Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 86 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nel!s schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:13:
Buren willen ons huis kopen.. iemand wel eens in dit situatie gezeten? Hoe pak je dit aan? We geven al een verkoop makelaar in de arm
Ik zou aangeven dat de buren mee mogen bieden met de rest van de geinteresseerden. Wil je werkelijk potentieel veel geld laten liggen enkel omdat het je buren zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:27:
[...]

Zodra je in de prijsklasse van 400k+ zit, heb je te maken met kijkers die wat minder haast hebben en waarschijnlijk ook nog wel wat keuze en meer eisen.
Generaal ben ik het eens met je verhaal!

Maar onlangs met mijn zus en zwager het andere extreme meegemaakt.
Zij hebben onlangs een huis gekocht in Utrecht voor 1.5Miljoen, deze kwam op maandag te koop. Op donderdag en vrijdag kijkdag met 22 stellen! En uiteindelijke met 14 stellen aan het bieden geweest op de zaterdag. En maandag er op was de kogel door de kerk....
Veel eisen konden er niet gesteld worden.

Ik ben echt geschrokken van de enorme belangstelling bij deze bedragen.

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 07-09-2020 12:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@vso Je gaat nooit concurreren met huizen die nieuw zijn en een design badkamer hebben. Want die zijn er natuurlijk ook, huizen die een koper juist uitzoekt op het sanitair en waar niks meer aan hoeft te gebeuren.

Mijn idee zou zijn om de situatie gewoon te "ownen". Je weet dat het het niet nieuw meer is en je vraagt dan ook niet de hoofdprijs in vergelijking met huizen van gelijke grootte die wel van binnen vernieuwd zijn.

Dit kan juist ook een plus zijn. In de huidige markt zijn veel mensen maar nét in staat te kunnen kopen. Als die ervoor kunnen kiezen om nu te kopen en over een paar jaar sanitair te vervangen, komt je woning wel binnen bereik.

Technische staat lijkt me wel belangrijk. Een oude keuken hoeft geen probleem te zijn maar lekkende kranen, loshangende deurtjes, vochtplekken e.d. die laten het lijken of je onderhoud niet goed hebt gedaan. Dus als die zaken in orde zijn kun je volgens mij prima verkopen zonder grote aanpassingen.

Een snelle oplossing zoals een goedkope nieuwe keuken of verfje erover kan wellicht wel meer mensen tot een bezichtiging lokken maar in werkelijkheid kan het dan ook juist tegenvallen voor die mensen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
barry86 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:23:
[...]

Generaal ben ik het eens met je verhaal!

Maar onlangs met mijn zus en zwager het andere extreme meegemaakt.
Zij hebben onlangs een huis gekocht in Utrecht voor 1.5Miljoen, deze kwam op maandag te koop. Op donderdag en vrijdag kijkdag met 22 stellen! En uiteindelijke met 14 stellen aan het bieden geweest op de zaterdag. En maandag er op was de kogel door de kerk....
Veel eisen konden er niet gesteld worden.

Ik ben echt geschrokken van de enorme belangstelling bij deze bedragen.
Zo, dat zou je inderdaad niet verwachten:O. Om wat voor soort huis ging het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mddd schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:43:
@vso Je gaat nooit concurreren met huizen die nieuw zijn en een design badkamer hebben. Want die zijn er natuurlijk ook, huizen die een koper juist uitzoekt op het sanitair en waar niks meer aan hoeft te gebeuren.

Mijn idee zou zijn om de situatie gewoon te "ownen". Je weet dat het het niet nieuw meer is en je vraagt dan ook niet de hoofdprijs in vergelijking met huizen van gelijke grootte die wel van binnen vernieuwd zijn.

Dit kan juist ook een plus zijn. In de huidige markt zijn veel mensen maar nét in staat te kunnen kopen. Als die ervoor kunnen kiezen om nu te kopen en over een paar jaar sanitair te vervangen, komt je woning wel binnen bereik.

Technische staat lijkt me wel belangrijk. Een oude keuken hoeft geen probleem te zijn maar lekkende kranen, loshangende deurtjes, vochtplekken e.d. die laten het lijken of je onderhoud niet goed hebt gedaan. Dus als die zaken in orde zijn kun je volgens mij prima verkopen zonder grote aanpassingen.

Een snelle oplossing zoals een goedkope nieuwe keuken of verfje erover kan wellicht wel meer mensen tot een bezichtiging lokken maar in werkelijkheid kan het dan ook juist tegenvallen voor die mensen.
Nu dat er wat tijd over heen is ben ik anders naar de zaak gaan kijken en denk ik dat het 1 en ander toelichting nodig heeft:

Nu dat we weten dat we gaan verhuizen is de drang om bv keuken kastjes van 90cm en ander persoonlijk geneuzel zoals badkamer inrichting veel minder relevant.

We willen ook niet "nieuwprijs' of concurreren met desinger meuk, en als we volgend jaar juli verkopen is het ook goed. Maar als we het te koop zetten liever "kort op de markt" .

En als ik eerlijk ben, als je alleen nieuwe kozijnen, PV en een verbouwde zolder ziet .. zou ik ik zelf niet super happy worden. Zeker niet met een "modern roze" badkamer .. de keuken tja .. ach het functioneerd.

Als ik bv de goedkope (lichtere) keuken van MP haal hoef ik deze niet op dezelfde plek terug te zetten, maar bv een aan de voorkant.. en dus naast lichter object ook nog natuurlijk licht. Gas, afvoer en koudwater is aan te leggen. kleine moeite om van de meterkast een inductie voorbereiding erbij aan te leggen.

Ik verwacht niet dat de keuken van 50,- (grof gezegd) 10.000,- winst oplevert (op zichzelf) maar wel de
- gas c.q inductie voorbereiding
- "slopen' van de oude keuken / leiding werk verleggen .
- Daarnaast kan ik een nieuwe vloer ook makkelijker neerleggen op de begane grond.
het is meer dat de nieuwe bewoner dus zelf een keuken naar wens neer kan zetten in die x jaar tijd, het rende ment zit meer in de "functionaliteit' en locatie v.d keuken dan de kleur en huidige 30 jaar oude keuken.

Zelfde geld voor de badkamer, alleen daar verwacht ik niet dat elke cent die ik erin steek een enorm rendement behaald .. maar teminste de ruimte geeft om paar jaar erin te leven .

Het huis is geschikt voor een WP en je kan vloerverwarming er zo inleggen, recente CV en energie zuinig maar dat zijn geen directe sales dingen lijkt mij ..

Als je dit huis koopt moet je minimaal 15k a 20k neerleggen voor een keuken/badkamer ... en ik kan het mis hebben maar mijn gevoel zegt dat je dat bedrag 50/50 kan doen als ik er net wat meer effort in steek .. of ben ik dan erg onrealistisch in mijn beeld?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:58

ChUcKiE

Dus........

@vso zonder heel bot te doen, krijg ik het idee dat je graag hoort dat anderen "goedkeuring" geven op jouw plannen. Er is al veel advies op gegeven en elke keer kom je terug met jouw ideeën. En dat is natuurlijk helemaal prima, niemand heeft hier natuurlijk een glazen bol. Het is ook geen wetmatigheid dat als je dit doet....dan gaat het zo.... Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk het resultaat maken. Met als belangrijkste factor dat niemand kan inschatten wat de huizenprijzen over x-maanden gaan doen tov van de prijzen nu, en dus welke potentiële kopers er komen en wat ze verwachten in deze prijsklasse.

Ik zou vooral kiezen waar je jezelf goed bij voelt, want je kunt het niet vooraf inschatten hoe het bij mogelijk potentiële kopers gaat vallen. Daar waar jij je hand niet omdraait voor het compleet verplaatsen van een keuken, begint iemand anders niet eens aan het schilderen van een muurtje.
Tsja en alle positieve verbeteringen die je voor weinig geld/energie kunt realiseren zijn natuurlijk meegenomen. In zekere zin geldt dat natuurlijk voor al die funda makeovers.

[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 07-09-2020 14:00 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:13:
Buren willen ons huis kopen.. iemand wel eens in dit situatie gezeten? Hoe pak je dit aan? We geven al een verkoop makelaar in de arm
Er zijn 2 opties:
Of je kunt met de buren een deal maken die je niet makkelijk 'in de markt' kunt maken. Bijvoorbeeld levering over 1,5 jaar of in een staat die lastig verkoopbaar is, met inboedel erbij oid.
Of ze zijn (gewoon) een potentiele koper die je het gunt. Het blijft een zakelijke transactie, dus het moet kloppen, maar je kunt wel wat extra's doen. Je kunt ze de gelegenheid geven het hoogste bod te matchen, of bij een (iets) lager bod ga je met de hoogste bieder onderhandelen en hou je de buren achter de hand.

Ik zou niet snel een onderhands bod accepteren. Het gaat al snel over duizenden of tienduizenden euro's verschil. Dat is veel geld om cadeau te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@vso Kleine verbouwingen verdienen zich meestal niet terug. De koper kan immers ook rekenen. Om dit te verduidelijken:

Als jij 10k investeert om een keuken te vernieuwen, en dan 10k meer gaat vragen dan kan een koper in principe beter een huis kopen waar de keuken juist niet gedaan is. Dan kan de koper die 10k uitgeven aan een keuken die precies is zoals hij/zij hem wil hebben. Want anders betalen ze geld voor een nieuwe keuken die waarschijnlijk toch niet precies naar hun wens is. De koper kan beter jouw huidige keuken weghalen en een nieuwe plaatsen, dan een nieuwe keuken weghalen waar ze ook nog een meerprijs voor hebben betaald.

Je kúnt zoiets wel doen maar dan moet je een superdeluxe keuken plaatsen, waardoor de keuken juist een 'selling point' wordt en dan trek je wellicht mensen aan die graag een superdeluxe keuken willen. Dat zal waarschijnlijk echter tegenvallen want dat soort kopers willen waarschijnlijk ook een luxe badkamer en een luxe vloer. Je creëert dan juist een huis dat uit balans is, en je gaat die investering niet terugverdienen.

