Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 88 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 22:09
aschja schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd wat een makelaar kan doen om er een hogere prijs uit te slepen.
Wat ze specifiek beter kunnen doen weet ik niet, ik been geen makelaar:). Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat makelaars hun eigen huis voor x% meer verkochten dan vergelijkbare huizen uit de buurt (freakonomics als ik correct ben). Makelaars hebben met een fixed percentage geen goeie incentive.

Wellicht is in de huidige mark de impact nihil. Begrijp me niet verkeerd, ik zou nooit akkoord gaan met 1% + 10% boven bepaald bedrag. Dat lijkt enkel win voor makelaar terwijl die geen risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
aschja schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Dan ben ik toch benieuwd wat een makelaar kan doen om er een hogere prijs uit te slepen.
Huis kopen is toch een stuk emotie. Ik denk dat een huis kopen 'exclusiever'/'specialer' aanvoelt met een makelaar strak in pak die goed op de mensen kan inspelen dan dat de eigenaar je een rondleiding geeft. Zou zomaar een paar procent kunnen schelen. Dat was mijn gedachte erachter in ieder geval + alle werk die de makelaar ontneemt was het me alles bij elkaar wel waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Reiziger88 op 20-10-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Reiziger88 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Huis kopen is toch een stuk emotie. Ik denk dat een huis kopen 'exclusiever'/'specialer' aanvoelt met een makelaar strak in pak die goed op de mensen kan inspelen dan dat de eigenaar je een rondleiding geeft. Zou zomaar een paar procent kunnen schelen. Dat was mijn gedachte erachter in ieder geval + alle werk die de makelaar ontneemt was het me alles bij elkaar wel waard.
Dat is zonder meer waar. Het gaat om wat een makelaar extra kan doen om een hogere prijs te krijgen. Dus hij sleept er even 20.000 extra uit. Hoe dan? Sommige makelaars hebben een percentage op de overwaarde boven een bepaald bedrag. Maar volgens mij doet gewoon de markt zijn werk en komt die extra overwaarde niet op conto van de makelaar, maar gewoon om de huizenschaarste. En daardoor is een percentage gewoon kul. Want een makelaar doet daar niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 12:01
koentjuh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Verkocht zag ik! Toch snel ook. Gefeliciteerd!
Was nog even wat gerommel en geregel, maar het is nu echt verkocht. Overdracht na 1 januari vanwege overdrachtsbelasting. We hebben nu even twee huizen :9, maar dan ook lekker de tijd om de klussen en verhuizen. Alles uiteindelijk toch best snel gelopen.

Edit:
Omdat het er nu veel over gaat, de courtage van onze verkoopmakelaar was 0,9%

[ Voor 9% gewijzigd door JelleMan op 20-10-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:14
Ik denk dat het slecht meetbaar is. Toch geloof ik wel dat een goede makelaar een hoger bod op kan leveren.

Dat valt of staat allereerst met een goede en nette presentatie op Funda, daarna een goede en nette rondleiding. Het contact met de potentiële kopers is ook van belang, de kopers moeten het idee hebben/krijgen dat de woning gewild is en het liefst zonder al teveel te pushen toch het idee geven dat er een goed bod gedaan moet worden.

Iedereen kan makelaar worden zegt men wel eens en wellicht zijn het wel "gewoon" veredelde verkopers, maar je hebt (zoals bij alle beroepen) goede en minder goede verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar is een goede makelaar te herkennen aan de prijs?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:57
Soms komen die courtages nog met losse opstartkosten. Zijn de courtages die jullie melden inclusief of exclusief deze kosten?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
B-Real schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:59:
Ik denk dat het slecht meetbaar is. Toch geloof ik wel dat een goede makelaar een hoger bod op kan leveren.

Dat valt of staat allereerst met een goede en nette presentatie op Funda, daarna een goede en nette rondleiding. Het contact met de potentiële kopers is ook van belang, de kopers moeten het idee hebben/krijgen dat de woning gewild is en het liefst zonder al teveel te pushen toch het idee geven dat er een goed bod gedaan moet worden.

Iedereen kan makelaar worden zegt men wel eens en wellicht zijn het wel "gewoon" veredelde verkopers, maar je hebt (zoals bij alle beroepen) goede en minder goede verkopers.
Dat dus. Als ik zag hoe de makelaar nu een rondje met ons door ons eigen huis liep en vertelde hoe hij zaken aan zou pakken, en ik me nog kan herinneren hoe ik jaren terug het huis ook via hem heb gekocht, kan ik me voorstellen dat een goede makelaar wel op het gevoel van de kopers inspeelt en er zomaar enkele duizenden euro's extra uit kan halen. Ik heb daar best wat voor over. Maar niet te veel.

Enerzijds doet de markt z'n werk, maar als je niet op een plek woont waar de beleggers staan te springen om huizen, dan bestaat je markt uit particuliere kopers. Die zijn gevoelig. Vooral als ze al een paar keer achter het net gevist hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53
Ik betaal een vast courtage van 3000 en 600 opstartkosten. Dat is voor een huis van om en nabij de 400.000

Met makelaar nog gehad over die 10% boven bepaald bedrag regeling. Gaf aan dat ze niet harder gaat werken met zoiets in het vooruitzicht. Hier kan ik me wel in vinden. Bij mij wordt er ook met targets en bonussen gewerkt en ik heb ook wel eens gezegd dat ik daar geen voorstander van ben. Ik zet me zonder een bonus in het vooruitzicht ook al voor de volle 110% in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 22:37
Ik heb voor mijzelf toen netjes een excelletje gemaakt waarin ik alle data overzichtelijk en netjes naast elkaar gezet heb;
- Naam partij (had er 4 :P)
- Datum gesprek
- Voorgestelde verkoopprijs (hier zat namelijk verschil in)
- Vaste opstartkosten
- Courtage percentage
- Totaalbedrag (vaste kosten + courtageberekening)
+ Daarbij een tabel met 15k onder en boven de geschatte verkoopprijs, zodat ik kon zien wat het mogelijk ging kosten als de verkoopprijs 'sterk' afweek.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OzjKWXf.png

Was lekker flexibel, ook in combinatie met variabele courtage boven een bepaald bedrag etc. Zo kon ik met conditional formatting heel duidelijk zien welke het goedkoopste was.

Inmiddels is mijn appartement ook 'verkocht'. De 3 dagen bedenktijd is verstreken, dus ik verwacht dat het wel goed komt. Alles ligt nu in ieder geval bij de notaris. :)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:07
Kleine update van mijn kant. We hebben gisteren de makelaar de opdracht gegeven. Vrijdagmorgen worden de foto's gemaakt en maandagmiddag komen ze voor het inmeten voor plattegrond en 3D-tekening. Met een beetje mazzel kunnen we eind volgende week of begin van de week erop op Funda :Y

Moet zeggen dat het ik nu toch wel heel spannend vindt worden :D Eerste keer dat we dit gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
Bij ons zijn eergister de foto's gemaakt en is het huis ingemeten.
Als het goed is krijg ik de vandaag nog de concept tekst binnen tezamen met de foto's. Ben nu wel erg benieuwd hoe ze zijn geworden. De fotograve had in ieder geval al haar complimenten gegeven voor de staat van het huis.

De planning is om vrijdag online te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:37
Gister eerste gesprek gehad met een makelaar voor de verkoop van onze parterrewoning in Den Haag (Segbroek/Valkenboskwartier). Hij gaf aan dat op dit moment bijna 50% van de huizen al twee volle bezichtigingsdagen hebben voordat ze op Funda verschijnen.

Hij plaatst het huis eerst op FaceBook, waarbij veel makelaars in het netwerk al reageren als het interessant genoeg is. Mocht dat toch nog niet voldoende kijkers opleveren, dan gaat hij een dag later op Funda, waarbij in de huidige markt vaak binnen 2 dagen 20-30 mensen reageren..

pff.. ben blij dat we dit niet zelf gaan verkopen, moet er niet aan denken al die mensen te woord te staan / bezichtigingen voor te plannen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
RobbieB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:15:
Gister eerste gesprek gehad met een makelaar voor de verkoop van onze parterrewoning in Den Haag (Segbroek/Valkenboskwartier). Hij gaf aan dat op dit moment bijna 50% van de huizen al twee volle bezichtigingsdagen hebben voordat ze op Funda verschijnen.

