiging. Daarvan waren er 4 afmeldingen. Van de 5 bezichtigingen waren er 2 investeerders. Uiteindelijk bleven er 2 serieuze kandidaten over, 1 investeerder, waaruit 1 bod is uitgebracht. Die investeerder wilde meer bedenktijd maar het uitgebrachte bod was boven vraagprijs en dat was hoe dan ook al overwaarde dus dat bod hebben we geaccepteerd. Sinds gisteren is het huis onder voorbehoud verkocht, de koper heeft nog wel de wettelijke bedenktijd uiteraard maar daar ga ik niet vanuit.
Achteraf reflecterend met mijn makelaar over de animo was hij vrij duidelijk. De woning is voor het starters segment in deze regio aan de hoge prijs. Hij had hem beter in het segment kunnen passen als de vraagprijs €5 tot €10K lager zou liggen. Dan zou hij zeker veel meer aanmeldingen verwachten en meer biedingen. Maar goed, was zijn argument, dan had ik misschien nooit het nu geboden bedrag geboden gekregen.
Enfin, tussen publicatie en o.v.v. zaten exact 3 weken
Aparte situatie bij het verkopen van mijn huis. Hij is ingemeten door de makelaar, foto's zijn een paar dagen geleden gemaakt. Midden september gaat hij online.
We hebben'm 3 jaar geleden gekocht, en in de advertentie werd aangegeven dat hij 108m2 groot was. Het huis is sindsdien 3x getaxeerd (voor de aankoop, om lagere ltv door waardestijging aan te tonen, en voor het overbruggingskrediet) , en de oppervlaktes kwamen altijd uit tussen 105 en 108m2.
Onze huidige makelaar heeft zoals gezegd het huis opgemeten, maar hij geeft aan dat het huis maar 100m2 is.
Dat is bijna een hele kamer verschil. Ik heb hem gevraagd naar een verklaring van het verschil, en hij geeft aan dat de andere mensen die het hebben opgemeten het waarschijnlijk niet heel secuur hebben gedaan.
Mij lijkt het sterk dat al die mensen het verkeerd hebben opgemeten. Ik overweeg de makelaar te vragen om het huis opnieuw op te nemen, omdat zijn meting zo afwijkt.
Wat denken jullie hiervan?
We hebben'm 3 jaar geleden gekocht, en in de advertentie werd aangegeven dat hij 108m2 groot was. Het huis is sindsdien 3x getaxeerd (voor de aankoop, om lagere ltv door waardestijging aan te tonen, en voor het overbruggingskrediet) , en de oppervlaktes kwamen altijd uit tussen 105 en 108m2.
Onze huidige makelaar heeft zoals gezegd het huis opgemeten, maar hij geeft aan dat het huis maar 100m2 is.
Dat is bijna een hele kamer verschil. Ik heb hem gevraagd naar een verklaring van het verschil, en hij geeft aan dat de andere mensen die het hebben opgemeten het waarschijnlijk niet heel secuur hebben gedaan.
Mij lijkt het sterk dat al die mensen het verkeerd hebben opgemeten. Ik overweeg de makelaar te vragen om het huis opnieuw op te nemen, omdat zijn meting zo afwijkt.
Wat denken jullie hiervan?
@marvel27 waar kom je zelf op uit als je alles meet?
Geloof die makelaar direct in eerlijk te zijn, de taxateurs hebben hier ook niets gemeten en de regels zijn wat aangescherpt de laatste jaren.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.