Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 87 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:38
Iemand ervaring met wanneer biedingen binnenkomen na bezichtigingen? Heb ongeveer 15 bezichtigingen gehad, maar nog geen enkel bod. Morgen is de laatste biedingsdag. Wacht men toch op het laatste moment/dag tot het brengen van een bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomonic schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:43:
Iemand ervaring met wanneer biedingen binnenkomen na bezichtigingen? Heb ongeveer 15 bezichtigingen gehad, maar nog geen enkel bod. Morgen is de laatste biedingsdag. Wacht men toch op het laatste moment/dag tot het brengen van een bod?
Ik heb 3 biedingen gehad uit 6 bezichtigingen op de laatste dag voor de deadline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

KaiseRRuby schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:32:
Mijn woning in Lombok, Utrecht kwam vanmorgen om 8u online op Funda. In 3 uur tijd zijn er 33 bezichtigingen ingepland die allemaal ergens woensdag of donderdag langs komen. Makelaar adviseerde om meteen een uiterste termijn voor biedingen in te stellen, vrijdag voor 12u moet dat gebeuren.
Wow! Ik woon zelf een meter of honderd hemelsbreed van jouw pand in Lombok. Wij zijn ook voornemens om te verkopen binnenkort (eerst geschikte nieuwe woning vinden). Ben benieuwd hoe het (over)bieden bij jou plaats zal vinden. Van de hypotheekadviseur begrepen dat het momenteel echt nergens meer overgaat, huizen van 20-25% erbij voor "starters"woningen is niet ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
1ntroduc3 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:53:
We staan op Funda. Ik hoop dat het goed zal verlopen.

***members only***
Leuk appartement, badkamer kan altijd anders natuurlijk.
Maar wat voor fotograaf heb je over de vloer gehad? Staan echt teveel totaal nietszeggende foto’s tussen, lijkt wel een moodboard..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Mijn woning in Lombok, Utrecht kwam vanmorgen om 8u online op Funda. In 3 uur tijd zijn er 33 bezichtigingen ingepland die allemaal ergens woensdag of donderdag langs komen. Makelaar adviseerde om meteen een uiterste termijn voor biedingen in te stellen, vrijdag voor 12u moet dat gebeuren.
Ik ben met mijn makelaar bezig om de verkoopopdracht af te ronden en heb de afspraak dat alle geïnteresseerden een bezichtiging kunnen doen zonder maximum aantal.

Een max aan bezichtigingen en uiterste termijn voor biedingen (zeker in een gewilde buurt/regio/prijsklasse) is enkel in het voordeel van de makelaar.

Gaat eerst in de stille verkoop naar openstaande zoekopdrachten bij de makelaar en concrete bieders op de woning van de buren een maand geleden door deze makelaar verkocht. Heb ook een substantieel lagere courtage bedongen voor een koper die door ons aangedragen wordt.
Komt daar niks uit dan gaan we pas naar Funda en gaan we een week op vakantie waarin alle bezichtigingen kunnen plaatsvinden.

De keuze voor een stille verkoop is niet per se financieel in ons voordeel maar doen we uit andere overwegingen in de privesfeer. Als de situatie anders was geweest dan was het volgas op alle kanalen pompen en de markt zijn werk laten doen en de makelaar hier voor aan het werk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
1ntroduc3 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:47:
[...]

....en de badkamer was destijds als enige opgeknapt (inmiddels 10 jr terug).
Waarom heeft de fotograaf het stopcontact in de badkamer niet gefotografeerd?
Of is het er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:58
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:34:
[...]

Waarom heeft de fotograaf het stopcontact in de badkamer niet gefotografeerd?
Of is het er niet?
Jawel, zit er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:58
De Rikster schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:00:
[...]

Leuk appartement, badkamer kan altijd anders natuurlijk.
Maar wat voor fotograaf heb je over de vloer gehad? Staan echt teveel totaal nietszeggende foto’s tussen, lijkt wel een moodboard..
Degene die gekoppeld is aan de makelaar .

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Dat hangt denk ik af, van wat je afspreekt. (ik meld me hier ook maar even). Recentelijk mijn huis verkocht, en dat ging eigenlijk vrij gesmeerd (regio Utrecht) volgens volgend schema:
- woensdag: huis op funda, socials, etc
- do / vrijdag kwamen 20 aanvragen voor bezichtingen binnen, gepland voor de week erna op woensdag/donderdag
- met de kijkers afgesproken, dat we de maandag na de bezichtigingen op 12 uur gingen kijken wat er binnengekomen was, zodat iedereen er nog een weekendje over kon slapen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik was er tevreden mee, huis verkocht binnen 2 weken! Overigens heb ik dus alles door de makelaar laten regelen, dus ik heb de kijkers / kopers niet gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 30-09-2020 09:24 ]

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:38
borft schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:24:
[...]

Dat hangt denk ik af, van wat je afspreekt. (ik meld me hier ook maar even). Recentelijk mijn huis verkocht, en dat ging eigenlijk vrij gesmeerd (regio Utrecht) volgens volgend schema:
- woensdag: huis op funda, socials, etc
- do / vrijdag kwamen 20 aanvragen voor bezichtingen binnen, gepland voor de week erna op woensdag/donderdag
- met de kijkers afgesproken, dat we de maandag na de bezichtigingen op 12 uur gingen kijken wat er binnengekomen was, zodat iedereen er nog een weekendje over kon slapen.

***members only***

Ik was er tevreden mee, huis verkocht binnen 2 weken! Overigens heb ik dus alles door de makelaar laten regelen, dus ik heb de kijkers / kopers niet gezien.
Ja, dat is ook een beetje de planning die ik had. Biedingen druppelen inderdaad nu binnen, zitten een paar mooie tussen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:44
Nou. Dat was toch bijzonder spannend.

Woensdag en donderdag kijkdagen. Iedereen zei: joh, allemaal geen probleem, tophuis, etc.

Maar als het er dan op echt op aan komt en het blijft woensdag stil, donderdag stil en vrijdag stil qua biedingen. Ik gisteravond de makelaar nog geappt: laat je me weten zodra er een bieding komt? Ja hoor, geen probleem.

Stilte tot half 12. Ik dacht: dat meen je toch niet. Zelf ook redelijk overtuigd dat het eenvoudig verkocht zou worden. Uiteindelijk hoorde ik van de makelaar dat er drie biedingen zijn geweest in 7 minuten tijd. De laatste 7 minuten voor 12u welteverstaan.

Uiteindelijk was het beste bod 12% boven de vraagprijs. Waren we erg tevreden mee dus dat geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09

Don Quijote

El Magnifico

@KaiseRRuby proficiat. Was hier hetzelfde. Alle biedingen op eentje na kwamen 25 minuten voor de deadline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:27

Asteroid9

General Failure

Ik kan hier dan ook mijn ervaringen delen, sinds deze week is alles afgerond.

Leuk jaren '20 appartement in een populaire wijk van Den Haag. Netjes afgewerkt en in principe kan een koper er zo in trekken. De verwachting was ook wel dat er genoeg animo voor zou zijn maar uiteraard ben je als verkoper toch altijd wat aan de voorzichtige kant.
Gesproken met 3 makelaars, kwamen allemaal met een vergelijkbare vraagprijs en uiteindelijk op gevoel en voorwaarden 1 makelaar uitgekozen.

Uiteindelijk werd dit de tijdslijn:
Vrijdagmiddag op Funda
Maandagochtend (!) de vastgestelde 20 bezichtingen volgepland voor woensdag en donderdag
Maandag erna om 12:00 sluitingstermijn voor de biedingen

Uiteindelijk die maandag 10 biedingen binnen, en de hoogste zat 20% boven de vraagprijs.

Binnen 1.5 week verkocht dus. Daarna alle vervolgstappen doorlopen en deze week afgerond. Echt een flink bedrag, maar dat is de huidige markt in de grote steden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13
KaiseRRuby schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Woensdag en donderdag kijkdagen. Iedereen zei: joh, allemaal geen probleem, tophuis, etc.

Maar als het er dan op echt op aan komt en het blijft woensdag stil, donderdag stil en vrijdag stil qua biedingen. Ik gisteravond de makelaar nog geappt: laat je me weten zodra er een bieding komt? Ja hoor, geen probleem.

Stilte tot half 12. Ik dacht: dat meen je toch niet. Zelf ook redelijk overtuigd dat het eenvoudig verkocht zou worden. Uiteindelijk hoorde ik van de makelaar dat er drie biedingen zijn geweest in 7 minuten tijd. De laatste 7 minuten voor 12u welteverstaan.

Uiteindelijk was het beste bod 12% boven de vraagprijs. Waren we erg tevreden mee dus dat geaccepteerd.
Herkenbaar! In maart ook in Utrecht verkocht. Alle biedingen (10+ op 50 bezichtigingen) kwamen ongeveer in de laatste 15 minuten binnen. Volgens de verkoopmakelaar probeert men daarmee te voorkomen dat een gedaan bod wordt doorgespeeld en andere makelaars er nipt boven gaan zitten.

Als verkoper blijft het idd spannend, want iedereen roept maar dat het geen probleem is, maar ondertussen komt er geen bod binnen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:43
Afgelopen week mijn huis verkocht - vraagprijs ~350, verkoopprijs ~393. Als dit door gaat (contract moet nog getekend worden, financiering moet nog rond komen) dan ben ik best wel tevreden. :)

Nou wil ik de opbrengst gebruiken om (1) oude hypotheek compleet af te lossen en (2) de overwaarde volledig in de nieuwe hypotheek te storten.