Hij plaatst het huis eerst op FaceBook, waarbij veel makelaars in het netwerk al reageren als het interessant genoeg is. Mocht dat toch nog niet voldoende kijkers opleveren, dan gaat hij een dag later op Funda, waarbij in de huidige markt vaak binnen 2 dagen 20-30 mensen reageren..

pff.. ben blij dat we dit niet zelf gaan verkopen, moet er niet aan denken al die mensen te woord te staan / bezichtigingen voor te plannen.
Vraag mij überhaupt af of de makelaar gelijk 30 bezichtigingen in plant. De helft zal vast ook wel voldoende zijn?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Morpheusk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Vraag mij überhaupt af of de makelaar gelijk 30 bezichtigingen in plant. De helft zal vast ook wel voldoende zijn?
Ja zeker.. door de grote aantallen wordt bij het plannen v/d afspraak al gevraagd hoe mensen de financiering willen doen bv. Als je dat nog niet uitgezocht hebt / niet weet val je bij voorbaat al af. En verder is het gewoon first-come/first-serve.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieB op 21-10-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
RobbieB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Ja zeker.. door de grote aantallen wordt bij het plannen v/d afspraak al gevraagd hoe mensen de financiering willen doen bv. Als je dat nog niet uitgezocht hebt / niet weet val je bij voorbaat al af. En verder is het gewoon first-come/first-serve.
Bizar, maar wel hoe het werkt.
Wij moesten bij het kopen van onze nieuwbouwwoning al allerlei zaken qua verdiensten en schulden opgeven voordat we überhaupt mochten inschrijven op het project. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RobbieB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:15:

He mijn oude buurtje :P Paar jaar geleden ook een appartement daar verkocht.
Dacht dat de prijzen destijds op het hoogtepunt waren (wij verkochten voor euro 4.500 per m2), maar stijging heeft gewoon doorgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:03
bertvanoosten schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

Gefeliciteerd met de verkoop (onder voorbehoud) :-)
Bedankt! Het was best spannend.. nu nog 5 dagen afwachten tot het termijn voorbehoud van financiering afloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Hier voordat de woning op Funda staat of er überhaupt foto’s gemaakt zijn al twee biedingen ontvangen. Eentje 5k boven vraagprijs en eentje 10k boven vraagprijs en die was al stevig ingezet om mee te beginnen.

Ik ben voorlopig wel blij met mijn, volgens velen hier dure, makelaar met 1,65% courtage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toekan
Vanavond rond 20:30 is mijn woning op Funda gekomen en is in een paar uur tijd nu toch al ruim 700 keer bekeken. Morgenmiddag maar even met de makelaar bellen en kijken hoeveel mensen er daadwerkelijk ook langs willen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net een mailtje van de Notaris van de kopers waarin hij bevestigd dat de bankgarantie ontvangen is.

Dit betekent toch dat ze hun financiering rond hebben en dus het van 'Verkocht onder voorbehoud' naar 'Verkocht' is? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:39:
Net een mailtje van de Notaris van de kopers waarin hij bevestigd dat de bankgarantie ontvangen is.

Dit betekent toch dat ze hun financiering rond hebben en dus het van 'Verkocht onder voorbehoud' naar 'Verkocht' is? :o
Als het echt een bankgarantie is, dan denk ik van wel (al was ~13 jaar geleden de bankgarantie die ik deed eigenlijk een soort van verzekering/lening onafhankelijk van de hypotheek zelf).

Maar, kan natuurlijk ook zijn dat iemand de 10% niet met een bankgarantie maar uit eigen middelen doet. Dan is financiering dus nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Verkocht is het als er daadwerkelijk getekend is door beide partijen bij de notaris, dus nog steeds verkocht onder voorbehoud.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 16:02

Dit was bij mijn appartement wel het geval eerder dit jaar. In het geval van mijn nieuwe huis werd de bankgarantie pas afgegeven na het tekenen van het definitieve hypotheekaanbod, dus na beoordeling van alle documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De Rikster schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:10:
Hier voordat de woning op Funda staat of er überhaupt foto’s gemaakt zijn al twee biedingen ontvangen. Eentje 5k boven vraagprijs en eentje 10k boven vraagprijs en die was al stevig ingezet om mee te beginnen.

Ik ben voorlopig wel blij met mijn, volgens velen hier dure, makelaar met 1,65% courtage.
Maar dat heeft weinig met de makelaar te maken, die klikt het plaatsingsknopje aan en hop :+ (1,65% is echt extreem veel in deze markt).
Afijn, zolang je het onderste maar uit de kan haalt, is het in vogelvlucht geneuzel op de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Only schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Verkocht is het als er daadwerkelijk getekend is door beide partijen bij de notaris, dus nog steeds verkocht onder voorbehoud.
Volgens mij is het verkocht, als alle voorbehouden verlopen zijn (en het koopcontract getekend is door beide partijen). In veel gevallen dus:
- 3 dagen afkoelperiode is voorbij
- evt voorbehoud financiering is verlopen
- evt voorbehoud technische keuring is verlopen

etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online

Een bankgarantie hoeft niet persé bij de hypotheekverstrekker van koper geregeld te worden. Het kan bv best zijn dat koper het bij een andere partij regelt. Het is wel goed nieuws: je heb nu de zekerheid dat, mocht koper alsnog afhaken, jij in elk geval die 10% boete uitbetaald krijgt.

Het wil echter niet zeggen dat ze hun financiering rond hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Zaphara schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Maar dat heeft weinig met de makelaar te maken, die klikt het plaatsingsknopje aan en hop :+ (1,65% is echt extreem veel in deze markt).
De woning is niet geplaatst ;)
Afijn, zolang je het onderste maar uit de kan haalt, is het in vogelvlucht geneuzel op de marge.
Ik hoef niet het onderste uit de kan (dat was imo 10k onder de vraagprijs al namelijk) en wil zonder gezeur en gedoe er zo snel mogelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
borft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 14:51:
Volgens mij is het verkocht, als alle voorbehouden verlopen zijn (en het koopcontract getekend is door beide partijen). In veel gevallen dus:
- 3 dagen afkoelperiode is voorbij
- evt voorbehoud financiering is verlopen
- evt voorbehoud technische keuring is verlopen

etc....
Op papier heb je misschien gelijk. Maar zoals al eerder vermeldt, het is pas verkocht zodra er getekend is bij de notaris en de sleuteloverdracht is geweest, immers kan de koper in de tussentijd plots overlijden of ziet een miljonair/belegger alsnog af van een koop ondanks dat alle voorbehouden en termijnen zijn verlopen (extreme voorbeelden hoor). Tuurlijk zal je dan een boete kunnen opeisen of wat dan ook maar het gedoe begint dan weer helemaal opnieuw. Kortom niks is zeker in het leven ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 23-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:08
Kalentum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Een bankgarantie hoeft niet persé bij de hypotheekverstrekker van koper geregeld te worden. Het kan bv best zijn dat koper het bij een andere partij regelt. Het is wel goed nieuws: je heb nu de zekerheid dat, mocht koper alsnog afhaken, jij in elk geval die 10% boete uitbetaald krijgt.

Het wil echter niet zeggen dat ze hun financiering rond hebben.
Nee, je hebt absoluut geen zekerheid dat je dan die 10% boete uitbetaald krijgt.
Google maar eens even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Nee, je hebt absoluut geen zekerheid dat je dan die 10% boete uitbetaald krijgt.
Google maar eens even.
Ik heb gegoogled maar vertel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Nou, als je dat gedaan hebt dan trek je je woorden onmiddellijk in.

Misschien iets langer dan 1 minuut info zoeken?

[ Voor 27% gewijzigd door izdp op 23-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je hoeft er geen raadspelletje van te maken hoor ;) Het is voor iedereen een stuk duidelijker als je gewoon vertelt waar je op doelt.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:39:
Nou, als je dat gedaan hebt dan trek je je woorden onmiddellijk in.

Misschien iets langer dan 1 minuut info zoeken?
Kijk daarom dus:
https://www.notaris.nl/wo...an-het-huis-niet-doorgaat

Maar ik ben heel benieuwd waarom jij dat, toen je je woning verkocht, geen verplichting tot het storten van een waarborgsom danwel het stellen van bank garantie heb opgenomen in het koopcontract.

En waarom het dan wel in de standaard koopcontracten van de NVM staat? Als het toch grote onzin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:50:
Kijk daarom dus:

Maar ik ben heel benieuwd waarom jij dat, toen je je woning verkocht, geen verplichting tot het storten van een waarborgsom danwel het stellen van bank garantie heb opgenomen in het koopcontract.

En waarom het dan wel in de standaard koopcontracten van de NVM staat? Als het toch grote onzin is?
Heel simpel, welkom in Nederland, er staan op rechtspraak.nl legio casussen die al jaren lopen. Zoals het ook met faillisementszaken gaat, van een kale kip valt niet te plukken. Tuurlijk zal je in je recht (willen) staan maar zoals wel vaker, een gang naar de rechter om je 10% op te eisen kost veelal meerdere jaren en moeite die je er in moet stoppen om je gelijk te willen halen...

-edit-
En voor mensen die denken dat 'onder voorbehoud' betekent dat je er vrij makkelijk altijd onderuit kan komen, lees deze casus eens.

