Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 89 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ypuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Zo simpel is dat niet. Mensen doen altijd alsof €5k meer overwaarde een nieuw boodschappen wagentje betekent, maar je koopt er weinig voor. Het scheelt je misschien €15 aan maandlasten bij je volgende woning (waarvan de hypotheeklast waarschijnlijk toch al op €1.200 ligt).

Ik zit aan de koop kant dus ook totaal niet objectief in deze, maar 100k overwaarde opstrijken in 4 jaar en dan een deal af laten ketsen op €1k voelt bij mij ook een beetje als rupsje nooit genoeg. Misschien denk ik daarom weer fout; geld is gewoon geld, maar een hypotheek die je weer onder brengt in een andere hypotheek met een afbetalingstermijn van 30 jaar is een wezenlijk ander product dan €5k cash in je hand waarmee je leuke dingen kunt doen.

'Gunfactor' kost je dus misschien 2 koppen koffie bij de Starbucks in de maand. Geen home cinema set, nieuwe carbon racefiets of vakantie naar Australie.
Ik zou graag je baas willen zijn en bij je verhoging hetzelfde verkondigen. Die verhoging laat ik wel achterwege want het kost je maar 2 koppen koffie en geen nieuwe home cinema :+.

5k overwaarde is 5k overwaarde. Of je dat nu in een nieuwe hypotheek steekt of in je zak, het is op dat moment tastbaar en dus een verschil of je het wel of niet zou hebben. Wat iemand ermee doet is niet van belang.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 31-10-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Dat dus. Wij hebben vanuit de bouw laten doen wat echt niet zelf kan. Dat leverde toch nog flink meerwerk op, maar dan heb je een aantal zaken klaar als het huis opgeleverd wordt.

Zaken als een zolderindeling e.d. doen we later wel, inclusief dakkapellen: daar kun je alsnog het bouwdepot voor gebruiken dus dat scheelt. Maar alles dat uit de overwaarde zou kunnen komen, is meegenomen. Dus kom maar op met die (lichte) prijsstijging de komende maanden nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Pannencouque schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:55:
[...]
Die 5k nu wél ontvangen en in je hypotheek stoppen, betekent in feite dat je 2 maanden eerder zou kunnen stoppen met werken.
Hoewel ik het met de kern van je betoog eens ben, vergeet je in deze berekening één heel belangrijk aspect: inflatie. Hoewel die nu laag is, kun je over een termijn van 30 jaar verwachten dat een dergelijk bedrag echt minder is t.o.v. je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34

Asteroid9

General Failure

millerman_sf schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:38:
[...]

Hoewel ik het met de kern van je betoog eens ben, vergeet je in deze berekening één heel belangrijk aspect: inflatie. Hoewel die nu laag is, kun je over een termijn van 30 jaar verwachten dat een dergelijk bedrag echt minder is t.o.v. je inkomen.
Over die 5K die je nu aflost betaal je ook dertig jaar geen rente, dat compenseert aardig voor de inflatie! ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft een afweging. Ik hoor mensen vaak roepen: "Dan kan ik later eerder stoppen met werken", of "over 30 jaar heb ik dan zoveel bespaard".

Natuurlijk klopt dat. Maar vergeet ook niet dat je nu leeft, je nu ook comfort, plezier en gemak kan en vooral mag ervaren. Het leven is niet alleen hoeveel geld je straks hebt als je oud bent. Want niemand weet of je uberhaupt oud wordt. Of dat je straks 250k op de bank hebt als je 60 bent en nog amper iets kan doen om wat voor gezondheidsreden dan ook.

Wij gaan best wel all-out met onze nieuwbouwwoning, deels voor het gemak maar vooral om nu te genieten van waarvoor wij fulltime werken. We hebben dan een hypotheeklast van 25% van onze netto maandinkomens. Over 30 jaar is 75% afgelost en hebben we nog een aflossingsvrij deel van 25% die we tegen die tijd opnieuw proberen te financieren, of aflossen van gespaard vermogen/erfenis. Dat is een zorg voor later, we leven ook nu :)

Een goede balans is belangrijk, comfort en plezier nu en een beetje voor later.
Het is maar hoe je erin staat, ieder z'n ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2020 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:37
Zo. De bezichtigingen zitten erop! De reacties waren allemaal top. Aankomende week moeten de biedingen binnen komen. Hopelijk zitten er leuke bij.
Nu kunnen o.a. de huisdieren en de fotolijstjes weer terug. Het is hartstikke leuk allemaal zo'n enorm opgeruimd huis, maar de persoonlijkheid is er wel een beetje vanaf zonder de huisdieren en je eigen persoonlijke spullen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Verwijderd schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:08:
Het blijft een afweging. Ik hoor mensen vaak roepen: "Dan kan ik later eerder stoppen met werken", of "over 30 jaar heb ik dan zoveel bespaard".

Natuurlijk klopt dat. Maar vergeet ook niet dat je nu leeft, je nu ook comfort, plezier en gemak kan en vooral mag ervaren. Het leven is niet alleen hoeveel geld je straks hebt als je oud bent. Want niemand weet of je uberhaupt oud wordt. Of dat je straks 250k op de bank hebt als je 60 bent en nog amper iets kan doen om wat voor gezondheidsreden dan ook.

Wij gaan best wel all-out met onze nieuwbouwwoning, deels voor het gemak maar vooral om nu te genieten van waarvoor wij fulltime werken. We hebben dan een hypotheeklast van 25% van onze netto maandinkomens. Over 30 jaar is 75% afgelost en hebben we nog een aflossingsvrij deel van 25% die we tegen die tijd opnieuw proberen te financieren, of aflossen van gespaard vermogen/erfenis. Dat is een zorg voor later, we leven ook nu :)

Een goede balans is belangrijk, comfort en plezier nu en een beetje voor later.
Het is maar hoe je erin staat, ieder z'n ding.
Zo hebben wij het ook bekeken met ons nieuwe huis. Dit zal netto ook ongeveer 25% opslokken van ons inkomen. Hier staat wel tegenover dat wij nu een huis hebben gekocht waar wij hopelijk de komende 20 jaar blijven wonen. Het is ook een optie om een ander en naar onze mening 'minder' huis te kopen voor een lagere prijs, maar dan loop je het risico dat je al sneller weer een ander huis wilt.

Het huis dat wij nu verkopen was daarintegen wel echt bedoeld als een tijdelijk iets. Al met al zullen wij hier ongeveer 3 en een half jaar gewoond hebben. Destijds wel bewust gekozen voor kopen i.p.v. huren en dat pakt nu gelukkig goed uit. Met de overwaarde kan het nieuwe huis gelijk leuk verbouwd worden.

[ Voor 72% gewijzigd door Toekan op 01-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 20:37
Rohem schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 06:55:
Onze makelaar heeft woord gehouden. Vorige week dinsdag de opdracht gegeven. Afgelopen vrijdag de foto's, afgelopen maandag het inmeten voor de plattegrond. En sinds vanochtend op Funda! In 1,5 week online. Ik ben benieuwd oOo
Vrijdagmiddag om 16.00 uur belde de makelaar dat er al 3 bezichtigingen gepland stonden. En ze verwachten na het weekend nog wel wat meer reacties. Dinsdagmorgen de eerste ronde d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Het is misschien al voorbij gekomen, maar ik wil even mijn ervaringen delen over de verkoop van ons huis, nu inmiddels 3 jaar geleden.
Ik zag natuurlijk altijd al die glasjanussen van makelaars op hun scootertjes door de stad rijden en dan stond het me al tegen om met dat soort gasten m/v zaken te moeten doen.
Maar ja, je wil je huis verkopen en dat gaat in de regel het makkelijkst via een makelaar.
Ik las aardig wat reviews en vroeg ook aan vrienden over hun ervaringen.

Uiteindelijk liet ik 7 (!) kantoren langskomen om aan mij uit te leggen waarop ze de verkoopprijs gingen baseren, wat ze van het huis vonden, hun plan van aanpak en welke verkoopprijs ze in gedachten hadden.
Ons huis lag in een topwijk in een grote stad, prachtige lokatie, was groot en had een goede indeling. Moest wel wat aan vernieuwd worden. Hogere prijssegment.
Er zou voor een makelaar dus aardig wat courtage te verdienen zijn.
Je zou dus zeggen dat ze wel allemaal hun best zouden doen. Zeker omdat er niet veel huizen in de verkoop gingen in onze buurt.
Nee dus.

Eentje stuurde een meisje langs aan wie ik alles moest uitleggen. Ze kwam ook nog dik te laat en ze had niet veel tijd, want ja, vrijdagmiddagborrel.

2 namen het iets serieuzer en kwamen ook met een prijs die al wat meer in de richting zal. Al zat er 2 of 3 ton verschil in, dus erg reëel was het ook weer niet. Maar ze konden in ieder geval benoemen waarom zij dachten dat hun prijs de juiste was.

Eentje stelde een te verwachten verkooprijs vast die bijna 5 ton onder de hoogst genoemde prijs lag.
En, daar komt ie, voor alles wat het huis meer op zou leveren als zij als maximale opbrengst had genoemd, wilde ze een courtage van 10%.

Een ander liet niets meer horen na het bezoek.

Nog eentje stelde voor dat ik eerst een splitsingsvergunning zou aanvragen en dan zou het huis meer opleveren. Nog steeds minder dan wat de makelaar die de hoogste prijs had genoemd, aangaf.

Uiteindelijk bleef er één makelaar over die reëel was over de prijs. Down to earth man, die zijn zaken en communicatie op orde had. H
De rest bleek inderdaad te voldoen aan alle vooroordelen die ik had over makelaars. Niet genoeg kennis van de materie, niet genoeg kennis van de markt, veel blablabla en snel geld willen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Hopelijk is jouw ervaring niet maatgevend voor de sector. Dan zakt de moed me al in de schoenen voor komend jaar. Hoewel de ene makelaar die tot nu toe langs is geweest, niet die indruk maakte. Ik ga er nog twee of drie uitnodigen en dan m'n plan maken. Volgend jaar ergens :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gewoon veel makelaars uitnodigen.
Zit er altijd wel eentje tussen waarmee je een klik hebt, of die je vertrouwt.