Hoe gaat dat in zijn werk? Moet ik de notaris - door koper aangewezen - vragen om contact op te nemen met beide hypotheekverstrekkers om het geld naar ze over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@vanaalten Als het goed is neemt de notaris contact op je op zodra een getekende koopovereenkomst hebben. Vaak sturen ze ook een vragenlijst wat er met het geld moet gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Gijsje22 op 03-10-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vanaalten schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:33:
Hoe gaat dat in zijn werk? Moet ik de notaris - door koper aangewezen - vragen om contact op te nemen met beide hypotheekverstrekkers om het geld naar ze over te maken?
De hypotheek moet sowieso afgelost worden dus dat regelt de notaris voor je, die nemen contact op met de bank om de afrekening van de hypotheek te vragen op overdrachtsdatum. Als er geld over blijft vragen ze af naar welke rekening dat moet, als er geld tekort komt moet je dat zelf aanvullen.

Je krijgt dat geld dus op je eigen bankrekening, dan moet je even kijken hoe een extra aflossing bij je nieuwe hypotheek verstrekker loopt, of je dat geld zo over kan maken of dat dit eerst aangevraagd moet worden. Daar staan ook altijd instructies bij. Houd wel rekening met wat er boetevrij afgelost mag worden.

Wel zou ik een extra aflossing in veel gevallen afraden. Financieel vaak niet interessant met de huidige rente. Enkel als je net in een nieuwe risico klasse kan komen kan het interessant zijn maar ook dat vraagt een goede berekening. Beleggen in een fonds is vaak veel interessanter op de langere termijn, hoger rendement en flexibeler.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:22
Dat laatste stuk van je klinkt bijna als een belegginshypotheek @Tsurany :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53
Ja inderdaad. Een extra aflossing kan heel veel schelen in je maandlasten. Ik moet mijn huis nog verkopen maar zoals het er nu uit ziet kan ik 1 lineair deel van de nieuwe hypotheek daarmee aflossen. Dat scheelt dus veel geld per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bockelaar schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:08:
Dat laatste stuk van je klinkt bijna als een belegginshypotheek @Tsurany :P
Er is dan ook niks mis met het principe van een beleggingshypotheek. Waar het mis ging waren de enorme kosten die in rekening gebracht werden.
Een gemiddeld rendement van 4% met kosten van 2% is niet heel interessant bij een hypotheekrente van 3%, dan verlies je geld.
Maar hebben we een rendement van 4% met kosten onder de 0,5% en een hypotheekrente onder de 2% wordt het opeens een heel interessant model.
Rhumba schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:10:
Ja inderdaad. Een extra aflossing kan heel veel schelen in je maandlasten. Ik moet mijn huis nog verkopen maar zoals het er nu uit ziet kan ik 1 lineair deel van de nieuwe hypotheek daarmee aflossen. Dat scheelt dus veel geld per maand
Splits dat eens op in rente en aflossing en kijk er dan nog eens naar. Aflossing is in principe geen besparing, dat is een broekzak vestzak verhaal. Op de rente bespaar je, echter is dit vaak onder de 2% waardoor die besparing tegenvalt.

Dus zolang je belegging een hoger gemiddeld rendement maakt dan die 2% is beleggen een interessantere optie met een hoger uiteindelijk rendement.

Vergeet ook niet dat een bedrag van 10k nu veel waardevoller is datzelfde bedrag over twintig jaar. Door inflatie is het uitstellen van een aflossing geen gek idee mits de extra rente dus gecompenseerd wordt door een vergelijkbaar of hoger rendement.

Wel moet je rekening houden met aflossingen die de risico klasse aanpassen. Een aflossing van 5k bespaart weinig geld tenzij zo'n aflossing de hele hypotheek opeens van 1,8% rente naar 1,5% rente kan brengen. Dat scheelt op een ton hypotheek toch 300 euro bruto elk jaar. Met een hypotheek van drie ton kan dat 900 euro bruto schelen, mooi resultaat met 5k investering.

Dus reken zeker uit wat een extra aflossing kan opleveren maar kijk ook goed naar alternatieven en vergelijk die met elkaar. Blind overwaarde in de nieuwe hypotheek steken is altijd een slecht idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
vanaalten schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:33:
Afgelopen week mijn huis verkocht - vraagprijs ~350, verkoopprijs ~393. Als dit door gaat (contract moet nog getekend worden, financiering moet nog rond komen) dan ben ik best wel tevreden. :)

Nou wil ik de opbrengst gebruiken om (1) oude hypotheek compleet af te lossen en (2) de overwaarde volledig in de nieuwe hypotheek te storten.

Ik heb eerst een nieuwe woning verkocht en een paar dagen later mijn oude woning verkocht.

Dus dag 1: overdracht nieuwe woning
En dag 5: overdracht oude woning

De hypotheek van de nieuwe woning is gebaseerd op de aankoopprijs min de overwaarde van mijn oude woning. Maar omdat ik mijn oude woning nog niet had verkocht had ik voor die paar dagen een overbruggingshypotheek nodig.

Op dag 1 ging dus mijn hypotheek in en een overbruggingshypotheek. Ik had dus tijdelijk een hypotheek voor het volle aankoopbedrag. Die twee hypotheken zijn dus aan verkoper betaald door 'onze' notaris.

Op dag 5 kreeg ik mijn geld voor mijn oude woning. De notaris die de verkoop van de oude woning regelt heeft dat geld gebruikt om mijn oude hypotheek af te lossen en om de overbruggingshypotheek af te lossen. Het kwam niet helemaal lekker uit waardoor ik nog 2000 euro moest betalen (de overbruggingshypotheek was iets te laag).

Het ligt dus aan de volgorde.

De notarissen komen overigens zelf wel op een gegeven moment informeren naar welke hypotheekverstrekkers betrokken zijn, indien dat niet duidelijk is. Ook zij willen graag dat er een kloppende afrekening ligt op het moment van overdracht.

Ik heb een keer een woning met onderwaarde verkocht en toen belde de notaris al ruim van te voren om te vragen hoe ik dat tekort ging betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 03-10-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
Normaliter komen de biedingen zeer dicht tegen de deadline binnen, dus het is normaal dat ze niet direct na de bezichtigingen de biedingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
@Gijsje22 @Tsurany @Kalentum Dank voor de uitleg!
Met de overwaarde in de nieuwe hypotheek stoppen gaan we van 2.08% naar 1.58%. Maar, kan mij ook voorstellen dat het geld ergens anders (belegging bijvoorbeeld) in stoppen beter kan renderen - maar, het idee van beleggen spreekt mij niet zo aan, is niet iets waar ik mij heel comfortabel bij voel.

Daarnaast ook het niet-financieele aspect: oude huis was van mij en van mij alleen; huidige huis van mij en vriendin. Als ik de overwaarde in onze hypotheek stop (waarbij er wel schriftelijk wordt vastgelegd dat ik daarmee een vordering op haar heb), hebben wij een lagere hypotheek en maandlasten.
Als ik echter het geld in een spaarpot stop, dan is dat vooral 'mijn' spaarpot waarmee 'ik' een hoop kapitaal opbouw. Financieel wellicht verstandiger, maar als je een toekomst samen voor ogen hebt is de overwaarde in een gezamelijke hypotheek stoppen een fijner idee.

Maar goed - het is mij in elk geval duidelijk dat de oude hypotheek via de notaris gaat lopen; heb de geldverstrekker van de nieuwe hypotheek maar een mail gestuurd met de vraag hoe ik dat t.z.t. met de overwaarde moet doen. En wellicht dat daar uit komt dat dat ook via de notaris moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18

Crazy D

I think we should take a look.

vanaalten schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:52:
Maar goed - het is mij in elk geval duidelijk dat de oude hypotheek via de notaris gaat lopen; heb de geldverstrekker van de nieuwe hypotheek maar een mail gestuurd met de vraag hoe ik dat t.z.t. met de overwaarde moet doen. En wellicht dat daar uit komt dat dat ook via de notaris moet lopen.
Er is een ander topic voor financiële planning en zo, maar ik vind: wat je niet uit hoeft te geven (lagere hypotheek) hoeft er ook niet binnen te komen :)

Ik had op donderdag overdracht nieuwe woning, en op maandag overdracht oude woning. Overwaarde is bij hypotheek van nieuwe woning een inschatting geweest, en op basis daarvan is nieuwe hypotheek + overbruggingshypotheek bepaald. Het deel van de overbrugging is door de notaris (van verkoop van mijn woning) geregeld. De extra overwaarde van de verkoop van mijn huis heb ik een paar dagen later op de rekening ontvangen. Was gewoon een kwestie van bij de notaris alle hypotheek papieren aanleveren (beide notarissen, zowel verkoop als aankoopnotaris) en de notaris regelt het dan verder.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat (ING in ieder geval) pas na 1 volle maand afschrijving doet. Wat betekende bij ons pas begin juli (begin mei overdracht, juni 1e hele maand dus begin juli 1e afschrijving, maar dan wel voor de periode vanaf mei). Hoort geen probleem te zijn als je de hypotheek gewoon kunt betalen, maar als je net dure meubels hebt betaald en je geen geld van de spaarrekening hebt overgemaakt komt het wat knullig over als je de 1e afschrijving direct al de melding krijgt dat dat niet is gelukt |:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 22:37
Over een dag of 8 komt er zeer waarschijnlijk een fotograaf bij ons thuis. Hebben jullie tips om de woning er tiptop uit te laten zien? Wij zijn nu al zoveel mogelijk aan het schoonmaken en opruimen.