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 23-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Kalentum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Kijk daarom dus:

Welkom in de grote wereld van de werkelijkheid.
Gelijk een waarschuwing dat je altijd een notaris moet controleren (en zoveel mogelijk moet mijden, om foute adviezen en kosten)
Dus google eens verder en kom bij het recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Welkom in de grote wereld van de werkelijkheid.
Gelijk een waarschuwing dat je altijd een notaris moet controleren (en zoveel mogelijk moet mijden, om foute adviezen en kosten)
Dus google eens verder en kom bij het recht.
Zie jij nu wel of niet af van de verplichting van het storten van een waarborgsom als je een woning verkoopt? Ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Kalentum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Zie jij nu wel of niet af van de verplichting van het storten van een waarborgsom als je een woning verkoopt? Ik ben heel benieuwd!
Wat een onzinnige vraag.
Soms wel omdat de overdracht direct werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Enforcer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Heel simpel, welkom in Nederland, er staan op rechtspraak.nl legio casussen die al jaren lopen. Zoals het ook met faillisementszaken gaat, van een kale kip valt niet te plukken. Tuurlijk zal je in je recht (willen) staan maar zoals wel vaker, een gang naar de rechter om je 10% op te eisen kost veelal meerdere jaren en moeite die je er in moet stoppen om je gelijk te willen halen...

-edit-
En voor mensen die denken dat 'onder voorbehoud' betekent dat je er vrij makkelijk altijd onderuit kan komen, lees deze casus eens.
Lol, je was me al voor met een welkom.
Maar zelfs al is het geen kale kip, dan nog is het geen 1,2 3-tje en is zeker die 10% geen gegarandeerd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Wat een onzinnige vraag.
Soms wel omdat de overdracht direct werd gedaan.
Het is geen onzinnige vraag want jij zegt dat verkopers die boete niet krijgen want... Zie Google.

En als er 6 maanden tussen tekenen koopcontract en levering zit? Dan ook geen waarborg voor verkoper? Zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Kalentum schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

Het is geen onzinnige vraag want jij zegt dat verkopers die boete niet krijgen want... Zie Google.

En als er 6 maanden tussen tekenen koopcontract en levering zit? Dan ook geen waarborg voor verkoper? Zinloos?
Hou op schei uit.
Dat zeg ik helemaal niet.
Verdiep je eerst voordat je iets zo stellig beweert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het lijkt hier wel vol met complottheorieën te staan. Ik wordt altijd een beetje moe van die verwijzingen naar Google en rechtspraak.nl. Al was het maar omdat hier alleen de excessen op te vinden zijn. De gevallen waarin het wel goed is gegaan zijn hier namelijk niet op terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Gijsje22 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:35:
Het lijkt hier wel vol met complottheorieën te staan. Ik wordt altijd een beetje moe van die verwijzingen naar Google en rechtspraak.nl. Al was het maar omdat hier alleen de excessen op te vinden zijn. De gevallen waarin het wel goed is gegaan zijn hier namelijk niet op terug te vinden.
Het heeft niets met complottheorieën te maken.
Het gaat erom dat die 10% bij niet afnemen, geen cadeautje is wat je alleen maar hoeft uit te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Gijsje22 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:35:
Eens met @izdp.

Er wordt hier regelmatig op dit fora even tussen neus en lippen door de 10% boete clausule naar voren gehaald of 'dat het makkelijk is om onder het voorbehoud uit te komen' of 'de verkoop is definitief' en ga zo maar door, maar als je gewoon je eigen verdiept in de materie dan snap je dat het allemaal niet zo makkelijk gaat zoals de tweakers hier op dit forum durven te beweren. Tuurlijk zijn het excessen maar het is ook gewoon de werkelijkheid. 99% van alle koop/verkoop transacties waarover gesproken wordt hier op dit forum zal ook goed gaan maar je moet wel realistisch zijn dat het ook een keer fout kan gaan.

-edit-
Dus:
Ja, op papier is een koop/verkoop definitief wanneer alle voorbehouden zijn verstreken
Ja, op papier bestaat er een 10% boete-clausule
Nee, niks is definitief in het leven totdat je alle procedures hebt volbracht

-edit2-
Persoonlijk snap ik trouwens de meeste discussies hier ook niet, de meeste Tweakers vertrouwen toch gewoon op 'de goedheid' van de medemens waardoor een koop/verkoop eigenlijk toch al definitief is als je met de koper/verkoper een koopcontract hebt opgesteld?

[ Voor 19% gewijzigd door Enforcer op 23-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Sowieso los van alle voorwaarden, boetes etc. is het toch vrij logisch dat de koop pas echt rond is als de leveringsakte is getekend?

Snap echt niet waarom mensen daarvoor al denken dat alles rond is. Zeker in de huidige tijden kan er nog zoveel gebeuren tussen tekenen koopcontract en levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik meen te herinneren dat er ook een tweaker was die bij verkoop recht had op 10% van de verkoopprijs, die koper bleek een kale kip , dus daar viel ook weinig aan te plukken.

[ Voor 82% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ik snap ook wel dat een koper en een verkoper van mening kunnen verschillen of koper in gebreke is of niet. Onduidelijke ontbindende voorwaarden, halve toezeggingen, miscommunicatie etc.

Maar ik denk dat vaak voorkomt dat kopers spijt hebben van hun woningaankoop, bv als er een paar weken later een nog betere woning voorbij komt.

Dus ja: die 10% is geen pinautomaat. Maar ik denk dat er genoeg situaties zijn waarbij koper wellicht had willen ontbinden maar het niet doet vanwege die clausule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

vanaalten schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Als het echt een bankgarantie is, dan denk ik van wel (al was ~13 jaar geleden de bankgarantie die ik deed eigenlijk een soort van verzekering/lening onafhankelijk van de hypotheek zelf).

Maar, kan natuurlijk ook zijn dat iemand de 10% niet met een bankgarantie maar uit eigen middelen doet. Dan is financiering dus nog niet zeker.
Maar als een hypotheekverstrekker denkt: kansloos dit, gaat die echt geen bankgarantie overmaken. Maar het kan inderdaad ook vanuit een random lening of eigen geld opgehoest zijn (mijn bankgarantie heb ik ook vanuit eigen spaargeld betaald). Het is natuurlijk wel een stapje dichterbij, je gaat geen bankgarantie overmaken (als koper zijnde) als je niet vrij zeker denkt dat het allemaal wel goedkomt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:42:
Het is natuurlijk wel een stapje dichterbij, je gaat geen bankgarantie overmaken (als koper zijnde) als je niet vrij zeker denkt dat het allemaal wel goedkomt.
Ik heb hier een iets andere mening over, een bankgarantie is eigenlijk meer alleen een verplichting die je als koper bij het aangaan van een koopcontract moet naleven, in veel gevallen is een bankgarantie al afgegeven terwijl er niet eens een bindende offerte is vanuit de hypotheekverstrekker dus er kan nog van alles mis gaan tot aan de daadwerkelijk overdracht. In mijn persoonlijke ervaring was de bankgarantie allang afgegeven (via nationale waarborg) en was eigenlijk alles in kan en kruiken totdat het corona-tijdperk kwam en de hypotheekverstrekker wekenlang op zich liet wachten vanwege de vele aanvragen waardoor ik dus alsnog genoodzaakt was de levering met 2weken uit te stellen doordat er op de dag van de originele overdracht nog steeds geen akkoord was vanuit de hypotheekverstrekker. En mijn casus is niet eens bijzonder want ik zit nu in een woning met een overwaarde van +130k dus het was eigenlijk een no-brainer voor de hypotheekverstrekker.

Zoals eerder gezegd, 99% gaat gewoon goed en er zal vrijwel niemand afhaken vanaf het moment van de finale onderhandelingen tot aan de daadwerkelijke levering. Sterker nog, de koper zal altijd wel serieus zijn met het kopen van een vastgoed maar een hypotheekverstrekker heeft het laatste woord en kan daar dus anders over beslissen...

[ Voor 12% gewijzigd door Enforcer op 24-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Crazy D schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:42:
Het is natuurlijk wel een stapje dichterbij, je gaat geen bankgarantie overmaken (als koper zijnde) als je niet vrij zeker denkt dat het allemaal wel goedkomt.
Mwah, ik weet niet of dat veel uitmaakt. Als je als koper je verplichtingen niet nakomt ben je 10% van de koopsom aan boete kwijt - wat niet toevallig gelijk is aan de waarde van de bankgarantie.

Het verschil tussen wel-of-geen bankgarantie is dat het geld dan al bij de notaris staat, dus als verkoper makkelijk te incasseren is. Als je als koper geen bankgarantie hebt geregeld, ben je nog steeds die 10% verschuldigd en kan verkoper dat nog steeds op diverse manieren proberen te incasseren. Ik neem aan inclusief beslaglegging op inkomen en zo.

