Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik vind de tweede strategie ook maar een vreemde. Kan best dat het een hele hoop kijkers oplevert, maar dat zijn dus wel kijkers die perse onder de NHG grens willen blijven. Gezien de verwachte opbrengst is dat niet het publiek wat je zoekt.Caayn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:44:
***members only***
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Maar dat weten de andere kijkers niet. Beetje extra aanloop genereren om de druk op te voeren kan ook een keuze zijn.Don Quijote schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:11:
[...]
Ik vind de tweede strategie ook maar een vreemde. Kan best dat het een hele hoop kijkers oplevert, maar dat zijn dus wel kijkers die perse onder de NHG grens willen blijven. Gezien de verwachte opbrengst is dat niet het publiek wat je zoekt.
Tja. In deze tijden zien de kijkers mogelijk de mensen die het slot ervoor hebben en de mensen die het slot daarna hebben. Om dat te realiseren heb je niet echt veel bezichtigingen nodig.. Open huizen dagen zijn er toch niet.Charly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Maar dat weten de andere kijkers niet. Beetje extra aanloop genereren om de druk op te voeren kan ook een keuze zijn.
Dan vermijd je niet alleen de mensen die het pand niet kunnen bekostigen maar ook mensen die gewoon niet aan zo'n eis willen voldoen. Geen idee hoe groot die groep is, maar zeker iets om rekening mee te houden.nel!s schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:
Eigenlijk zou je een vermogens en inkomenstoets moeten doen voor alle bezichtigingsaanvragen en de hoogste eruit pakken
Ik weet bovendien niet of het praktisch haalbaar is, of zelfs illegaal.. voor onze nieuwbouwwoning was dit wel onderdeel van de inschrijving.Mania-92 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:12:
[...]
Dan vermijd je niet alleen de mensen die het pand niet kunnen bekostigen maar ook mensen die gewoon niet aan zo'n eis willen voldoen. Geen idee hoe groot die groep is, maar zeker iets om rekening mee te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Puc van S. op 21-07-2020 22:16 ]
Ik ben zelf bezig met m'n appartement op de markt te zetten. Montagegaten van bv. kasten die in de muur waren bevestigd die vul ik wel op (Red Devil Onetime aangeraden gekregen, en dat werkt echt handigShadow_Agent schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:08:
Even een compleet andere vraag: maken jullie schroefgaten e.d. dicht bij verkoop woning? Plug eruit, dichtkitten is het meest gemakkelijke. Netjes dichtsmeren met muurvuller de betere optie uiteraard maar.ook bewerkelijker.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik dacht dat Shadow_Agent het moment van overdracht bedoelde? Of ik heb ik alles verkeerd geïnterpreteerd? Voor de foto's en met name de bezichtingingen zou ik inderdaad zo veel mogelijk low hanging fruit tackelen.Borromini schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:23:
[...]
Ik ben zelf bezig met m'n appartement op de markt te zetten. Montagegaten van bv. kasten die in de muur waren bevestigd die vul ik wel op (Red Devil Onetime aangeraden gekregen, en dat werkt echt handig). Montagegaten voor decoratie (kaders tegen de muur bv.) doe ik dan weer niet. Die hangen gewoon nog op momenteel.
Een foto van een kamer trekken waar 8 gaten in de muur (inclusief) pluggen nog hangen te blinken is ook niet alles. Zo op mij als potentiële koper in ieder geval overkomen als losse eindjes, en dan vraag je je af wat er zo nog allemaal 'net niet' is. Maar goed, is waarschijnlijk iets persoonlijks.
Gezien op Funda. Wel een nette hut! De markt in Nijmegen is compleet opgeblazen, dus dat komt wel goed!Puc van S. schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:13:
Sinds vandaag staat mijn maisonette ook op Funda.
Uiteindelijk eind vorige maand maar 1 makelaar (1 van de grotere hier uit de regio) langs laten komen voor een waardebepaling en meteen een goede klik mee.
Geadviseerde verkoopprijs lag een beetje in de zelfde lijn als die zelf al bedacht had, alhoewel het hier in de omgeving lastig te bepalen is.. (postzegels van 38m2 gaan voor 200.000, maar veel vergelijkingsmateriaal voor appartementen van +-100m2 die het recent nog hebben opgeknapt is er niet)
In de tussentijd alles goed opgeruimd ed. voor de foto's en dus een halve dag op Funda en al 3 bezichtigingen ingeplanned voor volgende week.
