Hoi,
Hier even een vraag waar iemand mij misschien antwoord op kan geven:
Wij hebben een nieuwe woning op het oog (nieuwbouw) en willen deze graag kopen echter (je raad het al) ik heb nog een huis die ik wil verkopen (staat nog niet te koop maar dat kan komende week geregeld worden indien nodig.) Ik zit nu echter met een belangrijk issue:
Stel wij kopen de nieuwe woning onder voorbehoud van verkoop eigen woning en ik zet mijn huidige woning te koop. Ik woon in Groningen en zit in de klasse tot 100.000. in dat opzicht redelijk gunstig. Stel mijn woning staat net 2 weken te koop en er komt iemand anders bij de makelaar van de nieuwe woning die aangeeft direct de nieuwe woning te willen kopen. Vervolgens zal de makelaar aan mij vragen of ik de woning wil kopen of niet.
Tot zover nog niet zoveel aan de hand. Echter de makelaar gaat vervolgens aan mij vragen of ik het huis wil kopen of niet met een bedenk tijd van enkele dagen (3 of hooguit een week). Mijn huis is niet zomaar verkocht en dan moet ik binnen een week een antwoord geven of ik het huis wil kopen of niet. Wij hebben geen ander huis op het oog dus stel ik zet mijn huis net te koop maar heb nog geen koper gevonden en iemand anders wil het nieuwbouw huis kopen wordt ik in een hoekje gedrukt om binnen 7 dagen een beslissing te maken.
Als ik het wel doe loop ik het risico dat ik met 2 woningen kom te zitten als ik die van mij niet verkoop. Als ik het niet doe dan moet ik mijn woning uit de verkoop halen (met alle kosten die daarbij komen) omdat we verder niks anders op het oog hebben en daarnaast met een restschuld moeten verkopen.
Is die periode van beslissen ergens vastgelegd? Ik vind 3-7 dagen maar belachelijk weinig, daar kan ik helemaal niks mee. Zal dit nog te bespreken zijn met de makelaar of aannemer? Ik heb de makelaar wel gesproken maar volgens mij was mijn verhaal niet helemaal binnengekomen. Hij zou het doorsturen naar zijn zoon maar dat schiet allemaal niet echt op.
Extra info, de financiering voor het nieuwe huis is zo goed als rond. Het hangt echter natuurlijk wel af van de daadwerkelijke verkoopwaarde van mijn woning. Maar dit is ruim meegenomen in de berekening.
[
Voor 4% gewijzigd door
biggydeen2 op 08-03-2015 17:44
]