Hetzelfde geldt voor de andere zaken. Een koper kan die aanpassingen ook doen zonder al te veel moeite.

In jouw geval zal het vernieuwen dus niet tot doel moeten hebben om een grote waarde te krijgen, maar als je al iets doet, dan gewoon nét genoeg om je huis er wat frisser uit te laten zien waardoor mensen op Funda wat sneller zullen doorklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ChUcKiE schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:58:
@vso zonder heel bot te doen, krijg ik het idee dat je graag hoort dat anderen "goedkeuring" geven op jouw plannen. Er is al veel advies op gegeven en elke keer kom je terug met jouw ideeën. En dat is natuurlijk helemaal prima, niemand heeft hier natuurlijk een glazen bol. Het is ook geen wetmatigheid dat als je dit doet....dan gaat het zo.... Er zijn zoveel factoren die uiteindelijk het resultaat maken. Met als belangrijkste factor dat niemand kan inschatten wat de huizenprijzen over x-maanden gaan doen tov van de prijzen nu, en dus welke potentiële kopers er komen en wat ze verwachten in deze prijsklasse.

Ik zou vooral kiezen waar je jezelf goed bij voelt, want je kunt het niet vooraf inschatten hoe het bij mogelijk potentiële kopers gaat vallen. Daar waar jij je hand niet omdraait voor het compleet verplaatsen van een keuken, begint iemand anders niet eens aan het schilderen van een muurtje.
Tsja en alle positieve verbeteringen die je voor weinig geld/energie kunt realiseren zijn natuurlijk meegenomen. In zekere zin geldt dat natuurlijk voor al die funda makeovers.
ik wil niet "koppig" zijn, maar ik denk dat jij en @mddd ook wat cruciaals missen en dat probeer ik elke keer duidelijk te maken .. natuurlijk zijn jullie meningen/feedback wel gewaardeerd en zit in mijn achterhoofd.

maar bottom line wij hebben een bedrag in ons hoofd (minimum), funda heeft volgens mij 3 prijs ranges in hun diy taxatie oid . ik ga uit van de middelste .. (dit moment) .. met jullie adviezen / mijn stelling alles meer is mooi meegenomen ..

ps ik denk cruciaal --> keuken zit nu in het midden moet verplaatst worden naar de voorkant + daarvoor moet naar mijn idee badkamer "deels" gesloopt worden .. maar goed dat is mijn mening/beleving

Wij hebben ondertussen meer afspraken met makelaars gemaakt die de markt hier beter kennen. die zijn gratis en afhankelijk van wat ze zeggen zullen we beslissen of we dingen gaan "heftig" gaan aanpakken.
voor nu ff lekker rouzen en gewoon eens netjes maken

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 07-09-2020 15:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Hier ook weer een kleine update.
Afgelopen vrijdag drie makelaars over de vloer gehad en kwamen allemaal redelijk tot dezelfde conclusie: Huis is ongeveer 400k waard.
Makelaar 1 vraagt 1,25% courtage en rekent geen opstartkosten*. Zijn advies is om te koop te zetten voor 375k en de markt het werk te laten doen (en dus ergens rond de 400k uit te komen).

Makelaar 2 vraagt 1,2% courtage en 600 euro opstartkosten*. Hierbij komt er ook een stylist langs, die met de bestaande meubels nog wat gaat schuiven om zo de ruimtes optimaal op de foto te krijgen. Eventueel worden er nog wat kleinere spullen door de stylist geregeld. Advies is een vraagprijs van 400k neer te leggen.

Makelaar 3 vraagt ook 1,2% courtage en 600 euro opstartkosten*. Hier komt ook een stylist mee, welke graag de eigen spullen (heeft verschillende stijlen beschikbaar van trendy tot klassiek en oudbollig) neerzet. Het huis moet dan dus leeg worden gehaald (evt. richting de garage / berging). De spullen van de stylist blijven staan totdat het huis verkocht is. Ook hier het advies gekregen om een vraagprijs van 400k te hanteren.

*opstartkosten zijn bij alle makelaars foto's maken, tekstje schrijven voor Funda en Funda plaatsing.
De stylisten bij makelaar 2 en 3 zitten bij de opstartkosten.

We neigen om met makelaar 3 in zee te gaan. Die is het meest bekend in de buurt. Ook de klik met hem was het beste.
Makelaar 1 is iets goedkoper, maar die verwacht iets minder uit de verkoop te kunnen halen. Misschien is hij wel het realistisch van alle drie... Wie weet.

Nog heel even overwogen om het samen met mijn vrouw te kopen en te gaan verhuren. Echter zien we daar toch vanaf, omdat het voor ons te ver weg is en als er dan wel "gezeik" is, het toch net wat lastiger is om even langs te gaan.

Begin volgende week de keuze maar definitief richting de makelaar communiceren en dan maar snel het huis leeghalen, zodat de stylist aan de slag kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@vso Ik snap je gevoel wel hoor. Bijvoorbeeld: als je leidingwerk verlegt naar een betere plaats, of je meterkast aanpast, dan wordt je woning daar echt wel beter van. Een koper hoeft dat werk dan niet meer te doen. De nieuwe situatie is objectief beter dan de oude.

MAAR. Wat je niet moet vergeten is dat een koper niks te maken heeft met hoe jouw huis was. Die kijkt naar hoe het uiteindelijk is. Dat jij bijvoorbeeld 1000 euro aan installatiewerk hebt gedaan is voor een koper niet interessant. Andere huizen waar die koper naar kijkt hebben misschien vanaf het begin de leidingen al op die plek zitten.

Snap je? Ik betwist niet dat je je huis beter kunt maken. Maar de vraag is, gaat dit er toe leiden dat de woning voor een koper ook echt beter is of niet. Verbeteringen die de koper niet ziet, of waar die geen verstand van heeft, zullen weinig reden geven om een hoger bedrag te gaan betalen. En de dingen die de koper wél ziet daarbij heb je het probleem dat ze een kwestie van smaak kunnen zijn zoals eerder besproken.

Ik noem dit trouwens uit eigen ervaring hoor. Ik had de meterkast ook vernieuwd. Nette leidingen gemaakt zodat je keuring wifi-accesspunten kon ophangen zonder lelijke kabels etc. Stroompunt op zolder op de plek waar je netwerk switch het handigst kon zitten. Ik liet deze dingen zien tijdens een tweede bezichtiging van de uiteindelijke koper. Reactie : "ach ja". Zelfs de zonnepanelen vonden ze niet zo boeiend. De locatie en formaat van de kamers was de reden dat ze het kochten. Al die andere dingen had ik niet hoeven doen en waren dus "weggegooid" geld (ik heb ze zelf ook gebruikt dus niet echt weggegooid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
[...]

ik wil niet "koppig" zijn, maar ik denk dat jij en @mddd ook wat cruciaals missen en dat probeer ik elke keer duidelijk te maken .. natuurlijk zijn jullie meningen/feedback wel gewaardeerd en zit in mijn achterhoofd.

maar bottom line wij hebben een bedrag in ons hoofd (minimum), funda heeft volgens mij 3 prijs ranges in hun diy taxatie oid . ik ga uit van de middelste .. (dit moment) .. met jullie adviezen / mijn stelling alles meer is mooi meegenomen ..

ps ik denk cruciaal --> keuken zit nu in het midden moet verplaatst worden naar de voorkant + daarvoor moet naar mijn idee badkamer "deels" gesloopt worden .. maar goed dat is mijn mening/beleving

Wij hebben ondertussen meer afspraken met makelaars gemaakt die de markt hier beter kennen. die zijn gratis en afhankelijk van wat ze zeggen zullen we beslissen of we dingen gaan "heftig" gaan aanpakken.
voor nu ff lekker rouzen en gewoon eens netjes maken
Niet aan beginnen, zulke enorme verbouwingen. Loont totaal niet. Wat wel loont: een donker trappenhuis even opfrissen en de trap 1 likje verf geven. Hier en daar een kitrandje vervangen. Even een rolgordijntje voor dat zolderraam hangen. Dingen die stuk zijn even fixen. Als je echt meer wil, dan moet je haast richting een volledige flip naar compleet gerenoveerd met VT wonen stempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:25
BastaRhymez schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:39:
Hier ook weer een kleine update.
Afgelopen vrijdag drie makelaars over de vloer gehad en kwamen allemaal redelijk tot dezelfde conclusie: Huis is ongeveer 400k waard.
Makelaar 1 vraagt 1,25% courtage en rekent geen opstartkosten*. Zijn advies is om te koop te zetten voor 375k en de markt het werk te laten doen (en dus ergens rond de 400k uit te komen).

Makelaar 2 vraagt 1,2% courtage en 600 euro opstartkosten*. Hierbij komt er ook een stylist langs, die met de bestaande meubels nog wat gaat schuiven om zo de ruimtes optimaal op de foto te krijgen. Eventueel worden er nog wat kleinere spullen door de stylist geregeld. Advies is een vraagprijs van 400k neer te leggen.

Makelaar 3 vraagt ook 1,2% courtage en 600 euro opstartkosten*. Hier komt ook een stylist mee, welke graag de eigen spullen (heeft verschillende stijlen beschikbaar van trendy tot klassiek en oudbollig) neerzet. Het huis moet dan dus leeg worden gehaald (evt. richting de garage / berging). De spullen van de stylist blijven staan totdat het huis verkocht is. Ook hier het advies gekregen om een vraagprijs van 400k te hanteren.

*opstartkosten zijn bij alle makelaars foto's maken, tekstje schrijven voor Funda en Funda plaatsing.
De stylisten bij makelaar 2 en 3 zitten bij de opstartkosten.

We neigen om met makelaar 3 in zee te gaan. Die is het meest bekend in de buurt. Ook de klik met hem was het beste.
Makelaar 1 is iets goedkoper, maar die verwacht iets minder uit de verkoop te kunnen halen. Misschien is hij wel het realistisch van alle drie... Wie weet.