Daarna kan de woning in de verkoop. Het betreft een mooi starters appartement in Zuid Holland. De hoop is dat deze snel verkoopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Vuistregel: leeg, leger, leegst. Haal niet álle decoratieve accessoires weg, maar beperk het aantal tot een minimum. Liever dus geen losse fotolijstjes her en de verspreid, maar beter bijvoorbeeld een mooie vloerstaande kamerplant en/of een vintage radio/platenspeler (mocht je zoiets hebben, natuurlijk).

Verder vooral veel afwerkingsdingetjes aanpakken: versleten/verdwenen/losgelaten plakplintjes? Vervangen! Smerige, beschimmelde of verkalkte kitranden (badkamer)? Even opnieuw afkitten! Beschadigde deuren/kastjes/kozijnen? Even de kwast erover!

Kortom: zoek naar zaken in je woning waar je op zou afknappen/waarvan je minder enthousiast wordt als je die zaken in bij de bezichtiging van een nieuwe woning zou aantreffen en verhelp deze (mits dit uiteraard in verhouding staat qua kosten vs. verkoopopbrengst). Je geeft aan dat het een startersappartement betreft in Zuid-Holland, dus je hoeft er ook geen honderden euro's aan te spenderen. Het verkoopt waarschijnlijk toch wel, maar als de details ook kloppen, kan dat wellicht een paar K euro schelen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:39
Nou, na een beetje vreemde tijd lijkt het erop dat wij ons huis ook verkocht hebben.
Op de kijkavond 7 kijkers dus hadden het gevoel: dat komt wel goed.
Dezelfde avond nog bod van de vraagprijs met als ontbindende voorwaarde verkoop eigen woning en financiering. Nu wist onze makelaar dat de woning van hen al even te koop stond. Dus op dat moment klonk dat voor ons niet interessant dus niet op ingegaan. Dag erop hebben diezelfde kopers zichzelf 5000 euro overboden. Toch maar toegehapt met de "no risk clausule" erbij vanuit onze zijde (mede dankzij tip van hier, thanks!).
Uiteindelijk helemaal geen andere biedingen gehad :X Inmiddels zijn de ontbindende voorwaarden anderhalve week verlopen en hebben onze kopers hun huis ook onder voorbehoud verkocht dus komt wel goed. Over een maandje de geplande overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
Toekan schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:32:
Over een dag of 8 komt er zeer waarschijnlijk een fotograaf bij ons thuis. Hebben jullie tips om de woning er tiptop uit te laten zien? Wij zijn nu al zoveel mogelijk aan het schoonmaken en opruimen.
Zoals hierboven al gezegd wordt, zorg echt dat er zoveel mogelijk weg is. Echt ongelofelijk hoe clean de fotograaf (beetje afhankelijk van welke natuurlijk) het wil hebben. In mijn geval moest alle verlichting aan, dus zorg dat dat werkt.

De komende weken wordt het hier ook spannend, vandaar een post in dit topic.

Afgelopen vrijdag hebben ze ook foto's van mijn appartement gemaakt, als alles meezit staat het woensdag of donderdag op Funda en de andere kanalen. Benieuwd hoe vlot de verkoop loopt!

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
KaiseRRuby schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Soap is nog niet afgelopen. Zaterdagochtend belde de makelaar: koper is afgehaakt. Gelukkig een belegger. Bood nog 1000 euro meer. Geen voorbehouden van financiering. Geen voorbehoud van bouwtechnische keuring.

Daar was ik blij mee, dus gezegd dat we dat graag willen.

Zojuist telefoon van de makelaar: een andere koper heeft vandaag een bod gedaan wat 24% boven de vraagprijs ligt. Was 'vergeten' een bod te doen afgelopen vrijdag. Wel allerlei voorbehoud.

Effectief scheelt het 24.000 euro. Dat is nogal een verschil. Geen idee wat ik moet doen. Zekerheid van de belegger of dit laatste hoge bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26
@KaiseRRuby
Het ligt er maar helemaal aan wat de voorwaarden zijn. Als die meevallen dan is 24k veel geld om te laten lopen.

Maar iets als voorbehoud verkoop eigen woning zou voor mij bijvoorbeeld een no go zijn als je nog een ander bod hebt als je zelf al andere woning gekocht hebt.

Wat zijn de extra voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:10
@KaiseRRuby hangt geheel van de voorbehouden af, 24k is serieus geld dat je niet zomaar op tafel laat liggen.
Is het een echt serieus bod? En zijn het echt serieuze bieders? Hier kan je makelaar in adviseren.
Hoe strak zitten jullie in de oplevering. Wat als het last minute toch niet door gaat door gebrek aan financiering van de aspirant kopers. Zit je dan klem? Kan je het dan alsnog op de markt brengen en alsnog die +12% (of meer bij hogere markt) pakken?

De vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel risico je durft te nemen, of stress kan accepteren. Speel je op zeker dan die belegger, is het verhaal omtrent de hoogste bieder goed........dan die..

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@KaiseRRuby 24% == 24k? Dan is de vraagprijs dus 100k of de belegger zat onder de vraagprijs? Hoe dan ook, als er echt 24% boven de vraagprijs is geboden en de belegger dus beduidend lager dan zou ik zeker met de laatste bieder in zee gaan. Als dat niet lukt dan lukt het je echt wel om het alsnog voor die 24k minder te verkopen.

EDIT: 12% is 24k zie ik nu. Dan nog in die prijsklasse lukt het vast om het alsnog te verkopen. Zou gewoon lekker die 24k pakken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Greencap op 05-10-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Greencap schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:19:
@KaiseRRuby 24% == 24k? Dan is de vraagprijs dus 100k of de belegger zat onder de vraagprijs? Hoe dan ook, als er echt 24% boven de vraagprijs is geboden en de belegger dus beduidend lager dan zou ik zeker met de laatste bieder in zee gaan. Als dat niet lukt dan lukt het je echt wel om het alsnog voor die 24k minder te verkopen.

EDIT: 12% is 24k zie ik nu. Dan nog in die prijsklasse lukt het vast om het alsnog te verkopen. Zou gewoon lekker die 24k pakken :)
In eerste instantie is dat ook mijn gevoel maar wij kunnen niet goed oordelen omdat er "allerlei voorbehouden" zijn.
Je kan als koper daarin opnemen wat je wilt. Als koper daarin opneemt dat de prijs alleen geldt wanneer de verkoper het huis oplevert met een eenhoorn in de achtertuin die levenslang de buxus snoeit terwijl hij een knipperende zwaailamp op zijn hoofd heeft, dan acht ik de kans zeer klein dat hij die 24k ook daadwerkelijk gaat krijgen :+ (om maar eens een standaard voorbehoud te noemen O-) )
Het valt of staat dus met wat voor eisen de koper op tafel heeft gelegd. Zolang de poster daar niet meer duidelijkheid over geeft, kunnen wij geen goed advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@ybos Klopt, maar ik ga er even vanuit dat we het hier maximaal hebben over voorbehoud financiering, voorbehoud bouwtechnische keuring en voorbehoud verkoop eigen woning. Als er andere rare voorbehouden in staan ga ik er tevens vanuit dat de verkoopmakelaar dat wel uit het hoofd van de kopers weet te praten.

Voorbehoud financiering en voorbehoud bouwtechnische keuring zijn niet zo spannend. Voorbehoud verkoop eigen woning kan natuurlijk wel spannend zijn, maar ook dat kan de makelaar wel goed inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
De belegger heeft geen enkel voorbehoud.

Het onverwachte hoge bod heeft geen voorbehoud van financiering maar wel van bouwtechnische keuring en wil morgen of overmorgen nog een taxatie (dus een verkapt voorbehoud van financiering).

Het gaat inderdaad ongeveer om 24k. 283k of 307k.

Edit: laatste bod is dus vandaag binnengekomen, ver na de deadline van afgelopen vrijdag 12u.

[ Voor 14% gewijzigd door KaiseRRuby op 05-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
KaiseRRuby schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:37:

Het onverwachte hoge bod heeft geen voorbehoud van financiering maar wel van bouwtechnische keuring en wil morgen of overmorgen nog een taxatie (dus een verkapt voorbehoud van financiering).