Dus je wint er niets mee met niet-overmaken bij twijfel.

(lijkt mij, maar ik ben geen advocaat, rechter, makelaar of wat voor expert dan ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Enforcer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier een iets andere mening over, een bankgarantie is eigenlijk meer alleen een verplichting die je als koper bij het aangaan van een koopcontract moet naleven, in veel gevallen is een bankgarantie al afgegeven terwijl er niet eens een bindende offerte is vanuit de hypotheekverstrekker dus er kan nog van alles mis gaan tot aan de daadwerkelijk overdracht. In mijn persoonlijke ervaring was de bankgarantie allang afgegeven (via nationale waarborg) en was eigenlijk alles in kan en kruiken totdat het corona-tijdperk kwam en de hypotheekverstrekker wekenlang op zich liet wachten vanwege de vele aanvragen waardoor ik dus alsnog genoodzaakt was de levering met 2weken uit te stellen doordat er op de dag van de originele overdracht nog steeds geen akkoord was vanuit de hypotheekverstrekker. En mijn casus is niet eens bijzonder want ik zit nu in een woning met een overwaarde van +130k dus het was eigenlijk een no-brainer voor de hypotheekverstrekker.

Zoals eerder gezegd, 99% gaat gewoon goed en er zal vrijwel niemand afhaken vanaf het moment van de finale onderhandelingen tot aan de daadwerkelijke levering. Sterker nog, de koper zal altijd wel serieus zijn met het kopen van een vastgoed maar een hypotheekverstrekker heeft het laatste woord en kan daar dus anders over beslissen...
Bankgarantie moet binnen x-periode na de ontbindende voorwaarde periode overgemaakt zijn. Als jouw ontbindende voorwaarden de financiering is, is het niet zo handig als je na de periode die je daarvoor hebt opgenomen in het contract de bankgarantie overmaakt, als je op dat moment nog geen definitief besluit over je financiering hebt. Als je financiering niet als ontbindende voorwaarde in je contract hebt, is dat een ander verhaal. Maar dan ben je er al volledig zeker van dat financieel het geen enkel probleem is (want bij twijfel daar over is het niet handig de financiering niet als ontbindende voorwaarde op te nemen...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Crazy D schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:01:
Maar dan ben je er al volledig zeker van dat financieel het geen enkel probleem is (want bij twijfel daar over is het niet handig de financiering niet als ontbindende voorwaarde op te nemen...).
Ik had dus geen ontbindende voorwaarden opgenomen (hence de 130k overwaarde) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:49:
Ik meen te herinneren dat er ook een tweaker was die bij verkoop recht had op 10% van de verkoopprijs, die koper bleek een kale kip , dus daar viel ook weinig aan te plukken.
Zolang er nog geen zekerheid is gesteld (bankgarantie of waarborgsom), is er in dat opzichte dus ook nog geen zekerheid. Zodra die 10% bij de notaris is, heb je natuurlijk de zekerheid dat je eventuele extra kosten kunt dragen als de koper alsnog niet nakomt. De koper zal er ook alles aan gelegen zijn om de overdracht door te laten gaan, want anders gaat die zwaar het schip in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:03
MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:19:
Appartement staat te koop sinds gisteren:

***members only***

Blijft altijd spannend, inmiddels 2 bezichtigingen gehad en nog 1 gepland staan.
Appartement zga. verkocht voor 267.500, ik had zelf niet meer verwacht dat het voor dit bedrag ging lukken.
De periode van de ontbindende voorwaarde is inmiddels verlopen en 27 november is de transport datum.
Hij is natuurlijk pas verkocht op 27 november, maar ik zie het nu niet meer mis gaan.

Wat had ik anders gedaan?
- Meerdere makelaars langs laten komen om verschillende inzichten te krijgen over de huidige huizen markt
- Mij niet zo gek laten maken met een te hoge verkoop prijs, de makelaar dacht het voor 284.000 te kunnen verkopen wat achteraf echt absurd was.
- 2 kamer appartement liever wat scherper in de markt zetten, niet met het uiterste beginnen maar met bijv. een vanaf prijs. Je vist toch in een kleine vijver in mijn regio als je een 2 kamer appartement voor 250.000 + wil verkopen.
- Wat meer tijd genomen voor de verkoop van mijn woning voor de overdracht van mijn nieuwe woning, hier zat maar 3,5 maand tussen.

Wat is er allemaal gebeurd om de verkoop te bevorderen?
- Funda link delen op Facebook. (geen resultaat)
- Prijs omlaag van 269.000 + 15.000 voor berging naar 259.000 + 15.000 voor de berging(geen resultaat)
- Facebook advertentie gericht op mijn regio (geen resultaat)
- Top huis op Funda (geen resultaat)

Er zijn in 3 maanden tijd maar 5 bezichtigingen geweest. Uiteindelijk is het appartement via mond op mond reclame verkocht. (gesprek bij de kapper 8)7 ) Ik heb wel een overbruggingshypotheek moeten regelen voor mijn nieuwe woing maar uiteindelijk is het toch goed gekomen(zga.), maar niet geheel zonder stres..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
De afgelopen maanden heb ik in stilte onder andere dit topic gevolgd omdat ik al enige tijd op zoek was naar een woning. Zojuist heb ik een account aangemaakt om mijn ervaringen te delen met de verkoop van onze woning.

Ons huis is een instapklare tussenwoning uit 2017 in een middelgroot dorp in Zuid-Oost Brabant. Het perceel is 100m2 groot en de woonoppervlakte 100m2. De vraagprijs was al redelijk hoog met 255.000 en wij verwachtte het huis in overleg met onze makelaar voor maximaal 260.000-265.000 te verkopen.

Ons huis is 2 weken geleden op een dinsdagavond op Funda gekomen. Op woensdag waren er al 6 bezichtigingen gepland voor de vrijdag daarna en nog 7 bezichtigingen van zaterdag t/m donderdag.

Van de 6 bezichtigingen op vrijdag hebben 4 geïnteresseerden direct op vrijdag een bod gedaan: vraagprijs, 263.000, 268.000 en 275.000. We hebben uiteindelijk gekozen voor het bod van 268.000 omdat dit het enige bod was zonder een voorbehoud van financiering (belegger) en wij konden min of meer zelf de overdrachtsdatum kiezen. Dit bod was overigens alleen geldig tot 9 uur die vrijdagavond waardoor wij voor het blok gezet werden. Uiteindelijk gekozen voor zekerheid en de overige bezichtigingen laten afbellen.

Hopelijk heeft iemand op dit forum iets aan bovenstaande. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
netwan_G schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:40:
De afgelopen maanden heb ik in stilte onder andere dit topic gevolgd omdat ik al enige tijd op zoek was naar een woning. Zojuist heb ik een account aangemaakt om mijn ervaringen te delen met de verkoop van onze woning.

Ons huis is een instapklare tussenwoning uit 2017 in een middelgroot dorp in Zuid-Oost Brabant. Het perceel is 100m2 groot en de woonoppervlakte 100m2. De vraagprijs was al redelijk hoog met 255.000 en wij verwachtte het huis in overleg met onze makelaar voor maximaal 260.000-265.000 te verkopen.

Ons huis is 2 weken geleden op een dinsdagavond op Funda gekomen. Op woensdag waren er al 6 bezichtigingen gepland voor de vrijdag daarna en nog 7 bezichtigingen van zaterdag t/m donderdag.

Van de 6 bezichtigingen op vrijdag hebben 4 geïnteresseerden direct op vrijdag een bod gedaan: vraagprijs, 263.000, 268.000 en 275.000. We hebben uiteindelijk gekozen voor het bod van 268.000 omdat dit het enige bod was zonder een voorbehoud van financiering (belegger) en wij konden min of meer zelf de overdrachtsdatum kiezen. Dit bod was overigens alleen geldig tot 9 uur die vrijdagavond waardoor wij voor het blok gezet werden. Uiteindelijk gekozen voor zekerheid en de overige bezichtigingen laten afbellen.

Hopelijk heeft iemand op dit forum iets aan bovenstaande. ;)
Waarom niet die van 275000? Scheelt toch 7000e en voorbehoud van financiering is vrij standaard en vaak is van te voren wel al duidelijk of het lukt of niet (als je een goede makelaar hebt die daarop door vraagt). Of waren daar nog meer voorwaarden die niet interessant waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
RobbieB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Waarom niet die van 275000? Scheelt toch 7000e en voorbehoud van financiering is vrij standaard en vaak is van te voren wel al duidelijk of het lukt of niet (als je een goede makelaar hebt die daarop door vraagt). Of waren daar nog meer voorwaarden die niet interessant waren?
7.000 is inderdaad een hoop geld. Bij het bod van 268.000 kunnen wij nog 1 maand gratis wonen in ons huis totdat wij eruit moeten. Bij het bod van 275.000 was de overdracht 2 maanden later: 2 maanden langer lasten en een overbruggingshypotheek nodig omdat wij al een ander huis gekocht hebben. Wij kunnen begin januari in het huis dat wij onlangs gekocht hebben en mocht onze verkoop na ongeveer 5 weken afketsen omdat de kopers de financiering niet rondkrijgen dan zitten wij met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00
RobbieB schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Wij hebben ook gekozen voor de verkoop van onze oude woning die zijn zaakjes al op orde had en wist dat hij kon lenen. Tussen zijn bod en het hoogste bod zat ook een kleine 5k.Wij hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand en de snelste oplevering.