Nog heel even overwogen om het samen met mijn vrouw te kopen en te gaan verhuren. Echter zien we daar toch vanaf, omdat het voor ons te ver weg is en als er dan wel "gezeik" is, het toch net wat lastiger is om even langs te gaan.

Begin volgende week de keuze maar definitief richting de makelaar communiceren en dan maar snel het huis leeghalen, zodat de stylist aan de slag kan gaan.
Heb je echt het gevoel dat een stylist in deze markt nodig is? Lijkt me nogal overbodig en onhandig.. mag je dan wel in dat bed slapen dat ze neerzetten etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Mij lijkt zeker een stylist die enkel zijn eigen spullen neerzet heel erg onhandig. Dat er iets verschoven wordt prima, maar als je het hele huis leeg moet halen is dat best een klus. Daarnaast merk ik hier in de buurt dat het lijkt dat het met het overbieden iets minder wordt, dus ik zou niet zo snel een vraagprijs van 375 hanteren om tot 400 te komen. Als je 400 wil, dan zou ik ook gewoon 400 vragen. Heb je zelfde kans dat mensen over gaan bieden als bij 375 (als ze het dan toch doen) en uiteindelijk een hogere opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:25
@TheGhostInc hier kwam ik ook ongeveer op uit. Ben zeker niet van plan om ze te bevoordelen. Het is ook echt een gekke markt hier in Utrecht - zoals waar @barry86 al op duidt is er juist op de grotere huizen een enorme run. Dus ik betwijfel of ik met de buren, zonder 'de markt haar werk te laten doen', op een correcte prijs kan uitkomen. Echter zijn we van plan om pas in de lente te verkopen, dus het is niet erg onaantrekkelijk om alvast wat vast te hebben liggen.. dit is het dilemma dat we nu hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mddd schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:42:
@vso Ik snap je gevoel wel hoor. Bijvoorbeeld: als je leidingwerk verlegt naar een betere plaats, of je meterkast aanpast, dan wordt je woning daar echt wel beter van. Een koper hoeft dat werk dan niet meer te doen. De nieuwe situatie is objectief beter dan de oude.

MAAR. Wat je niet moet vergeten is dat een koper niks te maken heeft met hoe jouw huis was. Die kijkt naar hoe het uiteindelijk is. Dat jij bijvoorbeeld 1000 euro aan installatiewerk hebt gedaan is voor een koper niet interessant. Andere huizen waar die koper naar kijkt hebben misschien vanaf het begin de leidingen al op die plek zitten.

Snap je? Ik betwist niet dat je je huis beter kunt maken. Maar de vraag is, gaat dit er toe leiden dat de woning voor een koper ook echt beter is of niet. Verbeteringen die de koper niet ziet, of waar die geen verstand van heeft, zullen weinig reden geven om een hoger bedrag te gaan betalen. En de dingen die de koper wél ziet daarbij heb je het probleem dat ze een kwestie van smaak kunnen zijn zoals eerder besproken.

Ik noem dit trouwens uit eigen ervaring hoor. Ik had de meterkast ook vernieuwd. Nette leidingen gemaakt zodat je keuring wifi-accesspunten kon ophangen zonder lelijke kabels etc. Stroompunt op zolder op de plek waar je netwerk switch het handigst kon zitten. Ik liet deze dingen zien tijdens een tweede bezichtiging van de uiteindelijke koper. Reactie : "ach ja". Zelfs de zonnepanelen vonden ze niet zo boeiend. De locatie en formaat van de kamers was de reden dat ze het kochten. Al die andere dingen had ik niet hoeven doen en waren dus "weggegooid" geld (ik heb ze zelf ook gebruikt dus niet echt weggegooid).
ja die snap ik :) op 1 of andere manier klikt deze uitleg wat beter voor mij :)

Nee me dunkt de koper wil ook 1 euro betalen voor het werk wat jou 1.000 heeft gekost of die weken werk.. scheelt hem toch .. ? Hun zijn eigenlijk op zoek naar onderhandelings punten waarbij ze minder dan de vraagprijs hoeven te betalen. ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vso schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:05:
[...]

ja die snap ik :) op 1 of andere manier klikt deze uitleg wat beter voor mij :)

Nee me dunkt de koper wil ook 1 euro betalen voor het werk wat jou 1.000 heeft gekost of die weken werk.. scheelt hem toch .. ? Hun zijn eigenlijk op zoek naar onderhandelings punten waarbij ze minder dan de vraagprijs hoeven te betalen. ..
In deze markt, verkoop as-is, als in, even het vergeelde plafond schilderen, die extreem roze muur even witten en klaar (naast de gezonde schoonmaak, zodat je geen beschimmelde douchegordijnen / tegeltjes / muren hebt) Dus gezond verstand en zo neutraal / schoon mogelijk.

Maar heb je al een makelaar langs laten komen? Of een taxateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Basekid en @Gijsje22 Het is niet mijn eigen woning die de verkoop in gaat. Dat mijn "eigen bed" of meubels er niet meer staan, maakt dus niet uit. Het is onderdeel van een erfenis waar ik erfgenaam van ben. In mijn gedachte was het huis redelijk hip en stylish ingericht, maar toen ik er laatst was, schrok ik eigenlijk toch wel wat een oude / antieke meuk het was :X Grappig hoe je beeld kan veranderen. Denk dat ik het beeld in mijn gedachte mooier heb gemaakt, dan dat het daadwerkelijk was (moet ook wel bekennen dat ik al jaren niet meer in het huis zelf was geweest).

Een stylist kan naar mening zeker dus wel een meerwaarde bieden en de oude meuk moet er toch vroeg of laat uit. En aangezien het toch al in de prijs is inbegrepen, waarom niet... (Alhoewel ik er linksom of rechtsom natuurlijk gewoon voor betaal in de vorm van opstartkosten en courtage.)

Maargoed, eerst al het "papierwerk" nog afhandelen, voordat we uberhaubt iets mogen gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
BastaRhymez schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:22:
@Basekid en @Gijsje22 Het is niet mijn eigen woning die de verkoop in gaat. Dat mijn "eigen bed" of meubels er niet meer staan, maakt dus niet uit. Het is onderdeel van een erfenis waar ik erfgenaam van ben. In mijn gedachte was het huis redelijk hip en stylish ingericht, maar toen ik er laatst was, schrok ik eigenlijk toch wel wat een oude / antieke meuk het was :X Grappig hoe je beeld kan veranderen. Denk dat ik het beeld in mijn gedachte mooier heb gemaakt, dan dat het daadwerkelijk was (moet ook wel bekennen dat ik al jaren niet meer in het huis zelf was geweest).

Een stylist kan naar mening zeker dus wel een meerwaarde bieden en de oude meuk moet er toch vroeg of laat uit. En aangezien het toch al in de prijs is inbegrepen, waarom niet... (Alhoewel ik er linksom of rechtsom natuurlijk gewoon voor betaal in de vorm van opstartkosten en courtage.)

Maargoed, eerst al het "papierwerk" nog afhandelen, voordat we uberhaubt iets mogen gaan doen
Zet het huis te koop voor het bedrag dat je wil. Neem het risico niet dat je 375.000 vraagt en vervolgens niet op dat bedrag uit komt. Daarnaast kan het ook zo maar zijn dat je het voor 398.000 te koop zet en vervolgens 420.000 opharkt. You never know. En als het gedateerd is moet er sowieso nog wat gedaan worden in huis. Ik geloof niet dat er perse mensen zijn die stellig tot 375.000 kijken op Funda.

Als het uit een erfenis komt dan zou ik optie 3 kiezen. Ook omdat deze meer moderne inrichting zich meer tot de doelgroep zal aanspreken.

[ Voor 4% gewijzigd door aschja op 07-09-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 20:06
Reiziger88 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:16:
[...]

Zo, dat zou je inderdaad niet verwachten:O. Om wat voor soort huis ging het?
utrechtse wijk. vrijstaand ±10j oud. ±300m2 grond ±1000m2.
Wel het grootste wat je kan kopen zo' n beetje dus kan 'enigsinds' de prijs begrijpen.
Maar niet hoeveel mensen er nog met zoveel vermogen rond lopen te shoppen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 11:20
We hebben een paar maaden geleden de knoop doorgehakt en een kavel gekocht waarop we zelf gaan bouwen :). en toen moest ons huidige huis te koop!

Nou allemaal heel snel gegaan en sinds vrijdag staat het huis op Funda. Makelaar echt super enthousiast, fotograaf ons nog gecomplimenteerd op de staat van het huis en nu was het afwachten geblazen. De makelaar zei: laten we het op vrijdag middag op funda gooien, kunnen mensen kijken en maandag bellen voor een afspraak.

Nu is het maandag middag en hebben zich 2 mensen aangemeld voor een bezichtiging. Enigszins teleurstellend vinden we. Hebben mensen dit eerder meegemaakt? heel erg enthousiaste makelaar en zelf zijn we ook best positief.

het gaat om een rijtjeswoning van 122m2 met een tuin op het zuidwesten in NHN voor vraagprijs. 285.000.
we twijfelde over de prijs maar er stonden redelijk was rijtjeswoningen in de verkoop voor een hogere m2 prijs en ook meedere voor uberhaupt een hogere vraagprijs. en de makelaar leek redelijk zeker van zijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Aurum schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:21:
We hebben een paar maaden geleden de knoop doorgehakt en een kavel gekocht waarop we zelf gaan bouwen :). en toen moest ons huidige huis te koop!

Nou allemaal heel snel gegaan en sinds vrijdag staat het huis op Funda. Makelaar echt super enthousiast, fotograaf ons nog gecomplimenteerd op de staat van het huis en nu was het afwachten geblazen. De makelaar zei: laten we het op vrijdag middag op funda gooien, kunnen mensen kijken en maandag bellen voor een afspraak.