Edit: laatste bod is dus vandaag binnengekomen, ver na de deadline van afgelopen vrijdag 12u.
Dan belegger heel ff aan het lijntje houden, en deze bieder een kans geven.
Dat is niet zielig of achterbaks richting belegger. Die zit er in voor de winst, en raad eens waarom je diezelfde belegger even aan het lijntje houdt? Juist, winst voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@KaiseRRuby Eens met @ybos . Een taxatie is wel heel wat anders dan een voorbehoud financiering. Financieringsvoorbehoud is normaal gesproken een aantal weken. Je kunt in dit geval prima een deadline afspreken bijvoorbeeld tot aan het weekend, waarin de nieuwe bieder kan taxeren, bouwkundig onderzoek doen etc. Langer kan natuurlijk ook maar dan zal je met de belegger toch wel meer openheid moeten geven: dat die op de tweede plek staat en dat je op moment x ja of nee zult zeggen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
KaiseRRuby schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:37:

Eigenlijk heeft de koper geen enkel (nadelig) voorbehoud voor verkoper:
Voorbehoud taxatie: tuurlijk mag u taxeren -> aan voorbehoud voldaan en vervalt dus
Voorbehoud bouwkundige keuring: -> tuurlijk mag u keuren -> aan voorbehoud voldaan en vervalt dus
(tenzij de voorbehouden uitgebreider zijn:
als taxatie lager is dan XXX euro vervalt mijn bod
als uit bouwkundige keuring blijkt dat XXX dan vervalt mijn bod).
Heeft koper dit niet omschreven dan is zijn bod, ondanks dat hij/zij/het voorbehouden heeft opgenomen nu al min of meer bindend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ybos schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Heeft koper dit niet omschreven dan is zijn bod, ondanks dat hij/zij/het voorbehouden heeft opgenomen nu al min of meer bindend :P
Helaas, mondelinge overeenkomst is niet wettelijk als het gaat om het kopen van een huis ;) Je zult dus echt de afspraken op papier moeten hebben voordat je kunt spreken over bindend :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
naitsoezn schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Helaas, mondelinge overeenkomst is niet wettelijk als het gaat om het kopen van een huis ;) Je zult dus echt de afspraken op papier moeten hebben voordat je kunt spreken over bindend :P
Wie zegt dat het bod mondeling is gedaan :?
Zijn makelaar belde dat er een bod was gedaan. Dit kan telefonisch (mondeling) zijn, maar evengoed per mail. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
ybos schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Zijn makelaar belde dat er een bod was gedaan. Dit kan telefonisch (mondeling) zijn, maar evengoed per mail. ;)
maakt, volgens mij, maar IANAL, niets uit. Het gaat om wat er in het koopcontract staat. Totdat dat door beide partijen getekend is, en de 3 dagen bedenktijd voorbij zijn, kan de koper er altijd nog onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:26
ybos schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

Eigenlijk heeft de koper geen enkel (nadelig) voorbehoud voor verkoper:
Voorbehoud taxatie: tuurlijk mag u taxeren -> aan voorbehoud voldaan en vervalt dus
Voorbehoud bouwkundige keuring: -> tuurlijk mag u keuren -> aan voorbehoud voldaan en vervalt dus
(tenzij de voorbehouden uitgebreider zijn:
als taxatie lager is dan XXX euro vervalt mijn bod
als uit bouwkundige keuring blijkt dat XXX dan vervalt mijn bod).
Huh? Je spreekt jezelf hier toch tegen?

Natuurlijk zijn deze voorbehouden wel nadelig voor de verkoper. Als bod vervalt kan de verkoper, als je pech hebt, weer opnieuw beginnen. Of bod wordt lager als er iets uit bouwkundige keuring komt. Dan is dat ook nadelig als je een koper hebt die geen voorbehouden heeft.

Daarnaast is bijvoorbeeld verkoop eigen woning ook iets dat "vroeger" vaak gevraagd werd in kopersmarkt. Nu komt dat in verkopersmarkt niet zoveel meer voor. Maar kan erg nadelig zijn als je dat accepteert zonder verdere afspraken. Dit zou ik nu in deze markt sowieso niet accepteren.

En een mondeling bod is heeft helemaal geen waarde. Pas als koopcontract getekend is en 3 dagen bedenktijd zijn verlopen is de koop pas definitief. Je kunt er dan wel onderuit, maar vaak niet zonder het betalen van een waarborgsom van 10%.

Je kunt dus prima je bod intrekken als je een principe akkoord hebt bereikt met de verkoper. Ook als je als verkoper een veel hoger bod krijgt dan je al akkoord bent met andere partij kun je dit prima accepteren. Of dat netjes is laat ik in het midden. Maar niks getekend, dikke pech in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ybos schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Maakt niet uit :) Pas na contract + handtekeningen van beide partijen + wettelijke bedenktijd is het bindend. Een bod op een huis is in deze context nooit bindend.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 05-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Onder voorbehoud van verkoop eigen woning zou ik nooit mee akkoord gaan. Dan krijg jij mooi het probleem van wel of niet kunnen verkopen van de woning van de kopers, in jouw maag geschoven. Dat is hun probleem. Onder voorbehoud van (resultaten van) taxatie en keuring mwah, koper zou natuurlijk ook als hij echt serieus is keuring kunnen laten doen voordat ie een bod uitbrengt. Maar goed die tijd heb je misschien tegenwoordig niet, vandaar dat dan eerst bod wordt uitgebracht en dit later wordt gedaan. (idem voor taxatie).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Voorbehoud verkoop eigen woning is volgens mij nooit meer een ding. Je hebt altijd een overbruggingskrediet als je je overwaarde inbrengt (zoals in mijn geval). Het is in ieder geval niet afhankelijk van de verkoop van mijn woning of wij ons nieuwe huis kunnen kopen.

Ik heb de beleggers via onze makelaar de situatie uitgelegd. Zij vonden het vervelend maar hadden ook begrip voor het fors hogere bod.

Via onze makelaar begreep ik dat de persoon die het hoge bod heeft gedaan helemaal verliefd op het huis is. Dat vind ik een leuk gegeven en ook opzich vanuit een moreel dilemma een mooi alternatief om de wijk ook daadwerkelijk van mensen te laten ipv beleggers.

Hoofdzaak is overigens meer geld hoor, daar ben ik eerlijk in.

Heb de belegger dus afgezegd en het hogere bod geaccepteerd. Zsm technische keuring en tekenen, dan moet het goed gaan. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Crazy D schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:14:
Onder voorbehoud van verkoop eigen woning zou ik nooit mee akkoord gaan. Dan krijg jij mooi het probleem van wel of niet kunnen verkopen van de woning van de kopers, in jouw maag geschoven. Dat is hun probleem. Onder voorbehoud van (resultaten van) taxatie en keuring mwah, koper zou natuurlijk ook als hij echt serieus is keuring kunnen laten doen voordat ie een bod uitbrengt. Maar goed die tijd heb je misschien tegenwoordig niet, vandaar dat dan eerst bod wordt uitgebracht en dit later wordt gedaan. (idem voor taxatie).
Het is juist een clausule die echt geen enkel probleem is als verkoper. Je mag namelijk gewoon door gaan met bezichtigen en biedingen ontvangen.

Bij een akkoord met een andere partij moet je alleen de originele koper de kans geven om op dat moment ALLE voorbehouden te laten lopen en de koop definitief te maken.

Dus het absolute worst case scenario komt er iemand anders, die hoger biedt dan waarvoor je het origineel had verkocht, en laten de originele kopers alle voorbehouden vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Don Quijote op 06-10-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Don Quijote schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:52:
[...]

Het is juist een clausule die echt geen enkel probleem is als verkoper. Je mag namelijk gewoon door gaan met bezichtigen en biedingen ontvangen.

Bij een akkoord met een andere partij moet je alleen de originele koper de kans geven om op dat moment ALLE voorbehouden te laten lopen en de koop definitief te maken.

Dus het absolute worst case scenario komt er iemand anders, die hoger biedt dan waarvoor je het origineel had verkocht, en laten de originele kopers alle voorbehouden vallen.
Inderdaad. Ik ben de laatste keer juist tot de conclusie gekomen dat een voorbehoud verkoop eigen woning in deze markt een vrij waardeloos voorbehoud is als koper :P Verkoper mag doorgaan met een andere partij, en wanneer er een koopovereenkomst is met die 2e partij mag verkoper ontbinden. Met een beetje 'geluk' / 'pech/ (doorhalen wat niet van toepassing is) heb binnen een week een getekende overeenkomst met een 2e partij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wij hadden tijdje terug het huis te koop gezet, binnen 1e week flink wat bezichtigingen - wat biedingen - verkocht en toen wachten op financiering (ovb vraagprijs). Gesprek met verkoper was van “kwestie van formaliteit, salaris meer dan afdoende, heb niet volledige financiering nodig” en dat geloofde ik eigenlijk ook wel.

Alleen het blijft toch een beetje in je hoofd spoken eventuele scenario’s zolang je nog geen verlossend berichtje hebt. Gisteren gehoord dat het rond is en dat voelt dus toch erg fijn. Hebben jullie dat ook, of ben ik een piekeraar? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

N1ckk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:26:
Wij hadden tijdje terug het huis te koop gezet, binnen 1e week flink wat bezichtigingen - wat biedingen - verkocht en toen wachten op financiering (ovb vraagprijs). Gesprek met verkoper was van “kwestie van formaliteit, salaris meer dan afdoende, heb niet volledige financiering nodig” en dat geloofde ik eigenlijk ook wel.