Zelf verwacht ze ongeveer 10/15 bezichtigingen, bij alle woningen waar ik zelf bezichtingen gedaan heb had iedere (verkoop)makelaar het erover dat ze er tussen de 20 en 50 hadden, wellicht dat het het verschil tussen huis + tuin en appartement is, ik zal het wel zien
[ Voor 3% gewijzigd door SixtyYen op 22-07-2020 08:01 . Reden: Link verwijderd ]
Dank je wel, ja de markt hier (en er omheen) is kompleet van het padje.. dat heb ik ondertussen in mijn eigen zoektocht al wel gemerkt..SixtyYen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:00:
[...]
Is het deze woning: ? Wel een nette hut! De markt in Nijmegen is compleet opgeblazen, dus dat komt wel goed!
Do { Ping } while ( LOL )
blup
Uit nieuwsgierigheid: waarom ga je naar de notaris voor een koopcontract? Ik heb nog nooit een koopcontract via de notaris laten lopen.Bezulba schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:18:
Nou, vrijdag de afspraak bij de notaris om het (ver)koopcontract te tekenen.
Duurt allemaal toch wel langer dan ik had gehoopt, maar goed, na woensdag mag ik een biertje extra drinken
Ben ik ook wel benieuwd naar. Vanuitgaande dat het koopcontract ook is opgesteld door die notaris is het enige wat ik mij kan bedenken dat de notaris een onafhankelijke derde is en dat dit wellicht meer zekerheid biedt aan koper. De kosten worden dan ook door koper gedragen neem ik aan?Kalentum schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:30:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: waarom ga je naar de notaris voor een koopcontract? Ik heb nog nooit een koopcontract via de notaris laten lopen.
Anoniem: 39993
Waarschijnlijk moet de overeenkomst ingeschreven worden in het Kadaster ofzo. Dat is om de koper te beschermen tegen bijv.:Kalentum schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:30:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: waarom ga je naar de notaris voor een koopcontract? Ik heb nog nooit een koopcontract via de notaris laten lopen.
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-07-2020 13:13 ]
Hier hadden we in de eerste week in totaal 6 folders gekregen. Dus je gaat er nog wel meer krijgenAnoniem: 39993 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:17:
[...]
Edit:
O, misschien nog een nuttige tip voor als je gaat verhuizen. Ga NIET op zoek naar een verhuisbedrijf.
Gisteren is onze woning aangemeld op Funda en binnen 24 uur (niet overdreven) lag de eerste "brief" van een verhuisbedrijf op de mat. "Wij hebben vernomen dat u uw woning te koop heeft anageboden...."
Die gasten werken wel efficiënt, dat moet ik ze nageven.
Wellicht afhankelijk van de woonplaats.. maar ik heb hier vooralsnog alleen "folders" van helderziende gekregen..Don Quijote schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:57:
[...]
Hier hadden we in de eerste week in totaal 6 folders gekregen. Dus je gaat er nog wel meer krijgen
Wij kregen ookal een waarschuwing van onze makelaar dat zij onze gegevens niet verkopen, maar dat dat bedrijven er niet van weerhoud om Funda te gebruiken om vervolgens spam te versturen. Ik ben benieuwd wat er straks allemaal door de bus valtAnoniem: 39993 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:17:
[...]
Edit:
O, misschien nog een nuttige tip voor als je gaat verhuizen. Ga NIET op zoek naar een verhuisbedrijf.
Gisteren is onze woning aangemeld op Funda en binnen 24 uur (niet overdreven) lag de eerste "brief" van een verhuisbedrijf op de mat. "Wij hebben vernomen dat u uw woning te koop heeft anageboden...."
Ik zou eerder argwaan krijgen. Waarom zou een goed verhuisbedrijf zulke marketing nodig hebben om klanten te werven? Volgens mij hebben de goede bedrijven het al druk genoeg zonder zulke reclame-acties.Anoniem: 39993 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:17:
[...]
Het is een vrij fors transportbedrijf hier uit de regio. En met deze instelling zou reclame nergens voor nodig zijn, want goede bedrijven hebben het zogezegd al druk genoeg.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:33:
[...]
Ik zou eerder argwaan krijgen. Waarom zou een goed verhuisbedrijf zulke marketing nodig hebben om klanten te werven? Volgens mij hebben de goede bedrijven het al druk genoeg zonder zulke reclame-acties.
MrNiceGuyIT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:19:
Appartement staat te koop sinds gisteren:
***members only***
Blijft altijd spannend, inmiddels 2 bezichtigingen gehad en nog 1 gepland staan.