Nu is het maandag middag en hebben zich 2 mensen aangemeld voor een bezichtiging. Enigszins teleurstellend vinden we. Hebben mensen dit eerder meegemaakt? heel erg enthousiaste makelaar en zelf zijn we ook best positief.

het gaat om een rijtjeswoning van 122m2 met een tuin op het zuidwesten in NHN voor vraagprijs. 285.000.
we twijfelde over de prijs maar er stonden redelijk was rijtjeswoningen in de verkoop voor een hogere m2 prijs en ook meedere voor uberhaupt een hogere vraagprijs. en de makelaar leek redelijk zeker van zijn zaak.
Ik ken de plaatselijke markt niet, maar als ik zie dat de twee buren die te koop staan een flink lagere vraagprijs/m2 hanteren, én geen 'bieden vanaf', dan gok ik dat je toch erg aan de hoge kant zit met je verwachting.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vorkie schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:10:
[...]

In deze markt, verkoop as-is, als in, even het vergeelde plafond schilderen, die extreem roze muur even witten en klaar (naast de gezonde schoonmaak, zodat je geen beschimmelde douchegordijnen / tegeltjes / muren hebt) Dus gezond verstand en zo neutraal / schoon mogelijk.

Maar heb je al een makelaar langs laten komen? Of een taxateur?
ja, maar ja daar word ik ook niet wijzer van ... (makelaar) ..

Reden 1) de kozijn leverancier heeft half werk geleverd (letterlijk) en morgen staat er een expert op de stoep om zijn werk te beoordelen tot zover ..
Maar ja ik ga niet in huis wonen met slechte kozijnen en dus de volgende ook niet ..

Reden 2 ik had duidelijk aangegeven dat ik wegens reden 1 niet direct op de markt zou kunnen, maar dat belemmert mij niet om de zaken die @mddd en @ChUcKiE zeggen eventueel wel/niet te doen etc etc ..

Dus ga ik tegen advies in/los etc en toch de badkamer/keuken verbouwen dan moet dat voor eind van het jaar afgerond zijn... (dan verwacht ik dat reden 1 opgelost is)

Maar goed terug naar de taxatie/makelaar .. tja hoop onzinnig ge-OH .. kwam neer op "ruim op" want ik wil foto's maken ..
pff ja mens vertel wat nieuws maar ik vertel je net dat ik niet in deze staat verkoopbaar ga zetten 8)7 ik wil weten of het zin heeft om <reeds besproken punten> te doen of niet .. maar dat mens wilde liever geld zien oid .. affijn next taxatie / makelaar ..

Vandaar dat ik het hier vroeg .. >:)

En mijn voorlopige conclusie is gewoon opruimen & afwerken .pas als de ramen zijn gedaan kan ik ook alles lekker in de verf zetten ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Aurum schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:21:

Ja, wij hadden hetzelfde, echt ontzettend enthousiaste makelaar, die had meteen 2 dagen vrij gehouden voor de bezichtigingen. Huis op donderdagmiddag op funda, vergelijkbare huizen in de buurt gingen hard, dus verwachten er ook wel wat van. Ook fijne reacties op Facebook.. alleen weinig bezichtigingen. Makelaar snapte het ook niet zo goed en wist ook niet waar t aan lag. Uiteindelijk zijn er 5 kijkers geweest in 2 weken, maar t huis is, doordat ze beiden een bod hebben gedaan, wel boven de vraagprijs verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
Ik hoorde laatst nog een verhaal van familie die een nieuwbouwappartement in het zuiden des lands wilde kopen. Betrof een groot complex nabij het centrum van de stad. Voor het appartement van 1.2 mln v.o.n. moest er wegens de enorme interesse gewoon geboden worden net als in de markt voor bestaande woningen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:42

HPX

Ook maar een update vanaf hier.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kansel1986
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05-2023
Interessant om alle verhalen hier te lezen, zeker nu wij zelf ook aan de slag gaan met de verkoop van ons huis.

In februari dit jaar via loting de kans gekregen om een kavel in ons dorp aan te schaffen waar wij een 2 onder 1-kap woning in eigen beheer mogen bouwen. Bouw start in principe in maart '21 en de oplevering staat (vooralsnog) gepland voor eind '21. We hebben drie makelaars uitgenodigd en zij zaten qua vraagprijs allemaal vlak bij elkaar.

Op dit moment wonen wij in een tussenwoning uit 2015 in een (behoorlijk) gewilde wijk in ons dorp en via kennissen hebben zich al enkele geïnteresseerden gemeld. Eén daarvan heeft al uitgesproken eventueel te willen wachten tot onze nieuwe woning is opgeleverd (hoewel ik me afvraag hoe ze dat gaan regelen met de hypotheekverstrekker).

De mensen hierboven hebben ook aangevraagd om voor Funda uit al een bezichtiging te doen. Gezien de aanvaardingstermijn hebben wij dat ook toegezegd, maar gaan zeker de andere geïnteresseerden ook de kans geven om te bezichtigen.

Volgende week dinsdag staat de fotograaf ingepland en wij hebben daar een website met enkele tips van ontvangen (Topr fotografiegids). Hebben jullie misschien tips die niet in die gids zijn opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 11:20
@Kansel1986 als je oprij pad of voordeur grenst aan het erf van de buren, vergeet dan niet de buren op de hoogte te houden van wanneer eventueel de fotograaf komt. Dit waren wij vergeten en de buren hadden de volledige inboedel van hun schuurtje op het oprij pad gezet omdat ze gingen opruimen! en dat is hun goed recht en uiteindelijk was de planning dat het in de ochtend opgehaald zou worden door de kringloop, en s'middags kwam de fotograaf dus kwam goed uit maar anders was het best een bende xD.

we hebben een goede band met de buren dus voor ons was dit prima te bespreken maar wel iets om in je achterhoofd te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Kansel1986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:06:
Interessant om alle verhalen hier te lezen, zeker nu wij zelf ook aan de slag gaan met de verkoop van ons huis.

In februari dit jaar via loting de kans gekregen om een kavel in ons dorp aan te schaffen waar wij een 2 onder 1-kap woning in eigen beheer mogen bouwen. Bouw start in principe in maart '21 en de oplevering staat (vooralsnog) gepland voor eind '21. We hebben drie makelaars uitgenodigd en zij zaten qua vraagprijs allemaal vlak bij elkaar.

Op dit moment wonen wij in een tussenwoning uit 2015 in een (behoorlijk) gewilde wijk in ons dorp en via kennissen hebben zich al enkele geïnteresseerden gemeld. Eén daarvan heeft al uitgesproken eventueel te willen wachten tot onze nieuwe woning is opgeleverd (hoewel ik me afvraag hoe ze dat gaan regelen met de hypotheekverstrekker).

De mensen hierboven hebben ook aangevraagd om voor Funda uit al een bezichtiging te doen. Gezien de aanvaardingstermijn hebben wij dat ook toegezegd, maar gaan zeker de andere geïnteresseerden ook de kans geven om te bezichtigen.

Volgende week dinsdag staat de fotograaf ingepland en wij hebben daar een website met enkele tips van ontvangen (Topr fotografiegids). Hebben jullie misschien tips die niet in die gids zijn opgenomen?
Zet je hem heel vroeg te koop of ga je tussendoor ergens anders wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:25
Voor alle mensen die via Slimmer Kopen verkopen, ze lijken het geleerd te hebben. Mijn appartement in Eindhoven is vorige week getaxeerd en vandaag kwam de aanbieding binnen. Hij lag ongeveer €15.000,- boven mijn verwachting. Ik heb nog wel een externe taxateur ernaar laten kijken, maar die was positief verrast door de kwaliteit en hoogte van het aanbod. Kortom, ze kunnen het wel!

Nu enkel even wat langer wachten met accepteren. We hadden verwacht in een traject te komen met tweede taxatie gezien de verhalen rondom Trudo, maar dit gooit wel een beetje water op het vuur. Aangezien ik na acceptatie zes maanden heb om eruit te gaan moet ik toch wel een extra weekje rekken denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Zingo op 08-09-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kansel1986
kepler schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:11:
[...]
Zet je hem heel vroeg te koop of ga je tussendoor ergens anders wonen?
We zetten hem bewust nu al te koop zodat we weten wat ons budget is voor onze nieuwbouwwoning. Hebben het er lang over gehad en vonden de huidige situatie te onvoorspelbaar om bijvoorbeeld te wachten tot het voorjaar.

We hadden al wel ingecalculeerd dat we tussendoor ergens anders zouden moeten gaan wonen, maar als het lukt om die periode te overbruggen in ons huidige huis is dat alleen maar mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilhanko
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ilhanko schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:39:
Sta sinds vandaag ook met mijn woning op Funda (appartement in de Randstad), ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. Van iedereen hoor je 'dat ben je zo kwijt', maar als het om je eigen huis gaat en het eindelijk zover is, is het stiekem toch wel spannend. :9
Even een update.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 15:14

Bezulba

Formerly known as Eendje

ilhanko schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:55:
[...]

Even een update.

***members only***
Zelfde hier. Dacht wel ok te zitten 3 maanden geleden met 275 vraagprijs (en dan lekker 290+ vangen) maar heb uiteindelijk zo'n 10 bezichtigingen gehad en 3 boden..

vrijdag sleuteloverdracht voor 282k, maar toch, ging iets anders dan elke makelaar mij voorhield... :P

[ Voor 13% gewijzigd door Bezulba op 09-09-2020 08:57 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Kansel1986 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:37:
[...]

We zetten hem bewust nu al te koop zodat we weten wat ons budget is voor onze nieuwbouwwoning. Hebben het er lang over gehad en vonden de huidige situatie te onvoorspelbaar om bijvoorbeeld te wachten tot het voorjaar.

We hadden al wel ingecalculeerd dat we tussendoor ergens anders zouden moeten gaan wonen, maar als het lukt om die periode te overbruggen in ons huidige huis is dat alleen maar mooi meegenomen.
Dat scheelt dat je kan/wil overbruggen indien nodig. Wij gaan eind zomer 2021 verhuizen, dus zitten nog erg in dubio wanneer te koop te zetten. Met 3 kleine kinderen willen we in principe niet een overbrugging periode hebben :D
Eind september komt er een plannings update van de bouwer, daarna verkoopmakelaar uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Dat is wel een heel eind weg! Ik vind nu een huis kopen die idealiter pas over meer dan een jaar opgeleverd wordt, wel een flink risico. En als je ergens anders moet huren, weegt mogelijke waarde daling in dat jaar dan op tegen de extra kosten?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 22:37
Sinds een aantal weken zijn wij rustig aan begonnen om een nieuw huis te zoeken. Zelf wonen we nu in een leuk en in goede staat verkerend starters appartement. Deze woning zal zo verkocht worden.