Alleen het blijft toch een beetje in je hoofd spoken eventuele scenario’s zolang je nog geen verlossend berichtje hebt. Gisteren gehoord dat het rond is en dat voelt dus toch erg fijn. Hebben jullie dat ook, of ben ik een piekeraar? ;)
Ik had het vooral met de bedenktijd, dat vond ik wel echt spannend. De financiering kun je vaak wel een beetje inschatten of dat gaat lukken, en maak ik me minder zorgen om. Ze kunnen er ook niet zomaar onderuit he, alleen als het echt niet lukt en de bank kan dit bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft

Herkenbaar, hier waren er nog wat aanvullende "bijzondere" dingen mbt financiering, alhoewel er geen voorbehoud was. Dus nadat de 3 dagen bedenktijd voorbij waren, was er alleen een voorbehoud technische keuring. Mijn huis is uit 1999, dus zoals verwacht kwamen er geen onverwachte dingen boven tafel.

Dat gezegd hebbende, vond ik het toch wel spannend. Nu nog 2 maanden wachten tot we naar de notaris gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Net vanochtend het (ver)koopcontract getekend en inderdaad... bedenktijd afwachten... en dan afwachten tot half november, of de financiering rondkomt. Het is pas zeker als we bij de notaris zitten, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@Verwijderd Ja, bij ons duurde het ook nog een week tot we het eens waren over een ouderdomsclausule (huis uit 1736). Koper heeft geen bouwtechnische keuring gedaan dus voldoet juridisch toch niet aan z’n onderzoeksplicht - dat gaf een slecht gevoel in het proces (beetje raar vooral). Later kwam die nog langs (op dag 3 bedenktijd) om naar wat meubels te kijken die die wilde hebben. Toen was het gevoel goed.

Tussentijd was idd afwachten en nee kan er niet zomaar vanaf; “maar je weet het nooit”-gevoel.

@vanaalten Dat is zeker zo, maar er is nu geen escape meer en de bankgarantie ligt bij de notaris. Dus als er tussentijds wat gebeurd, dan heb ik in ieder geval op 1 december (passeerdatum) 10% in m’n zak,

[ Voor 17% gewijzigd door N1ckk op 07-10-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Uhmmm https://www.lwm.nu/nlVerkoop-Eigen-Woning
Volgens mij juist niet... onder voorbehoud van verkoop is hetzelfde als onder voorbehoud van financiering. In principe is de woning verkocht, tenzij koper 1 van de onder voorbehoud niet waar kan maken op een afgesproken datum.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Crazy D Je hebt gelijk. Wat @Don Quijote bedoelt, is dat je als verkoper hierop vaak reageert met een tegen-clausule: namelijk dat je door mag gaan met zoeken en als een andere koper zich aandient dan kun je tegen de eerste koper zeggen 'je mag het huis nog steeds maar dan moet je dit voorbehoud nu laten vallen'.

In deze tijd is dit echter allemaal niet zo gebruikelijk want de meeste huizen worden snel verkocht en dus zal een verkoper zo'n voorbehoud sowieso al niet snel accepteren. Of de tegen-clausule inbrengen wat in realiteit betekent dat de koper gezien de huidige markt niet zoveel aan zijn voorbehoud heeft.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
Gisteren aan het einde van de dag is mijn woning op Funda verschenen en vandaag zijn de eerste 3 bezichtigingen gedaan. Er is reeds een bod uitgebracht boven de vraagprijs en deze is zonder voorbehoud van financiering (wat ansich gunstig is), maar wil dat ook als uiterste bod neerzetten en heeft geen trek in het opbiedspelletje.
Omdat de woning er pas amper een dag op staat vind ik het nu nog veel te vroeg om het bod meteen te accepteren. Voor 'maar' 2-3k meer wil ik ook niet anderhalf / twee maanden wachten op goedkeuring van de financiering, want ik heb de gedurende maanden natuurlijk ook mijn hypotheek en vaste lasten die doortellen. Maar als dit echter uitloopt naar 10-15k dan is dat wel de moeite.

Spannende tijd de komende dagen. :)

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Wanneer hoor je over het algemeen iets of de financiering van de koper rond is? Het financieringsvoorbehoud van onze kopers loopt begin volgende week af en wij hebben nog niets gehoord. Als ze verlenging van de termijn zouden willen zouden ze hier nu toch wel zo’n beetje naar moeten informeren hoe wij hierin staan zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Gijsje22 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:49:
Wanneer hoor je over het algemeen iets of de financiering van de koper rond is? Het financieringsvoorbehoud van onze kopers loopt begin volgende week af en wij hebben nog niets gehoord. Als ze verlenging van de termijn zouden willen zouden ze hier nu toch wel zo’n beetje naar moeten informeren hoe wij hierin staan zou ik zeggen?
Hebben ze een makelaar?
Meestal belt die zodra het rond is, anders ben je afhankelijk van de kopers zelf...

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Nope, hebben geen makelaar. Dus of ze moeten zelf bellen of hun hypotheekadviseur. Maar was ook benieuwd wanneer zo iemand zou bellen voor eventuele verlenging van t voorbehoud als t begin volgende week afloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:38
Dat hoeft niet. Toen ik mijn hypotheek regelde liep het beding op dezelfde dag af als waarop de bank toegezegd had uitsluitsel te geven. Toen was er ook vrij weinig wat ik van me kon laten horen gedurende die tijd.

Toen de bank toch niet overstag ging eerst een week uitstel geregeld (had 2 gevraagd, maar de verkopend makelaar werkte niet mee...), en daarna nog 4 weken uitstel maar zonder voorbehoud van financiering. Toen toch gelukt *O*

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Wij hebben bijna 2 weken na het verlopen van de ontbindende voorwaarden de vraag gekregen om weer te verlengen 8)7

Gaan we dus niet doen, ik denk als we akkoord gaan dat we 5 minuten later een annulering kunnen verwachten (of denk ik nu negatief :X )

Heb er in ieder geval geen goed gevoel bij, en zit helemaal niet te wachten op 10% boete, huis moet gewoon weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:27
MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:19:
Appartement staat te koop sinds gisteren:

***members only***

Blijft altijd spannend, inmiddels 2 bezichtigingen gehad en nog 1 gepland staan.
Gefeliciteerd met de verkoop (onder voorbehoud) :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat ligt er toch maar net aan hoe de clausule exact is?
Weet niet of verkopers hiermee akkoord gaan, maar tegenwoordig gaat ook best wat via internetmakelaars en dan kan een aankoopmakelaar makkelijk een contract naar voren schuiven welke met name in het voordeel is van kopers.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2020 09:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Crazy D schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Uhmmm https://www.lwm.nu/nlVerkoop-Eigen-Woning
Volgens mij juist niet... onder voorbehoud van verkoop is hetzelfde als onder voorbehoud van financiering. In principe is de woning verkocht, tenzij koper 1 van de onder voorbehoud niet waar kan maken op een afgesproken datum.
Ah dat bedoel ik dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Sport_Life schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Dat ligt er toch maar net aan hoe de clausule exact is?
Weet niet of verkopers hiermee akkoord gaan, maar tegenwoordig gaat ook best wat via internetmakelaars en dan kan een aankoopmakelaar makkelijk een contract naar voren schuiven welke met name in het voordeel is van kopers.
Ik ga even uit van standaard NVM clausule (en de standaard tegen
clausule dat je door gaat met bezichtigingen etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik ben even een tijdje stil geweest, maar alles is gestaag door gegaan de afgelopen tijd.

De afgelopen tijd al het "overbodige" uit huis gehaald, een klein likje verf op sommige plekken (zodat bijv. de aftekening van de kast op de muur niet meer zichtbaar is) en vooral veel schoongemaakt.

Snel daarna zijn al de foto's gemaakt en die zijn goed gelukt! Geeft een goed beeld van de woning, zonder rare fratsen (geen groothoeklens o.i.d.). Wat je ziet, is wat je krijgt.

Vanmorgen ook de (concept) verkooptekst gekregen voor de brochure. Her en der nog wat foutjes er uit gehaald en terug gestuurd naar de makelaar om aan te passen. Hoop eind van de dag de definitieve versie te ontvangen. Dan is het vanavond even wachten, voordat we de keuze maken om live te gaan op Funda gaan. Ben toch wel benieuwd welke maatregelen er vanavond nog worden aangekondigd en of dit mogelijk impact gaat hebben.

Hopelijk volgt er dan een snelle verkoop :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:46
Afgelopen weken 2x een bod gedaan op een huis en beide keren overboden helaas (terwijl het al wel een bod was waar de verkopers content mee waren, maar nog even af wouden wachten). De derde waarin ik interesse getoond heb (uit 12-15 bezichtigingen) was al verkocht op het moment dat ik mijn bod deed.

Heel teleurgesteld ben ik er niet door en de frustraties zijn ook al minder geworden met de ervaring van afgelopen jaren, maar vervelend blijft het wel. Lukt het dan is het mooi, lukt het niet dan zijn er nog genoeg andere huizen waar je voor de hoofdprijs terecht kunt.