Don Quijote schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:31:
***members only***
Do { Ping } while ( LOL )
Die optie zit duidelijk nog in de Beta fase. Deze nieuwe optie van Funda kan een correcte weergave geven, maar zit er ook vaak zeer ver naast.Jon-Ola schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:21:
Scroll eens even naar beneden op je Funda pagina en kijk naar de Gem. vraagprijs per m2
Die ligt voor het centrum op € 3742,- en jij zit op € 3843,- dus je kunt zelf wel uitrekenen wat daar aan zou moeten veranderen.
Klopt, maar dat hangt er vanaf met welke hoeveelheid gegevens er wordt gerekend.S4b0 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:57:
[...]
Die optie zit duidelijk nog in de Beta fase. Deze nieuwe optie van Funda kan een correcte weergave geven, maar zit er ook vaak zeer ver naast.
Ons huis staat al wat langer te koop, van week voor corona. Andere prijsklasse (400K), ruim maar niet het meest courante huis midden in centrum van Arnhem. Bij ons meldde zich tweemaal een belegger, allebei met een bod dat ver beneden de vraagprijs lag. Ik snap dat ze het proberen, ze kijken of ze met korting ergens een investeringspandje kunnen scoren. Beleggers zien aan de buitenkant niet of een verkoper het mes op de strot heeft staan (snel móeten verkopen), maar hopen daar natuurlijk wel op. Dus: rustig blijven, kijken wat je wilt.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchChelsea op 27-07-2020 09:57 ]
1 van de redenen waarom hier gekozen is voor stille verkoop.Don Quijote schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:57:
[...]
Hier hadden we in de eerste week in totaal 6 folders gekregen. Dus je gaat er nog wel meer krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 27-07-2020 00:36 ]
Het is toch gewoon makkelijke manier om een doelgroep aan te boren? Zou er verder niks achter zoeken.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:33:
[...]
Ik zou eerder argwaan krijgen. Waarom zou een goed verhuisbedrijf zulke marketing nodig hebben om klanten te werven? Volgens mij hebben de goede bedrijven het al druk genoeg zonder zulke reclame-acties.
2 is voorlopig koopcontract (natuurlijk wel bindend, met 3 dagen bedenktijd + evt ontbindende voorwaarden ).mierenfokker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:01:
Wat is nu een logische volgorde bij het verkopen van je huis?
1) bod accepteren
2) koopcontract tekenen, koper ook
3) 3 dagen bedenktijd
4) ontbindende voorwaarden (indien van toepassing) 6-8 weken
5) waarborg 1 week later
6) Transport op dag overdracht huis
Klopt dit?
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2020 09:36 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Pretty much.
Er is niets voorlopigs aan het koopcontract behoudens de bedenktermijn en eventuele ontbindende voorwaarden. Bij 6 is de overdracht / leveringsakte, het (enige) koopcontract teken je 'gewoon' bij 2Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:12:
[...]
2 is voorlopig koopcontract (natuurlijk wel bindend, met 3 dagen bedenktijd + evt ontbindende voorwaarden ).
Bij 6 komt "het" koopcontract.
[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 27-07-2020 09:22 ]
Je kan vragen naar een brief van de adviseur waarin aangegeven wordt dat een financiering haalbaar is. Geeft je nog geen zekerheid, maar in ieder geval meer als alleen de lekenverklaring van de kijker zelf.nel!s schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:49:
Zijn er goede strategieën om het kaf van het koren te scheiden bij bezichtigingen?
We doen het volgende: niet te laag in de markt zetten, want dan krijg je mensen die een te lage max hebben. En daarnaast kun je dus een niet bindend bod laten doen vooraf, maar dat lijkt me kansloos... Is er een andere manier? Eigenlijk zou je een vermogens en inkomenstoets moeten doen voor alle bezichtigingsaanvragen en de hoogste eruit pakken, of tegen je makelaar zeggen dat hij extra bezichtigingsaanvragen moet honoreren (we zitten in Utrecht dus vaak zie je 100 aanvragen waar ze er maar 30-50 accommoderen)
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
6 is acte van leveringSport_Life schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:12:
[...]
2 is voorlopig koopcontract (natuurlijk wel bindend, met 3 dagen bedenktijd + evt ontbindende voorwaarden ).
Bij 6 komt "het" koopcontract.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Idd de AVL is de uitvoering van de koopakte. De koopakte is het belangrijkste documentMartinusz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:21:
[...]
6 is acte van leveringheeft niks met koopcontract te maken verder.