Bij de aankoop van onze huis (het huidige en het vorige) hadden we natuurlijk ook met de makelaars van de tegenpartij te maken.
Eentje had gewoon zijn zaken niet op orde en wilde dat bij de ondertekening bij de notaris nog effe rechtbreien. Ik zelden zo'n nijdige notaris gezien. De makelaar kreeg er flink van langs en de notaris zei 'zo staat het op papier en iedereen had het al een paar dagen, en we gaan het hier en nu ondertekenen!' Leverde ons een groot financieel voordeel op.
Bij de andere aankoop kwam de makelaar gewoon niet goed voor de verkopers op en daardoor liepen ook zei toch een paar duizend Euro mis.

Het is wonderlijk dat mensen bij zo'n financieel ingrijpende situatie al snel genoegen nemen met de eerste de beste, of afgaan op wat 1 iemand zei.

Als we ons huidige huis gaan verkopen, vraag ik wederom bij het kadaster een lijst op van verkochte huizen in onze buurt. Daarnaast zoek ik ook van elk huis op wat de WOZ waarde is. Vervolgens ga ik naar Funda en zoek ik er alle vraagprijzen bij, en kijk ik hoe dat huis er uit ziet in vergelijking met dat van ons.
Dan kan ik een beetje inschatten wat ons huis zal moeten opbrengen, en op Funda kan ik ook zien welke makelaars het meeste eruit gehaald hebben voor de verkopers.
En dan nodig ik er rustig weer een stuk of 7 of meer uit om met een voorstel te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
Hier ook vier makelaars laten komen.

De eerste, een vrouw die alles zelf deed, kwam super goed voorbereid. Alles uitgezocht wat ze al kon vinden, huizen in de buurt die vergelijkbaar waren, mooi ‘strijdplan’ waarin ze uitlegde hoe we het aan gingen vliegen. Verder was ze eerlijk over hoe ons huis eruit zag (we hebben nogal een smaakgevoelige badkamer) en wat er goed en minder goed was. Ze gaf aan nog een paar documenten te willen van de VVE (oa jaarverslag en splitsingsakte) en zou dan met een voorstel komen. Documenten direct na de afspraak toegestuurd en de volgende dag een mooi voorstel in de bus met een vraagprijs die 7% zat boven wat wij hadden verwacht, maar goed onderbouwd op basis van andere verkopen in de straat.

Onze verwachtingen waren dus hoog voor de overige 3 makelaars die in de dagen erna nog zouden komen. Bijna allemaal drama.

1 kwam niet opdagen en belde 3 uur later op met excuses. Doei!

De andere was echt zo’n gladde gozer die alles mooi en super vond. Je merkte aan alles dat het niet oprecht was... Voorstel was uiteindelijk wel gelijk aan dat van de eerste makelaar, maar doei!

Laatste makelaar was wel ok. Aardige vent en luisterde goed naar wat we te vertellen hadden. Minder goed voorbereid dan de eerste, maar nam veel op, vroeg om additionele documenten en kwam uiteindelijk met een voorstel dat 5% onder dat van de eerste lag, we zonder serieuze onderbouwing.

Het moge duidelijk zijn dat we voor mevrouw nummer 1 gegaan zijn.

Dus zoals iedereen hier al aangeeft: nodig er flink wat uit. Ook al was de eerste bij ons meteen de goede. Haha

Doel is om ons huis over 2 weken online te hebben. Kon wel eerder, maar we willen er nog even goed met de bezem doorheen en met 2 full-time banen en een kleine van 3 maanden is dat niet iets wat je zo even doet.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 01-11-2020 22:11 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben maar 2 makelaars laten komen, waarvan 1 de afgelopen 2 jaren al 1 ingewikkelde verhuizing en 1 verkoop na overlijden had begeleid in de familie en een soort van verre kennis van de familie van mijn vrouw is. 3x raden welke het geworden is....

De andere makelaar reageerde overigens behoorlijk onsportief toen we doorgaven niet met haar in zee te gaan. Die bewees meteen even dat we de juiste keuze hadden gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monopoly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-08-2022
Zelfde ervaring met makelaars laten komen. We hebben er drie laten komen. Ons huis heeft 1 heel groot voordeel, dat is de locatie en het monumentale uiterlijk. Van binnen zijn er zowel positieve verrassingen als best wat nadelen, gehorigheid, badkamer is mini, daarentegen enorme zolder met fantastisch uitzicht.

- Eerste was erg enthousiast - je kunt het ook kritiekloos noemen - en pochte over dat ie m naar X ton zou krijgen. Een bedrag dat gezien omliggende verkopen niet realistisch is.
- Tweede goed voorbereid, benoemde voor- en nadelen aan het huis, en ook wat zijn strategie zou worden en een plan B.
- Derde kwam uur te laat, zelf afgebeld.

Oftewel, er zit veel kaf tussen het koren! We zijn voor makelaar twee gegaan, ondanks dat makelaar 1 beweerde dat hij m superduur zou kunnen verkopen. Tip is ook om eventueel te kijken wat je potentiele aankoopmakelaar in de verkoop heeft en daar een bezichtiging voor aanvragen. Hebben wij bij makelaar 1 gedaan, toevallig hadden we ook echt interesse in dat huis. Makelaar 1 bleek echt niks te weten van het huis, beweerde dat er niet was gerookt (het stond nog net niet blauw..) en dat de ramen nieuw waren (duidelijk Chinakwaliteit en oud). Even rondvragen leerde ons dat hij zijn administratie en afhandeling ook niet op orde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monopoly
Vraag aan degenen die al hebben verkocht, wat is een gebruikelijke termijn voor de waarborgsom/bankgarantie? Wij hebben net gekocht, maar eerder 'bijna' gekocht. Bij die we nu hebben gekocht hanteerden ze 4 weken, geteld vanaf het moment dat we wisten dat het bod is geaccepteerd. Best een uitdaging. Nu twijfel ik over wat we zelf doen voor de verkoop van ons huis. 6 weken lijkt me gewoon wat redelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Monopoly op 02-11-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Onze makelaar hanteerde een termijn van 6 weken voor de financiering met daarna een termijn van nog een week voor de bankgarantie (bij particulieren). Bij ondernemers was de standaardtermijn 2 weken langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Monopoly schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:18:
Vraag aan degenen die al hebben verkocht, wat is een gebruikelijke termijn voor de waarborgsom/bankgarantie? Wij hebben net gekocht, maar eerder 'bijna' gekocht. Bij die we nu hebben gekocht hanteerden ze 4 weken, geteld vanaf het moment dat we wisten dat het bod is geaccepteerd. Best een uitdaging. Nu twijfel ik over wat we zelf doen voor de verkoop van ons huis. 6 weken lijkt me gewoon wat redelijker.
Je noemt nu twee verschillende dingen door elkaar.

De financiering in 4 weken kan een uitdaging zijn, afhankelijk van de financieringssituatie en de hypotheekverstrekker. Een bankgarantietermijn van 4 weken is royaal, die verwacht je eigenlijk binnen een week te kunnen regelen nadat de financiering rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:50
Ojjorz schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:36:
De financiering in 4 weken kan een uitdaging zijn, afhankelijk van de financieringssituatie en de hypotheekverstrekker. Een bankgarantietermijn van 4 weken is royaal, die verwacht je eigenlijk binnen een week te kunnen regelen nadat de financiering rond is.
Ik denk dat de bankgarantie vaak door de hypotheekverstrekker gedaan wordt zodra de financiering rond is - dus volgens mij is het gebruikelijk dat de bankgarantie 1 week na afloop van de ontbindende-voorwaarde-financiering deadline.

Nou heb je wel van die mensen die een huis kopen zonder makelaar en zelf het contract opstellen - en in principe heb je natuurlijk alle vrijheid hier in. Afgelopen zomer een huis gekocht, aan beide kanten geen makelaar maar zelf het contract opgesteld en de bankgarantie stond iets van twee weken voor afloop van de ontbindende voorwaarden. Wat eigenlijk niet handig is, maar omdat we de bankgarantie uit eigen spaargeld konden betalen uiteindelijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavlova
  • Laatst online: 22-08-2024
RobbieB schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:09:
Hier ook vier makelaars laten komen.

De eerste, een vrouw die alles zelf deed, kwam super goed voorbereid. Alles uitgezocht wat ze al kon vinden, huizen in de buurt die vergelijkbaar waren, mooi ‘strijdplan’ waarin ze uitlegde hoe we het aan gingen vliegen. Verder was ze eerlijk over hoe ons huis eruit zag (we hebben nogal een smaakgevoelige badkamer) en wat er goed en minder goed was. Ze gaf aan nog een paar documenten te willen van de VVE (oa jaarverslag en splitsingsakte) en zou dan met een voorstel komen. Documenten direct na de afspraak toegestuurd en de volgende dag een mooi voorstel in de bus met een vraagprijs die 7% zat boven wat wij hadden verwacht, maar goed onderbouwd op basis van andere verkopen in de straat.

Onze verwachtingen waren dus hoog voor de overige 3 makelaars die in de dagen erna nog zouden komen. Bijna allemaal drama.

1 kwam niet opdagen en belde 3 uur later op met excuses. Doei!

De andere was echt zo’n gladde gozer die alles mooi en super vond. Je merkte aan alles dat het niet oprecht was... Voorstel was uiteindelijk wel gelijk aan dat van de eerste makelaar, maar doei!