Naast ons woonde een stel wat ook aan het verkopen was en iedere keer voor de hoogste bieder zijn gegaan. Zij hebben tot twee keer toe te maken gehad met een koper die zijn financiering niet rond kreeg en de laatste vond het niet nodig om op te komen dagen bij het tekenen bij de notaris en lijkt te zijn vertrokken met de noorderzon (en makelaar vond de bankgarantie overdreven want het zag er allemaal goed uit (dit is natuurlijk wel extreem) Zij waren uiteindelijk zes maanden verder voordat de woning echt verkocht was. Zes maanden dubbele lasten, zes maanden je huis netjes en zes maanden stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
netwan_G schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:40:

Van de 6 bezichtigingen op vrijdag hebben 4 geïnteresseerden direct op vrijdag een bod gedaan: vraagprijs, 263.000, 268.000 en 275.000. We hebben uiteindelijk gekozen voor het bod van 268.000
Snel toegehapt met nog 7 bezichtigingen in de pijplijn. Ik denk dat ik zelf die bezichtigingen had afgewacht en iedereen voor het weekend had laten bieden. Grote kans dat die belegger ook het achterste van de tong nog niet heeft laten zien. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, gemoedsrust is ook prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:46
@netwan_G Zijn er nog (morele) overwegingen geweest om het wel/niet aan een belegger te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netwan_G
coazter schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Snel toegehapt met nog 7 bezichtigingen in de pijplijn. Ik denk dat ik zelf die bezichtigingen had afgewacht en iedereen voor het weekend had laten bieden. Grote kans dat die belegger ook het achterste van de tong nog niet heeft laten zien. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, gemoedsrust is ook prettig.
Van deze belegger wisten wij zeker dat het bod na 9uur op vrijdag zou vervallen. Deze belegger heeft dit namelijk vaker gedaan bij een huis dat bij onze verkoopmakelaar in verkoop stond. Overigens heeft deze specifieke particuliere belegger dit jaar ook de huizen gekocht van 2 familieleden van ons en daarin was de omgang tussen de belegger en onze familieleden heel prettig.
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:37:
@netwan_G Zijn er nog (morele) overwegingen geweest om het wel/niet aan een belegger te verkopen?
Nee. Tuurlijk gunnen wij het een starterskoppel meer maar het gaat om zoveel geld dat gunning minder van invloed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
netwan_G schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Nee. Tuurlijk gunnen wij het een starterskoppel meer maar het gaat om zoveel geld dat gunning minder van invloed wordt.
Njah, ik hoor dit dus zo vaak. Ook toen ik een huis van een vriend overnemen wou en hem gewoon de vraagprijs bood en hij alsnog nee zei.

Wat is gunfactor waard als je zelfs niet eens voor het hoogste bod gekozen hebt, maar nog steeds €7.000 laat liggen voor de zekerheid die een belegger je biedt?

Dit is geen aanval hoor, maar ik vraag me af waarom iedereen zo'n nobel streven uitstraalt/uitspreekt en dan vervolgens het tegenovergestelde doet. Je bent niet de enige, integendeel, ik moet de eerste nog tegenkomen die daadwerkelijk niet in eigen belang handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik hoor wat je zegt, maar het zijn levensbeslissingen. Gunnen doe je met iets op Marktplaats en niet met een woning. 10k meer / minder of wat extra zekerheid is gewoon (te) veel waard.

[ Voor 197% gewijzigd door N1ckk op 27-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:14
Inderdaad de gunfactor neemt wel af als het om tig duizend euro verschil gaat

Wat ik dan hooguit bij een familielid/vriend/goede bekende zou doen, bij echt serieuze interesse, is openheid van zaken geven en hun de woning gunnen als ze het bod matchen.

Gunnen aan een belegger die niet het hoogste bod heeft zou ik ook niet doen. Het gaat om veel geld en dat spaar je niet zomaar even bij elkaar doorgaans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat een onzin die gunfactor. Je verkoopt je huis voor de 'knaken', niet om een ander stel blij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netwan_G
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:02:
[...]

Njah, ik hoor dit dus zo vaak. Ook toen ik een huis van een vriend overnemen wou en hem gewoon de vraagprijs bood en hij alsnog nee zei.

Wat is gunfactor waard als je zelfs niet eens voor het hoogste bod gekozen hebt, maar nog steeds €7.000 laat liggen voor de zekerheid die een belegger je biedt?

Dit is geen aanval hoor, maar ik vraag me af waarom iedereen zo'n nobel streven uitstraalt/uitspreekt en dan vervolgens het tegenovergestelde doet. Je bent niet de enige, integendeel, ik moet de eerste nog tegenkomen die daadwerkelijk niet in eigen belang handelt.
Ik zie dit ook zeker niet als een aanval. Ik geef ook glashelder aan (ook aan mensen in de directe omgeving) dat ik voor de knaken en zekerheid gekozen heb in plaats van het gunnen. Daar is, zoals N1ckk aangeeft, het belang te groot voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
*Knip* Voegt eigenlijk niet zoveel toe aan de discussie :).

Voor de duidelijkheid; ik zou hetzelfde doen hoor, maar heb me ook nooit voorgenomen om iemand een gunst te doen. Noemde nog een voorbeeld van de spelletjes die er (via makelaars) gespeeld worden, maar zoiets zouden Tweakers nooit doen ga ik maar even vanuit.

[ Voor 103% gewijzigd door Ypuh op 27-10-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Wij hebben onze woning enige tijd geleden ook in de verkoop gehad en hadden met de betreffende makelaar afgesproken dat zijn courtage gebasseerd was op de verkoopprijs. 1% courtage tot de vp en dan 7% op de bedragen boven de vp.

VP: 329.500
Hoekwoning

in 3 aangesloten dagen iets van 15 bezichtigingen gehad en uiteindelijk 6 biedingen;
- een na hoogste bod: 347,5k (financ voorbehoud van 240k)
- hoogste bod: 355k (100% financ voorbehoud)

Wij hebben best getwijfeld om voor nr2 te kiezen i.v.m. de 100% financiering van nr1 maar hebben het toch gedaan op basis van de gunfactor (ook ondernemer net als wij)
Het jammerlijke aan deze koper was echter dat deze geen goede financiele man had en goede taxateur waardoor de eerste taxatie op 345k (10k te laag) kwam. Deze taxatie was ook al in de boeken gedaan dus een nieuwe taxatie was behoorlijk lastig om te vinden om deze wel op de 355k te krijgen.

Uiteindelijk heeft onze verkoopmakelaar een taxateur voor hen weten te vinden dit op 354k kwam (1k te laag)
Wat er helaas vervolgens gebeurde was dat die 1K als "ons" probleem werd gezien door de koper en toen wij aangaven dat 354k excl de spullen ter overname dan ook prima was werd het argument van ja... dan moeten we die spullen alsnog zelf kopen gevoerd... We hebben voor de rust voorgesteld om deze 1k te splitten waardoor we tot een akkoord kwamen maar dit voelde voor ons niet tof. Dit is wel een lesje dat als je op basis van 100% financiering zoiets als dit dus wel als risico hebt zowel als koper of als verkoper.

Vwb de courtage van makelaar welke een bonus courtage had afgesproken; Ik vroeg hem om het eindbedrag aan mij te delen en hij gaf toen aan dat hij niet had verwacht dat deze woning zoveel boven de vp weg zou gaan dat hij nog een reductie op zijn tarief heeft gegeven van bijna 1000,- Iets wat hij zeker niet had hoeven doen want afspraak=afspraak maar gaf mij wel een goed gevoel dat er toch nog makelaars zijn die niet alleen maar aan de euro;s denken maar ook nog normen/waarden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de "gunfactor" vooral een term is, die gebruikt wordt om op een positief kklinkende manier wat druk te zetten. Mensen horen dat uit de mond van een makelaar en denken ineens aan "de gunfactor". Die gunfactor is niet meer dan dat duwtje wat een jong stel nodig heeft om ervoor te gaan. Now or never, ze "gunnen" het ons! En ook in het traject naar het tekenen van de overeenkomst is de "gunfactor" nog belangrijk, want daardoor voelen mensen zich eerder geneigd om even "niet moeilijk te doen" en geen "vervelende" eisen te stellen.