Klopt, maar het heet wel zonaitsoezn schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:19:
[...]
Pretty much.![]()
[...]
Er is niets voorlopigs aan het koopcontract behoudens de bedenktermijn en eventuele ontbindende voorwaarden. Bij 6 is de overdracht / leveringsakte, het (enige) koopcontract teken je 'gewoon' bij 2
Jon-Ola schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:21:
Scroll eens even naar beneden op je Funda pagina en kijk naar de Gem. vraagprijs per m2
Die ligt voor het centrum op € 3742,- en jij zit op € 3843,- dus je kunt zelf wel uitrekenen wat daar aan zou moeten veranderen.
Buiten dat is het uitzicht aan de achterzijde naar mijn mening hetzelfde als wat je bij een ziekenhuistuin ziet.
Daar hoeft niet iedereen zo over te denken maar ik doe dat wel en zo zullen er vast nog meer zijn.
En laten we naast de hypotheeklast ook de maandelijkse kosten niet vergeten die je (onder andere) voor zo'n uitzicht mag ophoesten.
Kijk voor elk huis is er een koper, maar het is niet fijn als je daar lang op moet wachten.
Mijn ex buurman weet daar alles van.....prachtig vrijstaand huis uit 2015 met een grote inhoud (1500 Kub. meter) en na bijna twee jaar nog niet verkocht, ondanks dat hij van net over het miljoen nu op 829.000 zit maar daar veel te lang over gedaan heeft.
Inmiddels is hij met zijn derde makelaar bezig en nog gaat het niet weg.....dan moet je het van de markt halen en een jaartje niets doen.
Dus ik zou mijn prijsstelling snel aanpassen......
Don Quijote schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:28:
Maar als je de prijs stelling gaat aanpassen, kan je toch net zo goed verder met het bod wat er wel al is?
DutchChelsea schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:56:
[...]
Ons huis staat al wat langer te koop, van week voor corona. Andere prijsklasse (400K), ruim maar niet het meest courante huis midden in centrum van Arnhem. Bij ons meldde zich tweemaal een belegger, allebei met een bod dat ver beneden de vraagprijs lag. Ik snap dat ze het proberen, ze kijken of ze met korting ergens een investeringspandje kunnen scoren. Beleggers zien aan de buitenkant niet of een verkoper het mes op de strot heeft staan (snel móeten verkopen), maar hopen daar natuurlijk wel op. Dus: rustig blijven, kijken wat je wilt. Detail: wij kochten ons huis in 2003 voor 250.000 en de vraagprijs was 269.000, net als bij jou dus
[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 27-07-2020 11:41 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Don Quijote op 27-07-2020 12:01 ]
Holy moly.. ik zou helemaal gek worden denk ik. Dit kan écht niet imho.FruitSmoothie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:
Hier ook even een update.
We hebben totaal 10 bezichtigingen gehad. Van het weekend waren kennelijk ook een aantal bezichtingen gepland die niet met ons werden gecommuniceerd.. De makelaar stond dus opeens in onze gang. Onhandig en een fout die je niet mag verwachten vinden we. Als een gek lopen opruimen en de bezichtingen zijn alsnog doorgegaan, maar het had ook heel anders kunnen aflopen als wij niet thuis waren..
Biedingsdeadline loopt vandaag af en we hebben inmiddels meerdere biedingen binnen. Gelukkig toch om niks zorgen gemaaktNu even afwachten.
Ja precies dit, wij waren ook een hele dag bezig met opruimen en schoonmaken voor de eerste bezichtigingsdag. Gelukkig was ons huis nog wel in een degelijke staat zodat we konden volstaan met het snel wegstoppen van spullen. De bloemen stonden er ook nog, maar begonnen bv. al wel te verwelken.. niet ideaal allemaal. Overigens hebben wij ook een online afsprakenportal en werden wij voorheen ook via de app op de hoogte gehouden, maar de kijkers van afgelopen zaterdag werden via geen van beide kanalen gecommuniceerd. Mja verder niks meer aan te doen, we hebben ze erop aangesproken en kregen een excuses en belofte dat het niet meer gebeurt.remzor schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Holy moly.. ik zou helemaal gek worden denk ik. Dit kan écht niet imho.
Wij hebben echt een hele dag opgeruimd en gepoetst. Gezorgd voor verse drinkkannen met ijs, met munt en aardbei. Mooie bloemen in huis, enz. Het waren toen erg warme dagen, en alle beetjes helpen.