Laatste makelaar was wel ok. Aardige vent en luisterde goed naar wat we te vertellen hadden. Minder goed voorbereid dan de eerste, maar nam veel op, vroeg om additionele documenten en kwam uiteindelijk met een voorstel dat 5% onder dat van de eerste lag, we zonder serieuze onderbouwing.

Het moge duidelijk zijn dat we voor mevrouw nummer 1 gegaan zijn.
Zou ik ook gedaan hebben. Maar kan het ook anders?
Hebben bij voorbeeld sommigen van jullie ervaring met de de woningveiling site: biedenenwonen?
Als verkoper of koper. Is dat een alternatief voor te veel en te gemakkelijk verdienende makelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb geen ervaring met die specifieke site.
Er zijn meer sites waar je zelf veel kan doen. Makelaarsland is er ook zo eentje, dacht ik.

Maar een goede makelaar is soms misschien wel zijn geld waard. Neemt ook veel zorgen weg. Al moeten we sommige zaken ook niet moeilijker maken dan ze zijn, natuurlijk.
Als je niet een heel moeilijk verhaal hebt, met fratsen zoals recht van overpad of zoiets, is het eigenlijk een fluitje van een cent. Maar dan moet je wel een paar zaken goed in de gaten houden. Maar dat is allemaal wel online te vinden.
Je zult ook zelf de bezichtigingen moeten organiseren.
Het ligt ook een beetje aan de courtage die de makelaar vraagt en wat hij daar allemaal voor doet.
Als particulier heb je bijvoorbeeld geen toegang tot Funda. En daar (denk ik) zal toch 90% van de kopers naar een huis kijken. Een makelaar schrijft ook dat tekstje (al is dat soms om te huilen) en zal de fotograaf regelen.
Courtage loopt uiteen van 0.5% tot meer dan 2%. Dacht dat iets van 1.2% gemiddeld is.
Heb je het toch over meer dan € 4.000 bij een huis van € 350.000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Hier ervaringen met Makelaarsland (2 jaar terug), via deze partij kom je ook op Funda en ze ondersteunen met het nodige promotiemateriaal. Een paar bezichtigingen gedaan en goed kunnen vertellen wat we allemaal al hadden gedaan, hoe harmonieus de buurt wel niet is en wat er allemaal in de omgeving te doen is. Dat leverde geen bod op. Na een paar maanden hebben we de handel toch laten doen door een gerenommeerde makelaar. Ook dat leverde eigenlijk niets op. Pas toen we op eigen initiatief meegedaan hebben met de Open Huizen dag kwamen er wat mensen kijken, waarvan 1 het ook gekocht heeft. Met een vraagprijs van € 209.000 bood de koper via hun aankoopmakelaar initieel € 190.000, slik. We moesten op € 200.000 uitkomen, maar de makelaar heeft er toch € 205.000 uit kunnen slepen. Dat had ik vermoedelijk zelf niet gedurfd, het was het enige bod tot dan toe. Vermoedelijk had ik bij € 200.000 -of nog wat eerder zelfs- toegehapt. Dus lastig, in deze tijd kan je snel verkopen, maar of je ook echt het onderste uit de kan haalt dan? Daarnaast betaal je toch nog wel wat voor Makelaarsland, moet je dus zelf je presentatie doen met eigen foto's, bezichtigingen en onderhandelingen. Ik zou het zelf nooit meer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 04-11-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:30
coazter schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:49:
Hier ervaringen met Makelaarsland (2 jaar terug), via deze partij kom je ook op Funda en ze ondersteunen met het nodige promotiemateriaal. Een paar bezichtigingen gedaan en goed kunnen vertellen wat we allemaal al hadden gedaan, hoe harmonieus de buurt wel niet is en wat er allemaal in de omgeving te doen is. Dat leverde geen bod op. Na een paar maanden hebben we de handel toch laten doen door een gerenommeerde makelaar. Ook dat leverde eigenlijk niets op. Pas toen we op eigen initiatief meegedaan hebben met de Open Huizen dag kwamen er wat mensen kijken, waarvan 1 het ook gekocht heeft. Met een vraagprijs van € 209.000 bood de koper via hun aankoopmakelaar initieel € 190.000, slik. We moesten op € 200.000 uitkomen, maar de makelaar heeft er toch € 205.000 uit kunnen slepen. Dat had ik vermoedelijk zelf niet gedurfd, het was het enige bod tot dan toe. Vermoedelijk had ik bij € 200.000 toegehapt. Dus lastig, in deze tijd kan je snel verkopen, maar of je ook echt het onderste uit de kan haalt dan? Daarnaast betaal je toch nog wel wat voor Makelaarsland, moet je dus zelf je presentatie doen met eigen foto's, bezichtigingen en onderhandelingen. Ik zou het zelf nooit meer doen.
Ik zou het ook zonder makelaar lastiger vinden. Maar als je met 200k akkoord was gegaan was er niet echt bij ingeschoten, want je makelaar zal toch ook ergens tussen de 3,5 a 5k hebben gekost.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
Morpheusk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:[...]Ik zou het ook zonder makelaar lastiger vinden. Maar als je met 200k akkoord was gegaan was er niet echt bij ingeschoten, want je makelaar zal toch ook ergens tussen de 3,5 a 5k hebben gekost.
Klopt, die was niet goedkoop en kostte ons 3k. We zullen nooit weten hoe die onderhandelingen gegaan zouden zijn (amateur vs. professional). Op 200k zouden we quite spelen dus misschien had ik ook wel eerder akkoord gegaan, het was ons enige bod na enkele maanden. Wij gaven nu aan 'minimaal € 200k en succes'. Van wat ik begreep van onze makelaar wist hij van de aankoopmakelaar tot hoe ver hij kon gaan, en hebben ze zo de deal kunnen sluiten. Dat was mij nooit gelukt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

coazter schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:01:
[...]
Wij gaven nu aan 'minimaal € 200k en succes'. Van wat ik begreep van onze makelaar wist hij van de aankoopmakelaar tot hoe ver hij kon gaan, en hebben ze zo de deal kunnen sluiten. Dat was mij nooit gelukt natuurlijk.
Hiermee geef je aan - als het verhaal van jullie makelaar klopt - dat de makelaar van de kopende partij dus gewoon zijn klanten genaaid heeft. Hij mag natuurlijk nooit vertellen aan jullie makelaar tot hoe ver hij mag gaan. Dus het pakte voor jullie mooi uit en dat is fijn, maar voor de kopers een stuk minder.
Dat geeft maar weer eens aan wat voor cowboys sommige makelaars zijn.

En als de ene makelaar aan de andere makelaar doorgeeft wat kopers maximaal wil betalen, en ze krijgen ieder 1.2%, hebben ze allebei baat bij een zo'n hoog mogelijke verkoopprijs.

Het courtage systeem lijkt iets van eerlijkheid in zich te hebben voor verkopers, want hoe meer het huis oplevert hoe meer ook de makelaar verdient. Een incentive dus. Maar bij 1.2% is het verschil van inkomsten voor de makelaar heel erg klein als een huis voor 300.000 wordt verkocht in plaats van 310.000. Terwijl dit voor de kopers en verkopers dit verschil van 10.000 wel degelijk veel is.
Toch weet ik dat sommige makelaars elkaar matsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011

Koekfabriek

King Billy on the wall

Vandaag de eerste makelaar over de vloer gehad voor de verkoop van onze woning (morgen en overmorgen nummer 2 en 3). Ben heel benieuwd naar de offertes die uitgebracht gaan worden, in ieder geval met de eerste makelaar al een leuke klik en hij was (naar ons idee) gewoon eerlijk. Huis heeft een paar pluspunten en wat nadelen en die pikte hij er zo uit.

Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, nu eerst maar eens verder met het opruimen en ontspullen voor als de foto's gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice Tiger
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Pavlova schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:15:
[...]

Zou ik ook gedaan hebben. Maar kan het ook anders?
Hebben bij voorbeeld sommigen van jullie ervaring met de de woningveiling site: biedenenwonen?
Als verkoper of koper. Is dat een alternatief voor te veel en te gemakkelijk verdienende makelaars?
Ik heb het hier al eens gepost maar ik heb in april van dit jaar zelf ons huis verkocht zonder makelaar.
Ons is het erg goed bevallen zeker daar we zelf de controle hadden over de bezichtiging in coronatijd.
Ik heb zelf een verkoopsite gemaakt en een verkoopbord besteld, uiteindelijk 3 bezichtigingen gehad.

Het huis is in minder dan een week verkocht (gezinswoning in het 300k segment, randstad.). Uiteindelijk is het voor iets boven de vraagprijs weg gegaan. Hier had ik wel een goed referentie kader voor daar 2 huizen in het rijtje in november verkocht zijn. Wel heb ik een jurist het koopcontract laten opstellen, dit is het standaard NVM contract maar dat gaf ons en onze kopers wel het gevoel dat dit stuk goed geregeld is.
12 januari is de overdracht, dit is ook enkel de sleutels overhandigen en het overdrachtsrapport tekenen.

Misschien had een makelaar er met 15+ bezichtigingen, een funda pagina en een groter bereik dan onze facebook posts er meer uitgehaald. Nu is het lokaal verkocht aan mensen in het dorp die doorstromen, hebben wij er iets meer voor gekregen dan we wilde en is het allemaal heel snel gegaan.
Al met al is het zeer goed zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het is een rekensom maken: Levert de inschakeling van een makelaar zoveel meer op dat je zijn/haar kosten eruit haalt?
Dit zul je alleen nooit weten, natuurlijk.