De afgelopen maanden krijgen we (ondanks een NEE/NEE sticker) regelmatig al blaadjes van beleggers in de bus die ons huis willen kopen.
Dit ben ik eigenlijk niet van plan. Het lijkt mij beter om een starter dit huis te gunnen.

Voorlopig gaan we waarschijnlijk nog wel even wachten om het huis te koop te zetten, totdat we een ander huis gekocht hebben.
Aan de andere kant is het misschien wel beter om het huis al te verkopen, zodat je precies weet hoeveel overwaarde je mee kan nemen naar de nieuwe woning.
Nu is het vooral nog voorzichtig gokken en loop je misschien net een huis mis die wij wel hadden kunnen kopen als we de precieze overwaarde van ons huis hadden geweten. Lastig...

Verwijderd

Klopt het dat je de "bewaard" statistieken niet meer kunt zien op Funda?

Eerder stond dit onderaan de pagina.

Nvm al gevonden

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2020 13:55 ]

• Kansel1986
Crazy D schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is wel een heel eind weg! Ik vind nu een huis kopen die idealiter pas over meer dan een jaar opgeleverd wordt, wel een flink risico. En als je ergens anders moet huren, weegt mogelijke waarde daling in dat jaar dan op tegen de extra kosten?
Inderdaad een heel eind weg. Dat is voor de geïnteresseerden blijkbaar een aanvaardbaar risico. Nu is het wel zo dat onze woning de eén van de eerste enigszins betaalbare woningen is in die specifieke wijk die op de markt komt en er recent op een andere plek in het dorp een nieuwbouwproject is gestart waarvoor er geloof ik 10 keer zoveel geïnteresseerden (inclusief financiële check) zich hadden ingeschreven als dat er woningen beschikbaar waren.

Dat van die waardedaling hadden we deels meegenomen in onze overwegingen, maar de "zekerheid" die we nu hebben qua verkoopprijs heeft voor ons toch de doorslag gegeven.

• Kansel1986
kepler schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:43:
[...]

Dat scheelt dat je kan/wil overbruggen indien nodig. Wij gaan eind zomer 2021 verhuizen, dus zitten nog erg in dubio wanneer te koop te zetten. Met 3 kleine kinderen willen we in principe niet een overbrugging periode hebben :D
Eind september komt er een plannings update van de bouwer, daarna verkoopmakelaar uitzoeken.
Een overbruggingsperiode is inderdaad niet ideaal (hier ook 3 kleine kinderen), maar de "zekerheid" heeft het in ons geval gewonnen van de moeite die het kost om 2 keer te verhuizen.

• kepler
Kansel1986 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:32:
[...]

Een overbruggingsperiode is inderdaad niet ideaal (hier ook 3 kleine kinderen), maar de "zekerheid" heeft het in ons geval gewonnen van de moeite die het kost om 2 keer te verhuizen.
In ons geval zitten we nog op het randje van lange hypotheek-offertes (9 maanden). Ons plan is om in November te koop gaan zetten, afronden van koop ergens December.

Dan passeren eind juli (met uitloop naar bv eind augustus), zou precies moeten passen.

De derde is eind november uitgerekend, dus december verkopen lijkt me erg onhandig (sowieso ongunstige periode heb ik begrepen). Kom je in januari/februari, vind ik in de huidige tijd inderdaad wel een beetje spannend :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Nou, vandaag is onze woning op funda verschenen. Moet zeggen dat de cijfers er zo op de vroege ochtend al best bemoedigend uit zien :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mkk3BSR.png
Nu maar hopen dat het snel ergens toe leidt :+

PSN: DutchTrickle PVoutput

• nel!s
TheGhostInc schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:06:
[...]

Er zijn 2 opties:
Of je kunt met de buren een deal maken die je niet makkelijk 'in de markt' kunt maken. Bijvoorbeeld levering over 1,5 jaar of in een staat die lastig verkoopbaar is, met inboedel erbij oid.
Of ze zijn (gewoon) een potentiele koper die je het gunt. Het blijft een zakelijke transactie, dus het moet kloppen, maar je kunt wel wat extra's doen. Je kunt ze de gelegenheid geven het hoogste bod te matchen, of bij een (iets) lager bod ga je met de hoogste bieder onderhandelen en hou je de buren achter de hand.

Ik zou niet snel een onderhands bod accepteren. Het gaat al snel over duizenden of tienduizenden euro's verschil. Dat is veel geld om cadeau te doen.
Ze zijn langs geweest, erg positief, we hebben ze de gegevens van de verkopende makelaar gestuurd om eventueel mee te onderhandelen. Wel lekker om dat via hem te spelen vinden wij.

Maar er is iets vreemds aan de hand. Download je de calcasa and kadaster rapporten voor de wijk, dan zie je een m2 prijs van recente transacties tussen de 3,5-4,5k. Maar in de afgelopen maand zijn er drie vergelijkbare, maar iets kleinere, huizen verkocht in een straal van 50 meter voor 5-5,5k/m2. Allemaal met overdracht tussen nu en maart 2021. Wanneer gaan deze prijzen de calcasa en kadaster rapportjes beïnvloeden? Kunnen we niet sowieso beter wachten tot deze nieuwe m2 prijs goed ingebakken is in de markt, ongeacht een eventueel bod van de buren?

Verwijderd

Maverick schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:50:
Nou, vandaag is onze woning op funda verschenen. Moet zeggen dat de cijfers er zo op de vroege ochtend al best bemoedigend uit zien :)
[Afbeelding]
Nu maar hopen dat het snel ergens toe leidt :+
Welke regio is dit? Best hoge conversie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
[...]

Welke regio is dit? Best hoge conversie
Dordrecht. Het is (al zeg ik het zelf ;) ) best een mooi huis, dus zal wellicht veel aandacht trekken tussen de resultaten.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:34
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:53:
[...]

Maar er is iets vreemds aan de hand. Download je de calcasa and kadaster rapporten voor de wijk, dan zie je een m2 prijs van recente transacties tussen de 3,5-4,5k. Maar in de afgelopen maand zijn er drie vergelijkbare, maar iets kleinere, huizen verkocht in een straal van 50 meter voor 5-5,5k/m2. Allemaal met overdracht tussen nu en maart 2021. Wanneer gaan deze prijzen de calcasa en kadaster rapportjes beïnvloeden? Kunnen we niet sowieso beter wachten tot deze nieuwe m2 prijs goed ingebakken is in de markt, ongeacht een eventueel bod van de buren?
Mag hopen dat je jouw verkoopprijs baseert op het nu en niet op calcasa rapportjes ;)
Als nu de prijs 5-5,5k/m2 is, dan is dat ook voor jou :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:53:
Toen ik mijn huis gekocht heb, heb ik amper gekeken naar dit soort getallen.

Een koper is bezig met het zoeken naar huizen en in die selectie komt jouw huis naar boven. Als de woning heel gunstig valt, dan kan een fors hogere m2 prijs prima zijn. Maar die koper volgt de markt ook al langer, dus die heeft ook die andere transacties wel voorbij zien komen. Dus stel even dat die woningen 500k voor 100m2 waren (lekker makkelijk) en jij biedt 110m2 aan, dan zal er niemand denken 'he Calcasa zegt 4,5k/m2, dus deze woning is maar 495k'. Een gemiddelde koper zal inschatten dat de woning minimaal 500k is en daarna bepalen wat de meerwaarde van die 10m2 is. Extra kamer? Iets ruimere badkamer, heeft dat toegevoegde waarde? Een hele lange gang waardoor effectief de kamers dezelfde maat hebben?

Bij Vinex wijken of appartementencomplexen kun je soms mooi vergelijken. Daar zijn dan kleine verschillen tussen de woningen en kun je soms echt zien waar mensen dus wel voor willen betalen en waar niet.
In een appartementencomplex waar ik woonde zag je dus duidelijk een (grote) sprong tussen de 3 en 4 kamer appartementen. Terwijl de woningen die allemaal wel vergelijkbaar waren (maar dus soms wel 10% scheelden) eerder werden beoordeeld op woonlaag (hoger = beter), keuken/badkamer, maar qua prijs wel aardig in de buurt van elkaar bleven.
Bij rijtjeswoningen is de hoekwoning vaak erg populair, terwijl de indeling soms identiek is. Maar 1 buur minder is toch wat waard.

• nel!s
@TheGhostInc dank, bruikbare input. Twee andere verkopen waren 620k voor 120m2 huizen. Ons huis is 141m2 (eigenlijk iets meer want we verliezen op vd 1 & 2 een meter of twee doordat er overal geluidswerende voorzetwanden tegen de buitenmuren zitten, is wel zo lekker in rijtjeshuizen uit 1904 met enkelsteens tussenmure). De extra meters zitten in een tweede badkamer en een grotere woonkamer en leefkeuken. En we hebben 3m plafondhoogte op de 1ste en 2e verdieping waar de andere huizen op de 2e verdieping op 2,60m zitten omdat het later is opgebouwd - scheelt enorm voor het gevoel van ruimte, vonden ook de buren. Enfin, roept u maar... op grond van de m2 prijs kom je nu op EUR 700-720k uit en dat is echt zeer duur voor deze wijk. Snap de ingeving van @Martinusz wel maar met de 'vinger in de lucht' makelaars methode kom je op 620-650k. Mijn vraag was dus ook meer... in hoeverre zijn de algoritmes van calcasa en kadaster de markt aan het bepalen op dit moment... als prijsvorming steeds meer gestandaardiseerd wordt op een m2 prijs dan kunnen we beter wachten, want we hebben gewoon een bijzonder groot aantal m2 voor Utrecht.