Wij hadden ook een online dossier, dus alle bezichtigingen krijgen wij per mail en in dat dossier te zijn. Erg handig.
Dan heb je nog geluk dat de makelaar er eerder was dan de kijkers. Wij hebben ook een aantal huizen bekeken de afgelopen maanden en het is werkelijk niet 1 keer voorgekomen dat de makelaar er eerder was. Die komen altijd stipt op tijd of laten een medewerker even bellen om door te geven dat ze een paar minuutjes later zijn.FruitSmoothie schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:46:
Hier ook even een update.
We hebben totaal 10 bezichtigingen gehad. Van het weekend waren kennelijk ook een aantal bezichtingen gepland die niet met ons werden gecommuniceerd.. De makelaar stond dus opeens in onze gang. Onhandig en een fout die je niet mag verwachten vinden we. Als een gek lopen opruimen en de bezichtingen zijn alsnog doorgegaan, maar het had ook heel anders kunnen aflopen als wij niet thuis waren..
Biedingsdeadline loopt vandaag af en we hebben inmiddels meerdere biedingen binnen. Gelukkig toch om niks zorgen gemaaktNu even afwachten.
Ja zeker, de makelaar kwam zelf 10 min. voor tijd aan en de kijkers belden al 5 min.erna aan. We hadden geluk dat de kijkers uit de buurt kwamen en het niet erg vonden om de bezichtigingen met een half uur op te schuiven. 10 minuten zou ook al echt te weinig zijn geweest om het huis in orde te krijgen.Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:58:
[...]
Dan heb je nog geluk dat de makelaar er eerder was dan de kijkers. Wij hebben ook een aantal huizen bekeken de afgelopen maanden en het is werkelijk niet 1 keer voorgekomen dat de makelaar er eerder was. Die komen altijd stipt op tijd of laten een medewerker even bellen om door te geven dat ze een paar minuutjes later zijn.
[ Voor 112% gewijzigd door snep op 27-07-2020 18:34 ]
Ik vond het wel grappig anders.....snep schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:30:
Edit: niet relevant.
Don Quijote schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:59:
@FruitSmoothie Dat is inderdaad ontzettend onprofessioneel van de makelaar. Daar mag je wel iets meer van verwachten. Zeker als je x duizend euro vraagt voor je dienstverlening....
Hier loopt het nog volgens plan. Koopcontract getekend, geen ontbindende voorwaarden. Dus alleen nog wachten op einde bedenktijd.
Na de bieding deadline zijn er nog wel biedingen binnen gekomen (ook eentje van een partij met aankoopmakelaar) dat vind ik ook redelijk knullig.
(In dit geval hadden we toch niet voor dat bod gekozen, maar stel als ze dus wel 5k boven het hoogste bod hadden gezeten. Hadden ze daarmee toch het huis niet gehad, omdat wij redelijk van het type zijn “een man/vrouw een man/vrouw, een woord een woord”. En niet met een ander in zee gaan als we in principe al ja hebben gezegd tegen een ander bod)
Bij ons lag het eraan wie er kwam kijken namens het kantoor. De eigenaar zelf kwam altijd 5 min van tevoren, nam de tijd om van buiten alles goed te bekijken (houtrot, achterstallig onderhoud, etc). Zo hebben we 1x bij een woning gestaan waar we nog niet binnen waren of de makelaar zei al: niet doen. Nog wel een rondje gedaan uit beleefdheid. Ik opperde nog om een laag bod neer te leggen, maar volgens de makelaar heb je altijd kopers zonder aankoopmakelaar die dergelijke woningen kopen (lees: kat in de zak).Anoniem: 39993 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:58:
[...]
Dan heb je nog geluk dat de makelaar er eerder was dan de kijkers. Wij hebben ook een aantal huizen bekeken de afgelopen maanden en het is werkelijk niet 1 keer voorgekomen dat de makelaar er eerder was. Die komen altijd stipt op tijd of laten een medewerker even bellen om door te geven dat ze een paar minuutjes later zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2020 08:46 ]
Heb je dat ook teruggekoppeld aan de eigenaar? Lijkt mij wel belangrijk dat die weet dat er verschil zit tussen zijn werkwijze en die van de medewerkers.Sport_Life schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:44:
[...]
Bij ons lag het eraan wie er kwam kijken namens het kantoor. De eigenaar zelf kwam altijd 5 min van tevoren, nam de tijd om van buiten alles goed te bekijken (houtrot, achterstallig onderhoud, etc). Zo hebben we 1x bij een woning gestaan waar we nog niet binnen waren of de makelaar zei al: niet doen. Nog wel een rondje gedaan uit beleefdheid. Ik opperde nog om een laag bod neer te leggen, maar volgens de makelaar heb je altijd kopers zonder aankoopmakelaar die dergelijke woningen kopen (lees: kat in de zak).