Wij hebben hier meerdere geïnteresseerden gehad en eerlijk gezegd gunde ik de alleenstaande dame van in de 50 precies even veel als het jonge gezin met zoontje van 2: een leuk huis op een leuke plek, voor de juiste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Inmiddels woning verkocht. E-mail van verkoper gekregen dat het dak lekt van de schuur. We hebben 1 week voor de overdracht geconstateerd dat er water in de schuur lag. Vervolgens regenpijp laten ontstoppen. Koper geeft aan dat het nog steeds nat is. Wat zijn mijn rechten in deze? Ik was niet op de hoogte van de lekkage tot 1 week voor de overdracht. Koper heeft ook geen bouwkundige keuring laten uitvoeren. Toch vervelend dat we straks misschien dak moeten gaan repareren, terwijl we hier niet van op de hoogte waren. Natuurlijk ook vervelend voor de koper, maar wellicht had ik als ik op de hoogte was het expliciet kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blankinho schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:30:
Wij hebben onze woning enige tijd geleden ook in de verkoop gehad en hadden met de betreffende makelaar afgesproken dat zijn courtage gebasseerd was op de verkoopprijs. 1% courtage tot de vp en dan 7% op de bedragen boven de vp.

Hoekwoning

in 3 aangesloten dagen iets van 15 bezichtigingen gehad en uiteindelijk 6 biedingen;

Wij hebben best getwijfeld om voor nr2 te kiezen i.v.m. de 100% financiering van nr1 maar hebben het toch gedaan op basis van de gunfactor (ook ondernemer net als wij)
Het jammerlijke aan deze koper was echter dat deze geen goede financiele man had en goede taxateur waardoor de eerste taxatie op 345k (10k te laag) kwam. Deze taxatie was ook al in de boeken gedaan dus een nieuwe taxatie was behoorlijk lastig om te vinden om deze wel op de 355k te krijgen.

Uiteindelijk heeft onze verkoopmakelaar een taxateur voor hen weten te vinden dit op 354k kwam (1k te laag)
Wat er helaas vervolgens gebeurde was dat die 1K als "ons" probleem werd gezien door de koper en toen wij aangaven dat 354k excl de spullen ter overname dan ook prima was werd het argument van ja... dan moeten we die spullen alsnog zelf kopen gevoerd... We hebben voor de rust voorgesteld om deze 1k te splitten waardoor we tot een akkoord kwamen maar dit voelde voor ons niet tof. Dit is wel een lesje dat als je op basis van 100% financiering zoiets als dit dus wel als risico hebt zowel als koper of als verkoper.

Vwb de courtage van makelaar welke een bonus courtage had afgesproken; Ik vroeg hem om het eindbedrag aan mij te delen en hij gaf toen aan dat hij niet had verwacht dat deze woning zoveel boven de vp weg zou gaan dat hij nog een reductie op zijn tarief heeft gegeven van bijna 1000,- Iets wat hij zeker niet had hoeven doen want afspraak=afspraak maar gaf mij wel een goed gevoel dat er toch nog makelaars zijn die niet alleen maar aan de euro;s denken maar ook nog normen/waarden hebben.
De "gunfactor" hier zou juist zijn dat je de tweede bieder het huis verkoopt vanwege de hogere zekerheid én zijn schattige dochtertje.

Verder: dat is het risico van een voorbehoud op financiering op 100% van de koopsom. Maar dat de koper dan ineens de rollen omdraait, heb je toch echt zelf laten gebeuren. Hij kan het huis niet 100% financieren, maar 100% minus duizend euro. Dan heeft de koper dus de mogelijkheid om van de koop af te zien. Dat verandert verder niets aan de overeengekomen prijs. Hij gaat dat huis echt niet laten schieten op duizend euro. Sterker nog, door te zinspelen op een korting van 1000 euro zou hij bij mij die hele (niet bestaande) "gunfactor" in 1 klap kwijt zijn. "Nouja, dan bevestig je even schriftelijk dat je gebruik wil maken van het voorbehoud op financiering en dan zijn we klaar."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
In ons geval kwam een net gescheiden goede bekende met een bod van 309k. Had zeker de gunfactor, maar aangegeven dat we de markt haar werk gingen laten doen. En dat we haar informeel de mogelijkheid zouden geven om het bod te matchen. Maar al snel gingen de biedingen naar 340k+ dus toen was er ook alle begrip vanuit haar kant.

Wij hadden overigens de financiële luxe om niet direct met een belegger in zee te hoeven gaan. Maar ben wel zo eerlijk dat als een belegger nog zeg 10k boven het hoogste bod zou zitten, de morele aspecten zouden gaan verliezen. Nu aan jong gezin verkocht, voelde wel lekker om de woning waar we zelf als gezin ook ruim 20 jaar in gewoond hadden aan hen te kunnen overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 07:30
Blankinho schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:30:

Hoekwoning

Lol, heb je je toch wel even laten piepelen door de koper. Hij doet een hoog bod en kan blijkbaar niet de lasten dragen als de taxatie iets lager uitkomt :X maar voor duizend euro laat je het idd ook weer niet afketsen, toch 9K meer dan bod eronder.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:42:
[...]
Hij gaat dat huis echt niet laten schieten op duizend euro. Sterker nog, door te zinspelen op een korting van 1000 euro zou hij bij mij die hele (niet bestaande) "gunfactor" in 1 klap kwijt zijn.
Geloof me.. Die gunfactor was hij hiermee ook zeker direct kwijt en wij waren zelfs in staat om dan maar gewoon alles te laten schieten en koper 2 te benaderen maar ja er was al wat tijd overheen gegaan natuurlijk dus wellicht dat koper 2 al iets anders had en./of lager wil bieden nu... Ik deel dit bewust als voorbeeld en ben het helemaal met je eens vwb dat wij hier zelf voor hadden gekozen. Uiteindelijk nog steeds een goede deal maar we beste kopers komen niet eerder in ons huis tot aan de overdracht :)
Martinusz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Lol, heb je je toch wel even laten piepelen door de koper. Hij doet een hoog bod en kan blijkbaar niet de lasten dragen als de taxatie iets lager uitkomt :X maar voor duizend euro laat je het idd ook weer niet afketsen, toch 9K meer dan bod eronder.
Precies dit _/-\o_ , gepiepeld voor 500,- en moeite hebben om ze nu nog aardig te vinden maar zoals jezelf ook schetst nog steeds behoorlijk meer euro's dan bod 2. Het piepelen was overigens meer onkunde van de kopers ivm eerste aankoop woning en wat beginnersfouten en uiteindelijk hebben we zelf de keuze gemaakt voor de 100% financiering dus ik ga er ook niet over klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Blankinho Fijn om een keer op deze manier inzicht te krijgen op de verkoopkant.

Ik heb ook 2x een bod uitgebracht o.b.v. 100% financiering, maar begrijp nu beter de consequenties. Als dan blijkt dat de taxatie lager uitvalt is 20k te veel en 10k vooral vervelend voor mij als starter. Ik zou zeker proberen om het verschil taxatie/verkoopprijs nog een keer omlaag te krijgen, maar leg die 10k wel gewoon op tafel als het puntje bij het paaltje komt (zoals gezegd wel vervelend met de beoogde buffer, verhuiskosten, kosten koper, wat nieuwe meubels etc).

Als je het allemaal op €1k aan laat komen begin ik me serieus af te vragen of het wel verantwoord is om een huis te kopen (en ruim 25k boven de vraagprijs te bieden!!!). Als ik dit soort verhalen lees, dan vraag ik me af of we niet op een nieuwe wooncrisis aan het afstormen zijn?

Affijn; alle commotie/frustratie heeft €7,5k opgeleverd en geen garantie dat #2 makkelijker was. Ook heb ik geen enkele medelijden met verkopers in het algemeen; je verlangt de hoofdprijs en de koper moet daar spreekwoordelijk voor bloeden, dan mag daar ook wel wat tegenoverstaan (het zou mij de eer te na zijn, maar dat heeft ogenschijnlijk geen waarde meer anno 2020). Geld komt nooit zomaar aanwaaien en een rationeel persoon zou waarschijnlijk niet zoveel (roekeloos) overbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Reiziger88 Bij de overdracht gingen jullie met de koper samen er vanuit dat het dak in orde was. Mocht er iets aan de hand geweest zijn waar zowel jij als zij toen niks van wisten, en wat nu aan het licht komt, dan zou je kunnen zeggen het kan voor of na de overdracht ontstaan zijn en dan is het dus voor rekening van de koper.

Maar hoe vervelend ook, juist het feit dat je het hebt bemerkt voor de overdracht, lijkt me een argument dat jij het nu moet (laten) oplossen. Je wist er immers van. Je moest het dus óf melden óf oplossen. Je hebt geprobeerd het op te lossen maar dat is helaas nog niet gelukt.