• Martinusz
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:57:
@TheGhostInc dank, bruikbare input. Twee andere verkopen waren 620k voor 120m2 huizen. Ons huis is 141m2 (eigenlijk iets meer want we verliezen op vd 1 & 2 een meter of twee doordat er overal geluidswerende voorzetwanden tegen de buitenmuren zitten, is wel zo lekker in rijtjeshuizen uit 1904 met enkelsteens tussenmure). De extra meters zitten in een tweede badkamer en een grotere woonkamer en leefkeuken. En we hebben 3m plafondhoogte op de 1ste en 2e verdieping waar de andere huizen op de 2e verdieping op 2,60m zitten omdat het later is opgebouwd - scheelt enorm voor het gevoel van ruimte, vonden ook de buren. Enfin, roept u maar... op grond van de m2 prijs kom je nu op EUR 700-720k uit en dat is echt zeer duur voor deze wijk. Snap de ingeving van @Martinusz wel maar met de 'vinger in de lucht' makelaars methode kom je op 620-650k. Mijn vraag was dus ook meer... in hoeverre zijn de algoritmes van calcasa en kadaster de markt aan het bepalen op dit moment... als prijsvorming steeds meer gestandaardiseerd wordt op een m2 prijs dan kunnen we beter wachten, want we hebben gewoon een bijzonder groot aantal m2 voor Utrecht.
Ik snap niet zo goed waar je nu precies heen wilt :? lijkt wel of je je eigen huis wilt downplayen.
120m2 huizen die nu voor 620k gaan, dus jouw huis van 141m2 kan inderdaad rond de 700k liggen.
Afwerking en dergelijke maakt natuurlijk ook uit, zolang je geen bouwval hebt, kun je er vanuit gaan dat jouw huis behoorlijk meer zal opleveren dan die verkochtte huizen. Je huis is 15% groter, maar dat kan qua beleving nog veel groter voelen.

Algoritmes van calcasa bepalen helemaal niets, dat zijn achteraf rapporten gebaseerd op wat er verkocht is, feitelijk lopen ze dus nog achter ook :) Het kan een indicatie geven, niet meer dan dat.
Wat zegt een lokale makelaar die actief is in jouw wijk en huizen heeft verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:39

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:57:
allemaal leuk en aardig maar hoe hoog het plafond is maakt voor mij als koper echt niet uit. Sterker nog, door een 3m hoog plafond kun je nog meer een klankkast hebben dan met een 2.60 plafond. Meer m2 door een slechte uitbouw kan ook negatief dorwerken in de prijs bijvoorbeeld. Meer m2 door een uitbouw ten koste van tuin (die al klein is) kan negatief doorwerken voor iemand die van tuinieren houdt. Wat kopers echt interesseert (althans mij) is hoe de buren zijn, zit er een speeltuin voor de deur, staat er een boom voor de deur, heeft de buurman 2 autowrakken en 3 afgetrapte scooters in de tuin, staat er bij de buren een partytent in de achtertuin. Dat soort zaken. Die algoritmes zeggen niets mijns inziens en toen ik (wij) op zoek waren naar een woning heb ik geen enkele waarde gehecht aan de cijfers m.b.t. m2 prijzen.. Het gaat er om wat iemand voor je woning overheeft. En ja, dat kan soms 10k meer zijn voor de meest vreemde reden..

Do { Ping } while ( LOL )

• nel!s
@Martinusz het huis is vrijwel uniek in de wijk kwa grootte, en daarom is er geen goed referentiepunt. De makelaar baseert zich volledig op verkopen in een straal van een paar honderd meter, dus die heeft weinig boodschap aan de m2 prijs; zegt gewoon ergens rond de 600k in de markt zetten en waarschijnlijk krijg je er richting de 650 voor.

Ons huis is overigens bijzonder goed afgewerkt vergeleken met de rest: siematic keuken met gigantisch eiland, twee badkamers, dak volledig vernieuwd in 2013, decentrale balansventilatie, riolering begane grond volledig vervangen, prachtige houten vloeren etc.

• Martinusz
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:17:
@Martinusz het huis is vrijwel uniek in de wijk kwa grootte, en daarom is er geen goed referentiepunt. De makelaar baseert zich volledig op verkopen in een straal van een paar honderd meter, dus die heeft weinig boodschap aan de m2 prijs; zegt gewoon ergens rond de 600k in de markt zetten en waarschijnlijk krijg je er richting de 650 voor.

Ons huis is overigens bijzonder goed afgewerkt vergeleken met de rest: siematic keuken met gigantisch eiland, twee badkamers, dak volledig vernieuwd in 2013, decentrale balansventilatie, riolering begane grond volledig vervangen, prachtige houten vloeren etc.
Meerdere makelaars over de vloer gehad?
Wij kregen ook 3 verschillende prijzen bij 3 verschillende makelaars te horen.
Daarnaast heb je zelf ook eem stem hierin, als jij vindt dat je vraagprijs vanaf 650K is, dan stel je dat voor :)
Als kleinere huizen al voor 610K weggaan, ga je je groter huis toch niet voor hetzelfde wegdoen :? (en zo te zien is het huis in prima staat gezien je punten)

• nel!s
Martinusz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:23:
[...]

Meerdere makelaars over de vloer gehad?
Wij kregen ook 3 verschillende prijzen bij 3 verschillende makelaars te horen.
Daarnaast heb je zelf ook eem stem hierin, als jij vindt dat je vraagprijs vanaf 650K is, dan stel je dat voor :)
Als kleinere huizen al voor 610K weggaan, ga je je groter huis toch niet voor hetzelfde wegdoen :? (en zo te zien is het huis in prima staat gezien je punten)
Ja meerder makelaars gehad, en deze had verreweg de hoogte vraagprijs in gedachten. Eentje zei 535k, en een vorige zei 500k (maar die laatste was een jaar geleden, de andere twee waren in juni). Met 600k was de huidige keuze echt ver daarboven.

@Shadow_Agent ik snap het maar al die dingen die jij noemt zijn hier ook top, hoewel het uiteindelijk allemaal smaak afhankelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
nel!s schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:36:
[...]

Ja meerder makelaars gehad, en deze had verreweg de hoogte vraagprijs in gedachten. Eentje zei 535k, en een vorige zei 500k (maar die laatste was een jaar geleden, de andere twee waren in juni). Met 600k was de huidige keuze echt ver daarboven.

@Shadow_Agent ik snap het maar al die dingen die jij noemt zijn hier ook top, hoewel het uiteindelijk allemaal smaak afhankelijk is.
Vergis je niet hoe snel een prijs kan stijgen ;)
Bij ons zat er binnen een half jaar ook 25k tussen dat het huis alweer gestegen was.
Beste indicatie is toch echt de meest recente verkoopcijfers van huizen die zoveel als mogelijk op jouw huis lijkt in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ja meerder makelaars gehad, en deze had verreweg de hoogte vraagprijs in gedachten. Eentje zei 535k, en een vorige zei 500k (maar die laatste was een jaar geleden, de andere twee waren in juni).
Een jaar geleden is zo 35k verschil (de markt steeg met 5+%), dan zaten die dus ongeveer gelijk ;)
Met 600k was de huidige keuze echt ver daarboven.

Houd er wel rekening mee dat de overbiedingen gaan afnemen.
De (vraag)prijzen zijn immers enorm omhoog gelopen, het houdt een keer op met wat kopers kunnen neertellen. Voor Corona werd dat al aangegeven en nu met Corona zal dat niet minder worden.
Betekent niet meteen een prijsdaling, maar stabilisatie zit wel in de kaarten (en al even). Daarmee gaan vraagprijs en koopprijs weer wat naar elkaar toe komen.

Ik zou overigens wel alle makelaars expliciet vragen waarom de 2 of 3 woningen die verkocht zijn meer waard zijn dan jouw woning. Het klinkt namelijk allemaal 'geweldig' en toch komen de makelaars €100k lager aanzetten. Fors lager dan een woning die jij op alle gronden als minderwaardig classificeert.
Als we het hadden over €30k (5%), dan kun je dat nog wat voorzichtigheid noemen, of de 'opbied'-marge.

Als de makelaar jouw woning te duur vindt voor de wijk, moet je even goed nadenken wat je tactiek wordt. Je kunt dan ook kopers verleiden door bijvoorbeeld een bouwkundige keuring en voorbehoud van financiering in je advertentie aan te bieden. Dan durven potentiële kopers misschien wat hoger te bieden. Ook zou ik dan rekening houden met wat extra bezichtigingen, niet te vroeg afkappen.

• nel!s
@TheGhostInc ja, extra bezichtigingsdagen wil ik er zeker uit halen als het even kan, gewoon zoveel mogelijk potentiele kopers over de vloer die allemaal rustig de tijd krijgen. We betalen 1,15% courtage ex BTW dus de makelaar mag lekker z'n best gaan doen ;)

De grap is dat de makelaar die 600k zei een paar dagen kwam nadat de eerste woning voor 620k weg was gegaan! De 500 en 535k makelaars kwamen even daarvoor, en hadden gewoon heel erg weinig referentiepunten in de directe omgeving.