Maar als er een "gewone" medewerker mee ging dan kwam hij idd precies op tijd of net niet.
Gewoon proberen. Biedingstermijnen en andere procedures zijn in mijn ogen alleen bedoeld als globaal middel om het verloop van het proces binnen bepaalde marges te sturen. Het doel is je huis verkopen, niet de mooiste en meest strikt gevolgde procedure te hebben.Don Quijote schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:59:
@FruitSmoothie Dat is inderdaad ontzettend onprofessioneel van de makelaar. Daar mag je wel iets meer van verwachten. Zeker als je x duizend euro vraagt voor je dienstverlening....
Hier loopt het nog volgens plan. Koopcontract getekend, geen ontbindende voorwaarden. Dus alleen nog wachten op einde bedenktijd.
Na de bieding deadline zijn er nog wel biedingen binnen gekomen (ook eentje van een partij met aankoopmakelaar) dat vind ik ook redelijk knullig.
(In dit geval hadden we toch niet voor dat bod gekozen, maar stel als ze dus wel 5k boven het hoogste bod hadden gezeten. Hadden ze daarmee toch het huis niet gehad, omdat wij redelijk van het type zijn “een man/vrouw een man/vrouw, een woord een woord”. En niet met een ander in zee gaan als we in principe al ja hebben gezegd tegen een ander bod)
Dat hebben wij ook gedaan met onze koper! Een lege fles wijn later en om 3:00 's nachts zijn we vertrokkenPiet_Piraat7 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:48:
Hier verloopt het ook soepel, al had het van mij sneller gemogen maar geduld is nou eemaal niet mijn sterkste kant. Huis is onderhands verkocht een bekenden van bekenden. Vandaag tekent de koper de koopovereenkomst. Dan zijn alle papieren rond precies twee weken na de mondelinge verkoop. Koper wil nog wel even een biertje komen doen met me in zijn toekomstige huis, dat vind ik wel leukwel bijzonder, het voelt bijna alsof je een fiets verkoopt op marktplaats.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 28-07-2020 09:16 ]
Ik heb geen behoefte me daarmee te bemoeien.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:54:
[...]
Heb je dat ook teruggekoppeld aan de eigenaar? Lijkt mij wel belangrijk dat die weet dat er verschil zit tussen zijn werkwijze en die van de medewerkers.
(Dat hoeft natuurlijk niet op een klagende manier, maar je kunt bv. wel aangeven dat je altijd blij was als hij kwam, omdat hij altijd op tijd was en alles zo secuur deed. Dan kan hij zelf de conclusie trekken dat dit bij zijn medewerkers anders was...)
Dat zou ik zeker doen. Niet vanuit een “controle” mechanisme. Maar wel omdat ik dus al akkoord had gegeven op “nummer 2” en zij dit ook al verteld was. Daarop terugkomen voor 5k vind ik niet netjes (ondanks dat het wel zou mogen). Zo doe ik geen zaken.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:59:
[...]
Heel eerlijk: als jij echt een bod van 5k meer (verder even interessant als de nummer 2) zou weigeren omdat het 4 werkbare uren na het verstrijken van jouw deadline binnenkomt, dan komt dat nogal "control freak" op mij over.
Eens, ben ik zelf ook wel blij mee. Bij de woning die wij gekocht hebben is er nadat de verkoper op ons bod akkoord had gegeven ook een hoger bod binnengekomen. Gelukkig redeneerde de verkoper op dezelfde manier, akkoord is akkoordDon Quijote schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:31:
[...]
Dat zou ik zeker doen. Niet vanuit een “controle” mechanisme. Maar wel omdat ik dus al akkoord had gegeven op “nummer 2” en zij dit ook al verteld was. Daarop terugkomen voor 5k vind ik niet netjes (ondanks dat het wel zou mogen). Zo doe ik geen zaken.
blup
Voor een situatie waarin het Nederlands niet voldoet vind ik dat nog vrij krapBezulba schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:54:
Nu nog 14 uur wachten en dan zijn de 3 dagen voorbij en hopelijk 11 september daadwerkelijk overdragen. 6 weken doorlooptijd voor hypotheek is blijkbaar de standaard
een smak eigen geld, dus blijkbaar smeert dat de wielen. Maar goed, we zien wel.naitsoezn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:57:
[...]