Durfde je het niet aan om nog iets langer te wachten tot je meer potentiële kopers had?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ice Tiger
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Ruudzaan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:18:
Durfde je het niet aan om nog iets langer te wachten tot je meer potentiële kopers had?
In ons geval is het verkocht aan het begin van de corona periode. Toen verwachtte men nog een daling van de huizenprijzen (we weten inmiddels beter), voor ons was zo min mogelijk mensen over de vloer een van de punten waarom wij hebben besloten het toen bij 3 te houden. Als ik het nu zou doen zou ik misschien langer wachten zodat er meer potentiële kopers zouden zijn, en ze laten op bieden. Nu hebben we het hoogste van 3 genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het is altijd moeilijk in te schatten wanneer het juiste tijdstip is.
Denk dat je een verstandig besluit hebt genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In deze tijd krijg je het zonder makelaar ook wel verkocht. Dan is het dus afhankelijk van je verwachtingen van de meerwaarde van een makelaar. Dat is niet alleen geld, maar ook het "gedoe" wat hij van je overneemt en de ervaring die hij meebrengt.

Hij vangt ook al het lastige volk op tijdens eerste bezichtigingen en stuurt ze weer subtiel naar huis.

Ik weet van mezelf dat een makelaar dat beter kan dan ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

'Gedoe' overnemen ben ik het mee eens.
Maar 'ervaring', daar heb ik bij veel kantoren mijn twijfels bij. Toen wij langere tijd aan het zoeken waren naar een huis, heb ik er tientallen ontmoet. Het was zelden dat we er eentje troffen die zijn zaken op orde had.

Lastig volk is me niet helemaal duidelijk wat je daar in deze context mee bedoeld. Maar een klant kan lastig zijn met veel vragen. Daar moet je dan een antwoord op hebben, of je geeft aan dat je dat ook niet weet. Voor de rest is het niet veel meer dan 'doe maar een bod en dan zien we wel verder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-07-2022
Koekfabriek schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:47:
Vandaag de eerste makelaar over de vloer gehad voor de verkoop van onze woning (morgen en overmorgen nummer 2 en 3). Ben heel benieuwd naar de offertes die uitgebracht gaan worden, in ieder geval met de eerste makelaar al een leuke klik en hij was (naar ons idee) gewoon eerlijk. Huis heeft een paar pluspunten en wat nadelen en die pikte hij er zo uit.

Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen, nu eerst maar eens verder met het opruimen en ontspullen voor als de foto's gemaakt moeten worden.
Wij hebben er ook een langs gehad deze week, en er komen er nog twee. Ook benieuwd waar ze mee gaan komen. Eerste makelaar schetste ook een realistisch/herkenbaar beeld van onze woning waar ik me prima in kon vinden. Had wel verwacht dat hij daadwerkelijk alle hoeken en gaatjes van het huis zou inspecteren als ware het een potentiele koper, maar dat viel eigenlijk mee (of tegen, 't is maar hoe je het bekijkt). Prima kerel verder. Zou alleen gisteren terugbellen met verwachtte verkoopprijs/voorwaarden, maar heb tot heden nog niets gehoord. Valt dus wat mij betreft al af, of moet wel met een heel goed verhaal komen.

Verder herkenbaar vwb ontspullen en opruimen, moet hier ook hoognodig gebeuren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Nadat wij onze woning te koop hadden gezet, deden de buren dat ook - die zagen snel geld en een hoge prijs. Alleen de huizen zijn totaal niet vergelijkbaar; wij hebben de hoek, het is praktischer ingedeeld (+ groter) en wel 2x zo goed afgewerkt. Toch dachten de buren we doen dezelfde vraagprijs.

Inmiddels ruim 6 weken en 2 bezichtigingen voor hun verder en iedereen zegt "toen zagen we de buren, ook al is het al verkocht..." - een goede les dat timing en pricing echt wel belangrijk is, ook in deze markt. Ons huis was in 3 dagen verkocht met flinke overbieding.

(Volgens de buren is bovenstaande niet waar, het ligt aan corona :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Corona zal er vast iets mee te maken hebben, want bij twijfel ga je wat minder snel kijken.
Maar als het huis voor een redelijke prijs te koop staat, dan komen de zoekers wel.
2 bezichtigingen in 6 weken is natuurlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Ice Tiger schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:04:
[...]

In ons geval is het verkocht aan het begin van de corona periode. Toen verwachtte men nog een daling van de huizenprijzen (we weten inmiddels beter), voor ons was zo min mogelijk mensen over de vloer een van de punten waarom wij hebben besloten het toen bij 3 te houden. Als ik het nu zou doen zou ik misschien langer wachten zodat er meer potentiële kopers zouden zijn, en ze laten op bieden. Nu hebben we het hoogste van 3 genomen.
Hmm, ik heb juist in overleg met de makelaar besloten om te wachten, omdat hij geen daling verwachtte (vraag was namelijk nog steeds vele malen hoger dan het aanbod) uiteindelijk huis verkocht in september en een goeie winst gemaakt. Zeker is het zelf goed te doen, maar onderschat ook niet hoeveel tijd het jou uiteindelijk kost om alles te regelen, de bezichtigingen te doen, documentatie op orde maken, etc. Dat neemt een verkoopmakelaar je allemaal uit handen.

Als je huis rond de 300K zit in de randstad, dan zou ik zeggen dat je echt in een heel druk segment (kwa vraag)zit. Dan vind ik, persoonlijk, 3 bezichtigingen en iets boven de vraagprijs erg weinig (kan natuurlijk dat de vraagprijs gewoon heel scherp was).

To each his own, zoals ze in Engeland zeggen. Een verkoopmakelaar is zeker niet goedkoop (ik was al redelijk wat kwijt aan courtage, en door de goeie prijs kwam daar ook nog een bonus bovenop), maar ik heb er achteraf geen spijt van.

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 05-11-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Voor degene die overwegen om met de DHZ makelaar Makelaarsland in zee te gaan...
Via de rentepuntenwinkel van de ING is er korting te krijgen.
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1001611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 20:37
Hoppa! Vandaag de financiering definitief van ons nieuwe huis èn een bod geaccepteerd op onze huidige woning. Precies een week online en 4 bezichtigen gehad👍🏻 Aantal viel beetje tegen, misschien toch te hoog ingezet. Maar tot nu toe pakt dat goed uit *O*

Wij gaan lekker het weekend in 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rohem schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:49:
Precies een week online en 4 bezichtigen gehad👍🏻 Aantal viel beetje tegen, misschien toch te hoog ingezet. Maar tot nu toe pakt dat goed uit
Juist goed gedaan.
Soms lees je vol trots dat een huis binnen 3 dagen verkocht was.
Maar als iets zo snel verkocht wordt, was de prijs misschien wel te laag.

Ik heb voor mijn werk veel te maken met evenement organisatoren. Als hun evenement snel uitverkoopt, balen ze als een stekker.
Ze zijn natuurlijk wel blij dat het uitverkocht is, maar de snelheid waarmee dit gebeurde gaf aan dat ze de prijs voor de tickets te laag hadden gesteld.
Ze hadden waarschijnlijk ook een paar Euro meer kunnen vragen, en dan was het nog steeds uitverkocht geweest, maar hadden ze dik meer inkomsten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:28
Hallo!

Ik hoop dat iemand hier misschien ervaring mee heeft gehad en wat tips heeft.

we hebben 9 weken geleden ons huis in de verkoop gedaan, na 3 weken het koopcontract kunnen tekenen helemaal top zou je zeggen.
De makelaar nog contact gehad met de hypotheekadviseur van de kopende partij en alles zat in kannen en kruiken.

krijgen we zojuist na 5,5 week (vlak voor het passeren van de voorbehoud financiering) te horen dat ze toch ergens nog een BKR registratie hadden en dus de financiering niet rond krijgen :( dus geen huis verkocht.

Wat is nu een logische gang van zaken? ik wil eigenlijk ons huis opnieuw op Funda om bovenaan op de website te verschijnen. we staan nu ergens weggezakt op pagina 10 en omdat de algemene tendens natuurlijk ook zo is dat huizen super snel verkopen verwacht ik nog weinig animo voor een huis wat al ruim 2 maanden op funda staat...

iemand ervaringen of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
De makelaar kan het huis evt. van Funda halen en opnieuw plaatsen, dat is bij ons ook gebeurd. Maar heeft je makelaar geen tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:12
ja de makelaar bellen en vragen wat nou zijn strategie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
bie100 schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:12:
[...]

ja de makelaar bellen en vragen wat nou zijn strategie is
We hebben vanmiddag net rond 5 uur een belletje gehad van de makelaar dat de koop uiteindelijk niet doorging. Dus we hadden eigenlijk meteen zoiets van hij gaat dan maar opnieuw op funda.

De makelaar wist het allemaal niet, moest alles nog uitzoeken en ging morgen maar eens vragen aan collega's wat te doen in deze situatie. Logisch maar wekt geen vertrouwen.

Dus heb op het moment niet zoveel vertrouwen in en wil graag zelf goed geïnformeerd zijn en ook als mensen ervaringen hebben die we eventueel kunnen meenemen. Het is nou ook niet echt een situatie waarbij ik mijn schouders ophaal en denk: het zal allemaal wel.

Dus vandaar dat ik ook ervaringen en tips vraag. Hopelijk kan iemand mij wat gerust stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoezo is die van Funda af? Wie heeft dat bedacht?

Zowel de verkochte als de gekochte woning stond onder voorbehoud erop tot en met de overdracht bij de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:12
Aurum schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:47:
[...]

We hebben vanmiddag net rond 5 uur een belletje gehad van de makelaar dat de koop uiteindelijk niet doorging. Dus we hadden eigenlijk meteen zoiets van hij gaat dan maar opnieuw op funda.

De makelaar wist het allemaal niet, moest alles nog uitzoeken en ging morgen maar eens vragen aan collega's wat te doen in deze situatie. Logisch maar wekt geen vertrouwen.