Blijft wel een beetje dubbel gevoel overhouden. Beide huizen waar ik op geboden heb zijn in 6 jaar 80k gestegen en in 4 jaar 60k als ik de koopprijs afzet tegen mijn bod (ca. 250-260k). De verkopers waren al blij verrast, maar vervolgens heb ik het idee dat er actief geshopt wordt met jouw bod en de eerst volgende die 5-10k meer biedt geluk treft. Nu had ik zelf ook die 10k meer kunnen bieden (boven wat ik al de hoofdprijs vind), maar volgens mij heb ik me gewoon teveel in mijn kaarten laten zien door eerlijk te zijn wat ik leuk vind aan het huis, wat mijn max is en hoe ik er qua financiële situatie voorsta (niet slecht, maar gewoon prototype starter zonder overwaarde of dikke spaarrekening). De eerstvolgende die ze vinden die of meer zekerheid, of meer geld kan bieden geeft de verkopers natuurlijk ook het gevoel dat ze het goed uit onderhandeld hebben.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Met name ook vanuit de verkopende kant? Heel veel begrip en dan toch gewoon kiezen voor de hoogste bieder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
Ypuh schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:18:
Afgelopen weken 2x een bod gedaan op een huis en beide keren overboden helaas (terwijl het al wel een bod was waar de verkopers content mee waren, maar nog even af wouden wachten). De derde waarin ik interesse getoond heb (uit 12-15 bezichtigingen) was al verkocht op het moment dat ik mijn bod deed.

Heel teleurgesteld ben ik er niet door en de frustraties zijn ook al minder geworden met de ervaring van afgelopen jaren, maar vervelend blijft het wel. Lukt het dan is het mooi, lukt het niet dan zijn er nog genoeg andere huizen waar je voor de hoofdprijs terecht kunt.

Blijft wel een beetje dubbel gevoel overhouden. Beide huizen waar ik op geboden heb zijn in 6 jaar 80k gestegen en in 4 jaar 60k als ik de koopprijs afzet tegen mijn bod. De verkopers waren al blij verrast, maar vervolgens heb ik het idee dat er actief geshopt wordt met jouw bod en de eerst volgende die 10k meer biedt geluk treft. Nu had ik zelf ook die 10k meer kunnen bieden (boven wat ik al de hoofdprijs vind), maar volgens mij heb ik me gewoon teveel in mijn kaarten laten zien door eerlijk te zijn wat ik leuk vind aan het huis, wat mijn max is en hoe ik er qua financiële situatie voorsta (niet slecht, maar gewoon prototype starter zonder overwaarde of dikke spaarrekening). De eerstvolgende die ze vinden die of meer zekerheid, of meer geld kan bieden geeft de verkopers natuurlijk ook het gevoel dat ze het goed uit onderhandeld hebben.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Met name ook vanuit de verkopende kant? Heel veel begrip en dan toch gewoon kiezen voor de hoogste bieder?
Was het een inschrijving of gewoon geboden? Bij een inschrijving zag ik bij ons dat alle biedingen pas 15 min voor deadline binnen kwamen, juist om dit soort praktijken te willen voorkomen.

Onze top 5 hadden allemaal een mooi briefje gemaakt om zichzelf voor te stellen. Wij hebben toen voor de ena hoogste gekozen, juist omdat die mensen ons het meeste aanspraken, echt gek waren op het huis (naar wat ik begreep) en misschien het beste in de buurt pasten. Daarmee hebben we denk ik 4k laten lopen, maar de biedingen waren toch al zo hoog dat we al meer hadden dan we hadden verwacht :)

Dus ja, er wordt zeker geshopt met een bod. Bij een inschrijving ook zo laat mogelijk kenbaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Dinsdagmiddag -voor de persco- toch besloten om "live" te gaan op Funda!
Woensdagochtend dus zichtbaar (linkje volgt mogelijk nog wel) en gisteren eind van de dag: 8 bezichtigingen ingepland voor vrijdag en 3 op dinsdag. Heb er wel vertrouwen in, dat we het snel kwijt kunnen raken :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:04
BastaRhymez schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:35:
Dinsdagmiddag -voor de persco- toch besloten om "live" te gaan op Funda!
Woensdagochtend dus zichtbaar (linkje volgt mogelijk nog wel) en gisteren eind van de dag: 8 bezichtigingen ingepland voor vrijdag en 3 op dinsdag. Heb er wel vertrouwen in, dat we het snel kwijt kunnen raken :Y
Benieuwd hoe de makelaars omgaan met de nieuwe regels. Want je mag eigenlijk nu maar 3 bezoekers per dag thuis ontvangen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Morpheusk schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Benieuwd hoe de makelaars omgaan met de nieuwe regels. Want je mag eigenlijk nu maar 3 bezoekers per dag thuis ontvangen.
- Thuis, zowel in huis als in de tuin of op het balkonontvangt u maximaal 3 personen per dag (exclusief kinderen t/m 12 jaar).
- Buiten de eigen woning geldt dat een gezelschap uit maximaal 4 personen mag bestaan. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.
De makelaar is niet thuis als ie de mensen ontvangt maar buiten de eigen woning :+

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 15-10-2020 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 20:53
Morpheusk schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Staat hier en komt dus goed:

https://www.nvm.nl/nieuws/2020/bezichtigen-in-coronatijd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:07
Na een tijdje mee te hebben gelezen kan ik me hier ook melden, want we hebben een woning gekocht en nu wordt het tijd om de onze te gaan verkopen :o

We hebben intussen twee makelaars over de vloer gehad;
  • Makelaar 1
    - Deze makelaar had het huis wat we gekocht hebben ook in de verkoop.
    - 6 Jaar terug onze huidige woning via hem gekocht
    - Veel ervaring met vergelijkbare woningen in de wijk en onze woonplaats
    - Courtage: 1.85% incl BTW (is bespreekbaar)
    - 895 euro opstartkosten.
    Hieronder vallen Foto's / Plattegrond / 3D-tekening / Funda / Vooraankondigingen via socials.
    - Als woning in voortraject verkocht wordt, worden Funda kosten niet gerekend.
    - Verkoopprijs woning 275.000
  • Makelaar 2
    - Minder actief in onze woonplaats en vergelijkbare type woningen.
    - Courtage: 2.1% incl BTW, maar gaf direct aan woning graag in portfolio te willen en wilde wel naar 1.8% zakken.
    - 840 euro opstartkosten.
    Hieronder vallen Foto's / Video / Plattegrond / 3D-tekening / Funda
We neigen (mede uit tactisch oogpunt vanwege de gekochte woning) naar makelaar 1 op dit moment. Maar waar ik nog wat moeite mee heb is zijn courtage. We gaan in ieder geval met hem in gesprek hierover, maar ik ben even benieuwd naar de ervaringen hier rondom courtages. Ik vindt het moeilijk te beoordelen of dit normaal is of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 19:25

Telefooncal

Tring tring!

Wat een hoge courtage kosten! In regio Amersfoort ons huis verkocht met vp 300.000 en courtage was 1% inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:22
als je effe op courtage zoekt in dit topic vindt je vast een indicatie. bijvoorbeeld BastaRhymez in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

als je al een tijdje meeleest zou je dit vaak genoeg langs hebben moeten zien komen ....

[ Voor 21% gewijzigd door Bockelaar op 16-10-2020 11:15 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Telefooncal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:13:
Wat een hoge courtage kosten! In regio Amersfoort ons huis verkocht met vp 300.000 en courtage was 1% inclusief btw.
Dat zegt mijn gevoel dus ook!
We praten hier overigens over het Oosten van het land. Maar gevoelsmatig had ik juist meer naar het westen toe hogere courtages verwacht en niet hier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00
Rohem schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:07:
Na een tijdje mee te hebben gelezen kan ik me hier ook melden, want we hebben een woning gekocht en nu wordt het tijd om de onze te gaan verkopen :o

• Makelaar 1
    Hieronder vallen Foto's / Plattegrond / 3D-tekening / Funda / Vooraankondigingen via socials.
  • Makelaar 2
    - Courtage: 2.1% incl BTW, maar gaf direct aan woning graag in portfolio te willen en wilde wel naar 1.8% zakken.
We neigen (mede uit tactisch oogpunt vanwege de gekochte woning) naar makelaar 1 op dit moment. Maar waar ik nog wat moeite mee heb is zijn courtage. We gaan in ieder geval met hem in gesprek hierover, maar ik ben even benieuwd naar de ervaringen hier rondom courtages. Ik vindt het moeilijk te beoordelen of dit normaal is of niet :?
Courtages zijn wel hoog.
Heb je ook nog een voorkeur voor de 1 of de andere qua gevoel / klik? In 9 van de 10 gevallen verkoopt een huis zichzelf wel en maakt het niet zoveel uit. Maar als het verkooptraject een beetje anders loopt dan is het wel handig dat de communicatie goed verloopt en dat wordt wat minder als niet niet overweg met je makelaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telefooncal
  • Laatst online: 21-09 19:25

Telefooncal

Tring tring!

Misschien zou ik in dat geval nog even doorzoeken, misschien zijn er nog andere kantoren met een beter tarief. Overigens moet ik wel zeggen dat het ook nog uit maakt of ze afspreken dat ze 10% van de eventuele overbieding ontvangen.

