Ik zou graag je baas willen zijn en bij je verhoging hetzelfde verkondigen. Die verhoging laat ik wel achterwege want het kost je maar 2 koppen koffie en geen nieuwe home cinemaYpuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:26:
[...]
Zo simpel is dat niet. Mensen doen altijd alsof €5k meer overwaarde een nieuw boodschappen wagentje betekent, maar je koopt er weinig voor. Het scheelt je misschien €15 aan maandlasten bij je volgende woning (waarvan de hypotheeklast waarschijnlijk toch al op €1.200 ligt).
Ik zit aan de koop kant dus ook totaal niet objectief in deze, maar 100k overwaarde opstrijken in 4 jaar en dan een deal af laten ketsen op €1k voelt bij mij ook een beetje als rupsje nooit genoeg. Misschien denk ik daarom weer fout; geld is gewoon geld, maar een hypotheek die je weer onder brengt in een andere hypotheek met een afbetalingstermijn van 30 jaar is een wezenlijk ander product dan €5k cash in je hand waarmee je leuke dingen kunt doen.
'Gunfactor' kost je dus misschien 2 koppen koffie bij de Starbucks in de maand. Geen home cinema set, nieuwe carbon racefiets of vakantie naar Australie.
5k overwaarde is 5k overwaarde. Of je dat nu in een nieuwe hypotheek steekt of in je zak, het is op dat moment tastbaar en dus een verschil of je het wel of niet zou hebben. Wat iemand ermee doet is niet van belang.
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 31-10-2020 13:26 ]