Aanvulling: is de oplossing 'ontstoppen' in overleg met de koper gebeurd? Dan is het wellicht al anders. Als jullie hebben afgesproken 'het lekt maar wij laten ontstoppen' en zij hebben dat geaccepteerd als een afdoende oplossing dan ben je alweer 1 stapje verder. Hoewel ik denk dat uiteindelijk nog steeds niet de poging tot fiksen telt, maar of het daadwerkelijk gefikst is.

[ Voor 23% gewijzigd door mddd op 27-10-2020 16:54 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:18
Reiziger88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:39:
Inmiddels woning verkocht. E-mail van verkoper gekregen dat het dak lekt van de schuur. We hebben 1 week voor de overdracht geconstateerd dat er water in de schuur lag. Vervolgens regenpijp laten ontstoppen. Koper geeft aan dat het nog steeds nat is. Wat zijn mijn rechten in deze? Ik was niet op de hoogte van de lekkage tot 1 week voor de overdracht. Koper heeft ook geen bouwkundige keuring laten uitvoeren. Toch vervelend dat we straks misschien dak moeten gaan repareren, terwijl we hier niet van op de hoogte waren. Natuurlijk ook vervelend voor de koper, maar wellicht had ik als ik op de hoogte was het expliciet kunnen aangeven.
je wist het een week voor de overdracht en laat een regenpijp ontstoppen omdat dat op dat moment de goedkoopste oplossing is

maar goed het probleem is niet weg dus nou gaat het waarschijnlijk meer kosten en loop je hier te *knip* wat je rechten zijn , als je het probleem gelijk goed opgelost had was er nou geen gezeik

met andere woorden gewoon betalen *knip*
De boodschap is minder lomp evengoed duidelijk

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 31-10-2020 20:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reiziger88
bie100 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:13:
[...]

je wist het een week voor de overdracht en laat een regenpijp ontstoppen omdat dat op dat moment de goedkoopste oplossing is

maar goed het probleem is niet weg dus nou gaat het waarschijnlijk meer kosten en loop je hier te piepen wat je rechten zijn , als je het probleem gelijk goed opgelost had was er nou geen gezeik

met andere woorden gewoon betalen kniepert
Ook goedemiddag. Niet iedereen hier is een dak expert. Voor mijn gevoel was het ontstoppen van de regenpijp wellicht de juiste methode. Buiten dat was het voor mij niet duidelijk of dergelijke gebreken na tekenen van koopcontract wel betaald dienen te worden door de verkoper. Indien ze gewoon een bouwkundige keuring hadden laten uitvoeren dan had ik het in deze staat kunnen verkopen, dus vindt het wel een beetje zuur dat het na tekenen van koopcontract en voor de overdracht gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Reiziger88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Ook goedemiddag. Niet iedereen hier is een dak expert. Voor mijn gevoel was het ontstoppen van de regenpijp wellicht de juiste methode. Buiten dat was het voor mij niet duidelijk of dergelijke gebreken na tekenen van koopcontract wel betaald dienen te worden door de verkoper. Indien ze gewoon een bouwkundige keuring hadden laten uitvoeren dan had ik het in deze staat kunnen verkopen, dus vindt het wel een beetje zuur dat het na tekenen van koopcontract en voor de overdracht gebeurt.
https://www.eigenhuis.nl/...ken-bij-koop-en-verkoop#/
Niet gemeld gebrek

Bij een gebrek dat normaal gebruik van de woning niet in de weg staat, kan de verkoper aansprakelijk zijn als het gebrek er al was voor de overdracht, en als de verkoper wist van het bestaan ervan, maar niets heeft gezegd. In dat geval is de mededelingsplicht geschonden.
https://www.juridischloke...oning/verborgen-gebreken/
Mededelingsplicht verkoper

Bij het verkopen van een woning is de verkoper verplicht de koper te vertellen of er een gebrek is. Dit heet de 'mededelingsplicht'. Doet hij dat niet, terwijl hij wel van het gebrek wist? Dan kan hij aansprakelijk zijn voor de kosten. U moet als koper bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek en het niet heeft verteld.
;)

[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 27-10-2020 18:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Reiziger88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Hoe zou je deze situatie zelf vinden als het bij jouw gekochte huis zou zijn?

Wij hadden ook ineens een lekkage bij schuurdak voor de overdracht, was stukje dakbedekking bij de regenpijp, voor 50 euro is dat gefixt door een dakdekker :) kosten hoeven dus niet heel hoog te zijn ;) (heel dak met bitumen was 500,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Martinusz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Hoe zou je deze situatie zelf vinden als het bij jouw gekochte huis zou zijn?

Wij hadden ook ineens een lekkage bij schuurdak voor de overdracht, was stukje dakbedekking bij de regenpijp, voor 50 euro is dat gefixt door een dakdekker :) kosten hoeven dus niet heel hoog te zijn ;) (heel dak met bitumen was 500,-)
Niet leuk, voor 500 euro zou ik het dan ook gelijk vergoeden. Bij enkele duizenden euro's wil ik wel mijn rechten kennen:). Ik heb er ook niet voor gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Logisch. Het is gewoon pech. Maar helaas is het gebrek ontstaan in de tijd dat jij nog eigenaar was. Het huis is verkocht onder de veronderstelling dat het dak ok was. Was dit niet zo dan had je het sowieso moeten meedelen want een lekkend schuurdak is iets wat je tijdens normaal gebruik merkt. Sommige gebreken kun je als verkoper gewoon niet weten maar dit wel, dus hoe dan ook zou het gemeld moeten worden. Een technische keuring verandert daar niets aan denk ik. Die keuring had het lek niet gevonden want dat was er toen nog niet. Dus ook in dat geval is het iets wat gemeld zou moeten worden want de koper mag er vanuit gaan dat de woning in de staat wordt geleverd zoals die is bezichtigd.

Gelukkig hoeft herstellen ook weer niet de wereld te kosten. De staat hoeft niet beter te worden dan het eerst was. Was het een oud, maar niet lekkend dak dan moet je een oud, niet lekkend dak leveren. Dus je hoeft bijvoorbeeld geen grote stukken te gaan vernieuwen, een gat lokaal dichten (op een degelijke manier) zou voldoende zijn. Wil de koper grotere verbeteringen dan moet hij die zelf betalen en kun je bv. een klein bedrag overeenkomen als herstel van het lek.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Reiziger88 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:38:
[...]

Niet leuk, voor 500 euro zou ik het dan ook gelijk vergoeden. Bij enkele duizenden euro's wil ik wel mijn rechten kennen:). Ik heb er ook niet voor gekozen.
Maar de koper ook niet. Die gaat er vanuit dat het goed is, dat zou jij als koper ook doen. Pech dat het nu kapot gaat, maar dat is jouw verantwoordelijkheid. Als je het huis hebt verkocht met een werkende oven en die ploft tussen verkoop en overdracht, moet je ook een nieuwe oven leveren.

Ik zou als koper me ook juridisch gaan wapenen als jij het zo doet en desnoods het passeren uitstellen.

Je wekt enorm de indruk dat je maar een simpele oplossing hebt geprobeerd en als die niet werkt, het bij de koper in de maag wil splitsen. Dat wekt weerstand op. In elk geval bij mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Pannencouque op 28-10-2020 09:57 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Oh, en over die gunfactor: leuk verhaal, maar daar baseer ik m'n verkoop niet op. Je hebt mensen niet/amper gezien, waarom zou je ze dan iets gunnen? Misschien zijn het wel ontzettend asociale klerelijers die zich net een uurtje goed hebben voorgedaan.
Huizenverkoop is iets zakelijks: ik maak een afweging tussen biedingen en zekerheden en kies daaruit de optie die voor mij het meest gunstig is. Hooguit, als ik een bekende heb die ook wil kopen, zal ik die het hoogste bod laten weten en kan er gematcht worden, maar dan moeten de voorbehouden/zekerheden wel overeenstemmen met het alternatief.

Verder is elke duizend euro, duizend euro. Het lijkt wat weg te vallen soms: of je nou 302.000 of 303.000 euro krijgt, het blijft veel. Het is niet zo dat die 1.000 euro ineens minder waard is geworden of minder belangrijk is. Die (paar) duizend euro die ik minder krijg door een gunfactor, moet ik vervolgens zelf bij elkaar werken in de jaren erna. Ik heb liever dat de koper die al voor me bij elkaar heeft gewerkt.

[ Voor 42% gewijzigd door Pannencouque op 28-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:53:
[...]
Maar de koper ook niet. Die gaat er vanuit dat het goed is, dat zou jij als koper ook doen. Pech dat het nu kapot gaat, maar dat is jouw verantwoordelijkheid. Als je het huis hebt gekocht met een werkende oven en die ploft tussen verkoop en overdracht, moet je ook een nieuwe oven leveren.

Ik zou als koper me ook juridisch gaan wapenen als jij het zo doet en desnoods het passeren uitstellen.

Je wekt enorm de indruk dat je maar een simpele oplossing hebt geprobeerd en als die niet werkt, het bij de koper in de maag wil splitsen. Dat wekt weerstand op. In elk geval bij mij.
En je hebt nog gewoon je opstal/inboedel/woonverzkering :)

Dus die kan je aanspreken en die fixen het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Tja, de gun-factor.

We zijn nu ons huis aan het verkopen en ik beschouw het 100% als een zakelijke transactie. Het is teveel geld om emotie een rol bij te laten spelen. 1000 euro meer is toch weer net die nieuwe tafel of bank voor in je nieuwe huis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

VVE of leuke buren zal me eigenlijk een zorg zijn bij verkoop. Als het zulke leuke buren zijn, moet je er zelf blijven wonen. En misschien verhuurt de investeerder het wel aan een superleuke iemand :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
Onze makelaar heeft woord gehouden. Vorige week dinsdag de opdracht gegeven. Afgelopen vrijdag de foto's, afgelopen maandag het inmeten voor de plattegrond. En sinds vanochtend op Funda! In 1,5 week online. Ik ben benieuwd oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Meer mensen die hebben gemerkt dat, nadat je huis in de verkoop is gegaan, je heel veel aanbiedingen van verhuisbedrijven krijgt toegestuurd ("aan de bewoners van...")? Ik gok dat die allemaal Funda in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vanaalten schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:29:
Meer mensen die hebben gemerkt dat, nadat je huis in de verkoop is gegaan, je heel veel aanbiedingen van verhuisbedrijven krijgt toegestuurd ("aan de bewoners van...")? Ik gok dat die allemaal Funda in de gaten houden...
Ja dat is zo'n beetje standaar tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen idee hoeveel Nederlanders hun huis met makelaar verkopen, maar hier in België krijg je bij verkoop in 'eigen beheer' opdringerige mailtjes van makelaars die hun diensten proberen te verkopen :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Martinusz schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Ja dat is zo'n beetje standaar tegenwoordig :)
Lekkere marketing dan. Als ik ergens niet van hou is het wel dat soort praktijken :O We gaan het meemaken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Niek_ schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:12:
[...]

Zo, dat was een aardig gekkenhuis. Drukke kijkdagen en ter plekke al enkele biedingen. Ondertussen is de wettelijke bedenktijd verlopen en wachten we op bericht van de kopers dat ze hun voorbehoud voor financiering laten vervallen.
Voordeel van een paar kijkdagen is wel dat je niet elke keer je huis helemaal aan kant hoeft te maken, geeft een stuk rust.
Nu nog heel even afwachten en dan kan de confetti door het huis heen ;)
Zo, dat wordt opruimen, confetti rijkelijk door het huis gegooid *O*
Niks van de kopers gehoord en gisteravond 23:59 verliep hun voorbehoud voor financiering.
Succes allemaal met de (lopende) verkopen, ik ga een topic verderop, iets met verbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
Borromini schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:53:
Geen idee hoeveel Nederlanders hun huis met makelaar verkopen, maar hier in België krijg je bij verkoop in 'eigen beheer' opdringerige mailtjes van makelaars die hun diensten proberen te verkopen :+.
Hier in Utrecht is het zo lastig om ertussen te komen dat je ook als je niet verkoopt maar wel in een gewilde plek woont briefjes van wanhopige starters in je bus krijgt, of je niet toevallig denkt over verkopen en in dat geval eens aan hen wilt denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
RobbieB schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:12:
Tja, de gun-factor.

We zijn nu ons huis aan het verkopen en ik beschouw het 100% als een zakelijke transactie. Het is teveel geld om emotie een rol bij te laten spelen. 1000 euro meer is toch weer net die nieuwe tafel of bank voor in je nieuwe huis.
Zo simpel is dat niet. Mensen doen altijd alsof €5k meer overwaarde een nieuw boodschappen wagentje betekent, maar je koopt er weinig voor. Het scheelt je misschien €15 aan maandlasten bij je volgende woning (waarvan de hypotheeklast waarschijnlijk toch al op €1.200 ligt).

Ik zit aan de koop kant dus ook totaal niet objectief in deze, maar 100k overwaarde opstrijken in 4 jaar en dan een deal af laten ketsen op €1k voelt bij mij ook een beetje als rupsje nooit genoeg. Misschien denk ik daarom weer fout; geld is gewoon geld, maar een hypotheek die je weer onder brengt in een andere hypotheek met een afbetalingstermijn van 30 jaar is een wezenlijk ander product dan €5k cash in je hand waarmee je leuke dingen kunt doen.

'Gunfactor' kost je dus misschien 2 koppen koffie bij de Starbucks in de maand. Geen home cinema set, nieuwe carbon racefiets of vakantie naar Australie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Ypuh Dat is niet helemaal waar. Je kan er natuurlijk mee kopen wat je wilt.
Je betaalt alleen tot in de treurigheid rente over het bedrag dat je niet in je huis investeert of aflost zolang je hypotheekrente kan aftrekken.

Nou zal het met de huidige rentes en de onzekere en steeds verder afbouwende HRA over 5k ook nog wel meevallen, maar toch. Er zijn zat mensen die een auto kopen van hun overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
vanaalten schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:29:
Het viel mij al op afgelopen week. Gelukkig ga ik hemelsbreed maar 3km verder wonen en zal ik het meeste zelf kunnen doen. Een verhuislift staat als het eenmaal zover is nog op de planning.
Met een woning op de 4de verdieping in een portiekflat zonder lift is dat toch wel een pré.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pannencouque
Ypuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Zo simpel is dat niet. Mensen doen altijd alsof €5k meer overwaarde een nieuw boodschappen wagentje betekent, maar je koopt er weinig voor. Het scheelt je misschien €15 aan maandlasten bij je volgende woning (waarvan de hypotheeklast waarschijnlijk toch al op €1.200 ligt).
Je doet hetzelfde als veel anderen: het op een grote hoop gooien waardoor het bedrag ineens minder groot lijkt. Toch is het nog steeds geld waar je anders voor had moeten werken.

Om het in ander perspectief te zetten: 5k is voor mij 20 euro aan maandlasten. Bruto 7200 euro gedurende de looptijd. Dat is 2,5 bruto maandsalaris. Die 5k nu wél ontvangen en in je hypotheek stoppen, betekent in feite dat je 2 maanden eerder zou kunnen stoppen met werken. Ik weet niet wat jij verdient, maar ik vind 7.200 euro niet 'pakken' geen kattenpis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@Pannencouque Volledig eens! Ik zag het ook sterk bij ons nieuwbouwproject. Ik heb echt niet elk dubbeltje omgekeerd en ben vaak voor een bepaalde kwaliteit gegaan. Maar wij waren vergeleken bij veel van onze buurtgenoten nog erg bewust bezig. Elke uitgave probeerde ik af te wegen op zichzelf en niet als onderdeel van de grote hoop. Heb ik het echt nodig? Kan ik het goedkoper krijgen? Is echt een valkuil om te denken dat het niet uitmaakt en over 30 jaar wordt uitgesmeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:21
Magpie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:02:
@Pannencouque Volledig eens! Ik zag het ook sterk bij ons nieuwbouwproject. Ik heb echt niet elk dubbeltje omgekeerd en ben vaak voor een bepaalde kwaliteit gegaan. Maar wij waren vergeleken bij veel van onze buurtgenoten nog erg bewust bezig. Elke uitgave probeerde ik af te wegen op zichzelf en niet als onderdeel van de grote hoop. Heb ik het echt nodig? Kan ik het goedkoper krijgen? Is echt een valkuil om te denken dat het niet uitmaakt en over 30 jaar wordt uitgesmeerd.
Hier precies hetzelfde. Met name omdat de aannemer voor het meerwerk belachelijke prijzen rekent (snap dat daar hun winst pakken, marge is echter bizar).

Garage:
Project: Ongeïsoleerd, geen deur aan achterzijde; € 29.500
Achteraf: deur aan achterzijde, sectional deuren op afstandsbediening en elektra; € 11.000

>> hebben nu alleen 2 heipalen voor 1.500€ afgenomen via project.

Zonnepanelen:
Project: onbekend merk (lees: geen duidelijkheid over) 290 WP; 15x met omvormer en aansluiten €9.600
Achteraf: LG panelen 320WP met optimizer en omvormer, richting 5k

Dakkapel
Project: buitenkant in stijl woning, binnenkant onafgewerkt. € 24.900
Achteraf: onbekend nog of zelfde kleuren woning kan, binnenkant on afgewerkt: circa € 12.000

Scheelt mij zo'n 30k 7(8)7
Pagina: 1 ... 88 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.