Bij ons vroeg makelaar 1: 1.3% en 10% over het bedrag bij een overbieding over 300.000.
Makelaar 2 vroeg 1.0% en 10% over het bedrag vanaf een bedrag dat wij "exorbitant" zouden vinden en uiteindelijk met deze makelaar in zee gegaan en afgesproken dat ze 10% ontvingen vanaf 315.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online

• Makelaar 1
  • Makelaar 2
Met welke makelaar heb jij de beste klik en bij wie denk je het huis het snelst / tegen de hoogste prijs te verkopen?
Het verschil in courtage (0,05%) is omgerekend maar € 137,50 (uitgaande van de verkoopprijs van 275k).
Voor € 137,50 zou ik echt gaan voor degene met wie je de beste klik heb. Afgaande op wat je zelf schetst, zou dat makelaar 1 zijn. Die is actief in de wijk en woonplaats. Ook heb je al goede ervaringen met hem/haar. Plus dat je daar nog mogelijk het voordeel hebt dat de Funda kosten niet worden gerekend (alhoewel ik hem nu altijd wel op Funda zou knallen en de markt lekker z'n werk laten doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010

• Makelaar 1
  • Makelaar 2
Wij hadden 2 voorstellen gekregen van 1,2% courtage, maar wel met een minimum prijs van rond de €2800,-. Wat met een geschatte verkoopprijs van €165.000 een courtage maakt 1,7%. Tel daar nog wel de opstartkosten bij op van ongeveer €400,-.
Misschien kon het nog wel iets goedkoper, maar met allebei deze makelaarskantoren hadden we al een goed gevoel. De één deed het voor €3200,- en de ander voor €3600,-.
Het betreft een hopelijk snel verkoopbaar starter appartement in de Randstad.

Maandag worden de foto's gemaakt. Het huis is nu zo goed als klaar voor de foto's en de bezichtigingen.
Wat opviel aan de brochure van de fotograaf was de 'blauwe lucht garantie'. Ben benieuwd hoe de foto's gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Bockelaar schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:15:
als je effe op courtage zoekt in dit topic vindt je vast een indicatie. bijvoorbeeld BastaRhymez in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

als je al een tijdje meeleest zou je dit vaak genoeg langs hebben moeten zien komen ....
Het verhaal van @BastaRhymez had ik al gelezen inderdaad. Juist door dat soort berichten verwachtte ik een courtage rond de 1.5% incl. BTW, dat is wat ik nog acceptabel vindt.
Telefooncal schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:20:
Misschien zou ik in dat geval nog even doorzoeken, misschien zijn er nog andere kantoren met een beter tarief. Overigens moet ik wel zeggen dat het ook nog uit maakt of ze afspreken dat ze 10% van de eventuele overbieding ontvangen.

Bij ons vroeg makelaar 1: 1.3% en 10% over het bedrag bij een overbieding over 300.000.
Makelaar 2 vroeg 1.0% en 10% over het bedrag vanaf een bedrag dat wij "exorbitant" zouden vinden en uiteindelijk met deze makelaar in zee gegaan en afgesproken dat ze 10% ontvingen vanaf 315.000 euro.
Goeie tip, thnx! Daar was ik nog niet opgekomen :)
Kalentum schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Courtages zijn wel hoog.
Heb je ook nog een voorkeur voor de 1 of de andere qua gevoel / klik? In 9 van de 10 gevallen verkoopt een huis zichzelf wel en maakt het niet zoveel uit. Maar als het verkooptraject een beetje anders loopt dan is het wel handig dat de communicatie goed verloopt en dat wordt wat minder als niet niet overweg met je makelaar kan.
BastaRhymez schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Met welke makelaar heb jij de beste klik en bij wie denk je het huis het snelst / tegen de hoogste prijs te verkopen?
Het verschil in courtage (0,05%) is omgerekend maar € 137,50 (uitgaande van de verkoopprijs van 275k).
Voor € 137,50 zou ik echt gaan voor degene met wie je de beste klik heb. Afgaande op wat je zelf schetst, zou dat makelaar 1 zijn. Die is actief in de wijk en woonplaats. Ook heb je al goede ervaringen met hem/haar. Plus dat je daar nog mogelijk het voordeel hebt dat de Funda kosten niet worden gerekend (alhoewel ik hem nu altijd wel op Funda zou knallen en de markt lekker z'n werk laten doen).
Makelaar 1 heeft inderdaad de voorkeur op dit moment, rationeel gezien dan.. Ik doe veel dingen op gevoel en als ik daar naar kijkt spreek de persoon en het verhaal bij makelaar twee mij iets meer aan.

We overwegen nog een derde makelaar, maar gaan in ieder geval met makelaar nummer een eens praten over z'n courtage. En daarbij nemen ook mee dat als de woning boven de vraagprijs verkocht wordt hij afhankelijk van het percentage erboven een bonus krijgt. Wordt vervolgt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
JelleMan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:49:
[...]

We hebben nog weer 3 kijkers, loopt zo rustig door. Verder nog geen reacties. Het is gewoon even een kwestie van wat geduld hebben denk ik.

Lombok is populair de laatste tijd, zal wel goedkomen. Maar de poel van mensen waarin je vist is in het wat hogere segment gewoon wat kleiner, er staan gewoon niet meteen 45 man op de stoep die even dit soort bedragen neerleggen lijkt me.
Verkocht zag ik! Toch snel ook. Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-09 17:18
Over courtage gesproken...wij hebben een makelaar over de vloer gehad ter inventarisatie. Die onderbouwde een voorgestelde vraagprijs van 280k.
Kosten: 1% over vraagprijs, 10% over meerprijs >280k. Beiden ex btw. Opstartkosten krap 700 euro kwamen er los bij. Ik vond het optellen naar een stijve prijs op die manier. Vooral dat geouwehoer met ex btw ben ik geen fan van. Bij een verkoop voor 290k zit je dan netto op bijna 1,6% aan makelaarskosten en bijna 1,85% aan totale kosten. Als ik zo gauw hier rondkijk is dat aan de hoge kant.

Als we tzt gaan verkopen ga ik nog wel wat andere makelaars uitnodigen denk ik, eens kijken wat de rest in de buurt hier doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Pannencouque op 17-10-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pannencouque schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:29:
Over courtage gesproken...wij hebben een makelaar over de vloer gehad ter inventarisatie. Die onderbouwde een voorgestelde vraagprijs van 280k.
Kosten: 1% over vraagprijs, 10% over meerprijs >280k. Beiden ex btw. Opstartkosten krap 700 euro kwamen er los bij. Ik vond het optellen naar een stijve prijs op die manier. Vooral dat geouwehoer met ex btw ben ik geen fan van. Bij een verkoop voor 290k zit je dan netto op bijna 1,6% aan makelaarskosten en bijna 1,85% aan totale kosten. Als ik zo gauw hier rondkijk is dat aan de hoge kant.

Als we tzt gaan verkopen ga ik nog wel wat andere makelaars uitnodigen denk ik, eens kijken wat de rest in de buurt hier doet.
Lol 10% over de meerprijs van een starterswoning! Denkt ie wel niet!
Wij hadden 1% ex btw bij een vergelijkbare waarde. Zonder moeite te doen om te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Het is wel de grootste makelaar hier uit de buurt, maar ik vond het ook al een stijve prijs. De laatste tijd zie ik een andere makelaar ook in opkomst zijn; die tzt ook maar uitnodigen.

Ik vind een prestatieclausule overigens best een prima plan, maar dan moet dat wel voor een goede prijs zijn. Zoals ik hier eerder ook las: wat is een exorbitante prijs (in ons geval 300k bijvoorbeeld), en dan daarboven een mooie extra beloning. Als ie verkoopt voor 310k wil ik best 10 of 15% extra betalen.

[ Voor 45% gewijzigd door Pannencouque op 18-10-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 10:00

CeesKees

I rest my Kees

Pannencouque schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:29:

Ik vind dit belachelijk duur.

Wij betaalden (begin 2019) een vaste fee van 3k.
Als we de opdracht zouden annuleren alleen de fotograafkosten in rekening worden gebracht. Verder niets.

Initiële vraagprijs vas 299k. Uiteindelijk voor 353k verkocht. Ik moet er niet aan denken nog even 5k af te tikken bij verkoop

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pannencouque schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:28:
Het is wel de grootste makelaar hier uit de buurt, maar ik vond het ook al een stijve prijs. De laatste tijd zie ik een andere makelaar ook in opkomst zijn; die tzt ook maar uitnodigen.

Ik vind een prestatieclausule overigens best een prima plan, maar dan moet dat wel voor een goede prijs zijn. Zoals ik hier eerder ook las: wat is een exorbitante prijs (in ons geval 300k bijvoorbeeld), en dan daarboven een mooie extra beloning. Als ie verkoopt voor 310k wil ik best 10 of 15% extra betalen.
Onze taxatiewaarde was 270k en verkoopprijs uiteindelijk 335k. Koper kreeg een taxatie van 300k.
Zou in ons geval betekent hebben 10% van 65k extra naast de 1%.. Makelaar heeft verder niets extra's gedaan voor de verkoop.

En als je het toepast, wat is een exorbitante prijs? En betaal je ook niet een exorbitante prijs voor je volgende woning?

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2020 09:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Wij waren 1.000 euro kwijt bij zelf verkoop. Voor funda en professionele foto's. Verkoopprijs 357,5k. Zit wel een dag of 4 werk in totaal, met name al 3 voor 35 bezichtingen in 2 dagen. Per saldo denk ik 3 dagen extra werk, een makelaar neemt je ook niet alles uit handen.

Nu komt natuurlijk de reactie dat een verkoopmakelaar er meer had uitgehaald. Dat zullen we nooit weten. Wat ik wel weet, is dat ie 4-5k moest inlopen. En aangezien er in twee rondes flink is overboden, was ik misschien ook nog extra kwijt geweest voor de bonus boven bedrag X. Voor wat het waard is: de aankoopmakelaar van de kopers gaf aan dat hij ons huis voor 325k in de markt zou hebben gezet.