Overigens, als de overbiedingen hier ophouden, dan gaat de m2 prijs ineens heel hard omlaag 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door nel!s op 10-09-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:50
Hier ook weer een kleine update:
Afgelopen week concept van de verkoopakte ontvangen waarin een fout van opleverdatum stond (3 dagen na oplevering nieuwe woning). Was een foutje van onze verkoopmakelaar maar dit aangepast en contract getekend.
Echter concept was ook naar koper gegaan en die accepteerde de aangepaste datum niet.
Nu had ik de instelling “voor jouw 10 anderen” ( ik had de koper gesproken tijdens de technische keuring en toen de geplande (goede) datum besproken waarop toen geen negatieve reactie kwam) maar onze makelaar wilde het niet direct hard spelen.
Nu hadden wij bij onze nieuwe woning de kans dat wij eerder de sleutel konden krijgen als het nieuwbouw appartement van de huidige eigenaar eerder opgeleverd zou worden.
Onze verkoopmakelaar was ook de verkoopmakelaar van onze nieuwe woning dus die heeft contact opgenomen met de huidige eigenaar.
Krijgen nu 1,5 maand eerder de sleutel *O* dus probleem van onze koper ook opgelost.
Nu nog even max 6 weken wachten tot zij de financiering helemaal rond hebben

• Kansel1986

Kleine update: degenen die de bezichtiging hebben aangevraagd hebben die middag nog een bod neergelegd bij de makelaar. Bod was de vraagprijs én de lange aanvaardingstermijn (wachten tot onze woning wordt opgeleverd). Bod hebben we gisteravond ontvangen en de makelaar gaf daarbij aan dat wij misschien wel een hoger bod zouden kunnen verwachten, maar dat er zeer weinig mensen zijn die die termijn gaan bieden.

Nu het bod er ligt geeft het ons eigenlijk nog meer rust (dat we niet tussentijds te hoeven te verhuizen) dan vooraf gedacht.

Verwijderd

Is het gebruikelijk dat kandidaten pas dicht tegen een biedings-deadline aan bieden? Ook al hebben ze geen aankoopmakelaar ingeschakeld?

Na het weekend is onze deadline, ik zit in spanning te wachten :+

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:35:
Is het gebruikelijk dat kandidaten pas dicht tegen een biedings-deadline aan bieden? Ook al hebben ze geen aankoopmakelaar ingeschakeld?

Al mijn biedingen kwamen de laatste 2 uur binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:57
Aangezien ik ook bezig ben met het verkopen van mijn woning vraag ik om advies.

Deze week heb ik een aantal makelaars over de vloer gehad voor een vrijblijvend gesprek; Waardebepaling, Uitleg vaste kosten, courtage en de dienst die je daar voor terug krijgt.
Van de 4 vallen er sowieso al 2 af, want deze zijn relatief te duur t.o.v. de andere 2 en maken dezelfde schatting qua waarde + leveren hetzelfde. Ook had ik met 1 van deze 2 totaal geen klik.

Betreft een appartement Regio Den Bosch, waarde tussen 200-250k. Wat ik proefde tijdens de gesprekken is dat elke makelaar met een eenmalig hoogste inschrijving wilde werken, ipv de kopers "apart" te behandelen omdat ze verwachten dat er veel animo voor is en snel verkocht wordt (gezien historie van wijk). Elke woning is tot nu toe binnen 4 weken verkocht, 7 in het afgelopen jaar.

Ook is er de mogelijkheid om het via een online veiling te doen, maar dit schijnt relatief nieuw te zijn en was ook maar 1 makelaar die dit aanbied.

Wat is hierin wijsheid? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
enira schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:47:

Het advies volgen van de makelaars :? zij zullen toch wel het beste weten hoe jouw appartement het meeste opbrengt gezien de historie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:35:

Zeker. De kopers die bieden willen liever niet dat de makelaar de biedingen al heeft en eventueel kopers tegen elkaar uit gaat spelen. Ook al mag dit niet, tenminste niet voor NVM makelaars volgens hun eigen richtlijnen. Waarschijnlijk gebeurt het ook niet, maar speelt wel mee in de gedachten van de kopers. Wellicht ook niet laten doorschemeren dat je de woning wel heel graag wilt hebben, maar nonchalant op het laatst pas een bod neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wat kijkers gehad, waarvan mijn makelaar zei dat ze een aankoopmakelaar hebben. Echter was in geen van de gevallen de aankoopmakelaar mee met de bezichtiging.

Mis ik iets? Daarvoor is een aankoopmakelaar toch hoofdzakelijk, om samen met jou een huis te bezichtigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
enira schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:47:
Aangezien ik ook bezig ben met het verkopen van mijn woning vraag ik om advies.

Deze week heb ik een aantal makelaars over de vloer gehad voor een vrijblijvend gesprek; Waardebepaling, Uitleg vaste kosten, courtage en de dienst die je daar voor terug krijgt.
Van de 4 vallen er sowieso al 2 af, want deze zijn relatief te duur t.o.v. de andere 2 en maken dezelfde schatting qua waarde + leveren hetzelfde. Ook had ik met 1 van deze 2 totaal geen klik.

Betreft een appartement Regio Den Bosch, waarde tussen 200-250k. Wat ik proefde tijdens de gesprekken is dat elke makelaar met een eenmalig hoogste inschrijving wilde werken, ipv de kopers "apart" te behandelen omdat ze verwachten dat er veel animo voor is en snel verkocht wordt (gezien historie van wijk). Elke woning is tot nu toe binnen 4 weken verkocht, 7 in het afgelopen jaar.

Hier zit wel een risico in. Bij een vriend zijn 14 mensen wezen kijken en gaf de makelaar direct aan dat het op inschrijving was. Hierbij is er uiteindelijk geen enkel bod uitgekomen, terwijl het in 1 van de meest gewilde wijken in de stad ligt. Het is ook een drempel voor mensen om te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:04:
Ik heb wat kijkers gehad, waarvan mijn makelaar zei dat ze een aankoopmakelaar hebben. Echter was in geen van de gevallen de aankoopmakelaar mee met de bezichtiging.

Mis ik iets? Daarvoor is een aankoopmakelaar toch hoofdzakelijk, om samen met jou een huis te bezichtigen?
Nee, in veel gevallen kost dit extra. Een aankoopmakelaar in de eenvoudigste vorm doet gewoon de onderhandelingen voor je wanneer je een huis op het oog hebt (en de eventuele papierwinkel daarna), of gaat hoogstens een keer mee bij een tweede bezichtiging (maar die zijn er in deze gekte niet zo veel).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Gijsje22 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:56:
[...]

Hier zit wel een risico in. Bij een vriend zijn 14 mensen wezen kijken en gaf de makelaar direct aan dat het op inschrijving was. Hierbij is er uiteindelijk geen enkel bod uitgekomen, terwijl het in 1 van de meest gewilde wijken in de stad ligt. Het is ook een drempel voor mensen om te bieden.
Dan was vooral het huis niet interessant genoeg. Wat let het 1 van de 14 om een lowball-bod neer te leggen? De biedingmethode doet daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Lijkt me sterk dat 14 man afhaken omdat ze bang zijn voor de biedingsprocedure. Als je een huis wilt, breng je gewoon een bod uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ojjorz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:22:
[...]

Dan was vooral het huis niet interessant genoeg. Wat let het 1 van de 14 om een lowball-bod neer te leggen? De biedingmethode doet daar niets aan af.
Klinkt makkelijk, maar op inschrijving werpt voor heel veel mensen toch een drempel op om een laag bod neer te leggen, waar je dat anders wel sneller zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gijsje22 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:33:
[...]

Klinkt makkelijk, maar op inschrijving werpt voor heel veel mensen toch een drempel op om een laag bod neer te leggen, waar je dat anders wel sneller zou doen.
Als je dat weet, dan leg je toch juist een laag bod neer? Helemaal met een aankoopmakelaar, die dan sowieso op de hoogte zou moeten zijn van deze omgekeerde psychologie.

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:42

HPX

[...]

Lijkt mij ook sterk dat dat aan de verkoopmethode lag.
Hier hadden we 11 bezichtigingen, na de 1e heeft de makelaar aangegeven het met inschrijving te gaan doen. En hadden we een week later 3 biedingen binnen.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:04:

Hier ook 2 bezichtigingen gehad van mensen met een aankoopmakelaar.
1 aankoopmakelaar is na hun klanten nog wezen kijken, de ander is volgens mij niet in ons huis geweest.
Lijkt mij voor een gedegen advies toch nodig om even het huis te gaan bekijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Ik heb afgelopen half jaar veel aan dit topic gehad en wil dus toch even onze (n=1) ervaring delen met de rest. I.v.m. een kleine wilde wij terug naar onze geboorte stad. Wij hebben ons huis (2-kapper 110m2) in bumfuck-nowhere Gelderland 5 jaar geleden gekocht voor 210. Wij hebben hier weinig aan gedaan en te koop gezet voor 275 (taxatiewaarde) met de intentie deze te verkopen aan de 1e die de vraagprijs biedt. Wij hadden in de 1e week 9 bezichtigingen en de 2e week 3. Hier zijn 3 biedingen uit gekomen van 2 iets onder de vraagprijs en 1x vraagprijs. Wij hebben het verkocht aan degene die de vraagprijs bood. Vorige week was de overdracht. Totale looptijd van te koop tot tekenen was nog geen 4 weken met oplevering 2 maanden later. Ik moet zeggen dat het mij allemaal best wel stress heeft bezorgd vooral ook omdat de aankoop van ons nieuwe huis tegelijk liep en zijn eigen spannende zaken had. Ik zal dat verder toelichten in een soortgelijk berichtje in het andere topic. Voorlopig dus niet meer verhuizen voor ons, maar we zitten nu dan ook op de plek waar we denken oud te worden. :)

Het is de tijd waarin we leven maar ik vind het toch wel gek dat we ergens 5 jaar hebben gewoond en met een zak geld weg gaan. Voelt alsof we geld hebben gekregen om daar te wonen in plaats van er voor te hebben moeten betalen. Dit gevoel wordt versterkt door het feit dat ons nieuwe huis ook 'right time, right place' was waardoor we dat onder marktwaarde hebben kunnen kopen.

Al met al waren het een paar maanden met stress maar ik vind dat we er goed uitgekomen zijn. Nu alles achter ons ligt kunnen we ook echt genieten van ons nieuwe huis! Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 22:37
Morgen komen er 2 verschillende makelaars bij ons langs.
Deze makelaars hebben bij bezichtigingen van andere huizen de beste indruk gemaakt op ons. Ik ben nu wel benieuwd aan het worden wat ze kunnen bieden aan diensten, wat de bijbehorende coutages zijn en (misschien toch het belangrijkste/leukste) op welke waarde ze het huis schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
Mijn woning is verkocht met als uiterlijke opleverdatum eind januari. Eigenlijk gaan we december makkelijk halen dus ik wil de oplevering doen op 4 januari (zodat de koper nog wel geniet van vrijstelling overdrachtsbelasting). Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Moet ik een keer contact opnemen met de notaris om een afspraak in te plannen?

Nog niet eerder een huis verkocht dus dit is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:26:
Mijn woning is verkocht met als uiterlijke opleverdatum eind januari. Eigenlijk gaan we december makkelijk halen dus ik wil de oplevering doen op 4 januari (zodat de koper nog wel geniet van vrijstelling overdrachtsbelasting). Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Moet ik een keer contact opnemen met de notaris om een afspraak in te plannen?

Nog niet eerder een huis verkocht dus dit is nieuw voor me.
De koper bepaald de notaris :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Martinusz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:46:
[...]

De koper bepaald de notaris :)
I know, dat is al geregeld. Maar moet ik t.z.t. een belletje doen naar de notaris om een afspraak voor overdracht in te plannen wanneer mijn huis leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 10:00
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:55:
[...]

I know, dat is al geregeld. Maar moet ik t.z.t. een belletje doen naar de notaris om een afspraak voor overdracht in te plannen wanneer mijn huis leeg is?
Wat heb je als opleverdatum afgesproken met de makelaar? Dat is de datum waarop de akte bij de notaris passeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:55:
[...]

Nou dat stem je eerst af met de koper natuurlijk ;) en die kan de notaris gaan plannen. De notaris moet ook plek hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Martinusz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:59:
[...]

Nou dat stem je eerst af met de koper natuurlijk ;) en die kan de notaris gaan plannen. De notaris moet ook plek hebben natuurlijk.
Ja daarom ben ik er nu al mee bezig. De opleverdatum staat nu op 29 januari, maar 4 januari moet makkelijk kunnen achteraf gezien. De notaris zal het wel druk krijgen begin januari met mensen die nog net in januari een oplevering willen ipv december, om die overdrachtsbelasting niet te hoeven betalen. Maar goed, ik breng de koper t.z.t. wel op de hoogte dat de oplevering wat sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:01:
[...]

Ja daarom ben ik er nu al mee bezig. De opleverdatum staat nu op 29 januari, maar 4 januari moet makkelijk kunnen achteraf gezien. De notaris zal het wel druk krijgen begin januari met mensen die nog net in januari een oplevering willen ipv december, om die overdrachtsbelasting niet te hoeven betalen. Maar goed, ik breng de koper t.z.t. wel op de hoogte dat de oplevering wat sneller kan.
Bespreek dit gewoon alvast met de kopers, straks willen ze geeneens eerder en zit jij daarmee te wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:01:
[...]

Ja normaal is het juist voor januari erg druk, maar met de veranderde regels zal dat idd begin januari zijn.

Maar dit:
Vorkie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:03:
[...]
Is net zo belangrijk, je moet het afstemmen met elkaar, het is geen 1 richtingsverkeer ;)
Als je nu al weet dat het 4 januari kan worden, leg dat dan vast met ze als ze dat ook willen.
Bespreek dit gewoon alvast met de kopers, straks willen ze geeneens eerder en zit jij daarmee te wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vorkie schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:03:
[...]

Dit natuurlijk, zoiets beslis je toch niet eenzijdig :? . Je hebt een datum in je contract staan, wanneer je daar van af wilt wijken heb je daar ten eerste medewerking van alle partijen voor nodig.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@naitsoezn wie heeft het over eenzijdig beslissen? Zojuist contact gehad met de koper en die stond te springen om een eerdere oplevering. Ik wilde alleen maar weten wie en wanneer contact op moet nemen met de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:09:
@naitsoezn wie heeft het over eenzijdig beslissen? Zojuist contact gehad met de koper en die stond te springen om een eerdere oplevering. Ik wilde alleen maar weten wie en wanneer contact op moet nemen met de notaris.
Top!

Denk je wel aan het feit als jij nu bijvoorbeeld 4 januari afspreekt, jij niet op het laatste moment kan zeggen, ohhhh doe toch maar 25 januari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Lijkt me nogal een open deur....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:09:
Als je al een koopovereenkomst hebt staat er al een notaris genoemd, die bel je om te vragen of ze ben januari vrij hebben. Dan krijg jij en de koper toch bericht waar je akkoord mee moet gaan. Zo ging het bij mij in ieder geval wel. En dat doe je z.s.m. :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Komende week zijn de kijkdagen voor mijn oude huis met sluitdatum voor het bieden op volgende week woensdag.
Nou staat het huis al leeg en vind ik het prima om er dit jaar nog van af te zijn - maar, goede kans dat veel biedingen een overdracht volgend jaar willen ivm overdrachtsbelasting en zo.

Wat zijn voor mij de nadelen van een latere overdracht? Wat ik zelf kan bedenken:
  • 1 a 2 maanden langer hypotheeklasten (aflossing is niet erg, rente is zonde maar, denk ik, aftrekbaar van de belasting)
  • Gemeentelijke lasten voor de maanden dat ik langer eigenaar ben (uitgaande van verrekening tussen koper & verkoper
...mis ik nog iets, of andere redenen waarom ik beter dit jaar nog kan verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 12:58
Onze woning komt donderdag of vrijdag op funda. Ik ben benieuwd hoe de verkoop gaat lopen. Stadje rondom Rotterdam, 107m2 appartement uit 1970 van binnen wel netjes opgeknapt vraagprijs
Members only:

Ben benieuwd hoe het gaat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
@1ntroduc3 Ik vind de vraagprijs vrij laag. Appartement bij mij boven van 1992, dorp in de buurt van Amsterdam, 70 vierkante meter stond voor 259000 en was binnen 3 weken weg. En dan moet er nog een nieuwe badkamer, wc en keuken in...

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
sig69 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:06:
@1ntroduc3 Ik vind de vraagprijs vrij laag. Appartement bij mij boven van 1992, dorp in de buurt van Amsterdam, 70 vierkante meter stond voor 259000 en was binnen 3 weken weg. En dan moet er nog een nieuwe badkamer, wc en keuken in...
Wellicht is omgeving Rotterdam toch anders dan omgeving Amsterdam? We hebben het natuurlijk netjes laten taxeren en meerdere verkoop makelaars langs gehad voor prijsbepaling

[ Voor 11% gewijzigd door 1ntroduc3 op 22-09-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
Dat kan natuurlijk. Enige vergelijking die ik heb is wat hier te koop staat.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
sig69 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:13:
Dat kan natuurlijk. Enige vergelijking die ik heb is wat hier te koop staat.
Laten we hopen dat je gelijk hebt. Meer is altijd goed 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1ntroduc3
We staan op Funda. Ik hoop dat het goed zal verlopen.
Members only:

[ Voor 36% gewijzigd door 1ntroduc3 op 29-09-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:43

CeesKees

I rest my Kees

1ntroduc3 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:53:

***members only***
Ziet er goed uit. Ik ken de locale markt niet, maar volgens mij hebben jullie het zo verkocht.

Klein vraagje tussendoor: waar komt dat leuke werk aan de muur vandaan (met die varen bladeren)?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1ntroduc3
CeesKees schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:16:
[...]

Ziet er goed uit. Ik ken de locale markt niet, maar volgens mij hebben jullie het zo verkocht.

Klein vraagje tussendoor: waar komt dat leuke werk aan de muur vandaan (met die varen bladeren)?
Thanks!

Internet. Wellicht heb je er wat aan als ik een close up foto maak? Stuur maar even een pb.het is van een soort fijn juten gemaakt ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:08

Don Quijote

El Magnifico

***members only***
Success! Net huis hoor, leuk ingericht ook. Ik gok alleen dat de badkamer er al zo in zat toen jullie het kochten? Dat is wel een redelijke trendbreuk met de rest van de inrichting :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Don Quijote schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:46:
[...]

Success! Net huis hoor, leuk ingericht ook. Ik gok alleen dat de badkamer er al zo in zat toen jullie het kochten? Dat is wel een redelijke trendbreuk met de rest van de inrichting :).
Goede gok :+ . Centjes waren op toen we de rest hadden gedaan. Dit appartement was toen wij het kochten niet in heel goede staat en we hebben veel (bijna alles) opgeknapt en vervangen, en de badkamer was destijds als enige opgeknapt (inmiddels 10 jr terug).

[ Voor 16% gewijzigd door 1ntroduc3 op 25-09-2020 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz

***members only***
Niet gaan pronken met je stats dadelijk he :+ de helft zijn tweakers :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1ntroduc3
Martinusz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:55:
[...]

Niet gaan pronken met je stats dadelijk he :+ de helft zijn tweakers :P
haha die stats kunnen me gestolen worden. Laat het maar goed verkocht worden _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door 1ntroduc3 op 25-09-2020 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 09:44
Mijn woning in Lombok, Utrecht kwam vanmorgen om 8u online op Funda. In 3 uur tijd zijn er 33 bezichtigingen ingepland die allemaal ergens woensdag of donderdag langs komen. Makelaar adviseerde om meteen een uiterste termijn voor biedingen in te stellen, vrijdag voor 12u moet dat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Niek_ schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:44:
En online:
***members only***

Best gelukkig met het eindresultaat van de foto's. Weekje ervoor enorm noodweer gehad waardoor de annabelles in de achtertuin en de leilindes een aardige klap gehad hebben. Annabelles maar gesnoeid, zag er echt niet uit. Baalde er wel van, zorgt voor mooi wat kleur achterin. Nu eens zien hoeveel respons erop komt :)
Zo, dat was een aardig gekkenhuis. Drukke kijkdagen en ter plekke al enkele biedingen. Ondertussen is de wettelijke bedenktijd verlopen en wachten we op bericht van de kopers dat ze hun voorbehoud voor financiering laten vervallen.
Voordeel van een paar kijkdagen is wel dat je niet elke keer je huis helemaal aan kant hoeft te maken, geeft een stuk rust.
Nu nog heel even afwachten en dan kan de confetti door het huis heen ;)
Pagina: 1 ... 86 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.