Voor een situatie waarin het Nederlands niet voldoet vind ik dat nog vrij krapIk voorzie uitstel
blup
In een eerlijke wereld moet het niet uitmaken. Een bouwkundige zal een objectief beeld van het huis en de staat moeten schetsen.VicTheTrader schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:49:
Misschien valt het mee, als de mevrouw een tolk heeft die geen overvole agenda heeft zie ik geen reden voor uitstel.
We zijn zelf aan het begin van het proces. Vandaag had ik een eerste afspraak met de makelaar. Het betreft een jaren 30 woning en de meneer zei dat we zelf een bouwkundige keuring doen, als verkopende partij. Volgens hem versnelt het het verkoopproces want voorbehoud b. keuring is dan niet meer nodig.
Wat denken jullie? Is dat gebruikelijk? Toen we dit huis kochten moesten we dat als kopers doen.
Verder heeft hij een prima indruk aan mij gemaakt. De waardebepaling komt ongeveer overeen met die van Calcasa.
Ik zou wantrouwend zijn als verkoper een bouwkundig rapport aan mij als koper een bouwkundig rapport overhandigd. What are you hiding?VicTheTrader schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:49:
Misschien valt het mee, als de mevrouw een tolk heeft die geen overvole agenda heeft zie ik geen reden voor uitstel.
We zijn zelf aan het begin van het proces. Vandaag had ik een eerste afspraak met de makelaar. Het betreft een jaren 30 woning en de meneer zei dat we zelf een bouwkundige keuring doen, als verkopende partij. Volgens hem versnelt het het verkoopproces want voorbehoud b. keuring is dan niet meer nodig.
Wat denken jullie? Is dat gebruikelijk? Toen we dit huis kochten moesten we dat als kopers doen.
Verder heeft hij een prima indruk aan mij gemaakt. De waardebepaling komt ongeveer overeen met die van Calcasa.
Volgens mij is een keuring verplicht alleen voor een NHG hypotheek, maar die is hier niet mogelijk want het gaat over een hogere prijscategorie.naitsoezn schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:05:
[...]
Ik zou wantrouwend zijn als verkoper een bouwkundig rapport aan mij als koper een bouwkundig rapport overhandigd. What are you hiding?. Ik zou op zeker zelf een bouwkundige keuring willen doen. Ook als deze voor de hypotheek nodig is, accepteert de bank geen bouwkundig rapport waarvan de kopers geen opdrachtgever zijn (tenminste, zo werkt het wel met taxaties).
Is ook heel lastig. Maar een goede keurder ziet op een gegeven moment wel of er genoeg redenen zijn om een uitgebreide inspectie te laten doen door een constructeur oid.VicTheTrader schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:12:
[...]
@Don Quijote Eens, ja. Maar volgens mij is het zeer lastig om op basis van een visuele inspectie achter te halen of een scheur in het stucwerk echt onschuldig is of niet. Er zijn in dit huis ook wel een paar scheurtjes in het stucwerk, dus ik zou het ook zelf heel graag zeker weten
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:37 ]
Bouwkundige keuring is geen vereiste voor NHG Hypotheek. Of dat moet in de laatste paar jaar gewijzigd zijn, in 2014 was dat in elk geval geen vereiste. Wij hebben onze woning uit 1973 gekocht zonder bouwkundige keuring, maar we hadden dan ook niet verwacht dat ons bod geaccepteerd zou worden..VicTheTrader schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:12:
[...]
Volgens mij is een keuring verplicht alleen voor een NHG hypotheek, maar die is hier niet mogelijk want het gaat over een prijscategorie tussen 400k en 450k.
Maar ja, ik heb hetzelfde gevoel, als koper zou ik toch een rapport zelf willen doen. Raar van de makelaar, ik ga hem navragen. Misschien wil hij het rapport hebben voor eigen gebruik, om eventuele onaangename verrassingen tijdens de voorbehoudperiode te voorkomen.
@Don Quijote Eens, ja. Maar volgens mij is het zeer lastig om op basis van een visuele inspectie achter te halen of een scheur in het stucwerk echt onschuldig is of niet. Er zijn in dit huis ook wel een paar scheurtjes in het stucwerk, dus ik zou het ook zelf heel graag zeker weten
FrankSpin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:27:
***members only***
https://www.nhg.nl/V-N/Vo...een/18-Bouwkundig-rapportTehh schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:00:
[...]