Lang verhaal kort: onderzoek ook zeker de mogelijkheid om zelf te verkopen. Ik zou daarbij wel in ogenschouw nemen of je in een gebied en prijssegment zit met veel vraag. Dan verkoopt een woning zich eigenlijk zelf en loop je weinig risico in de prijsvorming. En gaat het er vooral om of je jezelf ertoe in staat acht en er wat extra moeite in wilt stoppen. In het hogere segment bijvoorbeeld (zeg 600k+) zou ik een verkoopmakelaar veel eerder overwegen. Dan kan bijvoorbeeld een netwerk met potentiële kopers veel waarde toevoegen.

Tot slot, ik zie ook wel eens dat makelaars hun klanten adviseren om een snel bod aan te nemen. Of zelfs een bod dat voor plaatsing op Funda is binnengekomen. Ook voor gewilde woningen. Verkoop rond en zekerheid zeg maar. Maar ook weinig moeite voor de makelaar. Natuurlijk is dit aan de klant, maar het moge duidelijk zijn dat dit geen maximale verkoopopbrengst hoeft te betekenen

[ Voor 13% gewijzigd door Magpie op 18-10-2020 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Sport_Life schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Onze taxatiewaarde was 270k en verkoopprijs uiteindelijk 335k. Koper kreeg een taxatie van 300k.
Zou in ons geval betekent hebben 10% van 65k extra naast de 1%.. Makelaar heeft verder niets extra's gedaan voor de verkoop.

En als je het toepast, wat is een exorbitante prijs? En betaal je ook niet een exorbitante prijs voor je volgende woning?
Wij zitten niet op een plek waar ik dit verwacht. Ik verwacht nog onder 300k uit te komen qua prijs. Het is hier niet zo overspannen als in het westen.

Nieuwe huis is al gekocht en in aanbouw. Dus ja, de prijs daarvoor is compleet idioot, maar daar hoeven we niet meer te overbieden :)
Magpie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:51:
Lang verhaal kort: onderzoek ook zeker de mogelijkheid om zelf te verkopen. Ik zou daarbij wel in ogenschouw nemen of je in een gebied en prijssegment zit met veel vraag. Dan verkoopt een woning zich eigenlijk zelf en loop je weinig risico in de prijsvorming. En gaat het er vooral om of je jezelf ertoe in staat acht en er wat extra moeite in wilt stoppen.
Ik kan je deels volgen, maar vind het ook een risico. Bij degenen om me heen en waar ik heb gelezen over zelfverkoop, heb ik het idee dat ze zichzelf aardig in de voeten hebben geschoten qua prijs en dergelijke. Een X-bedrag aan basiskosten ben je toch kwijt (Funda, foto's etc). Ik moet gewoon afwegen of de 3 à 4 duizend euro extra voor een makelaar zich gaat terugverdienen. Ik denk het wel. Maar zeker iets om te blijven overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 13:17
Sport_Life schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Lol 10% over de meerprijs van een starterswoning! Denkt ie wel niet!
Wij hadden 1% ex btw bij een vergelijkbare waarde. Zonder moeite te doen om te onderhandelen.
Ik heb destijds 4 makelaars uitgenodigd. Een van hen bood 1.2% met BTW erin aan courtage (richtprijs zo'n 250k). Anderen boden inderdaad tarieven van 1.5% of 1.7% exclusief BTW. Veel te duur om uberhaupt over te twijfelen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
fonsoy schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Ik heb destijds 4 makelaars uitgenodigd. Een van hen bood 1.2% met BTW erin aan courtage (richtprijs zo'n 250k). Anderen boden inderdaad tarieven van 1.5% of 1.7% exclusief BTW. Veel te duur om uberhaupt over te twijfelen.
En even voor mijn beeldvorming, over hoe lang geleden praten we hier dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 13:17
@Rohem - dat is 10 maanden terug :)
Verbaasde me enorm dat er zo'n groot prijsverschil in zit. Uiteindelijk verkoopt de woning vooral zichzelf en is de makelaar het medium/de adviseur.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
fonsoy schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:07:
@Rohem - dat is 10 maanden terug :)
Verbaasde me enorm dat er zo'n groot prijsverschil in zit. Uiteindelijk verkoopt de woning vooral zichzelf en is de makelaar het medium/de adviseur.
Hmm, lijkt me sterk dan in die periode de courtages zulke bizarre prijsstijgingen hebben doorgemaakt, dat was wat nog even door m'n hoofd schoot, vandaar de vraag :)

Het prijsverschil met wat ik hier zo lees en op internet vindt ten opzichte van het voorstel vind ik echt bizar |:(

Wij hebben intussen onderhandelt met Makelaar 1, waar de voorkeur naar uitgaat. En we zijn uitgekomen op een courtage van 1.5% inclusief BTW. Dan komt het voor ons op een acceptabel bedrag uit. Een verkoopmakelaar neemt ook wel het nodige werk uit handen natuurlijk. Helemaal als ik kijk hoe vaak wij hem bestookt hebben met telefoontjes en mailtjes om maar de verkoper van onze toekomstige woning te bereiken, die man moet op zeker moment knettergek van ons zijn geworden :+ Dan ben ik blij dat hij er tussen zit als wij aan de andere kant van de tafel zitten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Het ligt vooral aan je huis. Als je een mooi, strak instapklaar huis hebt zal dat zichzelf verkopen en zal het courtage gemiddeld tussen de 1 en 1,2% incl. BTW liggen. Als je huis wat puntjes van aandacht heeft zul je dat gaan terugzien in 1,3 of 1,4% courtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:24
Zaphara schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:52:
Het ligt vooral aan je huis. Als je een mooi, strak instapklaar huis hebt zal dat zichzelf verkopen en zal het courtage gemiddeld tussen de 1 en 1,2% incl. BTW liggen. Als je huis wat puntjes van aandacht heeft zul je dat gaan terugzien in 1,3 of 1,4% courtage.
Het lijkt me dat het ook heel erg ligt aan de prijs van je huis. Wij zijn op 0.8% uitgekomen, maar wel met een vraag prijs van ruim 500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Zaphara schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:52:
Interessant, want heb het nooit vanuit deze hoek bekeken. Al kan ik dat niet helemaal rijmen met mijn situatie op dit moment. Het is namelijk een instapklare woning, geschatte vraagprijs zal op 275K uitkomen. Tuurlijk, er zijn wat kleine dingetjes. Maar dat heeft elk huis volgens mij, het zijn geen schokkende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Rohem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Interessant, want heb het nooit vanuit deze hoek bekeken. Al kan ik dat niet helemaal rijmen met mijn situatie op dit moment. Het is namelijk een instapklare woning, geschatte vraagprijs zal op 275K uitkomen. Tuurlijk, er zijn wat kleine dingetjes. Maar dat heeft elk huis volgens mij, het zijn geen schokkende zaken.
Zo heeft een makelaar het mij eens uitgelegd, hij hoeft in die gevallen (nog) minder moeite te doen en kan helemaal achterover leunen, wachtende over de (over)biedingen, het is dan ook fair om een lager courtage te vragen. In principe hoef je zelfs geen filmpje/folders te hebben bijv., maakt voor de Funda ranking niets uit (mits je gewoon normale (360 graden) foto's en plattegrond hebt), dus zou het zelfs nog ietsje lager kunnen in principe. Hij/zij hoeft niet om alle verbeterpunten heen te lullen.

En met instapklaar bedoel ik dan wel dat het echt tot in de puntjes verzorgd is van binnen, dus niet alleen oppervlakkige zaken die je op het eerste gezicht ziet, maar dat ook de verborgen zaken, het geraamte, echt top zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Zaphara op 19-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Pannencouque schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:28:

Prestatieclausule. Wat doet hij extra? De markt bied he. Niet de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb helaas ook veel te veel courtage betaald, 1.68% voor een courant huis. Ik ben geen ster in onderhandelen. Achteraf zonde van het geld, maar ben nu wel blij dat ik van mijn huis af ben. Verder wel tevreden over de makelaar, en hij zal ook wel tevreden zijn over mij :+

Grote zorg minder en dure les geleerd: veel beter rondshoppen de *eventuele* volgende keer.

Kan er nu niet meer wakker van liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 22:09
aschja schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Prestatieclausule. Wat doet hij extra? De markt bied he. Niet de makelaar.
Kan een stinulans zijn om een hogere prijs te krijgen, voor 0,8% is het wellicht niet de moeite om 20k extra te krijgen maar voor 10% wel.

Ik zou echter alleen zo’n constructie doen als het 2 kanten op werkt, dus het percentage waarvoor de woning sws zou kunnen worden verkocht zou ik dan extreem laag zetten (netto 500 euro max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
mmmmmark schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Kan een stinulans zijn om een hogere prijs te krijgen, voor 0,8% is het wellicht niet de moeite om 20k extra te krijgen maar voor 10% wel.

Ik zou echter alleen zo’n constructie doen als het 2 kanten op werkt, dus het percentage waarvoor de woning sws zou kunnen worden verkocht zou ik dan extreem laag zetten (netto 500 euro max)
Dan ben ik toch benieuwd wat een makelaar kan doen om er een hogere prijs uit te slepen.
Pagina: 1 ... 87 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.