Dus heb op het moment niet zoveel vertrouwen in en wil graag zelf goed geïnformeerd zijn en ook als mensen ervaringen hebben die we eventueel kunnen meenemen. Het is nou ook niet echt een situatie waarbij ik mijn schouders ophaal en denk: het zal allemaal wel.

Dus vandaar dat ik ook ervaringen en tips vraag. Hopelijk kan iemand mij wat gerust stellen.
denk dat je je makelaar even de tijd moet geven ( geen weken uiteraard :) ) voor hem is het ook kort dag en het huis zal heus wel weer op funda terecht komen

en tja dat die het overlegd met zijn collega's hoef ook niet negatief te zijn denk dat de stress meer bij jou zit
gewoon lekker slapen morgen bellen en ff bespreken wat te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Drie makelaars langs gehad, inmiddels alle offertes binnen:

Makelaar 1: Courtage 1,51% of 1,21% + 12,1% over het deel boven de vraagprijs, e. 495,- opstartkosten

Makelaar 2: Courtage 1,21% + opstartkosten 695,-

Makelaar 3: Courtage 1% + opstartkosten 450,-

Verschil tussen de geadviseerde vraagprijzen was max. 30.000, waarbij er twee erg dicht bij elkaar lagen en 1 wat hoger zat. Wel een enorm verschil in hoe ze het 'verkoop/kennismakingsgesprek' hebben aangepakt. De eerste heeft een kort rondje door het huis gedaan, vervolgens uitgebreid vertelt over zijn eigen kantoor en kort over de aanpak. Twee dagen later kwam hij met de prijs (zonder duidelijke toelichting, behalve dat ie het had overlegd met collega's e.d.). De tweede heeft vrij uitgebreid in het huis gekeken, stelde vragen die een potentiele koper ook zou stellen, lichtte uitgebreid zijn aanpak toe en kwam na een analyse van soortgelijke, recent verkochte woningen en een vraaganalyse met de prijs (de wat hogere prijs). De derde liep een kort rondje door het huis, noemde toen al zijn prijs en was vooral benieuwd of ik zelf nog vragen had (kwam nogal gehaast over).

Kies waarschijnlijk nr. 2, zit qua courtage precies in het midden en had dus een goed verhaal over de verwachtte verkoopprijs en aanpak. De anderen kwamen toch enigszins gemakzuchtig over ("we verkopen het in de huidige markt toch wel, zeker met een aantrekkelijke vraagprijs")...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

LuzzBightyear schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:38:

Kies waarschijnlijk nr. 2, zit qua courtage precies in het midden en had dus een goed verhaal over de verwachtte verkoopprijs en aanpak. De anderen kwamen toch enigszins gemakzuchtig over ("we verkopen het in de huidige markt toch wel, zeker met een aantrekkelijke vraagprijs")...
Schuif de offerte van makelaar 3 even onder zijn neus en vraag of hij nog iets met de courtage kan doen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Makelaar 1 wil wel een behoorlijk bedrag bovenop de vraagprijs, dat kan heel hard oplopen zeker als hij hem “ een aantrekkelijke vraagprijs” meegeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
Gijsje22 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:19:
Makelaar 1 wil wel een behoorlijk bedrag bovenop de vraagprijs, dat kan heel hard oplopen zeker als hij hem “ een aantrekkelijke vraagprijs” meegeeft
Dat inderdaad, hij kan een lager dan realistische vraagprijs doen om z'n eigen opbrengst te verhogen.

Even doorgerekend aan de hand van de verkoop van mijn huis (vraag=349k, verkocht voor 394k):
Makelaar #1: 1.21% * 394k + 12.1% * (394k-349k) = €10212
...of, 1.51% * 394k = €5949
Makelaar #2: 1.21% * 394k + €695 = €5462
Makelaar #3: 1.00% * 394k + €450 = €4390

(weet niet zeker bij makelaar #1 of de 1.21% over de vraagprijs gaat of over het totaal)

Ben dan wel benieuwd of makelaar #1 ook negatief rekent als de boel onder de vraagprijs verkocht wordt. :)

Maar goed, makelaar #1 is eigenlijk alleen interessant als je verwacht heel weinig boven de vraagprijs te komen. En puur op prijs gebaseerd is makelaar #3 de meest interessante, maar dat hoefde ik niet voor te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 07:56
Onze woning staat sinds vorige week woensdag op Funda, prijs gebaseerd op de verkoopprijs van een ander (soortgelijk) huis hier in de straat die nu onder voorbehoud staat (hun vraagprijs is 15k lager dan waar die van ons nu voor te koop staat. Echter is dat huis voor meer verkocht). Huis in de randstad, prijsklasse 500k en qua prijs vergelijkbaar met andere woningen in de buurt/straat. Nieuwbouw woning uit 2014 en gewoon een 'normaal' huis waar je zonder klussen in kan.

Alleen staan er nog nul bezichtigingen gepland... Dat andere huis had 16 bezichtigingen 4 weken geleden en binnen week verkocht.

Beetje vreemd, maar onze makelaar is nog niet heel ongerust. Hij ziet de markt wel wat grilliger worden. We kwamen online de dag na de persconferentie over de nog strengere maatregelen, misschien dat dat invloed heeft?

Mijn vriendin is over paar weken uitgerekend en de bedoeling was om nog voor die tijd te verkopen, maar dat is nu nog maar de vraag :D

Ach, je hebt er maar eentje nodig denken we dan maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het zou zomaar kunnen dat door de positieve berichten van Pfizer het vertrouwen weer terugkomt en ze morgen allemaal gaan bellen voor een bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuzzBightyear
Gijsje22 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:19:
Ja idd. Alle makelaars willen natuurlijk graag geld verdienen, maar bij deze is het wel iets te doorzichtig. Gaf ook nog terloops aan dat "de meeste mensen" voor die laatste optie kiezen. Maar dit gaat 'm in ieder geval niet worden.
HellBeast schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:18:
[...]

Schijf de offerte van makelaar 3 even onder zijn neus en vraag of hij nog iets met de courtage kan doen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Aardige tip, het proberen waard...
vanaalten schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:05:
[...]

Dat inderdaad, hij kan een lager dan realistische vraagprijs doen om z'n eigen opbrengst te verhogen.

Even doorgerekend aan de hand van de verkoop van mijn huis (vraag=349k, verkocht voor 394k):
Makelaar #1: 1.21% * 394k + 12.1% * (394k-349k) = €10212
...of, 1.51% * 394k = €5949
Makelaar #2: 1.21% * 394k + €695 = €5462
Makelaar #3: 1.00% * 394k + €450 = €4390

(weet niet zeker bij makelaar #1 of de 1.21% over de vraagprijs gaat of over het totaal)

Ben dan wel benieuwd of makelaar #1 ook negatief rekent als de boel onder de vraagprijs verkocht wordt. :)

Maar goed, makelaar #1 is eigenlijk alleen interessant als je verwacht heel weinig boven de vraagprijs te komen. En puur op prijs gebaseerd is makelaar #3 de meest interessante, maar dat hoefde ik niet voor te rekenen.
Haha dank voor je voorbeeldberekening. In jouw situatie zou het wel heel erg veel schelen. In ons geval wellicht ook, want met zijn voorgestelde vraagprijs zou het er ook zomaar 30-40K boven kunnen zitten. Maargoed, zoals ik al aangaf, valt ie af. Zijn meerdere redenen voor dan alleen de prijs trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ruudzaan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:29:
Het zou zomaar kunnen dat door de positieve berichten van Pfizer het vertrouwen weer terugkomt en ze morgen allemaal gaan bellen voor een bezichtiging.
Laten we het hopen :D Of de prijs is toch echt te hoog en zijn we een soort van grens over gegaan qua prijs, alhoewel het dus niet heel veel verschilt met andere huizen in de buurt.

We hebben niet super veel haast. Mocht het niet lukken voor de bevalling dan halen we hem mogelijk voor een aantal weken uit de verkoop en proberen we het in januari nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53
kepler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:10:
[...]

Laten we het hopen :D Of de prijs is toch echt te hoog en zijn we een soort van grens over gegaan qua prijs, alhoewel het dus niet heel veel verschilt met andere huizen in de buurt.

We hebben niet super veel haast. Mocht het niet lukken voor de bevalling dan halen we hem mogelijk voor een aantal weken uit de verkoop en proberen we het in januari nog een keer.
Toch hoor je dit niet veel tegenwoordig. Wij willen misschien einde van de maand online gaan. Huizen in de buurt zijn afgelopen tijd allemaal in een ochtendje volgeboekt met 30 bezichtigingen en 20 op de reservelijst. Ik hoop toch echt dat er daar nog een hoop van over zijn en het bij ons ook zo zal gaan.

15.000 zou dat verschil toch niet moeten maken lijkt me. Er is niets anders wat mis zou kunnen zijn met je woning? Iets wat je zelf misschien niet ziet of waar je je niet aan stoort masr een ander wellicht wel? Of heeft je makelaar veel andere huizen in de buurt en stuurt ie ze allemaal daar naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortuga90
  • Laatst online: 20-08-2022
Rhumba schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:29:
[...]

Toch hoor je dit niet veel tegenwoordig. Wij willen misschien einde van de maand online gaan. Huizen in de buurt zijn afgelopen tijd allemaal in een ochtendje volgeboekt met 30 bezichtigingen en 20 op de reservelijst. Ik hoop toch echt dat er daar nog een hoop van over zijn en het bij ons ook zo zal gaan.

15.000 zou dat verschil toch niet moeten maken lijkt me. Er is niets anders wat mis zou kunnen zijn met je woning? Iets wat je zelf misschien niet ziet of waar je je niet aan stoort masr een ander wellicht wel? Of heeft je makelaar veel andere huizen in de buurt en stuurt ie ze allemaal daar naartoe?
Het is natuurlijk een heerlijke markt om in te verkopen maar reken jezelf ook niet te snel rijk. Voor dit soort 'Wild West' verhalen heb je natuurlijk wel een bepaald type woning nodig (e.g. Randstad, gezinswoning, tuintje, <350k etc). Je kan niet verwachten dat wanhopige starters de deur platlopen bij een woning van 600k.

Na een week in de Randstad geen bezichtiging klinkt overigens toch wel opmerkelijk hoor. Misschien kan je de foto's etc nog eens evalueren of je daar nog iets kan doen. De vraagprijs staat, daar wil je niet nu al aan tornen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Nee, we laten hem voorlopig zo staan. We hebben met meerdere makelaars gesproken en die zaten allemaal rond dezelfde vraagprijs en geen opmerkingen over de verkoopbaarheid van het huis. We hebben misschien niet een hele standaard kleur voor de keuken, maar ook weer niet een hele bizarre kleur (althans vinden we zelf :D).

De prijs is ook gebaseerd op de prijzen van huizen uit hetzelfde project, meerdere verkocht 1-2 straten van ons vandaag voor ommenabij deze prijs.

Zoals gezegd, we hebben de tijd dus wachten nog even af. Eind van de week maar even weer met de makelaar overleggen als er dan niemand is geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door kepler op 10-11-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:36:
Nee, we laten hem voorlopig zo staan. We hebben met meerdere makelaars gesproken en die zaten allemaal rond dezelfde vraagprijs en geen opmerkingen over de verkoopbaarheid van het huis. We hebben misschien niet een hele standaard kleur voor de keuken, maar ook weer niet een hele bizarre kleur (althans vinden we zelf :D).

De prijs is ook gebaseerd op de prijzen van huizen uit hetzelfde project, meerdere verkocht 1-2 straten van ons vandaag voor ommenabij deze prijs.

Zoals gezegd, we hebben de tijd dus wachten nog even af. Eind van de week maar even weer met de makelaar overleggen als er dan niemand is geweest.

***members only***
Ziet er netjes uit, vind wel de eettafel ongelukkig, daar hoort een mooie grote rechthoekige "familie tafel" van 2,20m lang ;).
Hebben jullie woonkamer en keuken omgedraaid?

Vind de prijs wel hoog, ondanks dat ik zelf in Den Haag woon en de prijzen een beetje ken.. stijging is wel hard gegaan laatste jaren.

Wat hebben jullie betaald als ik vragen mag ? Ik schat 300k VON en 60k meerwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2020 20:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Sport_Life schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:11:
[...]

Ziet er netjes uit, vind wel de eettafel ongelukkig, daar hoort een mooie grote rechthoekige "familie tafel" van 2,20m lang ;).
Hebben jullie woonkamer en keuken omgedraaid?

Vind de prijs wel hoog, ondanks dat ik zelf in Den Haag woon en de prijzen een beetje ken.. stijging is wel hard gegaan laatste jaren.

Wat hebben jullie betaald als ik vragen mag ? Ik schat 300k VON en 60k meerwerk?
In het nieuwe huis komt zo'n grote tafel :D Deze is 1.80 en past ook een hele familie aan ;)
Inderdaad woonkamer en keuken omgedraaid.

Prijs vonden wij ook hoog, maar huis aan de overkant is voor dezelfde prijs weg gegaan. En dus ook andere huizen uit de buurt.

Prijs schatting klopt wel ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Waaruit maar weer blijkt "locatie, locatie, locatie". Schrik er wel erg van, zo'n prijs voor een (netjes, dat wel) "normaal" rijtjeshuis. Ben ik al lang en breed dat ik niet in de randstad hoef te wonen en werken, daar zouden wij niks of misschien een flatje kunnen kopen met onze 2 keer modaal. Medelijden met mensen die vast zitten in de randstad, een kind krijgen en nergens heen kunnen.

Ter vergelijking, voor ongeveer dat bedrag heb je dit bij ons in de buurt https://www.funda.nl/koop...1192783-harkstederweg-28/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:30
kepler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:08:
Onze woning staat sinds vorige week woensdag op Funda, prijs gebaseerd op de verkoopprijs van een ander (soortgelijk) huis hier in de straat die nu onder voorbehoud staat (hun vraagprijs is 15k lager dan waar die van ons nu voor te koop staat. Echter is dat huis voor meer verkocht). Huis in de randstad, prijsklasse 500k en qua prijs vergelijkbaar met andere woningen in de buurt/straat. Nieuwbouw woning uit 2014 en gewoon een 'normaal' huis waar je zonder klussen in kan.

Alleen staan er nog nul bezichtigingen gepland... Dat andere huis had 16 bezichtigingen 4 weken geleden en binnen week verkocht.

Beetje vreemd, maar onze makelaar is nog niet heel ongerust. Hij ziet de markt wel wat grilliger worden. We kwamen online de dag na de persconferentie over de nog strengere maatregelen, misschien dat dat invloed heeft?

Mijn vriendin is over paar weken uitgerekend en de bedoeling was om nog voor die tijd te verkopen, maar dat is nu nog maar de vraag :D

Wij hebben in juli 2018 iets vergelijkbaars gehad bij het verkopen van het huis van mijn vriendin. Onverklaarbare dip in de markt. Uiteindelijk maar 1 bod. Mee akkoord gegaan, wel lager dan we gehoopt hadden. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan na bouwkundige keuring. Paar dingen met wat balken onder en in de nok van het huis. Wij balen en stress: zelf in mei al gekocht met overdracht eind augustus. 4.000 euro geïnvesteerd om de problemen op te lossen. Huis weer online gezet medio augustus. Na 2 dagen iets van 10 bezichtigingen en uiteindelijk in no time probleemloos verkocht voor 15% meer dan een maand eerder. Bizar hoe het soms loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
donleone83 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:08:
[...]

Wij hebben in juli 2018 iets vergelijkbaars gehad bij het verkopen van het huis van mijn vriendin. Onverklaarbare dip in de markt. Uiteindelijk maar 1 bod. Mee akkoord gegaan, wel lager dan we gehoopt hadden. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan na bouwkundige keuring. Paar dingen met wat balken onder en in de nok van het huis. Wij balen en stress: zelf in mei al gekocht met overdracht eind augustus. 4.000 euro geïnvesteerd om de problemen op te lossen. Huis weer online gezet medio augustus. Na 2 dagen iets van 10 bezichtigingen en uiteindelijk in no time probleemloos verkocht voor 15% meer dan een maand eerder. Bizar hoe het soms loopt.
We komen binnenkort in het lokale krantje, misschien dat dat iets helpt :P

Maar ja, in het ergste geval halen we hem van de markt en proberen we het over een aantal weken nog een keer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier ook maar weer een update.
Na een vrij vlotte start (8 aanvragen tot bezichtigingen binnen 2 dagen) en daarna nog wat aanvragen is het eigenlijk wat stil geworden. Maargoed, je er is er maar één nodig om straks alles rond te krijgen.

Van alle bezichtigingen (totaal iets minder dan 20) zijn er een paar serieus geweest. En net toen het serieus begon te worden, kregen we een aantal beetje bizarre aanvaringen met onze verkoopmakelaar

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Monopoly
kepler schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:08:
Onze woning staat sinds vorige week woensdag op Funda, prijs gebaseerd op de verkoopprijs van een ander (soortgelijk) huis hier in de straat (...)

Exact hetzelfde, inclusief de persoonlijke omstandigheden O+ . Wij hebben nu ineens na die week niks 12 aanmeldingen voor bezichtigingen binnen gekregen, blijkbaar was er een depri dip? Ik hoop voor jullie ook zoiets, en anders rond de bevalling eraf halen en een maand of 2 later er weer opzetten? Dat is althans wat wij hebben afgesproken met de verkoopmakelaar. Overigens vroegen sommige belangstellenden of bezichtigen uberhaupt wel mag ihkv de nieuwe coronamaatregelen dus ik kan me enige terughoudendheid nu op de markt best voorstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Monopoly op 12-11-2020 11:30 ]

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
BastaRhymez schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:48:
Na een vrij vlotte start (8 aanvragen tot bezichtigingen binnen 2 dagen) en daarna nog wat aanvragen is het eigenlijk wat stil geworden. Maargoed, je er is er maar één nodig om straks alles rond te krijgen.

Van alle bezichtigingen (totaal iets minder dan 20) zijn er een paar serieus geweest. En net toen het serieus begon te worden, kregen we een aantal beetje bizarre aanvaringen met onze verkoopmakelaar

***members only***
Klinkt me niet heel vreemd in de oren.
Wat je zelf al aangeeft dient een makelaar vaak nooit primair jouw belang maar eerst zijn eigen belang.
Op dit moment is dat bij de meeste makelaars snel verkopen voor zo min mogelijk werk en daar zo veel mogelijk aan verdienen.

Dat een verkoopmakelaar niet jouw belang dient en daarmee mogelijk contractbreuk pleegt zou je aan een advocaat moeten voorleggen. Aan de NVM heb je vermoedelijk niets dat is niet meer dan een vereniging voor de makelaars en vooral niet voor jou (de klant)

Helaas is het al jaren bekend en geaccepteerd dat de makelaarsbranche een in en in verotte branche is waar veel cowboys zitten die vooral hun eigen belang dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Monopoly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:27:
[...]

Exact hetzelfde, inclusief de persoonlijke omstandigheden O+ . Wij hebben nu ineens na die week niks 12 aanmeldingen voor bezichtigingen binnen gekregen, blijkbaar was er een depri dip? Ik hoop voor jullie ook zoiets, en anders rond de bevalling eraf halen en een maand of 2 later er weer opzetten? Dat is althans wat wij hebben afgesproken met de verkoopmakelaar. Overigens vroegen sommige belangstellenden of bezichtigen uberhaupt wel mag ihkv de nieuwe coronamaatregelen dus ik kan me enige terughoudendheid nu op de markt best voorstellen.
Het is nog steeds stil, net 'interview' gedaan met de lokale krant. Volgens die man wordt die rubriek goed gelezen, dus hopelijk volgende week een aantal bezichtigingen (en nog geen baby dan :P). Anders inderdaad even van de markt en volgend jaar weer proberen. We hebben een goed excuus :D

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Klinkt leuk, maar wat moet ik me voorstellen bij zo'n interview?
Is het een speciale rubriek?

Verwijderd

kepler schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:04:
[...]

Het is nog steeds stil, net 'interview' gedaan met de lokale krant. Volgens die man wordt die rubriek goed gelezen, dus hopelijk volgende week een aantal bezichtigingen (en nog geen baby dan :P). Anders inderdaad even van de markt en volgend jaar weer proberen. We hebben een goed excuus :D
Oe, dat klinkt eigenlijk wel interessant. 10,5 jaar geleden, toen ik mijn appartement in Utrecht verkocht, is de lokale krant nog wel ter sprake gekomen tijdens gesprekken met makelaars (uiteindelijk niet gedaan ook, was in 3 weken verkocht). Maar tijdens onze gesprekken met makelaar halverwege dit jaar is er maar 1 geweest die deze optie actief aanbood, maar dan dan in een pagina-grote eigen advertentie van het makelaarskantoor met daarop bijvoorbeeld 20 (ik roep ff wat) huizen.

Wat voor woonplaats moet ik dan aan denken? Tegenwoordig begint het vaak op Facebook en wordt het op Funda afgemaakt met een WhatsApp groep voor communicatie binnen het "verkoopteam" (verkopers, makelaars en ondersteunend personeel), krijg ik het gevoel. Die mooie "eigen verkoopwebsite" die je tegenwoordig er overal bij krijgt, daar heb ik zo mijn twijfels bij. Da's hooguit een leuke "service" richting geïnteresseerden die je al aan de haak hebt, denk ik. Onbewust krijg ik meteen zo'n Staphorst gevoel, maar dat is misschien echt volledig onterecht.

• kepler
Ruudzaan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:19:
Klinkt leuk, maar wat moet ik me voorstellen bij zo'n interview?
Is het een speciale rubriek?
Ja een pagina ingekocht door makelaars. En een het is rubriek voor huizen die te koop staan, elke week mag 1 makelaar een huis voordragen.

Eigenlijk dus gewoon een verkapte advertentie :D Interview stelt niks voor, vooral waarom het fijn is om in dit huis te wonen. Maar ja, wel heel veel bereik met zo'n huis-aan-huis blad

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Bereik als in adressen en bereik als in dat het echt wordt gelezen door een potentieel geschikte doelgroep kan nog wel eens verschillen met zoiets. Maar het al ook zeker niet schaden. Zelf had ik een interview gedaan op indebuurt, als je goed zoekt kun je hem vinden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kepler schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:04:
[...]

En maak dan meteen een foto met de nieuwe rechthoekige tafel van 1.80m lang met wat fancy tijdschriften erop, die ronde tafel is echt geen gezicht :+ en doet imo tekort aan de mooie leefruimte in de keuken.
Beetje hetzelfde effect als mensen die een woonkamer van 3x3m hebben waar een 82" tv in staat... (maar dan andersom).

• Pannencouque
BastaRhymez schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:48:

***members only***
Daar zou ik ook van ontploffen. Euro's zijn euro's, maar dit voelt aan alle kanten niet goed. Hoe haalt zo'n eikel het in zijn hoofd om überhaupt oude verkoopprijzen te noemen? Dat is nooit in jouw voordeel en de kopers kunnen daar zelf ook onderzoek naar doen. Het is zijn taak om ervoor te zorgen dat hij ze juist overtuigt dat jouw huis nog veel meer waard is dan die 60k verschil.

Ik zou m'n kansen afwegen en zelfs geneigd zijn de hele order in te trekken. Hij stikt er maar in. Mogelijk krijg je bij een andere makelaar wel een veel beter bod omdat die wél jouw zaken behartigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Sport_Life schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:47:
[...]

En maak dan meteen een foto met de nieuwe rechthoekige tafel van 1.80m lang met wat fancy tijdschriften erop, die ronde tafel is echt geen gezicht :+ en doet imo tekort aan de mooie leefruimte in de keuken.
Beetje hetzelfde effect als mensen die een woonkamer van 3x3m hebben waar een 82" tv in staat... (maar dan andersom).
Haha dank voor de input, we gaan er eens naar kijken. Deze tafel is trouwens ook 1.80 lang, maar de stoelen zijn wat groot of zien er groot uit. En als we deze weghalen zie je die mooie ronde plek van de poot erg goed terug ben ik bang

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monopoly
@kepler de stelling dat je maar één enthousiaste en serieuze koper nodig hebt, blijkt voor ons te kloppen. Wij hebben een koper, die duidelijk denkt dat het storm loopt en ook nog eens heeft overboden zonder voorbehouden en met inachtneming van overdrachtsdatum etc. Heel erg blij mee! Ik hoop voor jullie ook snel goed nieuws. En voor ons uiteraard dat de koop inderdaad doorgaat, je weet het immers nooit 100% zeker tot daadwerkelijk tekenen, bedenktijd en passeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rokuta
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 16:33
Eindelijk zijn we rond met de verkoop! Al met al is een soepele verkoop toch nog een vrij turbulent geheel geworden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:58
Monopoly schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:50:
@kepler de stelling dat je maar één enthousiaste en serieuze koper nodig hebt, blijkt voor ons te kloppen. Wij hebben een koper, die duidelijk denkt dat het storm loopt en ook nog eens heeft overboden zonder voorbehouden en met inachtneming van overdrachtsdatum etc. Heel erg blij mee! Ik hoop voor jullie ook snel goed nieuws. En voor ons uiteraard dat de koop inderdaad doorgaat, je weet het immers nooit 100% zeker tot daadwerkelijk tekenen, bedenktijd en passeren.
Dit. Wij hebben met de koop van ons huis aan de andere kant gezeten. Huis dat we graag wilden hebben, maar wetende dat de markt oververhit is.

We wilden 25k overbieden maar uiteindelijk na lang wikken en wegen besloten de vraagprijs te bieden. Het was onze eerste bezichtiging en er komt vast nog wel meer dachten we.

Wat bleek, we waren het enige bod en ze gingen akkoord met de vraagprijs.

Enerzijds denk je dan ‘shit, we hadden dus minder kunnen bieden en onderhandelen’, maar eigenlijk hebben we 25k bespaard.

Dat is zo kut aan het gebrek aan complete transparantie in het biedingsproces.

En vwb jou koper, misschien had hij al een paar keer misgegrepen en dacht nu: fuck it. Nu pak ik hem ook.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In een ander topic gaf ik al aan dat ik het soms beter zou vinden als er een veiling komt voor huizen.
Nu schijnt er al een online NVM veiling te bestaan.
Met een veiling weet een verkoper dat hij niet hoeft te denken dat hij te weinig heeft gekregen en een koper niet dat hij te veel heeft betaald.
Iemand gaf aan dat een veiling ook prijsopdrijvend zou kunnen werken. Dat is wellicht waar, dat mensen in the heat of the moment meer bieden dan verstandig.
Maar het idee van 'laten we maar vast 25K overbieden want anders maken we toch geen kans' is even frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ruudzaan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:35:
In een ander topic gaf ik al aan dat ik het soms beter zou vinden als er een veiling komt voor huizen.
Nu schijnt er al een online NVM veiling te bestaan.
Met een veiling weet een verkoper dat hij niet hoeft te denken dat hij te weinig heeft gekregen en een koper niet dat hij te veel heeft betaald.
Iemand gaf aan dat een veiling ook prijsopdrijvend zou kunnen werken. Dat is wellicht waar, dat mensen in the heat of the moment meer bieden dan verstandig.
Maar het idee van 'laten we maar vast 25K overbieden want anders maken we toch geen kans' is even frustrerend.
NVM online bieden is best mooi. Je mag als verkoper wel zelf kiezen welk bod je accepteert, dus echt een veiling is het niet. Maar je kan wel zien wat de rest biedt. (Al dan niet door een kennis die de prijs opdrijft ;) )
https://nvmonlinebieden.nvm.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat je zelf mag kiezen welk bod je accepteert is dan wel weer een groot minpunt.
Want dan zal de verkopende makelaar gewoon onder een andere accountnaam gaan meebieden om de prijs op te drijven.
Bij een 'gewone' veiling kan dat niet, want als dan de echte bieders afhaken moet de fakebieder over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Ruudzaan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:07:
Dat je zelf mag kiezen welk bod je accepteert is dan wel weer een groot minpunt.
Want dan zal de verkopende makelaar gewoon onder een andere accountnaam gaan meebieden om de prijs op te drijven.
Bij een 'gewone' veiling kan dat niet, want als dan de echte bieders afhaken moet de fakebieder over de brug komen.
Een makelaar gaat dat risico niet nemen denk ik. Je moet je namelijk ook legitimeren bij een NVM makelaars kantoor voordat je kunt gaan bieden. Dat je een goede vriend vraagt is de makkelijkste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambow215
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-08 21:06
Je gaat er hierbij vanuit dat de prijs de enige factor is in een bod. Hoe kan je op een veiling overige voorwaarde in je bod opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er zullen vast nog wel haken en ogen aanzitten.
Maar het nu maar blind bieden, kent ook haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Rambow215 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:14:
Je gaat er hierbij vanuit dat de prijs de enige factor is in een bod. Hoe kan je op een veiling overige voorwaarde in je bod opnemen?
Bij verkochte woningen kan je de biedingen en de 4 voorbehouden zien.
https://nvmonlinebieden.nvm.nl/bid/547

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Wel mooi dat er duidelijk staat dat de veiling om 17.00 uur sluit en ze vervolgens rustig tot 17.15 doorgaan. Ik heb eerder het idee dat dit nog meer prijsopdrijvend werkt dan een inschrijving, daar kun je zelf vooraf je maximum bepalen terwijl je hier sneller geneigd bent om toch nog even door te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Gijsje22 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:01:
Wel mooi dat er duidelijk staat dat de veiling om 17.00 uur sluit en ze vervolgens rustig tot 17.15 doorgaan.
Als je de "Meest gestelde vragen" leest, dan vind je de verklaring:

Verlenging:
Als er in de laatste 2 minuten een bod geplaatst wordt, wordt het biedproces met diezelfde tijd verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Iemand ervaring met “onder” de prijs bieden bij een nieuwbouwproject v.o.n. dat al haast een jaar op funda staat? Prijs is best hoog.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ChUcKiE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:23:
Iemand ervaring met “onder” de prijs bieden bij een nieuwbouwproject v.o.n. dat al haast een jaar op funda staat? Prijs is best hoog.
Ja. Hebben wij ook geprobeerd bij een nieuwbouwwoning die 3 maanden onder optie had gestaan. Helaas niet gelukt, zelfs op meerwerk konden ze geen korting geven.
Uiteindelijk hebben we het wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Proberen kan altijd toch. Wel bijzonder dat het zo lang te koop staat.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

VidaR-9 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:33:
[...]

Proberen kan altijd toch. Wel bijzonder dat het zo lang te koop staat.
Hoeft niet bijzonder te zijn als je de details weet. Hoeveel te veel wordt er gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

HellBeast schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:49:
[...]

Hoeft niet bijzonder te zijn als je de details weet. Hoeveel te veel wordt er gevraagd?
Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar is al/pas 19x opgeslagen bij Funda in die tijd, zegt ook wel wat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Niet geschoten...

Maar ik zou er niet te veel op rekenen. De ervaringen die ik heb gehoord is dat er niets op te pingelen is; uiteindelijk verkopen ze het toch wel. Heb van één project gehoord waar iedereen een gratis uitbouw kreeg om de verkoop te stimuleren, toen gingen de huizen meteen als warme broodjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
ChUcKiE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:14:
[...]

Moeilijk te zeggen natuurlijk, maar is al/pas 19x opgeslagen bij Funda in die tijd, zegt ook wel wat natuurlijk.
Zijn ze al begonnen met de bouw? Zo ja, dan moet je ook rekening houden met de bouwrente, en dat kan ook wel flink aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nee ze beginnen pas als er een handtekening gezet wordt, dus als je koopt. Grond is van een boer die gestopt is en een oude stal die erop stond gesloopt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:57
ChUcKiE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:14:
[...]

Linkje vaag funda? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ja, heb dat in 2013 gedaan met ons huidige huis.
Bleek een modelwoning te worden, waar ze later een andere woning voor hebben gebruikt.

De bouw was al gestart, de meerwerkopties waren al beslist dus had daar geen keuzevrijheid meer in. Gelukkig waren de opties die wij belangrijk vonden allemaal aanwezig. In gesprek gegaan met de makelaar, aangegeven het te willen kopen maar niet de bouwrente tot dan toe te willen betalen. Dat was eerst niet mogelijk, maar na meerdere malen contact te hebben gehad zijn ze toch overstag gegaan. Uiteindelijk is de complete bouwrente komen te vervallen >:)

Wel een aandachtpuntje: Kijk goed of alle meerwerkopties ook daadwerkelijk verwerkt / gebouwd zijn.
Bij ons zijn ze wat zaken vergeten en probeerden ze hun handen in onschuld te wassen door te roepen dat wij die optie niet gekozen hadden. Dat klopt, want wij hebben 0 opties gekozen omdat de bouw al was begonnen. In de meerwerklijst die wij hadden, stond echter wel duidelijk aangegeven welke opties aanwezig zouden zijn. Ben ze 1 voor 1 nagelopen om ze af te vinken. Vonden ze niet zo leuk :+

Maar gezien de huidige gekte op de huizenmarkt acht ik de kans niet zo heel groot dat ze er in mee zouden gaan. Maar niet geschoten is altijd mis, dus probeer het en accepteer ook als het antwoord nee is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aurum
Nadat we in november met moeite 4 kijkers hebben gehad over een tijdspanne van 3 weken en uiteindelijk een bod hadden gekregen van de laatste kijkers die 5k boven de bieden vanaf prijs en die vervolgens de financiering niet rond kregen.
Hebben we nu vorige week woensdag ons huis opnieuw op funda laten zetten, 4 kijkers op vrijdag en 1tje op maandag. 1 van de kijkers klapt meteen een mooi bod neer van 10k boven de vraagprijs, makelaar stelt voor om de andere de kans te geven om te bieden tot gisteren. Daarna bod gehad van 20k en 21k boven de vanaf prijs....
Wij gelukkig natuurlijk. Vreemde grillige markt. Zelfde huis, zelfde prijs maar dus 16k verschil in uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Hier zijn gisteren de foto's gemaakt.We hadden geluk dat de buren op vakantie waren dus konden veel van onze rommel spullen bij hun neer zetten. Zo zag het huis er wel wat strakker en ruimtelijker uit. Wel een werk om het hele huis fotoklaar te maken, zie daarom stiekem ook best op tegen de kijkdagen. Het voelt toch gek dat je huis niet meer iets persoonlijks is.

Voor de rest wel een beetje een anti climax die foto's maken. Had verwacht dat de fotograaf nog wat zou bespreken of aangeven dat object X beter daar kon staan.
.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Koekfabriek schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:16:
Het voelt toch gek dat je huis niet meer iets persoonlijks is.
Gek he...helemaal als straks iemand in ' jouw' huis gaat wonen :)
Hier nog extremer, ons oude huis zit recht achter ons :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:19:
[...]

Zo dan ben je zelf ook een flink stuk verhuist :p
Toen de we dit huis kochten zei de dochter van de toenmalige eigenaars: "wat doen deze mensen in ons huis". Dat gevoel ga ik straks ook hebben.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:19:
[...]

De koper van ons appartement heeft alle gordijnen en luxaflex nog hangen van ons . Buiten op het balkon staat nog een door mij zelf in elkaar getimmerd kastje :+
We zijn inmiddels bijna 3 jaar later.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2020 09:32 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een vraag die zijdelings ook met het verkopen van een huis te maken heeft.
Wij hebben in ons appartement een plek van ongeveer 15 cm doorsnede met waterschade. Stukje stucwerk is daar ook losgelaten.
Er zijn al pogingen tot opsporing gedaan van de oorzaak, maar vooralsnog niks gevonden.
De bovenburen hebben boven het lek een hun badkamer.
Waarschijnlijk zit er een miniem lek in de leiding die door de vloer loopt.
Om dit op te sporen zal bij de bovenburen de vloer misschien wel uitmoeten.
Hoop gedoe.

Nu willen wij waarschijnlijk volgend jaar gaan verhuizen.
Als het probleem nog niet opgelost is, wat zou dan zo'n plek op het plafond voor verschil uitmaken bij de verkoop?
Dat het verschil gaat uitmaken, lijkt me wel zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Koekfabriek schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:29:
[...]

Zo dan ben je zelf ook een flink stuk verhuist :p
Toen de we dit huis kochten zei de dochter van de toenmalige eigenaars: "wat doen deze mensen in ons huis". Dat gevoel ga ik straks ook hebben.
Letterlijk verhuisd door de achtertuinen :P was wel super handig met klussen e.d. kinderen op bed in oude huis, babyfoon mee en klussen totdat je je bed weer in rolt :)
Sport_Life schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:31:
[...]

De koper van ons appartement heeft alle gordijnen en luxaflex nog hangen van ons . Buiten op het balkon staat nog een door mij zelf in elkaar getimmerd kastje :+
We zijn inmiddels bijna 3 jaar later.
Haha ja jaloezien hangen nog, die wilde ze ook perse hebben :) maar je ziet alles wat ze veranderen, ik vind het allemaal prima, mijn vrouw heeft daar meer moeite mee :)

Over 1 ding wel pissig, er stond een boom in de oude tuin die een bepaalde waarde had, heel erg voor mijn vrouw in ieder geval. Wij hebben expliciet gevraagd joh gaat die blijven anders gaan wij hem proberen te verplaatsen naar onze nieuwe tuin. Nee die bleef zeker...je raadt het al die was er toch binnen 3 maanden eruit -O- (hun goed recht natuurlijk, maar wel zonde aangezien de waarde van de boom en we er naar gevraagd hebben)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Koekfabriek

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ruudzaan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:40:
Ik heb een vraag die zijdelings ook met het verkopen van een huis te maken heeft.
Wij hebben in ons appartement een plek van ongeveer 15 cm doorsnede met waterschade. Stukje stucwerk is daar ook losgelaten.
Er zijn al pogingen tot opsporing gedaan van de oorzaak, maar vooralsnog niks gevonden.
De bovenburen hebben boven het lek een hun badkamer.
Waarschijnlijk zit er een miniem lek in de leiding die door de vloer loopt.
Om dit op te sporen zal bij de bovenburen de vloer misschien wel uitmoeten.
Hoop gedoe.

Nu willen wij waarschijnlijk volgend jaar gaan verhuizen.
Als het probleem nog niet opgelost is, wat zou dan zo'n plek op het plafond voor verschil uitmaken bij de verkoop?
Dat het verschil gaat uitmaken, lijkt me wel zeker.
Ligt natuurlijk ook aan de rest van de woning. Maar ik zou niet graag een huis kopen waarvan de oorzaak (en dus de mogelijke kosten van herstel) van een lekkage niet bekend is. Helemaal als je daarnaast nog afhankelijk ben van bovenburen (incl. VVE?).
Pagina: 1 ... 89 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.