Bouwkundige keuring is geen vereiste voor NHG Hypotheek. Of dat moet in de laatste paar jaar gewijzigd zijn, in 2014 was dat in elk geval geen vereiste. Wij hebben onze woning uit 1973 gekocht zonder bouwkundige keuring, maar we hadden dan ook niet verwacht dat ons bod geaccepteerd zou worden..
Bij aankoop van een bestaande woning dient een bouwkundig rapport te worden opgemaakt, indien uit het taxatierapport blijkt dat:
a. de kosten van direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud naar schatting meer bedragen dan 10% van de marktwaarde vrij van huur en gebruik; of
b. nader bouwkundig onderzoek aanbeveling verdient.
Ah, verplicht indien je een taxateur kan vinden die dat in zijn rapport op durft te nemen. De eerste moet nog geboren worden denk ik tenzij het overduidelijk om een wrak van een huis gaat. Een taxateur dient maar 1 heer, en dat is diegene die opdracht geeft tot taxatie (de koper dus). Volgens onze taxatie was de staat van het onderhoud 'prima' (of goed, weet niet meer de exacte bewoording). In werkelijkheid:
Anoniem: 289532
Dat geldt niet voor het "plaatsje" Kostverloren hoorAnoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Wat een gekkenhuis die markt op het moment. Had mijn appartement voor 225 te koop gezet, 9 mensen komen kijken, 5 mensen geboden waarvan 1 onder de vraagprijs (lol) en 4 er boven. Uit eindelijk voor 243 zonder voorbehoud verkocht en de waarborgsom staat inmiddels bij de notaris. Had het zelf nieuw gekocht voor 158 3 jaar geleden
Mooi resultaat. Maar heb jij nu persoonlijk nog kunnen profiteren van deze gekte? Ik neem aan (aanname, altijd tricky... ) dat je naar een groter huis gaat, die eveneens enorm gestegen is in waarde. Onderbuikgevoel zegt dat je er nóg beter uit was gekomen (qua toekomstige woonlasten) als de markt níet zo op hol was geslagen, en de rente wel op huidige absurd lage niveau natuurlijk. Of zie ik dat verkeerd?Anoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Wat een gekkenhuis die markt op het moment. Had mijn appartement voor 225 te koop gezet, 9 mensen komen kijken, 5 mensen geboden waarvan 1 onder de vraagprijs (lol) en 4 er boven. Uit eindelijk voor 243 zonder voorbehoud verkocht en de waarborgsom staat inmiddels bij de notaris. Had het zelf nieuw gekocht voor 158 3 jaar geleden
[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 29-07-2020 18:39 ]
Gefeliciteerd! Welke regio of linkje?Anoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Mooi gefeliciteerdAnoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2020 19:57 ]
Als het Expats zijn kan je eens een gek voorstel doen. Je weet het nooit.Sport_Life schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:53:
[...]
Mooi gefeliciteerd. Afgelopen week een briefje ontvangen van een expat stel die al een paar jaar zoekende zijn en graag onze woning wil kopen. Helaas onze woning staat niet te koop, en indien wel dat plaatsen we het op Funda. Maar het geeft aan wat voor gekkenhuis het is ondanks corona.
[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 29-07-2020 20:00 ]
Anoniem: 289532
Groningen. Wij betalen voor ons nieuwe huis, 160 m2, 405k VON, hypotheek komt op 450 ongeveer.Valorian schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:01:
[...]
Mooi resultaat. Maar heb jij nu persoonlijk nog kunnen profiteren van deze gekte? Ik neem aan (aanname, altijd tricky... ) dat je naar een groter huis gaat, die eveneens enorm gestegen is in waarde. Onderbuikgevoel zegt dat je er nóg beter uit was gekomen (qua toekomstige woonlasten) als de markt níet zo op hol was geslagen, en de rente wel op huidige absurd lage niveau natuurlijk. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook gefeliciteerd met de verkoop, altijd fijn, zonder voorbehoud. 🎉
PS: 158 naar 243 in 3 jaar is wel bizar trouwens. Welke regio was dat, en is er nog iets gedaan aan het huis afgelopen 3 jaar of puur marktwerking?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 29-07-2020 21:01 ]
Was die 158 inclusief alles? Meestal komen er nog behoorlijk wat kosten bij namelijk. Vloeren, wanden, eventueel (veranderingen in) keuken en sanitair etc. Dan ben je vaak nog wel wat duizendjes verder. Dus dan wordt de winst wel iets lager. Maar toch zeker een leuk resultaat.Anoniem: 289532 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq